Buitenland
De oorlog in Europa.
1940
1939
1939
VERVOER VAN SCHAPEVELLEN
VERBODEN.
DE ENGELSCHE CONTRABANDE-
CONTRoLE.
TERUGKEER VAN SOHOOLKINDEREN
TE LONDEN.
DE VERLIEZEN VAN DE FRANSCHE
KOOPVAABDIJVLOOT BEDRAGEN TOT
DUSVER 22.000 TON NETTO.
TERNEUZEN, 1 NOVEMBER 1939.
De kosten van het levensonderhoud zullen al-
dus niet meer stijgen dan strikt noodzake-
lijk is.
De regeering, die immers de prijzen der voe-
ding door haar landbouw-crisispolitiek in-
fluenceert, kan op deize wijize ook de prijzen
van andere levensbehoeften als kleeding,
schoenen en dergelijke, die voor het leVens-
onderhoud der minder draagkrachtigen van
veel beteekenis zijn, meer in de hand houden.
Bij de controle aan de bron staat niet de
bedoeling voor om starre prijzen vast te stel-
len, maar prijzen, die met de groote beweeg-
iijkheid van de huidige economische ontwikke-
ling rekening houden. Ook thans zal weder
een scherp onderscheid worden gemaakt tus-
schen een geoorloofde prijsverhooging en een
strafbare prijsopdrijving. Alleen dit laatste
zal met kracht worden tegengegaan.
Geen bezwaar zal kunnen worden gemaakt
tegen een prijsverhooging, die voortspruit uit
hoogere productiekosten, tegen een prijsver-
hooging die een gevolg is van een prijsstijging
van het product op de wereldmarkt, van ge-
stegen vrachten, hoogere verzekeringspremies,
eniz.
met pontificale assistentie van kardinaal van
Roey, aartsbisschop van Mechelen, gecele-
breerd. Het koor van de Mechelsche St. Rom-
boutskerk zong een mis van Palestrina, als-
mede motetten van oude Vlaamsche meesters.
Koning Leopold, Koningin Elisabeth, prinses
Josephine Charlotte, prins Boudewijn, minister
president Pierlot, verscheidene leden van het
kalbinet en talrijke andere hoogwaardigheids-
toekleeders waren aanwezig. Na het evangelie
sprak mgr. van Roey van af den kansel de
geloovigen toe, eerst in het Fransch en ver-
volgens in het Nederlandsch. Hij dankte den
Allerhoogste die Belgie voor een herhaling van
de oorlogsramp, welke in 1914 over dit land
kwam, wist te sparen en smeekte Hem zulks
ook in de toekamst te blijven doen. Voorts
bad de kardinaal voor een spoedig herstel van
den Europeeschen vrede.
De regeering vertrouwt op deze wijze een
geleidelijke prijsontwikkeling te kunnen be-
vorderen, waarin het productieproces zich aan-
past bij de gewijzigde economische toestanden,
terwijl tegelijk de bevolking van Nederland
tegen prijsopdrijving wordt beschermd.
Het spreekt vanzelf, dat aan deze materie
voortdurend groote aandacht wordt geschon-
ken door de overheid. Het is uiteraard niet
mogelijk om thans reeds, waar de practijk nog
gering is, principieele wijzigingen aan te
brengen.
VERLOFGANGERS EN NIEUW
OPGEROEPENEN.
De Re-geeringspersdienst meldt:
Onvoorziene omstandigheden voorbehouden,
ligt het in het voomemen om de dienstplich-
tige korporaals en soldaten, behoorende tot de
hiema genoemde lichtingsploegen op de daar-
achter vermslde data in het genot van onbe-
paald klein verlof te stellen.
lichting 1924:
bereden artillerie
motorartillerie
kustartiilerie
luchtdoelartillerie
15 November 1939
15 November 1939
15 November 1939
5 Januari 1940
Voorts ligt het, onvoorziene omstandigheden
voorbehouden, in het voornemen om de dienst-
plichtigen van de hiema genoemde lichtings
ploegen op de daarachter vermelde data voor
eerste oefening in werkelijken dienst te roepen.
lichting 1939
bereden artillerie
lichting 1939 (2)
pioniers
verbindin.gst roepen
torpedisten
lichting 1940
motordienst
lichting 1940 (1)
kustartiilerie
lichting 1940
motorartillerie
luchtdoelartillerie
artilleriemeetdienst
18 Dec. 1939
5 Febr.
20 Nov.
20 Nov.
20 Nov. 1939
18 Dec. 1939
18 Dec.
8 Jan.
8 Jan.
1939
1940
1940
1940
eskadronspantserwagens 15 Jan.
HET „K1M)ERVLIEGTUIG" IN INDIe.
