VERKOOPINGEN, UITVOERINGEN. AANBESTEDINGEN ENZ. heel in gebruik zal zijn, gezien dat de vastge- stelde bepalingen in uitvoering zullen worden gebracht. Het college kan niet meegaan met het vcorstel om deze post met dat bedrag te verrnin-deren. De straten moeten hun on derhoud en verbetering hebben. Wanneer op de straten al bezuiniging wordt toege- past, komt men na eenige jaren op veel hooger-e kosten. 160. Ki-erbij vraagt een lid in afdeeling I of er in deze post rekening is gehouden met zijn in den loop van het jaar gedaan voorstel om de arbeidsloonen van 26 op 30 cent per mu te brengen. Is dit hlerin niet begrepen, dan zal hij bij de behandeling van de begrooting een voorstel doen om deze met f 50 te verhoogen voor loon she rziening. Spreker zou oolt gaarne zien, dat Burge- meester en Wethouders in de Oudewijk het gedeelte naar de molen ook eens een verbeter- de bestrating aanbrachten, zoo mogelijk met wegneming van die hekjes en daarvoor b.v. een trottoir. De Voorzitter zegt een nadere overweging toe. Hij vermoedt, dat nog vele aan hun afhei- ning gehecht zijn. Aangezien er nog andere wegen, o.a. den Buitenweg, op het programma staan, zal dit niet direct worden verwezen- lijkt. Burgemeester en Wethouders hebben besloten op het voorstel van C. van Ben- degem voor te stellen om het loon van de ,,los-vaste" arbeiders te brengen van 26 op 30 cent. Voor de tijdelijk in het werk zijnde losse werklieden het bestaande uur- loon te handhaven. 152. Hierbij is men in beide afdeelingen van meening, dat deze met 100 verminderd kan worden. Men komt meer en meer in de vaste planten en aanschaffing van jaarlijksch gewas en het onderhoud van plantsoentjes vragen op den duur dat bedrag niet. De Voorzitter zegt, dat men thans geen eischen heeft, doch als het zomer is en die ge- deelten zijn niet behoorlijk verzorgd, regent het opmerkingen. Ons college zou zich met deze vermin- dering kunnen vereenigen, doch bij nadere overweging blijkt, dat de omrastering van de Beatrixboom op het Bylocqueplein op behoorlijke wijze moet worden ge- maakt. Voor deze verbetering stelt de •meerderheid voor, daarvoor een bedrag van 75 te ramen. Alzoo kan deze post met f 26 worden verminderd. 153. Bij deze post moet in de toelichting worden medegedeeld, dat deze bijdrage geldt voor de we>g naar de Roode Sluis. 156. Kosten van de algemeene begraa/ plaats. De Voorzitter deelt in beide afdee ttngen mede, dat de verzorging van de graven, het delven van de grafruimten en het begra- ven van lijken in het vervolg van gemeente- wege zal geschieden, dit als gevolg van de van hoogerhand voorgeschreven heffings- verordening van begrafenis- en andere rech ten, etc. Onze gepensionneerde gemeente- werkman A. P. Freekenhorst, die inmiddels 70 jaar is geworden, zal tengevolge daarvan van de hem tot nu toe toegestane functie van grafdelver met ingang van 1 Januari 1939 ontheven moeten worden. 157. Kosten van den reinigingsdienst. Hier bij is een lid van afdeeling I van meening, dat deze post met 500 verminderd kan worden. Zijn oordeel is, gezien dat er geen uitbreidings- plannen in het verschiet zijn, dat met Sen paard deze dienst kan worden verzorgd. Als op bepaalde momenten en voor buitengewone werkzaamheden een toweede paard noodig is, kan heel gemakkelijk en voordeelig een paard worden gehuurd. Ons college zal door bezuiniging op het onderhoud der paarden deze post met 200 verminderen. 171. Plaatsen en onderhoud van urinoirs. Hierbij deelt de Voorzitter in de afdeelingen mede, dat het urinoir op de Sassing voortaan van gemeentewege zal worden onderhouden. Dit voorkomt klachten en het kan heel ge makkelijk worden waargenomen door de men- schen, die met de reinigingswagen deze gele- genheid passeeren. 175. Kosten van de beerruiming. De Voor zitter deelt in beide afdeelingen mede, dat de tank op de spoorwagen is vernieuwd en uit twee dienstjaren zal worden betaald. 203. Een lid van Afdeeling I stelt de vraag of de vakonderwijzeres op de openbare lagere school eventueel zou kunnen worden gemist Hierover ontspinnen zich diverse gedachten met als resultaat, dat deze functie niet zou kunnen worden opgeheven op grond, dat dit het overige onderwijs te veel zou schaden. 