Gemengde Berichten
Laatste Berichten
EEN ROEKELOOZE VLUCHT OVER DEN
OCEAAN.
WEERVERWACHTING.
VERRAST DOOR EEN SPRINGVLOED.
EEN OCEAANTOCHT DIE NIET
DOORGAAT.
VERKOOPINGEN, UITVOERINGEN,
AANBESTEDINGEN ENZ,
SCHEEPV AARTBEWEGING.
veelal honderden jaren en nu eerst komt men
met het idee van samenvoeging. Wat zou men
zeggen, als men het kleine Zeeland wilde in-
llijven bij een andere provincie? Was de toe-
stand in andere provincies wel te vergelijken
met dien in Zeeland, toen men daar tot samen
voeging overging? Het gaat nu bijna alieen
om binnenpolders die vereenigd worden en het
gaat dus niet tegenover het gevaar voor over-
stroomingen. Het voomaamste punt, dat bet
voorstel onaannemelijk maakt is, dat 71 van
de 76 polders er tegen zijn.
De heer GOOSSENS is wel voor centralisa-
tie, maar men mag zoo maar niet een streep
zetten zonder meer en zeggen: die polders
moetlen samjengevoegd worden.
De heer HAMELTNK ontkende, dat hier
geen sprake is van het algemeen belang. Men
vecht hier al zoo lang tegen kleine poten-
tftatjes en kleine gemeenschappen. Men ver-
geet nu bij zijn tegenstand, dat er telkens
moeilijkheden zich kunnen voordoen. Het gaat
er dan ook alieen maar om, hoe men het alge
meen belang ziet. Spr. denkt o.a. aan de we-
gen. Een kleine provincie kan alieen blijven
bestaan, als zij inwendlng geen chaos schept
of laat voortbestaan.
De heer Erasmus zegt, dat de ambtenaren
de dupe worden en de heer De Milliano, dat
zij het voor zoo goed als niets doen. Men moet
over de gevoeligheden en het gaame koninkje
spelen van de kleine polders heenstappen, en
het is volkomen onjuist, dat hier sprake is van
een dictatoriale toepassing van macht. Spr. is
voor een onderzoek door een commissie.Als
men nu het voorstel afwijst, dan komt het
later toch weer terug. Maar spr. wil gaame
ieders meening recht laten wedervaren. Hij is
daarom voor een commissie.
De heer VIXEN INGS vraagt zich af, of dit
een goede oplossing is en plaatst zich op het
standpunt, dat men de kleinere organismen
niet moet opnemen in een groot. Is nu het
belang hier zoo groot, dat men de polders uit
hun sfeer moet halen en zulk een paardenmid-
del moet toepassen? Van een janboel in W.-
Zeeuwsch-Vlaanderen is hier geen sprake.
De heer MjCXET JKER ziet niet in, dat Z.-Vl.
achterlrjk is, die tijd ligt 40 jaar achter ons.
Waar zoo groot aantal polders tegen zijn, kan
spr. er niet mede accoord gaan.
De heer DEKKER heeft vertrouwen in de
deskundigheid van Mr. Dieleman, maar ook
zullen de tegenstanders zich wel sterk voelen
en dan is er voor onderzoek door een commis
sie geen bezwaar. Spr. meent, dat de eenige
uitweg is, voorlichting door deskundigen, zon
der dat een deel der Statenleden er zitting in
hebben.
De heer VAIN MAZIJK wil eerst uitmaken,
commissie of niet, en zoo ja, over haar samen-
stelling beslissen.
De heer AURIAANSE sluit zich bij het idee
van den heer Van Mazijik aan.
De heer BAUWENS wil ook de polders een
deskundige doen aanwijzen.
De heer KOUDE is ook voor een commissie.
De heer v. d. iZANDE ziet in de commissie
het gevaar van stilleggen van werkzaam-
heden gedurende wellicht een jaar, tijdens het
onderzoek door de commissie.
De heer DE MILLIANO wijst er nog op, dat
ook deskundigen een zeer langen tijd noodig
hadden en dit zal dan met de commissie zeker
ook het geval zijn.
De heer DIET/EfMAN wil eerst de kwestie
der commissie bespreken en ontkent, dat haar
werk zoo lang moet duren. Spr. vreest niet,
dat het gevaar door den heer v. d. Zande ge-
noemd, zoo groot zal zijn, waar de commissie
toch v66r de a.s. najaarszitting met een rap
port zal moeten komen. Er is geen bezwaar
tegen het benoemen van een commissie van
deskundigen, waaronder dan ook leden van de
Prov. Staten kunnen vallen. Spr. is er voor,
dat de Staten terzake een veilig besluit zullen
nemen. Het voorstel is er een van dezen tijd,
maar niet omdat de toestanden in Z.-Vlaande-
ren zoo slecht zijn.
