WIE PRIJS STELT OP GOED BROOD. KOOPT HET
IN VAN STRIEN'S RAKKERU, NOORDSTRAAT 79
SCHUDT UW LEVER
WAKKER
Kerknieuws.
Burgerlijke Stand
Gemengde Berichten
PRO YINCI ALE STATEN VAN
ZEELAND.
LOOP DER BEVOLKING.
en U zult 's morgens „kiplekker"
uit bed springen.
Bruce
ceeren.
gevangenis
LUXOR-THEATER.
,,De Spion der Lanciers".
Het is met Lancer Spy, films van een genre,
dat telkens weer op het witte doek vertegen-
tJoSd i, alles anders dan seriefilms bleken
t6-Ook deze spionnagefilm met, die treft door
de forschheid, die aan de film soma zelfs
harde trekken geeft, zeer in onderscheid van
de -ozige romantiek, waaronder deze geschie-
denissen op het filmdoek veelal worden be-
iicht Dan is het een film, waarin de
ligentie niet aan een kant zit en de gevaren,
die de held loopt, niet alleen maar de voor-
gift lijken te zijn, welke hij het lot heeft moe
ten geven. om een film van normale lengte
moeeliik te maken, hoeiwel zijn welslagen van
te voren verzekerd is. De twee officieren van
den Duitschen inlichtingendienst, die zich in
den weg van den Engelschen spion stellen,
dden in bekwaamheid niets voor dezen en zijn
opdrachtgever onder. Tenslotte is het de
vraag, of dit nu een film met een happy end
is of niet; dat hangt er maar van af, op welk
standpunt de toeschouwer zich stelt, of hart
of vaderland het bij hem wint. En als hij
kiest, is hij er waarschijnlijk reeds naast, had
hij veeleer moeten inzien, dat hier het we
slagen van den man in zijn werk en het onge
Ink van een liefhebbende vrouw met een ge-
voel voor levenswaarheid gemengd zijn, die
geen keuze gedbogt.
Kolonel Fenwick, een van de groote man-
nen van den Engelschen inlichtingendienst in
den tijd van den grooten oorlog, vertelt vele
jaren daama.
Nefveus en donker wordt het stemmmgs-
beeld geteekend van het dorp aan de Somme,
waarheen de handeling ons verplaatst. Hier
worden juist Duitsche krijgsgevangenen bm~
nengebracht. Onder hen is een officier, von
Rohbach, die een van de Engelsche officieren
treft door zijn frappante gelijkenis met een
Engelsch officier van de vloot, hntenant
Bruce. Hij maakt er den inlichtingendienst
op opmerkzaam, die besluit er gebruik van te
maken om via een gefingeerde ontvluchting
als spion in Duitschland te introdu-
Daartoe krijgt deze in een Engelsche
0enis gelegenheid om von Rohbach
eenige" weken te bestudeeren, zonder dat deze
zich daar zelf ook maar het minste van be-
wust is. Vervolgens wordt hij geexamineerd,
volgens methoden, die weinig van een derde
graadsverhoor verschillen. We zien Bruce de
plaats van von Rohbach innemen, zijn eerste
samentreffen met den oppasser Schratt, de
ontvluchting, even een aanduiding van het
hachelijke van een overtocht over zeeen, waar-
op oorlog woedt, de aankomst in Duitschland.
Dan wordt de film zoo mogelij'k nog span-
nender, want thans moet de Engelsche spion
in Duitschland zelf werken. Officieren van
den inlichtingendienst krijgen echter argwaan
en daarbij komt de romantiek in het spel van
een contra-spionne, die op den vijand verliefd
wordt. Tenslotte wordt het „von Rohbach"-
Bruce toch te warm onder de voeten en hij
bereikt, na een opwindende achtervolgings-
scene, veilig op den Zwitserschen bodem.
Het is nu de groote verdienste van Ratoff,
dat hij dezfe handeling voortdurend bij hevig
geladen filmische knoopen vast heeft.
Ben film van vleesch en bloed, een film, die
ademt en leeft. Een film, die ons opeens weer
aan Sternberg's Dishonoured herinnert. En is
het wekken van zulke herinneringen al niet
het paspoort van een goede film
Je kunt niet alles hebben.
Om de zeer vermakelijke Ritzbrothers heen,
deze vorstelijke komieken, die alle ambachten
verstaan, voortreffelijke pianisten en zangers
zijn en bovendien verbazingwekkende step-
dancers, heeft men een soort revue gebouwd
en er zit bovendien nog een grappige en met
al te sentimenteele liefdesgeschiedenis in.
