Gemengde Berichten
TERNEUZEN, 27 NOVEMBER 1939.
HOEK.
VLISSINGEN.
treinreizigers zagen, hoe het beschadigde oor-
logsschip naar de haven terugkeerde. Vijf
gewonden hebben kwetsnren aan het hoofd
bekomen en lijden aan shock".
Zij zijn in het hospitaal opgenomen. Het zijn
een luitenant, een onder-officier en drie man-
schappen. Niemand is emstig gewond.
De overige gekwetsten zijn in het vloot-
hospitaal behandeld.
Te Berlijn verluidt, dat een diuikboot-
kapitein de marine-autoriteiten in kennis ge-
steld heeft, dat hij de Belfast" in de Firth of
Forth getorpedeerd of beschadigd heeft.
DE STRIJD IN DE LUCHT OP
23 NOVEMBER.
Het D.N.B. meldt uit Berlijn:
Nu een nauwkeurig rapport is ontvangen
over den strijd op 28 November j.l. kan
worden medegedeeld, dat brji luchtgevechten
in de streek van Zweibrueken tusschen Duit-
sche Messerschmidt-vliegtuigen en Fransche
Morane-vliegtuigen, twee Fransche toestellen
omlaag zijn geschoten, zoodat in totaal op
23 November vijf Fransche vliegtuigen zijn
neergeschoten.
Van de Duitsche vliegtuigen, die Vrijdag
verkenningsvluchten hebben gemaakt boven
West-Frankrijk zijn vier boven Fransch ge-
bied omlaag geschoten, twee moesten op
Fransch gebied een noodlanding maken en
een zevende toestel wordt vermist.
EEN AANVAL VAN DUITSCHE
BOMMENWERPERS OP BRITSCHE
OOREOGSSCHEPEN.
Hiet Duitsche Nieuwsbureau meldt:
Zaterdag hebben Duitsche gevechtsvlieg-
tuigen verscheidene bomaanvallen onder-
nomen op Engelsche zeestrijdkrachten in het
Noordelijk deel van de Noordzee, 900 kilome
ter van de Duitsche Noordzeekust verwijderd.
Volgens duidelijke waarneming hebben
vier Engelsche oorlogsschepen voltreffers
gekregen. Alle Duitsche vliegtuigen zijn, on-
danks het zeer krachtige luchtdoelgeschut,
veilig naar hun bases teruggekeerd.
EEN ..DUIKBOOTVAL" GETORPEDEERD.
Het opperbevel van de Duitsche weermaeht
maakt bekend:
In het Westen plaatselijke activiteit van
venkenners en op enkele plaatsen van het
front zwak artillerievuur.
Aan de Westgrens heeft de vijand in het
grensgebied hier en daar verkenningsvluchten
gemaakt terwijl de Duitsche verkenners tot
boven Midden Frankrijk doordrongen.
Een Duitsche onderzeeboot heeft in haar
operatiegebied een Engelsche duikbootval, een
hulpoorlogsschip van 7000 ton vernietdgd. De
duikbootval was als Nederlandsch stoomschip
gecamoufleerd.
Volgens Engelsche berichten is het Britsche
stoomschip Mangalore gezonken aan de En
gelsche Zuid-Oostkust tengevolge van mijnen-
treffers.
TREILER DOOR DUIKBOOT
GETORPEDEERD.
Een Fransche treiler uit La Rochelle werd.
door een Duitsche duikboot getorpedeerd. De
bemanning werd door Spaansche visschers
aan boord genomen.
De Fransche treiler ,,Sante Claire" die
Maandag in het Kanaal tot zinken is ge-
bracht, werd vemield door een ontploffing
juist in het midden van het vaartuig. De
lijken der twee vermiste matrozen zijn gevon-
den en naar een Engelsche haven gebracht.
DOOR AUTO GEGREPEN.
Toen de op een der siuikerfabrieken werk-
zarne aribeider F. Lauret uit 'Philippine dezen
middag huiswaarts keerde, stak hij ter hoogte
van de Zandstraat plotseling den weg over.
Hij werd daardoor gegrepen door de Shellauto,
zoodat Lauret met hersenschudding en inwen-
dige kneuzingen naar het ziekenhuis te Sluis-
kil moest worden vervoerd.
OUD-GEREFORMEERDE GEMEENTE.
Naar bekend is, weird door de Oud-Gerefo:-
meerde gemeente alhier, waarrvoor sinds ge-
rudmen tijid als voonganger in de bijeenkom-
sten optreedt de beer M. A. Mi eras te Axel,
Ibesloten voor het boujden der Godsdienst-
oefeningen een eigen gebouiw te stichten. Met
den bouw daarvan is dezer dagen op een ter-
redn gelegen achter het gebouw Emmanuel"
aan de Nieuwediepstraat, waarin thans de
diensten plaats vinJden, aangevangen.
