I
Vliegramp nabij Schiphol.
Predikbeurten
Gemengde Berichten
TERNEUZEN, 16 NOVEMBER 1938.
examen middenstandsdi pix>ma
ZAAMSLAG.
RECHTSZAKEN.
BIERVLIET.
SCHIPPERSKNECHT VERDRONKEN.
AUTO TEGEN EEN BOOM ESN OVER
DEN KOP.
men bier met een proefhallon te maken, om
de reactie van de groote bladen en het
publiek na te gaan. Misschien zullen de her
tog en hertogin van Windsor een tij'd logeeren
in Barnwell Manor, het nieuwe buitenhuis van
den hertog van Gloucester. Daar zou Edward
zijn moeder kunnen ontmoeten, en men zou
een familieraad kunnen houden, zonder al te
veel aandacht te trekken, wat onvermijdelijk
zou zijn, indien hij een bezoek bracht aan
Windsor.
De publieke reactie zal zeker niet ongunstig
zijn, wanneer hij weer naar Engeland terug-
komt, om zich hier blijvend te vestigen. Met
het sentiment van een groot deel van het
Britsche volk achter zich, zou hij verschillen-
de dingen tot stand kunnen brengen en pro
paganda maken voor plannen, die nu tegen-
kanting van de zijde van het publiek onder-
vinden.
Men zal zich herinneren, dat koning Ed
ward op den tienden December 1936 afstand
deed van den troon. De crisis begon op den
eersten December, toen de bisschop van Brad
ford den koning in 't openbaar critiseerde.
Sedertdien hebben de Engelsche dagbladen
over hem gezwegen. Zijn huwelijk met me-
vrouw Simpson, op den derden Jiuni 1937,
werd in Engeland slechts zeer kort bericht.
Het feit, dat aan zijn persoon opeens aan
dacht geschonken wordt, en dat zijn naam
weer op de voorpagina's van de dagbladen
staat, is zeker een bewijs, dat men officieel
de mogelgkheid van zijn terugkeer binnen af-
zienbaren tijd emstag overweegt.
Koningin Mary heeft een bezoek gebracht
aan den hertog en de hertogin van Glouces
ter, zoodra zij te Londen teruggekeerd waren.
Zooals men weet, had het hertogelijk paar
een bezoek gebracht aan den hertog en her
togin van Windsor te Parijs.
DE AMERIKAANSCHE REACTIE OP DE
JODENVERV OLGING.
De ambassadeur te Berlijn naar
Washington ontboden.
Havas meldt dat men in diplomatieke krin-
gen te Washington van oordeel is, dat het
feit, dat de Amerikaansche ambassadeur te
Berlijn naar Washington ontboden is, gelijk
staat met een waarsehuwing die ten doel heeft
Duitschland te doen begrijpen, dat de behan-
deling der Duitsche Joden de betrekkingen
tusschen de beide landen in gevaar dreigt te
brengen. Men weet nog niet wanneer Wilson
uit Berlijn zal vertrekken en hoe lang hij in
de Vereenigde Staten zal blijven.
,De anti-semietische maatregelen in Duitsch
land hebben in de Vereenigde Staten in
breede kringen verontwaardiging en afkeu-
ring veroorzaakt, aldus meldt Havas. In som-
mige Amerikaansche kringen toestudeert men
op het oogenblik de mogelijkheid tot verscher-
ping van de boycott van Duitsche goederen,
die thans op krachtdadige wijze wordt toe-
gepast. Het is zeer waarschij'nlijkdat de
maatregelen, die overwogen worden, de Ame
rikaansche markt zullen sluiten voor die pro-
ducten, die er nog in zouden slagen aldaar
door te dringen. Zoo heeft de burgemeester
van New York verklaard maatregelen te be-
studeeren, teneinide zoo noodig den aankoop
van Duitsche producten te kunnen verbieden.
Verder hebben zootwel de burgemeester van
New York, als de financieele commissie van
den Nerw Yorkschen gemeenteraad president
Roosevelt verzocht zijn veroordeel'ing en af-
schuw uit te spreken over de anti-semietische
aanvallen in Duitschland.
John Lewis heeft in zijn openingsrede van
de eerste conventie van het comite voor in-
dustrieele organisatie te Pittsburgh Hitler een
woeden'den en bloeddorstlgen wolf genoemd
en verklaard, dat de leden van het C. I. O. de
regeering zullen steunen, indien deze tegen de
jongste wreedheden protesteert.
