MEDDELEN VAN VERVOER. Landbouwberichten. Gemengde Berichten AUTO'S IN HET WINSCHOTERDIEP GEREDEN. DOOR DEN SCHRIK OVERLEDEN. GROOTE BRAND TE HOOGWOUB. DE VLAM IN EEN PAN VET GESLAGEN. 10 20 13 56 1405 907 5 10 30 gg 1415 ja, welke, nog niet was geeindigd. Ged. Staten vinden thans aanleiding deze aangelegenheid in een: afzonderlijk voorstel te behandelen, wesiial've 'net deel van bet voorstel van Nov. j.l. om de motie-de Pauw te verwerpen, ach- terwege is gebl'eveh. Ten eerste stellen zij voor de betrokken arti- kelen in overeenstemming te brengen rnet de nieuwe bepalingen betreffen.de de dienstplicht. Verder om in het geval dat de dijkgraaf van een polder tevens ontvanger-griffier is enkele verrieatingen o.a. het onderzoek van het ad- ministratief en financieel beheer aan den plaatsver'vanger van dijkgraaf op te dra- gen. Als nieuw wordt voorgesteld, d'at de kos ten zekerheidstelling van den ontvanger-grif fier op den secretaris-ontvanger door den pol der of het waterschap zullen worden betaald. Ged. Staten hebben overwegend toezwaar tegen het bepalen, dat een arbeider niet alleen bij het eindigen van zijn 65e levensjaar, maar ook als hij, vroeger ongeschikt blijkt tenge- volge van invaliditeit door ziekte, pensioen kan krijgen en ook tegen een ander voorstel nl. om de invaliditeitsrente aan te vullen tot het bedrag, waar op de Pensioenwet recht zou geven als de polderarbeiders een ambtelijke aanstelling zouden hebben. Dit zou volgens Ged. Staten tot groote onbillijkheid leiden tegenover de ambtenaren die 10 pensioens- verhaal moeten goed vinden. Een uitgebreider controle van de polderkas- sen is ingesteld; een naar voren gebrachte fraude verzekering zou aantrekkelijk kunnen zijn, maar .kan Foch slechts in overweging ge- geven en niet opgedrongen worden. Geldleening Provincie Zeeland. Ged. Staten van Zeeland stellen aan de Prov. Staten voor eene geldleening aan te gaan van ten hoogste 1.525.000 tegen parikoers en een rente van ten hoogste 4 zulks voor een bedrag van 1.325.000 voor de kosten van den bouw van een nieuwe motorveerboot voor den Prov. Stoombootdienst en 200.000 voor kapi- taalverstrekking aan de N.V. Waterleiding- Maatschappij ,Midd'en-IZeelandi' De obligaties zullen groot zijn /1000 doch kunnen worden gesplitst in twee obligaties van 500. DE LANDBOUWCRISISMAATREGELEN. Dezer dagen heeft het Verbond van Neder- landsche Werkgevers een brochure gepubli- ceerd over de plannen van de regeering om de bevoegdheden, welke aan de landbouwcrisiswet kunnen worden ontleend, aan de bedrijfsgenoo- ten over te dragen. Voor dit stelsel werd indertijd een ipleidooi gevoerd in het rapport van de commissie-Van Loon, terwijl ook de publicatie van een ontwerp-landbouworde- ningswet van Minister Deckers nog versch in het geheugen ligt. Het meest recente echter is een rapport over dit onderwerp, uitgabracht door een eommissie, bestaande uit twee hoofd- ambtenaren en zes vertegenwoordigers van den landbouw. Het inmiddels ingediende wet^- ontwerp betreffende het algemeen verbindend en onverbindend verklaren van bedrijfsregelin- gen in den landbouw (ontwerp-landbouw- bedrijfsregelingwetheeft het verbond geen aanleiding gegeven tot wijziging van zijn standpunt, gelijk dit in deze brochure wordt uiteengezet. Opgemerkt wordt, dat bij alle landbouwcrisismaatregelen voor den landbouw het belangrijkste is de omvang van den land- bouwsteun en de omvang van de gesteunde productie. Beide onderwerpen 'zijn echter naar de meening van het verbond in verband met de handelspolitiek, de belastingpolitiek, de draagkracht van de bevolking, de kosten van levensonderhoud, enz., bij