De heer COLSENMaakt u er een voor stel van. De heer DEES moet waanschuwen, hiermede toch voorzichtig be zijn. De VOORZITTER deelt mede, dat zij bij bet toekennen van wachtgeld tooh ook bij de 1000 komen. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM vestigt de aandacht op het bedrag ad 550 voor het afhalen van medicijnen vbor Sluiskil van Terneuzen. Is dat nu nog noodig, nu or een dokter die een apofcheek houdt op Sluiskil woont. De heer COL SEN heeft daar verleden jaar bjj Van Doeselaar, die dat doet, ook al eens naair geinformeerd, en toen bleek, dat dit nog noodig is. De andere dokters die in Sluiskil toomen en in het ziekenhuis, de heeren Ram- selaar, Van Boekstaele en Dorrepaal, sturen met hun recepten nog naar de a.potheken in de kom. en daar moet Van Doeselaar die bren- gen en de medicijnen halen. Van Doeselaar moet dus dagelijks nog naar Terneuzen en met naar den dokter op Sluiskil. HQ weet dit ook op grond van inliohtingen van een der Busters van het-ziekenhuis. 329. Belooning voor de bereiding van ge- seesmiddelen voor de geneeskundige armen- venzo.rging. f 1000. 330. Kosten van overbrenging, plaatsing en verpleging van arme krankzinnigen. 9400. De heer COLSEN vraagt of, indien er men schen zijn die krankzinnige familieleden graag to Zelzate verpleegd zien, dit ook mag. De VOORZITTER antwoordt bevestigend. De heer DEN HAMER: Is er een patient meer? De VOORZITTER: Ja. 331. Subsidien aan armbesturen. 53.500. 'De heer RIHMENS deelt mede, omtrent dezen post zgn voorstel niet in te trekken en voor te stellen dezen met f 2000 te ver- lagen. De heeriCOLSEN: Dat budget gaat altijd maar omhoog. Het salaris van den secretaris- penningmeester wordt nu ook weer met 100 verhoogd en beloopt al f 800. De heer DEES: Het werk van dien func- taonaris breidt ook steeds uit. Hij moet nu ook elke week een halve dag naar Sluiskil, om ingevolge het door Burgemeester en Wethou ders gegeven nieuwe voorschrift, de men- achen in een register te laten teekenen. Het bestuur is er moreel van overtuigd, dat de uitbreiding der werkzaamheden een 'verhoo- glng der jaarwedde met 100 volkomen bil- lyken. De heeren kunnen er verzekerd van ■flu. dat, indien men hier een instelling kreeg van Maatschappelijk Hulpbetoon, men met 800 de salarissen van bet personeel niet half aoru betalen. De heer OOLSEN is wel geneigd het gedacht van den. heer De Vos te volgen, want hy kent •de werkzaamheden niet. Kan de heer Dees ook zeggen, hoe lang de functionaris wekelijks sitting moeten houden? De heer DEESTweemaal per week, en al dat administratieve werk dat hij er ook heeft! De heer VEiRLINDE: Zonder de menschen te tellen die nog aan zijn deur komen. De heer DEES: Ook dkt nog. De heer RIEMENS wgzigt zgn voorstel, den post met f 1000 te verminderen. De heer DEN HAMER: De verlaging hal- veeren, daar hen ik ook voor. De heer DEES: Ik zal er niets meer van zeggen, de raad moet dan maar stemmen. De heer DE VOS: Wanneer we zouden boegeven aan hetgeen de voorstellers wen- schen, zou het den schgn kunnen wekken, dat de raad meende, dat het Burgerlijk Armbe- ntuur te royaal was en dien indruk zou ik niet graag willen vestigen. Ik herhaal wat Ik in deze vergadering al vroeger gezegd heh, dat de grenzen tot waar het aan het Burger- iyk Armbestuur toe te kennen hedrag moeten gaan, hier niet in den raad kunnen worden bepaald en wanneer in den loop van het jaar Wijkt, dat het Burgerlijk Armbestuur tekort komt, komen ze tooh om meer vragen. Het geen de heeren Riemens cs. thans voorstellen beteekent in geen enkel