WEKDE GAL
IN UW LEVER OP
ADRIAANSENS STEENKOLENHANDEL
t
Predikbeurten
Gemengde Berichten
en U zult 's morgens „kiplekker'
uit bed springen.
De verlegging van het Veer
Walsoorden - Hansweert.
ABERPERGWM
(HET NEUSJE VAN DEN ZALM)
ALLEEIV bij
Telefoon 354
doodelijk ongeluk.
RECHTSZAKEN.
VOLGENDE WEEK WEER
NOORDERLICHT
EEN AUTO WEG ONDER HET KANAAL.
Elken dag moet Uw lever een liter gal in de ing®
W&nden doen vloeien. Wanneer de galafscheiding on-
roldoende is, wordt Uw voedsel niet verteerd, het be-
flerft. Er vorraen zich gassen in Uw lichaarn, U raakt
•erstopt. Uw organisme wordt vergiftigd en U wordt
humeurig en loom. U ziet alles zwart.
De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen.
•en geforceerde stoelgang neemt de oorzaak niet weg
Maar CARTER'S LEVERPILLETJES zullen zorgea
oor de vrije toevoer van gal, waardoor U weer geheel
.rerstelt. Een plantaardig. zacht, onovertroffen middel
•m de gal te doen vloeien.
Eischt Carter's Leverpiiletjes. verkrljgbaar bU apo
dickers en drogisten in tlacons van 0.76.
lntrez. Mod.
Donderdagavond te 10 uur is de tentoon-
stelling door den voorzitter van den Zeeuwsch-
Vldamschen Slagersbond, den heer H. J. Col-
sen, gesloten.
De leden bleven .toen echter met hunne
dames en vender introducde's nog eenigen tijd
gezellig btjeen.
Vergadering van den Zeeuwsch-
Vlaamschen Slagersbond.
Na deze plechtigheid kwamen de leden van
den bond bijeen in de koffiekamer van het
gebouw, voor het houden eener vergadering.
Het bleek echter in verband met de heer-
schende drukte daarvoor een minder geschikt
oogenblik. Zoodat het eenig punt is geble-
ven, het geven van een overzicht, door den
voorzitter, den heer Colsen, over het thans
afgesloten 20-jarig tijdperk.
20 jaar hebben de leden lief en leed gedeeld,
veel zorgen zijn over hun hoofden heen ge-
gaan. 20 Maart 1918 is de Zeeuwsch-VUaam-
sche Slagersbond door het verkiezen van een
definitief bestuur ook definitief opgericht. Zij
was een voortzetting van een kleine te Ter
Neuzen gestichte slagersvereeniging, die ten
doel had een en ander tijdens den distributie-
tijd te regelen, welke vereeniging werd geleid
door wijlen den heer P. van der Bent en den
nog in het midden der vereeniging aanwezigen
heer J. van Es.
Het initiatief voor deze vereeniging is uit
gegaan van den heer P. Hamerlijnck te Sas
van Gent, die alle slagers uit Oostelgk Z.-
Vlaanderen bijeenriep en met succes. Alles
was to en lam gestagen en men gevoelde alge-
meen voor het oprichtcn van een bond, om
verbetering van toestanden te verkrijgen. De
bond is geboren uit den nood der tijden.
Spreker werd toen tot voorzitter gekozen
en beeft die taak met hulp der ouderen kun
nen aanvangen. Hij brengt dank aan hen, die
dit werk hebben gesteund, in het bijzonder
aan de heeren P. Hamerlijnck en P. Verstra-
ten. t
Hij geeft thans een oveTzicht van het vele
dat in het belang der slagers werd verricht.
De eerste strijd was tegen het uitponden,
waartegen nog steeds gestreden moet worden
Na 1923 kwam het groote werk van den bond,
toen in de groote plaatsen planner, ontstonden
voor het inrichten van centrale slachtplaatsen.
Met-succes is daartegen gestreden. Die in-
richting zou te Ter Neuzen 72.000 hebben
moeteb kosten zonder vriesruimte. De bond
verzocht den raad van Ter Neuzen daartoe
niet over te gaan. En in een nachtzitting
kwam op 25 Nov. 1925 de uitslag: er kwam
geen centrale slachtplaats, Dat voorstel werd
met 7 tegen 6 stemmen verworpen. Ter Neu
zen kon vlaggen. Hij dankt nog heden ten
dage de heeren Van Cadsand, Geelhoedt, R.
Scheele, Verlinde, Freriks en D. Scheele, die
met hem tegen hebben gestemd. Ook in Axel
en Hulst is dat pleit door de slagers gewonnen.
