d. dat de vergunninghouder zich moet neerleggen bij de beslissing van Burgemeester en Wethouders, indien bij den aanleg van het net verschil van meening ontstaat tusschen hem en den gemeente-opzichter, omtrent de wijze van bevestiging van draden; e. dat alle aan de gemeente-eigendommen toe te brengen beschadigingen voor rekening van den vergunninghouder van gemeente- wege zullen worden hersteld; f. dat de installatie tegen bliksem moet beveiligd worden; g. dat de vergunninghouder jaarlijks aan de gemeente een vergoeding zal verschuldigd zijn overeenkomstig de vastgesteld en nog vast te stellen bepalingen, te betalen voor den 31 December van elk jaar, ten kantore van den gemeent e-on tvanger h. dat de vergunninghouder verplicht is alle nadere verbeteringen aan te brengen, die Burgemeester en Wethouders noodig achten in het belang van de veiligheid en ter voor- koming van ontsiering der gemeente; i. dat de vergunninghouder uiterlijk v66r 1 Maart 1939 in het gemeentehuis gratis twee aansluitingen op het net aanbrengt, teneinde bij gelegenheden die te benutten voor het op- nemen of beluisteren van de daarop betrek- king hebbende uitzendingen. De heer 't GILDE vraaigt, of bij het her- nieuwen van het verleenen der ooncessie ook stdiziwijgend het bed-rag per meter, dat dit be- d-rdjf betaalt voor het sipannen en heblben van draJden boven gemeentegrond op denizelfden prijis blijft bepaald en gehandihaafd. Zulks wordt door heim aangenomen, omdat het eenigsains onzakelijik en niet commercie-el is, het eenmaal vemieuwde accoord later bus- s-chentijidis te gaan veribr-eken. -Spreker meent, dat indien zuliks eventueel toch gelbeuren moet, thans het physiologisch moment daartoe is. D-e VO ORZITTER vraaigt, wat de heer 't Giide bedoelt. De heer 't GILDE antwoordlt, dat het in zijn bedoeling lag, den voonzitter be vragen, of het thans niet den tijld was, over precariorechten te siprelken. De VOORZITTER merkt op, dat het voor- stel in de stuklken liigt. Voorheen werid door den betrokkene betaald 15 ct. per strekkende meter, het vOorstel van Burgemeester en Wet- houiders luidt thans, 0,25 per strekikende meter te vorderen. De heer 't GILDE merkt op, dat dit er niet in staat. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders met De Jomge een comferentde helblben gehad en deze heeft naar aanleiiding daarvan een brief geschreven, waarin hij zidh bereild verkilaart, om indien hem een concass-ie voor 5 jaar wordt ver- leend, het bedrag per strekikende meter, dat op 15 ct. bepaald was, te verhoogen tot 25 ct. Er is een oiverspanning van gemeentegrond van ongerveer 750 meter,, hetgeen neerkomt op een te betalen recht van 175 en indden- de conc-essie voor 5 jaar wordt verleenld, w-ordt hierlbij teivens ads voorwaarde gesbe-ld, dat In het nieuwe gemeentehuis 2 aansluitingen zul- len worden aangetoractot. Zooals geizegd, zal het te betalen recht minimum 175 zijn. De heer FANOY merkt op, dat als voor waarde -gesteld is, het aaribrengen van 2 aan sluitingen op het radiio-distrilbutienet. De VOORZITTER deelt mede, dat de bedoe ling is aan te brengen 1 beneden en 1 boven. De heer FAINOY had gedacht, dat het in verlband met de luichtbescherming gewenscht zou zijn, er 3 aan te brengen, nl. 1 in den gasikelder, 1 in de raad'szlaal en 1 in de bur- gem eester k aim e r De VOORZITTER antwdordit, hierover met De Jonge ges-proiken te helbben en deze deelde mede, dat heit indien de aansluitinig eenmaal gemaalkt is, eenrvoudig is, met een draa'dje een nieuwe aansluiting te bew-enkstelliigen. De heer FAINOY merkt op, dat indien er staat, -dat de gemeente er op 2 recht heeft, er ooik niet meer moeten aangehracht wor den. Verder wenscht hdj- te weten, wat men bedoelt met rechtverkrijgenden". De VOORJZITTER anbw-oordt, dat de be doeling is, dat de rechten, die venkrElgen wor den, ook over -gaan op anderen, ingeval het bed-rijf wordt overjged'aan. De heer FANOY merkt op, diat de term „reehJtverlkrij|genden" bweeicdiig kan zijn. Spre- ker onderscheidt „rech-bvei1krijlgenden onder algemeenen titel" en „rechtverikrijigenden ortder bijlzonderen titel". 