opzicht een bespa- ring en ik denk er dan ook niet aan, daaraan mee te doen. De heer DEN HAMER moet het toch een bezwaar noemen, dat de subsidie aan het Burgerlijk Armbestuur te verleenen weeral ■ooveel naar boven is. De heer VAN DRIEL betoogt, dat hetgeen zich nu afspeelt, een gevolg is van hetgeen van middag door hem reeds is aangevoerd. Indien van de zijde der kerkelijke diaconien het noodige werd gedaan, zou de begrooting van het Burgerlijk Armbestuur minstens 20.000 kunnen worden vertninderd en zouden wij In plaats van 53.000, slechts 33.000 te voteeren hebben. Missohien kwam er nog lets bij. Wij hebben nu een college van het Burgerlijk Armbestuur bestaande uit voor voor dat werk bekwame menschen, hetgeen wel blgkt uit de wijze waarop ze de vorige jeren hebben doorgeworsteld. Ik zie geen kans om op deze begrooting te besnoeien en toen overtuigd, dat het Burgerlijk Armbestuur de aangevraagde gelden zal noodig hebben, en ik voorzie eerder, dat ze er niet mee zul- ten toekomen. Het voorstel van den heer Riemens, onder- steund door den heer Den Hamer, om den post subsidie Burgerlijk Armbestuur met 1000 te verlagen, wordt verworpen met 11 tegen 3 stemmen. Voor stemmen de beeren Riemens, De Kra- ker en Den Hamer; tegen stemmen de heeren Van Cadsand, Verlinde, Lambrechtsen van Ritthem, Van Hecke, Colsen, Van Driel, *t Gilde, De Vos, Dees, De Brurjn en Geel- hoedt. 332. Kosten ter zake van verzekering, pensionneering enz. van ambtenaren, en be am bten. f 742. 333. Contributie aan het centraal archief- en inlichtingenbureau in zake maatschappelijk hulpbetoon voor Nederland. 10. 334. Uitgaven in verband met de beschik- baarstelling van goedkoope levensmiddelen. f 7665. 335. Subsidie aan de vereeniging ,,Hulp in Nood". /50. 336. Bijdrage aan hoofdstuk VI van den gewonen dienst wegens gedeelte jaarwedde gemeente-werklieden. f 35. 2. Gndersteuning aan werkloozen. Inkomsten 337. Uitkeering uit het Werkloosheidssub- sldiefonds wegens gewone bijdrage in de kos ten van steunverleening en werkverschaffing aan werkloozen. 79.600. 338. Tegemoetkoming uit het Werkloos- heidssubsidiefonds in de kosten van oontrole •p werkloozen. f 950. 339. Bijdrage van het rijk in de kosten van ontwikkeling en ontspanning van werk loozen. f 500. 340. Bijdrage voor bijzondere hulp aan werkloozen. f 2150. 341. Terugontvangst van het rijk (dep. van Econ. Zaken) van uitgekeerden steun aan kleine boeren. Memorie. Uitgaven: 342. Jaarwedden van ambtenaren en be- ambten. f 2375. De heer OOLSEN stelt voor, te besluiten, dat het geheele jaar door te Sluiskil een amb- tenaar van de Arbeidsbeurs zitting zal houden om de menschen van Sluiskil daar te laten stempelen. De heer DE VOS kan dat voorstel steunen; hij heeft gehoord, dat het stempelen op Sluis kil nu weer begonnen is. De VOORZITTER: Dat is gisteren in de vergadering van Burgemeester en Wethouders besloten. De heer DE VOS: Ja, doch dat is vermoe- delijk voor den winter en ik zou het ook het geheele jaar door wenschen. Ik zie niet in, waarom dat toch niet zou kunnen. Er kan toch beter 66n ambtenaar naar Sluiskil gaan, dan dat een groote groep menschen naar de kom moeten komen? De VOORZITTER: Wij zullen daar reke- ning mee houden. De heer COLSENIk stel voor, dat dit het geheele jaar geschieden zal, want dan zou er iemand van de Arbeidsbeurs op Sluiskil moe ten wonen. De VOORZITTER: Ik zie daar geen be zwaar tegen, als het 's winters kan, kan het in den zomer ook. De heer DE VOS: Ik heb geen bezwaar tegen den post als zoodanig, maar moet er Burgemeester