Gemengde Berichten RECHTSZAKEN. SOHIPPERSKNECHT VERDRONKEN. WEERVERWACHTING. nomen. Dit is intusschen gebeurd en spr. wees nu op de uitbrei'ding van het verkeer na den wereldoorlog. De wegenbelastingwet heeft einde 1926 een regeling aangegeven van de hoog noodige verbetering der wegen, in 1934 kwam er verandering door de instelling van bet verkeersfondsen daarbij, wijziging van eerstgenoemde wet. De gelden werden niet alleen voor de wegen, maar ooik voor de brug- gen e.d. besteed. Spr. denkt in dit vert>and ook aan de tekorten op de spoorwegen. Bij de wegenbelastingwet kende men de primaire en de secundaire wegen, resp. voorkomende op het Rijks en de elf provinciate wegenplan- nen; voor Zeeland thans 159 en 312 K.M. lang. Reeds in 1926 sohreef de regeering, dat ook aan de tertiaire wegen in de toekomst aan- dacht zou moeten worden geschonken; maar het was goed gezien die wegen er nog buiten te houden, omdat de beschikbare gelden dan te veel verdeeld zouden zijn, waaronder de verbetering der secundaire wegen geleden zou hebben. Maar ook de e-ischen, te stellen aan de tertiaire wegen, zijn sindsdien belang- rijk veranderd. Thans is in de wet van Decem ber 1937 de geheele ikwestie der tertiaire we gen geregeld. De Prorvineies ikregen gelegen- h-eid een tertiair wegenplan samen te stellen, terwijl bepaald is, dat iedere provincie rijks- toelage voor de invoering zal krijgen naar verhouding tot de opbrengst der wegen- en rijwielbelastingen en tot de oppervlakte der Provincie. Men moet dus zorgen voor veel auto's en fietsen en indijken van vele polders. Xnzake de financiering van de tertiaire wegen wijst spr. er op, dat voor de secundaire wegen het percentage is gefixeerd op 35 en daar- naast voor de tertiaire wegen op 10 van het zeven-negende gedeelte van de opbrengst der wegen- en rijwiedbelasting. Was vroeger het begrip tertiaire wegen eenigszins vaag, thans is dit verhelderd, mede door het voor de Staten aangenomen voorstel van Ged. Sta- ten. De wet geeft aan de Provincies ten op- zichte van de tertiaire wegen een groote mate van vrijheid. Dit is een bewijs van vertrouwen, wat zeker mede te danken is aan de wijze van uitvoering ten opzichte van de secundaire wegen. .Het Prov. bestuur heeft zich afgevraagd of de regeling voor de tertiaire wegen niet kan zijn als voor de secundaire wegen, waarvoor de regeling bevnedigend heeft gewerkt, zoodat in 1941 bij wijze van spreken al die wegen zullen zijn verbeterd. Inzake de bijdrage van de onderhoudsplichtigen is aangenomen, dat de tertiaire wegen meer van plaatselijk be- lang zijn dan de secundaire en daarom hun aandeel is te bepalen op 35 in de kosten der verbetering tegenover 25 voor de secundaire. Voor het onderhoud zal 150 per K.M. per jaar worden gegeven, tegen f 200 voor de secundaire wegen, De onder- houdsplichtige kan de provincie verzoeken net onderhoud voor hem uit te oefenen, waama de kosten voor de helft worden vergoed door den onderhoudsplichitige en dit gedurende 10 jaar. Het eventueel jaarlijksch tekort zal door de provincie worden bijgepast; het even tueel overschot zal voor den betrokken weg worden gereserveerd. Spr. wees er op, dat het verdwijnen van trainmen, met name van die op Walcheren, het verkeer over de wegen doet toenemen, en hij denkt daarbij o.a. aan het massaverkeer van zwaar materiaal voor den Westkapelschen zeedijk. Thans blijkt hoe goed het is, dat de betrokken weg dege- lijik is verbeterd. Als voor de secundaire wegen weer geld noodig is zullen de tertiaire wegen intusschen verbeterd zijn en komt er weer geld beschikbaar. Van de West-Europeesche landen staat Nederland behalve Spanje op de laagste plaats, wat het aantal motorrijtuigen betreft erf wel 1 op de 43 inwoners tegen bijv. in En- geland 1 op de 17. ISpr. is van meening, dat in deze door be- lastingverlaging veel is te bereiken. Waar- door de in de wegen gestoken en nog te ste- ken millioenen nog beter tot hun recht zul len komen dan nu het geval is. In de Prov. Staten kwamen natuurlijk wenschen naar voren over afvoeren of toevoegen van wegen; Ged. Staten zegden toe de wenschen nader onder de oogen te zullen