Bit behoeft niet te verwonderen, wanneer
gelet wordt op de voortdurende uitbreiding
van de administratie. Zoo moest dit najaar
vvorden overgegaan tot het verkoopen (recht-
streeksvan de levensmiddelenbons aan de
werkloozen, waardoor een afzonderlijke
financieele administratie moest worden opge-
zet en de tijd voor het afgeven van bons werd
vergroot.
Verder moesten voor het eerst de werklooze
landarbeiders die een brandstoffenbijslag op
hun werkloozenkasuitkeering wilden ontvan-
gen een gewone steunaanvrage indienen en
moest een controle-rapport worden samenge-
steld.
Zoo is er nog meer te noemen. Van tijd tot
-tijd worden de uitvoeringsvoo-rsehriften voor
diverse steunregelingen vemieuwd, o.a. die
voor de kleine boeren en kleine tuinders en dat
brengt steeds meer werk mee.
Nu zal met April een nieuwe regeling wor
den ingevoerd voor de werkversc-haffing.
Doorlezing van den Ministerieelen brief alleen
reeds leidt tot het inzicht, dat ook hier weer
meer tijd aan besteed moet worden.
Het spreekt vanzelf, dat bij een rijkscon-
trole op elk willeke-urig tijdstip niet alles in
orde kan zijn wanneer men overbelast is met
werk en het onmogelijk is om alles geregeld
te verwerken.
Het is dan ook niet mogelijk om de verant-
woording daarvan als ambtenaar te dragen.
Bventueele op- en aanmerkingen, zooals die
wel eens in contrdlerapporten plegen voor te
komen en welke een gevolg zijn van het vele
werk, wenscih ik door bovengenoemde mede-
deelingen te voorkomen.
Tenslotte zij het mij vergund Uw College
beleefd te verzoeken maatregelen te willen
treffen, die het mogelijk doen zijn dat alles
overeenkomstig de voorschriften op tijd kan
worden verricht.
Burgemeester en Wethouders deelen hderbij
mede
Vanwege het Departement van Sociale Za-
ken is een schrijven ontvangen waarin er op
aangedrongen wordt, dat alle aanvragen om
ondersteuning, alvorens tot steunverleenin-g
wordt overgegaan, aan een nauwike-urig onder-
zoek behooren te worden onderworpen, ook
aan huis der betrokkenen.
O.m. wordt medegedeeld, hetgeen ons be-
kend wasi, dat van elk onderzoek een volledig
rapport behoort te worden opgemaakt, dat
£tls basis dient voor het nemen van de beslis-
sing op de aanvrage.
Geregeld behooren voorts enkele maien per
jaar de in zorg zijnden te worden bezocht, van
welke bezoaken de aanvullende rapporten
moeten worden samengesteld.
Ook aan de controle op straat behoort de
noodige aandacht te worden gesehonken.
Indien de controleur, de heer Zegers, niet
voldoende gelegenheid heeft om de controle
op de vorenaangegeven wijze intensief uit te
oefenen, wordt ons College verzocht ter zake
maatregelen te treiffen.
(Dit schrijven verbaasde ons niet direct, om-
dat de controleur d.d. 5 December 1938 ons
heeft gerapporteerd dat de drukke werkzaam-
heden als agent der A. B. en W. V. hem be-
letten de controle op de steunregeling voor
werkloozen naar behooren uit te oefenen.
Er wachtten pl.m. 118 steunaanvragen op
het controle-rapport.
Aan straatcontrole kan thans niets gedaan
worden.
iDe inkomsten-apgaven, die wekelijks moe
ten worden ingezonden, zoowel die van de on-
dersteunden als die van anderen, kunnen niet
anders dan vluchtig worden doorgezien.
'Het opmaken van hercontrolerapporten,
hetgeen elk kwartaal moet gesohieden, is tot
nog toe slechts in enkele gevallen mogelijk
geweest.
Ten aanzien van de kleine boeren en kleine
tuinbouwers geldt hetzelfde. Ook hiervoor
bleek het onmogelijk de voorschriften naar
behooren uit te voeren.
iDe hand aan dat voorschrift te houden
bleek ten eenenmale ondoenlij-k, omdat de
werkloozen, tengevolge van het niet tijdig
vei-werkt kunnen worden van de aanvragen,
niet van inkomsten verstoken kunnen blijven.
Wanneer die toestand slechts enkele weken
voortduurde, zou het niet noodig zijn Uwe
aandaoht daar op te vestigen.
Doch nu het al meer dan 2 maanden duurt
en het zich laat aanzien, dat het nog wel
even zoo langen tijd kan duren eer van alle
steunaanvragen een rapport is opgemaakt,
achten wij ons verplicht aan dien onhoudbaren
toestand een einde te maken.
De groote drukte der laatste maanden
heeft made tot gevolg gehad dat niet alle ge-
gevens tijdig verwerkt konden worden op de
stamkaarten en dit werkt stagneerend op den
gang van het werk, omdat meer moet nage-
zocht worden als anders het geval zou zijn.
