WEK UW LEVER-GAL OP Burgerlijke Stand Dam- en Schaakrubriek I ml §m. DAMMEN. SCHAKEN. LOOP DER BEVOLKING. zake door het bestuur van de N.V. P.Z.E.M. genomen is, antwoorden Ged. Staten, dat zoo lang de plannen tot omzetting -van den tram- dienst MiddelburgVlissingen v.v. in een autobusdienst geen vasteren vorm hebben aangenomen, zij geen vrijheid vinden ten deze een, hun college voor de toekomst bindende toezeigging te doen. De aangelegenheid be- houdt evenwel hun voile aandaciht. Reglement tot het houden van dekstieren. Het bestuur der vereeniging tot verbetering van 't rundVee in Zeeland, verzocht 'n regle ment op't houden van dekstieren in de provin- •cie vast te stellen en wees er op, dat in geen entkeje prov. naar verhouding zooveel fokvee wordt opgekiweekt als in Zeeland en derhalve de rentabiliteit van de Zeeuwsche veehouderij er buitengewoon bij ge'baat zou zijn, wanneer alle dekstieren van goede kwaliteit zijn, d.w.z. zelf. goed gebouwd en afstammende van goed gebouwde voorouders met beste productie. De ervaring elders leert, dat door een verpliehte kerning de kwaliteit van het mannelijk fok- materiaal zeer kan worden verbeterd. Ver pliehte reglementaire stierenikeurrngen, soe- pel uitgevoerd door personen, die de praktijk der Zeeuwsche veehouderij en de mentaliteit der veehouders door en door kennen, zullen geleidelijk de volgende resultaten kunnen op- leveren: 1. Er zal een grootere vraag ont- staan naar geregistreerde stieren van stam- boek- en fokvereenigingsafstamming2. de stierenvereenigingen en de particuliere stie- renhouders, die zich moeite geven prima stie ren te stationeeren, zullen er steun van onder - vinden; 3. een grooter aantal stierenhouders, die er op gesteld zijn met stieren van eigen of bekenden veestapel te fokken, zal zich in- spannen stieren aan te houden van de aller- beste eigen koeien en gedekt door goede vaders; 4. er zullen veel meer stieren, die voor dekiking worden gebruikt, onder de oogen van bet puibliek en van deskundige keurmees- ters komen. Dit werkt opvoedend, als de keurmeesters de tot heden gevolgde wijze van keuren en toelichten voortzetten. Om een en ander te bereiken, is het vol gende noodig: a. de vrijheid van jongvee-op- kweelk moet door de verpliehte stierenkeuring in geen enkel opzicht beperkt worden. Dus voor iedereen voile vrijheid om een stier als stier op te fokken en te mesten; b. de vrij heid van den boer om voor zijn eigen vee dien dekstier te gebruiken, dien hij zelf verikiest, moet niet worden aangetast; c. de verpliehte keuring wonde geen middel om alle stieren houders zoo vlug mogelijk te dwingen stieren aan te schaffen met afstammingspapieren. Ged. Staten hebben nu een ontrwerp-regle- ment ter goedikeuring aan de Prov. Staten overgelegd. De commissie ter bevordering van de rund- veefokkerij in Zeeland heeft zich de financie ring gedacht in den vorm van een kleine ver- goeding voor goedkeuring en voor keuringen buiten de normale voorjaarskeuring. Op deze wijze zal het mogelijk zijn, zonder meer uit- gaven voor de Provincie de verpliehte stieren keuring in te voeren. De Rijksveeteeliteonsu- lent deelt mede, dat een voorstel tot het vast- stellen van bedoeld reglement zijn voile in- stemming heeft. Een 30-jarige ervaring met de tot nog toe toegepaste, geheel op fokkers- initiatief en vrijheid berustende vee-verbete- ringsmaatregelen heeft hem overtuigd. dat deze maatregelen hier en daar in Zeeland