ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN De coordinatie van het vervoerwezen. 12+1 LICHTZINNIGE JEUGD STIL V kookt Electrisch ooor No. 9782 VRIJDAG 8 JULI 1938 78® Jaargang Feuilleton De techniek staat niet Geen speciale pannen meer Vraagt onze nieuuse prifs- courant aan 111o instailateur. N.V. P.Z.E.M. EERSTE 8LAD De regeering wenscht ruime machtigingen. OUS /3AKKERTJES" 12 stuivers Ik houd van haar, vader. a contant. f 90.- --«»a t*V*r»>Wr«r»Lm W-TMHI SattXSmvZrSrmW NEUZENSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSBinnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen fr. per post f 1,55 per 3 maanden B(j vooruitbetaling fr. per post f 5,60 per jaar Voor Belgie en Amerika 2,cwerige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post Abonnementen voor bet buitenland alleen bij vooruitbetaling. Ultgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE GIRO 38150 TEEEFOON No. 25. ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer f 0,20. KLEINE ADVERTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitlbetaling. Grootere letters en clichAs worden naar plaatsruimte berekend. Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst een dag voor de uitgave. DIT BEAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAO-, WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. Een nieulwe regeling van <le even redige vraehtverdeeling. Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging en aanvulling van de zesde, negende en tiende afdeeling van de wet 29 November 1935 tot verlaging van de openbare uitgaven, zoo- mede regeling van de intrekkimg der wet van 5 Mei 1933. Aan de toelichting van den minister van waterstaat ontleenen wij het volgende: De wet van 29 November 1905 tot verlaging van de openbare uitgaven beoogt door de bepalingen van de zesde en negende afdeeling en coordinatie van het vervoer van goederen en personen mogelijk te maken. Op grond hiervan is bij Kon. besluit van 12 Januari 1937 voor het personenvervoer een regeling in het leven geroepen, het R.A.P. (Reglement autovervoer personen.) Bij het opstellen van de regelingen met betrekking tot het goederenvervoer is ge- bleken, dat een aanvulling van de boven- vermelde wet noodzakelijk is om de coordi natie met kans van slagen te kunnen ver- wezenlijken. De ervaring trouwens met het R.A.P. opgedaan, wijst in dezelfde richting, namelrjk dat in genoemde wet de machtigin gen te beperkt zijn geformuleerd. Het personenvervoer. Wat dit R.A.P. betreft, moet krachtens het bepaalde in de tiende afdeeling van de wet uiterlgk op 15 Februari 1939 (twee jaar na invoering van dit reglement) een zelfstandige wettelijke regeling in werking treden. Deze wettelijke regeling is thans in gevorderden staat van voorbereiding, in verband waar- mede het onnoodig voorkomt om bij dit wetsontwerp nog in den grondslag van het Reglement autovervoer personen wijziging te brengen. Door het schrappen van de woor- den „en van goederen" in artikel 2 der zesde afdeeling bijven de artikelen 2 en 3 alleen voor het personenvervoer van toepassing. Het goederenvervoer. In aansluiting aan artikel 1 zullen de voor- gestelde artikelen 4 en volgende van de zesde afdeeling den grondslag vormen voor de regeling van het goederenvervoer. Het is namelijk ondoenlijk, wegens de ingewikkeld- heid van de materie, reeds dadelijk met een in onderdeelen uitgewerkte wet voor het goe derenvervoer met motorrijtuigen en schepen te komen, zoodat de minister zich verplicht ziet om thans een uitbreiding voor te stellen van de machtigingen, in voomoemde wet neer- gelegd, welke tot grondslag dienen van de bij algemeenen maatregel van bestuur uit te vaardigen regeling van het vorenbedoeld ver voer; met het oog op een doeltreffende coor dinatie wordt thans ook machtiging tot afwij- king