Gemengde Berichten TERNEUZEN, 27 NOVEMBER 1939. HOEK. VLISSINGEN. treinreizigers zagen, hoe het beschadigde oor- logsschip naar de haven terugkeerde. Vijf gewonden hebben kwetsnren aan het hoofd bekomen en lijden aan shock". Zij zijn in het hospitaal opgenomen. Het zijn een luitenant, een onder-officier en drie man- schappen. Niemand is emstig gewond. De overige gekwetsten zijn in het vloot- hospitaal behandeld. Te Berlijn verluidt, dat een diuikboot- kapitein de marine-autoriteiten in kennis ge- steld heeft, dat hij de Belfast" in de Firth of Forth getorpedeerd of beschadigd heeft. DE STRIJD IN DE LUCHT OP 23 NOVEMBER. Het D.N.B. meldt uit Berlijn: Nu een nauwkeurig rapport is ontvangen over den strijd op 28 November j.l. kan worden medegedeeld, dat brji luchtgevechten in de streek van Zweibrueken tusschen Duit- sche Messerschmidt-vliegtuigen en Fransche Morane-vliegtuigen, twee Fransche toestellen omlaag zijn geschoten, zoodat in totaal op 23 November vijf Fransche vliegtuigen zijn neergeschoten. Van de Duitsche vliegtuigen, die Vrijdag verkenningsvluchten hebben gemaakt boven West-Frankrijk zijn vier boven Fransch ge- bied omlaag geschoten, twee moesten op Fransch gebied een noodlanding maken en een zevende toestel wordt vermist. EEN AANVAL VAN DUITSCHE BOMMENWERPERS OP BRITSCHE OOREOGSSCHEPEN. Hiet Duitsche Nieuwsbureau meldt: Zaterdag hebben Duitsche gevechtsvlieg- tuigen verscheidene bomaanvallen onder- nomen op Engelsche zeestrijdkrachten in het Noordelijk deel van de Noordzee, 900 kilome ter van de Duitsche Noordzeekust verwijderd. Volgens duidelijke waarneming hebben vier Engelsche oorlogsschepen voltreffers gekregen. Alle Duitsche vliegtuigen zijn, on- danks het zeer krachtige luchtdoelgeschut, veilig naar hun bases teruggekeerd. EEN ..DUIKBOOTVAL" GETORPEDEERD. Het opperbevel van de Duitsche weermaeht maakt bekend: In het Westen plaatselijke activiteit van venkenners en op enkele plaatsen van het front zwak artillerievuur. Aan de Westgrens heeft de vijand in het grensgebied hier en daar verkenningsvluchten gemaakt terwijl de Duitsche verkenners tot boven Midden Frankrijk doordrongen. Een Duitsche onderzeeboot heeft in haar operatiegebied een Engelsche duikbootval, een hulpoorlogsschip van 7000 ton vernietdgd. De duikbootval was als Nederlandsch stoomschip gecamoufleerd. Volgens Engelsche berichten is het Britsche stoomschip Mangalore gezonken aan de En gelsche Zuid-Oostkust tengevolge van mijnen- treffers. TREILER DOOR DUIKBOOT GETORPEDEERD. Een Fransche treiler uit La Rochelle werd. door een Duitsche duikboot getorpedeerd. De bemanning werd door Spaansche visschers aan boord genomen. De Fransche treiler ,,Sante Claire" die Maandag in het Kanaal tot zinken is ge- bracht, werd vemield door een ontploffing juist in het midden van het vaartuig. De lijken der twee vermiste matrozen zijn gevon- den en naar een Engelsche haven gebracht. DOOR AUTO GEGREPEN. Toen de op een der siuikerfabrieken werk- zarne aribeider F. Lauret uit 'Philippine dezen middag huiswaarts keerde, stak hij ter hoogte van de Zandstraat plotseling den weg over. Hij werd daardoor gegrepen door de Shellauto, zoodat Lauret met hersenschudding en inwen- dige kneuzingen naar het ziekenhuis te Sluis- kil moest worden vervoerd. OUD-GEREFORMEERDE GEMEENTE. Naar bekend is, weird door de Oud-Gerefo:- meerde gemeente alhier, waarrvoor sinds ge- rudmen tijid als voonganger in de bijeenkom- sten optreedt de beer M. A. Mi eras te Axel, Ibesloten voor het boujden der Godsdienst- oefeningen een eigen gebouiw te stichten. Met den bouw daarvan is dezer dagen op een ter- redn gelegen achter het gebouw Emmanuel" aan de Nieuwediepstraat, waarin thans de diensten plaats vinJden, aangevangen. ZEEUWSCHE PERS VEREENIGING. Ir. J. J. van LeeUwen spreekt over: De Noordbevelandsche Brug Het Nieuwe Bestuur. In hotel De Burg te Middelburg is Zaterdag een goed bezochte ledenvergadering van de Zeeuwsche