ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
De coordinatie van het vervoerwezen.
12+1
LICHTZINNIGE JEUGD
STIL
V kookt
Electrisch
ooor
No. 9782
VRIJDAG 8 JULI 1938
78® Jaargang
Feuilleton
De techniek
staat niet
Geen speciale
pannen meer
Vraagt onze nieuuse prifs-
courant aan 111o instailateur.
N.V. P.Z.E.M.
EERSTE 8LAD
De regeering wenscht ruime machtigingen.
OUS /3AKKERTJES"
12 stuivers
Ik houd van haar, vader.
a contant. f 90.-
--«»a t*V*r»>Wr«r»Lm W-TMHI
SattXSmvZrSrmW
NEUZENSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJSBinnen Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen
fr. per post f 1,55 per 3 maanden B(j vooruitbetaling fr. per post f 5,60 per jaar
Voor Belgie en Amerika 2,cwerige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post
Abonnementen voor bet buitenland alleen bij vooruitbetaling.
Ultgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE
GIRO 38150 TEEEFOON No. 25.
ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer f 0,20.
KLEINE ADVERTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitlbetaling.
Grootere letters en clichAs worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst een dag voor de uitgave.
DIT BEAD VERSCHIJNT IEDEREN MAANDAO-, WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND.
Een nieulwe regeling van <le
even redige vraehtverdeeling.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging
en aanvulling van de zesde, negende en tiende
afdeeling van de wet 29 November 1935 tot
verlaging van de openbare uitgaven, zoo-
mede regeling van de intrekkimg der wet van
5 Mei 1933.
Aan de toelichting van den minister van
waterstaat ontleenen wij het volgende:
De wet van 29 November 1905 tot verlaging
van de openbare uitgaven beoogt door de
bepalingen van de zesde en negende afdeeling
en coordinatie van het vervoer van goederen
en personen mogelijk te maken.
Op grond hiervan is bij Kon. besluit van
12 Januari 1937 voor het personenvervoer een
regeling in het leven geroepen, het R.A.P.
(Reglement autovervoer personen.)
Bij het opstellen van de regelingen met
betrekking tot het goederenvervoer is ge-
bleken, dat een aanvulling van de boven-
vermelde wet noodzakelijk is om de coordi
natie met kans van slagen te kunnen ver-
wezenlijken. De ervaring trouwens met het
R.A.P. opgedaan, wijst in dezelfde richting,
namelrjk dat in genoemde wet de machtigin
gen te beperkt zijn geformuleerd.
Het personenvervoer.
Wat dit R.A.P. betreft, moet krachtens het
bepaalde in de tiende afdeeling van de wet
uiterlgk op 15 Februari 1939 (twee jaar na
invoering van dit reglement) een zelfstandige
wettelijke regeling in werking treden. Deze
wettelijke regeling is thans in gevorderden
staat van voorbereiding, in verband waar-
mede het onnoodig voorkomt om bij dit
wetsontwerp nog in den grondslag van het
Reglement autovervoer personen wijziging te
brengen. Door het schrappen van de woor-
den „en van goederen" in artikel 2 der zesde
afdeeling bijven de artikelen 2 en 3 alleen
voor het personenvervoer van toepassing.
Het goederenvervoer.
In aansluiting aan artikel 1 zullen de voor-
gestelde artikelen 4 en volgende van de
zesde afdeeling den grondslag vormen voor
de regeling van het goederenvervoer. Het is
namelijk ondoenlijk, wegens de ingewikkeld-
heid van de materie, reeds dadelijk met een
in onderdeelen uitgewerkte wet voor het goe
derenvervoer met motorrijtuigen en schepen
te komen, zoodat de minister zich verplicht
ziet om thans een uitbreiding voor te stellen
van de machtigingen, in voomoemde wet neer-
gelegd, welke tot grondslag dienen van de bij
algemeenen maatregel van bestuur uit te
vaardigen regeling van het vorenbedoeld ver
voer; met het oog op een doeltreffende coor
dinatie wordt thans ook machtiging tot afwij-
king van eenige artikelen van de Spoorweg-
en de Locaalspoor- en Tramwegwet voorge-
steld.