zien. Na voorlezing van de op het wegenplan geplaatste tertiaire wegen, zeide spr., dat men niet kan zeggen, hoe iedere weg zal worden verbeterd. De breedte van den rijweg zal ten minste 4% M. moeten zijn, opdat alle wielen van normale auto's op de kunstbaan kunnen blijven bij het passeeren. De kosten van verbetering zullen 10.000 tot 12.000 per K.M. bedragen. De kwestie van rijwielpaden zal voor iederen weg afzonderlijk worden beoordeeld; er zal toch wel nooit meer dan 66n behoorlijik breed en vrij liggend rijwielpad langs eenzelfden weg worden aangelegd. Spr. hoopte, dat Ged. Staten spoedig overstelpt zullen worden met aanvragen en men elders zal worden uitge- noodigd om naar het mooie wegennet in Zee- land te komen kijiken. (Applaus.) (Naar aanleiding van een wensch van den heer Vereeke inzake plaatsing van een weg op het plan, zeide spr. nog, dat natuurlijk een limiet moet worden gesteld aan de totale lengte. De Voorzitter zeide, dat Ged. Staten toege- zegd hebben alle in de Staten genoemde wegen nog eens te overzien en zoo noodig voor te stellen het wegenplan nog te wijzigen. De heer W. Kakebeeke achtte 36 bij drage voor de onderhoudsplichtigen zeer hoog. Spr. berekende, dat een polder gedurende 20 jaar f 430 per K.M. per jaar zal moeten be- talen, wat spr. te kostbaar acht. Spr. meende, dat men zal moeten overwegen de 35 te verlagen en de bijdrage der provincie hooger te stellen. Spr. ziet liever een kleiner aantal K.M.'s op het plan geplaatst en dan met een grootere bijdrage door de provincie. De heer Van Leeuwen meende, dat als voor de secundaire wegen door de provincie wordt betaald, voor de tertiaire wegen toch twee derde voldoende is. Er zijn reeds twee aanvragen ingekomen, waarbij de kunstbaan niet 4% doch 5 M. breed zal zijn. Ook de halveering der onderhoudskosten na de ver betering c.q. 150 per K.M. onderhoudssubsi- die is niet zonder beteekenis. De Voorzitter wees er nog op, dat de pro vinciate financien ook beperkt zijn en zelfs een voorstel is gedaan, om maar 50 voor de tertiaire wegen te geven, maar men be- greep, dat dit niet het gewenschte gevolg zou hebben. De heer Kakebeeke zeide, dat men moet vragen, wat de weg aan de onderhoudsplich tigen zal kosten. De heer Ir. Markvoort wees op het vele grondwerk, dat voor de verbeteringen zal moeten worden uitgevoerd en daarmede in verband op de* mogelijkheid dit uit te voeren in werkverschaffing. De heer Van Leeuwen zeide nog, dat Ged. Staten bevoegd zijn om in abnormale geval- len ontheffing te verleenen bijv. van de ge- eischte kunstbaanfbreedte. De Voorzitter bracht Ir. Van Leeuwen dank voor zijn inleiding en zijn arbeid in het be lang der tertiaire wegen. Verzekering tegen fraude en nalatig- heid door Ontvanger-Gri ffiers. (Hiema hield Mr. Losecaat Vermeer eene inleiding over ,,De verzekering tegen fraude en nalatigheid door ontvanger-griffiers". Spr. ving aan met er op te wijzen, dat de ongunstige ervaringen, welke bij het beheer der kasgelden, niet alleen door verschillende polderbesturen, maar ook door anderen, zoo- wel in Zeeland als elders in Nederland, zijn opgedaan, tot gevolg hebben gehad, dat men steeds meer aandacht gaat schenken aan de fraude-verzekering. Het is spr. dan ook e >n genoegen voor den Zeeuwschen Polder- en Wiaterschapsbond een inleiding over dit on- derwerp te houden. Na een korte uiteenzetting van hetgeen uit vroeger tijden bekend is over het beheer van de Folderontvangers en de zekerheidsstelling voor hun richtig beheer, geeft spr. een over- zicht van de verschillende wijzen, waarop zekerheid kan worden gesteld. In dit verband worden genoemd effecten, hypothecate tn- schrijving op onroerend goed en persoonlijke borgen. Aan deze drie wijzen van zekerheids stelling acht spr. groote bezwaren verbonden, zooals wisselende waarde van onderpand, moeiilijke beoordeeling van de gegoedheid van den borg, vooral wanneer deze zich niet edr- maal maar, zooals vaak voorkomt, als de ontvanger deze functie bekleedt in meer dan e6n waterschap, verschillende keeren voor denzelfden persoon heeft borg gesteld. Wel zouden deze zekerheidsstellingen aan hun doel kunnen