Het kindervliegtuig''~varT d
Dinsdag te Medan aangekomen. Alle opva-
renden verkeerden in een beste stemming. De
reis was zeer vlot verloopen. In Miinchen,
Rome en Napels werden tochtjes gemaakt ter
bezichtigin-g van deze steden.
De Nederlandsche consul te Alexandria gaf
tijdens het verblijf aldaar een kinderpartij, ter
wijl de Nederlandsche consul te Rangoon even-
eens een feestje organiseerde.
Het ,,/kindervliegtuig" van de K.L.M., dat
om twee uur te Medan aankwam, is een uur
later doorgevlogen naar Singapore. Woens-
dagmorgen wordt het toestel te Batavia ver-
wacht.
Voor de aankomst te Medan bestond veel
belangstelling. De zes kinderen, die in Deli
thuis hoorden, zijn hier gedebarkeerd.
De „Deli Courant" verneemt, dat een tweede
kindervliegtuig vermoedelijk op 20 November
zal vertrekken. Hiervoor zijn thans reeds drie
passages geboekt. Ook voor dit toestel zal een
air-hostess voor de verzorging naar Napels
meereizen.
De Minister van Oeconomische Zaken
brengt onder de aandacht van opkoopers of
zoogenaamde leurders in huiden, die hun
bedrijf in hoofdzaak op het platteland en op
de provinciale marktcentra uitoefenen, dat
ingevolge artikel 8 van de gewijzigde huiden-
beschi'kking 1939 no. 1 het hun verboden is
schapevellen, welke zij gekocht hebben, te
vervoeren of te doen vervoeren, tenzij het
vervoer is gedekt door een door of namens
den directeur van het Rijksbureau voor Huiden
en Leder afgegeven vervoerbewijs.
De directeur van het Rijksbureau is bevoegd
aan hen, die bij het Rijksbureau zijn inge-
schreven, geheele of gedeeltelijke dispensatie
van dit verbod te verleenen.
PETROLEI MBESCHIKKJNG 1939 No. 2.
De Minister van Oeconomische Zaken heeft
bepaald, dat de distributiedienst van elken
diStributiekring, behalve de krachtens het
bepaalde in de voorgaande leden uitgereikte
petroleumdistributiekaarten, in bijzondere ge-
vallen overeenkomstig door den Minister van
Oeconomische Zaken te geven aanwijzingen
aan dengene, die een daartoe strekkende aan-
vrage indient, een of meer petroleumdistri
butiekaarten kan verstrekken.
Ieder, aan wien ingevolge het bepaalde in
de voorgaande leden een of meer petroleum
distributiekaarten zijn uitgereikt, is verplicht
onverwijld kennis te geven aan den distribu
tiedienst, bij wijiziging in de omstandigheden,
op grond waarvan de uitreiking heeft plaats
gevonden.
De kaarten, op welke hij in verband met de
veranderde omstandigheden geen aanspraak
kan maken, moeten bij dien distributiedienst
ingeleverd worden.
PYRIET EN ZWAVELZUUR.
De Minister van Oeconomische Zaken brengt
ter algemeene kennis van belanghebbenden,
dat voor ingeschrevenen bij de sectie pyriet en
zwavelzuur van -het Rijksbureau voor chemi-
sche producten het koopen, verkoopen of afle-
veren van normale hoeveelheden pyriet en
zwavelzuur door en aan geregelde afnemers,
alsmede het bewerken, verwerken, doen be-
werken, doen verwerken, gebruiken of ver-
bruiken van normale hoeveelheden pyriet en
zwavelzuur tot 1 December a.s. zonder ver-
gunning van den directeur is toegestaan.
DUITSCHERS IN FRANKRIJK MET
MILITAIRE EER BEGRAVEN.
Zondagmiddag zijn te Duinkerken de stof-
felijke resten ter aarde besteld van een Duit-
schen officier en vijf Duitsche matrozen, wier
lijken uit zee zijn opgehaald. Vertegenwoor-
dig-ers van de Fransche en de Britsche admi
raliteit, talrijke officieren en vele belangstel-
lenden waren aanwezig. Fransche mariniers
brachten de militaire eerbewijzen. Op de zes
lijkbaren lagen kransen van de Fransche en
Britsche marine. De baren waren gedekt met
zwart-wit-roode .kleeden, versierd met het
kruis van Malta. Terwijl de mariniers de wa-
penen presenteerden, werden de zes kisten in
denzelfden grafkuil neergelaten.
BOTSING TUSSCHEN TWEE
VLIEGTUIGEN.
Reuter meldt uit Stockholm:
Zondag zijn tijdens vliegoefeningen twee
Zweedsche mihtaire vliegtuigen met elkander
in botsing gekomen. Een vlieger werd gedood,
de andere kon zich met een valscherm redden!