een overdracht van bevoegdheden aan de belanghebbenden niet anders te regelen dan bij het thans geldende ambtelijke systeem. Voor den landbouw zal er dus practisch weinig veranderen. Hierbij komt, dat de Minister van Oecono- mische Zaken, ziji het dan wellicht achter de schermen, over alle voor den landbouw be- langrijke punten de volstrekte zeggenschap houdt. Daardoor is, naar de meening van het verbond, van den nieuwen koers niet te ver- wachten een versterking van het verantwoor- delijkheidsgevoel en evenmin een matiging in critiek op de regeering. Het verleenen van bevoegdheden aan landbouworganisaties, wan- neer het betreft het zoeken van nieuwe afzet- gebieden, rationaliseering van het bedrijf, kortom het verbeteren van de techniek van productie en afzet, kan bij het verbond over het algemeen op .geen bezwaar stuiten. Orga- nisaties, zooas de regeering deze thans door de bedrijfsgenooten wil laten vormen, zijn voor dit doel echter overbodig te achten. Voor het meerendeel zijn echter de maatregelen, welke door organisaties van de bedrijfsgenooten zul len moeten worden overgenomen, gegrond op de landbouwcrisiswet en betreffen dan prijzen van landbouwproducten, omvang van de pro ductie, centralisatie van aan- en verkoop, enz. en dit nu is een terrein vol meeningsverschil- len. Landbouw, Industrie, handel en verkeer zullen ten aanzien van deze maatregelen totaal verschillende inzichten hebben, hetgeen de practijk gedurende de achter ons liggende jaren van landbouwcrisispolitiek duidelijk heeft aangetoond. Over de richting alsook over het tempo, kortom over aard en strekking van de te nemen maatregelen is men het in de kringen van bij de landbouwcrisispolitiek be trokken groepen der bevolking ook vaak oneens. Voorts moet in aanmerking worden geno- men, dat van de direct belanghebbenden niet is te verwachten, dat zij zich in hun daden zullen richten naar het algemeene belang. Be langhebbenden .kunnen nimmer onpartijdig zijn. Dit is alleen van de regeering te ver wachten en daarom moet ook de regeering, evenals tot dusverre is geschied, ten voile de verantwoordelijkheid voor de landbouwcrisis politiek blijven dragen. Wie zal er bovendieh in de nieuw .gevormde organen letten op de belangen van den consument Wanneer alle bij de landbouwcrisispolitiek betrokken belan gen in het bestuur van een nieuw te vormen orgaan zouden zijn vertegenwoordigt, krijgt men een zoo omvangrijk apparaat, dat daar- mede niet meer zou kunnen worden gewerkt. Een overheersching van de eene groep door de andere groep van onze bevolking zal dan ook ongetwijfeld het gevolg moeten zijn van de door de regeering beoogde overneming van de landbouwcrisismaatregelen door de bedrijfs genooten. Op deze gronden moet het Verbond de bestaande plannen afwijzen en voelt het zich geroepen een waarschuwend geluid te laten hooren. Drie inzittenden verdronken. Woensdagmiddag <^m ongeveer vier uur is te Scheemda een emstig auto-ongeluk ge- beurd, waarbij drie personen om het leven i zijn gekomen. Omstreeks 3 uur was het echtpaar Wiers- ma uit Wittewierum (gemeente ten Boer) i per auto Aop weg naar Sellingen (gemeente Vlagtwedde), waar de ongeveer 60jarige moe- der van den heer Wiersma woont, die zich met het vijfjarig zoontje van het echtpaar eveneens in den auto bevond. Tusschen Scheemda en Winschoten is de auto in botsing gekomen met een open perso- nenauto, welke uit Groningen kwam. Na de aanrijding kwamen beide auto's in het Win- schoterdiep terecht. In den auto uit Groningen zat slechts een persoon, die zich kon redden en behouden aan wal wist te komen. De andere auto, een