d. dat de vergunninghouder zich moet
neerleggen bij de beslissing van Burgemeester
en Wethouders, indien bij den aanleg van het
net verschil van meening ontstaat tusschen
hem en den gemeente-opzichter, omtrent de
wijze van bevestiging van draden;
e. dat alle aan de gemeente-eigendommen
toe te brengen beschadigingen voor rekening
van den vergunninghouder van gemeente-
wege zullen worden hersteld;
f. dat de installatie tegen bliksem moet
beveiligd worden;
g. dat de vergunninghouder jaarlijks aan
de gemeente een vergoeding zal verschuldigd
zijn overeenkomstig de vastgesteld en nog
vast te stellen bepalingen, te betalen voor den
31 December van elk jaar, ten kantore van den
gemeent e-on tvanger
h. dat de vergunninghouder verplicht is
alle nadere verbeteringen aan te brengen, die
Burgemeester en Wethouders noodig achten
in het belang van de veiligheid en ter voor-
koming van ontsiering der gemeente;
i. dat de vergunninghouder uiterlijk v66r
1 Maart 1939 in het gemeentehuis gratis twee
aansluitingen op het net aanbrengt, teneinde
bij gelegenheden die te benutten voor het op-
nemen of beluisteren van de daarop betrek-
king hebbende uitzendingen.
De heer 't GILDE vraaigt, of bij het her-
nieuwen van het verleenen der ooncessie ook
stdiziwijgend het bed-rag per meter, dat dit be-
d-rdjf betaalt voor het sipannen en heblben van
draJden boven gemeentegrond op denizelfden
prijis blijft bepaald en gehandihaafd. Zulks
wordt door heim aangenomen, omdat het
eenigsains onzakelijik en niet commercie-el is,
het eenmaal vemieuwde accoord later bus-
s-chentijidis te gaan veribr-eken.
-Spreker meent, dat indien zuliks eventueel
toch gelbeuren moet, thans het physiologisch
moment daartoe is.
D-e VO ORZITTER vraaigt, wat de heer
't Giide bedoelt.
De heer 't GILDE antwoordlt, dat het in zijn
bedoeling lag, den voonzitter be vragen, of het
thans niet den tijld was, over precariorechten
te siprelken.
De VOORZITTER merkt op, dat het voor-
stel in de stuklken liigt. Voorheen werid door
den betrokkene betaald 15 ct. per strekkende
meter, het vOorstel van Burgemeester en Wet-
houiders luidt thans, 0,25 per strekikende
meter te vorderen.
De heer 't GILDE merkt op, dat dit er niet
in staat.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders met De Jomge een
comferentde helblben gehad en deze heeft naar
aanleiiding daarvan een brief geschreven,
waarin hij zidh bereild verkilaart, om indien
hem een concass-ie voor 5 jaar wordt ver-
leend, het bedrag per strekikende meter, dat
op 15 ct. bepaald was, te verhoogen tot 25 ct.
Er is een oiverspanning van gemeentegrond
van ongerveer 750 meter,, hetgeen neerkomt op
een te betalen recht van 175 en indden- de
conc-essie voor 5 jaar wordt verleenld, w-ordt
hierlbij teivens ads voorwaarde gesbe-ld, dat In
het nieuwe gemeentehuis 2 aansluitingen zul-
len worden aangetoractot. Zooals geizegd, zal
het te betalen recht minimum 175 zijn.
De heer FANOY merkt op, dat als voor
waarde -gesteld is, het aaribrengen van 2 aan
sluitingen op het radiio-distrilbutienet.
De VOORZITTER deelt mede, dat de bedoe
ling is aan te brengen 1 beneden en 1 boven.
De heer FAINOY had gedacht, dat het in
verlband met de luichtbescherming gewenscht
zou zijn, er 3 aan te brengen, nl. 1 in den
gasikelder, 1 in de raad'szlaal en 1 in de bur-
gem eester k aim e r
De VOORZITTER antwdordit, hierover met
De Jonge ges-proiken te helbben en deze deelde
mede, dat heit indien de aansluitinig eenmaal
gemaalkt is, eenrvoudig is, met een draa'dje een
nieuwe aansluiting te bew-enkstelliigen.
De heer FAINOY merkt op, dat indien er
staat, -dat de gemeente er op 2 recht heeft,
er ooik niet meer moeten aangehracht wor
den. Verder wenscht hdj- te weten, wat men
bedoelt met rechtverkrijgenden".
De VOORJZITTER anbw-oordt, dat de be
doeling is, dat de rechten, die venkrElgen wor
den, ook over -gaan op anderen, ingeval het
bed-rijf wordt overjged'aan.
De heer FANOY merkt op, diat de term
„reehJtverlkrij|genden" bweeicdiig kan zijn. Spre-
ker onderscheidt „rech-bvei1krijlgenden onder
algemeenen titel" en „rechtverikrijigenden
ortder bijlzonderen titel". 'Het verdfient wellioht
aanlbeveling, in de voorwaarden dan toe te
voege-n .rechtverkrijgenden, zoowel onder bij-
zonderen als onder algemeenen titel". Dan is
men gewaanborigd bij eventueelen verkoop.
