Gemengde Berichten Laatste Berichten EEN ROEKELOOZE VLUCHT OVER DEN OCEAAN. WEERVERWACHTING. VERRAST DOOR EEN SPRINGVLOED. EEN OCEAANTOCHT DIE NIET DOORGAAT. VERKOOPINGEN, UITVOERINGEN, AANBESTEDINGEN ENZ, SCHEEPV AARTBEWEGING. veelal honderden jaren en nu eerst komt men met het idee van samenvoeging. Wat zou men zeggen, als men het kleine Zeeland wilde in- llijven bij een andere provincie? Was de toe- stand in andere provincies wel te vergelijken met dien in Zeeland, toen men daar tot samen voeging overging? Het gaat nu bijna alieen om binnenpolders die vereenigd worden en het gaat dus niet tegenover het gevaar voor over- stroomingen. Het voomaamste punt, dat bet voorstel onaannemelijk maakt is, dat 71 van de 76 polders er tegen zijn. De heer GOOSSENS is wel voor centralisa- tie, maar men mag zoo maar niet een streep zetten zonder meer en zeggen: die polders moetlen samjengevoegd worden. De heer HAMELTNK ontkende, dat hier geen sprake is van het algemeen belang. Men vecht hier al zoo lang tegen kleine poten- tftatjes en kleine gemeenschappen. Men ver- geet nu bij zijn tegenstand, dat er telkens moeilijkheden zich kunnen voordoen. Het gaat er dan ook alieen maar om, hoe men het alge meen belang ziet. Spr. denkt o.a. aan de we- gen. Een kleine provincie kan alieen blijven bestaan, als zij inwendlng geen chaos schept of laat voortbestaan. De heer Erasmus zegt, dat de ambtenaren de dupe worden en de heer De Milliano, dat zij het voor zoo goed als niets doen. Men moet over de gevoeligheden en het gaame koninkje spelen van de kleine polders heenstappen, en het is volkomen onjuist, dat hier sprake is van een dictatoriale toepassing van macht. Spr. is voor een onderzoek door een commissie.Als men nu het voorstel afwijst, dan komt het later toch weer terug. Maar spr. wil gaame ieders meening recht laten wedervaren. Hij is daarom voor een commissie. De heer VIXEN INGS vraagt zich af, of dit een goede oplossing is en plaatst zich op het standpunt, dat men de kleinere organismen niet moet opnemen in een groot. Is nu het belang hier zoo groot, dat men de polders uit hun sfeer moet halen en zulk een paardenmid- del moet toepassen? Van een janboel in W.- Zeeuwsch-Vlaanderen is hier geen sprake. De heer MjCXET JKER ziet niet in, dat Z.-Vl. achterlrjk is, die tijd ligt 40 jaar achter ons. Waar zoo groot aantal polders tegen zijn, kan spr. er niet mede accoord gaan. De heer DEKKER heeft vertrouwen in de deskundigheid van Mr. Dieleman, maar ook zullen de tegenstanders zich wel sterk voelen en dan is er voor onderzoek door een commis sie geen bezwaar. Spr. meent, dat de eenige uitweg is, voorlichting door deskundigen, zon der dat een deel der Statenleden er zitting in hebben. De heer VAIN MAZIJK wil eerst uitmaken, commissie of niet, en zoo ja, over haar samen- stelling beslissen. De heer AURIAANSE sluit zich bij het idee van den heer Van Mazijik aan. De heer BAUWENS wil ook de polders een deskundige doen aanwijzen. De heer KOUDE is ook voor een commissie. De heer v. d. iZANDE ziet in de commissie het gevaar van stilleggen van werkzaam- heden gedurende wellicht een jaar, tijdens het onderzoek door de commissie. De heer DE MILLIANO wijst er nog op, dat ook deskundigen een zeer langen tijd noodig hadden en dit zal dan met de commissie zeker ook het geval zijn. De heer DIET/EfMAN wil eerst de kwestie der commissie bespreken en ontkent, dat haar werk zoo lang moet duren. Spr. vreest niet, dat het gevaar door den heer v. d. Zande ge- noemd, zoo groot zal zijn, waar de commissie toch v66r de a.s. najaarszitting met een rap port zal moeten komen. Er is geen bezwaar tegen het benoemen van een commissie van deskundigen, waaronder dan ook leden van de Prov. Staten kunnen vallen. Spr. is er voor, dat de Staten terzake een veilig besluit zullen nemen. Het voorstel is er een van dezen tijd, maar niet omdat de toestanden in Z.