Tandarts FIJN VAN DRAM
KALENDER JAbUBO
Snij worst
KIPEIEREN
BANKETBAKKERIJ DE JONGE
Humoristische IAPDD0
Laatste Berichten
Advertentien
De vertichting der personen-automobielen na
1 Januari 1938.
WEER VER WACHTIN G.
SCHEEPVAARTBEWEGING.
houdt Zaterdag 8 Januari
geen spreekuur.
Bond van Melkveehouders
Ter Neuzen e.o.
Voor Uw spijsvertering.
Eendeieren Neen S
alleen
worden steeds in onze Bakkerij
gebruikt.
Wij verwerken absoluut geen
minderwaardige grondstoffen
en U kuntdan ook met't volste
vertrouwen Uw lekkernijen
blijven genieten, indien U bij
ONS koopt.
Onze naam staat U hiervoor
borg.
Noordstraat 80 Telefoon 280
2V2 ons voor 19 cent
Fa E. A. IJsebaert
Uw Slager
V
Fa P. J. VAN DE SANDE,
Hi
biimengedragen, waar zij door Dr. Thuis uit
Tiruiten verbonden werden.
iDe brandweer arriveerde ©erst na een half
uur ter plaatse, doch zonder brandspuit. De
auto met motorspuit bleek omnogelijk tegen
den door ijs en sneeuw spiegelgladden d'ijk te
kunnen ©prrjden en bleef halverwege steken.
Eenige pogingen werden nog gedaan om het
voertuig in beweging te krrjgen, maar telkens
gl-eden auto en spuit weer naar beneden. In-
middels breidde het vuur zich steeds verder
uit en na ongeveer drie kwartier stond het
geheele schip in lichte laaie. Machteloos
moest men toezien, dat het geheel vernield
ward. De schade, die zeer aanzienlijk is,
Wordt door verzekering gedekt.
EEN ANGSTIGK K1I
Dank szij den moed en de tegenwoordig-
held van geest van den machinist zijn de in-
zitenden van een trein tusschen Temesvar
pn Boekarest op het nippertje aan een vreese-
lijk ongeluk ontkomen. Toen de trein in voile
snefheid voortreedkwam de stoker tijdens
het scheppen van kolen in den oven te dicht
ftjj het vuur, waardoor zijn kleeren vlam
vatten.
In' een minimum van tijd werd hij geheel
door vlammen omhuld. De machinist trachtte
hem te helpen, waarbij ook zijn kleeren in
brand geraakten. Terwijl de twee mapnen
tegen de vlammen voohten, raasde de trein
in steeds sneller vaart voort naar het eerst-
volgende station, Grajova, zonder dat de pas
sagiers eenig hesef hadden van het gevaar,
dat hun boven het hoofd hing. Nog juist op
tijd slaagde de machinist erin zijn trein tot
Stilstand te brengen, maar een oogenblik
later viel hij bewusteloos n-eer. Ernstig ge-
wond werd hij naar een ziekenhuis overge-
Tbracht. De stoker was reeds aan zijn brand-
womden bezweken.
JULIUS BAKMAT OVERLEDEN.
i Donderdagmorgen te omstreeks tien uur
is Julius Barmat in de strafgevangenis
St. Gilles te Vorst bij Brussal plotseling over-
leden.
Naar men weet had Barmat, schrijft het
Handelablad, reeds tijdens zijn overbrenging
van Amsterdam naar Brussel onmiddellijk na
aankomst op Belgisch grondgebied verklaard
dat hij ziek was en zioh physiek niet in staat
gevoelde de reis naar Brussel voort te zetten.
