Ter Neuzensche Courant Binnenland Maandag 23 October 1939 No. 9981 TWEEDE BLAD GEMEENTERAAD VAN AXEL VAN NEDERLAND EN BELGIE. De correspondent te Brussel van het Alg. Hdbl. meldt: In de jongste bijeenkomst van het bestuur van het Vlaamsche Oeconomische Verbond bracht de voorzitter van deze vereeniging, de heer B. Steverlynck, verslag uit over een audientie bij minister-president (Pierlot. Ook de minister van buitenlandsche zaken en eco- nomische zaken waren aanwezig. Na andere punten kwam ook de kwestie der economische betrekkingen tusschen Belgie en Nederland ter sprake. Uit de wisseling van gedachten bleek, dat de Belgische regeering toenadering en samenwerking wenscht met Nederland, zoowel wat betreft de uitwisseling van grond- stoffen en afgewerkte producten als de voor- bereiding van een overeenkomst, waarbij in het Belgische gemis aan voldoende tonnage zou kunnen worden voorzien. STERFTE DOOR MONO- EN KLAUWZEER. In de tweede week van October zijn als direct gevolg van mond- en klauwzeer be- zweken: 131 runderen, 108 kalveren, 66 var- kens en biggen en 2 schapen, in totaal 307 dieren. PERS EN NEUTRALITEIT. Dat de positie van onzijdige, welke ons land in de huidige oorlogsomstandigheden inneemt, ook de noodzakelijkheid meebrengt, van een zekere beperking van meeningsuiting in de pers, vooral wat den vorm aangaat waarin deze gegeven wordt, wordt door de regeering in de Memorie van Antwoord op de Algemeene Beschouwingen beaamd. Verreweg de meeste organen der publieke opinie houden daarmede ook in lofwaardige mate rekening. Indien de uitzonderingen, die hierop nog voorkomen, ten slotte een optreden van de regeering onver- mijdelij-k mochten maken, zal dit naar de be staande wetgeving alleen afdoende kunnen geschieden door de afkondiging van den staat van beleg. Indien noodig, zal van dit middel worden gebruik gemaakt. SUIKER IS GESCHRAPT UIT DE HAMSTERBESOHIKKING. De Minister van Economische Zaken heeft bepaalddat artikel 1 van de Hamsterbeschik- king 1939 wordt gewijzigd in dier voege, dat de woorden ,,witte suiker basterdsuiker" ver- vallen. DE NIEUWE DOUGLAS-BOMMEN- WERPERS VOOR SOESTERBERG. Te Rotterdam zijn, naar de N. R. Crt., ver- neemt, dezer dagen met het stoomsehip Zaan- dam van de [HollandAmerika Lijn de eerste drie Douglas 8 A-bommenwerpers uit Amerika gearriveerd, welke bestemd zijn voor de lucht- vaartbrigade te Soesterberg. Vrijdagnacht zijn deze vliegtuigen, welke in groote kisten zijn verpakt, per speciale goederentrein naar Soesterberg vervoerd, waar zij Zaterdag zijn aangekomen. Daar de kisten breeder zijn dan de grootste oplegger van de Ned. Spoorwegen moesten voor het vervoer naar Soesterberg speciale maatrege- len worden getroffen. Van dit type vliegtuigen zijn er nog vijf onderweg naar Rotterdam. Binnenkort zullen nog tien stuks worden verscheept. De vliegtuigen zijn enkele maanden 'geleden besteld bij de Douglas Aircraft Company. Ze worden geheel gemonteerd verzonden, alleen de vleugels zijn in afzonderlijke kisten ver pakt. Het zijn zoowel bommenwerpers als aan- valsvliegtuigen. Het zijn metalen laagdekkers met twee zitplaatsen achter elkaar, waarin een Pratt en Whitney-motor, type ,,Twin Wasp" van 1000 p-k. De wielen zijn intrekbaar Vol- ledig beladen met bommen kunnen deze vlieg tuigen een snelheid bereiken van 400 km. per uur. Behalve een beweegbare mitrailleur bij den waarnemer izijn in de vleugels nog vaste mitrailleurs ingebouwd, welke door den be- stuurder worden bediend. DE HANDEL MET BELGIE. De Nederlandsche Kamer van Koophandel voor Belgie en Luxemburg deelt mede: De heer G. Sap, Minister van Economische Zaken en Middenstand, heeft den heer J. B. Vink, voorzitter van de Nederlandsche Kamer van Koophandel voor Belgie en Luxemburg, te Brussel in audientie ontvangen. Deze laatste heeft de aandacht van den Mi