Othene zijn er 5 zinkputten, dus een taak voor iemand is er niet, als er een taak was, dan zou het iets aniders zijn. De heer Maas zegt zelf, dat de tegenwoordige man het goed doet. Dat de weg vol gleuven ligt door den aanleg van de waterleiding kan spreker begrijpen. Dit is op het dorp ook het geVal. Als de bui- zen gelegd zijn, worth alles goed hersteld, do oh bij hevige regen heeft men hier ook water teveel. Burgemeester en Wethouders hopen den toestand alaar te verbeteren door er sintels en macadam te brengen, dan kan er een toestand verkregen worden zooals 't bahcort. De heer MiAAiS heeft dit vraagstuk van verschillende zijden bekeken. Als er iemand benoemd wordt als gemeen'tewerkman, zal zoo iemand, als daar iets in zit, dat bekijken en het doen. Wat de zinkputten en riolen be- treft, denkt spreker dat de toestand daar- van zal verminderen. Als Burgemeester en Wethouders zeggen, dat zij hiermede eens een proef willen nan-en, dan vindt spreker dat goed. Men kan dan eens zien hoe het gaat. Het is niet sprekers beidoeling v'an Othene een staid te maken, doch men gaat hiermede voor- uit of adhteruit. 'De heer DE VISSER: Dit is rationalisatie. De iheer MAAS zal er niet vender over debatteeren. Dat is nog altijd mogelijk. De heer DE FBIJTER merkt op, dat 500 is uitgetrokken voor de gemeenterelniging op het dorp. Hoe lang moeten de f>etrokken mensehen hieiVoor rijden De VOORZITTERDen heelen Vrijdag. •De heer DE FEIJTER: En 's Zaterdags? De VOORZITTER antwoordt, dat men 's Zaterdagmorgens begint. Hoe laat men er mee klaar is, weet spreker niet. De heer DE FEIJTHR vindt dat het nogal hoog is. De man op Zaamslag heeft voor dit werk f 10, terwijl die te Othene het voor 7 moet doen en dan nog alles moet opkuisclhen. 1 De VOORZITTERWat wilt u daarmee be- weren De heer DE FEIJTHRDat het nogal aan den hooigen kant is. De VOORZITTBR merkt op, dat een in- sch-rijving geopenid is, waarop door den be- trokkene is ingeschreven, welke inschrijrving is toegeweizen. Is dit volgens den heer De Feijter te duur De heer DE FBIJTER houdt staande, dat het te Zaamslag te duur is. Als men het er te Othene voor kan doen, dan kan men het te Zaamslag er ook voor doen. De "VIGORZrrmiK wijst er op, dat deze kwestie dit voorjaar ook ter sprake geweest is. Men moet hier nu geen dingen brjhalen die er niet bijhooren. De heer DE FEIJTER meent., dat het best voor /400 kan. De VOORKCTTER spreekt de hoop uit, dat het in de toekomst minder kosten zal. Er moet heel wat voor gerudmd worden. Men zou de wagens moeten zien die naar den Axel- sclhendijk rijden. De heer DE FEIJTHR geeft te kennen, dat dit te Othene ook zoo is. Inkomsten: 107. Vehhaal pensioensbjjd ragen. 278,40. 108. Bijdrage Grooten Hutjesenspolder. 800. Uitgaven: 109. Kosten van vdrzeksring. 509,13. Kosten verzekering brandschade. 6. Rente van geldleendngen. 562,50. Aflossing van geMleeningen. f 1600. Kosten wegenlegger en schouwingen. rekenen. Hij vraagt of het hoofd der school verpliclit is in deze woning te wonen De VOORZITTER antwoordt, dat dit niet het geval is. De heer WISSE acht dit ook een argu ment voor het voorstel van Burgemeester en Wethouders. De VOORZITTER wil er nog op wijzen, dat er weliswaar 120 is uitgetrokken voor onderhoud van deze woning, doch de woning is aangesloten op de waterleiding en dat moet de gemeente doen. -De heer HAAK merkt op, dat de heer De Visser gevraagd heeft, het voorstel van Bur gemeester en Wethouders tot verlaging der huur te mot'iveeren. Spreker heeft zich ook op de hoogte gesteld van wat woningen, waar- mede deze overeenk-omt, aan huur doen. De heer De Visser meent, dat dit een 300 kan zijn, doch