Spreker stipt voorts aan het inrichten der
vakcursussen, welke thans onder het Nijver-
heidsonderwijs zijn ingedeeld, zoodat nu 70
der kosten door het rjjk en 30 door de
gemeente worden betaald, de verzorging voor
gezamenlijk ijs aankoopen, waarbij de prijs
daaldB van f 4,80 tot 1. Hij memoreert de
verdiensten van den vroegeren secretans, den
heer Van Puijvelde, waarvoor men een goeden
opvolger heeft gekregen in den heer Eckhardt,
wien hij voor zijn werk hulde brengt. Ook de
Paaschveemarkt te Ter Neuzen en de najaars-
veesmarkt te Axel, die al verschillende jaren
met succes zijn gehouden, zijn het werk van
den Bond.
Als jong slager toegetreden, heeft sprsker
sinds de taah van voorzitter vervuld. Hij
heeft daarbij moeilijke tijden gekend, teleur-
stelling ondervonden, maar ook voldoemng,
wanneer een of andere poging succes had.
Het heeft wel eens verdroten, dat slagers
die coor den bond geholpen werden, deze den
rug toekeerden, wanneer ze weer uit de moei-
liikheden waren. Ook stemde het niet aange-
naam, dat verschillende cursisten hier wel van
het werk van den bond profiteerden, aoch
daarvan geen lid waren of werden. Dat zijn
green goede verhoudingen.
Indien de omstandigheden er toe zoudan
leiden dat de Zeeuwsch-Vlaamsche Slagers
bond en bloc zou overgaan tot den Nederland-
schen Slagersbond, lets dat Jirj van harte
hoopt, dan spreekt hij toch den wensch uit,
dat dan de naam van den Zeeuwsch-Vlaam-
schen Slagersbond zal blijven bestaan en dat
het notulenboek in eere zal blijven.
Nadat nog was besloten dit jaar weer de
Paaschivee-tentoonsitelling te Ter Neuzen te
houden, werd de bijeenkomst gesloten.
WALES
Burg. Geillstraat 58 - TER NEUZEN
(Herplaatsing wegens misstelling.)
(Ingez. Med.)
Zooals onzen lazers toekend kan zijn, is bij
de ibethandeling zijner begrootinig door den Mi
nister van Waterstaat in de Tweede Kamer
meegedeeld, dat thans definitief was besloten,
dat de nieuwe aanlegpunten voor den veer-
dienst Walsoorden—Hansweert zouden wor
den PerkpolderKruinimgsche sluis, en wordt
op Woensdag der vtolgende week het maken
van de inloophaivan aan den Perkpolder aan-
besteed.
Eveneens kan het uit hebgeen wij destijds
heblben gemeld, hekend zijn, dat aan den
avond van den dag, dat de Minister die mede-
deeling deed, bij de Provinciate Statrm een be-
slnit uit de lucht kwam vallen, oon de veer-
diensten op de Wester-Schelde aan een nader
onderzo.ik te onderwerpen.
IDdt besluit werd genomen, door aanneming
der motie-Bauwens aan het eind van een^ver-
loopende vergadering, met 19 tegen 12 siem-
men, nadat de voonsteller weer m den breede
zijn plan voor een veerdienst aan het Verdron-
ken Band van Saeftinge en -verandering van
het veer Ter NeuzeniHoedekenskerke in een
veer Ter NeuzenEllewoutsdijk op de van
hem gewone typische manier had verdedigd.
Dat de Staten den volgenden dag over die
aangenomen motie wel eenigszins met de han-
den in't haar zaten en er ten slotte maar wat
van hebben gemaakt, om den stand der ver
gadering op te houden, wordt hier alleen aan-
gestipt, doeh dioet voor 't verdere minder ter
zake.
Ondertussohen zijn er stemmen op gegaan,
die zich uitsprcken, dat de Minister nu zijn
plan niet zou moeten doorzetten, doch nu weer
zou moeten wachten op een adivies van die
comimisiEiie uit de Staten. Deze stemmen zien
evenwel over het hoofd, dat de Staten zich
reeds herhaaldelijk. over het plan Perkpolder-
Kruiningen hebben uibgesproken en dat
het van weinig ernst zou getuigen, om, nu
m'en na lan'gdurige studie en vele bespr.kin-
gen eindelijk zoover is, dat het staat uitge-
voerd te worden, nu ook nog eens een advies
van een nieuwe commissie af te wachten, van
welke men toch trouwens in geen g eva
zou kunnen verwachten, dat zij die verbm-
ding zou willen laten vervallen of verplaatsen.
