Gemengde Berichten
Hevige Noordwesterstorm.
ERKEND EN TOEGELATEN ALS CONSUL.
AXEL.
KLOOSTERZANDE.
MIDDELBURG.
SLACHTOFFERS TE BETREUREN.
wilde weaken, dat daarna door het grove ver-
raad van den Franschen minister van buiten-
Ian dsche zaken Laval, de sancties door Frank
rijk gesaboteerd werden, waardoor de actie
mislukte en dat dientengevolge Duitschland
zijn draai nam en 't Rijnland militair bezette.
Vervolgens behandelde de spreker de ver
schillende belangrijke landen, bun plaats in de
politieke wereld en bun verbouding tot de
andere landen. Hij begon daarbij met Rus
land, toonde aan, dit onmetelijke land, dat 1Iq
gedeelte van de aarde beslaat, dat geen uit-
gang naar een vrije zee heeft; in bet Zuiden
naar de door Turkije af te sluiten Zwarte Zee,
in bet Oosten naar de door Duitscbland af te
sluiten Oostzee, in bet Noorden naar de maar
enkele maanden ijsvrije, Witte Zee en Noor-
delijke IJszee en naar bet Oosten naar een te
noordelijik gedeelte van de Groote Oceaan
(Japansche Zee), waardoor ook de baven
Wladiwostok groote beperkingen heeft. Reed's
sedert Czaar Iwan de Verscbrikkelijke, in de
16de eeuw, streefde Rusland naar de heer-
scha.ppij over aan zee gelegen gebieden. Deze
politiek is steeds voortgezet, vandaar de actie
tegen de Zweedsche Oostzeelanden in de
18de eeuw en de voortdurende actie tegen
Turkije om het bezit van de Dardanelles
In het Verre Oosten had Rusland in het
einde van de 19de eeuw suoces, het verloor
echter in de Russisich-Japansche oorlog de
goedgelegen haven Port Arthur iweer.
De Sowjets zetten de politiek van het oude
regime, voor het verkrijgen van veilige zee-
toegangen, voort, rnagr wijzigden de verhou-
ding met .Turkije in een nauwe vriendscbap.
teneinde op die wijize zich een veilige toegang
tot de Zwarte Zee te verzekeren.
De jongste gebeurtenissen, de bezetting van
alle belangrijke punten aan de Oostkust van
de Oostzee, toont duidelijk, dat deze politiek
wordt doorgevoerfd; vanldaar de verontrusting
der Scandinavische landen die bevreesd zijn,
dat na de bezetting van strategische punten
in Finland, Rusland izal trachten in Noord
Noonwegen de Atlantische Oceaan te bereiken.
Tegen Polen bestond reeds in Rusland
groote vijandschap. Men heeft in de Sowjet-
Unie nooit vergeten, dat Polen van de zwakte
van zijn grooten Oostelijken buurman gebruilk
heeft gemaakt om groote stukken Russisch
gebied te bezetten, en heeft na de Duitsche
aanval op Polen dit gebied dan ook prompt
weer teruggenomen.
Spreker toonde aan dat Rusland zich steeds
heeft ibedreigd gevoedd door het nationaal-
socialistische Duitschland en dat dus het
bondgenootschap met Engeland en Frankrijk
wel degelijk ernstig gemeend was, maar dat
Rusland eerst door de zeer vergaande conces-
sies van Duitschland besloten heeft zich af-
zijdig te houden. Spreker heeft dan ook geen
oogenblik gedacht dat Rusland in den oorlog
de Duitsche zijde zou kiezen. Hij beschouwt
Rusland en Duitschland dan ook in de tegen-
woordige omstandigheden als elkaars aarts-
vijamden.
Bij de behandeling van Duitschland wees
spreker er op, dat het Duitsche volk na 1920
geheel rijp was voor de Volkenbondsidee, voor
vrede door recht. Hij noemde het een tra-
gedie, dat dit groote volk in dien tijd niet
meer tegemoetgekomen was. Volgens Dr.
Van Blankestein zou de schul'd daarvan vnl.
bij Frankrijk berusten, de Ehgelschen waren
tot tegemoer.koming bereid.
Na de opneming van Duitschland in den
Volkenbond in 1928 werd de verhouding echter
veel beter, maar blijkbaar was de openbare
meening in die tien jaar zoo verbitterd gewor-
den, dat de afbraak door het nationaal-
socialisme mogelijk was geworden.
Spreker haalde enkele punten uit de leid-
draad: van het nationaal-socialisme, het boek
van Hitler ,,Mein Kampf'' 'aan, en liet zien
dat de 'Duitsche aspiratles hoofdizakelijk tegen
't Oosten, dus tegen Rusland, gericht waren.
Hij deelde mee, dat nog slechts enikele jaren
geleden Hitler getracht heeft met Frankrijk,
Engeland en Polen gezamenlijk op te treden
tegen de Sowjets, om de communisten verder
van het centrum van Europa te verjagen.