Men had dit echter als een praatje beschouwd
en de Antwerpsche politie-dokter die Barmat
onderzocht, verklaarde, dat er tegen voort-
zetting van de reis niet het minste bezwaar
'bestond. Ook te Brussel bleef de beer Bar-
mat er bij, dat hij ziek was. Hij weigerde o.a.
de gevangenis te verlaten om zich door den
rechter van instructie aan het eerste verhoor
te laten onderwerpen. En Dinsdag toen de
naadkamer moest beslissen over de verlen-
ging van zijn voorloopige hechtenis, verklaar
de de beer Barmat eveneens, zich niet naar
het paleis van justitie te kunnen begeven,
waarop d'e vice-president van de rechtbank
zich naar de strafgevangenis begaf. Het
schrjnt inderdaad dat Julius Barmat ernstig
ziek is geweest. Ook te Brussel immers werd
hij door de politiedokter onderzocht en deze
heeft bezwaar gemaakt tegen het vervoer van
den beer Barmat van de strafgevangenis naar
het Paleis van Justitie.
Van officieele zijde werd Donderdagmorgen
gemeld, dat de dood plotseling is ingetreden
als gevolg van een algemeene verlamming.
In verband met den toestand van den
pati&nt was meVrouw Barmat eenige dagen
geleden, verontrust door de berichten omtrent
het zaekteverloop, uit Amsterdam naar Brus
sel gekomen. En de rechterlijke autoriteiten
hadden haar toestemming gegeven haar man
aan zijn ziekbed te bezoeken. Julius Barmat
leed reeds sedert vele jaren aan een hart-
kwaal. Men zal zich herinneren, dat hij, inder-
tjjd te Berlijn wegens zijn hartlij'den uit de
voorloopige hechtenis werd ontslagen, nadat
men hem maandenlang in een kliniek door
den politiedokter had laten onderzoeken en
observeeren. In den loop der jaren is deze
kwaal geleidelijk verergerd, waartoe de ge-
toeurtenissen van de laatste jaren de ont-
hullingen oVer Barmat's relaties met de
Natlonale Bank van Belgie, de daarop gevolg-
de heftige perscampagne en ten slotte zijn
aanhoudinjg te Amsterdam en zijn overbren
ging naar Brussel natuurlijk wel het hare
zuilen hebben bijgedragen. De politiedokter
te Brussel had den patient reeds hij herhaling
injecties moeten toedienen om de werkzaam-
heid van het hart te stimuleeren, maar de
heer Barmat werd steeds z'vakk-er. Zoodat
men besloot een hartspecialist te raadplegen.
Deze, de bekende Brusselsche professor Ver-
vaecke, heeft den patient Donderdagmorgen
vroeg nauwgezet onderzocht en kwam tot de
eonclusie, dat ,zijn toestand inderdaad ernstig
was, doch dat er geen onmiddellijk levens-
gevaar bestond. Dit Vverklaard ook het feit,
dat men het niet noodig heeft geoordeeld
mevrouw Barmat te waarschuwen. Zij toefde
niet aan het ziekbed van haar man, toen deze
een half uur na het vertrek van den profes
sor, plotseling den geest gaf
Het spreekt vanzelf, dat dit orfverwaehte
Sterfgeval aanleiding heeft gegeven tot tal
van geruchten. Men wil weten, ,dat de heer
Barmat door het innemen van een sterke
■dosis vergif een einde aan zijn leven zou
hebben gemaakt ten einde te ontkomen aan
de Jangdurige gevangenisstraf die hem hier
naar alle waarschijnlijkheid te wachten stond.
In verband met deze geruchten heeft het par-
Scet het stoffelijk overschot van den over-
iedene 'in. .beslag laten nemen en een lijk-
schouwing gelast.
Het is wel een merkwaardige co'incidentie,
dat de beide hoofdfiguren in de gerucht-
makende zaak van de Nationale Bank van
Belgie, de heeren Louis Franck en Julius Bar-
mat b inn en den tijd van den week door den
idood worden weggerukt. De openbare mee
ting hier te lande had verwaCht, dat Julius
Barmat tijdens het proces, dat eerlang zou
zijn begonnen met onthullingen over deze
zaak en vooral over zijn relaties met de lei-
■d-ende marinen van de National© Bank voor
den dag zou zijn gekomen ten einde zich te
verdedigeh tegen de aantijglngen, welke men
tot hem heeft gericht en tegen de pogingen
om alle schuld op hem te sbhuivem. Van deze
onthullingen "zal thans echter niets komen.
