Buitenland De oorlog in Europa. 1940 1939 1939 VERVOER VAN SCHAPEVELLEN VERBODEN. DE ENGELSCHE CONTRABANDE- CONTRoLE. TERUGKEER VAN SOHOOLKINDEREN TE LONDEN. DE VERLIEZEN VAN DE FRANSCHE KOOPVAABDIJVLOOT BEDRAGEN TOT DUSVER 22.000 TON NETTO. TERNEUZEN, 1 NOVEMBER 1939. De kosten van het levensonderhoud zullen al- dus niet meer stijgen dan strikt noodzake- lijk is. De regeering, die immers de prijzen der voe- ding door haar landbouw-crisispolitiek in- fluenceert, kan op deize wijize ook de prijzen van andere levensbehoeften als kleeding, schoenen en dergelijke, die voor het leVens- onderhoud der minder draagkrachtigen van veel beteekenis zijn, meer in de hand houden. Bij de controle aan de bron staat niet de bedoeling voor om starre prijzen vast te stel- len, maar prijzen, die met de groote beweeg- iijkheid van de huidige economische ontwikke- ling rekening houden. Ook thans zal weder een scherp onderscheid worden gemaakt tus- schen een geoorloofde prijsverhooging en een strafbare prijsopdrijving. Alleen dit laatste zal met kracht worden tegengegaan. Geen bezwaar zal kunnen worden gemaakt tegen een prijsverhooging, die voortspruit uit hoogere productiekosten, tegen een prijsver- hooging die een gevolg is van een prijsstijging van het product op de wereldmarkt, van ge- stegen vrachten, hoogere verzekeringspremies, eniz. met pontificale assistentie van kardinaal van Roey, aartsbisschop van Mechelen, gecele- breerd. Het koor van de Mechelsche St. Rom- boutskerk zong een mis van Palestrina, als- mede motetten van oude Vlaamsche meesters. Koning Leopold, Koningin Elisabeth, prinses Josephine Charlotte, prins Boudewijn, minister president Pierlot, verscheidene leden van het kalbinet en talrijke andere hoogwaardigheids- toekleeders waren aanwezig. Na het evangelie sprak mgr. van Roey van af den kansel de geloovigen toe, eerst in het Fransch en ver- volgens in het Nederlandsch. Hij dankte den Allerhoogste die Belgie voor een herhaling van de oorlogsramp, welke in 1914 over dit land kwam, wist te sparen en smeekte Hem zulks ook in de toekamst te blijven doen. Voorts bad de kardinaal voor een spoedig herstel van den Europeeschen vrede. De regeering vertrouwt op deze wijze een geleidelijke prijsontwikkeling te kunnen be- vorderen, waarin het productieproces zich aan- past bij de gewijzigde economische toestanden, terwijl tegelijk de bevolking van Nederland tegen prijsopdrijving wordt beschermd. Het spreekt vanzelf, dat aan deze materie voortdurend groote aandacht wordt geschon- ken door de overheid. Het is uiteraard niet mogelijk om thans reeds, waar de practijk nog gering is, principieele wijzigingen aan te brengen. VERLOFGANGERS EN NIEUW OPGEROEPENEN. De Re-geeringspersdienst meldt: Onvoorziene omstandigheden voorbehouden, ligt het in het voomemen om de dienstplich- tige korporaals en soldaten, behoorende tot de hiema genoemde lichtingsploegen op de daar- achter vermslde data in het genot van onbe- paald klein verlof te stellen. lichting 1924: bereden artillerie motorartillerie kustartiilerie luchtdoelartillerie 15 November 1939 15 November 1939 15 November 1939 5 Januari 1940 Voorts ligt het, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, in het voornemen om de dienst- plichtigen van de hiema genoemde lichtings ploegen op de daarachter vermelde data voor eerste oefening in werkelijken dienst te roepen. lichting 1939 bereden artillerie lichting 1939 (2) pioniers verbindin.gst roepen torpedisten lichting 1940 motordienst lichting 1940 (1) kustartiilerie lichting 1940 motorartillerie luchtdoelartillerie artilleriemeetdienst 18 Dec. 1939 5 Febr. 20 Nov. 20 Nov. 20 Nov. 1939 18 Dec. 1939 18 Dec. 8 Jan. 8 Jan. 1939 1940 1940 1940 eskadronspantserwagens 15 Jan. HET „K1M)ERVLIEGTUIG" IN INDIe. Het kindervliegtuig''~varT d Dinsdag te Medan aangekomen. Alle opva- renden verkeerden in een beste stemming. De reis was zeer vlot verloopen. In