De aanvankelijk zeer slechte verhouding
met Italie werd gedemonstreerd, en met
enkele persoonlijke herinneringen van spreker
gepopulariseerd.
Spreker liet duidelijk uitkomen, ook aan de
hand van persoonlijke humoristische herinne
ringen, hoe de meening van Hitler over het
buitenland geheel gebaseerd was op het totaal
verkeerde inzicht van Von Rilbbentrop, en dat
daarom thans de Duitsche regeering bitter
teleurgesteld is, dat Frankrijk en Engeland,
wenkelijk van geen opgeven willen weten.
De Duitsche kansen zouden volgens spreker
bui'tengewoon slecht staan. Van hulp uit het
Oosten kani -Duitschland maar (wefinig ver-
wachten, deze landen kunnen slechts zeer
gedeeltelijk in Duitschlands behoeften voor-
zien en eischen bovendien onmiddellijke beta-
ling waaraan Duitschland; vermoedelijk spoe-
dig niet meer zal kunnen voldoen.
Er zal niet veel kans op bestaan dat Italie
Duitschland nog te hulp komt, het is daarvoor
veel te kwetsbaar, tenwijl Mussolini na de
annexatie van Oostenrijk, waarvan hij niet
tevoren op de hoogte was gesteld, een groote
iwrok tegen Hitler ikoesterde.
Spreker deelde mee, dat te Parijs thans
reeds door Oostenrijkers, Tsjechen en Polen
overleg gepleegd wordt over het herstel dezer
landien en tevens over het sluiten van een
tolunie tusschen deze landen, terwijl het
tevens in de bedoeling zou iiggen om de ver-
dediging gemeenschappelijk te organiseeren.
Volgens spreker was de annexatie van Oos
tenrijk zeker niet met goedvinden van de
meerderheid der Oostenrijkers geschied.
Vervolgens werd een beschouwing gewijd
aan Polen en Tsjecho-Slowakije. Spreker
schetste de Polen als 'n trotsch en heersch-
zuchtig volk, dat, hoewel het in het binnen-
land erbarmelijk toestanden liet bestaam
steeds gehiedsuitbreiding en grootheid wilde.
De minderheden werden er zeer slecht behan-
deld, waarover de Poolsche reigeerinig herhaal-
delijk door den Raad van de Volkenbond is
onder houden.
Spreker liet de zeer wisselvallige en ge-
vaarlijke buitenlandsche politiek van Polen
eien, welike dan ook op vemietiging van het
land is uitgeloopen. Geheel anders Tsjecho-
Slowakije, een in wezen gezondte schepping
waar de minderheden verreweg het beste
van geheel Midden-Europa behandeld werden
(hetgeen voigens spreker nog niet wil zeg-
gen „,goed"). De wetten en foedoelimgen van
de hooge regeering waren goed, de Duitschers
haidden volledige voliksrechten, echter werden
de goede maatregelen door vele van wrok be-
zielde Tsjechen gesaboteerd. De eischen van
de Henleingroep kon geen enkele staat accep-
teeren, het zou zijn alsof de Friezen in Neder-
land een eigen buitenlandsche politiek zoud'en
gaan voeren.
Vo6r Miinchen wilden de Tsjechen Duitsch
land weerstaan, het geheele land was paraat.
Na Miinchen en den afstand van de verdedi-
gingslinie was elk venzet onmogelijk. Spreker
voorzag een herleving van Tsjecho-Slowakije,
ook het Slowaaksche volk voelt volgens hem
voor deze hereeniging, het staat in het geheel
niet achter de regeering Tisso.
Bij de besprekipg over Italie herinnerde
spreker eraan hoe in 1935 Mussolini traehtte
Engeland, Rusland en Frankrijk met Italie
te vereenigen tegen Duitschland Daarna
komt de tragische geschiedenis met Abessinie
dat door Italie op de meest cynische manier is
behandeld, beoorlogd en geannexeerd, en daar
na, door de omstandigheden gedwongen, de
,/bordpapieren" as. Spreker toonde aan dat er
feitelijk tusschen Duitschland en zijn vijanden,
noch tusschen Italie en Frankrijk en Engeland
groote belangen-tegenistel'lingen zijn, maar
dat die in hooge mate aanwezig zijn tusschen
Duitschland en I'talie door hun economische
verhouding tot Midden- en Zuid-Oost Europa.
Turkije liet spreker zien als een land met
een doelbewuste politiek, tegen Italie, maar
met de beheerschers van de zee en van Zuid-
Azie Engeland en Frankrijk en met den groo
ten buurman Rusland. Spreker noemde Turkije
het loodsvischje dat uitzwemt voor de groote
haai Rusland.