Bij deze gedragslijn, welke in overeenstem-
ming is met de gedachte, welke aan de zesde
afdeeling van de wet van 29 November 1935
ten grondslag ligt, is het mogelijk om de
maatregelen ter bevordering van een coordi
natie van het goederenvervoer op soepele
wijze aan te passen aan de eischen, welke de
zoozeer uiteenloopende practijk van het ver
voerwezen zal blijken te stellen, en zullen
moeilijkheden, welke uit een te gebonden
regeling in den aanvang ongetwijfeld zouden
voortvloeien, kunnen worden vermeden.
Het komt den minister overbodig voor om
na al hetgeen van regeeringswege in de afge-
loopen jaren omtrent de aanvaarde beginselen
van de coordinatie van het verkeer is mede-
gedeeld, opnieuw omtrent die beginselen in
den breede uit te weiden. Hij volstaat met
nogmaals uitdrukkelijk te verklaren, dat deze
door ARTHUR APPLJN.
Vervolg.
29)
M'n zoon moet denken aan zijn toekomst,
aan zijn beroep. Hij is zijn leven feitelijk pas
begonnen. U zult ook wel inzien, mejuffrouw
Dale, dat iedere verbintenis tusschen u hem
z'n loopbaan onherroepelijik zou vemietigen.
Ze boog haar hoofd. Trouwen met een
vrouw, wier broer in de gevangenis zit. Trou
wen met een vrouw, wier broer den vader van
haar echtgenoot bestolen heeft. Ja. Dat is on-
mogelijk.
Ze keek hem fier in de oogen, met uitdagen-
den blik. Ik ben er van overtuigd, dat mijn
vader dit nimmer zou dulden, sir Reginald.
En daar ik zijn eenige dochter ben en boven-
dien nog niet meerderjarig, veronderstel ik,
dat ik hem zal moeten gehoonzamen. Op dit
oogemblik echter is het aan Jim om te zeg
gen, hoe hij denkt te handelen. Hebt u met
hem over onze zaak dan nog niet gesproken?
Nog niet. Ik heb daartoe nog geen ge-
legenheid gehad.
Sir Reginald voelde zich weinig op zijn ge-
mak. "Heeft hij met u nog gesproken, ik be-
doel in den loop der laatste dagen na de
rechtszitting?
Met betrekking tot de toekomst?... Geen
woord1, antwoordde ze. Hij moet echter be-
slissen. Ik zal niet trachten hem te overtui-
gen hoe dan ook, ofschoon ik, wanneer het
mij mocht blijken, dat ik voor zijn tokomst
een sta-in-den-weg zou zijn, bereid ben alles
coordinatie tot strekking heeft om alle ver-
keersmiddelen in ons nationale vervoerwezen
zooveel mogelijk hun geeigende plaats te
doen innemen; een plaats in overeenstemming
met de diensten, welke zij aan de gemeenschap
bewijzen en in de toekomst kunnen bewijzen.
Bij de coordinatie wordt er in het bijzonder
naar gestreefd een eind te maken aan de
overmatige concurrentie op het gebied van
het vervoer, concurrentie, zoowel tusschen de
verschillende soorten van transportmiddelen
alsook binnen het gebied van elk der onder
deelen van het vervoersstelsel. Een gezond
vervoersapparaat is toch alleen mogelijk bij
loonende vervoerprijzen en de ervaring zoowel
hier als in de meeste andere landen heeft
geleerd, dat zonder breideling van de concur
rentie bevredigende toestanden op dit gebied
niet zijn te bereiken.
