WIE PRIJS STELT OP GOED BROOD. KOOPT HET IN VAN STRIEN'S RAKKERU, NOORDSTRAAT 79 SCHUDT UW LEVER WAKKER Kerknieuws. Burgerlijke Stand Gemengde Berichten PRO YINCI ALE STATEN VAN ZEELAND. LOOP DER BEVOLKING. en U zult 's morgens „kiplekker" uit bed springen. Bruce ceeren. gevangenis LUXOR-THEATER. ,,De Spion der Lanciers". Het is met Lancer Spy, films van een genre, dat telkens weer op het witte doek vertegen- tJoSd i, alles anders dan seriefilms bleken t6-Ook deze spionnagefilm met, die treft door de forschheid, die aan de film soma zelfs harde trekken geeft, zeer in onderscheid van de -ozige romantiek, waaronder deze geschie- denissen op het filmdoek veelal worden be- iicht Dan is het een film, waarin de ligentie niet aan een kant zit en de gevaren, die de held loopt, niet alleen maar de voor- gift lijken te zijn, welke hij het lot heeft moe ten geven. om een film van normale lengte moeeliik te maken, hoeiwel zijn welslagen van te voren verzekerd is. De twee officieren van den Duitschen inlichtingendienst, die zich in den weg van den Engelschen spion stellen, dden in bekwaamheid niets voor dezen en zijn opdrachtgever onder. Tenslotte is het de vraag, of dit nu een film met een happy end is of niet; dat hangt er maar van af, op welk standpunt de toeschouwer zich stelt, of hart of vaderland het bij hem wint. En als hij kiest, is hij er waarschijnlijk reeds naast, had hij veeleer moeten inzien, dat hier het we slagen van den man in zijn werk en het onge Ink van een liefhebbende vrouw met een ge- voel voor levenswaarheid gemengd zijn, die geen keuze gedbogt. Kolonel Fenwick, een van de groote man- nen van den Engelschen inlichtingendienst in den tijd van den grooten oorlog, vertelt vele jaren daama. Nefveus en donker wordt het stemmmgs- beeld geteekend van het dorp aan de Somme, waarheen de handeling ons verplaatst. Hier worden juist Duitsche krijgsgevangenen bm~ nengebracht. Onder hen is een officier, von Rohbach, die een van de Engelsche officieren treft door zijn frappante gelijkenis met een Engelsch officier van de vloot, hntenant Bruce. Hij maakt er den inlichtingendienst op opmerkzaam, die besluit er gebruik van te maken om via een gefingeerde ontvluchting als spion in Duitschland te introdu- Daartoe krijgt deze in een Engelsche 0enis gelegenheid om von Rohbach eenige" weken te bestudeeren, zonder dat deze zich daar zelf ook maar het minste van be- wust is. Vervolgens wordt hij geexamineerd, volgens methoden, die weinig van een derde graadsverhoor verschillen. We zien Bruce de plaats van von Rohbach innemen, zijn eerste samentreffen met den oppasser Schratt, de ontvluchting, even een aanduiding van het hachelijke van een overtocht over zeeen, waar- op oorlog woedt, de aankomst in Duitschland. Dan wordt de film zoo mogelij'k nog span- nender, want thans moet de Engelsche spion in Duitschland zelf werken. Officieren van den inlichtingendienst krijgen echter argwaan en daarbij komt de romantiek in het spel van een contra-spionne, die op den vijand verliefd wordt. Tenslotte wordt het „von Rohbach"- Bruce toch te warm onder de voeten en hij bereikt, na een opwindende achtervolgings- scene, veilig op den Zwitserschen bodem. Het is nu de groote verdienste van Ratoff, dat hij dezfe handeling voortdurend bij hevig geladen filmische knoopen vast heeft. Ben film van vleesch en bloed, een film, die ademt en leeft. Een film, die ons opeens weer aan Sternberg's Dishonoured herinnert. En is het wekken van zulke herinneringen al niet het paspoort van een goede film Je kunt niet alles hebben. Om de zeer vermakelijke Ritzbrothers heen, deze vorstelijke komieken, die alle ambachten verstaan, voortreffelijke pianisten en zangers zijn en bovendien verbazingwekkende step- dancers, heeft men een soort revue gebouwd en er