maar is er toch niet gerust op, in verband
met de gesteldheid van onzen bodem en als
na de voltooiing blijkt, dat de hinder wel de-
gelijk bestaat, zit je er mee.
De VGORZITTER: De gemeente-architect
heeft alle noodige inlichtingen ter zake inge-
wonnen en heeft gerapporteerd, dat er geen
bezwaar is, om twee verdiepingen boven
elkaar te bouwien.
De heer VAN CADSAND sluit zich hierbij
aan. Volgens onzen architect kunnen wij het
gerust doen, zegt hij. Dat het bij de kop-
schcol hinderlijk was, laat zich verstaan, om-
dat men daar gymnastieklokalen naar boven
bracht. Hier komt het gymnastieklokaal be-
neden.
De heer DE VOS dacht toch ook, dat het
plan der school in den raad zou worden be-
handeld. Burgemeester en Wethouders hebben
toch maar niet het recht, dat plan, de Com-
missie van Bijstand gehoord, zonder meer uit
te voeren?
De heer VAN OADSAND noemt dit een
Jtwestie van uitvoering.
De heer OOLSENIk wensch daarover een
uitspraak van den raad. Ik heb al vemomen,
dat Burgemeester en Wethouders het voor-
nemen hebben het bouwen der school aan te
besteden. Een schoolgebouw van twee verdie
pingen valt hier geheel buiten den toon. Ik
heb in de laatste jaren al veel nieuw gebouw-
de Katholieke scholen gezien, van 1 tot 5 loka-
len, doch daarbij is er geen van twee verdie
pingen. En dan hebben we nu nogal een
schoonheidscommissie Heeft die dat advies
gegeven? Zoo'n schooltje van 2 verdiepingen
staat leelijk. Een school met 4 of 5 lokalen van
6en verdieping staat toch veel mooier. Het
betreft hier een gebouw dat jaren en jaren
moet meegaan en daarom zou ik willen dat
de raad zich kan uitspreken hoe hij dat
wenscht.
Ik moet protesteeren tegen dezen gang van
zaken, dat de raad wel zijn stem heeft gegeven
voor het bouwen van een nieuwe school, maar
er verder buiten gehouden wordt, zoodat deze
er niets van weet, of het een mooi gebouw is,
waar de raad mee kan accoord gaan. Op deze
wijze geven Burgemeester en Wethouders den
raad openlijk een slag in het gezicht. We heb
ben onze Stem gegeven voor het bouwen van
een school, maar we hebben niets geweten van
het oproepen van een bouwmeester.
De VOORZITTER: Het heeft in de courant
gestaan.
De heer OOLSENIk vindt dat het niet op-
gaat, dat Burgemeester en Wethouders dit op
hun eigen houtje doen. Het is een slag in het
gezicht van onze architecten. Had men deze
in de gelegenheid gesteld blijk te geven van
hun kunnen, dan waren er misschien een zes-
tal plannen ingediend en dan hadden we daar-
uit kunnen kiezen. Dan zouden we volgens be-
rekening ook een f 700 goedkooper uit ge-
weest zijn. We moeten toch ook aan onze mid-
denstanders denken? We willen zelf ook ver-
dienen en met een ander is het eender. Maar
dan komt er bovendien bij: de eer, dat een
onzer eigen architecten kan zeggen: dat is ge-
bouwd naar m ij n ontwerp. Ik keur het ten
sterkste af. Ik wil Burgemeester en Wethou
ders niet in moeilijkheden brengen, maar als
die opzichter per maand benoemd is, wil ik
voorstellen om hem ontslag te verleenen. De
school zal dan wel pas een half jaar later
klaar zijn, maar dat heb ik daar dan voor
over. Het is maar gelukkig, dat de raad nu
nog vergaderd is, want anders was die school
aanbesteed geweest, zonder dat de raad daar-
van iets wist. Ik zal mij daartegen verzetten.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
vraagt, of het minst kostbare plan voor de
school is gekozen, want hij hoorde, dat het
een plan is, dat 45.000 kost en dat het een
school wordt met 4 lokalen. Hij acht dit bui-
tengewoon duur. Men kan natuurlijk de kos-
ten hoog opvoeren. Degelijk en goedkoop is
echter het meest wenschelijke. Is dit plan het
eind geweest van een breeder onderzoek Is
het plan van een tweeverdiepingsschool een
ontwerp van den gemeentebouwmeester
De VOORZITTER: Er zijn in den beginne
aanwijzingen gegeven hoe men de school
wensohte.
