MEDDELEN VAN VERVOER.
Landbouwberichten.
Gemengde Berichten
AUTO'S IN HET WINSCHOTERDIEP
GEREDEN.
DOOR DEN SCHRIK OVERLEDEN.
GROOTE BRAND TE HOOGWOUB.
DE VLAM IN EEN PAN VET
GESLAGEN.
10 20 13 56 1405
907 5 10 30 gg 1415
ja, welke, nog niet was geeindigd. Ged. Staten
vinden thans aanleiding deze aangelegenheid
in een: afzonderlijk voorstel te behandelen,
wesiial've 'net deel van bet voorstel van Nov.
j.l. om de motie-de Pauw te verwerpen, ach-
terwege is gebl'eveh.
Ten eerste stellen zij voor de betrokken arti-
kelen in overeenstemming te brengen rnet de
nieuwe bepalingen betreffen.de de dienstplicht.
Verder om in het geval dat de dijkgraaf van
een polder tevens ontvanger-griffier is enkele
verrieatingen o.a. het onderzoek van het ad-
ministratief en financieel beheer aan den
plaatsver'vanger van dijkgraaf op te dra-
gen. Als nieuw wordt voorgesteld, d'at de kos
ten zekerheidstelling van den ontvanger-grif
fier op den secretaris-ontvanger door den pol
der of het waterschap zullen worden betaald.
Ged. Staten hebben overwegend toezwaar
tegen het bepalen, dat een arbeider niet alleen
bij het eindigen van zijn 65e levensjaar, maar
ook als hij, vroeger ongeschikt blijkt tenge-
volge van invaliditeit door ziekte, pensioen
kan krijgen en ook tegen een ander voorstel
nl. om de invaliditeitsrente aan te vullen tot
het bedrag, waar op de Pensioenwet recht zou
geven als de polderarbeiders een ambtelijke
aanstelling zouden hebben. Dit zou volgens
Ged. Staten tot groote onbillijkheid leiden
tegenover de ambtenaren die 10 pensioens-
verhaal moeten goed vinden.
Een uitgebreider controle van de polderkas-
sen is ingesteld; een naar voren gebrachte
fraude verzekering zou aantrekkelijk kunnen
zijn, maar .kan Foch slechts in overweging ge-
geven en niet opgedrongen worden.
Geldleening Provincie Zeeland.
Ged. Staten van Zeeland stellen aan de Prov.
Staten voor eene geldleening aan te gaan van
ten hoogste 1.525.000 tegen parikoers en een
rente van ten hoogste 4 zulks voor een
bedrag van 1.325.000 voor de kosten van den
bouw van een nieuwe motorveerboot voor den
Prov. Stoombootdienst en 200.000 voor kapi-
taalverstrekking aan de N.V. Waterleiding-
Maatschappij ,Midd'en-IZeelandi'
De obligaties zullen groot zijn /1000 doch
kunnen worden gesplitst in twee obligaties
van 500.
DE LANDBOUWCRISISMAATREGELEN.
Dezer dagen heeft het Verbond van Neder-
landsche Werkgevers een brochure gepubli-
ceerd over de plannen van de regeering om de
bevoegdheden, welke aan de landbouwcrisiswet
kunnen worden ontleend, aan de bedrijfsgenoo-
ten over te dragen. Voor dit stelsel werd
indertijd een ipleidooi gevoerd in het rapport
van de commissie-Van Loon, terwijl ook de
publicatie van een ontwerp-landbouworde-
ningswet van Minister Deckers nog versch in
het geheugen ligt. Het meest recente echter
is een rapport over dit onderwerp, uitgabracht
door een eommissie, bestaande uit twee hoofd-
ambtenaren en zes vertegenwoordigers van
den landbouw. Het inmiddels ingediende wet^-
ontwerp betreffende het algemeen verbindend
en onverbindend verklaren van bedrijfsregelin-
gen in den landbouw (ontwerp-landbouw-
bedrijfsregelingwetheeft het verbond geen
aanleiding gegeven tot wijziging van zijn
standpunt, gelijk dit in deze brochure wordt
uiteengezet. Opgemerkt wordt, dat bij alle
landbouwcrisismaatregelen voor den landbouw
het belangrijkste is de omvang van den land-
bouwsteun en de omvang van de gesteunde
productie. Beide onderwerpen 'zijn echter naar
de meening van het verbond in verband met
de handelspolitiek, de belastingpolitiek, de
draagkracht van de bevolking, de kosten van
levensonderhoud, enz., bij een overdracht van
bevoegdheden aan de belanghebbenden niet
anders te regelen dan bij het thans geldende
ambtelijke systeem. Voor den landbouw zal
er dus practisch weinig veranderen.
