Gemengde Berichten
RECHTSZAKEN.
SOHIPPERSKNECHT VERDRONKEN.
WEERVERWACHTING.
nomen. Dit is intusschen gebeurd en spr. wees
nu op de uitbrei'ding van het verkeer na den
wereldoorlog. De wegenbelastingwet heeft
einde 1926 een regeling aangegeven van de
hoog noodige verbetering der wegen, in 1934
kwam er verandering door de instelling van
bet verkeersfondsen daarbij, wijziging van
eerstgenoemde wet. De gelden werden niet
alleen voor de wegen, maar ooik voor de brug-
gen e.d. besteed. Spr. denkt in dit vert>and
ook aan de tekorten op de spoorwegen. Bij
de wegenbelastingwet kende men de primaire
en de secundaire wegen, resp. voorkomende
op het Rijks en de elf provinciate wegenplan-
nen; voor Zeeland thans 159 en 312 K.M. lang.
Reeds in 1926 sohreef de regeering, dat ook
aan de tertiaire wegen in de toekomst aan-
dacht zou moeten worden geschonken; maar
het was goed gezien die wegen er nog buiten
te houden, omdat de beschikbare gelden dan
te veel verdeeld zouden zijn, waaronder de
verbetering der secundaire wegen geleden
zou hebben. Maar ook de e-ischen, te stellen
aan de tertiaire wegen, zijn sindsdien belang-
rijk veranderd. Thans is in de wet van Decem
ber 1937 de geheele ikwestie der tertiaire we
gen geregeld. De Prorvineies ikregen gelegen-
h-eid een tertiair wegenplan samen te stellen,
terwijl bepaald is, dat iedere provincie rijks-
toelage voor de invoering zal krijgen naar
verhouding tot de opbrengst der wegen- en
rijwielbelastingen en tot de oppervlakte der
Provincie. Men moet dus zorgen voor veel
auto's en fietsen en indijken van vele polders.
Xnzake de financiering van de tertiaire wegen
wijst spr. er op, dat voor de secundaire wegen
het percentage is gefixeerd op 35 en daar-
naast voor de tertiaire wegen op 10 van
het zeven-negende gedeelte van de opbrengst
der wegen- en rijwiedbelasting. Was vroeger
het begrip tertiaire wegen eenigszins vaag,
thans is dit verhelderd, mede door het voor
de Staten aangenomen voorstel van Ged. Sta-
ten. De wet geeft aan de Provincies ten op-
zichte van de tertiaire wegen een groote mate
van vrijheid. Dit is een bewijs van vertrouwen,
wat zeker mede te danken is aan de wijze van
uitvoering ten opzichte van de secundaire
wegen.
.Het Prov. bestuur heeft zich afgevraagd of
de regeling voor de tertiaire wegen niet kan
zijn als voor de secundaire wegen, waarvoor
de regeling bevnedigend heeft gewerkt, zoodat
in 1941 bij wijze van spreken al die wegen
zullen zijn verbeterd. Inzake de bijdrage van
de onderhoudsplichtigen is aangenomen, dat
de tertiaire wegen meer van plaatselijk be-
lang zijn dan de secundaire en daarom hun
aandeel is te bepalen op 35 in de kosten
der verbetering tegenover 25 voor de
secundaire. Voor het onderhoud zal 150
per K.M. per jaar worden gegeven, tegen
f 200 voor de secundaire wegen, De onder-
houdsplichtige kan de provincie verzoeken net
onderhoud voor hem uit te oefenen, waama
de kosten voor de helft worden vergoed door
den onderhoudsplichitige en dit gedurende 10
jaar. Het eventueel jaarlijksch tekort zal
door de provincie worden bijgepast; het even
tueel overschot zal voor den betrokken weg
worden gereserveerd. Spr. wees er op, dat
het verdwijnen van trainmen, met name van
die op Walcheren, het verkeer over de wegen
doet toenemen, en hij denkt daarbij o.a. aan
het massaverkeer van zwaar materiaal voor
den Westkapelschen zeedijk. Thans blijkt
hoe goed het is, dat de betrokken weg dege-
lijik is verbeterd. Als voor de secundaire
wegen weer geld noodig is zullen de tertiaire
wegen intusschen verbeterd zijn en komt er
weer geld beschikbaar.
Van de West-Europeesche landen staat
Nederland behalve Spanje op de laagste
plaats, wat het aantal motorrijtuigen betreft
erf wel 1 op de 43 inwoners tegen bijv. in En-
geland 1 op de 17.
ISpr. is van meening, dat in deze door be-
lastingverlaging veel is te bereiken. Waar-
door de in de wegen gestoken en nog te ste-
ken millioenen nog beter tot hun recht zul
len komen dan nu het geval is. In de Prov.