De heer ONDERDIJK stelde voor, om eerst
te stemmen over de aanhouding van het
groote voorstel. Spr. wil in de commissie heb
ben deskundige Statenleden, ook tegenstan
ders der samenvoeging.
Spr. stelt voor, de discussie te sluiten, en
dit wordt aangenomen met 34 tegen 6
stemmen.
Het voorstel tot aanhouding van dit punt
wordt aangenomen met 34 tegen 6 stemmen.
Poldcrambtenarenreglement Zeeland 1931.
De voorgestelde wijziging in het Polder-
ambtenarenreglement Zeeland 1931, inhouden-
de het Heemraadschap „Het Vrije van Sluis"
ten deze gelijk te stellen met het Waterschap
Schouwen en den Polder Walcheren, had in de
afdeelingen geen bezwaren ondervonden.
Alzoo besloten.
Xertiair wegenplan.
Aan de orde was de behandeling van het
voorgestelde tertiair wegenplan, waarbij Ged.
Staten hadden toegezegd, tegen de volgende
zitting de in de afdeelingen gemaakte opmer-
kingen omtrent alsnog op het wegenplan te
plaatsen of daarvan af te voeren wegen, in
overweging te nemen.
De heer DE PAjUW bepleitte de belangen
van de rijwielpaden ook op deze wegen, waar-
op na verbetering zeker het verkeer belangrijk
zal toenemen.
De heer BORSSELAAR wilde de tertiaire
wegen niet alieen verbeteren, maar ze bren-
gen op 3% meter en daarnaast een fiets- en
een wandelpad.
De heer BAUIWENS zou niet gaarne zien de
wegen op 3% meter te brengen, maar op 4%
meter, met aan beide zijden een fietspad.
De heer KODDE zeide, dat 4 y2 meter en
nog twee fietspaden te kostbaar zal worden,
vooral voor Wlalcheren.
De heer v. d. EELTZ wees ook op het groot
belang der rijwielpaden.
De heer DIELEMAN zeide, dat het toch al
moeilijk zal zijn de medewerking te krijgen
van de polders en waterschappen, ook bij de
uitvoering van de ongewijzigde plannen. De
breedte van i>/2 meter is niet te groot. De ter
tiaire wegen zijn geen wegen van groot belang.
Spr. zegt, dat de breedte van wegen met een
rijwielpad nog nader zal worden opgegeven.
De heer IDE iRAUiW zou aan de wegen met
rijwielpaden de voorkeur willen geven.
Het voorstel werd zonder hoofdelijke stem
ming aangenomen.
erbetering tertiaire wegen.
Het volgende voorstel was het in de afdee
lingen uitvoeng besprokene betreffende de
verbetenng van tertiaire wegen
De heer MES meende, dat het onbillijk is om
gemeenten, die reeds iets deden aan wegsver-
betering, later in aanmerking komen dan an-
deren, die niets aan wegsverbetering deden
Een vooravond van bijna 2 jaar acht spreker
nog al heel lang, maar wil daarom alle wegen
die reeds in orde zijn, alsnog steunen.
iDe heer KODDE acht de moed groot nu met
dit voorstel te komen, meent echter dat voor
het eerst de rekening der provincie met een
kwaad slot sluit. Spr. is tegen het leggen van
meer lasten op de Provinciale kas.
Spr. meende, dat in de verordening geen
regeling voor reserveering voor ondehoud in
de toekomst is getroffen door den onderhouds
plichtige, terwijl toch de provincie ieder jaar
zal uitkeeren. Spr. kan er nog niet precies ach-
terkomen of de onderhoudsplicht bij den tegen-
woordigen onderhoudsplichtige blijft of wel
aan de provincie zal komen. Spr. ziet nog een
derde mogelijkheid, dat een derde er zal mede
worden belast.-
De heer DE FATJW sluit zich bij dit laatste
betoog van den heer Kodde aan. Spr. hoopt,
dat men vlugger tempo van verbetering zal
kunnen bereiken; het plan is mooi en er zullen
groote belangen mede gediend worden.
De heer DEKKER meent, dat men niet kan
zeggen, welk verkeer men in 1951 zal hebben,
als wellicht de belastingen minder drukken.
De N.S.B.-ers weten de arbeiders wel aan het
werk te stellen aan de wegen. Als er een finan-
cieele kink in den kabel komt, weet men heele-
maal niet wanneer het plan is uitgevoerd.
De heer VAIN ROMMEL VAN VLOTEN
acht het verder terugwerkende kracht geven
niet gewenscht, omdat het financieren thans
reeds zeer zware eischen zal stellen. De on
derhoudsplichtige, die zijn onderhoud niet
overgeeft aan de provincie, moet dit voelen.
Het is hetzelfde of de provincie of wel de on
derhoudsplichtige tot fondsvorming overgaat.