Verder moesten voor het eerst de werklooze
landarbeiders, die een brandstoffenbijslag op
hun werkloozenkasuitkeering wilden ontvan
gen, een gewone steunaanvrage indienen en
moest een controle-rapport worden samen
gesteld.
Het spreekt vanzelf, dat bij een rijkscon-
trole op" elk wiliekeurig tijdstip niet alles in
orde kan zijn, wanneer men overbelast is met
werk en het onmogelijk is om alles geregeld
te verwerken.
iOns College is unaniem van oordeel, dat een
oplossing in dezen moet gevonden worden,
aangezien anders vanwege het departement
funeste maatregelen tegenover de gemeente
genomen zullen worden.
Wij. stellen U voor, een bedrag van f 400
voor dit doel beschikbaar te stellen en ons
College te machtigen een tijdelijke kracht
aan te stellen voor het verriehten van deze
werkzaamheden.
De bedoeling van het College is om zoo
mogelijk van uit de gemeente een tijdelijke
kracht voor eenige maanden aan te stellen.
De VOORiZITTESR kan hieraan toevoegen,
dat het Burgemeester en Wethouders leed
doet, dat zij wederom bij den raad om geld
moeten komen vragen. Het rijk en het
departement verlangen een strenger toezicht en
stellen hooger eisehen en Burgemeester en
Wethouders kunnen daaraan niet voldoen bij
den huidigen toestand. Burgemeester en Wet
houders hebben een en ander ernstig onder-
zoch-t en komen- thans bij den raad aanklop-
pen om gelden beschikbaar te stellen. Zij
vragen /400 en meenen, hiermede vo-orloopig
voort te kunnen. Het college kan ook niet
zeggen, hoe de toestand zich verder zal ont-
wikkelen. De werkzaamheden die dezen win
ter te verriehten waren zijn niet veel minder
geweest dan die in den afgeloopen zomer.
Het is controle en nog eens c'ontrole, wat er
geeischt wordt. De bedoeling van het voor-
stel van Burgemeester en Wethouders is, dat
de raad dit accepteert en Burgemeester en
Wethouders 'daarna een op-roep plaatsen en
zien welke gegadigden daarop komen en daar
na tijdelijk een ambtenaar aanwijzen.
De heer 't GILDE: Mij.nheer de Voorzitter,
als ik het wel heb en de stukken goed ge-
lezen heb, dam kan door den controleur, den
heer Zegers, niet de vereischte zorg aan de
controle worden besteed en stellen Burge
meester en Wethouders thans voor, hem een
tijdelijke kracht naast zich te geven, tegen
een vergoeding van 400. Voor hoelang deze
tijdelijke controle zal worden uitgeoefend, heb
ik niet uit de stukken kunnen 1-ezen.
De VOORZITTER: Dat kunnen wij zelf ook
niet zeggen.
De heer 't GILDE vervolgt, dat wel door
Burgemeester en Wethouders in het prae-
advies wordt betoogd, dat het nog wel 2
maanden kan duren eer van alle aanvragen
een rapport is opgemaakt. Moet spreker daar-
uit opmaken zoo vraagt hij dat deze
tijdelijk aan te stellen persoon maar 2 maan
den noodig is, of wordt deze voor langer tijd
in den dienst ingeschakeld Spreker vreest
daarvoor met groote vreeze. Erlijk gezegd, is
hij huiverig van dit voorstel en als en als wij
nu a zeggen, zal b niet uit kunnen blijven en
loopt dit straks op een nieuwen ambtenaar
uit, zoodat dan reeds 3 ambtenaren den ge-
heelen dag voor dezen tak van dienst aan het
werk zullen zijn. Dat wordt een kostbaar
apparaat op deze manier en de gevolgen zijn
naar zijn meening tamelijk verstrekkend en
momenteel moeilijk te overzien voor gewone
raadsleden, die er niet in zitten. Verder is
bij hem de vraag gerezen, of de heer Zegers,
die toch geen voldoende tijd voor de controle
blijkt te hebben, nu toch de volledige bezoldi-
ging voor deze controle blijft genieten. Ver
richt men op den duiur geen of weinig con-
trdle meer, dan is het toch duidelijk, dat dit
ook in de bezoldiging tot uiting komt. Indien
de besprekingen spreker geen duidelijker beeld
geven van de situatie waar wij in dezen voor
staan, dan heeft hij nog zoo maar geen vrij-
moedigheid zijn stem hieraan te geven. Ten
slotte zou hij gaarne vernemen, of in deze
400 het rijk ook bijdraagt.
De VOORZITTER zal den heer 't Gi'lde heel
graag antwoorden en hoo-pt, dat dit de toe
stand duidelijker zgl maken. Spreker zal be-
ginnen te antwoorden op de laatste vraag van
den heer 't Gilde, en wel ontkennend. In het
geld, dat aan de nieuwe kracht betaald moet
worden, draagt het rijk geen cent bij.