Lachen doet men in deze film voornamelijk
om de virtuoze Ritzbrothers en hun onudtput-
telijke repertoire er is geen stel muzikale
komieken dat hen evenaart, of zij zouden op
dit oogenblik ergens in de United States ge-
boren moeten zijn. Zij hebben niet dat typisch
„lach of ik schiet!" over zich, dat gewoonlijk
zulken komieken eigen is, doch zij zijn meer
een fijne schotel voor de genieters. Alles wat
zij doen is overdacht en verantwoord. De
middelste der drie gehroeders is de meest
geniale hij is prachtig in zijn parodie van
het dramatische en hoewel het onbekend is
welke rol zij eigenlijk vervullen in de ..geschie-
nis", die aan de film ten grondslag ligt zij
zijn alomtegenwoordig en men moet hen dus
maar houden voor de vroolijke en gezellige
geesten van den braven Sam Gordon, een door
zorgen en gevoelige voeten gepiaagden
theatermaneger.
Het is een zeer amusante film en er is van
alles in, precies zooals het in een goede amu-
seimentsfilm behoort.
NED. HERV. KERK.
Benoemd tot hulpprediker te Terneuzen,
cand. H. G. van Beusekom te Aarlander-
veen (Z.H.).
VRIJE EVANXJ. GEMEENTE.
Aangenomen naar O. Pekela, cand. T. H.
Penninga, hulpprediker te Breskens.
Restauratie Abdijtoren.
Ged. Staten wijzen er op, dat, de in 1934
uitgetrokken gelden voor de resitauratie van
den Abdijtoren te Middelburg a ^37.000, waar-
aan de Provincie ten hoogste /3350 bij zou
dragen, bij verre na niet toereikend zijn en
weaer 37.000 is uitgetrokken. In overleg
met de Rijkscommissie voor Monumentenzorg
is voor elk der jaren 1938 en 1939 een werk-
plan met begrooting opgesteld. Het rijk zal
nog weer f 13.690 bij dragen ben evens 2143
in de kosten van aanleg der brandblusch-
installatie. Het rijk zal met de in 1936 be-
paalde bijdrage van f 16.650 dan in totaal
41 der restauratiekosten betalen.
Ged. Staten vinden aanleiding voor te stel
len de in 1935 verleende provinciale bijdrage
van 3350 te verhocgen met 5 van f 37.000
of 1850 en het maximum te brengen op
5200.
Restauratie Nederl, Hervomirte
Kerk te Haamstede.
Ged. Staten stellen voor de bijdrage in de
kosten van herstel van het kerkgebouw der
Nederl. Herv. gemeente te Haamstede te ver-
hoogen van 3000 op 33(25,28, daar de kos
ten, die geraamd waren op f 30.000 tot
f 36.511,58 zijn gestegen.
Subsldle autobusdienst AxelHulst.
In 1936 werd door de Prov. Staten aan P.
Scheele te Sluiskil ten behoeve van den auto
busdienst Axel—(Hulst gedurende ten hoogste
vijf jaren subsidie uit de Provinciale kas toe-
o-ezegd en heeft Scheele ontvangen in 1935
99 16' 1936 f 96 en 1937 92. Over 1938
ontving hij maar 29,33 omdat hij den dienst
op 1 Mei stopzette.
Direct heeft toen de N.V. Zeeuwsch-Vlaam-
sche Tramwegmaatschappij op het verlaten
traject een nieuwen dienst geopend en zij
vroeg aan haar verder het subsidie te willen
toekennen. Niet alleen kan, hetgeen trou-
wens voor de hand ligt, de voormalige onder-
nemer geen subsidie meer genieten, maar ook
een ander kan geen aanspraak doen gelden,
zijnde in het besluit van 1936 den naam van
den ondememer vermeld1, terwijl ook het maxi
mum niet maar zonder meer ook voor een
eventueelen nieuwen ondememer kan worden
aangehouiden.
Waar de besturen der gemeenten Axel,
Hulst, Koewacht en Zuiddorpe evenzeer als in
1936 op het standpunt staan, dat de dienst
AxelHulst een algemeen belang dient en
ook Ged. Staten van oardeel zijn, dat die dienst
wenschelijk moet worden geacht, zijn er h. i.
vold'oende termen aanwezig om aan de N.V.
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramwegmaatschappij
ten behoeve van genoemden dienst, steun toe
te zeggen en het maximum-bedrag, waarop
de waarde der voor dlen dienst bestemde auto-
bussen door den daartoe door Ged. Staten
aajigewezen deskundige is gescbat, te stellen
op f 3333,50.