205. In beide afdeelingen wordt opgemerkt, dat op deze post 150 kan worden vermin derd, vanwege een niet geheele bijgewerkte wijziging. Ons college kan deze post met f 150 verminderen, vanwege een niet geheele wijziging. 233. Hierbij vraagt een lid in afdeeling I een nadere uiteenzetting. Volgens hem zou hier een voordeeltje van 1400 schuilen. De Voorzitter zegt, dat dit lid zooveel mo gelijk na deze vergadering zal worden inge- licht, doch spreker is van oordeel, dat dit be drag wel niet beschikbaar zal komen voor andere doeleinden. 241. Bijdrage aan hoofdstuk VIII 7 van den kapitaaldienst. In Afdeeling II wordt door eenige leden stiigestaan bij het bedrag van deze verbetering en afvoer. De Voorzitter ligt in grove trekken het een en ander toe en verzekert, dat in den eerst- volgenden raad dat verzoek met het rapport van den gemeente-opzichter ter inzage zal liggen. 245. Een lid van afdeeling I vraagt of dat bedrag met 100 kan verminderd worden. Hem komt het gemiddeld aantal van 175 hoog voor. De Voorzitter zegt, dat dit cijfer jaarlijks getoetst wordt aan de bevolking van die scholen gedurende het loopende jaar. Ons college kan aan de hand van de opgave van schoolgaande kinderen deze post niet verlagen. 248. Hierbij slaakt een lid in afdeeling I een zucht, dat dit bedrag in het laatste jaar zoo verbazend gestegen is. In afdeeling II staan enkele leden ook niet sympathiek tegenover deze uitgaaf. 252. .Subsidie voor scholen van nijverheids- onderwijs. De Voorzitter doet in beide afdee lingen mededeeling van het ingeikomen adres van de plaatselijke vereeniging „Ambachts- belang". 263. Jaarwedden van gemeentegenees- heeren. De Voorzitter deelt in beide afdee- Hrgen mede, dat geen rekening is gehouden met een dezer dagen geuite wensch van de plaatselijke doktoren. Een lid in afdeeling II zou in de toekomst die wensch in vervulling willen brengen, doch hieraan andere bepalingen willen verbinden, -dan er tot op heden gelden. 265. Subsidie aan het Burgerlijk Armbe- stuur. Een lid in afdeeling I vraagt of men geen remmende bepalingen kan maken. Is er een post in de begrooting, die onrustbarend strjgt, dan is het deze. Spreker vraagt aan den Voorzitter of ook het verhaalsrscht on de wettelijk daartoe verplichten wordt toe- gepast. Dan heeft hij gezien, dat het salaris van den penningmeester is verdubbeld van 150 op 300 is gebracht. Verschillende andere leden kunnen zich met deze vfirhocging absoluut niet vereenigen. Een ander lid van die afdeeling, met het werk van het Burgerlijk Armbestuur op de hocigte, moet enkennen, dat het subsidie be- langrijk hooger is, dan in den tijd, toen hij er zitting in had, doch de tijden zijn ook erg veranderd in menig opzicht. Met een, subsidie zooals destijds noodig was, zou hij ook niet rond kunnen komen. De taak van den pen ningmeester is evenals die van Vorzitter niet altijd begeerenswaardig, doch spreker vraagt zich af, moet dat allemaal betaald worden. Hij is ervan overtuigd, dat een ander het voor het tegenwoordige bedrag heel graag wil doen. Andere leden zijn van meening, dat men wel eens een stem, doch geen wantrouwende mag laten hooren, dat men de gepaste zuinig- heid wel in deze mag betrachten. De Voorzitter merkt zocwel in afdeeling I en IE op, dat de uitigaven de laatste jaren bui- tengewoon zijn gestegen. Waar dit vandaan komt vindt zijn oorzaak niet in de wekelijk- sche bedeelingen. Men kan die stijging vin- den in ziekenhuisverpleging en geneeskundige bijstand. De laatste jaren beschikt men in deze streek over diverse specialiteiten en moderne zie- kenhuizen met diverse toepassingen, wat in deze te baat genomen wordt om te redden, wat er nog te redden is. Vroeger had men elders ook deze inrichtingen wel, doch het meerendeel van het oudere geslacht schrok terug, wanneer men sprak over het gaan naar een voor hem geschikte inrichting even aver de Schelde. Daarbij komt nog, dat voor in- grijpende behandelingen tegenwoordlg families komen, die door de teruggaande tijden genood- zaakt worden, bij het Burgerlijk Armbestuur om hulp te vragen. In afdeeling H wordt de vraag gesteld of het verkeerd zou zijn, wanneer dit Burgerlijk Armbestuur werd omgezet in Maatschappelijk Hulpbetoon, wat tegenwoordig veel meer in het algemeen voorkomt. Een ander lid merkt op, dat