De heer COLSENMaakt u er een voor
stel van.
De heer DEES moet waanschuwen, hiermede
toch voorzichtig be zijn.
De VOORZITTER deelt mede, dat zij bij
bet toekennen van wachtgeld tooh ook bij de
1000 komen.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
vestigt de aandacht op het bedrag ad 550
voor het afhalen van medicijnen vbor Sluiskil
van Terneuzen. Is dat nu nog noodig, nu
or een dokter die een apofcheek houdt op
Sluiskil woont.
De heer COL SEN heeft daar verleden jaar
bjj Van Doeselaar, die dat doet, ook al eens
naair geinformeerd, en toen bleek, dat dit nog
noodig is. De andere dokters die in Sluiskil
toomen en in het ziekenhuis, de heeren Ram-
selaar, Van Boekstaele en Dorrepaal, sturen
met hun recepten nog naar de a.potheken in
de kom. en daar moet Van Doeselaar die bren-
gen en de medicijnen halen. Van Doeselaar
moet dus dagelijks nog naar Terneuzen en
met naar den dokter op Sluiskil. HQ weet
dit ook op grond van inliohtingen van een der
Busters van het-ziekenhuis.
329. Belooning voor de bereiding van ge-
seesmiddelen voor de geneeskundige armen-
venzo.rging. f 1000.
330. Kosten van overbrenging, plaatsing
en verpleging van arme krankzinnigen. 9400.
De heer COLSEN vraagt of, indien er men
schen zijn die krankzinnige familieleden graag
to Zelzate verpleegd zien, dit ook mag.
De VOORZITTER antwoordt bevestigend.
De heer DEN HAMER: Is er een patient
meer?
De VOORZITTER: Ja.
331. Subsidien aan armbesturen. 53.500.
'De heer RIHMENS deelt mede, omtrent
dezen post zgn voorstel niet in te trekken
en voor te stellen dezen met f 2000 te ver-
lagen.
De heeriCOLSEN: Dat budget gaat altijd
maar omhoog. Het salaris van den secretaris-
penningmeester wordt nu ook weer met 100
verhoogd en beloopt al f 800.
De heer DEES: Het werk van dien func-
taonaris breidt ook steeds uit. Hij moet nu
ook elke week een halve dag naar Sluiskil, om
ingevolge het door Burgemeester en Wethou
ders gegeven nieuwe voorschrift, de men-
achen in een register te laten teekenen. Het
bestuur is er moreel van overtuigd, dat de
uitbreiding der werkzaamheden een 'verhoo-
glng der jaarwedde met 100 volkomen bil-
lyken. De heeren kunnen er verzekerd van
■flu. dat, indien men hier een instelling kreeg
van Maatschappelijk Hulpbetoon, men met
800 de salarissen van bet personeel niet half
aoru betalen.
De heer OOLSEN is wel geneigd het gedacht
van den. heer De Vos te volgen, want hy kent
•de werkzaamheden niet. Kan de heer Dees
ook zeggen, hoe lang de functionaris wekelijks
sitting moeten houden?
De heer DEESTweemaal per week, en
al dat administratieve werk dat hij er ook
heeft!
De heer VEiRLINDE: Zonder de menschen
te tellen die nog aan zijn deur komen.
De heer DEES: Ook dkt nog.
De heer RIEMENS wgzigt zgn voorstel, den
post met f 1000 te verminderen.
De heer DEN HAMER: De verlaging hal-
veeren, daar hen ik ook voor.
De heer DEES: Ik zal er niets meer van
zeggen, de raad moet dan maar stemmen.
De heer DE VOS: Wanneer we zouden
boegeven aan hetgeen de voorstellers wen-
schen, zou het den schgn kunnen wekken, dat
de raad meende, dat het Burgerlijk Armbe-
ntuur te royaal was en dien indruk zou ik
niet graag willen vestigen. Ik herhaal wat
Ik in deze vergadering al vroeger gezegd heh,
dat de grenzen tot waar het aan het Burger-
iyk Armbestuur toe te kennen hedrag moeten
gaan, hier niet in den raad kunnen worden
bepaald en wanneer in den loop van het jaar
Wijkt, dat het Burgerlijk Armbestuur tekort
komt, komen ze tooh om meer vragen. Het
geen de heeren Riemens cs. thans voorstellen
beteekent in geen enkel opzicht een bespa-
ring en ik denk er dan ook niet aan, daaraan
mee te doen.