Waar de Rijksr geering na venzoeken en
aandrang van versohillende zijden en na on-
derhandelingen van het hoogste college in
onze provincie beslcot tot een royale oplos-
sing voor de verbetering van den veerdienst
Walsoord:nHansweert, die destijds nog met
de ,,Schouwen" werd uitgeoefend, zou het op
den" betroikken bewindsman wel een wonder-
lij'ken indruk maken, indien men thans kwam
vertellen: Excellentie, we wcnschen van uwe
m ed ©w er king niet te profiteeren. De lust ij
de provinciale autoriteiten om nog wat te
vra^en, zou, zoowol als de sympathae bij de
Rijksregeering om nog wat te doen vdor een
zoo wispelturige provincie, vermoedelijk ge
heel vergaan, met blijvend nadeel voor de
Zeeuwsclhe toelanigen.
Opm rkelijk is het ook, met betrekkmg tot
dit veer, hoe gemakkelijk sommigen zich, yon
der voldoende kennis der feiten, tot schrijven
over een zaak laten verleiden. Zoo schrijft
o.m. de K.N.A.C. over e:n uitvoering van den
veerdienst met snellere booten, terwijl tooh
algemeen bekend kon zijn, dat de voor het
uitvoeren van dezen dienst bestemde hoot
r ods sinds 1932 in de vaart is, en ons nog
nimmer een klacht over te geringe snelheid
dier boot heeft bereikt. Zij schrijft ook over
een „rijksveer", terwijl zij toch kon weten dat
de provincie exploitant is. Wij hadden aan-
vankelijk geen aanleiding, hierop terug te
komen er wordt zoo veelvuldig iets gedebi-
teerd dat er half of geheel naast is, dat de
plaatsruimte zou o-ntbr:iken om dat alles te
behandelen. Nu er echter ook van andere
zijde eens op gewezen wordt, hebben wij aan
leiding, die lectuur ook aan onze leizers voor
te zetben.
Schrijven van de K.N.A.C.
De K.N.A.C. schreef dezer dagen:
Voor de verbindingen van Zeeuwsch-Vlaan-
deren met overig Nederland staan emige pro
vinciale veerdiensten ter beschikking, waar-
van de voornaamste wel is de dienst van Bres-
kens naar Vlissingen, die voor een belangrijk
de.l ook het internationale toerisme verzorgt.
Andere verbindingen zijn die van Ter Neu
zen naar Borsselen en Hoedekenskerke en die
van Walsoorden naar Hansweert. Vooral de
laatste staat de afgeloopcn jaren in het
hrandpunt van de (belangstelling van vele
Zeeuwen. Het Rjjk heeft hier grootsche en
kosbhare voomemens om tot een aanzienlijke
veifbet.ring tet geraken, die echter om ver
schillende redenen door de ter plaatse wonen-
den niet volledig worden toeigejuicht.
In aansluiting op de verbetering van den
grooten Rijlksweg door Zeeland, van B.rgen
op Zoom over Goes en Midd-eliburg naar Vlis-
sin^en, die eerst in 1916 door -den aanleg van
den weg over de Scheldedam Zuid-Beveland
en Walchercn een verbinding met het „vaste
land" gaf, heeft het rijk een nieuwe verbin
ding met Zeeuwsch-Vlaanderen geprojecteerd,
waarvoor bij Kruiningen een nieuwe weg van
den Rijksweg zal aftakken naar het zuiden
naar een aldaar te maken veerharven. Aan
de andere zijde van de Westerschelde komt
evenaens een nieuiwe veerhaven in den Perk
polder ten Noorden van Walsioorden, waarvan
de aanleg in Fetoruari 1938 wordt aantoestced.
In aansluiting op deze veerhaven zal een
nieuwe weg van ongeveer 2.5 K.M. lenigte naar
het Zuiden loopen, die bij Kruisweg op den
provincialen w:g HulstWalsoorden uitkomt.
Na het gereedkomen van dezen Rijksiveer-
dienst omstreeks 1940 zal het provinciale veer
Walsoorden-Hansweert vervallen. Gehoopt
maig worden, dat het Rijksveer in zijn tarie-
ven aanzienlijk lager zal zijn dan het thans
bestaande ve:r. Voor de Zeeuwsch-Vlamen,
die mede toetalen aan de halve-cents benzine-
belasting voor de bruggen, is het veer-
geld vanzelfsprekend altijd een hard gelag.