Hierbij komt, dat de Minister van Oecono-
mische Zaken, ziji het dan wellicht achter de
schermen, over alle voor den landbouw be-
langrijke punten de volstrekte zeggenschap
houdt. Daardoor is, naar de meening van het
verbond, van den nieuwen koers niet te ver-
wachten een versterking van het verantwoor-
delijkheidsgevoel en evenmin een matiging
in critiek op de regeering. Het verleenen van
bevoegdheden aan landbouworganisaties, wan-
neer het betreft het zoeken van nieuwe afzet-
gebieden, rationaliseering van het bedrijf,
kortom het verbeteren van de techniek van
productie en afzet, kan bij het verbond over
het algemeen op .geen bezwaar stuiten. Orga-
nisaties, zooas de regeering deze thans door de
bedrijfsgenooten wil laten vormen, zijn voor
dit doel echter overbodig te achten. Voor het
meerendeel zijn echter de maatregelen, welke
door organisaties van de bedrijfsgenooten zul
len moeten worden overgenomen, gegrond op
de landbouwcrisiswet en betreffen dan prijzen
van landbouwproducten, omvang van de pro
ductie, centralisatie van aan- en verkoop, enz.
en dit nu is een terrein vol meeningsverschil-
len. Landbouw, Industrie, handel en verkeer
zullen ten aanzien van deze maatregelen totaal
verschillende inzichten hebben, hetgeen de
practijk gedurende de achter ons liggende
jaren van landbouwcrisispolitiek duidelijk
heeft aangetoond. Over de richting alsook
over het tempo, kortom over aard en strekking
van de te nemen maatregelen is men het in de
kringen van bij de landbouwcrisispolitiek be
trokken groepen der bevolking ook vaak
oneens.
Voorts moet in aanmerking worden geno-
men, dat van de direct belanghebbenden niet
is te verwachten, dat zij zich in hun daden
zullen richten naar het algemeene belang. Be
langhebbenden .kunnen nimmer onpartijdig
zijn. Dit is alleen van de regeering te ver
wachten en daarom moet ook de regeering,
evenals tot dusverre is geschied, ten voile de
verantwoordelijkheid voor de landbouwcrisis
politiek blijven dragen. Wie zal er bovendieh
in de nieuw .gevormde organen letten op de
belangen van den consument Wanneer alle
bij de landbouwcrisispolitiek betrokken belan
gen in het bestuur van een nieuw te vormen
orgaan zouden zijn vertegenwoordigt, krijgt
men een zoo omvangrijk apparaat, dat daar-
mede niet meer zou kunnen worden gewerkt.
Een overheersching van de eene groep door
de andere groep van onze bevolking zal dan
ook ongetwijfeld het gevolg moeten zijn van
de door de regeering beoogde overneming van
de landbouwcrisismaatregelen door de bedrijfs
genooten. Op deze gronden moet het Verbond
de bestaande plannen afwijzen en voelt het
zich geroepen een waarschuwend geluid te
laten hooren.
Drie inzittenden verdronken.
Woensdagmiddag <^m ongeveer vier uur is
te Scheemda een emstig auto-ongeluk ge-
beurd, waarbij drie personen om het leven i
zijn gekomen.
Omstreeks 3 uur was het echtpaar Wiers-
ma uit Wittewierum (gemeente ten Boer) i
per auto Aop weg naar Sellingen (gemeente
Vlagtwedde), waar de ongeveer 60jarige moe-
der van den heer Wiersma woont, die zich
met het vijfjarig zoontje van het echtpaar
eveneens in den auto bevond.
Tusschen Scheemda en Winschoten is de
auto in botsing gekomen met een open perso-
nenauto, welke uit Groningen kwam. Na de
aanrijding kwamen beide auto's in het Win-
schoterdiep terecht.
In den auto uit Groningen zat slechts een
persoon, die zich kon redden en behouden
aan wal wist te komen. De andere auto, een
gesloten auto, kwam een flink stuk van den
wal in het water terecht en verdween geheel
onder water.
Van alle kanten kwam hulp opdagen, doc-h
het mocht slechts gelukken den heer Wiersma
te redden. Zijn 32jarige vrouw, het zoontje en
de moeder van den heer Wiersma konden niet
meer worden beVrijd en kwamen om het
leven. Kort na het gebeurde zijn de lijken op-
gehaald.
Hen onmiddellijk ontboden geneesheer kon
slechts den dood constateeren. Het stoffelijk
overschot van de drie slaehtoffers werd voor-
loopig naar het gemeentehuis te Scheemda
gebracht.
De heer Wiersma die zeer onder den in-
druk van het geibeurde was, begaf zich, na
van droge kleeren te zijn voorzien, naar het
gemeentehuis voor het geven van inlichtin-
gen.
