maar is er toch niet gerust op, in verband met de gesteldheid van onzen bodem en als na de voltooiing blijkt, dat de hinder wel de- gelijk bestaat, zit je er mee. De VGORZITTER: De gemeente-architect heeft alle noodige inlichtingen ter zake inge- wonnen en heeft gerapporteerd, dat er geen bezwaar is, om twee verdiepingen boven elkaar te bouwien. De heer VAN CADSAND sluit zich hierbij aan. Volgens onzen architect kunnen wij het gerust doen, zegt hij. Dat het bij de kop- schcol hinderlijk was, laat zich verstaan, om- dat men daar gymnastieklokalen naar boven bracht. Hier komt het gymnastieklokaal be- neden. De heer DE VOS dacht toch ook, dat het plan der school in den raad zou worden be- handeld. Burgemeester en Wethouders hebben toch maar niet het recht, dat plan, de Com- missie van Bijstand gehoord, zonder meer uit te voeren? De heer VAN OADSAND noemt dit een Jtwestie van uitvoering. De heer OOLSENIk wensch daarover een uitspraak van den raad. Ik heb al vemomen, dat Burgemeester en Wethouders het voor- nemen hebben het bouwen der school aan te besteden. Een schoolgebouw van twee verdie pingen valt hier geheel buiten den toon. Ik heb in de laatste jaren al veel nieuw gebouw- de Katholieke scholen gezien, van 1 tot 5 loka- len, doch daarbij is er geen van twee verdie pingen. En dan hebben we nu nogal een schoonheidscommissie Heeft die dat advies gegeven? Zoo'n schooltje van 2 verdiepingen staat leelijk. Een school met 4 of 5 lokalen van 6en verdieping staat toch veel mooier. Het betreft hier een gebouw dat jaren en jaren moet meegaan en daarom zou ik willen dat de raad zich kan uitspreken hoe hij dat wenscht. Ik moet protesteeren tegen dezen gang van zaken, dat de raad wel zijn stem heeft gegeven voor het bouwen van een nieuwe school, maar er verder buiten gehouden wordt, zoodat deze er niets van weet, of het een mooi gebouw is, waar de raad mee kan accoord gaan. Op deze wijze geven Burgemeester en Wethouders den raad openlijk een slag in het gezicht. We heb ben onze Stem gegeven voor het bouwen van een school, maar we hebben niets geweten van het oproepen van een bouwmeester. De VOORZITTER: Het heeft in de courant gestaan. De heer OOLSENIk vindt dat het niet op- gaat, dat Burgemeester en Wethouders dit op hun eigen houtje doen. Het is een slag in het gezicht van onze architecten. Had men deze in de gelegenheid gesteld blijk te geven van hun kunnen, dan waren er misschien een zes- tal plannen ingediend en dan hadden we daar- uit kunnen kiezen. Dan zouden we volgens be- rekening ook een f 700 goedkooper uit ge- weest zijn. We moeten toch ook aan onze mid- denstanders denken? We willen zelf ook ver- dienen en met een ander is het eender. Maar dan komt er bovendien bij: de eer, dat een onzer eigen architecten kan zeggen: dat is ge- bouwd naar m ij n ontwerp. Ik keur het ten sterkste af. Ik wil Burgemeester en Wethou ders niet in moeilijkheden brengen, maar als die opzichter per maand benoemd is, wil ik voorstellen om hem ontslag te verleenen. De school zal dan wel pas een half jaar later klaar zijn, maar dat heb ik daar dan voor over. Het is maar gelukkig, dat de raad nu nog vergaderd is, want anders was die school aanbesteed geweest, zonder dat de raad daar- van iets wist. Ik zal mij daartegen verzetten. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM vraagt, of het minst kostbare plan voor de school is gekozen, want hij hoorde, dat het een plan is, dat 45.000 kost en dat het een school wordt met 4 lokalen. Hij acht dit bui- tengewoon duur. Men kan natuurlijk de kos- ten hoog opvoeren. Degelijk en goedkoop is echter het meest wenschelijke. Is dit plan het eind geweest van een breeder onderzoek Is het plan van een tweeverdiepingsschool een ontwerp van den gemeentebouwmeester De VOORZITTER: Er zijn in den beginne aanwijzingen gegeven hoe men de school wensohte. De heer LA MBREOHTSEN VAN RITTHEM Ik had mij voorgesteld, dat diverse plannen zouden worden gemaakt en daaruit een keuze gedaan. Ik vind op zichzelf f 45.000, al is het dan met inbegrip van den grond, duur. Men zal dan toch wel niet het goedkoopste, doch het duurste plan hebben gekozen. De heer VERLINDEDe raad zou aan Bur gemeester en Wethouders kunnen verzoeken, op korten termijn inlichtingen te verstrekken, ook omtrent het bedrag dat de opzichter kost en hoe lang die moet blijven. Naar ik vernam wordt dat een enorm bedrag. De heer VAN CADSAND: Aan dat verzoek zou kunnen worden voldaan. De heer RIBMENSDe voorbereidingen zijn al betrekkelijk ver gevorderd en dan is het bezwarend, die werkzaamheden stop te zetten. De heer VERLIN.DEDat behoeft toch niet langer te zijn dan een maand. De heer RIEMENS heeft vernomen, dat de kosten op /8000 per klasse kwamen. De VOORZITTERDat kan uitkomen, want er worden 4 leslokalen gemaakt en een gym nastieklokaal. De raining is 37.000. De heer RIEMENSHet is een ontwerp van gemeentewerken, maar de bouwmeester had toch opdracht kunnen geven hoe het plan moest gemaakt worden, aan de plaatselijke architecten De VOORZITTEREr is getracht het zoo- veel mogelrjk met eigen menschen te doen, de gemeentebouwmeester heeft zoo hier en daar zijn licht eens opgestoken en nu is het weer niet goed. De heer RIEMENS: Wij trekken de kenms van den gemeentebouwmeester niet in twijfel, maar de plaatselijke architecten hadden dan toch hun plannen in zijn handen kunnen stel- len? Of hij had zijn plannen aan hen kunnen geven ter uitvoering, onder zijn controle. De VOORZITTER: Aan de aanbesteding zijn we nog lang niet toe. De heer RIEMENSDe Commissie van Bij stand is toch ook nog niet op de hoogte ge- bracht van de manier waarop de school ge- bouwd zal worden. Ik heb er een mooie ma- quette van gezien. De heer VERLJNDE Ik heb vernomen, dat den opzichter een salaris van 190 per maand is toegekend. Dat is /45 per week! Ik heb er niets op tegen, dat de bouwmeester hulp krijgt voor het teekenen, maar f 45 per week is veel te duur. De heer VAN CADiSAND: De gemeente bouwmeester heeft al veel werk op zijn schou- ders en kon dit niet meer doen. De heer VERLJNDEDaar spreek ik niet over, maar een uitgaaf van f 1900 alleen voor een opzichter is veel te veel. De heer RIEMENS: We hadden plaatselijk een opzichter kunnen hebben. De heer OOLSEN: Onze architecten willen het doen voor 5 Ik vind overigens een school van 37.000 in dezen tijd veel te veel. In Koewacht is er in de laatste jaren een school gebouwd van 6 lokalen, die maar f 23.000 heeft gekost. De heer VAN HEOKE: Een school met een verdieping zou men bouwen, als daar een noodzakelijkheid toe bestond wegens gebrek aan terrein, maar daarvan is hier geen sprake en in dat opzicht is het plan een mislukking. Men had deze opdracht aan ieder van onze architecten kunnen geven en dan was het niets duurder geweest. Dat neemt de zaak niet weg, dat we daartegen bezwaar moeten maken. In Sluiskil staan allemaal huisjes van den vecdieping en als je daar nu een school van twee verdiepingen tusschen ging zetten, zou het tegenover die woningen wel een fabriek gelijken. Men moet daar tusschen de huizen een gebouw zetten, dat het geheel kan verfraaien, doch dat is met dit plan niet het geval. Het spijt mij, maar het is een mis lukking en als we deze raadszitting niet had den gehad, hadden we er niets van geweten. De VOORZITTER: Dat was niet de bedoe- ling. De heer VAN HECKE: Maar dan was het te laat geweest, dan had het plan vastge- staan. Het is pijnlijk om het te zeggen, maar het schdjnt, dat Burgemeester en Wethouders het. niet noodig achtten, den raad er in te kennen. De VOORZITTER: U kunt in het plan nog zooveel