Pers Vereeniging gehouden, voor- afgegaan door een koffiemaaltijd, waaraan, naast den spreker van den dag, als eeregasten hadden plaats genomen de schout-bij-nacht, commandant van IZeeland, met adjudant, en de burgemeester van Middelburg, Mr. Dr. .T. van Walre de Bordes. De Commissaris der Koningin in Zeeland, de garnizoenscommandant van Middelburg en de commandant van de S.D.O.A. hadden, ©ven al s de Chef van den Regeeringspersdienstj bericht van verhindering gezonden. De Noordbevelandsche brug. Na afloop van den geanimeerden koffie maaltijd heeft de hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat, Ir. J. J. van Leeu- wen, een causerie gehouden over De Over brugging van de Zandkreek. Spreker ving aan met er op te wijzen, dat, nu het wetsontiwerp, waaribij voorgesteld werd am aan de provincie Zeeland het recht te verleenen gediurende 25 jaar tol te heffen op de over de Zandkreek te bouwen brug, in behouden haven is aangeland, er voldoende aanleiding bestaat een en ander in betrekking tot deze overbrugging mede te deelen. Tot kennismaking met de Zandkreek, zij het ook een oppervlakkige kennismaking, biedt een vaartocht met de passagieraboot, die den regelmatigen dienst tusschen Middelburg en Rotterdam onderhoiudt een geschikte gele- genheid. In 't bijzonder, wanneer het water tijdens de vaart door dezen stroom beneden balftij staat. De Zandkreek behoort tot de smallere en minder diepe Zeeuwsche stroomen, doch diep- ten van meer dan 20 m. onder gewoon laag- water worden er niettemin nog geregeld in aangetroffen. Dat het er nu en dan geweldig spoken kan, bleek bij den stormvloed van 30 September 1911, toen de twee ,,Spoorbooten" op de slik- ken en schorren langs de zuidzijde, dus tegen den Zuid-Bevelandschen wal werden gewor- pen. De brug zal ongeveer 300 m. bewesten het bestaande veer gebouwd worden. Over de wijze, waarop het ontwerp voor een dergelijke overbrugging in het algemeen tot stand komt, zal thans aan de hand van dat betreffende de Zandkreek een en ander wor den medegedeeld. De voomaamste factoren, welke bij het opmaken van zoodanig ontwerp ter sprake komen, zijn: het regime van den stroom, de scheepvaartbelangen, de belangen van het verkeer te land en de economie van het ont werp. Het regime van den stroom zou men kunnen omsohrijven als: al die eigenschappen, welke het karakter van den stroom bepalen. De kennis daarvan is noodig om van te voren zooveel mogelijk te kunnen nagaan, welken invloed de stroom ter plaatse van de brug onder verschillende omstandigheden op het bouwwerk zal uitoefenen en welke maat- regelen zijn te nemen, opdat die invloeden niet nadeelig zijn. Het regime kan zeer sterk uiteen loopen: de gletscherbeek; bergstroomgenormaliseer- de rivier als de Waal; de Zandkreek. Het hui- dige regime van het Hollandsch Diep bijvoor- beeld diet toe, de brug voor het gewoon ver keer 10 overspanningen van 100 m. te geven, terwijl de spoorwegbrug er 14 heeft. De wijze van afvoeir van water en ijs; de hoogste en de laagste waterstand; de grootste en de kleinste wSterafvoer; de grootste en de kleinste stroomsnelheid; de bodemgesteldheid ter plaatse en weerszijds van de te bouwen bnug. De scheepvaartbelangen eischen: het vast- stellen van hun beteekenis; de afmetingen der 't meest voorkomende schepen en de aard van die schepen; de hoogte van den onderkant der brug boven den normaalhoogen waterstand; de noodzakelijkheid van een beweegbaar deel. De belangen van het verkeer te land; aan- sluiting der brug aan de wederzijdsehe wegennetten; het dwarsprofiel der brug met het oog op den aard van dat verkeer; split- sing der verkeerssoorten op de brug; rijwiel- paden en voetpadeV De economie van het ontwerp behoort de vraag te beantwoorden: hoe kan met de minste kosten het nuttig effect van de over brugging zoo groot mogelijk zijn. In het gegeven geval was het antwoord op deze vraag te klemmender, omdat het wel vast stond, dat bij al te hocge