gesloten auto, kwam een flink stuk van den wal in het water terecht en verdween geheel onder water. Van alle kanten kwam hulp opdagen, doc-h het mocht slechts gelukken den heer Wiersma te redden. Zijn 32jarige vrouw, het zoontje en de moeder van den heer Wiersma konden niet meer worden beVrijd en kwamen om het leven. Kort na het gebeurde zijn de lijken op- gehaald. Hen onmiddellijk ontboden geneesheer kon slechts den dood constateeren. Het stoffelijk overschot van de drie slaehtoffers werd voor- loopig naar het gemeentehuis te Scheemda gebracht. De heer Wiersma die zeer onder den in- druk van het geibeurde was, begaf zich, na van droge kleeren te zijn voorzien, naar het gemeentehuis voor het geven van inlichtin- gen. Beide auto's zijn later op den middag ge- litiht. Er zijn, voor zoover is na te gaan, geen ooggetuigen van het ongeluk geweest, zoodat alleen de betrokkenen zelf verklaringen kun nen doen. Wei waren terstond na het ongeluk eenige schippers ter plaatse, die zich te wa ter begaven en met bijlen de ruiten van de auto's insloegen en het dak bewerkten. De auto van den heer Pol had vier deuren en was bovendien voorzien van een schuifdak, dat openstond. De redding van deze inzittende ging vrij gemakkelijk. Moeilijker was het red- dingwerk op den anderen auto, die, evenals de eerste, geheel onder water zat. Het was een tweedeurs-auto, die nog maar eenige duizen- den km had afgelegd. De bestuurder had zich op de kap van den auto weten te werkeii, maar was zoo onder den indruk van het ge beurde dat hij den helpers geen inlichtingen kon geven over het aantal passagiers, dat zich in den auto bevond. Een militair, die als grensbewaker te Scheemda is gelegen, ontdeed zich van zijn uniform, om naar de inzittenden te duiken. 'Hij slaagde er in twee vrouwen naar boven te brengen, die evenwel geen tee- kenen van leven meer gaven. Het jongetje kon echter niet worden gevonden. Met de lier van een schip, dat op slechts enkele meters afstand van de plek lag, werd de auto met de kap boven water geheschen, waarna ook het derde slachtoffer aan wal kon worden ge bracht. Twee geneesheeren uit Scheemda waren inmiddels ter plaatse gekomen en trachtten met zuurstofapparaten de levensgeesten van de drenkelingen op te wekken. Het mocht evenwel niet gelukken. Vermoedelijk hebben de slaehtoffers heel wat van het onreine fa- briekswater binnengakregen. Gemeente- en rijkspolitie uit Scheemda en marechaussee uit Winschoten, geassisteerd door veel militairen uit Scheemda, leidden het onderzoek en hielden de menigte belang- stellenden op een afstand. Er waren eenige remsporen op den weg zichtbaar en om deze intact te houden, werd het verkeer verlegd. De slaehtoffers werden met een militairen vrachtauto naar een landbouwschuur in de nabijheid vervoerd. De auto's, welke niet emstig beschadigd waren, zijn spoedig met een kraanwagen op het droge gebracht. Men venmoedt, dat de beide auto's bij het inhalen in elkaar vast zijn geraakt en zoo gezamelijk in het water zijn gereden. In het water lagen de auto's echter ongeveer 10 meter van elkaar verwijderd. BRAND DOOR CHOCOLADE-SIGAREN. Dinsdagmiddag speelden twee vijfjarige jongens in een houten zom-erhuisje, achter de Hugo de Grootstraat te Zandvoort. Zij rook- ten chocolade-sigaren, toen een der knapen op het denkbeeld kwam, dit zoete speelgerei wat echter te doen zijn en het aan te steken. Hij wist lucifers te vinden en de gevolgen bleven niet uit. j Eerst ontvlamde een hoeveelheid papier en dit was voldoende om het houten gebouwtje in enkele oogenblikken in lichtelaaie te zetten. De brandweer was spoedig ter plaatse, doch