Wijziging Reglement Calamiteuze
polders of waterschappen.
Ged. Staten stellen enkele wijzigin^n voor
in het reglement voor de calamiteuEe polders
en waterschappen, o.a. in verband met een
nader te vermelden voorstel om de bepalingen
betreffende rechtspositie van de ambtenaren
in dienst der waterkeeringen, welke nog in
het reglement voor de calamiteuze polders en
waterschappen staan vermeld, op te nemen,
voor zooveel noodig gewijzigd en aangevuld,
in het Polderambtenarenreglement Zeeland
1931.
;Overbrugging van de Zandkreek.
In de najaarsvergaderinlg 1936 besloten de
Staten tot medewerking aan de oprichtmg
van de Vereeniging „De Noord-Bevelandsche
Brug"' die zich ten doel zou stellen het bou-
wen en exploiteeren van een brug over de
Zandkreek. Toen reeds wezen Ged. Staten er
op, dat het volbrengen van de plannen in
hooge mate afhankelijk zou zijn van de moge-
lijkheid om het besitaande veerrecht om te
zetten in een tolheffing op de brug en dat
i het geenszins vaststond, dat de daartoe van
de regeering en de Staten-Generaal vereischte
medewerking zou worden verkregen. Het was
I namelijk gebleken, dat de Minister van Wa-
terstaat in verband met het algemeene stre-
j ven der regeering tot afschaffing van tolhef-
fingen in Nederland emstige bezrwaar maakte
tegen het heffen van bruggeld, hetwelk hij
beschouwde als het in het leven roepen van
een nieuwe tolheffing.
Bij de daarna .gevoerde besprekingen bleek
Ged. Staten, dat wellicht d'e medewerking der
regeering tot het heffen van bruggeld ver
kregen zou kunnen worden, wanneer in uit-
zicht zou kunnen worden gesteld, dat de brug
op den duur tolvrij zou kunnen worden.
Na allerlei berekeningen bleek, dat men
steeds voor een 'tekort kwam te staan, dat
grooter of kleiner was naarmate het tijdvak
der tolheffing resp. korter of langer van duur
zou zijn. Evenzeer spreekt het van zelf, dat
aan de regeering de vraag is gesteld in hoe-
verre zij bereid zou zijn in de tekorten bij te
dragen. -
Deze laatste vraag had tot antwoord, dat
de regeering in geen gevai bereid zou zijn een
jaarlrjksche bijdrage tot dekking der tekorten
te geven, doch wel bereid was met een tolhef-
ting gedurende 25 jaren genoegen te nemen,
terwijl zij ook bereid bleef de kosten van den
Zuidelijken toegangsweg tot de brug voor
haar rekening te nemen. O.a. door de depre-
ciatie van den gulden zijrn de bouwkosten der
brug aanmerkelijk gestegen en worden tbans
geraamd op f 1.320.000, verminderd met
bovengenoemde 165.000 en met f 95.000,
zijnde de winst op het veer KortgeneWol-
phaartsdijk gedurende de drie jaar vooraf-
gaande aan de overbrugging ter beschikking
van de brugplannen worden gesteld, rest
1.060.000.
Bij de bespreking met het Gomite ,,Noord-
Bevelandsche Brug" bleek, dat met de toe-
gezegde jaarlijksohe streektoijdrage van 5000
i het uiterste is bereikt, wat verlangd kan wor-
den. Men vreesde dat een verhooging van de
gestelde eischen tot gevolg zou hebben, dat
de thans verkregen vrijwel algemeene mede
werking zou worden verbroken en dat de
overbruggingsplannen dientengevolge emstig
in gevaar zouden worden gebracht. Daarom
is alleen de eisch aan de gemeenten, polders
en waterschappen gesteld, dat de jaarlijksche
bijdrage van 5000, niet gedurende 20 doch
geaurende 25 jaar zal plaats moeten hebben,
de termijn, wajarin de te sluiten leening ten
behoeve van de overbrugging zal worden
afgelost.
Daarnaast hebben Gred. Staten zich afg^e
vraagd in hoeverre een verhooging van de
bijdrage der Provincie zou kunnen worden
overwogen. Zij zijn daarbij tot de slotsom
gekomen, dat een verdubbeling der oorspron
kelijke provinciale bijdrage gewettdgd is. De
bevolking van Noord-Beveland is veel meer
dan de inwoners van andere deelen van Zee-
land genoodzaakt het water over te steken.
