WEK UW LEVER-GAL OP
Burgerlijke Stand
Dam- en Schaakrubriek
I ml §m.
DAMMEN.
SCHAKEN.
LOOP DER BEVOLKING.
zake door het bestuur van de N.V. P.Z.E.M.
genomen is, antwoorden Ged. Staten, dat zoo
lang de plannen tot omzetting -van den tram-
dienst MiddelburgVlissingen v.v. in een
autobusdienst geen vasteren vorm hebben
aangenomen, zij geen vrijheid vinden ten deze
een, hun college voor de toekomst bindende
toezeigging te doen. De aangelegenheid be-
houdt evenwel hun voile aandaciht.
Reglement tot het houden van
dekstieren.
Het bestuur der vereeniging tot verbetering
van 't rundVee in Zeeland, verzocht 'n regle
ment op't houden van dekstieren in de provin-
•cie vast te stellen en wees er op, dat in geen
entkeje prov. naar verhouding zooveel fokvee
wordt opgekiweekt als in Zeeland en derhalve
de rentabiliteit van de Zeeuwsche veehouderij
er buitengewoon bij ge'baat zou zijn, wanneer
alle dekstieren van goede kwaliteit zijn, d.w.z.
zelf. goed gebouwd en afstammende van goed
gebouwde voorouders met beste productie. De
ervaring elders leert, dat door een verpliehte
kerning de kwaliteit van het mannelijk fok-
materiaal zeer kan worden verbeterd. Ver
pliehte reglementaire stierenikeurrngen, soe-
pel uitgevoerd door personen, die de praktijk
der Zeeuwsche veehouderij en de mentaliteit
der veehouders door en door kennen, zullen
geleidelijk de volgende resultaten kunnen op-
leveren: 1. Er zal een grootere vraag ont-
staan naar geregistreerde stieren van stam-
boek- en fokvereenigingsafstamming2. de
stierenvereenigingen en de particuliere stie-
renhouders, die zich moeite geven prima stie
ren te stationeeren, zullen er steun van onder -
vinden; 3. een grooter aantal stierenhouders,
die er op gesteld zijn met stieren van eigen
of bekenden veestapel te fokken, zal zich in-
spannen stieren aan te houden van de aller-
beste eigen koeien en gedekt door goede
vaders; 4. er zullen veel meer stieren, die
voor dekiking worden gebruikt, onder de oogen
van bet puibliek en van deskundige keurmees-
ters komen. Dit werkt opvoedend, als de
keurmeesters de tot heden gevolgde wijze
van keuren en toelichten voortzetten.
Om een en ander te bereiken, is het vol
gende noodig: a. de vrijheid van jongvee-op-
kweelk moet door de verpliehte stierenkeuring
in geen enkel opzicht beperkt worden. Dus
voor iedereen voile vrijheid om een stier als
stier op te fokken en te mesten; b. de vrij
heid van den boer om voor zijn eigen vee dien
dekstier te gebruiken, dien hij zelf verikiest,
moet niet worden aangetast; c. de verpliehte
keuring wonde geen middel om alle stieren
houders zoo vlug mogelijk te dwingen stieren
aan te schaffen met afstammingspapieren.
Ged. Staten hebben nu een ontrwerp-regle-
ment ter goedikeuring aan de Prov. Staten
overgelegd.
De commissie ter bevordering van de rund-
veefokkerij in Zeeland heeft zich de financie
ring gedacht in den vorm van een kleine ver-
goeding voor goedkeuring en voor keuringen
buiten de normale voorjaarskeuring. Op deze
wijze zal het mogelijk zijn, zonder meer uit-
gaven voor de Provincie de verpliehte stieren
keuring in te voeren. De Rijksveeteeliteonsu-
lent deelt mede, dat een voorstel tot het vast-
stellen van bedoeld reglement zijn voile in-
stemming heeft. Een 30-jarige ervaring met
de tot nog toe toegepaste, geheel op fokkers-
initiatief en vrijheid berustende vee-verbete-
ringsmaatregelen heeft hem overtuigd. dat
deze maatregelen hier en daar in Zeeland be-
langrijk resultaat opleverden, het aantal vee-
houders, dat deelneemt, is echter te klein.
Naar de meening van den consulent zullen
de eischen, waaraan goede stieren moeten
voldoen, meer bekend worden en zal de belang-
stelling voor de veeverbetering groeien. Voorts
kan de consulent er zicb mede vereenigen, dat
keuring van een stier, uitsluitend ibestemd
vcor het dekken van vrouwelijk vee, dat aan
den stierliouder toebehoort, niet verplicht
worat gesteld.