Miinchen, Rome en Napels werden tochtjes gemaakt ter bezichtigin-g van deze steden. De Nederlandsche consul te Alexandria gaf tijdens het verblijf aldaar een kinderpartij, ter wijl de Nederlandsche consul te Rangoon even- eens een feestje organiseerde. Het ,,/kindervliegtuig" van de K.L.M., dat om twee uur te Medan aankwam, is een uur later doorgevlogen naar Singapore. Woens- dagmorgen wordt het toestel te Batavia ver- wacht. Voor de aankomst te Medan bestond veel belangstelling. De zes kinderen, die in Deli thuis hoorden, zijn hier gedebarkeerd. De „Deli Courant" verneemt, dat een tweede kindervliegtuig vermoedelijk op 20 November zal vertrekken. Hiervoor zijn thans reeds drie passages geboekt. Ook voor dit toestel zal een air-hostess voor de verzorging naar Napels meereizen. De Minister van Oeconomische Zaken brengt onder de aandacht van opkoopers of zoogenaamde leurders in huiden, die hun bedrijf in hoofdzaak op het platteland en op de provinciale marktcentra uitoefenen, dat ingevolge artikel 8 van de gewijzigde huiden- beschi'kking 1939 no. 1 het hun verboden is schapevellen, welke zij gekocht hebben, te vervoeren of te doen vervoeren, tenzij het vervoer is gedekt door een door of namens den directeur van het Rijksbureau voor Huiden en Leder afgegeven vervoerbewijs. De directeur van het Rijksbureau is bevoegd aan hen, die bij het Rijksbureau zijn inge- schreven, geheele of gedeeltelijke dispensatie van dit verbod te verleenen. PETROLEI MBESCHIKKJNG 1939 No. 2. De Minister van Oeconomische Zaken heeft bepaald, dat de distributiedienst van elken diStributiekring, behalve de krachtens het bepaalde in de voorgaande leden uitgereikte petroleumdistributiekaarten, in bijzondere ge- vallen overeenkomstig door den Minister van Oeconomische Zaken te geven aanwijzingen aan dengene, die een daartoe strekkende aan- vrage indient, een of meer petroleumdistri butiekaarten kan verstrekken. Ieder, aan wien ingevolge het bepaalde in de voorgaande leden een of meer petroleum distributiekaarten zijn uitgereikt, is verplicht onverwijld kennis te geven aan den distribu tiedienst, bij wijiziging in de omstandigheden, op grond waarvan de uitreiking heeft plaats gevonden. De kaarten, op welke hij in verband met de veranderde omstandigheden geen aanspraak kan maken, moeten bij dien distributiedienst ingeleverd worden. PYRIET EN ZWAVELZUUR. De Minister van Oeconomische Zaken brengt ter algemeene kennis van belanghebbenden, dat voor ingeschrevenen bij de sectie pyriet en zwavelzuur van -het Rijksbureau voor chemi- sche producten het koopen, verkoopen of afle- veren van normale hoeveelheden pyriet en zwavelzuur door en aan geregelde afnemers, alsmede het bewerken, verwerken, doen be- werken, doen verwerken, gebruiken of ver- bruiken van normale hoeveelheden pyriet en zwavelzuur tot 1 December a.s. zonder ver- gunning van den directeur is toegestaan. DUITSCHERS IN FRANKRIJK MET MILITAIRE EER BEGRAVEN. Zondagmiddag zijn te Duinkerken de stof- felijke resten ter aarde besteld van een Duit- schen officier en vijf Duitsche matrozen, wier lijken uit zee zijn opgehaald. Vertegenwoor- dig-ers van de Fransche en de Britsche admi raliteit, talrijke officieren en vele belangstel- lenden waren aanwezig. Fransche mariniers brachten de militaire eerbewijzen. Op de zes lijkbaren lagen kransen van de Fransche en Britsche marine. De baren waren gedekt met zwart-wit-roode .kleeden, versierd met het kruis van Malta. Terwijl de mariniers de wa- penen presenteerden, werden de zes kisten in denzelfden grafkuil neergelaten. BOTSING TUSSCHEN TWEE VLIEGTUIGEN. Reuter meldt uit Stockholm: Zondag zijn tijdens vliegoefeningen twee Zweedsche mihtaire vliegtuigen met elkander in botsing gekomen. Een vlieger werd gedood, de andere kon zich met een valscherm redden! Het A.N.P. meldt uit Londen: In verband met berichten uit Belgie en ten einde iedere ongerust'heid weg te nemen, die