Beide auto's zijn later op den middag ge-
litiht.
Er zijn, voor zoover is na te gaan, geen
ooggetuigen van het ongeluk geweest, zoodat
alleen de betrokkenen zelf verklaringen kun
nen doen. Wei waren terstond na het ongeluk
eenige schippers ter plaatse, die zich te wa
ter begaven en met bijlen de ruiten van de
auto's insloegen en het dak bewerkten. De
auto van den heer Pol had vier deuren en was
bovendien voorzien van een schuifdak, dat
openstond. De redding van deze inzittende
ging vrij gemakkelijk. Moeilijker was het red-
dingwerk op den anderen auto, die, evenals de
eerste, geheel onder water zat. Het was een
tweedeurs-auto, die nog maar eenige duizen-
den km had afgelegd. De bestuurder had zich
op de kap van den auto weten te werkeii,
maar was zoo onder den indruk van het ge
beurde dat hij den helpers geen inlichtingen
kon geven over het aantal passagiers, dat zich
in den auto bevond. Een militair, die als
grensbewaker te Scheemda is gelegen, ontdeed
zich van zijn uniform, om naar de inzittenden
te duiken. 'Hij slaagde er in twee vrouwen
naar boven te brengen, die evenwel geen tee-
kenen van leven meer gaven. Het jongetje
kon echter niet worden gevonden. Met de lier
van een schip, dat op slechts enkele meters
afstand van de plek lag, werd de auto met de
kap boven water geheschen, waarna ook het
derde slachtoffer aan wal kon worden ge
bracht.
Twee geneesheeren uit Scheemda waren
inmiddels ter plaatse gekomen en trachtten
met zuurstofapparaten de levensgeesten van
de drenkelingen op te wekken. Het mocht
evenwel niet gelukken. Vermoedelijk hebben
de slaehtoffers heel wat van het onreine fa-
briekswater binnengakregen.
Gemeente- en rijkspolitie uit Scheemda en
marechaussee uit Winschoten, geassisteerd
door veel militairen uit Scheemda, leidden
het onderzoek en hielden de menigte belang-
stellenden op een afstand. Er waren eenige
remsporen op den weg zichtbaar en om deze
intact te houden, werd het verkeer verlegd.
De slaehtoffers werden met een militairen
vrachtauto naar een landbouwschuur in de
nabijheid vervoerd.
De auto's, welke niet emstig beschadigd
waren, zijn spoedig met een kraanwagen op
het droge gebracht. Men venmoedt, dat de
beide auto's bij het inhalen in elkaar vast zijn
geraakt en zoo gezamelijk in het water zijn
gereden. In het water lagen de auto's echter
ongeveer 10 meter van elkaar verwijderd.
BRAND DOOR CHOCOLADE-SIGAREN.
Dinsdagmiddag speelden twee vijfjarige
jongens in een houten zom-erhuisje, achter de
Hugo de Grootstraat te Zandvoort. Zij rook-
ten chocolade-sigaren, toen een der knapen
op het denkbeeld kwam, dit zoete speelgerei
wat echter te doen zijn en het aan te steken.
Hij wist lucifers te vinden en de gevolgen
bleven niet uit.
j Eerst ontvlamde een hoeveelheid papier en
dit was voldoende om het houten gebouwtje
in enkele oogenblikken in lichtelaaie te
zetten.
De brandweer was spoedig ter plaatse,
doch inmiddels had het vuiur ook een tweede
J zomerhuisje aangetas't. Beide houten gebou-
i wen waren tot den grond toe afgebrand, toen
de brandweer arriveerde, die overigens kon
voorkomen, dat de woningen in de buurt aan-
getast werden. Wei hebben die groote schade
aan het buitenhoutwerk opgeloopen.
De jongens hebben den brand tijdig kun
nen ontvluchten.
EEN LOODS VAN DE ARTILLERIE-
INRIOHTING AFGEBRAND.
Dinsdagmiddag te ongeveer drie uur is door
onbekende oorzaak .brand ontstaan in een
loods van de Artillerie-Inrichtingen aan de
Hemforug, die als bergplaats van allerlei
materiaai gebruikt werd. Ontpofbare stof-
fen bevonden zich hier niet in, en de loods was
zoo gelegen dat voor gebouwen, waar deze
wel aanwezig zijn, niet gevreesd behoefde te
worden. De' slechts kleine loods is geheel in
de vlammen opgegaan; doordat van den
bi and zeer zware- rookwolken opstegen, die
tot op grooten afstand zichtbaar waren, dacht
men te Zaandam en aan de Noordzijde van
Amsterdam met een zeer ernstigen brand te
doen te hebben. Van alle kanten alarmeerde
men de brandweer te Zaandam en die te Am
sterdam, die echter niet uitgeruikt zijn, omdat
men daar reeds bericht had dat het geval van
weinig beteekenis wSs!' De fabrieksbrandweer
van de Hembrug heeft den brand gebluscht;
van de loods is slechts een puinhoop over-
gebleven.