ZEEUWSCHE PERS VEREENIGING.
Ir. J. J. van LeeUwen spreekt over:
De Noordbevelandsche Brug Het
Nieuwe Bestuur.
In hotel De Burg te Middelburg is Zaterdag
een goed bezochte ledenvergadering van de
Zeeuwsche Pers Vereeniging gehouden, voor-
afgegaan door een koffiemaaltijd, waaraan,
naast den spreker van den dag, als eeregasten
hadden plaats genomen de schout-bij-nacht,
commandant van IZeeland, met adjudant, en
de burgemeester van Middelburg, Mr. Dr. .T.
van Walre de Bordes.
De Commissaris der Koningin in Zeeland,
de garnizoenscommandant van Middelburg en
de commandant van de S.D.O.A. hadden, ©ven
al s de Chef van den Regeeringspersdienstj
bericht van verhindering gezonden.
De Noordbevelandsche brug.
Na afloop van den geanimeerden koffie
maaltijd heeft de hoofdingenieur van den
Provincialen Waterstaat, Ir. J. J. van Leeu-
wen, een causerie gehouden over De Over
brugging van de Zandkreek.
Spreker ving aan met er op te wijzen,
dat, nu het wetsontiwerp, waaribij voorgesteld
werd am aan de provincie Zeeland het recht
te verleenen gediurende 25 jaar tol te heffen
op de over de Zandkreek te bouwen brug, in
behouden haven is aangeland, er voldoende
aanleiding bestaat een en ander in betrekking
tot deze overbrugging mede te deelen.
Tot kennismaking met de Zandkreek, zij
het ook een oppervlakkige kennismaking,
biedt een vaartocht met de passagieraboot, die
den regelmatigen dienst tusschen Middelburg
en Rotterdam onderhoiudt een geschikte gele-
genheid. In 't bijzonder, wanneer het water
tijdens de vaart door dezen stroom beneden
balftij staat.
De Zandkreek behoort tot de smallere en
minder diepe Zeeuwsche stroomen, doch diep-
ten van meer dan 20 m. onder gewoon laag-
water worden er niettemin nog geregeld in
aangetroffen.
Dat het er nu en dan geweldig spoken kan,
bleek bij den stormvloed van 30 September
1911, toen de twee ,,Spoorbooten" op de slik-
ken en schorren langs de zuidzijde, dus tegen
den Zuid-Bevelandschen wal werden gewor-
pen.
De brug zal ongeveer 300 m. bewesten het
bestaande veer gebouwd worden.
Over de wijze, waarop het ontwerp voor een
dergelijke overbrugging in het algemeen tot
stand komt, zal thans aan de hand van dat
betreffende de Zandkreek een en ander wor
den medegedeeld.
De voomaamste factoren, welke bij het
opmaken van zoodanig ontwerp ter sprake
komen, zijn: het regime van den stroom, de
scheepvaartbelangen, de belangen van het
verkeer te land en de economie van het ont
werp.
Het regime van den stroom zou men kunnen
omsohrijven als: al die eigenschappen, welke
het karakter van den stroom bepalen. De
kennis daarvan is noodig om van te voren
zooveel mogelijk te kunnen nagaan, welken
invloed de stroom ter plaatse van de brug
onder verschillende omstandigheden op het
bouwwerk zal uitoefenen en welke maat-
regelen zijn te nemen, opdat die invloeden niet
nadeelig zijn.
Het regime kan zeer sterk uiteen loopen:
de gletscherbeek; bergstroomgenormaliseer-
de rivier als de Waal; de Zandkreek. Het hui-
dige regime van het Hollandsch Diep bijvoor-
beeld diet toe, de brug voor het gewoon ver
keer 10 overspanningen van 100 m. te geven,
terwijl de spoorwegbrug er 14 heeft.
De wijze van afvoeir van water en ijs; de
hoogste en de laagste waterstand; de grootste
en de kleinste wSterafvoer; de grootste en de
kleinste stroomsnelheid; de bodemgesteldheid
ter plaatse en weerszijds van de te bouwen
bnug.
De scheepvaartbelangen eischen: het vast-
stellen van hun beteekenis; de afmetingen der
't meest voorkomende schepen en de aard van
die schepen; de hoogte van den onderkant der
brug boven den normaalhoogen waterstand;
de noodzakelijkheid van een beweegbaar deel.
De belangen van het verkeer te land; aan-
sluiting der brug aan de wederzijdsehe
wegennetten; het dwarsprofiel der brug met
het oog op den aard van dat verkeer; split-
sing der verkeerssoorten op de brug; rijwiel-
paden en voetpadeV
De economie van het ontwerp behoort de
vraag te beantwoorden: hoe kan met de
minste kosten het nuttig effect van de over
brugging zoo groot mogelijk zijn.