Het is niet de bedoeling door de coordinatie
een bijzondere bescherming te geven aan eenig
bepaald onderdeel van het vervoers-apparaat,
b.v. de spoorwegen. Gegeven de nog steeds
zeer groote beteekenis, welke de spoorwegen
voor het economisch leven hier te lande heb-
ben, is elke lichtvaardige afbraak van een
onderdeel van het ten koste van groote kapi-
talen opgebouwde spoorweg stelsel te veroor-
deelen. Staat echter vast, dat de tot dusver
door zoo een onderdeel verrichte taak beter
op andere wijze kan worden vervuld, dan zal
het waardeloos geworden zijn van het in dat
onderdeel ge'investeerde kapitaal nimmer een
beletsel mogen zijn om tot de meer oecono-
mische vervoerwijze over te gaan. Met de
coordinatie wordt dus geenszins beoogd een
verstarring van het vervoersapparaat, een
tegenhouden van den technisch-oeconomischen
voorui'tgang. De coordinatie zal een gezond
oeconomisch vervoersapparaat moeten bren
gen in het algemeen belang, waarbij tevens de
belangen gediend worden van de groote groep
der bevolking, welke in het vervoerswezen
arbeid vindt.
Vergunningstelsel voor regelmatig en
onregelmatig vervoer.
Het ligt in de bedoeling ij(j de cofirdinatie-
regeling een vergunningstelsel in te voeren,
van toepassing zoowel op het regelmatige ver
voer op bepaalde trajecten over den weg en
te water, als op onregelmatig vervoer langs
een der genoemde transportwegen.
Een koker "AKKERTJES" van
12 siuivers bevat iegenwoordig
13 "AKKERTJES". Voordeelen:
U heeft er een extra. En
U heeft ze dan altijd in huis
bij nacht en ontij, bij plolseling
opkomende Hoofdpijnen, Kies-
pijn, Migraine, Rheumalische
pijnen, Kou, Griep en Koorts.
Per doos van 2 stuks - 2 stuivers.
Per koker met glazen buis van 13
vao
(Ingez. Med.)
op te geven, al zou hij dit misschien toch niet
willen. Ik kan nu niets zeggen. Ik heb geen
tijd gehad om te denken... O! Sir Reginald,
ik heb geleden, veel geleden de laatste we-
ken. Rupert en ik waren voor elkander meer
dan broer en zus. Doch Jim is voor mij meer
dan vader of moeder. Hij is alles voor mij.
Ja, ja, natuurlijk. Maar... eh...
Hij en ik hebben inzake een verloving een
beslissing te nemen, vervolgde Marjorie. Deze
slag, die zoo raw aangekomen is, deze schan-
de, die naar ik veronderstel op mijn naam
rust, gaat alleen hem en mij aan. Noeh u, noch
m'n vader, niemand anders in de wereld gaat
het aan. W,ij beiden, wij beiden alleen, moeten
de zaak voor elkander uitmaken en niemand
anders.
Ze maakte een beleefde buiging. Sir Regi
nald ging heen, zonder iets te zeggen. Er be-
hoefde niets meer gezegd te worden. Hij ging
niet regelrecht naar huis, doch maakte een
omweg. Tot nog toe waren zijn wenschen al
tijd ingewilligd en ook nu had hij dit ver-
wacht.
Wlat zou zijn zoon zeggen?
Gnmiddellijk na de lunch begon Sir Regi
nald over de kwestie. Hij vroeg Jim, wanneer
zijn vaoantie om was.
Nog een weekje, vader! U schijnt dus op
m'n vertrek gesteld te zijn?
Sir Reginald stond met z'n rug naar den
grooten open haard in de betimmerde eet-
zaal; een beetje zenuwachtig stak hij een
sigaar op.
Toen ik in het Charing Cross Hospital
van Dale afscheid nam, vertelde hij mij je
geheim, Jim. Het spijt me, dat ik dit van een
vreemd'e moest vememen. Vroeger had je geen
geheimen voor mij.