gevoeld zou kunnen worden ten aanzien van de Engelsche oontrabande-controle op zekere ladingen levensmiddelen voor neutrale landen, heeft het ministerie voor oeconomische oorlog- voering een verklaring uitgegeven, waarin het uiteenzet, welke procedure wordt gevolgd ten aanzien van graan, dat van overzee geconsig- neerd wordt naar Belgische havens. Schepen, die uitsluitend granen vervoeren, welke gedekt zijn door waarborgen der Belgische regeering tegen heruitvoer, gebaseerd op het verbod dier regeering tot uitvoer van granen, worden niet aangehouden door de contrabande-controle. Zoo werden de Richard de Larrinaga" en de .Pennland" op 17 en 18 October vrijgegeven birmen enkele uren na aankomst op de con- trole-basis. De eenige schepen, die graan naar Antwerpen vervoeren die vastgehouden wor den, zijn aan deze maatregelen onderworpen, omdat zij ook nog andere lading aan boord hebben, zooals lood en lijnzaad, dat contra- bande zou kunnen blijken, bestemd voor een ander land dan Belgie. Zij worden eerst vrij gegeven, wanneer waarborgen zijn ontvangen, dat die goederen den vijand niet zullen be- rei'ken. DE CITY OF FT,TNT" Naar aanleiding van de kwestie van de „City of Flint," welke volgens de N. R. Crt. Zaterdagavond uit Moenmansk is vertrokken, heeft het Amerikaansche ministerie van bui- tenlandsche zaken aan de pers een mededee- ling verstrekt. Hierin wordt gezegd, dat zelfs indien de Duitsche bemanning in haar recht was voor zij de haven van Moermansk binnen- voer, de feiten en omstandigheden, welke thans befkend zijn, de meening van de Ameri kaansche regeering bevestigen, dat de Duit sche bemanning geen voldoende redenen opgaf overeenkomstig het intemationale recht, °op het oogenblik dat zij de haven binnenvoer. Derhalve was het de pllcht van de Russische regeering het schip aan de Amerikaansche bemanning terug te geven. Dit is het voor- naamste argument van de Amerikaansche re geering. De regeering te Berlijn heeft verklaard, dat het schip naar Moenmansk is gevaren, omdat het niet over voldoende kaarten beschikte. Volgens het intemationale recht is deze ver klaring niet voldoende. De Russen hebben t°en de Duitsche prijsbemanning gelntemeerd. Venvolgens beweerden de Russen, dat de machines beschadigd waren, hetgeen een gel- dige reden is volgens het international recht en zij'lieten de Duitsche bemanning vrij. Door deze verklaring legt het Amerikaansche ministerie van buitenlandsche zaken h6t geval ter beoordeeling aan de Amerikaansche open- bare meening. In politieke kringen, aldus Havas, is men van oordeel, dat uit deze verklaring iblijkt, dat de Russen pogen zich aan de zaak te onttrek- ken zonder de Duitschers te hinderen. In de machine-schade heeft Mbskou een argument gevonden, zonder schade te doen aan zijn neu- traliteit. Uit de inlichtingen, waarover het ministerie beschikt, blijkt, dat bij aankomst te Moermansk de Sowjet-autoriteiten de argu- menten van de Duitsche prijsbemanning niet voldoende achtten. Men verwacht, dat de Amerikaansche am- bassadeur te Moskou opdracht zal krijgen nieuwe stappen te doen bij de regeering van de Sowjet-unie teneinde te verkrijgen, dat de Amerikaansche bemanning zal worden vrij- gelaten. De kapitein van de City of Flint mocht kiezen. BIDDAG VOOR DEN VREDE. In al de kerken en kapellen van Belgie is Zondag, een biddag voor den vrede gehouden Te Brussel werd bij deze gelegenheid in de hoofdkerk van iSint-Goedele een plechtige mis Een der opvarenden van het Britsche schip Stonegate die door het Amerikaansche schip City of Flint aan boord waren genomen, na- dat hun schip door de Deutschland tot zinken was gebracht, heeft volgens Reuter medege- deeld, dat de commandant van de Deutsch land den Amerikaanschen kapitein van de City of Flint voor de keus stelde het schip tot zinken te brengen of het naar Duitsch- land te brengen. De kapitein verklaarde, dat hij dan liever had dat het schip naar