Laatsie Berichten
Burgerlijke Stand
Marktberichten
BOHTELIJKE TWIST MET GEVOLGEN.
JONGEN DOOR HAK8ELMACHINE
GEGREPEN EN GEDOOD.
BEDRAG VAN f 1500 VERLOREN EN
TEREGHT GEKOMEN.
JEUGDIGE DIEVEN AANGEHOUDEN.
GROOTE VRAAG NAAR SPONZEN.
WEER VER W ACHTIN G.
LOOP DER BEVOLKING.
VERKOOPINGEN, UITVOERINGEN,
AANBESTEDINGEN ENZ.
SCHEEPV AARTBEWEGING.
MIMTAIK VLIEGTUIG BIJ LANDING
OVER DEN KOI' GESTAGEN.
Een achttal Fokkenverkeimers van het type
05 maakte Vrijdag een vlucht van Soesterfoerg
naar het vliegveld Ypenlburg.
Een der toestellen, foestouurd do,or den res.-
sergeant-rvlieger De Bruijn, maakte op de
Haagsche vliegweide een ongelukkige landing,
hetgeen veroorzaakt werd door een plotselin-
gen en zeer krachtigen windstoot, welke het
dalende toestel uit zijn eveniwicht braciht en
waardoor een vleuigel in aanraking kwam met
den grond. Het toestel sloeg over den kop en
werd e matig toeschadigd. De toestuurder kreeg
een onheteekenende wond aan het hoofd, de
mede-inzittende, de werktuigkundige Klab-
hers. kreeg geen letsel.
In de Bengschelaan te Rotterdam heeft zich
een klein eohtelijk drama aflgespeeld. Sedert
eenigen tjjd woont daar een 43jarige koopman
die uit Den Haag afknmstig is. Zijn vrouw is
eehter in Den Haag tolijven iwonen en herhaal-
de malen heeft zij al, zij het tevergeefs, ge-
traicht, haar man te bewegen weer in de ech-
telijke woning terug te keeren. Vrijdagavond
is zij opnieuw naar Rotterdam gereisd. Haar
man was eehter met op het adres aan de
Bergschelaan. Zij heeft hem toen buiten staan
opiwachten.
Omstreeks half twee is de echtgenoot thuis
geikoimen. Tusschen het echtpaar ontstond de
zooveelste twist en daarlbij heeft zij plotseling
een- dolkmes uit haar tasch te voorsehijn ge-
haald. Zij bracht haar man een paar steken
toe in het hoofd en in den rug. Nadat dr.
Karo hem voorloopig had behandeld, is de man
in het ziekenhuis aan den Bergweg opge-
noanen. De vrouw is aangehouden en opge-
stoten.
Zaterdagochtend is het veertdenjarig zoom
tje van de weduwe van Eerden uit Barlo, ge-
rneente Aalten, dioor de drijfas van. e en haksel-
machine gegrepen. Het kind werd zoodanig
met het hoofd tegen den grond gesmakt, dat
de dood vrijwel onmiddellijk in trad.
Een meisje uit Helmond, dat zoo onvoor-
zi>chtig was met een bedrag van 1500 (6
toanklbiljetten) in den buitenzak van haar
mantel een boodsohap te gaan doen naar het
nalburige Beek en Donk, kwam zonder de geld-
som. thuis. Zij bleek de toanklbiljetten onder-
weg te hebben verloren. Ze heeft ze eehter
terug ontvangen. Een Helmondsche jongeman
had ze in venvuilden staat op weg naar zijn
werk te Beek en Donk op den weg gevonden.
AMERIKAANSCH STOOMSCHIP IN
GEVAAB.
Zaterdagnamiddag is het Amerikaansche
stoomschip ,,Wacosta", groot 5432 ton, komen-
de van Rotterdam met eerste bestemming
Antwerpen den Nieuwen Waterweg uitge-
varen. Door het hevig stampen als gevolg
van den sterken wind en de woeste golven
verloor het zijn schroef en was dus niet in
staat te manoeuvreeren. De kapitein liet de
ankers uitwerpen en vroeg sleepboothulp. Het
verleenen van hulp was op dat tijdstip eehter
een hachelijke onderneming. Toen in den
avond het weer eenigszins was bedaard is de
sleepboot ,,Noordzee" naar het schip opge-
stoomd. De bedoeling was, het schip op sleep-
touw te nemen, doch voor een sleepboot is het
binnensleepen van zoo'n groot schip een zeer
zware karwei. Ook de reddingboot President
Dels" heeft zich naar het stoomschip begeven.