beantwoorden, indien de besturen elk jaar nauwkeurig een uitgebreid onderzoek in- stellen, maar in de praktijk komt daarvan volgens spr. niet veel terecht. (Hij heeft dan ook de voorkeur aan een polis van fraudeverzekering van een soliede Nederlandsche Maatschappij, zooals de Natio- nale Borg-Maatschappij. Niet alleen geeft zulk een polis grootere zekerheid voor de waterschappen, omdat er geen waarde-schom- melingen mogelijk zijn, maar spr. ziet het grootste voordeel van een polis van verzeke ring in het feit, dat door een polis van fraude verzekering ook niet gefortuneerde personen in staat worden gesteld om mede te dingen, wanneer een rekenplichtige betrekking moet worden vervuld. Vooral ook voor de waterschapsbesturen zelf is het van groot belang, dat zij hun keus niet behoeven te beperken tot kapitaalkrach- tige sollicitanten, maar zonder op middelen te letten de meest geschikte naar karakter en bekwaamheid kunnen kiezen. Spr. geeft thans nog een beschrijving van de risico's, welke behooren te worden gedekt in een goede waterschspspolis. Het is in het bijzonder onjuist om in een waterschapspolis te willen opnemen een dekking tegen de ge- varen „van buiten-af" zooals inbraak, beroo- ving enz., daar dit verwarrend kan werken en aanleiding kan zijn tot een verzwakking vein het verantwoordelijkheidsbesef van den ont vanger of van het bestuur, dat met toezicht is belast. De kosten van de verzekering wor den tegenwoordig meestal door het water schap voor zijn rekening genomen. Spr. wees nog op een eigenaardige opvat- ting van een persoon, die kwam informeeren naar de verzekering en die bleek te deniken, dat als een comptabel ambtenaar weet dat men verzekerd is en hij pleegt fraude, de ver zekering betaalt en de ambtenaar vrij uit gaat. (Hiilariteit.) Tot slot gaf spr. nog een overzicht van de nieuwe wijziging van het Algemeen Polder- reglement in Zuid-Holland. Om alle bezwaren, welke verbonden zijn aan zekerheidsstelling in de vorm van effecten of onroerend goed of particuliere borgen te ontgaan, hebben Prov. Staten van Xuid-Ho 11 and de verzekering ver- plicht gesteld voor alle waterschappen, waar- van de gemiddelde jaarlijksche ontvang meer dan 500 bedraagt. iSpr. achtte dit de beste oplossing, omdat de controle op de zekerheidsstelling zoowel door het bestuur der waterschappen als door Ged. Staten door deze regeling zooveel een- voudiger is geworden. Vooral nu Ged. Staten de voorwaarden van de verzekering aan een nauwkeurig onderzoek hebben onderworpen, is de zekerheid voor de waterschappen be- langrijk vergroot. (Applaus.) De Voorzitter zeide, dat het Zuid-Holdani- sohe systeem zeker ook voor Zeeland ge- wenscht is. Het is wel jammer, dat niet meer polders ten deze zich bij net ingestelde bureau van controle hebben aangesloten, het betreft maar een kleine contributie. Na in het al- gemeene reglement voor de polders en water schappen te zijn opgenomen, zal de zaak ook voor de Cal. polders en waterschappen onder de oogen moeten worden gezien. De heer Versprille wees er op, dat men z.i. eerst eens moet letten op de lage salarissen van de verantwoordelijke personen en op de belangrijke toename der werkzaamheden in de laatste jaren. Spr. kan dit naar voren brengen omdat hij over een of twee jaar zijn werk toch zal neerleggen. De Voorzitter onderschrijft dat de waar- deering voor het ambt zeker veelal te laag is. 'Het is zeker de taak van het bestuur dit nog eens nader onder de oogen te zien en zoo mogelijk te adresseeren ter zake. Dat de Bond niet stii zit blijkt reeds uit de ingestelde com- missie ten opzichte van de technische amb- tenaren. Er is zeker voor een en ander een systematische verandering noodig. Spr. brengt Mr. Losecaat Vermeer dank voor zijn duidelijke uiteenzetting. Rondvraag. De heer Vogelaar brengt dank voor de woorden van welkom tot hem gericht als ver- tegenwoordiger van Ged. Staten en brengt de groeten over van den Commissaris der Konin- gin. Spr. hoopt, dat het de Bond wel moge gaan, wat ook in het belang is van alle pol ders. Ged. Staten hebben veel met de polders en de ambtenaren te maken en daarom is het goed elkaar