inmiddels had het vuiur ook een tweede J zomerhuisje aangetas't. Beide houten gebou- i wen waren tot den grond toe afgebrand, toen de brandweer arriveerde, die overigens kon voorkomen, dat de woningen in de buurt aan- getast werden. Wei hebben die groote schade aan het buitenhoutwerk opgeloopen. De jongens hebben den brand tijdig kun nen ontvluchten. EEN LOODS VAN DE ARTILLERIE- INRIOHTING AFGEBRAND. Dinsdagmiddag te ongeveer drie uur is door onbekende oorzaak .brand ontstaan in een loods van de Artillerie-Inrichtingen aan de Hemforug, die als bergplaats van allerlei materiaai gebruikt werd. Ontpofbare stof- fen bevonden zich hier niet in, en de loods was zoo gelegen dat voor gebouwen, waar deze wel aanwezig zijn, niet gevreesd behoefde te worden. De' slechts kleine loods is geheel in de vlammen opgegaan; doordat van den bi and zeer zware- rookwolken opstegen, die tot op grooten afstand zichtbaar waren, dacht men te Zaandam en aan de Noordzijde van Amsterdam met een zeer ernstigen brand te doen te hebben. Van alle kanten alarmeerde men de brandweer te Zaandam en die te Am sterdam, die echter niet uitgeruikt zijn, omdat men daar reeds bericht had dat het geval van weinig beteekenis wSs!' De fabrieksbrandweer van de Hembrug heeft den brand gebluscht; van de loods is slechts een puinhoop over- gebleven. GEVAARLIJKE KWALLEN. In het Vad. schrijft baron Taets van Amerongen van Woudenberg uit Zeist naar aanleiding van een artikel over kwallen in zee, dat er ook kwallen zijn, die een vergift uitstralen, dat bij sommigen voor de hersenen een ellendige uitrwenking heeft. „Jaren ge- leden ben ik door deze dieren gestoken en binnen hoogstens drie minuten heb ik daar door mijn geheugen totaal verloren en zoo, dat ik voor de doktoren twee dagen in bed heb moeten blijven en vrij ernstig ziek ben geweest. Ruim tien jaar later, ook bij het zwemmen in zee, ondervond ik precies het- zelfde. Er is toen veel over dit verschijnsel geschreven in medische bladen. Nu is er wel een middel om zich met ammonia in te wrij- ven, maar in zee beschikt men niet over zoo iets en ik weet, dat op de tienduizend baders slechts een zeer klein percentage aan zoo iets onderhevig is. Toch is het van belang het te weten." TUMULT OP STATION TE MEPPEL. Zooals elken Zondagavond was ook nu Zon- dag weer een aantal opgeschoten kwajongens uit het nahijgelegen .Steenwijk naar Meppel gekomen, om daar eens den boel op stelten te zetten. Tegen elf uur was het beschonken stel, zich geweldig aanstellende, op den Sta- tionsweg, daarbij de passeerenden lastig val- lende, zoodat de politie werd gewaarschuwd, en zich een tweetal agenten derwiaarts begaf. Vooral drie kwajongens waren er voortdurend op uit om ruzie te zoeken. De vlegels waren, zoo meldt de Tel., toen de politiemannen op den Stationsweg arriveerden, inmiddels het stationsperron opgegaan, alwaar zij ruze zoch- ten met den heer H., gemeente-veldwachter van iStaphorst, die zijn familie naar den trein bracht. Direct werd een kloppartij ontketend. Een familielid van den heer H. snelde naar de telefoon om de politie te alarmeeren. Deze was inmiddels vpor het station aangekomen en hoorde van het tumult en de ruzie op het perron, waarop <je politiemannen toesnelden om hun collega te ontzetten. Juist kwam ook de trein aangereden. De hoofdman van de drie jongens werd door de agenten gegrepen en het ieek, alsof hij gewillig mee zou gaan. Maar juist, toen de trein zich in beweging zette, rukte hij zich los en trachtte op^den trein te springen. Door de te groote snelheid van den trein en mede gehinderd door de agen ten, gelukte hem dit echter