Othene zijn er 5 zinkputten, dus een taak voor
iemand is er niet, als er een taak was, dan
zou het iets aniders zijn. De heer Maas zegt
zelf, dat de tegenwoordige man het goed doet.
Dat de weg vol gleuven ligt door den aanleg
van de waterleiding kan spreker begrijpen.
Dit is op het dorp ook het geVal. Als de bui-
zen gelegd zijn, worth alles goed hersteld,
do oh bij hevige regen heeft men hier ook
water teveel. Burgemeester en Wethouders
hopen den toestand alaar te verbeteren door
er sintels en macadam te brengen, dan kan
er een toestand verkregen worden zooals
't bahcort.
De heer MiAAiS heeft dit vraagstuk van
verschillende zijden bekeken. Als er iemand
benoemd wordt als gemeen'tewerkman, zal
zoo iemand, als daar iets in zit, dat bekijken
en het doen. Wat de zinkputten en riolen be-
treft, denkt spreker dat de toestand daar-
van zal verminderen. Als Burgemeester en
Wethouders zeggen, dat zij hiermede eens een
proef willen nan-en, dan vindt spreker dat
goed. Men kan dan eens zien hoe het gaat.
Het is niet sprekers beidoeling v'an Othene een
staid te maken, doch men gaat hiermede voor-
uit of adhteruit.
'De heer DE VISSER: Dit is rationalisatie.
De iheer MAAS zal er niet vender over
debatteeren. Dat is nog altijd mogelijk.
De heer DE FBIJTER merkt op, dat 500
is uitgetrokken voor de gemeenterelniging op
het dorp. Hoe lang moeten de f>etrokken
mensehen hieiVoor rijden
De VOORZITTERDen heelen Vrijdag.
•De heer DE FEIJTER: En 's Zaterdags?
De VOORZITTER antwoordt, dat men
's Zaterdagmorgens begint. Hoe laat men er
mee klaar is, weet spreker niet.
De heer DE FEIJTHR vindt dat het nogal
hoog is. De man op Zaamslag heeft voor dit
werk f 10, terwijl die te Othene het voor 7
moet doen en dan nog alles moet opkuisclhen.
1 De VOORZITTERWat wilt u daarmee be-
weren
De heer DE FEIJTHRDat het nogal aan
den hooigen kant is.
De VOORZITTBR merkt op, dat een in-
sch-rijving geopenid is, waarop door den be-
trokkene is ingeschreven, welke inschrijrving
is toegeweizen. Is dit volgens den heer De
Feijter te duur
De heer DE FBIJTER houdt staande, dat
het te Zaamslag te duur is. Als men het er
te Othene voor kan doen, dan kan men het
te Zaamslag er ook voor doen.
De "VIGORZrrmiK wijst er op, dat deze
kwestie dit voorjaar ook ter sprake geweest
is. Men moet hier nu geen dingen brjhalen
die er niet bijhooren.
De heer DE FEIJTER meent., dat het best
voor /400 kan.
De VOORKCTTER spreekt de hoop uit, dat
het in de toekomst minder kosten zal. Er
moet heel wat voor gerudmd worden. Men zou
de wagens moeten zien die naar den Axel-
sclhendijk rijden.
De heer DE FEIJTHR geeft te kennen, dat
dit te Othene ook zoo is.
Inkomsten:
107. Vehhaal pensioensbjjd ragen. 278,40.
108. Bijdrage Grooten Hutjesenspolder.
800.
Uitgaven:
109. Kosten van vdrzeksring. 509,13.
Kosten verzekering brandschade. 6.
Rente van geldleendngen. 562,50.
Aflossing van geMleeningen. f 1600.
Kosten wegenlegger en schouwingen.
rekenen. Hij vraagt of het hoofd der school
verpliclit is in deze woning te wonen
De VOORZITTER antwoordt, dat dit niet
het geval is.
De heer WISSE acht dit ook een argu
ment voor het voorstel van Burgemeester en
Wethouders.
De VOORZITTER wil er nog op wijzen,
dat er weliswaar 120 is uitgetrokken voor
onderhoud van deze woning, doch de woning
is aangesloten op de waterleiding en dat moet
de gemeente doen.