GEVAARLIJKE KWALLEN.
In het Vad. schrijft baron Taets van
Amerongen van Woudenberg uit Zeist naar
aanleiding van een artikel over kwallen in
zee, dat er ook kwallen zijn, die een vergift
uitstralen, dat bij sommigen voor de hersenen
een ellendige uitrwenking heeft. „Jaren ge-
leden ben ik door deze dieren gestoken en
binnen hoogstens drie minuten heb ik daar
door mijn geheugen totaal verloren en zoo,
dat ik voor de doktoren twee dagen in bed
heb moeten blijven en vrij ernstig ziek ben
geweest. Ruim tien jaar later, ook bij het
zwemmen in zee, ondervond ik precies het-
zelfde. Er is toen veel over dit verschijnsel
geschreven in medische bladen. Nu is er wel
een middel om zich met ammonia in te wrij-
ven, maar in zee beschikt men niet over zoo
iets en ik weet, dat op de tienduizend baders
slechts een zeer klein percentage aan zoo iets
onderhevig is. Toch is het van belang het
te weten."
TUMULT OP STATION TE MEPPEL.
Zooals elken Zondagavond was ook nu Zon-
dag weer een aantal opgeschoten kwajongens
uit het nahijgelegen .Steenwijk naar Meppel
gekomen, om daar eens den boel op stelten te
zetten. Tegen elf uur was het beschonken
stel, zich geweldig aanstellende, op den Sta-
tionsweg, daarbij de passeerenden lastig val-
lende, zoodat de politie werd gewaarschuwd,
en zich een tweetal agenten derwiaarts begaf.
Vooral drie kwajongens waren er voortdurend
op uit om ruzie te zoeken. De vlegels waren,
zoo meldt de Tel., toen de politiemannen op
den Stationsweg arriveerden, inmiddels het
stationsperron opgegaan, alwaar zij ruze zoch-
ten met den heer H., gemeente-veldwachter
van iStaphorst, die zijn familie naar den trein
bracht.
Direct werd een kloppartij ontketend. Een
familielid van den heer H. snelde naar de
telefoon om de politie te alarmeeren. Deze
was inmiddels vpor het station aangekomen
en hoorde van het tumult en de ruzie op het
perron, waarop <je politiemannen toesnelden
om hun collega te ontzetten. Juist kwam ook
de trein aangereden. De hoofdman van de drie
jongens werd door de agenten gegrepen en
het ieek, alsof hij gewillig mee zou gaan.
Maar juist, toen de trein zich in beweging
zette, rukte hij zich los en trachtte op^den
trein te springen. Door de te groote snelheid
van den trein en mede gehinderd door de agen
ten, gelukte hem dit echter niet. Hij; wist ech
ter het emplacement op te vluchten, waarop
een der agenten zijn revolver trok en den
vluchteling vier a vijf schoten nazond, zonder
hem evenwel te raken. Over het emplacement
achtervolgden twee agenten den vluchtende,
terwijl ook een derde politieman assistentie
verleende, die per rijwiel de achtervolging over
den Parallelweg inzette. Deze agent zag den
gezochte zich in een tuin verschuilen. De
agent naderde heel voorzichtig, terwijl zijn
collega's nog op het station aan het zoeken
waren, en liet zich onverwacht boven op den
verdachte vallen, waarop deze geboeid werd.
De jongen werd op het politiebureau ingeslo-
ten. Het bleek te zijn een zekere J. ter H.,
werkloos meubelmaker uit Steenwijk, wien het
wel duidelijk zal worden, dat een dergelijke
baldadigheid niet ongestraft kan blijven.
DE VELBWACHTER VAN PIJNACKEK
GESOHORST.
Men meldt aan de N. R. Crt.:
De gemeenteveldwachter S. te Pijnacker is
geschorst. De voornaamste reden voor deze
schorsing schijnt wel gelegen te zijn in het
feit, dat in den laatsten tijd herhaalde malen
j klachten door particulieren werden gedaan
omtrent het niet opmaken van proces-verbaal,
wanneer dit noodig was.