Het moet ongewenscht worden geacht in
te grijpen in de vrijheid van den boer om in
zijn eigen bedrijf de werkwijze te volgen, die
hij het meest in zijn eigen belang acht. Ten-
slotte heeft de Rijksveeteeltconsulent den in-
druk gekregen, dat de leiders van alle Zeeuw
sche aigemeene organisaties op landbouw-
gebied voorstander zijn van deze reglemen-
teering en dat dit ook het geval is met de
575.
Een partijtje uit het tournooi om het
wereldkampioenschap te Amsterdam, October
1928.
Zoals men weet, won Springer toen de titel
met groten voorsprong, terwijl Herman de
Jongh en Dr. Molimard' samen de tweede
plaats innamen.
Wit: I. Weiss f Zwart: W. Rustenburg
1. 3228 1823
2. 3329 23X 32
3. 37 X 28 20—25
4. 4137 17—21
Een bekende variant in het Chef-Noeud-
systeem. Spoedig komt de voorliefde van
Weiss voor bizarre zetten edhter weer tot
uiting (4741 en 4944).
5.
47—41
12—18
6.
37—32
7112
7.
39—33
21—26
8.
41—37
19—23
9.
28X1®
14X23
10
44—39
10—14
11.
4944
1117
12.
33—28
5—10
13.
28X19
13X33
14.
39X28
9—13
15.
4439
1—7
16.
39—33
14—20
17.
50—44
4—9
18.
44—39
17—21
19.
31—27
7—11
20.
3429?
Dreigt 3530 28X19 en 3731 met dam op
4. Het is evenwel aan Weiss ontgaan, dat
zwart door een eenvoudige slagzet tot schijf-
winst komt.
20. 25—30
21. 35X24 1823
22. 29 X7 20X29
23. 33X24 8—12
24. 7X18 13X35
iSchijf 24 is niet meer te redden.
10—14
9—13
is niet speelbaar wegens zw.
3—9
14—19
15X24
35X33
11—17
6X17
zwart won
en u zult 's morgens uit bed springen,
gereed om bergen te verzetten.
Iederen dag moet uw lever een liter lever-gal in uw
ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van
lever-gal onvoldoende is, verteert uw voedsel niet,
het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt.
Uw lichaam is vergiftigd, u voelt u beroerd en
ellendig, u ziet alles zwart.
De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmidde-
len. U moet CARTER'S LEVER-PILLETJES nemen
om deze liter lever-gal vrij te doen vloeien en u
zult u een geheel ander mensch voelen. Onschade-
Ujk, plantaardig. zacht, onovertroffen om de lever-
gal te doen vloeien.
Eischt Carter's Lever-Pilletjes bij apothekers en
drogisten. f. 0.75.
Ingez. Med.
25. 43—39
26. 4843
Wit 39—34
3540, enz.
27. 4641
28. 27—22
29. 2420
30. 4540
31. 38X20
32. 22X11
De schijf was binnen en
verder zonder veel inspanning.
Uit ,,1001 miniaturen".
,,1001 miniaturen", de waardevolle bundel
probleemkunst van Gortmans, kunnen we
vooraanstaande veehouders. Aangezien ook
Ged. Staten van den keuring gunstige resul
taten verwachten, stellen zij bet bedoelde
reglement aan de orde.
Overturning wegen in beheer en
onderhoud.
Ged. Staten stellen voor van de gemeente
Kruiningen in beheer en onderhoud over te
nemen 1.655 km. van den weg Iersekebewes-
ten station KruiningenIersekeweg Goes
Rilland voor 305 per jaar of f 8677 in eens.
Vervolgenis 1.623 km. van de gemeente
Stavenisse, zijnde een deel van den weg Scher-
peniss e'S tMaart ens dij kStavenisse'Stei-
ger voor f 405 per jaar of 11.593 in eens.
Dan 2.4359 km. wegen van de Grondweg-
commissie NieuwvlietSluisRetranchement,
bet waterschap Cadzand en de gemeenten
Nieuwvliet, Zuidzande, Cadzand, Sluis en Re
tranchement, voor 721 per jaar of f 20.600
in eens.
Ten slotte van de gemeente Zaamslag
0.9517 km. van den weg St. Ammapolder
ZaamslagTer Hole voor ,f 175 per jaar of
5002 in eens.
Subsidie grafmomnment.