De heer LA MBREOHTSEN VAN RITTHEM
Ik had mij voorgesteld, dat diverse plannen
zouden worden gemaakt en daaruit een keuze
gedaan. Ik vind op zichzelf f 45.000, al is het
dan met inbegrip van den grond, duur. Men
zal dan toch wel niet het goedkoopste, doch
het duurste plan hebben gekozen.
De heer VERLINDEDe raad zou aan Bur
gemeester en Wethouders kunnen verzoeken,
op korten termijn inlichtingen te verstrekken,
ook omtrent het bedrag dat de opzichter kost
en hoe lang die moet blijven. Naar ik vernam
wordt dat een enorm bedrag.
De heer VAN CADSAND: Aan dat verzoek
zou kunnen worden voldaan.
De heer RIBMENSDe voorbereidingen zijn
al betrekkelijk ver gevorderd en dan is het
bezwarend, die werkzaamheden stop te zetten.
De heer VERLIN.DEDat behoeft toch niet
langer te zijn dan een maand.
De heer RIEMENS heeft vernomen, dat de
kosten op /8000 per klasse kwamen.
De VOORZITTERDat kan uitkomen, want
er worden 4 leslokalen gemaakt en een gym
nastieklokaal. De raining is 37.000.
De heer RIEMENSHet is een ontwerp van
gemeentewerken, maar de bouwmeester had
toch opdracht kunnen geven hoe het plan
moest gemaakt worden, aan de plaatselijke
architecten
De VOORZITTEREr is getracht het zoo-
veel mogelrjk met eigen menschen te doen, de
gemeentebouwmeester heeft zoo hier en daar
zijn licht eens opgestoken en nu is het weer
niet goed.
De heer RIEMENS: Wij trekken de kenms
van den gemeentebouwmeester niet in twijfel,
maar de plaatselijke architecten hadden dan
toch hun plannen in zijn handen kunnen stel-
len? Of hij had zijn plannen aan hen kunnen
geven ter uitvoering, onder zijn controle.
De VOORZITTER: Aan de aanbesteding
zijn we nog lang niet toe.
De heer RIEMENSDe Commissie van Bij
stand is toch ook nog niet op de hoogte ge-
bracht van de manier waarop de school ge-
bouwd zal worden. Ik heb er een mooie ma-
quette van gezien.
De heer VERLJNDE Ik heb vernomen, dat
den opzichter een salaris van 190 per maand
is toegekend. Dat is /45 per week! Ik heb er
niets op tegen, dat de bouwmeester hulp krijgt
voor het teekenen, maar f 45 per week is veel
te duur.
De heer VAN CADiSAND: De gemeente
bouwmeester heeft al veel werk op zijn schou-
ders en kon dit niet meer doen.
De heer VERLJNDEDaar spreek ik niet
over, maar een uitgaaf van f 1900 alleen voor
een opzichter is veel te veel.
De heer RIEMENS: We hadden plaatselijk
een opzichter kunnen hebben.
De heer OOLSEN: Onze architecten willen
het doen voor 5 Ik vind overigens een
school van 37.000 in dezen tijd veel te veel.
In Koewacht is er in de laatste jaren een
school gebouwd van 6 lokalen, die maar
f 23.000 heeft gekost.
De heer VAN HEOKE: Een school met een
verdieping zou men bouwen, als daar een
noodzakelijkheid toe bestond wegens gebrek
aan terrein, maar daarvan is hier geen sprake
en in dat opzicht is het plan een mislukking.
Men had deze opdracht aan ieder van onze
architecten kunnen geven en dan was het
niets duurder geweest. Dat neemt de zaak
niet weg, dat we daartegen bezwaar moeten
maken. In Sluiskil staan allemaal huisjes
van den vecdieping en als je daar nu een
school van twee verdiepingen tusschen ging
zetten, zou het tegenover die woningen wel
een fabriek gelijken. Men moet daar tusschen
de huizen een gebouw zetten, dat het geheel
kan verfraaien, doch dat is met dit plan niet
het geval. Het spijt mij, maar het is een mis
lukking en als we deze raadszitting niet had
den gehad, hadden we er niets van geweten.
De VOORZITTER: Dat was niet de bedoe-
ling.
De heer VAN HECKE: Maar dan was het
te laat geweest, dan had het plan vastge-
staan. Het is pijnlijk om het te zeggen, maar
het schdjnt, dat Burgemeester en Wethouders
het. niet noodig achtten, den raad er in te
kennen.
De VOORZITTER: U kunt in het plan nog
zooveel wijzigen als u wilt.