Van Frankrijk en Engeland liet spreker
zien de rustige constante politiek van veir-
zadigde landen.
Ovfir de toekomst van Europa was Dr.
Van Blankenstein tamelijk optimist. Hoe
wel er natuurlijk ook vele kwade kansen zijn,
verwachtte spreker een overwinning van
Frankrijk en Engeland, een ommekeer van
bewindvoering in Duitschland, dat volgens
hem danig genoeg begint te kirijgen van de
dictatuur en een milde vrede voor dit land,
echter wel met herstel van Oostenrijk,
Tsjecho-Slowakije en een deel van Polen.
Hij verwachtte voortzetting van de Volken-
bondspolitiek, maar dan op serieuzer wijze.
Volgens hem zou de openbare meening in
West-Europa meer en meer rijp worden voor
de idee Vrede door Recht, niet het minst door
de voortdurende, hoewel gebrekkige, werking
van den Volkenbond tusschen 1920 en nu.
Hoopvol noemde spreker het, dat ook onze
regeering in den laatsten tijd weer meer in
zicht blijkt te toonen voor het belang van de
collectieve veiligheid, ook voor ons land, dan
waarvan de regeering-Oolijn in de laatste
jaren blijk gaf,
Uit de zeer druk bezette vergaderlng, de
bovenzaal van La Bellevue was geheel vol,
kwamen veel vragen naar voren.
Een van de ibelangrijkste was de vraag hoe
de Nederlandische positie thans was. Dr. Van
Blankenstein deelde mede, dat siinds het begin
van den oorlog slechts weinig sterke Duitsche
legergroepen, hoofdzakelijk bestaande uit
oude soldaten langsionzegrensgelegerd waren,
zoodat alles er op wees, dat Nederland niet
zou worden aangevallen, hetgeen dan ook
volgens spreker aan Duitschland moeilijk
eenig voordeel kon geven, en wel zeer veel
nadeel'en.
Eenige weken geleden veranderde echter de
samenstelling der troepen ten zuiden van den
Rijn, hier werden meer en meer stormtroepen
samengetrokken. Aanvankelijk verontrustte
dit onze regeering weinig, omdat vele ver-
schijnselen erop wezen dat er geen aanvals-
plannen bestonden. Later v/erden evenwel de
verschijnselen tegenover on® Limburg zoo
dreigend, dat de regeering meer en meer ver-
ontrust werd, hoewel er ook toen tagenstrij-
digheden warer,, die ook onze regeering zeer
goed wist, zooals de zeer geringe bezetting
van de Duitsche grens tusschen de Rijr en
de Waddenzee. De inlichtingen, die onze
regeering blijkbaar kreeg, werden langzamer-
hand zoo alarmeerend, dat de regeering de
vele ingrijpende militaire maatregelen heeft
moeten nemen die nu wel ongeveer bekend
zijn.
Spreker kon de Duitsche dreiging niet ver-
klaren, het kan zijn dat er twee stroomingen
iii de Duitsche regeering waren en dat de
minst agressieve het tenslotte gewonnen
heeft, het is ook mogelijk, dat Duitschland
op deze wijze getracht heeft Engeland tot
schending van onze neutraliteit te provocee-
ren. Hoe dan ook, spreker betoogde, dat
niemand het recht had van een ongemotiveerd
alarm te spreken.
Hij verwachtte dergelijke dreigingen nog
wel eenige malen, maar hij sprak de hoop en
de verwachting uit, dat Nederland buiten de
oorlog zou blijven.
De voorzitter dankte spreker voor zijn
duidelijke en boeiende uiteenzetting en wekte
de aanwezigen op, om zich, in het belang van
de wereld, van hun land, van zich zelf en van
de toekomst hunner kinderen, meer en meer
de Volkenbondsgedaehte: Vrede door Recht,
eigen te maken, daar slechts door toepassing
van dit beginsel een geordende samenleving
mogelijk zal zijn.
DE „ZEELAND"-DIE<NST OP ENGELAND
STOP GEZET.
Naar thans gemeld Wordt, heeft de direc-
tie van de S'toomvaartmaatsohappij ,,Zeeland"
besloten den geregelden dienslt op Engeland
voorloopig tot naJder order stop te zetten.
De laatste boot van Vlissingen naar Enge
land is Zaterdagmorgen ventrokken en zal
Dinsdag van Tilbury terugkeeren.
Hieruit blijkt duidelijk, dat vele toestanden
en verhoudingen anders zijn dan tijdens den
vorigen oorlog. Toen is die diens't tot het
laatst toe in stand gehouden, ook nadat en
kele schepen dier maatschappij den' tol aan
de mijnen hadden moeten beitalen. De 25 jaar
geleden bestaande behoefte aan die lijn is er
thans blijkbaar niet, daar het onvoldoende
v'erkeer van passagiers, zoowel als dat van
vrachtvervoer, naar gemeld wordt aanleiding
gaven tot het stbpzetten van den dienst.