Jim knikte. Met spijt me ook, vader. Ik
geef toe, dat het een geheim was. Doch de
liefde is heel iets anders en verschilt veel van
Daar van het voorschrijven van vergunnin-
gen op zichzelf niet spoedig een gezondmaking
van de vervoertoestanden te verwachten is,
ligt het in de bedoeling, bij de vergunningen,
evenals reeds in de tegenwoordige wet is voor-
zien, voorwaarden te stellen omtrent toe te
passen tarieven. Daarbij zal, met inacht-
neming van de hierboven aangegeven begin
selen, eenerzijds gelet worden op den eisch,
dat een oeconomische bedrijfsvoering mogelijk
is, anderzijds op het algemeen oeconomisch
belang van zoo laag mogelijke vervoerprijzen.
Voorts zullen op dit gebied van de tarieven
de spoor- en tramwegen op gelgken voef be-
handeld worden als de andere vervoerbedrij-
ven. Door de in het ontwerp voorgestelde
bevoegdheid tot afwijking van de Spoorweg-
wet en van de Locaalspoor- en Tramwegwet,
wordt deze gelijkheid van behandeling, in het
bijzonder de coordinatie van de vrachtprijzen
per spoor en die in de andere vervoertakken,
wettelijk verzekerd.
Het ligt verder in de bedoeling om het zoo-
genaamde eigen vervoer, zoowel te water als
te land, vrij te laten in dien zin, dat, indien
daarmede uitsluitend beoogd wordt vervoer
in de uitoefening van eigen onderneming, een
vergunning daarvoor niet zal worden gewei-
gerd. Het eischen van een vergunning is
echter noodzakelijk, met het oog op de tal-
rijke mengvormen en overgangsvormen tot het
beroepsvervoer, waaruit de mogelijkheid van
ontduiking der voorschriften ten aanzien van
laatstgenoemd vervoer voortvloeit. Met het
beoogde stelsel zal tevens een registratie van
het eigen vervoer worden bereikt, hetgeen
voor het verkrijgen van inzicht in de verkeers-
oeconomische vraagstukken noodzakelijk is.
Medewerking van organisaties der vervoer-
bedrijven bij de uitvoering der regeling zal,
waar mogelijk, worden bevorderd. Het
spreekt vanzelf, dat met name op het gebied
van de tarieven zooveel mogelijk aangesloten
zal worden bij de resultaten, welke uit het
overleg tusschen verschillende vervoertakken,
dat thans reeds geruimen tijd gaande is,
voortkomen.
De binnenvaart en de evenredige
vraehtverdeeling.
Bij de regeling levert de binnenvaart moei-
lijke problemen op. Nergens is de verschei-
denheid van wegen,- waarlangs het vervoer
geschiedt, van de bij het vervoer bestaande
gebruiken en van de vervoermiddelen zoo
groot als op dit terrein.
Ten aanzien van een bepaald onderdeel der
binnenvaart, de particuliere schipperij, geldt
de wet op de evenredige vraehtverdeeling,
waarvan de intrekking moet geregeld worden
bij een v66r 1 Juli 1938 in te dienen wets
ontwerp. Zooals reeds in de memorie van toe
lichting tot het wijzigingswetje van 28 April
1938 werd medegedeeld, stelt de minister zich
voor, dat gedurende de eerste jaren van de
uitvoering van een algemeene vervoers-
coordinatie een evenredige vraehtverdeeling
voor de particuliere vaart nog blijft bestaan,
maar dat daarna en wel tegelijktijdig met
de vervanging der eerste, bij algemeenen
maatregel van bestuur uit te vaardigen rege
ling door een wet de evenredige vraehtver
deeling, welke trouwens altijd bedoeld is als
een tijdelijke maatregel, verdwijnt. Verwacht
mag worden, dat na enkele jaren de vervoers-
coordinatie haar gunstige werking voor het
transportwezen in die mate zal doen gevoelen,
dat ook voor de particuliere of wilde binnen
vaart betere toestanden zullen zijn ingetre-
den, waarbij een evenredige vraehtverdeeling
overbodig is. Haar thans reeds op te heffen
zou tot groote bezwaren aanleiding geven
door de moeilijke toestanden bij dit belang-
rijk vervoersonderdeel met zijn zoo groot aan-
tal kleine ondememers. Door haar voorloopig
te handhaven wordt het belang van de coor-
dinatieregeling ongetwijfeld gediend.
