Burgerlijke Stand
LOOP DER BEVOLKING.
in hebben, is zij naar zijn meening te klein,
want deze heeren zijn ten opzichte van de
materie waarom het gaat, toch ondeskundig.
In artikel 8 word't verder geregeld de ver
goeding voor reis- en verblijfkosten. Tegen
de omschrijving hiervan heeft spreker over-
wegend bezwaar, daar hi-erin bepaald wordt,
dat de commissie zelf de reis- en verblijfkosten
bepaalt en niet de raden der betreffende ge-
meente, of een dier gemeenteraden, en dat
deze vergoedingen dan door de andere worden
overgenomen.
Dan heeft spreker nog een vraag met
betrekking -tot artikel 10. Spreker veronder-
stelt, dat een voorbespreking heeft plaats
gehad omtrent de raming der kosten die aan
een en ander verbonden zijn, en zoo ja, hoe-
veel zullen die ongeveer beloopen. Dit inte-
resseert spreker speciaal. De opzet van de
regeling vindt spreker overigens heel aardig,
de commissie komt hiervoor alle lof toe, doch
van de antwoorden die hij op die vragen ont-
vangt zal het uitbrengen van zijn stem
afhangen.
De heer DEN HAMER acht het noodzakelijk
dat er in het belang van de bescherming tegen
luchtaanvallen iets gebeuren moet. Spreker
juicht het daix ook toe, dat er in Zeeu-wsch-
Vlaanderen plannen gemaakt worden, en dat
deze aangelegenheid op verzoek van hooger-
hand in orde gebracht worden. Spreker heeft
ongeveer dezelfde vragen als de vorige spre-
kers, n.l. hetzelfde hetgeen in artikel 6 aar.-
gestreept is, ook dat de commissie geheel en
al uit burgemeesters bestaat, hij had ook liever
gezien, dat daarin mede anderen waren opge-
nomen. In dit verband vraagt hij zich af of
het niet wenschelijk is, te bepalen, dat de
grootste helft uit bnrgemeesters zal bestaan.
Uit den aard der zaak zijn de burgemeesters
het beste ingelieht en moeten zij ook de ver-
antwoording dragen, doch spreker zag
toch aan deze bepaling nog gaame toegevoegd
dat er uit iedere gemeente 1 lid van den raad
als vertegenwoordlger der gemeente optrad.
De clausule omtrent de vergoeding voor reis-
ep verblijfkosten vervalt naar sprakers over-
tuiging, want de bedragen daarvam st-elt de
commissie niet vast
De heer FILIUS' Dat is niet waar.
De heer DEN HAMER vervolgt, dat het
niet aangaat, dat de commissieleden zelf de
eigen reiskosten vaststellen. Ook omtrent
artikel 10 heeft spreker dezelfde vraag als de
heer Filius. Hoe hoog zulier. de kosten van
een en ander loopen, en kan er geen voorloo-
pige begrooting of raming der kosten worden
overgelegd. Van de grootte van het hiermede
gemoeide bedrag zal ook sprekers stem afhan
gen.
De heer DE VOS had deze.fde vraag willen
stellen als de heer Filius, n.l. of er al iets
bekend was omtrent de financieele consequen-
ties, die hieraan vastzitten. Spreker vindt
de behandeling van dit -\oorstel voorbarig. Als
een der leden van den raad een voorstel in-
dient moet men hooren van Burgemeester en
Wethouders. dat de raad dan ook moet zorgen
dat er geld voor is. Thans komt er een voor
stel van Burgemeester en Wethouders, dat
toch ook geld kosten moet, en nu hoort de
raad van niets. De raad zou toch ongeveer
moeten weten waarvoor hij zich vastlegt, en
hoeveel een en ander kosten zal, hoeveel iedere
gemeente er in zal moeten betalen, welke
hulpziekenhuizen er zullen komen, en hoeveel
deze moeten kosten.
De VOORZITTER antwoordt, dat dit in het
voorstel staat.
De heer DE VOS wijst er op, dat een mieuw
ziekenhuis gebouwd zou worden, hetgeen
thans afstuit op het onthouden van de goed-
keuring aan het garantiebesluit door Gedepu-
teerde Staten.
De heer VAN -RIETSCHOTEN zou nog iets
anders willen vragen. De raad heeft thans
dit voorstel voor zich, en dat zal ongetwijfeld
geld kosten. Doch hoe staat het met de
schuilkelders en andere maatregelen voor de
beveiliging der bevolking tegen luchtaanval
len. Naar sprekers oordeel kunnen toch beter
maatregelen gen-omen worden om te voor-
komen, dat de menschen in een ziekenhuis
terecht komen.
De VOORZITTER merkt op, dat dit niet
aan de orde is.
De heer VAN RIETSCHOTEN zou het toch
gaarne weten.
De VOORZITTER zal den heer Van Riet-
sehoten gaarne de noodige inlichtingen ver-
strekken, in de omvraag.