nister gevestigd op de enquete door bedoelde Kamer georganiseerd met het doel te komen tot een bevordering van de Nederlandsch— Belgische handelsbetrekkingen. Hij heeft de aandacht gevestigd op de be- reikte resultaten en op de -behoefte, welke blijikbaar aan beide zijden bestaat tot een ver- ruiming der handelstransacties. Hij wees den Minister ook op de groote moeilijkheden, welke er best aan voor den handel om uitvoerlicenties te bekomen, aangezien voor de meeste produc ten, waarvoor belangstelling bestaat, uitvoer- verboden in het leven zijn geroepen. De heer Vink heeft de wenschelijkheid te kennen gegeven, dat de regeeringsbureaux, zoowel in Nederland als in Belgie, een grootere soepelheid zouden moeten betrachten bij het verleenen van uitvoervergunnjngen. De Minister heeft toegezegd die problemen nauwkeurig te willen onderzoeken en ten gun- ste van den Nederlandsch-Belgischen handel opdracht te geven, voor izoover de landsbelan- gen dit toelaten, alles te doen om het verlee nen van uitvoerlicenties te vergemakkelijken en te bespoedigen. DE ENGELSOHE CONTRABANDE-CONTROLE. Bespoedigde behandeling van neutrale sohepen. Het A. N. P. meldt uit Londen: Uitdrukking wordt gegeven aan voldoening over het feit, dat men thans de contrabande- controle bij het onderzoek van neutrale sche- pen aanzienlijk kan bespoedigen. In de afge- loopen week is een aantal van deze schepen onderzocht, waarbij men de gevallen voor- legde en het ministerie voor eoconomische oorlogsvoering, terwijl een beslissing genomen werd door de contrabandecommissie, alles bin- nen twee of drie dagen. Ook zijn twee Neder landsche schepen uitgeklaard zonder dat hun zaak was voorgelegd aan de contrabanda-com- missie na ontvangst van bevredigende verze- keringen, dat de ladingen niet uiteindelijk voor Duitschland bestemd waren. Soortgelijke waar-borgen zijn reeds ontvangen voor drie schepen, die nog niet op de contrdlebasis zijn aangekomen. Het oponthoud dezer schepen zal derhalve niet meer bedragen dan den tijd, noodig voor het bevestigen der overeenstemming van de scheepslading met de reeds aan het ministe rie verstrekte bijzonderheden. Aan den ande- ren kant, zoo wordt gezegd, kan de contra bande-controle niet snel de zaken der neutrale schepen afdoen, tenzij de scheepvaartmaat- schappijen en neutrale eigenaars der lading bereid zijn tot volledige medewerking. In vele gevallen is de vertraging geenszins de schuld van de Britsche autoriteiten. Tenzij de meest volledige bijzonderheden betreffende de lading en bevredigende verzekeringen wor den gegeven aan het ministerie, moeten alle ladingen met de grootste zorgvuldigheid worden onderzocht om vast te stellen dat niets voor Duitschland is bestemd. Duitschland, zoo voegt men hier aan toe, is thans afgesneden van practisch, alle over- zeesche voorraadsbronnen en de Duitsche regeering neemt bijgevolg haar toevlucht tot iederen kunstgreep om het benoodigde te ver- krij.gen. De grootste in spanning wordt in het werk gesteld om de consigneeringen te ver- mommen en men herinnert er aan, dat in den wereldoorlag een Duitsche inkoopfirma alleen werkte onder niet minder dan tweehonderd afzonderlijke schuilfirma's in neutrale landen. De Britsche regeering komt natuurlijk niet tusschen beide in den handel, die bestemd is voor neutrale, aan Duitschland grenzende landen, uit bemoeizucht. Zij moet zich echter zekerheid versohaffen, dat deze handel alleen voor deze neutrale landen is bestemd. Zoodra dit vast staat wor den de schepen vrijgelaten. Het ministerie voor oeconomische oorlogvoering bereidt een memorandum voor, waarin de manieren worden opgesomd, waarop neutrale reeders en kooplieden kunnen medewerken. Dit me morandum zal binnenkort verkrijgbaar zijn bij de Britsche consuls in het buitenland. (Vervolg uit het Eerste Blad.) 3. Algemeene