-Vlaande- ren zoo slecht zijn. De heer ONDERDIJK stelde voor, om eerst te stemmen over de aanhouding van het groote voorstel. Spr. wil in de commissie heb ben deskundige Statenleden, ook tegenstan ders der samenvoeging. Spr. stelt voor, de discussie te sluiten, en dit wordt aangenomen met 34 tegen 6 stemmen. Het voorstel tot aanhouding van dit punt wordt aangenomen met 34 tegen 6 stemmen. Poldcrambtenarenreglement Zeeland 1931. De voorgestelde wijziging in het Polder- ambtenarenreglement Zeeland 1931, inhouden- de het Heemraadschap „Het Vrije van Sluis" ten deze gelijk te stellen met het Waterschap Schouwen en den Polder Walcheren, had in de afdeelingen geen bezwaren ondervonden. Alzoo besloten. Xertiair wegenplan. Aan de orde was de behandeling van het voorgestelde tertiair wegenplan, waarbij Ged. Staten hadden toegezegd, tegen de volgende zitting de in de afdeelingen gemaakte opmer- kingen omtrent alsnog op het wegenplan te plaatsen of daarvan af te voeren wegen, in overweging te nemen. De heer DE PAjUW bepleitte de belangen van de rijwielpaden ook op deze wegen, waar- op na verbetering zeker het verkeer belangrijk zal toenemen. De heer BORSSELAAR wilde de tertiaire wegen niet alieen verbeteren, maar ze bren- gen op 3% meter en daarnaast een fiets- en een wandelpad. De heer BAUIWENS zou niet gaarne zien de wegen op 3% meter te brengen, maar op 4% meter, met aan beide zijden een fietspad. De heer KODDE zeide, dat 4 y2 meter en nog twee fietspaden te kostbaar zal worden, vooral voor Wlalcheren. De heer v. d. EELTZ wees ook op het groot belang der rijwielpaden. De heer DIELEMAN zeide, dat het toch al moeilijk zal zijn de medewerking te krijgen van de polders en waterschappen, ook bij de uitvoering van de ongewijzigde plannen. De breedte van i>/2 meter is niet te groot. De ter tiaire wegen zijn geen wegen van groot belang. Spr. zegt, dat de breedte van wegen met een rijwielpad nog nader zal worden opgegeven. De heer IDE iRAUiW zou aan de wegen met rijwielpaden de voorkeur willen geven. Het voorstel werd zonder hoofdelijke stem ming aangenomen. erbetering tertiaire wegen. Het volgende voorstel was het in de afdee lingen uitvoeng besprokene betreffende de verbetenng van tertiaire wegen De heer MES meende, dat het onbillijk is om gemeenten, die reeds iets deden aan wegsver- betering, later in aanmerking komen dan an- deren, die niets aan wegsverbetering deden Een vooravond van bijna 2 jaar acht spreker nog al heel lang, maar wil daarom alle wegen die reeds in orde zijn, alsnog steunen. iDe heer KODDE acht de moed groot nu met dit voorstel te komen, meent echter dat voor het eerst de rekening der provincie met een kwaad slot sluit. Spr. is tegen het leggen van meer lasten op de Provinciale kas. Spr. meende, dat in de verordening geen regeling voor reserveering voor ondehoud in de toekomst is getroffen door den onderhouds plichtige, terwijl toch de provincie ieder jaar zal uitkeeren. Spr. kan er nog niet precies ach- terkomen of de onderhoudsplicht bij den tegen- woordigen onderhoudsplichtige blijft of wel aan de provincie zal komen. Spr. ziet nog een derde mogelijkheid, dat een derde er zal mede worden belast.- De heer DE FATJW sluit zich bij dit laatste betoog van den heer Kodde aan. Spr. hoopt, dat men vlugger tempo van verbetering zal kunnen bereiken; het plan is mooi en er zullen groote belangen mede gediend worden. De heer DEKKER meent, dat men niet kan zeggen, welk verkeer men in 1951 zal hebben, als wellicht de belastingen minder drukken. De N.S.B.