niet. Hij; wist ech ter het emplacement op te vluchten, waarop een der agenten zijn revolver trok en den vluchteling vier a vijf schoten nazond, zonder hem evenwel te raken. Over het emplacement achtervolgden twee agenten den vluchtende, terwijl ook een derde politieman assistentie verleende, die per rijwiel de achtervolging over den Parallelweg inzette. Deze agent zag den gezochte zich in een tuin verschuilen. De agent naderde heel voorzichtig, terwijl zijn collega's nog op het station aan het zoeken waren, en liet zich onverwacht boven op den verdachte vallen, waarop deze geboeid werd. De jongen werd op het politiebureau ingeslo- ten. Het bleek te zijn een zekere J. ter H., werkloos meubelmaker uit Steenwijk, wien het wel duidelijk zal worden, dat een dergelijke baldadigheid niet ongestraft kan blijven. DE VELBWACHTER VAN PIJNACKEK GESOHORST. Men meldt aan de N. R. Crt.: De gemeenteveldwachter S. te Pijnacker is geschorst. De voornaamste reden voor deze schorsing schijnt wel gelegen te zijn in het feit, dat in den laatsten tijd herhaalde malen j klachten door particulieren werden gedaan omtrent het niet opmaken van proces-verbaal, wanneer dit noodig was. De nieuwe Rijiksweg RotterdamDen Haag loopt voor een groot gedeelte ook over grond- gebied van Pijnacker. Vaak hebben daar on- gelukken plaats, waaromtrent dan proces- j verbaal moest worden opgemaakt. Zoo had eenigen tijd geleden een emstig ongeluk op- geluk op genoemden weg plaats, waarin de veldwachter S. werd gemoeid. Tot verwonde- j ring van de betrokkenen bemerkte men niets van een strafvervolging. Toen hierover werd I geinformeerd bij justitieele autoriteiten bleek I dat S. geen verbaal had doorgezonden. Dit moet ook bij andere geVallen niet hebben plaats gehad. Voorts zou het zijn voorgekomen, dat aan een landbouwer, wiens vergunning voor het bezitten van een vuurwapen was ingetrokken, door bemiddeling van S. op onrechtmatige wijze een ander is verstrekt. VEGHTPARTIJ TE ROERMOND. In het cafe de Maasstroom aan de Roerkade te Roermond heeft een bloedige vechtpartij plaats gehad tusschen twee schippers, die tij- dens het veriblijf in het cafe rnzie hadden ge- kregen over een oude vete. De ruzie liep plotseling zoo hoog, dat het tweetal, een ze kere V. en een zekere M., elkaar te lijf gin- gen. Alvorens de politie, die binnen enkele minuten na de waarschuwing ter plaatse was, in had kunnen grijpen, had M. een op een der tafels staande glazen aschbak gegrepen en er V. mee op het hoofd geslagen. Nadat de po- litieassistentie was versterkt is het tweetal geboeid onder leiding van den inspecteur naar een politiebureau overgeforacht, waar inmid dels een doikter aanwezig was. Spoedig bleek dat V. er ernstiger aan toe was dan men aan- vankelijk had gedacht. V. moest naar een ziekenhuis worden overgebracht. Bij een nader onderzoek door de politie werd op de achterplaats van het cafe een weggeworpen bijl, welke met bloed was besmeurd, gevon den. BIJ HET BADEN VERDRONKEN. Het lljarig zoontje van den heer B. de Boer te Vianen is bij het baden in de rivier de Lek verdronken. Men slaagde er spoedig in het lijkje op te halen. In een benedenhuis aan het Barentszpiein te Amsterdam heeft zich een drama afge- speeld. Een ongeveer 40jarige vrouw, die in behoeftige finaneieele omstandigheden ver- keerde en daardoor den laatsten tijd aan zwaarmoedigheid leed, heeft zich in tegen- woordigheid van haar bejaarde moeder in de polsen gesneden. De oude vrouw sohrok zoo- danig, dat zij dood bleef. De dochter werd na verbonden te zijn naar het Wilhelminagasthuis vervoerd. SOHIPPER VERDRONKEN. In de Waalhaven te