en Wethouders op wijzen, dat ze hierin den raad weer hebben genegeerd. Ze breiden dat personeel steeds uit en hadden daarvoor eerst by den raad moeten komen. Op deze manier wordt den raad het mes op de keel gezet. De ambtenaar is benoemd en nu moet de raad het salaris voteeren. Burge meester en Wethouders passeeren den raad in veel te veel gevallen. Ze zouden moeten bedenken, dat overleg vertrouwen wekt en bovendien vormen zij in de gemeente niet de hoogste macht, want dat is de gemeenteraad. De VOORZITTER: Die is niet in vasten dienst benoemd. De heer DE VOS: Dat maakt wel eenig verschil. De heer OOLSEN vraagt, wat de Arbeids beurs in totaal kost. De SECRETARIS antwoordt, dat dit even zal moeten worden nagegaan; daama zal de inlichting worden verstrekt. 343. Bureaubehoeften en onderhoud stem- pellokalen. f 225. 344. Kosten van werkverschaffing aan werkloozen, door of vanwege het rijk onder- nomen. 21.000. De heer DE VOS: Welke objecten voor werkverschaffing hebben Burgemeester en Wethouders op 't oog. De VOORZITTER noemt omlegging van het Bastion, zoodra daaromtrent met Domei- nen overeenstemming is verkregen, verbree- ding van de Scheldekade, omlegging van de Rijkswaterleiddng te Sluiskil, rioleering van het lage stadsgedeelte, bouwen van een nieuw stadhuis. De heer DE VOS merkt op, dat hy er niet aan zal meewerken om normaal werk in werk verschaffing uit te voeren. Het werk komt dan wel goedkooper, maar er zit aan de andere zijde nadeel aan, dat de werknemers minder ontvangen, en daardoor wordt ook de mid- denstand getroffen. De VOORZITTER: Daar staat tegenover dat het werken zijn, die op dat tgdstip anders niet zouden worden uitgevoerd, zooals b.v. een fietspad langs de Leeuwenlaan. De heer DE VOS: Ik ben toch niet bereid er aan mee te werken, als het normaal werk is. De heer COLSEN komt terug op zijn denk- beeld om een commissie te benoemen van 3 heeren uit den raad, teneinde te trachten een oplossing te krygen voor de omlegging der waterleiding en voorziening in de verbetering der havenexploitatie, en dan de Kamer van Koophandel uit te noodigen om daar ook nog twee heeren in te benoemen. Hij verwacht daarvan meer dan van werkverschaffing, Want het is wel gebleken, aan het werk van Hulster- en Axelerambacht, dat die werkver schaffing een mislukking is. De VOORZITTER ziet de noodzakelgkheid van het benoemen eener bijzondere commissie niet in, want Burgemeester en Wethouders hebben daaromtrent geregeld contact met de hoogere autoriteiten in Den Haag. De heer OOLSEN hoopt, dat de raad toch zijn voorstel zal aannemen. De VOORZITTERDe werkzaamheden eener commissie kunnen hoogstens parallel loopen met hetgeen reeds geschied is. De heer COLSESNEr kan samenwerking zgn met Burgemeester en Wethouders. De heer VEIRLINDE ziet ook niet de nood- zakeiykheid in van het henoemen eener spe- ciale commissie. Wanneer iemand werkelijk een idee heeft, dat kans zou bieden voor een goede oplossing in den bestaanden toestand, dan kan hij dat toch ook in bespreking bren- gen. Wanneer het een goed idee is, zal het eindresultaat hetzelfde zijn. De moeiiykheid ten deze is, dat de heer Colsen, die wel de moeilijkheden schetst, er zelf geen kans toe ziet er een oplossing in te krijgen en nu maar hoopt, dat, als er 3 heeren voor worden aan- gewezen, dat deze het dan wel zullen kunnen. DAAr loopt deze kwestie eigenlijk over. Het zal precies hetzelfde zijn, of de geheele raad hierover zijn gedachten laat gaan, of 3 leden uit zijn midden. Er kan evenzeer uit den geheelen raad een nieuw