De VOORZITTER heeft geen bezwaar
tegen deze toevoeging.
De heer ESSELBRUGGE merkt op, dat dit
voorstel wordt gedaan om tegemoet te komen
aan het hoofdbestuur der P. T. T. Bij het
huidige voorstel is er overeenstemming, doch
niet voor wat betreft het aantal jaren van den
duur der concessie, aangezien hier wordt voor
gesteid, deze te verleenen tot 1942, terwijl de
rijksvergunning 10 jaar loopt.
De VOORZITTER anbwoordt, dat een ter-
mijn van 10 jaar lang is bij een bedrijf, dat
zich zoo snel ontwikkelt. Daarom achtten
Burgemeester en Wethouders het beter, een
termijn van 5 jaar voor te stellen. En dan
kan men weer verder zien. Het betreft hier
een bedrijf, dat zich verbazend snel ontwikkelt
en Burgemeester en Wethouders kan wel
toezeggen, dat de betrokkene op de voile
medewerking van het gemeentebestuur kan
rekenen. Spreker heeft het bedrijf bezichtigd,
en moet zeggen, dat het er keurig uitziet.
De heer ESSELBRUGGE stemt dit laatste
toe.
De heer OGGEL vraagt zich af, of het geen
aanbeveling verdient, de juiste formuleering
van ..rechtverkrijgenden", zooals de heer
Fanoy opmerkte, nader te omschrijven.
De heer FANOY merkt op, dat indien hij in
een acte ziet staan ,.De heer Oggel en recht-
verkrijgenden", hij hierbij denkt aan de erf-
genamen van den heer Oggel, daar de term
rechtverkrijgenden zonder meer wordt gelezen
als rechtverkrijgenden onder algemeenen
titel", dus erfgenamen. Hierbij wordt niet
gedacht aan eventueele koopers van een be-
bedrijf, daar deze zijn rechtverkrijgenden
onder bijzonderen titel". Indien men dus ten
aanzien hiervan contracteert ,,en rechtver
krijgenden", dan ligt het in de wet opgesloten,
dat dit zijn ,,rechtvergrijgenden onder alge
meenen titel", dus, erfgenamen. Indien ook
gecontracteerd wordt voor opvolgers, wegens
koop, dan moet dit speciaal vermeld worden.
Daarom zet spreker in dergelijke acten ook
altijd zoowel onder algemeenen als onder
bijzonderen titel".
De heer OGGEL merkt op, dat de bedoeling
is, dat zekere verplichtingen, die de betrokkene
op zich genomen heeft, en zekere rechten, die
hij verkrijgt, bij verkoop op zijn opvolger zul-
len overgaan.
De heer FANOY geeft te kennen, dat bij
de gestelde redactie de voorwaarden, zooals
hier omschreven, niet op den kooper over
gaan.
De VOORZITTER deelt mede, dat de bedoe
ling van Burgemeester en Wethouders is, dat
dezelfde rechten en verplichtingen op een
eventueel kooper overgaan.
Met algemeene stemmen wordt besloten, dat
overal, waar in de concessievoorwaarden staat
vermeld rechtverkrijgenden"', dit zal luiden
„rechtverkrijgenden zoowel onder algemeenen
als onder bijzonderen titel".
Met algemeene stemmen wordt het voorstel
van Burgemeester en Wethouders aanvaard.
5. Opzeiggen overeenkomst autobu&dienst
voor vervoer schoolkinderen.
Burgemeester en Wethouders schrijven den
raad:
Met Gebr. Esselbrugge is eenige jaren ge-
1-eden (in 1934) een overeenkomst aangegaan
voor het vervoer van schoolkinderen, die meer
dan 5 K.M. van de school verwijderd wonen.
Bij de wetswijziging van 22 Mei 1937 (Stbl.
No. 323is deze afstand weder teruggebracht
tot 4 K.M., zooals aanvankelijk was bepaald
Deze wijziging verhoogt het aantal schoolkin
deren, die in de termen yallen om voor ver
voer in aanmerking te komen. Dit brengt de
noodzakelijkheid mede, dat de firma Gebr
Esselbrugge met meer dan een of met een
grootere bus dit aantal zal moeten vervoeren
Met deze ondernemers is onderhandeld met het
.esultaat, dat deze voor d-en 2den wagen een
vergoeding vragen van 600 of voor een
grootere bus een meerdere vergoeding van
f 300, alzoo komen de kosten van vervoer per
bus op een bedrag van minstens 1200 de
vergoeding van die kinder-en, die in een ander
deel van de gemeente wonen en ook voor een
vergoeding in aanmerking komen.