In 1937 hebben die Prov. Staten aan de
kerkvoogdij der Nederduitsch Hervormde ge
meente te Vlissingen in de kosten der restau-
ratie van den Noordelijken gevel van de
St. Jacobskerk aldaar een subsidie van 10
dier kosten tot een maximum van f 360 ver-
leend, onder voorwaarde, dat door het rijk
35 en door de gemeente 50 zou worden
bijgedlragen. Thans blijkt, dat de restaura-
tiekosten ongeveer 2600 zullen bedragen,
zoodat ongeveer f 260 van bet Provinciaal
subsidie benoodigd zal zijn. Thans vragen
kerkvoogden het overblrjvend deel der toege-
kende Provinciale subsidie te mogen aanwen-
den als deel der kostem, benoodiigd voor bet
herstel van het zich in de kerk foevindende
grafmonument ,,Barwell". De restauratie-
kosten daarvan worden geraamd op ongeveer
f 850. Ged. Staten stellen voor dit verzoek
in te willigen onder voorwaarde, dat ook 10
der kosten zullen worden vergoed.
Provinciale rekening 1937.
Ter goedkeuring leggen Ged. Staten aan de
Provinciale Staten voor de rekening der Pro
vincie over 1937. Deze geeft aan ontvangsten
26.378.271 en uitgaven 26.771.992,95, alzoo
een kwaad slot van 393.721,95. De cijfers
voor den gewonen dienst zijn: inkomsten
f 2.701.372,95, uitgaven 2.647.729,15, batig
Slot f 53.643,80 en voor den buitengewonen
dienst: inkomsten 23.676.989,05, uitgaven
24.1124.263,80, kwaad slot f 447.365,75.
Provinciale Stootobootdiensten in 1938.
De rekening 1938 van de Prov. Stoomboot-
diensten op de Westerschelde wijst aan lasten
aan 228.339,38, waarvan het rijk betaald
f 168.547,87 en de provincie het overige. De
dienst VlissingenBreskens leverde een na-
deelig saldo c*p van f 13.220,13 bij een vervoer
van 342.276 passagiers en 47.772 auto's; de
lijn TerneuzenHoedekenskerke gaf een na-
deelig slot van 63.882,06 bij een vervoer van
83.878 passagiers en 6375 auto's; de lijn
'HansweertWalsoorden een tekort van
f 113.624,29, bij een vervoer van 83.511 pas
sagiers en 15.598 auto's en ten slotte de lijn
VliSiSingenTerneuzen 18.154,54 nacteeldg
slot, met 30.194 passagiers en 638 auto's.
De dienst op de Oosterschelde gaf aan las-
ten en baten 96.565,67 met een verlies van
47.250,49 bij een vervoer van 45.781 passa
giers en 5892 auto's
niet genoeg ter ibestudering aanbevelen. Zon
der dat we voomemens zijn, het hele boekje
in onze rubrieken over te nemen, willen we
er nu en dan toch enige ruimte aan besteden.
Daat iedere dammer er zrjn voordeel mee
doen!
We beginnen met twee sprekende stukjes
van Weiss.
No. 14 (op biz. 34), auteur I. Weiss.
Zwart: 33 en 35.
Wit: 32, 40 en 42.
Winst door 3228! (zw. gedw. 33X22); en
4034!
No. 18 (biz. 35) van I. Weiss.
Zwart: twee schijven op 6 en 37.
Wit: vier schijven op 26, 32, 41, 47.
Wit forceert winst: 4742!! (zw. gedw.
37X46, anders volgt 4137); en 4237! enz.
No. 17, van L. Tevan, Er.).
Zwart: 1 schijf op 37.
Wit: 4 schijven op 29, 33, 43, 48.
Wit wint aldus: 2924 (zw. 3741);
3329 (zw. 4146 gedw.); en 4339!! Op
zw. 4614 of 4610 volgt 2419 en op
46—28 of 46—32 volgt 29—23.
No. 26 ('biz. 35) van G. L. Gortmans.
Zwart: 2 schijven op 33 en 39.
Wit: 4 schijven op 30, 40; 45 en 50.
Otplossing: 4034 (zw. 3943); 3429
(33X35) en 4540.
No. 25, van P. Visser.
Zwart: 2 schijven op 31 en 36.
Wit: 4 schijven op 26, 37, 42 en 46.
Directe winst door 4641! (zw. 36X38);
37—32 (38X27) en 26X37.
No. 996 (biz. 118) van W. B. Monsma
ZWART 1 2 3 4 5
Wijizigingen in reglementen.