Vclen hunner kiezen de route naar Holland
dan ook reeds door de tunnel van Antwerpen,
hetigeen in nog stebkere mate het geval z-al
ziin wanneer de tunnel tolvrij zal worden,
waarover gesproken wordt. Het nieuwe veer
zal echter een veel snellere verbinding kun
nen geven dan het bestaande, aamgezien de
vaarroute reeds 2 K.M. toekort wordt en er
snellere boo ten zullen worden gebruikt.
De togangsweg naar de haven in den
Perkpolder zal een breedte krijgen van 6 M.
met daamaast een eenzijdig vrijliggend rijwiel-
pad. Voor den toegang tot de veerfboot, die
ingericht zal worden voor koplading, zooals
bij° den dienst Vlissingen—Breskens, zal een
plm. 45 M. lange hrug dienen, die aan de
waterzijde op een ponton rust. Bij zeer laag
water zal de helling op de hrug ongeveer
1 10 bedragen; bij normaal laag water 1 15
De bezwaren, die door ter plaatse woon-
adhtigen worden gevoeld, toerusten eenerzijds
op bet feit, dat zij die zonder voertuig van
het nieuwe veer gdbruik zullen maken, aan
weerszijden met recht in den polder zullen
staan „ver van de hewoonde wereld", waar
tegen' een busdienst een eenivoudige en goed-
van de K.N.A.C., maar het lijkt ons niette-
min dienstig even den vinger te leggen op
enkele onjuistheden en tegelijkertijd hier en
d-aar een boelichting te ge-ven voor zoover de
„nev.nibedoelin,gen" dit o.i. wensohelijk doen
zijn.
In de eerste plaats is het ten eenenmale on-
juist, dat na het gereedkomen van de haven-
wer'k-en in den Perkpolder en natoij Kruindn-
j gen, de Provinciale veerdienst zou worden op-
geheven. Ook wanneer straks de dienst wordt
uitgevoerd tusschen de nieuwe aanlegplaatsen
in den Perkpolder benoorden Walsoorden en
die bij het eindpunt van den nieuwen Rijks
weg van Kruiningen, zal de dienst een
P vio v i n c i a 1 e blijven. Voortis is ihat
wanneer wij goed zijn ingelicht ook niet de
bedoeling straks op detze lijn snellere booten
te gaan gebruiken zooals in het artikel van
de K.N.AjC. wordt verm eld.
Wat-nu de plannen .11161 he tr ekking tot het
verdron'ken land van Saeftinge betreft en de
veerverfhinding vandaar naar Oissiendrecht in
Noord-Brabant, is het toch wel ver gezooht
om tusschen deze kwestie en die welke thans
aan de orde is, verband te willctn leggen. Het
eenige gevolig zou kunnen zijn, dat de belang-
rijke verbetering in de verbindingen voor
Zeeuwsch-Vlaanderen weer voor een jaar of
langer zou kunnen worden uitgesteld. Want
irj den loop van deze maand (op den 23en als
wij het wel hebben) zouden de havenwerken
in den Perkpolder en nabij Kruiningen worden
aanibesteed. De reehtstreeks belanghebben-
den in Zeeuwsoh-Vlaanderen (o.m. de Kamer
van Koophandel te Ter Neuzen) hebben her
haaldelijk v66r de oplossing, ziools die thans
te verwezenlijken staat, gepleit. En ook de
Minister van Waterstaat is overtuigd, dat dit
in de gegeven omstandigheden de oplossing
moet word.n geacht. Vandaar het besluit tot
aantoesteding in den loop van deze maand.
En laten wij nu maar eens openhartig in
de courant zetten, wat met zooveel woorden
door vele sprekers in de Provinoiale Staten
(zij het dan ook op uiterst hoffelijke wijze)
meerdere malen te verstaan werd gegeven:
er is in dien kring geen mensch die de plan
nen inzake Saeftinge serieus neemt. En het
was o.i. meer om den heer Bauwens een kleme
voldoening te geven voor zijn onvermoeiden
arb'id in dezen, dan omdat men werkelijk
veronderstelde dat „er iets in zat", dat be
sloten werd een commissie van onderztoek
samen tc stellen.
Hoe het ook zij, in ieder geval kan en mag
dit geen aanleiding zijn om eventueel de aan
be^ted'ing, die voor de deur staat, m gevaar
te brengen. Temeer niet, waar de bezwaren
die te Hansweert en Walsoorden kenbaar owr-
den .gemaakt, van eigenibelang niet vrij zijn te
adhten.