gezichtspunt komen. De VOORZITTERwy zijn er voortdurend voor aan het werk. De heer VAN HEQKE wijst er op, dat het al eenigen tyd is geleden, sinds de pogingen om verlegging van de waterleiding te Sluiskil te krijgen, schipbreuk hebben geleden. Dat is destyds afestuit op de groote kosten. Hy ver- meent, dat er thans wel aanleiding is om daar- op terug' te komen, aangezien de situatie voor wat betreft de ontwatering van een deei van Belgie, dat langs die waterleiding zijn weg vond, thans veranderd is, omdat dit thans vanaf de Isabellasluis langs de Leopoldsvaart naar Heyst gaat. Daardoor is er wel een deel van de vroegere bezwaren vervallen. Met den uit te graven grond kan de oude leiding wor den aangevuld en verkrijgt men nieuw ter- rein. Er zou moeten worden getracht daar voor geld van het Werkfonds te krygen, al zou spreker het werk niet willen uitvoeren op de wijze zooals dit met het Hulster- en Axe lerambacht is geschied. Wel zou de voorwaar- de moeten worden gemaakt, dat het werk door werkloozen moet worden verricht. De heer RIEMENSLaat ons geen commis sie benoemen. Ik kan me niet voorstellen, dat Burgemeester en Wethouders iets zouden laten passeeren en wil hun de zaak overlaten. Indien iemand eenig object weet, laat hy het dan aan Burgemeester en Wethouders zeggen. De heer DEN HAMER kan zich vereenigen met de woorden van den heer Riemens. De heer VERLINDE zou de kwestie van de waterleiding niet willen loslaten, want dat is toch door den overlast dien Sluiskil er van heeft een onhoudbaren toestand. 345. Kosten van werkverschaffing aan werkloozen, door of vanwege de gemeente ondemomen. f 1000. 346. Steun aan werkloozen. 89.000. 347. Ontwikkeling en ontspanning van werkloozen. 700. 348. Kosten van controle op werkloozen. 1950. 349. Bijdrage voor bijzondere hulp aan werkloozen. f 3300. 350. Voorschotten aan werkloozen voor het aanschaffen van gereedischappen e.d. in verband met werkverschaffing. Memorie. 351. Steunverleening aan kleine boeren. Memorie. Inkomsten 352. Bijdrage van het ryk in de kosten van de spaarregeling voor den extra B-steun. 865. Uitgaven 353. Steunverleening aan kleine tuinders. Memorie. 354. Rente van geldleeningen. f 1075. 355. Aflossing van geldleeningen. 1535. 356. Bijdragen in de door werkloozen te betalen priemie voor ziekenfondsen en zieken- buisverplegingsfomdsen. 700. 357. Uitkeering van de spaargelden en van den bijslag van de gemeente ingevolge de spaarregeling voor den extra B-steun. f 1200. 357a. Kosten van verzekering tegen brand- schade. 1. Hoofdstuk X. Landbouw. Inkomsten 358. Restitutie door het rijk van kosten van maatregelen tegen veeziekten. Memorie. Uitgaven 359. Suhsidden ten behoeve van de vee- teelt. 50. 360. Kosten bestryding ooloradokever. Memorie. De heer COLSEN wil nog even terugkomen op de uitgaven, die gedaan zijn voor bestryding van den Coloradokever. Hy zal heel kort zijn, maar vraagt, of de raad de uitgegeven be- dragen niet te veel vind. Er werd f 430 uitbe- taald aan 9 arbeiders, die 2,50 per dag kre- gen, maar aan den opzichter die hun werk te controleeren had, werd all6dn f 200 uitbe- taald, terwyi hij dlan zelf nog werk uitvoerde terwijl hy in gemeentedienst was. Landbou- wers die zelf met hun paard en materiaal hun land bespoten, moesten ook nog 15 voor toe- zicht betalen, o.a. de heer Kielman, terwyi de opzichter heelemaal niet op zijn land is ge- weest. En van den heer Vergouwe nam de op zichter zelf aan om op diens land op de hof- stede van den heer B. Goethals te spuiten. Spreker meent, dat Burgemeester