Het A.N.P. meldt uit Londen:
In verband met berichten uit Belgie en ten
einde iedere ongerust'heid weg te nemen, die
gevoeld zou kunnen worden ten aanzien van de
Engelsche oontrabande-controle op zekere
ladingen levensmiddelen voor neutrale landen,
heeft het ministerie voor oeconomische oorlog-
voering een verklaring uitgegeven, waarin het
uiteenzet, welke procedure wordt gevolgd ten
aanzien van graan, dat van overzee geconsig-
neerd wordt naar Belgische havens. Schepen,
die uitsluitend granen vervoeren, welke gedekt
zijn door waarborgen der Belgische regeering
tegen heruitvoer, gebaseerd op het verbod dier
regeering tot uitvoer van granen, worden niet
aangehouden door de contrabande-controle.
Zoo werden de Richard de Larrinaga" en de
.Pennland" op 17 en 18 October vrijgegeven
birmen enkele uren na aankomst op de con-
trole-basis. De eenige schepen, die graan naar
Antwerpen vervoeren die vastgehouden wor
den, zijn aan deze maatregelen onderworpen,
omdat zij ook nog andere lading aan boord
hebben, zooals lood en lijnzaad, dat contra-
bande zou kunnen blijken, bestemd voor een
ander land dan Belgie. Zij worden eerst vrij
gegeven, wanneer waarborgen zijn ontvangen,
dat die goederen den vijand niet zullen be-
rei'ken.
DE CITY OF FT,TNT"
Naar aanleiding van de kwestie van de
„City of Flint," welke volgens de N. R. Crt.
Zaterdagavond uit Moenmansk is vertrokken,
heeft het Amerikaansche ministerie van bui-
tenlandsche zaken aan de pers een mededee-
ling verstrekt. Hierin wordt gezegd, dat zelfs
indien de Duitsche bemanning in haar recht
was voor zij de haven van Moermansk binnen-
voer, de feiten en omstandigheden, welke
thans befkend zijn, de meening van de Ameri
kaansche regeering bevestigen, dat de Duit
sche bemanning geen voldoende redenen opgaf
overeenkomstig het intemationale recht, °op
het oogenblik dat zij de haven binnenvoer.
Derhalve was het de pllcht van de Russische
regeering het schip aan de Amerikaansche
bemanning terug te geven. Dit is het voor-
naamste argument van de Amerikaansche re
geering.
De regeering te Berlijn heeft verklaard, dat
het schip naar Moenmansk is gevaren, omdat
het niet over voldoende kaarten beschikte.
Volgens het intemationale recht is deze ver
klaring niet voldoende. De Russen hebben
t°en de Duitsche prijsbemanning gelntemeerd.
Venvolgens beweerden de Russen, dat de
machines beschadigd waren, hetgeen een gel-
dige reden is volgens het international recht
en zij'lieten de Duitsche bemanning vrij. Door
deze verklaring legt het Amerikaansche
ministerie van buitenlandsche zaken h6t geval
ter beoordeeling aan de Amerikaansche open-
bare meening.
In politieke kringen, aldus Havas, is men
van oordeel, dat uit deze verklaring iblijkt, dat
de Russen pogen zich aan de zaak te onttrek-
ken zonder de Duitschers te hinderen. In de
machine-schade heeft Mbskou een argument
gevonden, zonder schade te doen aan zijn neu-
traliteit. Uit de inlichtingen, waarover het
ministerie beschikt, blijkt, dat bij aankomst
te Moermansk de Sowjet-autoriteiten de argu-
menten van de Duitsche prijsbemanning niet
voldoende achtten.
Men verwacht, dat de Amerikaansche am-
bassadeur te Moskou opdracht zal krijgen
nieuwe stappen te doen bij de regeering van
de Sowjet-unie teneinde te verkrijgen, dat de
Amerikaansche bemanning zal worden vrij-
gelaten.
De kapitein van de City of Flint
mocht kiezen.
BIDDAG VOOR DEN VREDE.
In al de kerken en kapellen van Belgie is
Zondag, een biddag voor den vrede gehouden
Te Brussel werd bij deze gelegenheid in de
hoofdkerk van iSint-Goedele een plechtige mis
Een der opvarenden van het Britsche schip
Stonegate die door het Amerikaansche schip
City of Flint aan boord waren genomen, na-
dat hun schip door de Deutschland tot zinken
was gebracht, heeft volgens Reuter medege-
deeld, dat de commandant van de Deutsch
land den Amerikaanschen kapitein van de
City of Flint voor de keus stelde het schip
tot zinken te brengen of het naar Duitsch-
land te brengen. De kapitein verklaarde, dat
hij dan liever had dat het schip naar Duitsch-
land werd gebracht.
