Gemengde Berichten Hevige Noordwesterstorm. ERKEND EN TOEGELATEN ALS CONSUL. AXEL. KLOOSTERZANDE. MIDDELBURG. SLACHTOFFERS TE BETREUREN. wilde weaken, dat daarna door het grove ver- raad van den Franschen minister van buiten- Ian dsche zaken Laval, de sancties door Frank rijk gesaboteerd werden, waardoor de actie mislukte en dat dientengevolge Duitschland zijn draai nam en 't Rijnland militair bezette. Vervolgens behandelde de spreker de ver schillende belangrijke landen, bun plaats in de politieke wereld en bun verbouding tot de andere landen. Hij begon daarbij met Rus land, toonde aan, dit onmetelijke land, dat 1Iq gedeelte van de aarde beslaat, dat geen uit- gang naar een vrije zee heeft; in bet Zuiden naar de door Turkije af te sluiten Zwarte Zee, in bet Oosten naar de door Duitscbland af te sluiten Oostzee, in bet Noorden naar de maar enkele maanden ijsvrije, Witte Zee en Noor- delijke IJszee en naar bet Oosten naar een te noordelijik gedeelte van de Groote Oceaan (Japansche Zee), waardoor ook de baven Wladiwostok groote beperkingen heeft. Reed's sedert Czaar Iwan de Verscbrikkelijke, in de 16de eeuw, streefde Rusland naar de heer- scha.ppij over aan zee gelegen gebieden. Deze politiek is steeds voortgezet, vandaar de actie tegen de Zweedsche Oostzeelanden in de 18de eeuw en de voortdurende actie tegen Turkije om het bezit van de Dardanelles In het Verre Oosten had Rusland in het einde van de 19de eeuw suoces, het verloor echter in de Russisich-Japansche oorlog de goedgelegen haven Port Arthur iweer. De Sowjets zetten de politiek van het oude regime, voor het verkrijgen van veilige zee- toegangen, voort, rnagr wijzigden de verhou- ding met .Turkije in een nauwe vriendscbap. teneinde op die wijize zich een veilige toegang tot de Zwarte Zee te verzekeren. De jongste gebeurtenissen, de bezetting van alle belangrijke punten aan de Oostkust van de Oostzee, toont duidelijk, dat deze politiek wordt doorgevoerfd; vanldaar de verontrusting der Scandinavische landen die bevreesd zijn, dat na de bezetting van strategische punten in Finland, Rusland izal trachten in Noord Noonwegen de Atlantische Oceaan te bereiken. Tegen Polen bestond reeds in Rusland groote vijandschap. Men heeft in de Sowjet- Unie nooit vergeten, dat Polen van de zwakte van zijn grooten Oostelijken buurman gebruilk heeft gemaakt om groote stukken Russisch gebied te bezetten, en heeft na de Duitsche aanval op Polen dit gebied dan ook prompt weer teruggenomen. Spreker toonde aan dat Rusland zich steeds heeft ibedreigd gevoedd door het nationaal- socialistische Duitschland en dat dus het bondgenootschap met Engeland en Frankrijk wel degelijk ernstig gemeend was, maar dat Rusland eerst door de zeer vergaande conces- sies van Duitschland besloten heeft zich af- zijdig te houden. Spreker heeft dan ook geen oogenblik gedacht dat Rusland in den oorlog de Duitsche zijde zou kiezen. Hij beschouwt Rusland en Duitschland dan ook in de tegen- woordige omstandigheden als elkaars aarts- vijamden. Bij de behandeling van Duitschland wees spreker er op, dat het Duitsche volk na 1920 geheel rijp was voor de Volkenbondsidee, voor vrede door recht. Hij noemde het een tra- gedie, dat dit groote volk in dien tijd niet meer tegemoetgekomen was. Volgens Dr. Van Blankestein zou de schul'd daarvan vnl. bij Frankrijk berusten, de Ehgelschen waren tot tegemoer.koming bereid. Na de opneming van Duitschland in den Volkenbond in 1928 werd de verhouding echter veel beter, maar blijkbaar was de openbare meening in die tien jaar zoo verbitterd gewor- den, dat de afbraak door het nationaal- socialisme mogelijk was geworden. Spreker haalde enkele punten uit de leid- draad: van het nationaal-socialisme, het boek van Hitler ,,Mein Kampf'' 'aan, en liet zien dat de 'Duitsche aspiratles hoofdizakelijk tegen 't Oosten, dus tegen Rusland, gericht waren. Hij deelde mee, dat nog slechts enikele jaren geleden Hitler getracht heeft met Frankrijk, Engeland en Polen gezamenlijk op te treden tegen de Sowjets, om