zit bovendien nog een grappige en met al te sentimenteele liefdesgeschiedenis in. Lachen doet men in deze film voornamelijk om de virtuoze Ritzbrothers en hun onudtput- telijke repertoire er is geen stel muzikale komieken dat hen evenaart, of zij zouden op dit oogenblik ergens in de United States ge- boren moeten zijn. Zij hebben niet dat typisch „lach of ik schiet!" over zich, dat gewoonlijk zulken komieken eigen is, doch zij zijn meer een fijne schotel voor de genieters. Alles wat zij doen is overdacht en verantwoord. De middelste der drie gehroeders is de meest geniale hij is prachtig in zijn parodie van het dramatische en hoewel het onbekend is welke rol zij eigenlijk vervullen in de ..geschie- nis", die aan de film ten grondslag ligt zij zijn alomtegenwoordig en men moet hen dus maar houden voor de vroolijke en gezellige geesten van den braven Sam Gordon, een door zorgen en gevoelige voeten gepiaagden theatermaneger. Het is een zeer amusante film en er is van alles in, precies zooals het in een goede amu- seimentsfilm behoort. NED. HERV. KERK. Benoemd tot hulpprediker te Terneuzen, cand. H. G. van Beusekom te Aarlander- veen (Z.H.). VRIJE EVANXJ. GEMEENTE. Aangenomen naar O. Pekela, cand. T. H. Penninga, hulpprediker te Breskens. Restauratie Abdijtoren. Ged. Staten wijzen er op, dat, de in 1934 uitgetrokken gelden voor de resitauratie van den Abdijtoren te Middelburg a ^37.000, waar- aan de Provincie ten hoogste /3350 bij zou dragen, bij verre na niet toereikend zijn en weaer 37.000 is uitgetrokken. In overleg met de Rijkscommissie voor Monumentenzorg is voor elk der jaren 1938 en 1939 een werk- plan met begrooting opgesteld. Het rijk zal nog weer f 13.690 bij dragen ben evens 2143 in de kosten van aanleg der brandblusch- installatie. Het rijk zal met de in 1936 be- paalde bijdrage van f 16.650 dan in totaal 41 der restauratiekosten betalen. Ged. Staten vinden aanleiding voor te stel len de in 1935 verleende provinciale bijdrage van 3350 te verhocgen met 5 van f 37.000 of 1850 en het maximum te brengen op 5200. Restauratie Nederl, Hervomirte Kerk te Haamstede. Ged. Staten stellen voor de bijdrage in de kosten van herstel van het kerkgebouw der Nederl. Herv. gemeente te Haamstede te ver- hoogen van 3000 op 33(25,28, daar de kos ten, die geraamd waren op f 30.000 tot f 36.511,58 zijn gestegen. Subsldle autobusdienst AxelHulst. In 1936 werd door de Prov. Staten aan P. Scheele te Sluiskil ten behoeve van den auto busdienst Axel—(Hulst gedurende ten hoogste vijf jaren subsidie uit de Provinciale kas toe- o-ezegd en heeft Scheele ontvangen in 1935 99 16' 1936 f 96 en 1937 92. Over 1938 ontving hij maar 29,33 omdat hij den dienst op 1 Mei stopzette. Direct heeft toen de N.V. Zeeuwsch-Vlaam- sche Tramwegmaatschappij op het verlaten traject een nieuwen dienst geopend en zij vroeg aan haar verder het subsidie te willen toekennen. Niet alleen kan, hetgeen trou- wens voor de hand ligt, de voormalige onder- nemer geen subsidie meer genieten, maar ook een ander kan geen aanspraak doen gelden, zijnde in het besluit van 1936 den naam van den ondememer vermeld1, terwijl ook het maxi mum niet maar zonder meer ook voor een eventueelen nieuwen ondememer kan worden aangehouiden. Waar de besturen der gemeenten Axel, Hulst, Koewacht en Zuiddorpe evenzeer als in 1936 op het standpunt staan, dat de dienst AxelHulst een algemeen belang dient en ook Ged. Staten van oardeel zijn, dat die dienst wenschelijk moet worden geacht, zijn er h. i. vold'oende termen aanwezig om aan de N.V. Zeeuwsch-Vlaamsche Tramwegmaatschappij ten behoeve van genoemden dienst, steun toe te zeggen en het maximum-bedrag, waarop de waarde der voor dlen dienst bestemde auto- bussen door den daartoe door Ged. Staten aajigewezen deskundige is gescbat, te