Rotterdam is verdron ken de 48jarige schipper M. Lagarde, die aan boord van kraan no. 10 van de N.V. Stuwa- doors Mij. Neptunes woonde. De schippei is tijdens werkzaamheden op de drijvende kraan uitgegleden en overboord geslagen. Zijn zoon die ook aan boord verblijf houdt, heeft hem kort na het ongeluk opgehaald, maar de levensgeesten waren toen reeds geweken. MUG VEROORZAAKT EEN MOTOR-ONGELUK. De heer Brouwer uit Breukelen reed des nachts te kwart voor edn te Bodegrgven met zijn motorfiets, toen hem een mug in het oog vloog. De man radkte de macht over zijn stuur kwijt en botste tegen den muur van de gas- fabriek, aldus de Msb. Hij viel, brak beide armen en liep verschillende ernstige kwetsu- ren op. In zeer ernstigen toestand werd het slachtoffer naar Utrecht vervoerd en aldaar in een der ziekenhuizen opgenomen. Een felle brand heeft in de gemeente 'Hoog- woud (Nfl.) gewoed, waardoor een bakkerij en drie woonhuizen in de asch zijn gelegd. De biand is ontstaan in den schoorsteen van de bakkerij van M. A. Wit. Door den fellen Zuidwestenwind stond de bakkerij spoedig in lichte laaie, waarna het vuur zich meedeelde aan de daarnaast gelegen woningen van J. Hop en D. Bakker. Hoewel de brandweer vlug ter plaatse was, kon zij tegen de vuurzee niets uitrichten. Zij moest aanzien, dat de vlammen haar vernie- lend werk voortzetten en oversloegen naar de aan den overkant van den weg gelegen boer- derij van PKoeman. De bakkerij en de drie woningen brandden geheel uit. Van de inboe- dels kon niets gered worden. Twee varkens zijn in de vlammen omgekomen. Doordat het vuur in een pan met vet sloeg, is brand ontstaan in de woning van den land bouwer W. Bosman te Slochteren. In minder dan geen tijd stond het hiuis in lichte laaie Het brandde tot den grond af. DRONKEN SCHILDER BRACHT WAT LEVEN IN DE BROUWERIJ. Dp het Oranjeplein te 's Gravenhage ont- stond een volledige volksoploop. Aller a'an- dacht was gevestigd op een schilder, die bezig was de pui van een huis te schilderen. Dat deed hij echter niet op de gabruikelijike ma- mer, maar op wel zeer ongewone wijze vandaar de groote belangstelling. Met ietwat onzekere hand smeerde hij de verf op het houtwerk, maar hij zorgde er daarbij wel voor dat hij niet steeds dezelfde kleur gebruikte. Om beurten doo.pte hij zijn kwast in een an deren pot verf, waardoor het huis al spoedig een zeer bont uiterlijk kreeg. En de belang stelling van zich vroolijk makende toeschou- wers groeide maar steeds aan, tot ze einde- hjk zoo groot werd, dat de schilder het maar beter vond het hazenpad te kiezen. De oorzaak van het veelikleurige geschilder was het feit, dat hij voor zijn werk wat al te veel sterken dranJt gebruikt had. PALING IN DE AMSTERDAMSCHE GRACHTEN. Zondagavond laat verdrong zich op de brug in de Utrechtsche straat, over de Heerengracht te Amsterdam een dichte menigte, waaruit levendige commentaren opstegen. Zij, die aan de brugleuning stonden, wezen met uit- gestrekte handen naar het groenige water en zeer duidelijk waren zoowel opgetogenheid als spijt uit de stemmen te vernemen. Het was dan ook wel de moeite waard. Door de een of andere oorzaak waren n.l. bij het spuien dei grachten tientallen en tientallen, ja hon- derden dikke palingen door het stroomende water uit den Amstel meegevoerd en telken- male schoten hun kronikelende vette ruggen, duidelijk zichtbaar het licht der felle boog- lampen onder de brug, waar zij zonder ook maar een seconde belaagd te zijn in het veilige duister verdwenen. .Steeds weer werd hun verschijnen met enthousiast gejuich begroet. Telkens opnieuw verdwenen zij onder een koor van