Duitsch- land werd gebracht. De Duitsche prijsbemanning bestaande uit 18 man, gewapend met handgranaten en pis- tolen, kwam aan boord, sloot de Britten van de Stonegate op in de ziekenboeg, doch liet de Amerikanen vrijheid van beweging. De City of Flint werd naar Tromsoe gebracht, waar de Britten aan, land werden gezet. Na- dat water was ingenomen, werd het schip buiten de Noorsche territoriale wateren ge bracht. Het Amerikaansche staatsdepartement heeft een rapport ontvangen van mevr. Harriman, gezante der Vereenigde Staten in Oslo, waar in wordt aangegeven, dat zij officieus, maar uit goede bron, heeft vernomen, dat de City of Flint Maandagmiddag om 13 uur plaatse- lijken tijd in Tromsoe is aangekomen. Het schip voehde de Duitsche vlag en vertrok om 14 uur in zuidelijke richting. Mevr. Harriman voegde hieraan toe, dat zij geen officieele be- vestiging heeft kunnen krijgen van dit be- richt, aangezien het ministerie van buiten landsche zaken gesloten was. MacDonald, president van de Wdncharger Corporation heeft verklaard, dat de City of deze rampen Flint een groot aantal luchtturbines vervoer- de, die bestemd waren om in Ierland te wor den geplaatst in onderkomens tegen bombar- dementen. Het is waarschijnlijk, dat burggraaf De La Warr, de minister van onderwijs, deze week toestemming zal verleenen tot heropening van een aantal scholen in de door kinderen ont- ruimde streken. De minister heeft moeten toe- geven, dat er te veel kinderen rondliepen te Londen en in andere groote steden tengevolge van het feit, dat door het uitblijven van lucht- aanvallen tal van ouders hun kinderen terug hebben gehaald. Een onderzoek vanwege het departement heeft aangetoond, dat ongeveer 16 pet. der met zooveel moeite weggezonden kinderen weer thuis zijn en niets leeren of omhanden hebben. Van de 350.000 kinderen, die Londen verlaten hadden zijn er reeds 25.000 of ruim zeven pet. teruggekeerd, maar van de kinderen die uit Lancashire naar Chester zijn gezonden, zijn er niet minder dan 39 pet. door de ouders naar huis gehaald en de minister heeft ingezien, dat dit niet zoo voort kan gaan. Van 1.220.000 kinderen die naar de zes voornaamste streken van opneming gezonden waren, zijn er weer 200.000 thuis. DE EERSTE GEWONDEN IN ENGELAND AANGEKOMEN. Zaterdagavond zijn op een plattelandssta- tion, niet ver van Londen, de twee eerste ambulancetreinen aangekomen. In ziekenwa- gens werden de zieken»en gewonden naar een groot hospitaal in de nabijheid gebracht. Sommigen der patienten hadden hun arm in een draagband, anderen liepen op krukken. DE PUBLICATIE VAN DE ENCYCLIEK IN DUITSCHLAND. Reuter meldt uit Londen: De Duitsche vrijheidszender heeft Zondag- avond gemeld, dat de Gestapo in Keulen spe- ciale voorzorgsmaatregelen zou nemen om te verhinderen, dat de geestelijkheid de volledige lezing van de Pauselijke encycliek aan haar parochianen ibekend maakt. DUITSCHE VLIEGTUIGEN VALLEN ENGELSCHE TORPEDOBOOTJAGERS AAN. De Engelsche admiraliteit deelt mede, dat twee Duitsche bombardementsvliegtuigen een flottielje Britsche torpedobootjagers zui- delijk van Doggersbank hebben aangevallen. Het is niet bekend, of de vliegtuigen schade hebben geleden. OPTIMISTISCHE BERICHTEN OVER DE GEALLIEERDE LUOHTMACHT De Matin en de Action Frangai.se berichtten Zondagmorgen, dat binnen enkele maanden de Britsche en Fransche luchtmacht tezamen drie keer zooveel vliegtuigen zullen hebben als de Duitsche luchtmacht. U-it verscheidene lucht- gevechten, welke zijn geleverd, is gebleken, dat de Fransche vliegtuigen beter zijn dan de Duitsche en men hoopt, dat deze superioriteit nog zal toenemen. Verder wordt medegedeeld, dat op 20 Octo ber Frankrijik acht toestellen verloren had, terwijl 24 Duitsche toestellen omlaag gehaald waren. Sedert het begin van den oorlog zijn meer dan 250 vluchten uitgevoerd overdag en 74 des nachts. Hierbij zijn waardevolle ge- gevens over den vijand verzameld. Binnen- kort zullen 300.000 arbeiders werk vinden in de vliegtuigfabrieken en de fabrieken zullen vijf keer zooveel prgduceeren als voor den oorlog. 