De onderhoudsplicht blijft bij den onderhouds
plichtige, maar er komt een privaat-rechter-
lijke overeenkomst tusschen hem en de Pro
vincie. De algemeene regeling zal zeker zijn,
dat de Provincie het onderhoud overneemt.
Met de middelen die de Provincie thans be-
schikbaar heeft, kan niet verder worden ge-
gaan op dit oogenblik.
De heer KiODDE wil het onderhoud niet bij
de Provincie brengen, maar in ieder geval bij
den onderhoudsplichtige laten.
De heer VAN BOMMEL VAN VLOTEN
zeide, dat men niet moet vergeten, dat de Pro
vincie bijna alle secundaire wegen onderhoudt
en het zal daarom ook het personeel kunnen
laten werken aan de tertiaire wegen.
Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stem
ming aangenomen.
Wijziging provinciaal wegenplan.
D© beide voorstellen tot wijziging van het
Provinciaal wegenplan en wel tot opname van
den weg Ierseke bewesten station Kruiningen,
Iersekeweg Goes-Rilland, met een zijtak
naar genoemd station en de weg Temeuzen
Axel, werden zonder hoofdelijke stemming
aangenomen.
Brugtarief Tholen.
Voor gesteld werd het bestaande tarief van
het bruggeld te Tholen ook na 10 October a.s.
nog 3 jaar te behouden, doch met vervallen
van 2>/2 cent voor rijwielen en brengen van
het tarief voor motorrijtuigen van ten hoogste
6 personen f 0,25, voor autobussen, vracht-
auto's enz. minder dan 2000 K.G. /0,25, 2000
5000 K.G. 30 ct., 5000—10.000 75 ct. en
10.000 en meer 1,50.
De heer MOELiKHR had niet gedacht, dat
dit voorstel zooveel stof zou hebben opge-
voerd. Spr. heeft gelijk gekregen, men hoort
nu klagen over de bruggelden, die niet hooger
zijn dan de veergelden. Men vergeet, dat de
gemeente Tholen iedere gemeente op het
eiland gelegenheid gaf deel te nemen in een
N.V., maar men wilde niet en nu komen juist
uit die gemeenten klachten, nadat het kleine
Tholen zelf de brug heeft tot stand gebracht.
Men stichtte destijds een brugfonds. Steeds
zijn de bruggelden vastgesteld voor 5 jaar, nu
werd 3 jaar vastgesteld en het spijt spr., dat
Ged. Staten nu een jaar overnamen van enkele
leden. Er was toch met B. en W. van Tholen
overleg gepleegd voor drie jaar. Spr. stelde
voor om te besluiten tot drie jaar.
De heer SONIKE is dankbaar voor het voor
stel; het daghet in het Oosten en nu kan spr.
inplaats van te klagen, hopen op toekom-
stige opheffing van het brugrecht, wat kan,
maar dan door het toekennen van een schade-
vergoeding, ingevolge van de altijddurende
erfpacht van Philips van Bourgondie. Er is
iemand, die 1800 per jaar betaalt, en verder
van f 1100, f 1000 emz. enz. In een jaar zijn de
ontvangsten wel 70.000, bij veriaging der
tarieven stijgen de ontvangsten eerder dan zij
dalen. Het verkeer neemt toe, wat ook met
abonnementen het geval zal zijn. Spr. zou dit
voor edn jaar bij wijze van proef willen instel-
len, men kan dan den invloed op de inkom-
sten nagaan. Spr. bepleit ook kaarten voor 10
passages. Spr. wil dit voorstellen, want zij
kunnen niet wachten, geen dag en geen nacht.
'Het eiland Tholen is een der minstbedeelde
deelen van Zeeland en de eenige verbinding
met het vaste land is de brug, die zich zelf
moet bedruipen.
De heer DEKKEIR is, evenals de vorige spre
ker, voor 'n totaal vrije brug. Waarom moe
ten de vrachtauto's der Noord-Brabantsche
Tram veel minder betalen dan anderen. Dat is
een gevoig van het kapitalistische stelsel. Spr.
wijst op de posten, die uit de brugvracht wor
den betaald. De bevolking van het eiland Tho
len heeft recht op een vrije brug.
De heer BQENDER bepleit ook een vrije
brug. Spr. wijst op den termijn van een jaar
en vraagt, of dit in overleg is met B. en W.
van Tholen.
Spr. ging de verschillende achtereenvolgende
tariefregelingen na.
De reductie aan de N. B. T. was een zake-
lijke kwestie en de vrijkaarten voor de raads-
leden van Tholen gaat buiten de provinciale
bemoeiingen om, het is -een raadsbesluit ge-
weest.
Het geldt hier een zakelijk recht tot veer-
heffing, dat de stad Tholen reeds eeuwen
bezit.