De morid van den heer Barmat is voor eeuwig
gesloten
DE KINDERVEKLAMMING IN VICTORIA.
De epidemie van kinderverlamming te Mel
bourne en in den staat Victoria duurt nog
Bteetls voort. Er zijn thans 1450 gevallen
geweest, waarvan 80 met doodelijken afloop.
De epidemie dringt steeds dieper in het land
door.
VERJKEERS VLIEGTUIG VERONGELUKT.
Dinsdagmiddag is het van Milaan komende
lijnvllegtuig Charles Haar" van de Luft
hansa, kort voor de landing op het vliegveld
Rhein-Main, te Frankfort aan den Main, neer-
gestort. Drie passagiers en de uit 3 personen
bestaande bemanning kwamen hierbij om het
leven..
iVermoed wordt, dat het ongeluk moet
worden geweten aan plotseling optredende
buitengewoon sterke ijsafzetting op belang-
rijke deelen van het vliegtuig, ten gevolge van
de hevige vorst.
De verongelukte passagiers zijn 2 Duit-
schers, Casewitz en Levi, en een Oostenrijker,
Vogel geheeten.
ENGELSCHE DIEVEGGE KKI.JG1
ZEVEN JA.VK.
Elsie Florence Carey, oud 27 jaar, leiidster
van een bende in'brekers, is te Aylesbury tot
drie jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens
inbraak. Van een vorige mi'sdaad bad zij nog
vier j'aar tegoed.
Elsie Carey was vroeger winkeljuffrouw in
Tufnell Park en zij was, volgens haar chef,
een zeer handige geslepen en gevaarlijke' die-
vegge, een gevanr voor de samenleving.
Met twee mannen was Elsie ervan beschuP
digd ingebroken te hebben in een winkel te
Slouglh, waar zij oostuums, Overjassen en
andere zaken tot een waarde van ruim hon-
derd pond hadden gestolen.
Elsie ging geregeld inbreken en trad meest-
al als leidster op van de bende. Zij was altijd
als man gekleed. Met haar werd veroordeeld
tot 12 maanden dwangarbeid de 24-jarige
slager Albert Ames, die in hetzelf.de buds als
Elsie Carey woonde: Hij knapte reeds 21
maanden dwangarbeid op voor een inbraak te
Oxford gepleegd.
Van rechtsvervolging werd ontslagen de
chauffeur Dover. Het was uitgekomen, dat
hij Elsie en Ames naar de plaats van het mis-
drijf had gereden, maar hij kon aannemelijk
maken, dat hij was uitgereden om Elsie les
in chauffeeren te geven. Hij moest ergens
wachten en haar vervolgens naar huis rijden.
Dover wist niet wie hem in dienst had ge-
nomen en ook wist hij niet, dat de inbraak
gepleegd was in den tijd, dat zijn opdracht-
geefster hem liet wachten.
DE HELSCHE MACHINE IN HET
GARE DE LYON.
De correspondent der N. R. Crt. te Parijs
telefoneert:
Omtrent de helsche machine in de bewaar-
plaats voor valiezen aan het station, waar de
treinen naar Lyon vertrekken, is nog niets
naders bekend. De om'slag van een weekblad
met een artikel over de cagoulards en een
poftret 'van generaal Duseigneur werd er bij
gevonden. Het werktuig doet denken aan die,
welke de afgeloopen maanden on'der anidere
op een vliegveld gevonden werden of tot ont-
ploffing kwamen, maar niets bewijst dat de-
zelfde het gemaakt heeft. Men weet nog
e/venmin met welke stof het geladen is, waar-
voor het diende of wie het valies afigege'ven
heeft. Het feit, dat het in de ruimte voor het
bewaren van goe deren afgegeven werd, laat
het vermoeden opkomen, dat de dader het niet
op het stationsgebouw had gemunt, want in
die localiteit kon het niet veel kwaad doen.