ikosten van uitvoering der overbrugging afgezien zou moeten worden. De brug over de Zandkreek onderseheidt zich van de tot nu toe door het Rijk over onze groote rivieren geibouwde bi-uggen, doordat zij gebouwd wordt in een stroom met getij- beweging en in zout water. Zooals bij alle ontwerpen voor dergelijke bruggen kwam ook hier ter sprake de vraag: een klein aantal lange overspanningen, ge- paard gaande met een klein aantal pijlers, of een groot aantal korte overspanningen, waarmede een groot aantal pijlers gepaard gaat. Bij zeer hoog boven den stroom liggende bruggen, hooge oevers en groote diepte van den stroom, waarmede uiteraard hooge en kosthare pijlers gepaard gaan, worden steeds lange overspanningen toegepast (brug over de Firt of Forth, met overspanningen van ongeveer 500 m, vele bruggen in Amerika). In tegengestelde gevallen maken korte over spanningen de uitvoering in het algemeen economischer. Alle onderzoekingen en verzamelde gegevens hehben ten slotte geleid tot het ontwerp, voorgesteld op de teekening, welke op de ten- toonstelling te Houtrust, die venbonden was aan het 8ste Intemationaal wegencongres te 's-Gravenhage het vorig jaar, ter bezichtiging heeft gehangen. Dit ontwerp omvat: 1 groote vaste over- spanning, biedend een doorvaart van yX) m. wijdte en 7.50 hoogte tusschen den gewoon hoog waterstand en den onderkant der brug; 1 beweegbare overspanning, biedend een door vaart van 21,75 m. wijdte, met een enkel- voudige rolbasciulabrug, type Hendrik Ido Ambacht (brug over de Noord); 4 kleine vaste overspanningen, elk tbeoretisch lang 63,60 m. Het regime der Zandkreek liet toe, met deze overspanningen te volstaan en aan de noordzijde, in aansluiting met den zeedijk van den Willem Adriaanpolder een dam te leggen, op het schor, lang 308 m., zoodat de eigenlijke brug slechts 394 M. lang is, zijnde de afstand tusschen de 2 zeedijken ter plaatse der over brugging rond 700 m. De bodemgesteldheid maakt het noodig om ter voorkoming van aantasting van den bodem ter plaatse van de brug den bodem af te dekken in de kleine doorvaartopening en weerszijds daarvan en rondom den noorde- lijken pijler der groote doorvaartopening met zinkstukken. De scheepvaartbelangen eischen den aanleg van geleidingswerken weerszijds de brug en weerzijds de kleine doorvaartopening, sein- inrichtingen, verlichting bij nacbt en voorts, dat de basculebrug binnen 4 minuten na de sluiting der afsluitboomen geopend kan worden. De aard van het verkeer te land heeft ertoe geleid, dat de brug tusschen de binnenkanten der hoofdliggers een breedte van 6 m. ver krijgt en buiten elken hoofdligger een 1,25 m. breed rijwielpad. Aan de zuidzijde sluit een viaduct aan, lang 178 m., dat aan zijn andere einae met een afrit aansluit op den bestaau- den Veerweg. Aan de noordzijde wordt met een aan te leggen kort wegvak van den zeedijk af aan- gesioten bij den weg op den binnenberm van de westelijken dijk der spuikom. De bouwkosten, welke in Juni 1938 geraamd werden op f 1.320.000, worden voor f 1.155.000 gedragen door de 4 gemeenten en de polders en waterschappen van Noord-Bevelanri geza- nienlijk met de provincie, welke zich met de exploitatie van de brug zal belasten. Rente en aflossing der door het Werkfonds te verschaffen leening zal gedeeltelijk gevon- *den worden door 25 jaren lang tol op de brug te heffen. Het daartoe strekkende wetsontwerp werd door de lie Kamer der Staten-Generaal ^p den eersten dag van dezen herfst en door onzen Senaat 6 weken daama aangenomen beiden zonder hoofdelijke stemming. Spreker besloot zijn interessante causerie met de hoop uit te spreken, dat de Zeeuwsche pers over enkele jaren in de gelegenheid zal zijn de bevolking van Noord-Beveland geluk te wenschen met de openstelling der brug over de Zandkreek. Nadat de spreker verschillende tot hem ge- richte vragen had heantwoord, heeft de voor- zitter der vereeniging, Dr. S. S. Smeding, Ir. Van Leeuwen