Ter Neuzensche Courant
Binnenland
Maandag 23 October 1939
No. 9981
TWEEDE BLAD
GEMEENTERAAD VAN AXEL
VAN
NEDERLAND EN BELGIE.
De correspondent te Brussel van het Alg.
Hdbl. meldt:
In de jongste bijeenkomst van het bestuur
van het Vlaamsche Oeconomische Verbond
bracht de voorzitter van deze vereeniging, de
heer B. Steverlynck, verslag uit over een
audientie bij minister-president (Pierlot. Ook
de minister van buitenlandsche zaken en eco-
nomische zaken waren aanwezig. Na andere
punten kwam ook de kwestie der economische
betrekkingen tusschen Belgie en Nederland
ter sprake. Uit de wisseling van gedachten
bleek, dat de Belgische regeering toenadering
en samenwerking wenscht met Nederland,
zoowel wat betreft de uitwisseling van grond-
stoffen en afgewerkte producten als de voor-
bereiding van een overeenkomst, waarbij in
het Belgische gemis aan voldoende tonnage
zou kunnen worden voorzien.
STERFTE DOOR MONO- EN
KLAUWZEER.
In de tweede week van October zijn als
direct gevolg van mond- en klauwzeer be-
zweken: 131 runderen, 108 kalveren, 66 var-
kens en biggen en 2 schapen, in totaal 307
dieren.
PERS EN NEUTRALITEIT.
Dat de positie van onzijdige, welke ons land
in de huidige oorlogsomstandigheden inneemt,
ook de noodzakelijkheid meebrengt, van een
zekere beperking van meeningsuiting in de
pers, vooral wat den vorm aangaat waarin
deze gegeven wordt, wordt door de regeering
in de Memorie van Antwoord op de Algemeene
Beschouwingen beaamd. Verreweg de meeste
organen der publieke opinie houden daarmede
ook in lofwaardige mate rekening. Indien de
uitzonderingen, die hierop nog voorkomen, ten
slotte een optreden van de regeering onver-
mijdelij-k mochten maken, zal dit naar de be
staande wetgeving alleen afdoende kunnen
geschieden door de afkondiging van den
staat van beleg. Indien noodig, zal van dit
middel worden gebruik gemaakt.
SUIKER IS GESCHRAPT UIT DE
HAMSTERBESOHIKKING.
De Minister van Economische Zaken heeft
bepaalddat artikel 1 van de Hamsterbeschik-
king 1939 wordt gewijzigd in dier voege, dat
de woorden ,,witte suiker basterdsuiker" ver-
vallen.
DE NIEUWE DOUGLAS-BOMMEN-
WERPERS VOOR SOESTERBERG.
Te Rotterdam zijn, naar de N. R. Crt., ver-
neemt, dezer dagen met het stoomsehip Zaan-
dam van de [HollandAmerika Lijn de eerste
drie Douglas 8 A-bommenwerpers uit Amerika
gearriveerd, welke bestemd zijn voor de lucht-
vaartbrigade te Soesterberg.
Vrijdagnacht zijn deze vliegtuigen, welke
in groote kisten zijn verpakt, per speciale
goederentrein naar Soesterberg vervoerd,
waar zij Zaterdag zijn aangekomen. Daar de
kisten breeder zijn dan de grootste oplegger
van de Ned. Spoorwegen moesten voor het
vervoer naar Soesterberg speciale maatrege-
len worden getroffen.
Van dit type vliegtuigen zijn er nog vijf
onderweg naar Rotterdam. Binnenkort zullen
nog tien stuks worden verscheept.
De vliegtuigen zijn enkele maanden 'geleden
besteld bij de Douglas Aircraft Company. Ze
worden geheel gemonteerd verzonden, alleen
de vleugels zijn in afzonderlijke kisten ver
pakt.
Het zijn zoowel bommenwerpers als aan-
valsvliegtuigen. Het zijn metalen laagdekkers
met twee zitplaatsen achter elkaar, waarin een
Pratt en Whitney-motor, type ,,Twin Wasp"
van 1000 p-k. De wielen zijn intrekbaar Vol-
ledig beladen met bommen kunnen deze vlieg
tuigen een snelheid bereiken van 400 km. per
uur. Behalve een beweegbare mitrailleur bij
den waarnemer izijn in de vleugels nog vaste
mitrailleurs ingebouwd, welke door den be-
stuurder worden bediend.
DE HANDEL MET BELGIE.
De Nederlandsche Kamer van Koophandel
voor Belgie en Luxemburg deelt mede:
De heer G. Sap, Minister van Economische
Zaken en Middenstand, heeft den heer J. B.