van eenige artikelen van de Spoorweg- en de Locaalspoor- en Tramwegwet voorge- steld. Bij deze gedragslijn, welke in overeenstem- ming is met de gedachte, welke aan de zesde afdeeling van de wet van 29 November 1935 ten grondslag ligt, is het mogelijk om de maatregelen ter bevordering van een coordi natie van het goederenvervoer op soepele wijze aan te passen aan de eischen, welke de zoozeer uiteenloopende practijk van het ver voerwezen zal blijken te stellen, en zullen moeilijkheden, welke uit een te gebonden regeling in den aanvang ongetwijfeld zouden voortvloeien, kunnen worden vermeden. Het komt den minister overbodig voor om na al hetgeen van regeeringswege in de afge- loopen jaren omtrent de aanvaarde beginselen van de coordinatie van het verkeer is mede- gedeeld, opnieuw omtrent die beginselen in den breede uit te weiden. Hij volstaat met nogmaals uitdrukkelijk te verklaren, dat deze door ARTHUR APPLJN. Vervolg. 29) M'n zoon moet denken aan zijn toekomst, aan zijn beroep. Hij is zijn leven feitelijk pas begonnen. U zult ook wel inzien, mejuffrouw Dale, dat iedere verbintenis tusschen u hem z'n loopbaan onherroepelijik zou vemietigen. Ze boog haar hoofd. Trouwen met een vrouw, wier broer in de gevangenis zit. Trou wen met een vrouw, wier broer den vader van haar echtgenoot bestolen heeft. Ja. Dat is on- mogelijk. Ze keek hem fier in de oogen, met uitdagen- den blik. Ik ben er van overtuigd, dat mijn vader dit nimmer zou dulden, sir Reginald. En daar ik zijn eenige dochter ben en boven- dien nog niet meerderjarig, veronderstel ik, dat ik hem zal moeten gehoonzamen. Op dit oogemblik echter is het aan Jim om te zeg gen, hoe hij denkt te handelen. Hebt u met hem over onze zaak dan nog niet gesproken? Nog niet. Ik heb daartoe nog geen ge- legenheid gehad. Sir Reginald voelde zich weinig op zijn ge- mak. "Heeft hij met u nog gesproken, ik be- doel in den loop der laatste dagen na de rechtszitting? Met betrekking tot de toekomst?... Geen woord1, antwoordde ze. Hij moet echter be- slissen. Ik zal niet trachten hem te overtui- gen hoe dan ook, ofschoon ik, wanneer het mij mocht blijken, dat ik voor zijn tokomst een sta-in-den-weg zou zijn, bereid ben alles coordinatie tot strekking heeft om alle ver- keersmiddelen in ons nationale vervoerwezen zooveel mogelijk hun geeigende plaats te doen innemen; een plaats in overeenstemming met de diensten, welke zij aan de gemeenschap bewijzen en in de toekomst kunnen bewijzen. Bij de coordinatie wordt er in het bijzonder naar gestreefd een eind te maken aan de overmatige concurrentie op het gebied van het vervoer, concurrentie, zoowel tusschen de verschillende soorten van transportmiddelen alsook binnen het gebied van elk der onder deelen van het vervoersstelsel. Een gezond vervoersapparaat is toch alleen mogelijk bij loonende vervoerprijzen en de ervaring zoowel hier als in de meeste andere landen heeft geleerd, dat zonder breideling van de concur rentie bevredigende toestanden op dit gebied niet zijn te bereiken. Het is niet de bedoeling door de coordinatie een bijzondere bescherming te geven aan eenig bepaald onderdeel van het vervoers-apparaat, b.v. de spoorwegen. Gegeven de nog steeds zeer groote beteekenis, welke de spoorwegen voor het economisch leven hier te lande heb- ben, is elke lichtvaardige afbraak van een onderdeel van het ten koste van groote kapi- talen opgebouwde spoorweg stelsel te veroor- deelen. Staat echter vast, dat de tot dusver door zoo een onderdeel verrichte taak beter op andere wijze kan worden vervuld, dan zal het waardeloos geworden zijn van het in dat onderdeel ge'investeerde kapitaal nimmer een beletsel mogen zijn om tot de meer oecono- mische vervoerwijze over te gaan. Met de coordinatie wordt dus geenszins beoogd een verstarring van het vervoersapparaat, een