wijzigen als u wilt. De heer DE VOS: Verondersteld, dat wij eens het besluit namen tot het bouwen van een nieuw stadhuis. Wat zouden Burgemees ter en Wethouders dan doen? De VOORZITTER: De gemeenteraad heeft zich toch het recht om over het schoolplan te oordeelen niet voorbehouden VERSCHILLENDE LEDENAaaaah De heer VERLINDE: Ik krijg den indruk, dat Burgemeester en Wethouders op het standpoint staan, dat ze eerst wanneer alles gereed is, met het plan bij den raad zullen komen. De VOORZITTER: We moeten toch eerst weten wat het kost? De heer VERLJNDE vindt het jammer; hij had niet verwacht dat men zou overgaan tot het aanstellen van een opzichter van 45 per week, tot het werk klaar is. Laat ons zegt hij daar nog mee stoppen. De heer VAN CADSAND: Dat kan, want de opzichter is per maand benoemd. De heer DEN HAMER moet ook zijn te- leurstelling over dezen gang van zaken uit spreken en is het met de heeren Colsen en Van Hecke eens, dat het geen aanzien zal geven om daar tusschen die kleine hiuisjes een school van 2 verdiepingen te zetten. Spreker kan niet bewijzen dat het zoo is, maar als het juist is, dat de bouwkosten zijn geraamd op 37.000, vindt hij dat een buitengewoon hoog bedrag. Ook hem verwondert de aanstelling van den opzichter. De heer OOLSEN stelt de volgende motie voor: de gemeenteraad van Terneuzen: gehoord de toelicSitingen van Burgemees- ten en Wethouders en de besprekingen in den raad; besluit de door Burgemeester en Wethouders in verband met den schoolbouw benoemden op zichter met 1 Januari 1939 voor zijn werk te bedanken; een oproep aan de plaatselijke architecten te doen om een plan in te dienen. Qan kan de school een maand of 6 later klaar zijn en dan kan de opzichter bedankt worden. De VOORZITTER stelt voor, de besprekin gen over dit onderwerp te schorsen, terwijl Burgemeester en Wethouders toezeggen op korten termijn de Commissie van Bijstand bijeen te zullen roepen en dan de bouwplan- nen in den gemeenteraad te bespreken. De heer VERLINDE merkt op, dat de raad toch wel eenige mededeelingen omtrent den voortgang van het bouwplan ha<J verwacht, doch niet, dat er een opzichter met een salaris van f 45 per week zou worden benoemd. Voor het maken van het plan is dat nog tot daar- aan toe, maar voor dagelijksch toezicht, om na te gaan of de materialen wel goed ge- bruikt worden enz. vind ik dat te veel. Daar om zou ik er wel 300 voor over hebben, om dezen nog naar huis te sturen. De heer COLSEN wenscht den opzichter met 1 Januari ontslag te geven en dan een oproep te richten tot de architecten. Die willen het doen voor 5 van de bouwkosten met inbegrip van het dagelijksch toezicht. De VOORZITTER: Daar zal hun salaris als- architect nog wel bijkomen. De heer COLSEN ontkent dit. In die 5 is alles begrepen. Als de bouwkosten dan f 30.000 bedragen, komen we nog 700 goed kooper uit. Deze handeling van Burgemees ter en Wethouders gaat niet aan. Niemand heeft er iets van geweten. Op 7 December zou het al worden aanbesteed. De heer VAN CADSAND: Op 23 December. De VOORZITTER verklaart, dat het in de bedoeling ligt van Burgemeester en Wethou ders het plan eerst in de Commissie van Bij stand te bespreken en dan verder te zien wat gewenscht was. Voorts spreekt de heer Col sen over zaken, die hij niet kan beoordeelen. De heer COLSEN zou er in elk geval prijs op stellen, dat onze architecten, d.w.z. zij die lid zijn van een architecten vereeniging bij gemeentewerken een plan met begroottng konden indienen, met een bestek er bij. Ze kunnen wel eiders scholen bouwen, waar- om zouden ze het dan in de eigen gemeente ook niet kunnen 7 De heer VERLINDE: Maar is de heer Col sen er wel zeker van, dat die architecten het werk voor 5 willen uitvoeren, met inbe grip der kosten voor dagelijksch toezicht? De heer COLSEN: Dat