Vink, voorzitter van de Nederlandsche Kamer
van Koophandel voor Belgie en Luxemburg,
te Brussel in audientie ontvangen.
Deze laatste heeft de aandacht van den Mi
nister gevestigd op de enquete door bedoelde
Kamer georganiseerd met het doel te komen
tot een bevordering van de Nederlandsch—
Belgische handelsbetrekkingen.
Hij heeft de aandacht gevestigd op de be-
reikte resultaten en op de -behoefte, welke
blijikbaar aan beide zijden bestaat tot een ver-
ruiming der handelstransacties. Hij wees den
Minister ook op de groote moeilijkheden, welke
er best aan voor den handel om uitvoerlicenties
te bekomen, aangezien voor de meeste produc
ten, waarvoor belangstelling bestaat, uitvoer-
verboden in het leven zijn geroepen.
De heer Vink heeft de wenschelijkheid te
kennen gegeven, dat de regeeringsbureaux,
zoowel in Nederland als in Belgie, een grootere
soepelheid zouden moeten betrachten bij het
verleenen van uitvoervergunnjngen.
De Minister heeft toegezegd die problemen
nauwkeurig te willen onderzoeken en ten gun-
ste van den Nederlandsch-Belgischen handel
opdracht te geven, voor izoover de landsbelan-
gen dit toelaten, alles te doen om het verlee
nen van uitvoerlicenties te vergemakkelijken
en te bespoedigen.
DE ENGELSOHE
CONTRABANDE-CONTROLE.
Bespoedigde behandeling van neutrale
sohepen.
Het A. N. P. meldt uit Londen:
Uitdrukking wordt gegeven aan voldoening
over het feit, dat men thans de contrabande-
controle bij het onderzoek van neutrale sche-
pen aanzienlijk kan bespoedigen. In de afge-
loopen week is een aantal van deze schepen
onderzocht, waarbij men de gevallen voor-
legde en het ministerie voor eoconomische
oorlogsvoering, terwijl een beslissing genomen
werd door de contrabandecommissie, alles bin-
nen twee of drie dagen. Ook zijn twee Neder
landsche schepen uitgeklaard zonder dat hun
zaak was voorgelegd aan de contrabanda-com-
missie na ontvangst van bevredigende verze-
keringen, dat de ladingen niet uiteindelijk voor
Duitschland bestemd waren. Soortgelijke
waar-borgen zijn reeds ontvangen voor drie
schepen, die nog niet op de contrdlebasis zijn
aangekomen.
Het oponthoud dezer schepen zal derhalve
niet meer bedragen dan den tijd, noodig voor
het bevestigen der overeenstemming van de
scheepslading met de reeds aan het ministe
rie verstrekte bijzonderheden. Aan den ande-
ren kant, zoo wordt gezegd, kan de contra
bande-controle niet snel de zaken der neutrale
schepen afdoen, tenzij de scheepvaartmaat-
schappijen en neutrale eigenaars der lading
bereid zijn tot volledige medewerking.
In vele gevallen is de vertraging geenszins
de schuld van de Britsche autoriteiten. Tenzij
de meest volledige bijzonderheden betreffende
de lading en bevredigende verzekeringen wor
den gegeven aan het ministerie, moeten alle
ladingen met de grootste zorgvuldigheid
worden onderzocht om vast te stellen dat niets
voor Duitschland is bestemd.
Duitschland, zoo voegt men hier aan toe,
is thans afgesneden van practisch, alle over-
zeesche voorraadsbronnen en de Duitsche
regeering neemt bijgevolg haar toevlucht tot
iederen kunstgreep om het benoodigde te ver-
krij.gen. De grootste in spanning wordt in het
werk gesteld om de consigneeringen te ver-
mommen en men herinnert er aan, dat in den
wereldoorlag een Duitsche inkoopfirma alleen
werkte onder niet minder dan tweehonderd
afzonderlijke schuilfirma's in neutrale landen.
De Britsche regeering komt natuurlijk niet
tusschen beide in den handel, die bestemd is
voor neutrale, aan Duitschland grenzende
landen, uit bemoeizucht.
Zij moet zich echter zekerheid versohaffen,
dat deze handel alleen voor deze neutrale
landen is bestemd. Zoodra dit vast staat wor
den de schepen vrijgelaten. Het ministerie
voor oeconomische oorlogvoering bereidt een
memorandum voor, waarin de manieren
worden opgesomd, waarop neutrale reeders
en kooplieden kunnen medewerken. Dit me
morandum zal binnenkort verkrijgbaar zijn
bij de Britsche consuls in het buitenland.