gezien de andere woningen die er hier in de gemeente zijn, meent spreker, dat dit wel aan den hoogen kant is. Doch boven- dien zijn er hier in de gemeente niet zooveel woningen, waarmede deze te vergelijken is en die er zijn, zijn nog nieuw, terwijl dit een oude woning is. De betrokkene zou dan ook ver beteren, indien hij daaiheen kon. De heeren zullen hem toclh wel toestemmen, dat deze woning niet nieuw meer is. De heer DE VffiSSER heeft zich afgevraagd waarom Burgemeester en Wethouders er toe gekomen zijn, om thans met een voorstel tot verlaging der huur te komen. Een 2 tot 3 jaar geleden is de huur op deze basis gebracht, spreker vraagt zich daarom af, waar ten- slotte het eind is. Teen was het wel gemoti- veeid, doch in de gegeven tijdsomstandig- fceden is dit naar zijn meening niet het geval. Er is in de omstandiglheden niet veranderd. De heer HAAK merkt op, dat de huren in het algemeen terugloopen. Als men in andere plaats en ziet hoeveel woningen er leeg staan, dan meent spreker, dat f 5 voor deze woning voldbende is'. Wat vroeger gebeurd is, is alle- maal niet- zoo eenvoudig en gemakkelijk, doch spreker acht het werkelijk gemotiveerd dat er van deze huur af gedaan wordt. 116. Opbrengst grasverpachtingen. /42. 117. Cijnzen en erfpachten. 303,07. 118. Recognition. 96. 119. Rente van kapitalen. 30. Uitgaven: 120. Grondilasten. f 28,75. Dijk- en polderlasten. 6. Erfpachten. 63,50. Onderhoud huizen. 120. Kosten brandverzekering. 3. Bijdrage aan den kapitaaldienst. weinig genoten vergoeding. Me- pensioensbijdragen betaalde 110. 111. 115. 118. 100. 114. Reis- en verblijfkosten. J10. Inkomsten: 115. Huur van huizen. /290. De VOORZITTER gee ft te kennen, dat bij de»en post ter sprake komt het verzoek van den heer Jansen Verplanke om vermindering van zijn woninghuur. Burgemeester en Wet houders gevoelen er voor, den betrokkene eenigssrins tegemoet te komen, waarom zij voorstellen de huur met 40 per jaar te ver- lagen. De heer WISSE constateert, dat deze dus komt op f 5 per week. De VGQRETTTBR antwoordt bevestigend. De heer WISSE vindt dit zijns inziens genoeg. De heer DE VISSER ziet, dat op post 123 geraamd wordt 120 voor onderhoud huizen. Is dat all een voor dit huis? De VOORJZITTER antwoordt bevestigend. De gemeente beizit maar een huis. Er is een tijd geweest. dat er weinig of niets aan deze woning werd gedaan, omdat er de laatste jaren, dat het vroegere schoolhoofd er was. geen verzoeken om verbetering binnenkwa- men. Zooals het altijd gaat, nicest daar ver andering in komen. Het was ook hard noo dig. Spreker is er van overtuigd, dat het verstandiger is, geregeld onderhoudswerken aan een woning te verrichten, dan het een heelen tijd uit te stellen en er dan aan te be- ginnen. Indien dit geregeld gedaan wordt, wonden de kosten eenigszins over de verschil lende jaren verdeeld. Langzamerhand is deze woning in een behoorlijke conditie gekomen De heer DE VISSER dacht, dat de woning in een behoorlijke conditie verkeerde. Hij vindt dan ook de raminig van f 120 vrij hoog, en meent dat het onderhoud dit- bedrag niet zaA eischen. Hij constateert, dat indien dat wel het geval is, de gemeente netto 130 aan huur zal beuren. Naar zijn meening klopt de motiveering van de verlaging van de woninghuur ook niet gefceel. De vorige maal dat besloten is gelden te voteeren voor de verbetering van deze woning is gezegd dat een dergelrjke woning goed moest zijn, en in onde, omdat men dan het huurbedmg, dat er voor stonid, kon vorderen dat er voor op de begrooting staat. Thans komen Burgemees ter en Wethouders met een voorstel tot ver laging van de woninghuur. Indien thans een huis verkocht