den recht hartelijken dank zijner hoorders vertolkt. Het was gehleken, dat het onderwerp een breed-Zeeuwsche be- langstelling genoot, en deze causerie beloofde alle goeds voor den verderen opbouw eener traditie, waarbij vooraanstaande Zeeuwsche sprekers over ibelangrijke Zeeuwsche onder- werpen voor de vereeniging bet woord zullen kunnen voeren. De algemeene vergadering. In de hiema volgende algemeene ledenver gadering der Zeeuwsche Pers Vereeniging is de heer S. S. Smeding, die, door zijn aanstaand vertrek uit Zeeland. het voorzitterschap der vereeniging moest neerleggen, wegens zijn groote verdiensten als mede-oprichter der ver eeniging, en de wijze, waarop hij haar, sinds dien, zes jaren geleid heeft, met algemeene stemmen tot eerelid der vereeniging benoemd. De verkiezing van een nieuwen voorzitter is tot een volgende vergadering aangehouden; tot dien verklaarde de heer Smeding zich be- reid het voorzitterschap te blijven waarnemen. Het verdere bestuur der gereorganiseerde vereeniging is daarop als volgt sanien gesteld: Afd. A. (directeuren-uitgevers) I. van de Sande, Terneuzen, onder-voorzitter; F. van de Velde, Vlissdngen, tweede hestuurslid; R. Zui- dema, Goes en M. J. Kosten, Zierikzee, plaats- vervangende bestuursleden; Afd. B. (Journa- listen): A. de Lange, Goes, onder-voorzitter; A. M. D. van den Berg, Middelburg, tweede hestuurslid; R. Hovius, Middelburg en R. F. H. L. Sondag, Vlissingen, plaatsvervangende bestuursleden. Tot seeretarls-penningmeester der vereeni ging werd benoemd H. van Benthem, Zonne- bloemstraat 8, Goes. De eerstvolgende jaarvergadering zal ge houden worden in het voorjaar van 1940 te Goes; de volgende koffietafel in het najaar- 1940 te Vlissingen. OPHEFFING TREINEN VLISSINGEN— EINDHOVEN V.V. In verband met de staking van den boot- dienst van Vlissingen naar Engeland, do-or die Maats>chappij Zeelland", zijn de treinen D 77 (Eindhoven v. 10.25) en D 78 (Vlissin gen v. 17.22) opgeheven. VERlGEEFSCHE reis. Donderdagavond arriveerden te Sluis vijf groote vrachtauit'o's van de Nederlandscfae Gist- en Spiriltusfalbrdek te Delft, op doorreis naar Gostenjde, met een lading gist, bestemd voor Engeland. Met 'de proivinclaile boot waren te Breskens 7 vraclhtauto's aangetoomen, waarvan er 2 te Breskens bleyen wachten op nader bericht omtrent vender reizen. 'Het plan was met die auto's naar Oostende te rljden en daar de lading per botot naar En geland verlder door te zenden. Daar er ech- ter bij aankomst te Sluis benicfat ontvangen werd dat er momienteel geen booten naar En geland afjvaren, zijn de auto's direct naar Breskens teruggetkeerd om met de 2 achter- gelbleven auto's de teruigreis naar Delft £e aanvaarden. Het was een izending van ongeveer 47.000 kg. (Vliss. Crt.) DE GEREDDEN VAN HET STOOMSCHIP SIMON BOLIVAR" IN ONS LAND. Zaterdag is onder zeer groote belangstelling te Vlissingen igearriivieerld het stoomschip ,,Oranje Nassau" met het grootste deel der geredde opvarenden van de op een mijn ge- locpen ,,Sim)on Bolivar". De opvanenden van hieit venonigelukte schip, hadden, na hun in- scheping aan boord van de ,,Oranje-Nassau" nog enenveerende dagen heleefld, hetgeen van bun, door hetgeen hun overkotmen was, zoo- zser gescholkte zenuiwen zeer veel vergde. Steeds bleef een vergunning tot vertrek van het stoomschip uit en men bedeefde ook nog enkele aanvaillen van vliegtuigen. Toen ein- delijik de kapitein verlgumning tot ve'rtrek kreag, was 'de proviand en de kolen zoover verbrudikt, dat hij nog terug moest naar Til bury Docik om nieuwen voorra'ad. Te kiwart over drie voer men Zaterdag de haven van VMissdngen binnen. Het was de groep passaigders aan te izden, dat zij veel bad- den doorstaan en allieen met- het veege lijf aan de ramp waren ont'komen.'