het meer amb- telijk wordt en alzoo duurder. Het salaris van den penningmeester is in deze begrooting verdubbeld, hetgeen wel mag, gezien dat deze functionnaris heel veel doet aan huisbezoek en het verzamelen van gegevens, voordat op een verzoeik om hulp wordt beslist. Hij maakt zich zeer verdienstelijk. Spreker vindt ook, dat deze post snel oploopt, doch wanneer men ziet op de resultaten, welke met patienten bereikt worden, dan is hij dankbaar gestemd. Vroeger waren tal van menschen gedoemd als invaliden verder te leven en men kan zeggen, dat deze zich weer als hersteld kunnen bewe- gen. Bij deze post stelt de meerderheid van het college voor het salaris van den pen ningmeester van het Burgerlijk Armbe stuur te bepalen op 200, in afwijking van het voorstel van het Burgerlijk Arm bestuur dat 300 voorstelt. 304. Subsidien voor openbare middelen van vervoer. De Voorzitter doet in de afdeelingen mededeeling van het ingekomen bericht van de directie van de Z.V.T.M. over de staking van de vijfritten-dienst Axel-Koewacht-Hulst en het invoeren van een drie-rittendienst per 15 November 1938. Vervolgens van een eonferentie met den Rijksinspectur van het verkeerswezen, waarin de wenschelijkheid werd uitgesproken om deze dienst met 1 Januari 1939 met een verdubbel- de gemeentesubsidie voort te zetten. Spreker heeft in die vergadering al reeds bij voorbaat medegedeeld, dat de gemeentefinancien van Axel het niet toelaten een subsidie van f 200 voor dien busdienst toe te staan. 354. Onvoorziene uitgaven. In afdeeling I is een lid, die van deze post 1000 wil nemen om uit de nieuwe belastingbron, die aange- boord moet worden, zoo min mogelijk te put- ten. De Voorzitter zegt, dat men niet alles van de post onvoorzien kan nemen. Een bedrag, dat thans daarop voorkomt, houdt de moge- lijkheid nog in, dat uitgaven, die in het loo pende dienstjaar noodzakelijkerwijs genomen moeten worden, daaruit te bestrijden. De prac- tijk heeft elk jaar al geleerd, dat de Raad voor die onverwachte feiten wordt geplaatst. Hieraan kan door het college niet wor den gedacht, om deze post op een lager bedrag te brengen. 141. Ontvangsten begrafenisrechten. Over dezen post worden in beide afdeelingen inlich- tingen gevraagd met ge-en gewijzigd resultaat. 333. Vermakelijkheidsbelasting. Door een lid in afdeeling I wordt gevraagd om deze post met 200 te verhoogen. De Voorzitter toont met cijfers uit het verleden aan, dat het zeer gevaarlijk is, dergelijke posten op te schroeven. Hier zijn zeer wisselvallige inkomsten; -men kan deze ontvangst niet hooger ramen. Bij de behandeling van dit punt dringt een lid uit deze afdeeling aan op een gelijke toe- passing van de verordening, om voor alle ver- eenigingen, die jaarlijks uitvoeringen voor leden en niet-leden willen houden. Dit kweekt ontevmedenheid onder de resp. vereenigingen en wanneer het gemeentebestuur dit den kop indrukt, voorkomt men alles. Spreker is er ook wel van overtuigd, dat de gemeente in dezen wel om de tuin geleid is, want het is voprgekomen, dat lidmaatschapskaarten aan het publiek (niet-leden) verkocht zijn, ten bate van de vereeniging, zonder dat de plaat selijke belasting daarvoor betaald werd. Hieraan zal worden voldaan. Een lid in afdeeling I deelt mede, dat hem als zoovele anderen de begrooting is tegen- gevallen. De nieuwe bron, die Burgemeester en Wethouders willen aanboren, trekt hem evenmin aan. Spreker vraagt zich af, waarom Burge meester en Wethouders niet gekomen zijn met een zakelijke bedrijfsb-elasting en deze be- hoeft men niet in bekrompen opvattingen sarnen te stellen om kleinere bedrijven te tref: fen, d-och alleen b.v. het bedrijf t-e Sluiskil. Wanneer men ziet, en dit zegt spreker niet voor het eerst, hoe gering het aantal arbei ders uit Axel hier werkzaam gesteld zijn en het gro-otste percentage uit andere gemeenten komt, waarom dan langer dit bedrijf gespaard en de inwoners met het voorbijzien van deze bron een andere belasting opgelegd, die even als andere belastingen met moeite bijeen ge bracht kan worden. Spreker vraagt: Moeten wij deze buitenlandsche maatschappij met een reservekapitaal onbelast laten? Zouden wij, als Nederlanders in het buitenland ook zoo beschermd worden en zouden die streekbewo- ners