De heer COLS EN merkt op, dat het nog
eenige weken zal aanloopen voor er opnieuw
raadsvergadering zal worden -gehouden. Hij
onderschrijft hetgeen de heer Filius heeft
gezegd omtrent de kosten van een en ander.
In de laatstgehouden raadsvergadering van
Zaamslag meent spreker, dat verteld is, hoe
veel de inrichting van een hulpziekenhuis on
geveer kosten zou. Kan nu de heer Filius
niet voorstellen, dat de gemeenteraad iemand
benoemt, om deze kwestie te onderzoeken.
Ook omtrent de regeling van het blusschings-
werk zou spreker gaame vernemen, hoeveel
dit kosten kan.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
herinnert er aan, dat bij den lueh-tbeseher-
mingsdienst, zooals die destijds onder leiding
van den voorzitter is georganiseerd, er ook
reeds een hulpziekenhuis aangewezen was. Is
dat hetzelfde of staat dit buiten dit voorstel
Is dit gedeelte, zooals het thans georganiseerd
wordt, parallel aan hetgeen gebeurd is, of is
de bedoeling buiten de plaatselijke, ook een
-landelijke organisatie te stichten. Sprekers
vraag komt dus hierop neer, komen er in
Terneuzen 2 soorten hulpziekenhuizen, een
plaatselijk en een landelijk.
De heer 't GILDE geeft te kennen, dat nu
de verschillende sprekers zich geuit hebben,
het gewenscht is, dat mede ook omtrent punt
4 inlichtingen gegeven worden.
De VOORZITTER deelt mede, er de voor-
keur aan te geven, alle vragen en bezwaren
tegelijk te beantwoorden.
Dc heer VAN RIETSCHOTEN komt terug
op het voorstel van de heeren Filius en Den
Hamer. Omtrent de vergoeding van het lid
der commissie voor reis- en verblijfkosten
meent hij, dat de gemeenteraad zich daarin
niet mengen moet. Hij vindt het een gekke
situatie dat de raad zou uitmaken, hoeveel het
hoofd der gemeente als lid der commissie
voor reis- en verblijfkosten mag rekenen.
De VOORZITTER zal de sprekers die vra
gen steld-en, beantwoorden. Spreker zou wil
len beginnen de heeren aan te raden het
systeem der luchtbeschermingswet na te gaan.
Dan zal blijken, dat de organisatie der lucht-
beschermingsdiensten plaatselijk geschiedt
aoor de burgemeesters. Zooals overal, is het
ook hier gebeurd, en zijn plannen voor lucht-
bescherming ontworpen. De dienst is ver-
deeld in verschillende hulpdiensten, als brand-
weer, ziekenverzorging en dergelijke. Aan dit
systeem moet worden vastgehouden, dit wordt
dan ook doorgevoerd. Daarnaast wordt aan-
dacht geschonken aan de intercommunale be
scherming van de verschillende gebieden, dus
ook Zeeuwsch-Vlaanderen. Zoo is het ge-
kcmen dat spreker werd aangezocht met de
hoofden van de luchtbeschermingsdienst
niet alleen van deze gemeente doch ook van
de andere in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen
overleg te plegen om zich te beraden op welke
wijze zij 't beste tot het organiseeren van deze
gewestelijke bescherming kunnen komen. De
hoofden van den luchtbeschermingsdienst
moeten overleg plegen met de geneeskundigen
voor het aanwijzen van hulpziekenhuizen.
Daarvoor wordt dus deskundig advies ge-
vraagd. Ook de daarvoor in aanmerking
komende localiteiten moeten worden aange
wezen. Dit is reeds gebeurd, eerst heeft spre
ker met de verschillende burgemeesters deze
aangelegenheid besproken, daarna is advies
van geneeskundigen gevraagd, -terwijl tevens
de aangewezen localiteiten zijn gekeurd door
een militaire commissie. De raad heeft spre
ker gevraagd om een verslag, men zal het hem
toestemmen, dat het om verschillende redenen
niet gewenscht is alles te zeggen hetgeen hem
hierover bekend is.
Uit hetgeen spreker heeft medegedeeld, zal
dus wel -gebleken zijn, dat bij de voorgestelde
regeling ook anderen dan de hoofden der
luchtbescnermingsdiensten zijn ingeschakeld.
Deze gaan niet af op eigen deskundigheid,
doch laten zich ook door anderen voor de be
treffende hulpdiensten voorlichten. Er is ook
reeds een regeling -getroffen met de verschil
lende artsen, voor zoover deze niet gemobili-
seerd zijn, teneinde in het verzorgingsgebied
een behoorlijke verzorging der bevolking te
verkrij-gen tegen ongevallen door luchtaan
vallen.