-ers weten de arbeiders wel aan het werk te stellen aan de wegen. Als er een finan- cieele kink in den kabel komt, weet men heele- maal niet wanneer het plan is uitgevoerd. De heer VAIN ROMMEL VAN VLOTEN acht het verder terugwerkende kracht geven niet gewenscht, omdat het financieren thans reeds zeer zware eischen zal stellen. De on derhoudsplichtige, die zijn onderhoud niet overgeeft aan de provincie, moet dit voelen. Het is hetzelfde of de provincie of wel de on derhoudsplichtige tot fondsvorming overgaat. De onderhoudsplicht blijft bij den onderhouds plichtige, maar er komt een privaat-rechter- lijke overeenkomst tusschen hem en de Pro vincie. De algemeene regeling zal zeker zijn, dat de Provincie het onderhoud overneemt. Met de middelen die de Provincie thans be- schikbaar heeft, kan niet verder worden ge- gaan op dit oogenblik. De heer KiODDE wil het onderhoud niet bij de Provincie brengen, maar in ieder geval bij den onderhoudsplichtige laten. De heer VAN BOMMEL VAN VLOTEN zeide, dat men niet moet vergeten, dat de Pro vincie bijna alle secundaire wegen onderhoudt en het zal daarom ook het personeel kunnen laten werken aan de tertiaire wegen. Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stem ming aangenomen. Wijziging provinciaal wegenplan. D© beide voorstellen tot wijziging van het Provinciaal wegenplan en wel tot opname van den weg Ierseke bewesten station Kruiningen, Iersekeweg Goes-Rilland, met een zijtak naar genoemd station en de weg Temeuzen Axel, werden zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Brugtarief Tholen. Voor gesteld werd het bestaande tarief van het bruggeld te Tholen ook na 10 October a.s. nog 3 jaar te behouden, doch met vervallen van 2>/2 cent voor rijwielen en brengen van het tarief voor motorrijtuigen van ten hoogste 6 personen f 0,25, voor autobussen, vracht- auto's enz. minder dan 2000 K.G. /0,25, 2000 5000 K.G. 30 ct., 5000—10.000 75 ct. en 10.000 en meer 1,50. De heer MOELiKHR had niet gedacht, dat dit voorstel zooveel stof zou hebben opge- voerd. Spr. heeft gelijk gekregen, men hoort nu klagen over de bruggelden, die niet hooger zijn dan de veergelden. Men vergeet, dat de gemeente Tholen iedere gemeente op het eiland gelegenheid gaf deel te nemen in een N.V., maar men wilde niet en nu komen juist uit die gemeenten klachten, nadat het kleine Tholen zelf de brug heeft tot stand gebracht. Men stichtte destijds een brugfonds. Steeds zijn de bruggelden vastgesteld voor 5 jaar, nu werd 3 jaar vastgesteld en het spijt spr., dat Ged. Staten nu een jaar overnamen van enkele leden. Er was toch met B. en W. van Tholen overleg gepleegd voor drie jaar. Spr. stelde voor om te besluiten tot drie jaar. De heer SONIKE is dankbaar voor het voor stel; het daghet in het Oosten en nu kan spr. inplaats van te klagen, hopen op toekom- stige opheffing van het brugrecht, wat kan, maar dan door het toekennen van een schade- vergoeding, ingevolge van de altijddurende erfpacht van Philips van Bourgondie. Er is iemand, die 1800 per jaar betaalt, en verder van f 1100, f 1000 emz. enz. In een jaar zijn de ontvangsten wel 70.000, bij veriaging der tarieven stijgen de ontvangsten eerder dan zij dalen. Het verkeer neemt toe, wat ook met abonnementen het geval zal zijn. Spr. zou dit voor edn jaar bij wijze van proef willen instel- len, men kan dan den invloed op de inkom- sten nagaan. Spr. bepleit ook kaarten voor 10 passages. Spr. wil dit voorstellen, want zij kunnen niet wachten, geen dag en geen nacht. 'Het eiland Tholen is een der minstbedeelde deelen van Zeeland en de eenige verbinding met het vaste land is de brug, die zich zelf moet bedruipen. De heer DEKKEIR is, evenals de vorige spre ker, voor 'n totaal vrije brug. Waarom moe ten de vrachtauto's der Noord-Brabantsche Tram veel minder betalen dan anderen. Dat is een gevoig van het kapitalistische stelsel. Spr. wijst op de posten, die uit de brugvracht wor den betaald. De bevolking van het eiland Tho len heeft recht op een vrije brug. De heer BQENDER bepleit ook een vrije brug. Spr. wijst op den termijn van een jaar en vraagt, of dit in overleg is met B. en W. van Tholen. Spr. ging de verschillende achtereenvolgende tariefregelingen na. De reductie aan de N. B. T. was een zake- lijke kwestie en de vrijkaarten voor de raads- leden van Tholen gaat buiten de provinciale bemoeiingen om, het is -een raadsbesluit ge- weest. Het geldt hier een zakelijk recht tot veer- heffing, dat de stad Tholen reeds eeuwen bezit. De thans