Wel bestaat de mogelijkheid, dat meer ver
goeding ontvangen wordt in de bezoldiging
van den controleur. Het maximum dier ver
goeding bedraagt 25 en de gemeente is nu
al zoover gevorderd, dat zij tot 15 gekomen
is. Doch wel legt het rijk de verplichting op,
dat de controle volgens de door het rijk ge-
geven voorschriften moel: plaats hebben en
heeft de gemeente slechts recht op uitkeering
uit het werkloosheidssubsidiefonds, wanneer
in overeenstemming met de voorschriften
wordt geleefd. Er is op alle mogelijke manier
getracht aan die voorschriften te voldoen en
thans is het niet mogelijk, zelfs niet met het
verriehten van veel overwerk, zulks te doen,
waarom Burgemeester en Wethouders ook
met dit voorstel komen.
En nu zegt de heer 't Gilde dat hij voorziet
dat wanneer eenmaal a gezegd is, ook b ge
zegd moet worden, doch dan mag men ook
niet vergeten, dat met den dag de zorg groo-
ter wordt, er komen dagelijks stapels brieven
en instructies, zoodat er reeds een deel van
den dag mee heengaat, voor deze bestudeerd
en uitgep'lozen zijn. De heer 't Gilde kan best
gelijk hebben, dat de achterstand na enkele
maanden is opgehaald.
Burgemeester en Wethouders komen thans
met het voorstel, hen /400 beschikbaar te
stellen. Komen zij hiermede niet toe, dan moe
ten zij bij den raad komen om geld te vragen
Burgemeester en Wethouders zijn voorne
mens van stap tot stap den raad op de hoogte
te houden van den gang van zaken, daarom
ook wenschen zij niet een volledige arbeids
kracht in dienst te stellen voor een jaar, doch
den betrokkene slechts tijdelijk aan te stellen.
Zij willen zoo zuinig mogelijk werken.
Het college zal van alles, wat van de zijde
van het departement verlangd wordt, den
raad op de hoogte brengen, opdal de raad het
college er geen verwijt van kan maken, dat hij
niet eerder voorgelicht is.
Thans staat de zaak zoo, dat indien de
voorschriften van het departement niet uit-
gevoerd worden, de subsddie uit het werkloos
heidssubsidiefonds niet uitbetaald wordt. Men
is reeds zoover gegaan, dat van 118 men-
schen geen controlerapport is opgemaakt
kunnen worden. En als de ambtenaar bij
spreker komt met de mededeeling, dat hij er
niet mede klaar kan komen, dan kan hij toch
ook niet zeggen, dat de menschen niet ge-
steund kunnen worden, omdat men met het
werk niet klaar is.
Dan kan hij toch niet zeggen, dat deze
menschen van steun verstoken moeten blijven.
de menschen moeten toch eten en leven.
Thans is er een brief gekomen van het de
partement waarin gevraagd wordt hoever het
staat. Spreker heeft gezegd, met de beant-
woording daarvan even te wachten, daar
vanmiddag een beslissing hierover zal vallen.
De heeren zulen begrijpen, dat ook Burge
meester en Wethouders het absoluut niet
prettig vinden, bij den raad te moeten aan-
kloppen om geld. Spreker geeft den raad,
sens bij den betreffenden dienst aan te loo-
pen en eens te kijken, wat er voor de werk-
loozenzorg gebeuren moet, welke hoeveel-
heden werk er verzet moeten worden.
De heer DE JONGE geeft te kennen, dat
ook hij er, zooals begrijpelijk is, niet voor te
vinden zou, zijn om 400 hiervoor uit te
geven, die niet in de begrooting verantwoord
zijn, doch als lid der steuncommissie komt hij
met deze zaken nauwer in aanraking en dan
moet hij zeggen, dat de toestand zoo is, dat
het niet anders kan. Indien het op deze wijze
voortgaat, zullen de werkloozen er op den
du'ur door gedrukt worden. Daarom zou spre
ker deze aangelegenheid liever geheel aan
Burgemeester en Wethouders overlaten. Hij
vertrouwt dat het college als het niet noodig
is, ook geen geld ge.bruiken zal.
De VOORZITTER antwoordt, dat dit voor
Burgemeester en Wbthouders ook moeilijk is.
De heer De Jonge wil Burgemeester en Wet
houders een bianco crediet geven, doch Bur
gemeester en Wethouders stellen zich voor,
als het geld dat verleend wordt, bijna op is,
spnieuw bij den raad te komen en om een
crediet te vragen. Spreker meent dat dit ook
voor de leden"sen spoorslag zal zijn om eens
een kijkje te gaan nemen en te zien hetgeen
verwerkt wordt.
De heer DE JONGE vindt, dat er beslist
lets gebeuren moet.
In de vergaderingen der steuncommissie is
ook telkens gebleken, dat de huidige toestand
tot moeilijkheden aanleiding geeft.