en Wethou ders bij deze geschiedenis wel zullen hebben geleerd. Want by die f 200 die aan den op zichter betaald waren, heeft de gemeente- ontvanger dan nog een mandaat van f 70 moeten betalen. En hoe komt het dat van een landbouwer die zelf op verschillende lan- derpen gespoten had, 70 voor toezicht werd gevorderd, doch dat, nu deze weigert dat te betalen, daaraan niets gedaan wordt? Maar in elk geval is het toch geen evenredigheid, dat aan 9 menschen voor het werk 430 be taald werd en aan den opzichter alleen 200 met nog een 70 achteraan komend. De heer RIEMENS becrit'iseert het, dat bovendien aan die menschen, die slechts 2,50 per dag voor dat werk kregen, een werk dat voor de gezondheid niet ongevaarlijk is, boven dien nqg korting werd toegepast wanneer zy er uitregenden. Dat zij daarvoor nog gekort werden, zou toch niet mogen voorkomen. De heer DEN HAMER kan zich hierby aan- sluiten. Als men f 2,50 krijgt per dag, by een werkdag van 10 uren, en er wordt dan nog korting toegepast voor regenverlet, dan vmdt hij dat een harden maatregel. Doch wat nu de kosten van het toezicht betreft, spreker meent ook wel, dat die aan den hoo- gen kant zgn geweest, maar tooh gaat de voorstelling van den heer Colsen mank. De opzichter moest n.l. niet alleen toezicht hou den op de oppervlakten die van gemeente- wege werden bespoten, doch ook op die welke door de landbouwers hetzlj met paard en sproeiwagen, hetzij met de hand werden be- sproeid. Dan komt er bij, dat hij ook een magazijn moest beschikbaar stellen voor het materiaal en er bij hem ook thuis altijd iemand beschikbaar moest zijn voor het afgeven van de ingredienten voor de besproehng. De heer DE KRAKER heeft ook gezien, dat er by den opzichter thuis altgd iemand tegen- woordig moest zijn, in verband met den be- sproeiingsdienst. En wat nu de uitbetaling van het loon betreft, dat moest gebaseerd zgn op het landarbeiderscontract. Indien daarvan zou afgeweken zijn, was het natuurlgk niet juist, maar overigens is die uitbetaling by contract geregeld. De VOORZITTER: We zullen een volgen- den keer met het gesprokenen rekening houden. Hoofdstuk XI. Handel en nijverheid. Inkomsten 361. Vergoeding van het rgk van een deel van de jaarwedde van hem die belast is met de dagelgksche leiding van het gemeentelgk oigaan der arbeidsbemiddeling. f 1000. 362. Bijdrage van het rijk en van andere gemeenten in de kosten van de districts- arbeidsbeurs en de arbeidsbemiddeling. f 2500. 363. Verhaal van pensioensbijdragen. 430. 364. Terugontvangst wegens te veel be- taalde subsidie aan werkloozenkassen. Me morie. Uitgaven 365. Kosten ter zake van den ijk en herijik der maten en gewichten. f 10. 366. Subsidien voor openbare middelen van vervoer. 1610. De heer OOLSENDat is dus het laatste jaar, dat aan de Z.V.T.M. subsidie betaald wordt! 367. Subsidie aan werkloozenkassen. 9000. 368. Kosten van de districtsarbeidstaeurs en van de arbeidsbemiddeling. 6000. De heer COLSEN: Is het nu al bekend wat de geheele geschiedenis aan de gemeente kost? De VOORZITTER: 5900. 369. Kosten ter zake van verzekering, pensionneering enz. van ambtenaren en be- ambten. f 630. 370. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den kapifaaldienst tot het herkrijgen van ver- vreemde kapitalen. j 30. 371. Kosten van doorloopende openstel- ling van telefoonkantoren. 750. 372. Tegemoetkoming aan werkzoekenden bij het verrichten van arbeid (niet in werkver schaffing) buiten de gemeente. f 100. 373. Bijdragen ten behoeve van borgstel- lingsfondsen voor den middenstand. f 350. 