Voor het bezoeken van versobillende inrich-
tingen van uitgebreid lager, middelbaar- en
verschillende soorten van vakonderwijs zijn de
Noord-Bevelanders vooral op Goes aangewe-
zen. Met de verzoiiging van patienten in zie-
kenhuizen, of de behandeling door specialis-
ten is precies hetzelfde het geval. Ook eoono-
misch is Noord-iBeveland geheel op Zuid-
Beveland ingesteld. Dit alles verklaart het
zeer groote verkeer tusschen Kortgene en
Wolfaartsdijk, dat verre het verkeer overtreft
op de verbindingen HansweertWalsoorden,
Hoedekenskerke^Terneuzen en Zierikzee-
Katsche veer, waarvoor de Provincie zich
jaarlijksch nog veel belangrijker offers ge-
troost dan het bedrag van 10.000, dat bij
verdubbeling der oorspronkelijke bijdrage der
ProvLncde noodig zal zijn.
Op deze gronden achten Ged. Staten dan
ook een jaarlijksche 'bijdrage van de provincie
van 10.000 voor deze overbruggingsplannen
volkomen gerechtvaardigd. Maar ook deze
verhooging der inkomsten is niet toereikend
voor het verkrijgen van een sluitende reke-
ning. Het bleek Ged. Staten, dat bij een ver-
laging van den rentevoet van 3% tot 2%
en bij een geraamde toename van de opbrengst
der bruggelden met 2 per jaar, de schuld
in d'e 25-jarige periode der tolheffing geheel
gedelgd kan worden en er nog j 166.000
reserve gevormd kan worden voor het be-
strijden der toekomstige onderhoudislasten.
De Ministerieele Oommissie, die uiteinde-
lijk over de bij het Werkfonds ingekomen
aanvragen beslist, heeft het aangevraagde
crediet van f 1.060.000 rentende 2V2 toege-
St^Jed. Staten zullen omtrent de door de
regeering te stellen voorwaarden de Staten
nader inlichten, maar achten reeds thans het
oogenblik gekomen om aan de Staten nieuwe
voorstellen te doen om deze zoo belangnjke
plannen tot stand te kunnen brengen.
In 1936 achtten Ged. Staten heit wensche
lijk de exploitatie van de brug toe te ver-
trouwen aan een orgaan, waarin zoowel de
Provincie als de streek vertegenwoordigd
zouden zijn. Op deze wijze kon eenerzijds de
streek invloed blijven uitoefenen op het te
voeren be'heer van het te stichten brugbedrijf
en daarmede op de hoogte der tolheffing,
anderzijds lag in deze gemeenschappelijke
exploitatie voor de provincie een waarborg,
dat het verlangen tot overijlde verlaging der
bruggelden zou worden geremd. Om deze
redenen kwamen Ged. Staten tot oprichting
van de Vereeniging „de Noord-Bevelandsche
Brug".
Nu volgens de thians gedachte regeling, de
brug na 25 jaren tolvrij worden zal, komen
de vorengenoem.de argumenten, welke destijds
hebben geleid tot het voorstel eener gemeen
schappelijke exploitatie, te vervallen. Exploi
tatie alleen door de provincie is thans te ver-
kiezen. De aanvankelijk gedachte gecompli-
ceeride beheersdegeling, wordt dan vermeden,
terwijl daarnaast tegemoet gekomen wordt
aan den meermalen tot uiting gekomen wensch
der Staten, dat bet beheer van ondememin-
gen, waarbij de provincie in belangrijke mate
fina'ncieel be'trokken is, zooveel doenlijk moet
geschieden op een wijze, waarbij de invloed
der Staten zoo weinig mogelijk wordt be-
lemmerd.
Hiertegemover staat evenwel, dat het rislco
der provincie door de thans voorgestelde
regeling ontegenzeggelijk grooter wordt. Ged.
Staten meenen, dat dit bezwaar genoegzaam
ondervangen wordt door het feit, dat tenge
volge van de vertraging, welke de uitvoering
der brugplannen heeft ondergaan, de provin
cie gedurende een viertal jaren langer dan
aanvankelijk werd verwacht een niet onbe-
langrijke winst zal maken op de exploitatie
van het veer. Behalve het bedrag van 95.000
waarop reeds gerekend wordt in de vermelde
becijfering, schatten Ged. Staten, dat een be
drag van omstreeks 100.000 kan worden
gereserveerd. Deze reserve, welke reeds bij
den aanvang der exploitatie aanwezig is, biedt
een voldoenden waarborg, om het grootere
risico op te vangen. Tenslotte merken Ged
Staten op, dat tot den bouw van de brug
eerst dan zal kunnen worden overgegaan, wan
i neer de toezegging van den Minister vai.
