I Vliegramp nabij Schiphol. Predikbeurten Gemengde Berichten TERNEUZEN, 16 NOVEMBER 1938. examen middenstandsdi pix>ma ZAAMSLAG. RECHTSZAKEN. BIERVLIET. SCHIPPERSKNECHT VERDRONKEN. AUTO TEGEN EEN BOOM ESN OVER DEN KOP. men bier met een proefhallon te maken, om de reactie van de groote bladen en het publiek na te gaan. Misschien zullen de her tog en hertogin van Windsor een tij'd logeeren in Barnwell Manor, het nieuwe buitenhuis van den hertog van Gloucester. Daar zou Edward zijn moeder kunnen ontmoeten, en men zou een familieraad kunnen houden, zonder al te veel aandacht te trekken, wat onvermijdelijk zou zijn, indien hij een bezoek bracht aan Windsor. De publieke reactie zal zeker niet ongunstig zijn, wanneer hij weer naar Engeland terug- komt, om zich hier blijvend te vestigen. Met het sentiment van een groot deel van het Britsche volk achter zich, zou hij verschillen- de dingen tot stand kunnen brengen en pro paganda maken voor plannen, die nu tegen- kanting van de zijde van het publiek onder- vinden. Men zal zich herinneren, dat koning Ed ward op den tienden December 1936 afstand deed van den troon. De crisis begon op den eersten December, toen de bisschop van Brad ford den koning in 't openbaar critiseerde. Sedertdien hebben de Engelsche dagbladen over hem gezwegen. Zijn huwelijk met me- vrouw Simpson, op den derden Jiuni 1937, werd in Engeland slechts zeer kort bericht. Het feit, dat aan zijn persoon opeens aan dacht geschonken wordt, en dat zijn naam weer op de voorpagina's van de dagbladen staat, is zeker een bewijs, dat men officieel de mogelgkheid van zijn terugkeer binnen af- zienbaren tijd emstag overweegt. Koningin Mary heeft een bezoek gebracht aan den hertog en de hertogin van Glouces ter, zoodra zij te Londen teruggekeerd waren. Zooals men weet, had het hertogelijk paar een bezoek gebracht aan den hertog en her togin van Windsor te Parijs. DE AMERIKAANSCHE REACTIE OP DE JODENVERV OLGING. De ambassadeur te Berlijn naar Washington ontboden. Havas meldt dat men in diplomatieke krin- gen te Washington van oordeel is, dat het feit, dat de Amerikaansche ambassadeur te Berlijn naar Washington ontboden is, gelijk staat met een waarsehuwing die ten doel heeft Duitschland te doen begrijpen, dat de behan- deling der Duitsche Joden de betrekkingen tusschen de beide landen in gevaar dreigt te brengen. Men weet nog niet wanneer Wilson uit Berlijn zal vertrekken en hoe lang hij in de Vereenigde Staten zal blijven. ,De anti-semietische maatregelen in Duitsch land hebben in de Vereenigde Staten in breede kringen verontwaardiging en afkeu- ring veroorzaakt, aldus meldt Havas. In som- mige Amerikaansche kringen toestudeert men op het oogenblik de mogelijkheid tot verscher- ping van de boycott van Duitsche goederen, die thans op krachtdadige wijze wordt toe- gepast. Het is zeer waarschij'nlijkdat de maatregelen, die overwogen worden, de Ame rikaansche markt zullen sluiten voor die pro- ducten, die er nog in zouden slagen aldaar door te dringen. Zoo heeft de burgemeester van New York verklaard maatregelen te be- studeeren, teneinide zoo noodig den aankoop van Duitsche producten te kunnen verbieden. Verder hebben zootwel de burgemeester van New York, als de financieele commissie van den Nerw Yorkschen gemeenteraad president Roosevelt verzocht zijn veroordeel'ing en af- schuw uit te spreken over de anti-semietische aanvallen in Duitschland. John Lewis heeft in zijn openingsrede van de eerste conventie van het comite voor in- dustrieele organisatie te Pittsburgh Hitler een woeden'den en bloeddorstlgen