In het gegeven geval was het antwoord op
deze vraag te klemmender, omdat het wel
vast stond, dat bij al te hocge ikosten van
uitvoering der overbrugging afgezien zou
moeten worden.
De brug over de Zandkreek onderseheidt
zich van de tot nu toe door het Rijk over onze
groote rivieren geibouwde bi-uggen, doordat
zij gebouwd wordt in een stroom met getij-
beweging en in zout water.
Zooals bij alle ontwerpen voor dergelijke
bruggen kwam ook hier ter sprake de vraag:
een klein aantal lange overspanningen, ge-
paard gaande met een klein aantal pijlers, of
een groot aantal korte overspanningen,
waarmede een groot aantal pijlers gepaard
gaat.
Bij zeer hoog boven den stroom liggende
bruggen, hooge oevers en groote diepte van
den stroom, waarmede uiteraard hooge en
kosthare pijlers gepaard gaan, worden steeds
lange overspanningen toegepast (brug over
de Firt of Forth, met overspanningen van
ongeveer 500 m, vele bruggen in Amerika).
In tegengestelde gevallen maken korte over
spanningen de uitvoering in het algemeen
economischer.
Alle onderzoekingen en verzamelde gegevens
hehben ten slotte geleid tot het ontwerp,
voorgesteld op de teekening, welke op de ten-
toonstelling te Houtrust, die venbonden was
aan het 8ste Intemationaal wegencongres te
's-Gravenhage het vorig jaar, ter bezichtiging
heeft gehangen.
Dit ontwerp omvat: 1 groote vaste over-
spanning, biedend een doorvaart van yX) m.
wijdte en 7.50 hoogte tusschen den gewoon
hoog waterstand en den onderkant der brug;
1 beweegbare overspanning, biedend een door
vaart van 21,75 m. wijdte, met een enkel-
voudige rolbasciulabrug, type Hendrik Ido
Ambacht (brug over de Noord); 4 kleine
vaste overspanningen, elk tbeoretisch lang
63,60 m.
Het regime der Zandkreek liet toe, met
deze overspanningen te volstaan en aan de
noordzijde, in aansluiting met den zeedijk van
den Willem Adriaanpolder een dam te leggen,
op het schor, lang 308 m., zoodat de eigenlijke
brug slechts 394 M. lang is, zijnde de afstand
tusschen de 2 zeedijken ter plaatse der over
brugging rond 700 m.
De bodemgesteldheid maakt het noodig om
ter voorkoming van aantasting van den
bodem ter plaatse van de brug den bodem af
te dekken in de kleine doorvaartopening en
weerszijds daarvan en rondom den noorde-
lijken pijler der groote doorvaartopening met
zinkstukken.
De scheepvaartbelangen eischen den aanleg
van geleidingswerken weerszijds de brug en
weerzijds de kleine doorvaartopening, sein-
inrichtingen, verlichting bij nacbt en voorts,
dat de basculebrug binnen 4 minuten na de
sluiting der afsluitboomen geopend kan
worden.
De aard van het verkeer te land heeft ertoe
geleid, dat de brug tusschen de binnenkanten
der hoofdliggers een breedte van 6 m. ver
krijgt en buiten elken hoofdligger een 1,25 m.
breed rijwielpad. Aan de zuidzijde sluit een
viaduct aan, lang 178 m., dat aan zijn andere
einae met een afrit aansluit op den bestaau-
den Veerweg.
Aan de noordzijde wordt met een aan te
leggen kort wegvak van den zeedijk af aan-
gesioten bij den weg op den binnenberm van
de westelijken dijk der spuikom.
De bouwkosten, welke in Juni 1938 geraamd
werden op f 1.320.000, worden voor f 1.155.000
gedragen door de 4 gemeenten en de polders
en waterschappen van Noord-Bevelanri geza-
nienlijk met de provincie, welke zich met de
exploitatie van de brug zal belasten.
Rente en aflossing der door het Werkfonds
te verschaffen leening zal gedeeltelijk gevon-
*den worden door 25 jaren lang tol op de brug
te heffen.
Het daartoe strekkende wetsontwerp werd
door de lie Kamer der Staten-Generaal ^p
den eersten dag van dezen herfst en door
onzen Senaat 6 weken daama aangenomen
beiden zonder hoofdelijke stemming.
Spreker besloot zijn interessante causerie
met de hoop uit te spreken, dat de Zeeuwsche
pers over enkele jaren in de gelegenheid zal
zijn de bevolking van Noord-Beveland geluk
te wenschen met de openstelling der brug
over de Zandkreek.
Nadat de spreker verschillende tot hem ge-
richte vragen had heantwoord, heeft de voor-
zitter der vereeniging, Dr. S. S. Smeding, Ir.