De heer DEN HAMER moet het toch een
bezwaar noemen, dat de subsidie aan het
Burgerlijk Armbestuur te verleenen weeral
■ooveel naar boven is.
De heer VAN DRIEL betoogt, dat hetgeen
zich nu afspeelt, een gevolg is van hetgeen
van middag door hem reeds is aangevoerd.
Indien van de zijde der kerkelijke diaconien
het noodige werd gedaan, zou de begrooting
van het Burgerlijk Armbestuur minstens
20.000 kunnen worden vertninderd en zouden
wij In plaats van 53.000, slechts 33.000 te
voteeren hebben. Missohien kwam er nog
lets bij. Wij hebben nu een college van het
Burgerlijk Armbestuur bestaande uit voor
voor dat werk bekwame menschen, hetgeen
wel blgkt uit de wijze waarop ze de vorige
jeren hebben doorgeworsteld. Ik zie geen
kans om op deze begrooting te besnoeien en
toen overtuigd, dat het Burgerlijk Armbestuur
de aangevraagde gelden zal noodig hebben,
en ik voorzie eerder, dat ze er niet mee zul-
ten toekomen.
Het voorstel van den heer Riemens, onder-
steund door den heer Den Hamer, om den post
subsidie Burgerlijk Armbestuur met 1000
te verlagen, wordt verworpen met 11 tegen
3 stemmen.
Voor stemmen de beeren Riemens, De Kra-
ker en Den Hamer; tegen stemmen de heeren
Van Cadsand, Verlinde, Lambrechtsen van
Ritthem, Van Hecke, Colsen, Van Driel,
*t Gilde, De Vos, Dees, De Brurjn en Geel-
hoedt.
332. Kosten ter zake van verzekering,
pensionneering enz. van ambtenaren, en be
am bten. f 742.
333. Contributie aan het centraal archief-
en inlichtingenbureau in zake maatschappelijk
hulpbetoon voor Nederland. 10.
334. Uitgaven in verband met de beschik-
baarstelling van goedkoope levensmiddelen.
f 7665.
335. Subsidie aan de vereeniging ,,Hulp in
Nood". /50.
336. Bijdrage aan hoofdstuk VI van den
gewonen dienst wegens gedeelte jaarwedde
gemeente-werklieden. f 35.
2. Gndersteuning aan werkloozen.
Inkomsten
337. Uitkeering uit het Werkloosheidssub-
sldiefonds wegens gewone bijdrage in de kos
ten van steunverleening en werkverschaffing
aan werkloozen. 79.600.
338. Tegemoetkoming uit het Werkloos-
heidssubsidiefonds in de kosten van oontrole
•p werkloozen. f 950.
339. Bijdrage van het rijk in de kosten
van ontwikkeling en ontspanning van werk
loozen. f 500.
340. Bijdrage voor bijzondere hulp aan
werkloozen. f 2150.
341. Terugontvangst van het rijk (dep. van
Econ. Zaken) van uitgekeerden steun aan
kleine boeren. Memorie.
Uitgaven:
342. Jaarwedden van ambtenaren en be-
ambten. f 2375.
De heer OOLSEN stelt voor, te besluiten,
dat het geheele jaar door te Sluiskil een amb-
tenaar van de Arbeidsbeurs zitting zal houden
om de menschen van Sluiskil daar te laten
stempelen.
De heer DE VOS kan dat voorstel steunen;
hij heeft gehoord, dat het stempelen op Sluis
kil nu weer begonnen is.
De VOORZITTER: Dat is gisteren in de
vergadering van Burgemeester en Wethouders
besloten.
De heer DE VOS: Ja, doch dat is vermoe-
delijk voor den winter en ik zou het ook het
geheele jaar door wenschen. Ik zie niet in,
waarom dat toch niet zou kunnen. Er kan
toch beter 66n ambtenaar naar Sluiskil gaan,
dan dat een groote groep menschen naar de
kom moeten komen?
De VOORZITTER: Wij zullen daar reke-
ning mee houden.
De heer COLSENIk stel voor, dat dit het
geheele jaar geschieden zal, want dan zou er
iemand van de Arbeidsbeurs op Sluiskil moe
ten wonen.
De VOORZITTER: Ik zie daar geen be
zwaar tegen, als het 's winters kan, kan het
in den zomer ook.