De heer SEGHBRS ze-gt, het te betreuren
dat derigelijke maatregelen moeten worden
genomen, waardoor thans een tweede betrek-
king noodig is geworden. Spreker betreurt
het, dat de menschen zoo achterna gezeten
worden, hij vindt het treurig, dat menschen
die toch al niet weten van wat hout pinnen
maken, op een dergelijke wijze achtervolgd
worden. En dit nog temeer, indien het be-
treft maatregelen die moeten genomen wor
den. Hij heeft den raad, dat de controle en
dergelijke niet nog meer wordt uitgebreid, en
dat niet meer wordt gedaan dan hetgeen wer-
kelijk verplicht is.
De heer C. VAN BENDEGEM betreurt het,
evenals al de andere heeren, dat de betrokken
post naar boven moet, hoewel spreker niet is
aangelegd als bezuinigings-ambtenaar. In
dien men alles wat in het kader der werk-
loozenverzorging plaats heeft, bekijkt, treft
het, dat alles wat hiermee in verband staat
omhoog moet. Op deze wijze kost de controle
de gemeente geen f 500, doch 900, waarin
evenwel door het rijk 25 van 500 wordt
vergoed. Gezien de uitlatingen van den voor
zitter is er geen kans, dat er subsidie voor
deze 400 verkregen zal worden. De gemeen
te wordt op die wijze zwaar belast. Men zal
er evenwel niet onderuit kunnen, en om de
werkloozen niet te dupeeren, zal spreker er
voor stemmen. Doch spreker heeft zich ook
wel eens afgevraagd, waarom dit alles zoover
doorgevoerd moet worden. Spreker weet b.v.
menschen die niet in zorg zijn, maar toch
wekelijks hun inkomsten moeten opgeven. Hij
kent iemand die 1% jaar niet in zorg is ge
weest, maar dit desniettemin toch elke week
doen moet. En dan vraagt hij zich af, gaat
dit niet te ver? Wordt dit eigenlijk geen
werk scheppen Indien de menschen die
eenmaal in zorg geweest zijn, geregeld hun
inkomsten moeten opgeven, meent hij, dat
men den belastingdienst wel zou kunnen af-
schaffen, want dan beschikt men over een
dienst die veel beter op de hoogte is.
Uit hetgeen spreker zegt, moet men niet
afleiden, dat hij -zich tegen het voorstel van
Burgemeester en Wethouders zal verzetten.
Gezien de stok achter de deur zal hij er zich
bij neerleggen, doch geeft hij Burgemeester
en Wethouders in overweging, goed uit te
kijken, welke ambtenaar er benoemd zal
worden, dat het niet een ambtenaar wordt,
die zoo is aangelegd, dat hij achter het loket
staande, de menschen om een pietluttigheid
uit den steun houdt. Niet iedreen is boek-
houdkundig aangelegd, al zou men het bij
de vele voorschriften die men heeft na te
leven en formulieren, die men moet invullen,
wel worden. Spreker heeft van iemand ver-
nomen, die een formulier moest invullen
waarin een heel rijtje vragen was, dat met
,,geen" moest beantwoord worden. Dit moest
zoo gebeuren, dat op elke regel ,,geen" vermeld
werd. De man had evenwel het woord ,,geen'
door de heele kolom ingevuld. Indien spre
ker het had moeten doen, zou hij waarschijn-
lijk op de bovenste regel het woord ,,geen'
ingevuld hebben, en de andere kolommen
met aanhalingsteekens. Deze man had even
wel door de heele kolom het woord ..geern
geschrevem. Dit was niet conform den eisch,
en de ambtenaar zegt: ,,niet in orde, geen
steun". Deze man is 4 weken zonder inkom
sten gebleven, d.w.z. 3 weken dat hij niet
voor steun in aanmerking kwam en de vierde
week, doordat hij een formulier verkeerd had
ingevuld. Nu weet spreker wel, dat men,
als men van steun uitgesloten wordt, te be-
voegder plaatse kan verlangen inlichtingen
te krijgen hoe het wel moet. Doch spreker
moet Burgemeester en Wethouders dan toch
aanraden, iemand aan te stellen, die uitkijkt,
en voldoende beseft in welke positie de men
schen verkeeren, die daar komen moeten,
doch ze om een dergelijke futiliteit niet botweg
afwijst.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
indien hem werkelijke klachten bereiken om-
trent een of meer van zijn ambtenaren, die
niet overeenkomstig de hen verstrekte op-
dracht zouden handelen hij kan zeggen hrj
kan hierover in openbare vergadering niet te
ver gaan hij die klachten gaarne wil ver
nemen en bespreken, en er voor zal zorgen
dat het voor elkaar komt.
De heer C. VAN BENDEGEM: Het is al
voor elkaar.
De VOORZITTER vervolgt, dat de leden
van de steuncommissie het ook weten, dat er
vele klachten zijn, waarvan bij onderzoek niet
veel overblijft. Indien de ambtenaren de
menschen onheusch behandelen zouden, zal
spreker de eerste zijn om dergelijke dingen
den kop in te drukken.
