WiE PRIJS STELT OP GOED BROOD, KOOPT HET IN VAN STRIEN'S BAKKERIJ. NOORDSTRAAT 79 Luchtbeschermingsoefeningen in Zeeuwsch-Vlaanderen (O.D.) Gemengde Berichten RECHTSZAKEN. AUTOBUS DER R.E.T. VAN DEN DIJK GEREDEN. ARRONDISSEMENTSRECHTBANK TE MIDDELBURG. iZitting van 28 October 1938. A. A. F., oud -26 j., J. de K., oud 30 j., en I. v. d. V., oud 41 j., alien visscher van be- roep en wonende te Breskens, hadden zich schuldig gemaakt aan diefstal van electrlsche lampen, compas, 1 sextant, 1 accu, welke goe- deren zij gehaald hadden van het onder de Belgische kust gezonken Zweedsche stoom- schip Nippon", welk feit gepleegd is op 15 September 1.1. Verder had zich wegens heling van voor- melde goederen, welke van diefstal afkomstig waren, te verantwoorden J. J., oud 45 j., beurtschipper te Breskens. Deze zaken werden naar den Rechtercom- missaris verwezen, teneinde vast te stellen of het feit op Nederlandsch dan wel op Belgisch grondgebied geschiedde. In de volgende zaak werd vonnis gewezen: W. d. V., oud 34 j., agent van politie te Vlissingen, thans in voorarrest, is wegens meineed veroordeeld tot 6 maanden gevange- nisstraf met aftrek voorarrest. Met de boot van 13,15 uur arriveerden alhier uit de richting Hoedekenskerke Z.Exc. de Minister van Binnenlandsche Zaken de heer Van Boeijen, Z.Exc. de Commissaris der Ko- ningin in Zealand jhr. mr. Quarles van Ufford, de Commandant van het Motorkorps B.V.L. de heer Persant Snoep, de Inspcteur der Luchtbescherming Generaal de Ridder, de Inspecteur-Generaal van het Loodswezen vice- admiraal N. J. van Laer, de Directeur van het Loodswezen kapitein ter zee Arntzenius, de Commandant der Luchtvaartafdeeling luit.- kolonel Van Heijst met adjudant, de Inspec teur-Generaal van de Seheepvaart de heer Van 't Haaff, de Districtscommandant der Marechaussee, de Hoofdcommissaris van het Nederlandsche Roode Kruis en de Hoofdinge- nieur-Directeur van den Rijkswaterstaat de heer Walland. Het gezelschap stapte na aankomst in de medegekomen auto's en werd gereden naar Axel en Sas van Gent, in welke plaatsen het geizelschap zich ibij monde van Z.Exc. Van Boeijen op de hoogte stelde van de stand van zaken inizake luchtbescherming in die gemeen- ten. De burgemeesters Blok en De Kerf kre- gen een groot aantal vragen te beantwoorden. Naar wij meenden te bemerken kreeg het ge zelschap een goeden indruk van de paraatheid dier gemeenten. Daarna werd gereden naar Sluiskil. Het gezelschap werd hier ontvangen door burgemeester Tellegen. Aldaar werd het hospitaal in oogenschouw genomen. Van hieruit ging het via de Blikstraat aan op Ter Neuzen, en wel naar het Zwaantje, tot bijwoning van de aldaar te houden oefening. TERN EU ZEN In de stad. Dat de luchtbeschermingsoefening kon bogen op een bijzonder goede voorbereiding door den technischen dienst, waarvan de lei- ding berustte bij den Inspecteur van Politie, den heer Hack, trad duidelijk in het licht toen wij bij den aanvang van de middagoefening in de omgeving van het hoofdkwartier op het Schoolplein gadesloegen hoe alle diensten van hulpverleening hun instructdes ontvingen voor het bezetten van de posten bij den komenden luchtaanval. Het werd een oefening op groot- sche schaal want, ofschoon het gelukkig slechts een oefening gold en alleen Nederland sche vliegtuigen boven Zeeland zouden cirke- len, werd door alien de taak emstig opgevat en zoodoende werd het een zeer leerzame oefening, die naar wij hopen nooi.t tot werke- lijkheid zal worden. Niet zoodra kondigde het sirenegeluid de na- dering van de vliegtuigen aan of de versterkte politiemaoht begon met de straten voor alle verkeer af te zetten en het moet gezegd, dat de bewoners van onze stad hierbij voile mede- werking verleenden, in een ommezien waren straten en pleinen geheel verlaten. Slechts een enkele bewoner, wien het alarmsignaal tolijkbaar was overvallen, trachtte nog vlug zijn woning te