De heer DE VOS: Verondersteld, dat wij
eens het besluit namen tot het bouwen van
een nieuw stadhuis. Wat zouden Burgemees
ter en Wethouders dan doen?
De VOORZITTER: De gemeenteraad heeft
zich toch het recht om over het schoolplan
te oordeelen niet voorbehouden
VERSCHILLENDE LEDENAaaaah
De heer VERLINDE: Ik krijg den indruk,
dat Burgemeester en Wethouders op het
standpoint staan, dat ze eerst wanneer alles
gereed is, met het plan bij den raad zullen
komen.
De VOORZITTER: We moeten toch eerst
weten wat het kost?
De heer VERLJNDE vindt het jammer; hij
had niet verwacht dat men zou overgaan tot
het aanstellen van een opzichter van 45 per
week, tot het werk klaar is. Laat ons zegt
hij daar nog mee stoppen.
De heer VAN CADSAND: Dat kan, want
de opzichter is per maand benoemd.
De heer DEN HAMER moet ook zijn te-
leurstelling over dezen gang van zaken uit
spreken en is het met de heeren Colsen en
Van Hecke eens, dat het geen aanzien zal
geven om daar tusschen die kleine hiuisjes een
school van 2 verdiepingen te zetten. Spreker
kan niet bewijzen dat het zoo is, maar als het
juist is, dat de bouwkosten zijn geraamd op
37.000, vindt hij dat een buitengewoon hoog
bedrag. Ook hem verwondert de aanstelling
van den opzichter.
De heer OOLSEN stelt de volgende motie
voor:
de gemeenteraad van Terneuzen:
gehoord de toelicSitingen van Burgemees-
ten en Wethouders en de besprekingen in den
raad;
besluit
de door Burgemeester en Wethouders in
verband met den schoolbouw benoemden op
zichter met 1 Januari 1939 voor zijn werk
te bedanken;
een oproep aan de plaatselijke architecten
te doen om een plan in te dienen.
Qan kan de school een maand of 6 later
klaar zijn en dan kan de opzichter bedankt
worden.
De VOORZITTER stelt voor, de besprekin
gen over dit onderwerp te schorsen, terwijl
Burgemeester en Wethouders toezeggen op
korten termijn de Commissie van Bijstand
bijeen te zullen roepen en dan de bouwplan-
nen in den gemeenteraad te bespreken.
De heer VERLINDE merkt op, dat de raad
toch wel eenige mededeelingen omtrent den
voortgang van het bouwplan ha<J verwacht,
doch niet, dat er een opzichter met een salaris
van f 45 per week zou worden benoemd. Voor
het maken van het plan is dat nog tot daar-
aan toe, maar voor dagelijksch toezicht, om
na te gaan of de materialen wel goed ge-
bruikt worden enz. vind ik dat te veel. Daar
om zou ik er wel 300 voor over hebben, om
dezen nog naar huis te sturen.
De heer COLSEN wenscht den opzichter
met 1 Januari ontslag te geven en dan een
oproep te richten tot de architecten. Die
willen het doen voor 5 van de bouwkosten
met inbegrip van het dagelijksch toezicht.
De VOORZITTER: Daar zal hun salaris
als- architect nog wel bijkomen.
De heer COLSEN ontkent dit. In die 5
is alles begrepen. Als de bouwkosten dan
f 30.000 bedragen, komen we nog 700 goed
kooper uit. Deze handeling van Burgemees
ter en Wethouders gaat niet aan. Niemand
heeft er iets van geweten. Op 7 December
zou het al worden aanbesteed.
De heer VAN CADSAND: Op 23 December.
De VOORZITTER verklaart, dat het in de
bedoeling ligt van Burgemeester en Wethou
ders het plan eerst in de Commissie van Bij
stand te bespreken en dan verder te zien wat
gewenscht was. Voorts spreekt de heer Col
sen over zaken, die hij niet kan beoordeelen.
De heer COLSEN zou er in elk geval prijs
op stellen, dat onze architecten, d.w.z. zij die
lid zijn van een architecten vereeniging bij
gemeentewerken een plan met begroottng
konden indienen, met een bestek er bij.
Ze kunnen wel eiders scholen bouwen, waar-
om zouden ze het dan in de eigen gemeente
ook niet kunnen 7
De heer VERLINDE: Maar is de heer Col
sen er wel zeker van, dat die architecten het
werk voor 5 willen uitvoeren, met inbe
grip der kosten voor dagelijksch toezicht?
De heer COLSEN: Dat is mij pertinent
verzekerd; ik mag hier natuurlijk geen namen
noemen. Ik heb er naar geinformeerd, omdat
ik dat niet zoo wiist.