-De heer HAAK merkt op, dat de heer De
Visser gevraagd heeft, het voorstel van Bur
gemeester en Wethouders tot verlaging der
huur te mot'iveeren. Spreker heeft zich ook
op de hoogte gesteld van wat woningen, waar-
mede deze overeenk-omt, aan huur doen. De
heer De Visser meent, dat dit een 300 kan
zijn, doch gezien de andere woningen die er
hier in de gemeente zijn, meent spreker, dat
dit wel aan den hoogen kant is. Doch boven-
dien zijn er hier in de gemeente niet zooveel
woningen, waarmede deze te vergelijken is en
die er zijn, zijn nog nieuw, terwijl dit een oude
woning is. De betrokkene zou dan ook ver
beteren, indien hij daaiheen kon. De heeren
zullen hem toclh wel toestemmen, dat deze
woning niet nieuw meer is.
De heer DE VffiSSER heeft zich afgevraagd
waarom Burgemeester en Wethouders er toe
gekomen zijn, om thans met een voorstel tot
verlaging der huur te komen. Een 2 tot 3 jaar
geleden is de huur op deze basis gebracht,
spreker vraagt zich daarom af, waar ten-
slotte het eind is. Teen was het wel gemoti-
veeid, doch in de gegeven tijdsomstandig-
fceden is dit naar zijn meening niet het geval.
Er is in de omstandiglheden niet veranderd.
De heer HAAK merkt op, dat de huren in
het algemeen terugloopen. Als men in andere
plaats en ziet hoeveel woningen er leeg staan,
dan meent spreker, dat f 5 voor deze woning
voldbende is'. Wat vroeger gebeurd is, is alle-
maal niet- zoo eenvoudig en gemakkelijk,
doch spreker acht het werkelijk gemotiveerd
dat er van deze huur af gedaan wordt.
116. Opbrengst grasverpachtingen. /42.
117. Cijnzen en erfpachten. 303,07.
118. Recognition. 96.
119. Rente van kapitalen. 30.
Uitgaven:
120. Grondilasten. f 28,75.
Dijk- en polderlasten. 6.
Erfpachten. 63,50.
Onderhoud huizen. 120.
Kosten brandverzekering. 3.
Bijdrage aan den kapitaaldienst.
weinig genoten vergoeding. Me-
pensioensbijdragen
betaalde
110.
111.
115.
118.
100.
114.
Reis- en verblijfkosten. J10.
Inkomsten:
115. Huur van huizen. /290.
De VOORZITTER gee ft te kennen, dat bij
de»en post ter sprake komt het verzoek van
den heer Jansen Verplanke om vermindering
van zijn woninghuur. Burgemeester en Wet
houders gevoelen er voor, den betrokkene
eenigssrins tegemoet te komen, waarom zij
voorstellen de huur met 40 per jaar te ver-
lagen.
De heer WISSE constateert, dat deze dus
komt op f 5 per week.
De VGQRETTTBR antwoordt bevestigend.
De heer WISSE vindt dit zijns inziens
genoeg.
De heer DE VISSER ziet, dat op post 123
geraamd wordt 120 voor onderhoud huizen.
Is dat all een voor dit huis?
De VOORJZITTER antwoordt bevestigend.
De gemeente beizit maar een huis. Er is een
tijd geweest. dat er weinig of niets aan deze
woning werd gedaan, omdat er de laatste
jaren, dat het vroegere schoolhoofd er was.
geen verzoeken om verbetering binnenkwa-
men. Zooals het altijd gaat, nicest daar ver
andering in komen. Het was ook hard noo
dig. Spreker is er van overtuigd, dat het
verstandiger is, geregeld onderhoudswerken
aan een woning te verrichten, dan het een
heelen tijd uit te stellen en er dan aan te be-
ginnen. Indien dit geregeld gedaan wordt,
wonden de kosten eenigszins over de verschil
lende jaren verdeeld. Langzamerhand is deze
woning in een behoorlijke conditie gekomen
De heer DE VISSER dacht, dat de woning
in een behoorlijke conditie verkeerde. Hij
vindt dan ook de raminig van f 120 vrij hoog,
en meent dat het onderhoud dit- bedrag niet
zaA eischen. Hij constateert, dat indien dat
wel het geval is, de gemeente netto 130 aan
huur zal beuren. Naar zijn meening klopt
de motiveering van de verlaging van de
woninghuur ook niet gefceel. De vorige maal
dat besloten is gelden te voteeren voor de
verbetering van deze woning is gezegd dat
een dergelrjke woning goed moest zijn, en in
onde, omdat men dan het huurbedmg, dat er
voor stonid, kon vorderen dat er voor op de
begrooting staat. Thans komen Burgemees
ter en Wethouders met een voorstel tot ver
laging van de woninghuur. Indien thans een
huis verkocht zou wobden, zou dit waarschijn-
htk onder de waarde gaan, doch daarmede is
de huurwaarde van een woning nog niet ver-
minderd. Spreker vindt, dat het thans geen
moment is om te verlagen. De heer Jansen
zegt, dat de huur in vergelijkinig tot zijn in-
kamen aan den hoogen kant is, doch ander-
zpds is naar sprekers meening een procent
of 15 van het inkomen voor huur niet teveel.