wolf genoemd en verklaard, dat de leden van het C. I. O. de regeering zullen steunen, indien deze tegen de jongste wreedheden protesteert. Hoewel te Washington van officieele zijde terughoudendheid wordt getoond, volgt men aandachtig de gebeurtenissen in Duitschland en haar terugslag op de Amerikaansche open- bare meening. Groote hoeveelheden petition- nementen en brieven worden op het Witte EDuis en ook op het ministerde van buiten- landsche zaken ontrvangen. In sommige wordt verbreking der diplomatieke betrekkingen met Duitschland verlangd, andere vragen zelfs nog radicalere maatregelen. In zekere krin gen, aldus Havas, sluit men de mogelijkheid, dat de Amerikaansche regeering in een of anderen vorm haar meening doet kennen, niet uit, doch er schijnt te dien opzichte nog niets besloten te zijn. ALGEMEENE HANDEESKENNIS. DE 25.000e BEZOEKSTER IN 1938 BIJ DE SUNLIGHT FABRIEKEN. Het aantal belangstellenden, dat jaarlijks de Sunlight fabrieken te Vlaardingen een be zoek komt brengen, loopt in de tienduizenden. Dit brengt heel wat drukte in Vlaardingen! Nu was het Donderdag j.l. een zeer bijzondere dag voor Vlaardingen en voor de Sunlight fabrieken, want toen arriveerde de 25.000ste bezoekster van het jaar 1938. De bezoekster, die deze mijlpaal voor de Sunlight fabrieken bereikte, was mej. J. A. Lindenbergh en maakte deel uit van het ge- zelschap van den winkelier A. Spaan te Rotterdam. Na bezichtiging van het interessante be- drijf, waarover het geheele gezelschap opge- togen was, vereenigden de deelnemers zich in het Ontvangstgebouw, waar thee werd aan- geboden. Hier werd medegedeeld, dat mej. J. A. Lindenbergh de 25.000ste bezoekster van dit jaar was. Zij werd hartelijk toegesproken door den heer P. H. A. Hofkamp, lid1 der Directie van de Lever's Zeep Maatschappij, waarbij haar bloemen en een fraai gouden armbandhorloge werden aangeboden. Alle leden van het gezelschap waren aan- genaam verrast en keerden, zeer voldaan over de prettige excursie, weer naar Rotterdam terug. Wij vestigen er de aandacht van onze lezers op, dat voor ieder steeds de gelegenheid be- staat, dit interessante grootbedrijf in groepen van minstens 20 personen te bezichtigen, waartoe men zich kan aanmelden bij de Sun light Fabrieken, Afd. Fabrieksbezoek te Vlaardingen. ON1GEVAL. Hedenmorgen is te Sas van Gent de lood- gieter J. Gommers, in dienst bij den aannemer A. Vemaeve en werkzaam aan een nieuw- bouw op de Stijfselfabriek, van een hoogte van 5 meter gevallen, waarbij hij een rug- wervelfractuur bekwam. In emstigen toestand is hij naar het zieken- huis te Sluiskil vervoerd. Dr. Van Looy ver- leende de eerste geneeskundige hulp. OFBRENGST ZEEUWSCH HULDEBLIJK VOOR CHAMBERLAIN. De opbrengst van de inzameling voor het Zeeuwsch huldeblijk voor Chamberlain be- droeg 1104,06%, verminderd met de onver- mijdelijke kosten een netto bedrag gevende van 1074,97%. Daar de heer Chamberlain den wensch te kennen had gegeven, dat het geld bestead zou worden voor een liefdadig doel, zal dit bedrag worden geschonken aan de Pro vincial Zeeuiwsche vereeniging tot bestrijding der tuberculose om te worden aangewend voor de voorbehoedende behandeling van zui- gelinigen en jonge Zeeuwsche patientjes. Intusschen is bericht ontvangen van den vertegenwoordiger der Maatschappij Zeeland te Londen, dat de huldigingsoorkonde aan den particulier secretaris van den Minister is ter hand gesteld1, waarbij hem werd medegedeeld, dat speciaal uit Nederland den Minister vele s ymp athi eb e tuigingen waren toegezonden, hetgeen door hem op bijzonder hoogen