Waterstaat tot medewerking aan een tolhef
fing gedurende een periode van 25 jaren in de
daartoe vereischte wet zal zijn vastgelegd.
Ged. Staten hebben zich bereids tot den be-
trokken bewindsman gewend met het verzoek
de totstandkoming der wet zooveel mogelijk
te bespoedigen.
Ged. Staten stellen tenslotte voor het besluit
van 22 December 1936 om mede te werken
aam de oprichting van de Vereeniging ,,de
Noord-Bevelandsche Brug" in te trekken en
te besluiten tot het bouwen en exploiteeren
van een brug over de Zandkreek waarvan de
'bouwkosten geraamd worden op 1.320.000
geheel voor rekening en risico der Provincie
omder voorwaarde dat:
a de gemeenten, polders en waterschappen
in Noord-Beveland bereid blijken gezamenlijk
aan de provincie een bijdrage te verleenen van
f 5000 per jaar gedurende een tijdvak van 25
jaren;
b. de bouwkosten van den Zuidelijken toe
gangsweg tot de brug door de regeering ten
laste van het Verkeersfonds zullen worden
gebracht;
c. dat een wet tot stand zal zijn gekomen,
waarbij het heffen van een bruggeld voor een
periode van 25 jaren zal worden toegestaan;
d. dat door de regeering een bedrag van
f 1.060.000 aan de Provincie Zeeland zal wor
den geleend tegen een rentevoet van 2y2
per jaar, af te lossen in 25 jaren en overigens
op de voorwaarden, welke dienaangaande tus
schen de regeering en Ged. Staten zullen
worden overeengekomen.
U EN UW RHEUMATIEK LIGGEN SAMEN
ONDER EEN DEKEN.
Wanneer U onder de dekens kruipt, blijft
Uw rheumatiek niet aan Uw bed staan, al
hebt U er 4, 5 of 6. Dacht U nu werkelijk
alleen met een groot aantal dekens Uw rheu-
matische pijnen te kunnen verdrijVen? U als
leek weet niet beter. U denkt: ..Warmte zal
mij goed doen". Maar bij de minste afkoeling
is de pijn er weer met verdubbelde hevigheid
en te meer, omdat rheumatieklijders door de
bij rheumatische aandoeningen optredende
storing in de huidfunctie, extra gevoelig zijn
voor kouide, tocht en vocht. Pak de koe bij de
horens en gebruik niet langer lapmiddelen!
Ge moet de oorzaak bestrijden en d'ie ligt in
een overmaat van urinezuur in het lichaam.
Wat ge noodi'g hebt is een bloed'zuiverende
kuur met Kruschcn Salts, dat het urineizuur
radicaal doet verdwijnen door aansporende
werking op lever, nieren en ingewanden.
Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij
alle apothekers en drogisten a f 0,40, 0,75 en
1,60 (extra groot pak).
Adv.
SAS VAN GENT.
Huwelijks-voltrekkingen. 3 Nov. Jan Levi-
nus Donze, oud 19 j. en Rosalia Johanna
Stofferis, cud 20 j.
Geboorten. 1 Ncv. Henri, z. van Raymond
Lootens en van Christina Elisabeth de Fever.
Overlijden. 31 Oct. Eimilius Haers, oud 77 j.
SAS VAN GENT.
In de week van 30 Oct. tot en met 5 Nov.
heeft zich in deze gemeente gevestigd:
R. Bogaart, zonder beroep, van St. Jansteen.
DOOR EEN AUTOBUS OVERREDEN
EN GEDOOD.
Maandagoohtend is tusschen Midlum en
Franeker de 37-jarige J. Kuiken uit Midlum
door een autobus 'aangereden en ernstig ge-
wond. Deze bus, uit Den Haag afkomstig,
reed Kuiken, die per rijwiel naar zijn werk
ging, lachterop. Toen de bus den wielrijder
voorbij zou gaan en daartoe over een hoop
slakken moest rijden, verloor de bestuurder
de tmacbt over bet stuur en reed over den
wielrijder heen. Per ziekenauto is de zwaar
gewonde man naar het ziekenhuis te Harlin-
gen vervoerd, waar hij is overleden.
DROEVIG.
In den nacht van Vrijdag op Zaterdag werd
de politie te Drumpt gewaarschuwd, dat de
25-jarige ongehuwde mej. B. aldaar haar
pasgeboren kindje zou hebben vermoord.