eens van aangezicht tot aan- gezicht te aanschouwen. Spr. is reeds daar om gaarne naar St. Philipsland gekomen, maar toch ook om persoonlijke redenen. In 1881 kwam sp. als jongen van 14 jaar 't eerst in deze streek en herinnert zich nog hoe hij toen 'n wagen met 4 paarden bespannen zag rijden van het hof naar den weg. In 1886 vestigden zich twee broers en een zwager van spr. op het eiland in 1888 kreeg spr. er zelf kennis aan een meisje, met* wie hij jaren gelukkig gehuwd is geweest. Spr. is daarom mede verheugd de nuttige en aangename vergade- ring te hebben bijgewoond. De burgemeester, de heer Kleppe, bracht ook dank voor de uitnoodiging en stelde het op prijs, dat men na 11 jaar wederom hier vergadert. Spr. wees er op, dat in 1645 de eerste polder van St. Philipsland is ingepoi- derd en dat men gedachtig aan het ,,Luctor et Em ergo" den strijd tegen het water heeft voortgezet. In 1936 zijn de Zuidergronden ingepolderd en nu zou men gaarne hetzelfde doen in het Oosten met 175 bunder. Dat be treft een werkobject van 230.000 en spr. hoopt, dat men daarvoor den noodigen steun zad krijgen. Hij vertrouwt ook, dat de wegen steeds verbeteren zullen dank zij het rijk en wenscht ten slotte de aanwezigen verder een prettigen dag toe. De Voorzitter wilde thans allereerst een vergissing herstellen en alsnog den officiee- len vertegenwoordiger van de Z. L. M., den heer H. C. van de Zande, verwelkomen, want met de Z. L. M. werkt de Bond meermalen aangenaam samen, en verder dank brengen aan den heer Leendertse voor het opslaan van zijn betonblokken, maar niet in de laat ste plaats aan den heer Wisse voor zijn gast- vrijheid en aan zijn helpsters bij het versieren van de schuur. Hiermede sloot Mr. Dieleman de verga- dering. De koffiemaaltijd. Het ging nu met de auto's terug naar St. Philipsland, waar werd afgestapt in het Cafd „De Druiventros", waar de eigenaar, de heer W. Rijstenbil en de zijnen weer in een schuur een goed verzorgde en rijk voorziene kofifietafel hadden aangericht, die nadat men reeds uren op stap was, alien eer aandeed. Tegen het einde van de tafel, heeft Mr. Blusd. voorzitter van den Zuid-Hollandschen polderbond, mede namens den heer Mijs dank gebracht voor de uitnoodiging en voor de waardeerende woorden over zijn bond, hij heeft ook voor den Zeeuwschen bond groote waardeering. De heer v. d. Zande zeide dank voor de uit noodiging aan de Z. L. M., die zoo ten voile beseft het groote belang van het werken van den Polderbond voor de secundaire en de ter tiaire wegen, ook voor den landbouw van zulk een groot belang. De heer A. Wisse zeide, dat de rijksweg over St. Philipsland veel te wenschen over- laat en reeds verleden week kwamen er on- gelukken op voor. Rijwielpaden zijn er z.i. onmisbaar en spr. protesteert er tegen, dat men bij de onteigening van gronden voor dien weg toezegde, dat men er uitwegen naar zou krijgen. Thans komt daar echter niets van, doordat de Rijkswaterstaat zich niet aan zijn woord ten deze houdt. De heer Nieuwenhuijzen zeide, dat deze klachten hem uit het hart zijn gegrepen. Het is immoreel van den Rijkswaterstaat om het woord niet te houden. Spr. wil daartegen een goede actie gevoerd zien. De heer Dieleman vraagt officieele gegevens ter zake, men kan dan zien of er iets aan te doen is. De rondrit. Met de bussen en auto's hebben de aanwe zigen daarop ten slotte een rit naar verschil lende punten van het eiland gemaakt, waarbij begonnen werd met een kijkje bij de sohorren in het Oosten, die de burgemeester bedoelde als object voor indijking. Bij het afdalen van den daarvoor beklommen dijk, kwamen twee tochtgenooten op minder aangename wijze op den weg terug en tegen de bus aan. Een hunner, de heer Boom uit Breskens, bezeerde zich vrij hevig aan zijn rechtervoet en toen hij eenmaal in de bus was, heeft hij deze niet meer voor Vlissingen kunnen verlaten. Naar wij vememen, vond de dokter het noodig een foto te nemen en zal vermoedelijk een gips- verband moeten worden aangelegd. Het ging nu naar den nieuwen Abraham Wlsse-polder en de sohorren in de omgeving daarvan, een en ander voor de poldermen- schen zeker van