De heer DE VOS: Ik heb geen bezwaar
tegen den post als zoodanig, maar moet er
Burgemeester en Wethouders op wijzen, dat ze
hierin den raad weer hebben genegeerd. Ze
breiden dat personeel steeds uit en hadden
daarvoor eerst by den raad moeten komen.
Op deze manier wordt den raad het mes op
de keel gezet. De ambtenaar is benoemd en
nu moet de raad het salaris voteeren. Burge
meester en Wethouders passeeren den raad in
veel te veel gevallen. Ze zouden moeten
bedenken, dat overleg vertrouwen wekt en
bovendien vormen zij in de gemeente niet de
hoogste macht, want dat is de gemeenteraad.
De VOORZITTER: Die is niet in vasten
dienst benoemd.
De heer DE VOS: Dat maakt wel eenig
verschil.
De heer OOLSEN vraagt, wat de Arbeids
beurs in totaal kost.
De SECRETARIS antwoordt, dat dit even
zal moeten worden nagegaan; daama zal de
inlichting worden verstrekt.
343. Bureaubehoeften en onderhoud stem-
pellokalen. f 225.
344. Kosten van werkverschaffing aan
werkloozen, door of vanwege het rijk onder-
nomen. 21.000.
De heer DE VOS: Welke objecten voor
werkverschaffing hebben Burgemeester en
Wethouders op 't oog.
De VOORZITTER noemt omlegging van
het Bastion, zoodra daaromtrent met Domei-
nen overeenstemming is verkregen, verbree-
ding van de Scheldekade, omlegging van de
Rijkswaterleiddng te Sluiskil, rioleering van
het lage stadsgedeelte, bouwen van een nieuw
stadhuis.
De heer DE VOS merkt op, dat hy er niet
aan zal meewerken om normaal werk in werk
verschaffing uit te voeren. Het werk komt
dan wel goedkooper, maar er zit aan de andere
zijde nadeel aan, dat de werknemers minder
ontvangen, en daardoor wordt ook de mid-
denstand getroffen.
De VOORZITTER: Daar staat tegenover
dat het werken zijn, die op dat tgdstip anders
niet zouden worden uitgevoerd, zooals b.v.
een fietspad langs de Leeuwenlaan.
De heer DE VOS: Ik ben toch niet bereid
er aan mee te werken, als het normaal
werk is.
De heer COLSEN komt terug op zijn denk-
beeld om een commissie te benoemen van 3
heeren uit den raad, teneinde te trachten een
oplossing te krygen voor de omlegging der
waterleiding en voorziening in de verbetering
der havenexploitatie, en dan de Kamer van
Koophandel uit te noodigen om daar ook nog
twee heeren in te benoemen. Hij verwacht
daarvan meer dan van werkverschaffing,
Want het is wel gebleken, aan het werk van
Hulster- en Axelerambacht, dat die werkver
schaffing een mislukking is.
De VOORZITTER ziet de noodzakelgkheid
van het benoemen eener bijzondere commissie
niet in, want Burgemeester en Wethouders
hebben daaromtrent geregeld contact met de
hoogere autoriteiten in Den Haag.
De heer OOLSEN hoopt, dat de raad toch
zijn voorstel zal aannemen.
De VOORZITTERDe werkzaamheden
eener commissie kunnen hoogstens parallel
loopen met hetgeen reeds geschied is.
De heer COLSESNEr kan samenwerking
zgn met Burgemeester en Wethouders.
De heer VEIRLINDE ziet ook niet de nood-
zakeiykheid in van het henoemen eener spe-
ciale commissie. Wanneer iemand werkelijk
een idee heeft, dat kans zou bieden voor een
goede oplossing in den bestaanden toestand,
dan kan hij dat toch ook in bespreking bren-
gen. Wanneer het een goed idee is, zal het
eindresultaat hetzelfde zijn. De moeiiykheid
ten deze is, dat de heer Colsen, die wel de
moeilijkheden schetst, er zelf geen kans toe
ziet er een oplossing in te krijgen en nu maar
hoopt, dat, als er 3 heeren voor worden aan-
gewezen, dat deze het dan wel zullen kunnen.
DAAr loopt deze kwestie eigenlijk over.
Het zal precies hetzelfde zijn, of de geheele
raad hierover zijn gedachten laat gaan, of 3
leden uit zijn midden. Er kan evenzeer uit den
geheelen raad een nieuw gezichtspunt komen.
De VOORZITTERwy zijn er voortdurend
voor aan het werk.