zou wobden, zou dit waarschijn- htk onder de waarde gaan, doch daarmede is de huurwaarde van een woning nog niet ver- minderd. Spreker vindt, dat het thans geen moment is om te verlagen. De heer Jansen zegt, dat de huur in vergelijkinig tot zijn in- kamen aan den hoogen kant is, doch ander- zpds is naar sprekers meening een procent of 15 van het inkomen voor huur niet teveel. Spreker kan dan ook niet inzien dat de huur te duur zou zijn voor deze woning, mede in acht genomen de plaats waar die staat. Er zijn modeme woningen, die niet minder zou- den doen aan huur, indien deze verhuurd zouden worden. Wat dringt dan Burgemees- ter en Wethouders er toe, aan dit verzoek te voldoen Is het om den betrokkene een ple- zier te doen? De VOORZITTHR geeft te kennen, dat er thans in den raad twee stemmen zijn opge- gaan De heer Wisse vindt, dat verlaging van de huur redelrjk is, de heer De Visser 5s van meening, dat deze eigenlrjk niet verlaagd moet wonden. Er zijn hier dus twee verschil lende meeningen. Woningen als deze worden er in de gemeente niet zooveel verhuurd De heer WISSE is van oordeel, dat de huur met hooger gesteld mag worden dan thans voorgesteld wordt. Als het nu een moderne womng was, zooals de heer De Visser gezegd heeft, doch daaronder mag men deze niet 300. Me Me- 121. 122. 123. 124. 125. f 100. Inkomsten: 126. Schoolgelden. f 100. 127. Vergoedinig jaarwedden onderwijzers. 4528. 128. Te morie. 129. Teveel Memorie. 130. Te weinig veihaalde pensioensbjjdra gen. Memorie. Uitgaven: 131. Jaarwedden onderwijzers 4528. 132. Onderhoud schoolgebouwen. f 100. 133. Aanschaffen schoolmeubelen. f 10. 134. Onderhoud schoolmeubelen. 25. 135. Aanschaffen leermdddelen enz. f 170. Inkomsten: 136. Verhaal pensioensbijdragen. 425,10. 137. Opbrengst aanmaningen en dwang- bevelen. 25. Uitgaven: 138. Verlichting, verwarming school. 139. Drtnkwater schoolgebouwen. morie. 140. Kosten oudercommissie. f 30. 141. Kosten verge]ijkend onderzoek. morie. 142. Teveel Memorie. 143. Teveel morie. 144. TeVeel Memorie. 145. Kosten van verzekering. 431,49. 145a. Kosten brandverzekering. f 5,05. 146. Advertentien. Memorie. 147. Kosten invordering sollicitanten. 25. 148. Kosten invordering schoolgelden. f 25. 149. Temggaaf schoolgelden. Memorie. 150. Teruggaaf portokosten enz. Memorie. 151. Toeslag op pensioen. 120. 152. Bijdragen openbare u.l.o. 90. Inkomsten: 153. Schoolgeld. 1550. 154. Uitkeering art. 86 L.O. wet. /230. 155. Uitkeering art. 104 L.O. wet. /125. 156. Uitkeering art. 250 L.O. wet. 30. 157. Uitkeering art. 205ter L.O. wet. 10. 158. Opbrengst aanmaningen en dwangbe- velen. 25. 159. Terugont'vangst art. 103 L.O. wet Me morie. Uitgaven: 160. Uitkeering art. 86 L.O. wet. f 100. Inkomsten: 161. Rente van waarborgsommen. 82,62. Uitgaven: 162. Vergoeding art. 101 L.O. wet. 4500. Uitkeering art. 104 L.O. wet 200. Vergoeding art. 205 L.O. wet. /680. Uitkeering art. 205 L.O. wet 150. Rente van waarborgsommen. 412,44. Rente van geldleeningen. 872,05. Aflossing van geldileeningen 2437,50. Bijdrage kapitaaldienst. f 425,82. Teruggaaf van schoolgelden. Memorie. Kosten invordering schoolgelden. f 25. Uitkeering art. 86 L.O. wet 125. Uitkeering art 104 L.O. wet. Me- geiioten vergoeding art. 56. betaalde jaarwedden. Me- betaalde pensioensbijdragen. Uitkeering art. 205. L.O. wet. Me- 163. 164. 165. 166. 167. 168. 169. 170. 171. 172. 173. morie. 174. morie. 175. Subsidie bewaarschool. 510. Bij dit punt komt in behandeldng het ver zoek van de bewaarschool om verhoogimg der bijdrage. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders voorstellen, de subsi die te brengen op 8,50 per leerling De heer DE. VISSER vraagt, of deze dan gelijk blijft. De VOORZITTER antwoordt, dat dan de subsidie met 0,50 per kind verhoogd wordt. De heer HAAK merkt op, dat dit bij aan- neming van het voorstel van Burgemeester en Wethouders /8.50 wordt, voorheen was het 8. 176. Kosten commissie wering schoolver- zuim. 75. 177. Vergoeding art. 13 LX). wet. 725. 178. Bijdrage R.H.B.S. Temeuzen. 700. 179. Bijdrage nijverheidsonderwijs. f 1000. 180. Bijdrage Landbouwschool te Axel 112,50. 181. Uitgaven voor volksfeesten. Memorie. 182. Subsidie muziekvereeniging. f 150 Inkomsten: 183. Subsidie prov. krankzinnigenverple- gmg. Memorie. 184. Bijdragen particii,lieren krankzinnigen verpleging. f 250. 185. Ouderdomsrente verpleegden. 156. 186. InvaHditeitsrente verpleegden. 343,20. 187Verhaal pensioensbijdragen. f 95. 188. Terugont'vangst pensioensbijdragen. 21,75. 189. Terugontvangst teveel betaalde ver- plegingskosten. Memorie. 190. Inkomsten distributie levensmiddelen. 600. Uitgaven: 191. Belooning gemeente-geneesheeren. 1000. 192. Kosten krankzJinnigenverpleging. 4431,25. 19'3. Subsidie Algemeen Burgerlijk Armbe- stuur 6250. De heer DE FEIJTER vraagt of Burtge- meesiter en Wethouders in deze tijdsomstan- heden met dit bedrag denken toe te komen nu het leven duurder wordt. De VOORZITTER deelt mede, dat de heer De Feijter in de begrooting van het burger lijk armbesituur, die acht-er in de memorie van toelichting te lezen is, kan zien, dat de ramingen der verschillende uitgaafposten zijn veihoog'd. 'Hij licht aan de hand dier begroo ting toe, dalt voor alle hoofdstukken dier be grooting hoogere uitgaafposten zijn uitge trokken. De heer HAAK merkt op, dat de vraag van den heer De Feijter was, of Burgemeester en Wethoulders denken met de .geraamde bedra- gen te kunnen toekomen. Deze begrooting is door het. burgerlijk armbestuur ingediend. Buitengmj-one pmsitandigheden uitgesloten, depkt dus pet armbestuur daar- jpede.loe te.konjen. jftezevbeS5uoJtjng' is reeds belangrijk hoqger 4an die van vorige jaren. Bufgeipeeater ep Wethouders kunnen niet be- oordeelen ,of dk voldoende zal zrjn. Zij kun nen niet zeggen aan het burgerlijk armbe stuur, dat zij denkpn dat het te weinig zal zijn. Men moet toph, vertrouwen hebhen in het burgerlijk armbestuur. En als dit denkt er mede toe te kunnen komen, dan moet men dit aanvaanden. Het is zooals spreker reeds zei niet onbelangi'ijk hooger d'an de be grooting van vorige jaren, doch de mensehen moe.ten geholpen woriden. De heer DE FBIJTER wijsit er op, dat het leven steeds duurder wordt. Verder is het bij spreker altijd een bezwaar, dat die oudjes naar Zaamslag moeten komen om hun geld te gaan halen. Hij zou willen zien dat een bode benoemd werd, die bij de mensehen de centen thuis ging brengen. Er zijn oude men sehen onder, die 2 uur moeten loopen om om him ondersteuning te komen. Spreker zou Burgemeester en Wethouders willen vrageri, het burgerlijk armbestuur eeri wenk te geven om een bode aan te stellen. De heer HAAK acht heit goed en mooi, dat een bode benoemd zou worden, doch hij moet er op wijzen. dat men op' de dubbeltjes moet passen. Terecht heeft de heer De Feijter zoo- even gezegd, dat. het leven steeds duurder worrit. Burgemeester en Wethouders vergen niet van iemand die oud en versleten is, dat hij zelf am zijn geld zal komen. Dat kan hij toch wel door een famiiielid laten doen. De heer DE FTEftjTHR is van oordeel, dat men dit thuis dient te bezorgen. Daarmede heefit een ander niets te maken. Ze kunnen dat geld ook nog wel in hun zak steken. De heer HAAK meent, dat men vertrouwen moet hebben, dat de mensehen, die dit geld komen afhalen, dit ook netjes zullen af- dragen. Als er zooveel vertrouwen niet is, dan kan men niets laten doen. De heer DE FEIJTER heeft dat vertrou wen wel, maar het is toch zaak, te voonko- men, dat er iets hapert. De heer MAAS ipeent, dat de heer De Feij ter' o.m. doelt op een man te Othene. De heer DE FEIJTER ibevestigt dat er daar een man is, jdie ondersteuning van het bungerlijik armhespmr. Die man is 72 jaar en gaat thans nog .peeen steken. 