De nieuwe Rijiksweg RotterdamDen Haag
loopt voor een groot gedeelte ook over grond-
gebied van Pijnacker. Vaak hebben daar on-
gelukken plaats, waaromtrent dan proces-
j verbaal moest worden opgemaakt. Zoo had
eenigen tijd geleden een emstig ongeluk op-
geluk op genoemden weg plaats, waarin de
veldwachter S. werd gemoeid. Tot verwonde-
j ring van de betrokkenen bemerkte men niets
van een strafvervolging. Toen hierover werd
I geinformeerd bij justitieele autoriteiten bleek
I dat S. geen verbaal had doorgezonden. Dit
moet ook bij andere geVallen niet hebben
plaats gehad.
Voorts zou het zijn voorgekomen, dat aan
een landbouwer, wiens vergunning voor het
bezitten van een vuurwapen was ingetrokken,
door bemiddeling van S. op onrechtmatige
wijze een ander is verstrekt.
VEGHTPARTIJ TE ROERMOND.
In het cafe de Maasstroom aan de Roerkade
te Roermond heeft een bloedige vechtpartij
plaats gehad tusschen twee schippers, die tij-
dens het veriblijf in het cafe rnzie hadden ge-
kregen over een oude vete. De ruzie liep
plotseling zoo hoog, dat het tweetal, een ze
kere V. en een zekere M., elkaar te lijf gin-
gen. Alvorens de politie, die binnen enkele
minuten na de waarschuwing ter plaatse was,
in had kunnen grijpen, had M. een op een der
tafels staande glazen aschbak gegrepen en er
V. mee op het hoofd geslagen. Nadat de po-
litieassistentie was versterkt is het tweetal
geboeid onder leiding van den inspecteur naar
een politiebureau overgeforacht, waar inmid
dels een doikter aanwezig was. Spoedig bleek
dat V. er ernstiger aan toe was dan men aan-
vankelijk had gedacht. V. moest naar een
ziekenhuis worden overgebracht. Bij een
nader onderzoek door de politie werd op de
achterplaats van het cafe een weggeworpen
bijl, welke met bloed was besmeurd, gevon
den.
BIJ HET BADEN VERDRONKEN.
Het lljarig zoontje van den heer B. de
Boer te Vianen is bij het baden in de rivier
de Lek verdronken. Men slaagde er spoedig in
het lijkje op te halen.
In een benedenhuis aan het Barentszpiein
te Amsterdam heeft zich een drama afge-
speeld. Een ongeveer 40jarige vrouw, die in
behoeftige finaneieele omstandigheden ver-
keerde en daardoor den laatsten tijd aan
zwaarmoedigheid leed, heeft zich in tegen-
woordigheid van haar bejaarde moeder in de
polsen gesneden. De oude vrouw sohrok zoo-
danig, dat zij dood bleef.
De dochter werd na verbonden te zijn naar
het Wilhelminagasthuis vervoerd.
SOHIPPER VERDRONKEN.
In de Waalhaven te Rotterdam is verdron
ken de 48jarige schipper M. Lagarde, die aan
boord van kraan no. 10 van de N.V. Stuwa-
doors Mij. Neptunes woonde. De schippei is
tijdens werkzaamheden op de drijvende kraan
uitgegleden en overboord geslagen. Zijn zoon
die ook aan boord verblijf houdt, heeft hem
kort na het ongeluk opgehaald, maar de
levensgeesten waren toen reeds geweken.
MUG VEROORZAAKT EEN
MOTOR-ONGELUK.
De heer Brouwer uit Breukelen reed des
nachts te kwart voor edn te Bodegrgven met
zijn motorfiets, toen hem een mug in het oog
vloog. De man radkte de macht over zijn stuur
kwijt en botste tegen den muur van de gas-
fabriek, aldus de Msb. Hij viel, brak beide
armen en liep verschillende ernstige kwetsu-
ren op. In zeer ernstigen toestand werd het
slachtoffer naar Utrecht vervoerd en aldaar
in een der ziekenhuizen opgenomen.
Een felle brand heeft in de gemeente 'Hoog-
woud (Nfl.) gewoed, waardoor een bakkerij
en drie woonhuizen in de asch zijn gelegd.
De biand is ontstaan in den schoorsteen van
de bakkerij van M. A. Wit. Door den fellen
Zuidwestenwind stond de bakkerij spoedig in
lichte laaie, waarna het vuur zich meedeelde
aan de daarnaast gelegen woningen van J.
Hop en D. Bakker.
Hoewel de brandweer vlug ter plaatse was,
kon zij tegen de vuurzee niets uitrichten. Zij
moest aanzien, dat de vlammen haar vernie-
lend werk voortzetten en oversloegen naar de
aan den overkant van den weg gelegen boer-
derij van PKoeman. De bakkerij en de drie
woningen brandden geheel uit. Van de inboe-
dels kon niets gered worden. Twee varkens
zijn in de vlammen omgekomen.