Wij zijn niet bevoegd om te kunnen beoor-
deelen of het inderdaad noodzakelijk is de
nieuwe aanlegplaatsen in den Perkpolder en
nabij Kruiningen te vestigen, in plaats van
zooals thans het geval 'is in Hansweert
en Walsioorden. Maar de Rijkswaterstaat
acht dit om verschillende redenen gewcnscht
en de Minister van Waterstaat heeft er zich
mee vereenigd. Natuurlijk pleiten de belang-
hrltahenden in Hansweert en Walsoorden voor
behoud van de aanlegplaatsen in die gemeen-
ten. Maar het verzet uit dien kring bewijst
op zichizelf natuurlijk allerminst, dat met de
nieuwe aanlegplaatsen op den duur geen ver-
biniding verkrrgen wordt die toe ter moet
worden geacht. De beantwoording van de
vraag of het laatste inderdaad het geval is,
toehoort tot de competentie van ter zake des-
kundigen. En, zooals reeds eerder opgemerkt,
is de "Rijkswaterstaat de meening toegedaan
dat de aanlegplaatsen natoij Kruiningen en in
den Perkpolder dienen te komen; het besluit
om op 23 dezer de aanbesteding te doen
plaats vinden, houdt hier natuurlijk vertoand
mede,
Ziedaar enkele opmerkingen waartoe het
ietwat tendentleuze hericht van de K.N.A.C.
ons aanleiding gaf.
ZONDAG 20 FEBRUARI 1938.
Ned. Hervormde Kerk.
TER NEUZEN. 9.30 u., Ds. H. W. Cazemier,
van Marrutm; 2 u., Dr. L. J. Cazemier; 6
u., Ds. H. W. Cazemier, Jeugddienst,
medew. kerkkoor.
SLUISKIL. 9.30 u., Ds. G. W. Korevaar, van
Zaamslag; 2 u., de heer F. H. J. Bik.
HOEK. 9.30 u., Ds. E. Raams; 2 u., Ds. A.
Vrijlandt, van Biervliet.
AXEL. 9 u. en 2 u., Ds. Van Oeveren.
ZAAJMSLAG. 9 u., de heer F. H. J. Bik, van
iSluiskil; 2 u., Ds. Korevaar.
KLOOSTERZANDE. 9.30 u., Ds. A. Dronkers.
SAS VAN GENT. 9.30 u., leesdienst.
PHILIPPINE. 2.15 u., Ds. E. Raams, van
Hoek.
Gereformeerde Kerk.
TER NEUZEN. 9.30 u. en 2 u., Ds. G. W. van
Houte.
HOEK. 9.30 u. en 2 u., Ds. Vink
AXEL. 9.30 en 2 u., Ds. Post.
ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Kok.
Gereformeerde Gemeente.
TER NEUZEN. 9 u., 2 u. en 5.30 u., leesdienst.
AXEL. 9 u. en 2 u., leesdienst.
Chr. Gereformeerde Gemeente.
ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Tolsma.
Nederduitsch Gereformeerde Gemeente.
TER NEUZEN. 9 u., 2 u. en 5.30 u., leesdienst.
Roomsch-Katholieke Kerk.
TER NEUZEN. 7 u., 8.30 u. en 10 u., H.H.
Diensten; 2.30 u., Lof.
De 7jarige C. Blaniken uit de Klaverstraat
te Rotterdam is, toen hij de Driemorgenstraat
kwam uitloopen en vermoedehjk zonder goed
op het verkeer te letten den Katendrechtschen
Lagediik wilde oversteken, tegen een vracht-
auto geloopen, welke werd toestuurd door den
30iarigen A. A. van G. uit Spijkemsse. De
ionigen raakte onder den wagen en kreeg het
rechteraohterwiel over het lichaarn. Hij moet
op slag dood zijn geweest.
DE GEHEEME ZENDER IN TWENTE.
Naar gemeld is Zondagmorgen 6 Fetoruari
il in een boerderij te Diepenheim, m den
Achterhoek van Gelderland, de zender De
Nachtegaal" in toeslag genomen. Zondag
morgen was deize echter opnieuw op het
appel en liet zooals voorheen zijn geluid weer
hooren. De omroeper maakte bekend, dat m
toeslag waren genomen voor zeshonderd gul
den aan instrumenten, doch hij was van plan
om voort te blijven gaan. Bovendien deelde hij
mede dat hij een versterkten zender aan het
bouwen was. Het adres van „De Nachtegaa,
was even als de andere in Hengelo (O.).
VERIJDELDE INBRAAK.
Zaterdagavond laat toemerkte een ^waker
van de A.G.P. N.V. in het kwartier Willems-
park te Amsterdam een man, wiens doen en
laten zijn aandacht trokken.
De toewaker volgde den man eenigen tijd en
waarsehuwde daarna de politie en een waker
van een aangremzende wijk.