De Duitsche prijsbemanning bestaande uit
18 man, gewapend met handgranaten en pis-
tolen, kwam aan boord, sloot de Britten van
de Stonegate op in de ziekenboeg, doch liet
de Amerikanen vrijheid van beweging. De
City of Flint werd naar Tromsoe gebracht,
waar de Britten aan, land werden gezet. Na-
dat water was ingenomen, werd het schip
buiten de Noorsche territoriale wateren ge
bracht.
Het Amerikaansche staatsdepartement heeft
een rapport ontvangen van mevr. Harriman,
gezante der Vereenigde Staten in Oslo, waar
in wordt aangegeven, dat zij officieus, maar
uit goede bron, heeft vernomen, dat de City
of Flint Maandagmiddag om 13 uur plaatse-
lijken tijd in Tromsoe is aangekomen. Het
schip voehde de Duitsche vlag en vertrok om
14 uur in zuidelijke richting. Mevr. Harriman
voegde hieraan toe, dat zij geen officieele be-
vestiging heeft kunnen krijgen van dit be-
richt, aangezien het ministerie van buiten
landsche zaken gesloten was.
MacDonald, president van de Wdncharger
Corporation heeft verklaard, dat de City of deze rampen
Flint een groot aantal luchtturbines vervoer-
de, die bestemd waren om in Ierland te wor
den geplaatst in onderkomens tegen bombar-
dementen.
Het is waarschijnlijk, dat burggraaf De La
Warr, de minister van onderwijs, deze week
toestemming zal verleenen tot heropening van
een aantal scholen in de door kinderen ont-
ruimde streken. De minister heeft moeten toe-
geven, dat er te veel kinderen rondliepen te
Londen en in andere groote steden tengevolge
van het feit, dat door het uitblijven van lucht-
aanvallen tal van ouders hun kinderen terug
hebben gehaald.
Een onderzoek vanwege het departement
heeft aangetoond, dat ongeveer 16 pet. der met
zooveel moeite weggezonden kinderen weer
thuis zijn en niets leeren of omhanden hebben.
Van de 350.000 kinderen, die Londen verlaten
hadden zijn er reeds 25.000 of ruim zeven pet.
teruggekeerd, maar van de kinderen die uit
Lancashire naar Chester zijn gezonden, zijn er
niet minder dan 39 pet. door de ouders naar
huis gehaald en de minister heeft ingezien,
dat dit niet zoo voort kan gaan. Van 1.220.000
kinderen die naar de zes voornaamste streken
van opneming gezonden waren, zijn er weer
200.000 thuis.
DE EERSTE GEWONDEN IN ENGELAND
AANGEKOMEN.
Zaterdagavond zijn op een plattelandssta-
tion, niet ver van Londen, de twee eerste
ambulancetreinen aangekomen. In ziekenwa-
gens werden de zieken»en gewonden naar een
groot hospitaal in de nabijheid gebracht.
Sommigen der patienten hadden hun arm in
een draagband, anderen liepen op krukken.
DE PUBLICATIE VAN DE ENCYCLIEK
IN DUITSCHLAND.
Reuter meldt uit Londen:
De Duitsche vrijheidszender heeft Zondag-
avond gemeld, dat de Gestapo in Keulen spe-
ciale voorzorgsmaatregelen zou nemen om te
verhinderen, dat de geestelijkheid de volledige
lezing van de Pauselijke encycliek aan haar
parochianen ibekend maakt.
DUITSCHE VLIEGTUIGEN VALLEN
ENGELSCHE TORPEDOBOOTJAGERS
AAN.
De Engelsche admiraliteit deelt mede, dat
twee Duitsche bombardementsvliegtuigen
een flottielje Britsche torpedobootjagers zui-
delijk van Doggersbank hebben aangevallen.
Het is niet bekend, of de vliegtuigen schade
hebben geleden.
OPTIMISTISCHE BERICHTEN OVER DE
GEALLIEERDE LUOHTMACHT
De Matin en de Action Frangai.se berichtten
Zondagmorgen, dat binnen enkele maanden de
Britsche en Fransche luchtmacht tezamen drie
keer zooveel vliegtuigen zullen hebben als de
Duitsche luchtmacht. U-it verscheidene lucht-
gevechten, welke zijn geleverd, is gebleken,
dat de Fransche vliegtuigen beter zijn dan de
Duitsche en men hoopt, dat deze superioriteit
nog zal toenemen.