Bij een Zondagmorgen in tegenwoordigheid
van den substituut-officier van justitie, Mr.
O. E. G. graaf van Limburg Stirum te Am-
hem, door Dr. Hulst uit Leiden verrichtte
sectie, is komen vast te staan, dat het kindje
slechts enkele uren heeft geleefd en dat de
vrouw het om het leven heeft gebracht door
een koordje om den hals te binden en een prop
in het mondje te stoppen, waarna zij het kind
in een lade heeft verstopt.
Daar de vrouw in overspannen toestand ver-
keerde heeft men haar naar de rijksklinieken
te Utrecht doen vervoeren.
INBREKERS OP HEETERDAAD BETRAPT.
Toen een bewoner van de Kuipersstraat te
Amsterdam Zondagavond thuiskwath, vond
hij de huisdeur open. Even later hoorde hij
glas rinkelen. Kordaat snelde de heer des
huizes op het geluid af en zag twee vreemde
bezoekers, die op het punt stonden het huis
via een raarn te verlaten. Hij wist nog juist
een der inbrekers bij zijn jasje te grijpen en
met de hulp van buren werd de man in een
tot dat doel gerequireerde auto naar het
bureau P. Aertszstraat gereden, waar de man
is opgesloten. Zijn maat wist aan zijn achter-
volgers te ontsnappen, doch de politie hoopt
dezen binnen zeer korten tijd te hebben opge-
spoord.
De mannen waren bij hun onderzoek in de
woning gestoord en hadden nog niets van
hur. gading gevonden.
DOOR EEN AUTO OVERREDEN
EN GEDOOD.
Zondagavond omstreeks half acht is te
Apeldoorn op den Zutfenschestraatweg ter
hoogte van de psychiatrische inrichting het
Apeldoomsche Bosch de 30-jarige A. Faber,
als verpleger verbonden aan het Apeldoom
sche Bosch, die daiar naast zijn vrouw met
een kinderwagen liep, door een hem achterop
rijdenden auto, bestuurd door W. J. W. uit
Amsterdam, gegrepen en op slag gedood.
De verpleger liep op den rijweg, zijn vrouw
op het smalle rijwielpad aangezien op dezen
weg een voetpad ontbreekt. In den auto
zaten drie imeisjes en drie jongens uit Am
sterdam, die op weg waren naar Zutfen.
De bestuurder had geen rijbewijs. Het lijk
is naar het Julianaziekenhuis gebracht. De
politie heeft den auto in beslag genomen.
Volgens ooggetuigen zou de auto zonder licht
gereden hebben.
ZWARE BRAND TE BREDA.
In den vroegen morgen heeft Donderdag
een zware brand gewoed in de rubberkleeding-
fabrieken der N.V. Hollandscbe Gommoge
Industrie aan de Balfortstraat te Breda. Het
geheele falbriekscomplex ging in vlammen op
en slechts met de grootste moeite kon worden
voorkomen, dat het vuur zich ook mededeelde
aan de naastbijgelegen pantoffelfabriek der
firma Klyberg en Co. Deze fabriek kreeg
emstige waterschade.
De brand, die omstreeks 4 uur ontdekt
werd door den stoker van de nachtploeg, is
ontstaan aan de voorzijde der fabriek. Wel
poogden de vijf menschen van de nacbtploeg
nog een oogenblik bet vuur met zand te
dooven, doch dit was vergeefsche moeite.
Bovendien ontwikkelde de brandende mtaber
zulk een geweldige rook, dat de mannen na
eenige oogenblikken reeds de grootste moeite
hadden zich in veiligheid te stellen. Bij het
zoeiken naar den uitgang liepen twee van hen
lichte brandwonden op.
Met dit alles was veel kostbare tijd ver-
loren gegaan, zoodat, toen de brandweer ge
waarschuwd werd, het vuur zich door de
licht brandbare rubbermaterialen reeds over
het geheele uitgebreid'e falbriekscomplex had
ver.spreid.
Toen de brandweer met groot materiaal ter
plaatse verscheen, gingen weer eenige kost
bare minuten verloren, aangezien door de
tijdelijke drooglegging van een gedeelte van
de Mark geen open water in de directe na-
bijheid te vinden was, zoodat men slangen
uit moest leggen tot den Wilhelminasingel
toe. Inmiddels was men begonnen het vuur te
bestrijden met drie slangen op de waterlei-
ding en daama werden nog zes stralen op de
motorspuit gekoppeld. In totaal werden meer
dan 2500 M. slang uitgelegd. Het gebouwen-
complex was inmiddels een groote vuurzee,
welke den ochtendhemel rood kleurde en van
heinde en verre nieuwsgierigen deed toestroo-
men. Deze werden op eerbiedigen afstand
gehouden, vooral ook omdat in de achterzijde
der fabriek eenige vaten ammoniak lagen op-
geslagen en daar bovendien een groote stoom-
ketel stond, zoodat het gevaar voor explosies
geenszins denkbeelddg was. Met inspanning
van alle krachten wist de brandweer onder
leiding van opperbrandtneester J. Korteweg
het vuur daar tijdig te bedwingen.