De heer VAN HEQKE wijst er op, dat het
al eenigen tyd is geleden, sinds de pogingen
om verlegging van de waterleiding te Sluiskil
te krijgen, schipbreuk hebben geleden. Dat is
destyds afestuit op de groote kosten. Hy ver-
meent, dat er thans wel aanleiding is om daar-
op terug' te komen, aangezien de situatie voor
wat betreft de ontwatering van een deei van
Belgie, dat langs die waterleiding zijn weg
vond, thans veranderd is, omdat dit thans
vanaf de Isabellasluis langs de Leopoldsvaart
naar Heyst gaat. Daardoor is er wel een deel
van de vroegere bezwaren vervallen. Met den
uit te graven grond kan de oude leiding wor
den aangevuld en verkrijgt men nieuw ter-
rein. Er zou moeten worden getracht daar
voor geld van het Werkfonds te krygen, al
zou spreker het werk niet willen uitvoeren op
de wijze zooals dit met het Hulster- en Axe
lerambacht is geschied. Wel zou de voorwaar-
de moeten worden gemaakt, dat het werk door
werkloozen moet worden verricht.
De heer RIEMENSLaat ons geen commis
sie benoemen. Ik kan me niet voorstellen, dat
Burgemeester en Wethouders iets zouden
laten passeeren en wil hun de zaak overlaten.
Indien iemand eenig object weet, laat hy het
dan aan Burgemeester en Wethouders zeggen.
De heer DEN HAMER kan zich vereenigen
met de woorden van den heer Riemens.
De heer VERLINDE zou de kwestie van de
waterleiding niet willen loslaten, want dat is
toch door den overlast dien Sluiskil er van
heeft een onhoudbaren toestand.
345. Kosten van werkverschaffing aan
werkloozen, door of vanwege de gemeente
ondemomen. f 1000.
346. Steun aan werkloozen. 89.000.
347. Ontwikkeling en ontspanning van
werkloozen. 700.
348. Kosten van controle op werkloozen.
1950.
349. Bijdrage voor bijzondere hulp aan
werkloozen. f 3300.
350. Voorschotten aan werkloozen voor
het aanschaffen van gereedischappen e.d. in
verband met werkverschaffing. Memorie.
351. Steunverleening aan kleine boeren.
Memorie.
Inkomsten
352. Bijdrage van het ryk in de kosten
van de spaarregeling voor den extra B-steun.
865.
Uitgaven
353. Steunverleening aan kleine tuinders.
Memorie.
354. Rente van geldleeningen. f 1075.
355. Aflossing van geldleeningen. 1535.
356. Bijdragen in de door werkloozen te
betalen priemie voor ziekenfondsen en zieken-
buisverplegingsfomdsen. 700.
357. Uitkeering van de spaargelden en van
den bijslag van de gemeente ingevolge de
spaarregeling voor den extra B-steun. f 1200.
357a. Kosten van verzekering tegen brand-
schade. 1.
Hoofdstuk X.
Landbouw.
Inkomsten
358. Restitutie door het rijk van kosten
van maatregelen tegen veeziekten. Memorie.
Uitgaven
359. Suhsidden ten behoeve van de vee-
teelt. 50.
360. Kosten bestryding ooloradokever.
Memorie.
De heer COLSEN wil nog even terugkomen
op de uitgaven, die gedaan zijn voor bestryding
van den Coloradokever. Hy zal heel kort zijn,
maar vraagt, of de raad de uitgegeven be-
dragen niet te veel vind. Er werd f 430 uitbe-
taald aan 9 arbeiders, die 2,50 per dag kre-
gen, maar aan den opzichter die hun werk te
controleeren had, werd all6dn f 200 uitbe-
taald, terwyi hij dlan zelf nog werk uitvoerde
terwijl hy in gemeentedienst was. Landbou-
wers die zelf met hun paard en materiaal hun
land bespoten, moesten ook nog 15 voor toe-
zicht betalen, o.a. de heer Kielman, terwyi de
opzichter heelemaal niet op zijn land is ge-
weest. En van den heer Vergouwe nam de op
zichter zelf aan om op diens land op de hof-
stede van den heer B. Goethals te spuiten.