Politieverorde- Wijziging ning. Burgemeester en Wethouders stellen voor, de navol-gende wijzigingen en aanvullingen der Algemeene Politieverordening aan te bren- gen: Na artikel 3 wordt ingevoegd: Artikel 3a. Bestendi-ging van overtreding van eenige bepaling dezer verordening levert met elke ingegane week na de overtreding opnieuw een overtreding op, welke wordt gestraft met deze If de straf als tegen de overtreding zelve bedreigd. Artikel 20 wordt gelezen als volgt: Onder openbare weg worden in deze ver ordening verstaan, alle wegen, straten, plei- nen, bruggen, wateren, trottoirs, stoepen, portieken, paden, gangen, stegen, sloppen en bermen en in het algemeen alle die plaatsen, welke voor het publiek verkeer kunnen wor den gebezigd en zrj het ook met eenige be perking voor een ie-der toegankelijk zijn. Artikel 21 wordt gelezen als volgt: De eigenaars van de in artikel 20 bedoelde wegen, straten, pleinen, bruggen, wateren, trottoirs, stoepen, portieken, paden, gangen! stegen, sloppen, bermen en plaatsen voor zoo- ver die niet aan de gemeente toebehooren, zijn verplicht toe te laten dat op, in, over of onder die wegen, straten, pleinen, bruggen, wate ren, trottoirs, stoepen, portieken, paden, gan- stegen, sloppen, bermen en plaatsen gen, in te zoodanige werken of inrichtingen, ten behoeve van het openbaar verkeer of de openbare ge- zondheid worden aangebracht, als de ge- meenteraad of Burgemeester en Wethouders zullen noodig oordeelen. In artikel 50 sub a achter ,,woonhuis te voegen ,,of op een trottoir". In artikel 50 sub b wordt gelezen als volgt: Tegen ramen, deuren, ramen- of deurkozij nen, rolluiken of andere voor afsluiting van ramen of deuren dienende voorwerpen of eenig ander deel van een gebouw of woonhuis te staan of daartegen te leunen, of in raam- of deurkozijnen of eenig ander deel van een ge bouw of woonhuis te zitten. In artikel 50 wordt na sub e ingevoegd F. op het trottoir voor een raam of een deur van een winkelhuis te staan of zich al daar op te houden anders dan tot het be- zichtigen van de in het winkelhuis uitgestalde goederen. G. te zitten op de leuningen en te staan, liggen of te loopen op de zittingen der banken op of aan den openbaren weg, welke als zitplaats voor het publiek bestemd zijn; H. op of aan den openbaren' weg op leu ningen, hekken of dergelijke afscheidingen te zitten, te staan, er over of er op te klimmen. In de eerste regel van het tweede lid van artikel 50 het woord ,,en" te schrappen en te vervangen door een komma, waarna achter „c" wordt gelezen ,,en F". Artikel 52 wordt gelezen als volgt: Het is verboden op of aan den openbaren weg gelegenheid te geven tot of deel te nemen aan eenig spel met kasarten of dobbel- steenen of te spelen met of om geld of gelds- waarden. Artikel 66 wordt gelezen als volgt: ,,Het is verboden zonder vergunning van Burgemeester en Wethouders binnen de kom der Gemeente, eenig gebouw hoe ook ge- naamd, tot koe- of paardenstal in te richten of een koe- of paardenstal te stichten of eenig gebouw als koe- of paardenstal te gebruiken. Na artikel 76 b wordt ingevoegd Artikel 76 c: Het is verboden wilde dieren, wier aanwe- zigheid voor hun omgeving gevaar kan op- leveren, aanwezig te hebben, tenzij met ver gunning van Burgemeester en Wethouders en met inachtneming van de daaraan te verbin- den voorwaarden. Artikel 76 d: Het is verboden over een van den openbaren weg afgescheiden gemeenteplantsoen te loo pen of zich daarop te bevinden, behoudens tot het aldaar verrichten van werkzaamheden, waartoe men van gemeentewege is aange- wezen. Bij dit voorstel verstrekken Burgemeester en Wethouders de volgende toelichting: Wanneer iemand een overtreding der Alge meene Politieverordening pleegt, bestaande in een actieve handeling en terzake dit feit is veroordeeld, kan hij indien door die hande ling