de communisten verder van het centrum van Europa te verjagen. De aanvankelijk zeer slechte verhouding met Italie werd gedemonstreerd, en met enkele persoonlijke herinneringen van spreker gepopulariseerd. Spreker liet duidelijk uitkomen, ook aan de hand van persoonlijke humoristische herinne ringen, hoe de meening van Hitler over het buitenland geheel gebaseerd was op het totaal verkeerde inzicht van Von Rilbbentrop, en dat daarom thans de Duitsche regeering bitter teleurgesteld is, dat Frankrijk en Engeland, wenkelijk van geen opgeven willen weten. De Duitsche kansen zouden volgens spreker bui'tengewoon slecht staan. Van hulp uit het Oosten kani -Duitschland maar (wefinig ver- wachten, deze landen kunnen slechts zeer gedeeltelijk in Duitschlands behoeften voor- zien en eischen bovendien onmiddellijke beta- ling waaraan Duitschland; vermoedelijk spoe- dig niet meer zal kunnen voldoen. Er zal niet veel kans op bestaan dat Italie Duitschland nog te hulp komt, het is daarvoor veel te kwetsbaar, tenwijl Mussolini na de annexatie van Oostenrijk, waarvan hij niet tevoren op de hoogte was gesteld, een groote iwrok tegen Hitler ikoesterde. Spreker deelde mee, dat te Parijs thans reeds door Oostenrijkers, Tsjechen en Polen overleg gepleegd wordt over het herstel dezer landien en tevens over het sluiten van een tolunie tusschen deze landen, terwijl het tevens in de bedoeling zou iiggen om de ver- dediging gemeenschappelijk te organiseeren. Volgens spreker was de annexatie van Oos tenrijk zeker niet met goedvinden van de meerderheid der Oostenrijkers geschied. Vervolgens werd een beschouwing gewijd aan Polen en Tsjecho-Slowakije. Spreker schetste de Polen als 'n trotsch en heersch- zuchtig volk, dat, hoewel het in het binnen- land erbarmelijk toestanden liet bestaam steeds gehiedsuitbreiding en grootheid wilde. De minderheden werden er zeer slecht behan- deld, waarover de Poolsche reigeerinig herhaal- delijk door den Raad van de Volkenbond is onder houden. Spreker liet de zeer wisselvallige en ge- vaarlijke buitenlandsche politiek van Polen eien, welike dan ook op vemietiging van het land is uitgeloopen. Geheel anders Tsjecho- Slowakije, een in wezen gezondte schepping waar de minderheden verreweg het beste van geheel Midden-Europa behandeld werden (hetgeen voigens spreker nog niet wil zeg- gen „,goed"). De wetten en foedoelimgen van de hooge regeering waren goed, de Duitschers haidden volledige voliksrechten, echter werden de goede maatregelen door vele van wrok be- zielde Tsjechen gesaboteerd. De eischen van de Henleingroep kon geen enkele staat accep- teeren, het zou zijn alsof de Friezen in Neder- land een eigen buitenlandsche politiek zoud'en gaan voeren. Vo6r Miinchen wilden de Tsjechen Duitsch land weerstaan, het geheele land was paraat. Na Miinchen en den afstand van de verdedi- gingslinie was elk venzet onmogelijk. Spreker voorzag een herleving van Tsjecho-Slowakije, ook het Slowaaksche volk voelt volgens hem voor deze hereeniging, het staat in het geheel niet achter de regeering Tisso. Bij de besprekipg over Italie herinnerde spreker eraan hoe in 1935 Mussolini traehtte Engeland, Rusland en Frankrijk met Italie te vereenigen tegen Duitschland Daarna komt de tragische geschiedenis met Abessinie dat door Italie op de meest cynische manier is behandeld, beoorlogd en geannexeerd, en daar na, door de omstandigheden gedwongen, de ,/bordpapieren" as. Spreker toonde aan dat er feitelijk tusschen Duitschland en zijn vijanden, noch tusschen Italie en Frankrijk en Engeland groote belangen-tegenistel'lingen zijn, maar dat die in hooge mate aanwezig zijn tusschen Duitschland en I'talie door hun economische verhouding tot Midden- en Zuid-Oost Europa. Turkije liet spreker zien als een land met een doelbewuste politiek, tegen Italie, maar met de beheerschers van de zee en van Zuid- Azie Engeland en Frankrijk en met den groo ten buurman Rusland. Spreker noemde Turkije het loodsvischje dat uitzwemt voor de groote haai Rusland. Van Frankrijk en