(Vervolg uit het Eerste Blad.)
3.
Algemeene Politieverorde-
Wijziging
ning.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
de navol-gende wijzigingen en aanvullingen der
Algemeene Politieverordening aan te bren-
gen:
Na artikel 3 wordt ingevoegd:
Artikel 3a.
Bestendi-ging van overtreding van eenige
bepaling dezer verordening levert met elke
ingegane week na de overtreding opnieuw een
overtreding op, welke wordt gestraft met
deze If de straf als tegen de overtreding zelve
bedreigd.
Artikel 20 wordt gelezen als volgt:
Onder openbare weg worden in deze ver
ordening verstaan, alle wegen, straten, plei-
nen, bruggen, wateren, trottoirs, stoepen,
portieken, paden, gangen, stegen, sloppen en
bermen en in het algemeen alle die plaatsen,
welke voor het publiek verkeer kunnen wor
den gebezigd en zrj het ook met eenige be
perking voor een ie-der toegankelijk zijn.
Artikel 21 wordt gelezen als volgt:
De eigenaars van de in artikel 20 bedoelde
wegen, straten, pleinen, bruggen, wateren,
trottoirs, stoepen, portieken, paden, gangen!
stegen, sloppen, bermen en plaatsen voor zoo-
ver die niet aan de gemeente toebehooren, zijn
verplicht toe te laten dat op, in, over of onder
die wegen, straten, pleinen, bruggen, wate
ren, trottoirs, stoepen, portieken, paden, gan-
stegen, sloppen, bermen en plaatsen
gen,
in
te
zoodanige werken of inrichtingen, ten behoeve
van het openbaar verkeer of de openbare ge-
zondheid worden aangebracht, als de ge-
meenteraad of Burgemeester en Wethouders
zullen noodig oordeelen.
In artikel 50 sub a achter ,,woonhuis
te voegen ,,of op een trottoir".
In artikel 50 sub b wordt gelezen als volgt:
Tegen ramen, deuren, ramen- of deurkozij
nen, rolluiken of andere voor afsluiting van
ramen of deuren dienende voorwerpen of eenig
ander deel van een gebouw of woonhuis te
staan of daartegen te leunen, of in raam- of
deurkozijnen of eenig ander deel van een ge
bouw of woonhuis te zitten.
In artikel 50 wordt na sub e ingevoegd
F. op het trottoir voor een raam of een
deur van een winkelhuis te staan of zich al
daar op te houden anders dan tot het be-
zichtigen van de in het winkelhuis uitgestalde
goederen.
G. te zitten op de leuningen en te staan,
liggen of te loopen op de zittingen der
banken op of aan den openbaren weg, welke
als zitplaats voor het publiek bestemd zijn;
H. op of aan den openbaren' weg op leu
ningen, hekken of dergelijke afscheidingen te
zitten, te staan, er over of er op te klimmen.
In de eerste regel van het tweede lid van
artikel 50 het woord ,,en" te schrappen en te
vervangen door een komma, waarna achter
„c" wordt gelezen ,,en F".
Artikel 52 wordt gelezen als volgt:
Het is verboden op of aan den openbaren
weg gelegenheid te geven tot of deel te
nemen aan eenig spel met kasarten of dobbel-
steenen of te spelen met of om geld of gelds-
waarden.
Artikel 66 wordt gelezen als volgt:
,,Het is verboden zonder vergunning van
Burgemeester en Wethouders binnen de kom
der Gemeente, eenig gebouw hoe ook ge-
naamd, tot koe- of paardenstal in te richten
of een koe- of paardenstal te stichten of eenig
gebouw als koe- of paardenstal te gebruiken.
Na artikel 76 b wordt ingevoegd
Artikel 76 c:
Het is verboden wilde dieren, wier aanwe-
zigheid voor hun omgeving gevaar kan op-
leveren, aanwezig te hebben, tenzij met ver
gunning van Burgemeester en Wethouders en
met inachtneming van de daaraan te verbin-
den voorwaarden.
Artikel 76 d:
Het is verboden over een van den openbaren
weg afgescheiden gemeenteplantsoen te loo
pen of zich daarop te bevinden, behoudens tot
het aldaar verrichten van werkzaamheden,
waartoe men van gemeentewege is aange-
wezen.
Bij dit voorstel verstrekken Burgemeester
en Wethouders de volgende toelichting:
Wanneer iemand een overtreding der Alge
meene Politieverordening pleegt, bestaande
in een actieve handeling en terzake dit feit
is veroordeeld, kan hij indien door die hande
ling een verboden toestand is ontstaan doch
dit laatste niet zelfstandig strafbaar is ge
steld, niet opnieuw terzake van datzelfde feit
worden veroordeeld (zie artikel 68 Wetboek
van Strafrecht).