374. Rente van vervreemde kapitalen. 20. 375. Kosten verzekering tegen brand- schade. 5. 376. Bijdrage kosten van aanleg kanaal- havens te Terneuzen. f 2670. Hoofdstuk Xn. Belastingen. Inkomsten 377. Uitkeering van het rgk wegens hoofd- som der grondbelasting op de gebouwde eigendommen. 6900. 378. Uitkeering van het rgk wegens hoofd- som der grondbelasting op de ongebouwde eigendommen. f 3800. 379. 80 opcenten op de hoofdsom der grondbelasting op de gebouwde eigendommen. f 15.800. 380. 20 opcenten op de hoofdsom der grondbelasting op de ongebouwde eigendom men. 1500. 381. Uitkeering van het rgk wegens 20 der hoofdsom van de personeele belasting, naar den eersten, tweeden en derden grond- slag. 6500. 382. Uitkeering van het ryk wegens hoofd som .der personeele belasting naar den vier- den, vijfden, zesden en zevenden grondslag. f 2900. 383. 175/210 opcenten op de hoofdsom der personeele belasting. 69000. De VOORZITTERDie post moet dan zeker ook aangehouden worden? De heer DE VOS: Dat is de bedoeling niet. En is daarmede het vorig jaar een fout ge maakt. We hadden dat nooit moeten doen. Maar nu heeft steeds voorgezeten die 40 op centen er weer terug op te brengen. Uitgaven 384. Kosten van toezicht op en invorde- ring van plaabselijke belastingen. f 300. De heer OOLSEN: Wie krygt dat bedrag? De VOORZITTER: De deurwaarder. De heer GEELHOHDTDat is voor het uitbrengen van de briefjes. De VOORZITTER: En er wordt ook een 100 tot 150 van aan den gemeentebode uitbetaald voor het uitreiken van biljetten en ontvangen van gelden. De heer COLSEN: Ik heb er bezwaar tegen, dat die 300 wordt uitbetaald voor bij.betrekkingen aan menschen die by de ge meente in dienst zgn. De VOORZITTER: Het is toch consequent, dat, wanneer die menschen extra-wenk doen, dat ze er ook voor betaald worden. De heer OOLSEN: Het is niet persoonlgk, en ik wil die menschen niets afnenaen De VOORZITTER: Maar u doet het toch! De heer VERLINDE merkt op, dat de ge meentebode briafjes uitbrengt en het geld incasseert, dat is in het belang van den dienst, daardoor' komen die bedragen gemakkelgk binmen. Voor den deurwaarder der belastin- den, de heer Hage, houdt zyn salarieering verband met het aantal uitgereikte vervol- gingsstukken. De heer OOLSEN is van oordeel, dat, wan neer men iemand heeft die by eenig gemeente- bedrgf een volledig salaris geniet, het niet aangaat, dat die voor apart werk weer een nieuw salaris krggt. De VOORZITTER: Zy doen dit niet in gemeentedienst, doch in him vryen tyd. De heer VAN DRIEL merkt op, dat de heer Hage als deurwaarder uitbetaling krygt naar gelang van de exploiten, die deze uitreikt. Daarvan worden de kosten hem dan terstond betaald. Of hy zulks doet tydens uren van zgn eigenlijken dienst weet sprekier niet, maar d i e functie moet in elk geval door een ambtenaar worden bekleed. De heer COLSEN: Kan hem dan dit werk niet worden opgedragen? De VOORZITTER: Neen. De heer COLSEN: En dan dat van den bode De SECRETARIS: Dat is geheel iets anders, die brengt voor den gemeente-ont- vanger de briefjes betreffende verschillende heffingen uit en ontvangt dan tegeiyk de be dragen, zoodat dit geld dan ook regelmatig binnenkomt. De VOORZITTER: Dat is een groot voor- deel voor den dienst, want anders komen die bedragen dikwgls moeilgk binnen. De heer VAN HECKE vmdt het verschrik- kelijk, dat voor die werkzaamheden aan men schen die reeds een betrekking hebben bij de gemeente daarvoor nog f 300 moet betaald worden. De heer VAN DRIEL is van een ander gevoe- len en heeft er geen