Spreker kan dan ook niet inzien dat de huur
te duur zou zijn voor deze woning, mede in
acht genomen de plaats waar die staat. Er
zijn modeme woningen, die niet minder zou-
den doen aan huur, indien deze verhuurd
zouden worden. Wat dringt dan Burgemees-
ter en Wethouders er toe, aan dit verzoek te
voldoen Is het om den betrokkene een ple-
zier te doen?
De VOORZITTHR geeft te kennen, dat er
thans in den raad twee stemmen zijn opge-
gaan De heer Wisse vindt, dat verlaging
van de huur redelrjk is, de heer De Visser 5s
van meening, dat deze eigenlrjk niet verlaagd
moet wonden. Er zijn hier dus twee verschil
lende meeningen. Woningen als deze worden
er in de gemeente niet zooveel verhuurd
De heer WISSE is van oordeel, dat de huur
met hooger gesteld mag worden dan thans
voorgesteld wordt. Als het nu een moderne
womng was, zooals de heer De Visser gezegd
heeft, doch daaronder mag men deze niet
300.
Me
Me-
121.
122.
123.
124.
125.
f 100.
Inkomsten:
126. Schoolgelden. f 100.
127. Vergoedinig jaarwedden onderwijzers.
4528.
128. Te
morie.
129. Teveel
Memorie.
130. Te weinig veihaalde pensioensbjjdra
gen. Memorie.
Uitgaven:
131. Jaarwedden onderwijzers 4528.
132. Onderhoud schoolgebouwen. f 100.
133. Aanschaffen schoolmeubelen. f 10.
134. Onderhoud schoolmeubelen. 25.
135. Aanschaffen leermdddelen enz. f 170.
Inkomsten:
136. Verhaal pensioensbijdragen. 425,10.
137. Opbrengst aanmaningen en dwang-
bevelen. 25.
Uitgaven:
138. Verlichting, verwarming school.
139. Drtnkwater schoolgebouwen.
morie.
140. Kosten oudercommissie. f 30.
141. Kosten verge]ijkend onderzoek.
morie.
142. Teveel
Memorie.
143. Teveel
morie.
144. TeVeel
Memorie.
145. Kosten van verzekering. 431,49.
145a. Kosten brandverzekering. f 5,05.
146. Advertentien. Memorie.
147. Kosten invordering sollicitanten. 25.
148. Kosten invordering schoolgelden. f 25.
149. Temggaaf schoolgelden. Memorie.
150. Teruggaaf portokosten enz. Memorie.
151. Toeslag op pensioen. 120.
152. Bijdragen openbare u.l.o. 90.
Inkomsten:
153. Schoolgeld. 1550.
154. Uitkeering art. 86 L.O. wet. /230.
155. Uitkeering art. 104 L.O. wet. /125.
156. Uitkeering art. 250 L.O. wet. 30.
157. Uitkeering art. 205ter L.O. wet. 10.
158. Opbrengst aanmaningen en dwangbe-
velen. 25.
159. Terugont'vangst art. 103 L.O. wet Me
morie.
Uitgaven:
160. Uitkeering art. 86 L.O. wet. f 100.
Inkomsten:
161. Rente van waarborgsommen. 82,62.
Uitgaven:
162. Vergoeding art. 101 L.O. wet. 4500.
Uitkeering art. 104 L.O. wet 200.
Vergoeding art. 205 L.O. wet. /680.
Uitkeering art. 205 L.O. wet 150.
Rente van waarborgsommen. 412,44.
Rente van geldleeningen. 872,05.
Aflossing van geldileeningen 2437,50.
Bijdrage kapitaaldienst. f 425,82.
Teruggaaf van schoolgelden. Memorie.
Kosten invordering schoolgelden. f 25.
Uitkeering art. 86 L.O. wet 125.
Uitkeering art 104 L.O. wet. Me-
geiioten vergoeding art. 56.
betaalde jaarwedden. Me-
betaalde pensioensbijdragen.
Uitkeering art. 205. L.O. wet. Me-
163.
164.
165.
166.
167.
168.
169.
170.
171.
172.
173.
morie.
174.
morie.