^ Treffend was het weenzden met de famiiieleden, die naar Vlissingen waren geredsld. En die medege- voel wekikende ontmoeitingen deden zich ver- der voor bij het huisiwaarts reiizen met de extra-Dieseltrein, aan elk station waar fami- lieleldien elen of meer teru|ggekeerden opwacht- ten. Aan het station te Amsterdam wachtte een groote m-enigte beilangstelleniden de ge- reddein op. Ook zijn Zaterldag eendigen der geredden te Rotterdam aangekomen met de ,,<Batavier", waar eveneens groote belangsitelMng van de zijde van het pubidek werd betoond. ZWERVERSDRAMA TE VLISSINGEN. In dronkenschap te water geloopen. Men behoeft geen uitgesproken geheelont- houder te zijn om te beamen dat drankmis- bruik reeds veel ellende heeft veroorzaakt en personen die zich bieraan te buiten gingen, dikwijls tot ondoordachte en onbegrijpelijke daden heeft gebracht. Een sprekend voor- beeld heeft men deze week in onze gemeente weer kunnen constateeren. Woensdagmongen toen het nog donker was, zagen menschen die per fiets naar hun werk gingen aan den kant van het jaagpad langs het kanaal een hoopje mannenbovenkleeding liggen, alles netjes opeengestapeld. Men waar- schuwde de politie en toen deze op onderzoek uitging, trof zij inderdaad ter plaatse 'deze vondst aan. Een ongeluk werd vermoed, waarom tot dreggen in het kanaal werd over- gegaan. Eerst na -een paar uur, het was in- middels licht geworden, werd het lijk van een slechts gedeeltelijk gekleeden man opgehaald. In zijn broekzak werd een portemonnaie met 10 gevonden, terwijl tusschen de onderklee- ding, gespeld aan zijn borstrok, nog een por- tefeuille, inhoudende ca. 100 werd aange troffen. Bij een ingesteld onderzoek bleek de over- ledene wiens lijk naar het lijkenhuisje alhier was overgebracht, een zwervende, 25-jarige venter te zijn, gedomicilieerd ite .Zaandam, die tijdelijk in een volkslogement te Middelburg verbleef. Inmiddels wasi verder aan de politie gehleken, dat de man den avond' te voren te Vlissingen met een drietal kameraden was uit geweest en meerdere cafe's had bezocht, waarbij hij, dronken was geraakt, terwijl zijn kameraden bij het sluitingsuur ook alien flink onder drankinvloed hadden verkeerd. Twee van zijn vrienden, ook zwervers, werden opgespoord. Zij verklaarden den man na het sluitingsuur der cafd's te hebben verlaten en zonder hem naar Middelburg te zijn gegaan. Deze verklaring klopte echter niet met die van een politieman, die de vier mannen ge- zamenlijk 's nachts in de richting Middelburg had zien loopen. Verhoor van den derden kameraad werd daarom noodzakelijk geacht. Zijn opsporing werd verzocht en Donderdag kon hij te IJzendijke worden aangehouden. Vrijdagmorgen werd hij door de marecbaus- see naar hier overgebracht. Deze aangehou- dene vertelde dat alle vier gezamenlijk 's nachts over het jaagpad naar Middelburg waren geloopen en dat op een gegeven oogen- blik de thans overledene had gezegd: ,,Ik ga me verdrinken". Hij had zich daarop gedeel telijk ontkleed, zijn goed aan den kant van den weg igelegd en, was te water gesprongen, waarin hij dadelijk verdWeen. Pogingen om hem te redden hadden de anderen niet aan- gewend, omdat zij alien te dronken waren en het gebeurde niet voldoende tot hen was doorgedrongen. Ook de beide andere kame raden verklaarden nu gelijkluidend en zeiden aanvankelijk niet de waarheid te hebben ge zegd, omdat zij voor de gevolgen vreesden. De persoon die te IJzendijke werd aangehouden, was hiervoor ook bang en bad daarom reeds den volgenden morgen vroeg Middelburg ver laten. Hij deelde den Commissaris van politie mede zoozeer door het voorgevallene ge- schrokken te zijn, dat hij 'zichzelf gezworen had nooit meer drank te zullen gebruiken. Op de vraag van dezen politieambtenaar, die zijn klantjes kent, hoe dikwijls hij zich deze belofte reeds had gedaan, antwoordde de man, dat dit pas de tweede maal was, doch dat hij er zich nu stellig aan zal houden. Het lijk wordt op verzoek der ouders naar Zaandam overgebracht om daar ter aarde te worden besteld. (Vliss. Crt.) Gemeenteraad. In de heden gehouden voltallige vergade ring wer'd besloten, adhaesie