bereiken, doch er werd geen uitvluchtje aanvaard, men moest direct gast- vrijheid vragen in de meest nabij gelegen woning, winkel of cafe. Oak de automobilisten, die nog vlug over de brug trachtten te komen, werd een halt to<%eroepen en moesten hun auto tijdelijk in den steek jaten. Ofschoon hen zulks toch niet gebaat had, troffen zij het bovendien niet dat op het oogenblik, dat het luchtgevaar werd aangekondigd, juist schut- ten was en de bruggen voor het passeeren der gChepen open stonden, want bij deze middag oefening was alleen deze tak van dienst nog geoorloofd. Het leek wel of onze stad geheel verlaten was, nergens zagen wij een poging om nog vlug een slippertje te maken, trouwens de politiepatrouilles zouden hieraan spoedig een einde hehben gemaakt. Men bleef dus waar men was en bepaalde zich er hoogstens toe om in de deurpost of voor de ramen te speuren of geen „roekelooze" op de bon zou gaan! Wat dat betreft kunnen wij verklaren, dat, dank zij de voile medewerking van de bewo ners, geen enkele maal handelend is moeten optreden. Een redziger, die blijkbaar de laat- ste oogenblikken had afgewacht om de Provin- ciale boot te bereiken en vlug op zijn rijwiel wilde springen om de boot te ,,halen", had direct een patrouille naast zich, doch geluk kig voor hem werden zijn reisplannen niet verhinderd en hem toegestaan langs den kortst mogelijken weg de ponton te bereiken. Ondertusschen hadden twee vliegtuigen over onze stad gekruist en als doelwit voor hun gevaarlijke last gekozen de gashouder en de breifabriek van de firma Sohokkaert, want daar vielen de bommen en de slachtoffers, terwijl er bovendien brand uitbrak. Nauwelijks was zulks geschied of vanuit het hoofdkwartier, waar voor deze gelegen- heid speciale telefoonvenbindingen waren aan- gelegd, werden de Roode Kruispos'ten en de brandweer hiervan op de hoogte gesteld en was het al actie wat men zag. In een mini mum van tijd vertrokken ambulancewagens en brandweerauto naar „de plaats des onheils". Onderwijl werd onder leiding van Dr. Van Breda Vriesman in het Roode Kruisziekenhuis op het Schoolplein alles in gereedheid ge- bracht om de „getroffenen" medische hulp te verleenen. Dat ook dit onderdeel van de oefe ning keurig verzorgd was, behoeft nauwelijks gezegd te worden. Toen de ambulancewagens terugkeerden konden wij zien hoe snel de slachtoffers werden binnengebracht en was ook hier te constateeren, dat door de deskun- dige leiding een uitstekende organisatie was ontstaan. Hoewel de brandweer reeds was uitgerukt, bleek nog een behoorlijke brandwacht aan- wezig om direct te kunnen uitrukken zoo nog in een ander stadsdeel brand zou zijn ontstaan, waaruit wel bleek dat men op alle mogelijke onheilen bedacht was. In de kazerne in de Nieuwstraat had men een gasvrije schuilkelder ingericht waar men in geval van nood zijn toevlucht zou kunnen nemen en stond men ook daar tot handelen gereed. Niet zoodra de groote klok van de R.K. Kerk het einde der middagoefening aankon- digde, of Temeuzen kreeg zijn gewoon aanzien weer. Al mag het dan slechts een oefening zijn geweest, het zal de hoofden van dienst, en alien die er bij betrokken waren, een groote voldoening zijn, dat deze middagoefe ning uitstekend geslaagd kan genoemd worden. iSlechts deze opmerking zouden wij willen maken, dat de sirene, die het signaal .lucht gevaar" aankondigde, niet over de geheele stad te hooren is geweest, zulks in tegen- stelling met de vorige oefening toen het krachtig geloei overal, zelfs in de woningen, duidelijk te hooren was. Te 3.15 uur klonk van de sirenes in de ge meente TERNETJZEN en die der fabrieken het sein ,,Luchtalarm". Ieder begaf zich in zijn woning, of zocht een onderdak in de woning waar hij zich het dichtste bij bevond. Ook de bestuurders van rij- en voertuigen zetten him reis niet voort, doch hielden stil en zoehten een onderdak. Te 3.30 uur hoorden we motorgeronk