175. Subsidie bewaarschool. 510.
Bij dit punt komt in behandeldng het ver
zoek van de bewaarschool om verhoogimg der
bijdrage.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders voorstellen, de subsi
die te brengen op 8,50 per leerling
De heer DE. VISSER vraagt, of deze dan
gelijk blijft.
De VOORZITTER antwoordt, dat dan de
subsidie met 0,50 per kind verhoogd wordt.
De heer HAAK merkt op, dat dit bij aan-
neming van het voorstel van Burgemeester
en Wethouders /8.50 wordt, voorheen was
het 8.
176. Kosten commissie wering schoolver-
zuim. 75.
177. Vergoeding art. 13 LX). wet. 725.
178. Bijdrage R.H.B.S. Temeuzen. 700.
179. Bijdrage nijverheidsonderwijs. f 1000.
180. Bijdrage Landbouwschool te Axel
112,50.
181. Uitgaven voor volksfeesten. Memorie.
182. Subsidie muziekvereeniging. f 150
Inkomsten:
183. Subsidie prov. krankzinnigenverple-
gmg. Memorie.
184. Bijdragen particii,lieren krankzinnigen
verpleging. f 250.
185. Ouderdomsrente verpleegden. 156.
186. InvaHditeitsrente verpleegden. 343,20.
187Verhaal pensioensbijdragen. f 95.
188. Terugont'vangst pensioensbijdragen.
21,75.
189. Terugontvangst teveel betaalde ver-
plegingskosten. Memorie.
190. Inkomsten distributie levensmiddelen.
600.
Uitgaven:
191. Belooning gemeente-geneesheeren.
1000.
192. Kosten krankzJinnigenverpleging.
4431,25.
19'3. Subsidie Algemeen Burgerlijk Armbe-
stuur 6250.
De heer DE FEIJTER vraagt of Burtge-
meesiter en Wethouders in deze tijdsomstan-
heden met dit bedrag denken toe te komen
nu het leven duurder wordt.
De VOORZITTER deelt mede, dat de heer
De Feijter in de begrooting van het burger
lijk armbesituur, die acht-er in de memorie
van toelichting te lezen is, kan zien, dat de
ramingen der verschillende uitgaafposten zijn
veihoog'd. 'Hij licht aan de hand dier begroo
ting toe, dalt voor alle hoofdstukken dier be
grooting hoogere uitgaafposten zijn uitge
trokken.
De heer HAAK merkt op, dat de vraag van
den heer De Feijter was, of Burgemeester en
Wethoulders denken met de .geraamde bedra-
gen te kunnen toekomen. Deze begrooting is
door het. burgerlijk armbestuur ingediend.
Buitengmj-one pmsitandigheden uitgesloten,
depkt dus pet armbestuur daar-
jpede.loe te.konjen. jftezevbeS5uoJtjng' is reeds
belangrijk hoqger 4an die van vorige jaren.
Bufgeipeeater ep Wethouders kunnen niet be-
oordeelen ,of dk voldoende zal zrjn. Zij kun
nen niet zeggen aan het burgerlijk armbe
stuur, dat zij denkpn dat het te weinig zal
zijn. Men moet toph, vertrouwen hebhen in het
burgerlijk armbestuur. En als dit denkt er
mede toe te kunnen komen, dan moet men
dit aanvaanden. Het is zooals spreker reeds
zei niet onbelangi'ijk hooger d'an de be
grooting van vorige jaren, doch de mensehen
moe.ten geholpen woriden.
De heer DE FBIJTER wijsit er op, dat het
leven steeds duurder wordt. Verder is het bij
spreker altijd een bezwaar, dat die oudjes
naar Zaamslag moeten komen om hun geld
te gaan halen. Hij zou willen zien dat een
bode benoemd werd, die bij de mensehen de
centen thuis ging brengen. Er zijn oude men
sehen onder, die 2 uur moeten loopen om om
him ondersteuning te komen.
Spreker zou Burgemeester en Wethouders
willen vrageri, het burgerlijk armbestuur eeri
wenk te geven om een bode aan te stellen.
De heer HAAK acht heit goed en mooi, dat
een bode benoemd zou worden, doch hij moet
er op wijzen. dat men op' de dubbeltjes moet
passen. Terecht heeft de heer De Feijter zoo-
even gezegd, dat. het leven steeds duurder
worrit. Burgemeester en Wethouders vergen
niet van iemand die oud en versleten is, dat
hij zelf am zijn geld zal komen. Dat kan hij
toch wel door een famiiielid laten doen.
De heer DE FTEftjTHR is van oordeel, dat
men dit thuis dient te bezorgen. Daarmede
heefit een ander niets te maken. Ze kunnen
dat geld ook nog wel in hun zak steken.