Staten kwamen natuurlijk wenschen naar
voren over afvoeren of toevoegen van wegen;
Ged. Staten zegden toe de wenschen nader
onder de oogen te zullen zien. Na voorlezing
van de op het wegenplan geplaatste tertiaire
wegen, zeide spr., dat men niet kan zeggen,
hoe iedere weg zal worden verbeterd. De
breedte van den rijweg zal ten minste 4% M.
moeten zijn, opdat alle wielen van normale
auto's op de kunstbaan kunnen blijven bij het
passeeren. De kosten van verbetering zullen
10.000 tot 12.000 per K.M. bedragen. De
kwestie van rijwielpaden zal voor iederen weg
afzonderlijk worden beoordeeld; er zal toch
wel nooit meer dan 66n behoorlijik breed en
vrij liggend rijwielpad langs eenzelfden weg
worden aangelegd. Spr. hoopte, dat Ged.
Staten spoedig overstelpt zullen worden met
aanvragen en men elders zal worden uitge-
noodigd om naar het mooie wegennet in Zee-
land te komen kijiken. (Applaus.)
(Naar aanleiding van een wensch van den
heer Vereeke inzake plaatsing van een weg
op het plan, zeide spr. nog, dat natuurlijk een
limiet moet worden gesteld aan de totale
lengte.
De Voorzitter zeide, dat Ged. Staten toege-
zegd hebben alle in de Staten genoemde wegen
nog eens te overzien en zoo noodig voor te
stellen het wegenplan nog te wijzigen.
De heer W. Kakebeeke achtte 36 bij
drage voor de onderhoudsplichtigen zeer hoog.
Spr. berekende, dat een polder gedurende 20
jaar f 430 per K.M. per jaar zal moeten be-
talen, wat spr. te kostbaar acht. Spr. meende,
dat men zal moeten overwegen de 35 te
verlagen en de bijdrage der provincie hooger
te stellen. Spr. ziet liever een kleiner aantal
K.M.'s op het plan geplaatst en dan met een
grootere bijdrage door de provincie.
De heer Van Leeuwen meende, dat als voor
de secundaire wegen door de provincie
wordt betaald, voor de tertiaire wegen toch
twee derde voldoende is. Er zijn reeds twee
aanvragen ingekomen, waarbij de kunstbaan
niet 4% doch 5 M. breed zal zijn. Ook de
halveering der onderhoudskosten na de ver
betering c.q. 150 per K.M. onderhoudssubsi-
die is niet zonder beteekenis.
De Voorzitter wees er nog op, dat de pro
vinciate financien ook beperkt zijn en zelfs
een voorstel is gedaan, om maar 50 voor
de tertiaire wegen te geven, maar men be-
greep, dat dit niet het gewenschte gevolg zou
hebben.
De heer Kakebeeke zeide, dat men moet
vragen, wat de weg aan de onderhoudsplich
tigen zal kosten.
De heer Ir. Markvoort wees op het vele
grondwerk, dat voor de verbeteringen zal
moeten worden uitgevoerd en daarmede in
verband op de* mogelijkheid dit uit te voeren
in werkverschaffing.
De heer Van Leeuwen zeide nog, dat Ged.
Staten bevoegd zijn om in abnormale geval-
len ontheffing te verleenen bijv. van de ge-
eischte kunstbaanfbreedte.
De Voorzitter bracht Ir. Van Leeuwen dank
voor zijn inleiding en zijn arbeid in het be
lang der tertiaire wegen.
Verzekering tegen fraude en nalatig-
heid door Ontvanger-Gri ffiers.
(Hiema hield Mr. Losecaat Vermeer eene
inleiding over ,,De verzekering tegen fraude
en nalatigheid door ontvanger-griffiers".
Spr. ving aan met er op te wijzen, dat de
ongunstige ervaringen, welke bij het beheer
der kasgelden, niet alleen door verschillende
polderbesturen, maar ook door anderen, zoo-
wel in Zeeland als elders in Nederland, zijn
opgedaan, tot gevolg hebben gehad, dat men
steeds meer aandacht gaat schenken aan de
fraude-verzekering. Het is spr. dan ook e >n
genoegen voor den Zeeuwschen Polder- en
Wiaterschapsbond een inleiding over dit on-
derwerp te houden.
Na een korte uiteenzetting van hetgeen uit
vroeger tijden bekend is over het beheer van
de Folderontvangers en de zekerheidsstelling
voor hun richtig beheer, geeft spr. een over-
zicht van de verschillende wijzen, waarop
zekerheid kan worden gesteld. In dit verband
worden genoemd effecten, hypothecate tn-
schrijving op onroerend goed en persoonlijke
borgen. Aan deze drie wijzen van zekerheids
stelling acht spr. groote bezwaren verbonden,
zooals wisselende waarde van onderpand,
moeiilijke beoordeeling van de gegoedheid van
den borg, vooral wanneer deze zich niet edr-
maal maar, zooals vaak voorkomt, als de
ontvanger deze functie bekleedt in meer dan
e6n waterschap, verschillende keeren voor
denzelfden persoon heeft borg gesteld. Wel
zouden deze zekerheidsstellingen aan hun doel
kunnen beantwoorden, indien de besturen elk
jaar nauwkeurig een uitgebreid onderzoek in-
stellen, maar in de praktijk komt daarvan
volgens spr. niet veel terecht.