Deze laatste waker zag foij zijn inspectie
van perceel Prins Hendriklaan 41, waar de
heer D. Goedkoop woont, een man in den turn,
die oipsprong en prctoeerde weg te komen. De
bewaker sammeerde hem te blijven staan en
toen de man daaraan geen gevolg gaf, hlies
de toewaker alarm.
Onm'iddellijk kwamen vier agenten, die na
de waarschuwing van den eersten waker
paraat waren :getolev£n, naderfbij en losten
eenige waarschuwingsschoten.
iZij slaagden er in den man, die eerst was
doorgeloopen, op het Bmmaplein m te
rekenen.
De mail, die naar het politietoureau Oyer"
toom is overgetoracht, heeft toekend, te wil en
inbreken.
Arrondissements-Rechtbank te Middelburg.
Zitting van 18 Februari 1938.
De volgende vonnissen werden uitgesproken
A. J. F., oud 42 j., koopman te Rotterdam,
is wegens poging tot invoer van munitie en
onderdeelen van vuurwapenen te Sas van
Gent, veroordeeld tot 2% jaar gevangemsstraf.
A. D., oud 21 j., chauffeur te Axel, is wegens
het veroorzaken van letsel door schuld ver
oordeeld tot 1 jaar voorwaardelijke gevange-
nisstraf en 25 boete of 10 dagen hechtems.
De volgende zaak werd o.m. behandeld.
Opzettelijke brandstichtiug.
In den namiddag van 12 December 1937 ont-
dekte omwonenden, dat brand was ontstaan
in de woning bewoond door zekere F S„ aan
den Scheepstimmerdijk teZierikzee. Men waar
sehuwde de politie, die weldra verscheen en
er in slaagde met een snelbluschapparaat de
brand te blusschen. De bewoner van het pand
was afwezig en het huis was gesloten. Het
onderzoek dat de politie instelde, wee® uit,
dat het vuur in hoofdzaak had gewoed in een
kleerkast onder een trap die naar den zolder
leidde De Justitie werd gewaarschuwd, die
na met een deskundige, een onderzoek te heh-
OUDE MOLEN TE MILLINGEN
AFGEBRAND.
Tiidens een kort doch heviig onweer is de
bliksem geslagen in den taekenden ouden
molen te Kekerdom in Gel'derland.
iEr ontstond brand en de molen, die een
sieraad van de streak was, werd geheel ver-
111 ot famihe Huls, die de molen hewoonde,
kon ziich tijdig in veiligheid stellen. Verzeke-
ring dekt de schade.
DE GESTOLEN BANKBIIJETTEN
VAN flO.
De Nederlandsche Bank N.V. te Amster
dam deelt het volgende mede:
Zooals in de dagbladen reeds werd bekend
gemaakt, is op 9 Fetoruari j.l. een door het
agentschap van de Nederlandsche Bank te
Utrecht naar de hoofdbank te Amsterdam
verzonden trammel met toanlkpapier geduren-
de het transport ontwreemd.
In de trommel toevonden zich 15.000 bank-
toilietten van 10, namelijk:
1500 stuks met de afbeeldlng van een
Zeeuwsche boerin op de voorzijde, en
13.500 stuks met de afbeelding van den kop
van een ouden man oip de voorzijde.
Al deze biljetten behoorden tot het zooge-
naamde afgekeurde papier. Zij waren als
serieletters en de numaners toij haar bekend
zijn bij aanibieding aan haar kassen niet
zullen worden betaald.
Het is derhalve, ter vermijding van schade,
voor het puibliek van belang bij het In ont-
vangst nemen van toahkpapier nauwlettend
toe te zien, dat m-tn geen geschonden biljetten
van f 10 aanneemt, en bepaaldelrjk geen bil
jetten waarin zich ponsgaten Ibevinden.
DE Z.G. MAURITIUS-ZEGEL.
Men schrijft uit Apeldoom aan de N. R.
Crt.
De heer N. van Slooten, te Nijkerk de ver-
vaardiger van het plaatje, waarop de post-
zegel was geplakt, heeft ons verklaard, steeds
met verknipte postzegels te helbben gewerkt
bij de samenstelling van de plaatjes waar het
hier om gaat. De heer Reinou Kingma, post-
zegelexpert te Apeldoom, ziet hierln bevesti-
gihg van zijn oordeel, dat de bedoelde eegel
onmogelijlr van waarde kan zijn.