Toen duidelijk werd, dat het brandende
fabriekscomplex niet meer te redden was,
zette de brandweer er alles op om de naast-
gelegen fabrieken der firma Klyberg en Co.
te behouden. Op verschillende plaatsen lekte
het vuur reeds tusschen dak en scheidingslijn
doore De ziedende vlammen en de zware rook
belemmerden het blusschingswerk ten zeerste
slechts met de grootste moeite gelukte
ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN
Iederen dag moet Uw lever minstens een liter gal in
Vw ingewanden doen stroomen. Wanneer deze stroom
(an gal onvoldoende is, verteert Uw voedsel niet, het
Sfederft. U voelt U opgeblazen, U raakt verstopt. Uw
Ichaam is vergiftigd en U bent humeurig, voelt U el-
fendig en ziet alles somber in.
De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen. U
poet CARTER'S LEVERPILLETJES nemen om een
iter gal vrij te doen stroomen en U zult weer geheel
5t zijn. Onsehadelijk, plantaardig, zacht, onovertrotfen
fm de gal te doen stroomen. Eischt Carter's Lever-
pilletjes bij apothekers en drogisten. f. 0.75.
(Ingez. Med.)
het, de fabrieken der firma Klyberg zoover
te benaderen, dat men deze met succes nat
kon houden. Na een uur van hard zwoegen
was het gevaar daar bezworen.
Van de rubberk 1 eedingfabriek was intus-
schen niet veel meer dan een ruine over.
Met donderend geweld plofte op een gege-
ven oogenblik de voorgevel op straat, geluk-
kig zonder dat zich persoonlijke ongelukken
voordeden. Ook de zijmuren begonnen scheu-
ren te vertoonen en stortten de een na den
ander in. Door een gunstige windrichting
iiepen de aan de overzijde gelegen huizen
geen gevaar.
Omstreeks 9 uur was de brand practisch
gebluscht. Van de rulbberkleedingfabriek wa
ren toen nog slechts de rookend'e puinhoopen
over.
,De schade aan de fabrieksgebouwen, welke
in eigendom toebehoorden aan de firma P.
Oomes en Cbr. Walder, wordt geraamd op
f 50.000. De schade der N.V. Hollandscbe
Commage Industrie aan machines en voor-
raden za meer dan een ton beloopen.
De oorzaak van den brand is nog onbekend.
Alles was verzekerd, ook tegen bedrijfs-
schade. Het personeel van de fabriek, dat 24
man omvat, komt echter zonder werk.
KI-TSJOEN, DE PIRATE, DOOR
JAPANNERS GE VANGEN.
De wreedste vrouw ter wereld tvacht
op doodvonnis.
Na de verovering van Kanton, is aan de
Japanners een bijzonder goede vangst gelukt;
zij hebben de beruchte Chineesche pirate Ki-
Tsjoen met een deel van haar bende gevangen
genomen. Ki-Tsjoen is vele jaren de schrik
van de kustvaarders in het Verre Oosten
geweest. Dit artikel beschrijft den hmtaal-
sten overval en het verleden van de pirate.
In een Juni-nacht -van het jaar 1936, kort
voor het uitbreken van den JapanschChi-
neeschen oorlog, beweegt het postschip, dat
van Hongkong naar Macao terugvaart, zich
over de banen van de Gele Zee. De passagiers
slapen en gelooven dit rustig te kunnen doen,
want wat de politie van Hongkong doen kon
om Ki-Tsjoen het rooven van het schip onmo-
gelijk te maken, heeft zij gedaan; op vele
plaatsen houdlen Indische Sikhs, lange sterke
kerels, die in Hongkong politiediensten doen,
de wacht en drie machinegeweren staan ge-
reed tot schieten aan boord. De Britseh-
Indiers houden de oogen open, zij en de Chi
neesche passagiers.