Hoewel te Washington van officieele zijde
terughoudendheid wordt getoond, volgt men
aandachtig de gebeurtenissen in Duitschland
en haar terugslag op de Amerikaansche open-
bare meening. Groote hoeveelheden petition-
nementen en brieven worden op het Witte
EDuis en ook op het ministerde van buiten-
landsche zaken ontrvangen. In sommige wordt
verbreking der diplomatieke betrekkingen
met Duitschland verlangd, andere vragen zelfs
nog radicalere maatregelen. In zekere krin
gen, aldus Havas, sluit men de mogelijkheid,
dat de Amerikaansche regeering in een of
anderen vorm haar meening doet kennen,
niet uit, doch er schijnt te dien opzichte nog
niets besloten te zijn.
ALGEMEENE HANDEESKENNIS.
DE 25.000e BEZOEKSTER IN 1938 BIJ DE
SUNLIGHT FABRIEKEN.
Het aantal belangstellenden, dat jaarlijks
de Sunlight fabrieken te Vlaardingen een be
zoek komt brengen, loopt in de tienduizenden.
Dit brengt heel wat drukte in Vlaardingen!
Nu was het Donderdag j.l. een zeer bijzondere
dag voor Vlaardingen en voor de Sunlight
fabrieken, want toen arriveerde de 25.000ste
bezoekster van het jaar 1938.
De bezoekster, die deze mijlpaal voor de
Sunlight fabrieken bereikte, was mej. J. A.
Lindenbergh en maakte deel uit van het ge-
zelschap van den winkelier A. Spaan te
Rotterdam.
Na bezichtiging van het interessante be-
drijf, waarover het geheele gezelschap opge-
togen was, vereenigden de deelnemers zich in
het Ontvangstgebouw, waar thee werd aan-
geboden. Hier werd medegedeeld, dat mej. J.
A. Lindenbergh de 25.000ste bezoekster van
dit jaar was. Zij werd hartelijk toegesproken
door den heer P. H. A. Hofkamp, lid1 der
Directie van de Lever's Zeep Maatschappij,
waarbij haar bloemen en een fraai gouden
armbandhorloge werden aangeboden.
Alle leden van het gezelschap waren aan-
genaam verrast en keerden, zeer voldaan over
de prettige excursie, weer naar Rotterdam
terug.
Wij vestigen er de aandacht van onze lezers
op, dat voor ieder steeds de gelegenheid be-
staat, dit interessante grootbedrijf in groepen
van minstens 20 personen te bezichtigen,
waartoe men zich kan aanmelden bij de Sun
light Fabrieken, Afd. Fabrieksbezoek te
Vlaardingen.
ON1GEVAL.
Hedenmorgen is te Sas van Gent de lood-
gieter J. Gommers, in dienst bij den aannemer
A. Vemaeve en werkzaam aan een nieuw-
bouw op de Stijfselfabriek, van een hoogte
van 5 meter gevallen, waarbij hij een rug-
wervelfractuur bekwam.
In emstigen toestand is hij naar het zieken-
huis te Sluiskil vervoerd. Dr. Van Looy ver-
leende de eerste geneeskundige hulp.
OFBRENGST ZEEUWSCH HULDEBLIJK
VOOR CHAMBERLAIN.
De opbrengst van de inzameling voor het
Zeeuwsch huldeblijk voor Chamberlain be-
droeg 1104,06%, verminderd met de onver-
mijdelijke kosten een netto bedrag gevende
van 1074,97%. Daar de heer Chamberlain den
wensch te kennen had gegeven, dat het geld
bestead zou worden voor een liefdadig doel,
zal dit bedrag worden geschonken aan de Pro
vincial Zeeuiwsche vereeniging tot bestrijding
der tuberculose om te worden aangewend
voor de voorbehoedende behandeling van zui-
gelinigen en jonge Zeeuwsche patientjes.
Intusschen is bericht ontvangen van den
vertegenwoordiger der Maatschappij Zeeland
te Londen, dat de huldigingsoorkonde aan den
particulier secretaris van den Minister is ter
hand gesteld1, waarbij hem werd medegedeeld,
dat speciaal uit Nederland den Minister vele
s ymp athi eb e tuigingen waren toegezonden,
hetgeen door hem op bijzonder hoogen prijs
was gesteld1.