Spreker meent, dat Burgemeester en Wethou
ders bij deze geschiedenis wel zullen hebben
geleerd. Want by die f 200 die aan den op
zichter betaald waren, heeft de gemeente-
ontvanger dan nog een mandaat van f 70
moeten betalen. En hoe komt het dat van
een landbouwer die zelf op verschillende lan-
derpen gespoten had, 70 voor toezicht werd
gevorderd, doch dat, nu deze weigert dat te
betalen, daaraan niets gedaan wordt? Maar
in elk geval is het toch geen evenredigheid,
dat aan 9 menschen voor het werk 430 be
taald werd en aan den opzichter alleen 200
met nog een 70 achteraan komend.
De heer RIEMENS becrit'iseert het, dat
bovendien aan die menschen, die slechts 2,50
per dag voor dat werk kregen, een werk dat
voor de gezondheid niet ongevaarlijk is, boven
dien nqg korting werd toegepast wanneer zy
er uitregenden. Dat zij daarvoor nog gekort
werden, zou toch niet mogen voorkomen.
De heer DEN HAMER kan zich hierby aan-
sluiten. Als men f 2,50 krijgt per dag, by
een werkdag van 10 uren, en er wordt dan
nog korting toegepast voor regenverlet, dan
vmdt hij dat een harden maatregel. Doch
wat nu de kosten van het toezicht betreft,
spreker meent ook wel, dat die aan den hoo-
gen kant zgn geweest, maar tooh gaat de
voorstelling van den heer Colsen mank. De
opzichter moest n.l. niet alleen toezicht hou
den op de oppervlakten die van gemeente-
wege werden bespoten, doch ook op die welke
door de landbouwers hetzlj met paard en
sproeiwagen, hetzij met de hand werden be-
sproeid. Dan komt er bij, dat hij ook een
magazijn moest beschikbaar stellen voor het
materiaal en er bij hem ook thuis altijd iemand
beschikbaar moest zijn voor het afgeven van
de ingredienten voor de besproehng.
De heer DE KRAKER heeft ook gezien, dat
er by den opzichter thuis altgd iemand tegen-
woordig moest zijn, in verband met den be-
sproeiingsdienst. En wat nu de uitbetaling
van het loon betreft, dat moest gebaseerd zgn
op het landarbeiderscontract. Indien daarvan
zou afgeweken zijn, was het natuurlgk niet
juist, maar overigens is die uitbetaling by
contract geregeld.
De VOORZITTER: We zullen een volgen-
den keer met het gesprokenen rekening
houden.
Hoofdstuk XI.
Handel en nijverheid.
Inkomsten
361. Vergoeding van het rgk van een deel
van de jaarwedde van hem die belast is met
de dagelgksche leiding van het gemeentelgk
oigaan der arbeidsbemiddeling. f 1000.
362. Bijdrage van het rijk en van andere
gemeenten in de kosten van de districts-
arbeidsbeurs en de arbeidsbemiddeling. f 2500.
363. Verhaal van pensioensbijdragen. 430.
364. Terugontvangst wegens te veel be-
taalde subsidie aan werkloozenkassen. Me
morie.
Uitgaven
365. Kosten ter zake van den ijk en herijik
der maten en gewichten. f 10.
366. Subsidien voor openbare middelen van
vervoer. 1610.
De heer OOLSENDat is dus het laatste
jaar, dat aan de Z.V.T.M. subsidie betaald
wordt!
367. Subsidie aan werkloozenkassen. 9000.
368. Kosten van de districtsarbeidstaeurs
en van de arbeidsbemiddeling. 6000.
De heer COLSEN: Is het nu al bekend
wat de geheele geschiedenis aan de gemeente
kost?
De VOORZITTER: 5900.
369. Kosten ter zake van verzekering,
pensionneering enz. van ambtenaren en be-
ambten. f 630.
370. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den
kapifaaldienst tot het herkrijgen van ver-
vreemde kapitalen. j 30.
371. Kosten van doorloopende openstel-
ling van telefoonkantoren. 750.
372. Tegemoetkoming aan werkzoekenden
bij het verrichten van arbeid (niet in werkver
schaffing) buiten de gemeente. f 100.
373. Bijdragen ten behoeve van borgstel-
lingsfondsen voor den middenstand. f 350.
374. Rente van vervreemde kapitalen. 20.
375. Kosten verzekering tegen brand-
schade. 5.
376. Bijdrage kosten van aanleg kanaal-
havens te Terneuzen. f 2670.
Hoofdstuk Xn.
Belastingen.
Inkomsten
377. Uitkeering van het rgk wegens hoofd-
som der grondbelasting op de gebouwde
eigendommen. 6900.