te betuigen aan een door de gemeente Axel gezonden adres aan Provin'cii'alie Staten tot overname van den rijksaveg Axel-dSluiskil, en tot het doen aan- leggen van een vrijliiggend rijwielpad langs dien weg. Onder intrekkiing der in de vordge verga dering vastgestellde wijziginig werd besloten de verondening op de veMwadhters, voor wat betreft de toelkenning van een kinderbijslag, te wijzigen. Aanigegaan werd een nieuwie rekendng- OQurant-overeenlkomist met de N.V. Bank voor Nederlandscbe gemeenten. Een van bet Hoofdkiwartier van Land- en Zeemacht ter fine van adivdes ontivangen ont- werp-verordening op de verleening van per- soonlijike ddensten werd bestudeerd. Besloten werd geen bezrwaren ter kennis van den Op- perlbeveilhe/fclber van Land- en Zeemacht te brenigen. Bij de omivraag verzocht de heer Duseibout in'Mdhtingen omtrent zijn in de vordge ver gadering gemaaJkte opmerkingen ten aanzien van de openstelling van steun en werkver- sdhaffinig. Burg, en Wetih. konden hierop nog geen madene inlichtdngen verstrekken. Vender venzoclht de heer Duseibout, in sameniweilkdnlg te treden met het gemeente- bestuur van Bhiiippdne iruzake de verbetering van den weg in den Kanaalpolider. Veel animo. Voor de vacant© betrekiking van gemeente- ontvanger alhier heto'ben zich 23 sollioitanten aangemeld. In de laatste raadszittdng deedde de Voor zitter naar aanleiding van gestelde vragen me/de, dat VMssdngen niet in aanmerking komt voor het onderfbnengen van uit andere deelen van ons land te evaoueeren hewolikiing, en dat, zooais de toestand zich thans laat voorzden, de bevolking dier gemeente ook niet geeva- cueerd zal warden. Uit andere mededeeldnigen tier vergadering bieeik, dat ook deize haivenstad door de gevol gen van den oorlog ei-nstig zal worden ge- troffen. Dat de dienst van de Zeelandlijn op Londien zal worden gestaaikt, waardoor een talrijk personeel werikloos komt, is reeds ge- melld. Doch worts bleek, dai ooik het bun- kerstation, wegens getorek aan klanten zal worden gesloten. Er was reede een wacht- gteld- of steunragelinig, in overleg met de ge meente in Vioortoereiding, wegens de venmin- derde werkizaamheid van het bunkerstation, doch als gevolg der sluiting, gaat een des- betreffende overeenkomst niet door. Het schijnt, dat 'het bunkerstation detr S.H.V. ge- heel gesloten wordt, nu de marine voor hare schepen bij die maatschappij niet wenschte te bunkeren. DE MOORDAANSLAG TE SPRANG. In het BraJbantscihe dorpje Sprang bij Waal- wijk deed Donderdag het gerucht de ronde, als zou een marsikraimer een mooirdaanslag hebben gepleegid op een gehuwtie vrouw, wier man in de werlkverscibaffing is, meldt de cor respondent van het Rott. Nsbl. te Waalwijk. Haar toestand zou zeer emstig zijn. De vrouiw was in haar woning aangetroffen met twee messteken in de lendenen; zij was oveir- gelbraclht naar het ziekenlhuis te Raamsdon'ks- veer. De vrouw had ver/klaard, dat een koop- man een moordaanslalg had gepleegd, toen zij weiigerde iets te koopen. De politie is echter van meening, dat de zaak zich op an dere wijize heeft toegedragen. Nadat de vrouw haar veridaringen had af- gelegd, werden de autdriiteiten in de omgeiving gewaarselhuiwd, opdat men den manskramer, die volgens de vrouiw geivluchit was, zou arresteeren. Er kiwam echter geen melding van een aanhoudanig. Een klein medsje heeft Mciht gebracht in dit drama. Dit meisjie, dat in de buurt van het slachtoffer woont, vertelde aan omiwonenden, dat zij in de woniing van mej. Er. een twist- gesprek ztou helbfben getooord. Ploteelling zag zij een man uit de woning komen en op de fiets wegvluctoten. Hij had zoo'n haast, dat hij zijn overjas achterliet. Hierin bevond zich een belastinigplaatje. Toen burgemees ter Smit van Sprang van dit verhaal hborde, liet hij het meisje bij zich komen en zij her- haalde haar verklarinigen. Daar niemand in de buuirt een marskramer had gazien, besldot de burgemeester mede op grond van