De positie van het stoomschip was niet zonder
gevaar, want indien de ankers het zouden
hebben gegeven, liep het gevaar op het strand
te worden geworpen, of hetgeen nog gevaar-
lijker was, op de Noorderpier.
De ankers hebben bet eehter gehouden en
gisteren is het schip den Nieuwen Waterweg
bi nnenge sleept
Zondagmorgen om 10 uur was de storm wat
■geluwd. De ,,Noordzee" van L. Smit Co's
intemationale sleepdienst te Maassluis, die
den geheelen nacbt bij het stoomschip was
gebleven kon toen gemakkelijk vastmaken.
De ,,Blankenburg" en de Maas" die binnen de
pieren hadden gewacht kwamen toen te hulp,
en met vereende kracht werd 't schip binnen
gesleept naar het Wilton-dok, waar juist op
dat tijdstip het stoomschip Nieuw-Amster-
dam aankwam om van schroevsn te worden
voorzien. Daar waren dus 2 Oceaanstoomers
zonder schroeven, doch onder zeer uitloopende
omstandigheden.
ONGELUK MET IASCHAPPARAAT.
Van de laschschool N.V.L., te Amsterdam is
Donderdagavond een ongeluk gebeurd. De
twintigjarige leerling J. F. Voigt was in een
oefencel bezig met een autogeen laschappa-
raat. Door de wegspringende vonken geraak-
ten zijn kleeren in brand. Twee jongens, die
het vuur poogden te blusschen, liepen brand-
wonden aan de handen op. Met veel moeite
gelukte het, de brandende kleeren van Voigt
te dooven. Toen even later de brandweer ter
plaatse kwam, beeft deze hem voorloopig ver-
toonden. Hij heeft hevige wonden aan onder-
arrnen en beenen. De geneeskundige dienst
heeft hem naar het Binnengasthuis vervoerd.
ONREGEDMATIGHEDEN.
In verband met een door de Nederlandsche
Groenten- en Fruitcentrale te 's-Gravenhage
ingediende klacbt betreffende gepleegde onre-
gelmatigheden, heeft het parket te Groningen
de administratie van de vrije groenten- en
fruitveiling, gevestigd aan den Paterwoldsche-
weg te Groningen in beslag genomen. De
resultaten varf idit onderzoek door twee con-
troleurs van bovengenoemde crisis-orga-
satie gaven de Nederlandsche groenten- en
fruitcentrale aanleiding de politie te Gronin
gen kennis te geven, waama de recherche
eveneens een onderzoek heeft ingesteld.
De administratie over de betrokken jaren is
in beslag genomen en naar het gerechtsge-
toouw te Groningen overgebracht voor nader
deskundig onderzoek. De officier van justitie
•heeft den tegenwoordigen eigenaar gehoord
en daama weer op vrije voeten gesteld.
Het onderzoek wordt voortgezet.
FIETSER ONDER DEN TRAM.
Een 14-jarige jongen kwam Vrijdagavond
op de fiets uit de richting Heemstede, Haar
lem binnen, en reed langs de Dreef naar de
Paviljoenslaan. Hij wilde den weg oversteken
naar de Hazepaterslaan. Er kwam een tram
van Heemstede, die hij liet passeeren, maar
hij zag niet, dat er uit de richting Haarlem
ook een tram naderde. Hij werd door deze
in de flank aangereden en enkele meters mee-
gesleurd.
Om den jongen te kunnen bevrijden moest
de tram worden opgevijzeld. De fiets was
totaal vernield. De jongen werd met een zwa
re hersenschudding naar het Diaconessenhuis
overgebracht. Zijn toestand is zeer zorgelijk.
Twee jongens van 16 en 17 jaar zijn te
Haaksbergen gearresteerd. Zij worden ver-
dacht zich schuldig te hebben gemaakt aan
diefstal, gepleegd te Enschede en omstreken.
Uit een villa hebben zij een hoeveelheid fruit,
haring en bussen appelmoes gestolen.
Samen met twee andere jongens van hun
leeftijd hebben zij te Enschede een rijwiel
gestolen.
HET ONGELUK VAN DE JU 90.
Over het ongeluk, dat op 7 Februari bij
Neurenberg aan de Ju 90 is overkomen,
schrijft de correspondent te Berlijn aan de
N. R. Crt., de volgende interessante bijzon-
derheden.
De firma Junkers voor zoover ons bekend
als eenige firma op dat gebied beschikt
over proeftoestellen, welke in de vleugels van
vliegtuigen kunnen worden gemonteerd en
deze in een trilling br-engen overeenkomend
met die, waarin deze vleugels bij het uitvoe-
ren van duikvluchten soms kunnen geraken,
tengevolge van de alsdan achter de vleugels
ontstaande luchtwoelingen. Deze toestellen
worden door den vlieger van zijn zitplaats
uit electrisch in werking en buiten werking
gesteld.