In het thans vigeerende artikel 66 is straf
baar gesteld het inrichten van een gebouw
tot koe- of paardenstal. De daad van het in
richten is dus strafbaar gesteld; niet het in-
gericht houden. In verband daarmede wordt
voorgesteld een nieuw artikel 3a in te voe
gen.
In meerdere artikelen der Algemeene Poli-
tie-verordening worden handelingen strafbaar'
gesteld wanneer die gepleegd worden op den
■openbaren weg (zie b.v. artikel 61).
In artikel 20 wordt een definitie gegeven
van openbare weg", doch daarin worden niet
genoemd: trottoirs, bruggen, pleinen en wa
teren, zoodat de verbodsbepalingen voorko
mende in de hiervoren bedoelde artikelen,
niet kunnen worden toegepast op handelingen
gepleegd op een trottoir, brag enz.
Het is daarom gewenscht artikel 20 in den
boven aangegeven zin aan te vullen.
In verband met de voorgestelde wijziging
van artikel 20 is het noodig artikel 21 dien-
overeenkomstig te wijzigen.
In de bestaande verordening is strafbaar
gesteld op trappen, stoepen of kelderluiken
van een gehouw of van een woonhuis te spe
len, te liggen of te zitten (artikel 50a).
Aangezien moeilijk kan worden gezegd dat
een trottoir zooals wij die in- deze ge
meente hebben, bij een wonin-g behoort en
onder ,,stoep" niet kan worden verstaan
trottoir", zijn de hierboven genoemde han
delingen, wanneer die worden gepleegd op een
trottoir, niet strafoaar.
Omdat een trottoir bestemd is om daar-
over te loopen en het zitten of liggen daarop
dat komt in den zomer meermalen voor
niet kan worden gedoogd, is het gewenscht
artikel 50 sub a aan te vullen in dier voege
dat genoemde handelingen ook strafbaar zijn
wanneer die worden gepleegd op een trot
toir.
In de bestaande verordening is het verbo
den tegen ramen van een gebouw of van een
woonhuis te staan of ijj de raamkozijnen van
een gebouw of van een woonhuis te zitten.
Het staan tegen eenig ander deel van een
gebouw is alzoo niet strafbaar.
Wianneer men bedenkt, dat het meermalen
voorkomt dat personen (meestal opgeschoten
jongens) bijna den geheelen avond tegen een
muur van een woonhuis staan en hinder voor
de bewoners veroorzaken is het gewenscht,
dat de bepaling van artikel 50 sub b ruimer
wordt gesteld en het staan of leunen tegen
een gebouw (anders dan tegen een raam)
strafbaar wordt gesteld.
Nu blijkens het bepaalde in artikel 50, 2e
lid, het verbod genoemd onder b niet van toe-
passing is op hem die handelt met vergun
ning van dengene, die het huis of het gebouw
bewoont of in gebruik heeft, blijft het geoor-
loofd dat iemand b.v. op het trottoir voor de
door hem bewoonde woning staat en even-
tueel daartegen leunt.
Het staan op een trottoir, zonder dat men
daarbij tegen een woonhuis of een gebouw
leunt, is in de bestaande verordening niet
strafbaar gesteld, terwijl dit evenmin in de
voorgestelde nieuwe alinea (sub b) van arti
kel 50 wordt geregeld, omdat een dergelijke
bepaling voor onze gemeente wel wat ver zou
gaan.
Wanneer echter zooals meermalen ge-
beurt een groepje jongens, gedurende ge-
ruimen tijd op het trottoir voor een winkel-
raam staan zoodanig, dat kijklustigen niet in
de gelegenheid zijn om de etalage van een
winkel te bekijken, rij'st de vraag of het niet
gewenscht is om dat te verbieden. Die vraag
moet, indien men rekening wenscht te hou
den met de belangen van de winkeliers, be-
vestigend worden beantwoord.
Vandaar dat voorgesteld wordt artikel 50
aan te vullen met een nieuwe alinea sub f
Door toevoeging van „en f" in de eerste
regel van het tweede lid van artikel 50 is be
doeld verbod alleen van toepassing op hem,
die handelt zonder vergunning van den be
woner of gebraiker van het winkelhuis.
Het gebeurt meermalen, dat de van ge
meentewege geplaatste banken aan de Zee-
straat en de Prins Hendrikstraat worden ge
bruikt, anders dan tot het doel waarvoor deze
bestemd zijn.