De heer GEELHOEDTEr kan toch geen
bezwaar zijn, dat de Commissie van Bijstand
eerst eens bijeengeroepen wordt?
De heer VAN HECKE zegt, dat daar nog
wat anders achter schuilt. Het dagelijksch
bestuur heeft een goed vertrouwen in haren
deskundige, maar het is ook wel gebleken, dat
die deskundigen zich ook kunnen vergissen en
zoo is hier een school van 2 verdiepingen al
eens een mislukking geworden. Overigens
heeft spreker evenveel vertrouwen in onze
eigen architecten.
De VOORZITTER heeft geen bezwaar tegen
de voorgestelde werkwijze, dan kan de raad
nader meer omtrent de plannen worden in-
gelidht, maar dan zitten we toch nog vast
aan den opzichterj
De heer VAN CADSAND merkt op, dat een
en ander binnen 14 dagen zou kunnen won-
den besproken en beslist.
De heer COLSEN zou den opzichter per 1
Januari a.s. willen ontslaan. Als het kon
zelfs per 1 December.
De heer VAN CADSAND geeft te kennen,
dat de opzichter op arbeidscontract is aan-
gesteld en men hem dus ten alien tijde kan
ontslaan.
De heer DEES zou daarover pas in de vol
gende raadszitting willen beslissen.
De heer COLSEN: Maar als er nu geen
beslissing genomen wordti en eerst de Com
missie van Bijstand er over gaat vergaderen
blijven we toch met hem zitten.
De VOORZITTER: Je kunt hem morgen
aan den dag ontslaan.
De heer OOLSEN: Aangezien het werk nu
wel niet zal worden aanbesteed op den voor-
genomen tijd, stel ik voor, dat hij per 1
Januari a.s. ontslagen wordt.
De heer DE VOS bespreekt de genoemde
bedragen, die de school zal kosten, n.l.
45.000, waarvan 37.000 voor den bouw zijn
geraamd. Spreker vindt dat ook veel. Er is
echter ook een bedrag van f 25.000 genoemd.
Nu wil hij toch waarsohiuwen, dat men niet
te karig wordt. De te bouwen school moet
voor een groot aantal jaren dienen en daar
om spreekt hij de hoop uit, dat men toch geen
oorlogshol zal gaan bouwen, want dat is een
kwaad dat zichzelf straft. Men geve liever
iets meer uit, als het dan zooveel beter is.
De VOORZITTER: Er zal in de volgende
raadszitting over worden beslist.
200. Huur van schoolgebouwen, alsmede
huur en erfpacht van terreinen voor het on-
derwijs in liohamelijke oefening. f 32.
201. Aanschaffen van schoolmeubelen. /300.
De heer DEN HAMER merkt op, dat onder
dezen post is begrepen een bedrag van f 200
voor nieuwe kasten in school C. Bij een be-
zoek aan die school heeft spreker echter 2
prachtige nieuwe kasten aangetroffen.
De VOORZITTER: Ja, dat kan ik nu niet
ophelderen; ik denk, dat u te vroeg is gaan
kijken!
De heer VERLINDEKan dat niet zijn
voor school A. Daarvoor zijn, meen ik, ook
twee kasten aangevraagd?
De heer DEN HAMER: Ja, het waren twee
prachtige nieuwe kasten, die in de lokalen
stonden.
De VOORZITTER: Die twee zullen niet
genoeg zijn voor de geheele school.
De heer DE KRAKER: Er zijn 3 lokalen,
en in elk stond een nieuwe kast.
De heer VERLINDEEr is over die kasten
al sinds lang gesproken. Ik vermoed, dat ze
bij«voorbaat besteld zijn.
De heer VAN OADSAND: Die 2 kasten
in school A moeten er komen. Het hoofd
der school vroeg nog veel meer. Da&r kan
niets af.
De heer DEN HAMER: Maar dat is toch
niet in regel; dat bestaat niet.
De VOORZITTER: We zullen het nooit
meer doen!
(Gelach).
202. Onderhouden van schoolmeubelen.
400.
203. Aanschaffen en onderhouden van
schoolboeken, leermiddelen en schoolbehoef-
ten. f 1450.
Inkomsten
204. Verhaal van pensioensbijdragen.
2500.
205. Restitutie door het rijk van betaalde
reiskosten in verband met de keuring van
onderwijzend personeel. Memorie.
Uitgaven
206. Verlichting, verwarming en schoon-
houden van schoolgebouwen. /1350.