(Hij heeft dan ook de voorkeur aan een
polis van fraudeverzekering van een soliede
Nederlandsche Maatschappij, zooals de Natio-
nale Borg-Maatschappij. Niet alleen geeft
zulk een polis grootere zekerheid voor de
waterschappen, omdat er geen waarde-schom-
melingen mogelijk zijn, maar spr. ziet het
grootste voordeel van een polis van verzeke
ring in het feit, dat door een polis van fraude
verzekering ook niet gefortuneerde personen
in staat worden gesteld om mede te dingen,
wanneer een rekenplichtige betrekking moet
worden vervuld.
Vooral ook voor de waterschapsbesturen
zelf is het van groot belang, dat zij hun keus
niet behoeven te beperken tot kapitaalkrach-
tige sollicitanten, maar zonder op middelen te
letten de meest geschikte naar karakter en
bekwaamheid kunnen kiezen.
Spr. geeft thans nog een beschrijving van
de risico's, welke behooren te worden gedekt
in een goede waterschspspolis. Het is in het
bijzonder onjuist om in een waterschapspolis
te willen opnemen een dekking tegen de ge-
varen „van buiten-af" zooals inbraak, beroo-
ving enz., daar dit verwarrend kan werken en
aanleiding kan zijn tot een verzwakking vein
het verantwoordelijkheidsbesef van den ont
vanger of van het bestuur, dat met toezicht
is belast. De kosten van de verzekering wor
den tegenwoordig meestal door het water
schap voor zijn rekening genomen.
Spr. wees nog op een eigenaardige opvat-
ting van een persoon, die kwam informeeren
naar de verzekering en die bleek te deniken,
dat als een comptabel ambtenaar weet dat
men verzekerd is en hij pleegt fraude, de ver
zekering betaalt en de ambtenaar vrij uit
gaat. (Hiilariteit.)
Tot slot gaf spr. nog een overzicht van de
nieuwe wijziging van het Algemeen Polder-
reglement in Zuid-Holland. Om alle bezwaren,
welke verbonden zijn aan zekerheidsstelling
in de vorm van effecten of onroerend goed of
particuliere borgen te ontgaan, hebben Prov.
Staten van Xuid-Ho 11 and de verzekering ver-
plicht gesteld voor alle waterschappen, waar-
van de gemiddelde jaarlijksche ontvang meer
dan 500 bedraagt.
iSpr. achtte dit de beste oplossing, omdat
de controle op de zekerheidsstelling zoowel
door het bestuur der waterschappen als door
Ged. Staten door deze regeling zooveel een-
voudiger is geworden. Vooral nu Ged. Staten
de voorwaarden van de verzekering aan een
nauwkeurig onderzoek hebben onderworpen,
is de zekerheid voor de waterschappen be-
langrijk vergroot. (Applaus.)
De Voorzitter zeide, dat het Zuid-Holdani-
sohe systeem zeker ook voor Zeeland ge-
wenscht is. Het is wel jammer, dat niet meer
polders ten deze zich bij net ingestelde bureau
van controle hebben aangesloten, het betreft
maar een kleine contributie. Na in het al-
gemeene reglement voor de polders en water
schappen te zijn opgenomen, zal de zaak ook
voor de Cal. polders en waterschappen onder
de oogen moeten worden gezien.
De heer Versprille wees er op, dat men z.i.
eerst eens moet letten op de lage salarissen
van de verantwoordelijke personen en op de
belangrijke toename der werkzaamheden in
de laatste jaren. Spr. kan dit naar voren
brengen omdat hij over een of twee jaar zijn
werk toch zal neerleggen.
De Voorzitter onderschrijft dat de waar-
deering voor het ambt zeker veelal te laag
is. 'Het is zeker de taak van het bestuur dit
nog eens nader onder de oogen te zien en zoo
mogelijk te adresseeren ter zake. Dat de Bond
niet stii zit blijkt reeds uit de ingestelde com-
missie ten opzichte van de technische amb-
tenaren. Er is zeker voor een en ander een
systematische verandering noodig. Spr.
brengt Mr. Losecaat Vermeer dank voor zijn
duidelijke uiteenzetting.
Rondvraag.