bezwaar tegen voor dat deurwaar der spelen wat te betalen, want dat is een schurftig baantje, dat iemand voor z'n plezier niet aanneemt. Dan komt er bg, dat, zooals reeds gezegd, die deurwaarder een ambtenaar moet zgn. De heer COLSEN biyft het meer dan erg vinden en stelt voor den post te schrappen. Dit voorstel wordt verworpen met 9 tegen 5 stemmen. Voor stemmen de heeren Riemens, De Kraker, Van Hecke, Colsen en De Brugne; tegen stemmen de heeren Van Cadsand. Ver linde, Lambrechtsen van Rittlhem, Van Driel, 't Gilde, De Vos, Den Hamer, Dees en Geel- hoedt. 385. Teruggave van belasting. f 75. 386. Belooning der schatters en herschat- ters van de huurwaarden der localiteiten, waarvoor vergunning voor den verkoop van sterken drank in het klein is venleend. f 40. 387. Kosten ter zake van verzekering, pen sionneering enz. van ambtenaren en beamb- ten. f 9. 388. Aandeel van het ryk in het hotel- vergunnings- en verlofsrecht. f 350. Inkomsten 389. Uitkeering van het rijk wegens 48 op centen op de hoof dsom der dividend- en tan- tibme,belasting. f 2500. 390. 38 opcenten op de hoofdsom der ver- mogensbelasting. f 4300. 391. 75 opcenten op de hoofdsom der ge- meentefondsbelasting. 52.000. 392. Uitkeering uit het gemeentefonds be- rekend per aangeslagene in de gemeentefonds- belasting (3e klasse). 15.000. 393. Uitkeering uit het werkloosheidssub- sidiefonds berekend per aangeslagene in de gemeentsfondsbelasting (3e klasse)3000. 394. Gewetensgelden. Memorie. 395. Belasting op de honden. f 1350. Uitgaven 396. Restitutie aan het ryk van te veel genoten hoofdsom en opcentesn op directe jpe- lastingen. 500. 397. Oninbaar geleden belasting. welke alsnog is geind. Memorie. 3i98. Opbrengst van het vergunningsrecht voor den verkoop van sterken drank in het klein. f 1700. 399. Opbrengst van het verlofsrecht voor den verkoop van zwak-alcoholischen drank in het klein. 650. 400. Opbrengst van aanmaningen en dwangbevelen. 25. 401. Verhaal van pensioensbydragen f 5. Hoofdstuk XI11. 3. Woningbedryf. Inko m step: 402. Uitkeering van het bedr-yf. 8015. 403. Rente wegens aan het bedrgf ver- strekte kasgelden. Memorie. 404. Bijdrage van het ryk kraohtens art. 56 der Woningwet. 3075. Uitgaven 405. Kosten ter zake van verzekering, pensionneering enz. van ambtenaren en be- ambten. 40. 406. Annulteiten van geldleeningen. 6415. 407. Uitkeering aan het bedryf. 4330. 408. Bgdrage aan hoofdstuk VTI van den kapitaaldienst tot het herkrygen van ver vreemde kapitalen. 213,86. 409. Rente wegens door het bedryf tgde- Igk gestorte gelden. f 81,14. 410. Bydrage aan hoofdstuk VH van den gewonen dienst wegens rente van aan het bedrijf uit eigen middelen geleende gelden voor den bouw van 6 woningen en grond- voorschotten. 1320. 411. Restitutie van te veel ontvangen bg- dragen krachtens art. 56 der Woningwet. Memorie. Hoofdstuk XIV. Kasvoorzieningen. Inkomsten 412. Teruggave van het rijk. Memorie. 413. Teruggave van voorschotten, aan ambtenaren verstrelft voor het doen van uit gaven ten behoeve van de gemeente. 1400. Uitgaven 414. Voorschotten ten behoeve van het rijk. Memorie. 415. Voorschotten aan ambtenaren der ge meente, ten einde daaruit voorloopig kleine betalingen ten behoeve der gemeente te doen. f 1400. 416. Rente en provisie van tgidelijk ter voorziening in de behoefte aan kasgeld op- genomen gelden. /1000. Hoofdstuk XV. Overige inkomsten en uitgaven. Inkomsten 417. Bijdrage van hoofdstuk XV van den kapitaaldienst wegens beschikking over een deel van de algemeene reserve. /5000. Hoofdstuk XVI. Onvoorziene uitgaven. Uitgaven 418. Onvoorziene uitgaven. 