een verboden toestand is ontstaan doch dit laatste niet zelfstandig strafbaar is ge steld, niet opnieuw terzake van datzelfde feit worden veroordeeld (zie artikel 68 Wetboek van Strafrecht). In het thans vigeerende artikel 66 is straf baar gesteld het inrichten van een gebouw tot koe- of paardenstal. De daad van het in richten is dus strafbaar gesteld; niet het in- gericht houden. In verband daarmede wordt voorgesteld een nieuw artikel 3a in te voe gen. In meerdere artikelen der Algemeene Poli- tie-verordening worden handelingen strafbaar' gesteld wanneer die gepleegd worden op den ■openbaren weg (zie b.v. artikel 61). In artikel 20 wordt een definitie gegeven van openbare weg", doch daarin worden niet genoemd: trottoirs, bruggen, pleinen en wa teren, zoodat de verbodsbepalingen voorko mende in de hiervoren bedoelde artikelen, niet kunnen worden toegepast op handelingen gepleegd op een trottoir, brag enz. Het is daarom gewenscht artikel 20 in den boven aangegeven zin aan te vullen. In verband met de voorgestelde wijziging van artikel 20 is het noodig artikel 21 dien- overeenkomstig te wijzigen. In de bestaande verordening is strafbaar gesteld op trappen, stoepen of kelderluiken van een gehouw of van een woonhuis te spe len, te liggen of te zitten (artikel 50a). Aangezien moeilijk kan worden gezegd dat een trottoir zooals wij die in- deze ge meente hebben, bij een wonin-g behoort en onder ,,stoep" niet kan worden verstaan trottoir", zijn de hierboven genoemde han delingen, wanneer die worden gepleegd op een trottoir, niet strafoaar. Omdat een trottoir bestemd is om daar- over te loopen en het zitten of liggen daarop dat komt in den zomer meermalen voor niet kan worden gedoogd, is het gewenscht artikel 50 sub a aan te vullen in dier voege dat genoemde handelingen ook strafbaar zijn wanneer die worden gepleegd op een trot toir. In de bestaande verordening is het verbo den tegen ramen van een gebouw of van een woonhuis te staan of ijj de raamkozijnen van een gebouw of van een woonhuis te zitten. Het staan tegen eenig ander deel van een gebouw is alzoo niet strafbaar. Wianneer men bedenkt, dat het meermalen voorkomt dat personen (meestal opgeschoten jongens) bijna den geheelen avond tegen een muur van een woonhuis staan en hinder voor de bewoners veroorzaken is het gewenscht, dat de bepaling van artikel 50 sub b ruimer wordt gesteld en het staan of leunen tegen een gebouw (anders dan tegen een raam) strafbaar wordt gesteld. Nu blijkens het bepaalde in artikel 50, 2e lid, het verbod genoemd onder b niet van toe- passing is op hem die handelt met vergun ning van dengene, die het huis of het gebouw bewoont of in gebruik heeft, blijft het geoor- loofd dat iemand b.v. op het trottoir voor de door hem bewoonde woning staat en even- tueel daartegen leunt. Het staan op een trottoir, zonder dat men daarbij tegen een woonhuis of een gebouw leunt, is in de bestaande verordening niet strafbaar gesteld, terwijl dit evenmin in de voorgestelde nieuwe alinea (sub b) van arti kel 50 wordt geregeld, omdat een dergelijke bepaling voor onze gemeente wel wat ver zou gaan. Wanneer echter zooals meermalen ge- beurt een groepje jongens, gedurende ge- ruimen tijd op het trottoir voor een winkel- raam staan zoodanig, dat kijklustigen niet in de gelegenheid zijn om de etalage van een winkel te bekijken, rij'st de vraag of het niet gewenscht is om dat te verbieden. Die vraag moet, indien men rekening wenscht te hou den met de belangen van de winkeliers, be- vestigend worden beantwoord. Vandaar dat voorgesteld wordt artikel 50 aan te vullen met een nieuwe alinea sub f Door toevoeging van „en f" in de eerste regel van het tweede lid van artikel 50 is be doeld verbod alleen van toepassing op hem, die handelt zonder vergunning van den be woner of gebraiker van het winkelhuis. Het