De heer Van Slooten Jr. deelde ons mede,
dat zijn vader dertiig jaar geleden de post
zegels voor dit plaatje van den organist en
muiziekleeraar Endelee, te Ntjkerk, had ge
kregen, die ze voor hem uit BelgiS had mee-
gencanen. Door verloting op een llefdadtg-
heidstoazar was het plaatje in andere handen
overgegaan. De vervaardiger staat wat ecep-
tisch tegenover de berichten, dat een kost-
bare postizegel ongeschonden op het plaatje
geplaikt zou zitten.
De heer Luttmer is zeer verontwaardlgd
over de miskennlmg van den postzegel door -a
den heer Reinou Kingma, die overigens hierbij
meer postzegelexperts op zijn hand zou heb
ben. De heer Luttmer zeide ons dat zeven
experts de waarde van den zegel hadden er-
kend. Wanneer de zaak van den verkoop
volledig is toeklonken, wat volgens hem zeker
nog deze maand zal gescthieden, zal de heer
Luttmer de pens vollediige inlichtlngen ver-
strakken. Hij zou dan, naar hij verklaarde,
ook den heer Reinou Kingma ter veranbwoor-
ding wlill en roepen.
AUTO TE WATER GEREDEN.
Woensdagavond moest de chauffeur S. uit
Heerenveen, twee vrouwen met twee kinderen
naar St. Nicolaasga brengen. Te Haskerhome
kwam een vrachtauto uit een zfrweg en om
een aanrjjding te voorkomen wierp, de chauf
feur in voile vaart het stuur om. Htf kwam
met de wielen tegen de tramrails terecht,
waardoor de auto over den kop sloeg en te
water raakte.
De inzittenden liepen alien verwondingen
op en kregen een nat pak. Na verbonden te
zijn zijn zij naar huis vervoerd.
GEHEIME DISTILLEERDERIJ.
De recherche heeft Woensdag in samen-
werking met de ambtenaren der accijnzen een
inval gedaan in een perceel aan het Broers-
veld te Schiedam, bewoond door B. S. Daar
werd een geheime distilleerderij aangetroffen.
Een distilleertoestel en koelvat, een voorraad
grondstoffen en een hoeveelheid gedlstilleerd
zijn in beslag genomen.
DOODELIJK ONGELUK IN EEN
GYMNASTIEKLOKAAL.
In het gymnastielokaal van de r.-k. U.L.O
te Amersfoort is Woensdagavond tijdens een
generale repetitie voor een uitvoering van de
r.-k. gymnastiekvereeniging St. Hubertus de
dienstplichtige sergeant Vis uit Utrecht bij
een oefening zoodanig komen te vallen, dat
hij naar het militair hospitaal moest worden
vervoerd. Donderdagpacht is het slachtoffer
dat te Amersfoort in gamizoen lag, aan de
verwondingen overleden.
DE PLUTO" NAAR HAMBURG.
Bij de directie van de K. N. S. M. is bericht
ontvangen, dat het gat in den voorsrteven van
de „Pluto" thans voorloopig is gedicht en dat
het schip Vrijdagochtend vroeg van Sasnitz
naar Hamburg is vertrokken.
De lading van de Pluto" is inmiddels over-
genomen door de ,,Konigsau" die om twaalf
uur naar Dantzig is vertrokken.
Voor de leden van de Manchester Astrono
mical Society heeft pater Rowland S. J.,
directeur van het Stonyhurst Observatorium
te Blackburn in Engeland verklaard, dat het
Noorderlicht waarschijnlijk weer te zien za.1
zijn op een avond tusschen 18 en 24 Februari.
De avonden van 21 en 22 Februari komen vol
gens hem hiervoor het meest in aanmerking.
VLIEGVERBINDING MET PAPA NUN'S
KAMP.
Nu er een vliegverbinding tusschen Papanin
en de ijstorekers is tot stand gebracht, schtjnt,
naar uit Moskou wordt gemeld, het leven op
de ijsschots nogal genoeglijk te worden, want
de leider der expeditie heeft medegedeeld, dat
hij, zoo noodig, nog wel drie maanden in het
kamp kan blrjVen, het ijs goed is en hjj vol
doende levensmiddelen heeft. Ter afwisseling
van het menu heeft hij van den vlieger Wlas-
sof 14 mandarijnen en zes flesscben bier ge-
rrf^TstelT'temln aanwezig achtte den I voor verdere circulatie ongesehikt iter zijde
alleenwonende F. S. aan te houden en naar gelegd, met tobatoming^opa
an yn i pt i P~d.
Middelburg te doen overhrengen.