spijtige uitroepen. Het is uitgesloten om ook maar bij benade- ring te schattem hoeveel paling wel onder deze brug is doorgetrokken, dat het echter een belangrijke hoeveelheid moet zijn geweest blijkt wel, wanneer men weet, dat "omstreeks tien uur des avonds de eerste palingen de aan- dacht der voorbijgangers trokken en dat nog lang na middernacht tientallen zich langs de brugleuning verdrongen om den grooten trek van het landverhuizend kronkelgedierte gade te slaan. Zeeuwsch-Vlaamsohe Tramweg-Maatschappij. BUSDIENST NAAR CADZAND. Zaterdf^en om de veertien dagen, voor -de eerste maal op as Zaterdae 1 Tuli riidt dijkeULlTcad^d-°Strandt00r) Vi& ZaamSla^' Terneuzen, Sluiskil-brug, Philippine en IJzen- Vertrekuren: Axel (postkantoor) 13.15 uur, Temeuzen (Ziekenhuis of Tramstation) JceqiifijipisA uojoao^ .sSbbp s, jbuba. uo^^ofiiqs^BB^ (8 ireii spuoAB s.) inn 02 61 suaouaAa punspno uba Snjoj -jnti op anfinuazcr Jnn OS'8 uaznauuoj, Unn 02'8 (aooquBgisodj jexy una gI 8 -puBzpBD «bu uoznouaex^exy em ;S[nH uba sn;SJnv IVS spuoab s.) mn 0g-6T puBDs-punzpno uba Sru unn cgn (uoiWS) ogflpuozn 'ann^i Breskens V Schoondijkc Oostburg Draaibrug A Draaibrug V Aardenburg Eede Stroobr.(D.S.> Maldeghcm A Brugge bus bus bus D 6 58 a 707 716 7 25 7 26 7 20 7 23 7 31 7 25 7 35 7 30 7 40 7 35 7 45 7 40 752 32. Dieasten BRESKENS-EEDE-BRUGGE BRESKENS-SLUIS OOSTBURG-CADZAND Onderneemster N.V. STOOMTRAM-MAATSCHAPPIJ BRESKENS-MALDEGHEM te Bresken* Vanaf 1 Juli tot en met 16 Sept. 1939 Op werkdagen bus tram bus bus bus bus bus tram bus bus bus bus bus bus tram bus tram tram b tli nS 927 1045 c 12—13 15 13 15 14 30 15 43 17 "7 >°55 12 2013 25 13 25 14 40 15 53 17 10 O il n rZ 05 12 12 40 13 35 13 35 14 50 16 03 17 20 839 956 957 11 14 1209 1302 13 44 13 44 14 59 16 12 17 29 7 28 7 50 7 55 18 1519 30 18 35 19 40 18 55 19 50 20 32 19 13 19 59 20 48 20 45 21 firugge Maldeghem Stroobrugge Eede (D.S.) Aardenburg Draaibrug Draaibrug Oostburg Schoondijke Breskens bus D 6 20 630 6 40 6 50 bus bus 745 750 755 8— 730 804 7 34 8 05 7 35 814 7 45 7 55 805 8 25 8 40 «j 10— u 13 09 v 13 45 84° 845 U 10 05 1324 u 1350 850 a 1010 j 1336 1354 855 1015 bi ,3 46 H_ bus tram bus bus tram bus bus bus bus tram tram I-us bus bu, bu7 bus bus tram bus tram B 17 30 192320 "3 m 17 35 19 38 20 05 a s 17 40 19 50 17 45 20 i! a 17 50 2010 a 17 57 9—10 05 Jj 950 1100 g g 9 55 11 05 5 0 10 1114 8— 8 42 10 05 11 20 g U 8 04 8 57 g 10 09 11 24 g 8 05 9 05 9 41 10 10 11 25 1235 1314 814 9 03 915 9 58 1020 11 35 1248 1248 1332 913 1016 10 3011 45 12 58 12 58 9 23 10 36 10 40 11 55 13 08 13 08 14 30 14 40 14 50 15 1515 Breskens V Groede Nicuwvliet Cadzand Retranchement A Retranchement V Sluis Draaibrug A bus tram tram c 811 8 25 8 32 8 46 8 53 8 55 9— 9 03 9 25 9 05 9 40 JL 14 03 8 H50 s 14 54 X 14 59 S 15 05 1509 13 50 15 10 16 16 17 35 14— 15 20 16 25 17 45 14 1015 30 16 35 17 55 14 20 15 40 16 45 18 05 16 20 18 05 17 10 19 17 15 19 07 17 23 19 14 17 29 19 20 17 34 19 25 19 30 19 40 19 50 20 20 30 20 39 20 48 21 20 06 21 02 21 15 2011 21 15 bus bus 1042 S 10 50 10 55 11 10 3 w CQ "•g 1230 a S 1235 tram bus 1156 S 1211 1219 1234 12 40 12 43 g 12 55 13 45 13 09 13 50 CQ tram Draaibrug .V 7 Sluis 717 Retranchement A Retranchement V 7 28 Cadzand 7 34 Nieuwvliet 7 48 Groede 7 55 Breskens A 8 09 bus tram tram bus bus tram bus bus tram bus tram bus tram bus tram tram bus tram bus tram bus tram 14 26 a 15 42 a 1812 19 30 1440 1556 J! 1827 M 1945 14 47 S 16 03 2 18 34 2 19 53 15 01 CQ 1616 CQ 18 48 CQ 20 08 15 07 13 16 23 S 18 55 1510 g 16 25 2 18 56 g 2016 15 23 16 10 16 38 17 25 19 09 19 25 20 29 1615 17 30 19 23 19 30 20 44 bus Breskens V Schoondijke Oostburg Draaibrug A Draaibrug V Aardenburg Eede Stroobr.