prijs was gesteld1. In OVER SPORT GESPROKEN... den wedistrijd Vlissingen 2Goessche Bij het Dinsdag alhier gehouden examen voor het Middenstandsdiploma, Algemeene Handelskennis, zijn voor het Speciaal-examen geslaagd Mej. M. C. Antheunis te Axel en de heeren M. J. Augusteijn te Kortgene, J. Bal te Hon- tenisse, E. de Bock te Terneuzen, W. Boutens te Goes, J. de Bruijne te Terneuzen, A. M. F. Buijsse te Hulst, H. M. P. Colsen te Sluiskil, A. van Damme te Wolfaartsdijk, J. Deij te Terneuzen, J. A. A. van Duijse te Terneuzen, D. de Guijtenaer te Vogelwaarde, M. J. Haart- sen te Wolfaartsdijk, L. P. van Halst te Wis- senkerke, C. Hangoor en L. Hangoor beiden te Terneuzen, J. G. Harthoom te 's-Heer Arendskerke, W. Heuseveldt te Wissenkerke, J. van't Hoff te Hoek, J. de Jonge te Ierseke, H. de Keizer te Axel, G. C. van Kemseke te Hulst, J. W. Knijff, W. J. Knijff en P. Koop- man alien te Zaamslag, D. C. Krijger te Ier seke, B. C. van der Maale te Wemeldinge, p Ossewaarde te Wolfaartsdijk, J. Poelman en J. Poortvliet heiden te Ierseke, J. K. Pou- wer te Kortgene, P. J. de Regt te Wolfaarts dijk, A. Sanderse te 's-Heer Arendskerke, P. Schouwenaar te Wemeldinge en J. K. Steketee te Wolfaartsdijk. Bij het hedten gehouden examen voor het Speciaal-diploma zijn geslaagd de heeren: J. A. Lijbaart te Biervliet, P. M. van Mee- nen te Axel, J. J. Molegraaf en J. K. Mole- graaf, beiden te Terneuzen, E. B. de Mul te Philippine, P. Oele en A. Risseeuw, beiden te Zaamslag, Oh. H. A. Rottier te St. Jansteen, M. E. Temmerman te Waterlandkerkje, P. J. Visser te Oadzand en J. de Zeeuw te Ter neuzen. Voor het volledig examen slaagden heden de heeren: H. J. Bak te Wissenkerke, F. A. Chris- tiaansen te Oostburg, M. A. M. Fermont te Sas van Gent, A. P. be Feijter te Hoek, J. M. van Helsland te Hulst, A. M. Th. van Jole te Hontenisse en I. J. van Kampen te Oostburg. De examens worden voortgezet. MIST. Tijdens den mist der laatste dagen onder- vond de Prov. Stoombootdienst vertraging op zijn geregelde verbindingen. Het Eng. s.s. ,,Southwick", metende 600 ton, liep hedenmiddag te ongeveer ebn uur, tengevolge der dichtheid bij fort Rammekens aan den grond. Sleepbooten zijn derwaarts vertrokken voor mogelijke hulpverleening. Boys had een der Goessche spelers het onge- luk een been te breken, waama de ontmoe- ting ongeveer 18 minuten voor het einde werd gestaakt. Op advies van dokter Ten Have werd hij per zieken-aufco naar het ziekenhuis ,,Bethesda'" vervoerd. iReeds in de eerste helft moest de hulp van dokter Ten Have worden ingeroepen, daar een andere Goessche speler hij een botsing een der ribben had gekneusd, wat hem van verder medespelen uitsloot. De leiding van scheidsrechter Versprilte was van dien aard, dat de wedstrijd een aan- fluiting is geworden voor de sport. Keer op keer namen de spelers een dreigende houding aan en versohiliende malen werd nagetrapt. zonder dat de scheidsrechter hiertegen optrad, (Vlis®. Crt.) Gevonden voorwerpen. Bij den gemeente-veldwachter alhier zijn als gevonden gedeponeerd: een portemonnaie met inhoud, een nieuw kinderlaarsje en een heerenrijwiel. Rechthebbenden vervoegen zich aldaar. Van buiten is het nog niet klaar. We ver- nemen, dat op aanwijzing van de schoonheids- coriimissie dit zoodanig zal worden, dat het oude op de juiste wijze bewaard zal worden, wat voor het dorp van blijvende waarde werd geacht. DONDERDAG 17 NOVEMBER 1938. Gereformeerde Gemente. TERNiEIUZEN. 