In de dagen voorafgaande aan 7 Februari,
had men met de Ju 90 onderscheiden geslaag-
de duikvluchten uitgevoerd en daarbij (bij
werkende oscilleertoestellen in de vleugels)
duikvluchten van 475 kilometer per uur be-
reikt. Toen men op 7 Februari opnieuw zulk
een duikvlucht ondernam, bleek de inrichting
waardoor bovengenoemde trillingverwekkende
toestellen buiten werking gesteld kunnen wor
den, niet te functionneeren.
Toen de snelheid middelerwijl boven de
vijfhiondertd kilometer per uur was ge-
stegen en de trillingstoestellen maar steeds
bleven werken, begreep de piloot, de heer
Kinderman, dat een vleugelbreuk onvermijde-
lijk zou wezen en hij sprong met zijn para
chute af. De boordmonteur volgde dit voor-
beeld. De ingenieur eehter, die controle op de
proeven uitoefende, de heer Hanemann, heeft
wel getracht dit voorbeeld te volgen maar dit
gelukte hem niet. Misschien is de parachute
blijven haken, misschien is hij bekneld geraakt
en had intusschen de vleugelbreuk reeds plaats
gevonden. In alle geval ging zijn parachute
niet tijdig open en hij heeft het leven ver
loren.
Het is duidelijk, dat dit ongeluk het gevolg
is geweest van een noodlottige ingetreden on-
mogelijkheid een zeer bijzonder toelangrijk
apparaat buiten werking te stellen en dus
moet worden beschouwd buiten verband met
de betrouwbaarheid van het toestel Ju 90 als
verkeersvliegtuig, waarmede natuurlijk in de
gewone civiele practijk nimmer zulke duik
vluchten, in het bijzonder niet met kunst-
matig in trilling gebrachte vleugels, in aan-
merking kunnen komen.
WEER EEN SPOORWEGAANSLAG.
Niet ver van de plaats, waar Dinsdagavond
een aanslag is gepleegd op den sneltrein
AmsterdamParijs is Donderdagavond door
tot dusver onbekend gebleven personen een
dergelijken wandaad gepleegd; ditmaal hadden
zij het gemunt op de buurttram Bergen—
Charleroi. Tusschen de sporen was een stuk
rail rechtop in den grond geplant met het ge
volg, dat de tram, die aldaar een snelheid
heeft van ongeveer 70 kilometer per uur, een
geweldigen schok kreeg, uit de rails sprong,
doch gelukkig niet kantelde. Enkele perso
nen liepen kneuzingen op, maar niemand werd
emstig gewomd.
TWINTIG JAAR LATER
In een dezer dagen ontdekte ondergrond-
sche munitiebergplaats te Adinfert, op onge
veer vijftien kilometer van Atrecht, dat lan-
gen tijd tijdens den wereldoorlog in de vuur-
linie lag, is een hoeveelheid van twintig ton
Duitsche gasbommen en granaten aange-
troffen.
De bergplaats is ontdekt door een grond-
verzakking, die eenigen tijd geleden plaats
had, als gevolg van het instorten van een
onderaardsche gang. Men legde de gang
bloot en vond aan het einde de munitieberg
plaats, die geheel gevuld was met gassen,
zoodat de mannen, die met het graafwerk
bezig waren geweest, zich haastig uit de voe
ten moesten maken, wilden zij niet bedwelmd
worden.
De militaire autoriteiten hebben daarop de
berging van den munitievoorraad op zich ge
nomen en tot nu toe tien ton in veiligheid ge-
bracht. Met de rest is men nog bezig.
EEN MOOIE KOOP.
iBen chauffeur van een warenhuis te Boeda-
pest heeft aldaar op een verkooping van de
centrale bank van leenimg voor 8 pengo een
viool gekocht. Toen hij zijn koop thuis eens
goed ibekeek, zag hij in de viool een heel oud
papier gekleefld zitten, wat bij hem de vraag
deed rijzen of het instrument soms oudheid-
kumdige waarde zou helblben. Hij ging dus met
zijn viool naar de academie voor muziek. Men
liet iKim daar een tijdlang wachten en toen
verschenen er twee heeren, die zich legitimeer-
den als reehercheurs en een ondenzoek instel-
den naar de herkomst van de viool. Toen
bleek, dat de man het instrument inderdaad
op volfcomen normale manier op de verkooping
van de bank van leening had gekocht, deelde
men hem mee, dat hij vtoor 8 penigo een
Stradivarius had gekocht, waarvan de waarde
op 20.000 pengo werd geschat. Hij kreeg zijn
koop terug, doch moest een verklaring teeke-
nen dat hij het instrument het eerste jaar niet
aan een derden zou verkoopen.