In het begin heeft de heer Filius gezegd,
dat hij bezwaren had tegen te groote com-
missies, dit is ook met spreker het geval. Hij
achtte een commissie van 7 leden te groot,
doch is gezwicht voor de argumenten van zijn
collega's. Spreker was ook van meening, dat
een commissie van 7 -leden nogal groot zou
zijn, doch zijn collega's waren van meening,
dat deze niet kleiner zijn kon.
In de practijk zal zoo gewerkt worden, dat
de te volgen werkwijze te voren besproken
zal worden, en, als men het daarover eens is,
zullen de te n-emen maatregelen door den be-
trokken burgemeester z-elf genomen worden.
Tot voorzitter en secretaris der commissie
zijn gekozen spreker en de burgemeester van
Westdorpe.
Dan omtrent het bezwaar dat enkele leden
hebben tegen art. 8. Het klinkt misschien ook
gek, en het kan ook bezwarend voorkomen,
dat de reiskosten worden opgemaakt door de
commissie zelve, doch dan moet spreker er
op wijzen dat dit geschiedt op dezelfde wijze
waarop ook de dienstreizen, die voor de ge
meente gemaakt worden, worden verrekend.
Dit bezwaar moet werkelijk niet te zwaar ge-
tild worden. Deze zaak is thans in groote
trekken geregeld, de verrekening van kosten
voor dienstreizen zal geschieden op dezelfde
wijze en tegen het vaste tarief, dat ook aan
de gemeente in rekening gebracht wordt. De
heeren kunnen er gerust op zijn, dat hiervoor
geen fantasiebedragen in rekening gebracht
zullen worden, daar men toch gebonden blijft
aan de voor dienstreizen geldende tarieven.
Alleen zullen in rekening gebracht worden
kosten voor reizen die niet gemist kunnen
worden.
Dan wordt er gevraagd naar de kosten die
deze regeling met zich zal brengen, sommige
leden vinden dit hun hoofdbezwaar tegen deze
regeling, een der leden heeft er zijn afkeuring
over uitgesproken, dat de leden niet weten
wat de kosten van een en ander zullen zijn,
en dan meer speciaal voor wat de gemeente
Terneuzen betreft.
Spreker moet -hierbij vooropstellen, dat hij
inderdaad niet weet hoe groot het aam-deel
dezer gemeente in die kosten zal zijn. Dat kan
ook niet, want spreker kan thans niet nagaan,
welke voorzienimgen er noodig zullen blijken
te zijn. Er bestaan voor de inrichting van
hulpziekenhuizen verschillende systemen. De
provincie Zeelamd vormt een Inspectie, die
weer is onderverdeeld in verschillende kringen,
nl. Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, Westelijk
Zeeuwsch-V'aanderen, Walcheren, Zuid-Beve-
land enz.
De verschillende kringen vergaderen maan-
delijks onder leiding van den Commissaris der
Koningin om hun ervaringen uit te wisselen
en van de verschillende methoden die gebruikt
worden, mededeeling te doen. De wijze zooals
het hier is opgelost, is voor wat de kosten be
treft, vrij gunstig. Indien het eventueel nood
zakelijk is, zal het Rusthuis ,„Scheldeoord" tot
hulpziekenhuis worden ingericht en zoo is er
in verscmllende plaatsen een localiteit die tot
hulpziekenhuis zal worden ingericht.
Wat Terneuzen betreft, zal dit dus niet met
groote kosten gepaard gaan, de daarvoor noo
dige inrichting is er. Het is thans nog niet te
zeggen wat de kosten van een en ander zul
len zijn, doch spreker vertrouwt, dat dat niet
zoo'n vaart zal loopen. Volgens artikel 10
zullen deze kosten omgeslagen worden over
de gemeenten waarvoor een dergelijke inrich
ting van belang is, dus het is niet zoo, dat
b.v. Hontenisse en -Hulst zullen moeten bijdra-
gen in de kosten van de inrichting te Terneu
zen, doch alleen die gemeenten die er aller-
eerst mee te maken hebben. Spreker ver
trouwt dan ook, dat het wat de kosten betreft,
nogal zal meeloopen. Het gevaar dat Gedepu-
teerde Staten dergelijke uitgaven niet zullen
goedkeuren bestaat niet, daar deze regeling'
tot stand is gekomen op aandrang van den
Minister van Binnenlandsche Zakem en derge
lijke posten altijd moeten worden goedgekeurd.
De heer Lambrechtsen van Ritthem vraagt,
in hoeverre de hier te stichten inrich-tingen
parallel zullen loopen, het is zoo, dat plaatse
lijk hulpposten worden ingericht, doch daar
naast bestaat er ook de intercommunale hulp,
op grond van het plan dat spreker uiteengezet
heeft. Hij g-eiooft, hiermede de gestelde vra
gen te hebben bean-twoord.
De heer FILIUS is den voorzitter dankbaar
voor de gegeven uiteenzetting, doch per slot
heeft hij geen antwoord on-tvangen op de vra
gen, die hjj gesteld heeft. In theorie moge het
juist zijn, dat de voorzitter en in de andere
plaatsen de burgemeesters belast zijn met het
uitvoeren van maatregelen voor den luchtbe
schermingsdienst, doch vast staat dat deze
functionarissen toch ook verantwoording
schuldig zijn aan den raad.