Engeland liet spreker zien de rustige constante politiek van veir- zadigde landen. Ovfir de toekomst van Europa was Dr. Van Blankenstein tamelijk optimist. Hoe wel er natuurlijk ook vele kwade kansen zijn, verwachtte spreker een overwinning van Frankrijk en Engeland, een ommekeer van bewindvoering in Duitschland, dat volgens hem danig genoeg begint te kirijgen van de dictatuur en een milde vrede voor dit land, echter wel met herstel van Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije en een deel van Polen. Hij verwachtte voortzetting van de Volken- bondspolitiek, maar dan op serieuzer wijze. Volgens hem zou de openbare meening in West-Europa meer en meer rijp worden voor de idee Vrede door Recht, niet het minst door de voortdurende, hoewel gebrekkige, werking van den Volkenbond tusschen 1920 en nu. Hoopvol noemde spreker het, dat ook onze regeering in den laatsten tijd weer meer in zicht blijkt te toonen voor het belang van de collectieve veiligheid, ook voor ons land, dan waarvan de regeering-Oolijn in de laatste jaren blijk gaf, Uit de zeer druk bezette vergaderlng, de bovenzaal van La Bellevue was geheel vol, kwamen veel vragen naar voren. Een van de ibelangrijkste was de vraag hoe de Nederlandische positie thans was. Dr. Van Blankenstein deelde mede, dat siinds het begin van den oorlog slechts weinig sterke Duitsche legergroepen, hoofdzakelijk bestaande uit oude soldaten langsionzegrensgelegerd waren, zoodat alles er op wees, dat Nederland niet zou worden aangevallen, hetgeen dan ook volgens spreker aan Duitschland moeilijk eenig voordeel kon geven, en wel zeer veel nadeel'en. Eenige weken geleden veranderde echter de samenstelling der troepen ten zuiden van den Rijn, hier werden meer en meer stormtroepen samengetrokken. Aanvankelijk verontrustte dit onze regeering weinig, omdat vele ver- schijnselen erop wezen dat er geen aanvals- plannen bestonden. Later v/erden evenwel de verschijnselen tegenover on® Limburg zoo dreigend, dat de regeering meer en meer ver- ontrust werd, hoewel er ook toen tagenstrij- digheden warer,, die ook onze regeering zeer goed wist, zooals de zeer geringe bezetting van de Duitsche grens tusschen de Rijr en de Waddenzee. De inlichtingen, die onze regeering blijkbaar kreeg, werden langzamer- hand zoo alarmeerend, dat de regeering de vele ingrijpende militaire maatregelen heeft moeten nemen die nu wel ongeveer bekend zijn. Spreker kon de Duitsche dreiging niet ver- klaren, het kan zijn dat er twee stroomingen iii de Duitsche regeering waren en dat de minst agressieve het tenslotte gewonnen heeft, het is ook mogelijk, dat Duitschland op deze wijze getracht heeft Engeland tot schending van onze neutraliteit te provocee- ren. Hoe dan ook, spreker betoogde, dat niemand het recht had van een ongemotiveerd alarm te spreken. Hij verwachtte dergelijke dreigingen nog wel eenige malen, maar hij sprak de hoop en de verwachting uit, dat Nederland buiten de oorlog zou blijven. De voorzitter dankte spreker voor zijn duidelijke en boeiende uiteenzetting en wekte de aanwezigen op, om zich, in het belang van de wereld, van hun land, van zich zelf en van de toekomst hunner kinderen, meer en meer de Volkenbondsgedaehte: Vrede door Recht, eigen te maken, daar slechts door toepassing van dit beginsel een geordende samenleving mogelijk zal zijn. DE „ZEELAND"-DIE<NST OP ENGELAND STOP GEZET. Naar thans gemeld Wordt, heeft de direc- tie van de S'toomvaartmaatsohappij ,,Zeeland" besloten den geregelden dienslt op Engeland voorloopig tot naJder order stop te zetten. De laatste boot van Vlissingen naar Enge land is Zaterdagmorgen ventrokken en zal Dinsdag van Tilbury terugkeeren. Hieruit blijkt duidelijk, dat vele toestanden en verhoudingen anders zijn dan tijdens den vorigen oorlog. Toen is die diens't tot het laatst toe in stand gehouden, ook nadat en kele schepen dier maatschappij den' tol aan de mijnen hadden moeten beitalen. De 25 jaar geleden bestaande behoefte aan die lijn is er thans blijkbaar niet, daar het