In
OVER SPORT GESPROKEN...
den wedistrijd Vlissingen 2Goessche
Bij het Dinsdag alhier gehouden examen
voor het Middenstandsdiploma, Algemeene
Handelskennis, zijn voor het Speciaal-examen
geslaagd
Mej. M. C. Antheunis te Axel en de heeren
M. J. Augusteijn te Kortgene, J. Bal te Hon-
tenisse, E. de Bock te Terneuzen, W. Boutens
te Goes, J. de Bruijne te Terneuzen, A. M. F.
Buijsse te Hulst, H. M. P. Colsen te Sluiskil,
A. van Damme te Wolfaartsdijk, J. Deij te
Terneuzen, J. A. A. van Duijse te Terneuzen,
D. de Guijtenaer te Vogelwaarde, M. J. Haart-
sen te Wolfaartsdijk, L. P. van Halst te Wis-
senkerke, C. Hangoor en L. Hangoor beiden
te Terneuzen, J. G. Harthoom te 's-Heer
Arendskerke, W. Heuseveldt te Wissenkerke,
J. van't Hoff te Hoek, J. de Jonge te Ierseke,
H. de Keizer te Axel, G. C. van Kemseke te
Hulst, J. W. Knijff, W. J. Knijff en P. Koop-
man alien te Zaamslag, D. C. Krijger te Ier
seke, B. C. van der Maale te Wemeldinge,
p Ossewaarde te Wolfaartsdijk, J. Poelman
en J. Poortvliet heiden te Ierseke, J. K. Pou-
wer te Kortgene, P. J. de Regt te Wolfaarts
dijk, A. Sanderse te 's-Heer Arendskerke, P.
Schouwenaar te Wemeldinge en J. K. Steketee
te Wolfaartsdijk.
Bij het hedten gehouden examen voor het
Speciaal-diploma zijn geslaagd de heeren:
J. A. Lijbaart te Biervliet, P. M. van Mee-
nen te Axel, J. J. Molegraaf en J. K. Mole-
graaf, beiden te Terneuzen, E. B. de Mul te
Philippine, P. Oele en A. Risseeuw, beiden te
Zaamslag, Oh. H. A. Rottier te St. Jansteen,
M. E. Temmerman te Waterlandkerkje, P. J.
Visser te Oadzand en J. de Zeeuw te Ter
neuzen.
Voor het volledig examen slaagden heden de
heeren:
H. J. Bak te Wissenkerke, F. A. Chris-
tiaansen te Oostburg, M. A. M. Fermont te
Sas van Gent, A. P. be Feijter te Hoek, J. M.
van Helsland te Hulst, A. M. Th. van Jole te
Hontenisse en I. J. van Kampen te Oostburg.
De examens worden voortgezet.
MIST.
Tijdens den mist der laatste dagen onder-
vond de Prov. Stoombootdienst vertraging op
zijn geregelde verbindingen.
Het Eng. s.s. ,,Southwick", metende 600
ton, liep hedenmiddag te ongeveer ebn uur,
tengevolge der dichtheid bij fort Rammekens
aan den grond. Sleepbooten zijn derwaarts
vertrokken voor mogelijke hulpverleening.
Boys had een der Goessche spelers het onge-
luk een been te breken, waama de ontmoe-
ting ongeveer 18 minuten voor het einde werd
gestaakt. Op advies van dokter Ten Have
werd hij per zieken-aufco naar het ziekenhuis
,,Bethesda'" vervoerd.
iReeds in de eerste helft moest de hulp van
dokter Ten Have worden ingeroepen, daar een
andere Goessche speler hij een botsing een der
ribben had gekneusd, wat hem van verder
medespelen uitsloot.
De leiding van scheidsrechter Versprilte
was van dien aard, dat de wedstrijd een aan-
fluiting is geworden voor de sport. Keer op
keer namen de spelers een dreigende houding
aan en versohiliende malen werd nagetrapt.
zonder dat de scheidsrechter hiertegen optrad,
(Vlis®. Crt.)
Gevonden voorwerpen.
Bij den gemeente-veldwachter alhier zijn
als gevonden gedeponeerd: een portemonnaie
met inhoud, een nieuw kinderlaarsje en een
heerenrijwiel.
Rechthebbenden vervoegen zich aldaar.
Van buiten is het nog niet klaar. We ver-
nemen, dat op aanwijzing van de schoonheids-
coriimissie dit zoodanig zal worden, dat het
oude op de juiste wijze bewaard zal worden,
wat voor het dorp van blijvende waarde werd
geacht.