Van Leeuwen den recht hartelijken dank
zijner hoorders vertolkt. Het was gehleken,
dat het onderwerp een breed-Zeeuwsche be-
langstelling genoot, en deze causerie beloofde
alle goeds voor den verderen opbouw eener
traditie, waarbij vooraanstaande Zeeuwsche
sprekers over ibelangrijke Zeeuwsche onder-
werpen voor de vereeniging bet woord zullen
kunnen voeren.
De algemeene vergadering.
In de hiema volgende algemeene ledenver
gadering der Zeeuwsche Pers Vereeniging is
de heer S. S. Smeding, die, door zijn aanstaand
vertrek uit Zeeland. het voorzitterschap der
vereeniging moest neerleggen, wegens zijn
groote verdiensten als mede-oprichter der ver
eeniging, en de wijze, waarop hij haar, sinds
dien, zes jaren geleid heeft, met algemeene
stemmen tot eerelid der vereeniging benoemd.
De verkiezing van een nieuwen voorzitter is
tot een volgende vergadering aangehouden;
tot dien verklaarde de heer Smeding zich be-
reid het voorzitterschap te blijven waarnemen.
Het verdere bestuur der gereorganiseerde
vereeniging is daarop als volgt sanien gesteld:
Afd. A. (directeuren-uitgevers) I. van de
Sande, Terneuzen, onder-voorzitter; F. van de
Velde, Vlissdngen, tweede hestuurslid; R. Zui-
dema, Goes en M. J. Kosten, Zierikzee, plaats-
vervangende bestuursleden; Afd. B. (Journa-
listen): A. de Lange, Goes, onder-voorzitter;
A. M. D. van den Berg, Middelburg, tweede
hestuurslid; R. Hovius, Middelburg en R. F.
H. L. Sondag, Vlissingen, plaatsvervangende
bestuursleden.
Tot seeretarls-penningmeester der vereeni
ging werd benoemd H. van Benthem, Zonne-
bloemstraat 8, Goes.
De eerstvolgende jaarvergadering zal ge
houden worden in het voorjaar van 1940 te
Goes; de volgende koffietafel in het najaar-
1940 te Vlissingen.
OPHEFFING TREINEN VLISSINGEN—
EINDHOVEN V.V.
In verband met de staking van den boot-
dienst van Vlissingen naar Engeland, do-or
die Maats>chappij Zeelland", zijn de treinen
D 77 (Eindhoven v. 10.25) en D 78 (Vlissin
gen v. 17.22) opgeheven.
VERlGEEFSCHE reis.
Donderdagavond arriveerden te Sluis vijf
groote vrachtauit'o's van de Nederlandscfae
Gist- en Spiriltusfalbrdek te Delft, op doorreis
naar Gostenjde, met een lading gist, bestemd
voor Engeland.
Met 'de proivinclaile boot waren te Breskens
7 vraclhtauto's aangetoomen, waarvan er 2
te Breskens bleyen wachten op nader bericht
omtrent vender reizen.
'Het plan was met die auto's naar Oostende
te rljden en daar de lading per botot naar En
geland verlder door te zenden. Daar er ech-
ter bij aankomst te Sluis benicfat ontvangen
werd dat er momienteel geen booten naar En
geland afjvaren, zijn de auto's direct naar
Breskens teruggetkeerd om met de 2 achter-
gelbleven auto's de teruigreis naar Delft £e
aanvaarden.
Het was een izending van ongeveer
47.000 kg. (Vliss. Crt.)
DE GEREDDEN VAN HET STOOMSCHIP
SIMON BOLIVAR" IN ONS LAND.
Zaterdag is onder zeer groote belangstelling
te Vlissingen igearriivieerld het stoomschip
,,Oranje Nassau" met het grootste deel der
geredde opvarenden van de op een mijn ge-
locpen ,,Sim)on Bolivar". De opvanenden van
hieit venonigelukte schip, hadden, na hun in-
scheping aan boord van de ,,Oranje-Nassau"
nog enenveerende dagen heleefld, hetgeen van
bun, door hetgeen hun overkotmen was, zoo-
zser gescholkte zenuiwen zeer veel vergde.
Steeds bleef een vergunning tot vertrek van
het stoomschip uit en men bedeefde ook nog
enkele aanvaillen van vliegtuigen. Toen ein-
delijik de kapitein verlgumning tot ve'rtrek
kreag, was 'de proviand en de kolen zoover
verbrudikt, dat hij nog terug moest naar Til
bury Docik om nieuwen voorra'ad.
Te kiwart over drie voer men Zaterdag de
haven van VMissdngen binnen. Het was de
groep passaigders aan te izden, dat zij veel bad-
den doorstaan en allieen met- het veege lijf
aan de ramp waren ont'komen.'^ Treffend was
het weenzden met de famiiieleden, die naar
Vlissingen waren geredsld. En die medege-
voel wekikende ontmoeitingen deden zich ver-
der voor bij het huisiwaarts reiizen met de
extra-Dieseltrein, aan elk station waar fami-
lieleldien elen of meer teru|ggekeerden opwacht-
ten. Aan het station te Amsterdam wachtte
een groote m-enigte beilangstelleniden de ge-
reddein op.