stellen op f 3333,50. Wijziging Reglement Calamiteuze polders of waterschappen. Ged. Staten stellen enkele wijzigin^n voor in het reglement voor de calamiteuEe polders en waterschappen, o.a. in verband met een nader te vermelden voorstel om de bepalingen betreffende rechtspositie van de ambtenaren in dienst der waterkeeringen, welke nog in het reglement voor de calamiteuze polders en waterschappen staan vermeld, op te nemen, voor zooveel noodig gewijzigd en aangevuld, in het Polderambtenarenreglement Zeeland 1931. ;Overbrugging van de Zandkreek. In de najaarsvergaderinlg 1936 besloten de Staten tot medewerking aan de oprichtmg van de Vereeniging „De Noord-Bevelandsche Brug"' die zich ten doel zou stellen het bou- wen en exploiteeren van een brug over de Zandkreek. Toen reeds wezen Ged. Staten er op, dat het volbrengen van de plannen in hooge mate afhankelijk zou zijn van de moge- lijkheid om het besitaande veerrecht om te zetten in een tolheffing op de brug en dat i het geenszins vaststond, dat de daartoe van de regeering en de Staten-Generaal vereischte medewerking zou worden verkregen. Het was I namelijk gebleken, dat de Minister van Wa- terstaat in verband met het algemeene stre- j ven der regeering tot afschaffing van tolhef- fingen in Nederland emstige bezrwaar maakte tegen het heffen van bruggeld, hetwelk hij beschouwde als het in het leven roepen van een nieuwe tolheffing. Bij de daarna .gevoerde besprekingen bleek Ged. Staten, dat wellicht d'e medewerking der regeering tot het heffen van bruggeld ver kregen zou kunnen worden, wanneer in uit- zicht zou kunnen worden gesteld, dat de brug op den duur tolvrij zou kunnen worden. Na allerlei berekeningen bleek, dat men steeds voor een 'tekort kwam te staan, dat grooter of kleiner was naarmate het tijdvak der tolheffing resp. korter of langer van duur zou zijn. Evenzeer spreekt het van zelf, dat aan de regeering de vraag is gesteld in hoe- verre zij bereid zou zijn in de tekorten bij te dragen. - Deze laatste vraag had tot antwoord, dat de regeering in geen gevai bereid zou zijn een jaarlrjksche bijdrage tot dekking der tekorten te geven, doch wel bereid was met een tolhef- ting gedurende 25 jaren genoegen te nemen, terwijl zij ook bereid bleef de kosten van den Zuidelijken toegangsweg tot de brug voor haar rekening te nemen. O.a. door de depre- ciatie van den gulden zijrn de bouwkosten der brug aanmerkelijk gestegen en worden tbans geraamd op f 1.320.000, verminderd met bovengenoemde 165.000 en met f 95.000, zijnde de winst op het veer KortgeneWol- phaartsdijk gedurende de drie jaar vooraf- gaande aan de overbrugging ter beschikking van de brugplannen worden gesteld, rest 1.060.000. Bij de bespreking met het Gomite ,,Noord- Bevelandsche Brug" bleek, dat met de toe- gezegde jaarlijksohe streektoijdrage van 5000 i het uiterste is bereikt, wat verlangd kan wor- den. Men vreesde dat een verhooging van de gestelde eischen tot gevolg zou hebben, dat de thans verkregen vrijwel algemeene mede werking zou worden verbroken en dat de overbruggingsplannen dientengevolge emstig in gevaar zouden worden gebracht. Daarom is alleen de eisch aan de gemeenten, polders en waterschappen gesteld, dat de jaarlijksche bijdrage van 5000, niet gedurende 20 doch geaurende 25 jaar zal plaats moeten hebben, de termijn, wajarin de te sluiten leening ten behoeve van de overbrugging zal worden afgelost. Daarnaast hebben Gred. Staten zich afg^e vraagd in hoeverre een verhooging van de bijdrage der Provincie zou kunnen worden overwogen. Zij zijn daarbij tot de slotsom gekomen, dat een verdubbeling der oorspron kelijke provinciale bijdrage gewettdgd is. De bevolking van Noord-Beveland is veel meer dan de inwoners van andere deelen van Zee- land genoodzaakt het water over te steken. Voor het