Bij Kon. besluit is de heer U. Lanzetta
erkend en toegelaten als consul van Italie te
Rotterdam, voor de provmoien Zuid-Holland,
Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Stormschade.
Ook alhier heeft de hevige storm in den
nacht van Zaterdag op Zondag nogal belang
rijke schade aangericht. In sommige buurten
bedroeg bet aantal afgewaaide schoorsteenen
een half dozijn. Ook meerdere afdaken wer
den door den stormwindi vernield of bescha-
digd en het aantal dakpannen dat van de
daken is gewaaid' bedraagt vele honderden.
Gelukkig is het bij imaterieele schade geble-
ven. Ook de automatiscjie ontsteking van de
gemeentelijke gasfabriek heeft klaarblijkelijk
stoonnis ondergaan, daar de verlichting jn
verschillende buurten niet functloneerde.
Motorongeluk.
Zaterdagavond is de 18jarige motorrijder J.
R. uit Vogelwaarde tegen een stilstaande wa-
gen gereden. R., die een zware hersenschud-
ding had opgeloopen, is, aangeeien hij niet
vervoerd mocht worden, in een nabij'zijnd cafe
gebracht.
De Storm.
Ook Walcheren heeft, speciaal gisteren-
nacht en in de vroege morgenuren, zwaar ge
leden van den hevigen stonm1, die vele boomen
ontwortelde, schade toehracht aan schoor
steenen en daken, terwijl hok aan militaire
barakken enz. schade werd toegebracht.
Middelburg zelf telde gisterenmorgen ver
schillende schoorsteenen, die gevaar oplever-
den of reeds naar beneden waren gekomen.
Verschillende daken, als van het gebouw van
den Rijkswaterstaat in de St. Pieterstraat en
van Lunchroom Hbogesteger op de Markt,
zagen zich van een deel der pannen beroofd.
Een groote tak raakte los van een der boo
men in den Kanaalweg en bracht in zijn val
schade toe aan het dak van het veilingsge-
bourw daar ter plaatse.
Op het Noordbolwerk en op enkele andere
plaatsen moesten boomen het ontgelden,
maar gelukkig hoorden wij niets van per
soonlijke ongelukken.
S.S. SIMON BOLIVAR OP EEN MIJN
GELOOPEN EN GEZONKEN.
Het Ministerie van Buitenlandsche Zaken
te 's-Gravenhage heeft Zaterdagavond van
Hr. Ms. gezant te Londen telefoniseh bericht
ontvangen, dat het s.s. Simon Bolivar?' van
de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot
Maatschappij nabij de Engelsche kust op een
mijn is geloopen.
Volgens de voorloopige berichten zijn er
honderd gewonden te Harwich aan land ge
bracht. Daarvan zijn er vijftig zwaar ge-
wond. Onze gezant heeft het Great Eastern
Hotel aldaar voor hen gereserveerd.
Nader meldde Reuter dat er om elf uur in
den avond nog 140 personen werden vermist.
Om half twee Zaterdagnacht bereikte ons,
schrijft het Handelsblad de mededeeling, dat
blijkens informaties van het Departement
van Buitenlandsche Zaken, van de 400 opva-
renden 310 personen aan land waren gebracht.
Omtrent het aantal opvarenden van de
,,iSimon Bolivar" wordt gemeldt, dat er zich
onder. de passagiers ongeveer 90 van Engel
sche en 50 van andere buitenlandsche natio-
naliteit bevonden, vooral uit Duitschland en
andere Centraal-Europeesche landen.
,Er waren veel vrouwen en kinderen aan
boord.
Onder de Nederlandsche passagiers waren
verscheidene employe's van de Bataafsche
Petroleum Maatschappij en ook eenige reli-
gieuzen.
De Simon Bolivar" is gezonken zonder dat
iets van de lading geborgen kon worden.
Het stoomschip Simon Bolivar" dat kort
geleden na een vrij lang oponthoud in de
Engelsche wateren in de haven van Amster
dam was aangekomen, vertrok Vrljdag jl. weer
naar W]est-Indie. Het wa$ zoo .goed als vol-
geboekt. Ofschoon er Zaterdagavond nog
geen nauwkeurige gegevens waren te ver
krijgen, mag worden aangenomen, dat er zich
400 personen aan boord bevonden.
Dat waren dan 130 passagiers in de eerste
klasse, 45 in de tweede en 55 in de derde
klasse, benevens een bemanning van ongeveer
170 koppen. Geizagvoerder van het schip is
kapitein Voorspui.
De ,,iSdmon Bolivar'' behoort tot de drie
groote passagiersschepen van de K.N.S.M.