'Het verdfient wellioht aanlbeveling, in de voorwaarden dan toe te voege-n .rechtverkrijgenden, zoowel onder bij- zonderen als onder algemeenen titel". Dan is men gewaanborigd bij eventueelen verkoop. De VOORZITTER heeft geen bezwaar tegen deze toevoeging. De heer ESSELBRUGGE merkt op, dat dit voorstel wordt gedaan om tegemoet te komen aan het hoofdbestuur der P. T. T. Bij het huidige voorstel is er overeenstemming, doch niet voor wat betreft het aantal jaren van den duur der concessie, aangezien hier wordt voor gesteid, deze te verleenen tot 1942, terwijl de rijksvergunning 10 jaar loopt. De VOORZITTER anbwoordt, dat een ter- mijn van 10 jaar lang is bij een bedrijf, dat zich zoo snel ontwikkelt. Daarom achtten Burgemeester en Wethouders het beter, een termijn van 5 jaar voor te stellen. En dan kan men weer verder zien. Het betreft hier een bedrijf, dat zich verbazend snel ontwikkelt en Burgemeester en Wethouders kan wel toezeggen, dat de betrokkene op de voile medewerking van het gemeentebestuur kan rekenen. Spreker heeft het bedrijf bezichtigd, en moet zeggen, dat het er keurig uitziet. De heer ESSELBRUGGE stemt dit laatste toe. De heer OGGEL vraagt zich af, of het geen aanbeveling verdient, de juiste formuleering van ..rechtverkrijgenden", zooals de heer Fanoy opmerkte, nader te omschrijven. De heer FANOY merkt op, dat indien hij in een acte ziet staan ,.De heer Oggel en recht- verkrijgenden", hij hierbij denkt aan de erf- genamen van den heer Oggel, daar de term rechtverkrijgenden zonder meer wordt gelezen als rechtverkrijgenden onder algemeenen titel", dus erfgenamen. Hierbij wordt niet gedacht aan eventueele koopers van een be- bedrijf, daar deze zijn rechtverkrijgenden onder bijzonderen titel". Indien men dus ten aanzien hiervan contracteert ,,en rechtver krijgenden", dan ligt het in de wet opgesloten, dat dit zijn ,,rechtvergrijgenden onder alge meenen titel", dus, erfgenamen. Indien ook gecontracteerd wordt voor opvolgers, wegens koop, dan moet dit speciaal vermeld worden. Daarom zet spreker in dergelijke acten ook altijd zoowel onder algemeenen als onder bijzonderen titel". De heer OGGEL merkt op, dat de bedoeling is, dat zekere verplichtingen, die de betrokkene op zich genomen heeft, en zekere rechten, die hij verkrijgt, bij verkoop op zijn opvolger zul- len overgaan. De heer FANOY geeft te kennen, dat bij de gestelde redactie de voorwaarden, zooals hier omschreven, niet op den kooper over gaan. De VOORZITTER deelt mede, dat de bedoe ling van Burgemeester en Wethouders is, dat dezelfde rechten en verplichtingen op een eventueel kooper overgaan. Met algemeene stemmen wordt besloten, dat overal, waar in de concessievoorwaarden staat vermeld rechtverkrijgenden"', dit zal luiden „rechtverkrijgenden zoowel onder algemeenen als onder bijzonderen titel". Met algemeene stemmen wordt het voorstel van Burgemeester en Wethouders aanvaard. 5. Opzeiggen overeenkomst autobu&dienst voor vervoer schoolkinderen. Burgemeester en Wethouders schrijven den raad: Met Gebr. Esselbrugge is eenige jaren ge- 1-eden (in 1934) een overeenkomst aangegaan voor het vervoer van schoolkinderen, die meer dan 5 K.M. van de school verwijderd wonen. Bij de wetswijziging van 22 Mei 1937 (Stbl. No. 323is deze afstand weder teruggebracht tot 4 K.M., zooals aanvankelijk was bepaald Deze wijziging verhoogt het aantal schoolkin deren, die in de termen yallen om voor ver voer in aanmerking te komen. Dit brengt de noodzakelijkheid mede, dat de firma Gebr Esselbrugge met meer dan een of met een grootere bus dit aantal zal moeten vervoeren Met deze ondernemers is onderhandeld met het .esultaat, dat deze voor d-en 2den wagen een vergoeding vragen van 600 of voor een grootere bus een meerdere vergoeding van f 300, alzoo komen de kosten van vervoer per bus op een bedrag van minstens 1200 de vergoeding van die kinder-en, die in een ander deel van de gemeente wonen en ook voor een vergoeding in aanmerking komen. Deze uitgaaf komt ons te hoog voor, te- meer, omdat hieraan ook verschillende bezwa ren kleven t.w. het niet gelijk beeindigen van de schooltijden op de scholen, waardoor het vervoer in een rit niet mogelijk is en het