Een bijzonder overheidsbemoeienis met deze
vervoerders in den vorm van een evenredige
vraehtverdeeling, gezuiverd van de fouten,
welke aan de uitvoering van de tegenwoor
dige regeling verbonden zijn, kan, ook vol-
gens betrokkenen, thans nog niet ontbeerd
andere dingen. Ik moest eerst zeker zij.i van
haar en van mezelf.
Ja, natuurlijk. Doch deze onverkwikke-
lijke geschiedenis met haar broer verandert
de zaak toch wel een beetje. Ik heb met Mar
jorie gesproken... dezen voormiddag. Ik ging
er heen, om haar wat moed in te spreken en
te zien, of we soms iets voor haar konden
doen. Ze begon echter zelf over deze aange-
legenheid.
Over ons huwelijk?
Sir Reginald was een en al aandacht voor
het vuur van zijn sigaar. Er kan nu geen
sprake meer zijn van een huwelijk.
Waarom niet?
Maar, m'n jongen!
Er volgde een lange stilte. Vader en zoon
keken elkander aan. Sir Reginald wendde het
eerst zijn blik af.
Ja, natuurlijk. Sir Reginald kuchte even.
Het spijt me werkelijk voor jou. Je bent ech
ter nog te jong. Je weet zelf misschien nog
niet ten voile... wat je feitelijk van plan bent.
Weer was het stil. Heeft u oodt uit m'n
doen en laten, hetzij op school, hetzij elders,
thuis of bij het vliegerskorps, meenen te heb
ben kunnen opmaken, dat ik niet wist, wat mij
te doen stond? Dat ik wdspelturig of veran-
derlrjk ben?
Neen. Sir Reginald was niet gewoon on-
dervraagd te worden door z'n zoon.
Heb ik, in welke omstandighead dan ook,
me gedraigen als een lafaard, vader?
De oude edelman deed een stap naar voren
en keek zijn zoon in het gelaat. Zijn oogen
schitterden, toen hij hem antiwoordde: Lieve
hemel, Jim, jij een lafaard! M'n jongen, hoe
kom je daarbij
Physdek bedoel ik het feitelijk niet, ver
volgde Jim. Het spreekt vanzelf, dat de
mensch van nature bang is voor het gevaar.
Een financieel bezwaar
vormde tot voor kort nog
de vrij hooge aanschaf-
fingskosten van speciale
pannen. Ook dit is thans
ondervangen. Onze kook-
apparaten kunnen thans
worden geleverd met de
modernste ringkook-
platen, waarop U ook
uw eigen pannen kunt
gebruiken, mits deze een
tamelijk vlakken bodem
bezitten. Dit geeft een
belangrijke besparing bij
aanschaffing.Slechtsvoor
het koken van groote
hoeveelheden stamppot of
melkspijzen bevelen wij
U aan een pan met
dikken bodem te nemen.
3 pers. f 3.- maand
5 pers. f4.-/ maand
7 pers. f 5 - maand
10pers.f6.- maand.