6 u., Ds. Van de Berge, van Krabbendijke. DE STRAFZAAK TEGEN SOMMELING. De advocaat-generaal bij den Hoogen Raad, mr. Rombach, heeft Maandag conclusie ge- nomen in de strafzaak tegen den heer Som- meling. Het cassatieberoep was aangeteekend door den ambtenaar van het O. M. bij het kanton- gerecht te 's Gravenhage en is gericht tegen een vonnis van den kantonrechter, die den heer Sommeling, terecht staande wogens het zonder vergunning onderhouden van een auto- busdienst Den Haag.Rotterdam, van rechts- vervolging had ontslagen. De kantonrechter had zich namelijk vereenigd met de zienswijze van mr. G. de Grooth, den raadsman van den heer Sommeling, dat artikel 2 van het Regle- ment Autovervoer Personen waarin verbo- den wordt herhaaldelijk met een motorrijttuig tegen vergoeding personen te vervoeren of te doen vervoeren onverbindend is, omdat dit artikel niet overeenkomt met de machtigings- wet van 29 November 1935 (Bezuinigihgs- wet). lOp 7 November is in de cassatiezaak voor den Hoogen Raad pleidooi gehouden. Maan dag was het woord aan den advocaat-gene raal. (Mr. Rombach concludeerde tot vemietiging van het vonnis van den kantonrechter, straf- baarverklaring van den heer Sommeling en veroordeeling tot een geldboete van jf 5 subs. 1 dag hechtenis. Het oude stadhuis heeft, meldt de Midd. Crt., zijn nieuwe bestemming bereikt. Onder den naam ,,Het Oude Raadhuis" zal het blij ven voortbestaan als cafe en concertzaal. Vrijdagavond waren de verschillende vereeni- gingen, die geregeld in de ,,oude school" haar uitvoeringen gaven, door den heer Faas-Wil- lemsen uitgenoodigd, om met de nieuwe zaal kennis te maken. De zangvereeniging Excel sior" en de Concordioband verleenden haar rtiedewerking. De kennismaking viel erg mee. Het ver- schil met de ,,oude school" is wel erg groot. De aankleed'ing van het nieuwe is erg huise- lijk, iwat een gezellige sfeer schept. DE WILDE BUSDI EN STEN. De president van de- rechtbank te Amster dam, Mr. A. J. van Royen, heeft Dihsdagmor- gen vonnis gewezen in acht korte gedingen, aanhangig gemaakt door de Nederlandsche Spoorwegen tegen wilde autobusdiensten, en de stopzetting van deze acht cEiensten gelast. Verboden zijn de Nederlandsche Uriie N.V. (Pool), die een busdienst onderhield tusschen Amsterdam en Utrecht, AmsterdamAm- hem, Utrecht—Arnhem en AmsterdamAnt- werpen (in het laatste geval werd de dienst tot de grens verboden), Schouten's Gentrale (Zilvermeeuw) rijdende tusschen Amsterdam en Antwerpen, de Meergarage (P. C. Nie), die van Amsterdam op Dusseldorp rijdt, Peli- kaan Tours (J. C. van Zoelen), welke een dienst onderhoudt van Amsterdam naar Maas tricht, Unah Meys touringscars, rjjdende van Amsterdam en Rotterdam, reisbureau v.h. A. J. Holthuysen (AmsterdamDen Haag), De Harde's tours n.v. (AmsterdamApeldoorn), garagebedrijf Talma (AmsterdamNijmegen en Den Holder^Rotterdam). Voorts was voor Dinsdag wederom een nieuw kort geding aanhangig gemaakt tus schen de Vergeet-mij-niet Tours, welke maat schappij een dienst tusschen Amsterdam en IJmuiden onderhoudt. Er is in deze zaak niet gepleit en do president zal hierin morgen uit- spraak doen. DjC. 3 ..IJsvogel" verongelukt. Zes dooden. Een ontzettend vliegongeluk is Maandag- avond tegen 7 uur op drie kilometer afstand van Schiphol in het zicht van de verlige haven derhalve geschiedde IJsvogel", de PH-ARY van de K.L.M., heeft, meldt het Han- delsblad, komende van Berlijn, vermoedelijk bij een poging om een mistbank te ontiwijken en koers op de lichtbakens te nemen, den bodem van den Riekerpolder geraakt. Nog eenige honderden meters schoof het toestel over de weilanden; motoren, schroefbladen en wielen knapten af en vlogen in het rond, de