ver schil in het begin en eindigen van de vacanties op de scholen. Een en ander heeft tot gevolg dat een extra financieele regeling daarvoor moet worden getroffen. Ook dit heeft ons doen besluiten U voor te stellen om de overeenkomst met Gebrs. Essel brugge op te zeggen tegen 1 Mei a.s. en de ouders van die kinderen, die van de bus ge- bruik maken, attent te maken, dat zij op grond van het gewijzigde artikel 13 van de L. O. Wet 1920, indien en voor zoover de financieele toestand der ouders, daartoe aanleiding geeft, een vergoeding kunnen vragen voor het ver voer van hun kinder-en naar de school. Een globale berekening is door ons gemaakt, dat bij toekenning van vergoedingen aan even tueele personen, die daarvoor in de termen valien, de raming van deze kosten op de be- grooting niet te boven gaan. De VOORZITTER kan aan dit voorstel nog toevoegen, dat het in de bedoeling van Burge meester en Wethouders ligt, in een volgende vergadering een redelijke vergoeding vast te stellen voor de ouders der kinderen, die op grond van art. 13 der L. O.-wet 1920 voor een gemeentelijke vergoeding in aanmerking komen, en stellen zich voor, dat een redelijk bedrag zal worden vastgesteld, dat algemeen als zoodanig erkend zal worden, en eventueel ook de goedkeuring van Gedeputeer.de Staten zal verkrijgen. De heer DE RUIJTER merkt op, dat Bur gemeester en Wethouders in het slot van hun prae-advies verwijzen naar een globale be rekening, die door hen is opgemaakt, doch welke berekening niet bij de stukken is over- gelegd. Spreker zou gaarne eenige nadere becijfering voor zich zien. In hun prae-advies zeggen Burgemeester en Wethouders, dat voor het voortzetten van den busdienst een ver- meerdering van f 300 noodig zal zijn, en dat er moeilijkheden zijn inzake de vacanties enz. Spreker moet toestemmen, dat, indien f 1200 noodig zou zijn, de begrooting inderdaad zou w-or-den overschreden. Spreker kan gedeelte- lijk meegaan met het voorstel van Burge meester en Wethouders, een redelijke vergoe ding te geven, mits deze dan niet hooger komt dan in totaal 900. Hij kan zich hiermede best vereenigen, mits hij de zekerheid ver krijgt, dat het verleenen van een tegemoet- koming op grond van art. 13 der L. O. wet niet hooger dan genoemd bedrag zal zijn. De VOORZITTER deelt mede, dat, zooals Burgemeester en Wethouders deze kwestie hebben ond-erzocht, er een redelijke zekerheid bestaat, dat met dit bedrag zal worden toe- gekomen. Op de begrooting is f 900 geplaatst voor een bus om de schoolkinderen te vervoe ren, doch gezien de wetswijziging kan voor het vervoer van de betrokken kinderen niet met een bus worden volstaan, doch zal hier mede een 1200 a 1300 gemoeid zijn, omdat nog een tweede bus zal moeten worden inge- legd. -De heer OGGEL vermoedt, dat de kans nog wel bestaat, dat het ook nog wel 1500 zou kunnen worden. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders geraamd hebben, dat gemiddeld 60 kinderen voor een vergoeding in aanmerking zullen komen. Indien aan de ouders globaal f 15 zou worden uitgekeerd, zou dit neerkomen op een bedrag van pl.m. f 900. Dit wil niet zeggen, dat aan de ouders van elk kind f 15 zou worden toegekend, wellicht is genoemd bedrag nog wel aan den hoogen kant, daar de vergoeding kan worden vastgesteld per dag en Burgemeester en Wethouders heb ben nagegaan, dat de kinderen, na aftrek van vacanties en Zaterdagen ongeveer 220 dagen de school bezoeken. Er zullen zooals gezegd ongeveer 60 kinderen zijn, wier ouders op uitkeering recht hebben, hetgeen globaal een bedrag van 900 zou vorderen. In een volgende vergadering, wanneer Burgemeester en Wethouders in staat zullen zijn de verschillende bedragen vast te stellen, zijn zij voornemens, hiertoe voorstellen aan den raad te doen. De heer DE RUIJTER kan zich met dit voorstel vereenigen, mits Burgemeester en Wethouders op redelijke gronden kunnen aan- nemen, dat de uit te keeren vergoeding geen hooger bedrag dan f 900 zal vorderen. Dan is er, rekening houdend met de omstandigheid, dat Burgemeester en Wethouders anders de kinderen zouden moeten doen vervoeren, winst. Spreker heeft zoojuist vernomen, dat dit