voorgestelde veriaging acht spr. volkomen gerechtvaardigd. De brug is geens- zins een melkkoetje voor de gemeente Tholen en het moet de gemeente onaangenaam tref- fen, dat Ged. Staten thans van ddn jaar de tarieven wil vaststellen. Spr. stelt voor ook voor hen, die abonnementen hebben vrijstel- ling van de fietsen te verleenen. De heer MjGELKEiR vraagt wat het Rijk zal betaald hebben voor den afkoop van de veeren te Grave, Nijmegen enz. Spr. bepleit de rech- ten van Tholen, hoe oud ze dan ook mogen zyn. De heer RORjUE zal stemmen voor een vaststelling van het tarief voor een jaar. Men kan dan spoediger de zaak weer onder de oogen zien. De heer SONKE repliceert ook en zeide dat er geen sprake is van een N.V., maar alieen is gevraagd om garant te zijn voor f 70.000. Men was destijds bang van afdamming en toen besloot de raad van Tholen vlug tot een brug. Nu praten zij over de brug alieen met geslo- ten deuren. Een korte termijn zal spoedige kunnen leiden tot een vrije brug. Na nog een paar opmerkingen werd de ver- gadering te kwart over zes gesloten tot Woensdagmorgen half tien. ONGELUK TE OBDAM EEN MISDRIJF? Te Obdam verloor, naar werd gemeld, de vorige week Maandag de 34-jarige mevr. D. bij een val het leven. Na de begrafenis doken echter aanstonds geruchten op, dat mevr. D. door haar man op kwaadwillige wijze om het leven zou zijn gebracht. Een wondje, dat de man aan de hand had, leidde tot de overtui- ging dat er van een ongeluk geen sprake was. De vrouw zou, meldt de Tel., in haar doods- angst den man verwond hebben. Volgens dat blad zou de man, die verhoord en ingesloten is, een volledige bekentenis hebben afgelegd. Het lijk van het slachtoffer is opgegraven voor het houden eener sectie. Het echtpaar was ongeveer 7 jaar getrouwd en heeft 2 kinderen, van 5 en 6 jaar. Men had in de buurt den indruk, dat het echtpaar zeer goed met elkaar omging. De kinderen zijn thans bij grootouders ondergebracht. AUTO MET NEDERLANBERS IN BELGIE VERONGELUKT. Te Schaer van Brakel (Braine le Comte) op ongeveer 30 KM. van Brussel heeft Dins- dagmorgen een zeer ernstig auto-ongeluk plaats gehad, waarbij drie Nederlanders om het leven zijn gekomen. Door het springen van een band is een auto, bestuurd door den heer D. A. van den Bergh uit Den Haag, verongelukt en vervolgens in brand gevlogen. In de auto zaten de heer en mevrouw D. A. van den Bergh uit Den Haag en de heer M. Joels Jr., lid van den Haagschen gemeenteraad, en zijn echtgenoote. Bij dit ongeluk kwamen be heer en mevr. Van den Bergh en mevr. Joels om het leven. Het gezelschap was onderweg naar Chamo- nix, en in Brussel zouden de reizigers den heer en mevr. Logchervan den Bergh, schoon- zoon en dochter van het echtpaar Van den Bergh, die uit Italie terugkeerden, ontmoeten. De heer Van den Bergh was, evenals zijn echtgenoote 63 jaar oud. Mevr. Joels was een bekende figuur in Den Haag. Zij was o.m. lid' van de centrale com missie voor de filmkeuring en ook in de af- deeling Den Haag van de Nederlandsche ver- eeniging van huisvrouwen had zij zitting in commissies. Douglas Corrigan bij Dublin geland. In ons vorig nummer hebben wij vermeld, dat een jong Amerikaansch vlieger, die een afgedankt, negen jaar oud toestel voor 900 dollar had gekocht onder voorwendsel van een vlucht naar Cplifornie te willen maken, Zon- dagmorgen te New York in Oostelijke rich- ting is verdwenen. Douglas Corrigan was in de Unie reeds bekend om zijn bravourstukjes en geen zijner kennissen twijfelde of hij was naar Europa onderweg. Twintig uur lang is niets van hem vernomen en geen enkel schip op den Oceaan, ofschoon een algemeen ver- zoek was uitgezonden om op te letten, heeft iets van het vliegtuig gezien, totdat Maandag- morgen tegen 8 uur een Amerikaansch vlieg tuig boven Belfast verscheen en na enkele minuten op Zuidelijlke richting verder vloog. Een uur later landde Corrigan vlot op het veld van Baldonnel bij Dublin en hij had nog voldoende benzine om naar