DONDERDAG 17 NOVEMBER 1938.
Gereformeerde Gemente.
TERNiEIUZEN. 6 u., Ds. Van de Berge, van
Krabbendijke.
DE STRAFZAAK TEGEN SOMMELING.
De advocaat-generaal bij den Hoogen Raad,
mr. Rombach, heeft Maandag conclusie ge-
nomen in de strafzaak tegen den heer Som-
meling.
Het cassatieberoep was aangeteekend door
den ambtenaar van het O. M. bij het kanton-
gerecht te 's Gravenhage en is gericht tegen
een vonnis van den kantonrechter, die den
heer Sommeling, terecht staande wogens het
zonder vergunning onderhouden van een auto-
busdienst Den Haag.Rotterdam, van rechts-
vervolging had ontslagen. De kantonrechter
had zich namelijk vereenigd met de zienswijze
van mr. G. de Grooth, den raadsman van den
heer Sommeling, dat artikel 2 van het Regle-
ment Autovervoer Personen waarin verbo-
den wordt herhaaldelijk met een motorrijttuig
tegen vergoeding personen te vervoeren of te
doen vervoeren onverbindend is, omdat dit
artikel niet overeenkomt met de machtigings-
wet van 29 November 1935 (Bezuinigihgs-
wet).
lOp 7 November is in de cassatiezaak voor
den Hoogen Raad pleidooi gehouden. Maan
dag was het woord aan den advocaat-gene
raal.
(Mr. Rombach concludeerde tot vemietiging
van het vonnis van den kantonrechter, straf-
baarverklaring van den heer Sommeling en
veroordeeling tot een geldboete van jf 5 subs.
1 dag hechtenis.
Het oude stadhuis heeft, meldt de Midd.
Crt., zijn nieuwe bestemming bereikt. Onder
den naam ,,Het Oude Raadhuis" zal het blij
ven voortbestaan als cafe en concertzaal.
Vrijdagavond waren de verschillende vereeni-
gingen, die geregeld in de ,,oude school" haar
uitvoeringen gaven, door den heer Faas-Wil-
lemsen uitgenoodigd, om met de nieuwe zaal
kennis te maken. De zangvereeniging Excel
sior" en de Concordioband verleenden haar
rtiedewerking.
De kennismaking viel erg mee. Het ver-
schil met de ,,oude school" is wel erg groot.
De aankleed'ing van het nieuwe is erg huise-
lijk, iwat een gezellige sfeer schept.
DE WILDE BUSDI EN STEN.
De president van de- rechtbank te Amster
dam, Mr. A. J. van Royen, heeft Dihsdagmor-
gen vonnis gewezen in acht korte gedingen,
aanhangig gemaakt door de Nederlandsche
Spoorwegen tegen wilde autobusdiensten, en
de stopzetting van deze acht cEiensten gelast.
Verboden zijn de Nederlandsche Uriie N.V.
(Pool), die een busdienst onderhield tusschen
Amsterdam en Utrecht, AmsterdamAm-
hem, Utrecht—Arnhem en AmsterdamAnt-
werpen (in het laatste geval werd de dienst
tot de grens verboden), Schouten's Gentrale
(Zilvermeeuw) rijdende tusschen Amsterdam
en Antwerpen, de Meergarage (P. C. Nie),
die van Amsterdam op Dusseldorp rijdt, Peli-
kaan Tours (J. C. van Zoelen), welke een
dienst onderhoudt van Amsterdam naar Maas
tricht, Unah Meys touringscars, rjjdende van
Amsterdam en Rotterdam, reisbureau v.h. A.
J. Holthuysen (AmsterdamDen Haag), De
Harde's tours n.v. (AmsterdamApeldoorn),
garagebedrijf Talma (AmsterdamNijmegen
en Den Holder^Rotterdam).
Voorts was voor Dinsdag wederom een
nieuw kort geding aanhangig gemaakt tus
schen de Vergeet-mij-niet Tours, welke maat
schappij een dienst tusschen Amsterdam en
IJmuiden onderhoudt. Er is in deze zaak niet
gepleit en do president zal hierin morgen uit-
spraak doen.
DjC. 3 ..IJsvogel" verongelukt.
Zes dooden.
