Bit behoeft niet te verwonderen, wanneer gelet wordt op de voortdurende uitbreiding van de administratie. Zoo moest dit najaar vvorden overgegaan tot het verkoopen (recht- streeksvan de levensmiddelenbons aan de werkloozen, waardoor een afzonderlijke financieele administratie moest worden opge- zet en de tijd voor het afgeven van bons werd vergroot. Verder moesten voor het eerst de werklooze landarbeiders die een brandstoffenbijslag op hun werkloozenkasuitkeering wilden ontvan- gen een gewone steunaanvrage indienen en moest een controle-rapport worden samenge- steld. Zoo is er nog meer te noemen. Van tijd tot -tijd worden de uitvoeringsvoo-rsehriften voor diverse steunregelingen vemieuwd, o.a. die voor de kleine boeren en kleine tuinders en dat brengt steeds meer werk mee. Nu zal met April een nieuwe regeling wor den ingevoerd voor de werkversc-haffing. Doorlezing van den Ministerieelen brief alleen reeds leidt tot het inzicht, dat ook hier weer meer tijd aan besteed moet worden. Het spreekt vanzelf, dat bij een rijkscon- trole op elk willeke-urig tijdstip niet alles in orde kan zijn wanneer men overbelast is met werk en het onmogelijk is om alles geregeld te verwerken. Het is dan ook niet mogelijk om de verant- woording daarvan als ambtenaar te dragen. Bventueele op- en aanmerkingen, zooals die wel eens in contrdlerapporten plegen voor te komen en welke een gevolg zijn van het vele werk, wenscih ik door bovengenoemde mede- deelingen te voorkomen. Tenslotte zij het mij vergund Uw College beleefd te verzoeken maatregelen te willen treffen, die het mogelijk doen zijn dat alles overeenkomstig de voorschriften op tijd kan worden verricht. Burgemeester en Wethouders deelen hderbij mede Vanwege het Departement van Sociale Za- ken is een schrijven ontvangen waarin er op aangedrongen wordt, dat alle aanvragen om ondersteuning, alvorens tot steunverleenin-g wordt overgegaan, aan een nauwike-urig onder- zoek behooren te worden onderworpen, ook aan huis der betrokkenen. O.m. wordt medegedeeld, hetgeen ons be- kend wasi, dat van elk onderzoek een volledig rapport behoort te worden opgemaakt, dat £tls basis dient voor het nemen van de beslis- sing op de aanvrage. Geregeld behooren voorts enkele maien per jaar de in zorg zijnden te worden bezocht, van welke bezoaken de aanvullende rapporten moeten worden samengesteld. Ook aan de controle op straat behoort de noodige aandacht te worden gesehonken. Indien de controleur, de heer Zegers, niet voldoende gelegenheid heeft om de controle op de vorenaangegeven wijze intensief uit te oefenen, wordt ons College verzocht ter zake maatregelen te treiffen. (Dit schrijven verbaasde ons niet direct, om- dat de controleur d.d. 5 December 1938 ons heeft gerapporteerd dat de drukke werkzaam- heden als agent der A. B. en W. V. hem be- letten de controle op de steunregeling voor werkloozen naar behooren uit te oefenen. Er wachtten pl.m. 118 steunaanvragen op het controle-rapport. Aan straatcontrole kan thans niets gedaan worden. iDe inkomsten-apgaven, die wekelijks moe ten worden ingezonden, zoowel die van de on- dersteunden als die van anderen, kunnen niet anders dan vluchtig worden doorgezien. 'Het opmaken van hercontrolerapporten, hetgeen elk kwartaal moet gesohieden, is tot nog toe slechts in enkele gevallen mogelijk geweest. Ten aanzien van de kleine boeren en kleine tuinbouwers geldt hetzelfde. Ook hiervoor bleek het onmogelijk de voorschriften naar behooren uit te voeren. iDe hand aan dat voorschrift te houden bleek ten eenenmale ondoenlij-k, omdat de werkloozen, tengevolge van het niet tijdig vei-werkt kunnen worden van de aanvragen, niet van inkomsten verstoken kunnen blijven. Wanneer die toestand slechts enkele weken voortduurde, zou het niet noodig zijn Uwe aandaoht daar op te vestigen. Doch nu het al meer dan 2 maanden duurt en het zich laat aanzien, dat het nog wel even zoo langen tijd kan duren eer van alle steunaanvragen een rapport is opgemaakt, achten wij ons verplicht aan dien onhoudbaren toestand een einde te maken. De groote drukte der laatste maanden heeft made tot gevolg gehad dat niet alle ge- gevens tijdig verwerkt konden worden op de stamkaarten en dit werkt