Deze uitgaaf komt ons te hoog voor, te-
meer, omdat hieraan ook verschillende bezwa
ren kleven t.w. het niet gelijk beeindigen van
de schooltijden op de scholen, waardoor het
vervoer in een rit niet mogelijk is en het ver
schil in het begin en eindigen van de vacanties
op de scholen. Een en ander heeft tot gevolg
dat een extra financieele regeling daarvoor
moet worden getroffen.
Ook dit heeft ons doen besluiten U voor te
stellen om de overeenkomst met Gebrs. Essel
brugge op te zeggen tegen 1 Mei a.s. en de
ouders van die kinderen, die van de bus ge-
bruik maken, attent te maken, dat zij op grond
van het gewijzigde artikel 13 van de L. O.
Wet 1920, indien en voor zoover de financieele
toestand der ouders, daartoe aanleiding geeft,
een vergoeding kunnen vragen voor het ver
voer van hun kinder-en naar de school.
Een globale berekening is door ons gemaakt,
dat bij toekenning van vergoedingen aan even
tueele personen, die daarvoor in de termen
valien, de raming van deze kosten op de be-
grooting niet te boven gaan.
De VOORZITTER kan aan dit voorstel nog
toevoegen, dat het in de bedoeling van Burge
meester en Wethouders ligt, in een volgende
vergadering een redelijke vergoeding vast te
stellen voor de ouders der kinderen, die op
grond van art. 13 der L. O.-wet 1920 voor een
gemeentelijke vergoeding in aanmerking
komen, en stellen zich voor, dat een redelijk
bedrag zal worden vastgesteld, dat algemeen
als zoodanig erkend zal worden, en eventueel
ook de goedkeuring van Gedeputeer.de Staten
zal verkrijgen.
De heer DE RUIJTER merkt op, dat Bur
gemeester en Wethouders in het slot van hun
prae-advies verwijzen naar een globale be
rekening, die door hen is opgemaakt, doch
welke berekening niet bij de stukken is over-
gelegd. Spreker zou gaarne eenige nadere
becijfering voor zich zien. In hun prae-advies
zeggen Burgemeester en Wethouders, dat voor
het voortzetten van den busdienst een ver-
meerdering van f 300 noodig zal zijn, en dat
er moeilijkheden zijn inzake de vacanties enz.
Spreker moet toestemmen, dat, indien f 1200
noodig zou zijn, de begrooting inderdaad zou
w-or-den overschreden. Spreker kan gedeelte-
lijk meegaan met het voorstel van Burge
meester en Wethouders, een redelijke vergoe
ding te geven, mits deze dan niet hooger komt
dan in totaal 900. Hij kan zich hiermede
best vereenigen, mits hij de zekerheid ver
krijgt, dat het verleenen van een tegemoet-
koming op grond van art. 13 der L. O. wet
niet hooger dan genoemd bedrag zal zijn.
De VOORZITTER deelt mede, dat, zooals
Burgemeester en Wethouders deze kwestie
hebben ond-erzocht, er een redelijke zekerheid
bestaat, dat met dit bedrag zal worden toe-
gekomen. Op de begrooting is f 900 geplaatst
voor een bus om de schoolkinderen te vervoe
ren, doch gezien de wetswijziging kan voor
het vervoer van de betrokken kinderen niet
met een bus worden volstaan, doch zal hier
mede een 1200 a 1300 gemoeid zijn, omdat
nog een tweede bus zal moeten worden inge-
legd.
-De heer OGGEL vermoedt, dat de kans nog
wel bestaat, dat het ook nog wel 1500 zou
kunnen worden.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders geraamd hebben, dat
gemiddeld 60 kinderen voor een vergoeding in
aanmerking zullen komen. Indien aan de
ouders globaal f 15 zou worden uitgekeerd, zou
dit neerkomen op een bedrag van pl.m. f 900.
Dit wil niet zeggen, dat aan de ouders van elk
kind f 15 zou worden toegekend, wellicht is
genoemd bedrag nog wel aan den hoogen kant,
daar de vergoeding kan worden vastgesteld
per dag en Burgemeester en Wethouders heb
ben nagegaan, dat de kinderen, na aftrek van
vacanties en Zaterdagen ongeveer 220 dagen
de school bezoeken.
Er zullen zooals gezegd ongeveer 60
kinderen zijn, wier ouders op uitkeering recht
hebben, hetgeen globaal een bedrag van 900
zou vorderen. In een volgende vergadering,
wanneer Burgemeester en Wethouders in
staat zullen zijn de verschillende bedragen
vast te stellen, zijn zij voornemens, hiertoe
voorstellen aan den raad te doen.
De heer DE RUIJTER kan zich met dit
voorstel vereenigen, mits Burgemeester en
Wethouders op redelijke gronden kunnen aan-
nemen, dat de uit te keeren vergoeding geen
hooger bedrag dan f 900 zal vorderen. Dan is
er, rekening houdend met de omstandigheid,
dat Burgemeester en Wethouders anders de
kinderen zouden moeten doen vervoeren, winst.