378. Uitkeering van het rgk wegens hoofd-
som der grondbelasting op de ongebouwde
eigendommen. f 3800.
379. 80 opcenten op de hoofdsom der
grondbelasting op de gebouwde eigendommen.
f 15.800.
380. 20 opcenten op de hoofdsom der
grondbelasting op de ongebouwde eigendom
men. 1500.
381. Uitkeering van het rgk wegens 20
der hoofdsom van de personeele belasting,
naar den eersten, tweeden en derden grond-
slag. 6500.
382. Uitkeering van het ryk wegens hoofd
som .der personeele belasting naar den vier-
den, vijfden, zesden en zevenden grondslag.
f 2900.
383. 175/210 opcenten op de hoofdsom der
personeele belasting. 69000.
De VOORZITTERDie post moet dan
zeker ook aangehouden worden?
De heer DE VOS: Dat is de bedoeling niet.
En is daarmede het vorig jaar een fout ge
maakt. We hadden dat nooit moeten doen.
Maar nu heeft steeds voorgezeten die 40 op
centen er weer terug op te brengen.
Uitgaven
384. Kosten van toezicht op en invorde-
ring van plaabselijke belastingen. f 300.
De heer OOLSEN: Wie krygt dat bedrag?
De VOORZITTER: De deurwaarder.
De heer GEELHOHDTDat is voor het
uitbrengen van de briefjes.
De VOORZITTER: En er wordt ook een
100 tot 150 van aan den gemeentebode
uitbetaald voor het uitreiken van biljetten en
ontvangen van gelden.
De heer COLSEN: Ik heb er bezwaar
tegen, dat die 300 wordt uitbetaald voor
bij.betrekkingen aan menschen die by de ge
meente in dienst zgn.
De VOORZITTER: Het is toch consequent,
dat, wanneer die menschen extra-wenk doen,
dat ze er ook voor betaald worden.
De heer OOLSEN: Het is niet persoonlgk,
en ik wil die menschen niets afnenaen
De VOORZITTER: Maar u doet het toch!
De heer VERLINDE merkt op, dat de ge
meentebode briafjes uitbrengt en het geld
incasseert, dat is in het belang van den dienst,
daardoor' komen die bedragen gemakkelgk
binmen. Voor den deurwaarder der belastin-
den, de heer Hage, houdt zyn salarieering
verband met het aantal uitgereikte vervol-
gingsstukken.
De heer OOLSEN is van oordeel, dat, wan
neer men iemand heeft die by eenig gemeente-
bedrgf een volledig salaris geniet, het niet
aangaat, dat die voor apart werk weer een
nieuw salaris krggt.
De VOORZITTER: Zy doen dit niet in
gemeentedienst, doch in him vryen tyd.
De heer VAN DRIEL merkt op, dat de heer
Hage als deurwaarder uitbetaling krygt naar
gelang van de exploiten, die deze uitreikt.
Daarvan worden de kosten hem dan terstond
betaald. Of hy zulks doet tydens uren van
zgn eigenlijken dienst weet sprekier niet, maar
d i e functie moet in elk geval door een
ambtenaar worden bekleed.
De heer COLSEN: Kan hem dan dit werk
niet worden opgedragen?
De VOORZITTER: Neen.
De heer COLSEN: En dan dat van den
bode
De SECRETARIS: Dat is geheel iets
anders, die brengt voor den gemeente-ont-
vanger de briefjes betreffende verschillende
heffingen uit en ontvangt dan tegeiyk de be
dragen, zoodat dit geld dan ook regelmatig
binnenkomt.
De VOORZITTER: Dat is een groot voor-
deel voor den dienst, want anders komen die
bedragen dikwgls moeilgk binnen.
De heer VAN HECKE vmdt het verschrik-
kelijk, dat voor die werkzaamheden aan men
schen die reeds een betrekking hebben bij de
gemeente daarvoor nog f 300 moet betaald
worden.
De heer VAN DRIEL is van een ander gevoe-
len en heeft er geen bezwaar tegen voor dat
deurwaar der spelen wat te betalen, want dat
is een schurftig baantje, dat iemand voor z'n
plezier niet aanneemt. Dan komt er bg, dat,
zooals reeds gezegd, die deurwaarder een
ambtenaar moet zgn.
De heer COLSEN biyft het meer dan erg
vinden en stelt voor den post te schrappen.