stagneerend op den gang van het werk, omdat meer moet nage- zocht worden als anders het geval zou zijn. Verder moesten voor het eerst de werklooze landarbeiders, die een brandstoffenbijslag op hun werkloozenkasuitkeering wilden ontvan gen, een gewone steunaanvrage indienen en moest een controle-rapport worden samen gesteld. Het spreekt vanzelf, dat bij een rijkscon- trole op" elk wiliekeurig tijdstip niet alles in orde kan zijn, wanneer men overbelast is met werk en het onmogelijk is om alles geregeld te verwerken. iOns College is unaniem van oordeel, dat een oplossing in dezen moet gevonden worden, aangezien anders vanwege het departement funeste maatregelen tegenover de gemeente genomen zullen worden. Wij. stellen U voor, een bedrag van f 400 voor dit doel beschikbaar te stellen en ons College te machtigen een tijdelijke kracht aan te stellen voor het verriehten van deze werkzaamheden. De bedoeling van het College is om zoo mogelijk van uit de gemeente een tijdelijke kracht voor eenige maanden aan te stellen. De VOORiZITTESR kan hieraan toevoegen, dat het Burgemeester en Wethouders leed doet, dat zij wederom bij den raad om geld moeten komen vragen. Het rijk en het departement verlangen een strenger toezicht en stellen hooger eisehen en Burgemeester en Wethouders kunnen daaraan niet voldoen bij den huidigen toestand. Burgemeester en Wet houders hebben een en ander ernstig onder- zoch-t en komen- thans bij den raad aanklop- pen om gelden beschikbaar te stellen. Zij vragen /400 en meenen, hiermede vo-orloopig voort te kunnen. Het college kan ook niet zeggen, hoe de toestand zich verder zal ont- wikkelen. De werkzaamheden die dezen win ter te verriehten waren zijn niet veel minder geweest dan die in den afgeloopen zomer. Het is controle en nog eens c'ontrole, wat er geeischt wordt. De bedoeling van het voor- stel van Burgemeester en Wethouders is, dat de raad dit accepteert en Burgemeester en Wethouders 'daarna een op-roep plaatsen en zien welke gegadigden daarop komen en daar na tijdelijk een ambtenaar aanwijzen. De heer 't GILDE: Mij.nheer de Voorzitter, als ik het wel heb en de stukken goed ge- lezen heb, dam kan door den controleur, den heer Zegers, niet de vereischte zorg aan de controle worden besteed en stellen Burge meester en Wethouders thans voor, hem een tijdelijke kracht naast zich te geven, tegen een vergoeding van 400. Voor hoelang deze tijdelijke controle zal worden uitgeoefend, heb ik niet uit de stukken kunnen 1-ezen. De VOORZITTER: Dat kunnen wij zelf ook niet zeggen. De heer 't GILDE vervolgt, dat wel door Burgemeester en Wethouders in het prae- advies wordt betoogd, dat het nog wel 2 maanden kan duren eer van alle aanvragen een rapport is opgemaakt. Moet spreker daar- uit opmaken zoo vraagt hij dat deze tijdelijk aan te stellen persoon maar 2 maan den noodig is, of wordt deze voor langer tijd in den dienst ingeschakeld Spreker vreest daarvoor met groote vreeze. Erlijk gezegd, is hij huiverig van dit voorstel en als en als wij nu a zeggen, zal b niet uit kunnen blijven en loopt dit straks op een nieuwen ambtenaar uit, zoodat dan reeds 3 ambtenaren den ge- heelen dag voor dezen tak van dienst aan het werk zullen zijn. Dat wordt een kostbaar apparaat op deze manier en de gevolgen zijn naar zijn meening tamelijk verstrekkend en momenteel moeilijk te overzien voor gewone raadsleden, die er niet in zitten. Verder is bij hem de vraag gerezen, of de heer Zegers, die toch geen voldoende tijd voor de controle blijkt te hebben, nu toch de volledige bezoldi- ging voor deze controle blijft genieten. Ver richt men op den duiur geen of weinig con- trdle meer, dan is het toch duidelijk, dat dit ook in de bezoldiging tot uiting komt. Indien de besprekingen spreker geen duidelijker beeld geven van de situatie waar wij in dezen voor staan, dan heeft hij nog zoo maar geen vrij- moedigheid zijn stem hieraan te geven. Ten slotte zou hij gaarne vernemen, of in deze 400 het rijk ook bijdraagt. De VOORZITTER zal den heer 't Gi'lde heel graag antwoorden en hoo-pt, dat dit de toe stand duidelijker zgl maken. Spreker zal be- ginnen te antwoorden op de laatste vraag van den heer 't Gilde, en wel ontkennend. In