onvoldoende v'erkeer van passagiers, zoowel als dat van vrachtvervoer, naar gemeld wordt aanleiding gaven tot het stbpzetten van den dienst. Bij Kon. besluit is de heer U. Lanzetta erkend en toegelaten als consul van Italie te Rotterdam, voor de provmoien Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. Stormschade. Ook alhier heeft de hevige storm in den nacht van Zaterdag op Zondag nogal belang rijke schade aangericht. In sommige buurten bedroeg bet aantal afgewaaide schoorsteenen een half dozijn. Ook meerdere afdaken wer den door den stormwindi vernield of bescha- digd en het aantal dakpannen dat van de daken is gewaaid' bedraagt vele honderden. Gelukkig is het bij imaterieele schade geble- ven. Ook de automatiscjie ontsteking van de gemeentelijke gasfabriek heeft klaarblijkelijk stoonnis ondergaan, daar de verlichting jn verschillende buurten niet functloneerde. Motorongeluk. Zaterdagavond is de 18jarige motorrijder J. R. uit Vogelwaarde tegen een stilstaande wa- gen gereden. R., die een zware hersenschud- ding had opgeloopen, is, aangeeien hij niet vervoerd mocht worden, in een nabij'zijnd cafe gebracht. De Storm. Ook Walcheren heeft, speciaal gisteren- nacht en in de vroege morgenuren, zwaar ge leden van den hevigen stonm1, die vele boomen ontwortelde, schade toehracht aan schoor steenen en daken, terwijl hok aan militaire barakken enz. schade werd toegebracht. Middelburg zelf telde gisterenmorgen ver schillende schoorsteenen, die gevaar oplever- den of reeds naar beneden waren gekomen. Verschillende daken, als van het gebouw van den Rijkswaterstaat in de St. Pieterstraat en van Lunchroom Hbogesteger op de Markt, zagen zich van een deel der pannen beroofd. Een groote tak raakte los van een der boo men in den Kanaalweg en bracht in zijn val schade toe aan het dak van het veilingsge- bourw daar ter plaatse. Op het Noordbolwerk en op enkele andere plaatsen moesten boomen het ontgelden, maar gelukkig hoorden wij niets van per soonlijke ongelukken. S.S. SIMON BOLIVAR OP EEN MIJN GELOOPEN EN GEZONKEN. Het Ministerie van Buitenlandsche Zaken te 's-Gravenhage heeft Zaterdagavond van Hr. Ms. gezant te Londen telefoniseh bericht ontvangen, dat het s.s. Simon Bolivar?' van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij nabij de Engelsche kust op een mijn is geloopen. Volgens de voorloopige berichten zijn er honderd gewonden te Harwich aan land ge bracht. Daarvan zijn er vijftig zwaar ge- wond. Onze gezant heeft het Great Eastern Hotel aldaar voor hen gereserveerd. Nader meldde Reuter dat er om elf uur in den avond nog 140 personen werden vermist. Om half twee Zaterdagnacht bereikte ons, schrijft het Handelsblad de mededeeling, dat blijkens informaties van het Departement van Buitenlandsche Zaken, van de 400 opva- renden 310 personen aan land waren gebracht. Omtrent het aantal opvarenden van de ,,iSimon Bolivar" wordt gemeldt, dat er zich onder. de passagiers ongeveer 90 van Engel sche en 50 van andere buitenlandsche natio- naliteit bevonden, vooral uit Duitschland en andere Centraal-Europeesche landen. ,Er waren veel vrouwen en kinderen aan boord. Onder de Nederlandsche passagiers waren verscheidene employe's van de Bataafsche Petroleum Maatschappij en ook eenige reli- gieuzen. De Simon Bolivar" is gezonken zonder dat iets van de lading geborgen kon worden. Het stoomschip Simon Bolivar" dat kort geleden na een vrij lang oponthoud in de Engelsche wateren in de haven van Amster dam was aangekomen, vertrok Vrljdag jl. weer naar W]est-Indie. Het wa$ zoo .goed als vol- geboekt. Ofschoon er Zaterdagavond nog geen nauwkeurige gegevens waren te ver krijgen, mag worden aangenomen, dat er zich 400 personen aan boord bevonden. Dat waren dan 130 passagiers in de eerste klasse, 45 in de tweede en 55 in de derde klasse, benevens een bemanning van ongeveer 170 koppen. Geizagvoerder van het schip is kapitein Voorspui. De ,,iSdmon Bolivar'' behoort tot de drie groote passagiersschepen van de K.N.S.M. Deze reederij bezit ongeveer tachtig