Neen, de Chineezen slapen merkwaardiger-
wijs niet. Zij loopen op het dek rond en kijken
naar de zee. Aan de politiebeam/btea bevalt
dit niet; wat hebben de kerels bier 's nachts
te zoeken? Zij wen den zich tot den eersten
officier. Deze verklaart, dat men aan de
passagiers niet de bewegingsvrijheid kan ont-
nemen, ook niet wanneer het Chineezen zijn;
maar hij let thans lets scherper op.
Hij weet niet, dat zijn voorzichtigheid te
laat komt. Plotseling weerklonken schoten,
de gelen stormen als duivels op de machine
geweren af en werpen zich op den eersiten
officier. Drie zwarte jonken duiken onver-
wacht naast het nu stilliggende schip op,
Chineezen klimmen aan boord, die de doodelijk
verschrikte passagiers in den rooksalon drij-
ven.
Ki-Tsjoen.
De deur van den rooksalon wordt openge-
worpen en wat nu volgt is zoo onwaarschijn-
lijk, dat het aan een Amerikaansch film-
manuscript omtleend schijnt.
Een jonge, schoone vrouw treedt in een fan-
tastich costuum binnen, in een hooggesloten
Russische blouse, witte broek, laarzen, een
rooden, breedgeranden hoed. De bandieten
salueeren en maken eerbiedig voor haar
plaats. Dan roept een Engelsche koopman:
,Dat is Ki-Tsjoen!" Ki-Tsjoen, de meest ge-
vreesde pirate, die ooit de Gele Zee be-
heerschte, Ki-Tsjoen, die in acht jaren naar
schatting 50 overvallen gepleegd en nog meer
menschenlervens vemietigd heeft.
Twee revolvers houdt zij in de handen,
revolvers met gouden kettingen aan de polsen
bevestigd; terwijl zij thans haar slachtoffers
fouilleert, laat zij. haar wapens eenvoudig
hangen om deze bij de minste verdachte be-
weging weer bij de hand te hebben. Het geld,
de horloges, d'e ringen hoopen zich op de
tafel op.
Een bankier uit Kanton geeft zijn ringen,
zijn dasspeld af, de portefeuille wil hij zich
niet laten ontrukken. Een schot, een smalle,
roode toloedstraal, een vallend lichaam, onbe-
wogen neemt de vrouw de portefeuille uit den
zak van den doode. Een dame kan haar bril-
ianten ring niet afkrijgen, zij rukt en rukt,
het angstzweet breekt haar uit, vergeefs.
Dan, een verschrikkelijke gil, de pirate houdt
lachend den fonkelenden ring in de hand.
Maar niet slechts den ring, ook den vinger.
De vrouw, een Russin, wordt later half waan-
zinnitg naar een ziekenhuis gebracht.
Wanneer Ki-Tsjoen alle passagiers uitge-
plunderd en er twee vermoord heeft, laat zij
de hulpeloozen vastbinden en het schip op een
rots zetten. Het wordt tien uren later door
een Engelschen kanonneerboot gevonden. In
Macao zet een Zwitsersche diplomaat, die
dezen verschrikkelijken nacht beleefde, het
gebeurde op schrift.
Deze duivelin is geen zuivere Chineesche.
Haar vader heeft voor den wereldoorlog als
officier in het Fransche leger gediend, is
daaruit wegens drankzucht ontslagen en ten
slotte in China terecht gekomen, waar hij met
een jonge Chineesche gaat samenwonen. Van
haar erft Ki-Tsjoen de wreedheid, van hEiar
vader de listigheid, maar ook de intedligentie,
en persoonlijken moed. Zij spreekt Chineesch,
Engelsch, Fransc'h en Russisch, houdt een dag-
boek bij, verkoopt het geroofde via stroo-
mannen in de steden, voert in haar bende de
strengste discipline in, verschaft zich een
groot respect, schiet eigenhandig muiters
neer en zet tot op het laatste oogenblik, tot
de verovering van Kanton, haar strijd tegen
de scheepvaart voort. Tenslotte echter wordt
de sifuatie onhoudbaar, zij ontbindt haar
bende, verbergt zich in een brandend deel van
Kanton, maar wordt aan de Japanners ver-
raden.
Dezen zullen nu met haar een korter proces
maken dan de Chineezen, die de Britsche en
Portugeesche autoriteiten in hun strijd tegen
de zeeroovers in het algemeen en Ki-Tsjoen
in het bijzonder slechts ongaame steunden.
Want in China is de zeerooverij niet oneervol,
zij wordt integendeel bewonderd en de oude
historische zeerooversgeschiedenissen worden
op het oogenblik nog door oud en jong met
waren geestdrift gelezen.