Als verdacht van opzettelrjk dien brand te
koope remeidie lijkt en anderzrjds op plannen hebben gesticht, door opzettelijk vuur of bran-
om het verdroniken land van Saeftinge in te I - materiaal te brengen in de onmiddel-
polderen en vandaar uit een veervertomding nabijheid van zich in dat perceel hevin
te scheppen naar Ossendrecht. Omtrent dit J edererli had zich voor de' rechtbank
_.JStfl," I 5 J, A. .»nrr1rn 1 n V) G-f HlTlS V3.H
te
I bank 'te worden ingetrokken en vernietigd.
Met het oog hierop waren er met een P<ms-
machine reeds twee gaten in geslagen. Een
van deze twee ponsgaten is zoodanig aange-
toracht, dat een der op de keerzij'de der bil-
ietten voorkomende serie- en nummeraandui-
ten een commissie van onderzoek toegezegd.
Er schuilt een addertje in het gras.
Bovenstaande doet de Vlissingsche Oourant
schrijven:
In ons blad van Maandag bebtoen wij een
artikeltje geputoliceerd, dat de K.N.A.C. ons
heeft doen toekomen.
K;t tolijkt ons echter, dat hier enkele on-
juistheden in staan, terwijl wij tevens niet aan
den indruk kunnen ontkomen, dat bedoeld
artikel van nevenlbedoelingen nieit vrij kan
worden geacht.
Natuurlijk moeten wij den feitelrjken m-
houd van bedoeld bericht voor rekemng laten
Z6Verdachte was verschenen en werd- rechts-
kundig bijgestaan door Mr. P. C. Adnaanse,
advocaat te Middelburg.
te ettaeerd5 F. g., ponsgaten hebben den vorm van een scnevi-
oud'islLr, sigarenmake'r. wonende te Zierik- hoek ^ang ongeveer 3V2 c.M., en breed onge-
De lange zijde van den scheefhoek loopt
eveniwijdig aan de lange zijde van de biljetten.
De biljetten werden met de keerzrjde naar
inspecteur van politie uit Rotterdam die deS-
trjds, in het huis een onderzoek mstelde.
Eisch 2 jaar gevangenisstraf met aftrek
van het voorarrest.
Mr. Adriaanse pleitte vrijspraak en vroeg
onmiddellijke invrijheidstelling, hetgeen werd
geweigerd
geveer in het midden en rechts onderaan door
serie- en nummeraanduiding; de biljetten met
ouden man: links van het midden van het
biljet en door de serie- en nummeraanduiding
onder de rozet.
De Nederlandsche Bank vestigt er de aan
dacht op, dat deze biljetten waarvan de
kregen.
Wlassof, die een half uur totj Papanin is ge-
bleven, deelde mede, dat de leden der expeditie
o-oed gezond zijn en dat hun moreel uitstekend
is. Zij zijn geheel geaeclamatiseerd, zoodat
het hun moeilijk valt hun ijsschots te verlaten.
Papanin heeft den kapitein van de „Tajmyr"
dan ook verzocht, eerst het wetenschappeljjk
materieel en de verzamelde gegevens over te
brengen.
Het is bovendien, naar United Press ver-
neemt, de vraag of de kampbewoners met
vliegtuigen afgehaald kunnen worden, daar
de landings- en startplaats zeer klein en hob-
h?)iv is. Vermoedelijk zullen Papanin en zijn
mannen te voet naar den dichtst bijzynden
iisbreker gaan. De „Taimyr" en de ,,Moer-
man" zullen trachten zoo dicht mogelijk bij
het kamp te komen Eerstgenoemd schip kon
zteh weer een weg van 16 K M lengte door
het ijs banen, doch op de laatste 10 KM. is
heMen Zvemacht, dat prof Schmidt, die met
cle ,,Jermak" op weg is, over enkele dagen
eveneens ter plaatse zal arriveeren.
Een long Fransch ingenieur, Andr6 Basde-
vant, heeft volgens de „Petit Parisien" plan
nen ontworpen voor een autoweg onder het
Kanaal, welke in twee jaar gebouwdzou kun
nen worden. Deze autoweg zou gelijk worden
aan de route, die uitgedacht ^as voor een
spoorlijn. Een daling van 1 op 20 ten ooeten
van Folkestone zou de automobilisten 350 vo
diep in de kalksteen van de
voeren. Tot aan het midden van het Kanaal
zou de weg langzaam stijgen tot een dlepte
van 294 voet, om dan weer lets dieper te gaan
naar de kufit van Sangatte, ten westen van
Calais, waar hij langzaam, met een S^^ng
van 1 op 50, naar de oppervlakte zou terug-
keDeenmuren van den tunnel zullen circa 68
centimeter dik moeten zijn. In ieder geved
centimeter u zelf genoeg weerstand
biedt de lcalksteen