tegenhouden van den technisch-oeconomischen voorui'tgang. De coordinatie zal een gezond oeconomisch vervoersapparaat moeten bren gen in het algemeen belang, waarbij tevens de belangen gediend worden van de groote groep der bevolking, welke in het vervoerswezen arbeid vindt. Vergunningstelsel voor regelmatig en onregelmatig vervoer. Het ligt in de bedoeling ij(j de cofirdinatie- regeling een vergunningstelsel in te voeren, van toepassing zoowel op het regelmatige ver voer op bepaalde trajecten over den weg en te water, als op onregelmatig vervoer langs een der genoemde transportwegen. Een koker "AKKERTJES" van 12 siuivers bevat iegenwoordig 13 "AKKERTJES". Voordeelen: U heeft er een extra. En U heeft ze dan altijd in huis bij nacht en ontij, bij plolseling opkomende Hoofdpijnen, Kies- pijn, Migraine, Rheumalische pijnen, Kou, Griep en Koorts. Per doos van 2 stuks - 2 stuivers. Per koker met glazen buis van 13 vao (Ingez. Med.) op te geven, al zou hij dit misschien toch niet willen. Ik kan nu niets zeggen. Ik heb geen tijd gehad om te denken... O! Sir Reginald, ik heb geleden, veel geleden de laatste we- ken. Rupert en ik waren voor elkander meer dan broer en zus. Doch Jim is voor mij meer dan vader of moeder. Hij is alles voor mij. Ja, ja, natuurlijk. Maar... eh... Hij en ik hebben inzake een verloving een beslissing te nemen, vervolgde Marjorie. Deze slag, die zoo raw aangekomen is, deze schan- de, die naar ik veronderstel op mijn naam rust, gaat alleen hem en mij aan. Noeh u, noch m'n vader, niemand anders in de wereld gaat het aan. W,ij beiden, wij beiden alleen, moeten de zaak voor elkander uitmaken en niemand anders. Ze maakte een beleefde buiging. Sir Regi nald ging heen, zonder iets te zeggen. Er be- hoefde niets meer gezegd te worden. Hij ging niet regelrecht naar huis, doch maakte een omweg. Tot nog toe waren zijn wenschen al tijd ingewilligd en ook nu had hij dit ver- wacht. Wlat zou zijn zoon zeggen? Gnmiddellijk na de lunch begon Sir Regi nald over de kwestie. Hij vroeg Jim, wanneer zijn vaoantie om was. Nog een weekje, vader! U schijnt dus op m'n vertrek gesteld te zijn? Sir Reginald stond met z'n rug naar den grooten open haard in de betimmerde eet- zaal; een beetje zenuwachtig stak hij een sigaar op. Toen ik in het Charing Cross Hospital van Dale afscheid nam, vertelde hij mij je geheim, Jim. Het spijt me, dat ik dit van een vreemd'e moest vememen. Vroeger had je geen geheimen voor mij. Jim knikte. Met spijt me ook, vader. Ik geef toe, dat het een geheim was. Doch de liefde is heel iets anders en verschilt veel van Daar van het voorschrijven van vergunnin- gen op zichzelf niet spoedig een gezondmaking van de vervoertoestanden te verwachten is, ligt het in de bedoeling, bij de vergunningen, evenals reeds in de tegenwoordige wet is voor- zien, voorwaarden te stellen omtrent toe te passen tarieven. Daarbij zal, met inacht- neming van de hierboven aangegeven begin selen, eenerzijds gelet worden op den eisch, dat een oeconomische bedrijfsvoering mogelijk is, anderzijds op het algemeen oeconomisch belang van zoo laag mogelijke vervoerprijzen. Voorts zullen op dit gebied van de tarieven de spoor- en tramwegen op gelgken voef be- handeld worden als de andere vervoerbedrij- ven. Door de in het ontwerp voorgestelde bevoegdheid tot afwijking van de Spoorweg- wet en van de Locaalspoor- en Tramwegwet, wordt deze gelijkheid van behandeling, in het bijzonder de coordinatie van de vrachtprijzen per spoor en die in de andere vervoertakken, wettelijk verzekerd. Het ligt verder in de bedoeling om het zoo- genaamde eigen vervoer, zoowel te water als te land, vrij te laten in dien zin, dat, indien daarmede uitsluitend beoogd wordt vervoer in de uitoefening van eigen onderneming, een vergunning daarvoor niet zal worden gewei- gerd. Het