Spreker heeft zoojuist vernomen, dat dit wel
een 500 hooger zou kunnen loopen dan ge
raamd is. Hij kan zich vereenigen met het
voorstel van Burgemeester en Wethouders, als
het college denkt, dat het met het bedrag van
900 ongeveer zal uitkomen.
De VOORZITTER vestigt er nog de aan-
dacht op, dat met de huidige regeling veel
moeilijkheden te overwinnen waren, de scholen
b.v. waren niet gelijk uit in den winter, de
vacanties liepen niet parellel enz.
De heer DE JONGE: Ik heb me afgevraagd,
mijnheer de Voorzitter, of het college wel ern-
stig geweest is, toen het besloten heeft een
voorstel te doen om met 1 Mei a.s. de over
eenkomst met de busonderneming op te zeg
gen, een vervoer dat niet alleen tot voile te-
vredenheid van de ouders der schoolgaande
kinderen wordt uitgevoerd, maar in het bij-
zonder voor de kinderen uit het Oostelijk deel
onzer gemeente zelf.
Want, mijnheer de Voorzitter, het voordeel
dat in het prae-advies wordt beoogd, weegt
niet op tegen de nadeelen, die de kinderen
hiervan ondervinden. Niet alleen dat ze alle
dagen een afstand moeten afl-eggen van 5 a 6
K.M., soms door regen of sneeuw, maar het
zal ook niet bevorderlijk zijn voor het school-
-bezoek. Want het spreekt toch wel van zelf,
mijnheer de Voorzitter, dat men kinderen van
6 a 7 jaar toch niet door weer en wind naar
school stuurt, waar ze dan den ganschen dag
moeten zitten met natte kleeren, met al de
gevolgen hieraan verbonden. Ik meen, mijn
heer de Voorzitter, dat we zoo iets niet mogen
doen voor de enkele guldens, die het de ge
meente meer zou kosten. Want dat zal inder
daad maar enkel-e guldens zijn, want een
rekening, die globaal genomen is, schrijf ik
persoonlijk niet zoo veel voor, daar dat dan
meestal naar den veiligen kant is, in dit geval
naar den lagen kant.
Ik doe dan ook een beroep op mijn mede-
raadsleden om dezen dienst, die 12 jaar tot
voile tevred-enheid van ouders en kinderen
van het oostelijk deel onzer gemeente heeft
gereden, te handhaven.
Laat het kind van buiten, dat al zoo veel
moet missen, tegenover het kind uit de kom
niet overgeleverd worden aan weer en wind,
om mis-schien, ik zeg missohien, enkele gul
dens op onze begrooting te sparen.
De heer ESSELBRUGGE stemt den heer
De Jonge toe, dat een globale berekening maar
een slag in de lucht is, men weet niet hoeveel
kinderen de school zullen verlaten. Daarom
acht spreker het beter, deze zaak aan te hou-
den, tot de ouders een aanvrage om een tege-
moetkoming hebben ingediend. Spreker is het
verder eens met den heer De Jonge, dat
indien er niet een groot verschil zou zijn met
de huidige kosten degenen, die nu 12 jaar
van de bus geprofiteerd hebben, er prijs op
zullen stellen, deze te behouden, en dat er
bezwaren zullen rijzen, als deze dienst niet
meer functionneert. Spreker verwacht, dat de
ouders van scboolgaand-e kinderen zich zullen
beroepen op slecht weer ingeval van school-
verzuim. De bus was in elk geval een ge-
legenheid om het schoolbezoek te bevorderen.
De heer DE JONGE kan mededeelen, dat
de verontwaardiging zeer groot is. De tijd
was te kort, anders was er in deze vergadering
nog een adres geweest, om tegen de voorge-
nomen opheffing van den busdienst te protes-
teeren, met al de namen van de betrokken
ouders er op.
De VOORZITTER betwijfelt ten zeerste, of
op bedoeld adres alle namen der ouders van
schoolgaande kinderen zouden voorkomen.
Spreker heeft in zijn dossier reeds verschil
lende requesten om de bus op te heffen, die
dan gegrond zijn op het motief, dat de reques-
tranten een bepaald aantal kinderen hebben,
welke inkomsten dan voor hen van beteekenis
worden.
En in deze requesten wordt ook naar voren
gebracht', dat het vertoeven in de buitenlucht
gezond is, een beetje loopen kan geen kwaad.
Dit is dus een ander geluid dan de heer De
Jonge meent te moeten -doen hooren.
Wat de vraag van den heer Esselbrugge
betreft, hierop antwoordt spreker, dat het nu
de tijd is, om een beslissing te nemen. De
afspraak met de Gebr. Esselbrugge loopt van
Mei tot Mei, en moet dus een beslissing zijn
genomen, voor 1 Mei a.s., wanneer het nieuwe
schooljaar ingaat. Deze aangelegenheid kon
dus geen vergadering meer uitgesteld worden.
Burgemeester en Wethouders hebben deze
zaak emstig best-udeerd en zijn op grond van
bekende cijfers gekomen tot een raming voor
60 kinderen. De raming van f 900 zal dan ook
niet veel uiteen loopen.