Ook zijn Zaterldag eendigen der geredden te
Rotterdam aangekomen met de ,,<Batavier",
waar eveneens groote belangsitelMng van de
zijde van het pubidek werd betoond.
ZWERVERSDRAMA TE VLISSINGEN.
In dronkenschap te water geloopen.
Men behoeft geen uitgesproken geheelont-
houder te zijn om te beamen dat drankmis-
bruik reeds veel ellende heeft veroorzaakt en
personen die zich bieraan te buiten gingen,
dikwijls tot ondoordachte en onbegrijpelijke
daden heeft gebracht. Een sprekend voor-
beeld heeft men deze week in onze gemeente
weer kunnen constateeren.
Woensdagmongen toen het nog donker was,
zagen menschen die per fiets naar hun werk
gingen aan den kant van het jaagpad langs
het kanaal een hoopje mannenbovenkleeding
liggen, alles netjes opeengestapeld. Men waar-
schuwde de politie en toen deze op onderzoek
uitging, trof zij inderdaad ter plaatse 'deze
vondst aan. Een ongeluk werd vermoed,
waarom tot dreggen in het kanaal werd over-
gegaan. Eerst na -een paar uur, het was in-
middels licht geworden, werd het lijk van een
slechts gedeeltelijk gekleeden man opgehaald.
In zijn broekzak werd een portemonnaie met
10 gevonden, terwijl tusschen de onderklee-
ding, gespeld aan zijn borstrok, nog een por-
tefeuille, inhoudende ca. 100 werd aange
troffen.
Bij een ingesteld onderzoek bleek de over-
ledene wiens lijk naar het lijkenhuisje alhier
was overgebracht, een zwervende, 25-jarige
venter te zijn, gedomicilieerd ite .Zaandam, die
tijdelijk in een volkslogement te Middelburg
verbleef. Inmiddels wasi verder aan de politie
gehleken, dat de man den avond' te voren te
Vlissingen met een drietal kameraden was uit
geweest en meerdere cafe's had bezocht,
waarbij hij, dronken was geraakt, terwijl zijn
kameraden bij het sluitingsuur ook alien
flink onder drankinvloed hadden verkeerd.
Twee van zijn vrienden, ook zwervers, werden
opgespoord. Zij verklaarden den man na het
sluitingsuur der cafd's te hebben verlaten en
zonder hem naar Middelburg te zijn gegaan.
Deze verklaring klopte echter niet met die
van een politieman, die de vier mannen ge-
zamenlijk 's nachts in de richting Middelburg
had zien loopen. Verhoor van den derden
kameraad werd daarom noodzakelijk geacht.
Zijn opsporing werd verzocht en Donderdag
kon hij te IJzendijke worden aangehouden.
Vrijdagmorgen werd hij door de marecbaus-
see naar hier overgebracht. Deze aangehou-
dene vertelde dat alle vier gezamenlijk
's nachts over het jaagpad naar Middelburg
waren geloopen en dat op een gegeven oogen-
blik de thans overledene had gezegd: ,,Ik ga
me verdrinken". Hij had zich daarop gedeel
telijk ontkleed, zijn goed aan den kant van
den weg igelegd en, was te water gesprongen,
waarin hij dadelijk verdWeen. Pogingen om
hem te redden hadden de anderen niet aan-
gewend, omdat zij alien te dronken waren en
het gebeurde niet voldoende tot hen was
doorgedrongen. Ook de beide andere kame
raden verklaarden nu gelijkluidend en zeiden
aanvankelijk niet de waarheid te hebben ge
zegd, omdat zij voor de gevolgen vreesden. De
persoon die te IJzendijke werd aangehouden,
was hiervoor ook bang en bad daarom reeds
den volgenden morgen vroeg Middelburg ver
laten. Hij deelde den Commissaris van politie
mede zoozeer door het voorgevallene ge-
schrokken te zijn, dat hij 'zichzelf gezworen
had nooit meer drank te zullen gebruiken.
Op de vraag van dezen politieambtenaar, die
zijn klantjes kent, hoe dikwijls hij zich deze
belofte reeds had gedaan, antwoordde de man,
dat dit pas de tweede maal was, doch dat hij
er zich nu stellig aan zal houden.
Het lijk wordt op verzoek der ouders naar
Zaandam overgebracht om daar ter aarde te
worden besteld. (Vliss. Crt.)
Gemeenteraad.