gebeurt meermalen, dat de van ge meentewege geplaatste banken aan de Zee- straat en de Prins Hendrikstraat worden ge bruikt, anders dan tot het doel waarvoor deze bestemd zijn. Omdat het loopen enz. op die banken niet kan worden gedoogd, wordt voorgesteld artikel 50 aan te vullen met een nieuwe alinea g. Momenteel is niet strafbaar gesteld het zitten of staan op de leuningen of hekken men denke aan de brugleuningen aan het einde van de Zeestraat; de leuning aan de Zeestraat bij Van Haver; de afscheiding voor het stadhuis; de afscheiding aan het parkeer- terrein aan de Oranjestraat en voor het bios- coopgebouw „Het Centrum"). Aangezien het zitten op leuningen en af scheidingen aan den openbaren weg voor de weggebraikers hinderlijk kan zijn is het ge wenscht bedoelde handelingen strafbaar te stellen, waartoe wordt voorgesteld artikel 50 aan te vullen met een nieuwe alinea h. Artikel 52 der bestaande verordening ver- biedt alleen deel te nemen aan eenig spel met of om geldswaarden. Het kaartspelen op of aan den openbaren weg dezen zomer is het meermalen gebeurd dat een aantal personen op het trottoir ston- den te kaarten waarbij niet om geld wordt gespeeld, is alzoo niet strafbaar gesteld. Het moet in strijd met de openbare orde worden geacht dat een trottoir voor genoemd doel wordt gebruikt. In verband daarmede wordt voorgesteld artikel 52 te vervangen door een nieuw artikel. Om onverklaarbare redenen is artikel 66 in 1935 gewijzigd waardoor het gebruiken van eenig gebouw als koe- of paardenstal, zonder dat het als zoodanig is in-gericht of gesticht, niet strafbaar is. Aangezien de praktijk -heeft geleer-d, dat het gebruiken van een gebouw als koe- of paardenstal, terwijl het niet als zoodanig is ingericht, strafbaar dient te worden gesteld, wordt voorgesteld art. 66 te vervangen door een nieuw artikel. Degene die tal van jaren een gebouw als koe- of paardenstal gebruikt, zal, om dit in het verVolg te mo-gen doen, een vergunning moeten hebben van Burgemeester en Wet houders. Wanneer echter aan degenen, die reeds ge- ruimen tijd een koe- of paardenstal in de kom der gemeente in gebruik hadden een vergun ning wordt verleend, bestaat er tegen het op- nemen van het voorgestelde nieuwe artikel 66 geen bezwaar. Het college van Burgemeester en Wethou ders kan dan in het vervolg naar -gelang der omstandigheden waaronder een vergunning wordt gevraagd deze al dan niet verleenen. Bij sc-hrijVen van 24 Februari 1939, no. 198, hebben Gedeputeerde Staten van Zeeland ver- zocht om in de Algemeene Politieverordening een bepaling op te nemen, waarbij verboden wordt wilde dieren, wier aanwezigheid voor hun omgeving gevaar kan opleveren, aanwe zig te hebben, tenzij met vergunning van Bur gemeester en Wethouders en met inachtne- ming van de daaraan te verbinden voorwaar den. Ofschoon tot op heden de behoefte aan een dergelijke bepaling nog niet is gevoeld, be staat er geen bezwaar een bepaling als door Gedeputeerde Staten van Zeeland bedoeld, in d-e verordening op te nemen, weshalve wordt voorgesteld, een nieuw artikel 76 c in te voegen. -Het loopen over een gemeente-plantsoen (aan de Zeestraat en de Prins Hendrikstraat) of het zich daarop bevinden is thans niet strafbaar gesteld. 'Deze handelingen (althans het loopen) kun nen worden geacht te vallen onder artikel 461 van het Wetboek van Strafrecht. Dit artikel stelt echter als eisch, dat de toegang op een blijkbare wijze is verboden met andere woorden er zal een bord moeten staan met het opschrift b.v. .verboden in het plantsoen te loopen". Teneinde .het vervaardigen en plaatsen van die borden te ontgaan kan het loopen of zich bevinden op een gemeente-plantsoen straf baar worden gesteld in de Algemeene Politie verordening, in welk geval geen borden be- hoeven te worden geplaatst. Uit het feit, dat bedoelde plantsoenen