het geld, dat aan de nieuwe kracht betaald moet worden, draagt het rijk geen cent bij. Wel bestaat de mogelijkheid, dat meer ver goeding ontvangen wordt in de bezoldiging van den controleur. Het maximum dier ver goeding bedraagt 25 en de gemeente is nu al zoover gevorderd, dat zij tot 15 gekomen is. Doch wel legt het rijk de verplichting op, dat de controle volgens de door het rijk ge- geven voorschriften moel: plaats hebben en heeft de gemeente slechts recht op uitkeering uit het werkloosheidssubsidiefonds, wanneer in overeenstemming met de voorschriften wordt geleefd. Er is op alle mogelijke manier getracht aan die voorschriften te voldoen en thans is het niet mogelijk, zelfs niet met het verriehten van veel overwerk, zulks te doen, waarom Burgemeester en Wethouders ook met dit voorstel komen. En nu zegt de heer 't Gilde dat hij voorziet dat wanneer eenmaal a gezegd is, ook b ge zegd moet worden, doch dan mag men ook niet vergeten, dat met den dag de zorg groo- ter wordt, er komen dagelijks stapels brieven en instructies, zoodat er reeds een deel van den dag mee heengaat, voor deze bestudeerd en uitgep'lozen zijn. De heer 't Gilde kan best gelijk hebben, dat de achterstand na enkele maanden is opgehaald. Burgemeester en Wethouders komen thans met het voorstel, hen /400 beschikbaar te stellen. Komen zij hiermede niet toe, dan moe ten zij bij den raad komen om geld te vragen Burgemeester en Wethouders zijn voorne mens van stap tot stap den raad op de hoogte te houden van den gang van zaken, daarom ook wenschen zij niet een volledige arbeids kracht in dienst te stellen voor een jaar, doch den betrokkene slechts tijdelijk aan te stellen. Zij willen zoo zuinig mogelijk werken. Het college zal van alles, wat van de zijde van het departement verlangd wordt, den raad op de hoogte brengen, opdal de raad het college er geen verwijt van kan maken, dat hij niet eerder voorgelicht is. Thans staat de zaak zoo, dat indien de voorschriften van het departement niet uit- gevoerd worden, de subsddie uit het werkloos heidssubsidiefonds niet uitbetaald wordt. Men is reeds zoover gegaan, dat van 118 men- schen geen controlerapport is opgemaakt kunnen worden. En als de ambtenaar bij spreker komt met de mededeeling, dat hij er niet mede klaar kan komen, dan kan hij toch ook niet zeggen, dat de menschen niet ge- steund kunnen worden, omdat men met het werk niet klaar is. Dan kan hij toch niet zeggen, dat deze menschen van steun verstoken moeten blijven. de menschen moeten toch eten en leven. Thans is er een brief gekomen van het de partement waarin gevraagd wordt hoever het staat. Spreker heeft gezegd, met de beant- woording daarvan even te wachten, daar vanmiddag een beslissing hierover zal vallen. De heeren zulen begrijpen, dat ook Burge meester en Wethouders het absoluut niet prettig vinden, bij den raad te moeten aan- kloppen om geld. Spreker geeft den raad, sens bij den betreffenden dienst aan te loo- pen en eens te kijken, wat er voor de werk- loozenzorg gebeuren moet, welke hoeveel- heden werk er verzet moeten worden. De heer DE JONGE geeft te kennen, dat ook hij er, zooals begrijpelijk is, niet voor te vinden zou, zijn om 400 hiervoor uit te geven, die niet in de begrooting verantwoord zijn, doch als lid der steuncommissie komt hij met deze zaken nauwer in aanraking en dan moet hij zeggen, dat de toestand zoo is, dat het niet anders kan. Indien het op deze wijze voortgaat, zullen de werkloozen er op den du'ur door gedrukt worden. Daarom zou spre ker deze aangelegenheid liever geheel aan Burgemeester en Wethouders overlaten. Hij vertrouwt dat het college als het niet noodig is, ook geen geld ge.bruiken zal. De VOORZITTER antwoordt, dat dit voor Burgemeester en Wbthouders ook moeilijk is. De heer De Jonge wil Burgemeester en Wet houders een bianco crediet geven, doch Bur gemeester en Wethouders stellen zich voor, als het geld dat verleend wordt, bijna op is, spnieuw bij den raad te komen en om een crediet te vragen. Spreker meent dat dit ook voor de leden"sen spoorslag zal zijn om eens een kijkje te gaan nemen en te zien hetgeen verwerkt wordt. De heer DE JONGE vindt, dat er beslist lets gebeuren moet. In de