het verhaal van het meisje het slachtoffer noigmaals aan een verhoor te onderwerpen, vopnzooiver haar zorgwekkenden toestand dit toeliet. Steeds meer was men er van oveirtuigd, dat het slachtoffer den dader wilde sparen en daarom maar een verhaal had verzonnen. De toestand van mej. Fr. was nog steeds zeer zbrigtwelkkend. Twee messteken zijn 10 cm diep in de lenidenen gednongen, waarbij een nier bijna rniddenldoor is gestoken. Ope- ratdef ingrijpen werd noodizakelijik geacht, desohdaniks bleef het leivensgevaar aanwezig. Bij zijn beizoek aan het slachtoffer vestigde burgemeester Smit haar aandadht op den ernst van haar toestand. In het begin bleef de vrouw bij haar aanvankelijk afgelegide verklaringen, doch eindelijik heirriap zij haar mededeelingen en gaf een voliledige op waar heid berusitende uiteenzetting van de toe- dracbt van dit drama. De vrouw verklaaarde, dat de 30-jariige A. H. uit Besoyen (gemeente WaaJlwijk) de dader was. H. kiwam meermalen bij haar op bezoek. Bij zijn laatste bezoek ontistomd er twist tusschen hen, waarop de virouw den man ver zocht haar woning te verlaten. Dit wond hem zoo op, dat hij, een broodmes van de tafel greep en de vrouw daanmee twee diepe steken in de lendenen toejbracht. Toen zij kertmend in elkaar zeeig, is H. het huis uit- geloopen en per fiets in onlbekende richting verdlwenen. Daar H. in het beizit was van een buiten- landsch paspoort, weird veronderstold dat hij die vrouw heeft gevraagd met hem uit te wijken naar Bel'gie. Hij is te Tilburg gearresteerd. BRAND AAN BOORD VAN DE „SLOTERDIJK". Het nieuwe motorsahip ,,Sioterdijk", dat te Odense in Deneimarken voor rekening van de HollandAimerdka-lijn wordt gebouwd, is Zateindagmididag door brand ernstig bescha- digd. Tal van arbeilders, die beneden in het schip wenkizaam waren, konden niet op tijd naar boven koipien. Zij liepen wonden op en moes ten naar een ziekenhuis worden venvoer'd. De bramdweer moest een gat in de zijde van het schip branden om in het schip te komen. ,,Pen van de aribeiders bleek ree'ds te zijn overleden. In twee uur tijds was het vuur geblusoht. De ,,Slpterdijk" meet 10.000 ton en zou op 16 December worden afgel'everd. Omtriqnit den brand aan boord van de ,,Slo- terdijk" de werf te Odense wordt nader gemeld, ,<I^t de brand is ontstaan in de koel- rudmite, verimoedelijik door het overloopen van een theelicfatje. Tien arbeiders hebben brandwonden of rookVergifitiglng opgeloopen. Vier arbeiders, die zich in de koelruimte bevonden, konden onmiddellljk worden gered, maar de vlammen igrepen z6o sneil om zich been, dat den overigen de weg werd afge- sn'eden. Zij vlluchtten in de tanks onder het brandende Vertrek en de brandiweer moest met au toge e n-sn ijlb ra nders een gat in den scheeipsiwand snijden. Afgezien van de rookvengiftiigingen heh ben twee aribeiders aware en een derde Hchte brandwonden opgeloopen. Naar Reuter uit Odense meldt, heeft zich aan boord van het schip een lichte explosie voorigedaan. Men acht het, aldus dit bericht, niet geheel uitgesloten, dat hier sabotage in het spel is geweest. Een diepgaand onder zoek Wordt ingesteld. MIJN SLAAT GAT IN VVADDEN-DIJK VAN TEXEL. Zondagimongen omstreeks zeven uur heeft een mijn aan den Wadidenlkant van het eiland Texel, op ongeveer twee kilometer ten Zuiden van Oude Schild, een groot gat in den dijk geslagen. De ontploffing was zeer hevig; in het dorp Oudeschild, op een half uun loopen afstands, werden vele ruiten vemield. De coperaampjes van een tillbury met kerk- gangers, die juist over den dijk passeerde, doch geiuikkig op eendigen afstand was, wer den eveneens ingedrukt. Persoonlijke onge- vallen deden zich evenwel niet voor. DUITSOH STOOMSCHIP GESTRAND BIJ SOHIERMONNIKODG. Volgens te Oostmahorn ontvangen berich ten, is aan de Qostkust van Schieinmonniik- oog e'en greet stoomschip gestrand. De motorreddinglboot ,,Insulinde", van de Noord- en ZuidHHollandsche Reddinigmaatschappij, is