Overeenkomstig den wenisch van den Mi
nister van Binnenlandsche Zaken stellen Ged.
Staten voor, een paar wijzigingen te brengen
in -het Ambtenaren-reglement Zeeland 1928 en
in het anbeiidsovereenikomstenibesluit, zulks
om beide in overeenstemming te brengen met
de rijksregeling ter zake.
Toepassing art. 161 der Provinciale
wet.
Ged, Staten deelen mede, dat zij overeen
komstig art. 161 der Provinciale wet sedert 1
April 1938 tot 1 April 1939 voor de verbete
ring van wegen 24.11.54 ha grond aankochten
voor een bedrag van f 40.168.75, terwijl zij
bovendien ingevolge dezelfde machtiging vol-
gens genoemd artikel nog verschillende over-
eenkomsten over verkoop van perceeltjes
grond e.d. hebben aangegaan met den Staat,
met gemeentebesturen, polders of particulie-
ren.
Bouw motorboot voor den
Wester-ScheMedienst.
O.a. bij de aanbieding van de Prov. begroo-
ting voor 1939, hebben Ged. Staten mede-
gedeeld, dat binnen afzienbaren tijd tot den
bouw van een nieuwe motorboot ten ibeboeve
van den Provincialen stoombootdienst op de
Wester-Schelde zou moeten worden over-
gegaan.
Sindsdien hebiben'zij den eventueelen bouw
van, een nieuw schip in studie genomen en
vooriberetd. Na herhaaldelijk overleg te heb
ben gepleegd met dp Regeerirag, zijn zij thans
in staat te does om tot dien
bouw te besluiten. De redenen, welke hen
nopen bet voorstel te doen zijn: a. het ont-
breken van een voldoendc reserve aan schepen
met koplading; b. hot spoedig in gebruik
nemen van de veerbavens aan den Perkpolder
en onder Kruiningen; c. de in een bepaald op
zicht geringer geworden vervoercapiciteit van
de bestaande ferryoooten en d. het toenemen
van het vervoer. Van meet af aan dient ue
worden bedacht, dat hoezeer een onderschei-
ding van de oorzaken gewemscht is, de samen-
hang daarvan te stork is om de eene oorzaak
los van de andere t.e waardeeren. Zoo treedt
door het toenemen van het vervoer het onit-
breken van een voldoende reserve aan schepen
met kopiading te sterker op den voorgrond
terwijl tevens daardoor de verminderde ver-
•voercapaciteit te meer wordt geaccentueerd.
De Wester-Scheldedienst beschikt over drie
schepen met kopiading. Hiermede worden de
lijnen VlissingenBreskens en Hansweert
Walsoorden" bediend. Op drukke dagen wordt
de eerstgenoemde lijn door twee schepen en
op zeer drukke dagen door drie schepen beva-
ren. In dit laatste geval werd tot dusver de
lijn Hansweert-Walsoorden" onderhoud'en met
een motorscbip met zijlading. Bebalve op die
drukke dagen ligt er een ferryboot toinnen,
docb niet zoozeer als reserve, docb in repa-
ratie. Ais er dan bij een der andere booten
een geval van motorstoornis voordoet, is her
haaldelijk een wezenlijk tekort aan reserve
aan het licht getreden. Als dan werd1 de eene
nog Vjeschikbare ferryboot gebruikt voor de
lijn Vlissingen—Breskens. Ten einde den dienst
overigens gaande te houden moest meermalen
een verwisseling van schepen plaats vinden.
Een schip met zijlading voer op de lijn ,,Hans-
weert—Walsoorden", meermalen bleek het
noodig daarvoor de dienstboot van de lijn
TerneuzenHoedekenskerke" te gebruiken.
Het sloomschip ..Schouwen1" van de lijn
VlissingenTerneuzen" werd alsdan gediri-
geerd naar TerneuzenHoedekenskerke, ter
wijl de lijn VlissingenTerneuzen werd tbeva-
ren door het algemeen reserveschip ,,Luctor et
Emergo". Dit resultaat was met name voor
het auto-vervoer zeer gebrekkig.
Na het ingebruik nemen van de veerhaven
aan dien Perkpolder mag, mede in verband met
het toegenomen vervoer, de meest oostelijke
lijn naar het oordeel van Ged. Staten niet
anders dan door een schip met kopiading wor
den bevaren. Deze veerhaven zal hoogst
waarschijnlijk aan het einde van 1939 of in
het begin van 1940 ingebruik kunnen worden
genomen. Eenigen tijd daama zal dit ook
kunnen geschiedien met die onder Kruiningen.