'De heer MAAS zegt, dat de'ze man moei- lijk op den gang is. Als hij het vroeg aan den voorzitter van het burgerlijk armbestuur, denkt spreker, beslist, dat hij het wel doen zou. Br is toch niets tegen. De heer WISSE. merkt op, dat een wande- ling gezond is. De heer DE BEfUTBR denkt er zoo over, de mensdhen dienen daar niet om te moeten gaan. Dit moet thuis gebracht worden. De heer DE REGT wijst er op, dat de man waarop gedoeld worrit, een zoon heeft, die er wel om zou kunnen komen. De heer DE FEIJTER merkt op, dat het bij hem niet alleen om deizen man gaat, doch er zijn er nog meer. Er zijn mensehen van het Poontje en van De Griete, die om hun ondersteuning moeten komen. De heer MAAS geeft te kennen, dat de zoon van deze beltrokikene in mllitairen dienst is. Deze man heeft edhter nog een dochter en als het aan het burgerlijk armbestuur gevraagd worrit, krijgt die het ook wel. De heer DE FEIJTER herinnert er aan, dat er vroeger ook een bode was. Deze verdiend-e naar hij meent 25. De VOORZITTER wijst er op, dat de heer De Feijter de begrooting goed moet lezen. Deze bestaat uit verschillende posten, zooals bestedingskosten, dokiterskosten en zoo meer. Gelukkig zijn er hier niet zooveel mensehen die ondersteuning gendeten en als blijkt dat het nu eenmaad niet gaat, dan dient er een mouw ajan gepast te worrien. De heer De Feijter meent, dat een kwitan- ti-e door den betrokkene zelf geteekend moet worrien, dit is niet het geval. Als zoo iemand er zelf niet om kan komen, dan is er toch geen bezwaar tegen, dat die een anrier mach- tigt om het geld voor hem in ontvangst te nemen, dan kan zoo iemand ook geholpen worden. Indien men evenwel mensehen heeft die geizond en normaal zijn, dan ziet spreker er geen bezwaar in, dat de mensehen zelf om hun geld komen. Men moet niet overririjven, dat schaarit. Indien er toestanden zijn, die niet deugen, dan zijn Burgemeester en Wet houders op hun post om maatregelen te tref- fen. Er is echter „een andere wijze waarop aan deze moeilijkheid tegemoet gekomen kan worden. Indien er uit geboren worrit, dat de mensehen door deze bespreking daarvan op de hoogte komen, dan zijn ze daarmede misschien oak geholpen. Met critiek alleen schiet men niet op. Het is best mogelijke waar wij alien mensehen zijn, die tekort schie- ten, dat er ook bij burgerlijk armbestuur tekortkoaningen zijn. Doch men moet dan ook niet overririjven. Klachten, werkelijk ge- gronde klachten hebben Burgemeester en Wethouders nog niet onttvangen. Indien dit het geval mocht zijn, dan zou een andere rege- lirig getroffen moeten worden. 194. Kosten van verzekering. 190,15. Inkomsten: 195. Opbrengst Memorie. Uitgaven: 196. Uitgaven 600. Inkomsten: 197. Uitkeering 3388. 198. Bijdrage kosten controle. 160. 199. Bijdrage extra hulp aan werkloozen Memorie. Uitgaven: 200. Bureaubehoeften. f 100. 201. Kosten werkverschaffing. 6500. 202. iSteun aan werkloozen. 5500. 203. Ontwikkeling en ontspanning werk loozen. f 40. 204. Kosten controle op werkloozen. 300. 205. Kosten extra hulp aan werkloozen. Memorie. 206. Subsidie ten behoeve van de veeteelt f 37,50. Inkomsten: 207. Bijdrage jaarwedde agent arbeidsbe- bemiddeling. f 80. 208. Verhaal van pensioensbijdragen. 30. 'U itfgaven: 209. 