De heer Vogelaar brengt dank voor de
woorden van welkom tot hem gericht als ver-
tegenwoordiger van Ged. Staten en brengt de
groeten over van den Commissaris der Konin-
gin. Spr. hoopt, dat het de Bond wel moge
gaan, wat ook in het belang is van alle pol
ders. Ged. Staten hebben veel met de polders
en de ambtenaren te maken en daarom is
het goed elkaar eens van aangezicht tot aan-
gezicht te aanschouwen. Spr. is reeds daar
om gaarne naar St. Philipsland gekomen, maar
toch ook om persoonlijke redenen. In 1881
kwam sp. als jongen van 14 jaar 't eerst in
deze streek en herinnert zich nog hoe hij toen
'n wagen met 4 paarden bespannen zag rijden
van het hof naar den weg. In 1886 vestigden
zich twee broers en een zwager van spr. op
het eiland in 1888 kreeg spr. er zelf kennis
aan een meisje, met* wie hij jaren gelukkig
gehuwd is geweest. Spr. is daarom mede
verheugd de nuttige en aangename vergade-
ring te hebben bijgewoond.
De burgemeester, de heer Kleppe, bracht
ook dank voor de uitnoodiging en stelde het
op prijs, dat men na 11 jaar wederom hier
vergadert. Spr. wees er op, dat in 1645 de
eerste polder van St. Philipsland is ingepoi-
derd en dat men gedachtig aan het ,,Luctor
et Em ergo" den strijd tegen het water heeft
voortgezet. In 1936 zijn de Zuidergronden
ingepolderd en nu zou men gaarne hetzelfde
doen in het Oosten met 175 bunder. Dat be
treft een werkobject van 230.000 en spr.
hoopt, dat men daarvoor den noodigen steun
zad krijgen. Hij vertrouwt ook, dat de wegen
steeds verbeteren zullen dank zij het rijk en
wenscht ten slotte de aanwezigen verder een
prettigen dag toe.
De Voorzitter wilde thans allereerst een
vergissing herstellen en alsnog den officiee-
len vertegenwoordiger van de Z. L. M., den
heer H. C. van de Zande, verwelkomen, want
met de Z. L. M. werkt de Bond meermalen
aangenaam samen, en verder dank brengen
aan den heer Leendertse voor het opslaan
van zijn betonblokken, maar niet in de laat
ste plaats aan den heer Wisse voor zijn gast-
vrijheid en aan zijn helpsters bij het versieren
van de schuur.
Hiermede sloot Mr. Dieleman de verga-
dering.
De koffiemaaltijd.
Het ging nu met de auto's terug naar
St. Philipsland, waar werd afgestapt in het
Cafd „De Druiventros", waar de eigenaar, de
heer W. Rijstenbil en de zijnen weer in een
schuur een goed verzorgde en rijk voorziene
kofifietafel hadden aangericht, die nadat men
reeds uren op stap was, alien eer aandeed.
Tegen het einde van de tafel, heeft Mr.
Blusd. voorzitter van den Zuid-Hollandschen
polderbond, mede namens den heer Mijs dank
gebracht voor de uitnoodiging en voor de
waardeerende woorden over zijn bond, hij
heeft ook voor den Zeeuwschen bond groote
waardeering.
De heer v. d. Zande zeide dank voor de uit
noodiging aan de Z. L. M., die zoo ten voile
beseft het groote belang van het werken van
den Polderbond voor de secundaire en de ter
tiaire wegen, ook voor den landbouw van
zulk een groot belang.
De heer A. Wisse zeide, dat de rijksweg
over St. Philipsland veel te wenschen over-
laat en reeds verleden week kwamen er on-
gelukken op voor. Rijwielpaden zijn er z.i.
onmisbaar en spr. protesteert er tegen, dat
men bij de onteigening van gronden voor dien
weg toezegde, dat men er uitwegen naar zou
krijgen. Thans komt daar echter niets van,
doordat de Rijkswaterstaat zich niet aan zijn
woord ten deze houdt.
De heer Nieuwenhuijzen zeide, dat deze
klachten hem uit het hart zijn gegrepen. Het
is immoreel van den Rijkswaterstaat om het
woord niet te houden. Spr. wil daartegen
een goede actie gevoerd zien.
De heer Dieleman vraagt officieele gegevens
ter zake, men kan dan zien of er iets aan te
doen is.
De rondrit.
Met de bussen en auto's hebben de aanwe
zigen daarop ten slotte een rit naar verschil
lende punten van het eiland gemaakt, waarbij
begonnen werd met een kijkje bij de sohorren
in het Oosten, die de burgemeester bedoelde
als object voor indijking. Bij het afdalen van
den daarvoor beklommen dijk, kwamen twee
tochtgenooten op minder aangename wijze op
den weg terug en tegen de bus aan. Een
hunner, de heer Boom uit Breskens, bezeerde
zich vrij hevig aan zijn rechtervoet en toen
hij eenmaal in de bus was, heeft hij deze niet
meer voor Vlissingen kunnen verlaten. Naar
wij vememen, vond de dokter het noodig een
foto te nemen en zal vermoedelijk een gips-
verband moeten worden aangelegd.