Alsdan zullen alle soorten auto's te alien tijde
met deze lijn kunnen worden vervoerd. Als in
bet drukke seizoen maar twee der ferrybooten
op de lijn VlissingenBreskens kunnen varen,
dan kan bet vervoer niet worden verwerkt.
Oplossen van het diagram of zonder schij
ven aan te raken! (oefensehool in het slag-
spel, zegt Gortmans).
Wit speelt 4338 (zw. 27X47); 38X40 (zw.
meerslag 47X®0)4034! (30X39); 4944
(zw. gedw. 3943) en 48X39 wint.
No. 45 (biz. 37) van M. Vasseur.
Zwart: 2 schijven op 22 en 26.
Wiit: 5 schijven op 31, 39, 43, 48, 50.
Wit speelt en wint.
No. 264 (biz. 56) van Ir. W. Vrijlandt.
ZWART 1 2 3 4 5
16
26
36
46
WIT 47 48 49 50
Gedrwongen winst voor wit.
WIT
47 48 49 50
Spaansche Party.
Wit: Richard Teichmann. Zwart: Amos Burn.
Oostende 1905.
De partij1 die hier voljgt munt niet bepaald
uit door correctheid, maar is aardig door een
gebeurtenis, die berust op de fatsoensregels
van het schaakspel, welke nu eemmaal nauw-
keurig in acht moeten worden genomen-.
1. e2e4 e7e5
2. Pgl—f3 Pb8c6
3. Rfl—b5 a7—a6
4. Rb5—ia4 Pg8—f6
Wij herhalen nogmaals, dat 4. ...b5 minder
goed is, daar Zwart na 5. Rb3 geen Pf6 kan
spelen wegens Pg6. Hiji moet dan eerst 5.
Re7 ispelen en komt dan heelemaal niet meer
tot eenig indtiatief. b7b5 mag pas gespeeld
worden, ad® Zwart een volgend Pg5 met 0.0
kan ibeantwoorden.
5. 0—0 d7d6
Alieen daarom een schip te doen bouwen, zou
in eeonomisch opzicht met wel te verdedigen
zijn. Teneinde den dienst aan de moderne
eischen van het verkeer aan te passen zagen
de Staten zich ee.nige jaren geleden genoopt te
besluiten op korten termijn vrijwel de geheele
vloot te vemieuwen. Sedert d'e ferrybooten
zijn gebouwd is de lengte van de automobielen
toegenomen. Tractoren met aanhangwagens,
vracbtauto's, touringcars enz. van een lengte
als vroeger niet gekend, worden-thans regel-
matig overgezet; de personenauto's met hun-
ne voor- en achtenbumpers nemen gemiddeld
per eenbeid meer plaats in dan voor eenige
jaren het geval was. Het vervoer van auto-
mobielein met groote afmetingen is sterker
toegenomen, dan van gewone personen-auto's.
De ervaring leeft, dat het modemiseeren van
aanlegp.aatsen en vervoermididelen bij- den
Wester-Scbeidedienst leidt tot een sterke toe-
neming van het vervoer. Van 1925 tot 1938
steeg het aantal passagiers op de lijn Vlissin
gen -Breskens van 195.480 op 342.276.
Men verwacht ook extra-toename op het
veer Kruiningen'Perkpolder, trouwens het
vervoer HansweertWalsoorden neemt ook
reeds sterk toe. Het ingebruik nemen van de
nieuwe havens, gepaard aan een vermeerdering
van het aantal vaarten, waartoe door de kor-
tere route de mogelijkheid wordt verkregen,
zal het vervoer een verderen stimulans bieden.