(D.S.) Maldeghem A "foge Op Zondagen tram bus tram bus tram bus tram bus bus tram tram 718 7 23 7 20 7 35 747 7 57 807 811 10 45 82011 05 8 30 11 25 839 11 44 840 8 45 850 8 55 900 905 1315 1815 13 35 18 35 13 5615 4018 55 14 14 15 58 1914 11 53 14 23 11 58 14 38 12 03 14 50 1208 15 1213 1510 21 45 21 55 22 05 21 12 2214 21 30 19 23 22 15 19 27 22 20 19 31 19 35 19 39 1948 22 51 23 06 bus tram tram tram bus tram bus tram tram bus bus tram Brugge Maldeghem Stroobrugge Eede (D.S.) Aardenburg Draaibrug Draaibrug Oostburg Schoondijke Breskens 7 25 A V 7 30 7 40 7 50 A 8 8- 817 812 8 21 830 842 857 9 32 9 50 1010 10 30 10 40 11 25 1132 11 39 11 44 11 49 1251 1257 13 02 13 07 1312 11 55 1313 16 4516 55 21 10 1213 13 2317 0317 13 21 20 20- 1602 20 50 16 12 20 55 16 22 21 16 34 21 05 22 21 2307 16 49 21 09 22 25 23 21 12 32 12 52 8 54 8 58 8 59 9 13 9 30 9 43 9 52 9 59 1014 10 22 10 37 bus 815 8 23 830 834 835 bus 9 48 9 53 959 10 04 1005 9 57 11 !5 11 25 12 10 13 45 M 30 15 16 13 1730 18 10 02 11 20 12— 12 15 13 50 14451505 1550 16 18 17— 1735 1825 jj s 1213 1458 j 16 03 s 17 13 u 1838 12 20 1507 15 1608 15 1716 15 1841 v 3 1234 3 1512 1616 B 1723 0 1848 *9 bS 1248 bi 15 24 bl 1631 bl 1738 bl 1902 S 1255 15 30 g 16 39 S 17 46 19 09 S S 1310 g 1542 g 1654 g 18- g 1924 Oostburg V Zuidzande Cadzand(Dorp),, Cadz. (Strand) Cadz. (Haven) A Cadz. (Haven) V Cadz. (Strand) Cadzand(Dorp)„ Zuidzande Oostburg A D Alleen op Donderdag. a Alleen b Niet op Maandag en Woensdag, bus 11 10 11 13 bus 12 12 08 1215 12 20 1221 tram 13 36 13 47 13 59 14 04 1406 tram 14 40 14 50 15 01 15 06 tram 15 50 1601 1616 16 21 16 23 bus 8 37 8 40 8 46 8 53 9 bus 10 08 1010 1015 10 22 10 30 tram 18 05 18 16 18 28 18 33 1835 bus 11 15 11 20 11 27 11 34 bus 12 25 12 27 12 34 12 40 12 47 tram 14 08 14 10 1415 14 27 14 38 tram 15 08 1512 15 24 15 35 tram 17 10 17 12 17 23 1734 17 44 op Maandag en Woensdag c Alleen op Woensdag. tram 18 40 18 42 18 48 19 1911 tram 19 25 19 36 19 48 19 53 19 55_ .ram 20 20 02 20 08 20 20 20 31 Breskens V Groede Nieuwvliet Cadzand Retranchement A Retranchement V Sluis Draaibrug A Draaibrug V Sluis Retranchement A Retranchement V Cadzand Nieuwvliet Groede Breskens A tram tram tram tram 811 1042 1312 8 25 10 56 13 26 8 32 11 04 13 34 8 46 11 18 13 48 853 11 25 13 55 8 55 11 26 13 56 9 08 9 15 11 38 14 09 93011 52 1423 tram tram tram tram tram 6 50 8 58 11 52 14 25 7 05 913 930 12 06 14 39 943 1219 14 51 7 17 9 50 12 20 14 52 7 24 9 57 1227 14 59 7 39 1012 12 42 1514 7 47 10 20 12 50 15 22 8 02 10 35 13 05 15 37 17 32 21 30 17 52 21 40 tram tram tram 1542 18 12 21 41 15 56 18 26 21 55 1604 18 34 22 02 1618 18 48 22 16 16 25 18 55 22 22 16 26 18 56 22 23 16 39 19 09 22 36 16 53 19 22 22 50 tram 16 55 17 09 17 21 17 23 1730 17 44 17 52 18 07 (ram 2010 20 25 20 38 20 40 2047 21 02 21 10 21 25 Oostburg V Zuidzande Cadzand(Dorp),, Cadz. (Haven)A tram tram tram tram tram 8 20 10 55 12 03 13 24 14 35 831 11 06 1214 13351446 8 46 11 18 12 27 13 48 14 59 8 53 11 25 12 34 13 5515 06 Cadz. (Haven) V Cadzand(Dorp),, Zuidzande Oostburg A tram tram tram i.ram tram 855 11 27 1236 13 57 15 08 9 02 11 34 12 43 14 04 15 15 9 14 11 46 12 55 14 16 15 27 9 25 11 57 13 06 14 27 15 38 tram tram tram 17 05 18 12 20 05 17 16 18 23 20 16 17 30 18 35 20 28 17 37 18 41 20 35 .ram (lain tram )7 40 18 42 2037 17 47 18 48 20 47 17 59 19- 20 59 18101911 21 10 De aankomst en vettrekuren te Biugge jijn in Belgischen tijd aangegeven.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1939 | | pagina 8