Doordat het vuur in een pan met vet sloeg,
is brand ontstaan in de woning van den land
bouwer W. Bosman te Slochteren. In minder
dan geen tijd stond het hiuis in lichte laaie
Het brandde tot den grond af.
DRONKEN SCHILDER BRACHT WAT
LEVEN IN DE BROUWERIJ.
Dp het Oranjeplein te 's Gravenhage ont-
stond een volledige volksoploop. Aller a'an-
dacht was gevestigd op een schilder, die bezig
was de pui van een huis te schilderen. Dat
deed hij echter niet op de gabruikelijike ma-
mer, maar op wel zeer ongewone wijze
vandaar de groote belangstelling. Met ietwat
onzekere hand smeerde hij de verf op het
houtwerk, maar hij zorgde er daarbij wel voor
dat hij niet steeds dezelfde kleur gebruikte.
Om beurten doo.pte hij zijn kwast in een an
deren pot verf, waardoor het huis al spoedig
een zeer bont uiterlijk kreeg. En de belang
stelling van zich vroolijk makende toeschou-
wers groeide maar steeds aan, tot ze einde-
hjk zoo groot werd, dat de schilder het maar
beter vond het hazenpad te kiezen. De oorzaak
van het veelikleurige geschilder was het feit,
dat hij voor zijn werk wat al te veel sterken
dranJt gebruikt had.
PALING IN DE AMSTERDAMSCHE
GRACHTEN.
Zondagavond laat verdrong zich op de brug
in de Utrechtsche straat, over de Heerengracht
te Amsterdam een dichte menigte, waaruit
levendige commentaren opstegen. Zij, die
aan de brugleuning stonden, wezen met uit-
gestrekte handen naar het groenige water en
zeer duidelijk waren zoowel opgetogenheid als
spijt uit de stemmen te vernemen. Het was
dan ook wel de moeite waard. Door de een
of andere oorzaak waren n.l. bij het spuien
dei grachten tientallen en tientallen, ja hon-
derden dikke palingen door het stroomende
water uit den Amstel meegevoerd en telken-
male schoten hun kronikelende vette ruggen,
duidelijk zichtbaar het licht der felle boog-
lampen onder de brug, waar zij zonder ook
maar een seconde belaagd te zijn in het veilige
duister verdwenen. .Steeds weer werd hun
verschijnen met enthousiast gejuich begroet.
Telkens opnieuw verdwenen zij onder een koor
van spijtige uitroepen.
Het is uitgesloten om ook maar bij benade-
ring te schattem hoeveel paling wel onder
deze brug is doorgetrokken, dat het echter
een belangrijke hoeveelheid moet zijn geweest
blijkt wel, wanneer men weet, dat "omstreeks
tien uur des avonds de eerste palingen de aan-
dacht der voorbijgangers trokken en dat nog
lang na middernacht tientallen zich langs de
brugleuning verdrongen om den grooten trek
van het landverhuizend kronkelgedierte gade
te slaan.
Zeeuwsch-Vlaamsohe Tramweg-Maatschappij.
BUSDIENST NAAR CADZAND.
Zaterdf^en om de veertien dagen, voor -de eerste maal op as Zaterdae 1 Tuli riidt
dijkeULlTcad^d-°Strandt00r) Vi& ZaamSla^' Terneuzen, Sluiskil-brug, Philippine en IJzen-
Vertrekuren: Axel (postkantoor) 13.15 uur, Temeuzen (Ziekenhuis of Tramstation)
JceqiifijipisA uojoao^ .sSbbp s, jbuba. uo^^ofiiqs^BB^
(8 ireii spuoAB s.) inn 02 61 suaouaAa punspno uba Snjoj -jnti op anfinuazcr
Jnn OS'8 uaznauuoj, Unn 02'8 (aooquBgisodj jexy una gI 8
-puBzpBD «bu uoznouaex^exy em ;S[nH uba sn;SJnv IVS
spuoab s.) mn 0g-6T puBDs-punzpno uba Sru unn cgn (uoiWS) ogflpuozn 'ann^i
Breskens V
Schoondijkc
Oostburg
Draaibrug A
Draaibrug V
Aardenburg
Eede
Stroobr.(D.S.>
Maldeghcm A
Brugge
bus bus bus
D
6 58 a
707
716
7 25
7 26 7 20 7 23
7 31 7 25
7 35 7 30
7 40 7 35
7 45 7 40
752
32. Dieasten BRESKENS-EEDE-BRUGGE BRESKENS-SLUIS OOSTBURG-CADZAND
Onderneemster N.V. STOOMTRAM-MAATSCHAPPIJ BRESKENS-MALDEGHEM te Bresken*
Vanaf 1 Juli tot en met 16 Sept. 1939
Op werkdagen
bus tram bus bus bus bus bus tram bus bus bus bus bus bus tram bus tram tram
b tli nS 927 1045 c 12—13 15 13 15 14 30 15 43 17
"7 >°55 12 2013 25 13 25 14 40 15 53 17 10
O il n rZ 05 12 12 40 13 35 13 35 14 50 16 03 17 20
839 956 957 11 14 1209 1302 13 44 13 44 14 59 16 12 17 29
7 28
7 50
7 55
18 1519 30
18 35 19 40
18 55 19 50 20 32
19 13 19 59 20 48
20 45
21
firugge
Maldeghem
Stroobrugge
Eede (D.S.)