Verder wordt medegedeeld, dat op 20 Octo
ber Frankrijik acht toestellen verloren had,
terwijl 24 Duitsche toestellen omlaag gehaald
waren. Sedert het begin van den oorlog zijn
meer dan 250 vluchten uitgevoerd overdag en
74 des nachts. Hierbij zijn waardevolle ge-
gevens over den vijand verzameld. Binnen-
kort zullen 300.000 arbeiders werk vinden in
de vliegtuigfabrieken en de fabrieken zullen
vijf keer zooveel prgduceeren als voor den
oorlog. 4
ANTWERPEN EN DE HANDEL MET
HET NOORDEN.
Te Antwerpen valt een lichte maar toch
geleidelijke verbetering van het havenver-
keer te constateeren. De toevoer van hout
uit Finland en Noorwegen wordt heel wat
regelmatiger dan hij een paar weken geleden
was. Het zijn vooral Noorsche schepen die den
handel met Zweden, Noorwegen en Finland
verzekeren. Zij varen met Russische cognos-
sementen, waardoor zij zich beschermd voelen
tegen de Engelsche, welke niet gaame hun
vriendschapsbetrekkingen met de Skandina-
vische landen zouden zien afnemen, als tegen
de Duitschers die thans alles doen wat moge
lijk is om incidenten tusschen hun land en
de Unie van Sowjet-republieken te voor-
komen.
Het Fransche legerbericht van Maandag-
avond meldt:
Activiteit van de verkennings-elementen
over het geheele front. Plaatselijke actie van
de artillerie. Intense werkzaamheid van de
verkennings- en jachtvliegtuigen.
In de eerste twee maanden van den oorlog
zijn zes Fransche koopvaardijschepen, in
totaal metende 41.000 ton, verloren gegaan.
In denzelfden tijd werden vier Duitsche sche
pen buit gemaakt, een hiervan de Halle",
werd door de bemanning tot zinken gebracht!
De drie overige schepen, in totaal metende
19.000 ton, worden door ons gebruikt. Sedert
het begin van den oorlog heeft dus onze koop-
vaardijvloot een verlies geleden van 22.000
ton, ongeveer 1 procent van het totale ton
nage van de Fransche koopvaardij.
De Halle" was van de HamburgAmerika
Linie, mat 5889 ton bruto en was gebouwd in
1921. Red. N.R,C.)
Havas meldde Maandagavond uit Parijs:
Na dagen van inactiviteit is de luchtmacht
weer opgestegen. Beschermd door escadrilles
jachtvliegtuigen vlogen verkenners hoog on
der de wolken om de linies achter het Duit
sche front te bespieden. Verleden week was
het plafond te laag dan dat verkennings-werk
kon worden verricht. Bij den huidigen staat
van zaken, nu het zeker is, dat de Duitschers
troepen in groot aantal ophoopen en concern
traties van groot strategisch belang zich aan
den linkervoet van den Rijn voltrekken, heeft
het Fransche opperbevel met vreugde de ver
betering van de weersgesteldheid ontvangen.
De terugkeer van mooi weer heeft zeker de
Fransch-Britsche verkenners in staat gesteld
met een rijken oogst aan gegevens terug te
keeren.
Te land is er nog steeds dezelfde activiteit
van verkenningsafdeelingen en patrouilles,
het vuren van automatische wapens. en korte
intermezzo's van artillerievuur van beide
zijden, voorts kleine aanvallen op Fransche
voorposten.
STOUT STUKJE VAN EEN DUITSCHE
DUIKBOOT. DAT ECHTER MISLUKTE.
United Press meldt volgens het Handelsblad
uit Londen> da-t een Duitsche tankboot, die
zich bij een Britsch convooi voegde, een stout
stukje uitgehaald heeft om te trachten een
Duitschen onderzeeer de gelegenheid te bie-
den een Britsche haven binnen te slippen, al
dus een verhaal, dat Dinsdag te Londen ver-
teld werd. De commandant van een Britsch
oorlogsschip, dat het convooi begeleidde, rook
echter lont. De tankboot werd buitgemaakt en
de onderzeeer met dieptebommen bestookt.
Een convooi Engelsche koopvaardijschepen
dat een haven aan de Westkust van Engeland
naaerde, bereikte de plaats, waar het, vol
gens een van te voren opgesteld plan, zou
worden gesplitst, toen het een olietankboot
bemerkte, die langzaam opstoomde. De com
mandant van het escorte seinde aan de tank-
boot, zich bij het convooi aan te sluiten, maar
het antwoord was onbegrijpelijk, waarop een
nader onderzoek uitmaakte, dat de tankboot
met bij het convooi behoorde. Het Britsche
oorlogsschip trad daarop in nauwer contact
met de boot, die, nadat zij gepraaid was, van
Duitsche nationaliteit bleek te zijn.