sche pen, waarvan het motorschip .Colombia", metende 10.782 br. r. t., het grootste is. Dan volgt de Costa Rica" met 8673 br. r. t. En in de derde plaats de .Simon Bolivar", die 7906 br. r. t. meet. Er zijn dan ncg vier passagiersschepen van ongeveer 4000 en eenige van 3000 ton. De overige zijn vracht- schepen. Daarmee is een goed en nog lang niet ver- ouderd passagiersschip van de Nederlandsche koopvaardijvloot te loor gegaan; een schip, dat 10 jaar lang de vaderlandsche driekleur met eere over den Atlantischen Oceaan tieeft gedragen. De Simon Bolivar" toch werd in 1927 ge- bouwd op de werf van de Rotterdamsche Drocgdokmaatschappij.. Dat het ongeluk onder Harwich is gebeurd, is niet zoo vreemd als het lijkt. De gebruike- lijke route van IJmuiden naar het Engelsch Kanaal is n.l, niet bevaarbaar. Alle scheep- vaart, zoowel van het Noorden als van het Zuiden wordt voor het meerendeel tusschen de Engelsche kust en de Goodwin Sands door- geleid. Van de gevaarlijke gebieden worden kaartjes verstrekt aan zeevarenden. Ook de kapitein van de Simon Bolivar" heeft nauwkeurig geweten welke gebieden hij heeft moeten ver- mijden. Dat hij dit inderdaad heeft gedaan blijkt uit het feit, dat hij dichtbij Harwich is gepasseerd. Hoe en waar het ongeluk is ge beurd is dan ook voorloopig niet duidelijk. Naar United Press nog verneemt, stonden artsen en ambulance-auto's aan de kust te wachten, toen de eerste geredden aan land werden gebracht. Er waren vele vrouwen en kinderen onder. Vele gewonden werden met spoed naar de ziekenhuizen vervoerd. Onder de gewonden bevond zich ook een kindje van elf maanden, dat schreide en om zijn moeder riep Gesprekken met geredden van dp „Sinion Bolivar". De speciale verslaggever van het Handels blad meldt: Ommiddellijk nadat het ongeluk gebeurde zijn Engelsche schepen van de Oostkust op vollen stoom naar de plek des onheils getogen om te pogen van het schip; te redden, wat gelijk was, Het bleek echter van het eerste oogenblik, dat men hier voor een ongemeen moeilijke taak stand. Het schip, dat tegen een mijn was geloopen, helde n.l, onmiddellijk om en zonk in zeer korten tijd. Dit had ten- gevolge, dat vele mensohen, die opgeschrok- ken waren door het ontzettende geraas, dat het gevolg was van deze ontploffing, naar buiten liepen uit hun hutten en met het snel zinkende schip in den maalstroom verdwenen en reddeloos omkwamen. De reddingsvaartuigen stonden voor een zeer moeilijk taak. Aan; drijvende stukken hout, die van het schip waren losgeslagen, poogden velen zich vaat te houden, hetgeen in vele gevallen echter vergeefs was, aange- zien het hout niet groot genoeg was om de menschen, die zich er aan vast hadden ge- klampt, drijvende boven water te houden. Voor de oogen van de redders zonken velen in de meedocgenlooze diepte. Een groat aantal daarentegen kon gered worden, waarvan sommigen echter zwaar ge- wond waren, anderen lichter gewond, terwijl ook een aantal menschen ongedeerd bleef. Van de geredden behoorden er 140 tot de be manning. Toen het ongeluk gebeurde, was de zee vrij ruw, hetgeen ook al hgt reddlngswerk aan- rfterkelijk bemoeilijkte. De reddingschepen voeren met hun gewonden naar de nabijzijnde kustplaats. Onmiddellijk werden de overlevenden aan land gebracht en elf van de zwaar gewonde passagiers werden naar het hospitaal ter plaatse vervoerd, waar medische zorg over hen waakte. Twee honderd anderen werden in een hotel ter plaatse ondergebracht. Later in den avond is het grooitste gedeelte van de geredden, voor zoover zij vervoerd konden worden, naar Londen gereisd. Zij zijn daar op Liverpool Station aangekomen en hebben hun intreik genomen in het Great Eastern Hotel. Het Nederlandsche gezant- schap te Londen heeft alle moeite gedaan om de overlevenden behulpzaam te zijn, maar gezien het groot aantal der betrokkenen en gezien ook heft feit, dat vele vrouwen niet in staat waren eenige mededeeling te doen en er ook een groot aantal kinderen brj waren, wer den de werkzaamheden, vooral de