cabine knapte middendoor. Een geweldige ravage. Dwars Over een sloot bleef de ,,IJs- vogel" steken. Volgens de laatste berichten heeft men ge- constateerd, dat er zes inzittenden gedood en elf gewond zijn, waarvan drie ernstig. Er bevonden zich aan boord 19 personen: 14 passagiers en 5 leden der bemanning. Van de 14 passagiers waren er 4 voor Amsterdam en 10 voor Engeland bestemd. Gezagvoerder was de bekende vlieger J. J. E. Duimelaar en als tweede bestuurder vloog met een bijzondere missie: het testen van een nieuw instrument kapitein W. van Gemeren, commandant van de Vliegschool Soesterberg, mee; verder waren aan boord W. J. van Huut, mecanicien, C. J. W. Surber, marconist en de heer Eys als steward. De heeren Duimelaar, Van Gemeren, Van Huut en Surber zijn gedood; de heer Eys is licht gewond. Van de passagiers kwamen er twee om het leven, t.w. de d'ames mej. Schnei der Desnizsci en mevrouw Weidemann, heiden uit Duitschland. Onder de passagiers waren geen Nederlan- ders. Er bevonden zich 9 Duitschers, 4 En- gelschen (de heeren Ingram, Cleymann, Fair- clough en Muller) en 1 Tsjech aan boord. Alle dooden en gewonden zijn naar het Wilhelminagasthuis te Amsterdam overge- bracht. Wrakstukken over honderden meters verspreid. Toen men te hulp snelde lag het deerlijk ge- havende toestel dwars over de schaarsloot tusschen de gemeente-weilanden, welke ge- pacht zijn door de heeren G. de Vries en A. de Boer. De heer De Vries zeide ons: Ik hoorde een slag alsof twee auto's met groote vaart op elkaar gereden waren. Ik liep naar buiten en zag het vliegtuig liggen. Slechts heel enkele personen zijn ooggetuige van de ramp geiweest. Maar veel kunnen zij ook al niet verklaren. De machine was reeds boven Schiphol geweest, doch keerde terug naar den stadsrand, omdat er een mistbank boven het vliegveld hing. Boven den stads rand maakte de „Usvogel" een bocht'om weer koers te zetten naar Schiphol. Toen verloor de machine hoogte. Men hoorde kort achter elkaar twee klappen: de machine stiet op den grond, twee maal, gleed een paar honderd meter over de weilanden, daarbij twee sloo- ten passeerend en bleef tegen den rand van de derde sloot steken, maakte een heelen slag om en kwam met den neus te staan in de richting van den zoo juist afgelegd'en weg. Inmiddels waren onderweg de schroefbladen motoren, wielen van den romp afgevlogen, de cabine was middendoor gebroken, de rechter- zijwand opengereten Weldra kwamen van de omliggende lande- rijen en ook van den op pl.m. 500 M. afstand gelegen nieuwjen weg naar Schiphol en Den Haag mnschen toeloopen om te helpeif. Ook op den Sloterweg en de Sloterkade had men, ondanks de reeds ingetreden diepe donkerte, de DC 3 plotseling zien afglijden en verdwij- nen en overal groepten menschenmenigten samen om de bange vraag te bespreken: wat zou er gebeurd zijn? iPer brandmelder en per telefoon werden de eerste hulpdiensten gewaarschuwdde G.G.D. rukte uit met vijf ambulance-auto's, de brand- weer zond een aantal voertuigen, de politie verscbeen met een sterke macht en met eenige uitrukauto's. Het was in de dichte duisternis een moei- lijke, een zware tocht om van den nieuwen weg af dwars door de modderige polderlanden de plaats van de ramp (links van den weg, van Amsterdam af gerekendj te bereiken. De wielen der ambulance-auto's, der politiewa- gens en -motoren zaten herhaaldelijk diep in den slappen bodem, men slipte in breede, gladde voren, maar bet gelukte ten slotte bij het vliegtuigrwrak, glimmend in de stralen der auto-lampen, te komen. Breed en zwaar lag de machine over de sloot, de