bezoeken van versobillende inrich- tingen van uitgebreid lager, middelbaar- en verschillende soorten van vakonderwijs zijn de Noord-Bevelanders vooral op Goes aangewe- zen. Met de verzoiiging van patienten in zie- kenhuizen, of de behandeling door specialis- ten is precies hetzelfde het geval. Ook eoono- misch is Noord-iBeveland geheel op Zuid- Beveland ingesteld. Dit alles verklaart het zeer groote verkeer tusschen Kortgene en Wolfaartsdijk, dat verre het verkeer overtreft op de verbindingen HansweertWalsoorden, Hoedekenskerke^Terneuzen en Zierikzee- Katsche veer, waarvoor de Provincie zich jaarlijksch nog veel belangrijker offers ge- troost dan het bedrag van 10.000, dat bij verdubbeling der oorspronkelijke bijdrage der ProvLncde noodig zal zijn. Op deze gronden achten Ged. Staten dan ook een jaarlijksche 'bijdrage van de provincie van 10.000 voor deze overbruggingsplannen volkomen gerechtvaardigd. Maar ook deze verhooging der inkomsten is niet toereikend voor het verkrijgen van een sluitende reke- ning. Het bleek Ged. Staten, dat bij een ver- laging van den rentevoet van 3% tot 2% en bij een geraamde toename van de opbrengst der bruggelden met 2 per jaar, de schuld in d'e 25-jarige periode der tolheffing geheel gedelgd kan worden en er nog j 166.000 reserve gevormd kan worden voor het be- strijden der toekomstige onderhoudislasten. De Ministerieele Oommissie, die uiteinde- lijk over de bij het Werkfonds ingekomen aanvragen beslist, heeft het aangevraagde crediet van f 1.060.000 rentende 2V2 toege- St^Jed. Staten zullen omtrent de door de regeering te stellen voorwaarden de Staten nader inlichten, maar achten reeds thans het oogenblik gekomen om aan de Staten nieuwe voorstellen te doen om deze zoo belangnjke plannen tot stand te kunnen brengen. In 1936 achtten Ged. Staten heit wensche lijk de exploitatie van de brug toe te ver- trouwen aan een orgaan, waarin zoowel de Provincie als de streek vertegenwoordigd zouden zijn. Op deze wijze kon eenerzijds de streek invloed blijven uitoefenen op het te voeren be'heer van het te stichten brugbedrijf en daarmede op de hoogte der tolheffing, anderzijds lag in deze gemeenschappelijke exploitatie voor de provincie een waarborg, dat het verlangen tot overijlde verlaging der bruggelden zou worden geremd. Om deze redenen kwamen Ged. Staten tot oprichting van de Vereeniging „de Noord-Bevelandsche Brug". Nu volgens de thians gedachte regeling, de brug na 25 jaren tolvrij worden zal, komen de vorengenoem.de argumenten, welke destijds hebben geleid tot het voorstel eener gemeen schappelijke exploitatie, te vervallen. Exploi tatie alleen door de provincie is thans te ver- kiezen. De aanvankelijk gedachte gecompli- ceeride beheersdegeling, wordt dan vermeden, terwijl daarnaast tegemoet gekomen wordt aan den meermalen tot uiting gekomen wensch der Staten, dat bet beheer van ondememin- gen, waarbij de provincie in belangrijke mate fina'ncieel be'trokken is, zooveel doenlijk moet geschieden op een wijze, waarbij de invloed der Staten zoo weinig mogelijk wordt be- lemmerd. Hiertegemover staat evenwel, dat het rislco der provincie door de thans voorgestelde regeling ontegenzeggelijk grooter wordt. Ged. Staten meenen, dat dit bezwaar genoegzaam ondervangen wordt door het feit, dat tenge volge van de vertraging, welke de uitvoering der brugplannen heeft ondergaan, de provin cie gedurende een viertal jaren langer dan aanvankelijk werd verwacht een niet onbe- langrijke winst zal maken op de exploitatie van het veer. Behalve het bedrag van 95.000 waarop reeds gerekend wordt in de vermelde becijfering, schatten Ged. Staten, dat een be drag van omstreeks 100.000 kan worden gereserveerd. Deze reserve, welke reeds bij den aanvang der exploitatie aanwezig is, biedt een voldoenden