4 ANTWERPEN EN DE HANDEL MET HET NOORDEN. Te Antwerpen valt een lichte maar toch geleidelijke verbetering van het havenver- keer te constateeren. De toevoer van hout uit Finland en Noorwegen wordt heel wat regelmatiger dan hij een paar weken geleden was. Het zijn vooral Noorsche schepen die den handel met Zweden, Noorwegen en Finland verzekeren. Zij varen met Russische cognos- sementen, waardoor zij zich beschermd voelen tegen de Engelsche, welke niet gaame hun vriendschapsbetrekkingen met de Skandina- vische landen zouden zien afnemen, als tegen de Duitschers die thans alles doen wat moge lijk is om incidenten tusschen hun land en de Unie van Sowjet-republieken te voor- komen. Het Fransche legerbericht van Maandag- avond meldt: Activiteit van de verkennings-elementen over het geheele front. Plaatselijke actie van de artillerie. Intense werkzaamheid van de verkennings- en jachtvliegtuigen. In de eerste twee maanden van den oorlog zijn zes Fransche koopvaardijschepen, in totaal metende 41.000 ton, verloren gegaan. In denzelfden tijd werden vier Duitsche sche pen buit gemaakt, een hiervan de Halle", werd door de bemanning tot zinken gebracht! De drie overige schepen, in totaal metende 19.000 ton, worden door ons gebruikt. Sedert het begin van den oorlog heeft dus onze koop- vaardijvloot een verlies geleden van 22.000 ton, ongeveer 1 procent van het totale ton nage van de Fransche koopvaardij. De Halle" was van de HamburgAmerika Linie, mat 5889 ton bruto en was gebouwd in 1921. Red. N.R,C.) Havas meldde Maandagavond uit Parijs: Na dagen van inactiviteit is de luchtmacht weer opgestegen. Beschermd door escadrilles jachtvliegtuigen vlogen verkenners hoog on der de wolken om de linies achter het Duit sche front te bespieden. Verleden week was het plafond te laag dan dat verkennings-werk kon worden verricht. Bij den huidigen staat van zaken, nu het zeker is, dat de Duitschers troepen in groot aantal ophoopen en concern traties van groot strategisch belang zich aan den linkervoet van den Rijn voltrekken, heeft het Fransche opperbevel met vreugde de ver betering van de weersgesteldheid ontvangen. De terugkeer van mooi weer heeft zeker de Fransch-Britsche verkenners in staat gesteld met een rijken oogst aan gegevens terug te keeren. Te land is er nog steeds dezelfde activiteit van verkenningsafdeelingen en patrouilles, het vuren van automatische wapens. en korte intermezzo's van artillerievuur van beide zijden, voorts kleine aanvallen op Fransche voorposten. STOUT STUKJE VAN EEN DUITSCHE DUIKBOOT. DAT ECHTER MISLUKTE. United Press meldt volgens het Handelsblad uit Londen> da-t een Duitsche tankboot, die zich bij een Britsch convooi voegde, een stout stukje uitgehaald heeft om te trachten een Duitschen onderzeeer de gelegenheid te bie- den een Britsche haven binnen te slippen, al dus een verhaal, dat Dinsdag te Londen ver- teld werd. De commandant van een Britsch oorlogsschip, dat het convooi begeleidde, rook echter lont. De tankboot werd buitgemaakt en de onderzeeer met dieptebommen bestookt. Een convooi Engelsche koopvaardijschepen dat een haven aan de Westkust van Engeland naaerde, bereikte de plaats, waar het, vol gens een van te voren opgesteld plan, zou worden gesplitst, toen het een olietankboot bemerkte, die langzaam opstoomde. De com mandant van het escorte seinde aan de tank- boot, zich bij het convooi aan te sluiten, maar het antwoord was onbegrijpelijk, waarop een nader onderzoek uitmaakte, dat de tankboot met bij het convooi behoorde. Het Britsche oorlogsschip trad daarop in nauwer contact met de boot, die, nadat zij gepraaid was, van Duitsche nationaliteit bleek te zijn. Intusschen waren van de tankboot radio- seinen opgevangen, die instructies aan een onderzeeer bleken te