vleugels vrijwel geheel rustend op de beide slootranden, het voorste deel van den afgebroken romp, hoog opstekend boven het land, de staart aan den anderen kant van de sloot omgeknakt. Een jammerlijk gevelde reus, een ruwe ruine, een samengeklapt kaartenhuis. Een interieur van verwrongen metaal, gescheurd leer, vernielde stoelen. Twee passagiers schijnen erin geslaagd1 te zijn uit het toestel te springen, terwijl het in ontembare vstart voortschoof over het land. Wi'aar waren zij gebleven? Enkele andere personen zijn uit de machine geslingerd. Men vond een slachtoffer in een sloot, twee anderen in het veld, ver weg ge slingerd. Moeilijk was het zoeken bij het schaarsche licht van enkele looplaanpen en de koplan- taarns van ambulance-wagens en politie- auto's. Er heerschte aanvankelijk dan ook veel angstige, beklemmende verwarring. Men wist nog niet hoeveel menschen aan boord waren geweest, wie er nog vastgeklemd zaten in de verwrongen wrakstukken. Uit den hemel straalde beel geen licbt neer. Mistbanken trokken over de omliggende velden, als een drukkend leed lag over alien de oifwetendheid omtrent den juisten omvang van den ramp. Om half acht kon een groep brandweerlie- den onder bevel van den brandimeester Hil, beginnen het wrak van de IJsvogel" te door- zoeken, belemmeringen weg te breken, door te dringen tot het verwoeste interieur. Gelukkig was er geen brand ontstaan en zoo kon men zonder gevaar overal komen en zoeken. Van Schiphol was inmiddels hulp gekomen, tal van personen uit de omgeving hielpen hard mee met het reddingswerk. Op Schiphol. Ook op Schiphol had men natuuirlijk onmid- dellijk bemerkt, dat de „UsvogeI" niet nor- maal kon binnen komen. Van de aanwezige vliegmenschen vernamen wij de volgende bijzonderheden: Jan Duime laar, de gezagvoerder van da IJsvogel" was met de ..IJsvogel" iets te laat. Hij kwam uit Berlijn, maar toen hij boven het vliegveld ver- scheen, kon hij nog niet landen, omdat de „Oeverzwaluw" op het veld stond. „>Mag ik thans op het radiobaken liet de vlieger vragen. /Waarap hij het bevestigende antwoord kreeg. iHet was geen slecht weer, een beetje heiig, maar niet z66, dat het htolerljjk was. iEn Duimelaar draaide zijn „Usvogel" in de bocht en verdween even, uit het gezicht. Kwam niet terug Verbazing overgaande in angst! Daar moest iets gebeurd zijn. 'En de jobstijding Het zich niet wachten... Het heele apparaat werd in werking gezet, elke dienst er op afgestuurd, maar het duurde lang, heel lang eer er eenige berichten bin- nenkwamen. Totdat... ja er waren zeker vijf dooden! Jam Duimelaar zelf niet hij was zwaar gewond was uit het toestel geslingerd. Rapt. Van Gemeren wel; die vloog als hulp- piloot mede hij was commandant van de vliegschool Soesterberg de mecano en de marconist ook dood. En twee passagiers, maar het konden er ook drie zijn... Bij het wrak ging inmiddels het reddings wer'k met voile kraoht voort. Slachtoffers wer den uit de practisch in tweeen gevouwen en middendoor gebroken' cabine en cockpit te voorachijn gehaald, gewonden, dooden. Het werk stond onder leiding van den heer G. Spit, chef van den technischeu dienst van de K.L.M. Men -telde de namen van de passa- gierslijst, vergeleek die met de rapporten van den G.G.D., van de politic. Lang bleef er onzekerheid heerschen. Men dregde de slooten af op zoek naar slacht offers. [Mjen vond op honderden meters afstand van het wrak een der beide motoren, een stuk van den rechtervleugel, het rechterwiel. Naast de machine lag het linkerwiel, afgebroken, in de sloot. Te 8 uur werd nog een man dood' uit