De heer VAN 't HOFF deelt mede, dat zijn
groote zwaar is zools wel meer voorkomt
dat nu in de eerste vergadering in 1939
weer f 400 wordt gevraagd, die niet op de
begrooting voor 1939 voorkomt. Spreker wil
Burgemeester en Wethouders in overweging
geven, dit jaar zoo voordeelig mogelijk te
werken, en deze aangelegenheid bij de behan-
deling der begrooting voor 1940 nader onder
oogen te zien.
Niettemin is spreker er ten sterkste van
overtuigd, dat er hulp moet komen. Doch is
dit nu niet te ondervangen, door b.v. een ge-
schikte volontair aan te nemen. En mocht
dat niet gelukken, dan zou wellicht de controle
door een geschikte vaste gemeentewerkman
kunnen geschieden. Het bezwaar, dat deze
man gemist moet worden, zou kunnen wor
den ondervangen door in zijn plaats een tijde
lijk werkman te nemen. Dit zou naar spre-
kers oordeel geen 400 moeten kosten.
Het is voor spreker heel moeilijk in deze
vergadering een definitief besluit te nemen.
De tijd dringt, het is lastig en moeilijk thans
400 te voteeren voor een nieuwe kracht,
welk bedrag niet op de begrooting staat.
Spreker weet niet, wat Burgemeester en
Wethouders hem zullen antwoorden. doch wel
wil hij het college op het hart drukken, het
zoo voordeelig mogelijk aan te doen.
Spreker herhaalt zijn voorstel, om een vaste
werkman voor dit controlewerk aan te wijzen
en hem te vervangen door een tijdelijk werk
man.
De VOORZITTER antwoordt, het op prijs
te stellen, dat de leden er toe aansporen zoo
zuinig' mogelijk te werk'te gaan. Dit is ook
het voornemen van Burgemeester en Wethou
ders en de reden dat zij zoo mondjesmaat met
verzoeken om geld bij den raad komen. Van
het bedrag dat Burgemeester en Wethouders
vragen kunnen zij een ambtenaar ook niet
een heel jaar bezoldigen. Het is ook niet hun
bedoeling het bedrog van 400 op te maken
Mocht binnen 2 a 3 maanden de te benoemen
ambtenaar gemist kunnen worden, dan wordt
hij bedankt, kunnen zij hem niet missen, dan
moeten Burgemeester en Wethouders bij den
raad terug komen. Het idee van den heer
Van 't Hoff om een gemeentewerkman met
de controle te belasten is ook nogal duur.
Want in zijn plaats moet dan ook een ander
benoemd worden. En die moet ook betaald
worden. Spreker vindt het goed, dat de heer
Van 't Hoff elk dubbeltje wil omkeeren, dat
willen ook Burgemeester en Wethouders,
daarom hebben zij van deze omstandigheden
ook uitvoerig mededeeling gedaan aan den
raad.
De heer DIELEMAN deelt mede, dat het
hem eenerzijds verheugt, dat alle 3 leden
der steuncommissie verklaren er van over
tuigd te zijn, dat er hier geholpen moet wor
den. Ten opzichte van het idee van den heer
Van 't Hoff staat spreker sceptisch, terwijl
dit ook, zooals de Voorzitter gezegd heeft
geld kost. De som die noodig is daarvan
is spreker overtuigd moet er komen. Er
zijn thans 118 rapporten achter. Volgens de
letter van de regeling zouden deze 118 aan
vragen moeten wachten tot er een rapport
was gemaakt. Een eeresaluut aan Burge
meester en Wethouders, dat de menschen ge
holpen zijn, is hier op zijn plaats.
Spreker is van oordeel, dat geholpen moet
worden, en zoo spoedig mogelijk. Er is een
stok achter de deur, dat n.l. de gemeente de
subsidie uit het werkloosheidssubsidiefonds
niet zal krijgen als niet aan de voorschriften
wordt voldaan. Spreker herhaalt, dat zoo
spoedig mogelijk geholpen moet worden.
De heer 't GILDE sluit zich nader aan bij
den heer Van 't Hoff. Het eind van alle
maatregelen, die van boven af opgelegd wor
den, is op den duur niet te overzien. Ook
wat de kosten betreft, acht spreker dit voor
stel teleurstellend, daar hij voorziet dat de
tijdelijk ambtenaar een heelen tijd noodig zal
zijn. De heer Seghers heeft gewezen op de
ver doorgevoerde administratie en heeft op-
gemerkt, dat de regeling zooals die hier was
van de wekelijksche opgave der inkomsten
plaatselijk zou zijn.
Spreker vraagt of die interruptie juist was.
De VOORZITTER antwoordt, dat deze rege
ling niet uitsluitend tot Axel beperkt is, al
begint dit met een A en staat Axel dus voor-
aan in de rij der gemeenten. Ook de andere
gemeenten zijn aan dezelfde verplichtingen
onderworpen.