Deze reederij bezit ongeveer tachtig sche
pen, waarvan het motorschip .Colombia",
metende 10.782 br. r. t., het grootste is. Dan
volgt de Costa Rica" met 8673 br. r. t. En
in de derde plaats de .Simon Bolivar", die
7906 br. r. t. meet. Er zijn dan ncg vier
passagiersschepen van ongeveer 4000 en
eenige van 3000 ton. De overige zijn vracht-
schepen.
Daarmee is een goed en nog lang niet ver-
ouderd passagiersschip van de Nederlandsche
koopvaardijvloot te loor gegaan; een schip,
dat 10 jaar lang de vaderlandsche driekleur
met eere over den Atlantischen Oceaan tieeft
gedragen.
De Simon Bolivar" toch werd in 1927 ge-
bouwd op de werf van de Rotterdamsche
Drocgdokmaatschappij..
Dat het ongeluk onder Harwich is gebeurd,
is niet zoo vreemd als het lijkt. De gebruike-
lijke route van IJmuiden naar het Engelsch
Kanaal is n.l, niet bevaarbaar. Alle scheep-
vaart, zoowel van het Noorden als van het
Zuiden wordt voor het meerendeel tusschen
de Engelsche kust en de Goodwin Sands door-
geleid.
Van de gevaarlijke gebieden worden kaartjes
verstrekt aan zeevarenden. Ook de kapitein
van de Simon Bolivar" heeft nauwkeurig
geweten welke gebieden hij heeft moeten ver-
mijden. Dat hij dit inderdaad heeft gedaan
blijkt uit het feit, dat hij dichtbij Harwich is
gepasseerd. Hoe en waar het ongeluk is ge
beurd is dan ook voorloopig niet duidelijk.
Naar United Press nog verneemt, stonden
artsen en ambulance-auto's aan de kust te
wachten, toen de eerste geredden aan land
werden gebracht. Er waren vele vrouwen en
kinderen onder. Vele gewonden werden met
spoed naar de ziekenhuizen vervoerd.
Onder de gewonden bevond zich ook een
kindje van elf maanden, dat schreide en om
zijn moeder riep
Gesprekken met geredden van dp
„Sinion Bolivar".
De speciale verslaggever van het Handels
blad meldt:
Ommiddellijk nadat het ongeluk gebeurde
zijn Engelsche schepen van de Oostkust op
vollen stoom naar de plek des onheils getogen
om te pogen van het schip; te redden, wat
gelijk was, Het bleek echter van het eerste
oogenblik, dat men hier voor een ongemeen
moeilijke taak stand. Het schip, dat tegen
een mijn was geloopen, helde n.l, onmiddellijk
om en zonk in zeer korten tijd. Dit had ten-
gevolge, dat vele mensohen, die opgeschrok-
ken waren door het ontzettende geraas, dat
het gevolg was van deze ontploffing, naar
buiten liepen uit hun hutten en met het snel
zinkende schip in den maalstroom verdwenen
en reddeloos omkwamen.
De reddingsvaartuigen stonden voor een
zeer moeilijk taak. Aan; drijvende stukken
hout, die van het schip waren losgeslagen,
poogden velen zich vaat te houden, hetgeen
in vele gevallen echter vergeefs was, aange-
zien het hout niet groot genoeg was om de
menschen, die zich er aan vast hadden ge-
klampt, drijvende boven water te houden.
Voor de oogen van de redders zonken velen
in de meedocgenlooze diepte.
Een groat aantal daarentegen kon gered
worden, waarvan sommigen echter zwaar ge-
wond waren, anderen lichter gewond, terwijl
ook een aantal menschen ongedeerd bleef.
Van de geredden behoorden er 140 tot de be
manning.
Toen het ongeluk gebeurde, was de zee vrij
ruw, hetgeen ook al hgt reddlngswerk aan-
rfterkelijk bemoeilijkte. De reddingschepen
voeren met hun gewonden naar de nabijzijnde
kustplaats.
Onmiddellijk werden de overlevenden aan
land gebracht en elf van de zwaar gewonde
passagiers werden naar het hospitaal ter
plaatse vervoerd, waar medische zorg over
hen waakte. Twee honderd anderen werden
in een hotel ter plaatse ondergebracht.
Later in den avond is het grooitste gedeelte
van de geredden, voor zoover zij vervoerd
konden worden, naar Londen gereisd. Zij zijn
daar op Liverpool Station aangekomen en
hebben hun intreik genomen in het Great
Eastern Hotel. Het Nederlandsche gezant-
schap te Londen heeft alle moeite gedaan om
de overlevenden behulpzaam te zijn, maar
gezien het groot aantal der betrokkenen en
gezien ook heft feit, dat vele vrouwen niet in
staat waren eenige mededeeling te doen en er
ook een groot aantal kinderen brj waren, wer
den de werkzaamheden, vooral de administra-
tieve, buitengewoon bemoeilijkt.