Wel was er brand uitgebroken, zon'der een
ontploffing te veroorzaken en het is niet uit-
gesloten, dat het vuur een grooten omvang
zou hebben aangenomen.
De Petit Parisien gelooft, dat de machine
bestemli was voor een vliegtuig, dat op .die
manier vernield had moeten worden, want zij
was van twee toestellen voorzien, die als
hoogtemeters worden aanigeduid. Maar in dit
geval is het evenmin duidelijk waarom de
dader het vliegtuig in de lucht wilde vemie-
tigen, want dan moet worden aangenomen,
dat de ontploffing zou zijn opgetreden, wan-
neer een bepaalde hoogte was bereikt.
TWAALF MOORHEN IN VIJF JAAR.
Een 57jarige weduwe, Marie Beckers, zucht,
volgens de News Chronicle, in de gevangenis
te Luik, onder de bezwar-en/de beschulaiging,
dat zij in een trjdsverloop van vijtf jaar, twaalf
moorden en drie mislukte pogingen tot moord
zou hebben bedreven. Inderdaad lijikt het bij
een dergelijke frequentie tijd, dat de justitie
ingrijpt.
Te meer, daar ,zij na den dood van haar
man en een pensionnaire door de politie in
verhoor is genomen. (Deze moorden zouden
n.l. de eerste in de respectabele serie geweest
zijn). Daar de zaak echter niet vervolgd is
heeft zij, aangemoedigd door dit suoces, een
sanatorium voor hejaarde menschen opgezet,
welks patienten, die haar geld geleend of bij
testament bescbikt baa'den, alien sitieitfen.
A1 de twaalf lijken zijn opgegraven en ver-
toonden bij onderzoek sporen van digitalis,
een vergif, dat voorkomt in het vingerhoeds-
kruid uit onze tuinen en dat toepassing vindt
bij de therapie van hartkwalen. En het was
dan ook uit deze laatste omstaadighei'd, dat
zij de aanwezigheid van tien flesohjes van
dit vergif in haar flat verklaarde.
Zij vond een dokter bereid bet tegen zes
andere, die verklaarden, dat de qnderzochte
lichamen door digitalis vergiftigd waren, op
te nemen.
Ook werden juweelen der vermoorden in
haar flat gevonden. Volgens haar verklaring
echter waren dit „bewijzen van dankibaar-
heid", die de patienten haar voor haar zorg-
zame verpleging hadden geschonken.
De rechter zoekt het motief in de omstan-
digheid, dat de weduwe een jongen minnaar
had, die erg veel geld aankon.
EEN BUITENKANSJE VOOR VISSCKERS.
Een merkwaardig verschrjnsel heeft zich
voorgedaan in de wateren ter reede van Istan-
boel en den Gouden Hoorn, die plotseling
overstroomd werden met ontzaglijke hoeveel-
beden visch van alle afmeting, afkomstig uit
den Bosporus. Duizenden inwoners van de
streek hadden hierdoor een buitenkansje, daar
de visch op gemakkelijke wijze kon worden
bemachtigd, en met emmera, manden en alles
wat ervoor in aanmerking kwam werden tien-
tallen kilo's visch huitgemaakt.
Het zonderlinge verschijnsel is, naar men
gelooft, een gevolg van de groote koude in de
Zwarte .Zee, die de dolfijnen naar de warmere
wateren der Middellandsche zee drijft. Andere
groote visschen, die zich door de dolfijnen
achtervolgd wanen, jagen op haar beurt de
kleinere visschen op, die in grooten get ale
naar den Gouden Hoorn trekken.
EEN MENSCHENLEVEN.
Twee meisjes van 20 en ,17 jaar zijn Dinsdag
te Newark tegenover New York aangehouden
wegens moord en .berooving van een bus-
chauffeur, veertien dagen geleden gepleegd.