Omdat het loopen enz. op die banken niet
kan worden gedoogd, wordt voorgesteld
artikel 50 aan te vullen met een nieuwe
alinea g.
Momenteel is niet strafbaar gesteld het
zitten of staan op de leuningen of hekken
men denke aan de brugleuningen aan het
einde van de Zeestraat; de leuning aan de
Zeestraat bij Van Haver; de afscheiding voor
het stadhuis; de afscheiding aan het parkeer-
terrein aan de Oranjestraat en voor het bios-
coopgebouw „Het Centrum").
Aangezien het zitten op leuningen en af
scheidingen aan den openbaren weg voor de
weggebraikers hinderlijk kan zijn is het ge
wenscht bedoelde handelingen strafbaar te
stellen, waartoe wordt voorgesteld artikel 50
aan te vullen met een nieuwe alinea h.
Artikel 52 der bestaande verordening ver-
biedt alleen deel te nemen aan eenig spel met
of om geldswaarden.
Het kaartspelen op of aan den openbaren
weg dezen zomer is het meermalen gebeurd
dat een aantal personen op het trottoir ston-
den te kaarten waarbij niet om geld wordt
gespeeld, is alzoo niet strafbaar gesteld.
Het moet in strijd met de openbare orde
worden geacht dat een trottoir voor genoemd
doel wordt gebruikt. In verband daarmede
wordt voorgesteld artikel 52 te vervangen
door een nieuw artikel.
Om onverklaarbare redenen is artikel 66 in
1935 gewijzigd waardoor het gebruiken van
eenig gebouw als koe- of paardenstal, zonder
dat het als zoodanig is in-gericht of gesticht,
niet strafbaar is.
Aangezien de praktijk -heeft geleer-d, dat
het gebruiken van een gebouw als koe- of
paardenstal, terwijl het niet als zoodanig is
ingericht, strafbaar dient te worden gesteld,
wordt voorgesteld art. 66 te vervangen door
een nieuw artikel.
Degene die tal van jaren een gebouw als
koe- of paardenstal gebruikt, zal, om dit in
het verVolg te mo-gen doen, een vergunning
moeten hebben van Burgemeester en Wet
houders.
Wanneer echter aan degenen, die reeds ge-
ruimen tijd een koe- of paardenstal in de kom
der gemeente in gebruik hadden een vergun
ning wordt verleend, bestaat er tegen het op-
nemen van het voorgestelde nieuwe artikel 66
geen bezwaar.
Het college van Burgemeester en Wethou
ders kan dan in het vervolg naar -gelang der
omstandigheden waaronder een vergunning
wordt gevraagd deze al dan niet verleenen.
Bij sc-hrijVen van 24 Februari 1939, no. 198,
hebben Gedeputeerde Staten van Zeeland ver-
zocht om in de Algemeene Politieverordening
een bepaling op te nemen, waarbij verboden
wordt wilde dieren, wier aanwezigheid voor
hun omgeving gevaar kan opleveren, aanwe
zig te hebben, tenzij met vergunning van Bur
gemeester en Wethouders en met inachtne-
ming van de daaraan te verbinden voorwaar
den.
Ofschoon tot op heden de behoefte aan een
dergelijke bepaling nog niet is gevoeld, be
staat er geen bezwaar een bepaling als door
Gedeputeerde Staten van Zeeland bedoeld, in
d-e verordening op te nemen, weshalve wordt
voorgesteld, een nieuw artikel 76 c in te
voegen.
-Het loopen over een gemeente-plantsoen
(aan de Zeestraat en de Prins Hendrikstraat)
of het zich daarop bevinden is thans niet
strafbaar gesteld.
'Deze handelingen (althans het loopen) kun
nen worden geacht te vallen onder artikel 461
van het Wetboek van Strafrecht.
Dit artikel stelt echter als eisch, dat de
toegang op een blijkbare wijze is verboden
met andere woorden er zal een bord moeten
staan met het opschrift b.v. .verboden in het
plantsoen te loopen".
Teneinde .het vervaardigen en plaatsen van
die borden te ontgaan kan het loopen of zich
bevinden op een gemeente-plantsoen straf
baar worden gesteld in de Algemeene Politie
verordening, in welk geval geen borden be-
hoeven te worden geplaatst.
Uit het feit, dat bedoelde plantsoenen met
palen en draden van den openbaren weg zijn
afgescheiden, kan ieder aflei-den, dat het loo
pen daarover of zich aldaar bevinden, ver
boden is.
Voorgesteld wordt een nieuw artikel 76 d.