van Oostmahorn vertrokken, teneinde assi- stentie te verleenen. Al spoedig bleek het gestrande vaartuig het Duitsche stoomschip ,,Gerrit Fritzen" te zijn. Het schip is pl.m. 6000 ton groot en behoort thuis te Stettin. De ,,Gerrit Frit zen", die geladen is, zit tamelijk hoog op de ruggen. Een aantal Duitsche sleepSbooten, waaronder de te Hamburg thuisbehoorende ..EnaJk", zijn ter assistentie aanwezig. Zaterdagavond om tden uur, bij hoo-gtij, zou men trachten het schip'vltot te sleepen. De kans hieroj)1 is echter niet groot, aangezden het avondtij niet zoo hoog kiomt als het och- tendtij1 en de inmiddels opgestoken Zuidwes- ter storm het water terugsituwt. De ,,Insnldnde" bevond zich Zaterdagavond nog steeds bij de ,,Gerrdt Fritizen'. De beman ning is later door de reddingsboot van Bor- kum van boord gehaald. JONGEN HIELD BRANDENDE LUCIFER BIJ UTTLAAT VAN AUTO. In het R.K. ziekenhuis aan de Jan van Lies- hou'tstraat te Einidlhoven is Donderdagavond met brandwonden van de tweede graad een elfjarige jonigen opgenomen. Deze knaap, H. S., had op den Zwembadweg aldaar, een niet goeid gesloten auto ontdekt, die voor een garage stond, waarbij hij eens wilde probee- ren, of er nog benzine in de tank was. Voor de uiitlaat ontstaJk hij een lucifer met het ge volg, dat onmiddielijk daarop een lange steek- vlam naar buiten sloeg en het haar en de kileeren van den jongen in brand geraakten. In vlammen gehuld rende hij de garage bin nen, waar men het vuur doofde en een dok- ter ontbood, die hem naar bet ziekenhuis liet overjbrengen. De toestand van den jonigen is ennstaig. AAN DEN DOOD ONTSNAPT. Toen Donderdagavond de 24-jariige mdlitair van 't Z. uit Zalitbomjmel de spoorbrug in de lijn AmersfoortKesteren te voet, met de fiets aan de hand, passeerde, raakte hij met een van zijn schoenen tusschen de rails en een sluitstuk beklemd. Al zijn pogingen los te komen bleven vruchteloos en toen dan ook een trein in voile vaart nalderde, dacht hij niet anders, dan dat zijn einde nabij was. Toen de looomotief op tien meter afstand van hem genaJderid was, wist hij zich los te ru'kken en zoo aan den dood door verplettering te ont- komen. Zijn fiets werd echter door de looo motief aan stulklken gereden. Onderdieelen van het rijwiel bleven aan de buffers hangen en toen dan ook de trein in Woudenbung aan- kwaim, werd dadelijk het station Amersfoort gewaairschuwd. Een onderzoek werd inge steld en men vond den miliitair nabij de spoor- baan door de emotie geheel overstuur, doch overigens volfcomen ongedeerd. NOODLOTTIGE AANRIJDING TE BORNE. Oip den rijksweg BorneHengelo, ter hoogte van de R.K. kerk is Zaterdagavond een emstig ongeluk gebeurd. Tfwee jonigens fietsten naast elkaar en haaikten op een gegeven moment met de stu- ren in elkaar. De 15-jarige Paul Draaier uit Borne viel en werd door een autobus van den dienst A'lmeloHengelo overreden. De jon gen was op slag dood. TWEE DAMES IN AUTO VERDRONKEN. Aan den Loosduinschenweg tegenover de Valkenboschkade te 's-Gravenhage is Zater dagavond een ongeluk gebeurd, waarbij twee dames om bet lev en- zijn gekomen. Ter plaatse* reed te ongeveer half zeven een auto met. gesloten kap, bestuurd door een 27-jarige bewoonster van de Thorbeckelaan te 's-Gravenhage. Zij was vergezeld van haar schoonmoeder, een 58-jarige dame uit de Hoefbladlaan. Vermoedelijk doOrdat de bestuiurster van de kleine auto wilde stoppen voor een wiel- rijder, slipte' de wagen waardoor zij de macht over het sfciair verloor; de auto reed van de kade in het water. Het voertuig verdween geheel onder de oppervlakte en kantelde bovendien. Omwonenden en voorbijgangers. waarvan eenigen zich in de vaart begaven, schoten onmiddellijk te hulp, doch aangezien de auto was gekanteld, duurde het ongeveer tien minuten voordat men er in was geslaagd de beide dames uit den wagen te bevrijden en op het droge te brengen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1939 | | pagina 3