De heer HAAK meent, dat men vertrouwen
moet hebben, dat de mensehen, die dit geld
komen afhalen, dit ook netjes zullen af-
dragen. Als er zooveel vertrouwen niet is, dan
kan men niets laten doen.
De heer DE FEIJTER heeft dat vertrou
wen wel, maar het is toch zaak, te voonko-
men, dat er iets hapert.
De heer MAAS ipeent, dat de heer De Feij
ter' o.m. doelt op een man te Othene.
De heer DE FEIJTER ibevestigt dat er
daar een man is, jdie ondersteuning van het
bungerlijik armhespmr. Die man is 72 jaar
en gaat thans nog .peeen steken.
'De heer MAAS zegt, dat de'ze man moei-
lijk op den gang is. Als hij het vroeg aan den
voorzitter van het burgerlijk armbestuur,
denkt spreker, beslist, dat hij het wel doen
zou. Br is toch niets tegen.
De heer WISSE. merkt op, dat een wande-
ling gezond is.
De heer DE BEfUTBR denkt er zoo over,
de mensdhen dienen daar niet om te moeten
gaan. Dit moet thuis gebracht worden.
De heer DE REGT wijst er op, dat de man
waarop gedoeld worrit, een zoon heeft, die er
wel om zou kunnen komen.
De heer DE FEIJTER merkt op, dat het
bij hem niet alleen om deizen man gaat, doch
er zijn er nog meer. Er zijn mensehen van
het Poontje en van De Griete, die om hun
ondersteuning moeten komen.
De heer MAAS geeft te kennen, dat de
zoon van deze beltrokikene in mllitairen dienst
is. Deze man heeft edhter nog een dochter
en als het aan het burgerlijk armbestuur
gevraagd worrit, krijgt die het ook wel.
De heer DE FEIJTER herinnert er aan, dat
er vroeger ook een bode was. Deze verdiend-e
naar hij meent 25.
De VOORZITTER wijst er op, dat de heer
De Feijter de begrooting goed moet lezen.
Deze bestaat uit verschillende posten, zooals
bestedingskosten, dokiterskosten en zoo meer.
Gelukkig zijn er hier niet zooveel mensehen
die ondersteuning gendeten en als blijkt dat
het nu eenmaad niet gaat, dan dient er een
mouw ajan gepast te worrien.
De heer De Feijter meent, dat een kwitan-
ti-e door den betrokkene zelf geteekend moet
worrien, dit is niet het geval. Als zoo iemand
er zelf niet om kan komen, dan is er toch
geen bezwaar tegen, dat die een anrier mach-
tigt om het geld voor hem in ontvangst te
nemen, dan kan zoo iemand ook geholpen
worden. Indien men evenwel mensehen heeft
die geizond en normaal zijn, dan ziet spreker
er geen bezwaar in, dat de mensehen zelf om
hun geld komen. Men moet niet overririjven,
dat schaarit. Indien er toestanden zijn, die
niet deugen, dan zijn Burgemeester en Wet
houders op hun post om maatregelen te tref-
fen. Er is echter „een andere wijze waarop aan
deze moeilijkheid tegemoet gekomen kan
worden. Indien er uit geboren worrit, dat de
mensehen door deze bespreking daarvan op
de hoogte komen, dan zijn ze daarmede
misschien oak geholpen. Met critiek alleen
schiet men niet op. Het is best mogelijke
waar wij alien mensehen zijn, die tekort schie-
ten, dat er ook bij burgerlijk armbestuur
tekortkoaningen zijn. Doch men moet dan
ook niet overririjven. Klachten, werkelijk ge-
gronde klachten hebben Burgemeester en
Wethouders nog niet onttvangen. Indien dit
het geval mocht zijn, dan zou een andere rege-
lirig getroffen moeten worden.
194. Kosten van verzekering. 190,15.
Inkomsten:
195. Opbrengst
Memorie.
Uitgaven:
196. Uitgaven
600.
Inkomsten:
197. Uitkeering
3388.
198. Bijdrage kosten controle. 160.
199. Bijdrage extra hulp aan werkloozen
Memorie.
Uitgaven:
200. Bureaubehoeften. f 100.
201. Kosten werkverschaffing. 6500.
202. iSteun aan werkloozen. 5500.
203. Ontwikkeling en ontspanning werk
loozen. f 40.
204. Kosten controle op werkloozen. 300.
205. Kosten extra hulp aan werkloozen.
Memorie.
206. Subsidie ten behoeve van de veeteelt
f 37,50.