In artikel 9 der Algemeene Politieverorde
ning wordt overtreding van de bepalingen
dezer verordening strafbaar gesteld, zoodat
dit ook geldt voor de in N te voegen nieuwe
artikelen.
-Een bepaling waarbij straf wordt bedreigd
tegen de in te voegen nieuwe artikelen is
alzoo niet noodig.
De VQGRJZITTER deelt mede, dat het in
den loop van den tijd noodzakelijk is gewor-
den verschillende voorzienin-gen te treffen,
teneinde te kunnen optreden in bepaalde ge
vallen. Daarom hebben Burgemeester en Wet
houders gemeend, goed te doen enkele artike
len in het leven te roepen en voor te stellen
aan den raad, deze aldus vast te stellen.
De heer VAN DE BILT merkt omtrent de
voorgestelde wijziging van art. 21 op, dat bij
deze lezing de politie zal kunnen doen wat
zij wil.
De VOORZITTER antwoordt, dat de be
voegdheid van Burgemeester en Wethouders
te dezjen aanzien is beperkt bij de gemeente-
wet. Verder dan daarin bepaald is, mag men
niet gaan. En zou dat toch gebeuren en pro-
ces-verbaal worden opgemaakt, dan zou, in
dien de betrokkene in beroep ging, dit proces-
verbaal ongegrond verklaard worden.
De heer SYT'EMA heeft geen opmerkingen
omtrent deze wijzigingen zelve, doch hij heeft
bemerkt, dat zoolang hij te Axel is, er steeds
wijzigingen der politieverordening ter tafel
gebracht worden. In verschillende gemeenten
is een commissie voor de strafverordeningen
in het leven geroepen, die heel zoo'n politie
verordening doorloopt en nagaat wat er ge
wijzigd moet worden, kortom, de politiever
ordening voortdurend op de helling heeft
Art. 105 der verordening is dunkt hem
b.v. ook verouderd. Hij doelt hier op het weg-
halen der faecalien, die sedert de waterlei-
ding maatschappij is opgericht, hier ook wel
wijziging zal hebben ondergaan. Hij geeft Bur
gemeester en Wethouders in overweging, een
commissie voor de strafverordeningen in het
leven te roepen.
De VOORIZITTER antwoordt, dat ook ver
schillende bezwaren gevoeld worden. Men is
hier thans nog niet zoo ver, dat er een vaste
commissie voor de strafverordeningen is in-
gesteld. Deze voorstellen zijn een uitvloeisel
van de werkzaamheden eener andere commis
sie. Toen deze met zijn werkzaamheden bezig
was, werd de behoefte gevoeld, dat ook deze
verordening aldus -gewijzigd zou worden. De
kwestie eener blijvende commissie zal spreker
in Burgemeester en Wethouders ter sprake
brengen.
Met algemeene stemmen wordt het voor
stel van Burgemeester en Wethouders aan-
vaard.
4. Aangaan nieuw contract stroomleve-
ring met de N.V. P.Z.E.M.
Burgemeester en Wethouders deelen mede:
Aangezien het nieuwe contract voor stroom-
levering door de directie der N.V. P.Z.E.M. in
den loop van den zomer is aangeboden en
nadien een conferentie daarover heeft plaats
gehad, wordt voorgesteld, dit nieuwe con
tract, dat een voordeel van pl.m. 50 per jaar
oplevert, te aanvaarden.
De VOORZITTER deelt mede, dat de
P.Z.E.M. voor vrijwel geheel Zeeland de oude
contracten heeft veranderd, zulks op aan-
drang van de Vereeniging van Nederlandsche
gemeenten en dat op die wijze voor geheel
Zeeland vrijwel -eensluidende contracten zijn
vastgesteld. Het nieuwe contract, zooals dit
wordt voorgesteld is iets voordeeliger. Het
contract is in veel opzichten vrijwel hetzelfde
geblaven, indien er een lichtpunt bijkomt, of
indien grooter lampen worden gebruikt, moet
wat meer extra betaald worden, maar zooals
het nu is, is er voor de gemeente een voordeel
in van plm. 56.
Met algemeene stemmen wordt het voor
stel van Burgemeester en Wethouders aan-
genomen.
5. Aangaan gemeenschappelijke regeling
luchtbeschenming.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
het volgende besluit te nemen:
De raden der gemeenten Axel, Clinge,
Graauw en Langendam, Hoek, Hon-tenisse,
Hulst. Koewacht, Overslag, Philippine, Sas
van Gent, Sint Jans teen Terneuzen, Vogel-
waarde, Westdorpe, Zuiddorpe en Zaamslag;
besluiten
aan te gaan de navolgende gemeenschappelijke
regeling voor de bescherming der bevolking
tegen luchtaanvallen
Artikel 1.