waarborg, om het grootere risico op te vangen. Tenslotte merken Ged Staten op, dat tot den bouw van de brug eerst dan zal kunnen worden overgegaan, wan i neer de toezegging van den Minister vai. Waterstaat tot medewerking aan een tolhef fing gedurende een periode van 25 jaren in de daartoe vereischte wet zal zijn vastgelegd. Ged. Staten hebben zich bereids tot den be- trokken bewindsman gewend met het verzoek de totstandkoming der wet zooveel mogelijk te bespoedigen. Ged. Staten stellen tenslotte voor het besluit van 22 December 1936 om mede te werken aam de oprichting van de Vereeniging ,,de Noord-Bevelandsche Brug" in te trekken en te besluiten tot het bouwen en exploiteeren van een brug over de Zandkreek waarvan de 'bouwkosten geraamd worden op 1.320.000 geheel voor rekening en risico der Provincie omder voorwaarde dat: a de gemeenten, polders en waterschappen in Noord-Beveland bereid blijken gezamenlijk aan de provincie een bijdrage te verleenen van f 5000 per jaar gedurende een tijdvak van 25 jaren; b. de bouwkosten van den Zuidelijken toe gangsweg tot de brug door de regeering ten laste van het Verkeersfonds zullen worden gebracht; c. dat een wet tot stand zal zijn gekomen, waarbij het heffen van een bruggeld voor een periode van 25 jaren zal worden toegestaan; d. dat door de regeering een bedrag van f 1.060.000 aan de Provincie Zeeland zal wor den geleend tegen een rentevoet van 2y2 per jaar, af te lossen in 25 jaren en overigens op de voorwaarden, welke dienaangaande tus schen de regeering en Ged. Staten zullen worden overeengekomen. U EN UW RHEUMATIEK LIGGEN SAMEN ONDER EEN DEKEN. Wanneer U onder de dekens kruipt, blijft Uw rheumatiek niet aan Uw bed staan, al hebt U er 4, 5 of 6. Dacht U nu werkelijk alleen met een groot aantal dekens Uw rheu- matische pijnen te kunnen verdrijVen? U als leek weet niet beter. U denkt: ..Warmte zal mij goed doen". Maar bij de minste afkoeling is de pijn er weer met verdubbelde hevigheid en te meer, omdat rheumatieklijders door de bij rheumatische aandoeningen optredende storing in de huidfunctie, extra gevoelig zijn voor kouide, tocht en vocht. Pak de koe bij de horens en gebruik niet langer lapmiddelen! Ge moet de oorzaak bestrijden en d'ie ligt in een overmaat van urinezuur in het lichaam. Wat ge noodi'g hebt is een bloed'zuiverende kuur met Kruschcn Salts, dat het urineizuur radicaal doet verdwijnen door aansporende werking op lever, nieren en ingewanden. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en drogisten a f 0,40, 0,75 en 1,60 (extra groot pak). Adv. SAS VAN GENT. Huwelijks-voltrekkingen. 3 Nov. Jan Levi- nus Donze, oud 19 j. en Rosalia Johanna Stofferis, cud 20 j. Geboorten. 1 Ncv. Henri, z. van Raymond Lootens en van Christina Elisabeth de Fever. Overlijden. 31 Oct. Eimilius Haers, oud 77 j. SAS VAN GENT. In de week van 30 Oct. tot en met 5 Nov. heeft zich in deze gemeente gevestigd: R. Bogaart, zonder beroep, van St. Jansteen. DOOR EEN AUTOBUS OVERREDEN EN GEDOOD. Maandagoohtend is tusschen Midlum en Franeker de 37-jarige J. Kuiken uit Midlum door een autobus 'aangereden en ernstig ge- wond. Deze bus, uit Den Haag afkomstig, reed Kuiken, die per rijwiel naar zijn werk ging, lachterop. Toen de bus den wielrijder voorbij zou gaan en daartoe over een hoop slakken moest rijden, verloor de bestuurder de tmacbt over bet stuur en reed over den wielrijder heen. Per ziekenauto is de zwaar gewonde man naar het ziekenhuis te Harlin- gen vervoerd, waar hij is overleden. DROEVIG. In den nacht van Vrijdag op Zaterdag werd de politie te Drumpt gewaarschuwd, dat de 25-jarige ongehuwde mej. B. aldaar haar pasgeboren kindje zou hebben vermoord. Bij een Zondagmorgen in tegenwoordigheid van den substituut-officier van justitie, Mr. O. E. G. graaf van Limburg Stirum te