ter wille van ons met iets belast worden, wat ook moeilijk bijeengebracht zou kunnen worden?" Spreker betwijfelt dit ten zeerste. De Voorzitter wijst op de muren, die door de bedrijfsbelasting om de gemeente worden ge- bouw-d voor andere bedrijven. Vervolgens zegt spreker, dat dezer dagen het college ©en onderhoud met de directie heeft gehad, waar- bij toegezegd is, dat met de belangen van Axel rekening zal worden gehouden. Eenige leden nemen de houding van de directie tegenover het college als zeer correct aan, doch daar zit de fout niet. Die moet men ergens anders zoeken. Is het geen grief, dat slechts 27 van het geheele personeel Ax-elaars zijn of daar woont. En dit cijfer is op een zeer gunstig tijdstip opgenomen. Met zijn in het leven geroepen nieuwe afdee lingen is dit cijfer weer ged-aald. Men neemt dit bedrijf in bescherming en de daar aan te fooren bron laat men onaangewend, terwijl men een andere, die veel meer zorg en druk op de gemeentenaren legt, in het leven roept. Een ander lid in die afdeeling kan met cijfers uit een gepubliceerd finantieel verslag aantoonen, dat men niet bezorgd hoeft te zijn over de resultaten van die in onze gemeente aanwezige ondememingen. Burgemeester en Wethouders deelen mede, dat van hun college geen voorstel is te verwachten tot invoering van een zakelijke bedrijfsbelasting. De meerderheid van het college doet het voorstel tot invoering van een wegen- belasting. -De minderheid wenscht invoering van een verordening tot heffing van reini- gingsrechtsn, w.o. te verstaan het betalen van een vergoeding voor het ophalen van haardasch, keukenafval en ander droog huisvuil. Met deze heffing en voorge- nomen bezuinigingen op diverse posten op de begrooting meent de minderheid de begrooting sluitende te krijgen. Burgemeester en Wethouders deelen verder mede, dat bij de behandeling van de gemeente- begr-ooting bij volgno.: 18. Als nog wordt voorgesteld om Burge meester en Wethouders te machtigen een op- roeping in het plaa'tselijk blad te doen voor concierge van het gemeentehuis, op ©en door U vast te stellen belooning en volgens een instructie die U bij de stukken in ontwerp is toegezonden. 124. Als nog wordt voorgesteld bij aanne- ming van die post de regeling van dien dienst vast te stellen zooals deze in ontwerp bij Uw stukken is toegezonden. 241. Worden medegedeeld, dat het school- bestuur op ons een nadere begrooting heeft ingediend tot een bedrag van /580. Wordt voorgesteld aan dit schoolbestuur overeenkomsti-g art. 72 der L. O. wet dit be drag in het jaar 1939 beschikbaar te stellen. 248. Als nog wordt voorgesteld op het verzoek van F. Cortvriendt wonende Spui N 107 een vergoeding te geven berekend naar f 20 per jaar gedurende een tijdvak van vier maanden, zijnde datum verzoek d.d. 7 Juli 1938 tot den dag, dat hij niet meer leer- plichtig is, zijnde 8 November 1938. 6a. (Inkomsten). Wordt voorgesteld -de verordening op de heffing van een vergoeding voor het verstrekken van inlichtingen of op- gaven uit het bevolkingsregister dezer ge meente te herzien. 137. Wordt als nog voorgesteld de veror dening tot heffing van precariorecht^i voor* het spannen en hebben van draden boven grond van den openbaren dienst, zooals deze in ontwerp is toegezonden, vast te stellen. 141. Wordt voorgesteld de ontwerp-veror- dening tot heffing van begrafenisrechten vast te stellen, zooals deze bij de stukken in ont werp is overgelegd. 141a. Wordt voorgesteld de ontwerp- wegenbelastingverordening vast te stellen, zooals deze door de heeren bij de overige stuk ken is ontvangen met een aanvulling in artikel 5 dat bedragen beneden 5 cent zullen wor den .afgerond op 0 en boven 5 cent op 5 cent. Hoofdstuk VIII 2. wordt ook voorgesteld om de huur van de waning van den heer J. Buma met een jaar te verlengen, ingaande 1 Februari 1939 voor een bedrag van 350 per jaar. 328. Wordt voorgesteld de verordening op de heffing van opcenten op -de Gemeente- fondsbelasting opnieuw vast te stellen. De bestaande verordening is goedgekeurd voor het jaar 1938 alzoo zal deze opnieuw moeten worden vastgesteld voor het volgend jaar. De pensioengrondslagen van diverse amb- tenaren vast te stellen, op de bedragen, als_ in de memorie van toelichting op de begroo ting