Burgerlijke Stand LOOP DER BEVOLKING. in hebben, is zij naar zijn meening te klein, want deze heeren zijn ten opzichte van de materie waarom het gaat, toch ondeskundig. In artikel 8 word't verder geregeld de ver goeding voor reis- en verblijfkosten. Tegen de omschrijving hiervan heeft spreker over- wegend bezwaar, daar hi-erin bepaald wordt, dat de commissie zelf de reis- en verblijfkosten bepaalt en niet de raden der betreffende ge- meente, of een dier gemeenteraden, en dat deze vergoedingen dan door de andere worden overgenomen. Dan heeft spreker nog een vraag met betrekking -tot artikel 10. Spreker veronder- stelt, dat een voorbespreking heeft plaats gehad omtrent de raming der kosten die aan een en ander verbonden zijn, en zoo ja, hoe- veel zullen die ongeveer beloopen. Dit inte- resseert spreker speciaal. De opzet van de regeling vindt spreker overigens heel aardig, de commissie komt hiervoor alle lof toe, doch van de antwoorden die hij op die vragen ont- vangt zal het uitbrengen van zijn stem afhangen. De heer DEN HAMER acht het noodzakelijk dat er in het belang van de bescherming tegen luchtaanvallen iets gebeuren moet. Spreker juicht het daix ook toe, dat er in Zeeu-wsch- Vlaanderen plannen gemaakt worden, en dat deze aangelegenheid op verzoek van hooger- hand in orde gebracht worden. Spreker heeft ongeveer dezelfde vragen als de vorige spre- kers, n.l. hetzelfde hetgeen in artikel 6 aar.- gestreept is, ook dat de commissie geheel en al uit burgemeesters bestaat, hij had ook liever gezien, dat daarin mede anderen waren opge- nomen. In dit verband vraagt hij zich af of het niet wenschelijk is, te bepalen, dat de grootste helft uit bnrgemeesters zal bestaan. Uit den aard der zaak zijn de burgemeesters het beste ingelieht en moeten zij ook de ver- antwoording dragen, doch spreker zag toch aan deze bepaling nog gaame toegevoegd dat er uit iedere gemeente 1 lid van den raad als vertegenwoordlger der gemeente optrad. De clausule omtrent de vergoeding voor reis- ep verblijfkosten vervalt naar sprakers over- tuiging, want de bedragen daarvam st-elt de commissie niet vast De heer FILIUS' Dat is niet waar. De heer DEN HAMER vervolgt, dat het niet aangaat, dat de commissieleden zelf de eigen reiskosten vaststellen. Ook omtrent artikel 10 heeft spreker dezelfde vraag als de heer Filius. Hoe hoog zulier. de kosten van een en ander loopen, en kan er geen voorloo- pige begrooting of raming der kosten worden overgelegd. Van de grootte van het hiermede gemoeide bedrag zal ook sprekers stem afhan gen. De heer DE VOS had deze.fde vraag willen stellen als de heer Filius, n.l. of er al iets bekend was omtrent de financieele consequen- ties, die hieraan vastzitten. Spreker vindt de behandeling van dit -\oorstel voorbarig. Als een der leden van den raad een voorstel in- dient moet men hooren van Burgemeester en Wethouders. dat de raad dan ook moet zorgen dat er geld voor is. Thans komt er een voor stel van Burgemeester en Wethouders, dat toch ook geld kosten moet, en nu hoort de raad van niets. De raad zou toch ongeveer moeten weten waarvoor hij zich vastlegt, en hoeveel een en ander kosten zal, hoeveel iedere gemeente er in zal moeten betalen, welke hulpziekenhuizen er zullen komen, en hoeveel deze moeten kosten. De VOORZITTER antwoordt, dat dit in het voorstel staat. De heer DE VOS wijst er op, dat een mieuw ziekenhuis gebouwd zou worden, hetgeen thans afstuit op het onthouden van de goed- keuring aan het garantiebesluit door Gedepu- teerde Staten. De heer VAN -RIETSCHOTEN zou nog iets anders willen vragen. De raad heeft thans dit voorstel voor zich, en dat zal ongetwijfeld geld kosten. Doch hoe staat het met de schuilkelders en andere maatregelen voor de beveiliging der bevolking tegen luchtaanval len. Naar sprekers oordeel kunnen toch beter maatregelen gen-omen worden om te voor- komen, dat de menschen in een ziekenhuis terecht komen. De VOORZITTER merkt op, dat dit niet aan de orde is. De heer VAN RIETSCHOTEN zou het toch gaarne weten. De VOORZITTER zal den heer Van Riet- sehoten gaarne de noodige inlichtingen ver- strekken, in de omvraag. De heer COLS EN merkt op, dat het nog eenige weken zal aanloopen voor er opnieuw raadsvergadering zal worden -gehouden. Hij onderschrijft hetgeen de heer Filius heeft gezegd omtrent de kosten van een en ander. In de laatstgehouden raadsvergadering van Zaamslag meent spreker, dat verteld is, hoe veel de inrichting van een hulpziekenhuis on geveer kosten zou. Kan nu de heer Filius niet voorstellen, dat de gemeenteraad iemand benoemt, om deze kwestie te onderzoeken. Ook omtrent de regeling van het blusschings- werk zou spreker gaame vernemen, hoeveel dit kosten kan. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM herinnert er aan, dat bij den lueh-tbeseher- mingsdienst, zooals die destijds onder leiding van den voorzitter is georganiseerd, er ook reeds een hulpziekenhuis aangewezen was. Is dat hetzelfde of staat dit buiten dit voorstel Is dit gedeelte, zooals het thans georganiseerd wordt, parallel aan hetgeen gebeurd is, of is de bedoeling buiten de plaatselijke, ook een -landelijke organisatie te stichten. Sprekers vraag komt dus hierop neer, komen er in Terneuzen 2 soorten hulpziekenhuizen, een plaatselijk en een landelijk. De heer 't GILDE geeft te kennen, dat nu de verschillende sprekers zich geuit hebben, het gewenscht is, dat mede ook omtrent punt 4 inlichtingen gegeven worden. De VOORZITTER deelt mede, er de voor- keur aan te geven, alle vragen en bezwaren tegelijk te beantwoorden. Dc heer VAN RIETSCHOTEN komt terug op het voorstel van de heeren Filius en Den Hamer. Omtrent de vergoeding van het lid der commissie voor reis- en verblijfkosten meent hij, dat de gemeenteraad zich daarin niet mengen moet. Hij vindt het een gekke situatie dat de raad zou uitmaken, hoeveel het hoofd der gemeente als lid der commissie voor reis- en verblijfkosten mag rekenen. De VOORZITTER zal de sprekers die vra gen steld-en, beantwoorden. Spreker zou wil len beginnen de heeren aan te raden het systeem der luchtbeschermingswet na te gaan. Dan zal blijken, dat de organisatie der lucht- beschermingsdiensten plaatselijk geschiedt aoor de burgemeesters. Zooals overal, is het ook hier gebeurd, en zijn plannen voor lucht- bescherming ontworpen. De dienst is ver- deeld in verschillende hulpdiensten, als brand- weer, ziekenverzorging en dergelijke. Aan dit systeem moet worden vastgehouden, dit wordt dan ook doorgevoerd. Daarnaast wordt aan- dacht geschonken aan de intercommunale be scherming van de verschillende gebieden, dus ook Zeeuwsch-Vlaanderen. Zoo is het ge- kcmen dat spreker werd aangezocht met de hoofden van de luchtbeschermingsdienst niet alleen van deze gemeente doch ook van de andere in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen overleg te plegen om zich te beraden op welke wijze zij 't beste tot het organiseeren van deze gewestelijke bescherming kunnen komen. De hoofden van den luchtbeschermingsdienst moeten overleg plegen met de geneeskundigen voor het aanwijzen van hulpziekenhuizen. Daarvoor wordt dus deskundig advies ge- vraagd. Ook de daarvoor in aanmerking komende localiteiten moeten worden aange wezen. Dit is reeds gebeurd, eerst heeft spre ker met de verschillende burgemeesters deze aangelegenheid besproken, daarna is advies van geneeskundigen gevraagd, -terwijl tevens de aangewezen localiteiten zijn gekeurd door een militaire commissie. De raad heeft spre ker gevraagd om een verslag, men zal het hem toestemmen, dat het om verschillende redenen niet gewenscht is alles te zeggen hetgeen hem hierover bekend is. Uit hetgeen spreker heeft medegedeeld, zal dus wel -gebleken zijn, dat bij de voorgestelde regeling ook anderen dan de hoofden der luchtbescnermingsdiensten zijn ingeschakeld. Deze gaan niet af op eigen deskundigheid, doch laten zich ook door anderen voor de be treffende hulpdiensten voorlichten. Er is ook reeds een regeling -getroffen met de verschil lende artsen, voor zoover deze niet gemobili- seerd zijn, teneinde in het verzorgingsgebied een behoorlijke verzorging der bevolking te verkrij-gen tegen ongevallen door luchtaan vallen. In het begin heeft de heer Filius gezegd, dat hij bezwaren had tegen te groote com- missies, dit is ook met spreker het geval. Hij