Voor de lijn VlissingenBreskens wordt
voorshands geen toeneming verwacht, doch
wel moet met een verder toeneming van het
aantal automobielen in ons land rekening wor
den gehouden, want dit is gerekend naar
andere landen thans niet groot. Resumeeren-
de zijn Ged. Staten van oordeel, dat voor de
toekomst met een vermeerderinig van het ver
voer moet worden rekening gehouden. Een
veerdienst als de onderhavige moet met een
gering aantal vervoerseenheden worden be
diend. Deze vervoerseenheden zijn zeer kost-
baar en hebben technisch een langen levens-
duur. In zekeren zin zijn de kapitaalskosten
oorzaak van de tekorten van den dienst. Men
had dan ook liever met belangrijke nieuwe
investeeringen gewacht tot een grooter bedrag
dan thans nog het geval is op de vernieuwde
vloot enz. was afgesichreven. De te bouwen
motorboot zal gedurende ten minste 20 jaren
in de vaart moeten folijven en gedurende dit
groote aantal jaren aan de eischen van het
verkeer moeten beantwoorden. Het meer
varen op de lijn VlissingenBreskens zou een
tweede nieuwe boot noodig maken met een
volledige equipage, wat bijna alle kosten zou
verdubbelen. Daarom moet er naar gestreefd
worden deze lijn zoo lang mogelijk met een
schip te bevaren. Maar wel is vermeerdering
van het aantal vaarten te bereiken door ver-
grooting van de vaarsnelheid en wel zoo, dat
een uurdienst kan worden gevaren.
Voor snei laden en lessen is er rekening
mede gehouden; dat de passagiers niet via het
rijdek, doch recht&treek.s via op de toegangs-
brug aan te brengen verhoogde trottoirs. Ged.
Staten zrjn aan de hand van verschillende
cijfers tot de conclusie gekomen, dat het nieu
we schip in den zomer op d'e lijn Vlissingen
Breskens" onafgebroken in de vaart moet
kunnen blijven. Daarom hebben zij aan den
ontwerpers tevens den eisch gesteld, dat net
schip onafgebroken zes maanden in de vaart
moet kunnen blijven. Het aantal vaarten kan
in den zomer worden uitgebreid doch daaraan
bestaat m den winter voorshands geen behoef-
te. Gedurende den zomerdienst zouden dan
kunnen dienst doen op VlissingenBreskens
het nieuwe schip en op drukke dagen zoo
noodig ook de ,,Pirin®es Juliana". De vervoer-
capaciteit van deze ibeide schepen is voor deze
lijn grooter, dan die van de thans reeds in
dienst zijnde ferry-booten gezamenlijk.
En op KruiningenPerkpolder de Prins
Hendrik met als reserve-schip de Koningin
Wilhelmina of omgekeerd.
Van de winterdienst op de lijn Vlissingen--
Breskens de motorboot Prinses Juliana met
ais reserveschip de Koningin Wilhelmina of
het nieuwe schip en op de lijn Kruiningen- -
Perkpolder de motorboot Prins Hendrik met
als reserveschip de motorboot Koningin Wil
helmina of omgekeerd.
In overleg met de regeering is aan de Kon.
Maatschappij ,,De Scbelde" te Vlissingen op-
dracht gegeven een onitwerp voor het te bou
wen schip te maken. Na gezette studie en
het nemen van' sleepproeven zijn de deskun-
De open verdediging gaat verdier met 5.
...jb5, 6. Rb3 Pe4:, de gesloten met 5. ...b5, 6.
Rb3 Re7. De tekstzet is minder gebruikelijik,
maar niet slecht.
6. Tfl—el
Dekt voorzichtig pion e4, wat echter geheel
overbodig is; daar Wit met d4 een goed sipeT
krijgt. Aileen moet men den volgeuden val-
stnik in het oog houden: 6. d4 b5, 7. Rb3?
Pd4: 8. Pd4: ed4, 9. Dd4:? e5 en diaarna
c5c4 met -stukwinst. Wit had natuurlijk
geen 9. Dd4: mogen spelen, maar moet in
pionverlies berusten door 9. c3, waarna hij een
behoorldj'k spel krijgt (Pe4:? Rd5!), weliswaar
met eem pion minder.
De goede speelwijze is -echiter 7. de5:! de5:
(ba4: ef6: is kennelijik onvoordeelig)8. Dd8:
Pd8:, 9. Rb3 Rd6 (iPe4:? Rd5 en winit) en
Wit krijigt een gemakkelijk spel. Men hield
destijidis dleze voortzetting voor minder goed,
omdat Zwart gemakkelSjik remise zou kunnen
houden, Wat echter niet geheel juist is.
6Rf8e7
7. c2^c3 0—0
Nu zou b7P>5 met Rc2 worden beantwoord.
8. d2d4 Ro8'dJT
Er dreigde Rc6: en de5 met pioniwinst, dlaar
e4 gedekt is en du® door Zwart niet kan wor
den genomen. Indien echter ma 8. ...IRd7, 9.
Rc6: Rc6:, dan staat e4 dubbel aangevallen
en zoo wint iZwart den e4 wel weer terug.
9. Pbl'<32
Dekt e4 voor de tweede maal.