Het ging nu naar den nieuwen Abraham
Wlsse-polder en de sohorren in de omgeving
daarvan, een en ander voor de poldermen-
schen zeker van niet minder belang. Te
Anna Jacobapolder bij het cafe van den heer
Geelhoed, werd de stoet ontbonden en behoor-
den wij tot hen, die weer met de autobus
naar Middelburg terugkeerden, om daar te
eindigen bij de „brug der zuchten", die na
tuurlijk weer een kwartiertje open stond.
HET BESLAG OP MEXICAANSCHE
BENZINE TE HANSWEERT OFGEHEVEN.
De waamemende president van de recht-
bank te Middelburg, mr. T. Portheine, heeft
Dinsdag uitspraak gedaan in het kort geding
tusschen de Vereenigde Staten van Mexico en
de Bataafsche Petroleum Maatschappij inzake
het door laatstgenoemde .gelegde beslag op
10.000 ton benzine, welke zich bevonden in
het te Hansweert liggende s.s. Lundgren. De
Ver. Staten van Mexico hadden opheffing van
het beslag gevraagd omdat zij zeiden eige-
naars te zijn van de benzine en niet de Mexi
can Eagle, op welke maatschappij de Bataaf
sche een vordering heeft. Eischers hadden
aangevoerd, dat de ruwe olie waaruit deze
benzine gewonnen is, niet afkomstig is van
een der winplaatsen die vroeger aan de Mexi
can Eagle hebben behoord, maar van een der
vele andere winplaatsen, die steeds eigendom
van den staat zijn geweest. Doch ook indien
dit niet het geval zou zijn geweest, dan zou
de lading van 10.000 ton benzine aan eischers
toebehooren en niet aan de Mexican Eagle,
daar alle winplaatsen en alle produeten en de
derivaten daarvan, welke vroeger in eigen
dom aan de Mexican Eagle en andere parti
culiere maat schappij en toebehoo rden, bij de
creet van 18 Maart 1938, welk decreet berust
op de bepalingen der onteigeningswet van 23
Miaart 1936, aan den staat zijn gekomen.
Gedaagde had hiertegenover gesteld dat de
onteigeningswet in strijd is met de grondwet
en dat zij dientengevolge rechtskracht mist.
De vice-president overwoog in zijn vonnis
o.m. dat het den Nederlandschen rechter niet
geoorloofd is de wetten van eischers als souve-
reinen staat te toetsen aan hun grondwet, en
dat hij derhalve in casu ook niet gerechtigd is
een onderzoek in te stellen naar en een oor-
deel uit te spreken over de grondwettigheid
van de bedoelde onteigeningswet. Ook kan
niet worden verlangd dat de Nederlandsche
rechter zelfstandig onderzoekt of en in hoe-
ver besluiten van de uitvoerende macht in een
souvereinen staat rechtsgeldigheid bezitten
en dat zich in dit geval het onderzoek uit-
strekt tot de vraag of in het meer genoemde
decreet van den president van eischers de
voorschriften der onteigeningswet op al dan
niet juiste wijze zijn gevolgd.
iHet vonnis zegt verder dat voor zoover kan
worden nagegaan, gebleken is dat eischers bij
de door hen gestelde, ondernomen en uitge-
voerde onteigening ten laste van de Mexican
Eagle de voorschriften van hun onteigenings
wet in toepassing hebben gebracht, hetgeen
ook geldt ten aanzien van de in uitzicht ge
stelde schadeloosstelling. Eischers zijn er vol
gens het vonnis in geslaagd voorloopig voldoen
de duidelijk te maken, dat zij de eigenaars
van de benzine zijn en op grond daarvan heeft
de vice-president tot opheffing van het beslag
taevolen en de Bataafsche Petroleum Maat
schappij veroordeelt in de kosten van het ge
ding.
Inzake de vordering van de tijdbevrachters
van het schip, de Kawasaki Kisen-Kabuschiki
Kaisha, gevestigd te Kobe, houdende ophef
fing van het conservatoir beslag op het mo-
torschip Lundgren, luidde de uitspraak, dat
eischeres niet ontvankelijk wordt verklaard.
Zij wordt veroordeeld in de kosten van het
geding. In het vonnis wordt overwogen, dat
de vordering uitsluitend ingesteld was voor
het geval het gelegde beslag zou blijven ge-
handhaafd, dat een bevel tot opheffing is ge
geven, dat een belang van eischeres het on-
verwijlde voorziening bij voorraad niet meer
aanwezig is en dat de belangen van eischeres
voldoende gediend zijn door het eerste vonnis.
KIND VERMIST EN LATER GEVONDEN.
Maandagmiddag speelde het 6-jarige meis
je D. W. uit Vogelenzang, die bij tantes te
Zandvoort logeerde, op het Zandvoortsche
strand. Het meisje droeg een badpakje en op
een gegeven moment liep het in de richting
van de zee en verdween tusschen een groep
van dertig menschen in het water. De tantes
holden het kind achterna om het terug te
halen, doch toen ze bij de spelende kinderen in
de zee kwamen, vonden zij het nichtje niet
meer.