7898,95. KAPITAALDIENST. Hoofdstuk VI. Openbare werken. Inkomsten 419. Batig slot overgebracht van hoofd stuk I. Memorie. 420. Geldieening overgebracht van hoofd stuk XVI. Memorie. 421. Bijdrage van hoofdstuk VI van den gewonen dienst. 2000. 422. Waarborgsommen. f 1000. Uitgaven 423. Nadeelig slot overgebracht van hoofd stuk I. 44.000. 424. Kosten van aanleg enz. van straten, wegen, waterlossingen enz. Memorie. 425. Overboeking waarborgsommen. 1000 Hoofdstuk VII. Eigendommen, niet voor den openbaren dienst bestemd. Inkomsten 426. Batig slot overgebracht van hoofd stuk I. Memorie. 427. Bgdragen van den gewonen dienst tot het herkrggen van vervreemde kapitalen. 5040. 428. Opbrengst van den verkoop van ge- meente-eigendommen. f 1000. Uitgaven 429. Nadeelig slot overgebracht van hoofd stuk I. Memorie. 430. Aankoop van rentegevend goed, be- 1 egging en herbelegging van gelden Lnbe- grepen. 16000. Inkomsten 431. Uitgelote schuldtorieven. 10.000. Uitgaven 432. Terugbetaling gelden bg aankoop van gemeentegrond. 40. Hoofdstuk VTH. 2. Openbaar gewoon lager onderwye. Inkomsten 433- Geldieening overgebracht van hoofd stuk XVI. 35.000. 434. Bijdrage van hoofdstuk VIII-2 van den gewonen dienst. Memorie. Uitgaven 435. Nadeelig slot overgebracht van hoofd stuk I. 5600. 436. Kosten van stichting, uitbreiding, verbouw of verandermg van inrichting van gebouwen en van aankoop en inrichting van terreinen voor het onderwgs in lichameiyke oefening. f 29.400. 4. Openbaar uitgebreid lager onderwye Inkomsten 437. Geldieening overgebracht van hoofd stuk XVI. Memorie. 438. Bijdrage van hoofdstuk VHI-4 van den gewonen dienst. Memorie. Uitgaven 439. Kosten van stichting, uitbreiding enz, Memorie. 7. Bijzonder gewoon lager onderwgs. Inkomsten 440. Batig slot overgebracht van hoofd stuk I. Memorie. 441. Geldieening overgebracht van hoofd stuk XVI. Memorie. 442. Bgdrage van hoofdstuk VHI-7 van den gewonen dienst. 1400. 443. Waarborgsommen, gestort door be sturen van bijzondere lagere scholen. Memorie. Uitgaven 444. Nadeelig slot overgebracht van hoofdstuk I. Memorie. 445. Buitengewone aflossing van geldlee ningen ten laste van hoofdstuk VIII-7 komen- de. Memorie. 446. Kosten van stichting, uitbreiding enz, Memorie. 9. Bijzonder uitgebreid lager onderwy* Inkomsten 447. Batig slot overgebracht van hoofd stuk I. Memorie. 448. Bijdrage van hoofdstuk VHI-9 van den gewonen dienst. f 225. 449. Waarborgsommen gestort door be- sturen van bgzondere lagere scholen. Memorie. Uitgaven 450. Nadeelig slot overgebracht van hoofdstuk I. Memorie. 450a. Kosten van stichting, uitbreiding enz. Memorie. 451. Bgdrage aan hoofdstuk VTI van cte» kapitaaldienst. Memorie. Hoofdstuk XIII. 3. Woningbedrijf. Inkomsten 452. Bgdrage van hoofdstuk VII van den kapitaaldienst. Memorie. Uitgaven 453. Buitengewone aflossingen van geld leeningen ten laste van hoofdstuk XHI-* komende. Memorie. Hoofdstuk XV. Overige inkomsten en uitgaven. Uitgaven 454. Bijdrage aan hoofdstuk XV van dea gewonen dienst wegens beschikking over eem deel van de algemeene reserve. 5000. 455. Overboeking naar den volgexuOea dienst van het restant van de algemeene reserve. 38.200. Bij dezen post kcxmt in het algemeen in be spreking de wijze waarop de begrooting slui- tend zail worden gemaakt, hetzy door middel der belastingvoorstellen (rioolbelasting met een opbrengst van 5500 te vervangen door een straatbelasting met f 13.200 opbrengst e«

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1938 | | pagina 7