210. 211. 212. 213. grondbelasting gebouwd. Kosten ijk en herijk. Memorie. Subsidie werkloazenkassen. 6500. Kosten arbeidsbemiddelin'g. 400. Bijdrage districtsarbeidsbeurs. f 198. Kosten van verzekering. 43,50. Inkomsten: 214. Hoofdsom 1200. 215. Idem ongebouwd. 5600. 216. 80 opcenten hoofdsom grondbelasting gebouwd. 2800. 217. 20 opcenten hoofdsom grondbelasting ongebouwd. 2200. 218. Uitkeering 20 hoofdsom Personeele belasting, 1, 2, 3, grondsl. 1200. 21)9. Uitkeering hoofdsom Personeele be lasting 4, 5, 6, 7 grondsl. /840. 220. 150 opcenten Personeele belasting f 11800. Uit g a vcii: 221. Kosten invordering belastingen. 10 222. Teruggaaf beaasting. 50. 223. Kosten van verzekering. f 0,51. 2'24. Aandeel rijk verlofsrec'ht." f 12,50. Inkomsten: 225. Aandeel dividend- en tantifemebelas- ttng. Memorie. f 38 opcenten Vermogensbelasting. J ^UU. f 10400 65 °pcenten Geme«ntefondsbelasting. 028. Uitkeering gemeentefonds per aange- slagene. 4800. 229. Uitkeering werkloosheidssubsidiefonds per aangeslagene. 960. 230. Gewetensgelden. Memorie. 231. Belasting op honden. 350. Uitgaven: 232. Restitutie rijksbelastingen. Memorie Inkomsten: 233. Opbrengst vergunningsrecht. /220. Opbrengst verlofsrecht. /25. Opbrengst aanmaningen. f 10. Voorschotten rrjk. Memorie. Voorschotten ambtenaren. f 100. Terugontvangst voorschotten veewet Memorie. Uitgaven: 239. Voorschotten rpk. Memorie. 240. Voorschotten ambtenaren. 100. 241. Voorschotten veewet. Memorie. 242. Rente Bank Nederlandsche gemeen- ten. Memorie. 243. Onvoorziene uitgaven. 2836,93. Kapitaaldienst. Inkomsten: 234. 235. 236. 237. 238. Overboeking van vorigen diemt. naar volgenden dienst. van vorigen dienst. verhaal krankzinnigen. distributie levensmiddelen. werkloosheidssubs.-fonds. 244. 1700. Uitgaven: 245. Overboeking 1700. Inkomsten: 246. Overboeking 1302,78. 247. Bijdrage hoofdstuk VH gew. dienst 100. Uitgaven: 248. Overboeking naar volgenden dienst 1402,78. Inkomsten: 249. Bijdrage hoofdstuk vm par. 7 °ew' dienst. f 425,82. Uitgaven: 250. Belegging van gelden. 425,82. Waar niet anders vermeld, zijn de verschil lende posten der begrooting met algemeehe stetmimen vastgesteld. 10. VaststelUng verordening op de heffing van opcenten op de hoofdsom der ge- meen tefondsbelasting. Burgemeester en Wethouders stellen voor, evenals voor het bel'astingjaar 1939/1940 voor het belastingjaar 1940/1941 te heffen 65 op centen op de hoofdsom der gemeentefonds- helasting (Zie desbetreffende post gemeente- begrooting.) In verband hiermede wordt de navolgende verordening ter vaststelling voorgelegd: De raad der gemeente Zaamslag; b e slu i t vast te steilen de navolgende VERORDE?NING op de heffing van opcenten op de hoofdsom der ge- meentefond^belasting. Artikel 1. Op de hoofdsom der gemeentefondsbelas- tmg zullen voor het belastingjiaar aanvan- gende 1 Mei 1940 en eindigende 30 April 1941 worden geheven vijf en zestig ogcemten (65). Artikel 2. De opcenten worden niet geheven op de aanslagen van hen, die binnen het Rijk geen vaste woonplaats hebben. Artikel 3. Voor zooveel noodig wordt met ingang van 1 Mei 1940 ingetrokken de verordening op de heffing van opcenten op de hoofdsom der ge- meentefondkbelasting vastgesteld bij raadsbe- sluit dd. 24 October 1938, goedgekeurd bij Kon. besluit d.d. 16 Januari 1939, no. 21. Zij blijft van kracht ten aanzien van belas- tingjaren welke voor dien datum zijn geein- digd. Met al'gemeene stemmen w-ordt aldus be sloten. De begrooting voor den dienst 1940 wordt thans met algemeene stemmen vastgesteld. De vaststelling der begrooting houdt tevens m, dat zijn vastgesteld: a. de begrooting der vrijwillige brandweer voor den dienst 1940; b. de begrooting der wacbt voor ,1940; c. de subsidie aan de muziekvereeniging „De Volhardinig" d. de subsidie aan de Chr. Bewaarschool; e. de begrooting van het algemeen burger lijk armbestuur voor 1940; f. de subsidie aan de Geitenfokvereeni- ging; g. de subsidie aan de Vereeniging ,,Het Groene Kruis" h. de verlaging der woninghuur van den heer Jansen Verplanke. 