eischen van een vergunning is echter noodzakelijk, met het oog op de tal- rijke mengvormen en overgangsvormen tot het beroepsvervoer, waaruit de mogelijkheid van ontduiking der voorschriften ten aanzien van laatstgenoemd vervoer voortvloeit. Met het beoogde stelsel zal tevens een registratie van het eigen vervoer worden bereikt, hetgeen voor het verkrijgen van inzicht in de verkeers- oeconomische vraagstukken noodzakelijk is. Medewerking van organisaties der vervoer- bedrijven bij de uitvoering der regeling zal, waar mogelijk, worden bevorderd. Het spreekt vanzelf, dat met name op het gebied van de tarieven zooveel mogelijk aangesloten zal worden bij de resultaten, welke uit het overleg tusschen verschillende vervoertakken, dat thans reeds geruimen tijd gaande is, voortkomen. De binnenvaart en de evenredige vraehtverdeeling. Bij de regeling levert de binnenvaart moei- lijke problemen op. Nergens is de verschei- denheid van wegen,- waarlangs het vervoer geschiedt, van de bij het vervoer bestaande gebruiken en van de vervoermiddelen zoo groot als op dit terrein. Ten aanzien van een bepaald onderdeel der binnenvaart, de particuliere schipperij, geldt de wet op de evenredige vraehtverdeeling, waarvan de intrekking moet geregeld worden bij een v66r 1 Juli 1938 in te dienen wets ontwerp. Zooals reeds in de memorie van toe lichting tot het wijzigingswetje van 28 April 1938 werd medegedeeld, stelt de minister zich voor, dat gedurende de eerste jaren van de uitvoering van een algemeene vervoers- coordinatie een evenredige vraehtverdeeling voor de particuliere vaart nog blijft bestaan, maar dat daarna en wel tegelijktijdig met de vervanging der eerste, bij algemeenen maatregel van bestuur uit te vaardigen rege ling door een wet de evenredige vraehtver deeling, welke trouwens altijd bedoeld is als een tijdelijke maatregel, verdwijnt. Verwacht mag worden, dat na enkele jaren de vervoers- coordinatie haar gunstige werking voor het transportwezen in die mate zal doen gevoelen, dat ook voor de particuliere of wilde binnen vaart betere toestanden zullen zijn ingetre- den, waarbij een evenredige vraehtverdeeling overbodig is. Haar thans reeds op te heffen zou tot groote bezwaren aanleiding geven door de moeilijke toestanden bij dit belang- rijk vervoersonderdeel met zijn zoo groot aan- tal kleine ondememers. Door haar voorloopig te handhaven wordt het belang van de coor- dinatieregeling ongetwijfeld gediend. Een bijzonder overheidsbemoeienis met deze vervoerders in den vorm van een evenredige vraehtverdeeling, gezuiverd van de fouten, welke aan de uitvoering van de tegenwoor dige regeling verbonden zijn, kan, ook vol- gens betrokkenen, thans nog niet ontbeerd andere dingen. Ik moest eerst zeker zij.i van haar en van mezelf. Ja, natuurlijk. Doch deze onverkwikke- lijke geschiedenis met haar broer verandert de zaak toch wel een beetje. Ik heb met Mar jorie gesproken... dezen voormiddag. Ik ging er heen, om haar wat moed in te spreken en te zien, of we soms iets voor haar konden doen. Ze begon echter zelf over deze aange- legenheid. Over ons huwelijk? Sir Reginald was een en al aandacht voor het vuur van zijn sigaar. Er kan nu geen sprake meer zijn van een huwelijk. Waarom niet? Maar, m'n jongen! Er volgde een lange stilte. Vader en zoon keken elkander aan. Sir Reginald wendde het eerst zijn blik af. Ja, natuurlijk. Sir Reginald kuchte even. Het spijt me werkelijk voor jou. Je bent ech ter nog te jong. Je weet zelf misschien nog niet ten voile... wat je feitelijk van plan bent. Weer was het stil. Heeft u oodt uit m'n doen en laten, hetzij op school, hetzij elders, thuis of bij het vliegerskorps, meenen te heb ben kunnen opmaken, dat ik niet wist, wat mij te doen stond? Dat ik wdspelturig of veran- derlrjk ben? Neen. Sir Reginald was niet gewoon