Intusschen waren van de tankboot radio-
seinen opgevangen, die instructies aan een
onderzeeer bleken te bevatten om vlak bij den
achtersteven te blijven varen, totdat het es
corte op een dwaalspoor gebracht zou zijn. De
onderzeeer die inderdaad vlak bij den achter
steven van de tankboot werd aangetroffen,
had blijkbaar de bedoeling gehad, achter de
tankboot de haven binnen te slippen en het
avontuur van Scapa Flow voort te zetten.
Dieptebommen werden nu rondom den
onderzeeer geworpen, die, naar men gelooft,
gezonken is. Bovendien werd een Britsche
prijsbemanning aan boord van de tankboot
gezet, die het schip de haven binnen bracht.
UJKEN VAN TWEE DUITSCHE
VLIEGERS AANGESJPOELD.
Te Happisburgh in Norfolk is Maandag het
stoffelijk overschot van een Duitscher aange-
spoeld. Hij was gekleed in vliegeruniform en
met een hakenkruisband om den arm. Hij had
een kogelwond in een oog en twee in een
been. Het lijk droeg de kenmerken van onge
veer drie dagen in het water te hebben ge-
legen. 6
Naar Reuter later meldde is nog een liik
aangespoeld op de kust van Norfolk, even-
eens van een Duitsch vliegerofficier. Hij had
een opgeblazen zwemvest om de borst. De
man was gedood door een kogel in den slaap
en aangezien er een leege revolverhouder om
het lijk werd gevonden, neemt men aan, dat
de vlieger zich van het leven beroofd heeft pa
uren in zee te hebben gelegen. Hij had geen
papieren bij zich, maar wel een identiteits-
plaatje, terwijl zijn horloge was blijven stil-
staan op 5 uur. Hij had verder 45 mark bii
zich.
Men denkt, dat de beide lijken, die gevonden
zijn, afkomstig zijn van vliegers, die met hun
toestel boven de Noordzee zijn neergehaald
tijdens een luchtaanval op Engeland.
ITALIe EN DE BALKAN VEREENIGD IN
EEN NEUTRAAL BLOK.
Reuter meldt uit Rome:
Radio Roma heeft verklaard, dat dank zij
de Italiaansche politiek de Balkanstaten thans
vereenigd staan in een neutraal blo(k. Hieraan
wordt toegervoegd: „De toekomstige taak van
Italie is thans voort te gaan met werken aan
de inpaling van het conflict, teneinde te voor-
komen, dat de huidige oorlog alle waarden van
de Europeesche beschaving zal vernietigen,
hetgeen tengevolge zou hebben, dat iedere
overwinning Slechts een overwinning in naam
zou zijn.
Italie zal ervoor zorgen, dat de dag waarop
de vrede zal terugkeeren, de dag van herstel
zal zijn in Europa, waarop alle oorzaken van
oorlogen uit den weg geruimd zullen worden".
DE MOGELIJKHEID VAIN EEN KORTEN
OORLOG.
Reuter meldt uit Parijs: Joseph Caillaux, de
oude Fransche staatsman, die voorzitter is
van de Senaatscommissie voor financien, is
de eerste vooraanstaande politicus, die open-
lijk de mogelijkheid van een korten oorlog
onder oogen ziet. In de Paris Soir schrijft hij
over de Duitsche kansen om noodzakelijke
leveringen voor de voortzetting van den oor
log te verkrijgen. Hij verklaart, dat wanneer
de geallieerden zouden weten hoe zij gebruik
moeten maken van hun voordeelen en zich
concentreerden op benzine, hun triomf in kor
ten tijd zeker zou zijn. Caillaux legt er den
nadruk op, dat de leveranties van benzine en
minerale ertsen sleutels vormen van het hui
dige confict. Een aangezien de meeste benzine
over zee moet worden aangevoerd, moet de
partij, die de zeeen beheerscht, die leveran
ties controleeren. Caillaux voegt hieraan toe,
dat het waardevolle, prima minerale erts uit
iZweden via den Atlantischen Oceaan wordt
aangevoerd via de Noordsche haven Narvik.
Transport over tie Oostzee zou eerst den aan-
leg van een speciale spoorlijn noodig maken.
,,De Westelijke mogendheden zouden een ont-
stellende onbekwaamheid moeten toonen om
den oorlog te verliezen".
DE DUITSCHE SABOTAGE TIJDENS
DEN WERELROORLOG.
Reuter meldt uit Washington:
De Duitsch-Amerikaansche gemengde com-
missie heeft vijftfg millioen dollar toegekend
aan de Amerikaansche eischers, die schade-
loosste'lling verlangen naar aanleiding van de
sabotage te Black Tom en Kingsland (New-
Jersey) in 1916 en 1917 gepleegd.