be- langrijk resultaat opleverden, het aantal vee- houders, dat deelneemt, is echter te klein. Naar de meening van den consulent zullen de eischen, waaraan goede stieren moeten voldoen, meer bekend worden en zal de belang- stelling voor de veeverbetering groeien. Voorts kan de consulent er zicb mede vereenigen, dat keuring van een stier, uitsluitend ibestemd vcor het dekken van vrouwelijk vee, dat aan den stierliouder toebehoort, niet verplicht worat gesteld. Het moet ongewenscht worden geacht in te grijpen in de vrijheid van den boer om in zijn eigen bedrijf de werkwijze te volgen, die hij het meest in zijn eigen belang acht. Ten- slotte heeft de Rijksveeteeltconsulent den in- druk gekregen, dat de leiders van alle Zeeuw sche aigemeene organisaties op landbouw- gebied voorstander zijn van deze reglemen- teering en dat dit ook het geval is met de 575. Een partijtje uit het tournooi om het wereldkampioenschap te Amsterdam, October 1928. Zoals men weet, won Springer toen de titel met groten voorsprong, terwijl Herman de Jongh en Dr. Molimard' samen de tweede plaats innamen. Wit: I. Weiss f Zwart: W. Rustenburg 1. 3228 1823 2. 3329 23X 32 3. 37 X 28 20—25 4. 4137 17—21 Een bekende variant in het Chef-Noeud- systeem. Spoedig komt de voorliefde van Weiss voor bizarre zetten edhter weer tot uiting (4741 en 4944). 5. 47—41 12—18 6. 37—32 7112 7. 39—33 21—26 8. 41—37 19—23 9. 28X1® 14X23 10 44—39 10—14 11. 4944 1117 12. 33—28 5—10 13. 28X19 13X33 14. 39X28 9—13 15. 4439 1—7 16. 39—33 14—20 17. 50—44 4—9 18. 44—39 17—21 19. 31—27 7—11 20. 3429? Dreigt 3530 28X19 en 3731 met dam op 4. Het is evenwel aan Weiss ontgaan, dat zwart door een eenvoudige slagzet tot schijf- winst komt. 20. 25—30 21. 35X24 1823 22. 29 X7 20X29 23. 33X24 8—12 24. 7X18 13X35 iSchijf 24 is niet meer te redden. 10—14 9—13 is niet speelbaar wegens zw. 3—9 14—19 15X24 35X33 11—17 6X17 zwart won en u zult 's morgens uit bed springen, gereed om bergen te verzetten. Iederen dag moet uw lever een liter lever-gal in uw ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van lever-gal onvoldoende is, verteert uw voedsel niet, het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt. Uw lichaam is vergiftigd, u voelt u beroerd en ellendig, u ziet alles zwart. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmidde- len. U moet CARTER'S LEVER-PILLETJES nemen om deze liter lever-gal vrij te doen vloeien en u zult u een geheel ander mensch voelen. Onschade- Ujk, plantaardig. zacht, onovertroffen om de lever- gal te doen vloeien. Eischt Carter's Lever-Pilletjes bij apothekers en drogisten. f. 0.75. Ingez. Med. 25. 43—39 26. 4843 Wit 39—34 3540, enz. 27. 4641 28. 27—22 29. 2420 30. 4540 31. 38X20 32. 22X11 De schijf was binnen en verder zonder veel inspanning. Uit ,,1001 miniaturen". ,,1001 miniaturen", de waardevolle bundel probleemkunst van Gortmans, kunnen we vooraanstaande veehouders. Aangezien ook Ged. Staten van den keuring gunstige resul taten verwachten, stellen zij bet bedoelde reglement aan de orde. Overturning wegen in beheer en onderhoud. Ged. Staten stellen voor van de gemeente Kruiningen in beheer en onderhoud over te nemen 1.655 km. van den weg Iersekebewes- ten station KruiningenIersekeweg Goes Rilland voor 305 per jaar of f 8677 in eens. Vervolgenis 1.623 km. van de gemeente Stavenisse, zijnde een deel van den weg Scher- peniss e'S tMaart ens dij kStavenisse'Stei- ger voor f 405 per jaar