Wij zijn nog in de gelegenheid geweest met
enkele ocggetuigen van de ramp een gesprek
te voeren. Een hofmeester van de Simon
Bolivar" die nog zeer onder den indruk was
van hetgeen er was gebeurd, vertelde ons het
volgende
Onmiddellijk na de ontploffing werden al
onze reddingbooten gestreken. Zij werden
volgepropt met alle passagiers, die er maar
in plaats konden nemen.
.Sommige menschen waren nauwelijks aan-
gekleed; anderen waren in pyama. Vrouwen
droegen babies in de armen.
„Op het oogenblik, dat de sioepen zee zou
den kiezen, hoorden wij een nieuwe exploisie.
Wij kregen den indruk, dat een tweeden mijn
ons getroffen had.
„Eenige seconden later slechts helde het
groote schip over en de passagiers van de
twee of drie reddingbooten die juist op het
punt stonden naar den veiligen oever te gaan,
werden in een draaikolk geworpen en booten
en 'bemanningen verdwenen in de diepte".
Anderen sprongen met de weinige kleeren
aan, zooals zij uit hun hutten kwamen, in het
water en probeerden naar de kust te zwem-
men, maar er was en geweldige golfslag, en
het was onmogelijk de kust te bereiken. Een
groot aantal passagiers, waaronder een aan
tal vrouwen, die eveneens van boord waren
gesprongen om zwemmende te trachten de
kust te bereiken, en bovendien eenige leden
van de bemanning, vonden slechts eenige
oogenlblikken nadat de ramp was geschied,
den dood in de golven.
Onze ooggetuige vervolgde verder:
,,Ik had het geluk aan boord te komen van
een van de reddingbooten. Zoodra wij aan
land kwamen, stonden ambulance-auto's en
groote vrachtauto's gereed om de gewonden
verder te transporteeren en zij hadden een
geweldig werk om het groote aantal gewon
den naar het ziekenhuis te brengen. Ook de
politiie heeft buitengewoon meegewerkt, om de
gewonden in de ziekenauto's te brengen. Zij
waren ten deele gehuld in zijden sjaals; ande
ren, die in dekens gewikkeld waren, werden
door politie-agenten in de armen naar de zie
kenhuizen gedragen.
Laat in den avond werden de minstgewonde
overlevenden naar Londen gezonden door mid-
del van een extra-trein naar het Liverpool-
street-station, waar zij laat in den avond
aamkwamen. Daar hadden wij nog een on-
derhoud met een dame, die de ramp had over-
leefd, en die het volgende vertelde:
,,Ik was in de rookkamer, toen een gewel
dig gekraak aan alle kanten losbrak. Er was
een geweldige paniek aan boord en niemand
wist precies wat te doen. Een klein meisje,
dat toevallig in de buurt van haar vader was,
klom angstig op haar vaders arm en
schreeuwde: Vlug, vader, wees er vlug bij,
wees voorzichtig, een onderzeeer!
Verklaring van de admiraliteit.
De Engelsche Admiraliteit heeft verklaard,
dat de Simon Bolivar" gezonken is tengevol-
ge van een mijn, waarvan geen mededeeling
is gedaan. Zij lag in de route, die de Engel
sche en de neutrale schepen plegen te volgen.
Er is geen twijfel aan, dat daar mijhen zijn
gelegd met het bijzondere oogmerk deze
scheepvaart te vernietigen.
NOG 3 SCHEPEN OP MIJN GELOOPEN
IN DE NOORDZEE BIJ DE ENGELSCHE
KUST.
Zbndagm'orgen zijn in de Noordizee bij de
Engelsche Oostkust weer drie schepen van
verschillende nationaliteit op mijnen geloopen.
Het zijn het Italiaanschip schip Grazia,
metende 5875 ton, toebehporend aan de ree
derij Gavarone, geregistreerd te Genua, voorts
het Britsche motorschip Blackhill, groot 2494
ton, van de Oonsett Iron Co. Ltd., geregis
treerd te New Castle en ten slotte en 1586 ton
metend Zweedsch stoomischip, waarvan de
naam nog niet bekend was.
Alle drie schepen zijn na een explosie ge
zonken. Omtrent het lot van de bemanningen
was vannacht nog niets bekend.
AUTO MET INZITTENDEN V ERDWENEN.
Een ongeluk wordt vermoed achter een
raadselachtige veidwijning van eten auto met
twee personen, welke gebeurtenis de politic
uit Waddinx'veen en oml'iggende plaatsen be-
zighoudt, aldus meldt De Courant. Zaterdag
nacht is uit Waddinxveen een auto met een
heer en een dame naar Hillegersberg fertrok-
ken, doch niet op zijn bestemming aange
komen. Noch van den wagen, noch van de in-
zittenden is een spoor gevonden.