De commissie is tot het besluit gekomen,
dat Duitsohland verantwoordelijk was voor
LUCHTALARM IN KENT.
Maandagochtend is, naar Havas uit Londen
meldt, aan de kust van Kent luchtalarm ge
maakt. Even later volgde het signaal, dat
alles weer veilig was.
Nauwelijks waren de voorzorgsmaatregelen
tegen den luchtaanval genomen of het sein
werd gegeven, dat alles veilig was. 3000
schoolkinderen waren in minder dan vier
minuten geevacueerd.
Britsche gevechtsvliegtuigen stegen op.
Hoewel de vliegtuigen door de laaghangende
wolken aan het oog onttrokken waren, kon
het gebrom van vele vliegtuigen worden
gehoord.
De beide vliegtuigen, welke boven steden
aan de Noord Oostkust werden waargenomen,
vlogen in Noordelijke richting. De menschen
stonden op straat te kijken, terwijl uit
machinegeweren werd geschoten.
LOOS ALARM TE LONDEN.
Reuter meldt:
Er werd Maandagochtend vier maal lucht
alarm gemaakt, het betrof:
1. Een gevecht tusschen Britsche en Duit
sche vliegtuigen boven een stad aan de Noord-
Oostkust;
2. Een waarschuwing voor het gebied van
de Firth en Forth;
3. Waarschujwingen in vier steden in het
Z. O. des lands;
4. Alarmeeringen bij vergissing in ver-
schillende wijken van Londen, o.m. Kings
Cross, St. Pancras en het ministerie van voor-
lichting.
Naar de oorzaak dezer ongegronde alarmee
ringen wordt een onderzoek ingesteld.
Omtrent het alarm in het ministerie meldt
Reuter
Personeel van den luchtvaartdienst heeft
Maandagochtend in de zalen en gangen van
het ministerie van voorliehting op fluitjes ge-
blazen. Den geheelen staf werd gelast zich
naar de schuilplaatsen te begeven, terwijl en
kele journalisten voortgingen met hun werk.
De menschen, die het gebouw van het mini
sterie hadden verlaten, begaven zich naar de
schuilplaatsen op straat, toen zij het gefluit
hoorden.
De staf van het ministerie keerde na een
minuut of tien weer naar de werkkamers
terug.
De oorsprong van het alarm is een myste-
rie. Bij het gebouw van het ministerie loei-
den geen sirenes, doch bij vergissing wel in
het aangrenzende district Holborn. Ongeveer
een kwartier later klonk het signaal, dat alles
weer veilig was.
Duizenden menschen, die juist op hun kan-
toren waren aangekomen en anderen, die op
weg waren naar hun werk, begaven zich naar
openbare en andere schuilplaatsen.
Maandagochtend vroeg werd een enkele
sirene gehoord in het district Whitehall, naar
het schijnt was hier sprake van een vergis
sing, daar enkele minuten later het signaal,
dat het gevaar was geweken, werd gegeven.
Ook in de Londensche voorstad Finsbury
Park werd luchtalarm gegeven. Na een
kwartier was de alarmtoestand geeindigd.
DIRECTE BELASTINGEN.
De Rijksontvanger verzoekt ons te berich
ten, dat begin November zullen worden ver-
volgd
a. de aanslagen Personeele Belasting 1939,
gedateerd in Mei, waarop nog niet vijf-zeven-
de deel is betaald.
b. De aanslagen Inkomsten en Vermogens
Belasting 1939/40, gedateerd in Augustus,
waarop nog niet een-vierde deel is betaald.
GEVONDEN VOORWERPEN.
De inspecteur van politie alhier maakt be
kend, dat omtrent onderstaande gevonden
voorwerpen inlichtingen zijn te bekomen bij
de daarachter vermelde adressen:
Twee sleutels en een portemonnaie met in-
houd, bureau van politie.
Blauwe muts, J. Molegraaf, Schoolplein 9.
Koningstang, P. de Bree, Dahliastraat 27.
Rijwielbelastingmerk, D. Ollebek, Donze-
Visserstraat 49.
Idem, M. Koole, Zevenaarpolder P 126.
Idem (in etuiJ. van Kouteren, le Korte-
straat 10.
iSnoeischaar, D. de Kramer, Tholensstr. 58.
Boodschaptasoh, P. de Rijke, Javastraat 44.
Twee regenpijpen, C. Kolijn, 'Hoogendijk 40.
Wollen heerenhandschoen, A. Ollebek, M.
Eijkestraat 3.
BOTSING TUSSCHEN AUTO EN
MOTORFIETS.