Inkomsten:
207. Bijdrage jaarwedde agent arbeidsbe-
bemiddeling. f 80.
208. Verhaal van pensioensbijdragen. 30.
'U itfgaven:
209.
210.
211.
212.
213.
grondbelasting gebouwd.
Kosten ijk en herijk. Memorie.
Subsidie werkloazenkassen. 6500.
Kosten arbeidsbemiddelin'g. 400.
Bijdrage districtsarbeidsbeurs. f 198.
Kosten van verzekering. 43,50.
Inkomsten:
214. Hoofdsom
1200.
215. Idem ongebouwd. 5600.
216. 80 opcenten hoofdsom grondbelasting
gebouwd. 2800.
217. 20 opcenten hoofdsom grondbelasting
ongebouwd. 2200.
218. Uitkeering 20 hoofdsom Personeele
belasting, 1, 2, 3, grondsl. 1200.
21)9. Uitkeering hoofdsom Personeele be
lasting 4, 5, 6, 7 grondsl. /840.
220. 150 opcenten Personeele belasting
f 11800.
Uit g a vcii:
221. Kosten invordering belastingen. 10
222. Teruggaaf beaasting. 50.
223. Kosten van verzekering. f 0,51.
2'24. Aandeel rijk verlofsrec'ht." f 12,50.
Inkomsten:
225. Aandeel dividend- en tantifemebelas-
ttng. Memorie.
f 38 opcenten Vermogensbelasting.
J ^UU.
f 10400 65 °pcenten Geme«ntefondsbelasting.
028. Uitkeering gemeentefonds per aange-
slagene. 4800.
229. Uitkeering werkloosheidssubsidiefonds
per aangeslagene. 960.
230. Gewetensgelden. Memorie.
231. Belasting op honden. 350.
Uitgaven:
232. Restitutie rijksbelastingen. Memorie
Inkomsten:
233. Opbrengst vergunningsrecht. /220.
Opbrengst verlofsrecht. /25.
Opbrengst aanmaningen. f 10.
Voorschotten rrjk. Memorie.
Voorschotten ambtenaren. f 100.
Terugontvangst voorschotten veewet
Memorie.
Uitgaven:
239. Voorschotten rpk. Memorie.
240. Voorschotten ambtenaren. 100.
241. Voorschotten veewet. Memorie.
242. Rente Bank Nederlandsche gemeen-
ten. Memorie.
243. Onvoorziene uitgaven. 2836,93.
Kapitaaldienst.
Inkomsten:
234.
235.
236.
237.
238.
Overboeking
van vorigen diemt.
naar volgenden dienst.
van vorigen dienst.
verhaal krankzinnigen.
distributie levensmiddelen.
werkloosheidssubs.-fonds.
244.
1700.
Uitgaven:
245. Overboeking
1700.
Inkomsten:
246. Overboeking
1302,78.
247. Bijdrage hoofdstuk VH gew. dienst
100.
Uitgaven:
248. Overboeking naar volgenden dienst
1402,78.
Inkomsten:
249. Bijdrage hoofdstuk vm par. 7 °ew'
dienst. f 425,82.
Uitgaven:
250. Belegging van gelden. 425,82.
Waar niet anders vermeld, zijn de verschil
lende posten der begrooting met algemeehe
stetmimen vastgesteld.
10. VaststelUng verordening op de heffing
van opcenten op de hoofdsom der ge-
meen tefondsbelasting.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
evenals voor het bel'astingjaar 1939/1940 voor
het belastingjaar 1940/1941 te heffen 65 op
centen op de hoofdsom der gemeentefonds-
helasting (Zie desbetreffende post gemeente-
begrooting.)
In verband hiermede wordt de navolgende
verordening ter vaststelling voorgelegd:
De raad der gemeente Zaamslag;
b e slu i t
vast te steilen de navolgende
VERORDE?NING op de heffing van
opcenten op de hoofdsom der ge-
meentefond^belasting.
Artikel 1.
Op de hoofdsom der gemeentefondsbelas-
tmg zullen voor het belastingjiaar aanvan-
gende 1 Mei 1940 en eindigende 30 April 1941
worden geheven vijf en zestig ogcemten (65).
Artikel 2.
De opcenten worden niet geheven op de
aanslagen van hen, die binnen het Rijk geen
vaste woonplaats hebben.
Artikel 3.
Voor zooveel noodig wordt met ingang van
1 Mei 1940 ingetrokken de verordening op de
heffing van opcenten op de hoofdsom der ge-
meentefondkbelasting vastgesteld bij raadsbe-
sluit dd. 24 October 1938, goedgekeurd bij
Kon. besluit d.d. 16 Januari 1939, no. 21.