De VOORZITTER antwoordt, dat dit niet
juist is.
De heer FILIUS vervolgt, dat, wat het
andere element betreft, de Voorzitter in zijn
toel ichting zegt, dat overleg met de genees
kundigen is gepleegd. Spreker twijfelt daar
niet aan, doch meent, dat het toch van zeer
groot nut is, menschen in de commissie te
hebben, die inderdaad deskundiigen zijn. Wat
de kwestie van art. 8, die der vergoedingen
betreft, staat spreker niet op het standpunt
van den Voorzitter. Hij verwacht ook niet, dat
declaraties tot fantastische bedragen inge-
diend zullen worden. Toch zou hij de redactie
hiervan willen lez-sn, dat alleen reis- en ver
blijfkosten worden vergoed tot het werkelijk
gemaakte bedrag der kosten.
De VOORZITTER: Dat spreekt vanzelf.
De heer FILIUS: Dat spreekt niet vanzelf.
In den regel staat in een instructie, tot welke
bedragen reis- en verblijfkosten zullen worden
vergoed. Spreker zegt dit, zonder zelfs maar
even te twijfelen aan de goede trouw van de
betreffende functionarissen.
De VOORZITTER merkt op, gezegd te heb
ben. dat deze vergoedingen voor reis- en ver
blijfkosten zijn geregeld volgens het tarief dat
ook voor rijksambtenaren geldt.
De heer FILIUS gelooft direct dat dit ook
zoo zal gebeuren, doch dit staat niet in de
regeling.
De VOORZITTER merkt op, dat men bij
deze regeling niet te doen heeft met particu-
lieren, doch met ambtenaren die gebonden
zijn aan de daarvoor vastgestelde tarieven.
De heer FILIUS meent, dat dat in dit geval
niet juist is. Naar zijn meening is volgens deze
redactie geen enkele burgemeester gehouden
om te declareeren overeemkomstig de bepalin-
gen van het reisbesluit.
Uit art. 10 blijkt na bespreking, dat de ge-
heele zaak op zoodanig losse sohroeveh staat,
dat men zich daaromtr-ent ook geen voorstel-
ling kan vormen. Daarom heeft spreker ook
gezegd, dat hij geen bean-twoording heeft ge-
kr-egen van zijn vraag.
De VOORZITTER vraagt, op welke vragen
hij niet geantwoord heeft.
De heer FILIUS geeft te kennen geen ant
woord te hebben ontvangen op de vraag, wat
de kosten zouden zijn.
De VOORZITTER geeft te kennen gezegd
te hebben, dat hij dat niet kon aangeven, doch
de heer Filius doet het voorkomen, alsof hij
een vraag niet zou hebben beantwoord.
De heer FiLIU-S merkt op, dat de Voor
zitter gezegd heeft, dat het met de kosten wel
gaan zou.
De VOORZITTER: Welk antwoo-rd kan ik
anders g-ev-en?
De heer FILIUS: Indien dat zoo is, kan dit
voorstel naar mijm opvattin-g niet behand-eld
worden.
De VOORZITTER: Wannee-r wilt u het dan
behandelen, als de toestand van gevaar er
eenmaal is?
De heer FILIUS meent, dat dit voorstel be-
handeld kan worden, zoodra er een plan is
overgelegd, dat beooideeld kan worden.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
alleen -een overzicht verkregen kan worden als
het gevaar er eenmaal i-s.
De heer FILIUS is van meening, dat met
de inrichting van die din-gen toch niet begon-
nen zal worden als het gevaar er is. Men moet
toch weten wat de kosten zijn om deze zaak
op te zetten. Spreker zou -dit gaarne willen
weten, anders zal hij zich verplicht zien, tegen
te stemmen.
De heer DEN HAMER komt terug op het
bepaalde in art. 6. Hij geeft in overweging,
de commissie uit te breiden met een-ige per-
sonen buiten de commissie om. Hij geeft in
overweging, deze commissie uit 7 personen
met nog 3 personen uit te breiden, die geen
burgemeester zijn.
In art. 8 kan spreker niet zien hetgeen de
heer Filius er in zit. Hij is van meening, dat
alleen reis- en verblijfkosten in rekening ge
bracht kunnen worden, en geen kosten die
niet gemaakt zijn, hij vertrouwt ook dat zulks
niet gebeuren zal.
De heer FILIUS verkla'art in staat te zijn
declaraties te toonen, waar wel dergelijke kos
ten op staan.
De heer DEN HAMER vervolgt, dat uit
artikel 10 blijkt, dat hierin alleen betalen
moeten de gemeenten die er belang bij hebben.
Hij vraagt, hoe dit geregeld wordt.