of 11.593 in eens. Dan 2.4359 km. wegen van de Grondweg- commissie NieuwvlietSluisRetranchement, bet waterschap Cadzand en de gemeenten Nieuwvliet, Zuidzande, Cadzand, Sluis en Re tranchement, voor 721 per jaar of f 20.600 in eens. Ten slotte van de gemeente Zaamslag 0.9517 km. van den weg St. Ammapolder ZaamslagTer Hole voor ,f 175 per jaar of 5002 in eens. Subsidie grafmomnment. In 1937 hebben die Prov. Staten aan de kerkvoogdij der Nederduitsch Hervormde ge meente te Vlissingen in de kosten der restau- ratie van den Noordelijken gevel van de St. Jacobskerk aldaar een subsidie van 10 dier kosten tot een maximum van f 360 ver- leend, onder voorwaarde, dat door het rijk 35 en door de gemeente 50 zou worden bijgedlragen. Thans blijkt, dat de restaura- tiekosten ongeveer 2600 zullen bedragen, zoodat ongeveer f 260 van bet Provinciaal subsidie benoodigd zal zijn. Thans vragen kerkvoogden het overblrjvend deel der toege- kende Provinciale subsidie te mogen aanwen- den als deel der kostem, benoodiigd voor bet herstel van het zich in de kerk foevindende grafmonument ,,Barwell". De restauratie- kosten daarvan worden geraamd op ongeveer f 850. Ged. Staten stellen voor dit verzoek in te willigen onder voorwaarde, dat ook 10 der kosten zullen worden vergoed. Provinciale rekening 1937. Ter goedkeuring leggen Ged. Staten aan de Provinciale Staten voor de rekening der Pro vincie over 1937. Deze geeft aan ontvangsten 26.378.271 en uitgaven 26.771.992,95, alzoo een kwaad slot van 393.721,95. De cijfers voor den gewonen dienst zijn: inkomsten f 2.701.372,95, uitgaven 2.647.729,15, batig Slot f 53.643,80 en voor den buitengewonen dienst: inkomsten 23.676.989,05, uitgaven 24.1124.263,80, kwaad slot f 447.365,75. Provinciale Stootobootdiensten in 1938. De rekening 1938 van de Prov. Stoomboot- diensten op de Westerschelde wijst aan lasten aan 228.339,38, waarvan het rijk betaald f 168.547,87 en de provincie het overige. De dienst VlissingenBreskens leverde een na- deelig saldo c*p van f 13.220,13 bij een vervoer van 342.276 passagiers en 47.772 auto's; de lijn TerneuzenHoedekenskerke gaf een na- deelig slot van 63.882,06 bij een vervoer van 83.878 passagiers en 6375 auto's; de lijn 'HansweertWalsoorden een tekort van f 113.624,29, bij een vervoer van 83.511 pas sagiers en 15.598 auto's en ten slotte de lijn VliSiSingenTerneuzen 18.154,54 nacteeldg slot, met 30.194 passagiers en 638 auto's. De dienst op de Oosterschelde gaf aan las- ten en baten 96.565,67 met een verlies van 47.250,49 bij een vervoer van 45.781 passa giers en 5892 auto's niet genoeg ter ibestudering aanbevelen. Zon der dat we voomemens zijn, het hele boekje in onze rubrieken over te nemen, willen we er nu en dan toch enige ruimte aan besteden. Daat iedere dammer er zrjn voordeel mee doen! We beginnen met twee sprekende stukjes van Weiss. No. 14 (op biz. 34), auteur I. Weiss. Zwart: 33 en 35. Wit: 32, 40 en 42. Winst door 3228! (zw. gedw. 33X22); en 4034! No. 18 (biz. 35) van I. Weiss. Zwart: twee schijven op 6 en 37. Wit: vier schijven op 26, 32, 41, 47. Wit forceert winst: 4742!! (zw. gedw. 37X46, anders volgt 4137); en 4237! enz. No. 17, van L. Tevan, Er.). Zwart: 1 schijf op 37. Wit: 4 schijven op 29, 33, 43, 48. Wit wint aldus: 2924 (zw. 3741); 3329 (zw. 4146 gedw.); en 4339!! Op zw. 4614 of 4610 volgt 2419 en op 46—28 of 46—32 volgt 29—23. No. 26 ('biz. 35) van G. L. Gortmans. Zwart: 2 schijven op 33 en 39. Wit: 