en na enkele oogenblikken zagen we de silhouetten van 2 vliegtuigen zich flauwtjes afteekenen in de mistige najaarslucht, om na enkele seconden weer door den minst te zijn opge- slorpt. Laag scheerden de vliegtuigen over den gashouder en de fabriek der N.V. Schockaert. De gevolgen lieten niet lang op zich wachten. De uitwerking der uitgeworpen brand- en gas- bommen manifesteerde zich oogenblikkelijk. Een brandlbom was terecbt gekomen tusschen den gashouder en het woonhuis van den heer Schockaert, een mosterdgasbom viel met een doffen plof op het pad naar de tricotage- fabriek, terwijl de fabriek zelf door een bri- santbom werd getroffen en uit het gerommel bleek, dat muren instortten. Op het pad naar de tricotagefabrie'k vielen enkele passeeren- den, door het mosterdgas getroffen, bewuste- loos neer. Onmiddellijk werden telefonisoh de hulpdiensten opgeroepen. De brandweer was na ongeveer 10 minuten ter plaatse, terwijl ook de transportcolonne van het Roode Kruis niet op zich wachten liet. Onmiddellijk werd een aanvang gemaakt met het blusschen der ontstane branden en het vervoeren der gas- gewonden, die in gerequireerde auto's naar het hospitaal werden overgebracht. Inmiddels had de brandweer met bekwamen spoed de slangen ontrold, en was volop met het blus schen van de ontstane branden bezig. De organisatie was uitmuntend verzorgd. Het bleek, dat zoowel de leden der transport colonne als die der brandweer hun taak ver- stonden. De te verrichten werkzaamheden werden met den meest mogelijken spoed, en zonder eenig tijdverlies verricht. De discipline, welke de bevolking in de kom heeft getoond, valt ten zeerste te loven. We hebben de geheele gemeente doorkruist, doch het was werkelijk beangstigend, zoo leeg als de straten waren, en zoo weinig er te bemer ken was van de levendigheid, die er anders heersoht. Als men in gewone omstandigheden zelfs midden in den nacht door onze straten loopt, ontmoet men allicht eens iemand, doch thans was, met uitizondering van de politie en de hulpdiensten niemand, doch ook niemand, te bespeuren. Het leek alsof Terneuzen uitge- storven was. Dat dit niet zoo was, bleek wel bij het sein luchtgevaar geeindigd", dat ongeveer 4,10 door het luiden der klokken werd aangegeven. Toen was hot alsof bij tooverslag Terneuzen van een uitgestorven, weer een gewone stad geworden was, en in een oogwenk zijn gewone aanzien weer had herkregen. Nadat de vliegtuigen boven Terneuzen ver- dwenen waren, heeft dit gezelschap alvorens de terugreis te aanvaarden nog een bezoek ge- bracht aan het politiabureau, waar, zooals reeds gemeld het hoofdkwartier van den lucht- beschermingsdienst wasingericht. Het hoofd van den dienst, de inspecteur van politie, de heer Hack, gaf daar een interessante uiteen- zetting van het verloop der oefeningen in deze gemeente, die met zeer veel belangstelling werd beluisterd. De Minister van Binnenlandsche Zaken en verdere autoriteiten zijn hierop per prov. boot om 16,10 uit Temeuzen vertrokken. Te Sluiskil. Het sein „luchtalarm" kwam te Sluiskil op denzelfden tijd als te Temeuzen. We hadden even onderdak gevonden bij den luisterpost te Sluiskil, waar wij aantroffen den heer Lam- brechtsen van Ritthem met zijn staf, die in voile aandacht waren voor de berichten die over radio Scheveningen werden uitgeizonden. Door op een kaart geprikte vlaggetjes kon men daar de route der gesignaleerde vlieg tuigen goed volgen. Toen het bericht lucht- alarm gegeven werd hebben wij ons op pad begeven naar het „bedreigde punt". Het deed ons genoegen te zien dat algemeen aan het parool binnen blijven goed gevolg werd ge geven. Ook wij moesten verschillende malen onze vergunning om op straat te mogen blij ven, toonen. De hulppolitie en brandweer patrouilleerde door de straten en het is slechts een enkele maal voorgekomen, dat iemand trachtte zijn weg voort te zetten. In de onmiddellijke nabijheid