De heer VAN DE BILT merkt op, dat de
afstand, om in aanmerking te komen voor een
tegemoetkoming, eerst was gesteld op 5 K.,M.
Nu is deze weer teruggebracht tot 4 K.M.
Spreker vraagt of -er van de ouders van kin
deren, die minder dan 5 K.M. van de school
verwijderd wonen, en dus moesten loopen,
klachten zijn ingekomen, dat de kinderen op
school slechter waren, en die school minder
bezochten dan de kinderen die per bus ver-
voerd werden? En af ze minder fit waren?
Er zijn bij spreker ook personen geweest, die
gezegd hebben, dat voor hun part de bus niet
meer rijden moest.
De kinderen, die moeten loopen, zijn abso-
luut niet achter, als ze eens een paar keer
door heel slecht weer niet op school kunnen
zijn. Er zijn in de kom ook kinderen, die niet
op school komen, omdat ze niet goed zijn, het
onderwijzend personeel kan het ook getuigen,
dat de kinderen er niet mee achter zijn, als ze
naar en van huis moeten loopen om d-e school
te bezoeken. En dan is het iets van den tegen-
woordigen tijd, dat sport, en veel in de buiten
lucht, de kinderen goed doet. Voor spreker
is het geen overweging, of er al dan niet voor
deel voor de gemeente in is, de vraag,, die bij
spreker overweegt is, of het voor de kinderen
in het algemeen beter is.
Indien dan door de gemeentelijke vergoeding
de kinderen van een betere jas en beter schoei-
sel kunnen voorzien worden, zou spreker er
zelfs voor zijn, de ouders een vergoeding te
geven, zelfs al zou het de gemeente nog iets
meer kosten dan thans.
De heer C. VAN BENDEGEM heeft deze
aangelegenheid bij de behandeling der begroo
ting ook ter sprake gebracht, en den betr-ef-
fenden post bestred-en. De heer Oggel zeide
toen in antwoord hierop, dat de bus bet school
bezoek bevorderde. Nu spreekt klaarblijkelijk
dit argument niet meer.
Van verschillende kanten worden er aan-
merkingen gemaakt, dat het schoolbezoek er
niet onder lijdt, wanneer de kinderen op eigen
gelegenheid de school bezoeken. Doch het is
maar de vraag, in welke winter dat is. Heeft
men goede open winters zooals thans, dan zal
het kind er niet onder lijden, doch indien er
een strenge winter zou zijn, is het aan geen
twijfel onderhevig, of de kinderen zullen er
wel degelijk onder lijden.
Er is ook op gewezen, dat het met het be
eindigen der schooltijden niet gelijk loopt en
ook loopen de vacanties niet gelijk. Naar
sprekers oordeel zijn deze bezwaren toch wel
te ondervangen, en is er wel een regeling te
treffen, dat, althans in den winter, de school
tijden gelijk loopen. Spreker voelt ook wel
voor het denkbeeld van den heer Esselbrugge,
om deze zaak nog eens aan te houden, en dan
te behandelen, gelijk met het eventueel vast-
stellen van het bedrag der uitkeering krach-
tens art. 13 der L. O.-wet 1920.
De heer DIELEMAN vraagt, of het moge
lijk is, de kinderen van het eerste en tweede
schooljaar af te doen halen per autobus. Deze
kinderen moeten zeer veel af zien en kunnen
de groote gewoonlijk niet volgen. Ook kunnen
zij nog niet fietsen.
De VOORZITTER: Dat kunnen ze tegen-
woordig nogal vlug.
De heer DIELEMAN merkt op, dat er uit
zijn buurt verscheidene gaan, doch hij ziet er
geen loopen.
De heer OGGEL geeft te kennen, dat er in
hetgeen de heer C. van Bendegem gezegd
heeft, iets waar is. De ouders der kinderen
konden zich toen de bus reed, niet op beroe
pen, dat de afstand van 5 K.M. door de kin
deren in bijzonder slecht weer moest worden
afgelegd. Voorheen hadden ze zich in derge
lijke gevallen beroepen op het bijzonder slechte
weer en werden dan niet vervolgd. Doch het
is tegenwoordig ook zoo, dat men er prijs op
stelt, dat de kinderen goed onderwijs kunnen
genieten, en dat het volgen van de lessen
weinig wordt verwaarloosd.
Met het oog op het afloopen van de over
eenkomst met de Gebr. Esselbrugge moest nu
een besluit worden genomen, om de overeen
komst al dan niet voort te zetten. De raad
dient dus te beslissen of er al of niet een
andere regeling zal komen, hetzij of de vergoe
ding gedeeltelijk zal worden uitgekeerd, en in
de wintermaanden een bus zal loopen, hetzij
dan dat de busdienst geheel vervalt. Nu moet
een beslissing genomen worden. Men gaat
een prachtigen tijd tegemoet, een tijd dat een
ieder naar buiten gaat, laat dan ook de kin
deren van de buitenlucht genieten.