Croydon verder te vliagen wat hij ook van plan was. Maar dit zat hem nu niet mee, want de Amerikaansche consul heeft geweigerd zijn paspoort te visee- ren, omdat hij zonder verlof der Amerikaan sche autoriteiten vertrokken was en de offi cials op het Floyd Bennet veld te New York misleid had nopens het doel van zijn tocht, zoodat hij voorloopig te Dublin is gebleven. Behalve dat zijn toestel niet meer als vlieg- waardig werd beschouwd voor zulk een tocht is ook nog gebleken, dat Corrigan geen kaar ten of instrumenten bij zich heeft gehad en uitsluiten'd gevlogen heeft op zijn kompas. De consul was echter wel zelf zoo trotsch op den waaghals, dat hij igetelegrafeerd heeft naar New York om den zondaar te vergeven en hem toestemming te verleenen voor de voort- zetting naar Londen en Parijs, waar hij waar- schijnlijk films wil halen van het bezoek van het Eengeische koninklijlke paar, dat naar men weet, vandaag begint. Bij de afzending van dit bericht was het gevraagde verlof ech ter nog niet gekomen en stond de „,oude tante" onder beslag op het terrein van Baldonnel. Met stomme verbazing, aldus Reuter, heeft Amerika vernomen, dat Corrigan, die in dienst is van de Los Angeles Aviation Cy. er in ge- slaagd is den Oceaan over te steken. Aange- zien hij de vlucht heeft ondernomen zonder toestemming van het bureau voor verkeers- luchtvaart, kan hij thans zijn vergunning van verkeersvlieger verliezen. In zijn toestel wa- ren extra benzinetanks voor in de kajuit ge- bouwd, zoodat hij geen uitzicht voor zich uit had. Wanneer hij vooruit wilde kijken, moest hij tijdeijk in andere richting gaan vliegen. Instrumenten had hij niet aan boord, be halve een kompas, een instrument voor meting van de opstijgingen en dalingen, een z.g. in- clinator, en nog een of twee werktuigen. Zijn vertrek van Zondag wordt beschreven als een der gewaagdste starten, dien men op dat vliegveld ooit aanschouwd heeft. Ofschoon het toestel overbelast was met bijna een hal- ven ton, had de vlieger geen valscherm bij zich. Hij heeft de vlucht geheel van eigen spaarduiten betaald en alles zelf verricht zon der hulp. De directeur van het Floyd Bennett vliegveld verklaarde:' „Wanneer ik zijn uit- rusting overweeg, is dit de grootste vlucht, die wij ooit gezien hebben. Hij zat in een ver- schrikkelijke schuit, maar voor een man als Corrigan zijn alle dingen mogelijk." 'Corrigan had zichzelf met draad moeten vastbinden in de kajuit, toen hij er in geklom- men was. De knop van de cabinedeur sloeg hij er af, toen hij deze sloot. Hij heeft de deur toen vastgebonden met om een krommen spij- ker gehaakten draad. Zijn machine had 45 P.K. minder dan die van het toestel, waarmede Lindbergh inder- tijd over den Oceaan gevlogen is. Corrigan had nauwelijks geld genoeg om de benzine voor de vlucht te koopen. Hij had in den vliegtuigloods naast zijn vliegtuig geslapen, om de hotelkosten uit te sparen. Corrigan was een groot bewonderaar van Lindbergh. Hij had indertijd geholpen bij het bouwen van Lindbergh's eendekker .Spirit of St. Louis." De chef van het bureau voor de verkeers- luchtvaart te New York heeft verkaard be sloten te hebben iederen strafmaatregel wegens de overtredinig van Corrigan uit te stellen. Het was de eerste maal, dat een oceaanvlucht zonder toestemming ondernomen is. De directeur zeide nog: ,,Het is een groote dag voor de Ieren". Corrigan is 31 jaar. Reeds als kind was hij geestdriftig voor de lucht- vaart. Straf voor Corrigan? Vliegtuig mag niet verkocht worden. Naar bevoegde kringen meedeelden, zou Douglas Corrigan, de oceaanvlieger, door de federale regeering waarschijnlijk slechts licht gestraft worden voor zijn vlucht over den Atlantischen Oceaan, waartoe hij geen ver gunning had, mits hij het vliegtuig van 900 dollar, waarmede hij den tocht heeft onder nomen, teruggeeft. Zou hij het toestel in het buitenland verkoopen, dan zou dit een schen- ding beteekenen van de neutraliteitswet. FRANSOH WATER VLIEGTUIG