bevatten om vlak bij den achtersteven te blijven varen, totdat het es corte op een dwaalspoor gebracht zou zijn. De onderzeeer die inderdaad vlak bij den achter steven van de tankboot werd aangetroffen, had blijkbaar de bedoeling gehad, achter de tankboot de haven binnen te slippen en het avontuur van Scapa Flow voort te zetten. Dieptebommen werden nu rondom den onderzeeer geworpen, die, naar men gelooft, gezonken is. Bovendien werd een Britsche prijsbemanning aan boord van de tankboot gezet, die het schip de haven binnen bracht. UJKEN VAN TWEE DUITSCHE VLIEGERS AANGESJPOELD. Te Happisburgh in Norfolk is Maandag het stoffelijk overschot van een Duitscher aange- spoeld. Hij was gekleed in vliegeruniform en met een hakenkruisband om den arm. Hij had een kogelwond in een oog en twee in een been. Het lijk droeg de kenmerken van onge veer drie dagen in het water te hebben ge- legen. 6 Naar Reuter later meldde is nog een liik aangespoeld op de kust van Norfolk, even- eens van een Duitsch vliegerofficier. Hij had een opgeblazen zwemvest om de borst. De man was gedood door een kogel in den slaap en aangezien er een leege revolverhouder om het lijk werd gevonden, neemt men aan, dat de vlieger zich van het leven beroofd heeft pa uren in zee te hebben gelegen. Hij had geen papieren bij zich, maar wel een identiteits- plaatje, terwijl zijn horloge was blijven stil- staan op 5 uur. Hij had verder 45 mark bii zich. Men denkt, dat de beide lijken, die gevonden zijn, afkomstig zijn van vliegers, die met hun toestel boven de Noordzee zijn neergehaald tijdens een luchtaanval op Engeland. ITALIe EN DE BALKAN VEREENIGD IN EEN NEUTRAAL BLOK. Reuter meldt uit Rome: Radio Roma heeft verklaard, dat dank zij de Italiaansche politiek de Balkanstaten thans vereenigd staan in een neutraal blo(k. Hieraan wordt toegervoegd: „De toekomstige taak van Italie is thans voort te gaan met werken aan de inpaling van het conflict, teneinde te voor- komen, dat de huidige oorlog alle waarden van de Europeesche beschaving zal vernietigen, hetgeen tengevolge zou hebben, dat iedere overwinning Slechts een overwinning in naam zou zijn. Italie zal ervoor zorgen, dat de dag waarop de vrede zal terugkeeren, de dag van herstel zal zijn in Europa, waarop alle oorzaken van oorlogen uit den weg geruimd zullen worden". DE MOGELIJKHEID VAIN EEN KORTEN OORLOG. Reuter meldt uit Parijs: Joseph Caillaux, de oude Fransche staatsman, die voorzitter is van de Senaatscommissie voor financien, is de eerste vooraanstaande politicus, die open- lijk de mogelijkheid van een korten oorlog onder oogen ziet. In de Paris Soir schrijft hij over de Duitsche kansen om noodzakelijke leveringen voor de voortzetting van den oor log te verkrijgen. Hij verklaart, dat wanneer de geallieerden zouden weten hoe zij gebruik moeten maken van hun voordeelen en zich concentreerden op benzine, hun triomf in kor ten tijd zeker zou zijn. Caillaux legt er den nadruk op, dat de leveranties van benzine en minerale ertsen sleutels vormen van het hui dige confict. Een aangezien de meeste benzine over zee moet worden aangevoerd, moet de partij, die de zeeen beheerscht, die leveran ties controleeren. Caillaux voegt hieraan toe, dat het waardevolle, prima minerale erts uit iZweden via den Atlantischen Oceaan wordt aangevoerd via de Noordsche haven Narvik. Transport over tie Oostzee zou eerst den aan- leg van een speciale spoorlijn noodig maken. ,,De Westelijke mogendheden zouden een ont- stellende onbekwaamheid moeten toonen om den oorlog te verliezen". DE DUITSCHE SABOTAGE TIJDENS DEN WERELROORLOG. Reuter meldt uit Washington: De Duitsch-Amerikaansche gemengde com- missie heeft vijftfg millioen dollar toegekend aan de Amerikaansche eischers, die schade- loosste'lling verlangen naar aanleiding van de sabotage te Black Tom en Kingsland (New- Jersey) in 1916 en 1917 gepleegd. De commissie is tot het besluit gekomen, dat