De heer DIELEMAN is het met dit laatste
niet eens. Men vindt geen menschen, die voor
de aardigheid een afstand van meer dan 5
KjM. gaan loopen.
De heer OGGEL: Mijn zoon liep voor aar
digheid wel naar Schapenbout en terug.
De heer HLAMELINK: Doch niet uw zoon
van 6 jaar!
De heer 't GILDE vraagt naar aanleiding
van het prae-advies, waarin staat, dat ,,indien
en voor zoover de financieele toestand der
ouders daartoe aanleiding geeft" een verzoek
om een tegemoetkoming kan worden gevraagd,
of art. 13 der L. O.-wet in dien zin is ge-
wijzigd.
De VOORJZITTER bevestigt, dat bij het
vaststellen van de vergoeding met den finan-
cieelen toestand der ouders rekening wordt
gehouden.
De heer FANOY merkt op, dat volgens den
heer De Jonge de toestand zoo is, dat de ouders
der kinderen ontevreden zijn. Indien zij nu in-
plaats van een autobus voor de kinderen een
vergoeding uit de gemeentekas ontvangen,
kunnen zij toch ook met de Gebr. Esselbrugge
een overeenkomst aangaan, om een bus te
laten rijden. Spreker meent, dat men in dezen
ook iets aan het particulier initiatief moet
overlaten.
De heer VAN 't HOFF zal zijn stem geven
aan het voorstel van Burgemeester en Wet
houders, om de bus met imgang van 1 Mei a.s.
te doen vervallen, om reden de begrooting het
niet toelaat, dezien dienst voort te zetten. Men
moet er dan weer de uitgaven voor verhoogen
met 400 a 500 en daar kan spreker niet
overheen. Men moet hem dit niet kwalijk
nemen.
De heer SEGHERS kan er eenigszins voor
voelen, om met winterweer de bus voor 3 a 4
maanden te laten rijden en dezen dienst buiten
de wintermaanden af te zeggen.
De VOORZITTER antwoordt, dat dit niet
gaat. Men moet van jaar tot jaar -besluiten.
Indien de raad besluit, dat de busdienst ge-
handhaafd wordt, gaat deze met 1 Mei a.s.
opnieuw in. Indien er dan tengevolge van een
besluit tot afschaffing van den dienst moei
lijkheden of bezwaren bestaan, kunnen deze in
October a.s., bij de behandeling der begrooting,
nader worden behandeld.
De beer SEGHERiS zou in zooverre aan de
bezwaren tegemoet willen komen, door in den
winter een bus te doen rijden en gedurende
de overige 8 a 9 maanden aan de ouders een
gedeeltelijke vergoeding toe te kennen.
Het voorstel van Burgemeester en Wethou
ders wordt aangenomen met 9 tegen 4 stem-
men.
Voor stemmen de heeren Dieleman, Fanoy,
't Gilde, Van 't Hoff, Oggel, De Ruijter,
Seghers, P. J. van Bendegem en Van de Bilt;
tegen stemmen de heeren Esselbrugge, Hame-
link, De Jonge en C. van Bendegem.
6. Wijziging sehoolgeldverordening.
Burgemeester en Wethouders le'ggen over
de yoligende Mlelmorie van Toelichtimg.
Zooals reeds is uitlgelkomen in de raming
bij de ibeigrookmg voor 1938, wieike is gaba-
seerd op de opto-renigst in 1937, blijft de op-
brengst van heit schooilgeld volgens de in 1936
vaistgestelde verordening met een belangrijk
verschil benelden die van de vroeg.er geldende
verordening.
Op grond van een toeizeiggimg in een uwer
vorfiige vengaiderdngen en naar aanleiding van
het schrijven van heeren GEldepiuteeride Staten
over de beigrooting 1938, wordit, teneinde de
oplbrengst van het schoolgeld weder op peil
te brengsn, voorgesteid, volgens het hierlbij
gaahde omtwerp het bestaanide tardef te
wijizdlgen.
'Het wordt, evenmin als bij de vasts-telling
der verordendnig-1936, wenschelij'k geacht, ge-
brudik te maikien van de bevOagdJheid om den
aanslag (mede) te baseeren op de geigevens,
voiorlkomende in de kohieren der Persomeele
foelastinig.
(Met de bestaanide basts toch zijmdie de
vermengide hoofdsotm der gemeentefondstoelas-
tinig -en vermogensfbelastdng wortden alien
bereilkt, die in staat kunnen worden geacht,
in de kosten van het onderiwdjS aan hun kin-
disren bij te dragen.
Bovehdien kan de aanslag- Personeele belas-
ting (huurwaande) od. niet worden aanige-
ncmen als maatstaf voor de draagkraeht van
den aanigeslagene.