Volgens de politie hebben de meisjes bekend,
datzij dien avonfd laat in een gestolen auto
den chauffeur hebben ingehaald en aangehou
den en door bedreiging met een oud geweer,
model '22, zijn wisselgeld ten bedrage van 2y2
dollar bebben gestolen. Toen de man zich te
weer wilde stellen tschot-en zij hem dood.
Er was niet de geringste achterdocht jegens
de meisjes ontstaan tot de .jongste, die voor-
waardelijk in vrijheid was gesteld van een
veroordeeling we>gens landlooperij, Dinsdag
tot den conlToieerenden inspecteur zeide: ,,Als
mijn vooruitzichten niet verbeteren zou ik wel
eens een openbare aanraniding kunnen pro-
beer en".
Mr. Z. schrijft in het Zeeuwsch Landbouwblaa.
Sinds 1 Januari 1938 geld en de volgende Bepalin-
gen Voor personen-automobielen, en onze leden
wordt aanbevolen zioh te overtuigen, dat hun auto's
aan deze voorschriften voldoen, daar zij anders de
kans loopen een proces-verbaal te krijgen.
Deze bepalingen zijn te vinden in het Motor- en
Rijwiel-reglement en de Motor- en Rijwielbeschik-
king.
Het is te hopen, dat dezie Voorschriften nu eens
eindelrjk zuilen hlijken voldoende te zijn en de auto-
mobilisten over een jaar weer niet op kosten
gejaagd worden door het voorschrijven van een
andere verliehting.
Art. 16 van voornoemd reglement bepaalt, dat
een motorrijtuig op meer dan twee wielen, dat zich
bij nacht op een weg bevindt, moet voorzien zijn
van:
I. ten minste twee lantaarns (koplichten) van
gelijke grootte en gelijke of nagenoeg gelijke ver-
lic,htingssterkte, die Voorwaarts een helder, geel of
belder wit licht uitstralen.
Vanaf 1 Januari 1938 moeten die lantaarns
a. waarvan de licbtbron geen grooter gebruik
heeft dan 6% watt en waarbij het lichtpunt zich
niet in het brandpunt van een optisch stelsel
bevindt, aangebracht zijn op gelijke hoogte en zoo-
danig, dat zij zich niet meer dan 40 cm binnen
waarts van den uitersten linker- en rechterzijkant
van het motorrijtuig bevinden;
b. waarvan de lichtbron een grooter verbruik
heeft dan 6Y2 watt of waarbij het lichtpunt zich wel
in het brandpunt van een optisch stelsel bevindt,
aangebracht zijn op gelijke hoogte, ten minste
60 cm en ten hoogste 1.20 m boven het wegdek, en
zoodanig, dat de afstand tusschen beide lantaarns
niet minder bedraagt dan de helft van den afstand
tusschen de middens der beide Voorbanden.
Verder bepaalt art. 16, dat een motorrijtuig op
meer dan twee wielen, dat zich bij nacht op een weg
bevindt vanaf 1 Janqari 1938, behalve de voomoem-
de koplichten, bdvendien Voorzien moet zijn van
twee lantaarns (stadslichten) van gqlijke grootte en
gelijke of nagenoeg gelijke lichtsterkte, die voor
waarts een helder wit licht uitstralen en zijn aan
gebracht op gelijke hoogte en niet verder binnen-
waarts van de uiterste linker- en rechterzijde van
het motorrijtuig geplaatst mogen zijn dan op een
afstand, door den Minister te bepalen en welke
afstand bepaald is op 40 cm,
Deze laatste bepaling geldt niet, voor zoover de
onder a. bedoelde lantaarns zijn aangebracht niet
meer da.n 40 cm binnenwaarts van de uiterste
zrjk'ant van het motorrijtuig.
In gelwone woorden komt dit alles liierop neer.
Zijn de koplichten van een auto zoodanig
geplaatst, dat zij niet meer dan 40 cm binnenwaarts
staan, gerekend van de uiterste kant van het spat-
bord, en bovendien meer dan 60 cm boven en ten
hoogste 1.20 m boven het wegdek, terwijl tusschen
die beide lantaarns een afstand is, niet kleiner dan
de helft van den afstrand tusschen de voorwielen,
gemeten van het midden van het loopvlak van de
voorbanden, dan mogen in deze lampen, zoowel het
groote licht als het stadslicht geplaatst zijn.