vergaderingen der steuncommissie is ook telkens gebleken, dat de huidige toestand tot moeilijkheden aanleiding geeft. De heer SEGHBRS ze-gt, het te betreuren dat derigelijke maatregelen moeten worden genomen, waardoor thans een tweede betrek- king noodig is geworden. Spreker betreurt het, dat de menschen zoo achterna gezeten worden, hij vindt het treurig, dat menschen die toch al niet weten van wat hout pinnen maken, op een dergelijke wijze achtervolgd worden. En dit nog temeer, indien het be- treft maatregelen die moeten genomen wor den. Hij heeft den raad, dat de controle en dergelijke niet nog meer wordt uitgebreid, en dat niet meer wordt gedaan dan hetgeen wer- kelijk verplicht is. De heer C. VAN BENDEGEM betreurt het, evenals al de andere heeren, dat de betrokken post naar boven moet, hoewel spreker niet is aangelegd als bezuinigings-ambtenaar. In dien men alles wat in het kader der werk- loozenverzorging plaats heeft, bekijkt, treft het, dat alles wat hiermee in verband staat omhoog moet. Op deze wijze kost de controle de gemeente geen f 500, doch 900, waarin evenwel door het rijk 25 van 500 wordt vergoed. Gezien de uitlatingen van den voor zitter is er geen kans, dat er subsidie voor deze 400 verkregen zal worden. De gemeen te wordt op die wijze zwaar belast. Men zal er evenwel niet onderuit kunnen, en om de werkloozen niet te dupeeren, zal spreker er voor stemmen. Doch spreker heeft zich ook wel eens afgevraagd, waarom dit alles zoover doorgevoerd moet worden. Spreker weet b.v. menschen die niet in zorg zijn, maar toch wekelijks hun inkomsten moeten opgeven. Hij kent iemand die 1% jaar niet in zorg is ge weest, maar dit desniettemin toch elke week doen moet. En dan vraagt hij zich af, gaat dit niet te ver? Wordt dit eigenlijk geen werk scheppen Indien de menschen die eenmaal in zorg geweest zijn, geregeld hun inkomsten moeten opgeven, meent hij, dat men den belastingdienst wel zou kunnen af- schaffen, want dan beschikt men over een dienst die veel beter op de hoogte is. Uit hetgeen spreker zegt, moet men niet afleiden, dat hij -zich tegen het voorstel van Burgemeester en Wethouders zal verzetten. Gezien de stok achter de deur zal hij er zich bij neerleggen, doch geeft hij Burgemeester en Wethouders in overweging, goed uit te kijken, welke ambtenaar er benoemd zal worden, dat het niet een ambtenaar wordt, die zoo is aangelegd, dat hij achter het loket staande, de menschen om een pietluttigheid uit den steun houdt. Niet iedreen is boek- houdkundig aangelegd, al zou men het bij de vele voorschriften die men heeft na te leven en formulieren, die men moet invullen, wel worden. Spreker heeft van iemand ver- nomen, die een formulier moest invullen waarin een heel rijtje vragen was, dat met ,,geen" moest beantwoord worden. Dit moest zoo gebeuren, dat op elke regel ,,geen" vermeld werd. De man had evenwel het woord ,,geen' door de heele kolom ingevuld. Indien spre ker het had moeten doen, zou hij waarschijn- lijk op de bovenste regel het woord ,,geen' ingevuld hebben, en de andere kolommen met aanhalingsteekens. Deze man had even wel door de heele kolom het woord ..geern geschrevem. Dit was niet conform den eisch, en de ambtenaar zegt: ,,niet in orde, geen steun". Deze man is 4 weken zonder inkom sten gebleven, d.w.z. 3 weken dat hij niet voor steun in aanmerking kwam en de vierde week, doordat hij een formulier verkeerd had ingevuld. Nu weet spreker wel, dat men, als men van steun uitgesloten wordt, te be- voegder plaatse kan verlangen inlichtingen te krijgen hoe het wel moet. Doch spreker moet Burgemeester en Wethouders dan toch aanraden, iemand aan te stellen, die uitkijkt, en voldoende beseft in welke positie de men schen verkeeren, die daar komen moeten, doch ze om een dergelijke futiliteit niet botweg afwijst. De VOORZITTER geeft te kennen, dat indien hem werkelijke klachten bereiken om- trent een of meer van zijn ambtenaren, die niet overeenkomstig de hen verstrekte op- dracht zouden handelen hij kan zeggen hrj kan hierover in openbare vergadering niet te ver gaan hij die klachten gaarne wil ver nemen en bespreken, en er voor zal zorgen dat het voor elkaar komt. De heer C. VAN BENDEGEM: Het is