van de brug over het kanaal werden verondersteld een aan tal bommen te zijn gevallen, w.o. brand- en mosterdgasbommen. Hierdbor werden ver schillende branden gesticht en werden door de ontploffingen enkele personen gewond terwijl ook het mosterdgas enkele slachtoffers maakte. De brandweer was zeer spoedig ter plaatse en in enkele oogenblikken werd water gege ven. Inmiddels waren ook de transportkolonne van het Roode Kruis en de andere hulpdiensten gearriveerd. De gewonden werden verbonden en per auto naar de gedeeltelijk als hospitaal ingerichte openbare school vervoerd. Een nog brandende termietbom werd door een der hulpdiensten in minimum van tijd gebluscht. Circa 5 minuten na vier uur bleek uit het klokgelui van het klooster der Eerw. paters Capucijnen, dat het luchtalarm geeindigd was en kon ieder zich iweer op pad begeven. De avondoefening. Was het bij de middagoefening voor de be woners verboden zich op straat te begeven, bij de avondoefening, die des avonds om 8 uur aanving, was het toegestaan zich -"'rij te be- wegen, doch, waar het hier een verduisterings- oefening gold, moest men zorg dragen, dat geen enkel lichtschijnsel de te verwachten vliegtuigen als baken kon dienen. Stipf8 uur ging dan ook de straatverlichting uit, alleen bij wijze van proef was op enkele hoeken van straten en aan de bruggen een speciale ver- duisteringslamp aangebracht, die haar zwak schijnsel in een kleine kring wierp. Van uit de lucht zal dit wel niet waarneembaar zijn geweest, althans dit veronderstellen wij, want een rapport van de piloten zal niet verschijnen daar de weersgesteldheid op Waalhaven, waar de vliegtuigen zouden opstijgen en ook onze reaacteur gereed stond om de vliegtocht mede te maken om eventueel te kunnen constatee ren dat Terneuzen bij volledige verduistering inderdaad niet te rvinden zou zijn, was van dien aard dat aan opstijgen niet te denken viel en de vliegmachines dus geen onderzoe- kingstocht over verduisterd Zeeland zouden maken. Trouwens den geheelen dag door zijn zoowel Schiphol als Waalhaven dicht geweest en was het juist te Vlissingen op het vlieg- veld zeer druk met het aankomen van vlieg tuigen, die de landing op Waalhaven of Schip hol niet wilden riskeeren. Wij ontvingen dan ook vanuit Rotterdam bericht, dat deze nachtelijke vlucht afgelast was, hetgeen hen, die hiervan onwetend waren, wel bevreemd zal hebben, want een heldere sterrenhemel viel hier waar te nemen en zou als ideaal vliegweer kunnen aangemerkt worden. Klokslag 8 uur ging dus de straatverlichting uit en ook die van de winkels, terwijl het goed te merken was dat ook de ibewoners der hui- zen extra wenk hadden besteed, dat geen lichtschijnsel van uit hun woningen de duister- nis zou verstoren. Alhoewel ook hier van voile medewerking kan worden gesproken, zoo moest toch hier en daar de controleerende politie een wenk geven, dat nog eenig licht vanuit de woningen straalde, waarop dan stipt geheele verduistering volgde daar er dan geen tijd meer was om hierin voorziening te tref- fen. Het meest, dat de politie haar waarschu- wende stem moest laten hooren, was wel in de cafe's, die weliswaar een sobere verlichting hadden, doch waar men verzuimd had de ramen voldoende af te sluiten of het bovenste gedeelte van matglas onbeschermd had ge- laten, in de veronderstelling dat dit wel geen storend licht zou doorlaten. Een uitzondering hierop maakten eenige caf6houders, die het voorbeeld van de winkeliers hadden gevolgd, en radicaal alle lichten hadden uitgedaan. Aanvankelijk waren er bij den aanvang der verduisteringsproef nog al belangstellenden op straat, doch het duurde niet lang of ook zij hadden de voorkeur gegeven om de wonin gen maar op te zoeken en daar het einde der oefening af te wachten. Te 10 uur was ook dit programma afge- werkt en ging de straatverlichting weer aan daarmede het einde van dezen Zeeuwschen luchtverdedigingsdag