EEN OUD WETSARTIKEL.
Een na vijftien dienstjaren ontslagen em-
ployd van een fabriek, waar de adbeiders ge-
dwongen waren in de cantine een maaltijd te
koopen, die d£in op hun loon van die week ge-
•kort werd, heeft tegen de firma een vorder-
ring ingediend van 397 pond en enkele stui-
vers, zrjnde het bedrag dat hij in die 15 jaar
voor dien maaltijd had betaald, venmeerderd
met siamengestelden interest k 4 pet. De advo-
caat van eischer berigp izich op de Truck act
van 1831, waarlbij het ver bod en was aan ar-
beiders loon uit te toetalen in anderen vorm
dan de munt van het land. De advocaat van
de falbriek toetoogde, dat eischer geen aribeider
in den zin der wet was geweest, omdat zijn
vioorniaamste werk in sorteeren en controlee-
ren had' toestaan, maar de rechter heeft de
vordering toegewezen, op grond, dat uit het
door den eischer in die jaren genoten salaris
van nog geen 150 pond duidelijk bleek dat hij
met de door de wet bedoelde categorie van
handarlbeiders gelijk te stellen was.
ROOFOVERVAL IN MEXICO.
Een rooverslbende, welke dertig man sterk
was, heeft een transport van loomgelden van
een mijnlbouwimaatsichappij, dichttoij de grens
tusschen Mexico en de Vereenigde Staten,
overvallen. Er ontiwikkelde zich een vuurge-
vedht, iwaartoij dtie begeleiders van het trans
port gedood werden. De bandieten konden on
geveer 40.000 pesos touit maken en wisten
daarna te ontkomen.
De visschers aan de Dalmatische kust, o.m.
in de dorpjes Krapanj en Slarin, verheugen
zicb in een tijdelijke welvaart, die zij grooten-
deels danken aan den angst van de iwereld voor
gasaanvallen. De visschers die over geheel
Daimatie bekend staan om husn diepzeeduiken,
toepalen zich tot het naar iboven ibrengen van
sponzen, een moeilijk en gevaarlijk werk.
Lange jaren heeft hun bedrijf nagenoeg stil-
gelegen door de felle concurrentie van rulbtoer-
sponzen, welke het hun bijna onmiogelijk
maakte de natuursponzen te verkoopen.
Thans eehter, nu over de geheele wereld be-
sohermende maatregelen tegen gasaanvallen
wodden genomen, zijn deze sponzen drinigend
noodig bij de venvaardiging van gasmaskers.
Uit versch'illenlde landen zijn agenten naar
Krapanj en Slarin gekomen om groote orders
te plaatsen.
In 1937 werden meer dan 100.000 sponzen
dioor duikers naar de oippenvlakte geibracht en
verkocht en het ziet er naar uit, dat de on-
verwachte welvaart der visschers voorloopig
zal aanhouden.
HET VERONGELUKTE FRANSCHE
WATERVLIEGTUIG.
De Parijsche luchtvaart-medewerker der N.
R. Crt., meldt nader:
Nadere bijzonderheden aangaande het tra-
gische ongeluk van een Fransch watervlieg-
tuig bij Marignan duiden er op, dat de mist
er de oorzaak van is geweest. Het water-
vliegtuig, een Liore-et-Olivier 24-2, getrokken
door vier Gnome K. 7 motoren, onderhield met
andere gelijksoortige constructies den dage-
lijkschen passagiers- en postdienst op de lijn
Marseille-Ajaccio-Tunis. Woensdagmorgen, als
iederen dag, werd, nadat er tot algeheele
tevredenheid geproefdraaid was, het vertrek-
sein gegeven. Het was ruim 7 uur en er hing
een dichte nevel boven het water. Al spoedig
had het toestel, dat door Pierre Burello werd
bestuurd, een snelheid van 90 K.M.-uur.
Aan boord hadden veertien personen plaats
genomen, onder wie negen" passagiers en vijf
leden van de bemanning. Alvorens los te
komen, was de vliegboot, een van de modern-
ste op de Fransche lijnen, eenigszins naar
rechts uit den normalen koers gegleden. Plot
seling hoorden de personen op den wal een
hevigen slag, gevolgd door luid gekraak, ter-
wijl ze in de verte, door den mist heen, de
vlammen uit het toestel zagen slaan. Er was
geen twijfel meer mogelijk, de zware machine
was tegen een pier in constructie gevlogen.