Dit voorstel wordt verworpen met 9 tegen
5 stemmen.
Voor stemmen de heeren Riemens, De
Kraker, Van Hecke, Colsen en De Brugne;
tegen stemmen de heeren Van Cadsand. Ver
linde, Lambrechtsen van Rittlhem, Van Driel,
't Gilde, De Vos, Den Hamer, Dees en Geel-
hoedt.
385. Teruggave van belasting. f 75.
386. Belooning der schatters en herschat-
ters van de huurwaarden der localiteiten,
waarvoor vergunning voor den verkoop van
sterken drank in het klein is venleend. f 40.
387. Kosten ter zake van verzekering, pen
sionneering enz. van ambtenaren en beamb-
ten. f 9.
388. Aandeel van het ryk in het hotel-
vergunnings- en verlofsrecht. f 350.
Inkomsten
389. Uitkeering van het rijk wegens 48 op
centen op de hoof dsom der dividend- en tan-
tibme,belasting. f 2500.
390. 38 opcenten op de hoofdsom der ver-
mogensbelasting. f 4300.
391. 75 opcenten op de hoofdsom der ge-
meentefondsbelasting. 52.000.
392. Uitkeering uit het gemeentefonds be-
rekend per aangeslagene in de gemeentefonds-
belasting (3e klasse). 15.000.
393. Uitkeering uit het werkloosheidssub-
sidiefonds berekend per aangeslagene in de
gemeentsfondsbelasting (3e klasse)3000.
394. Gewetensgelden. Memorie.
395. Belasting op de honden. f 1350.
Uitgaven
396. Restitutie aan het ryk van te veel
genoten hoofdsom en opcentesn op directe jpe-
lastingen. 500.
397. Oninbaar geleden belasting. welke
alsnog is geind. Memorie.
3i98. Opbrengst van het vergunningsrecht
voor den verkoop van sterken drank in het
klein. f 1700.
399. Opbrengst van het verlofsrecht voor
den verkoop van zwak-alcoholischen drank in
het klein. 650.
400. Opbrengst van aanmaningen en
dwangbevelen. 25.
401. Verhaal van pensioensbydragen f 5.
Hoofdstuk XI11.
3. Woningbedryf.
Inko m step:
402. Uitkeering van het bedr-yf. 8015.
403. Rente wegens aan het bedrgf ver-
strekte kasgelden. Memorie.
404. Bijdrage van het ryk kraohtens art.
56 der Woningwet. 3075.
Uitgaven
405. Kosten ter zake van verzekering,
pensionneering enz. van ambtenaren en be-
ambten. 40.
406. Annulteiten van geldleeningen. 6415.
407. Uitkeering aan het bedryf. 4330.
408. Bgdrage aan hoofdstuk VTI van den
kapitaaldienst tot het herkrygen van ver
vreemde kapitalen. 213,86.
409. Rente wegens door het bedryf tgde-
Igk gestorte gelden. f 81,14.
410. Bydrage aan hoofdstuk VH van den
gewonen dienst wegens rente van aan het
bedrijf uit eigen middelen geleende gelden
voor den bouw van 6 woningen en grond-
voorschotten. 1320.
411. Restitutie van te veel ontvangen bg-
dragen krachtens art. 56 der Woningwet.
Memorie.
Hoofdstuk XIV.
Kasvoorzieningen.
Inkomsten
412. Teruggave van het rijk. Memorie.
413. Teruggave van voorschotten, aan
ambtenaren verstrelft voor het doen van uit
gaven ten behoeve van de gemeente. 1400.
Uitgaven
414. Voorschotten ten behoeve van het
rijk. Memorie.
415. Voorschotten aan ambtenaren der ge
meente, ten einde daaruit voorloopig kleine
betalingen ten behoeve der gemeente te doen.
f 1400.
416. Rente en provisie van tgidelijk ter
voorziening in de behoefte aan kasgeld op-
genomen gelden. /1000.
Hoofdstuk XV.
Overige inkomsten en uitgaven.
Inkomsten
417. Bijdrage van hoofdstuk XV van den
kapitaaldienst wegens beschikking over een
deel van de algemeene reserve. /5000.
Hoofdstuk XVI.
Onvoorziene uitgaven.
Uitgaven
418. Onvoorziene uitgaven. 7898,95.
KAPITAALDIENST.
Hoofdstuk VI.
Openbare werken.
Inkomsten
419. Batig slot overgebracht van hoofd
stuk I. Memorie.