De VOORZITTER antwoordt, dat die kos
ten omgeslagen worden.
De heer DEN HAMER merkt op, dat de
aandeelen der gemeenten niet genoemd wor
den.
De VOORZITTER antwoordt, dat dit er
niets mee te maken heeft.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
zou gaame eenige toelichting ontvangen. In
dien spreker juist ingelieht is, zullen hulp
ziekenhuizen ingericht worden in het belang
der omliggende gemeenten, die ook in de kos
ten meebetalen.
De VOORZITTER: Naar rato van -het aan-
tal inwoners. Zooals uit art. 4 blijkt, zal het
hulpziekenhuis te Terneuzen dienst doen voor
de gemeenten Axel en Zaamslag, terwijl Sluis-
kil onder c. genoemd wordt.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
merkt op, dat men geen controle heeft op de
andere gemeenten, het kan best voorkomen,
dat een der gemeenten er een groot bedrag.
b.v. 10.000 voor uitgeven moet, daarop heeft
men geen controle.
De VOORZITTER is van oordeel, dat men
dit in de eerste plaats het beste aan de be
treffende gemeente kan overlaten. Indien deze
een hulpziekenhuis sticht, kan men daar het
beste beoordeelen of niet over de schreef ge-
gaan wordt.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
komt er op terug, dat het dus zal voorkomen,
dat men hier 2 hulpziekenhuizen heeft, 1
plaatselijk en 1 landelijk.
De VOORZITTER antwoordt, dat dijt in
zooverre juist is, dat men het laatste met 2
andere gemeenten samen heeft.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
vraagt zich af, of het niet -eigenaardig aan-
doet, dat men in Terneuzen nu tweemaal het
zelfde werk gaat doen, dus buiten het eigen
hulpziekenhuis er nog een naast stichten gaat.
De VOORZITTER vindt, dat dit niet eigen
aardig is.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
vraagt, waarom, als het eig-en ziekenhuis
groot genoeg is, er ook nog een landelijk bij
gesticht moet worden.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat dit
langs alle zijden bekeken is.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
veronderstelt, dat als het eigen hulpzieken
huis, om het zoo maar eens te noemen, vol is,
automatisch patienten in het intercommunale
ziekenhuis zullen worden opgenomen.
De VOORZITTER is van oordeel, dat het
beter omgedraaid kan worden, en eerst het
intercommi naal ziekenhuis bezet kan worden,
voor tot bez-etting van het eigen ziekenhuis
wordt overgegaan.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
zou het andersom doen, en eerst dat voor de
eigen bevolking bezetten, dan pas het inter
communale ziekenhuis.
De VOORZITTER deelt mede, dat men het
zoo bezien moet, dat men heeft 2 ziekenhuizen,
waarvan 1 op eigen kosten, en het andere ge-
meenschappelijk met enkele andere gemeen
ten. Nu is het zijns inzi-ens van belang voor
Terneuzen dat eerst het ziekenhuis, dat op
gemeensch-appelijke koste-n is ingericht, zal
worden bezet.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
kan dit direct onderschrijven. Daardoor voor-
komt. men de kans dat het eigen hulpzieken
huis vol bezet zou zijn en ook het intercommu-
naal ziekenhuis geen plaats meer heeft.
De VOORZITTER wijst er op, dat die moei-
lijkheid ook is besproken met verschillende
burgemeesters. Indien iemand in Sluiskil b.v.
door een luchtaanval een ongeluk is over-
komen, dan kan hij in het intercommunaal
ziekenhuis terecht. Toen is gevraagd, hoe
moet het nu met de kosten? Daarop is opge
nomen, dat de kosten naar rato van het aan-
tal zielen der bevolking zullen worden gedra-
gen. Men begrijpt toch ook wel, dat als er
een patient in het intercommunaal ziekenhuis
te -Sluiskil zou komen, de medicus niet gaat
vragen of de betrokkene van Westdorpe, Axel,
Zuiddorpe of Terneuzen afkomstig is. Daar
om is in gemeenschappelijk overleg ook beslo-
ten, de -kosten gezamenlijk naar rato te dra
gen. Men kan niet gaan zeggen, dat er b.v.
voor de bevolking van Terneuzen van de 10
bedden 5 gereserveerd worden enz.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
wijst er op, dat het eene uitsluitend voor de
-gem eentenaren is, en het andere het lan
delijke gezamenlijk met andere gemeenten.
Blijft dan het voor Terneuzen ingerichte hulp
ziekenhuis ook bestaan?
De VOORZITTER: Dat blijft ook.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
vraagt naar aanieiding van art. 8 of de bur
gemeester, als hij als commissielid dienst
reizen maakt, dit doet als ambt-enaar.
De VOORZITTER: Ik geloof van wel.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
vraagt, waarom di-t artikel dan is opgenomen.