wel een 500 hooger zou kunnen loopen dan ge raamd is. Hij kan zich vereenigen met het voorstel van Burgemeester en Wethouders, als het college denkt, dat het met het bedrag van 900 ongeveer zal uitkomen. De VOORZITTER vestigt er nog de aan- dacht op, dat met de huidige regeling veel moeilijkheden te overwinnen waren, de scholen b.v. waren niet gelijk uit in den winter, de vacanties liepen niet parellel enz. De heer DE JONGE: Ik heb me afgevraagd, mijnheer de Voorzitter, of het college wel ern- stig geweest is, toen het besloten heeft een voorstel te doen om met 1 Mei a.s. de over eenkomst met de busonderneming op te zeg gen, een vervoer dat niet alleen tot voile te- vredenheid van de ouders der schoolgaande kinderen wordt uitgevoerd, maar in het bij- zonder voor de kinderen uit het Oostelijk deel onzer gemeente zelf. Want, mijnheer de Voorzitter, het voordeel dat in het prae-advies wordt beoogd, weegt niet op tegen de nadeelen, die de kinderen hiervan ondervinden. Niet alleen dat ze alle dagen een afstand moeten afl-eggen van 5 a 6 K.M., soms door regen of sneeuw, maar het zal ook niet bevorderlijk zijn voor het school- -bezoek. Want het spreekt toch wel van zelf, mijnheer de Voorzitter, dat men kinderen van 6 a 7 jaar toch niet door weer en wind naar school stuurt, waar ze dan den ganschen dag moeten zitten met natte kleeren, met al de gevolgen hieraan verbonden. Ik meen, mijn heer de Voorzitter, dat we zoo iets niet mogen doen voor de enkele guldens, die het de ge meente meer zou kosten. Want dat zal inder daad maar enkel-e guldens zijn, want een rekening, die globaal genomen is, schrijf ik persoonlijk niet zoo veel voor, daar dat dan meestal naar den veiligen kant is, in dit geval naar den lagen kant. Ik doe dan ook een beroep op mijn mede- raadsleden om dezen dienst, die 12 jaar tot voile tevred-enheid van ouders en kinderen van het oostelijk deel onzer gemeente heeft gereden, te handhaven. Laat het kind van buiten, dat al zoo veel moet missen, tegenover het kind uit de kom niet overgeleverd worden aan weer en wind, om mis-schien, ik zeg missohien, enkele gul dens op onze begrooting te sparen. De heer ESSELBRUGGE stemt den heer De Jonge toe, dat een globale berekening maar een slag in de lucht is, men weet niet hoeveel kinderen de school zullen verlaten. Daarom acht spreker het beter, deze zaak aan te hou- den, tot de ouders een aanvrage om een tege- moetkoming hebben ingediend. Spreker is het verder eens met den heer De Jonge, dat indien er niet een groot verschil zou zijn met de huidige kosten degenen, die nu 12 jaar van de bus geprofiteerd hebben, er prijs op zullen stellen, deze te behouden, en dat er bezwaren zullen rijzen, als deze dienst niet meer functionneert. Spreker verwacht, dat de ouders van scboolgaand-e kinderen zich zullen beroepen op slecht weer ingeval van school- verzuim. De bus was in elk geval een ge- legenheid om het schoolbezoek te bevorderen. De heer DE JONGE kan mededeelen, dat de verontwaardiging zeer groot is. De tijd was te kort, anders was er in deze vergadering nog een adres geweest, om tegen de voorge- nomen opheffing van den busdienst te protes- teeren, met al de namen van de betrokken ouders er op. De VOORZITTER betwijfelt ten zeerste, of op bedoeld adres alle namen der ouders van schoolgaande kinderen zouden voorkomen. Spreker heeft in zijn dossier reeds verschil lende requesten om de bus op te heffen, die dan gegrond zijn op het motief, dat de reques- tranten een bepaald aantal kinderen hebben, welke inkomsten dan voor hen van beteekenis worden. En in deze requesten wordt ook naar voren gebracht', dat het vertoeven in de buitenlucht gezond is, een beetje loopen kan geen kwaad. Dit is dus een ander geluid dan de heer De Jonge meent te moeten -doen hooren. Wat de vraag van den heer Esselbrugge betreft, hierop antwoordt spreker, dat het nu de tijd is, om een beslissing te nemen. De afspraak met de Gebr. Esselbrugge loopt van Mei tot Mei, en moet dus een beslissing zijn genomen, voor 1 Mei a.s., wanneer het nieuwe schooljaar ingaat. Deze aangelegenheid kon dus geen vergadering meer uitgesteld worden. Burgemeester