Een surveilleerende agent van politie werd 1
gewaarschuwd, die met de tantes en en'kele j
andere personen in de omgeving zochten,
echter zonder resultaat.
Ten einde raad zijn de familieleden naar
huis gegaan en de politiepost Zandvoort en de
politie van Bloemendaal werd gewaarschuwd.
Na onderzoek meldden alle posten, dat het
kind niet gesignaleerd was. Het onderzoek
werd des avonds voortgezet door de leden van
de Zandvoortsche reddingsbrigade, die met
behulp van zoekliohten de geheele duinreep
afzochten in een volstrekte linie-formatie zoo
wel in Zuidelijke als Noordelijke richting. Een
groot aantal burgers nam ook aim het onder
zoek deel.
Tegen 2 uur des nachts keerden de posten
onverrichter zake terug en Dinsdagmorgen om
5 uur werd het onderzoek door de lokale mo-
biele brigade weer begonnen. De vader van
het kind werd Maandagavond van het ge-
beunde op de hoogte gebracht. Hij begat zich
dadelijk naar Zandvoort, waar hij in overspan-
nen toestand is aangekomen.
Dinsdagochtend heeft het zoeken van de
Zandvoortsche reddingsbrigade meer succes
opgeleverd. Men fietste eerst het strand af en
wandelde vervolgens de duinen in in de rich
ting Noordwijk. Daar vond men inderdaad
sporen van een kind. In de omgeving van het
radio-station te Noordwijk trof men een bra-
menzoeker aan, die mededeelde, dat hij om
half 7 een kind slapende had gevonden. Hij
had het gebracht naar den portier van het
radio-station. De brigade begaf zich naar den
portier en vond daar inderdaad het gezochte
kind.
De politie van Zandvoort werd gewaar
schuwd, evenals de ouders van het kind. De
ouders hebben zieh naar Noordwijk begeven
om hun kind terug te halen.
BRUTALE INBRAAK TE HOORNAAR.
Dinsdagnacht is ingebroken in de woning,
annex broodbakkerij van Gebrs. Zorn, te Hoor-
naar. Toen de bewoners Dinsdagochtend op-
stonden, vonden zij in de woning alles over-
hoop gehaald. Bij nader onderzoek werd er
slechts een doosje, waarin een klein bedrag
aan igeld, dirie zilveren horloges en een gou-
den ring, vermist.
De inbrekers zijn echter zeer brutaal te
werk gegaan. Zij zijn binnengekomen door
het bovenlicht van een raam van de brood
bakkerij en via keuken en woonkamer naar
de slaapkamer gegaan. Daar hebben zij de
sleutels uit een broekzak gehaald en daarmee
een kast en buffet geopend.
Om een achtervolging te ibemoeilijken, haal-
den zij de electrische lampen uit de fittings,
waarbij zij een handdoek gebruikben om geen
vingerafdrukken achter te laten De deuren
hadden zij opengezet, om eventueel gemakke-
lijk te kunnen vluchten. Een Spiegel was uit
de bakkerij gehaald en aan de buitenmuur be-
vestigd om als spion te dienen.
Uit de geheele situatie is op te maken, dat
beroepsinbrekers aan het werk zijn geweest.
Rijks- en gemeente-politie hebben het onder
zoek in handen.
BIJ HET BADEN VERDRONKEN.
Te Bergen aan de Maas waren een viertal
jongelui in de rivier gaan baden. Op een ge
geven oogenblik verdwenen twee van hen in
de diepte. Een van hen kwam nog boven en
werd toen door een makker, die hem in vei-
ligheid wilde brengen, gegrepen. De redder
moest hem echter spoedig loslaten, daar de
grootere jongen hem te zwaar was. Deze ver
dween weer in de diepte.
Vermoed wordt, dat de jongens in een kuil
zijn geraakt. De slachtoffers zijn de 14jarige
W. Steins en de 13jarige J. Wblters, beiden
wonende te Berg aan de Maas.
Te Wageningen ginjg de 19jarige Herman
van Glind uit Ede, die de zwemkunst niet
machtig was, in den Rijn baden. Hij raakte
in een kuil, werd door den stroom meegevoerd
en verdronk.
Te Deventer begaven zich eenige jonge-
mannen in den IJsel om te baden. Een hunner,
de 21jarige ongehuwde Berends, wonende in
de Hoven, verdronk daarbij.
Bij het baden in de Krabbe te Angeren
is de 23jarige A. Ingendaa verdronken.
Een predikant uit Angeren, ds. van Selms,
die in de nabijheid zwam, zag het ongeluk ge-
beuren en trachtte den jongeman te bereiken.
Deze dreef echter af. Nadat men drie uur ge-
dregd had, werd het lijk op dezelfde plaats
gevonden, waar het slachtoffer was verdron
ken, zoodat vermoed wordt, dat hij in een
draaikolk is terechtgekomen.