achtte een commissie van 7 leden te groot, doch is gezwicht voor de argumenten van zijn collega's. Spreker was ook van meening, dat een commissie van 7 -leden nogal groot zou zijn, doch zijn collega's waren van meening, dat deze niet kleiner zijn kon. In de practijk zal zoo gewerkt worden, dat de te volgen werkwijze te voren besproken zal worden, en, als men het daarover eens is, zullen de te n-emen maatregelen door den be- trokken burgemeester z-elf genomen worden. Tot voorzitter en secretaris der commissie zijn gekozen spreker en de burgemeester van Westdorpe. Dan omtrent het bezwaar dat enkele leden hebben tegen art. 8. Het klinkt misschien ook gek, en het kan ook bezwarend voorkomen, dat de reiskosten worden opgemaakt door de commissie zelve, doch dan moet spreker er op wijzen dat dit geschiedt op dezelfde wijze waarop ook de dienstreizen, die voor de ge meente gemaakt worden, worden verrekend. Dit bezwaar moet werkelijk niet te zwaar ge- tild worden. Deze zaak is thans in groote trekken geregeld, de verrekening van kosten voor dienstreizen zal geschieden op dezelfde wijze en tegen het vaste tarief, dat ook aan de gemeente in rekening gebracht wordt. De heeren kunnen er gerust op zijn, dat hiervoor geen fantasiebedragen in rekening gebracht zullen worden, daar men toch gebonden blijft aan de voor dienstreizen geldende tarieven. Alleen zullen in rekening gebracht worden kosten voor reizen die niet gemist kunnen worden. Dan wordt er gevraagd naar de kosten die deze regeling met zich zal brengen, sommige leden vinden dit hun hoofdbezwaar tegen deze regeling, een der leden heeft er zijn afkeuring over uitgesproken, dat de leden niet weten wat de kosten van een en ander zullen zijn, en dan meer speciaal voor wat de gemeente Terneuzen betreft. Spreker moet -hierbij vooropstellen, dat hij inderdaad niet weet hoe groot het aam-deel dezer gemeente in die kosten zal zijn. Dat kan ook niet, want spreker kan thans niet nagaan, welke voorzienimgen er noodig zullen blijken te zijn. Er bestaan voor de inrichting van hulpziekenhuizen verschillende systemen. De provincie Zeelamd vormt een Inspectie, die weer is onderverdeeld in verschillende kringen, nl. Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, Westelijk Zeeuwsch-V'aanderen, Walcheren, Zuid-Beve- land enz. De verschillende kringen vergaderen maan- delijks onder leiding van den Commissaris der Koningin om hun ervaringen uit te wisselen en van de verschillende methoden die gebruikt worden, mededeeling te doen. De wijze zooals het hier is opgelost, is voor wat de kosten be treft, vrij gunstig. Indien het eventueel nood zakelijk is, zal het Rusthuis ,„Scheldeoord" tot hulpziekenhuis worden ingericht en zoo is er in verscmllende plaatsen een localiteit die tot hulpziekenhuis zal worden ingericht. Wat Terneuzen betreft, zal dit dus niet met groote kosten gepaard gaan, de daarvoor noo dige inrichting is er. Het is thans nog niet te zeggen wat de kosten van een en ander zul len zijn, doch spreker vertrouwt, dat dat niet zoo'n vaart zal loopen. Volgens artikel 10 zullen deze kosten omgeslagen worden over de gemeenten waarvoor een dergelijke inrich ting van belang is, dus het is niet zoo, dat b.v. Hontenisse en -Hulst zullen moeten bijdra- gen in de kosten van de inrichting te Terneu zen, doch alleen die gemeenten die er aller- eerst mee te maken hebben. Spreker ver trouwt dan ook, dat het wat de kosten betreft, nogal zal meeloopen. Het gevaar dat Gedepu- teerde Staten dergelijke uitgaven niet zullen goedkeuren bestaat niet, daar deze regeling' tot stand is gekomen op aandrang van den Minister van Binnenlandsche Zakem en derge lijke posten altijd moeten worden goedgekeurd. De heer Lambrechtsen van Ritthem vraagt, in hoeverre de hier te stichten inrich-tingen parallel zullen loopen, het is zoo, dat plaatse lijk hulpposten worden ingericht, doch daar naast bestaat er ook de intercommunale hulp, op grond van het plan dat spreker uiteengezet heeft. Hij g-eiooft, hiermede de gestelde vra gen te hebben bean-twoord. De heer FILIUS is den voorzitter dankbaar voor de gegeven uiteenzetting, doch per slot heeft hij geen antwoord