administra- tieve, buitengewoon bemoeilijkt. Wij zijn nog in de gelegenheid geweest met enkele ocggetuigen van de ramp een gesprek te voeren. Een hofmeester van de Simon Bolivar" die nog zeer onder den indruk was van hetgeen er was gebeurd, vertelde ons het volgende Onmiddellijk na de ontploffing werden al onze reddingbooten gestreken. Zij werden volgepropt met alle passagiers, die er maar in plaats konden nemen. .Sommige menschen waren nauwelijks aan- gekleed; anderen waren in pyama. Vrouwen droegen babies in de armen. „Op het oogenblik, dat de sioepen zee zou den kiezen, hoorden wij een nieuwe exploisie. Wij kregen den indruk, dat een tweeden mijn ons getroffen had. „Eenige seconden later slechts helde het groote schip over en de passagiers van de twee of drie reddingbooten die juist op het punt stonden naar den veiligen oever te gaan, werden in een draaikolk geworpen en booten en 'bemanningen verdwenen in de diepte". Anderen sprongen met de weinige kleeren aan, zooals zij uit hun hutten kwamen, in het water en probeerden naar de kust te zwem- men, maar er was en geweldige golfslag, en het was onmogelijk de kust te bereiken. Een groot aantal passagiers, waaronder een aan tal vrouwen, die eveneens van boord waren gesprongen om zwemmende te trachten de kust te bereiken, en bovendien eenige leden van de bemanning, vonden slechts eenige oogenlblikken nadat de ramp was geschied, den dood in de golven. Onze ooggetuige vervolgde verder: ,,Ik had het geluk aan boord te komen van een van de reddingbooten. Zoodra wij aan land kwamen, stonden ambulance-auto's en groote vrachtauto's gereed om de gewonden verder te transporteeren en zij hadden een geweldig werk om het groote aantal gewon den naar het ziekenhuis te brengen. Ook de politiie heeft buitengewoon meegewerkt, om de gewonden in de ziekenauto's te brengen. Zij waren ten deele gehuld in zijden sjaals; ande ren, die in dekens gewikkeld waren, werden door politie-agenten in de armen naar de zie kenhuizen gedragen. Laat in den avond werden de minstgewonde overlevenden naar Londen gezonden door mid- del van een extra-trein naar het Liverpool- street-station, waar zij laat in den avond aamkwamen. Daar hadden wij nog een on- derhoud met een dame, die de ramp had over- leefd, en die het volgende vertelde: ,,Ik was in de rookkamer, toen een gewel dig gekraak aan alle kanten losbrak. Er was een geweldige paniek aan boord en niemand wist precies wat te doen. Een klein meisje, dat toevallig in de buurt van haar vader was, klom angstig op haar vaders arm en schreeuwde: Vlug, vader, wees er vlug bij, wees voorzichtig, een onderzeeer! Verklaring van de admiraliteit. De Engelsche Admiraliteit heeft verklaard, dat de Simon Bolivar" gezonken is tengevol- ge van een mijn, waarvan geen mededeeling is gedaan. Zij lag in de route, die de Engel sche en de neutrale schepen plegen te volgen. Er is geen twijfel aan, dat daar mijhen zijn gelegd met het bijzondere oogmerk deze scheepvaart te vernietigen. NOG 3 SCHEPEN OP MIJN GELOOPEN IN DE NOORDZEE BIJ DE ENGELSCHE KUST. Zbndagm'orgen zijn in de Noordizee bij de Engelsche Oostkust weer drie schepen van verschillende nationaliteit op mijnen geloopen. Het zijn het Italiaanschip schip Grazia, metende 5875 ton, toebehporend aan de ree derij Gavarone, geregistreerd te Genua, voorts het Britsche motorschip Blackhill, groot 2494 ton, van de Oonsett Iron Co. Ltd., geregis treerd te New Castle en ten slotte en 1586 ton metend Zweedsch stoomischip, waarvan de naam nog niet bekend was. Alle drie schepen zijn na een explosie ge zonken. Omtrent het lot van de bemanningen was vannacht nog niets bekend. AUTO MET INZITTENDEN V ERDWENEN. Een ongeluk wordt vermoed achter een raadselachtige veidwijning van eten auto met twee personen, welke gebeurtenis de politic uit Waddinx'veen en oml'iggende plaatsen be- zighoudt, aldus meldt De Courant. Zaterdag nacht is uit Waddinxveen een auto met een heer en een dame naar Hillegersberg fertrok- ken, doch niet op zijn bestemming aange komen. Noch van den wagen, noch van de in- zittenden is een spoor gevonden. 