'Het betreft hier de vader van den arts
Wtormlgoor, een graanhandelaar uit Zutfen,
die bij hem op bezoek was en die zijn schoon-
mdeder uit Hillegersberg, die eveneens op be
zoek was, per auto huiswaarts zou brengen,
omdat de zoon, de arts, het de laatste nach-
ten zoo volhandig had gehad.
Toen men tot de wetenschap kiwam, dat de
auto niet te Hillegersberg was aangekomen, is
een uitgeforeid onderzoek ingestel'd, doch tot
nu toe zonder resultaat. Gevreesd wordt, dat
bij het slechte zicht op den weg in den nacht
van Zaterdag op Zondag de auto van den weg
en te water is geraakt.
CLANDESTIENE RADIOZENDER
IN BESLAG GENOMEN.
Op 15 November heeft de radiocontrole-
dienst der P.T.TT in samertwerking met de ge-
meentepolitie te Heemstede, ten huize van W.
K. aldaar een clandestienen radiozender in be-
slag genomen. Procesverbaal is opgemaakt.
DOODELIJK ONGELUK.
Zaterdag was te Veenendaal de 17jarige
Van Soest uit Amerongen aan een kant van
een geladen kipkarretje met zand aan het
werk. Het wagentje kantelde juist naar den
kant, waar de jongen stond. Hij werd getrof
fen en was op sl'ag dood.
KINDERVERLAMMING TE
DINTELOORD.
Te Dinteloord zijn enkele gevallen van kin-
derverlamming gecons'tateerd. In de gemeente
zijn uitgebreitie voorizorgsmaatregelen ge
troffen. De bewaarsdh'olen zijn gesloten, ter
wijl de kinderen der lagere school veel in de
buitenluciht moeten verblljiven.
ONGELUK MET EEN LIFT.
De 15jarige Z. uit Oosterhout heeft ver
moedelijk door eigen onvoorzichtigheid op de
lederfabriek van de N.V. Frans van den As-
sum te Dongen een ernstig ongeluk gehad.
Nadat hij een partij leer, welke naar boven
moest worden vervoerd op de lift had gelegd,
wilde hij op de reeds in beweging zijnde lift
springen. Daarbij gleed de jongen uit. Hij ging
met het leer naar boven, waardoor boven
.slechts een ruimte van ongeveer 4 cm over
bleef voOr zijn licthaam. Gelukkig liep toen de
riem van de lift af. Op het hevige gegil van
den jongen kwamen terstond verscheidene
personen toesnellen. Zij konden hem terstond
bevrijden. De jongen bleek leelijk in de knel
te hebben geizten. Hij is met ernsti'ge inwen-
dige kneuzingen in levenSgevaarlijken toe-
Stand overgebraoht naar het St. Ignatius zie
kenhuis te Breda.
TWEE JONfGEMANNEN TER DOOD
VEROORDEELD.
Te Augsburg '(Duitschland) hebben twee
jonge mannen van 19 jaar voor het gerechts-
hof tere'cht gestaan wegens bestelen van een
Duitschen soldaat. Beide jongelieden werden
tot den doodetraf veroordeeld.
NOORSCH SCHIP VERGAAN.
Het vraehtschip Arne Njodr) is, volgens een
mededeeling van het Noorsche ministerie van
buitenandsche zaken, vergaan bij de Orkney-
eilanden. Vier leden van de bemanning van 40
koppen zijn verdronken.
BLOEDIGE GODSDIENSTTWIST.
In Pellaoe, in de onderafdeeling Saparoea,
kwam een relletje voor, waarbij e6n persoon
werd gedood en zes anderen wefden gewond.
De moskee en alle andere huiizen zijn bescha-
digd. De oorzaak hiervan is gelegen in een
godsdienstig meeningsverschil onder de Mo-
hammedanen. De ,,Nieuwlichters" waren ge-
nood'zaakt de vlucht te nemen in Kailolo. Het
beStuur en de politie arresteerden tientallen
personen.
DE BK)YND TE LAGUNILLAS.
Reuter meldt uit Caracas:
Het aantal dooden als gevolg van den
brand op het Maracaibo-meer wordt thans
geraamd op ongeveer veertig. De eerste cij-
fers, welke aanzienlijk hooger luidden, blijken
onjuist te zijn geweest. De stad Lagunillas,
welke geheel van hout was gebouwd, is vol-
komen vernield. De schade wordt geraamd op
vier millioen bolivares (1 bolivar is 59 cent).
Onder de slachtoffers zijn geen vreemdelin-
gen. Het reddlngswerk wordt voortgezet. Een
groot aantal menschen is in ziekenhuizen op-
genomen. Men gelooft niet dat de brand moet
worden toegeschreven aan sabotage.
DOOR SLIPPENDEN AUTO GEGREPEN.