Am- hem, door Dr. Hulst uit Leiden verrichtte sectie, is komen vast te staan, dat het kindje slechts enkele uren heeft geleefd en dat de vrouw het om het leven heeft gebracht door een koordje om den hals te binden en een prop in het mondje te stoppen, waarna zij het kind in een lade heeft verstopt. Daar de vrouw in overspannen toestand ver- keerde heeft men haar naar de rijksklinieken te Utrecht doen vervoeren. INBREKERS OP HEETERDAAD BETRAPT. Toen een bewoner van de Kuipersstraat te Amsterdam Zondagavond thuiskwath, vond hij de huisdeur open. Even later hoorde hij glas rinkelen. Kordaat snelde de heer des huizes op het geluid af en zag twee vreemde bezoekers, die op het punt stonden het huis via een raarn te verlaten. Hij wist nog juist een der inbrekers bij zijn jasje te grijpen en met de hulp van buren werd de man in een tot dat doel gerequireerde auto naar het bureau P. Aertszstraat gereden, waar de man is opgesloten. Zijn maat wist aan zijn achter- volgers te ontsnappen, doch de politie hoopt dezen binnen zeer korten tijd te hebben opge- spoord. De mannen waren bij hun onderzoek in de woning gestoord en hadden nog niets van hur. gading gevonden. DOOR EEN AUTO OVERREDEN EN GEDOOD. Zondagavond omstreeks half acht is te Apeldoorn op den Zutfenschestraatweg ter hoogte van de psychiatrische inrichting het Apeldoomsche Bosch de 30-jarige A. Faber, als verpleger verbonden aan het Apeldoom sche Bosch, die daiar naast zijn vrouw met een kinderwagen liep, door een hem achterop rijdenden auto, bestuurd door W. J. W. uit Amsterdam, gegrepen en op slag gedood. De verpleger liep op den rijweg, zijn vrouw op het smalle rijwielpad aangezien op dezen weg een voetpad ontbreekt. In den auto zaten drie imeisjes en drie jongens uit Am sterdam, die op weg waren naar Zutfen. De bestuurder had geen rijbewijs. Het lijk is naar het Julianaziekenhuis gebracht. De politie heeft den auto in beslag genomen. Volgens ooggetuigen zou de auto zonder licht gereden hebben. ZWARE BRAND TE BREDA. In den vroegen morgen heeft Donderdag een zware brand gewoed in de rubberkleeding- fabrieken der N.V. Hollandscbe Gommoge Industrie aan de Balfortstraat te Breda. Het geheele falbriekscomplex ging in vlammen op en slechts met de grootste moeite kon worden voorkomen, dat het vuur zich ook mededeelde aan de naastbijgelegen pantoffelfabriek der firma Klyberg en Co. Deze fabriek kreeg emstige waterschade. De brand, die omstreeks 4 uur ontdekt werd door den stoker van de nachtploeg, is ontstaan aan de voorzijde der fabriek. Wel poogden de vijf menschen van de nacbtploeg nog een oogenblik bet vuur met zand te dooven, doch dit was vergeefsche moeite. Bovendien ontwikkelde de brandende mtaber zulk een geweldige rook, dat de mannen na eenige oogenblikken reeds de grootste moeite hadden zich in veiligheid te stellen. Bij het zoeiken naar den uitgang liepen twee van hen lichte brandwonden op. Met dit alles was veel kostbare tijd ver- loren gegaan, zoodat, toen de brandweer ge waarschuwd werd, het vuur zich door de licht brandbare rubbermaterialen reeds over het geheele uitgebreid'e falbriekscomplex had ver.spreid. Toen de brandweer met groot materiaal ter plaatse verscheen, gingen weer eenige kost bare minuten verloren, aangezien door de tijdelijke drooglegging van een gedeelte van de Mark geen open water in de directe na- bijheid te vinden was, zoodat men slangen uit moest leggen tot den Wilhelminasingel toe. Inmiddels was men begonnen het vuur te bestrijden met drie slangen op de waterlei- ding en daama werden nog zes stralen op de motorspuit gekoppeld. In totaal werden meer dan 2500 M. slang uitgelegd. Het gebouwen- complex was inmiddels een groote vuurzee, welke den ochtendhemel rood kleurde en van heinde en verre nieuwsgierigen deed toestroo- men. Deze