aankondigend Een andere groep druzer redactie geeft zijn indrukken als volgt: Toen wij ons iets voor achten op pad be- gaven, ibegon men op de bruggen en sluizen de lichten te dooven. Precies acht uur loeide de sirene, ten teeken dat luchtgevaar aan- wezig was. Direct daarop begaven wij ons op straat, om de resultaten van de verduistering na te gaan. Dit was werkelijk, van den beganen grond be- zien, af. De medewerking was algemeen. Een zeer sporadisch geval, dat men izich aan de order om het licht af te schermen niet had gehouden daargelaten, was in geen enkele woning ook maar een spoor van verlichting te bespeuren. In zeer enkele gevallen was men blijkbaar van meening, dat het voldoende was, dat het licht aan de straatzijde werd afge- schermd en scheen aan den achterkhnt der woningen het licht door de ramen. Bij een volgend bezoek aan deze enkele gevallen von- den wij ook hier alles duister. Tegen het einde der oefening bleek, dat velen, die zich ter ruste begaven, er klaar- blijkelijk geen erg in hadden. dat als zij op de slaapkamers het licht aandraaiden, dit ook van buiten af zichtibaar is. Een enkele waar- schuwing en ook daar gingen de lichten weer uit. Er mag werkelijk geconstateerd worden, voor zoover zulks vanaf den beganen grond mogelijk is, dat de verduistering voor wat Ter neuzen betreft, geslaagd mag worden ge noemd, en dat het voor den bestuurder van een vliegtuig in de weersomstandigheden zoo als die thans waren, met een bedekte lucht, een heele toer zou zijn geweest om uit te vin- den waar Temeuzen gelegen was. Dit kwam thans in tegenstelling met de vorige verduis- teringsoefening, toen de kanaalverlichting en de verlichting op bruggen en sluizen bleef branden, beter tot uiting. Ook voor wat de seheepvaart betreft, valt de medewerking te roemen. Op het kanaal was geen enkel lichtje te bespeuren. Op de Schelde waren de bakeftlichten blijven bran den, en voerden ook de in de vaart zijnde schepen nog de lichten, terwijl ook het draai- licht op de haven was blijven branden. In oorlogstijd, als de |bebakening der Schelde weggenomen is en ook het draailicht niet schijnt, zal natuurlijk pas de verduistering volkomen zijn. Tot slot geven wij hier nog de berichten omtrent de bewegingen der vliegtuigen zooals radio-Scheveningen die doorgaf: Luchtgevaar Nijmegen 14,45 richting Z.W. 1 vliegtuig Gennep 14,47 W. 1 Den Bosch 14,55 W. 2 vliegtuigen Tiiburg 15,02 W. 2 Breda 15,06 W. 2 Tholen 15,12 W. 2 St. M.dijk 15,15 N. 2 Woensdr. 15,16 Z.iW. 2 St. P.land 15,17 W. 2 Kruiningen 15,18 N. 2 Haamstede 15,27 Z. 2 Veere 15,32 O. 2 Sluis 16,36 N. 2 Breskens 15,40 N. 2 W.kapelle 15,41 O. 2 Middelburg 15,53 O. 2 Vlissingen 15,55 O. 2 16,14 gevaar geweken. Te 15,32 vlogen twee vliegmachines boven TERNEUZEN. Controle over het verduisterde gebiedging niet door. Na verdeeling der werkzaamheden voor het uitbrengen van rapport omtrent de luchtbe schermingsoefening onder verschillende leden van onzen redactiestaf togen wij\ naar de Maasstad met de opdracht Seel te nemen aan den tocht met het controle vliegtuig dat des avonds met een aantal autoriteiten behoorende tot onze defensie en eenige vertegenwoordi- gers der pers verduistert Zeeland zou bezoe- ken om van uit de lucht na te gaan hoe de verduisteringsproef geslaagd was. De ibeoor- deeling van die opdracht bleek in de laatste dagen tweeledig. Tegenover een groep die ons die opdracht niet benijdden stonden ook ande- ren die gaarne die taak zouden hebben over- genomen. Echter: er viel niets te benijdden, want de tocht is niet doorgegaan. Het was den geheelen dag regenachtig en met kort zicht. We hadden, toen we de reis aanvaard- den wel al eenige -vrees, dat de weersgesteld heid een spaak in 't wiel van de waarnemers zou kunnen steken. Toen we tegen het bepaalde uur in het restaurant van het vliegveld Waalhaven be- reikten, waren daar reeds een aantal officials en collega's