De thans voorgestelde veriaging acht spr.
volkomen gerechtvaardigd. De brug is geens-
zins een melkkoetje voor de gemeente Tholen
en het moet de gemeente onaangenaam tref-
fen, dat Ged. Staten thans van ddn jaar de
tarieven wil vaststellen. Spr. stelt voor ook
voor hen, die abonnementen hebben vrijstel-
ling van de fietsen te verleenen.
De heer MjGELKEiR vraagt wat het Rijk zal
betaald hebben voor den afkoop van de veeren
te Grave, Nijmegen enz. Spr. bepleit de rech-
ten van Tholen, hoe oud ze dan ook mogen
zyn.
De heer RORjUE zal stemmen voor een
vaststelling van het tarief voor een jaar. Men
kan dan spoediger de zaak weer onder de
oogen zien.
De heer SONKE repliceert ook en zeide dat
er geen sprake is van een N.V., maar alieen
is gevraagd om garant te zijn voor f 70.000.
Men was destijds bang van afdamming en toen
besloot de raad van Tholen vlug tot een brug.
Nu praten zij over de brug alieen met geslo-
ten deuren. Een korte termijn zal spoedige
kunnen leiden tot een vrije brug.
Na nog een paar opmerkingen werd de ver-
gadering te kwart over zes gesloten tot
Woensdagmorgen half tien.
ONGELUK TE OBDAM EEN MISDRIJF?
Te Obdam verloor, naar werd gemeld, de
vorige week Maandag de 34-jarige mevr. D.
bij een val het leven. Na de begrafenis doken
echter aanstonds geruchten op, dat mevr. D.
door haar man op kwaadwillige wijze om het
leven zou zijn gebracht. Een wondje, dat de
man aan de hand had, leidde tot de overtui-
ging dat er van een ongeluk geen sprake was.
De vrouw zou, meldt de Tel., in haar doods-
angst den man verwond hebben. Volgens dat
blad zou de man, die verhoord en ingesloten is,
een volledige bekentenis hebben afgelegd.
Het lijk van het slachtoffer is opgegraven
voor het houden eener sectie.
Het echtpaar was ongeveer 7 jaar getrouwd
en heeft 2 kinderen, van 5 en 6 jaar. Men had
in de buurt den indruk, dat het echtpaar zeer
goed met elkaar omging. De kinderen zijn
thans bij grootouders ondergebracht.
AUTO MET NEDERLANBERS IN
BELGIE VERONGELUKT.
Te Schaer van Brakel (Braine le Comte)
op ongeveer 30 KM. van Brussel heeft Dins-
dagmorgen een zeer ernstig auto-ongeluk
plaats gehad, waarbij drie Nederlanders om
het leven zijn gekomen.
Door het springen van een band is een auto,
bestuurd door den heer D. A. van den Bergh
uit Den Haag, verongelukt en vervolgens in
brand gevlogen. In de auto zaten de heer en
mevrouw D. A. van den Bergh uit Den Haag
en de heer M. Joels Jr., lid van den Haagschen
gemeenteraad, en zijn echtgenoote.
Bij dit ongeluk kwamen be heer en mevr.
Van den Bergh en mevr. Joels om het leven.
Het gezelschap was onderweg naar Chamo-
nix, en in Brussel zouden de reizigers den heer
en mevr. Logchervan den Bergh, schoon-
zoon en dochter van het echtpaar Van den
Bergh, die uit Italie terugkeerden, ontmoeten.
De heer Van den Bergh was, evenals zijn
echtgenoote 63 jaar oud.
Mevr. Joels was een bekende figuur in Den
Haag. Zij was o.m. lid' van de centrale com
missie voor de filmkeuring en ook in de af-
deeling Den Haag van de Nederlandsche ver-
eeniging van huisvrouwen had zij zitting in
commissies.
Douglas Corrigan bij Dublin geland.
In ons vorig nummer hebben wij vermeld,
dat een jong Amerikaansch vlieger, die een
afgedankt, negen jaar oud toestel voor 900
dollar had gekocht onder voorwendsel van een
vlucht naar Cplifornie te willen maken, Zon-
dagmorgen te New York in Oostelijke rich-
ting is verdwenen. Douglas Corrigan was in
de Unie reeds bekend om zijn bravourstukjes
en geen zijner kennissen twijfelde of hij was
naar Europa onderweg. Twintig uur lang is
niets van hem vernomen en geen enkel schip
op den Oceaan, ofschoon een algemeen ver-
zoek was uitgezonden om op te letten, heeft
iets van het vliegtuig gezien, totdat Maandag-
morgen tegen 8 uur een Amerikaansch vlieg
tuig boven Belfast verscheen en na enkele
minuten op Zuidelijlke richting verder vloog.
Een uur later landde Corrigan vlot op het
veld van Baldonnel bij Dublin en hij had nog
voldoende benzine om naar Croydon verder te
vliagen wat hij ook van plan was. Maar dit
zat hem nu niet mee, want de Amerikaansche
consul heeft geweigerd zijn paspoort te visee-
ren, omdat hij zonder verlof der Amerikaan
sche autoriteiten vertrokken was en de offi
cials op het Floyd Bennet veld te New York
misleid had nopens het doel van zijn tocht,
zoodat hij voorloopig te Dublin is gebleven.