GEPLAATST 1938
Jan. ]38 10
Febr. j s 18
Maart 17
April i i i 11
Mei i i i; 55
Juni, iii. 45
Invoering
ringkookplaten
1 weepiaats
ComSoor No. 25
a contant. f 25.-
of 20 termijnen ad f1.35
Driepiaats
Fornuis No. 13
of 20 termijnen ad f 5.-
Ring-
kookplaten
11.50 extra per stuk
Ingez. Mod.
worden. Dit klemt te meer, omdat een sanee-
ring van de binnenvloot, waarvan in de krin-
gen der betrokkenen reeds zoo lang sprake is,
zeker niet als een maatregel op korten ter-
mijn kan worden bescbouwd. De resultaten
van de vervoerscoordinatie moeten worden
afgewacht, voordat kan worden beoordeeld of
een bepaald onderdeel der binnenvloot op
oeconomische gronden dient te worden afge-
scbreven. Indien voorts in bet kader der
coordinatie, door de onderlinge aanpassing
van de vrachtprijzen in de verschillende ver-
voerstakken, de toestanden in de binnenvaart
verbeteren, worden de voorwaarden voor het
in eigen kring uitvoeren van een saneering
gunstiger.
Aanvankelijk stond de minister op het
standpunt, dat naast de regeling bij algemee
nen maatregel van bestuur een tijdelijke wet
op de evenredige vraehtverdeeling in verbe-
terden vorm van kracht zou zijn, welke wet
in haar uitvoering nauw gekoppeld zou zijn
aan die van den voomoemden algemeenen
maatregel van bestuur; bij de uitwerking van
de twee maatregelen bleek, dat een volledig
in elkaar grijpen bezwaarlijk te bereiken was,
hetgeen tot moeilijkheden bij de latere uit
voering zou leiden, waardoor of -de coordina
tie of de evenredige vraehtverdeeling zou
worden geschaad.
Daar bovendien de nieuwe wet op de even
redige vraehtverdeeling evenals de bestaande
in hoofdzaak een machtigingswet zou moeten
worden, waarbij het zwaartepunt in de uit-
voeringsregelingen zou liggen, is de minister
tot de conclusie gekomen, dat de eenvoudig-
Ik veronderstel echter, dat het gezelschap van
het gevaar, waarmede ik dagelijks in aanra-
king ben uit hoofde van m'n beroep, op mij
minder invloed heeft dan de anderen. Ik heb
echter verder, naar ik hoop, toch nooit ge-
toond, dat ik behoor tot een ander soort
lafaards!
iSir ReginaJ stak Jim de hand toe. Welnu,
vervolgde Jim, zou het dan niet laf zijn, als
ik de vrouw, die ik bezweer lief te hebben,
juist nu, nu ze mij zoo hard noodig heeft. zou
verlaten? Ik wil niet zeggen, dat zij nu aan
m'n liefde behoefte heeft, doch in ieder gtval
heeft ze nu recht op mijn bescherming, die
ik haar door m'n naam kan geven. Onze naam
is tot nog toe zonder smet gebleven is 't niet?
Welnu, ik doe ons geslacht once- aan, als ik
de vrouw zou verlaten, aan wie ik beloofd
heb met haar te zullen huwen, omdat haar
broer op de een of andere wijze roet in't eten
heeft gesmeten.
'Hij is een veroordeelde, een misdadiger.
En al zou hij een moord begaar. hebben.
dan zou dit voor mij nog geen verschil maken.
Sir Reginald maakte een ongeauidige bewe-
ging. Zijn sigaar viel op den grond; hij kruiste
zijn armen over de borst.
En wat ben je nu van plan? vroeg bij
aan Jim.
Ik ben van plan onze verloving zonder
uitstel bekend te maken. Gaat Marjorie hier-
mede niet accoord, dan wacht ik nog een
poos, doch de bekendmaking volgt dan toch.
Ik heb haar mijn woord gegeven en ik ben
van plan dit te houden. Het spjjt me, vader,
dat ik het niet met u eens ben, doch u zult
moeten toegeven, dat ik gelijk heb.