Aardenburg
Draaibrug
Draaibrug
Oostburg
Schoondijke
Breskens
bus
D
6 20
630
6 40
6 50
bus bus
745
750
755
8— 730
804 7 34
8 05 7 35
814 7 45
7 55
805
8 25 8 40 «j 10— u 13 09 v 13 45
84° 845 U 10 05 1324 u 1350
850 a 1010 j 1336 1354
855 1015 bi ,3 46 H_
bus tram bus bus tram bus bus bus bus tram tram I-us bus bu, bu7 bus bus tram bus tram
B 17 30 192320
"3 m 17 35 19 38 20 05
a s 17 40 19 50
17 45 20
i! a 17 50 2010
a 17 57
9—10 05 Jj
950 1100 g g
9 55 11 05 5
0 10 1114
8— 8 42 10 05 11 20 g U
8 04 8 57 g 10 09 11 24 g
8 05 9 05 9 41 10 10 11 25 1235 1314
814 9 03 915 9 58 1020 11 35 1248 1248 1332
913 1016 10 3011 45 12 58 12 58
9 23 10 36 10 40 11 55 13 08 13 08
14 30
14 40
14 50
15
1515
Breskens V
Groede
Nicuwvliet
Cadzand
Retranchement A
Retranchement V
Sluis
Draaibrug A
bus tram tram
c 811
8 25
8 32
8 46
8 53
8 55
9— 9 03 9 25
9 05 9 40
JL 14 03
8 H50
s 14 54
X 14 59
S 15 05
1509
13 50 15 10 16 16 17 35
14— 15 20 16 25 17 45
14 1015 30 16 35 17 55
14 20 15 40 16 45 18 05
16 20 18 05
17 10 19
17 15 19 07
17 23 19 14
17 29 19 20
17 34 19 25
19 30
19 40
19 50
20
20 30
20 39
20 48
21 20 06 21 02
21 15 2011 21 15
bus bus
1042 S
10 50
10 55
11 10
3
w
CQ
"•g 1230
a S 1235
tram bus
1156 S
1211
1219
1234
12 40
12 43 g
12 55 13 45
13 09 13 50
CQ
tram
Draaibrug .V 7
Sluis 717
Retranchement A
Retranchement V 7 28
Cadzand 7 34
Nieuwvliet 7 48
Groede 7 55
Breskens A 8 09
bus tram tram bus bus tram bus bus tram bus tram bus tram bus tram
tram bus tram bus tram bus tram
14 26 a 15 42 a 1812 19 30
1440 1556 J! 1827 M 1945
14 47 S 16 03 2 18 34 2 19 53
15 01 CQ 1616 CQ 18 48 CQ 20 08
15 07 13 16 23 S 18 55
1510 g 16 25 2 18 56 g 2016
15 23 16 10 16 38 17 25 19 09 19 25 20 29
1615 17 30 19 23 19 30 20 44
bus
Breskens V
Schoondijke
Oostburg
Draaibrug A
Draaibrug V
Aardenburg
Eede
Stroobr.(D.S.)
Maldeghem A
"foge
Op Zondagen
tram bus tram bus tram bus tram bus bus tram tram
718
7 23
7 20
7 35
747
7 57
807
811 10 45
82011 05
8 30 11 25
839 11 44
840
8 45
850
8 55
900
905
1315 1815
13 35 18 35
13 5615 4018 55
14 14 15 58 1914
11 53 14 23
11 58 14 38
12 03 14 50
1208 15
1213 1510
21 45
21 55
22 05 21 12
2214 21 30
19 23 22 15
19 27 22 20
19 31
19 35
19 39
1948
22 51
23 06
bus tram tram tram bus tram bus tram tram bus bus tram
Brugge
Maldeghem
Stroobrugge
Eede (D.S.)