Behalve dat zijn toestel niet meer als vlieg-
waardig werd beschouwd voor zulk een tocht
is ook nog gebleken, dat Corrigan geen kaar
ten of instrumenten bij zich heeft gehad en
uitsluiten'd gevlogen heeft op zijn kompas. De
consul was echter wel zelf zoo trotsch op den
waaghals, dat hij igetelegrafeerd heeft naar
New York om den zondaar te vergeven en
hem toestemming te verleenen voor de voort-
zetting naar Londen en Parijs, waar hij waar-
schijnlijk films wil halen van het bezoek van
het Eengeische koninklijlke paar, dat naar
men weet, vandaag begint. Bij de afzending
van dit bericht was het gevraagde verlof ech
ter nog niet gekomen en stond de „,oude tante"
onder beslag op het terrein van Baldonnel.
Met stomme verbazing, aldus Reuter, heeft
Amerika vernomen, dat Corrigan, die in dienst
is van de Los Angeles Aviation Cy. er in ge-
slaagd is den Oceaan over te steken. Aange-
zien hij de vlucht heeft ondernomen zonder
toestemming van het bureau voor verkeers-
luchtvaart, kan hij thans zijn vergunning van
verkeersvlieger verliezen. In zijn toestel wa-
ren extra benzinetanks voor in de kajuit ge-
bouwd, zoodat hij geen uitzicht voor zich uit
had. Wanneer hij vooruit wilde kijken, moest
hij tijdeijk in andere richting gaan vliegen.
Instrumenten had hij niet aan boord, be
halve een kompas, een instrument voor meting
van de opstijgingen en dalingen, een z.g. in-
clinator, en nog een of twee werktuigen.
Zijn vertrek van Zondag wordt beschreven
als een der gewaagdste starten, dien men op
dat vliegveld ooit aanschouwd heeft. Ofschoon
het toestel overbelast was met bijna een hal-
ven ton, had de vlieger geen valscherm bij
zich. Hij heeft de vlucht geheel van eigen
spaarduiten betaald en alles zelf verricht zon
der hulp. De directeur van het Floyd Bennett
vliegveld verklaarde:' „Wanneer ik zijn uit-
rusting overweeg, is dit de grootste vlucht,
die wij ooit gezien hebben. Hij zat in een ver-
schrikkelijke schuit, maar voor een man als
Corrigan zijn alle dingen mogelijk."
'Corrigan had zichzelf met draad moeten
vastbinden in de kajuit, toen hij er in geklom-
men was. De knop van de cabinedeur sloeg hij
er af, toen hij deze sloot. Hij heeft de deur
toen vastgebonden met om een krommen spij-
ker gehaakten draad.
Zijn machine had 45 P.K. minder dan die
van het toestel, waarmede Lindbergh inder-
tijd over den Oceaan gevlogen is. Corrigan
had nauwelijks geld genoeg om de benzine
voor de vlucht te koopen. Hij had in den
vliegtuigloods naast zijn vliegtuig geslapen,
om de hotelkosten uit te sparen.
Corrigan was een groot bewonderaar van
Lindbergh. Hij had indertijd geholpen bij het
bouwen van Lindbergh's eendekker .Spirit of
St. Louis."
De chef van het bureau voor de verkeers-
luchtvaart te New York heeft verkaard be
sloten te hebben iederen strafmaatregel
wegens de overtredinig van Corrigan uit te
stellen. Het was de eerste maal, dat een
oceaanvlucht zonder toestemming ondernomen
is. De directeur zeide nog: ,,Het is een groote
dag voor de Ieren". Corrigan is 31 jaar. Reeds
als kind was hij geestdriftig voor de lucht-
vaart.
Straf voor Corrigan?
Vliegtuig mag niet verkocht worden.
Naar bevoegde kringen meedeelden, zou
Douglas Corrigan, de oceaanvlieger, door de
federale regeering waarschijnlijk slechts licht
gestraft worden voor zijn vlucht over den
Atlantischen Oceaan, waartoe hij geen ver
gunning had, mits hij het vliegtuig van 900
dollar, waarmede hij den tocht heeft onder
nomen, teruggeeft. Zou hij het toestel in het
buitenland verkoopen, dan zou dit een schen-
ding beteekenen van de neutraliteitswet.
FRANSOH WATER VLIEGTUIG
VERONGELUKT.
Een groot watervliegtuig van het type Brd-
guet, dat een proefvlucht maakte, alvorens
aan de marine te worden afgeleverd, is bij het
plaatsje Tourlaville (aan de Fransche kust bij
Cherbourg) tegen de rotsen gevlogen en ver
volgens in het water gestort.