is mij pertinent verzekerd; ik mag hier natuurlijk geen namen noemen. Ik heb er naar geinformeerd, omdat ik dat niet zoo wiist. De heer GEELHOEDTEr kan toch geen bezwaar zijn, dat de Commissie van Bijstand eerst eens bijeengeroepen wordt? De heer VAN HECKE zegt, dat daar nog wat anders achter schuilt. Het dagelijksch bestuur heeft een goed vertrouwen in haren deskundige, maar het is ook wel gebleken, dat die deskundigen zich ook kunnen vergissen en zoo is hier een school van 2 verdiepingen al eens een mislukking geworden. Overigens heeft spreker evenveel vertrouwen in onze eigen architecten. De VOORZITTER heeft geen bezwaar tegen de voorgestelde werkwijze, dan kan de raad nader meer omtrent de plannen worden in- gelidht, maar dan zitten we toch nog vast aan den opzichterj De heer VAN CADSAND merkt op, dat een en ander binnen 14 dagen zou kunnen won- den besproken en beslist. De heer COLSEN zou den opzichter per 1 Januari a.s. willen ontslaan. Als het kon zelfs per 1 December. De heer VAN CADSAND geeft te kennen, dat de opzichter op arbeidscontract is aan- gesteld en men hem dus ten alien tijde kan ontslaan. De heer DEES zou daarover pas in de vol gende raadszitting willen beslissen. De heer COLSEN: Maar als er nu geen beslissing genomen wordti en eerst de Com missie van Bijstand er over gaat vergaderen blijven we toch met hem zitten. De VOORZITTER: Je kunt hem morgen aan den dag ontslaan. De heer OOLSEN: Aangezien het werk nu wel niet zal worden aanbesteed op den voor- genomen tijd, stel ik voor, dat hij per 1 Januari a.s. ontslagen wordt. De heer DE VOS bespreekt de genoemde bedragen, die de school zal kosten, n.l. 45.000, waarvan 37.000 voor den bouw zijn geraamd. Spreker vindt dat ook veel. Er is echter ook een bedrag van f 25.000 genoemd. Nu wil hij toch waarsohiuwen, dat men niet te karig wordt. De te bouwen school moet voor een groot aantal jaren dienen en daar om spreekt hij de hoop uit, dat men toch geen oorlogshol zal gaan bouwen, want dat is een kwaad dat zichzelf straft. Men geve liever iets meer uit, als het dan zooveel beter is. De VOORZITTER: Er zal in de volgende raadszitting over worden beslist. 200. Huur van schoolgebouwen, alsmede huur en erfpacht van terreinen voor het on- derwijs in liohamelijke oefening. f 32. 201. Aanschaffen van schoolmeubelen. /300. De heer DEN HAMER merkt op, dat onder dezen post is begrepen een bedrag van f 200 voor nieuwe kasten in school C. Bij een be- zoek aan die school heeft spreker echter 2 prachtige nieuwe kasten aangetroffen. De VOORZITTER: Ja, dat kan ik nu niet ophelderen; ik denk, dat u te vroeg is gaan kijken! De heer VERLINDEKan dat niet zijn voor school A. Daarvoor zijn, meen ik, ook twee kasten aangevraagd? De heer DEN HAMER: Ja, het waren twee prachtige nieuwe kasten, die in de lokalen stonden. De VOORZITTER: Die twee zullen niet genoeg zijn voor de geheele school. De heer DE KRAKER: Er zijn 3 lokalen, en in elk stond een nieuwe kast. De heer VERLINDEEr is over die kasten al sinds lang gesproken. Ik vermoed, dat ze bij«voorbaat besteld zijn. De heer VAN OADSAND: Die 2 kasten in school A moeten er komen. Het hoofd der school vroeg nog veel meer. Da&r kan niets af. De heer DEN HAMER: Maar dat is toch niet in regel; dat bestaat niet. De VOORZITTER: We zullen het nooit meer doen! (Gelach). 202. Onderhouden van schoolmeubelen. 400. 203. Aanschaffen en onderhouden van schoolboeken, leermiddelen en schoolbehoef- ten. f 1450. Inkomsten 204. Verhaal van pensioensbijdragen. 2500. 205. Restitutie door het rijk van betaalde reiskosten in verband met de keuring van onderwijzend personeel. Memorie. Uitgaven 206. Verlichting, verwarming en schoon- houden van schoolgebouwen. /1350. 207. Kosten van schoolbibliotheken. /100. 208. Kosten van de oudercommissies. 