De heer DE VOS merkt op, dat niet alle
burgemeester-s in de commissie zijn opge
nomen, deze -kosten worden dus thans gedra-
gen door de commissie, waardm dus door alle
gemeenten bijgedragen wordt.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
constateert, -dat indien een ambtenaar als een
burgemeester dienstreizen voor de commissie
maakt, deze -dus op de commissie verhaald
worden.
De VOORZITTER antwoordt, dat de com
missie -een -gemieenschappelijke kas heeft,
waaruit de kosten betaald worden.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
meent, dat dan toch het bezwaar van den heer
Filius -ondervaaigen kan worden.
De heer FILIUS acht na de gegeven toe
lichting art. 8 overbodig.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
wil de verrekening -langs een omweg doen
plaats vinden. De burgemeester geeft ter
secretarie zijn reiskosten op, welke de secre-
tarie dan op de commissie verhaalt. Deze reis
kosten kunnen niet anders zijn dan overeen-
komstig het reisbesluit.
De heer VAN RIETSCHOTEN meent, dat,
indien -in de eerste alinea van art. 8 na reis-
en verblijfkosten wordt opgenomen volgens
rijksregeling" de zaak in orde is.
De heer FILIUS merkt den heer Lam
brechtsen van Rittehm op, dat d a t niet in
art. 8 staat. Indien dit artikel aldus gewijzigd
wordt, dat gelez-en kan worden, dat de reis-
en verblijfkosten zullen verhaald worden vol
gens rijksregeling, kan spreker daarmede
accoord gaan.
De heer COLSEN vindt het 't paard achter
den wagen f-pannen, indien de raad thans deze
regeling goedkeurt. Spreker heeft diikwijls
bij Burgemeester en Wethouders voorstellen
ingediend, en thans moel men hooren -dat een
commissie reeds benoemd is, terwijl de rege
ling nog goedgekeurd moet worden. Waar
omtrent de kosten niets bekend is, zou men
deze thans eerst dienen te weten.
De VOORZITTER antwoordt, dat hij
gezegd heeft, wat de bedoeling is.
De heer COLSEN zou dit niet willen aan-
nemen, er dienen eerst de noodige stukken
voor wat betreft de Kosten, te worden over
gelegd.
De VOORZITTE-R wijst er op, dat men
rekening moet houden met den emst van de
kwestie. Dit kan geen dagen duren, voor zulks
geregeld wordt, want als er een regeling moet
komen, moet dat ineens gebeuren.
De heer VERLINDE meent, dat men met
di-t accoord zou kunnen gaan, en dat daar
mede dus een commissie zou worden ingesteld,
welke het recht heeft, hulpziekenhuizen e.d.
in te richten. Men zou dit in zooverre kun
nen aannemen, dat in principe besloten werd,
toe te treden, met deze restrictie, dat zoodra
de commissie met de kosten bekend is, deze
worden medegedeeld aan den raad en aan
diens oordeel onderworpen.
De VOORZITTER meent, dat dit een
kwestie van de practijk is. De burgemeesters
zijn het er over eens geworden, een intercom
munale regeling te moeten treffen, welkie door
alle raden die hierbij betrokken zijn, moet
worden goedgekeurd. Sommige gemeente
raden hebben dit reeds op 5 September
behan-deld, andere zullen dit in den loop van
deze maand doen. Indien thans die restrictie
gemaakt wordt, kan de regeling niet tot stand
kom-en.
Dc heer VERLINDE merkt op, dat het van
groot belang is, dat men de financieele gevol-
gen van deze regeling kent. Deze kunnen ook
te zwaar zijn voor de gemeente. Daarom acht
hij het nuttig en noodig, dat de raad deze kent.
De VOORZITTER antwoordt, dat het er niet
om gaat of het kan, het m-oet. Deze regeling
wordt door Gedeputeerde Staten goedgekeurd.
Men m-oet verschillende financieele gevolgen
thans anders bekijken dan voor 3-1 Augustus.
De heer VERLINDE vraagt wat er gebeurt
indien dit voorstel geaccepteerd wordt, wordt
er dan een -hulpziekenhuis gebouwd van hout?
De VOORZITTER antwoordt, dat er niet
gebouwd wordt. Er zullen inderdaad uit
gaven te doen zijn, die in normale tijden niet
gevoteerd zouden worden.
De heer DE VOS staat op hetzelfde stand
punt als de heer Verlinde. Ook hij zou dit
besluit willen zien als een principieel besluit.
En als dan de commissie begint te werken,
zou deze een begrooting kunnen overleggen,
zoodat men globaal zou kunnen zien wat de
kosten zijn. Dan kan men nagaan, zooveel
bedden, kost zooveel en ook de andere dingen
die hierbij te pas komen. Dan is het ook den
Voorzitter bekend of hiervoor geleend mag
worden.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat wat
de kosten betreft, de burgemeesters ni-et
alles te zeggen hebben. Zij staan ook onder
toezicht van den Inspecteur voor de lucht-
bescherming.