In de heden gehouden voltallige vergade
ring wer'd besloten, adhaesie te betuigen aan
een door de gemeente Axel gezonden adres
aan Provin'cii'alie Staten tot overname van den
rijksaveg Axel-dSluiskil, en tot het doen aan-
leggen van een vrijliiggend rijwielpad langs
dien weg.
Onder intrekkiing der in de vordge verga
dering vastgestellde wijziginig werd besloten
de verondening op de veMwadhters, voor wat
betreft de toelkenning van een kinderbijslag,
te wijzigen.
Aanigegaan werd een nieuwie rekendng-
OQurant-overeenlkomist met de N.V. Bank voor
Nederlandscbe gemeenten.
Een van bet Hoofdkiwartier van Land- en
Zeemacht ter fine van adivdes ontivangen ont-
werp-verordening op de verleening van per-
soonlijike ddensten werd bestudeerd. Besloten
werd geen bezrwaren ter kennis van den Op-
perlbeveilhe/fclber van Land- en Zeemacht te
brenigen.
Bij de omivraag verzocht de heer Duseibout
in'Mdhtingen omtrent zijn in de vordge ver
gadering gemaaJkte opmerkingen ten aanzien
van de openstelling van steun en werkver-
sdhaffinig. Burg, en Wetih. konden hierop
nog geen madene inlichtdngen verstrekken.
Vender venzoclht de heer Duseibout, in
sameniweilkdnlg te treden met het gemeente-
bestuur van Bhiiippdne iruzake de verbetering
van den weg in den Kanaalpolider.
Veel animo.
Voor de vacant© betrekiking van gemeente-
ontvanger alhier heto'ben zich 23 sollioitanten
aangemeld.
In de laatste raadszittdng deedde de Voor
zitter naar aanleiding van gestelde vragen
me/de, dat VMssdngen niet in aanmerking komt
voor het onderfbnengen van uit andere deelen
van ons land te evaoueeren hewolikiing, en dat,
zooais de toestand zich thans laat voorzden,
de bevolking dier gemeente ook niet geeva-
cueerd zal warden.
Uit andere mededeeldnigen tier vergadering
bieeik, dat ook deize haivenstad door de gevol
gen van den oorlog ei-nstig zal worden ge-
troffen. Dat de dienst van de Zeelandlijn op
Londien zal worden gestaaikt, waardoor een
talrijk personeel werikloos komt, is reeds ge-
melld. Doch worts bleek, dai ooik het bun-
kerstation, wegens getorek aan klanten zal
worden gesloten. Er was reede een wacht-
gteld- of steunragelinig, in overleg met de ge
meente in Vioortoereiding, wegens de venmin-
derde werkizaamheid van het bunkerstation,
doch als gevolg der sluiting, gaat een des-
betreffende overeenkomst niet door. Het
schijnt, dat 'het bunkerstation detr S.H.V. ge-
heel gesloten wordt, nu de marine voor hare
schepen bij die maatschappij niet wenschte
te bunkeren.
DE MOORDAANSLAG TE SPRANG.
In het BraJbantscihe dorpje Sprang bij Waal-
wijk deed Donderdag het gerucht de ronde,
als zou een marsikraimer een mooirdaanslag
hebben gepleegid op een gehuwtie vrouw, wier
man in de werlkverscibaffing is, meldt de cor
respondent van het Rott. Nsbl. te Waalwijk.
Haar toestand zou zeer emstig zijn. De
vrouiw was in haar woning aangetroffen met
twee messteken in de lendenen; zij was oveir-
gelbraclht naar het ziekenlhuis te Raamsdon'ks-
veer. De vrouw had ver/klaard, dat een koop-
man een moordaanslalg had gepleegd, toen
zij weiigerde iets te koopen. De politie is
echter van meening, dat de zaak zich op an
dere wijize heeft toegedragen.
Nadat de vrouw haar veridaringen had af-
gelegd, werden de autdriiteiten in de omgeiving
gewaarselhuiwd, opdat men den manskramer,
die volgens de vrouiw geivluchit was, zou
arresteeren. Er kiwam echter geen melding
van een aanhoudanig.
Een klein medsje heeft Mciht gebracht in dit
drama. Dit meisjie, dat in de buurt van het
slachtoffer woont, vertelde aan omiwonenden,
dat zij in de woniing van mej. Er. een twist-
gesprek ztou helbfben getooord. Ploteelling zag
zij een man uit de woning komen en op de
fiets wegvluctoten. Hij had zoo'n haast, dat
hij zijn overjas achterliet. Hierin bevond
zich een belastinigplaatje. Toen burgemees
ter Smit van Sprang van dit verhaal hborde,
liet hij het meisje bij zich komen en zij her-
haalde haar verklarinigen. Daar niemand in
de buuirt een marskramer had gazien, besldot
de burgemeester mede op grond van het
verhaal van het meisje het slachtoffer
noigmaals aan een verhoor te onderwerpen,
vopnzooiver haar zorgwekkenden toestand dit
toeliet.