al voor elkaar. De VOORZITTER vervolgt, dat de leden van de steuncommissie het ook weten, dat er vele klachten zijn, waarvan bij onderzoek niet veel overblijft. Indien de ambtenaren de menschen onheusch behandelen zouden, zal spreker de eerste zijn om dergelijke dingen den kop in te drukken. De heer VAN 't HOFF deelt mede, dat zijn groote zwaar is zools wel meer voorkomt dat nu in de eerste vergadering in 1939 weer f 400 wordt gevraagd, die niet op de begrooting voor 1939 voorkomt. Spreker wil Burgemeester en Wethouders in overweging geven, dit jaar zoo voordeelig mogelijk te werken, en deze aangelegenheid bij de behan- deling der begrooting voor 1940 nader onder oogen te zien. Niettemin is spreker er ten sterkste van overtuigd, dat er hulp moet komen. Doch is dit nu niet te ondervangen, door b.v. een ge- schikte volontair aan te nemen. En mocht dat niet gelukken, dan zou wellicht de controle door een geschikte vaste gemeentewerkman kunnen geschieden. Het bezwaar, dat deze man gemist moet worden, zou kunnen wor den ondervangen door in zijn plaats een tijde lijk werkman te nemen. Dit zou naar spre- kers oordeel geen 400 moeten kosten. Het is voor spreker heel moeilijk in deze vergadering een definitief besluit te nemen. De tijd dringt, het is lastig en moeilijk thans 400 te voteeren voor een nieuwe kracht, welk bedrag niet op de begrooting staat. Spreker weet niet, wat Burgemeester en Wethouders hem zullen antwoorden. doch wel wil hij het college op het hart drukken, het zoo voordeelig mogelijk aan te doen. Spreker herhaalt zijn voorstel, om een vaste werkman voor dit controlewerk aan te wijzen en hem te vervangen door een tijdelijk werk man. De VOORZITTER antwoordt, het op prijs te stellen, dat de leden er toe aansporen zoo zuinig' mogelijk te werk'te gaan. Dit is ook het voornemen van Burgemeester en Wethou ders en de reden dat zij zoo mondjesmaat met verzoeken om geld bij den raad komen. Van het bedrag dat Burgemeester en Wethouders vragen kunnen zij een ambtenaar ook niet een heel jaar bezoldigen. Het is ook niet hun bedoeling het bedrog van 400 op te maken Mocht binnen 2 a 3 maanden de te benoemen ambtenaar gemist kunnen worden, dan wordt hij bedankt, kunnen zij hem niet missen, dan moeten Burgemeester en Wethouders bij den raad terug komen. Het idee van den heer Van 't Hoff om een gemeentewerkman met de controle te belasten is ook nogal duur. Want in zijn plaats moet dan ook een ander benoemd worden. En die moet ook betaald worden. Spreker vindt het goed, dat de heer Van 't Hoff elk dubbeltje wil omkeeren, dat willen ook Burgemeester en Wethouders, daarom hebben zij van deze omstandigheden ook uitvoerig mededeeling gedaan aan den raad. De heer DIELEMAN deelt mede, dat het hem eenerzijds verheugt, dat alle 3 leden der steuncommissie verklaren er van over tuigd te zijn, dat er hier geholpen moet wor den. Ten opzichte van het idee van den heer Van 't Hoff staat spreker sceptisch, terwijl dit ook, zooals de Voorzitter gezegd heeft geld kost. De som die noodig is daarvan is spreker overtuigd moet er komen. Er zijn thans 118 rapporten achter. Volgens de letter van de regeling zouden deze 118 aan vragen moeten wachten tot er een rapport was gemaakt. Een eeresaluut aan Burge meester en Wethouders, dat de menschen ge holpen zijn, is hier op zijn plaats. Spreker is van oordeel, dat geholpen moet worden, en zoo spoedig mogelijk. Er is een stok achter de deur, dat n.l. de gemeente de subsidie uit het werkloosheidssubsidiefonds niet zal krijgen als niet aan de voorschriften wordt voldaan. Spreker herhaalt, dat zoo spoedig mogelijk geholpen moet worden. De heer 't GILDE sluit zich nader aan bij den heer Van 't Hoff. Het eind van alle maatregelen, die van boven af opgelegd wor den, is op den duur niet te overzien. Ook wat de kosten betreft, acht spreker dit voor stel teleurstellend, daar hij voorziet dat de tijdelijk ambtenaar een heelen tijd noodig zal zijn. De heer Seghers heeft gewezen op de ver doorgevoerde administratie en heeft op- gemerkt, dat de regeling zooals die hier was van de wekelijksche opgave der inkomsten plaatselijk zou zijn. Spreker vraagt of die interruptie juist was. De VOORZITTER antwoordt, dat deze rege ling niet uitsluitend tot Axel beperkt is, al begint dit met een A en staat Axel dus voor- aan in de rij der gemeenten. Ook de andere gemeenten zijn aan dezelfde verplichtingen onderworpen. De heer 't GILDE vraagt of het juist is, dat menschen die reeds 2 jaar uit zorg zijn, nog geregeld hun inkomsten moeten opgeven.