De oonzaalk van de miinkiere oplbrenigst in
1937 d'an op grond van de nieuiwe verorldieining-
1936 was geraamd is dan oclk niet, dat draag-
krachtige ouders buiiten aanslag zoulden ge-
bleven zijn. Het tarief der nieu/we verorde
ning volgens de gememgde hoofdsom blijikt
Voor de meeste aangeslagiEnen lager te zijn
d'an dat der voordien geUdende verordening,
die gelbaseerd was op het zudver inkomen.
tHierdoor heeft de oplbrengst cia. 700 min
der bedragen d'an die ramiinig.
VerhoOging van het tarief met een derde
voor alle aanslaigan zal noold'ig zijn, om de op
lbrengst op het oiude peil te brengen.
In verfband hienmede stellen zij voor, het
voigende -besluit te nemen:
De raad der gemeente Axel,
-gehoord een voorstel van Burgemeester en
Wethioudieirs,
'besluit
de verordeninig op de heffi-ng van schooligeld
voor het igeiwoon lager onderwijis in de ge
meente Axel te wij-zd.gen als vol'gt
In de la-atst-e kololm van de tabe'l, ve-rvat in
het eerste lid van artiikel 5, worden de be-
staande bedragen achtereenvolgens vervangen
door de volgende: 4,5,60; /7,20; /8,80;
10,40; 13,-60; 16,80; 20,—-; 25,60;
32,38,40; 44,80; 51,20; 57,60;
/64,7'2,z-ullks met ingang van het
schoolgeldjaar 1938/39, a-an-vangend-e 1 Mei
1988.
De heer FANOY merkt op, diit punt vroe-
ger ter sprake te helbben gelbracht. Hij moet
met B-urgemeester en Wethouders van rnee-
ninig vers chill-en, waar het college zegt, een
nieuw tarief te helbben ontw-orpen. Er is geen
ndeuiw tarief ontworpen, doch Burgemeester
en Wethouders helbben de oude verordening
genomen, en igeiwOion bij elken post een vierde
bijlgeteld, zoodat de oplbrengst ook een vierde
hooger wordt. Doch s-prelkers bedoeling is
steeids geweest, er d-e aan-dacht op te vestigen,
dat er een heele categoric van menselhen is,
die vroeger odk onder de scihioolgeMreigelimg
viel', doch er thans van vrijigesteM is en om
deze verordening zoodaniig te veranderen, dat
ook m-eer naar onder nog schoolgeild gevor-
derd wo-rdt.
(Door de gewijizigide verordening wo-rden de
grootere inkom'ens, die bij d'e vasitstelling van
deize verordening reedJs zwaarder belast wer
den, nqg eens opnieuw hooger belast.
De VQORIZITTBR wijs-t er o-p, dat er een
meerdere oplbrengst van s-clhoolgeldiheff-ing
moet wotden verkregen, aangez-ien deze ver
benelden de aianvankelijike raming bleef.
'De heer FANOY herhaalt, dat er een heele
categorie memsclhen geweest is, die vrij geble-
ven is van schoolgeld, toen de nieuwe ver
ordening werd inigevoerd. Deze blijven nu
weer vrij. Nu heblben de grootere inkomens,
die toch al het gemo-eigen helbben, meer te
moeten betalen, nog een grooteren last te
dragen. De heffing lo-opt nog al progressief.
De V1QORZITTBR merkt op, dat hier een
prirucipd-ee-l versichil aanwe-zig is. J-udst de men
schen, die een heel laag inkomen hebben, zijn
bij daze verordening vrijigesteld. En deze wil
de heer Fanoy opnieuw gaan belas-ten.
De heer OGiGEL ge-eft te kennen, dat bij
deize regeling alleen zij-n vr-ijgesteld de men
schen, die geen inJkomen helbben.
-De VOORJZITTER vraagt, waarom deze
wijlzi'gdng wordt voorgesteid? Omdat de op
lbrengst der heffing ver ben-aden de raming
foleef, en deze met 30 moest worden ver-
hoogd, am -daaraan te komen. Dus heblben
Burgameeister en Wethouders de tarieven met
pl.im. 30 v'e-rhio'oigd. -Hoe wil de heer Fanoy
het dan anders doen?
De heer FANOY wijist er op, den vordgen
kee-r ooik reeds geizeigld te heblben, diat de nor-
men verkeerld zijn. In het praeadivies staat,
-dat Burgemeester en Wethouders een ander
tarief helblben ontworpen, doch d'at is er niet.
Zij helblben eeiw-oiudiig die bestaande tarieven
genomen en deze met 30 verhoogd.
De VOORZITTER: Omdat de oplbrengst
30 hooger moest zijn.
De beer DE RUIJTER vraagt zi-eh af, waar
de gre-ns is. Wil de heer Fanoy deigenem laten
betalen, die er nu buiten valien. Waar ligt
hier de -grens?
De heer OGGEL antwoordt, dat de grond-
slag voor die heffing niet lager gesteld kan
worden. Degenen, die voor de gemengde
ho-ofdsom van geme-entefonds- en vermogens-
belasting op 2 staan, zijn reeds in de ver
ordening onderigelbracht.