en Wethouders hebben deze zaak emstig best-udeerd en zijn op grond van bekende cijfers gekomen tot een raming voor 60 kinderen. De raming van f 900 zal dan ook niet veel uiteen loopen. De heer VAN DE BILT merkt op, dat de afstand, om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming, eerst was gesteld op 5 K.,M. Nu is deze weer teruggebracht tot 4 K.M. Spreker vraagt of -er van de ouders van kin deren, die minder dan 5 K.M. van de school verwijderd wonen, en dus moesten loopen, klachten zijn ingekomen, dat de kinderen op school slechter waren, en die school minder bezochten dan de kinderen die per bus ver- voerd werden? En af ze minder fit waren? Er zijn bij spreker ook personen geweest, die gezegd hebben, dat voor hun part de bus niet meer rijden moest. De kinderen, die moeten loopen, zijn abso- luut niet achter, als ze eens een paar keer door heel slecht weer niet op school kunnen zijn. Er zijn in de kom ook kinderen, die niet op school komen, omdat ze niet goed zijn, het onderwijzend personeel kan het ook getuigen, dat de kinderen er niet mee achter zijn, als ze naar en van huis moeten loopen om d-e school te bezoeken. En dan is het iets van den tegen- woordigen tijd, dat sport, en veel in de buiten lucht, de kinderen goed doet. Voor spreker is het geen overweging, of er al dan niet voor deel voor de gemeente in is, de vraag,, die bij spreker overweegt is, of het voor de kinderen in het algemeen beter is. Indien dan door de gemeentelijke vergoeding de kinderen van een betere jas en beter schoei- sel kunnen voorzien worden, zou spreker er zelfs voor zijn, de ouders een vergoeding te geven, zelfs al zou het de gemeente nog iets meer kosten dan thans. De heer C. VAN BENDEGEM heeft deze aangelegenheid bij de behandeling der begroo ting ook ter sprake gebracht, en den betr-ef- fenden post bestred-en. De heer Oggel zeide toen in antwoord hierop, dat de bus bet school bezoek bevorderde. Nu spreekt klaarblijkelijk dit argument niet meer. Van verschillende kanten worden er aan- merkingen gemaakt, dat het schoolbezoek er niet onder lijdt, wanneer de kinderen op eigen gelegenheid de school bezoeken. Doch het is maar de vraag, in welke winter dat is. Heeft men goede open winters zooals thans, dan zal het kind er niet onder lijden, doch indien er een strenge winter zou zijn, is het aan geen twijfel onderhevig, of de kinderen zullen er wel degelijk onder lijden. Er is ook op gewezen, dat het met het be eindigen der schooltijden niet gelijk loopt en ook loopen de vacanties niet gelijk. Naar sprekers oordeel zijn deze bezwaren toch wel te ondervangen, en is er wel een regeling te treffen, dat, althans in den winter, de school tijden gelijk loopen. Spreker voelt ook wel voor het denkbeeld van den heer Esselbrugge, om deze zaak nog eens aan te houden, en dan te behandelen, gelijk met het eventueel vast- stellen van het bedrag der uitkeering krach- tens art. 13 der L. O.-wet 1920. De heer DIELEMAN vraagt, of het moge lijk is, de kinderen van het eerste en tweede schooljaar af te doen halen per autobus. Deze kinderen moeten zeer veel af zien en kunnen de groote gewoonlijk niet volgen. Ook kunnen zij nog niet fietsen. De VOORZITTER: Dat kunnen ze tegen- woordig nogal vlug. De heer DIELEMAN merkt op, dat er uit zijn buurt verscheidene gaan, doch hij ziet er geen loopen. De heer OGGEL geeft te kennen, dat er in hetgeen de heer C. van Bendegem gezegd heeft, iets waar is. De ouders der kinderen konden zich toen de bus reed, niet op beroe pen, dat de afstand van 5 K.M. door de kin deren in bijzonder slecht weer moest worden afgelegd. Voorheen hadden ze zich in derge lijke gevallen beroepen op het bijzonder slechte weer en werden dan niet vervolgd. Doch het is tegenwoordig ook zoo, dat men er prijs op stelt, dat de kinderen goed onderwijs kunnen genieten, en dat het volgen van de lessen weinig wordt verwaarloosd. Met het oog op het afloopen van de over eenkomst met de Gebr. Esselbrugge moest nu een besluit worden genomen, om de overeen komst al dan niet voort te zetten. De raad dient dus te beslissen of er al of niet een andere regeling zal komen, hetzij of de vergoe