Te Amsterdam is een ernstig verkeers-
onigeluk gebeurd, tengevolge waarvan de 40-
jariige Amsberdammer S. met zware verwon-
dingen in het binnengasthuis moest Worden
opgenomen. Van de zijde van de Spiegelgracht
kwam een auto, die in de richting van het
Leidscheplein reed. Deze moest uiftwijken
voOr twee hem tegemoetkomende wielrijders.
Bij deze manoeuvre sliptie de auto, waarbij hij
aan de linlkerzijde van den weg terecht kwam,
waar twee auto's stonden geparkeerd. Deze
werden bij de botsing ernstig beschadigd. Van
de tegenoverigestelde zijde kwam op dat
oogenblik een wielrijder, die door den slippen-
den auto werd gegrepen. De man werd door
den geneeskundigen dienst naar het binnen
gasthuis gebracht. Het bleek, dat hij ernstige
inwerudige kneuzingen had opgeloopen. De
aanrijidende auto werd eveneens ernstig be
schadigd. To
In den nacht van Zaterdag op Zondag is de
Noordwestferwind steeds krachtiger geworden
en aan het gieren van den wind en het huilen
tusschen 'de huizen was ook binnenshuis te
bemerken, dat deze tot een krachtigen storm
was aangezwollen.
Bij zulke weersgesteldheden gaan de ge-
dachten, vooral des nachts, onwillekeurig over
op de gevaren die een dergelijken storm met
zich brengt. En nu zijn de omstandigheden
zeer bijizonde'r. Men denkt nu minder aan de
talrij.ke schepen op zee met hunne bemannin
gen, daar de vaart aanzienlijk beperkt is,
doch bovenal aan de gevaarlijke monsters die
door menschen als versperringen in de zee
zijn gelegd en die de scheepvaart alsdan
eenigszins kan trachten te venmijden, doch
welke monsters, in de woelige kokende zee
van voor de ankers geslagen, op drift gaan en
dan gevaar brengen daar waar de wind en
stroom ze heen drijven.
In onze stad en onmiddellijke omgeviiDg'
vernamen we niet van ongeVallen door den
storm. De schade bepaalde zich tot afgewaai
de dakpannen, schoorsteenen, muren en ont
wortelde boomen.
Niet in onze onmiddellijke omgeving, doch
wat verderop, zijn, op de Ooster-Schelde sche
pen vergaan, waarbij menschenlevens to be-
treuren zijn.
ZOndagnacht is het Belgisch sleepschip
„Philligone", schipper De Roeck, dalt mqt be-
tonijzer geladen op weg was naar Andel, in
de witte tonnenvallei door den storm overval-
len en met man en muis vergaan. De sleep-
boot „Silani", die van Wemeldinge was uitge-
varen, heeft de omgeving afgezocht, doch van
de opvarenden niets kunnen ontdekken. Aan
boord waren de schipper en zijn vrouw met 2
kinderen, benevens een knechit.
De kapitein der sleepboot is tijdens de red-
dingspogingen gewond en heeft zich te We-
meldinge onder geneeskundige behandeling
moeten stellen.
De kapitein van een motorschip uit Bazel,
dat op de Maas Zonk, iis omgekOmen, terwijl
zijn knecht werd gered. Voorts is te Lobith de
schipper van een Rijnschip te water geraakt
en verdronken.
Te Vlissingen is Zondagmorgen het Neder
landsche mdtorschip „Excelsior" bij een po-
ging om de haven binnen te k'omen door de
golven hoog op de steenen glooiing geworpen.
De 3 leden der bemanning en de loods hebben
eenige hachelijke uren doorgebracht, doch
hebben geen letsel bekomen. Het schip is ech
ter danig ontredderld en van vlot komen zal
vooreerst wel geen sprake zijn.
Nabij Wemeldinge zijn ook nog twee vis-
schersVaartuigen tegen den zeedijk geworpen.
De bemanning kon zich aan den wal redden.
DRIJVENDE MIJNEN.
Uit Hoek van Holland wordt aan De Cou
rant gemeld, da)t tientallen mijnen zijn losge
slagen en naar de kusten afgedreven tijdens
den storm, die in den nach't van Zondag op
Maandag in de meeste landen aan de Noord-
zee heeft gewoed. Van vele kustplaatsen be
reikte de scheepvaart onophoudelijk waar-
schuwingen en omgekeerd meldden tallooze
vaartuigen, dat zij op hun vaarweg drijvende
mijnen hadden ontmoet.
Wat het mijnenigevaar langs de (Nederland
sche kust betreft, kan eveneens op een toe-
nemend risico gewezen worden. Zondagmid-
dag te halfdrie meldde het Noorsche schip
,,Snar", dat het drie drijvende mijnen heeft
waargenomen bij de lichtiboei van Schouiwen-
bank. KOrt daarop waarschuwde het Letland-
sche schip ,,Krimalda", dat het buiten Hoek
van Holland een mijn was gepasseerd.