50. 209. Betaling wegens over een vorigen dienst te veel genoten vergoeding van het rijk, krachtens art. 56 der 1. o. wet 1920. Memorie. 210. Uitgaaf wegens over een vorigen dienst te weinig betaalde jaarwedden en wed- den der onderwijzers. Memorie. 211. Betaling aan het rijk wegens over een vorigen dienst te weinig in rekening gebrachte pensioensbijdragen der onderwijzers. Memorie. 212. Restitutie van te veel verhaalde pen sioensbijdragen der onderwijzers. Memorie. 213. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beamb- ten. 2527. 214. Kosten van verzekering tegen brand- en stormschade. 20. 215. Rente van geldleeningen. 720. 216. Aflossing van geldleeningen. 335. 217. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den kapitaaldienst tot het herkrijgen van ver- vreemde kapitalen. 130. 218. Bijdrage aan hoofdstuk VIII-2 van den kapitaaldienst. Memorie. 219. Advertentiekosten. 15. 220. Kosten van onderzoek van sollieitan- ten en vergoeding reiskosten. 50. 221. Teruggaaf van schoolgelden. 50. 222. Teruggaaf van portokosten en andere kleine uitgaven aan schoolhoofden. 10. 223. Reiskosten in verband met de keuring van onderwijzend personeel. Memorie. 224. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den gewonen dienst wegens derving rente van ver- vreemde kapitalen. f 60. 225. Bijdrage aan hoofdstuk VI van den gewonen dienst wegens gedeelte jaarwedden van de gemeentewerklieden. 350. 3. Openbaar vervolgonderwijs. Uitgaven 226. Kosten ter zake van verzekering, pen sionneeijing enz.. van ambtenaren en beamb- ten. 3. 4. Openbaar uitgebreid lager onderwijs. Inkomsten 227. Schoolgelden. 1650. 228. Vergoeding van het (rijk krachtens art. 56 der 1. o. wet 1920. 9500. 229. Bijdragen van andere gemeenten in zake het openbaar uitgebreid lager ondterwijs. 750. 230. Ontvangst wegens over een vorigen dienst te weinig genoten vergoeding van het rijk krachtens art. 56 der 1. o. wet 1920. Memorie. 231. Restitutie door het rijk wegens over een vorigen dienst te veel in rekening ge brachte pensioensbijdragen der onderwijzers. Memorie. 232. Ontvangst wegens te weinig verhaal de pensioensbijdragen der onderwijzers. Me morie. jo 233. Verhaal van pensioensbijdragen. 875. 234. Restitutie van het rijk van betaalde reiskosten in verband met de keuring van on derwijzend personeel school voor u. 1. o. Memorie. Uitgaven 235. Jaarwedden en wedden der onder wijzers. 9500. 236. Kosten van het instandhouden van schoolgebouwen, alsmede van terreinen voor het onderwijs in lichamelijke oefening. /200. 237. Aanschaffen van schoolmeubelen. 50. 238. Onderhouden van schoolmeubelen. 100. 239. Aanschaffen en onderhouden van schoolboeken, leermiddelen en sehoolbehoef- ten 550. 240. Verlichting en verwarming en schoon- houden van schoolgebouwen. 495. 240a. Kosten van schoolbibliotheken. 25. 241. Kosten van de oudercommissies. .f 10. 242. Uitgaaf wegens over een vorigen dienst te weinig betaaJde jaarwedden en wedden der onderwijzers. Memorie. 243. Betaling aan het rijk wegens over een vorigen dienst te weinig in rekening ge brachte pensioensbijdragen der onderwijzers. Memorie. 244. Restitutie van te veel verhaalde pen sioensbijdragen der onderwijzers. Memorie. 245. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beambten. f875- V a 246. Kosten van verzekering tegen brand- schade en stormsobade. /8. 247. Rente van geldleeningen. /1655. 248. Aflossing van geldleeningen. 2325. 249. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den kapitaaldienst tot het herkrijgen van ver- vreemde kapitalen. 70. 250. Bijdrage aan hoofdstuk XVI van den kapitaaldienst tot dekking van de kosten van sluiting, vervroegde aflossing en conversie van geldleeningen. Memorie. 251. Bijdrage aan hoofdstuk VUI-4 van den kapitaaldienst. Memorie. 