VERONGELUKT. Een groot watervliegtuig van het type Brd- guet, dat een proefvlucht maakte, alvorens aan de marine te worden afgeleverd, is bij het plaatsje Tourlaville (aan de Fransche kust bij Cherbourg) tegen de rotsen gevlogen en ver volgens in het water gestort. Aan boord bevonden zich twee marine-offi- cieren en twaalf ingenieurs van de firma Bre- guet. Ben der officieren is door verstikking om het leven gekomen. De andere inzittenden liepen verwondingen op en werden naar het marinehospitaal vervoerd. In het ziekenhuis zijn nog twee inzitteiiden van het vliegtuig bezweken. Het toestel, dat een vleugelwijdte van veer- tig meter had en voorzien was van zes moto- ren van 1100 PK, had weldra een vlucht van Cherbourg naar Dakar wilen maken. HET VLIEGTUIG VOOR 100 PASSAGIERS. De Consolidated Aircraift Corporation te San Diego deelt nadere bijzonderheden mede over den bouw van het nieuwe vliegtuig voor honderd passagiers. Het toestel, dat behalve aan 100 passagiers ook nog plaats zal bieden aan een uit 16 personen bestaande bemanning, zal 'n vleugelspanning hebben van 58 meter, een grootste hoogte van ruim 9 meter en een totale lengte van 31 meter. De machine zal een maximumsnelheid van 442 km per uur kunnen bereiken. VOOR 750.000 FRANCS JUWEELEN GESTOLEN. Terwijl de chauffeur van een particulieren auto te Londen 30 seconden zijn wagen had verlaten, is een klein kistje gestolen, waarin zich voor ongeveer 750.000 frank aan juweelen bevonden. De gestolen juweelen, waaronder drie diamanten broches, behoorden toe aan mevr. 'Hacques Carrier, die zich gereed maakte om naar haar buitengoed te vertrek- ken. Alle bagage was reeds in den wagen ge- laden, toen de chauffeur even naar binnen ging om iets aan den portier te zeggen. Van dit korte oogenblik van afwezigheid, dat nau welijks een halve minuut ,1'iurde, hebben de dieven gebruik gemaakt hun slag te slaan. Zwakke tot matige wind uit Westelijke richting, nevelig tot betrokken met weinig of geen neerslag tijdens den nacht en in den ochtend, overdag gedeeltelijk bewolkt, droog vrij warm weer. ERNSTIG AUTO-ONGELUK. ARNHEM. Vannacht omstreeks half een heeft op den rijiksweg tusschen Arnhem en Nijmegen, nabij Elden onder ide gemeente Elst, een ernstig auto-ongeval plaats gehad, waarbij voor zoover tot nu toe bekend twee personen het leven verloren en een zevental werden gewond. In een zeven-persoonsauto keerden in den nacht dertien personen uit Arnhem naar Nijmegen terug. Door tot nu toe onbekende oorzaak reed de auto tegen een true met aanhangwagen, tengevolge waarvan de bestuurder de macht over het stuur ver loor. De auto sloeg over den kop en kwam in een sloot terecbt. De gevolgen waren ont- zettend. De meeste der inzittenden kwamen geheel of gedeeltelijk onder den wagen te- recht. Een aantal van hun wist zichzelf uit hun benarde positie te bevrijden, anderen moesten geholpen worden. Voor zoover tot nu toe bekend is, werden twee inzittenden, een zekere K. en een zekere H., beiden uit Nijmegen, gedood; 4 andere inzittenden wer den ernstig gewond. Drie van hun zijn naar het ziekenhuis te Arnhem vervoerd en de vierde is naar het ziekenhuis te Nijmegen ge bracht. Nog drie andere inzittenden werden ernstig gewond, doch konden naar huis wor den vervoerd. Alle inzittenden waren afkom- stig uit Nijmegen. De inzittenden van de verongelukte auto hadden deelgenomen aan een biljartavond te Arnhem en keerden na het middernachtelijk uur huiswaarts. De auto werd bestuurd door chauffeur B. uit Arnhem, die te veel passa giers in zijn niet al te sterke auto had doen plaats nemen. Ter hoogte van de Kroonsche wal, waar de straatweg in een betonweg over gaat en een kleine bocht in den weg is, kwam de taxi in botsing met de uit Groningen af- komstige vrachtauto. De auto sloeg over den kop, over het fietspad heen en kwam gedeel telijk in den sloot, welke langs den straatweg loopt terecht. De gevolgen waren catastro- phaal. De 36-jarige H. H. uit Nijmegen werd op- slag