vermeld. De VOORZITTER geeft te kennen, dat Burgemeester en Wethouders de begrooting voor 1939 hebben ontworpen. Het speet het college ten zeerste, dat de begrooting niet sluitend gemaakt kon worden zonder belas- tingverhooging. Zooals Burgemeester en Wethouders d-en raad hebben medegedeeld, was een bedrag van /7500, dat niet gedekt was, en waarvoor Burgemeester en Wethou ders voorstellen dekking te vinden door het invoeren van nieuwe belastingen, waaronder een wegenbelasting. Hij stelt de begrooting hierbij aan de orde, en geeft gelegenheid tot het houden van ALGEMEENE BESOHOUWINGEN. De heer DIELEMAN: Mijnheer de Voor zitter. Evenals vorige jaren willen wij afzien van het houden van algemeene beschouwin- gen. Ik -wil echter namens de A. R. raads- fractie de volgende korte verklaring onder de aandacht van den raad brengen. In het algemeen verdienen Burgemeester en Wethouders lof en waardeering voor ham ge- voerd beledd. Speciaal wat het principieele betreft hebben wij ons steeds achter Burge meester en Wethouders kunnen scharen en hebben zjj niet tevergeefs op onze steun ge- rekend. Onze gemeente, mijnheer de Voorzitter, het is u ten voile bekend, heeft -in de afgeloopen jaren zeer veel onder -de crisis te lijd-en gehad, en al moge er in de industrieplaatsen eenige opleving geweest zijn, in onze gemeente is daarvan weinig te merken geweest. De nog maar steeds doorgaan-de -achteruit- gang van den financieeelen toestand van onze ingezetenen, blijkt maar al te duid-elijk uit de sterk verhoogde bijdrage voor het Burgerlijk Armbestuur. Het spijt onze fractie d'a-n ook ten zeerste, dat in plaats van belastingverlaging die toch dringend noodzakelijk is, er door Bunge- meester en Wethouders weer een nieuwe be lasting moet worden voorgesteld. Wij hebben ons erg beraden of dit niet te voorkomen is, doch zijn daarin niet geslaagd. Wel zal onze fractie een aantal bezuinigingen voorstellen, waardoor deze belasting tot een lager percen tage kan worden gebracht. Met de voorge- stelde belasting kan onze fractie zich wel ver eenigen, omdat op deze wijze de druk dier verhoogde heffirg op de meest eerlijke wijze over de ingezetenen wordlt verdeeld, al ver- heelen wij ons niet, dat ook daaraan fouten zullen kleven. Met voldoening kan onze fractie consta- teeren, Mijnheer de Voorzitter, dat de ver hoogde belastingdruk niet veroorzaakt wordt door den bouw van ons mooie raadhuis. Deze legende moat dan ook maar eens voor goed de wereld uit. Als we de begrooting nagaan dan blijkt ons, Mijnheer de Voorzitter, dat er meer gevraagd wordt voor Bevolkingsregisters 1000. rente raadhuis f 650, aflos raadhuis f 1375, de volks- huisvesting, extra bijdrage 1600, U. L. O. f 300, Burgerlijk Armbestuur 1000, lager on derwijs 1700, school-autobussen 500, krank- zinnigenzorg f 300, is toch tesamen 8425, terwijl het batig saldo van den vorigen dienst f 5300 minder bedraagt, zoodat er dus extra te dekken is f 13725. De door Burgemeester en Wethouders voor- gestelde nieuwe belasting wordt geraamd op een opbrengsit van f 7500, zoodat hieruit dui- delijk kan blijken, dat de raadhuisbouw ons niet in het moeras brengt. De werkeloosheid blijft in onze gemeente groote zorg baren, met de daaraan voor arbei ders en middenstanders voortvloeiende na- deelige gevolgen. De A.R.-fractie zou daarom ook gaarne zien, dat Burgemeester en Wet houders te bevoegder plaatse met den meest mogelijken aandrang tra-chten te verkrijgen, dat er meer werk kan worden verricht uit het Werkfonds, als rijwielpaden, draineeren van lamdbouwgronden enz., enz. Ook gaat onze gemeente gebukt onder de ongunstige regeling der financieele verhoud-ing met het Rijk en de belangrijke daling in het percentage, dat het Rijk bijdraagt in de werkl-oozensteun (van 61,1 op 47,9 Dit zijn ook posten waarop de voortdurende aandacht van Burgemeester en Wethouders en den raad moet blijven gevestigd en waarin zoo mogelijk verbetering di-ent te komen. Ook heeft het de aandacht van onze fractie, dat wij zullen moeten komen tot: het beschik baar stellen van goedkoopere bouwgrond en een betere regeling van de soorten van bebou- wing. In dit verband rees bij ons de vraag of het oude plan van bebouwing aan den Kinderdijk dus op zandgronden) niet opnieuw