207. Kosten van schoolbibliotheken. /100.
208. Kosten van de oudercommissies. 50.
209. Betaling wegens over een vorigen
dienst te veel genoten vergoeding van het
rijk, krachtens art. 56 der 1. o. wet 1920.
Memorie.
210. Uitgaaf wegens over een vorigen
dienst te weinig betaalde jaarwedden en wed-
den der onderwijzers. Memorie.
211. Betaling aan het rijk wegens over een
vorigen dienst te weinig in rekening gebrachte
pensioensbijdragen der onderwijzers. Memorie.
212. Restitutie van te veel verhaalde pen
sioensbijdragen der onderwijzers. Memorie.
213. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beamb-
ten. 2527.
214. Kosten van verzekering tegen brand-
en stormschade. 20.
215. Rente van geldleeningen. 720.
216. Aflossing van geldleeningen. 335.
217. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den
kapitaaldienst tot het herkrijgen van ver-
vreemde kapitalen. 130.
218. Bijdrage aan hoofdstuk VIII-2 van
den kapitaaldienst. Memorie.
219. Advertentiekosten. 15.
220. Kosten van onderzoek van sollieitan-
ten en vergoeding reiskosten. 50.
221. Teruggaaf van schoolgelden. 50.
222. Teruggaaf van portokosten en andere
kleine uitgaven aan schoolhoofden. 10.
223. Reiskosten in verband met de keuring
van onderwijzend personeel. Memorie.
224. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den
gewonen dienst wegens derving rente van ver-
vreemde kapitalen. f 60.
225. Bijdrage aan hoofdstuk VI van den
gewonen dienst wegens gedeelte jaarwedden
van de gemeentewerklieden. 350.
3. Openbaar vervolgonderwijs.
Uitgaven
226. Kosten ter zake van verzekering, pen
sionneeijing enz.. van ambtenaren en beamb-
ten. 3.
4. Openbaar uitgebreid lager onderwijs.
Inkomsten
227. Schoolgelden. 1650.
228. Vergoeding van het (rijk krachtens
art. 56 der 1. o. wet 1920. 9500.
229. Bijdragen van andere gemeenten in
zake het openbaar uitgebreid lager ondterwijs.
750.
230. Ontvangst wegens over een vorigen
dienst te weinig genoten vergoeding van het
rijk krachtens art. 56 der 1. o. wet 1920.
Memorie.
231. Restitutie door het rijk wegens over
een vorigen dienst te veel in rekening ge
brachte pensioensbijdragen der onderwijzers.
Memorie.
232. Ontvangst wegens te weinig verhaal
de pensioensbijdragen der onderwijzers. Me
morie. jo
233. Verhaal van pensioensbijdragen. 875.
234. Restitutie van het rijk van betaalde
reiskosten in verband met de keuring van on
derwijzend personeel school voor u. 1. o.
Memorie.
Uitgaven
235. Jaarwedden en wedden der onder
wijzers. 9500.
236. Kosten van het instandhouden van
schoolgebouwen, alsmede van terreinen voor
het onderwijs in lichamelijke oefening. /200.
237. Aanschaffen van schoolmeubelen. 50.
238. Onderhouden van schoolmeubelen.
100.
239. Aanschaffen en onderhouden van
schoolboeken, leermiddelen en sehoolbehoef-
ten 550.
240. Verlichting en verwarming en schoon-
houden van schoolgebouwen. 495.
240a. Kosten van schoolbibliotheken. 25.
241. Kosten van de oudercommissies. .f 10.
242. Uitgaaf wegens over een vorigen
dienst te weinig betaaJde jaarwedden en
wedden der onderwijzers. Memorie.
243. Betaling aan het rijk wegens over een
vorigen dienst te weinig in rekening ge
brachte pensioensbijdragen der onderwijzers.
Memorie.
244. Restitutie van te veel verhaalde pen
sioensbijdragen der onderwijzers. Memorie.
245. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beambten.
f875- V a
246. Kosten van verzekering tegen brand-
schade en stormsobade. /8.
247. Rente van geldleeningen. /1655.
248. Aflossing van geldleeningen. 2325.
249. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den
kapitaaldienst tot het herkrijgen van ver-
vreemde kapitalen. 70.
250. Bijdrage aan hoofdstuk XVI van den
kapitaaldienst tot dekking van de kosten van
sluiting, vervroegde aflossing en conversie
van geldleeningen. Memorie.
251. Bijdrage aan hoofdstuk VUI-4 van
den kapitaaldienst. Memorie.
252. Kosten van onderzoek van sollieitan-
ten en vergoeding van reiskosten. Memorie.