ding gedeeltelijk zal worden uitgekeerd, en in de wintermaanden een bus zal loopen, hetzij dan dat de busdienst geheel vervalt. Nu moet een beslissing genomen worden. Men gaat een prachtigen tijd tegemoet, een tijd dat een ieder naar buiten gaat, laat dan ook de kin deren van de buitenlucht genieten. De heer DIELEMAN is het met dit laatste niet eens. Men vindt geen menschen, die voor de aardigheid een afstand van meer dan 5 KjM. gaan loopen. De heer OGGEL: Mijn zoon liep voor aar digheid wel naar Schapenbout en terug. De heer HLAMELINK: Doch niet uw zoon van 6 jaar! De heer 't GILDE vraagt naar aanleiding van het prae-advies, waarin staat, dat ,,indien en voor zoover de financieele toestand der ouders daartoe aanleiding geeft" een verzoek om een tegemoetkoming kan worden gevraagd, of art. 13 der L. O.-wet in dien zin is ge- wijzigd. De VOORJZITTER bevestigt, dat bij het vaststellen van de vergoeding met den finan- cieelen toestand der ouders rekening wordt gehouden. De heer FANOY merkt op, dat volgens den heer De Jonge de toestand zoo is, dat de ouders der kinderen ontevreden zijn. Indien zij nu in- plaats van een autobus voor de kinderen een vergoeding uit de gemeentekas ontvangen, kunnen zij toch ook met de Gebr. Esselbrugge een overeenkomst aangaan, om een bus te laten rijden. Spreker meent, dat men in dezen ook iets aan het particulier initiatief moet overlaten. De heer VAN 't HOFF zal zijn stem geven aan het voorstel van Burgemeester en Wet houders, om de bus met imgang van 1 Mei a.s. te doen vervallen, om reden de begrooting het niet toelaat, dezien dienst voort te zetten. Men moet er dan weer de uitgaven voor verhoogen met 400 a 500 en daar kan spreker niet overheen. Men moet hem dit niet kwalijk nemen. De heer SEGHERS kan er eenigszins voor voelen, om met winterweer de bus voor 3 a 4 maanden te laten rijden en dezen dienst buiten de wintermaanden af te zeggen. De VOORZITTER antwoordt, dat dit niet gaat. Men moet van jaar tot jaar -besluiten. Indien de raad besluit, dat de busdienst ge- handhaafd wordt, gaat deze met 1 Mei a.s. opnieuw in. Indien er dan tengevolge van een besluit tot afschaffing van den dienst moei lijkheden of bezwaren bestaan, kunnen deze in October a.s., bij de behandeling der begrooting, nader worden behandeld. De beer SEGHERiS zou in zooverre aan de bezwaren tegemoet willen komen, door in den winter een bus te doen rijden en gedurende de overige 8 a 9 maanden aan de ouders een gedeeltelijke vergoeding toe te kennen. Het voorstel van Burgemeester en Wethou ders wordt aangenomen met 9 tegen 4 stem- men. Voor stemmen de heeren Dieleman, Fanoy, 't Gilde, Van 't Hoff, Oggel, De Ruijter, Seghers, P. J. van Bendegem en Van de Bilt; tegen stemmen de heeren Esselbrugge, Hame- link, De Jonge en C. van Bendegem. 6. Wijziging sehoolgeldverordening. Burgemeester en Wethouders le'ggen over de yoligende Mlelmorie van Toelichtimg. Zooals reeds is uitlgelkomen in de raming bij de ibeigrookmg voor 1938, wieike is gaba- seerd op de opto-renigst in 1937, blijft de op- brengst van heit schooilgeld volgens de in 1936 vaistgestelde verordening met een belangrijk verschil benelden die van de vroeg.er geldende verordening. Op grond van een toeizeiggimg in een uwer vorfiige vengaiderdngen en naar aanleiding van het schrijven van heeren GEldepiuteeride Staten over de beigrooting 1938, wordit, teneinde de oplbrengst van het schoolgeld weder op peil te brengsn, voorgesteid, volgens het hierlbij gaahde omtwerp het bestaanide tardef te wijizdlgen. 