Zij blijft van kracht ten aanzien van belas-
tingjaren welke voor dien datum zijn geein-
digd.
Met al'gemeene stemmen w-ordt aldus be
sloten.
De begrooting voor den dienst 1940 wordt
thans met algemeene stemmen vastgesteld.
De vaststelling der begrooting houdt tevens
m, dat zijn vastgesteld:
a. de begrooting der vrijwillige brandweer
voor den dienst 1940;
b. de begrooting der
wacbt voor ,1940;
c. de subsidie aan de muziekvereeniging
„De Volhardinig"
d. de subsidie aan de Chr. Bewaarschool;
e. de begrooting van het algemeen burger
lijk armbestuur voor 1940;
f. de subsidie aan de Geitenfokvereeni-
ging;
g. de subsidie aan de Vereeniging ,,Het
Groene Kruis"
h. de verlaging der woninghuur van den
heer Jansen Verplanke.
11. Paspoortmoei 1 ijkheden
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge-
vrijwillige burger-
betrekking tot de paspoortmoeiltjikheden die
zich bij het overschrijden der Belgische grans
voordoen. Vroeger kon men voor het over
schrijden van de grens met een bewijs van
Nederlaniderschap volstaan, doch de Belgische
regeering is begonnen met het eischen van
een gelddg Nederlandsch paspoort. De men
sehen hier ondervinden daar zeer veel moei-
lijkheden mee, en ook kost zulks veel geld. Nu
leeft er ..iets in de provincie om te trachten
diaaraan een einde te maken. 2 Statenleden.
de heeren Mes en Goossens hebben zich tot de
hoogere autoriteiten gewend met de bedoeling
een wijeiging van deze bepalingen te verkrij-
gen. Het is echter geen Nederlandsche doch
een Belgische zaak, daar het indtiatief daat-
toe is uitgegaan van de Belgische regeerimo-.
In sommige gemeenten in Zeeuwsch-Vlaan-
deren is ook reeds het verzoek gedaan om
maa.trege.len te treffen, op dit gebied iets te
bereiken, door b.v. een bepaalde strook in
Belgie van dezen maatregel vrij te stellen.
Het is voor Zeeuwsch-Vlaanderen gemakke
lijk, deze maatregel te doen vervaHen, dit is
echter niet het geval met de anderedealen
van ons land. Spreker meent, dat het op den
weg dezer vergadering ligt, te trachten vert
zachting van deze bepalingen te verkrijgen,
waarom hij voorstelt ad'haesie te betuigen
aan de aerie die op touw gezet is, om te
trachten de pasvoorsehriften vcrzacht te
krijgen voor de grensstreken. Uit den aard
der zaak ligt de gemeente Zaamslag wat
verder van de grens afwat niet wegneemt,
dat men zich hier ook als grensbewoner
rekent. M
Indien de verga.dering er mede aocoord
gaat, aan deze actie steun te verleeneri, <fen
zullen Burgemeester en Wethouders e*m
soepele toepassing der betreffende vdorschrif-
ten bepleiten in het bejang van degenen die
geregeld de grens moeten passeeren. Bpreicer
veronderstelt, dat de vergadering daarmede
wel aocoord zal gaan.
Met algemeene stemmen wordt 'aldtus
besloten.
- r
12. Omvraag.
a. De heer FLORUSSE heeft een Maine
vraag. Hij wenscht te weten of de Belgische
verkoopers van touwwerk een verigunnina'
moeten hebben. B
De VOORZITTER antwoordt dat zij in het
bezit van een ventvergunning moeten zijn.
De heer FLORUSSE ziet er wel eens loo
pen, en meent dat het goed zal zijn, dat de
pohtie een oogje in het zeil houdt.
De VOORZITTER antwoordt, dat de men-
schen in den regel bij de polirie een ventver-
gunnang komen halen. Die moeten ze nu een-
maal hebhen. Dit is ook in de andere omllg-
gende gemeenten het geval. Men zegt al
gauw van iemand die uit het Zuiden ikomt,
dat hij een Belg is, al is zoo demand uit de
grensgemeenten even goed Nederlander als de
heer Florusse en spreker. Bovendien heeft
de gemeente-veldwachter machtiging om een
ventvergunning te verstrekken als de ge-
meente-secretarie gesloten is. Spieker is er
van overtuigd, dat er in dit opizicht nooit iets
gebeurt dat niet gedekt is door een lx>w\js..
b. De heer DE REGT vraagt of het Diet
mogelijk is voor Burgemeester en Wethouders
bij den voorzitter van de commissie voor den
Valweg er op aan te dringen, deze wat te
verbeteren. Deze weg is levensgevaarlftk, vol
i putten. Spreker heeft het onlangs nog ge-
constateerd, dat er een auto vierkamt >m-
draaide.