Duitsohland verantwoordelijk was voor LUCHTALARM IN KENT. Maandagochtend is, naar Havas uit Londen meldt, aan de kust van Kent luchtalarm ge maakt. Even later volgde het signaal, dat alles weer veilig was. Nauwelijks waren de voorzorgsmaatregelen tegen den luchtaanval genomen of het sein werd gegeven, dat alles veilig was. 3000 schoolkinderen waren in minder dan vier minuten geevacueerd. Britsche gevechtsvliegtuigen stegen op. Hoewel de vliegtuigen door de laaghangende wolken aan het oog onttrokken waren, kon het gebrom van vele vliegtuigen worden gehoord. De beide vliegtuigen, welke boven steden aan de Noord Oostkust werden waargenomen, vlogen in Noordelijke richting. De menschen stonden op straat te kijken, terwijl uit machinegeweren werd geschoten. LOOS ALARM TE LONDEN. Reuter meldt: Er werd Maandagochtend vier maal lucht alarm gemaakt, het betrof: 1. Een gevecht tusschen Britsche en Duit sche vliegtuigen boven een stad aan de Noord- Oostkust; 2. Een waarschuwing voor het gebied van de Firth en Forth; 3. Waarschujwingen in vier steden in het Z. O. des lands; 4. Alarmeeringen bij vergissing in ver- schillende wijken van Londen, o.m. Kings Cross, St. Pancras en het ministerie van voor- lichting. Naar de oorzaak dezer ongegronde alarmee ringen wordt een onderzoek ingesteld. Omtrent het alarm in het ministerie meldt Reuter Personeel van den luchtvaartdienst heeft Maandagochtend in de zalen en gangen van het ministerie van voorliehting op fluitjes ge- blazen. Den geheelen staf werd gelast zich naar de schuilplaatsen te begeven, terwijl en kele journalisten voortgingen met hun werk. De menschen, die het gebouw van het mini sterie hadden verlaten, begaven zich naar de schuilplaatsen op straat, toen zij het gefluit hoorden. De staf van het ministerie keerde na een minuut of tien weer naar de werkkamers terug. De oorsprong van het alarm is een myste- rie. Bij het gebouw van het ministerie loei- den geen sirenes, doch bij vergissing wel in het aangrenzende district Holborn. Ongeveer een kwartier later klonk het signaal, dat alles weer veilig was. Duizenden menschen, die juist op hun kan- toren waren aangekomen en anderen, die op weg waren naar hun werk, begaven zich naar openbare en andere schuilplaatsen. Maandagochtend vroeg werd een enkele sirene gehoord in het district Whitehall, naar het schijnt was hier sprake van een vergis sing, daar enkele minuten later het signaal, dat het gevaar was geweken, werd gegeven. Ook in de Londensche voorstad Finsbury Park werd luchtalarm gegeven. Na een kwartier was de alarmtoestand geeindigd. DIRECTE BELASTINGEN. De Rijksontvanger verzoekt ons te berich ten, dat begin November zullen worden ver- volgd a. de aanslagen Personeele Belasting 1939, gedateerd in Mei, waarop nog niet vijf-zeven- de deel is betaald. b. De aanslagen Inkomsten en Vermogens Belasting 1939/40, gedateerd in Augustus, waarop nog niet een-vierde deel is betaald. GEVONDEN VOORWERPEN. De inspecteur van politie alhier maakt be kend, dat omtrent onderstaande gevonden voorwerpen inlichtingen zijn te bekomen bij de daarachter vermelde adressen: Twee sleutels en een portemonnaie met in- houd, bureau van politie. Blauwe muts, J. Molegraaf, Schoolplein 9. Koningstang, P. de Bree, Dahliastraat 27. Rijwielbelastingmerk, D. Ollebek, Donze- Visserstraat 49. Idem, M. Koole, Zevenaarpolder P 126. Idem (in etuiJ. van Kouteren, le Korte- straat 10. iSnoeischaar, D. de Kramer, Tholensstr. 