Aan boord bevonden zich twee marine-offi-
cieren en twaalf ingenieurs van de firma Bre-
guet. Ben der officieren is door verstikking
om het leven gekomen. De andere inzittenden
liepen verwondingen op en werden naar het
marinehospitaal vervoerd.
In het ziekenhuis zijn nog twee inzitteiiden
van het vliegtuig bezweken.
Het toestel, dat een vleugelwijdte van veer-
tig meter had en voorzien was van zes moto-
ren van 1100 PK, had weldra een vlucht van
Cherbourg naar Dakar wilen maken.
HET VLIEGTUIG VOOR 100
PASSAGIERS.
De Consolidated Aircraift Corporation te
San Diego deelt nadere bijzonderheden mede
over den bouw van het nieuwe vliegtuig voor
honderd passagiers. Het toestel, dat behalve
aan 100 passagiers ook nog plaats zal bieden
aan een uit 16 personen bestaande bemanning,
zal 'n vleugelspanning hebben van 58 meter,
een grootste hoogte van ruim 9 meter en een
totale lengte van 31 meter. De machine zal
een maximumsnelheid van 442 km per uur
kunnen bereiken.
VOOR 750.000 FRANCS JUWEELEN
GESTOLEN.
Terwijl de chauffeur van een particulieren
auto te Londen 30 seconden zijn wagen had
verlaten, is een klein kistje gestolen, waarin
zich voor ongeveer 750.000 frank aan juweelen
bevonden. De gestolen juweelen, waaronder
drie diamanten broches, behoorden toe aan
mevr. 'Hacques Carrier, die zich gereed
maakte om naar haar buitengoed te vertrek-
ken. Alle bagage was reeds in den wagen ge-
laden, toen de chauffeur even naar binnen
ging om iets aan den portier te zeggen. Van
dit korte oogenblik van afwezigheid, dat nau
welijks een halve minuut ,1'iurde, hebben de
dieven gebruik gemaakt hun slag te slaan.
Zwakke tot matige wind uit Westelijke
richting, nevelig tot betrokken met weinig of
geen neerslag tijdens den nacht en in den
ochtend, overdag gedeeltelijk bewolkt, droog
vrij warm weer.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK.
ARNHEM. Vannacht omstreeks half een
heeft op den rijiksweg tusschen Arnhem en
Nijmegen, nabij Elden onder ide gemeente
Elst, een ernstig auto-ongeval plaats gehad,
waarbij voor zoover tot nu toe bekend twee
personen het leven verloren en een zevental
werden gewond. In een zeven-persoonsauto
keerden in den nacht dertien personen uit
Arnhem naar Nijmegen terug. Door tot nu
toe onbekende oorzaak reed de auto tegen een
true met aanhangwagen, tengevolge waarvan
de bestuurder de macht over het stuur ver
loor. De auto sloeg over den kop en kwam in
een sloot terecbt. De gevolgen waren ont-
zettend. De meeste der inzittenden kwamen
geheel of gedeeltelijk onder den wagen te-
recht. Een aantal van hun wist zichzelf uit
hun benarde positie te bevrijden, anderen
moesten geholpen worden. Voor zoover tot
nu toe bekend is, werden twee inzittenden,
een zekere K. en een zekere H., beiden uit
Nijmegen, gedood; 4 andere inzittenden wer
den ernstig gewond. Drie van hun zijn naar
het ziekenhuis te Arnhem vervoerd en de
vierde is naar het ziekenhuis te Nijmegen ge
bracht. Nog drie andere inzittenden werden
ernstig gewond, doch konden naar huis wor
den vervoerd. Alle inzittenden waren afkom-
stig uit Nijmegen.
De inzittenden van de verongelukte auto
hadden deelgenomen aan een biljartavond te
Arnhem en keerden na het middernachtelijk
uur huiswaarts. De auto werd bestuurd door
chauffeur B. uit Arnhem, die te veel passa
giers in zijn niet al te sterke auto had doen
plaats nemen. Ter hoogte van de Kroonsche
wal, waar de straatweg in een betonweg over
gaat en een kleine bocht in den weg is, kwam
de taxi in botsing met de uit Groningen af-
komstige vrachtauto. De auto sloeg over den
kop, over het fietspad heen en kwam gedeel
telijk in den sloot, welke langs den straatweg
loopt terecht. De gevolgen waren catastro-
phaal. De 36-jarige H. H. uit Nijmegen werd
op- slag gedood.
De politie stelt een onderzoek naar de oor
zaak van dit ongeluk in.