253. Teruggaaf van schoolgelden. /50.
254. Teruggaaf van portokosten en andere
kleine uitgaven aan schoolhoofden. 5.
255. Bijdrage aan hoofdstuk VI van den
gewonen dienst wegens gedeelte jaarwedde
vaste werklieden. 90.
256. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den
gewonen dienst wegens derving rente van
vervreemde kapitalen. 45.
257. Reiskosten personeel openbare u. 1. o.
school in verband met de keuring. Memorie.
7. Bijzonder gewoon lager onderwijs.
Inkomsten
258. Schoolgelden. 3050.
259. Uitkeering van gemeenten ingevolge
art. 56 der 1. o. wet 1920. 100.
260. Uitkeering van gemeenten ingevolge
art. 104, eerste lid der 1. o. wet 1920. /500.
261. Uitkeering van andere gemeenten in
de aan schoolbesturen te betalen vergoeding,
bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920. 50.
262. Uitkeering van andere gemeenten in
verband met de aan schoolbesturen betaalde
uitkeering ingevolge art. 205ter der 1. o. wet
1920. 675.
263. Rente van waarborgsommen, gestort
door besturen van bijzondere scholen. /500.
264. Terugontvangst bij de verrekening
van het te veel wegens vergoeding ingevolge
art. 101 der I. o. wet 1920 uitbetaalde.
Memorie.
Uitgaven
265. Uitkeering aan gemeenten ingevolge
art. 86 der 1. o. wet 1920. f 175.
266. Vergoeding van de kosten van bijzon
dere scholen, bedoeld in art. 101 der L o. wet
1920. 11.650.
267. Uitkeering aan gemeenten ingevolge
art. 104, eerste lid der 1. o. wet 1920. f 300.
268. Vergoeding voor terreinen en gebou-
wen van bijzondere scholen aan besturen dier
scholen, bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920.
2525.
269. Uitkeering aan andere gemeenten in
de aan schoolbesturen te betalen vergoeding,
bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920. 200.
270. Uitkeering aan andere gemeenten in
verband met de aan schoolbesturen betaalde
uitkeering ingevolge art. 205ter der L o_ wet
1920. /100.
271. Rente van waarborgsommen, gestort
door besturen van bijzondere scholen. f 635.
272. Rente van geldleeningen. 3010.
273. Aflossing van geldleeningen. 3765.
274. Bijdrage aan hoofdstuk VII van den
kapitaaldienst tot het herkrijgen van ver
vreemde kapitalen. 1230.
275. Bijdrage aan hoofdstuk VTII-7 van
den kapitaaldienst 1400.
276. Teruggaaf van schoolgelden. 100.
277. Bijdrage aan hoofdstuk Vn van den
gewonen dienst wegens derving rente van
vervreemde kapitalen. f 375.
9. Bijzonder uitgebreid lager onderwijs.
Inkomsten
278. Schoolgelden. 3550.
279. Uitkeering van gemeenten ingevolge
art. 86 der 1. o. wet 1920. 950.
280. Uitkeering van gemeenten ingevolge
art. 104 der 1. o. wet 1920. 250.
281. Uitkeering van andere gemeenten in
de aan schoolbesturen te betalen vergoeding
bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920. /1150.
282. Rente van waarborgsommen, gestort
door besturen van bijzondere scholen. 185.
Uitgaven
283. Uitkeering aan gemeenten ingevolge
art. 86 der 1. o. wet 1920. 50.
284. Vergoeding van de kosten van bijzon
dere scholen, bedoeld in art. 101 der 1. o. wet
1920. 2775.
285. Uitkeering aan gemeenten ingevolge
art. 104, eerste lid, der 1. o. wet 1920. /50.
286. Vergoeding voor terreinen en geibou-
wen van bijzondere scholen aan besturen dier
scholen. bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920.
2400.
287. Uitkeering aan andere gemeenten in
de aan schoolbesturen te betalen vergoeding,
bedoeld in art. 205 der 1. o. wet 1920. 100.
288. Uitkeering aan andere gemeenten in
verband met de aan schoolbesturen te betalen
vergoeding, bedoeld in art. 205 der 1. o. wet
1920. 100,.
289. Rente van waarborgsommen, gestort
door besturen van bijzondere scholen f 370.
290. Rente van geldleeningen. /850.
291. Aflossing van geldleeningen. 1095.
292. Bijdrage aan hoofdstuk VTII-9 van den
kapitaaldienst wegens afschrijving op kapi-
taalsuitgaven 225.
293. Teruggaaf van schoolgelden. 50.
10. Bijzonder buitengewoon 1. o.
Uitgaven
294. Uitkeering aan gemeenten in zake
het bijzondere buitengewoon 1. o. Memorie.