Een ontzettend vliegongeluk is Maandag-
avond tegen 7 uur op drie kilometer afstand
van Schiphol in het zicht van de verlige
haven derhalve geschiedde IJsvogel", de
PH-ARY van de K.L.M., heeft, meldt het Han-
delsblad, komende van Berlijn, vermoedelijk
bij een poging om een mistbank te ontiwijken
en koers op de lichtbakens te nemen, den
bodem van den Riekerpolder geraakt. Nog
eenige honderden meters schoof het toestel
over de weilanden; motoren, schroefbladen
en wielen knapten af en vlogen in het rond,
de cabine knapte middendoor. Een geweldige
ravage. Dwars Over een sloot bleef de ,,IJs-
vogel" steken.
Volgens de laatste berichten heeft men ge-
constateerd, dat er zes inzittenden gedood en
elf gewond zijn, waarvan drie ernstig.
Er bevonden zich aan boord 19 personen:
14 passagiers en 5 leden der bemanning. Van
de 14 passagiers waren er 4 voor Amsterdam
en 10 voor Engeland bestemd.
Gezagvoerder was de bekende vlieger J. J.
E. Duimelaar en als tweede bestuurder vloog
met een bijzondere missie: het testen van
een nieuw instrument kapitein W. van
Gemeren, commandant van de Vliegschool
Soesterberg, mee; verder waren aan boord W.
J. van Huut, mecanicien, C. J. W. Surber,
marconist en de heer Eys als steward.
De heeren Duimelaar, Van Gemeren, Van
Huut en Surber zijn gedood; de heer Eys is
licht gewond. Van de passagiers kwamen er
twee om het leven, t.w. de d'ames mej. Schnei
der Desnizsci en mevrouw Weidemann, heiden
uit Duitschland.
Onder de passagiers waren geen Nederlan-
ders. Er bevonden zich 9 Duitschers, 4 En-
gelschen (de heeren Ingram, Cleymann, Fair-
clough en Muller) en 1 Tsjech aan boord.
Alle dooden en gewonden zijn naar het
Wilhelminagasthuis te Amsterdam overge-
bracht.
Wrakstukken over honderden meters
verspreid.
Toen men te hulp snelde lag het deerlijk ge-
havende toestel dwars over de schaarsloot
tusschen de gemeente-weilanden, welke ge-
pacht zijn door de heeren G. de Vries en A.
de Boer. De heer De Vries zeide ons: Ik
hoorde een slag alsof twee auto's met groote
vaart op elkaar gereden waren. Ik liep naar
buiten en zag het vliegtuig liggen.
Slechts heel enkele personen zijn ooggetuige
van de ramp geiweest. Maar veel kunnen zij
ook al niet verklaren. De machine was reeds
boven Schiphol geweest, doch keerde terug
naar den stadsrand, omdat er een mistbank
boven het vliegveld hing. Boven den stads
rand maakte de „Usvogel" een bocht'om weer
koers te zetten naar Schiphol. Toen verloor
de machine hoogte. Men hoorde kort achter
elkaar twee klappen: de machine stiet op den
grond, twee maal, gleed een paar honderd
meter over de weilanden, daarbij twee sloo-
ten passeerend en bleef tegen den rand van
de derde sloot steken, maakte een heelen slag
om en kwam met den neus te staan in de
richting van den zoo juist afgelegd'en weg.
Inmiddels waren onderweg de schroefbladen
motoren, wielen van den romp afgevlogen, de
cabine was middendoor gebroken, de rechter-
zijwand opengereten
Weldra kwamen van de omliggende lande-
rijen en ook van den op pl.m. 500 M. afstand
gelegen nieuwjen weg naar Schiphol en Den
Haag mnschen toeloopen om te helpeif. Ook
op den Sloterweg en de Sloterkade had men,
ondanks de reeds ingetreden diepe donkerte,
de DC 3 plotseling zien afglijden en verdwij-
nen en overal groepten menschenmenigten
samen om de bange vraag te bespreken: wat
zou er gebeurd zijn?
iPer brandmelder en per telefoon werden de
eerste hulpdiensten gewaarschuwdde G.G.D.
rukte uit met vijf ambulance-auto's, de brand-
weer zond een aantal voertuigen, de politie
verscbeen met een sterke macht en met eenige
uitrukauto's.