9. e5X<i4
Er moet iets in het centrum worden ge-
daan. Een andere mogelijkheid ware b7ib5.
Wit heeft nu zijn doel in de Spaansche partij,
overwicht op de centrumveHden, toereikt.
10. c3Xd4 d'6d5
11. e4^e5
Dit is minder goed. Na ed5: Pd5: Rb3 en
Pc4 krijgt Wit een zeer sterk spel met groote
bewegingsvrijheid.
11Pf6e8
12. Pd2fl
Een bekend maneuver: bet paard1 streeft
naar f5. Wel wat voorbarig antwoordt Zwart
met
12. g7g6
13. Rclh6 Kg8--h8
,,'Hd?" zegt de iezer nu. Bij, dezen zet moet
iets veriteld worden.
Wit viel Tf8 aan en de zwartspeler greep
niu biji vergisising den torem, in pl'aats van bet
paard (Pe8g7 moet worden gespeeld). Hij
moest dus; volgems de regelis met den torem
spelen, maar deze kan niet zetten. Zwart
mioest daarop een strafzet met den koning
doen, welke regel sindis tien jaar is afgeschaft.
Vandaar de koniingszet.
14. Rh6XfS Re7Xf8
15. Pfl—-e3
a2a3 is misschien solider, maar ook de
tekstzet is goed.
digen dezer maatschappij gekomen tot een
schip, dat grooter is dan het grootste schip
van de huidige vloot. Het voordeel van de
grootere lengte is vooral van belang voor het
vervoer van automobielen.
De gegevens omtrent het ontworpen schip
in vergelijking met die wat betrekking tot
de grootste der in dienst zijnde ferry-booten,
de Prinses Juliana" zijn: lengte over alles
74.000 en 65.456 m.; breedte over berghouten
14.250 en 12.706 m.; maximumdiepgang 4.200
en 4.000 m., maximum waterverplaatsing
1.675 t. en 1.440 t.; oppervlakte rijdek 734
en 560 M2; idem overdekt 734 en 490 Ma;
oppervlakte promonadedek 416 en 300 Mt De
kosten van het te bouwen schip worden ge
raamd op f 1.325.000. Sedert de in dienst
zijnde schepen werden gebouwd, zijn de mate-
riaal-prijzen zeer belangrijk gestegen.
Ged. Staten berekenen, dat het tekort met
33.050 wordt verhoogd, waarvan ruim f 6500
voor rekening der provincie blijft. De rente
daarentegen daalt elk jaar met rond f 7000 en
bij blijvende stijging van het vervoer zal het
tekort na enkele jaren, weer tot het huidige
niveau zijn gedaald.
SAS VAN GENT.
In de week van 29 Mei tot en met 3 Juni
heeft zich in deze gemeente gevestigd:
A. V. Casier, fabrieksarbeider, van West-
dorpe.
Vertrokken
- l.iix
J. A. Kousemaker en gezin, naaister. Mar
Middelburg.
J. F„ Compiet en gezin, fabrieksarbeider,
naar Westdorpe.
SAS VAN GENT.
Geboorten. 29 Mei. Lisette Erna, d. van
Camiel van Vlaenderen en van Hortentia
Maria de Graeve. 1 Juni. Lilian Louise Alice,
d. van Eugene Vitalis Goossens en van Maria
Marguerite Fiermans.
CLINGE.
Huiwelij'ks-aanigiften. 2 Mei. Gerardus Daniel
Hofman, oud 32 j., jm. en Alice Dansaert,
oud 29 j., jd. 3 Mei. Alphonsus Josephus de
Block, oud 29 j., jm. en Maria Josephina Lu-
dovica Weemaes, oud 30 j., jd. Charles Rot-
tier (van St. Jansteen), oud 28 j., jm. en An-
gelle Verstraeten, oud' 22 j., jd. 5 Mei. Frans
van Aerde (van Stekene, B.), oud 34 j., jm.
en Julia Nijs, oud 21 j., jd. 19 Mei. Arthur
van Tienen, oud 21 j., jm. en Maria Justina
Annaert, oud 20 j., jd.
(Kuiwelijiks-voltrekkingen. 2 Mei. Gustaaf
Eduardus Bolsens, oud 29 j., jm. en Maria Eve-
raert, oud 21 j., jd. 3 Mei. Robert de Bock (van
Meerdonck, B.) oud 28 j., jm. en Juldia Weemaes,
oud 27 j., jd. 5 Mei. Aloysius de Puijsseleijr,
oud 26 j., jm. en Rosalia Bracke, oud 24 j,, jd.