420. Geldieening overgebracht van hoofd
stuk XVI. Memorie.
421. Bijdrage van hoofdstuk VI van den
gewonen dienst. 2000.
422. Waarborgsommen. f 1000.
Uitgaven
423. Nadeelig slot overgebracht van hoofd
stuk I. 44.000.
424. Kosten van aanleg enz. van straten,
wegen, waterlossingen enz. Memorie.
425. Overboeking waarborgsommen. 1000
Hoofdstuk VII.
Eigendommen, niet voor den openbaren
dienst bestemd.
Inkomsten
426. Batig slot overgebracht van hoofd
stuk I. Memorie.
427. Bgdragen van den gewonen dienst
tot het herkrggen van vervreemde kapitalen.
5040.
428. Opbrengst van den verkoop van ge-
meente-eigendommen. f 1000.
Uitgaven
429. Nadeelig slot overgebracht van hoofd
stuk I. Memorie.
430. Aankoop van rentegevend goed, be-
1 egging en herbelegging van gelden Lnbe-
grepen. 16000.
Inkomsten
431. Uitgelote schuldtorieven. 10.000.
Uitgaven
432. Terugbetaling gelden bg aankoop van
gemeentegrond. 40.
Hoofdstuk VTH.
2. Openbaar gewoon lager onderwye.
Inkomsten
433- Geldieening overgebracht van hoofd
stuk XVI. 35.000.
434. Bijdrage van hoofdstuk VIII-2 van
den gewonen dienst. Memorie.
Uitgaven
435. Nadeelig slot overgebracht van hoofd
stuk I. 5600.
436. Kosten van stichting, uitbreiding,
verbouw of verandermg van inrichting van
gebouwen en van aankoop en inrichting van
terreinen voor het onderwgs in lichameiyke
oefening. f 29.400.
4. Openbaar uitgebreid lager onderwye
Inkomsten
437. Geldieening overgebracht van hoofd
stuk XVI. Memorie.
438. Bijdrage van hoofdstuk VHI-4 van
den gewonen dienst. Memorie.
Uitgaven
439. Kosten van stichting, uitbreiding enz,
Memorie.
7. Bijzonder gewoon lager onderwgs.
Inkomsten
440. Batig slot overgebracht van hoofd
stuk I. Memorie.
441. Geldieening overgebracht van hoofd
stuk XVI. Memorie.
442. Bgdrage van hoofdstuk VHI-7 van
den gewonen dienst. 1400.
443. Waarborgsommen, gestort door be
sturen van bijzondere lagere scholen. Memorie.
Uitgaven
444. Nadeelig slot overgebracht van
hoofdstuk I. Memorie.
445. Buitengewone aflossing van geldlee
ningen ten laste van hoofdstuk VIII-7 komen-
de. Memorie.
446. Kosten van stichting, uitbreiding enz,
Memorie.
9. Bijzonder uitgebreid lager onderwy*
Inkomsten
447. Batig slot overgebracht van hoofd
stuk I. Memorie.
448. Bijdrage van hoofdstuk VHI-9 van den
gewonen dienst. f 225.
449. Waarborgsommen gestort door be-
sturen van bgzondere lagere scholen. Memorie.
Uitgaven
450. Nadeelig slot overgebracht van
hoofdstuk I. Memorie.
450a. Kosten van stichting, uitbreiding enz.
Memorie.
451. Bgdrage aan hoofdstuk VTI van cte»
kapitaaldienst. Memorie.
Hoofdstuk XIII.
3. Woningbedrijf.
Inkomsten
452. Bgdrage van hoofdstuk VII van den
kapitaaldienst. Memorie.
Uitgaven
453. Buitengewone aflossingen van geld
leeningen ten laste van hoofdstuk XHI-*
komende. Memorie.
Hoofdstuk XV.
Overige inkomsten en uitgaven.
Uitgaven
454. Bijdrage aan hoofdstuk XV van dea
gewonen dienst wegens beschikking over eem
deel van de algemeene reserve. 5000.
455. Overboeking naar den volgexuOea
dienst van het restant van de algemeene
reserve. 38.200.
Bij dezen post kcxmt in het algemeen in be
spreking de wijze waarop de begrooting slui-
tend zail worden gemaakt, hetzy door middel
der belastingvoorstellen (rioolbelasting met
een opbrengst van 5500 te vervangen door
een straatbelasting met f 13.200 opbrengst e«