Het was in de dichte duisternis een moei-
lijke, een zware tocht om van den nieuwen
weg af dwars door de modderige polderlanden
de plaats van de ramp (links van den weg,
van Amsterdam af gerekendj te bereiken. De
wielen der ambulance-auto's, der politiewa-
gens en -motoren zaten herhaaldelijk diep in
den slappen bodem, men slipte in breede,
gladde voren, maar bet gelukte ten slotte bij
het vliegtuigrwrak, glimmend in de stralen der
auto-lampen, te komen. Breed en zwaar lag
de machine over de sloot, de vleugels vrijwel
geheel rustend op de beide slootranden, het
voorste deel van den afgebroken romp, hoog
opstekend boven het land, de staart aan den
anderen kant van de sloot omgeknakt. Een
jammerlijk gevelde reus, een ruwe ruine, een
samengeklapt kaartenhuis. Een interieur van
verwrongen metaal, gescheurd leer, vernielde
stoelen.
Twee passagiers schijnen erin geslaagd1 te
zijn uit het toestel te springen, terwijl het in
ontembare vstart voortschoof over het land.
Wi'aar waren zij gebleven?
Enkele andere personen zijn uit de machine
geslingerd. Men vond een slachtoffer in een
sloot, twee anderen in het veld, ver weg ge
slingerd.
Moeilijk was het zoeken bij het schaarsche
licht van enkele looplaanpen en de koplan-
taarns van ambulance-wagens en politie-
auto's. Er heerschte aanvankelijk dan ook
veel angstige, beklemmende verwarring. Men
wist nog niet hoeveel menschen aan boord
waren geweest, wie er nog vastgeklemd zaten
in de verwrongen wrakstukken. Uit den hemel
straalde beel geen licbt neer. Mistbanken
trokken over de omliggende velden, als een
drukkend leed lag over alien de oifwetendheid
omtrent den juisten omvang van den ramp.
Om half acht kon een groep brandweerlie-
den onder bevel van den brandimeester Hil,
beginnen het wrak van de IJsvogel" te door-
zoeken, belemmeringen weg te breken, door te
dringen tot het verwoeste interieur. Gelukkig
was er geen brand ontstaan en zoo kon men
zonder gevaar overal komen en zoeken. Van
Schiphol was inmiddels hulp gekomen, tal van
personen uit de omgeving hielpen hard mee
met het reddingswerk.
Op Schiphol.
Ook op Schiphol had men natuuirlijk onmid-
dellijk bemerkt, dat de „UsvogeI" niet nor-
maal kon binnen komen.
Van de aanwezige vliegmenschen vernamen
wij de volgende bijzonderheden: Jan Duime
laar, de gezagvoerder van da IJsvogel" was
met de ..IJsvogel" iets te laat. Hij kwam uit
Berlijn, maar toen hij boven het vliegveld ver-
scheen, kon hij nog niet landen, omdat de
„Oeverzwaluw" op het veld stond.
„>Mag ik thans op het radiobaken liet de
vlieger vragen.
/Waarap hij het bevestigende antwoord
kreeg.
iHet was geen slecht weer, een beetje heiig,
maar niet z66, dat het htolerljjk was.
iEn Duimelaar draaide zijn „Usvogel" in
de bocht en verdween even, uit het gezicht.
Kwam niet terug
Verbazing overgaande in angst! Daar moest
iets gebeurd zijn.
'En de jobstijding Het zich niet wachten...
Het heele apparaat werd in werking gezet,
elke dienst er op afgestuurd, maar het duurde
lang, heel lang eer er eenige berichten bin-
nenkwamen.
Totdat... ja er waren zeker vijf dooden!
Jam Duimelaar zelf niet hij was zwaar
gewond was uit het toestel geslingerd.
Rapt. Van Gemeren wel; die vloog als hulp-
piloot mede hij was commandant van de
vliegschool Soesterberg de mecano en de
marconist ook dood. En twee passagiers, maar
het konden er ook drie zijn...
Bij het wrak ging inmiddels het reddings
wer'k met voile kraoht voort. Slachtoffers wer
den uit de practisch in tweeen gevouwen en
middendoor gebroken' cabine en cockpit te
voorachijn gehaald, gewonden, dooden. Het
werk stond onder leiding van den heer G.
Spit, chef van den technischeu dienst van de
K.L.M. Men -telde de namen van de passa-
gierslijst, vergeleek die met de rapporten van
den G.G.D., van de politic.
Lang bleef er onzekerheid heerschen. Men
dregde de slooten af op zoek naar slacht
offers.