het wrak bevrijd, om kwart voor negen weer 6en de laatste vermisten? Neen, de becijferingen klopten niet. Er zou nog een persoon niet gevonden zijn. Opnieuw gaat men zoeken, maar althans voorloopig tever- geefs. Ambulance-auto's rijden weg met hun droe ven last. Men moet de wagens duwen om ze dwars door de modder op gang te krrjgen, op de ergste plekken van den slappen bodem komen hulpvaardige handen planken leggen, bij een dam in een dwarssloot worden brand- wachts met lantarens geposteerd, Op het weiland staan de brancards met de slachtoffers onder lakens. Doktoren gaan rond, onderzoeken de menschen. Dan worden de deuren der ambulance-auto's opengewor- pen, de draagharen met vereende krachten optgeheven, naar binnen geschoven. Weg rijdt de wagen naar het Wilhelmina-gasthuis. Koperen helmen van brandwachts duiken in en uit de cabine-resten, lichtbundels boren zich in de verwoeste ingewanden van de Douglas, kan men nog iemand ontdekken? Nerveuze spanning blijft ook als uren snel vergaan en de berichten, links en rechts, blij ven elkaar tegenspreken. Op den Haagschen weg staan lange rijen auto's en honderden belangstellenden ge- schaard, maar er is daar niets te zien. Vol lof zijn de autoriteiten voor de hulp der buurt- bewoners, die helpen brancards dragen, lam- pen vasthouden, planken leggen op het dras- sige land. Bagage, kleedingstUkken, brieven, kranten werden uit het wrak gehaald. Een bril, een tasch een boek koffers, valiezen een plaid, een kussen Neen er is verder niets in of om het wrak te vinden, constateert men om tien uur. Maar de onzekerheid duurt niettemin voort, want men "blijft edn persoon vermissen en men zegt, dit is de piloot, Jan Duimelaar. Aan vankelijk werd aangenomen, dat hij tot de reeds geborgen zwaar geworden behoorde, maar helaas i men vemeemt uit de stad, dat hij niet bij die gewonden is. En het vermoeden rijst, dat hij uit het vliegtuig geslingerd en omgekomen is. Maar neen nog gaat een uur voorbij en dan vindt men de afgebroken cockpit en Dui melaar beklemd tusschen de wrakstukken gestorven toen hij zijn machine veilig wilde binnenloodsen. Een ontzettende slag voor de luohtvaart, voor Schiphol, voor de K.L.M. Men zaagt zijn lichaam uit en het stoffelijk overschot wordt snel geborgen. Het verscbeiden van gezagvoerder Jan J. E. Duimelaar is een der zwaarste slagen, welke de Nederlandsche luchtvaart heeft getroffen. Zijn loopbaan als vlieger begon in 1921, toen hij te Soesterberg leerling-vlieger werd. Hij ontving zijn opleiding van P. v .d. Griendt en kapitein Versteegh. Na zijn promotie tot ser- geant-vlieger werd hij het eerst bekend bij de eerste luchtrace over Nederland, ter gelegen heid van de LTcar te Rotterdam, waarbij hij den tweeden prijs behaalde. In datzelfde jaar kwam hij gedurende drie weken op Schiphol om bij de K.L.M. proef te vliegen, terwijl hij in 1923 in het K.L.M.corps werd opgenomen. 'E>e heer Duimelaar is een der pioniers van de Indie-route. Bekend is zijn Kerstpostvlucht naar Indie in December 1928 met den heer Frijns als tweede bestuurder. Hartje winter vloog hij door Midden-Europa, maakte een noodlanding bij Erfurt wegens ijsafzetting op de vleugels, had groote moeite met de moto ren, die in de koude nog met de hand gestart moesten worden, vloog door naar Batavia en kwam met de Nieuwjaarspost terug. Duimelaar maakte 25 Indie-vluchten, waar van 24 als gezagvoerder. Vooral in de begin- jaren heeft hij zeer zware reizen moeten ma ken en daarbij bewezen een der grootste steunpilaren van het K.LM.