De heer 't GILDE vraagt of het juist is,
dat menschen die reeds 2 jaar uit zorg zijn,
nog geregeld hun inkomsten moeten opgeven.-
De VOORZITTER antwoordt, dat dit zoo
is, hetzelfde geval doet zich in andere ge
meenten voor.
De heer 't GILDE kan daarvan niet anders
zeggen dan dat het wel wat ver gezocht is.
Hij; noemt dit het scheppen van een romp-
slomp.
De VOORZITTER herhaalt, dat wDldaan
moet worden aan de eisehen die het departe
ment stelt. Wat moet het gemeentebestuur
dan doen? Naar het departement luisteren?
Dan krijgt de gemeente Axel geld. De ge
meente zelf kan haar werkloozen niet beta-
len. Spreker herhaalt, dat alleen gedaan
wordt hetgeen de betreffende voorschriften
eisehen. e.
De heer SEGHERS geeft te kennen, dat hem
is medegedeeld, door een vrijgestelde van zijn
organisatie, dat deze regeling niet in alle
gemeenten wordt doorgevoerd. De week-
staatjes, waarop spreker sprak, en die hier
wekelijks moeten ingediend worden, zijn niet
algemeen in gebruik. Dit is een mede-contrdle
die de menschen op zichzelf krijgen. Dat de
menschen dien in den steun zijn, ze moeten
invullen is nog tot daar aan toe, doch dat de
menschen die zich al een jaar of langer zelf
redden en dus toonen op eigen beenen te kun
nen staan dit nog moeten doen, kan spreker
niet begrijpen. Op die manier kan men nog
verder gaan en wel de helft van Axel weke
lijks zijn inkomsten laten opgeven.
De VOOiRZITTER merkt op, dat de andere
helft -dan waarschijnlijk niet in den steun ge
weest is. Het departement verlangt nu een
maal een overzicht van het heele hebben en
houden van de menschen. Die regeling is
niet alleen van Axel, doch wordt ook in andere
gemeenten toegepast.
De heer SEGHERS had vernomen, dat
overlegging van een loonboekje, geteekend
door den werkgever ook voldoende was.
De VOORZITTER merkt op, dat ook de
heer Seghers weet dat de loonboekjes hier
enkele jaren geleden zijn ingevoerd. Dit is
op een fiasco uitgeloopen. Als de menschen
van hun werkgever hun loon ontvangen, en
hem vragen hun loonboekje te onderteekenen,
krijgen zij meestal ten antwoord hier is je
loon, en daar bemoei ik me niet mee. Omdat
de inkomsten bekend moeten zijn, moeten de
menschen -dit zelf opgeven, want de handtee-
kening van de werkgevers prijkt hoewel de
menschen zelf hun loonboekjes kunnen invul
len daar niet op. De loonboekjes heboen
dan ook geen waarde.
De heer SEGHERS merkt op, dat toch wel
gebleken is, dat de werkgevers de werkbewij-
zen wel igrif onderteekenen.
Hoe komt het dan dat dit met de boekjes
niet gebeurt? Die boekjes zijn toen ook niet
voor niets uitgegeven?
De VOORZITTER antwoordt, dat werk-
bewijzen en loonboekjes 2 verschillende din
gen zijn.
De heer SECJHERS wijst er op, dat men
daarbij toch met dezelfde werkgevers te doen
heeft.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat de
praktijk heeft geleerd, dat de werkgevers er
niet toe te bewegen zijn, de loonboekjes te
onderteekenen. En men kan de werkgevers
daartoe niet dwingen.
De heer iSEGHERS meent, dat die loon-
briefjes dan toch van plaatselijken aard zijn.
De heer DE JONGE komt terug op hetgeen
de heer Van 't Hoff gezegd heeft. Men kan
voor dit werk niet een wiliekeurig -persoon
aanstellen. Een dergelijke controleur komt
op de hoogte van alle interne aanigelegenheden
van de werknemers, en behoort dan ook te
zijn een degelijk persoon, die men weer op-
nieuw kan aanstellen als men hem noodig
heeft. De betrokken menschen moeten hun
aangelegenheden toch al aan zoovelen vertel-
len, en daarom kan men voor dit werk maar
niet iedereen aanstellen.
De heer DIEJLEMAN acht het goed, dat de
kwestie der loonboekjes ter sprake is geko
men. Daaruit kan men afleiden, dat het
maar niet een willekeurige maatregel van het
gemeentebestuur is, dat de wekelijksche loon-
briefjes moeten ingediend worden. Gehoord
hetgeen de Voorzitter gezegd heeft, blijkt
dat dit niet zoo is, doch dat wel degelijk die
opdracht uit Den Haag gekomen is.
De VOORZITTER stemt toe, dat dit niet
een uitvinding van het gemeentebestuur is,
doch de uitvoering van een departementaal
voorschrift.
Met algemeene stemmen wordt besloten
het voorstel van Burgemeester en Wethou
ders te aanvaarden.