ELDEN. Nader vernemen wij, dat in het
ziekenhuis te Arnhem zijn opgenomen de 40-
jarige Th. Kukpen en de 58-jarige T. L. Ver-
becht, die er het emstigst aan toe is. Ver-
moedelijk met een breuk aan de wervelkolom
is daar ook opgenomen de 25-jarige T. R.,
uit Nijmegen afkomstig. De toestand van V.
was vrij goed. Hij had een hersenschudding
en een beenwond. M. heeft eveneens een her
senschudding bekomen. Ook zijn toestand was
naar omstandigheden gunstig. H. van Uiden,
eveneens uit Nijmegen, had een niet ernstige
beenwond opgeloopen.
De auto was een 6-persoons Citroen, gesta-
tioneerde taxi uit Nijmegen. 2 personen zaten
naast den chauffeur, achter deze 3 personen
en op de achterbank 3 personen, terwijl de
andere 3 overigen op de knieen van hun mede-
passagiers hadden plaats genomen. Het voer-
tuig slingerde over den weg en botste tegen
den vrachtwagen van de transportonder-
neming ,,Noordster" die den dienst tusschen
Tilburg en Groningen onderhoudt.
Na de botsing is de Citroen over den kop
geslagen en links van den weg in de sloot ge-
raakt, waar zij half is gekanteld.
De justitie heeft de lijken van den 36-jari-
gen H. Kruiser en den 48-jarigen H. C. Krum,
beiden uit Nijmegen, in beslag genomen, en
ter sectie naar het ziekenhuis te Arnhem
doen vervoeren.
Nader wordt nog gemeld:
Bij het voortgezet onderzoek door de politie
is gebleken, dat het gezelschap uit Arnhem
met 2 auto's was vertrokken. In den twee-
den wagen waren de vergezellende dames ge-
zeten. De tweede wagen is kort na het on-
geval de plaats des onheils gepasseerd. De
inzittenden hebben eohter van het gebeurde
niets gezien en zijn doorgereden.
De verongelukte wagen behoorde aan de
auto-verhuurinrichting .Everts te Nijmegen.
VLIEGONGELUK
IJMUIDEN. Volgens ontvangen berichten
zou vanmorgen een vliegtuig in zee zijn ge
stort. De reddingsboot „Neeltje Jacoba" is
uitgevaren om zoo mogelijk en zoo noodig
hulp te verleenen. Bij informatie is gebleken,
dat, wanneer inderdaad een vliegtuig in zee
zou zijn gevallen, dit in geen geval een
K. L. M.-vliegtuig is.
EEN GEHEIMZINNEGE BEROOVING(?)
OFGELOST.
TILBURG. iZooals gemeld, werd op Maan
dag 11 Juli uit den tasch van een kamtoor-
looper der firma Eras, die aan de Amsterdam-
sche bank /3600 had ge'ind, en die daarna in
de Damstraat bij de firma Maessen nog even
een pakje moest afhalen en daarbij zjjn fiets
waarop zijn tasch met het geld, liet buiten
staan, f 3600 gestolen.
pfschoon de wegen rond Tilburg onmiddel-
lijk na de waarschuwing door de politie wer
den afgezet, werd de brutale roover niet ge-
vonden.
Na een uitgebreid onderzoek is thans geble
ken, dat een zwager van den kantoorlooper
een plan tot ontvreemding van het geld had
opgezet. De kantoorlooper heeft na het beu-
ren van het geld in een stille straat de pak-
ken met bankbiljetten aan Amsterdamsche
jongens ter hand gesteld. Deze zijn per train
vertrokken. De looper ging daarna naar de
firma Maessen en toen hij weer buiten kwam
heeft hij de tasch opengerukt en alarm gesla
gen alsof hij was beroofd.
De zwager, de 32-jarige J. A., ex-filmope-
rateur, vroeger te Tilburg, de beide Amster-
dammers, de 40-jarige chauffeur V. de 44-
jarige haringkoo,pman Otto, welke beide laat-
sten te Vaals werden aangehouden, waar zij
goeden sier van het geld maakten, en de kan
toorlooper, zijn ingesloten. Ongeveer f 1500
van het geroofde geld is op de daders in be
slag genomen.
A., die te Antwerpen werd aangehouden, is
ook in arrest gesteld.
BATAVTA. Nabij het visschersdorpje Tji-
patoedjah aan de Zuidkust van Java zijn 17
inheemsche schoolkinderen, bij het oversteken
van een rivier door een springvloed verrast.
In. enkele seconden steeg het water 2(4 M.
boven normaal peil. Negen kinderen zijn ver-
dronken.
CORRIGAN ZAL NIET TERUGVLIEGEN.
DUBLIN. De Iersche autoriteiten hebben
Corrigan zijn vliegtuig teruggegeven, nadat
hij had beloofd, riiet terug te zullen vliegen
naar New-York. Men vreest, dat hij een
nieuwe roekelooze tocht wil ondememen. Hij
zeide naar Londen te willen vliegen. Hij' be-
vestigde dat hij niet naar New-York terug wil
vliegen.