Onmiddellijk werd hulp verleend, doch te laat
om alle inzittenden te redden. Terwijl uit den
neus van de machine de vlammen om zich
heen sloegen, bevond zich het toestel reeds
in zinkenden toestand. Dank zij de tegenwoor-
digheid van geest van den barman Joubert,
konden zes personen worden gered. Onder
hep bevond zich de vlieger Parizot, diejdjdelijk
op de lijn was gedetacheerd, de steward voor-
noemd en vier passagiers. De acht andere
inzittenden kwamen om het leven en hun stof-
felijke overschotten konden eerst laat in den
middag geborgen worden. Het eerste onder
zoek heeft uitgemaakt dat het ongeluk noch
aan het materiaal, noch aan den vlieger ge-
weten kan worden, maar uitsluitend moet
worden toegeschreven aan den mist en het
feit, dat Burello niet voldoende op de hoogte
was van de nieuwe werken, welke er op het
Etang de Berre worden uitgevoerd, terwijl hij
anderzijds geen vrij uitzicht had.
In Pierre Burello verliest Frankrijk een van
zijn oudste, m-eest-beproefde en vereerdste lijn-
vliegers, een piloot, die een zeer vereerenden
staat van dienst heeft en reeds 20 jaren erva-
ring als verkeersvlieger. Na in den oorlog te
hebbep uitgeblonken, was hij een der eersten,
die zich aan de verkeersvliegerij wijdde. Hij
werd toen aangesteld als chef-vlieger in Fin
land, waarna hij als zoodanig in dienst trad
van de „Compagnie France-Roumanie", waar-
voor hij de lijn ParijsBoekarest opende.
Gedurende niet minder dan vijftien jaren vloog
Burello op deze lijn. Meermalen had hij de
gelegenheid zijn kunde en tegenwoordigheid
van geest te bewijzen, door passagiers en be
manning uit de meest netelige positie te red
den. Zoo slaagde hij er eenmaal in, een bran-
dend vliegtuig, ondanks de omstandigbeid, dat
de vlammen hem reeds bereikt hadden, feilloos
op den grond te zetten, waarna hij de passa
giers wist te bevrijden. Geen der inzittenden
liep toen eenige verwonding op, behalve hij-
zelf. Burello, die door zijn kameraden op de
handen gedragen werd, zoo eenvoudig en be-
scheiden was hij, had reeds ruim 11.000 vlieg-
uren en als vlieger bijna twee millioen K.M.
afgelegd. Hij was een der eerste Fransche
lucht-millionairs. Sedert korten tijd vloog hij
voor Air France tusschen Tunis en Marseille.
Hij was reserve-officier en drager van het
officierskruis van het Legioen van Eer, de
militaire medaille en het oorlogskruis. Hij
was bijna 44 jaar oud.
Met hem kwamen om het leven de marco-
nist Maury, sedert 1928 in dienst, met 6200
vlieguren, eveneens een lucht-millionnair en de
werktuigkundige Le Stradie, sedert 1925 in
dienst, totaal 5000 vlieguren.
Matige tot krachtige, later afnemende
Noordoosten tot Oosten wind. Afnemende be-
wolking, weinig of geen neerslag. Lichte vorst
des nachts, over dag temperatuur om het
vriespunt.
AFKONDIGING GROND WETS WIJZIGING.
DEN HAAG. Heden isuitgegeven Staats-
blad no. 180, bevattende de publicatie van 11
Februari 1938, betreffende de plechtige afkon-
diging van de vastgestelde veranderingen in
de Grondwet. Deze luidt als voigt:
Wij Wilhelmina, bij de^ratie Gods, Koningin
der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau,
enz. enz. enz., aan alien die deze Wet zullen
zien of hooren lezen:
overwegende, dat bij 6 wetten van 19 Jan.
1938, op de voorgeschreven wijze o.a. in de
Grondwet zijn vastgesteld wijzigingen betref
fende het inkomen der Kroon, de schadeloos-
stelling en pensioenregeling van de leden van
de Tweede Kamer, het openen van de moge-
lijkheid ministers te benoemen, niet toelast met
de leiding van een ministerieel departement,
het kiesrecht, het openen van de mogelijkheid
openbare lichamen voor beroep en bedrijf in te
stellen, het overgangsrecht dat ingevolge art.