Toen Maandagavond de architect Fraanje
per auto Sas van Gent uitreed in de richting
Terneuzen, moest hij uitwijken voor eenige
bij de Cooperatieve Beetwortelsuikerfabriek
rechts van den weg staande vrachtauto's. Te
zelfder tijd kwam daar van Terneuzen per
motorfiets E. L. Martens, werkzaam op de
scheepswerf alhier, die op weg was naar zijn
woning te Ertvelde. De auto, die naar gemeld
wordt ook nog in aanraking kwam met de ter
pliaatste staande vrachtauto's, kwam ten slotte
zoover links op den weg, dat een botsing met
den motorrijder niet te voorkomen was. Daar-
bij werden zoowel de auto als de motor
beschadigd, terwijl de berijder M. nogal ernstig
aan het been verwond bleek. F. heeft genees-
kundige assistentie gehaald en M. is, na ter
plaatse verbonden te zijn, per auto naar zijn
woning vervoerd.
INLICHTINGEN.
Naar aanleiding van het feit, dat de radio-
rubriek Vraag en Antwoord vandaag wordt
opgeheven, verzoekt men van officieele zijde
er de aandacht op te vestigen, dat men zich
na dien datum ter verkrijging van inlichtin
gen steeds rechtstreeiks kan wenden tot de
daarvoor in aanmerking komende overheids-
instanties. Voor vragen op het gebied van het
departement van Economische Zaken stelle
men zich in eerste instantie in verbinding
met den economischen voorlichtingsdienst,
Rijnstraat 24, Den Haag, dan wel met een
Kamer van Koophandel en Fabrieken.
AUTOBUSVERGUNNING GEWEIGERD
In verband met een weigering van de Rrjks-
verkeersinspectie te Middelburg om een ver-
gunning te verstrekken voor een autobusrit,
schrijft de Stoomtram-Maatschappij Breskens
-Maldeghem N.V. te Breskens ajan de Auto-
kampioen
Wij- achten het van belang u in te lichten
omtrent de wijze, waarop momenteel de
Rijksverkeersinspectie ingrijpt in het bedrijf
van den bona-fide autobusondernemer. Hier
bij doen wij u toekomen een brief van de
Rijksverkeersinspectie te Middelburg, welke
betrekking heeft op een autobusrit met voet-
ballers uit Breskens, met welke club reeds
jaren gereden wordt tegen tevoren bepaalde
tarieven. Deze waren zoo gesteld, dat de club
zonder bezwaar van de bussen gebruik kon
maken. Dit was mogelijk, aangezien bij onzen
dienst in den winter meer reservebussen aan
wezig zijn dan in den zomer en verder niet
altijd nieuw materiaal behoefde te worden ge
geven. Zooals u ziet een normaal zakelijke
berekening, zooals elke behoorlijke exploitant
dat zal doen.
Zonder meer wordt nu door de Rijksver
keersinspectie ingegrepen en de vergunning
geweigerd, wanneer de prijs niet in overeen-
stemming met het door haar vstgestelde
tarief is gebracht (door ons in de aanvrage
aan de Rijksverkeersinspectie gesteld op
18,75). Dit gaat o.i. toch te ver.
Dat paal en perk gesteld wordt aan het
rijden van bussen, welke tarieven rekenen,
welke naar niets lijken, is te begrijpen, maar
opk hier dient nog voorzichtig gehandeld te
worden, en 'elk geval op zichzelf beschouwd.
Maar uit alles blijkt, dat de Spoorwegen zoo
langzamerhand veel te veel invloed gaan uit
oefenen op het vervoer over den weg. Het is
toch niet juist in dezen moeilijken tijd, ter
wijl alle gedachten geconcentreerd zijn op
het verdedigen van ons land, de Rijksver
keersinspectie tracht practisch het busbedrijf
te gaan besturen zonder het risico te nemen.
De door den inspecteur opgegeven prijs van
20,75 slaat op een reis met een bus van 30
personen van Breskens naar Terneuzen, een
afstand van 80 K.M. en dat gedurende enkele
uren. De prijs per K.M. komt maar liefst op
0,25 per K.M. Dit zijn tarieven, waarvoor
in den zomer wel eens gereden wordt, maar
dat toch zal bijdragen, dat minder gereisd zal
worden. Tijdens de stagnatie bij de Spoor
wegen hebben bussen het treinverkeer gehol-
pen. Zijn de courantenberichten juist, zoo zou
een prijs zijn betaald van 0,09 per K.M., een
prijs door de A.T.O. uitgerekend als zijnde een
billijke vergoeding. Op welke wijize dit te
rijmen is met de hooge tarieven, welke aan
de autobushouders worden opgelegd, is ons
een raadsel.
ERWTEN EN BOONEN KOMEN LOS I
Levering aan winkeliers gaat beginnen.
De contractanten, die peulvruchten voor de
regeering hebben opgeslagen en geschoond,