4 schijven op 30, 40; 45 en 50. Otplossing: 4034 (zw. 3943); 3429 (33X35) en 4540. No. 25, van P. Visser. Zwart: 2 schijven op 31 en 36. Wit: 4 schijven op 26, 37, 42 en 46. Directe winst door 4641! (zw. 36X38); 37—32 (38X27) en 26X37. No. 996 (biz. 118) van W. B. Monsma ZWART 1 2 3 4 5 Wijizigingen in reglementen. Overeenkomstig den wenisch van den Mi nister van Binnenlandsche Zaken stellen Ged. Staten voor, een paar wijzigingen te brengen in -het Ambtenaren-reglement Zeeland 1928 en in het anbeiidsovereenikomstenibesluit, zulks om beide in overeenstemming te brengen met de rijksregeling ter zake. Toepassing art. 161 der Provinciale wet. Ged, Staten deelen mede, dat zij overeen komstig art. 161 der Provinciale wet sedert 1 April 1938 tot 1 April 1939 voor de verbete ring van wegen 24.11.54 ha grond aankochten voor een bedrag van f 40.168.75, terwijl zij bovendien ingevolge dezelfde machtiging vol- gens genoemd artikel nog verschillende over- eenkomsten over verkoop van perceeltjes grond e.d. hebben aangegaan met den Staat, met gemeentebesturen, polders of particulie- ren. Bouw motorboot voor den Wester-ScheMedienst. O.a. bij de aanbieding van de Prov. begroo- ting voor 1939, hebben Ged. Staten mede- gedeeld, dat binnen afzienbaren tijd tot den bouw van een nieuwe motorboot ten ibeboeve van den Provincialen stoombootdienst op de Wester-Schelde zou moeten worden over- gegaan. Sindsdien hebiben'zij den eventueelen bouw van, een nieuw schip in studie genomen en vooriberetd. Na herhaaldelijk overleg te heb ben gepleegd met dp Regeerirag, zijn zij thans in staat te does om tot dien bouw te besluiten. De redenen, welke hen nopen bet voorstel te doen zijn: a. het ont- breken van een voldoendc reserve aan schepen met koplading; b. hot spoedig in gebruik nemen van de veerbavens aan den Perkpolder en onder Kruiningen; c. de in een bepaald op zicht geringer geworden vervoercapiciteit van de bestaande ferryoooten en d. het toenemen van het vervoer. Van meet af aan dient ue worden bedacht, dat hoezeer een onderschei- ding van de oorzaken gewemscht is, de samen- hang daarvan te stork is om de eene oorzaak los van de andere t.e waardeeren. Zoo treedt door het toenemen van het vervoer het onit- breken van een voldoende reserve aan schepen met kopiading te sterker op den voorgrond terwijl tevens daardoor de verminderde ver- •voercapaciteit te meer wordt geaccentueerd. De Wester-Scheldedienst beschikt over drie schepen met kopiading. Hiermede worden de lijnen VlissingenBreskens en Hansweert Walsoorden" bediend. Op drukke dagen wordt de eerstgenoemde lijn door twee schepen en op zeer drukke dagen door drie schepen beva- ren. In dit laatste geval werd tot dusver de lijn Hansweert-Walsoorden" onderhoud'en met een motorscbip met zijlading. Bebalve op die drukke dagen ligt er een ferryboot toinnen, docb niet zoozeer als reserve, docb in repa- ratie. Ais er dan bij een der andere booten een geval van motorstoornis voordoet, is her haaldelijk een wezenlijk tekort aan reserve aan het licht getreden. Als dan werd1 de eene nog Vjeschikbare ferryboot gebruikt voor de lijn Vlissingen—Breskens. Ten einde den dienst overigens gaande te houden moest meermalen een verwisseling van schepen plaats vinden. Een schip met zijlading voer op de lijn ,,Hans- weert—Walsoorden", meermalen bleek het noodig daarvoor de dienstboot van de lijn TerneuzenHoedekenskerke" te gebruiken. Het sloomschip ..Schouwen1" van de lijn VlissingenTerneuzen" werd alsdan gediri- geerd naar TerneuzenHoedekenskerke, ter wijl de lijn VlissingenTerneuzen werd tbeva- ren door het algemeen reserveschip ,,Luctor et Emergo". Dit resultaat was met name voor het auto-vervoer zeer gebrekkig. Na het ingebruik nemen van de veerhaven aan dien Perkpolder mag, mede in verband met het toegenomen vervoer, de meest oostelijke lijn naar het oordeel van Ged. Staten niet anders dan door een schip met kopiading wor den bevaren. Deze veerhaven zal hoogst waarschijnlijk aan het einde van 1939 of in het begin van 1940 ingebruik kunnen worden genomen. Eenigen tijd daama zal dit ook kunnen geschiedien met die onder Kruiningen. Alsdan zullen alle soorten auto's te alien tijde met deze lijn kunnen worden vervoerd. Als in bet drukke seizoen maar twee der ferrybooten op de lijn VlissingenBreskens kunnen varen, dan kan bet vervoer niet worden verwerkt. Oplossen van het diagram of zonder schij ven aan te raken! (oefensehool in het slag- spel, zegt Gortmans). Wit speelt 4338 (zw. 27X47); 38X40 (zw. meerslag 47X®0)4034! (30X39); 4944 (zw. gedw. 3943) en 48X39 wint. No. 45 (biz. 37) van M. Vasseur. Zwart: 2 schijven op 22 en 26. Wiit: 5 schijven op 31, 39, 43, 48, 50. Wit speelt en wint. No. 264 (biz. 56) van Ir. W. Vrijlandt. ZWART 1 2 3 4 5 16 26 36 46 WIT 47 48 49 50 Gedrwongen winst voor wit. WIT 47 48 49 50 Spaansche Party. Wit: Richard Teichmann. Zwart: Amos Burn. Oostende 1905. De partij1 die hier voljgt munt niet bepaald uit door correctheid, maar is aardig door een gebeurtenis, die berust op de fatsoensregels van het schaakspel, welke nu eemmaal nauw- keurig in acht moeten worden genomen-. 1. e2e4 e7e5 2. Pgl—f3 Pb8c6 3. Rfl—b5 a7—a6 4. Rb5—ia4 Pg8—f6 Wij herhalen nogmaals, dat 4. ...b5 minder goed is, daar Zwart na 5. Rb3 geen Pf6 kan spelen wegens Pg6. Hiji moet dan eerst 5. Re7 ispelen en komt dan heelemaal niet meer tot eenig indtiatief. b7b5 mag pas gespeeld worden, ad® Zwart een volgend Pg5 met 0.0 kan ibeantwoorden. 5. 0—0 d7d6 Alieen daarom een schip te doen bouwen, zou in eeonomisch opzicht met wel te verdedigen zijn. Teneinde den dienst aan de moderne eischen van het verkeer aan te passen zagen de Staten zich ee.nige jaren geleden genoopt te besluiten op korten termijn vrijwel de geheele vloot te vemieuwen. Sedert d'e ferrybooten zijn gebouwd is de lengte van de automobielen toegenomen. Tractoren met aanhangwagens, vracbtauto's, touringcars enz. van een lengte als vroeger niet gekend, worden-thans regel- matig overgezet; de personenauto's met hun- ne voor- en achtenbumpers nemen gemiddeld per eenbeid meer plaats in dan voor eenige jaren het geval was. Het vervoer van auto- mobielein met groote afmetingen is sterker toegenomen, dan van gewone personen-auto's. De ervaring leeft, dat het modemiseeren van aanlegp.aatsen en vervoermididelen bij- den Wester-Scbeidedienst leidt tot een sterke toe- neming van het vervoer. Van 1925 tot 1938 steeg het aantal passagiers op de lijn Vlissin gen -Breskens van 195.480 op 342.276. Men verwacht ook extra-toename op het veer Kruiningen'Perkpolder, trouwens het vervoer HansweertWalsoorden neemt ook reeds sterk toe. Het ingebruik nemen van de nieuwe havens, gepaard aan een vermeerdering van het aantal vaarten, waartoe door de kor- tere route de mogelijkheid wordt verkregen, zal het vervoer een verderen stimulans bieden. Voor de lijn VlissingenBreskens wordt