Deze regeling omvat het te hulp roepen van
door brand getroffen gemeenten van de dien-
sten der andere gemeenten en het oprichten,
inrichten en instandhouden van hulp-zieken-
huizen; een en ander zooals hieronder nader
omschreven.
Artikel 2.
Bij brand in de gemeente:
In de lste
instantie
a e h o
pen
In de 2e
instantie
door
Axel
Clinge
Graauw
Langendam
Hoek
Hontenisse
Hulst
Koewacht
Philippine
Sas van Gent
St Jansteen
Terneuzen
(Kom)
Terneuzen
(Sluiskil
W.Z.)
Terneuzen
(Sluiskil O.Z.)
Vogelwaarde
Westdorpe
Zuiddorpe
Zaamslag
Zuiddorpe
St. Jansteen
Hontenisse
Philippine
Vogelwaarde
St. Jansteen
Zuiddorpe
Terneuzen
(5'uiskil)
Westdorpe
Hulst
Zaamslag
Philippine
Westdorpe
Hulst (voor't Jagertje)
Terneuzen (Sluiskil)
Zaamslag Hulst
voor zuidel. gedeelte
Hontenisse
St. Jansteen
Hoek
Terneuzen (Sluiskil)
Zuiddorpe
Axel
Hoek
Fabriek Axel
Zaamslag Hontenisse
Sas van Gent Zuiddorpe
Westdorpe Axel
Vogelwaarde Axel
Artikel 3.
De hulp in artikel 2 be-doeld, wordt alleen
verleend op aanvrag-e van den burgemeester
der hulpbehoevende gemeente en onder toe-
stemming van den burgemeester der hulp-
verleenende gemeente. De Burgemeester van
de hulpverleenende gemeente voldoet onver-
wijl-d aan het verzoek, tenzij deze dit, met het
oog op eigen veiligheid onverantwoord acht.
De kosten voortvloeiende uit de in het eerste
lid bedoelde hulp, van vervoer van het mate-
riaal, vergoeding aan het personeel, benzine,
olie en zoonoodig kosten van reparatie bij het
gebruik ontstaan, zullen aan de hulpverleenen
de gemeente worden vergoed. De betaling
geschiedt zoo spoedig mogelijk bij den
gemeente-ontvanger dezer gemeente, nadat
die kosten schriftelijk zijn opgegeven. Onder
vergoeding aan het personeel worden mede
begrepen, de kosten, welke de hulpverleenende
gemeente gehouden is te betalen, wegens aan
het personeel overk-omen ongevallen of wegens
wettelijke aansprakelijikheid.
Artikel 4.
Hulpziekenhuizen voor opname voor geope-
reerde of te opereeren patienten zullen worden
opgericht
a. ten behoeve van de gemeenten Axel,
Terneuzen (met uitzondering van Sluiskil) en
Zaamslag te Terneuzen (kom);
b. ten behoeve van de gemeenten Clinge,
Graauw en Langendam, Hontenisse (zuidelijk
gedeelte), Hulst en Sint Jansteen te Hulst;
c. ten behoeve van de gemeenten Hoek,
Koewacht, Overslag, Philippine, Sas van Gent,
Terneuzen (iSluiskil), Westdorpe en Zuiddorpe
te Sluiskil (gemeente Terneuzen)
d. ten behoeve van de gemeenten Honte
nisse en Vogelwaarde te Hontenisse.
Artikel 5.
Hulpziekenhuizen voor opname van perso
nen, die niet naar huis kunnen, doch evenmin
naar den chirurg behoeven, zullen worden
ingeriqht
a. ten behoeve van de gemeenten Hoek,
Philippine, Sas van Gent, Westdorpe en Zaam
slag in het „Rustoord" te Zaamslag;
b. ten behoeve van de gemeenten Clinge,
Graauw en Langendam, Koewacht, Overslag
Sint Jansteen en Zuiddorpe in het meisjes-
patronaat te Sint Jansteen;
c. ten behoeve van de gemeenten Honte
nisse en Vogelwaarde in het R. K. Liefdehuis
te Hontenisse.
Artikel 6.
De oprichting en inrichting der in artikel 4
genoemde hulpziekenhuizen en de inrichting
van die genoemd in artikel 5, alsmede de
exploitatie, zal geschieden door een commissie
van zeven personen, door en uit de burge-
meesters der aaifgesloten gemeenten te benoe-
men.
Artikel 7.