10. Wijziging begrooting gasbedrijjf.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
de begrooting van het Gasbedrijf voor den
dienst 1938 te wijzigen als volgt:
Onder de baten te verhoogen de posten: op-
brengst uit gaslevering 746,39, opbrengst
van teer f 485,96, idem van andere bij- en af-
valproducten 11,60, meterhu.ur f 190,25,
winst op magazijngoederen 135,23, bijdragen
van pensioenen /6,92, opbrengst van grafiet
25, en te verlagen de posten: opbrengst van
straatverlichting f 308,12, idem van cokes
f 3908,10, rente rek.-crt. gemeenbe-ontvanger
.f 2,99.
Onder de lasten te verhoogen de posten
arbeidsloonen f 467,42-, kantoorbehoeften
f 4,47, onkosten 110,59, uitkeering aan de
gemeente wegens pensioensbijdragen f 7,87,
idem wegens rente van kapitaalschuid f 4,31,
uitkeering aan -de gemeente wegens winst
1412,02, en te verlagen de posten grondstof-
fen voor de gasfabricage 1556,34, onderhoud
147,60, machinekamerlflhoeften 181,69, be-
lastingen, recognities en verrekeningen
222,09, drukwerk 15,11, afsctorijving we
gens waardevermindering 1809,06, onvoor-
ziene lasten f 65-2,13.
Kapitaaldienst: Inkomsten.
te verhoogen den post: uitkeering aan de
gemeente ter toev-oeging aan de reserve
1412,02, te verminderen de posten: batig
saldo overgebracht van vorig dienstjaar
6058,30y2, reserve per 1 Jan. 1938 2574,87,
afschrijving wegens waardevermindering
1809,08;
onder de kapitaalsuitgaven te verhoogen de
posten: uitkeering aan de gemeente wegens
buitengewone afl-os 5000, kosten" wegens uit-
breidingen f 367.27, en te verlagen de posten
reserve op 31 Dec. 1-938, naar volgen-den
dienst 1162,85, voordeelig saldo naar den
volgenden dienst 13234,63%.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
11. Omvraag.
a. De heer C. VAN BENDEGEM wenscht
te vragen aan de menschen van 20 c.M. boven
den raad, of de mogelijkheid bestaat, licht-
kappen aan te brengen op de speelplaats der
openbare school. Spreker heeft een kijkje ge
nomen in het speelhok en het is daar tame
lijk donker. Naar hij meent is er met geringe
kosten meer licht te maken, waardoor deze
gelegenheid beter geschikt is om als speel
plaats te dienen.
De VOORZITTER zegt toe, dit ter sprake
te zullen brengen in Burgemeester en Wet
houders.
b. De heer SEGHERS ve-rzoekt den Voor
zitter mededeeling te doen van de reden, dat
de uitdeeling vanwege het B-comite zoo lang
uitblijft. In andere gemeenten zijn de goede-
ren al bijna versleten, doch dit kan hier niet,
want hier is het nog niet uitgegeven.
De VOOPuZITTBR antwoordt, dat omtrent
deze aangelegenheid een conferentie is gehou-
den. Burgemeester en Wethouders hebben de
goederen gezien, deze zagen er netjes en de
gelijk uit, waarop is besloten dat dit jaar geen
bonnen zouden verstrekt worden, doch dat
goederen zouden worden gegeven. De uitdee
ling zal dezer dagen geschieden, doch spreker
kan niet zeggen, wanneer dit zal zijn. De
goederen worden betrokken van verschillende
firma's en komen op verschillende data bin
nen. Vo-rige week is de eerste zending ont
vangen. .Het is best mogelijk, dat b.v. de af-
deeling sehoeisel nog wel een of 2 weken ach
ter blijft. In elk geval zal dezer dagen
spreker kan zich aan geen bepaalden datum
binden de uitdeeling plaats hebben.
De heer SEGHERS meent, dat dit toch °e-
rui-men tijd duurt, als men ziet, dat half De
cember de opgaven vliegensvlug binnen moes
ten zijn.
De VOORZITTER antwoordt, dat een leve-
ringstermijn van 2 maanden kan worden be-
dongen. Waar de opgaven eind December
verzonden zijn, heeft men nog niets te zeggen
als de goederen voor 1 Maart binnen komen.
-De heer SEGHERS vindt het niet in den
haak, dat het zoo lan-g duurt.
De VOORZITTER had de goederen ook lie
ver eerder uitgegeven, doch men zal hem toch
toestemmen, dat hij ze niet kan uitgeven,
voor ze er zijn.
De heer SEGHERS had liever gezien, dat
de uitdeeling in December" of Januari had
plaats gehad, vooral voor wat het ondergoed
betreft. Dat had men in de koude periode van
December best kunnen gebru-iken.