199 van de Grondwet, de vastgestelde ver
anderingen plechtig moeten worden afgekon-
digd en bij de Grondwet gevoegd, de wetten
worden geplaatst in het Staatsblad van het
Koninkrijik der Nederlanden, in het Staatsblad
van Nederlandsch-Indie, het Gouvernements-
blad van Suriname en het Publiciteitsblad van
Curasao, welke worden uitgegeven 22 Februari
1938 f
deze wetten worden in Nederland afgelezen
in iedere gemeente van de pui of voor de deur
van het buis der gemeente, in Nederlandscifc-
Indie van het paleis van den Gouverneur-
Generaal te Batavia, in Suriname en in
Curasao van het paleis van den Gouvemeur,
in plechtige zitting van den Hoogen Raad der
Nederlanden, in elike der Gerechtshoven en der
Arrondissementsrechtbanken.
Soestdijk, 11 Februari 1938.
(get.) WILHELMINA.
De wet is voorts gecontrasigneerd door alle
Ministers.
De afkondiging in Nederland zal plaats
hebben des namiddags half drie uur.
DE GEZONDHEIDSTOESTAND VAN
DE I'RINSESSKN.
SOESTDIJK. Dr. De Groot deelt mede, dat
het met den gezondheidstoestand van H.H.
K.K. H.H. Prinses Juliana en Prinses Beatrix
in alle opzichten uitstekend blijft gaan en dat
Prinses Juliana Zondag voor het eerst het bed
heeft verlaten.
DIPLOMATIEKE BETREKKINGEN VAN
NEDERLAND EN ITALIE.
DEN HAAG. De Regeeringspersdienst
meldt: Naar wij vernemen, zal weldra uit-
voering worden gegeven aan het voornemen
der Regeering, de diplomatieke betrekkingen
van ons land met Italie te regulariseeren. De
geloofsbrieven van Hr. Ms. benoemd gezant
Dr. Hubrecht, tevoren als zoodanig werkzaam
te Boekarest, zijn gereed gemaakt volgens
den nieuwen tijd. Vermoedelijk zal hij in de
tweede helft der loopende maand naar Rome
vertrekken.
Het A.N.P. teekent hierbij aan: Uit boven-
staande mededeeling blijkt, zoo werd ons te
bevoegder plaatse bevestigd, dat het in de
bedoeling ligt, de geloofsbrieven te richten
aan Z. M. den Koning van Italie, Keizer van
Ethiopie.
GEVAARLIJKE KOLENDAMP.
BAARN. In de Ned. Herv. kerk ondervon-
den gisteren tijdens den kerkdienst een aantal
bezoekers last van kolendamp. Het schijnt
dat die damp werd verwekt door het niet
trekken van een schoorsteen. 8 personen wer
den onwel en moesten het gebouw verlaten.
De 20-jarige G. geraakte bewusteloos en
moest per auto huiswaarts worden gebracht.
G. heeft gisteren van den kolendamp geen
verdere nadeelen ondervonden.
MOTORRIJDER VERONGELUKT.
BAKEL. Vrijdagavond is de 25-jarige kor-
poraal der militaire politietroepen J. Eeman,
die te Haps was gestationneerd, onder de ge
meente Bakel met zijn motorrijwiel tegen een
boom gebotst, waardoor hij een zware hersen
schudding bekwam. Zondagmorgen is hij in
het ziekenhuis overleden.
EEN WERVELSTORM.
TIEL. In deze omgeving is Zaterdag door
storm en hagelslag veel schade toegeb'racht,
voor al door een wervelwind, gepaard met
hagelslag, die des namiddags tegen half 2
kwam opzetten. Boven het dorp Kerk-
Avezaath vertoonde zich toen plotseling een
groote trechter, die zich met groote snelheid
in de richting van de Waal voortbewoog. Een
groote golfijzeren landbouwschuur van een
bekend buiten aldaar, werd geheel tegen den
grond geduwd. Het zich daarin bevindende
vee, kon nog bijtijds uit zijn benarde positie
worden bevrijd. Een boerenknecht die op het
erf liep werd door den wind opgenomen en 10
M. verder neergeworpen. De hoos trok ook
door 2 boomgaarden waarvan de een dusdanig
werd vernield, dat deze naar schatting niet
meer productief is. De schade wordt op f 3000
geschat.
WEVERIJ DOOR BRAND VERWOEST.
BREDA. iZondagochtend heeft een felle
brand de weverij van de N.V. Textielfabriek
v/h J. Verest te Breda, geheel verwoest. Het
bedrijf kan voorloopig niet worden voortgezet.
De schade is zeer aanzienlijk, doch wordt door
verzefcering gedekt.
STORM OP DE KUST.
DUINKERKEN. De storm, die reeds twee
dagen in Het Kanaal en op de Noordze^ heeft
gev/oed, is gisteren in kracht toegenomen en
bereikte te Duinkerken de snelheid van een
cycloon. Gedurende 24 uur konden de schepen
de haven noch binnen- noch •iiitloopen. Men
vreest, dat het oude havenhoofd zal worden
weggeslagen. Ook op het strand is groote
schade aangericht.