niet minder belang. Te Anna Jacobapolder bij het cafe van den heer Geelhoed, werd de stoet ontbonden en behoor- den wij tot hen, die weer met de autobus naar Middelburg terugkeerden, om daar te eindigen bij de „brug der zuchten", die na tuurlijk weer een kwartiertje open stond. HET BESLAG OP MEXICAANSCHE BENZINE TE HANSWEERT OFGEHEVEN. De waamemende president van de recht- bank te Middelburg, mr. T. Portheine, heeft Dinsdag uitspraak gedaan in het kort geding tusschen de Vereenigde Staten van Mexico en de Bataafsche Petroleum Maatschappij inzake het door laatstgenoemde .gelegde beslag op 10.000 ton benzine, welke zich bevonden in het te Hansweert liggende s.s. Lundgren. De Ver. Staten van Mexico hadden opheffing van het beslag gevraagd omdat zij zeiden eige- naars te zijn van de benzine en niet de Mexi can Eagle, op welke maatschappij de Bataaf sche een vordering heeft. Eischers hadden aangevoerd, dat de ruwe olie waaruit deze benzine gewonnen is, niet afkomstig is van een der winplaatsen die vroeger aan de Mexi can Eagle hebben behoord, maar van een der vele andere winplaatsen, die steeds eigendom van den staat zijn geweest. Doch ook indien dit niet het geval zou zijn geweest, dan zou de lading van 10.000 ton benzine aan eischers toebehooren en niet aan de Mexican Eagle, daar alle winplaatsen en alle produeten en de derivaten daarvan, welke vroeger in eigen dom aan de Mexican Eagle en andere parti culiere maat schappij en toebehoo rden, bij de creet van 18 Maart 1938, welk decreet berust op de bepalingen der onteigeningswet van 23 Miaart 1936, aan den staat zijn gekomen. Gedaagde had hiertegenover gesteld dat de onteigeningswet in strijd is met de grondwet en dat zij dientengevolge rechtskracht mist. De vice-president overwoog in zijn vonnis o.m. dat het den Nederlandschen rechter niet geoorloofd is de wetten van eischers als souve- reinen staat te toetsen aan hun grondwet, en dat hij derhalve in casu ook niet gerechtigd is een onderzoek in te stellen naar en een oor- deel uit te spreken over de grondwettigheid van de bedoelde onteigeningswet. Ook kan niet worden verlangd dat de Nederlandsche rechter zelfstandig onderzoekt of en in hoe- ver besluiten van de uitvoerende macht in een souvereinen staat rechtsgeldigheid bezitten en dat zich in dit geval het onderzoek uit- strekt tot de vraag of in het meer genoemde decreet van den president van eischers de voorschriften der onteigeningswet op al dan niet juiste wijze zijn gevolgd. iHet vonnis zegt verder dat voor zoover kan worden nagegaan, gebleken is dat eischers bij de door hen gestelde, ondernomen en uitge- voerde onteigening ten laste van de Mexican Eagle de voorschriften van hun onteigenings wet in toepassing hebben gebracht, hetgeen ook geldt ten aanzien van de in uitzicht ge stelde schadeloosstelling. Eischers zijn er vol gens het vonnis in geslaagd voorloopig voldoen de duidelijk te maken, dat zij de eigenaars van de benzine zijn en op grond daarvan heeft de vice-president tot opheffing van het beslag taevolen en de Bataafsche Petroleum Maat schappij veroordeelt in de kosten van het ge ding. Inzake de vordering van de tijdbevrachters van het schip, de Kawasaki Kisen-Kabuschiki Kaisha, gevestigd te Kobe, houdende ophef fing van het conservatoir beslag op het mo- torschip Lundgren, luidde de uitspraak, dat eischeres niet ontvankelijk wordt verklaard. Zij wordt veroordeeld in de kosten van het geding. In het vonnis wordt overwogen, dat de vordering uitsluitend ingesteld was voor het geval het gelegde beslag zou blijven ge- handhaafd, dat een bevel tot opheffing is ge geven, dat een belang van eischeres het on- verwijlde voorziening bij voorraad niet meer aanwezig is en dat de belangen van eischeres voldoende gediend zijn door het eerste vonnis. KIND VERMIST EN LATER GEVONDEN. Maandagmiddag speelde het 6-jarige meis je D. W. uit Vogelenzang, die bij tantes te Zandvoort logeerde, op het Zandvoortsche strand. Het meisje droeg een badpakje en op een gegeven moment liep het in de richting van de zee en verdween tusschen een groep van dertig menschen in het water. De tantes holden het kind