Ghislenu® van Wiele (van Verrebroek, B.),
oud 24 j., jm. en Honorina Weemaes, oud 19
j., jd. Alois Marie Kindt, oud 28 j., jm. en
Maria Blommaert, oud 28 j., jd. 19 Mei.
Gerardus Hofman, oud 32 j., jm. en Alice
Dansaert, oud 29 j., jd. 23 Mei. Alphonsus
de Block, oud 29 j., jm. en Maria Weemaes,
oud 30 j., jd. 26 Mei. Frans van Aerde (van
Stekene, B.), oud 34 j., jm. en Julia Nijs,
oud 21 j., jd.
Geboorten. 10 Mei. Elodie Maria Anna, d.
van Jacobus Loekefeer en van Anna Kindt.
14 Mei. Josephus Augustinus, z. van Desire
Cammaert en van Louisa Janssens. 16 Mei.
Miryam, d. van Willem van Lod'esteijn en van
Hendrikia de Jong. 25 Mei. Lilian Leonie, d.
van Johannes Eranciscus van Gimste en van
Emma Antheunis. 27 Mei. Petrus Erancis
cus Maria, z. van Emiel van Ruijmbeke en
van Elisa Maria van Roeijen. 29 Mei. Fran
cois, z. van Joseph van Vlierbergen en van
Leontina Behieis. 30 Med. Edmond Gustaaf, z.
van Petrus Augustinus Praet en van Bertha
Olimpia de Kever.
Overlijden. 7 Mei. Joannes Franciscus Ver-
meirsschen, oud 69 j., echtg. van' Valentina
Juliana Melsen.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
Ra4b3
a2a4
Tele2
a4Xb5
Rb3c2
Pf3—el
b7b5
Rd7e6
Rf8b4
Pc6a5
a6Xb5
Ta8b8
Pa5c4
Wit heeft door zwak spel aan Zwart eenige
vrijheid1 van beweging verschaft, die echter
noig steeds niet noodlottig hoeft te zijn.
22. Pel—d3 Rb4f8
23. b2b3
Pc4: ibc4: verliest pion b2.
23Pc4a3
24. f2f4
In aanmerking komt het kwaliteitsoffer 24.
Del b4 (Pc2: Tc2: ds kennelijk nadeelig voor
Zwairt)25. Pb4: Rb4:, 26. Ta3: RaS:, 27.
Da3: en Wit heeft 'een pion meer; echter be-
hou-dit Zwart zeer groote remise-kansen.
24. b5^b4
Dreigt Pb5 met aanval op d4, en daar Pc3
met kwaliteitswimst.
25. Te2d2 Pa3—b5
26. Pd8c5 Re6c8
Zwart wid het naadsheerpaar bebouden.
27. Td2f2 f7f5
De crisis. Zwart heeft door energiek. spel
een aanval gekregen, die de verloren kwaliteit
ongeveer waard is. Daartegenover heeft Wit
kans op een tegenaanval. 'ef6: is minder goed
Wegens Df6: Pd5: Dd4: en Pc5 staat in.
28. Pc5a4
Sterker was g2g4 met aanval op f5, welk
veld min of meer het brandende punt is in de
partij.
28. Pe8g7
29. Rc2bl Pg7e6
30. Pe3c2 c7c5
Wit heeft net nog verlies van pion d'4 kun
nen voorkomen, maar nu verliest hij toch het
houvast in het centrum.
31. d4Xb5 Pe6Xc5
32. Tf2f3
Om Pc5: te kunnen speien; zonder dat na
Rc5: de kwaliteit verloren gaat.
32. Pc5Xa4
33. b3X'a4 Pb5—c3
De steliing van dit paard, niet te onder-
mijinien, is die kwaliteit waard:. Van nu af aan
is Zwart in het voordeel.
34. Ddlel d5d4
'Natuurlijk mioet Tc3: en Dc3: verhinderd)
worden.
35. Tf3dS Rc8—a6
36. Td3Xc3
Er zit niet veel anders op. Td4: is fout
wegens Re 5.
36
37. Fc2e3
De dreigingen Re3:f beneven® Ddlf of wei
terstond Dd4 <zijn nu niet meer te verhinderen.
Wit geeft op, wel' wat vroeg; maar we kun
nen zijh ontmoediging na zijn kwaliiteitswinst
wel verklaren.
d4Xc3
Rf8-c5