bijeen en moesten we al aanstonds hooren, dat de kans van ,,niet doorgaan" zeer groot was. Besloten werd nog de berichten af te wach ten van den piloot van het vliegtuig dat van Eindhoven naar Waalhaven moest komen. Deze rapporteerde lage bewolking (150 tot 200 M.) en hoogstens 4 K.M. zicht. De leider van den tocht oordeelde: dat we dan boven Zeeland, waar we feitelijk niets mochten zien, doch waar we onder betere weersomstandig- heid toch wel eens iets zouden hebben kunnen vinden, ons nu in geen geval zouden kunnen orienteeren en dat een poging dus niet het minste nut zou hebben. Het resultaat was dus, hoe teleurstellend ook voor de deelnemers: er wordt niet gestard. We hebben even telefonisch Zeeuwsch- Vlaanderen van ons achterwege iblijven ver- wittigd en den avond gaan doorbrengen waar we waren. Op den terugweg van morgen een zeer zware mist, die te nauwemood toeliet 10 M. ver te zien. In den trein te Roosendaal nog zeer slecht zicht. Bij ons vrees voor storing in den dienst op de Schelde en het zekere voor het onzekere genomen, door via het vaste land door de tunnel te Antwerpen Zeeuwsch- Vlaanderen te bereiken. Nu zijn we weer thuis en moeten vememen, dat het, terwijl we in Rotterdam in nevel en regen zaten, gisteravond hier helder weer was en dat de bootdienst op de Schelde niet ge- stoord is geweest. Ons landje is in oppervlak- te klein, doch houdt er toch nog groote ver- schillen in weersgesteldheid op na. Tijdens de verduistering gisteravond voer Hr. Ms. mijnenlegger „Pieter Floris", zelf on- verlicht, op het kanaal van Sas van Gent naar Terneuzen. Eenigen tijd, voordat de verlichting weer ajmging, passeerde deze de Hoeksche Brug. Op de bruggen was een noodverlichting aan gebracht, welke was ontworpen door den op- zichter der Rijks Electriciteitswerken, den heer J. de Jonge, alhier. HOEK. De oefeningen van den luchtbeschermings- dienst, gisteren gehouden van 2.454.15 uur en van 10 uur, hebben een zeer bevredigend verloop gehad. Zoowel's middags als 'a avonds was allerwege volledige medewerking en kon dan ook van succes gesproken worden. Zaterdag 29. October zal een brandblusch- oefening worden georganiseerd, waarbij den of meer brandbommen zullen worden gebruikt. AXEL. Gistermiddag had de oefening van de Luchtbeschermingsdienst, die door middel van circulaires, door ons blad en ook nog via de radiodistributie was aangekondigd, plaats. Even voor de oefening kwam een gezelschap autoriteiten op het gemeentehuis, om zich op de hoogte te stellen van het luchtbescher- mingsplan in Axel. De heeren namen met belangstelling kennis van de kaart van Axel waarop het luchtbesohermingsplan is aange geven, alsmede van het programma van de oefening. Het was een groote voldoening voor de organisators, dat het gezelschap, waaronder zich bevond de Minister van Bin nenlandsche Zaken, de Commissaris der Ko- nir.gin in Zeeland en meerdere deskundigen, vol lof was over de wijze, waarop in Axel de luchtbeschermingsdienst is georganiseerd. V66r de oefening waren de autoriteiten alweer vertrokken, hetgeen wel jammer was, omdat de oefening zeer goed verliep. Op het bureau van het Hoofd van den Luchtbeschermingsdienst was het inmiddels druk geworden. Daar bevond zich ook de burgemeester en later ook de wethouder Oggel. De personen, die bij de hulppolitie waren in- gedeeld, alsmede de gemeente- en de Rijks- politie meldden zich aldaar, en ook de jon- gens, die door de hoofden van scholen waren gezonden voor ordonnansdienst. De politie ontving nog de laatste instructies en verder werd Radio Scheveningen afgewacht. Te 2,40 uur gaf Scheveningen het tijdsein waarop de uurwerken werden ingesteld. Precies 2,45 uur kwam het bericht .Lucht gevaar Nijmegen'', koers Z.W. Nadat een gedeelte van Limiburg en de provincie Noord- Brabant waren overvlogen kwam te 3,16 het bericht „Lu'chtgevaar Woensdrecht" koers Z.W. Dat was voor het Hoofd