Steeds meer was men er van oveirtuigd, dat
het slachtoffer den dader wilde sparen en
daarom maar een verhaal had verzonnen.
De toestand van mej. Fr. was nog steeds
zeer zbrigtwelkkend. Twee messteken zijn
10 cm diep in de lenidenen gednongen, waarbij
een nier bijna rniddenldoor is gestoken. Ope-
ratdef ingrijpen werd noodizakelijik geacht,
desohdaniks bleef het leivensgevaar aanwezig.
Bij zijn beizoek aan het slachtoffer vestigde
burgemeester Smit haar aandadht op den
ernst van haar toestand. In het begin bleef
de vrouw bij haar aanvankelijk afgelegide
verklaringen, doch eindelijik heirriap zij haar
mededeelingen en gaf een voliledige op waar
heid berusitende uiteenzetting van de toe-
dracbt van dit drama.
De vrouw verklaaarde, dat de 30-jariige A.
H. uit Besoyen (gemeente WaaJlwijk) de
dader was. H. kiwam meermalen bij haar op
bezoek.
Bij zijn laatste bezoek ontistomd er twist
tusschen hen, waarop de virouw den man ver
zocht haar woning te verlaten. Dit wond
hem zoo op, dat hij, een broodmes van de
tafel greep en de vrouw daanmee twee diepe
steken in de lendenen toejbracht. Toen zij
kertmend in elkaar zeeig, is H. het huis uit-
geloopen en per fiets in onlbekende richting
verdlwenen.
Daar H. in het beizit was van een buiten-
landsch paspoort, weird veronderstold dat hij
die vrouw heeft gevraagd met hem uit te
wijken naar Bel'gie.
Hij is te Tilburg gearresteerd.
BRAND AAN BOORD VAN DE
„SLOTERDIJK".
Het nieuwe motorsahip ,,Sioterdijk", dat te
Odense in Deneimarken voor rekening van de
HollandAimerdka-lijn wordt gebouwd, is
Zateindagmididag door brand ernstig bescha-
digd.
Tal van arbeilders, die beneden in het schip
wenkizaam waren, konden niet op tijd naar
boven koipien. Zij liepen wonden op en moes
ten naar een ziekenhuis worden venvoer'd.
De bramdweer moest een gat in de zijde
van het schip branden om in het schip te
komen. ,,Pen van de aribeiders bleek ree'ds te
zijn overleden.
In twee uur tijds was het vuur geblusoht.
De ,,Slpterdijk" meet 10.000 ton en zou op
16 December worden afgel'everd.
Omtriqnit den brand aan boord van de ,,Slo-
terdijk" de werf te Odense wordt nader
gemeld, ,<I^t de brand is ontstaan in de koel-
rudmite, verimoedelijik door het overloopen van
een theelicfatje.
Tien arbeiders hebben brandwonden of
rookVergifitiglng opgeloopen.
Vier arbeiders, die zich in de koelruimte
bevonden, konden onmiddellljk worden gered,
maar de vlammen igrepen z6o sneil om zich
been, dat den overigen de weg werd afge-
sn'eden. Zij vlluchtten in de tanks onder het
brandende Vertrek en de brandiweer moest
met au toge e n-sn ijlb ra nders een gat in den
scheeipsiwand snijden.
Afgezien van de rookvengiftiigingen heh
ben twee aribeiders aware en een derde Hchte
brandwonden opgeloopen.
Naar Reuter uit Odense meldt, heeft zich
aan boord van het schip een lichte explosie
voorigedaan. Men acht het, aldus dit bericht,
niet geheel uitgesloten, dat hier sabotage in
het spel is geweest. Een diepgaand onder
zoek Wordt ingesteld.
MIJN SLAAT GAT IN VVADDEN-DIJK
VAN TEXEL.
Zondagimongen omstreeks zeven uur heeft
een mijn aan den Wadidenlkant van het eiland
Texel, op ongeveer twee kilometer ten Zuiden
van Oude Schild, een groot gat in den dijk
geslagen. De ontploffing was zeer hevig; in
het dorp Oudeschild, op een half uun loopen
afstands, werden vele ruiten vemield.
De coperaampjes van een tillbury met kerk-
gangers, die juist over den dijk passeerde,
doch geiuikkig op eendigen afstand was, wer
den eveneens ingedrukt. Persoonlijke onge-
vallen deden zich evenwel niet voor.
DUITSOH STOOMSCHIP GESTRAND
BIJ SOHIERMONNIKODG.
Volgens te Oostmahorn ontvangen berich
ten, is aan de Qostkust van Schieinmonniik-
oog e'en greet stoomschip gestrand. De
motorreddinglboot ,,Insulinde", van de Noord-
en ZuidHHollandsche Reddinigmaatschappij, is
van Oostmahorn vertrokken, teneinde assi-
stentie te verleenen.