in studie zal moeten genomen worden. Ook zouden wij het op prijs stellen, indien er voor de bouwgronden een afzonderlijke exploitatie- rekening werd gemaakt, en in het algemeen, indien de uitgaven meer werden gespecifi- ceerd, bijv. bij stratenonderhoud, welke en hoeveel kosten per straat. Bovenalles, Mijnheer de Voorzitter, wenscht onze fractie de hoop uit te spreken, dat het God moge bejiagen aan den raad in zijn geheel, aan Burgemeester en Wethouders in het bij- zonder en aan alien, die bij de gemeente-diienst betrokken zijn, die wijsheid te geven, dat alien de belangen van onze gemeente op de juiste en volstrekt eerlijke manier dienen, dat Hij de geesel der werkeloosheid wegneme en iaan de burgerij een voorspoedig en gerust leven schenke. De heer't GHJDE, die voor de 16e maal ach- tereen aan de behandeling van een begrooting medewerkt, merkt op, dat dit waarschijnlijk de meest en diepst ingrijpende begrooting is in al die jaren en ooit te voren behandeld. In het algemeen wenscht hij kortelings zfln meening omtrent de in behandeling te nemen begrooting voor 1939 naar voren te brengen. Deze is in de eerste plaats overeenkomstig trouwens aan alle begrootingen van openbare besturen in ons land, provincie en Rijk niet uitgesloten dat wij voort blijven gaan op het veelbetreden pad; boven onzen stand te leven en de uitgaven hooger stellen dan de inkomsten. Deze begrooting is dan ook zeer ver verwijderd van het beeld van overeen- komst, dat zij dienen zou, te bezitten; in over- eenstemming te zjjn met de zeer precaire maatschappelijke toestand. Wjj zetten de tering bjj lange na niet naar de nering. De gevolgen daarvan zijn niet te miskennen. Deze zijn: begrootingstekorten, met als gevolg daarvan belastingverhooging of in het leven roepen van nieuwe, de belastingbetalende bur gerij weer zwaarder drukkende belastingen. Het zij verre van mij Burgemeester en Wet houders van grove nalatigheid of gemis van goeden wil om uit de impasses te geraken te beschuldigen. Wij zijn alien debet aan deze toestand, omdat -wij alien de 66n meer, de ander minder onze geliefkoosde stokpaard- jes hebben, die wij niet dan noode willen mis- sen. Maar de hoofdzaak is gelegen in de rijks- en provinciale voorschriften, al dan niet uit tal van wetten en wetsbepalingen voort vloeiende, consequentie's, die absoluut niet meer in overeenstemming zjjn met den huidi- gen economischen toestand! Vandaar het ge- schokte evenwicht, in sterke mate in 's lands financien waameembaar in de tekorten van tientallen millioenen en een gestegen schul- denlast tot milliarden. Vandaar ook de weer- slag op de gemeente-financien, bijna overal in den lande ontredderd en ook bjj ons, de steeds met het predicaat van zuinig beheer getooide gemeente Axel, van jaar tot jaar duideljjker sprek-end achteruitgaande. De belastingdruk heeft in deze gemeente een hoogte bereikt, die voor velen niet wel dragelijk meer is. Onze gemeente, Mijnheer de Voorzitter, is nu eenmaal een iandbouwen- de plaats met zeer weinig perspectief, met zeer weinig belasting betalende ambtenaren en menschen met vaste groote inkomens. Met het oog op onze grootte van 6500 zielen steken wij b.v. zeer ongunstig af bij het nabu rige Temeuzen, waar men verscheidene hon- derden goedbetalende ambtenaren van alle categorien heeft, welk getal hier miniem is. Ik zeg dit niet zooze-er om daarmede te be- toogen, dat de financieele toestand van Ter- neuzen zooveel beter of gezonder is dan die van Axel. Dat zij verre! Ik wjjs hier slechts terloops op om te d-oelen op de geringere draagkracht van onze, misschien wel voor 80 uitsluitend op de landbouw aangewezen bevolking, die onmogelijk en hoe langer zoo meer in staat is de onevenredige belasting druk te torsen! En wie zal ontkennen, dat deze buitensporig hoog wordt, ook al treft ze met de voorgenomen nieuwe belastingen dan ook maar een deel van de bevolking, op zoo zware en zeker hoogst onbillijke wijze! Het heeft mjj sterk gefrappeerd bij de ont worpen nieuwe belastingen op straten en wegen, geen gegevens en cijfermateriaal te hebben aangetroffen. En waar door Burge meester en Wethouders wel een copie van deze belasting uit andere plaatsen is overge nomen, heeft het college er zich wel zeer goedkoop afgemaakt