'Het wordt, evenmin als bij de vasts-telling der verordendnig-1936, wenschelij'k geacht, ge- brudik te maikien van de bevOagdJheid om den aanslag (mede) te baseeren op de geigevens, voiorlkomende in de kohieren der Persomeele foelastinig. (Met de bestaanide basts toch zijmdie de vermengide hoofdsotm der gemeentefondstoelas- tinig -en vermogensfbelastdng wortden alien bereilkt, die in staat kunnen worden geacht, in de kosten van het onderiwdjS aan hun kin- disren bij te dragen. Bovehdien kan de aanslag- Personeele belas- ting (huurwaande) od. niet worden aanige- ncmen als maatstaf voor de draagkraeht van den aanigeslagene. De oonzaalk van de miinkiere oplbrenigst in 1937 d'an op grond van de nieuiwe verorldieining- 1936 was geraamd is dan oclk niet, dat draag- krachtige ouders buiiten aanslag zoulden ge- bleven zijn. Het tarief der nieu/we verorde ning volgens de gememgde hoofdsom blijikt Voor de meeste aangeslagiEnen lager te zijn d'an dat der voordien geUdende verordening, die gelbaseerd was op het zudver inkomen. tHierdoor heeft de oplbrengst cia. 700 min der bedragen d'an die ramiinig. VerhoOging van het tarief met een derde voor alle aanslaigan zal noold'ig zijn, om de op lbrengst op het oiude peil te brengen. In verfband hienmede stellen zij voor, het voigende -besluit te nemen: De raad der gemeente Axel, -gehoord een voorstel van Burgemeester en Wethioudieirs, 'besluit de verordeninig op de heffi-ng van schooligeld voor het igeiwoon lager onderwijis in de ge meente Axel te wij-zd.gen als vol'gt In de la-atst-e kololm van de tabe'l, ve-rvat in het eerste lid van artiikel 5, worden de be- staande bedragen achtereenvolgens vervangen door de volgende: 4,5,60; /7,20; /8,80; 10,40; 13,-60; 16,80; 20,—-; 25,60; 32,38,40; 44,80; 51,20; 57,60; /64,7'2,z-ullks met ingang van het schoolgeldjaar 1938/39, a-an-vangend-e 1 Mei 1988. De heer FANOY merkt op, diit punt vroe- ger ter sprake te helbben gelbracht. Hij moet met B-urgemeester en Wethouders van rnee- ninig vers chill-en, waar het college zegt, een nieuw tarief te helbben ontw-orpen. Er is geen ndeuiw tarief ontworpen, doch Burgemeester en Wethouders helbben de oude verordening genomen, en igeiwOion bij elken post een vierde bijlgeteld, zoodat de oplbrengst ook een vierde hooger wordt. Doch s-prelkers bedoeling is steeids geweest, er d-e aan-dacht op te vestigen, dat er een heele categoric van menselhen is, die vroeger odk onder de scihioolgeMreigelimg viel', doch er thans van vrijigesteM is en om deze verordening zoodaniig te veranderen, dat ook m-eer naar onder nog schoolgeild gevor- derd wo-rdt. (Door de gewijizigide verordening wo-rden de grootere inkom'ens, die bij d'e vasitstelling van deize verordening reedJs zwaarder belast wer den, nqg eens opnieuw hooger belast. De VQORIZITTBR wijs-t er o-p, dat er een meerdere oplbrengst van s-clhoolgeldiheff-ing moet wotden verkregen, aangez-ien deze ver benelden de aianvankelijike raming bleef. 'De heer FANOY herhaalt, dat er een heele categorie memsclhen geweest is, die vrij geble- ven is van schoolgeld, toen de nieuwe ver ordening werd inigevoerd. Deze blijven nu weer vrij. Nu heblben de grootere inkomens, die toch al het gemo-eigen helbben, meer te moeten betalen, nog een grooteren last te dragen. De heffing lo-opt nog al progressief. De V1QORZITTBR merkt op, dat hier een prirucipd-ee-l versichil aanwe-zig is. J-udst de men schen, die een heel laag inkomen hebben, zijn bij daze verordening vrijigesteld. En deze wil de heer Fanoy opnieuw gaan belas-ten. De heer OGiGEL ge-eft te kennen, dat bij deize regeling alleen zij-n vr-ijgesteld de men schen, die geen inJkomen helbben. -De VOORJZITTER vraagt, waarom deze wijlzi'gdng wordt voorgesteid? Omdat de op lbrengst der heffing ver ben-aden de raming foleef, en deze met 30 moest worden ver- hoogd, am -daaraan te komen. Dus heblben Burgameeister en Wethouders de tarieven met pl.im. 30 v'e-rhio'oigd. -Hoe wil de heer Fanoy het dan anders doen? De heer FANOY wijist er op, den vordgen kee-r ooik reeds geizeigld te heblben, diat de nor- men verkeerld zijn. In het praeadivies staat, -dat Burgemeester en Wethouders een ander tarief helblben ontworpen, doch d'at is er niet. Zij helblben eeiw-oiudiig die bestaande tarieven genomen en deze met 30 verhoogd. De VOORZITTER: Omdat de oplbrengst 30 hooger moest zijn. De beer DE RUIJTER vraagt zi-eh af, waar de gre-ns is. Wil de heer Fanoy deigenem laten betalen, die er nu buiten valien. Waar ligt hier de -grens? De heer OGGEL antwoordt, dat de grond- slag voor die heffing niet lager gesteld kan worden. Degenen, die voor de gemengde ho-ofdsom van geme-entefonds- en vermogens- belasting op 2 staan, zijn reeds in de ver ordening onderigelbracht. De heer DE RUIJTER constateert, dat