on-tvangen op de vra gen, die hjj gesteld heeft. In theorie moge het juist zijn, dat de voorzitter en in de andere plaatsen de burgemeesters belast zijn met het uitvoeren van maatregelen voor den luchtbe schermingsdienst, doch vast staat dat deze functionarissen toch ook verantwoording schuldig zijn aan den raad. De VOORZITTER antwoordt, dat dit niet juist is. De heer FILIUS vervolgt, dat, wat het andere element betreft, de Voorzitter in zijn toel ichting zegt, dat overleg met de genees kundigen is gepleegd. Spreker twijfelt daar niet aan, doch meent, dat het toch van zeer groot nut is, menschen in de commissie te hebben, die inderdaad deskundiigen zijn. Wat de kwestie van art. 8, die der vergoedingen betreft, staat spreker niet op het standpunt van den Voorzitter. Hij verwacht ook niet, dat declaraties tot fantastische bedragen inge- diend zullen worden. Toch zou hij de redactie hiervan willen lez-sn, dat alleen reis- en ver blijfkosten worden vergoed tot het werkelijk gemaakte bedrag der kosten. De VOORZITTER: Dat spreekt vanzelf. De heer FILIUS: Dat spreekt niet vanzelf. In den regel staat in een instructie, tot welke bedragen reis- en verblijfkosten zullen worden vergoed. Spreker zegt dit, zonder zelfs maar even te twijfelen aan de goede trouw van de betreffende functionarissen. De VOORZITTER merkt op, gezegd te heb ben. dat deze vergoedingen voor reis- en ver blijfkosten zijn geregeld volgens het tarief dat ook voor rijksambtenaren geldt. De heer FILIUS gelooft direct dat dit ook zoo zal gebeuren, doch dit staat niet in de regeling. De VOORZITTER merkt op, dat men bij deze regeling niet te doen heeft met particu- lieren, doch met ambtenaren die gebonden zijn aan de daarvoor vastgestelde tarieven. De heer FILIUS meent, dat dat in dit geval niet juist is. Naar zijn meening is volgens deze redactie geen enkele burgemeester gehouden om te declareeren overeemkomstig de bepalin- gen van het reisbesluit. Uit art. 10 blijkt na bespreking, dat de ge- heele zaak op zoodanig losse sohroeveh staat, dat men zich daaromtr-ent ook geen voorstel- ling kan vormen. Daarom heeft spreker ook gezegd, dat hij geen bean-twoording heeft ge- kr-egen van zijn vraag. De VOORZITTER vraagt, op welke vragen hij niet geantwoord heeft. De heer FILIUS geeft te kennen geen ant woord te hebben ontvangen op de vraag, wat de kosten zouden zijn. De VOORZITTER geeft te kennen gezegd te hebben, dat hij dat niet kon aangeven, doch de heer Filius doet het voorkomen, alsof hij een vraag niet zou hebben beantwoord. De heer FiLIU-S merkt op, dat de Voor zitter gezegd heeft, dat het met de kosten wel gaan zou. De VOORZITTER: Welk antwoo-rd kan ik anders g-ev-en? De heer FILIUS: Indien dat zoo is, kan dit voorstel naar mijm opvattin-g niet behand-eld worden. De VOORZITTER: Wannee-r wilt u het dan behandelen, als de toestand van gevaar er eenmaal is? De heer FILIUS meent, dat dit voorstel be- handeld kan worden, zoodra er een plan is overgelegd, dat beooideeld kan worden. De VOORZITTER geeft te kennen, dat alleen -een overzicht verkregen kan worden als het gevaar er eenmaal i-s. De heer FILIUS is van meening, dat met de inrichting van die din-gen toch niet begon- nen zal worden als het gevaar er is. Men moet toch weten wat de kosten zijn om deze zaak op te zetten. Spreker zou -dit gaarne willen weten, anders zal hij zich verplicht zien, tegen te stemmen. De heer DEN HAMER komt terug op het bepaalde in art. 6. Hij geeft in overweging, de commissie uit te breiden met een-ige per- sonen buiten de commissie om. Hij geeft in overweging, deze commissie uit 7 personen met nog 3 personen uit te breiden, die geen burgemeester zijn. In art. 8 kan spreker niet zien hetgeen de heer Filius er in zit. Hij is van meening, dat alleen reis- en verblijfkosten in rekening ge bracht kunnen worden, en geen kosten die niet gemaakt zijn, hij vertrouwt ook dat zulks niet gebeuren zal. De heer FILIUS verkla'art in staat te zijn declaraties te toonen, waar wel dergelijke kos ten op staan. De heer DEN HAMER vervolgt, dat uit artikel 10 blijkt, dat hierin alleen betalen moeten de gemeenten die er belang bij hebben. Hij vraagt, hoe dit geregeld wordt. De VOORZITTER antwoordt, dat die kos ten omgeslagen worden. De heer DEN HAMER merkt op, dat de aandeelen der gemeenten niet genoemd wor den. De VOORZITTER antwoordt, dat dit er niets mee te maken heeft. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM zou gaame eenige toelichting ontvangen. In dien spreker juist ingelieht is, zullen hulp ziekenhuizen ingericht worden in het belang der omliggende gemeenten, die ook in de kos ten meebetalen. De VOORZITTER: Naar rato van -het aan- tal inwoners. Zooals uit art. 4 blijkt, zal het hulpziekenhuis te Terneuzen dienst doen voor de gemeenten Axel en Zaamslag, terwijl Sluis- kil onder c. genoemd wordt. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM merkt op, dat men geen controle heeft op de andere gemeenten, het kan best voorkomen, dat een der gemeenten er een groot bedrag. b.v. 10.000 voor uitgeven moet, daarop heeft men geen controle. De VOORZITTER is van oordeel, dat men dit in de eerste plaats het beste aan de be treffende gemeente kan overlaten. Indien deze een hulpziekenhuis sticht, kan men daar het beste beoordeelen of niet over de schreef ge- gaan wordt. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM komt er op terug, dat het dus zal voorkomen, dat men hier 2 hulpziekenhuizen heeft, 1 plaatselijk en 1 landelijk. De VOORZITTER antwoordt, dat dijt in zooverre juist is, dat men het laatste met 2 andere gemeenten samen heeft. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM vraagt zich af, of het niet -eigenaardig aan- doet, dat men in Terneuzen nu tweemaal het zelfde werk gaat doen, dus buiten het eigen hulpziekenhuis er nog een naast stichten gaat. De VOORZITTER vindt, dat dit niet eigen aardig is. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM vraagt, waarom, als het eig-en ziekenhuis groot genoeg is, er ook nog een landelijk bij gesticht moet worden. De VOORZITTER geeft te kennen, dat dit langs alle zijden bekeken is. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM veronderstelt, dat als het eigen hulpzieken huis, om het zoo maar eens te noemen, vol is, automatisch patienten in het intercommunale ziekenhuis zullen worden opgenomen. De VOORZITTER is van oordeel, dat het beter omgedraaid kan worden, en eerst het intercommi naal ziekenhuis bezet kan worden, voor tot bez-etting van het eigen ziekenhuis wordt overgegaan. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM zou het andersom doen, en eerst dat voor de eigen bevolking bezetten, dan pas het inter communale ziekenhuis. De VOORZITTER deelt mede, dat men het zoo bezien moet, dat men heeft 2 ziekenhuizen, waarvan 1 op eigen kosten, en het andere ge- meenschappelijk met enkele andere gemeen ten. Nu is het zijns inzi-ens van belang voor Terneuzen dat eerst het ziekenhuis, dat op gemeensch-appelijke koste-n is ingericht, zal worden bezet. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM kan dit direct onderschrijven. Daardoor voor- komt. men de kans dat het eigen hulpzieken huis vol bezet zou zijn en ook het intercommu- naal ziekenhuis geen plaats meer heeft. De VOORZITTER wijst er op, dat die moei- lijkheid ook is besproken met verschillende burgemeesters. Indien iemand in Sluiskil b.v. door een luchtaanval een ongeluk is over- komen, dan kan hij in het intercommunaal ziekenhuis terecht. Toen is gevraagd, hoe moet het nu met de kosten? Daarop is opge nomen, dat de kosten naar rato van het aan- tal zielen der bevolking zullen worden gedra- gen. Men begrijpt toch ook wel, dat als er een patient in het intercommunaal ziekenhuis te -Sluiskil zou komen, de medicus niet gaat vragen of de betrokkene van Westdorpe, Axel, Zuiddorpe of Terneuzen afkomstig is. Daar om is in gemeenschappelijk overleg ook beslo- ten, de -kosten gezamenlijk naar rato te dra gen. Men kan niet gaan zeggen, dat er b.v. voor de bevolking van Terneuzen van de 10 bedden 5 gereserveerd worden enz. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM wijst er op, dat het eene uitsluitend voor de -gem eentenaren is, en het andere het lan delijke gezamenlijk met andere gemeenten. Blijft dan het voor Terneuzen ingerichte hulp ziekenhuis ook bestaan? De VOORZITTER: Dat blijft ook. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM vraagt naar aanieiding van art. 8 of de bur gemeester, als hij als commissielid dienst reizen maakt, dit doet als ambt-enaar. De VOORZITTER: Ik geloof van wel. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM vraagt, waarom di-t artikel dan is opgenomen. De heer DE VOS merkt op, dat niet alle burgemeester-s in de commissie zijn opge nomen, deze -kosten worden dus thans gedra- gen door de commissie, waardm dus door alle gemeenten bijgedragen wordt. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM constateert, -dat indien een ambtenaar als een burgemeester dienstreizen voor de commissie maakt, deze -dus op de commissie verhaald worden. De VOORZITTER antwoordt, dat de com missie -een -gemieenschappelijke kas heeft, waaruit de kosten betaald worden. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM meent, dat dan toch het bezwaar van den heer Filius -ondervaaigen kan worden. De heer FILIUS acht na de gegeven toe lichting art. 8 overbodig. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM wil de verrekening -langs een omweg doen plaats vinden. De burgemeester geeft ter secretarie zijn reiskosten op, welke de secre- tarie dan op de commissie verhaalt. Deze reis kosten kunnen niet anders zijn dan overeen- komstig het reisbesluit. De heer VAN RIETSCHOTEN meent, dat, indien -in de eerste alinea van art. 8 na reis- en verblijfkosten wordt opgenomen volgens rijksregeling" de zaak in orde is. De heer FILIUS merkt den heer Lam brechtsen van Rittehm op, dat d a t niet in art. 8 staat. Indien dit artikel aldus gewijzigd wordt, dat gelez-en kan worden, dat de reis- en verblijfkosten zullen verhaald worden vol gens rijksregeling, kan spreker daarmede accoord gaan. De heer COLSEN vindt het 't paard achter den wagen f-pannen, indien de raad thans deze regeling goedkeurt. Spreker heeft diikwijls bij Burgemeester en Wethouders voorstellen ingediend, en thans moel men hooren -dat een commissie reeds benoemd is, terwijl de rege ling nog goedgekeurd moet worden. Waar omtrent de kosten niets bekend is, zou men deze thans eerst dienen te weten. De VOORZITTER antwoordt, dat hij gezegd heeft, wat de bedoeling is. De heer COLSEN zou dit niet willen aan- nemen, er dienen eerst de noodige stukken voor wat betreft de Kosten, te worden over gelegd. De VOORZITTE-R wijst er op, dat men rekening moet houden met den emst van de kwestie. Dit kan geen dagen duren, voor zulks geregeld wordt, want als er een regeling moet komen, moet dat ineens gebeuren. De heer VERLINDE meent, dat men met di-t accoord zou kunnen gaan, en dat daar mede dus een commissie zou worden ingesteld, welke het recht heeft, hulpziekenhuizen e.d. in te richten. Men zou dit in zooverre kun nen aannemen, dat in principe besloten werd, toe te treden, met deze restrictie, dat zoodra de commissie met de kosten bekend is, deze worden medegedeeld aan den raad en aan diens oordeel onderworpen. De VOORZITTER meent, dat dit een kwestie van de practijk is. De burgemeesters zijn het er over eens geworden, een intercom munale regeling te moeten treffen, welkie door alle raden die hierbij betrokken zijn, moet worden goedgekeurd. Sommige gemeente raden hebben dit reeds op 5 September behan-deld, andere zullen dit in den loop van deze maand doen. Indien thans die restrictie gemaakt wordt, kan de regeling niet tot stand kom-en. Dc heer VERLINDE merkt op, dat het van groot belang is, dat men de financieele gevol- gen van deze regeling kent. Deze kunnen ook te zwaar zijn voor de gemeente. Daarom acht hij het nuttig en noodig, dat de raad deze kent. De VOORZITTER antwoordt, dat het er niet om gaat of het kan, het m-oet. Deze regeling wordt door Gedeputeerde Staten goedgekeurd. Men m-oet verschillende financieele gevolgen thans anders bekijken dan voor 3-1 Augustus. De heer VERLINDE vraagt wat er gebeurt indien dit voorstel geaccepteerd wordt, wordt er dan een -hulpziekenhuis gebouwd van hout? De VOORZITTER antwoordt, dat er niet gebouwd wordt. Er zullen inderdaad uit gaven te doen zijn, die in normale tijden niet