252. Kosten van onderzoek van sollieitan- ten en vergoeding van reiskosten. Memorie. 253. Teruggaaf van schoolgelden. /50. 254. Teruggaaf van portokosten en andere kleine uitgaven aan schoolhoofden. 5. 255. Bijdrage aan hoofdstuk VI van den gewonen dienst wegens gedeelte jaarwedde vaste werklieden. 90. 256. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den gewonen dienst wegens derving rente van vervreemde kapitalen. 45. 257. Reiskosten personeel openbare u. 1. o. school in verband met de keuring. Memorie. 7. Bijzonder gewoon lager onderwijs. Inkomsten 258. Schoolgelden. 3050. 259. Uitkeering van gemeenten ingevolge art. 56 der 1. o. wet 1920. 100. 260. Uitkeering van gemeenten ingevolge art. 104, eerste lid der 1. o. wet 1920. /500. 261. Uitkeering van andere gemeenten in de aan schoolbesturen te betalen vergoeding, bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920. 50. 262. Uitkeering van andere gemeenten in verband met de aan schoolbesturen betaalde uitkeering ingevolge art. 205ter der 1. o. wet 1920. 675. 263. Rente van waarborgsommen, gestort door besturen van bijzondere scholen. /500. 264. Terugontvangst bij de verrekening van het te veel wegens vergoeding ingevolge art. 101 der I. o. wet 1920 uitbetaalde. Memorie. Uitgaven 265. Uitkeering aan gemeenten ingevolge art. 86 der 1. o. wet 1920. f 175. 266. Vergoeding van de kosten van bijzon dere scholen, bedoeld in art. 101 der L o. wet 1920. 11.650. 267. Uitkeering aan gemeenten ingevolge art. 104, eerste lid der 1. o. wet 1920. f 300. 268. Vergoeding voor terreinen en gebou- wen van bijzondere scholen aan besturen dier scholen, bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920. 2525. 269. Uitkeering aan andere gemeenten in de aan schoolbesturen te betalen vergoeding, bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920. 200. 270. Uitkeering aan andere gemeenten in verband met de aan schoolbesturen betaalde uitkeering ingevolge art. 205ter der L o_ wet 1920. /100. 271. Rente van waarborgsommen, gestort door besturen van bijzondere scholen. f 635. 272. Rente van geldleeningen. 3010. 273. Aflossing van geldleeningen. 3765. 274. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den kapitaaldienst tot het herkrijgen van ver vreemde kapitalen. 1230. 275. Bijdrage aan hoofdstuk VTII-7 van den kapitaaldienst 1400. 276. Teruggaaf van schoolgelden. 100. 277. Bijdrage aan hoofdstuk Vn van den gewonen dienst wegens derving rente van vervreemde kapitalen. f 375. 9. Bijzonder uitgebreid lager onderwijs. Inkomsten 278. Schoolgelden. 3550. 279. Uitkeering van gemeenten ingevolge art. 86 der 1. o. wet 1920. 950. 280. Uitkeering van gemeenten ingevolge art. 104 der 1. o. wet 1920. 250. 281. Uitkeering van andere gemeenten in de aan schoolbesturen te betalen vergoeding bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920. /1150. 282. Rente van waarborgsommen, gestort door besturen van bijzondere scholen. 185. Uitgaven 283. Uitkeering aan gemeenten ingevolge art. 86 der 1. o. wet 1920. 50. 284. Vergoeding van de kosten van bijzon dere scholen, bedoeld in art. 101 der 1. o. wet 1920. 2775. 285. Uitkeering aan gemeenten ingevolge art. 104, eerste lid, der 1. o. wet 1920. /50. 286. Vergoeding voor terreinen en geibou- wen van bijzondere scholen aan besturen dier scholen. bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920. 2400. 287. Uitkeering aan andere gemeenten in de aan schoolbesturen te betalen vergoeding, bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920. 100. 288. Uitkeering aan andere gemeenten in verband met de aan schoolbesturen te betalen vergoeding, bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920. 100,. 289. Rente van waarborgsommen, gestort door besturen van bijzondere scholen f 370. 290. Rente van geldleeningen. /850. 