Aardenburg
Draaibrug
Draaibrug
Oostburg
Schoondijke
Breskens
7 25
A
V 7 30
7 40
7 50
A 8
8-
817
812
8 21
830
842
857
9 32
9 50
1010
10 30
10 40
11 25
1132
11 39
11 44
11 49
1251
1257
13 02
13 07
1312
11 55 1313 16 4516 55 21 10
1213 13 2317 0317 13 21 20
20-
1602 20 50
16 12 20 55
16 22 21
16 34 21 05 22 21 2307
16 49 21 09 22 25 23 21
12 32
12 52
8 54 8 58
8 59 9 13
9 30
9 43
9 52
9 59
1014
10 22
10 37
bus
815
8 23
830
834
835
bus
9 48
9 53
959
10 04
1005
9 57 11 !5 11 25 12 10 13 45 M 30 15 16 13 1730 18
10 02 11 20 12— 12 15 13 50 14451505 1550 16 18 17— 1735 1825
jj s 1213 1458 j 16 03 s 17 13 u 1838
12 20 1507 15 1608 15 1716 15 1841
v 3 1234 3 1512 1616 B 1723 0 1848
*9 bS 1248 bi 15 24 bl 1631 bl 1738 bl 1902
S 1255 15 30 g 16 39 S 17 46 19 09
S S 1310 g 1542 g 1654 g 18- g 1924
Oostburg V
Zuidzande
Cadzand(Dorp),,
Cadz. (Strand)
Cadz. (Haven) A
Cadz. (Haven) V
Cadz. (Strand)
Cadzand(Dorp)„
Zuidzande
Oostburg A
D Alleen op Donderdag. a Alleen
b Niet op Maandag en Woensdag,
bus
11 10
11 13
bus
12
12 08
1215
12 20
1221
tram
13 36
13 47
13 59
14 04
1406
tram
14 40
14 50
15 01
15 06
tram
15 50
1601
1616
16 21
16 23
bus
8 37
8 40
8 46
8 53
9
bus
10 08
1010
1015
10 22
10 30
tram
18 05
18 16
18 28
18 33
1835
bus
11 15
11 20
11 27
11 34
bus
12 25
12 27
12 34
12 40
12 47
tram
14 08
14 10
1415
14 27
14 38
tram
15 08
1512
15 24
15 35
tram
17 10
17 12
17 23
1734
17 44
op Maandag en Woensdag
c Alleen op Woensdag.
tram
18 40
18 42
18 48
19
1911
tram
19 25
19 36
19 48
19 53
19 55_
.ram
20
20 02
20 08
20 20
20 31
Breskens V
Groede
Nieuwvliet
Cadzand
Retranchement A
Retranchement V
Sluis
Draaibrug A
Draaibrug V
Sluis
Retranchement A
Retranchement V
Cadzand
Nieuwvliet
Groede
Breskens A
tram
tram
tram
tram
811
1042
1312
8 25
10 56
13 26
8 32
11 04
13 34
8 46
11 18
13 48
853
11 25
13 55
8 55
11 26
13 56
9 08
9 15 11 38
14 09
93011 52
1423
tram
tram
tram
tram
tram
6 50
8 58
11 52
14 25
7 05
913
930
12 06
14 39
943
1219
14 51
7 17
9 50
12 20
14 52
7 24
9 57
1227
14 59
7 39
1012
12 42
1514
7 47
10 20
12 50
15 22
8 02
10 35
13 05
15 37
17 32 21 30
17 52 21 40
tram
tram
tram
1542
18 12
21 41
15 56
18 26
21 55
1604
18 34
22 02
1618
18 48
22 16
16 25
18 55
22 22
16 26
18 56
22 23
16 39
19 09
22 36
16 53
19 22
22 50
tram
16 55
17 09
17 21
17 23
1730
17 44
17 52
18 07
(ram
2010
20 25
20 38
20 40
2047
21 02
21 10
21 25
Oostburg V
Zuidzande
Cadzand(Dorp),,
Cadz. (Haven)A
tram tram tram tram tram
8 20 10 55 12 03 13 24 14 35
831 11 06 1214 13351446
8 46 11 18 12 27 13 48 14 59
8 53 11 25 12 34 13 5515 06
Cadz. (Haven) V
Cadzand(Dorp),,
Zuidzande
Oostburg A
tram tram tram i.ram tram
855 11 27 1236 13 57 15 08
9 02 11 34 12 43 14 04 15 15
9 14 11 46 12 55 14 16 15 27
9 25 11 57 13 06 14 27 15 38
tram tram tram
17 05 18 12 20 05
17 16 18 23 20 16
17 30 18 35 20 28
17 37 18 41 20 35
.ram (lain tram
)7 40 18 42 2037
17 47 18 48 20 47
17 59 19- 20 59
18101911 21 10
De aankomst en vettrekuren te Biugge jijn in Belgischen tijd aangegeven.