achterna om het terug te halen, doch toen ze bij de spelende kinderen in de zee kwamen, vonden zij het nichtje niet meer. Een surveilleerende agent van politie werd 1 gewaarschuwd, die met de tantes en en'kele j andere personen in de omgeving zochten, echter zonder resultaat. Ten einde raad zijn de familieleden naar huis gegaan en de politiepost Zandvoort en de politie van Bloemendaal werd gewaarschuwd. Na onderzoek meldden alle posten, dat het kind niet gesignaleerd was. Het onderzoek werd des avonds voortgezet door de leden van de Zandvoortsche reddingsbrigade, die met behulp van zoekliohten de geheele duinreep afzochten in een volstrekte linie-formatie zoo wel in Zuidelijke als Noordelijke richting. Een groot aantal burgers nam ook aim het onder zoek deel. Tegen 2 uur des nachts keerden de posten onverrichter zake terug en Dinsdagmorgen om 5 uur werd het onderzoek door de lokale mo- biele brigade weer begonnen. De vader van het kind werd Maandagavond van het ge- beunde op de hoogte gebracht. Hij begat zich dadelijk naar Zandvoort, waar hij in overspan- nen toestand is aangekomen. Dinsdagochtend heeft het zoeken van de Zandvoortsche reddingsbrigade meer succes opgeleverd. Men fietste eerst het strand af en wandelde vervolgens de duinen in in de rich ting Noordwijk. Daar vond men inderdaad sporen van een kind. In de omgeving van het radio-station te Noordwijk trof men een bra- menzoeker aan, die mededeelde, dat hij om half 7 een kind slapende had gevonden. Hij had het gebracht naar den portier van het radio-station. De brigade begaf zich naar den portier en vond daar inderdaad het gezochte kind. De politie van Zandvoort werd gewaar schuwd, evenals de ouders van het kind. De ouders hebben zieh naar Noordwijk begeven om hun kind terug te halen. BRUTALE INBRAAK TE HOORNAAR. Dinsdagnacht is ingebroken in de woning, annex broodbakkerij van Gebrs. Zorn, te Hoor- naar. Toen de bewoners Dinsdagochtend op- stonden, vonden zij in de woning alles over- hoop gehaald. Bij nader onderzoek werd er slechts een doosje, waarin een klein bedrag aan igeld, dirie zilveren horloges en een gou- den ring, vermist. De inbrekers zijn echter zeer brutaal te werk gegaan. Zij zijn binnengekomen door het bovenlicht van een raam van de brood bakkerij en via keuken en woonkamer naar de slaapkamer gegaan. Daar hebben zij de sleutels uit een broekzak gehaald en daarmee een kast en buffet geopend. Om een achtervolging te ibemoeilijken, haal- den zij de electrische lampen uit de fittings, waarbij zij een handdoek gebruikben om geen vingerafdrukken achter te laten De deuren hadden zij opengezet, om eventueel gemakke- lijk te kunnen vluchten. Een Spiegel was uit de bakkerij gehaald en aan de buitenmuur be- vestigd om als spion te dienen. Uit de geheele situatie is op te maken, dat beroepsinbrekers aan het werk zijn geweest. Rijks- en gemeente-politie hebben het onder zoek in handen. BIJ HET BADEN VERDRONKEN. Te Bergen aan de Maas waren een viertal jongelui in de rivier gaan baden. Op een ge geven oogenblik verdwenen twee van hen in de diepte. Een van hen kwam nog boven en werd toen door een makker, die hem in vei- ligheid wilde brengen, gegrepen. De redder moest hem echter spoedig loslaten, daar de grootere jongen hem te zwaar was. Deze ver dween weer in de diepte. Vermoed wordt, dat de jongens in een kuil zijn geraakt. De slachtoffers zijn de 14jarige W. Steins en de 13jarige J. Wblters, beiden wonende te Berg aan de Maas. Te Wageningen ginjg de 19jarige Herman van Glind uit Ede, die de zwemkunst niet machtig was, in den Rijn baden. Hij raakte in een kuil, werd door den stroom meegevoerd en verdronk. Te Deventer begaven zich eenige jonge- mannen in den IJsel om te baden. Een hunner, de 21jarige ongehuwde Berends, wonende in de Hoven, verdronk daarbij. Bij het baden in de Krabbe te Angeren is de 23jarige A. Ingendaa verdronken. Een predikant uit Angeren, ds. van Selms, die in de nabijheid zwam, zag het ongeluk ge- beuren en trachtte den jongeman te bereiken. Deze dreef echter af. Nadat men drie uur ge- dregd had, werd het lijk op dezelfde plaats gevonden, waar het slachtoffer