11. Bijzonder voorbereidend 1. o.
295. Subsidie aan of ten behoeve van bij
zondere bewaarscholen. 1700.
12. Lager onderwijs, niet vallende onder
1 t/m 5 11.
Inkomsten
296. Verhaal van pensioensbijdragen. /10.
Uitgaven
297. Kosten der commissie tot wering van
schoolverzuim. 250.
298. Verstrekking van gemeentewege van
voeding en kleeding aan schoolgaande kinde-
ren. 1500.
299. Tegemoetkoming in of vergoeding
van de kosten van onderwijs als bedoeld in
art. 13 der 1. o. wet 1920. 125.
300. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beambten.
f 10.
13. Middelbaar onderwijs.
301. Kosten der plaatselijke commissie
van toezicht op het m. o. 25.
302. Bijdrage in de kosten van R. H. B. S.
als (bedoeld in art. 36quater der wet op het
m. o. /3000.
De heer RIEMENS die had voorgesteld
hierop 300 te schrappen, deelt mede dit
voorstel in te trekken.
303. Kosten ter zake van verzekering,
pensionneering enz. van ambtenaren en be
ambten. 1.
304. Rente van geldleeningen. 490.
305. Aflossing van geldleeningen. 3250.
306. Bijdrage aan hoofdstuk XVI van den
kapitaaldienst tot dekking van de kosten van
sluiting, vervroegde aflossing en conversie
van geldleeningen. Memorie.
307. Kosten van handelsonderwrjs. 150.
308. Kosten van tuinbouwonderwijs. 50.
309. Kosten van landbouwonderwijs. 10.
310. Erfpacht van grond voor het speel-
"errein ten dienste der R. H. B. S. aange-
legd. 300.
14. Hooger onderwijs.
311. Bijdragen aan andere gemeenten in de
kosten der van rijkswege gesubsidieerde gym
nasia. Memorie.
15. Nijvenheidsonderwijs.
Inkomsten
312. Bijdragen van gemeenten in de kos
ten van scholen voor het nijverheidsonderwita.
4000.
313. Terugontvangst van subsidie. Memorie
Uitgaven
314. Subsidie voor scholen voor het lager
nijverheidsonderwijs. f 15.320.
De heer VERLINDE merkt met be trekking
tot het hieironder geraamd bedrag voor de
landbouwhuishoudschool, ad 1200 op, dat die
som ook ieder jaar verhoogt. Hjj weet vrel,
dat het alles zijn nut heeft, maar het koat
toch ontzettend veel geld.
De heer LAMBREGHTISEN VAN RITTHEM
vraagt, of Burgemeester en Wethouders daar-
op geen invloed kunnen uitoefenen am na te
gaan of zij, die de lessen volgen, niet eem
hooger school-geld zouden kunnen betalen.
De heer VERLINDE zou het gewenscht aoh-
ten, dat daarop werd toegezien.
De heer DEN HAMER voert hiertegen aan,
dat men het eigenlijk op prijs zou moeten
stellen, dat er in Terneuzen een ctergeljjke
nijverheidsschool bestaat, waar die meisjea
die van de lagere school komen, gelegenheid
krijgen zich verder te ontwikkelen, In ver-
schillende zaken die voor hun verder leven en
de gezinnen waajrin zjj komen van groote
beteekenis zijn. Dit is nu eens een gelegen
heid waaraan zij kunnen deelnemen, die geen
verdere wetenschappelijke opleiding krijgen
Ook dienstmeisjes kunnen daaraan deelnemen
De heer VERLINDE: Ik ben er ook niet
tegen geweest, dat die school hier gekomen
is. maar ik moest er toch eens op wijzen da/t
het op den duur ook een bezwarenden post
wordt.
De VOORZITTEROnderwijs kost altyri
geld.
De heer VERLINDE: En daar durft nie
mand wat tegen doen.
De VOORZITTER: Wat wilt u? Als dfc
wettelijke kosten verhoogen, moeten wjj toch
ook de subsidie verhoogen?
De heer VERLJNDE: Ja, maar het is niet
gelijk wat er door de betrokkenen zelf toot
geofferd wordt.
De heer DEN HAMER: Er wordt door de
Zeeuwsche Landbouw Maatschappij ook een
groote subsidie aan gegeven. De school is
ook van beteekenis voor den arbeidendes
stand. Het is de eenige inrichting ten bate
van den landbouiwersstand, in deze gemeente.
315. Bijdragen aan gemeenten in de kos
ten van scholen voor het lager nijverheids
onderwijs. 200.