11. Paspoortmoei 1 ijkheden De VOORZITTER deelt mede, dat Burge- vrijwillige burger- betrekking tot de paspoortmoeiltjikheden die zich bij het overschrijden der Belgische grans voordoen. Vroeger kon men voor het over schrijden van de grens met een bewijs van Nederlaniderschap volstaan, doch de Belgische regeering is begonnen met het eischen van een gelddg Nederlandsch paspoort. De men sehen hier ondervinden daar zeer veel moei- lijkheden mee, en ook kost zulks veel geld. Nu leeft er ..iets in de provincie om te trachten diaaraan een einde te maken. 2 Statenleden. de heeren Mes en Goossens hebben zich tot de hoogere autoriteiten gewend met de bedoeling een wijeiging van deze bepalingen te verkrij- gen. Het is echter geen Nederlandsche doch een Belgische zaak, daar het indtiatief daat- toe is uitgegaan van de Belgische regeerimo-. In sommige gemeenten in Zeeuwsch-Vlaan- deren is ook reeds het verzoek gedaan om maa.trege.len te treffen, op dit gebied iets te bereiken, door b.v. een bepaalde strook in Belgie van dezen maatregel vrij te stellen. Het is voor Zeeuwsch-Vlaanderen gemakke lijk, deze maatregel te doen vervaHen, dit is echter niet het geval met de anderedealen van ons land. Spreker meent, dat het op den weg dezer vergadering ligt, te trachten vert zachting van deze bepalingen te verkrijgen, waarom hij voorstelt ad'haesie te betuigen aan de aerie die op touw gezet is, om te trachten de pasvoorsehriften vcrzacht te krijgen voor de grensstreken. Uit den aard der zaak ligt de gemeente Zaamslag wat verder van de grens afwat niet wegneemt, dat men zich hier ook als grensbewoner rekent. M Indien de verga.dering er mede aocoord gaat, aan deze actie steun te verleeneri, <fen zullen Burgemeester en Wethouders e*m soepele toepassing der betreffende vdorschrif- ten bepleiten in het bejang van degenen die geregeld de grens moeten passeeren. Bpreicer veronderstelt, dat de vergadering daarmede wel aocoord zal gaan. Met algemeene stemmen wordt 'aldtus besloten. - r 12. Omvraag. a. De heer FLORUSSE heeft een Maine vraag. Hij wenscht te weten of de Belgische verkoopers van touwwerk een verigunnina' moeten hebben. B De VOORZITTER antwoordt dat zij in het bezit van een ventvergunning moeten zijn. De heer FLORUSSE ziet er wel eens loo pen, en meent dat het goed zal zijn, dat de pohtie een oogje in het zeil houdt. De VOORZITTER antwoordt, dat de men- schen in den regel bij de polirie een ventver- gunnang komen halen. Die moeten ze nu een- maal hebhen. Dit is ook in de andere omllg- gende gemeenten het geval. Men zegt al gauw van iemand die uit het Zuiden ikomt, dat hij een Belg is, al is zoo demand uit de grensgemeenten even goed Nederlander als de heer Florusse en spreker. Bovendien heeft de gemeente-veldwachter machtiging om een ventvergunning te verstrekken als de ge- meente-secretarie gesloten is. Spieker is er van overtuigd, dat er in dit opizicht nooit iets gebeurt dat niet gedekt is door een lx>w\js.. b. De heer DE REGT vraagt of het Diet mogelijk is voor Burgemeester en Wethouders bij den voorzitter van de commissie voor den Valweg er op aan te dringen, deze wat te verbeteren. Deze weg is levensgevaarlftk, vol i putten. Spreker heeft het onlangs nog ge- constateerd, dat er een auto vierkamt >m- draaide. De VOORZITTER vindt het ook jam*ieir, dat er zooveel putten in dien weg gereden zijn. Het is echter verschoombaar, dat die weg er niet zoo mooi bij ligt, geziem, het extra gebruik dat er van gemhakt Is, ta ver band met de wegsvemieuwing dn deze ge meente. Spreker vindt het ook zeer jammer dat deze weg niet op tijd klaar geweest as' dit zou een onriasring beteekenen, ook vioor den Otheneschendijk. Niettemin zijn Burge meester en Wethouders bereid om te Men naar een mogelijkheid, dat deze weg vertaeterd wordt. Deze weg is niet bestemd voor aoo'n vei-voer als er over plaats heeft gevomden. Doch het valt niet mee, als men van aoo'n weg onderhoudsplichrige is. Spreker ver- wacht, dat er binnenkort maatregelen eRdlen getroffen worden om den weg in orde te maken voor het gebruik. c. De heer HERREBOUT wil iets vragen dat eenigszins ligt in de lijn van de pasmoei- lijkheden. Naar hij vemeemt zal binnerikort een verbod afgekondigd worden om met den vlegel te dorschen. Hij verzoekt Burgemees ter en Wethouders, maatregelen te nemen, dat dit doorgang vindt. De VOORZITTER antwoordt, dat er offi- ciecl niets van bekend is. Er is in de krant wel over geschreven, en door bepaalde men sehen is er wel over gesproken, doch het is gevaarlijker tegen iets te opponeeren, wat nog niet officieel vaststaat. Indien het officieel was, zou het in het belamg van de werkgelb- genheid zijn, dat Burgemeester en Wethouders trachtten daarin vetraii'dering te brengen. In dien het geheel verboden wordt, zouden er altijd mensehen door gedupeerd worden, andenzijds zijn er ook verschillende graa»- soorten die zich er niet voor leenen, met den vlegel gedorschen te worden. (Het is thans voorbarig, op 'behoud aan te dringen. De heer HERREBOUT meent, dat als het eenmaal officieel is, men het niet zoo gaiuw veranderd zal zien. De VOORZITTER meent, dat deze maat regel ook verband zal houden met den toe stand waann wij leven. Hij veronderstelt, dat de bedoeling zal zijn het gewas zoo spocdig mogelijk van het land te krijgen. Nu is maar de vraag, wat eiger is. Spreker veronder stelt, dat deze maatregel spoedshaive zal getroffen zrjn. Uit den aard der zaak staat men thans aan den vooravond van de distri butie van levensmiddelen. Hij meent dat het van belang is, dat het graan zoo gauw moge lijk gedorscht is, hoewel de officieele reden nog niet bekend as. De heer HAAK stemt 'toe, dat het mogelijk is, dat er zooiets op til is. Naar hij vernam zou dit verband houden met de controle. In dien vrijheid wordt gegeven am met den vle gel te dorschen, is het moeilijk, daarop con trole uit te oefenen. Hij meent, dat het niet zal baten. zich er tegen te verzetten. Het is absoluut onuitvoerbaar in de rijden die wij thans beleven. Het is een rare tijd, enkele jaren geleden werd een toeslag verleend voor het dorschen met den vlegel, nu schijnt er een verbod op komst te zijn. De heer HERREBOUT wist wel, dat het verband hiedd met de controle. Aan den anderen kant is het voor verschillende kleine mensehen ook weer moeilijk de machinekosten op te brengen. Hij verzoekt Burgemeester en Wethouders, indien maatregelen genomen worden, daarop terug te komen. Thans zal hij, waar het niet officieel is, er verder niets op zeggen. De VOORZITTER meent, dat het eemgsizins voorbarig zou zijn, daarover thans te schrii- ven. meester en Wethouders het idee hadden m deze vergadering een voorstel te doen met Hij dankt de heeren voor de wijze, waarop zij hebben samengewerkt bij de behandeldng der begrooting, en sluit de vergadering door het uitspreken van het dankgebed.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1939 | | pagina 8