- De VOORZITTER antwoordt, dat dit zoo is, hetzelfde geval doet zich in andere ge meenten voor. De heer 't GILDE kan daarvan niet anders zeggen dan dat het wel wat ver gezocht is. Hij; noemt dit het scheppen van een romp- slomp. De VOORZITTER herhaalt, dat wDldaan moet worden aan de eisehen die het departe ment stelt. Wat moet het gemeentebestuur dan doen? Naar het departement luisteren? Dan krijgt de gemeente Axel geld. De ge meente zelf kan haar werkloozen niet beta- len. Spreker herhaalt, dat alleen gedaan wordt hetgeen de betreffende voorschriften eisehen. e. De heer SEGHERS geeft te kennen, dat hem is medegedeeld, door een vrijgestelde van zijn organisatie, dat deze regeling niet in alle gemeenten wordt doorgevoerd. De week- staatjes, waarop spreker sprak, en die hier wekelijks moeten ingediend worden, zijn niet algemeen in gebruik. Dit is een mede-contrdle die de menschen op zichzelf krijgen. Dat de menschen dien in den steun zijn, ze moeten invullen is nog tot daar aan toe, doch dat de menschen die zich al een jaar of langer zelf redden en dus toonen op eigen beenen te kun nen staan dit nog moeten doen, kan spreker niet begrijpen. Op die manier kan men nog verder gaan en wel de helft van Axel weke lijks zijn inkomsten laten opgeven. De VOOiRZITTER merkt op, dat de andere helft -dan waarschijnlijk niet in den steun ge weest is. Het departement verlangt nu een maal een overzicht van het heele hebben en houden van de menschen. Die regeling is niet alleen van Axel, doch wordt ook in andere gemeenten toegepast. De heer SEGHERS had vernomen, dat overlegging van een loonboekje, geteekend door den werkgever ook voldoende was. De VOORZITTER merkt op, dat ook de heer Seghers weet dat de loonboekjes hier enkele jaren geleden zijn ingevoerd. Dit is op een fiasco uitgeloopen. Als de menschen van hun werkgever hun loon ontvangen, en hem vragen hun loonboekje te onderteekenen, krijgen zij meestal ten antwoord hier is je loon, en daar bemoei ik me niet mee. Omdat de inkomsten bekend moeten zijn, moeten de menschen -dit zelf opgeven, want de handtee- kening van de werkgevers prijkt hoewel de menschen zelf hun loonboekjes kunnen invul len daar niet op. De loonboekjes heboen dan ook geen waarde. De heer SEGHERS merkt op, dat toch wel gebleken is, dat de werkgevers de werkbewij- zen wel igrif onderteekenen. Hoe komt het dan dat dit met de boekjes niet gebeurt? Die boekjes zijn toen ook niet voor niets uitgegeven? De VOORZITTER antwoordt, dat werk- bewijzen en loonboekjes 2 verschillende din gen zijn. De heer SECJHERS wijst er op, dat men daarbij toch met dezelfde werkgevers te doen heeft. De VOORZITTER geeft te kennen, dat de praktijk heeft geleerd, dat de werkgevers er niet toe te bewegen zijn, de loonboekjes te onderteekenen. En men kan de werkgevers daartoe niet dwingen. De heer iSEGHERS meent, dat die loon- briefjes dan toch van plaatselijken aard zijn. De heer DE JONGE komt terug op hetgeen de heer Van 't Hoff gezegd heeft. Men kan voor dit werk niet een wiliekeurig -persoon aanstellen. Een dergelijke controleur komt op de hoogte van alle interne aanigelegenheden van de werknemers, en behoort dan ook te zijn een degelijk persoon, die men weer op- nieuw kan aanstellen als men hem noodig heeft. De betrokken menschen moeten hun aangelegenheden toch al aan zoovelen vertel- len, en daarom kan men voor dit werk maar niet iedereen aanstellen. De heer DIEJLEMAN acht het goed, dat de kwestie der loonboekjes ter sprake is geko men. Daaruit kan men afleiden, dat het maar niet een willekeurige maatregel van het gemeentebestuur is, dat de wekelijksche loon- briefjes moeten ingediend worden. Gehoord hetgeen de Voorzitter gezegd heeft, blijkt dat dit niet zoo is, doch dat wel degelijk die opdracht uit Den Haag gekomen is. De VOORZITTER stemt toe, dat dit niet een uitvinding van het gemeentebestuur is, doch de uitvoering van een departementaal voorschrift. Met algemeene stemmen wordt besloten het voorstel van Burgemeester en Wethou ders te aanvaarden. 