316. Bijdragen aan gemeenten in de kos
ten van scholen voor het middelbaar nijver
heidsonderwijs. ,f 500.
16. Onderwijs, kunsten en wetenschappen
niet vallende onder 1 t/m 15.
317. Kosten voor musea of openbare bibSm-
theken. f 150.
318. Uitgaven voor volksfeesten. 100.
319. Subsidien aan schouwburgen of nw-
ziekkorpsen. 550.
De heer COLSEN merkt op, dat er oak nag;
een adres is van de mondharmonicaveree»4-
ging te Sluiskil om een subsidie te krijgen.
De VOORZITTER: Wij stellen voor, daar
niet toe over te gaan.
De heer COLSEN: Het is een vereeniging-
die toch ook altijd meedoet als er een feest
is en zij bestaat uit jongens, die heel weinig
kunnen missen.
De VOORZITTER: U krijgt toch subsidie
voor de fanfare te Sluiskil?
De heer VERLINDE: Er bestaan er In tie
kom ook nog een paar, die dan ongetwijfeld
ook zouden komen vragen. Men moet ten
deze voorzichtig zijn.
Hoofdstuk IX.
1. Ondersteuning aan behoeftlgen.
Inkomsten
320. Subsidie van de provincie in de koste»
van verpleging van arme krankzfnnigea
Memorie.
321. Bijdragen van particulieren in de
kosten van verpleging van arme krankzinni-
gen. /670.
322. Ouderdomsrente van de overlge voor
rekening der gemeente verpleegde krahkziii.-
nigen. Memorie.
323. Invaliditeitsnente van voor rekening
der gemeente verpleegde krankzinmgen. 250.
324. Verhaal van pensioensbijdragen /370.
325. Terugontvangst van het burgerljjk
armbestuur van de pensioensbijdragen, ver-
schuldigd voor ambtenaren en beambten dier
instelling. 100.
326. Terugontvangst van te veel betaalde
kosten van verpleging en behandeling van
arme krankzinnigen. Memorie;
327. Inkomsten in verband met de beschik-
baarstelling van goedkoope Ievensmiddelen
7665.
Uitgaven
328. Belooning van doctoren, heelmeesters,
vroedmeesters, vroedvrouwen enz. 4425.
De heer OOLSEN heeft vemomen, dat de
vroedvrouiw op Sluiskil in 9 maanden slechte
9 ibevalldngen heeft gehad. De hulp wordt
dus zeer weinig gevraagd. Hij meent, dat de
tijd is aangebroken, om de vroedvrouw op
wachtgeld te stellen. Want die 9 gevalle*
zijn er dan nog niet alle van het Burgerqp*
Armbestuur. Hij vemam, dat er slechts 5
naar haar toegezonden zijn.
De heer DEES: Ja, dat zijn er maar
enkele.
De VOORZITTERUit de cijfers bltfkt
inderdaad, dat er van de hulp der vroedvrouw
weinig gebruik wordt gemaakt. Er wordt
nu bij brjna elke bevalling de hulp van een
dokter ingeroepen. De vroedvrouwen konden
op wachtgeld worden gesteld. Zij zullen even
zeer hier blijven wonen en de menschen die
van bun hulp gediend zijn, kunnen die dan
toch inroepen.
De heer DE VOS merkt op, dat er brj die S
gevallen voor Sluiskil nog komen 33 In de
kom. Daarvoor wordt uitbetaald /2000. Dat
is duur. En een dokter doet bet voor 26.
Zijn dat alle bebandelde gevallen, of zijn die
alleen van het armbestuur?
De VOORZITTER: Naar ik meen alleen
van het Burgerlrjk Armbestuur.
De heer DE VOS: Ik schrok er van, toen
ik die lage cijfers zag.
De heer DE KRAKER: Het is zeer du*u
De heer DE VOS: Voor Sluiskil zou er dit
bezwaar kunnen zijn. dat we niet weten of no
daar een dokter houden, want die er zich g'--
vestigd had is er betrekkelijk spoedig weer
vertrokken en we weten niet hoelang' de than*
benoemde gemeentegeneesheer zullen bt>
houden.
De heer COLSEN meent op grond van
waargenomen gegevens, dat er geen rreen
behoeft te bestaan, dat Sluiskil nog zandfer
geneesheer zal komen. Overigens kunnen dh
dames, al staan ze bij de gemeente op wacht
geld, toch evengoed hun praktijk blflven «ft-
oefenen.
De heer VERLINDE: Is het ook befceM*
hoeveel dat wachtgeld bedraagt?