werden op eerbiedigen afstand gehouden, vooral ook omdat in de achterzijde der fabriek eenige vaten ammoniak lagen op- geslagen en daar bovendien een groote stoom- ketel stond, zoodat het gevaar voor explosies geenszins denkbeelddg was. Met inspanning van alle krachten wist de brandweer onder leiding van opperbrandtneester J. Korteweg het vuur daar tijdig te bedwingen. Toen duidelijk werd, dat het brandende fabriekscomplex niet meer te redden was, zette de brandweer er alles op om de naast- gelegen fabrieken der firma Klyberg en Co. te behouden. Op verschillende plaatsen lekte het vuur reeds tusschen dak en scheidingslijn doore De ziedende vlammen en de zware rook belemmerden het blusschingswerk ten zeerste slechts met de grootste moeite gelukte ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN Iederen dag moet Uw lever minstens een liter gal in Vw ingewanden doen stroomen. Wanneer deze stroom (an gal onvoldoende is, verteert Uw voedsel niet, het Sfederft. U voelt U opgeblazen, U raakt verstopt. Uw Ichaam is vergiftigd en U bent humeurig, voelt U el- fendig en ziet alles somber in. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen. U poet CARTER'S LEVERPILLETJES nemen om een iter gal vrij te doen stroomen en U zult weer geheel 5t zijn. Onsehadelijk, plantaardig, zacht, onovertrotfen fm de gal te doen stroomen. Eischt Carter's Lever- pilletjes bij apothekers en drogisten. f. 0.75. (Ingez. Med.) het, de fabrieken der firma Klyberg zoover te benaderen, dat men deze met succes nat kon houden. Na een uur van hard zwoegen was het gevaar daar bezworen. Van de rubberk 1 eedingfabriek was intus- schen niet veel meer dan een ruine over. Met donderend geweld plofte op een gege- ven oogenblik de voorgevel op straat, geluk- kig zonder dat zich persoonlijke ongelukken voordeden. Ook de zijmuren begonnen scheu- ren te vertoonen en stortten de een na den ander in. Door een gunstige windrichting iiepen de aan de overzijde gelegen huizen geen gevaar. Omstreeks 9 uur was de brand practisch gebluscht. Van de rulbberkleedingfabriek wa ren toen nog slechts de rookend'e puinhoopen over. ,De schade aan de fabrieksgebouwen, welke in eigendom toebehoorden aan de firma P. Oomes en Cbr. Walder, wordt geraamd op f 50.000. De schade der N.V. Hollandscbe Commage Industrie aan machines en voor- raden za meer dan een ton beloopen. De oorzaak van den brand is nog onbekend. Alles was verzekerd, ook tegen bedrijfs- schade. Het personeel van de fabriek, dat 24 man omvat, komt echter zonder werk. KI-TSJOEN, DE PIRATE, DOOR JAPANNERS GE VANGEN. De wreedste vrouw ter wereld tvacht op doodvonnis. Na de verovering van Kanton, is aan de Japanners een bijzonder goede vangst gelukt; zij hebben de beruchte Chineesche pirate Ki- Tsjoen met een deel van haar bende gevangen genomen. Ki-Tsjoen is vele jaren de schrik van de kustvaarders in het Verre Oosten geweest. Dit artikel beschrijft den hmtaal- sten overval en het verleden van de pirate. In een Juni-nacht -van het jaar 1936, kort voor het uitbreken van den JapanschChi- neeschen oorlog, beweegt het postschip, dat van Hongkong naar Macao terugvaart, zich over de banen van de Gele Zee. De passagiers slapen en gelooven dit rustig te kunnen doen, want wat de politie van Hongkong doen kon om Ki-Tsjoen het rooven van het schip onmo- gelijk te maken, heeft zij gedaan; op vele plaatsen houdlen Indische Sikhs, lange sterke kerels, die in Hongkong politiediensten doen, de wacht en drie machinegeweren staan ge- reed tot schieten aan boord. De Britseh- Indiers houden de oogen open, zij en de Chi neesche passagiers. Neen, de Chineezen slapen merkwaardiger- wijs niet. Zij loopen op het dek rond en kijken naar de zee. Aan de politiebeam/btea bevalt dit niet; wat hebben de kerels bier 's nachts te