De heer DE RUIJTER constateert, dat dus
p-ractiisch van betalen van schoolgeld zijn ui-t-
gesloten degenen, die geen gemeentefond'sibe-
lastinig ibetal-en.
De -heer C. VAN BENDEGEM merkt op,
dat de oorspronlkelijfce verordening is gewij-
zigd, om te nemen de gemengde hoofdsom.
Het igimg er niet om, de menschen van een
zeikeren welstand te treffen, dioclh was meer
een technis-che kwestie, waar overweigingen
van belastingadministratie ibu-iten vielen.
let® anders is het, d'at ble-ek, dat de op-
brengs-t minder w-as, dan men verwadhtte.
Daarom wordt deize wijziging voorgesteid,
wiaarlbij de heffing iets verhoogd wordt. De
heer Fanoy heeft zelf om deze herziening ge
vraagd, en nu gelldt het bezwaar dat de min-
sten zijh vrijigesteld, wordt hienmede niet een
Ibee-tje gesclhermld
(Het voorstel van Burgemeester en Wet
houders wordt zonder hoofdelijike stemming
aanlgeniomen.
-De heer Fanoy wenscht aanteekening, tegen
dit voorstel gestemjd te helbben.
7. Vaststellen kohier hondenbelasting
dienst 1938.
Burgemeester en W'ethoiuders stellen voor,
het kohier hondenbelasting dienst 1938 vast
te stellen op een bedrag van 576,50.
(Met algemeene stemmen wordt ald-u-s be-
Blbten.
8. Wijziging begrootingen.
-Burgemeester en Wethouders stellen voor,
de begrooting van het Gasbedrijf voor den
dienst 1937 te wijzigen als volgt:
Gewone dienst.
onder de inkomsten te verhoogen de posten:
opbrengst straatverlichting 236, '26; op-
brengst van cokes f 976,29; opbrengst van
teer 299,74; meterhuur 75,80; winst op
magazijngoed'eren 487,61; diverse baten
211,85; bijdragen voor eigen- en weduwen-
en weezenpensioen 14,10; opbrengst van
graphiet 180;
te verlagen de posten: opbrengst uit gas-
levering 34-5,30; opbrengst van andere bij-
en afvalproducten f 13,71; rente van bij den
gemeent-e-ontvanger belegde gelden f 187,42;
onder de uitgaven te verhoogen de posten:
grondstoffen voor de gasfabricage 1840,20;
arbeidsloonen /4i99,86; drukwerk f 5,76; uit
keering aan de gemeente pensioensbijdragen
97,5-7afschrijvin-g wegens waardeverminde-
ring f 132,79; omzetbelasting 165,15; uitkee
ring aan de gemeente wegens winst 253,88;
te verlagen de posten: onderhoud 302,17;
machinekamerbehoeften 1-80,90; belastingen,
recognities en verzekeringen f 96,17kantoor-
behoeften 100,24; diverse onkosten 66,01;
uitkeering aan de gemeente rente van kapi-
taalschuld f 150,90; onvoorziene lasten f 163,60.
Kapitaaldienst.
onder de inkomsten te verhoogen de posten:
batig saldo vorig dienstjaar 441,80%
afschrijving wegens waardevermindering
132,79; uitkeering aan de gemeente ter
bijschrijving aan de reserve 253,88; en te
verlagen den posit: reserve per 1 Januari 1937
432,78;
onder de uitgaven te verhoogen de posten:
kosten wegens uitbreidingen 1632,90; voor-
deelig saldo, naar den volgenden dienst
1820,44%; en te verlagen de posten uitkee
ring aan d-e gemeente wegens kosten van
conversie 50; seresve per 31 December 1937
f 3007,65.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
Burgemeester en Wethouders stellen voor
de begrooting van het Vleeschkeuringsbedrijf
voor den dienst 1937 te wijzigen als volgt:
Gewone idienst.
onder de inkomsten te verhoogen de posten:
inkomsten den vorigen dienst betreffende 9;
verhaal van pensioensbijdragen f 12,60; uit
keering van de gemeente wegens nadeelig
saldo /65; te verlagen de posten: opbrengst
keurloonen 245; rente voor in rekening-
courant bij de gemeente belegde gelden f 0,54
onder de uitgaven te verhoogen de posten:
jaarwedden /125; uitkeering aan -de gemeente
wegens pensioensbijdragen /4,77; en te ver
lagen de posten drukwerken en kantoor-
behoeften 26,15; porti en kleine uitgaven
17,08; aanschaffing oorringen f 50,80; aan-
schaffing instrumenten f 89,93; kosten der
financieele controle f 10; kosten wegens ver-
zekering en herverzekering f 11,45; onvoor
ziene lasten f 76,30.
Kapitaaldienst.
onder de inkomsten te verhoogen den post
reserve op 1 Januari 1937 f 330,13;
onder de uitgaven te verhoogen de posten:
uitkeering aan de gemeente uit de reserve
/66; reserve op 31 -December over te brengen
naar den volgenden dienst 265,13.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
(Wordt vervolgd.)