Dat zie ik niet in! antwoordde sir Regi
nald met scherpe stem. Na eenige oogenblik-
ken ging hij verder:
Weet je wel, dat het beteekent, als je bij
je plan blijft om met Marjorie te trouwen"
ste oplossing deze is, dat de noodige wette
lijke bepalingen ten aanzien van de evenredige
vraehtverdeeling worden opgenomen in het
hierbij ingediende wetsvoorstel; daarmede is
dus tevens het verdwijnen van de evenredige
vraehtverdeeling gelijktijdig met het vervallen
van de regeling in den thans voorgestelden
vorm vastgesteld.
Te dien einde wordt voorgesteld aan de
zesde afdeeling van de wet van 29 November
1935 na de artikelen, in het algemeen betrek
king hebbende op bet goederenvervoer te
land en te water, nog een speciaal artikel toe
te voegen, betrekking hebbende op het ver
voer te water, dat niet in beurtvaart geschiedt
en geen eigen vervoer is. Op dit vervoer in
de particuliere vaart wordt, behalve het ver
gunningstelsel, een evenredige vraehtverdee
ling van toepassing verklaard.
Het Rijnvaartlek blijft.
Onder de bestaande wet op de evenredige
vraehtverdeeling is door de arresten van den
Hoogen Raad van 17 December 1934 de toe-
stand ontstaan, dat deze vraehtverdeeling
niet wordt toegepast op den Rijn en zijn mon-
dingen, daar de Hooge Raad zulks in strijd
acht met de Rijnvaartakte. In dezen toestand
zal ook bij de thans voorgenomen maatregelen
op het gebied van de coordinatie en de even
redige vraehtverdeeling moeten worden be-
rust. Dit Rijnvaartlek doet een zekere af-
breuk aan de volledigheid van de vervoers-
regelingen. De arresten van den Hoogen
Raad hebben evenwel alleen betrekking op het
vervoer over den Rijn en zijn mondingen zelf;
Wees er dan ook op voorbereid, dat je loop-
i baan voor goed gebroken is. Je zult ontslag
moeten aanvragen.
j Ik ben het niet met u eens.
- Hierover kan geen verschil van meening
bestaan. Denk je werkelijk, dat je, in welk be-
hoorlijk gezelschap of welk regiment ook nog
wordt toegelaten, als je met de zuster van een
veroordeelde zoudt trouwen?
Jim zuchtte. Neen, dat weet ik niet. Mis
schien hebt u gelijk. Doch per slot van reke-
ning is de luchtvaart toch niet uitsiuitend een
militaire instelling? Mijn loopbaan kan ik in
ieder geval toch blijven volgen. De wereld is
zoo groot, vader.
Hij kwam naast zijn vader staan en legde
zijn hand op diens schouder.
Het spijt me, dat ik het in deze kwes
tie niet met u eens hen, vader. Doch zeifs al
laat iR m'n gevoelens, de zoogenaamde
conventie en de liefde buiten besotouwing, dan
voel ik nog, dat het mijn plicht is m'n woord
te houden en de vrouw t.e beschermen, die van
mij houdt.
Sir Reginald schudde zijn hoofd. Hij keek
Jim bedroefd aan.
'Heb je ook gedacht aan je plicht jegens
je land jegens mij? Je plicht jegens de maat-
schappij
Het felt, dat ik een vrouw liefheb, zal
me er niet van weerhouden dien drievoudigen
plicht te vervullen. De vrouw, die ik iefheb,
is eerlijk, rein en dwingt ieders eerbied af. Zij
heeft niets gedaan, waarover zij zich zou heb
ben te schamen. Als nu terwille van cue vrouw,
u en de maatschappij en de staat m'n dien
sten weigeren, nu dan...
Jim ha^lde even zijn schouders op., wel,
zooals ik reeds zei, de wereld is groot, vader.
Ik ben jong en ik kan ook vecbten voor mijn
bestaan.
(Wordt vervolgde)