10. Wijziging begrooting gasbedrijjf. Burgemeester en Wethouders stellen voor, de begrooting van het Gasbedrijf voor den dienst 1938 te wijzigen als volgt: Onder de baten te verhoogen de posten: op- brengst uit gaslevering 746,39, opbrengst van teer f 485,96, idem van andere bij- en af- valproducten 11,60, meterhu.ur f 190,25, winst op magazijngoederen 135,23, bijdragen van pensioenen /6,92, opbrengst van grafiet 25, en te verlagen de posten: opbrengst van straatverlichting f 308,12, idem van cokes f 3908,10, rente rek.-crt. gemeenbe-ontvanger .f 2,99. Onder de lasten te verhoogen de posten arbeidsloonen f 467,42-, kantoorbehoeften f 4,47, onkosten 110,59, uitkeering aan de gemeente wegens pensioensbijdragen f 7,87, idem wegens rente van kapitaalschuid f 4,31, uitkeering aan -de gemeente wegens winst 1412,02, en te verlagen de posten grondstof- fen voor de gasfabricage 1556,34, onderhoud 147,60, machinekamerlflhoeften 181,69, be- lastingen, recognities en verrekeningen 222,09, drukwerk 15,11, afsctorijving we gens waardevermindering 1809,06, onvoor- ziene lasten f 65-2,13. Kapitaaldienst: Inkomsten. te verhoogen den post: uitkeering aan de gemeente ter toev-oeging aan de reserve 1412,02, te verminderen de posten: batig saldo overgebracht van vorig dienstjaar 6058,30y2, reserve per 1 Jan. 1938 2574,87, afschrijving wegens waardevermindering 1809,08; onder de kapitaalsuitgaven te verhoogen de posten: uitkeering aan de gemeente wegens buitengewone afl-os 5000, kosten" wegens uit- breidingen f 367.27, en te verlagen de posten reserve op 31 Dec. 1-938, naar volgen-den dienst 1162,85, voordeelig saldo naar den volgenden dienst 13234,63%. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. 11. Omvraag. a. De heer C. VAN BENDEGEM wenscht te vragen aan de menschen van 20 c.M. boven den raad, of de mogelijkheid bestaat, licht- kappen aan te brengen op de speelplaats der openbare school. Spreker heeft een kijkje ge nomen in het speelhok en het is daar tame lijk donker. Naar hij meent is er met geringe kosten meer licht te maken, waardoor deze gelegenheid beter geschikt is om als speel plaats te dienen. De VOORZITTER zegt toe, dit ter sprake te zullen brengen in Burgemeester en Wet houders. b. De heer SEGHERS ve-rzoekt den Voor zitter mededeeling te doen van de reden, dat de uitdeeling vanwege het B-comite zoo lang uitblijft. In andere gemeenten zijn de goede- ren al bijna versleten, doch dit kan hier niet, want hier is het nog niet uitgegeven. De VOOPuZITTBR antwoordt, dat omtrent deze aangelegenheid een conferentie is gehou- den. Burgemeester en Wethouders hebben de goederen gezien, deze zagen er netjes en de gelijk uit, waarop is besloten dat dit jaar geen bonnen zouden verstrekt worden, doch dat goederen zouden worden gegeven. De uitdee ling zal dezer dagen geschieden, doch spreker kan niet zeggen, wanneer dit zal zijn. De goederen worden betrokken van verschillende firma's en komen op verschillende data bin nen. Vo-rige week is de eerste zending ont vangen. .Het is best mogelijk, dat b.v. de af- deeling sehoeisel nog wel een of 2 weken ach ter blijft. In elk geval zal dezer dagen spreker kan zich aan geen bepaalden datum binden de uitdeeling plaats hebben. De heer SEGHERS meent, dat dit toch °e- rui-men tijd duurt, als men ziet, dat half De cember de opgaven vliegensvlug binnen moes ten zijn. De VOORZITTER antwoordt, dat een leve- ringstermijn van 2 maanden kan worden be- dongen. Waar de opgaven eind December verzonden zijn, heeft men nog niets te zeggen als de goederen voor 1 Maart binnen komen. -De heer SEGHERS vindt het niet in den haak, dat het zoo lan-g duurt. De VOORZITTER had de goederen ook lie ver eerder uitgegeven, doch men zal hem toch toestemmen, dat hij ze niet kan uitgeven, voor ze er zijn. De heer SEGHERS had liever gezien, dat de uitdeeling in December" of Januari had plaats gehad, vooral voor wat het ondergoed betreft. Dat had men in de koude periode van December best kunnen gebru-iken. De VOORZITTER zegt, dat het in elk ge val