gevoteerd zouden worden. De heer DE VOS staat op hetzelfde stand punt als de heer Verlinde. Ook hij zou dit besluit willen zien als een principieel besluit. En als dan de commissie begint te werken, zou deze een begrooting kunnen overleggen, zoodat men globaal zou kunnen zien wat de kosten zijn. Dan kan men nagaan, zooveel bedden, kost zooveel en ook de andere dingen die hierbij te pas komen. Dan is het ook den Voorzitter bekend of hiervoor geleend mag worden. De VOORZITTER geeft te kennen, dat wat de kosten betreft, de burgemeesters ni-et alles te zeggen hebben. Zij staan ook onder toezicht van den Inspecteur voor de lucht- bescherming. De heer DE COOK merkt op, dat in art. 5 vermeld staat, dat er te Terneuzen en te Sluiskil een hulpziekenhuis wordt ingericht. Deze dienen toch elk voor de plaats zelf. De VOORZITTER antwoordt, dat de getrof fen menschen daarheen gebracht worden. De heer DE COOK constateert, dat dus de menschen van Terneuzen en Sluiskil op hun eigen plaats blijven. De heer VERLINDE is van oordeel, dat hetgeen hij wil voorstellen, toch niet zoo'n groot bezwaar kan zijn. In de eerstkomende vergad-ering van de commissie kan toch de begrooting van kosten worden opgemaakt, en dan kan toch dezelfde week een raadsvergade ring worden gehouden De VOORZITTER geeft te kennen, dat men dan voor verschillende gevallen kan komen te staan. Er zijn 2 mogelijkheden, en wel dat de raad met de begrooting accoord gaat, of ook deze te hoog vindt. De heer VERLHSfoE vraagt wat er gebeurt, i-ndien de raad de begrooting te ruim zou achten. De VOORZITTER vraagt zich af, hoe men het beter -kan weten dan de menschen die in dit vraagstuk in zitten. Bovendien staan de hoofden van den luchtbeschermingsdienst onder toezicht van den inspecteur voor de luchtbescherming. De heer VERLINDE acht het moeilijk thans een oordeel -uit te spreken. De VOORZITTER wijst er op. dat de heeren wel begrijpen moeten, dat men in bijzondere omstandigheden leeft. De heer VERLINDE wijst er op, dat deze aangelege-nheid 14 dagen geleden reeds te Zaamslag is behandeld. De VOORZITTER deelt mede, dat hij graag in -de maand September de geheele regeling voor elkaar zag. De heer DE COCK merkt op, bij de bespre- kingen nooit iets gehoord te hebben omtrent het aantal bedden dat noodig geacht wordt. De VOORZITTER antwoordt, dat di-t in verschillende plaatsen verschillend geregeld is. Hier is het b.v. weer anders dan in den kring Zuid-Beveland Te Goes moest men komen tot de algeheele inrichting van een hulpziekenhuis. Het hoofd van den luchtbeschermingsdienst heeft toen een aantal bedden em toebehooren gereser veerd. Hij heeft de betrokken leveranciers gezegd, ik zal de verschillende benoodigd- heden aanschaffen als de -toestand daar is, en zal u tot dien tijd van het bedrag der kosten 4 rente vergoed-en. Bij de winkeliers zijn dus deze materialen en benoodigdheden, bed den, dekems enz. gereserveerd, er is een post voor op de begrooting uitgetrokken, en tot den tijd dat het noodig is, wordt aan de win keliers over het bedrag van hun levering 4 rente uitgekeerd. Zoodra spreker van den Minister van Bin nenlandsche Zaken -een telegram ontvangt, dat de luchtbeschermingsdienst in werking moet tr-eden, kan hij al hetgeen noodig is, requi- reeren voor rekening van het rijk. Zoo ont- ving spreker onlangs bericht, dat een lucht- beschermingsoefening gehouden moest worden. Hierop heeft hij teru-ggeseind, dat hij ni-et kon oefenen, doch dat hij het noodige zou requi- reeren, zoodra het telegram van den Minister kwam, dat de luchtbeschermingsdienst in wer king treden moest. Hij -kon daartoe niet over- gaan, als de luchtbeschermingsdienst niet in wierking kwam. Als het eenmaal zoover is, zal hij o.m. de auto's die er voor zijn aan gewezen requireeren, Scheldeoord doen on-t- ruimen en doen inrichten voor hulpziekenhuis. Deze regeling brengt voor de gemeente wei- nig kosten mee. Hij kan dez-e kosten ook niet opgeven, daar ze eerst bekend worden, zoodra de noodtoestand is inge-treden. Hoe kan dan spreker -thans begrooten, wat aanstonds de boel zal kosten? Voorloopig wordt er nog niets -gedaan, dit gebeurt pas, zoodra de toe