on- dervraagd te worden door z'n zoon. Heb ik, in welke omstandighead dan ook, me gedraigen als een lafaard, vader? De oude edelman deed een stap naar voren en keek zijn zoon in het gelaat. Zijn oogen schitterden, toen hij hem antiwoordde: Lieve hemel, Jim, jij een lafaard! M'n jongen, hoe kom je daarbij Physdek bedoel ik het feitelijk niet, ver volgde Jim. Het spreekt vanzelf, dat de mensch van nature bang is voor het gevaar. Een financieel bezwaar vormde tot voor kort nog de vrij hooge aanschaf- fingskosten van speciale pannen. Ook dit is thans ondervangen. Onze kook- apparaten kunnen thans worden geleverd met de modernste ringkook- platen, waarop U ook uw eigen pannen kunt gebruiken, mits deze een tamelijk vlakken bodem bezitten. Dit geeft een belangrijke besparing bij aanschaffing.Slechtsvoor het koken van groote hoeveelheden stamppot of melkspijzen bevelen wij U aan een pan met dikken bodem te nemen. 3 pers. f 3.- maand 5 pers. f4.-/ maand 7 pers. f 5 - maand 10pers.f6.- maand. GEPLAATST 1938 Jan. ]38 10 Febr. j s 18 Maart 17 April i i i 11 Mei i i i; 55 Juni, iii. 45 Invoering ringkookplaten 1 weepiaats ComSoor No. 25 a contant. f 25.- of 20 termijnen ad f1.35 Driepiaats Fornuis No. 13 of 20 termijnen ad f 5.- Ring- kookplaten 11.50 extra per stuk Ingez. Mod. worden. Dit klemt te meer, omdat een sanee- ring van de binnenvloot, waarvan in de krin- gen der betrokkenen reeds zoo lang sprake is, zeker niet als een maatregel op korten ter- mijn kan worden bescbouwd. De resultaten van de vervoerscoordinatie moeten worden afgewacht, voordat kan worden beoordeeld of een bepaald onderdeel der binnenvloot op oeconomische gronden dient te worden afge- scbreven. Indien voorts in bet kader der coordinatie, door de onderlinge aanpassing van de vrachtprijzen in de verschillende ver- voerstakken, de toestanden in de binnenvaart verbeteren, worden de voorwaarden voor het in eigen kring uitvoeren van een saneering gunstiger. Aanvankelijk stond de minister op het standpunt, dat naast de regeling bij algemee nen maatregel van bestuur een tijdelijke wet op de evenredige vraehtverdeeling in verbe- terden vorm van kracht zou zijn, welke wet in haar uitvoering nauw gekoppeld zou zijn aan die van den voomoemden algemeenen maatregel van bestuur; bij de uitwerking van de twee maatregelen bleek, dat een volledig in elkaar grijpen bezwaarlijk te bereiken was, hetgeen tot moeilijkheden bij de latere uit voering zou leiden, waardoor of -de coordina tie of de evenredige vraehtverdeeling zou worden geschaad. Daar bovendien de nieuwe wet op de even redige vraehtverdeeling evenals de bestaande in hoofdzaak een machtigingswet zou moeten worden, waarbij het zwaartepunt in de uit- voeringsregelingen zou liggen, is de minister tot de conclusie gekomen, dat de eenvoudig- Ik veronderstel echter, dat het gezelschap van het gevaar, waarmede ik dagelijks in aanra- king ben uit hoofde van m'n beroep, op mij minder invloed heeft dan de anderen. Ik heb echter verder, naar ik hoop, toch nooit ge- toond, dat ik behoor tot een ander soort lafaards! iSir ReginaJ stak Jim de hand toe. Welnu, vervolgde Jim, zou het dan niet laf zijn, als ik de vrouw, die ik bezweer lief te hebben, juist nu, nu ze mij zoo hard noodig heeft. zou verlaten? Ik wil niet zeggen, dat zij nu aan m'n liefde behoefte heeft, doch in ieder gtval heeft ze nu recht op mijn bescherming, die ik haar door m'n naam kan geven. Onze naam is tot nog toe zonder smet gebleven is 't niet? Welnu, ik doe ons geslacht once- aan, als ik de vrouw zou verlaten, aan wie ik beloofd heb met haar te zullen huwen, omdat haar broer op de een of andere wijze roet in't eten heeft gesmeten. 