-pilotencorps te zijn. Weinigen der vliegers waren bemind als hij, vooral ook bij de leerling-vliegers, welke hij bij tientallen crp de Douglas-vliegtuigen heeft opgeleid. In 1935 ontving Duimelaar het onderscheddingsteeken voor 12%jarigen dienst bij de K.L.M De plaats, die door zijn heen- gaan ds opengevallen, zal niet te vervullen zijn. Zondagmidda'g lag schipper S. Smit van Tolbert in het Warffumerdiep te Warffum, pulp te lossen bij de boerderij van den heer H. Dijkstra. Toen de schipper naar binnen ging om af 'te rekenen, verzocht hij zijn 28- jarigen knecht om in dien tijd het schip te keeren. By deze manoeuvre is de knecht te water geraakt en verdronken. Eenigen tijd later is het lijk opgehaald. EEN DRIEVOUIJIG 41" BILE I'M. Maandag vierde mej. A. Smit te Ulrum haar 70sten verjaardag. Een zeldzaam feit is het, dat zij dezen dag drie gouden en een zilveren jubileum viert. IVijftig jaar geleden is zij korfloopster voor den bakker aldaar en melkventster gewor den, terwijl zij tevens het ambt van dorpom- roepster aanvaardde. Tevens is het vijfen- twintig jaar geleden, dat zij de betrekking van telegrambestelster aanvaardde. Al deze functies worden nog doo.r haar waargenomen. EEN 100-JARIGE. De wed. C. van RijswijkOBrekelmans te Berkel-Ehschot bij THburg heeft Zondag haar lOOsten verjaardig gevierd. Op den morgen van haar feestdag bracht zij per auto een be zoek aan de kerk. DE PLUNDERINGEN IN EEN VACANTIE- KOLONIE TE ETTEN. De marechaussee te Etten heeft twee man- nen, Van R. en M„ uit Princenhage Van R. is geen on'bekende voor de politie ge- arresteerd. Zij worden verdacht van de plun- deringen en vernielingen in een IsraSlistische vacantiekolonie te Etten. TOONEELGEZELSCHAP IN DEN SLOOT. Het Nederlandsch Volkstooneel is Zater- dagmlddag aan een groot gevaar ontsnapt, toen de auto van het gezelschap op den Zui- derzeestraatwag onder Oldebroek door het leegloopen van een achterband in een sloot terecht kiwam. De wagen bevntte zes personen. De heer Will em Goossens bestuurde de auto en wist door tegenwoordigheid van geest een ernstig ongeluk te voorkomen. Het gezelschap was op weg naar Meppei. waar het een middag- en een avondvoorstei- ling zou geven. Ten gevolge van het onge- val, moest de middagvoorstelling vervallen. De avondvoorstelling heeft echter normaal voortgang gevonden. De auto is later gelicht. BRAND BIJ UITGEVERSMAATSCHAPPIJ TE DOETTNOHEM. Zondagmorgen is brand uitgebroken in de gebouwen van de uitgeversmaatschappij C. Misset te Doetinchem. Dank zij het actieve optreden der brand- weer siaagde men erin, de hevige vuurzee te beperken tot de magazijnafdeeling en het teekenleslokaal. De administratie-afdeeling kreeg groote waterschade. Na ongeveer twee uur was men den brand, welke vermoedelijk door kortsluiting is ont staan, volledig meester. Verzekering dekt de aanzienlijke schade. Het bedrijf zal normalen voortgang kunnen vinden. Zondagmiddag omstreeks 12 uur reed op den rijksstraatweg te Teuge, onder de ge- meente Twello, een auto met vier inzittenden, alien afkomstig uit Den Haag en op weg naar Elnschede, door tot nu toe onbekende oorzaak tegen een der langs den weg staande boomen. De wagen botste vervolgens tegen een volgenden boom en sloeg daarna over den kop. Van de vier inzittenden kwamen er drie, waaronder de bestuurder de heer L. A., goed af, zij liepen slechts lichte verwondingen op. De echt'genoote van den heer L. A. echter kreeg zware verwondingen aan het hoofd. Dokter Ter Haar Romeny uit Twello, die zeer spoedig ter plaatse was, heeft mevrouw

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1938 | | pagina 2