stand van luchtgevaar is ingetreden. Deze regeling geeft ruimte om gemeen schappelijk -een regeling voor te bereiden. Zoodra deze door Gedeputeerde S-taten is goed gekeurd, kan men dan ook aan het werk gaan. Doch -er kan pas aan de hand van deze rege ling opgetreden worden, als de luchtbescher mingsdienst eenmaal in werking treden moet. De heer FILIUS geeft te kennen, dat daar door de zaak heel anders wordt. -De VOORZITTER herinnert er aan, dat hij aan het begin van deze discussie reeds heeft medegedeeld, dat deze regeling steunt op het bepaalde in de luchtbeschermingswet. De heer FILIU-S constateert, dat er dus voorloopig geen kosten aan verbonden zijn. De VOORZITTER antwoordt, dat het n u niets kost. Zoodra van den Minister van Bin nenlandsche Zaken een telegram komt, dat de luchtbeschermingsdienst in werking moet treden, kan be-gonnen worden. De heer FILIUS geeft te kennen, dat een en ander hem nu veel duidelijker is. De VOORZITTER herhaalt, dat hij begon- nen heeft met te verwijzen naar de lucht beschermingswet. De heer VAIN DRIEL geeft in overweging, dit voorstel zoo te aanvaarden. De VOORZITTER wijst er op, dat men hier in vergelijking tot andere kringen, heel voor- deelig uit is. Zoo heeft men op Walcheren moeten beginnen -het kasteel Westhove voor hulpziekenhuis in te richten. Spreker kan de heeren gerust stellen, dat het thans niet veel kost. Wat het later zal zijn, valt niet te zeggen, doch dan moet het. De heer VAN RIETSCHOTEN zou gaame inlichtingen ontvangen omtrent zijn vraag met betrekking tot de schuilkelders, nu dit afge- loopen is. De VOORZITTER zal deze inlichtingen tijdens de omvraag verstrekken. Het voorstel van Burgemeester en Wethou- houders tot het aangaan der gemeenschappe- lijke regeling wordt met algemeene stemmen aanvaard. (Wordt vervolgd.) TERNEUZEN. (Nadruk verboden.) Huiwelijks-aangiften. 3 Oct. Gilles Abra ham Provoost, oud 22 j., jm. en Francina Elisabeth van der Stigchel, oud 20 j., jd. Geboorten. 30 Sept. Jacoba Pleuntje, d. van Cornelis Joos van der Pijl en van Adriana Elizabeth van de Wege. Jan, z. van Peter Wisse ep van Helena van Langevelde. Margo Maria, d. van Will-em Jan Bliek en van Maria Cornelia Wagenaar. 1 Oct. Marc Arthur, z. van Charles Prudent van de Bilt en van Julma Maria Verhelst. 2 Oct. Pieter Jan, z. van Arie de Koeijer en van Maatje Elisa beth Verhage. 3 Oct. Theo Alma Josephine, z. van Frits Martin Gruisen en van Elisa Johanna Neve. 6 Oct. Sophia Jacoba, d. van Dingenus Wi-llem Cornelissen en van Susanna Thona Helena Hoogerwerf. Cornelia Janny, d. van Nicolaas Hank en van Geertruida Jan- neke Millenaar. Overlijden. 2 Oct. Adriana Wolfert, oud 69 j. 5 Oct. Jan de Krijger, oud 85 j., wedn. van Debora Pietemella van Dixhoorn (won. te Zaamslag). Janna Maria de Putter, oud 83 j., wed. van Jan Naeije (Won. te Axel). TERNEUZEN. In de afgeloopen week hebben zich in deze -gemeente gevestigd: -C. J. Leunis, zonder, Wilhelm-inaplantsoen 21, van Deurne (lB. C. E. Bveraert, zonder, Rosegracht 17, van Gent. G. A. Stockman, buffetbediende, Tram- straat 32, van 's-Gravenhage. J. J. C. van der Velden, zonder, Nieuw- straat 19, van Amsterdam. A. Bos, dienstbode, le De Feijterstraat 31, van Amsterdam. J. P. Bos, -dienstbode, le De Feijterstraat 31, van Amsterdam. C. de Jonge, zonder, Baandij-k 19, van Zaamslag. W. Vernooys, filiaalhouder, Julianastr. 37, van Oostburg. A. J. M. Schalken, zonder, Axelschestr. 71, van Hulst. L. J. Dieleman, landbouwer, O 16, van Axel. J. L. Dieleman, landarbeid-er, O 16, van Axel. E. S. Meertens, zonder, Kanaalweg 24, van H-oek. Vertrokken P. L. van Damme, schipper, Tholensstr, 57, naar Hardingsveld. R. J. Dees, zonder, v. Steenbergenlaan 5, naar Rotter-dam. J. G. Dees, zonder, v. Steenbergenlaan 5, naar Utrecht. M. P. Neve, buffetjuffrouw, Axelschestraat 151, naar Utrecht. C. P. van Strien, zonder, Scheldekade 61, naar Utrecht. M. Leeuwenstein, schipper, Stationsweg 4, naar Dordrecht. G. F. de Clerck, landbouwer, Axelsche straat 13, naar Vogelwaarde. J. A. J. Heijdens, landarbeider, NW. Kerk- straat 8, naar Duitschland.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1939 | | pagina 6