[Mjen vond op honderden meters afstand van
het wrak een der beide motoren, een stuk van
den rechtervleugel, het rechterwiel. Naast de
machine lag het linkerwiel, afgebroken, in de
sloot.
Te 8 uur werd nog een man dood'
uit het wrak bevrijd, om kwart voor negen
weer 6en de laatste vermisten? Neen, de
becijferingen klopten niet. Er zou nog een
persoon niet gevonden zijn. Opnieuw gaat
men zoeken, maar althans voorloopig tever-
geefs.
Ambulance-auto's rijden weg met hun droe
ven last. Men moet de wagens duwen om ze
dwars door de modder op gang te krrjgen, op
de ergste plekken van den slappen bodem
komen hulpvaardige handen planken leggen,
bij een dam in een dwarssloot worden brand-
wachts met lantarens geposteerd,
Op het weiland staan de brancards met de
slachtoffers onder lakens. Doktoren gaan
rond, onderzoeken de menschen. Dan worden
de deuren der ambulance-auto's opengewor-
pen, de draagharen met vereende krachten
optgeheven, naar binnen geschoven. Weg rijdt
de wagen naar het Wilhelmina-gasthuis.
Koperen helmen van brandwachts duiken
in en uit de cabine-resten, lichtbundels boren
zich in de verwoeste ingewanden van de
Douglas, kan men nog iemand ontdekken?
Nerveuze spanning blijft ook als uren snel
vergaan en de berichten, links en rechts, blij
ven elkaar tegenspreken.
Op den Haagschen weg staan lange rijen
auto's en honderden belangstellenden ge-
schaard, maar er is daar niets te zien. Vol lof
zijn de autoriteiten voor de hulp der buurt-
bewoners, die helpen brancards dragen, lam-
pen vasthouden, planken leggen op het dras-
sige land.
Bagage, kleedingstUkken, brieven, kranten
werden uit het wrak gehaald. Een bril, een
tasch een boek koffers, valiezen een
plaid, een kussen
Neen er is verder niets in of om het
wrak te vinden, constateert men om tien uur.
Maar de onzekerheid duurt niettemin voort,
want men "blijft edn persoon vermissen en men
zegt, dit is de piloot, Jan Duimelaar. Aan
vankelijk werd aangenomen, dat hij tot de
reeds geborgen zwaar geworden behoorde,
maar helaas i men vemeemt uit de stad, dat
hij niet bij die gewonden is. En het vermoeden
rijst, dat hij uit het vliegtuig geslingerd en
omgekomen is.
Maar neen nog gaat een uur voorbij en
dan vindt men de afgebroken cockpit en Dui
melaar beklemd tusschen de wrakstukken
gestorven toen hij zijn machine veilig wilde
binnenloodsen.
Een ontzettende slag voor de luohtvaart,
voor Schiphol, voor de K.L.M.
Men zaagt zijn lichaam uit en het stoffelijk
overschot wordt snel geborgen.
Het verscbeiden van gezagvoerder Jan J. E.
Duimelaar is een der zwaarste slagen, welke
de Nederlandsche luchtvaart heeft getroffen.
Zijn loopbaan als vlieger begon in 1921, toen
hij te Soesterberg leerling-vlieger werd. Hij
ontving zijn opleiding van P. v .d. Griendt en
kapitein Versteegh. Na zijn promotie tot ser-
geant-vlieger werd hij het eerst bekend bij de
eerste luchtrace over Nederland, ter gelegen
heid van de LTcar te Rotterdam, waarbij hij
den tweeden prijs behaalde.
In datzelfde jaar kwam hij gedurende drie
weken op Schiphol om bij de K.L.M. proef te
vliegen, terwijl hij in 1923 in het K.L.M.corps
werd opgenomen.
'E>e heer Duimelaar is een der pioniers van
de Indie-route. Bekend is zijn Kerstpostvlucht
naar Indie in December 1928 met den heer
Frijns als tweede bestuurder. Hartje winter
vloog hij door Midden-Europa, maakte een
noodlanding bij Erfurt wegens ijsafzetting op
de vleugels, had groote moeite met de moto
ren, die in de koude nog met de hand gestart
moesten worden, vloog door naar Batavia en
kwam met de Nieuwjaarspost terug.