'Het betreft hier de vader van den arts Wtormlgoor, een graanhandelaar uit Zutfen, die bij hem op bezoek was en die zijn schoon- mdeder uit Hillegersberg, die eveneens op be zoek was, per auto huiswaarts zou brengen, omdat de zoon, de arts, het de laatste nach- ten zoo volhandig had gehad. Toen men tot de wetenschap kiwam, dat de auto niet te Hillegersberg was aangekomen, is een uitgeforeid onderzoek ingestel'd, doch tot nu toe zonder resultaat. Gevreesd wordt, dat bij het slechte zicht op den weg in den nacht van Zaterdag op Zondag de auto van den weg en te water is geraakt. CLANDESTIENE RADIOZENDER IN BESLAG GENOMEN. Op 15 November heeft de radiocontrole- dienst der P.T.TT in samertwerking met de ge- meentepolitie te Heemstede, ten huize van W. K. aldaar een clandestienen radiozender in be- slag genomen. Procesverbaal is opgemaakt. DOODELIJK ONGELUK. Zaterdag was te Veenendaal de 17jarige Van Soest uit Amerongen aan een kant van een geladen kipkarretje met zand aan het werk. Het wagentje kantelde juist naar den kant, waar de jongen stond. Hij werd getrof fen en was op sl'ag dood. KINDERVERLAMMING TE DINTELOORD. Te Dinteloord zijn enkele gevallen van kin- derverlamming gecons'tateerd. In de gemeente zijn uitgebreitie voorizorgsmaatregelen ge troffen. De bewaarsdh'olen zijn gesloten, ter wijl de kinderen der lagere school veel in de buitenluciht moeten verblljiven. ONGELUK MET EEN LIFT. De 15jarige Z. uit Oosterhout heeft ver moedelijk door eigen onvoorzichtigheid op de lederfabriek van de N.V. Frans van den As- sum te Dongen een ernstig ongeluk gehad. Nadat hij een partij leer, welke naar boven moest worden vervoerd op de lift had gelegd, wilde hij op de reeds in beweging zijnde lift springen. Daarbij gleed de jongen uit. Hij ging met het leer naar boven, waardoor boven .slechts een ruimte van ongeveer 4 cm over bleef voOr zijn licthaam. Gelukkig liep toen de riem van de lift af. Op het hevige gegil van den jongen kwamen terstond verscheidene personen toesnellen. Zij konden hem terstond bevrijden. De jongen bleek leelijk in de knel te hebben geizten. Hij is met ernsti'ge inwen- dige kneuzingen in levenSgevaarlijken toe- Stand overgebraoht naar het St. Ignatius zie kenhuis te Breda. TWEE JONfGEMANNEN TER DOOD VEROORDEELD. Te Augsburg '(Duitschland) hebben twee jonge mannen van 19 jaar voor het gerechts- hof tere'cht gestaan wegens bestelen van een Duitschen soldaat. Beide jongelieden werden tot den doodetraf veroordeeld. NOORSCH SCHIP VERGAAN. Het vraehtschip Arne Njodr) is, volgens een mededeeling van het Noorsche ministerie van buitenandsche zaken, vergaan bij de Orkney- eilanden. Vier leden van de bemanning van 40 koppen zijn verdronken. BLOEDIGE GODSDIENSTTWIST. In Pellaoe, in de onderafdeeling Saparoea, kwam een relletje voor, waarbij e6n persoon werd gedood en zes anderen wefden gewond. De moskee en alle andere huiizen zijn bescha- digd. De oorzaak hiervan is gelegen in een godsdienstig meeningsverschil onder de Mo- hammedanen. De ,,Nieuwlichters" waren ge- nood'zaakt de vlucht te nemen in Kailolo. Het beStuur en de politie arresteerden tientallen personen. DE BK)YND TE LAGUNILLAS. Reuter meldt uit Caracas: Het aantal dooden als gevolg van den brand op het Maracaibo-meer wordt thans geraamd op ongeveer veertig. De eerste cij- fers, welke aanzienlijk hooger luidden, blijken onjuist te zijn geweest. De stad Lagunillas, welke geheel van hout was gebouwd, is vol- komen vernield. De schade wordt geraamd op vier millioen bolivares (1 bolivar is 59 cent). Onder de slachtoffers zijn geen vreemdelin- gen. Het reddlngswerk wordt voortgezet. Een groot aantal menschen is in ziekenhuizen op- genomen. Men gelooft niet dat de brand moet worden toegeschreven aan sabotage. DOOR SLIPPENDEN AUTO GEGREPEN. Te Amsterdam is een ernstig verkeers- onigeluk gebeurd, tengevolge waarvan de 40- jariige Amsberdammer S. met zware verwon- dingen in het binnengasthuis moest Worden