291. Aflossing van geldleeningen. 1095. 292. Bijdrage aan hoofdstuk VTII-9 van den kapitaaldienst wegens afschrijving op kapi- taalsuitgaven 225. 293. Teruggaaf van schoolgelden. 50. 10. Bijzonder buitengewoon 1. o. Uitgaven 294. Uitkeering aan gemeenten in zake het bijzondere buitengewoon 1. o. Memorie. 11. Bijzonder voorbereidend 1. o. 295. Subsidie aan of ten behoeve van bij zondere bewaarscholen. 1700. 12. Lager onderwijs, niet vallende onder 1 t/m 5 11. Inkomsten 296. Verhaal van pensioensbijdragen. /10. Uitgaven 297. Kosten der commissie tot wering van schoolverzuim. 250. 298. Verstrekking van gemeentewege van voeding en kleeding aan schoolgaande kinde- ren. 1500. 299. Tegemoetkoming in of vergoeding van de kosten van onderwijs als bedoeld in art. 13 der 1. o. wet 1920. 125. 300. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beambten. f 10. 13. Middelbaar onderwijs. 301. Kosten der plaatselijke commissie van toezicht op het m. o. 25. 302. Bijdrage in de kosten van R. H. B. S. als (bedoeld in art. 36quater der wet op het m. o. /3000. De heer RIEMENS die had voorgesteld hierop 300 te schrappen, deelt mede dit voorstel in te trekken. 303. Kosten ter zake van verzekering, pensionneering enz. van ambtenaren en be ambten. 1. 304. Rente van geldleeningen. 490. 305. Aflossing van geldleeningen. 3250. 306. Bijdrage aan hoofdstuk XVI van den kapitaaldienst tot dekking van de kosten van sluiting, vervroegde aflossing en conversie van geldleeningen. Memorie. 307. Kosten van handelsonderwrjs. 150. 308. Kosten van tuinbouwonderwijs. 50. 309. Kosten van landbouwonderwijs. 10. 310. Erfpacht van grond voor het speel- "errein ten dienste der R. H. B. S. aange- legd. 300. 14. Hooger onderwijs. 311. Bijdragen aan andere gemeenten in de kosten der van rijkswege gesubsidieerde gym nasia. Memorie. 15. Nijvenheidsonderwijs. Inkomsten 312. Bijdragen van gemeenten in de kos ten van scholen voor het nijverheidsonderwita. 4000. 313. Terugontvangst van subsidie. Memorie Uitgaven 314. Subsidie voor scholen voor het lager nijverheidsonderwijs. f 15.320. De heer VERLINDE merkt met be trekking tot het hieironder geraamd bedrag voor de landbouwhuishoudschool, ad 1200 op, dat die som ook ieder jaar verhoogt. Hjj weet vrel, dat het alles zijn nut heeft, maar het koat toch ontzettend veel geld. De heer LAMBREGHTISEN VAN RITTHEM vraagt, of Burgemeester en Wethouders daar- op geen invloed kunnen uitoefenen am na te gaan of zij, die de lessen volgen, niet eem hooger school-geld zouden kunnen betalen. De heer VERLINDE zou het gewenscht aoh- ten, dat daarop werd toegezien. De heer DEN HAMER voert hiertegen aan, dat men het eigenlijk op prijs zou moeten stellen, dat er in Terneuzen een ctergeljjke nijverheidsschool bestaat, waar die meisjea die van de lagere school komen, gelegenheid krijgen zich verder te ontwikkelen, In ver- schillende zaken die voor hun verder leven en de gezinnen waajrin zjj komen van groote beteekenis zijn. Dit is nu eens een gelegen heid waaraan zij kunnen deelnemen, die geen verdere wetenschappelijke opleiding krijgen Ook dienstmeisjes kunnen daaraan deelnemen De heer VERLINDE: Ik ben er ook niet tegen geweest, dat die school hier gekomen is. maar ik moest er toch eens op wijzen da/t het op den duur ook een bezwarenden post wordt. De VOORZITTEROnderwijs kost altyri geld. De heer VERLINDE: En daar durft nie mand wat tegen doen. De VOORZITTER: Wat wilt u? Als dfc wettelijke kosten verhoogen, moeten wjj toch ook de subsidie verhoogen? De heer VERLJNDE: Ja, maar het is niet gelijk wat er door de betrokkenen zelf toot geofferd wordt. De heer DEN HAMER: Er wordt door de Zeeuwsche Landbouw Maatschappij ook een groote subsidie aan gegeven. De school is ook van beteekenis voor den arbeidendes stand. Het is de eenige inrichting ten bate van den landbouiwersstand, in deze gemeente. 