'Hij is een veroordeelde, een misdadiger. En al zou hij een moord begaar. hebben. dan zou dit voor mij nog geen verschil maken. Sir Reginald maakte een ongeauidige bewe- ging. Zijn sigaar viel op den grond; hij kruiste zijn armen over de borst. En wat ben je nu van plan? vroeg bij aan Jim. Ik ben van plan onze verloving zonder uitstel bekend te maken. Gaat Marjorie hier- mede niet accoord, dan wacht ik nog een poos, doch de bekendmaking volgt dan toch. Ik heb haar mijn woord gegeven en ik ben van plan dit te houden. Het spjjt me, vader, dat ik het niet met u eens ben, doch u zult moeten toegeven, dat ik gelijk heb. Dat zie ik niet in! antwoordde sir Regi nald met scherpe stem. Na eenige oogenblik- ken ging hij verder: Weet je wel, dat het beteekent, als je bij je plan blijft om met Marjorie te trouwen" ste oplossing deze is, dat de noodige wette lijke bepalingen ten aanzien van de evenredige vraehtverdeeling worden opgenomen in het hierbij ingediende wetsvoorstel; daarmede is dus tevens het verdwijnen van de evenredige vraehtverdeeling gelijktijdig met het vervallen van de regeling in den thans voorgestelden vorm vastgesteld. Te dien einde wordt voorgesteld aan de zesde afdeeling van de wet van 29 November 1935 na de artikelen, in het algemeen betrek king hebbende op bet goederenvervoer te land en te water, nog een speciaal artikel toe te voegen, betrekking hebbende op het ver voer te water, dat niet in beurtvaart geschiedt en geen eigen vervoer is. Op dit vervoer in de particuliere vaart wordt, behalve het ver gunningstelsel, een evenredige vraehtverdee ling van toepassing verklaard. Het Rijnvaartlek blijft. Onder de bestaande wet op de evenredige vraehtverdeeling is door de arresten van den Hoogen Raad van 17 December 1934 de toe- stand ontstaan, dat deze vraehtverdeeling niet wordt toegepast op den Rijn en zijn mon- dingen, daar de Hooge Raad zulks in strijd acht met de Rijnvaartakte. In dezen toestand zal ook bij de thans voorgenomen maatregelen op het gebied van de coordinatie en de even redige vraehtverdeeling moeten worden be- rust. Dit Rijnvaartlek doet een zekere af- breuk aan de volledigheid van de vervoers- regelingen. De arresten van den Hoogen Raad hebben evenwel alleen betrekking op het vervoer over den Rijn en zijn mondingen zelf; Wees er dan ook op voorbereid, dat je loop- i baan voor goed gebroken is. Je zult ontslag moeten aanvragen. j Ik ben het niet met u eens. - Hierover kan geen verschil van meening bestaan. Denk je werkelijk, dat je, in welk be- hoorlijk gezelschap of welk regiment ook nog wordt toegelaten, als je met de zuster van een veroordeelde zoudt trouwen? Jim zuchtte. Neen, dat weet ik niet. Mis schien hebt u gelijk. Doch per slot van reke- ning is de luchtvaart toch niet uitsiuitend een militaire instelling? Mijn loopbaan kan ik in ieder geval toch blijven volgen. De wereld is zoo groot, vader. Hij kwam naast zijn vader staan en legde zijn hand op diens schouder. Het spijt me, dat ik het in deze kwes tie niet met u eens hen, vader. Doch zeifs al laat iR m'n gevoelens, de zoogenaamde conventie en de liefde buiten besotouwing, dan voel ik nog, dat het mijn plicht is m'n woord te houden en de vrouw t.e beschermen, die van mij houdt. Sir Reginald schudde zijn hoofd. Hij keek Jim bedroefd aan. 'Heb je ook gedacht aan je plicht jegens je land jegens mij? Je plicht jegens de maat- schappij Het felt, dat ik een vrouw liefheb, zal me er niet van weerhouden dien drievoudigen plicht te vervullen. De vrouw, die ik iefheb, is eerlijk, rein en dwingt ieders eerbied af. Zij heeft niets gedaan, waarover zij zich zou heb ben te schamen. Als nu terwille van cue vrouw, u en de maatschappij en de staat m'n dien sten weigeren, nu dan... Jim ha^lde even zijn schouders op., wel, zooals ik reeds zei, de wereld is groot, vader. Ik ben jong en ik kan ook vecbten voor mijn bestaan. (Wordt vervolgde)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1938 | | pagina 1