voorshands geen toeneming verwacht, doch wel moet met een verder toeneming van het aantal automobielen in ons land rekening wor den gehouden, want dit is gerekend naar andere landen thans niet groot. Resumeeren- de zijn Ged. Staten van oordeel, dat voor de toekomst met een vermeerderinig van het ver voer moet worden rekening gehouden. Een veerdienst als de onderhavige moet met een gering aantal vervoerseenheden worden be diend. Deze vervoerseenheden zijn zeer kost- baar en hebben technisch een langen levens- duur. In zekeren zin zijn de kapitaalskosten oorzaak van de tekorten van den dienst. Men had dan ook liever met belangrijke nieuwe investeeringen gewacht tot een grooter bedrag dan thans nog het geval is op de vernieuwde vloot enz. was afgesichreven. De te bouwen motorboot zal gedurende ten minste 20 jaren in de vaart moeten folijven en gedurende dit groote aantal jaren aan de eischen van het verkeer moeten beantwoorden. Het meer varen op de lijn VlissingenBreskens zou een tweede nieuwe boot noodig maken met een volledige equipage, wat bijna alle kosten zou verdubbelen. Daarom moet er naar gestreefd worden deze lijn zoo lang mogelijk met een schip te bevaren. Maar wel is vermeerdering van het aantal vaarten te bereiken door ver- grooting van de vaarsnelheid en wel zoo, dat een uurdienst kan worden gevaren. Voor snei laden en lessen is er rekening mede gehouden; dat de passagiers niet via het rijdek, doch recht&treek.s via op de toegangs- brug aan te brengen verhoogde trottoirs. Ged. Staten zrjn aan de hand van verschillende cijfers tot de conclusie gekomen, dat het nieu we schip in den zomer op d'e lijn Vlissingen Breskens" onafgebroken in de vaart moet kunnen blijven. Daarom hebben zij aan den ontwerpers tevens den eisch gesteld, dat net schip onafgebroken zes maanden in de vaart moet kunnen blijven. Het aantal vaarten kan in den zomer worden uitgebreid doch daaraan bestaat m den winter voorshands geen behoef- te. Gedurende den zomerdienst zouden dan kunnen dienst doen op VlissingenBreskens het nieuwe schip en op drukke dagen zoo noodig ook de ,,Pirin®es Juliana". De vervoer- capaciteit van deze ibeide schepen is voor deze lijn grooter, dan die van de thans reeds in dienst zijnde ferry-booten gezamenlijk. En op KruiningenPerkpolder de Prins Hendrik met als reserve-schip de Koningin Wilhelmina of omgekeerd. Van de winterdienst op de lijn Vlissingen-- Breskens de motorboot Prinses Juliana met ais reserveschip de Koningin Wilhelmina of het nieuwe schip en op de lijn Kruiningen- - Perkpolder de motorboot Prins Hendrik met als reserveschip de motorboot Koningin Wil helmina of omgekeerd. In overleg met de regeering is aan de Kon. Maatschappij ,,De Scbelde" te Vlissingen op- dracht gegeven een onitwerp voor het te bou wen schip te maken. Na gezette studie en het nemen van' sleepproeven zijn de deskun- De open verdediging gaat verdier met 5. ...jb5, 6. Rb3 Pe4:, de gesloten met 5. ...b5, 6. Rb3 Re7. De tekstzet is minder gebruikelijik, maar niet slecht. 6. Tfl—el Dekt voorzichtig pion e4, wat echter geheel overbodig is; daar Wit met d4 een goed sipeT krijgt. Aileen moet men den volgeuden val- stnik in het oog houden: 6. d4 b5, 7. Rb3? Pd4: 8. Pd4: ed4, 9. Dd4:? e5 en diaarna c5c4 met -stukwinst. Wit had natuurlijk geen 9. Dd4: mogen spelen, maar moet in pionverlies berusten door 9. c3, waarna hij een behoorldj'k spel krijgt (Pe4:? Rd5!), weliswaar met eem pion minder. De goede speelwijze is -echiter 7. de5:! de5: (ba4: ef6: is kennelijik onvoordeelig)8. Dd8: Pd8:, 9. Rb3 Rd6 (iPe4:? Rd5 en winit) en Wit krijigt een gemakkelijk spel. Men hield destijidis dleze voortzetting voor minder goed, omdat Zwart gemakkelSjik remise zou kunnen houden, Wat echter niet geheel juist is. 6Rf8e7 7. c2^c3 0—0 Nu zou b7P>5 met Rc2 worden beantwoord. 