Tusschen Oppenhuizen en Sneek waren
eenige jongens aan het baden in een put,
waaruit zand wordt gegraven voor den aan-
leg van den rijksweg afsluitdrjlkHeerenveen.
Een van de jongens, de 16jarige L. de H. uit
Sneek, die niet kon zwemmen, kwam in een
gedeelte, waar tien meter water stond. De
jongen verdween in de diepte en kon niet meer
worden gered. Het lijk is opgehaald.
In een door de kanalisatie afgestaan ge
deelte van de Maas onder Reek is de 18jarige
A. L., die met enkele vrienden aan het baden
was, in een kuil geraakt en verdronken. Po-
gingen om door kunstmatige ademhaling de
levensgeesten op te wekken, hadden geen
succes.
Bij het uitwateringskanaal te Katwijk aan
Zee was een soldaat uit Leidschendam met
een vriend gaan baden. De soldaat kon niet
zwemmen. Hij werd door den stroom meege-
trokken en is verdronken.
Bij het zwemmen in de Opwegwetering
is een 21jarige meisje, wonende te Boskoop,
verdronken, vermoedelijk doordat zij in het
water onwel werd.
Daar er ter plaatse zeer druk werd ge-
zwommen, bemerkte men haar afwezigheid
eerst na een half uur.
(Na enkele oogenblikken dreggen haalde men
het slachtoffer op. Kunstmatige ademhaling
mocht niet meer baten.
Het baden in de rivier de Waal bij Nij-
megen heeft niet minder dan drie slachtoffers
geeischt.
De 20jarige korporaal Broekman van het
lie regiment infanterie, wonende te Nijmegen,
is, toen hij nabij de zandplaat in den Ooypol-
der aan het baden was, plotseling in de-diepte
verdwenen. Zwemmers poogden door herhaal-
delijk te duiken, den jongeman te vinden, doch
deze reddingspogingen bleven zonder resul
taat.
Dp dezelfde plaats waren vier jongens even-
eens aan het baden. Plotseling werden twee
van hen door den stroom meegesleiud en ver
dwenen in de diepte. Ofschoon ook hier red
dingspogingen werden ondernomen, kon met
worden voorkomen, dat de beide knapen in de
diepte verdwenen en verdronken. De twee an
dere jongem konden nog den wal bereiken.
In den Gelderschen IJsel bij Bpse onder
Gorsel is de 27jarige schippersknecht J. Pe-
per uit Hoogezand over boord geslagen en
verdronken.
KINDJE VERBRAND.
Te Sevenum is brand uitgebroken in een
turfhok, gelegen bij de woning van den vracht-
rijder v. E. Bij het uitbreken van den brand
speelden drie kinderen in het hok. Twee van
hen wisten zich in veiligheid te stellen. Het
ruim driejarig kind van de famile Curvers, is
echter in de vlammen omgekomen. Het hok is
ook geheel uitgebrand. De brand is vermoe
delijk ontstaan, doordat de kinderen met luci-
fers hebben gespeeld.
MIUTAIR vliegtuig VERON'GELUKT.
Dinsdagmiddag ongeveer 1 uur is een mili-
tair vliegtuig, genummerd no. 22, afkomstig
uit Soesterberg, ongeveer 500 M. ten westen
van het vliegveld Ypenburg in een vrilie ge
raakt en gevallen.
Het vliegtuig is met den neus in den grond
terecht gekomen van een tuin aan de Vliet
nabij de kalkovens tusschen Rijswijk en Delft.
Het verongelukte vliegtuig was een Kool-
hoven-vliegtuig, van het type F.K. 51.
De bestuurder tweede Untenant J. L. J.
Swartjes, werd gedood.
De dienstplichtige soldaat leerling-vlieger
Verheijen, de tweede inzittende, is zeer emstig
gewond naar een ziekenhuis te Delft vervoerd.
Tweede luitenant Swartjes was 24 jaar oud.
Hij was op 4 Augustus 1935 tot tweede luite
nant bij- de cavalerie aangesteld en ontving
later zijn opleiding tot militair vlieger. Hij
was geplaatst bij de luchtvaartafdeeling te
Soesterberg.
lOp Ypenburg waren Dinsdagochtend twee
militaire vliegtuigen uit Soesterberg aange-
komien, genummerd 21 en 22, beide van het
type Koolhoven iF.K. 51. Om kwart voor een
vertrok de 22 naar Soesterberg. In de buurt
van Ypenburg werden eenige stunts uitge
voerd, o.a. eenige Immelmanns, waarbij het
toestel, dat op geringe hoogte vloog te ge-
ring voor dergelijke manoevres, telken-
male nogal veel snelheid verloor. De laatste
maal werd dit den inzittenden noodlottig. Na
opnieuw een Immelmann te hebben uitgevoerd
verloor het vliegtuig zooveel snelheid dat het
in een vrilie geraakte en bij de geringe hoogte,
waarop het zich bevond, -niet meer recht te
trekken was. Met een geweldigen slag kwam
het toestel terecht in de tuinderij van den
heer van der Wees, gelegen aan het Jaagpad
naar Delft bij de Kalkovens. Het vliegtuig
kwam terecht in een platte broeikas, motor
en neus boorden zich diep in den grond, het
Vliegtuig werd ernstig gehavend.