met palen en draden van den openbaren weg zijn afgescheiden, kan ieder aflei-den, dat het loo pen daarover of zich aldaar bevinden, ver boden is. Voorgesteld wordt een nieuw artikel 76 d. In artikel 9 der Algemeene Politieverorde ning wordt overtreding van de bepalingen dezer verordening strafbaar gesteld, zoodat dit ook geldt voor de in N te voegen nieuwe artikelen. -Een bepaling waarbij straf wordt bedreigd tegen de in te voegen nieuwe artikelen is alzoo niet noodig. De VQGRJZITTER deelt mede, dat het in den loop van den tijd noodzakelijk is gewor- den verschillende voorzienin-gen te treffen, teneinde te kunnen optreden in bepaalde ge vallen. Daarom hebben Burgemeester en Wet houders gemeend, goed te doen enkele artike len in het leven te roepen en voor te stellen aan den raad, deze aldus vast te stellen. De heer VAN DE BILT merkt omtrent de voorgestelde wijziging van art. 21 op, dat bij deze lezing de politie zal kunnen doen wat zij wil. De VOORZITTER antwoordt, dat de be voegdheid van Burgemeester en Wethouders te dezjen aanzien is beperkt bij de gemeente- wet. Verder dan daarin bepaald is, mag men niet gaan. En zou dat toch gebeuren en pro- ces-verbaal worden opgemaakt, dan zou, in dien de betrokkene in beroep ging, dit proces- verbaal ongegrond verklaard worden. De heer SYT'EMA heeft geen opmerkingen omtrent deze wijzigingen zelve, doch hij heeft bemerkt, dat zoolang hij te Axel is, er steeds wijzigingen der politieverordening ter tafel gebracht worden. In verschillende gemeenten is een commissie voor de strafverordeningen in het leven geroepen, die heel zoo'n politie verordening doorloopt en nagaat wat er ge wijzigd moet worden, kortom, de politiever ordening voortdurend op de helling heeft Art. 105 der verordening is dunkt hem b.v. ook verouderd. Hij doelt hier op het weg- halen der faecalien, die sedert de waterlei- ding maatschappij is opgericht, hier ook wel wijziging zal hebben ondergaan. Hij geeft Bur gemeester en Wethouders in overweging, een commissie voor de strafverordeningen in het leven te roepen. De VOORIZITTER antwoordt, dat ook ver schillende bezwaren gevoeld worden. Men is hier thans nog niet zoo ver, dat er een vaste commissie voor de strafverordeningen is in- gesteld. Deze voorstellen zijn een uitvloeisel van de werkzaamheden eener andere commis sie. Toen deze met zijn werkzaamheden bezig was, werd de behoefte gevoeld, dat ook deze verordening aldus -gewijzigd zou worden. De kwestie eener blijvende commissie zal spreker in Burgemeester en Wethouders ter sprake brengen. Met algemeene stemmen wordt het voor stel van Burgemeester en Wethouders aan- vaard. 4. Aangaan nieuw contract stroomleve- ring met de N.V. P.Z.E.M. Burgemeester en Wethouders deelen mede: Aangezien het nieuwe contract voor stroom- levering door de directie der N.V. P.Z.E.M. in den loop van den zomer is aangeboden en nadien een conferentie daarover heeft plaats gehad, wordt voorgesteld, dit nieuwe con tract, dat een voordeel van pl.m. 50 per jaar oplevert, te aanvaarden. De VOORZITTER deelt mede, dat de P.Z.E.M. voor vrijwel geheel Zeeland de oude contracten heeft veranderd, zulks op aan- drang van de Vereeniging van Nederlandsche gemeenten en dat op die wijze voor geheel Zeeland vrijwel -eensluidende contracten zijn vastgesteld. Het nieuwe contract, zooals dit wordt voorgesteld is iets voordeeliger. Het contract is in veel opzichten vrijwel hetzelfde geblaven, indien er een lichtpunt bijkomt, of indien grooter lampen worden gebruikt, moet wat meer extra betaald worden, maar zooals het nu is, is er voor de gemeente een voordeel in van plm. 56. Met algemeene stemmen wordt het voor stel van Burgemeester en Wethouders aan- genomen. 