Luchtbescher mingsdienst het sein om het eerste alarm te geven. Dat dit goed was gezien bleek te 3,27, toen de vliegtuigen onze gemeente pas- seerden, nadat zij tevoren door de uitkijk- posten op den toren waren gemeld. Vanaf 3,16 uur had de bevolking tijd genoeg om zich zooveel mogelijk in veiligheid te stellen. Zoodra de vliegtuigen waren gepasseerd volgde het tweede alarm, waarop alle diensten zich naar hun posten begaven. Deze diensten waren binnen den kortst mogelijken tijd op hun posten. Als men bedenkt, dat deze men- schen alien aan het werk waren, dan blijkt hieruit wel, wat bereikt kan worden om spoedig hulp te verleenen. De diensten bestonden uit de groepen: Geneeskundige dienst met de groep „Eerste hulp bij ongelukken", in het gebouw van ,,Het Groene Kruis", dat daarvoor welwillend was afgestaan. De reddings- en ontsmettingsploeg was in de ,,oude kazerne" en de brandweer in het brandspuithuis. Van uit verschillende wijken der gemeente kwamen nu berichten binnen van branden en ongevallen. De politiepost der Zeestraat meldde een groote brand ter hoogte van villa Beatrix". He.t Hoofd Luchtbeschermings dienst zond het bericht aan de brandweer en de commandant daarvan zond de autospuit er heen. Ook de politiepost aan de Kanaalkade meldde een ^rij groote brand, waarheen de motorspuit werd gedirigeerd. Uit de Oranjestraat werd een brand gemeld bij de zich daar bevindende garage, welke gebluscht werd met een slang op de water- leiding. Aan de Kaaiwal was een brand ontstaan, achter het kerkgebouw, die eveneens met een slang op de waterleiding werd bestreden. Bij de Landbouwschool aan de Stations- straat werd ook een brand gemeld, die ook met de waterleiding kon worden bestreden. Kleine branden ontstonden op de Markt, in de Julianastraat en in de Nieuwstraat. Deze branden werden door de wijkposten be streden met Minimax en zand. Het bleek hieruit zeer goed, wat we aan de brandweer hebben als het eens werkelijkheid was. Dan toch zou de brandweer even vlug water hebben gegeven als nu. Onze brand weer is in goede conditie, zij blijve zoo! Aan de Kaaiwal was ook nog een gasbom gevallen, welke door de ontsmettingsploeg onschadelijk werd gemaakt. Eerlijkheids- halve moeten wij vermelden, dat hier iets haperde. Dit zal wel bij iedere oefening voor- komen, en daaruit kunnen goede lessen worden getrokken. Op de Markt waren 2 gewonden gevallen en een in de Oranjestraat. Wij hebben de groep Eerste hulp bij ongelukken" aan het werk gezien en kunnen slechts lof hebben voor de wijze, waarop zij hun taak uitvoerden. Nu is dat slechts den indruk van een leek, maar de beide doktoren, die aan de oefening deelnamen, verzekerden dat er goed gewerkt was. Het kwam ons voor, dat die groep wel klein is, als men bedenkt, dat zich daarbij meerdere dienstplichtigen bevonden. Daaraan heeft Axel in oorlogstijd niets. Licht hier niet een taak ta.v. voor „Het Groene Kruis" om weer eens een cursus te organiseeren Ook werd op de Markt door de opruimings- ploeg nog een puinhoop opgeruimd. Daarmede was de oefening voor Axel afge- loopen. Radio Scheveningen ging intusschen door met berichten geven en om 3,55 uur werd gemeld „Luchtgevaar Vlissingen", richting Oost. Op het bureau van het Hoofd Lucht beschermingsdienst hield men daardoor em stig rekening met een tweede aanval. Deze bleef gelukkig uit, en om 4.15 uur werd door klokgelui het sein Luchtgevaar" geweken gegeven. Omtrent de avondoefening kunnen wij met groote voldoening constateeren, dat deze in alle opzichten is geslaagd. Een SiJberische duister- nis hield na het sirenegeloei om 8 ure Axel als in zijn greep gevangen en het behoorde tot de zeer hooge uitizonderingen dat op enkele adressen een opmerking gemaakt behoefde te worden en dat was dan nog verre om van on- wll te spreken. Incidenten hebben zich alzoo niet voorge- daan en wij mogen ons gelukkig prijzen in Axel de Luchtbeschermingsdienst