Duimelaar maakte 25 Indie-vluchten, waar
van 24 als gezagvoerder. Vooral in de begin-
jaren heeft hij zeer zware reizen moeten ma
ken en daarbij bewezen een der grootste
steunpilaren van het K.LM.-pilotencorps te
zijn. Weinigen der vliegers waren bemind als
hij, vooral ook bij de leerling-vliegers, welke
hij bij tientallen crp de Douglas-vliegtuigen
heeft opgeleid. In 1935 ontving Duimelaar het
onderscheddingsteeken voor 12%jarigen dienst
bij de K.L.M De plaats, die door zijn heen-
gaan ds opengevallen, zal niet te vervullen
zijn.
Zondagmidda'g lag schipper S. Smit van
Tolbert in het Warffumerdiep te Warffum,
pulp te lossen bij de boerderij van den heer
H. Dijkstra. Toen de schipper naar binnen
ging om af 'te rekenen, verzocht hij zijn 28-
jarigen knecht om in dien tijd het schip te
keeren. By deze manoeuvre is de knecht te
water geraakt en verdronken. Eenigen tijd
later is het lijk opgehaald.
EEN DRIEVOUIJIG 41" BILE I'M.
Maandag vierde mej. A. Smit te Ulrum
haar 70sten verjaardag. Een zeldzaam feit is
het, dat zij dezen dag drie gouden en een
zilveren jubileum viert.
IVijftig jaar geleden is zij korfloopster voor
den bakker aldaar en melkventster gewor
den, terwijl zij tevens het ambt van dorpom-
roepster aanvaardde. Tevens is het vijfen-
twintig jaar geleden, dat zij de betrekking
van telegrambestelster aanvaardde.
Al deze functies worden nog doo.r haar
waargenomen.
EEN 100-JARIGE.
De wed. C. van RijswijkOBrekelmans te
Berkel-Ehschot bij THburg heeft Zondag haar
lOOsten verjaardig gevierd. Op den morgen
van haar feestdag bracht zij per auto een be
zoek aan de kerk.
DE PLUNDERINGEN IN EEN VACANTIE-
KOLONIE TE ETTEN.
De marechaussee te Etten heeft twee man-
nen, Van R. en M„ uit Princenhage Van
R. is geen on'bekende voor de politie ge-
arresteerd. Zij worden verdacht van de plun-
deringen en vernielingen in een IsraSlistische
vacantiekolonie te Etten.
TOONEELGEZELSCHAP IN DEN SLOOT.
Het Nederlandsch Volkstooneel is Zater-
dagmlddag aan een groot gevaar ontsnapt,
toen de auto van het gezelschap op den Zui-
derzeestraatwag onder Oldebroek door het
leegloopen van een achterband in een sloot
terecht kiwam.
De wagen bevntte zes personen. De heer
Will em Goossens bestuurde de auto en wist
door tegenwoordigheid van geest een ernstig
ongeluk te voorkomen.
Het gezelschap was op weg naar Meppei.
waar het een middag- en een avondvoorstei-
ling zou geven. Ten gevolge van het onge-
val, moest de middagvoorstelling vervallen.
De avondvoorstelling heeft echter normaal
voortgang gevonden. De auto is later gelicht.
BRAND BIJ UITGEVERSMAATSCHAPPIJ
TE DOETTNOHEM.
Zondagmorgen is brand uitgebroken in de
gebouwen van de uitgeversmaatschappij C.
Misset te Doetinchem.
Dank zij het actieve optreden der brand-
weer siaagde men erin, de hevige vuurzee te
beperken tot de magazijnafdeeling en het
teekenleslokaal. De administratie-afdeeling
kreeg groote waterschade.
Na ongeveer twee uur was men den brand,
welke vermoedelijk door kortsluiting is ont
staan, volledig meester.
Verzekering dekt de aanzienlijke schade.
Het bedrijf zal normalen voortgang kunnen
vinden.
Zondagmiddag omstreeks 12 uur reed op
den rijksstraatweg te Teuge, onder de ge-
meente Twello, een auto met vier inzittenden,
alien afkomstig uit Den Haag en op weg
naar Elnschede, door tot nu toe onbekende
oorzaak tegen een der langs den weg staande
boomen. De wagen botste vervolgens tegen
een volgenden boom en sloeg daarna over den
kop.
Van de vier inzittenden kwamen er drie,
waaronder de bestuurder de heer L. A., goed
af, zij liepen slechts lichte verwondingen op.
De echt'genoote van den heer L. A. echter
kreeg zware verwondingen aan het hoofd.
Dokter Ter Haar Romeny uit Twello, die
zeer spoedig ter plaatse was, heeft mevrouw