gedood. De politie stelt een onderzoek naar de oor zaak van dit ongeluk in. ELDEN. Nader vernemen wij, dat in het ziekenhuis te Arnhem zijn opgenomen de 40- jarige Th. Kukpen en de 58-jarige T. L. Ver- becht, die er het emstigst aan toe is. Ver- moedelijk met een breuk aan de wervelkolom is daar ook opgenomen de 25-jarige T. R., uit Nijmegen afkomstig. De toestand van V. was vrij goed. Hij had een hersenschudding en een beenwond. M. heeft eveneens een her senschudding bekomen. Ook zijn toestand was naar omstandigheden gunstig. H. van Uiden, eveneens uit Nijmegen, had een niet ernstige beenwond opgeloopen. De auto was een 6-persoons Citroen, gesta- tioneerde taxi uit Nijmegen. 2 personen zaten naast den chauffeur, achter deze 3 personen en op de achterbank 3 personen, terwijl de andere 3 overigen op de knieen van hun mede- passagiers hadden plaats genomen. Het voer- tuig slingerde over den weg en botste tegen den vrachtwagen van de transportonder- neming ,,Noordster" die den dienst tusschen Tilburg en Groningen onderhoudt. Na de botsing is de Citroen over den kop geslagen en links van den weg in de sloot ge- raakt, waar zij half is gekanteld. De justitie heeft de lijken van den 36-jari- gen H. Kruiser en den 48-jarigen H. C. Krum, beiden uit Nijmegen, in beslag genomen, en ter sectie naar het ziekenhuis te Arnhem doen vervoeren. Nader wordt nog gemeld: Bij het voortgezet onderzoek door de politie is gebleken, dat het gezelschap uit Arnhem met 2 auto's was vertrokken. In den twee- den wagen waren de vergezellende dames ge- zeten. De tweede wagen is kort na het on- geval de plaats des onheils gepasseerd. De inzittenden hebben eohter van het gebeurde niets gezien en zijn doorgereden. De verongelukte wagen behoorde aan de auto-verhuurinrichting .Everts te Nijmegen. VLIEGONGELUK IJMUIDEN. Volgens ontvangen berichten zou vanmorgen een vliegtuig in zee zijn ge stort. De reddingsboot „Neeltje Jacoba" is uitgevaren om zoo mogelijk en zoo noodig hulp te verleenen. Bij informatie is gebleken, dat, wanneer inderdaad een vliegtuig in zee zou zijn gevallen, dit in geen geval een K. L. M.-vliegtuig is. EEN GEHEIMZINNEGE BEROOVING(?) OFGELOST. TILBURG. iZooals gemeld, werd op Maan dag 11 Juli uit den tasch van een kamtoor- looper der firma Eras, die aan de Amsterdam- sche bank /3600 had ge'ind, en die daarna in de Damstraat bij de firma Maessen nog even een pakje moest afhalen en daarbij zjjn fiets waarop zijn tasch met het geld, liet buiten staan, f 3600 gestolen. pfschoon de wegen rond Tilburg onmiddel- lijk na de waarschuwing door de politie wer den afgezet, werd de brutale roover niet ge- vonden. Na een uitgebreid onderzoek is thans geble ken, dat een zwager van den kantoorlooper een plan tot ontvreemding van het geld had opgezet. De kantoorlooper heeft na het beu- ren van het geld in een stille straat de pak- ken met bankbiljetten aan Amsterdamsche jongens ter hand gesteld. Deze zijn per train vertrokken. De looper ging daarna naar de firma Maessen en toen hij weer buiten kwam heeft hij de tasch opengerukt en alarm gesla gen alsof hij was beroofd. De zwager, de 32-jarige J. A., ex-filmope- rateur, vroeger te Tilburg, de beide Amster- dammers, de 40-jarige chauffeur V. de 44- jarige haringkoo,pman Otto, welke beide laat- sten te Vaals werden aangehouden, waar zij goeden sier van het geld maakten, en de kan toorlooper, zijn ingesloten. Ongeveer f 1500 van het geroofde geld is op de daders in be slag genomen. A., die te Antwerpen werd aangehouden, is ook in arrest gesteld. BATAVTA. Nabij het visschersdorpje Tji- patoedjah aan de Zuidkust van Java zijn 17 inheemsche schoolkinderen, bij het oversteken van een rivier door een springvloed verrast. In. enkele seconden steeg het water 2(4 M. boven normaal peil. Negen kinderen zijn ver- dronken. CORRIGAN ZAL NIET TERUGVLIEGEN. DUBLIN. De Iersche autoriteiten hebben Corrigan zijn vliegtuig teruggegeven, nadat hij had beloofd, riiet terug te zullen