aan zulke goede handen toevertrouwd te mogen zien. KELDER MET GESTOLEN FIETSEN ONTDEKT. Eenigen tijd geleden ontdekte een bewoner van de De Wittenkade te Amsterdam, dat zijn fiets, die v66r zijn huis had gestaan, was verdwenen. Hij deed van den diefstal aangifte bij de politie, doch voordat men eenig licht in aezen diefstal had kunnen brengen, werd een tweede fiets, die de benadeelde zich inmid dels had aangeschaft, van dezelfde plaats gestolen. Dit verdroot den benadeelde z66 zeer, dat hij vast besloten was, nu zelf op on- derzoek uit te gaan en met het ,,recherche- werk" niet eerder op te houden, dan voordat hij den dief te pakken zou hebben. Beide fietsen waren hem vroeg in den mor gen ontstolen en daarom besloot hij er eenige uren nachtrust aan op te offeren, om den dief op te sporen, lezen wje in de „Crt.". „Wie tweemaal een fiets voor mijn huis durft te stelen, zal ook een derde maal terugikomen", zoo redeneerde de speurder. Hij leende dus een fiets van zijn vrienid, plaatste dit karretje op precies dezelfde plek en wachtle vroeg in den morgen in zijn kamer achter de gordijnen op den terugkeer van den dief. En inderdaad, nadat hij als een kat, die op de muis wacht, langen tijd achter een kiertje in het gordijn had gezeten, zag hij iemand langs zijn huis sluipen. De man keek eer3t schuw om zich heen, knipte vervolgens het fietsslot met een tang door en ging er met het rijwiel vandoor. De ,,rechercheur" sprong overeind, sloop naar buiten en ging achter den dief aan. Zoo zag hij, dat de dader met het karretje een woning aan de De Wittenkade inging. De achtervolger waarschuwde nu een agent, die eenige minuten later het verdere onderzoek zou leiden en direct naar het huis ging, waar- in de dief was verdwenen. Na herhaald bel- len, kwam eindelijk een slaperig hoofd uit het raam van de derde verdieping. Het was het hoofd van een vertoomd mensch, dat in zijn slaap gestoord scheen en den politie-agent allesbehalve vrienidelijk toesprak. „Dat is 'm vast en zeker", fluisterde de speurder", die den dief direct herkende. „Hij speelt comedie". Den oogenschijnlijk nog slaapdronken man werd verzocht zich direct aan te kleeden en mee naar het bureau te gaan. Hier ontkende hij de fiets te hebben ge stolen. Er was echter voldoende ibewijs om hem voorloopig op te sluiten. De benadeelde was nog niet voldaan en bleef voortgaan met zijn recherchewenk, dat tenslotte leidde tot het vinden van een werk- plaats van den dief, waarin nog zes gestolen fietsen, rijwielonderdeelen en 70 a 80 rijwiel- belastlngmerken werden gevonden. Het moeilijkste werk begint nu nog, n.l. alle eigenaren op te sporen van het gestolene. NOODWEER IN BULGARIJE. Een hevige storm in het gebied van de Zwarte Zee en het bergiand van Gabrovo heeft 16 slachtoffers gemaakt. De storm ging vergezeld van hevigen sneeuwval. Een klein Turksch schip is op de kust ge- worpen. Ander schepen schijnen zich in moei- lijkheden te bevinden. Verscheidene wegenzijn onbegaanbaar geworden. Men heeft troepen uitgezonden om 80 personen te redden, waar onder vrouwen en kinderen, die in auto's in een sneeuwstorm zijn geraakt en ingesneeuwd. De inzittenden van twaalf auto's konden in veiligheid worden gebracht. In alle deelen van Bulgarije heeft het zwaar gesneeuwd. Omstreeks kwart voor zes Woensdagavond is, op het Pemisser gedeelte van den Hey- schendijk, een ongeluk gebeurd, dat, gezien de omstandigheden, goed is afgeloopen. Een autobus van de Rotterdamsche Electrlsche Tram, die den dienst tusschen Pemis en den Linker Maasoeiver onderhoudt, is, toen de be stuurder voor een tegenligger moest uitwijken. te ver op den zachten berm geraakt. Na in botsing te zijn geweest met een boom, is de autobus van den ongeveer vijf meter hoogen dijk gereden. Halverwege de glooding is de autobus gekanteld en op zijn ff

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1938 | | pagina 6