De heer DE COOK merkt op, dat in art. 5
vermeld staat, dat er te Terneuzen en te
Sluiskil een hulpziekenhuis wordt ingericht.
Deze dienen toch elk voor de plaats zelf.
De VOORZITTER antwoordt, dat de getrof
fen menschen daarheen gebracht worden.
De heer DE COOK constateert, dat dus de
menschen van Terneuzen en Sluiskil op hun
eigen plaats blijven.
De heer VERLINDE is van oordeel, dat
hetgeen hij wil voorstellen, toch niet zoo'n
groot bezwaar kan zijn. In de eerstkomende
vergad-ering van de commissie kan toch de
begrooting van kosten worden opgemaakt, en
dan kan toch dezelfde week een raadsvergade
ring worden gehouden
De VOORZITTER geeft te kennen, dat men
dan voor verschillende gevallen kan komen
te staan. Er zijn 2 mogelijkheden, en wel dat
de raad met de begrooting accoord gaat, of
ook deze te hoog vindt.
De heer VERLHSfoE vraagt wat er gebeurt,
i-ndien de raad de begrooting te ruim zou
achten.
De VOORZITTER vraagt zich af, hoe men
het beter -kan weten dan de menschen die in
dit vraagstuk in zitten. Bovendien staan de
hoofden van den luchtbeschermingsdienst
onder toezicht van den inspecteur voor de
luchtbescherming.
De heer VERLINDE acht het moeilijk thans
een oordeel -uit te spreken.
De VOORZITTER wijst er op. dat de heeren
wel begrijpen moeten, dat men in bijzondere
omstandigheden leeft.
De heer VERLINDE wijst er op, dat deze
aangelege-nheid 14 dagen geleden reeds te
Zaamslag is behandeld.
De VOORZITTER deelt mede, dat hij graag
in -de maand September de geheele regeling
voor elkaar zag.
De heer DE COCK merkt op, bij de bespre-
kingen nooit iets gehoord te hebben omtrent
het aantal bedden dat noodig geacht wordt.
De VOORZITTER antwoordt, dat di-t in
verschillende plaatsen verschillend geregeld is.
Hier is het b.v. weer anders dan in den kring
Zuid-Beveland
Te Goes moest men komen tot de algeheele
inrichting van een hulpziekenhuis. Het hoofd
van den luchtbeschermingsdienst heeft toen
een aantal bedden em toebehooren gereser
veerd. Hij heeft de betrokken leveranciers
gezegd, ik zal de verschillende benoodigd-
heden aanschaffen als de -toestand daar is, en
zal u tot dien tijd van het bedrag der kosten
4 rente vergoed-en. Bij de winkeliers zijn
dus deze materialen en benoodigdheden, bed
den, dekems enz. gereserveerd, er is een post
voor op de begrooting uitgetrokken, en tot
den tijd dat het noodig is, wordt aan de win
keliers over het bedrag van hun levering 4
rente uitgekeerd.
Zoodra spreker van den Minister van Bin
nenlandsche Zaken -een telegram ontvangt, dat
de luchtbeschermingsdienst in werking moet
tr-eden, kan hij al hetgeen noodig is, requi-
reeren voor rekening van het rijk. Zoo ont-
ving spreker onlangs bericht, dat een lucht-
beschermingsoefening gehouden moest worden.
Hierop heeft hij teru-ggeseind, dat hij ni-et kon
oefenen, doch dat hij het noodige zou requi-
reeren, zoodra het telegram van den Minister
kwam, dat de luchtbeschermingsdienst in wer
king treden moest. Hij -kon daartoe niet over-
gaan, als de luchtbeschermingsdienst niet in
wierking kwam. Als het eenmaal zoover is,
zal hij o.m. de auto's die er voor zijn aan
gewezen requireeren, Scheldeoord doen on-t-
ruimen en doen inrichten voor hulpziekenhuis.
Deze regeling brengt voor de gemeente wei-
nig kosten mee. Hij kan dez-e kosten ook niet
opgeven, daar ze eerst bekend worden, zoodra
de noodtoestand is inge-treden. Hoe kan dan
spreker -thans begrooten, wat aanstonds de
boel zal kosten? Voorloopig wordt er nog
niets -gedaan, dit gebeurt pas, zoodra de toe
stand van luchtgevaar is ingetreden.
Deze regeling geeft ruimte om gemeen
schappelijk -een regeling voor te bereiden.
Zoodra deze door Gedeputeerde S-taten is goed
gekeurd, kan men dan ook aan het werk gaan.
Doch -er kan pas aan de hand van deze rege
ling opgetreden worden, als de luchtbescher
mingsdienst eenmaal in werking treden moet.
De heer FILIUS geeft te kennen, dat daar
door de zaak heel anders wordt.
-De VOORZITTER herinnert er aan, dat hij
aan het begin van deze discussie reeds heeft
medegedeeld, dat deze regeling steunt op het
bepaalde in de luchtbeschermingswet.