De VOORZITTER vindt het ook jam*ieir,
dat er zooveel putten in dien weg gereden
zijn. Het is echter verschoombaar, dat die
weg er niet zoo mooi bij ligt, geziem, het
extra gebruik dat er van gemhakt Is, ta ver
band met de wegsvemieuwing dn deze ge
meente. Spreker vindt het ook zeer jammer
dat deze weg niet op tijd klaar geweest as'
dit zou een onriasring beteekenen, ook vioor
den Otheneschendijk. Niettemin zijn Burge
meester en Wethouders bereid om te Men
naar een mogelijkheid, dat deze weg vertaeterd
wordt. Deze weg is niet bestemd voor aoo'n
vei-voer als er over plaats heeft gevomden.
Doch het valt niet mee, als men van aoo'n
weg onderhoudsplichrige is. Spreker ver-
wacht, dat er binnenkort maatregelen eRdlen
getroffen worden om den weg in orde te
maken voor het gebruik.
c. De heer HERREBOUT wil iets vragen
dat eenigszins ligt in de lijn van de pasmoei-
lijkheden. Naar hij vemeemt zal binnerikort
een verbod afgekondigd worden om met den
vlegel te dorschen. Hij verzoekt Burgemees
ter en Wethouders, maatregelen te nemen,
dat dit doorgang vindt.
De VOORZITTER antwoordt, dat er offi-
ciecl niets van bekend is. Er is in de krant
wel over geschreven, en door bepaalde men
sehen is er wel over gesproken, doch het is
gevaarlijker tegen iets te opponeeren, wat nog
niet officieel vaststaat. Indien het officieel
was, zou het in het belamg van de werkgelb-
genheid zijn, dat Burgemeester en Wethouders
trachtten daarin vetraii'dering te brengen. In
dien het geheel verboden wordt, zouden er
altijd mensehen door gedupeerd worden,
andenzijds zijn er ook verschillende graa»-
soorten die zich er niet voor leenen, met den
vlegel gedorschen te worden.
(Het is thans voorbarig, op 'behoud aan te
dringen.
De heer HERREBOUT meent, dat als het
eenmaal officieel is, men het niet zoo gaiuw
veranderd zal zien.
De VOORZITTER meent, dat deze maat
regel ook verband zal houden met den toe
stand waann wij leven. Hij veronderstelt, dat
de bedoeling zal zijn het gewas zoo spocdig
mogelijk van het land te krijgen. Nu is maar
de vraag, wat eiger is. Spreker veronder
stelt, dat deze maatregel spoedshaive zal
getroffen zrjn. Uit den aard der zaak staat
men thans aan den vooravond van de distri
butie van levensmiddelen. Hij meent dat het
van belang is, dat het graan zoo gauw moge
lijk gedorscht is, hoewel de officieele reden
nog niet bekend as.
De heer HAAK stemt 'toe, dat het mogelijk
is, dat er zooiets op til is. Naar hij vernam
zou dit verband houden met de controle. In
dien vrijheid wordt gegeven am met den vle
gel te dorschen, is het moeilijk, daarop con
trole uit te oefenen. Hij meent, dat het niet
zal baten. zich er tegen te verzetten. Het
is absoluut onuitvoerbaar in de rijden die wij
thans beleven. Het is een rare tijd, enkele
jaren geleden werd een toeslag verleend voor
het dorschen met den vlegel, nu schijnt er
een verbod op komst te zijn.
De heer HERREBOUT wist wel, dat het
verband hiedd met de controle. Aan den
anderen kant is het voor verschillende kleine
mensehen ook weer moeilijk de machinekosten
op te brengen. Hij verzoekt Burgemeester en
Wethouders, indien maatregelen genomen
worden, daarop terug te komen. Thans zal
hij, waar het niet officieel is, er verder niets
op zeggen.
De VOORZITTER meent, dat het eemgsizins
voorbarig zou zijn, daarover thans te schrii-
ven.
meester en Wethouders het idee hadden m
deze vergadering een voorstel te doen met
Hij dankt de heeren voor de wijze, waarop
zij hebben samengewerkt bij de behandeldng
der begrooting, en sluit de vergadering door
het uitspreken van het dankgebed.