8. d2d4 Ro8'dJT Er dreigde Rc6: en de5 met pioniwinst, dlaar e4 gedekt is en du® door Zwart niet kan wor den genomen. Indien echter ma 8. ...IRd7, 9. Rc6: Rc6:, dan staat e4 dubbel aangevallen en zoo wint iZwart den e4 wel weer terug. 9. Pbl'<32 Dekt e4 voor de tweede maal. 9. e5X<i4 Er moet iets in het centrum worden ge- daan. Een andere mogelijkheid ware b7ib5. Wit heeft nu zijn doel in de Spaansche partij, overwicht op de centrumveHden, toereikt. 10. c3Xd4 d'6d5 11. e4^e5 Dit is minder goed. Na ed5: Pd5: Rb3 en Pc4 krijgt Wit een zeer sterk spel met groote bewegingsvrijheid. 11Pf6e8 12. Pd2fl Een bekend maneuver: bet paard1 streeft naar f5. Wel wat voorbarig antwoordt Zwart met 12. g7g6 13. Rclh6 Kg8--h8 ,,'Hd?" zegt de iezer nu. Bij, dezen zet moet iets veriteld worden. Wit viel Tf8 aan en de zwartspeler greep niu biji vergisising den torem, in pl'aats van bet paard (Pe8g7 moet worden gespeeld). Hij moest dus; volgems de regelis met den torem spelen, maar deze kan niet zetten. Zwart mioest daarop een strafzet met den koning doen, welke regel sindis tien jaar is afgeschaft. Vandaar de koniingszet. 14. Rh6XfS Re7Xf8 15. Pfl—-e3 a2a3 is misschien solider, maar ook de tekstzet is goed. digen dezer maatschappij gekomen tot een schip, dat grooter is dan het grootste schip van de huidige vloot. Het voordeel van de grootere lengte is vooral van belang voor het vervoer van automobielen. De gegevens omtrent het ontworpen schip in vergelijking met die wat betrekking tot de grootste der in dienst zijnde ferry-booten, de Prinses Juliana" zijn: lengte over alles 74.000 en 65.456 m.; breedte over berghouten 14.250 en 12.706 m.; maximumdiepgang 4.200 en 4.000 m., maximum waterverplaatsing 1.675 t. en 1.440 t.; oppervlakte rijdek 734 en 560 M2; idem overdekt 734 en 490 Ma; oppervlakte promonadedek 416 en 300 Mt De kosten van het te bouwen schip worden ge raamd op f 1.325.000. Sedert de in dienst zijnde schepen werden gebouwd, zijn de mate- riaal-prijzen zeer belangrijk gestegen. Ged. Staten berekenen, dat het tekort met 33.050 wordt verhoogd, waarvan ruim f 6500 voor rekening der provincie blijft. De rente daarentegen daalt elk jaar met rond f 7000 en bij blijvende stijging van het vervoer zal het tekort na enkele jaren, weer tot het huidige niveau zijn gedaald. SAS VAN GENT. In de week van 29 Mei tot en met 3 Juni heeft zich in deze gemeente gevestigd: A. V. Casier, fabrieksarbeider, van West- dorpe. Vertrokken - l.iix J. A. Kousemaker en gezin, naaister. Mar Middelburg. J. F„ Compiet en gezin, fabrieksarbeider, naar Westdorpe. SAS VAN GENT. Geboorten. 29 Mei. Lisette Erna, d. van Camiel van Vlaenderen en van Hortentia Maria de Graeve. 1 Juni. Lilian Louise Alice, d. van Eugene Vitalis Goossens en van Maria Marguerite Fiermans. CLINGE. Huiwelij'ks-aanigiften. 2 Mei. Gerardus Daniel Hofman, oud 32 j., jm. en Alice Dansaert, oud 29 j., jd. 3 Mei. Alphonsus Josephus de Block, oud 29 j., jm. en Maria Josephina Lu- dovica Weemaes, oud 30 j., jd. Charles Rot- tier (van St. Jansteen), oud 28 j., jm. en An- gelle Verstraeten, oud' 22 j., jd. 5 Mei. Frans van Aerde (van Stekene, B.), oud 34 j., jm. en Julia Nijs, oud 21 j., jd. 19 Mei. Arthur van Tienen, oud 21 j., jm. en Maria Justina Annaert, oud 20 j., jd. (Kuiwelijiks-voltrekkingen. 