ons te onthouden de cijfers van de geraamde opbrengst van deze wegenbelasting. Dit is dan ook niet de sterkste zijd-e van het beleid van Burgemees ter en Wethouders, dat ik ovrigens genadig wil behandelen. Deze wegenbelasting vind ik dan ook al een zeer ongelukkige keuze van belastingobject door het college. Ik hoop, dat ook de andere leden er evenals ik over denken en alvorens hun stem te geven in m^rite's op een nadere becijfering van de tafel van Burgemeester en Wethouders zullen aandringen. Het college voere hiertegen niet aan, dat daartoe de tijd heeft ont'broken of iets in dien geest. De raad moet de voile consequentie's van een zoo ge- wichtige noviteit, in den vorm van deze voor velen te zware last, kunnen overzien. Ik heb dit in de afdeelingsvergaderingen reeds naar voren gebracht en aan de hand van het ant- woord, dat ik daar heb gekregen, lijkt het mij niet uitgesloten, dat deze straat- of wegen belasting, straks een f 10.000 of wellicht meer gaat opbrengen, althans indien ze -overeen komstig het hier liggende voorstel wordt aangenomen! Op die manier zou het tegen woordige college misschien in 1941 nog op een pluimpje mogen rekenen voor het gevoerde richtige financieel beleid. Mijnheer de Voorzitter! Waar dit voorstel onvoldoende op gegevens is gefundeerd, hoop ik, dat de raad er ernstig op aan zal dringen in dezen meer tot finesse's te worden inge- licht. Burgemeester en Wethouders kennen mijn standpunt ten aanzien van het sluitend maken van de begrooting en de manier waar op ik dit zou willen verkiezen. Zij weten, dat hat in de verste verte niet in mijn bedoeling ligt, met de invoering van een zakelijke be drijfsbelasting, ook maai« &4n Axelsche mid- denstander te treffen. Nochtans zou door de zakelijke bedrijfsbelasting in het door mij be- oogde en reeds in besloten vergadering bepleite voorstel, dat ik in de afdeelingsvergadering opnieuw naar voren bracht en verder met de varschillende bezuinigingen, die ook ik wensch, het overblijvende nog te dekken be drag zijn weg te werken. Zoodat het geen nader betoog behoeft, dat ik mijn stem in geen geval zal geven aan een belasting, die fun est is en zijn zal voor vele reeds met moei- ten en zorg tobbende te zwaar belaste mede- burgers! Ik breng dit even naar voren, op- dat de discussies hierdoor zullen worden be- kort en omdat dit betreft het meest kardinale onderwerp in deze begrooting. Ik zal mijn stem dan ook geven aan zeer vele voorstellen die naar ik hoop zullen komen tot be zuiniging op verschillende posten, waar dit maar eenigszins mogelijk en gerechtvaardigd is. Nogmaals betreur ik het, dat door geen der leden van het college zelfs niet een°minder- heid een enkel woord van sympathie waar- dig is gekeurd aan mijn voorstel tot het daar- stellen van een zakelijke bedijfsbelasting In den geest als door mij bedoeld, niettegen- staande hiertegenover meerdere medeleden in besloten vergadering niet onsympathiek ston- den. Het resultaat van het afdeelingsonder- zoek van deze begrooting, waar ik na tal van jaren ditmaal aan deel nam, is dan ook blijkens het ons toegezonden verslag pover en n-egatief en klopt mijn hart van verwachting of St. Nicolaas de verrassing misschien zal brengen uit den boezem van den raad. De heer P. J. VAN B'ENDiEGEMVoorzit ter! Als wij goed onze memorie van toelich ting hebben gelezen, welke de begrooting vergezeide, dan hebben wij alien kunnen be- merken, dat het met de gemeentefinanciear niet goed er voor staat. En hoe dat eigenlijtk komt. Dit wordt medegedeeld als volgt: le f 1500 minder in verband met de finan cieele veirhoudingawet; fie een belangrjjlk lager saldo dan in 1936; en 3e het Burgerlijk Armbestuur heeft meer noodig. En, Voorzitter, dit is allemaal waar. Doch. daar moest nog iets bijgenoemd zijn geweest; en wel, het nieuwe gemeentehuis, want dit vraagt toch ook een bedrag van jaarlijks pl.m. f 4500. Want als men de aflos rekent f 1500, de rente pl.m. f 2200, de concierge die nu noodig is f 350, plus minstens f 300 meer voor verwarming, verlichting, telefoon enz.. dan mag toch ook dit bedrag niet worden overgeslagen, omdat dit meer nog dan de 20 opcenten op de hoofdsom der personeele be lasting opvorderd, welke nog niet zoo lang geleden is