In de Vereenigde Staten maakt men zich
gereed, om hem een grootsche ontvangst te
bereiden. Te New-Jersey is een campagne
op touw gezet om hem 25.000 dollar te over-
handigen voor een nieuw vliegtuig en voor
een overtocht per schip.
HET ENGELSCHE KONINGSPAAR
TE PARIJS.
PARIJS. Koning George en Koningin Eli
sabeth zijn gisteren op Franschen bodem ge-
arriveend1. Zij zetten te Bologne den voet aan
wal en zijn naar hier doorgereisd.
Van ochtend is Koning George uitgereden
om een bezoek te brengen aan het graf van
den onbekenden soldaat. De Koning legde
een krans op het monument. Hij onderhield
zich geruimen tijd met een aantal oud-strij-
ders.
Daarna keerde de Koning terug naar het
Elysee. Te half 11 kwam president Lebrun
met zijn echtgenoote den Koning en de
Koningin afhalen om per schip naar het stad-
huis van Parijs te gaan. Hier waren ver-
scheidene officieele personen bijeen, o.a. Chau-
temps en Herriot.
DE STRIJD IN SPANJE.
Italiaansche troepen rukken op.
VALENCIA. Italiaansche troepen rukken
op naar Valencia, langs den grooten weg van
Teruel naar Sagunto. Zij tellen 40.000 man,
wel uitgerust met modern materiaal. Zonder
deze troepen zouden de rechtscben geen meter
vooruitgerukt kunnen zijn, verklaart men in
regeeringskringen.
Verder wordt uit Valencia meegedeeld, dat
onlangs een hoeveelheid Italiaansch oorlogs-
materiaal is ontscheept te Cadix en dat de
oorlog een geheel ander beeld zou krijgen,
wanneer de vrijwilligers zouden worden terug-
getrokken. Het bezetben van de Col Eraguda
heeft de troepen van Franco in een bevoor-
rechte positie gebracht. Terwijl and'ere Ita
liaansche afdeelingqn pogen de regeerings-
troepen ten Zuidwesten van Barracas in den
rug te komen. Gisteren is generaal Piazzoni
met zijn troepen naar Begis opgerukt. Toch is
de overwinning zwaar geweest.
NEW-YORK. Bij een noodlanding te Con
necticut is de Roemeensche kapitein Papana
met zijn vliegtuig ongelukkig terecht geko
men. Het toestel, waarmede hij van Floyd
Bennet had willen opstijgen voor een vlucht
zonder tusschenlanding naar Boekarest werd
vernield. De vliegenier zelf bleef ongedeerd.
INCIDENTEN TE JERUZALEM.
JERUZALEM. De atmosfeer blijft onrus-
tig. Er hebben zich ook gisteren op verschei-
dene plaatsen weer imcidenten voorgedaan,
waarbij vier personen het leven verloren.
VALSCHERM OPENDE ZICH NIET.
LONDEN. Vanochtend is een bombarde-
mentsvliegtudg, dat op weg was van Evesham
•naar Stradford in brand gevlogen. Twee der
inzittenden wisten zich met een valscherm te
redden, de derde kwam om het leven, doordat
zijn valscherm zich niet opende.
21 Juli.
PHILIPPINE. Veiling meubilaire en huis-
houdelijke goederen. Deurwaarder Huineman.
TERNEUZEN. Veiling woonhuis. Notaris
Verbist.
ZAAMSLAG. Veiling meubilaire goederen
en twee woonhuizen. Notaris Fanoy.
123 Juli.
iSLUISKIL. Veiling woon- en winkelhuis.
Notaris Verbist.
26 Juli.
HOEK. Aanbesteding leveren materialen en
maken onderhoudswerken. Bestuur Water
schap Loven en Willemskerke.
Van Terneuzen: 19 Juli. Belg. m.s. MARIE
FLORE, 266, spoorrails,, Duinkerken.
Voor Zelzate: 19 Juli. Duitsch s.s. NORD-
SEE, 269, koolteer, Londen.
Van Zelzate: 20 Juli. Duitsch s.s. NORD-
SEE, 269, ledig, Londen.
Voor Gent: 18 Juli. Eng. m.s. KING
FISHER, 93, stukg., Antwerpen.
19 Juli. Letl. s.s. JAUNJELGAVA, 837,
hout, Riga; Duitsch s.s. KURZESEE, 333,
ledig, Rensburg; Russ. s.s. KAMA, 1094,
papierhout, Petrograd; Eng. s.s. MERSEY,
438, stukg., Antwerpen; Belg. s.s. LONDEN
INSTANBOEL, 656, ledig, Ostende.
20 Juli. Duitsch s.s. FRIELINGHAUS,
2356, erts, Lulea; Deensch s.s. GERDA, 675,
erts, Requejada.
Van Gent: 19 Juli. Eng. s.s. GRANGE-
TOFT, 495, ledig, Blyth; Belg. m.s. SPIDO-
LEINE, 3285, ledig, Golf van Mexico.