dus p-ractiisch van betalen van schoolgeld zijn ui-t- gesloten degenen, die geen gemeentefond'sibe- lastinig ibetal-en. De -heer C. VAN BENDEGEM merkt op, dat de oorspronlkelijfce verordening is gewij- zigd, om te nemen de gemengde hoofdsom. Het igimg er niet om, de menschen van een zeikeren welstand te treffen, dioclh was meer een technis-che kwestie, waar overweigingen van belastingadministratie ibu-iten vielen. let® anders is het, d'at ble-ek, dat de op- brengs-t minder w-as, dan men verwadhtte. Daarom wordt deize wijziging voorgesteid, wiaarlbij de heffing iets verhoogd wordt. De heer Fanoy heeft zelf om deze herziening ge vraagd, en nu gelldt het bezwaar dat de min- sten zijh vrijigesteld, wordt hienmede niet een Ibee-tje gesclhermld (Het voorstel van Burgemeester en Wet houders wordt zonder hoofdelijike stemming aanlgeniomen. -De heer Fanoy wenscht aanteekening, tegen dit voorstel gestemjd te helbben. 7. Vaststellen kohier hondenbelasting dienst 1938. Burgemeester en W'ethoiuders stellen voor, het kohier hondenbelasting dienst 1938 vast te stellen op een bedrag van 576,50. (Met algemeene stemmen wordt ald-u-s be- Blbten. 8. Wijziging begrootingen. -Burgemeester en Wethouders stellen voor, de begrooting van het Gasbedrijf voor den dienst 1937 te wijzigen als volgt: Gewone dienst. onder de inkomsten te verhoogen de posten: opbrengst straatverlichting 236, '26; op- brengst van cokes f 976,29; opbrengst van teer 299,74; meterhuur 75,80; winst op magazijngoed'eren 487,61; diverse baten 211,85; bijdragen voor eigen- en weduwen- en weezenpensioen 14,10; opbrengst van graphiet 180; te verlagen de posten: opbrengst uit gas- levering 34-5,30; opbrengst van andere bij- en afvalproducten f 13,71; rente van bij den gemeent-e-ontvanger belegde gelden f 187,42; onder de uitgaven te verhoogen de posten: grondstoffen voor de gasfabricage 1840,20; arbeidsloonen /4i99,86; drukwerk f 5,76; uit keering aan de gemeente pensioensbijdragen 97,5-7afschrijvin-g wegens waardeverminde- ring f 132,79; omzetbelasting 165,15; uitkee ring aan de gemeente wegens winst 253,88; te verlagen de posten: onderhoud 302,17; machinekamerbehoeften 1-80,90; belastingen, recognities en verzekeringen f 96,17kantoor- behoeften 100,24; diverse onkosten 66,01; uitkeering aan de gemeente rente van kapi- taalschuld f 150,90; onvoorziene lasten f 163,60. Kapitaaldienst. onder de inkomsten te verhoogen de posten: batig saldo vorig dienstjaar 441,80% afschrijving wegens waardevermindering 132,79; uitkeering aan de gemeente ter bijschrijving aan de reserve 253,88; en te verlagen den posit: reserve per 1 Januari 1937 432,78; onder de uitgaven te verhoogen de posten: kosten wegens uitbreidingen 1632,90; voor- deelig saldo, naar den volgenden dienst 1820,44%; en te verlagen de posten uitkee ring aan d-e gemeente wegens kosten van conversie 50; seresve per 31 December 1937 f 3007,65. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. Burgemeester en Wethouders stellen voor de begrooting van het Vleeschkeuringsbedrijf voor den dienst 1937 te wijzigen als volgt: Gewone idienst. onder de inkomsten te verhoogen de posten: inkomsten den vorigen dienst betreffende 9; verhaal van pensioensbijdragen f 12,60; uit keering van de gemeente wegens nadeelig saldo /65; te verlagen de posten: opbrengst keurloonen 245; rente voor in rekening- courant bij de gemeente belegde gelden f 0,54 onder de uitgaven te verhoogen de posten: jaarwedden /125; uitkeering aan -de gemeente wegens pensioensbijdragen /4,77; en te ver lagen de posten drukwerken en kantoor- behoeften 26,15; porti en kleine uitgaven 17,08; aanschaffing oorringen f 50,80; aan- schaffing instrumenten f 89,93; kosten der financieele controle f 10; kosten wegens ver- zekering en herverzekering f 11,45; onvoor ziene lasten f 76,30. Kapitaaldienst. onder de inkomsten te verhoogen den post reserve op 1 Januari 1937 f 330,13; onder de uitgaven te verhoogen de posten: uitkeering aan de gemeente uit de reserve /66; reserve op 31 -December over te brengen naar den volgenden dienst 265,13. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1938 | | pagina 8