Al spoedig bleek het gestrande vaartuig
het Duitsche stoomschip ,,Gerrit Fritzen" te
zijn. Het schip is pl.m. 6000 ton groot en
behoort thuis te Stettin. De ,,Gerrit Frit
zen", die geladen is, zit tamelijk hoog op de
ruggen. Een aantal Duitsche sleepSbooten,
waaronder de te Hamburg thuisbehoorende
..EnaJk", zijn ter assistentie aanwezig.
Zaterdagavond om tden uur, bij hoo-gtij, zou
men trachten het schip'vltot te sleepen. De
kans hieroj)1 is echter niet groot, aangezden
het avondtij niet zoo hoog kiomt als het och-
tendtij1 en de inmiddels opgestoken Zuidwes-
ter storm het water terugsituwt.
De ,,Insnldnde" bevond zich Zaterdagavond
nog steeds bij de ,,Gerrdt Fritizen'. De beman
ning is later door de reddingsboot van Bor-
kum van boord gehaald.
JONGEN HIELD BRANDENDE
LUCIFER BIJ UTTLAAT VAN AUTO.
In het R.K. ziekenhuis aan de Jan van Lies-
hou'tstraat te Einidlhoven is Donderdagavond
met brandwonden van de tweede graad een
elfjarige jonigen opgenomen. Deze knaap, H.
S., had op den Zwembadweg aldaar, een niet
goeid gesloten auto ontdekt, die voor een
garage stond, waarbij hij eens wilde probee-
ren, of er nog benzine in de tank was. Voor
de uiitlaat ontstaJk hij een lucifer met het ge
volg, dat onmiddielijk daarop een lange steek-
vlam naar buiten sloeg en het haar en de
kileeren van den jongen in brand geraakten.
In vlammen gehuld rende hij de garage bin
nen, waar men het vuur doofde en een dok-
ter ontbood, die hem naar bet ziekenhuis liet
overjbrengen. De toestand van den jonigen
is ennstaig.
AAN DEN DOOD ONTSNAPT.
Toen Donderdagavond de 24-jariige mdlitair
van 't Z. uit Zalitbomjmel de spoorbrug in de
lijn AmersfoortKesteren te voet, met de
fiets aan de hand, passeerde, raakte hij met
een van zijn schoenen tusschen de rails en
een sluitstuk beklemd. Al zijn pogingen los
te komen bleven vruchteloos en toen dan ook
een trein in voile vaart nalderde, dacht hij niet
anders, dan dat zijn einde nabij was. Toen
de looomotief op tien meter afstand van hem
genaJderid was, wist hij zich los te ru'kken en
zoo aan den dood door verplettering te ont-
komen. Zijn fiets werd echter door de looo
motief aan stulklken gereden. Onderdieelen
van het rijwiel bleven aan de buffers hangen
en toen dan ook de trein in Woudenbung aan-
kwaim, werd dadelijk het station Amersfoort
gewaairschuwd. Een onderzoek werd inge
steld en men vond den miliitair nabij de spoor-
baan door de emotie geheel overstuur, doch
overigens volfcomen ongedeerd.
NOODLOTTIGE AANRIJDING TE BORNE.
Oip den rijksweg BorneHengelo, ter
hoogte van de R.K. kerk is Zaterdagavond
een emstig ongeluk gebeurd.
Tfwee jonigens fietsten naast elkaar en
haaikten op een gegeven moment met de stu-
ren in elkaar. De 15-jarige Paul Draaier uit
Borne viel en werd door een autobus van den
dienst A'lmeloHengelo overreden. De jon
gen was op slag dood.
TWEE DAMES IN AUTO VERDRONKEN.
Aan den Loosduinschenweg tegenover de
Valkenboschkade te 's-Gravenhage is Zater
dagavond een ongeluk gebeurd, waarbij twee
dames om bet lev en- zijn gekomen.
Ter plaatse* reed te ongeveer half zeven een
auto met. gesloten kap, bestuurd door een
27-jarige bewoonster van de Thorbeckelaan te
's-Gravenhage. Zij was vergezeld van haar
schoonmoeder, een 58-jarige dame uit de
Hoefbladlaan.
Vermoedelijk doOrdat de bestuiurster van
de kleine auto wilde stoppen voor een wiel-
rijder, slipte' de wagen waardoor zij de macht
over het sfciair verloor; de auto reed van de
kade in het water. Het voertuig verdween
geheel onder de oppervlakte en kantelde
bovendien. Omwonenden en voorbijgangers.
waarvan eenigen zich in de vaart begaven,
schoten onmiddellijk te hulp, doch aangezien
de auto was gekanteld, duurde het ongeveer
tien minuten voordat men er in was geslaagd
de beide dames uit den wagen te bevrijden en
op het droge te brengen.