De VOORZITTER zegt, dat het in elk ge
val aan het komen is.
c. De heer 't GILDE geeft te kennen, dat
er in den raad vaak uit den treure is gespro-
ken over de slechte afwatering van den
Oudenweg. Bij vemieuwing is het spreker
opgev-allen dat deze slecht, of niet of zeer ge-
brekki-g is gerioleerd. In so-mmige gevallen
ligt er gewoon een buis onder -den weg in de
sloot en het is altijd hetzelfde, bij regenval
staan er plassen van wel 1% meter of nog
breeder. Spreker vindt dat hieraan wel eens
een kleinigheid mocht worden gedaan. Hij
meent dat hierover ook reeds door de heeren
C. van Bendegem en Seghers geklaagd is.
De VOORZITTER: Waarover?
De heer 't GILDE: Dat het water niet weg'
kan. Vooral bij avon-d is dit voor de men
schen die daar moeten passeeren een groot
ongerietf.
De VOORZITTER menkt op, dat de Oude-
weg niet in onderhoud is bij de gemeente.
De heer 't GILDE geeft te kennen, dat
deze weg toch tot de ko-m behoort. Er wonen
daar toch belastingbetalers. De menschen die
daar wonen, zijn toch 66k menschen.
De^heer OGGBL vraagt over welk gede-elte
van den Oudeweg de heer 't Gilde het heeft.
De heer 't GILDE antwoordt, dat hij het
had over den Oudeweg. Spreker bedoelt niet
het gedeelte aan Boer.
De VOORZITTER meent. dat de heer
't Gilde het heeft over den straatweg in den
Beoostenblijpolder. Deze is in onderhoud bij de
gemeente en als het niet in orde is, zal spre
ker er naar laten omzien.
De heer SEGHERS deelt mede, dat hij naar
aanleiding van dit punt een opmerking zou
willen maken, die hem ontgaan was en hem
nu te binnen schoo-t.
De VOORZITTER zal dit bij wijze van
hooge uitzondering toelaten.
d. De heer SEGHERS geeft te kennen, dat
her-haaldelijk is gesproken over het gedeelte
van den Oudeweg, dat niet in onderhoud is
bij de gemeente en dat ook meermalen is ge
sproken over het rijwielpad aldaar. Nu heeft
hij gezien, dat daar de bordjes die het rijwiel
pad aanduiden, weggeno-men zijn. Moet daar
uit afgeleid worden, dat er nu geen rijwiel
pad meer is en moet, indien dit omgewerkt
wordt, daarvan geen kennis gegeven worden?
Het kan gebeuren dat iemand die daar uit
gewo-onte nog op het voormalige rijwielpad
fietst, een bekeuring opl-oopt. Bestaat er geen
regeling, dat van dergelijke dingen kennis ge
geven moet worden?
De VOORZITTER antwoordt, dat het wen-
schelijk is, dat indien iets dergelijks veran-
dert, dit gepubliceerd wordt. Spreker kan niet
aannemen, dat er een voorschrift is, dat het
gepubliceerd worden moet. Overigens is het
pub lie k dat van een pu-blieken weg gebruik
maakt, verplicht, zijn oogen den kost te geven.
De heer SEGHERS meent, dat iemand die
uit gew-oonte op dien-niet-meer-publieken weg
nog fietst, de dupe kan worden. Wellicht was
het polderhestuur op de wenschelijkheid van
pu'blicatie te wijzen.
e. De heer DIDLHMAN wijst er op, dat er
dit jaar tweemaal verkiezingen gehouden zul
len word-en, n.l. e en m a al voor de Staten en
eenmaal voor den gemeenteraad. Men be
schikt in de gemeente over 4 stembureaux,
waarvan er 3 gelijkvloers zijn, doch een de-i
stembureaux is in de raadszaal gevestigd en
dit is nogal hoog. Kan de mogelijkheid ge-
schapen worden, dat iemand, die b.v. door
ouderd-om niet goed Happen -klimmen kan, in
de gelegenheid gesteld wordt, op een ander
stembureau te stemmen.
De VOORZITTER antwoordt, dat Burge
meester en Wethouders dit ook besproken
hebben. Zij staan op het standpunt dat het
beter is, dat een stembureau gelijkvloers is
gevestigd. Zij hebben ook overwogen, om de
kiezers b.v. een jaar tevoren te doen opgeven
d.w.z, de gebrekki-ge kiezers - in welk
stembureau zij hrun stem willen uitbrengen.
Doch men moet hiermede ook voorzichtig zijn,
daar het daardoor zou kunnen voorkomen, dat
een der andere stembureaux te zwaar belast
zou worden. Burgemeester en Wethouders
hebben deze zaak vorige week in hun vergade
ring besproken en zullen hierover no-g nader
denken, doch spreker meent, dat er eigenlijk
niets aan te d-oen zal zijn. Burgemeester en
Wethouders staan op het standpunt, dat zij
de menschen zooveel mogelijk ter wille moe
ten zijn. Zij zullen dit nog nader overwegen.
Hij sluit de vergadering door het uitspreken
van het dankgebed.