Binnen tien minuten was bijna de geheele
staf van Ypenburg op het terrein van de ramp
aanwezig om hulp te verleenen, maar voor den
bestuurder, tweeden luitenant Swartjes mocht
deze hulp niet meer baten.
(Bij den val van het vliegtuig had hij een
schedelbasisfractuur gekregen benevens een
ingedrukte borstkas. Hij was dan ook op slag
dood. De mede-inzittende, de dienstplichtige
soldaat-leerlingvlieger Verheijen, is zeer
ernstig gewond naar een ziekenhuis te Delft
gebracht. Men vreesde voor zijn leven.
De verslagenheid op Ypenburg waar luit.
Swartjes een zeer geziene figuur was is zeer
groot.
IHet tweede toestel, dat tijdens het ongeluk
nog op Ypenburg stond, is om circa half twee
met de droeve mare naar Soesterberg ver-
trokken.
t
VROUW VERBRAND.
Dinsdagochtend is in het dorp Terhorne
(Fr.), de 90jarige weduwe T. v. d. Meulen
levend verbrand. Zij was in haar woning bezig
met een petroleumtoestel, waarvan de vlam
zich op onver.klaarbare wijze mededeelde aan
haar kleeding.
Brandende als een fakkel vluehtte het
vrouwtje naar de buren, die met water het
vuur doofden. Zij is evenwel aan haar verwon-
dingen overleden.
DOOR DE WARMTE BEVANGEN.
In een pand aan de Atjehstraat te Rotter
dam is de 23jarige zeeman J. C. D. van het in
de Maashaven liggende stoomschip Biafra
door de warmte bevangen en in elkaar gezakt.
Per auto van den geneeskundigen dienst is hjj
overgebracht naar het ziekenhuis aan den
Coolsingel.
VRAOHTAUTO TE WATER BIJ LOPIK.
Maandagavond half acht is ter hoogte van
het dorp Lopik een vrachtauto met drie in
zittenden te water gereden. Twee van hen
zijn gered; de derde, zekere Koudijs, uit Rot
terdam, kon, ondanks herhaalde pogingen om
de levensgeesten weer op te wekken, niet meer
worden gered. Het stoffelijk overschot is naar
Utrecht gebracht en daar in beslag genomen,
evenals de auto.
LOGDGIETER DOODGEVALLEN.
(Dinsdagochtend is bij herstellingswerk aan
de Rosa-stichting van de Zusters Dominica-
nessen te Neerbosch (gemeente Nijmegen)
een emstig ongeluk gebeurd.
De 24jarige loodgieter J. Kronenberg was
aan een der torentjes van het gebouw bezig
de lei-bedekking te herstellen. Plotseling be-
gon de ladder, waarop hij stond, te schuiven.
Het touw, waarmee de ladder was vastge-
maakt, brak en de man viel van een hoogte
van 30 meter op den grond.
Dr. Vermeer, die spoedig ter plaatse was,
kon slechts den dood constateeren.
ARIE SMIT. f
Maandagnacht is te Oosterend op Terschel-
ling in den ouderdom van 88 jaar overleden
Arie Srnit, de nestor der Terschellinger red-
dingbootschippers.
Smit had een klein boerenbedrijf, maar was
op en top een zeeman. Als schipper van de
roeireddingsboot te Oosterend heeft hij vroe
ger veel van zich doen spreken. 'Hij is tal-
looze malen met zijn mannen in de redding-
boot uitgevaren en heeft in totaal 80 men-
schenlevens gered. Zijn laatste redding was
in den nacht van 26 November 1925, toen het
Duitsche schip Ellen Larssen in een vliegen-
den storm op de kust van Terschelling was
gestrand. De redding gelukte volkomen;
Srnit bracht alle opvarenden behouden aan
wal. Toch heeft die gedenkwaardige nacht
voor Smit voor immer een tragische bijzon-
derheid gehouden. Ongeveer te zelfder tijd
is de Terschellinger loodsschoener met man
en muis vergaan, onder welke zich ook een
zoon van den ouden Smit bevond.
Maandag zou een oefentocht met de roei
reddingsboot van Oosterend plaats vinden.
In verband met het ovcrlijden van den ouden
reddingbootschipper is deze tot nader afgelast.
Met Smit gaat een van de laatsten der
oude garde van gedecoreerde reddingboot-
schippers heen, wiens leven ons reddings-
wezen tot eer strekt.
Meest matig-e Noord-Oostelijke tot Ooste-
lijke wind, helder tot licht bewolkt, droog
weer, warm in het Noorden, in het Zuiden
zeer warm.