was verdron ken, zoodat vermoed wordt, dat hij in een draaikolk is terechtgekomen. Tusschen Oppenhuizen en Sneek waren eenige jongens aan het baden in een put, waaruit zand wordt gegraven voor den aan- leg van den rijksweg afsluitdrjlkHeerenveen. Een van de jongens, de 16jarige L. de H. uit Sneek, die niet kon zwemmen, kwam in een gedeelte, waar tien meter water stond. De jongen verdween in de diepte en kon niet meer worden gered. Het lijk is opgehaald. In een door de kanalisatie afgestaan ge deelte van de Maas onder Reek is de 18jarige A. L., die met enkele vrienden aan het baden was, in een kuil geraakt en verdronken. Po- gingen om door kunstmatige ademhaling de levensgeesten op te wekken, hadden geen succes. Bij het uitwateringskanaal te Katwijk aan Zee was een soldaat uit Leidschendam met een vriend gaan baden. De soldaat kon niet zwemmen. Hij werd door den stroom meege- trokken en is verdronken. Bij het zwemmen in de Opwegwetering is een 21jarige meisje, wonende te Boskoop, verdronken, vermoedelijk doordat zij in het water onwel werd. Daar er ter plaatse zeer druk werd ge- zwommen, bemerkte men haar afwezigheid eerst na een half uur. (Na enkele oogenblikken dreggen haalde men het slachtoffer op. Kunstmatige ademhaling mocht niet meer baten. Het baden in de rivier de Waal bij Nij- megen heeft niet minder dan drie slachtoffers geeischt. De 20jarige korporaal Broekman van het lie regiment infanterie, wonende te Nijmegen, is, toen hij nabij de zandplaat in den Ooypol- der aan het baden was, plotseling in de-diepte verdwenen. Zwemmers poogden door herhaal- delijk te duiken, den jongeman te vinden, doch deze reddingspogingen bleven zonder resul taat. Dp dezelfde plaats waren vier jongens even- eens aan het baden. Plotseling werden twee van hen door den stroom meegesleiud en ver dwenen in de diepte. Ofschoon ook hier red dingspogingen werden ondernomen, kon met worden voorkomen, dat de beide knapen in de diepte verdwenen en verdronken. De twee an dere jongem konden nog den wal bereiken. In den Gelderschen IJsel bij Bpse onder Gorsel is de 27jarige schippersknecht J. Pe- per uit Hoogezand over boord geslagen en verdronken. KINDJE VERBRAND. Te Sevenum is brand uitgebroken in een turfhok, gelegen bij de woning van den vracht- rijder v. E. Bij het uitbreken van den brand speelden drie kinderen in het hok. Twee van hen wisten zich in veiligheid te stellen. Het ruim driejarig kind van de famile Curvers, is echter in de vlammen omgekomen. Het hok is ook geheel uitgebrand. De brand is vermoe delijk ontstaan, doordat de kinderen met luci- fers hebben gespeeld. MIUTAIR vliegtuig VERON'GELUKT. Dinsdagmiddag ongeveer 1 uur is een mili- tair vliegtuig, genummerd no. 22, afkomstig uit Soesterberg, ongeveer 500 M. ten westen van het vliegveld Ypenburg in een vrilie ge raakt en gevallen. Het vliegtuig is met den neus in den grond terecht gekomen van een tuin aan de Vliet nabij de kalkovens tusschen Rijswijk en Delft. Het verongelukte vliegtuig was een Kool- hoven-vliegtuig, van het type F.K. 51. De bestuurder tweede Untenant J. L. J. Swartjes, werd gedood. De dienstplichtige soldaat leerling-vlieger Verheijen, de tweede inzittende, is zeer emstig gewond naar een ziekenhuis te Delft vervoerd. Tweede luitenant Swartjes was 24 jaar oud. Hij was op 4 Augustus 1935 tot tweede luite nant bij- de cavalerie aangesteld en ontving later zijn opleiding tot militair vlieger. Hij was geplaatst bij de luchtvaartafdeeling te Soesterberg. lOp Ypenburg waren Dinsdagochtend twee militaire vliegtuigen uit Soesterberg aange- komien, genummerd 21 en 22, beide van het type Koolhoven iF.K. 51. Om kwart voor een vertrok de 22 naar Soesterberg. In de buurt van Ypenburg werden eenige stunts uitge voerd, o.a. eenige Immelmanns, waarbij het toestel, dat op geringe hoogte vloog te ge- ring voor dergelijke manoevres, telken- male nogal veel snelheid verloor. De laatste maal werd dit den inzittenden noodlottig. Na opnieuw een Immelmann te hebben uitgevoerd verloor het vliegtuig zooveel snelheid dat het in een vrilie geraakte en bij de geringe hoogte, waarop het zich bevond, -niet meer