vliegen naar New-York. Men vreest, dat hij een nieuwe roekelooze tocht wil ondememen. Hij zeide naar Londen te willen vliegen. Hij' be- vestigde dat hij niet naar New-York terug wil vliegen. In de Vereenigde Staten maakt men zich gereed, om hem een grootsche ontvangst te bereiden. Te New-Jersey is een campagne op touw gezet om hem 25.000 dollar te over- handigen voor een nieuw vliegtuig en voor een overtocht per schip. HET ENGELSCHE KONINGSPAAR TE PARIJS. PARIJS. Koning George en Koningin Eli sabeth zijn gisteren op Franschen bodem ge- arriveend1. Zij zetten te Bologne den voet aan wal en zijn naar hier doorgereisd. Van ochtend is Koning George uitgereden om een bezoek te brengen aan het graf van den onbekenden soldaat. De Koning legde een krans op het monument. Hij onderhield zich geruimen tijd met een aantal oud-strij- ders. Daarna keerde de Koning terug naar het Elysee. Te half 11 kwam president Lebrun met zijn echtgenoote den Koning en de Koningin afhalen om per schip naar het stad- huis van Parijs te gaan. Hier waren ver- scheidene officieele personen bijeen, o.a. Chau- temps en Herriot. DE STRIJD IN SPANJE. Italiaansche troepen rukken op. VALENCIA. Italiaansche troepen rukken op naar Valencia, langs den grooten weg van Teruel naar Sagunto. Zij tellen 40.000 man, wel uitgerust met modern materiaal. Zonder deze troepen zouden de rechtscben geen meter vooruitgerukt kunnen zijn, verklaart men in regeeringskringen. Verder wordt uit Valencia meegedeeld, dat onlangs een hoeveelheid Italiaansch oorlogs- materiaal is ontscheept te Cadix en dat de oorlog een geheel ander beeld zou krijgen, wanneer de vrijwilligers zouden worden terug- getrokken. Het bezetben van de Col Eraguda heeft de troepen van Franco in een bevoor- rechte positie gebracht. Terwijl and'ere Ita liaansche afdeelingqn pogen de regeerings- troepen ten Zuidwesten van Barracas in den rug te komen. Gisteren is generaal Piazzoni met zijn troepen naar Begis opgerukt. Toch is de overwinning zwaar geweest. NEW-YORK. Bij een noodlanding te Con necticut is de Roemeensche kapitein Papana met zijn vliegtuig ongelukkig terecht geko men. Het toestel, waarmede hij van Floyd Bennet had willen opstijgen voor een vlucht zonder tusschenlanding naar Boekarest werd vernield. De vliegenier zelf bleef ongedeerd. INCIDENTEN TE JERUZALEM. JERUZALEM. De atmosfeer blijft onrus- tig. Er hebben zich ook gisteren op verschei- dene plaatsen weer imcidenten voorgedaan, waarbij vier personen het leven verloren. VALSCHERM OPENDE ZICH NIET. LONDEN. Vanochtend is een bombarde- mentsvliegtudg, dat op weg was van Evesham •naar Stradford in brand gevlogen. Twee der inzittenden wisten zich met een valscherm te redden, de derde kwam om het leven, doordat zijn valscherm zich niet opende. 21 Juli. PHILIPPINE. Veiling meubilaire en huis- houdelijke goederen. Deurwaarder Huineman. TERNEUZEN. Veiling woonhuis. Notaris Verbist. ZAAMSLAG. Veiling meubilaire goederen en twee woonhuizen. Notaris Fanoy. 123 Juli. iSLUISKIL. Veiling woon- en winkelhuis. Notaris Verbist. 26 Juli. HOEK. Aanbesteding leveren materialen en maken onderhoudswerken. Bestuur Water schap Loven en Willemskerke. Van Terneuzen: 19 Juli. Belg. m.s. MARIE FLORE, 266, spoorrails,, Duinkerken. Voor Zelzate: 19 Juli. Duitsch s.s. NORD- SEE, 269, koolteer, Londen. Van Zelzate: 20 Juli. Duitsch s.s. NORD- SEE, 269, ledig, Londen. Voor Gent: 18 Juli. Eng. m.s. KING FISHER, 93, stukg., Antwerpen. 19 Juli. Letl. s.s. JAUNJELGAVA, 837, hout, Riga; Duitsch s.s. KURZESEE, 333, ledig, Rensburg; Russ. s.s. KAMA, 1094, papierhout, Petrograd; Eng. s.s. MERSEY, 438, stukg., Antwerpen; Belg. s.s. LONDEN INSTANBOEL, 656, ledig, Ostende. 20 Juli. Duitsch s.s. FRIELINGHAUS, 2356, erts, Lulea; Deensch s.s. GERDA, 675, erts, Requejada. Van Gent: 19 Juli. Eng. s.s. GRANGE- TOFT, 495, ledig, Blyth; Belg. m.s. SPIDO- LEINE, 3285, ledig, Golf van Mexico.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1938 | | pagina 3