5. Aangaan gemeenschappelijke regeling luchtbeschenming. Burgemeester en Wethouders stellen voor, het volgende besluit te nemen: De raden der gemeenten Axel, Clinge, Graauw en Langendam, Hoek, Hon-tenisse, Hulst. Koewacht, Overslag, Philippine, Sas van Gent, Sint Jans teen Terneuzen, Vogel- waarde, Westdorpe, Zuiddorpe en Zaamslag; besluiten aan te gaan de navolgende gemeenschappelijke regeling voor de bescherming der bevolking tegen luchtaanvallen Artikel 1. Deze regeling omvat het te hulp roepen van door brand getroffen gemeenten van de dien- sten der andere gemeenten en het oprichten, inrichten en instandhouden van hulp-zieken- huizen; een en ander zooals hieronder nader omschreven. Artikel 2. Bij brand in de gemeente: In de lste instantie a e h o pen In de 2e instantie door Axel Clinge Graauw Langendam Hoek Hontenisse Hulst Koewacht Philippine Sas van Gent St Jansteen Terneuzen (Kom) Terneuzen (Sluiskil W.Z.) Terneuzen (Sluiskil O.Z.) Vogelwaarde Westdorpe Zuiddorpe Zaamslag Zuiddorpe St. Jansteen Hontenisse Philippine Vogelwaarde St. Jansteen Zuiddorpe Terneuzen (5'uiskil) Westdorpe Hulst Zaamslag Philippine Westdorpe Hulst (voor't Jagertje) Terneuzen (Sluiskil) Zaamslag Hulst voor zuidel. gedeelte Hontenisse St. Jansteen Hoek Terneuzen (Sluiskil) Zuiddorpe Axel Hoek Fabriek Axel Zaamslag Hontenisse Sas van Gent Zuiddorpe Westdorpe Axel Vogelwaarde Axel Artikel 3. De hulp in artikel 2 be-doeld, wordt alleen verleend op aanvrag-e van den burgemeester der hulpbehoevende gemeente en onder toe- stemming van den burgemeester der hulp- verleenende gemeente. De Burgemeester van de hulpverleenende gemeente voldoet onver- wijl-d aan het verzoek, tenzij deze dit, met het oog op eigen veiligheid onverantwoord acht. De kosten voortvloeiende uit de in het eerste lid bedoelde hulp, van vervoer van het mate- riaal, vergoeding aan het personeel, benzine, olie en zoonoodig kosten van reparatie bij het gebruik ontstaan, zullen aan de hulpverleenen de gemeente worden vergoed. De betaling geschiedt zoo spoedig mogelijk bij den gemeente-ontvanger dezer gemeente, nadat die kosten schriftelijk zijn opgegeven. Onder vergoeding aan het personeel worden mede begrepen, de kosten, welke de hulpverleenende gemeente gehouden is te betalen, wegens aan het personeel overk-omen ongevallen of wegens wettelijke aansprakelijikheid. Artikel 4. Hulpziekenhuizen voor opname voor geope- reerde of te opereeren patienten zullen worden opgericht a. ten behoeve van de gemeenten Axel, Terneuzen (met uitzondering van Sluiskil) en Zaamslag te Terneuzen (kom); b. ten behoeve van de gemeenten Clinge, Graauw en Langendam, Hontenisse (zuidelijk gedeelte), Hulst en Sint Jansteen te Hulst; c. ten behoeve van de gemeenten Hoek, Koewacht, Overslag, Philippine, Sas van Gent, Terneuzen (iSluiskil), Westdorpe en Zuiddorpe te Sluiskil (gemeente Terneuzen) d. ten behoeve van de gemeenten Honte nisse en Vogelwaarde te Hontenisse. Artikel 5. Hulpziekenhuizen voor opname van perso nen, die niet naar huis kunnen, doch evenmin naar den chirurg behoeven, zullen worden ingeriqht a. ten behoeve van de gemeenten Hoek, Philippine, Sas van Gent, Westdorpe en Zaam slag in het „Rustoord" te Zaamslag; b. ten behoeve van de gemeenten Clinge, Graauw en Langendam, Koewacht, Overslag Sint Jansteen en Zuiddorpe in het meisjes- patronaat te Sint Jansteen; c. ten behoeve van de gemeenten Honte nisse en Vogelwaarde in het R. K. Liefdehuis te Hontenisse. Artikel 6. De oprichting en inrichting der in artikel 4 genoemde hulpziekenhuizen en de inrichting van die genoemd in artikel 5, alsmede de exploitatie, zal geschieden door een commissie van zeven personen, door en uit de burge- meesters der aaifgesloten gemeenten te benoe- men. Artikel 7. Onverminderd het bepaalde in het vorig artikel behoort tot de aan de commissie opge- dragen taak: het benoemen, schorsen, ontslaan en het regelen der vergoedingen van en het vaststellen van eventueele instructies voor deskundigen en personeel, werkzaam gesteld voor de commissie. Artikel 8. De leden der commissie gemieten reis- en verblijfkosten voor elke vergadering, welke zij bijwonen en voor de reizen, welke zij in het belang dezer regeling buiten Oost Zeeuwsch- Vlaanderen maken. De leden der commissie kunnen ten alien tijde hun ontslag nemen. In vacatures, ontstaan door het verliezen van de kwaliteit van burgemeester in de gemeenten hierboven omschreven en bij ontslagname, vult de commissie zichzelf aan. Artikel 9. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en een seeretaris-penningmeester. De voorzitter en de secretaris vertegen- woordigen de commissie in en buiten rechten. Alle stukken van de commissie uitgaande worden door den voorzitter en den secretaris onderteekend. Een maal in elk kwartaal roept de voor zitter der commissie alle burgemeesters der aangesloten gemeenten op, om hen verslag te doen van den stand van zaken en met hen besprekingen te voeren in het belang van de bescherming der bevolking tegen luchtaan vallen. Artikel 10. Alle kosten voortvloeiende uit de artikelen 4 en 5 worden gedragen door de gemeenten, die bij de oprichting, inrichting en exploitatie der daar bedoelde hulpziekenhuizen belang hebben. Deze kosten worden berekend in evenredig- heid naar het aantal inwoners dier gemeenten op 31 December van het voorafgaande jaar, waarbij het aantal inwoners van Terneuzen (kom) wordt bepaald op */5 van het aantal der gemeente Terneuzen en van Sluiskil op 1/5 van dit aantal. De overige algemeene kosten, voortvloeiende uit deze regeling worden door alle gemeenten gezamenlijk gedragen in evenredigheid naar het aantal inwoners der gemeenten op 31 December van het voorafgaande jaar. Artikel 11. De commissie stelt jaarlijks voor ieder hulp- ziekenhuis, genoemd in de artikelen 4 en 5 en voor de algemeene kosten, genoemd in het laatste lid van artikel 10, vast: a. voor 1 Mei^een rekening en verantwoor- ding over het afgeloopen kalenderjaar; b. voor 1 Juli een begrooting van de inkom- sten en uitgaven voor het volgend dienstjaar. Van de in het vorig lid genoemde stukken zendt de commissie, binnen 14 dagen na de vaststelling, afschriften aan de raden der betrokken gemeenten. Deze zenden hun even tueele bemerkingen in aan Gedeputeerde Staten van Zeeland voor 1 September. De in het -eerste lid genoemde stukken wor den uiterlijk 1 September ter goedikeuring ingezonden aan Gedeputeerde Staten van Zeeland. Artikel 12. Bij opheffing dezer gemeenschappelijke regeling is de commissie belast met de liqui date binnen een door Gedeputeerde Staten van Zeeland te bepalen termijn. De na liquidatie overblijvende gelden wor den naar >de maatstaf van het tweede lid van artikel 10 aan de gemeenten uitgekeerd. Artikel 13. Deze regeling wordt aangegaan tot 1 Januari 1942 en wordt daarna, behoudens op- zegging, van jaar tot jaar verlengd. De opzegging moet drie maanden voor het einde van ieder kalenderjaar schriftelijk ge schieden. Wijziging in en opheffing van deze overeen komst kan geschieden indien 3/4 der betrokken gemeenten hiertoe besluit. Artikel 14. Deze gemeenschappelijke regeling treedt in werking zoodra de bekendmaking ingevolge artikel 137 der Gemeentewet heeft plaats ge had. De in het eerste lid bedoelde bekend making zal geschieden door de zorg van het gemeentebestuur van Terneuzen. De heer DE RUIJTER he-eft hieromtrent een paar vragen te stellen. In art. 5 wordt omschreven waar er hulpziekenhuizen ge sticht zullen worden, doch hierbij mist spre ker Axel. Dan worden in art. 10 in den breede omschreven de verdeeling der kosten. Spreker vindt daarin uitvoerig hoe die kosten betaald zullen worden. Spreker zou willen vragen, hoeveel deze kosten zrjn en wat daarvan door

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1939 | | pagina 5