recht te trekken was. Met een geweldigen slag kwam het toestel terecht in de tuinderij van den heer van der Wees, gelegen aan het Jaagpad naar Delft bij de Kalkovens. Het vliegtuig kwam terecht in een platte broeikas, motor en neus boorden zich diep in den grond, het Vliegtuig werd ernstig gehavend. Binnen tien minuten was bijna de geheele staf van Ypenburg op het terrein van de ramp aanwezig om hulp te verleenen, maar voor den bestuurder, tweeden luitenant Swartjes mocht deze hulp niet meer baten. (Bij den val van het vliegtuig had hij een schedelbasisfractuur gekregen benevens een ingedrukte borstkas. Hij was dan ook op slag dood. De mede-inzittende, de dienstplichtige soldaat-leerlingvlieger Verheijen, is zeer ernstig gewond naar een ziekenhuis te Delft gebracht. Men vreesde voor zijn leven. De verslagenheid op Ypenburg waar luit. Swartjes een zeer geziene figuur was is zeer groot. IHet tweede toestel, dat tijdens het ongeluk nog op Ypenburg stond, is om circa half twee met de droeve mare naar Soesterberg ver- trokken. t VROUW VERBRAND. Dinsdagochtend is in het dorp Terhorne (Fr.), de 90jarige weduwe T. v. d. Meulen levend verbrand. Zij was in haar woning bezig met een petroleumtoestel, waarvan de vlam zich op onver.klaarbare wijze mededeelde aan haar kleeding. Brandende als een fakkel vluehtte het vrouwtje naar de buren, die met water het vuur doofden. Zij is evenwel aan haar verwon- dingen overleden. DOOR DE WARMTE BEVANGEN. In een pand aan de Atjehstraat te Rotter dam is de 23jarige zeeman J. C. D. van het in de Maashaven liggende stoomschip Biafra door de warmte bevangen en in elkaar gezakt. Per auto van den geneeskundigen dienst is hjj overgebracht naar het ziekenhuis aan den Coolsingel. VRAOHTAUTO TE WATER BIJ LOPIK. Maandagavond half acht is ter hoogte van het dorp Lopik een vrachtauto met drie in zittenden te water gereden. Twee van hen zijn gered; de derde, zekere Koudijs, uit Rot terdam, kon, ondanks herhaalde pogingen om de levensgeesten weer op te wekken, niet meer worden gered. Het stoffelijk overschot is naar Utrecht gebracht en daar in beslag genomen, evenals de auto. LOGDGIETER DOODGEVALLEN. (Dinsdagochtend is bij herstellingswerk aan de Rosa-stichting van de Zusters Dominica- nessen te Neerbosch (gemeente Nijmegen) een emstig ongeluk gebeurd. De 24jarige loodgieter J. Kronenberg was aan een der torentjes van het gebouw bezig de lei-bedekking te herstellen. Plotseling be- gon de ladder, waarop hij stond, te schuiven. Het touw, waarmee de ladder was vastge- maakt, brak en de man viel van een hoogte van 30 meter op den grond. Dr. Vermeer, die spoedig ter plaatse was, kon slechts den dood constateeren. ARIE SMIT. f Maandagnacht is te Oosterend op Terschel- ling in den ouderdom van 88 jaar overleden Arie Srnit, de nestor der Terschellinger red- dingbootschippers. Smit had een klein boerenbedrijf, maar was op en top een zeeman. Als schipper van de roeireddingsboot te Oosterend heeft hij vroe ger veel van zich doen spreken. 'Hij is tal- looze malen met zijn mannen in de redding- boot uitgevaren en heeft in totaal 80 men- schenlevens gered. Zijn laatste redding was in den nacht van 26 November 1925, toen het Duitsche schip Ellen Larssen in een vliegen- den storm op de kust van Terschelling was gestrand. De redding gelukte volkomen; Srnit bracht alle opvarenden behouden aan wal. Toch heeft die gedenkwaardige nacht voor Smit voor immer een tragische bijzon- derheid gehouden. Ongeveer te zelfder tijd is de Terschellinger loodsschoener met man en muis vergaan, onder welke zich ook een zoon van den ouden Smit bevond. Maandag zou een oefentocht met de roei reddingsboot van Oosterend plaats vinden. In verband met het ovcrlijden van den ouden reddingbootschipper is deze tot nader afgelast. Met Smit gaat een van de laatsten der oude garde van gedecoreerde reddingboot- schippers heen, wiens leven ons reddings- wezen tot eer strekt. Meest matig-e Noord-Oostelijke tot Ooste- lijke wind, helder tot licht bewolkt, droog weer, warm in het Noorden, in het Zuiden zeer warm.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1938 | | pagina 3