2 Mei. Gustaaf Eduardus Bolsens, oud 29 j., jm. en Maria Eve- raert, oud 21 j., jd. 3 Mei. Robert de Bock (van Meerdonck, B.) oud 28 j., jm. en Juldia Weemaes, oud 27 j., jd. 5 Mei. Aloysius de Puijsseleijr, oud 26 j., jm. en Rosalia Bracke, oud 24 j,, jd. Ghislenu® van Wiele (van Verrebroek, B.), oud 24 j., jm. en Honorina Weemaes, oud 19 j., jd. Alois Marie Kindt, oud 28 j., jm. en Maria Blommaert, oud 28 j., jd. 19 Mei. Gerardus Hofman, oud 32 j., jm. en Alice Dansaert, oud 29 j., jd. 23 Mei. Alphonsus de Block, oud 29 j., jm. en Maria Weemaes, oud 30 j., jd. 26 Mei. Frans van Aerde (van Stekene, B.), oud 34 j., jm. en Julia Nijs, oud 21 j., jd. Geboorten. 10 Mei. Elodie Maria Anna, d. van Jacobus Loekefeer en van Anna Kindt. 14 Mei. Josephus Augustinus, z. van Desire Cammaert en van Louisa Janssens. 16 Mei. Miryam, d. van Willem van Lod'esteijn en van Hendrikia de Jong. 25 Mei. Lilian Leonie, d. van Johannes Eranciscus van Gimste en van Emma Antheunis. 27 Mei. Petrus Erancis cus Maria, z. van Emiel van Ruijmbeke en van Elisa Maria van Roeijen. 29 Mei. Fran cois, z. van Joseph van Vlierbergen en van Leontina Behieis. 30 Med. Edmond Gustaaf, z. van Petrus Augustinus Praet en van Bertha Olimpia de Kever. Overlijden. 7 Mei. Joannes Franciscus Ver- meirsschen, oud 69 j., echtg. van' Valentina Juliana Melsen. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. Ra4b3 a2a4 Tele2 a4Xb5 Rb3c2 Pf3—el b7b5 Rd7e6 Rf8b4 Pc6a5 a6Xb5 Ta8b8 Pa5c4 Wit heeft door zwak spel aan Zwart eenige vrijheid1 van beweging verschaft, die echter noig steeds niet noodlottig hoeft te zijn. 22. Pel—d3 Rb4f8 23. b2b3 Pc4: ibc4: verliest pion b2. 23Pc4a3 24. f2f4 In aanmerking komt het kwaliteitsoffer 24. Del b4 (Pc2: Tc2: ds kennelijk nadeelig voor Zwairt)25. Pb4: Rb4:, 26. Ta3: RaS:, 27. Da3: en Wit heeft 'een pion meer; echter be- hou-dit Zwart zeer groote remise-kansen. 24. b5^b4 Dreigt Pb5 met aanval op d4, en daar Pc3 met kwaliteitswimst. 25. Te2d2 Pa3—b5 26. Pd8c5 Re6c8 Zwart wid het naadsheerpaar bebouden. 27. Td2f2 f7f5 De crisis. Zwart heeft door energiek. spel een aanval gekregen, die de verloren kwaliteit ongeveer waard is. Daartegenover heeft Wit kans op een tegenaanval. 'ef6: is minder goed Wegens Df6: Pd5: Dd4: en Pc5 staat in. 28. Pc5a4 Sterker was g2g4 met aanval op f5, welk veld min of meer het brandende punt is in de partij. 28. Pe8g7 29. Rc2bl Pg7e6 30. Pe3c2 c7c5 Wit heeft net nog verlies van pion d'4 kun nen voorkomen, maar nu verliest hij toch het houvast in het centrum. 31. d4Xb5 Pe6Xc5 32. Tf2f3 Om Pc5: te kunnen speien; zonder dat na Rc5: de kwaliteit verloren gaat. 32. Pc5Xa4 33. b3X'a4 Pb5—c3 De steliing van dit paard, niet te onder- mijinien, is die kwaliteit waard:. Van nu af aan is Zwart in het voordeel. 34. Ddlel d5d4 'Natuurlijk mioet Tc3: en Dc3: verhinderd) worden. 35. Tf3dS Rc8—a6 36. Td3Xc3 Er zit niet veel anders op. Td4: is fout wegens Re 5. 36 37. Fc2e3 De dreigingen Re3:f beneven® Ddlf of wei terstond Dd4 <zijn nu niet meer te verhinderen. Wit geeft op, wel' wat vroeg; maar we kun nen zijh ontmoediging na zijn kwaliiteitswinst wel verklaren. d4Xc3 Rf8-c5

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1939 | | pagina 8