Onverminderd het bepaalde in het vorig
artikel behoort tot de aan de commissie opge-
dragen taak: het benoemen, schorsen, ontslaan
en het regelen der vergoedingen van en het
vaststellen van eventueele instructies voor
deskundigen en personeel, werkzaam gesteld
voor de commissie.
Artikel 8.
De leden der commissie gemieten reis- en
verblijfkosten voor elke vergadering, welke zij
bijwonen en voor de reizen, welke zij in het
belang dezer regeling buiten Oost Zeeuwsch-
Vlaanderen maken. De leden der commissie
kunnen ten alien tijde hun ontslag nemen. In
vacatures, ontstaan door het verliezen van de
kwaliteit van burgemeester in de gemeenten
hierboven omschreven en bij ontslagname, vult
de commissie zichzelf aan.
Artikel 9.
De commissie benoemt uit haar midden een
voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en
een seeretaris-penningmeester.
De voorzitter en de secretaris vertegen-
woordigen de commissie in en buiten rechten.
Alle stukken van de commissie uitgaande
worden door den voorzitter en den secretaris
onderteekend.
Een maal in elk kwartaal roept de voor
zitter der commissie alle burgemeesters der
aangesloten gemeenten op, om hen verslag te
doen van den stand van zaken en met hen
besprekingen te voeren in het belang van de
bescherming der bevolking tegen luchtaan
vallen.
Artikel 10.
Alle kosten voortvloeiende uit de artikelen
4 en 5 worden gedragen door de gemeenten,
die bij de oprichting, inrichting en exploitatie
der daar bedoelde hulpziekenhuizen belang
hebben.
Deze kosten worden berekend in evenredig-
heid naar het aantal inwoners dier gemeenten
op 31 December van het voorafgaande jaar,
waarbij het aantal inwoners van Terneuzen
(kom) wordt bepaald op */5 van het aantal der
gemeente Terneuzen en van Sluiskil op 1/5 van
dit aantal.
De overige algemeene kosten, voortvloeiende
uit deze regeling worden door alle gemeenten
gezamenlijk gedragen in evenredigheid naar
het aantal inwoners der gemeenten op 31
December van het voorafgaande jaar.
Artikel 11.
De commissie stelt jaarlijks voor ieder hulp-
ziekenhuis, genoemd in de artikelen 4 en 5
en voor de algemeene kosten, genoemd in het
laatste lid van artikel 10, vast:
a. voor 1 Mei^een rekening en verantwoor-
ding over het afgeloopen kalenderjaar;
b. voor 1 Juli een begrooting van de inkom-
sten en uitgaven voor het volgend dienstjaar.
Van de in het vorig lid genoemde stukken
zendt de commissie, binnen 14 dagen na de
vaststelling, afschriften aan de raden der
betrokken gemeenten. Deze zenden hun even
tueele bemerkingen in aan Gedeputeerde
Staten van Zeeland voor 1 September.
De in het -eerste lid genoemde stukken wor
den uiterlijk 1 September ter goedikeuring
ingezonden aan Gedeputeerde Staten van
Zeeland.
Artikel 12.
Bij opheffing dezer gemeenschappelijke
regeling is de commissie belast met de liqui
date binnen een door Gedeputeerde Staten
van Zeeland te bepalen termijn.
De na liquidatie overblijvende gelden wor
den naar >de maatstaf van het tweede lid van
artikel 10 aan de gemeenten uitgekeerd.
Artikel 13.
Deze regeling wordt aangegaan tot 1
Januari 1942 en wordt daarna, behoudens op-
zegging, van jaar tot jaar verlengd.
De opzegging moet drie maanden voor het
einde van ieder kalenderjaar schriftelijk ge
schieden.
Wijziging in en opheffing van deze overeen
komst kan geschieden indien 3/4 der betrokken
gemeenten hiertoe besluit.
Artikel 14.
Deze gemeenschappelijke regeling treedt in
werking zoodra de bekendmaking ingevolge
artikel 137 der Gemeentewet heeft plaats ge
had. De in het eerste lid bedoelde bekend
making zal geschieden door de zorg van het
gemeentebestuur van Terneuzen.
De heer DE RUIJTER he-eft hieromtrent
een paar vragen te stellen. In art. 5 wordt
omschreven waar er hulpziekenhuizen ge
sticht zullen worden, doch hierbij mist spre
ker Axel. Dan worden in art. 10 in den breede
omschreven de verdeeling der kosten. Spreker
vindt daarin uitvoerig hoe die kosten betaald
zullen worden. Spreker zou willen vragen,
hoeveel deze kosten zrjn en wat daarvan door