opgenomen. Van de zijde van de Spiegelgracht kwam een auto, die in de richting van het Leidscheplein reed. Deze moest uiftwijken voOr twee hem tegemoetkomende wielrijders. Bij deze manoeuvre sliptie de auto, waarbij hij aan de linlkerzijde van den weg terecht kwam, waar twee auto's stonden geparkeerd. Deze werden bij de botsing ernstig beschadigd. Van de tegenoverigestelde zijde kwam op dat oogenblik een wielrijder, die door den slippen- den auto werd gegrepen. De man werd door den geneeskundigen dienst naar het binnen gasthuis gebracht. Het bleek, dat hij ernstige inwerudige kneuzingen had opgeloopen. De aanrijidende auto werd eveneens ernstig be schadigd. To In den nacht van Zaterdag op Zondag is de Noordwestferwind steeds krachtiger geworden en aan het gieren van den wind en het huilen tusschen 'de huizen was ook binnenshuis te bemerken, dat deze tot een krachtigen storm was aangezwollen. Bij zulke weersgesteldheden gaan de ge- dachten, vooral des nachts, onwillekeurig over op de gevaren die een dergelijken storm met zich brengt. En nu zijn de omstandigheden zeer bijizonde'r. Men denkt nu minder aan de talrij.ke schepen op zee met hunne bemannin gen, daar de vaart aanzienlijk beperkt is, doch bovenal aan de gevaarlijke monsters die door menschen als versperringen in de zee zijn gelegd en die de scheepvaart alsdan eenigszins kan trachten te venmijden, doch welke monsters, in de woelige kokende zee van voor de ankers geslagen, op drift gaan en dan gevaar brengen daar waar de wind en stroom ze heen drijven. In onze stad en onmiddellijke omgeviiDg' vernamen we niet van ongeVallen door den storm. De schade bepaalde zich tot afgewaai de dakpannen, schoorsteenen, muren en ont wortelde boomen. Niet in onze onmiddellijke omgeving, doch wat verderop, zijn, op de Ooster-Schelde sche pen vergaan, waarbij menschenlevens to be- treuren zijn. ZOndagnacht is het Belgisch sleepschip „Philligone", schipper De Roeck, dalt mqt be- tonijzer geladen op weg was naar Andel, in de witte tonnenvallei door den storm overval- len en met man en muis vergaan. De sleep- boot „Silani", die van Wemeldinge was uitge- varen, heeft de omgeving afgezocht, doch van de opvarenden niets kunnen ontdekken. Aan boord waren de schipper en zijn vrouw met 2 kinderen, benevens een knechit. De kapitein der sleepboot is tijdens de red- dingspogingen gewond en heeft zich te We- meldinge onder geneeskundige behandeling moeten stellen. De kapitein van een motorschip uit Bazel, dat op de Maas Zonk, iis omgekOmen, terwijl zijn knecht werd gered. Voorts is te Lobith de schipper van een Rijnschip te water geraakt en verdronken. Te Vlissingen is Zondagmorgen het Neder landsche mdtorschip „Excelsior" bij een po- ging om de haven binnen te k'omen door de golven hoog op de steenen glooiing geworpen. De 3 leden der bemanning en de loods hebben eenige hachelijke uren doorgebracht, doch hebben geen letsel bekomen. Het schip is ech ter danig ontredderld en van vlot komen zal vooreerst wel geen sprake zijn. Nabij Wemeldinge zijn ook nog twee vis- schersVaartuigen tegen den zeedijk geworpen. De bemanning kon zich aan den wal redden. DRIJVENDE MIJNEN. Uit Hoek van Holland wordt aan De Cou rant gemeld, da)t tientallen mijnen zijn losge slagen en naar de kusten afgedreven tijdens den storm, die in den nach't van Zondag op Maandag in de meeste landen aan de Noord- zee heeft gewoed. Van vele kustplaatsen be reikte de scheepvaart onophoudelijk waar- schuwingen en omgekeerd meldden tallooze vaartuigen, dat zij op hun vaarweg drijvende mijnen hadden ontmoet. Wat het mijnenigevaar langs de (Nederland sche kust betreft, kan eveneens op een toe- nemend risico gewezen worden. Zondagmid- dag te halfdrie meldde het Noorsche schip ,,Snar", dat het drie drijvende mijnen heeft waargenomen bij de lichtiboei van Schouiwen- bank. KOrt daarop waarschuwde het Letland- sche schip ,,Krimalda", dat het buiten Hoek van Holland een mijn was gepasseerd.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1939 | | pagina 3