TER NEUZEN.
(Nadruk verboden.)
iHuwelijks-vo'ltrekkingen. 10 Febr. Daniel
Aloisius van Hecke, oud 29 j., jm. en Cornelia
Maatje Riemenis, oud 31 j., jd. Jan de Putter
(van Hoek), oud 26 j., jm. en Janneke Fran-
cina Kielman, oud 29 j., jd. Comelis Jonge-
pier, oud 24 j., jm. en Maria Louisa Bogaart,
ouid19 j., j-d. Jan Cornelia Dekker (van
H-oek), oud 38 j., jm. en Oatharina Adriana
Dieleman, oud 33 j., jd.
Geboorten. 4 Fetor. Willem Jan, z. van
Anthonie Aldriaan Leenhouts en van Jacotoa
Maria Bosdijk. 9 Felbr. Adriaan en Marinus,
zoon's van Jacoto Scheele en van Geertruida
van Kerkvoort. 10 Febr. Marinus, z. van
Marius de Braal en van Elisabeth Adirana
Sianons.
Ov'erlijden. 4 Felbr. "Pieter Haak, oud 74 j.,
echtg. van Vrouwtje van Aalist. 8 Febr.
Aiibertus Dominicus Franciscus van Mosse-
velide, oud 34 j., echtg. van Celina Philomena
Baert.
TER NEUZEN.
In de afgeloopen week hebben zich in deze
gemeente gevestigd:
M. L. van de Lavoir, dienstbode, Axelsche-
straat 58, van Vogelwaarde.
J. van Kerkvoort, sluisknecht, Westkolk-
straat 7, van Wemeldiinge.
A. C. Deijkersvan Well, zonder, Stations-
weg 53, van Eindhoven.
C. Bakker, diemsttoode, P 174, van Hoek.
Vertrokken
E. M. van Doeselaar, zonder, Spoorstraat 16,
naar WestJdorpe.
M. C. Mellegers, verpleegster, Bmmalaan 1,
naar Dordrecht.
E. C. de Putter, zonder, De Jongestraat 5,
naar Jiohanneslburg (Unie v. Zudd-Afrika)
J. F. de Putter-Kieliman, zonder, Kanaal-
weg 10, naar Hoek.
M. de Witte, dienstbode, Dijkstraat 2, naar
Selszaete (B.).
C. A. Dekker-Dieleman, zonder, Schoolweg
23, naar Hoek.
M. Links, hulp i. d. huishouding, Scihelde-
kade 28, naar Amhem.
16 en 17 Februari.
TER NEUZEN. Slagers,-vaktentoonstelling
in het Concert- en Bioscoopgebouw.
22 Ftlbrudri.
HOEK. Veiling huis en erf en een schuur-
tje met erf. Notaris Having.
24 Februari.
TER NEUZEN. VergaJdering van aanideel-
houders der N.V. Automobiel- en Rijwielhandel
v/h Mannaert-Geers ten kantore der Coop.
Boerenleenlbank.
25 Februari.
TER NEUZEN. Uitvoering door de Qhr.
Gynnnastiekvereeniging E.M.M. in het Oon-
certgelbouw. ;i!J®
Rotterdam, 14 Februari 1938.
VEEMARKT.
Aangevoerd 2184 dieren; 545 vette runde-
ren, 218 vette kalveren, 13 nuchtere kalveren,
763 schapen en lammeren, 645 varkens.
De noteering (was als voigt:
Vette koeien le kw. 0,75, 2e kw. 0,65, 3e
kw. 0,50/0,54; vette ossen le kw. 0,70,
-2e kw. 0,64, 3e kw. 0,500,54; vette kal
veren le kw. f 1,25, 2e kw. 1,10, 3e kw.
J 0,750,80; varkens (levend gewicht) le
kw. 0,59, 2e kw. 0,58, 3e kw. 0,57
schapen le kw. f 0,55, 2e kw. 0,50, 3e kw.
0,45, per stuk 30, 26, 23lammeren le
kw. f 0,65, 2e kw. f 0,60, 3e kw. 0,55, per
stuk 22, 19, f 16.
De aanvoer van vette koeien en ossen was
gelijk aan die der vorige week, de handel was
kalm, de prijzen voor eerste kwaliteit iets
stijver, doch overigens onveranderd. lets min
der was de aanvoer van vette kalveren, de
handel eehter redelijk, en de prijzen iets duur-
der. Schapen en lammeren waren iets korter
aangevoerd, voor schapen waren de prijzen
iets lager. Enkele werden voor export ver
kocht. Varkens waren ruimer aangevoerd,
de handel was eehter matig en de prijzen iets
lager.