58. Boodschaptasoh, P. de Rijke, Javastraat 44. Twee regenpijpen, C. Kolijn, 'Hoogendijk 40. Wollen heerenhandschoen, A. Ollebek, M. Eijkestraat 3. BOTSING TUSSCHEN AUTO EN MOTORFIETS. Toen Maandagavond de architect Fraanje per auto Sas van Gent uitreed in de richting Terneuzen, moest hij uitwijken voor eenige bij de Cooperatieve Beetwortelsuikerfabriek rechts van den weg staande vrachtauto's. Te zelfder tijd kwam daar van Terneuzen per motorfiets E. L. Martens, werkzaam op de scheepswerf alhier, die op weg was naar zijn woning te Ertvelde. De auto, die naar gemeld wordt ook nog in aanraking kwam met de ter pliaatste staande vrachtauto's, kwam ten slotte zoover links op den weg, dat een botsing met den motorrijder niet te voorkomen was. Daar- bij werden zoowel de auto als de motor beschadigd, terwijl de berijder M. nogal ernstig aan het been verwond bleek. F. heeft genees- kundige assistentie gehaald en M. is, na ter plaatse verbonden te zijn, per auto naar zijn woning vervoerd. INLICHTINGEN. Naar aanleiding van het feit, dat de radio- rubriek Vraag en Antwoord vandaag wordt opgeheven, verzoekt men van officieele zijde er de aandacht op te vestigen, dat men zich na dien datum ter verkrijging van inlichtin gen steeds rechtstreeiks kan wenden tot de daarvoor in aanmerking komende overheids- instanties. Voor vragen op het gebied van het departement van Economische Zaken stelle men zich in eerste instantie in verbinding met den economischen voorlichtingsdienst, Rijnstraat 24, Den Haag, dan wel met een Kamer van Koophandel en Fabrieken. AUTOBUSVERGUNNING GEWEIGERD In verband met een weigering van de Rrjks- verkeersinspectie te Middelburg om een ver- gunning te verstrekken voor een autobusrit, schrijft de Stoomtram-Maatschappij Breskens -Maldeghem N.V. te Breskens ajan de Auto- kampioen Wij- achten het van belang u in te lichten omtrent de wijze, waarop momenteel de Rijksverkeersinspectie ingrijpt in het bedrijf van den bona-fide autobusondernemer. Hier bij doen wij u toekomen een brief van de Rijksverkeersinspectie te Middelburg, welke betrekking heeft op een autobusrit met voet- ballers uit Breskens, met welke club reeds jaren gereden wordt tegen tevoren bepaalde tarieven. Deze waren zoo gesteld, dat de club zonder bezwaar van de bussen gebruik kon maken. Dit was mogelijk, aangezien bij onzen dienst in den winter meer reservebussen aan wezig zijn dan in den zomer en verder niet altijd nieuw materiaal behoefde te worden ge geven. Zooals u ziet een normaal zakelijke berekening, zooals elke behoorlijke exploitant dat zal doen. Zonder meer wordt nu door de Rijksver keersinspectie ingegrepen en de vergunning geweigerd, wanneer de prijs niet in overeen- stemming met het door haar vstgestelde tarief is gebracht (door ons in de aanvrage aan de Rijksverkeersinspectie gesteld op 18,75). Dit gaat o.i. toch te ver. Dat paal en perk gesteld wordt aan het rijden van bussen, welke tarieven rekenen, welke naar niets lijken, is te begrijpen, maar opk hier dient nog voorzichtig gehandeld te worden, en 'elk geval op zichzelf beschouwd. Maar uit alles blijkt, dat de Spoorwegen zoo langzamerhand veel te veel invloed gaan uit oefenen op het vervoer over den weg. Het is toch niet juist in dezen moeilijken tijd, ter wijl alle gedachten geconcentreerd zijn op het verdedigen van ons land, de Rijksver keersinspectie tracht practisch het busbedrijf te gaan besturen zonder het risico te nemen. De door den inspecteur opgegeven prijs van 20,75 slaat op een reis met een bus van 30 personen van Breskens naar Terneuzen, een afstand van 80 K.M. en dat gedurende enkele uren. De prijs per K.M. komt maar liefst op 0,25 per K.M. Dit zijn tarieven, waarvoor in den zomer wel eens gereden wordt, maar dat toch zal bijdragen, dat minder gereisd zal worden. Tijdens de stagnatie bij de Spoor wegen hebben bussen het treinverkeer gehol- pen. Zijn de courantenberichten juist, zoo zou een prijs zijn betaald van 0,09 per K.M., een prijs door de A.T.O. uitgerekend als zijnde een billijke vergoeding. Op welke wijize dit te rijmen is met de hooge tarieven, welke aan de autobushouders worden opgelegd, is ons een raadsel. ERWTEN EN BOONEN KOMEN LOS I Levering aan winkeliers gaat beginnen. De contractanten, die peulvruchten voor de regeering hebben opgeslagen en geschoond,

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1939 | | pagina 2