verhoogd. En, voorzitter, dit is nu allemaal gebeurd, en is dus niet meer te herroepen, maar ddn ding zou ik nu willen, dat zij, die destijds voor zoo een jaarlijksche uitgaaf hebben ge stemd nu toch zeker mede helpen om de begrooting sluitend te maken. En, wanneer ik dan het verslag lees van de sectievergadering, dan verheugt het mij, dat ik daarin bemerk, dat er verschillende leden zjjn, die met mij toch ook eens gaan denken aan bezuinigen. Toch, Voorzitter, moet ik voor 6dn ding waarschuwen. Ik heb bemerkt, dat er zijn die op een verkeerde manier trachten het bedrag te vinden. Want, ieder zal met mij, wanneer hij voor een goed financieel beheer is, moeten toegeveh, dat een bedrag van pljn. f 2700 als onvoorziene post, op een begrooting met een eindcijfer van pl.m. 230.000, toch zeker niet te hoog kan worden genoemd, voor- al, wanneer er plotselinig zich veranderingen kunnen voordoen zooals wij den laatsten tjjd menigmaal hebben ervaren. Daarom, Voorzitter, vind ik het verkeert, om daaraan te tomen, want dit beteekent werkelijik niets anders dan het geld steken van het eene vestzakje in het andere en daar wordt men dus zoodoende niets beter op. Evenmin, als men van de posten noodzakelijk onderhoud afneemt, dit is precies hetzelfde, want dan denkt men iets te hebben gevonden, dat geld in 't laadje brengt, doch w(j weten alien, dat wij dan het volgend jaar nog voor veel grooter onkosten komen te staan, want onderhoud moet gebeuren. Voorzitter, ik zeg dit hier, omdat ik heb gezien, dat er heeren zijn, die volgens mij op een verkeerden manier trachten het noodige geld te vinden en ik hoop dan ook, dat zij van hun verkeerd inzicht mcgen terug komen. En nu, Voorzitter, nog wat over de wegen belasting, die door de meerderheid van het college van Burgemeester en Wethouders wordt voorgesteld. U weet, dat ik in deze een minderheid vorm en mij dus heelemaal niet met een wegenbelasting kan vereenigen. U weet dan ook, dat ik het zoek in een doorvoeren van bezuinigen en dan als wij er daarmede niet komen, een belasting in 't leven roepen op het ophalen van vuilnis enz. Waar om ik hieraan de voorkeur gaf, weet U en in verband met de besprekingen in het college van Burgemeester en Wethouders hierover gevoerd. Want ik houd vol Voorzitter, dat ik de menschen van Axel zoo min mogelijk wil ver plichten. En wanneer er een wegenbelasting in 't leven wordt geroeepen, dan worden de Axelsche inwoners immers wederom verplicht, en omdat ik dat niet in orde vind, zag ik dan liever een belasting op het ophalen van vuil nis enz. Dan wordt door de gemeente een dienst be- wezen en is het billijk, dat wanneer iemand van dien dienst gebruik maakt, daarvoor ook wat betaald. En tevens is er de gelegenheid, dat, wanneer iemand liefst niet heeft, dat zijn vuil door de gemeente wordt afgehaald, hij het zelf kan opruimen en kan het dus zoo voorkomen worden, om menschen te verplich ten, die misschien daarvoor mo-eilijk een be drag kunnen missen, of het zelf willen ver dienen. Kortom, door zoo iets als ik bedoel, kunnen de menschen aan de verplichting ont- komen, die daaraan behoefte heeft. U weet dan Voorzitter, dat mijn bedoeling is pl.m. f 4000 trachten te vinden uit bezuini gen, en het overige uit een belasting op het ophalen van haardasch, vuilnis enz. Ik heb dan ook hier een ontwerpverordening voor mij, Voorzitter, en wanneer ik dan de bedragen aanhoud, zooals ik ook w-ederom in het college heb voorgesteld, dan is volgens mg voor dit jaar de moeilijke financieele positie wederom opgelost. En, Voorzitter, ik zal niet al de posten op- noemen waar ik op wil bezuinigen, omdat dit er heel wat zijn, doch wanneer iemand met de posten naar voren komt, die ik bedoel waar op kan bezuinigd worden, zsl ik hem steunen en wanneer dit niet het geval is dan voel ik mij genoodzaakt, zelf de voorstellen te doen. Ik heb dit even naar voren willen brengen Voorzitter, opdat de raadsleden mogen weten hoe ik er over denk en ik hoop, dat zij mij vol- doende begrepen hebben, op welke manier Ik de begrooting wil sluitend maken. (Wordt vervolgd.) 22 December. HONTENISSE. Veiling bij verblijf van b-ouw- en weiland, huizen met schuur en erf. Notaris Verbist.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1938 | | pagina 8