De heer FILIU-S constateert, dat er dus
voorloopig geen kosten aan verbonden zijn.
De VOORZITTER antwoordt, dat het n u
niets kost. Zoodra van den Minister van Bin
nenlandsche Zaken een telegram komt, dat
de luchtbeschermingsdienst in werking moet
treden, kan be-gonnen worden.
De heer FILIUS geeft te kennen, dat een
en ander hem nu veel duidelijker is.
De VOORZITTER herhaalt, dat hij begon-
nen heeft met te verwijzen naar de lucht
beschermingswet.
De heer VAIN DRIEL geeft in overweging,
dit voorstel zoo te aanvaarden.
De VOORZITTER wijst er op, dat men hier
in vergelijking tot andere kringen, heel voor-
deelig uit is. Zoo heeft men op Walcheren
moeten beginnen -het kasteel Westhove voor
hulpziekenhuis in te richten. Spreker kan de
heeren gerust stellen, dat het thans niet veel
kost. Wat het later zal zijn, valt niet te
zeggen, doch dan moet het.
De heer VAN RIETSCHOTEN zou gaame
inlichtingen ontvangen omtrent zijn vraag met
betrekking tot de schuilkelders, nu dit afge-
loopen is.
De VOORZITTER zal deze inlichtingen
tijdens de omvraag verstrekken.
Het voorstel van Burgemeester en Wethou-
houders tot het aangaan der gemeenschappe-
lijke regeling wordt met algemeene stemmen
aanvaard.
(Wordt vervolgd.)
TERNEUZEN.
(Nadruk verboden.)
Huiwelijks-aangiften. 3 Oct. Gilles Abra
ham Provoost, oud 22 j., jm. en Francina
Elisabeth van der Stigchel, oud 20 j., jd.
Geboorten. 30 Sept. Jacoba Pleuntje, d.
van Cornelis Joos van der Pijl en van Adriana
Elizabeth van de Wege. Jan, z. van Peter
Wisse ep van Helena van Langevelde. Margo
Maria, d. van Will-em Jan Bliek en van Maria
Cornelia Wagenaar. 1 Oct. Marc Arthur,
z. van Charles Prudent van de Bilt en van
Julma Maria Verhelst. 2 Oct. Pieter Jan,
z. van Arie de Koeijer en van Maatje Elisa
beth Verhage. 3 Oct. Theo Alma Josephine,
z. van Frits Martin Gruisen en van Elisa
Johanna Neve. 6 Oct. Sophia Jacoba, d. van
Dingenus Wi-llem Cornelissen en van Susanna
Thona Helena Hoogerwerf. Cornelia Janny,
d. van Nicolaas Hank en van Geertruida Jan-
neke Millenaar.
Overlijden. 2 Oct. Adriana Wolfert, oud
69 j. 5 Oct. Jan de Krijger, oud 85 j., wedn.
van Debora Pietemella van Dixhoorn (won.
te Zaamslag). Janna Maria de Putter, oud
83 j., wed. van Jan Naeije (Won. te Axel).
TERNEUZEN.
In de afgeloopen week hebben zich in deze
-gemeente gevestigd:
-C. J. Leunis, zonder, Wilhelm-inaplantsoen
21, van Deurne (lB.
C. E. Bveraert, zonder, Rosegracht 17, van
Gent.
G. A. Stockman, buffetbediende, Tram-
straat 32, van 's-Gravenhage.
J. J. C. van der Velden, zonder, Nieuw-
straat 19, van Amsterdam.
A. Bos, dienstbode, le De Feijterstraat 31,
van Amsterdam.
J. P. Bos, -dienstbode, le De Feijterstraat 31,
van Amsterdam.
C. de Jonge, zonder, Baandij-k 19, van
Zaamslag.
W. Vernooys, filiaalhouder, Julianastr. 37,
van Oostburg.
A. J. M. Schalken, zonder, Axelschestr. 71,
van Hulst.
L. J. Dieleman, landbouwer, O 16, van Axel.
J. L. Dieleman, landarbeid-er, O 16, van
Axel.
E. S. Meertens, zonder, Kanaalweg 24, van
H-oek.
Vertrokken
P. L. van Damme, schipper, Tholensstr, 57,
naar Hardingsveld.
R. J. Dees, zonder, v. Steenbergenlaan 5,
naar Rotter-dam.
J. G. Dees, zonder, v. Steenbergenlaan 5,
naar Utrecht.
M. P. Neve, buffetjuffrouw, Axelschestraat
151, naar Utrecht.
C. P. van Strien, zonder, Scheldekade 61,
naar Utrecht.
M. Leeuwenstein, schipper, Stationsweg 4,
naar Dordrecht.
G. F. de Clerck, landbouwer, Axelsche
straat 13, naar Vogelwaarde.
J. A. J. Heijdens, landarbeider, NW. Kerk-
straat 8, naar Duitschland.