315. Bijdragen aan gemeenten in de kos ten van scholen voor het lager nijverheids onderwijs. 200. 316. Bijdragen aan gemeenten in de kos ten van scholen voor het middelbaar nijver heidsonderwijs. ,f 500. 16. Onderwijs, kunsten en wetenschappen niet vallende onder 1 t/m 15. 317. Kosten voor musea of openbare bibSm- theken. f 150. 318. Uitgaven voor volksfeesten. 100. 319. Subsidien aan schouwburgen of nw- ziekkorpsen. 550. De heer COLSEN merkt op, dat er oak nag; een adres is van de mondharmonicaveree»4- ging te Sluiskil om een subsidie te krijgen. De VOORZITTER: Wij stellen voor, daar niet toe over te gaan. De heer COLSEN: Het is een vereeniging- die toch ook altijd meedoet als er een feest is en zij bestaat uit jongens, die heel weinig kunnen missen. De VOORZITTER: U krijgt toch subsidie voor de fanfare te Sluiskil? De heer VERLINDE: Er bestaan er In tie kom ook nog een paar, die dan ongetwijfeld ook zouden komen vragen. Men moet ten deze voorzichtig zijn. Hoofdstuk IX. 1. Ondersteuning aan behoeftlgen. Inkomsten 320. Subsidie van de provincie in de koste» van verpleging van arme krankzfnnigea Memorie. 321. Bijdragen van particulieren in de kosten van verpleging van arme krankzinni- gen. /670. 322. Ouderdomsrente van de overlge voor rekening der gemeente verpleegde krahkziii.- nigen. Memorie. 323. Invaliditeitsnente van voor rekening der gemeente verpleegde krankzinmgen. 250. 324. Verhaal van pensioensbijdragen /370. 325. Terugontvangst van het burgerljjk armbestuur van de pensioensbijdragen, ver- schuldigd voor ambtenaren en beambten dier instelling. 100. 326. Terugontvangst van te veel betaalde kosten van verpleging en behandeling van arme krankzinnigen. Memorie; 327. Inkomsten in verband met de beschik- baarstelling van goedkoope Ievensmiddelen 7665. Uitgaven 328. Belooning van doctoren, heelmeesters, vroedmeesters, vroedvrouwen enz. 4425. De heer OOLSEN heeft vemomen, dat de vroedvrouiw op Sluiskil in 9 maanden slechte 9 ibevalldngen heeft gehad. De hulp wordt dus zeer weinig gevraagd. Hij meent, dat de tijd is aangebroken, om de vroedvrouw op wachtgeld te stellen. Want die 9 gevalle* zijn er dan nog niet alle van het Burgerqp* Armbestuur. Hij vemam, dat er slechts 5 naar haar toegezonden zijn. De heer DEES: Ja, dat zijn er maar enkele. De VOORZITTERUit de cijfers bltfkt inderdaad, dat er van de hulp der vroedvrouw weinig gebruik wordt gemaakt. Er wordt nu bij brjna elke bevalling de hulp van een dokter ingeroepen. De vroedvrouwen konden op wachtgeld worden gesteld. Zij zullen even zeer hier blijven wonen en de menschen die van bun hulp gediend zijn, kunnen die dan toch inroepen. De heer DE VOS merkt op, dat er brj die S gevallen voor Sluiskil nog komen 33 In de kom. Daarvoor wordt uitbetaald /2000. Dat is duur. En een dokter doet bet voor 26. Zijn dat alle bebandelde gevallen, of zijn die alleen van het armbestuur? De VOORZITTER: Naar ik meen alleen van het Burgerlrjk Armbestuur. De heer DE VOS: Ik schrok er van, toen ik die lage cijfers zag. De heer DE KRAKER: Het is zeer du*u De heer DE VOS: Voor Sluiskil zou er dit bezwaar kunnen zijn. dat we niet weten of no daar een dokter houden, want die er zich g'-- vestigd had is er betrekkelijk spoedig weer vertrokken en we weten niet hoelang' de than* benoemde gemeentegeneesheer zullen bt> houden. De heer COLSEN meent op grond van waargenomen gegevens, dat er geen rreen behoeft te bestaan, dat Sluiskil nog zandfer geneesheer zal komen. Overigens kunnen dh dames, al staan ze bij de gemeente op wacht geld, toch evengoed hun praktijk blflven «ft- oefenen. De heer VERLINDE: Is het ook befceM* hoeveel dat wachtgeld bedraagt?

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1938 | | pagina 6