AARDAPPELEN.
Brielsche Eigenheimers 2,202,40; Z.
Eigehheimers 2f 2,25; Zeeuwsche Bonte
f 2,803,10; Zeeuwsche Blauwe f 22,20;
Zeeuwsche Drielingen f 1,50f 1,80; Bonte en
Blauwe Poters 1,601,80; Bevelanders 2
2,20, alles per H.L.; Westlandsche zand 4
cent per K.G.
Met matigen aanvoer, was de handel kalm.
VLAS.
Aangevoerd: 16.500 K.G. Blauw, schoon
0,05f 0,75; 3000 K.G. Groningsch /0,63—
0,72; 7400 K.G. Hollandsch Geel 0,65—
f 0,75; 1800 K.G. Dauwroot 0,53—/ 0,59.*
Het aangevoerde werd bijna geheel ver
kocht, de vraag was matig, de handel traag.
Beste kwaliteiten waren prijshoudend, doch de
mindere verlaten.
Voor Ter1 Neuzen: 13 Febr. Noorsch s.s.
NORMANDIA, 646, stukg., Gothenburg.
Voor Sluiskil: 12 Febr. Duitsch s.s. SYLS,
478, ledig, Boulogne.
Voor Sas van Gent: 12 Febr. Noorsch s.s.
OEMPO, 339, ledig, Londen.
13 Febr. Noorsch s.s. HENNY, 336, ledig,
Antwerpen.
Van Selzaete: 11 Febr. Nederl. s.s. MIDS-
LAND, 608, ledig, New-Cats tie.
Van Rienven: 11 Febr. Noorsch s.s. EINAR
JARL, 1091, pyriet, Odda.
13 Febr. Russ. s.s. ANDRI MARTI, 1351,
ledig, Antwerpen.
Van GentTer Neuzen: 13 Febr. Eng. s.s.
PE3REGRINE, 470, stukg., Londen.
Voor Gent: 11 Febr. Nederl. m.s. RAKET,
236, klei, Par; Duitsch s.s. HILDE, 851, ledig,
Antwerpen; Eng. s.s. TRENTWOOD, 369, led.,
Londen; Eng. s.s. DONA ISABEL, 290, ledig,
Londen; Eng. s.s. PLAWISWORTH, 802, led.,
Londen; Eng. s.s. RUDMORE, 573, pekkolen,
Goole; Eng. s.s. DENNIS ROSE, 946, kolen,
Swansea.
12 Febr. Nederl. m.s. TWENTE, 135, pek,
Londen; Eng. s.s. TEESWOOD, 446, ijzer-
slakken, Immingham; Noorsch s.s. FRODE,
360, pekkolen, Goole; Eng. s.s. HEWORTH,
1682, kolen, New-Castle.
13 Febr. Fransch s.s. ARACAZ, 2719, ben
zine, Antwerpen; Noorsch s.s. RIMAC, 460,
ledig, Londen; Zweedsch s.s. FORSHULT, 337,
ledig, Antwerpen; Eng. s.s. HODDER, 421,
stukg., Goole.
Van Gent: 11 Febr. Eng. s.s. CHARL-
WOOD, 600, ijzer, Swansea; Eng. s.s. TRIN-
GA, 972, stukg., Belfast; Noorsch s.s. HER-
FINN, 483, ijzer, Boness; Duitsch s.s. LAND-
SEIE, 522, fosfaat, Kolberg; Lelt. s.s. KAN-
DAVA, 1170, ledig, Emden; Eng. s.s. BROOM-
LANDS, 284, (jzer, New-Castle.
12 Febr. Eng. s.s. DOTTEREL, 580, stukg.,
Manchester; Eng. s.s. LAVEROCK, 564, ijzer,
Londen; Noorsch s.s. ERLING LINDOE, 756.
ijzer, Newport.
13 Febr. Eng. s.s. TRENTWOOD, 369, ijzer,
Middlesbrough; Zweedsch s.s. SKARABORG,
489, ijzer, Kopenhagen; Belg. s.s. CLARA, 481,
hout, Goole; Noorsch s.s. RUDOLF, 541, ledig,
MethilRuss. s.s. VETLUGA, 1176, ijzer,
Moermansk; Nederl. m.s. TWENTE, 135, led.,
Antwerpen; Eng. s.s. BARON DUNMORE,
2363, ledig, Antwerpen; Eng. s.s. DONA
ISABEL, 290, ijzer, Londen; Grieksch s.s.
THETIS A., 2653, ledig, Huelva.