aan het komen is. c. De heer 't GILDE geeft te kennen, dat er in den raad vaak uit den treure is gespro- ken over de slechte afwatering van den Oudenweg. Bij vemieuwing is het spreker opgev-allen dat deze slecht, of niet of zeer ge- brekki-g is gerioleerd. In so-mmige gevallen ligt er gewoon een buis onder -den weg in de sloot en het is altijd hetzelfde, bij regenval staan er plassen van wel 1% meter of nog breeder. Spreker vindt dat hieraan wel eens een kleinigheid mocht worden gedaan. Hij meent dat hierover ook reeds door de heeren C. van Bendegem en Seghers geklaagd is. De VOORZITTER: Waarover? De heer 't GILDE: Dat het water niet weg' kan. Vooral bij avon-d is dit voor de men schen die daar moeten passeeren een groot ongerietf. De VOORZITTER menkt op, dat de Oude- weg niet in onderhoud is bij de gemeente. De heer 't GILDE geeft te kennen, dat deze weg toch tot de ko-m behoort. Er wonen daar toch belastingbetalers. De menschen die daar wonen, zijn toch 66k menschen. De^heer OGGBL vraagt over welk gede-elte van den Oudeweg de heer 't Gilde het heeft. De heer 't GILDE antwoordt, dat hij het had over den Oudeweg. Spreker bedoelt niet het gedeelte aan Boer. De VOORZITTER meent. dat de heer 't Gilde het heeft over den straatweg in den Beoostenblijpolder. Deze is in onderhoud bij de gemeente en als het niet in orde is, zal spre ker er naar laten omzien. De heer SEGHERS deelt mede, dat hij naar aanleiding van dit punt een opmerking zou willen maken, die hem ontgaan was en hem nu te binnen schoo-t. De VOORZITTER zal dit bij wijze van hooge uitzondering toelaten. d. De heer SEGHERS geeft te kennen, dat her-haaldelijk is gesproken over het gedeelte van den Oudeweg, dat niet in onderhoud is bij de gemeente en dat ook meermalen is ge sproken over het rijwielpad aldaar. Nu heeft hij gezien, dat daar de bordjes die het rijwiel pad aanduiden, weggeno-men zijn. Moet daar uit afgeleid worden, dat er nu geen rijwiel pad meer is en moet, indien dit omgewerkt wordt, daarvan geen kennis gegeven worden? Het kan gebeuren dat iemand die daar uit gewo-onte nog op het voormalige rijwielpad fietst, een bekeuring opl-oopt. Bestaat er geen regeling, dat van dergelijke dingen kennis ge geven moet worden? De VOORZITTER antwoordt, dat het wen- schelijk is, dat indien iets dergelijks veran- dert, dit gepubliceerd wordt. Spreker kan niet aannemen, dat er een voorschrift is, dat het gepubliceerd worden moet. Overigens is het pub lie k dat van een pu-blieken weg gebruik maakt, verplicht, zijn oogen den kost te geven. De heer SEGHERS meent, dat iemand die uit gew-oonte op dien-niet-meer-publieken weg nog fietst, de dupe kan worden. Wellicht was het polderhestuur op de wenschelijkheid van pu'blicatie te wijzen. e. De heer DIDLHMAN wijst er op, dat er dit jaar tweemaal verkiezingen gehouden zul len word-en, n.l. e en m a al voor de Staten en eenmaal voor den gemeenteraad. Men be schikt in de gemeente over 4 stembureaux, waarvan er 3 gelijkvloers zijn, doch een de-i stembureaux is in de raadszaal gevestigd en dit is nogal hoog. Kan de mogelijkheid ge- schapen worden, dat iemand, die b.v. door ouderd-om niet goed Happen -klimmen kan, in de gelegenheid gesteld wordt, op een ander stembureau te stemmen. De VOORZITTER antwoordt, dat Burge meester en Wethouders dit ook besproken hebben. Zij staan op het standpunt dat het beter is, dat een stembureau gelijkvloers is gevestigd. Zij hebben ook overwogen, om de kiezers b.v. een jaar tevoren te doen opgeven d.w.z, de gebrekki-ge kiezers - in welk stembureau zij hrun stem willen uitbrengen. Doch men moet hiermede ook voorzichtig zijn, daar het daardoor zou kunnen voorkomen, dat een der andere stembureaux te zwaar belast zou worden. Burgemeester en Wethouders hebben deze zaak vorige week in hun vergade ring besproken en zullen hierover no-g nader denken, doch spreker meent, dat er eigenlijk niets aan te d-oen zal zijn. Burgemeester en Wethouders staan op het standpunt, dat zij de menschen zooveel mogelijk ter wille moe ten zijn. Zij zullen dit nog nader overwegen. Hij sluit de vergadering door het uitspreken van het dankgebed.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1939 | | pagina 6