zoeken? Zij wen den zich tot den eersten officier. Deze verklaart, dat men aan de passagiers niet de bewegingsvrijheid kan ont- nemen, ook niet wanneer het Chineezen zijn; maar hij let thans lets scherper op. Hij weet niet, dat zijn voorzichtigheid te laat komt. Plotseling weerklonken schoten, de gelen stormen als duivels op de machine geweren af en werpen zich op den eersiten officier. Drie zwarte jonken duiken onver- wacht naast het nu stilliggende schip op, Chineezen klimmen aan boord, die de doodelijk verschrikte passagiers in den rooksalon drij- ven. Ki-Tsjoen. De deur van den rooksalon wordt openge- worpen en wat nu volgt is zoo onwaarschijn- lijk, dat het aan een Amerikaansch film- manuscript omtleend schijnt. Een jonge, schoone vrouw treedt in een fan- tastich costuum binnen, in een hooggesloten Russische blouse, witte broek, laarzen, een rooden, breedgeranden hoed. De bandieten salueeren en maken eerbiedig voor haar plaats. Dan roept een Engelsche koopman: ,Dat is Ki-Tsjoen!" Ki-Tsjoen, de meest ge- vreesde pirate, die ooit de Gele Zee be- heerschte, Ki-Tsjoen, die in acht jaren naar schatting 50 overvallen gepleegd en nog meer menschenlervens vemietigd heeft. Twee revolvers houdt zij in de handen, revolvers met gouden kettingen aan de polsen bevestigd; terwijl zij thans haar slachtoffers fouilleert, laat zij. haar wapens eenvoudig hangen om deze bij de minste verdachte be- weging weer bij de hand te hebben. Het geld, de horloges, d'e ringen hoopen zich op de tafel op. Een bankier uit Kanton geeft zijn ringen, zijn dasspeld af, de portefeuille wil hij zich niet laten ontrukken. Een schot, een smalle, roode toloedstraal, een vallend lichaam, onbe- wogen neemt de vrouw de portefeuille uit den zak van den doode. Een dame kan haar bril- ianten ring niet afkrijgen, zij rukt en rukt, het angstzweet breekt haar uit, vergeefs. Dan, een verschrikkelijke gil, de pirate houdt lachend den fonkelenden ring in de hand. Maar niet slechts den ring, ook den vinger. De vrouw, een Russin, wordt later half waan- zinnitg naar een ziekenhuis gebracht. Wanneer Ki-Tsjoen alle passagiers uitge- plunderd en er twee vermoord heeft, laat zij de hulpeloozen vastbinden en het schip op een rots zetten. Het wordt tien uren later door een Engelschen kanonneerboot gevonden. In Macao zet een Zwitsersche diplomaat, die dezen verschrikkelijken nacht beleefde, het gebeurde op schrift. Deze duivelin is geen zuivere Chineesche. Haar vader heeft voor den wereldoorlog als officier in het Fransche leger gediend, is daaruit wegens drankzucht ontslagen en ten slotte in China terecht gekomen, waar hij met een jonge Chineesche gaat samenwonen. Van haar erft Ki-Tsjoen de wreedheid, van hEiar vader de listigheid, maar ook de intedligentie, en persoonlijken moed. Zij spreekt Chineesch, Engelsch, Fransc'h en Russisch, houdt een dag- boek bij, verkoopt het geroofde via stroo- mannen in de steden, voert in haar bende de strengste discipline in, verschaft zich een groot respect, schiet eigenhandig muiters neer en zet tot op het laatste oogenblik, tot de verovering van Kanton, haar strijd tegen de scheepvaart voort. Tenslotte echter wordt de sifuatie onhoudbaar, zij ontbindt haar bende, verbergt zich in een brandend deel van Kanton, maar wordt aan de Japanners ver- raden. Dezen zullen nu met haar een korter proces maken dan de Chineezen, die de Britsche en Portugeesche autoriteiten in hun strijd tegen de zeeroovers in het algemeen en Ki-Tsjoen in het bijzonder slechts ongaame steunden. Want in China is de zeerooverij niet oneervol, zij wordt integendeel bewonderd en de oude historische zeerooversgeschiedenissen worden op het oogenblik nog door oud en jong met waren geestdrift gelezen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1938 | | pagina 7