Staan eepter de koplampen meer dan 40 cm
binnenwaairts van de uiterste punt van het motor
rijtuig, dan moeten stadslichten aangebracht wor
den, die niet meer dan 40 cm binnenwaarts mogen
staan.
De koplampen moeten echter altijd aan het voor-
schrift voldoen, dat zij niet minder van elkaar
staan dan de helft van den afstand tusschen de
beide voorwielen.
De bedoelirtg van deze voorschriften is duidelijk
en wel deze: de andere weggebruikers moeten de
breeate van de automobiel 's avonds en 's nachts
kunnen ,zien.
Gevolg is dus, dat de automobiel, die zijn stads
lichten niet in zijn koplampen mag hebben en jlus
afzonderlijke stadslichten heeft moeten aanbrenfen,
deze stadslichten tegelijk met zijn groote lichten
moet laten branden, als hij hij donker rijdt.
Hieraan mogen chauffeurs, ook van vrachtauto's,
wel denken.
Deze voorschriften moeten nauwkeurig opgevolgd
worden, want het is ten strengste verboden eenige
verwarring sticbtende .verliehting te voeren.
n. Thans de achterlichten.
Een automobiel moet aan de achterzijde een of
twee achterlichten hebben, van geljjke grootte en
lichtsterkte, achterwaarts een rood licht uitstralend
duidelijk zichtbaar, en vanaf 1 Januari 1938 mag
dit achterlicht. niet hooger zijn dan 1.25 m boven
het wegdek en moet zoodanig geplaatst zijn, dat het
zich niet meer dan 40 cm binnenwaarts van de
niler.ste linkerzijde van het voertuig.
Zijn er twee roode achterlichten, dan moeten deze
op gelijke hoogte aangebracht zijn en niet hooger
dan 1.25 meter boven wegdek en mogen niet meer
dan 40 centimeter binnenwaarts geplaatst worden
vanaf de linker- en rech'terbuitenkant van de auto
mobiel.
Gevolg van al deze bepalingen* is, dat de stads-
lichten afzonderlijk moeten kunnen branden, want
op sommigo wegen geldt het voorschrift, dat niet
met groot licht, zelfs niet gedimd gereden mag
worden, doch alleen met stadslicht; dit wordt dan
aangegeven door een bord, waarop staat „stads-
licht".
Dit zijn wegen met neon- of andere verliehting,
zooals b.v. de weg AmsterdamHaarlem.
In bebouwde kommen mag geen verblindende
verliehting gevoerd worden, dus daar moet men of
met stadslicht of met gedimd groot licht rijden.
De automobielrijders mogen dus wel opletten,
dat hunne lantaarns goed staan, want dimmen
zij, en is de verliehting nog verblindend, dan zijn zij
strafbaar. Dit was vroeger ©ok reeds het geval,
doch er werd blijkbaar niet op gelet, ofschoon het
zeer ^vaarlijk is.
De automobilisten mogen, indien hunne groote
lichten den weg voor hen niet over een afstand van
minstens 100 meter goed verlichten, niet harder
rijden dan 40 km. Ook hieraan mogen automobilis
ten wel denken bij mist en overigens, sleebt zicht.
Werd dit algemeen gedaan, dan zou een automo-
bilist ook niet tegen onverlichte voorwerpen op
den weg rijden.
In verband met bovenstaande bepalingen omtrent
verliehting moet ik er dus nog eens op wijzen, dat
die motorrijtuigen, die afzonderlijke stadslichten
moeten hebben, verplicht zijn deze ook steeds bij
rijden brandend te. hebben; zij zuilen dus zoo
gemonteerd moeten zijn, dat zij bn alleen £n tegelijk
met de groote lichten kunnen branden; immers
's avonds na 10 uur mag men alleen lichtsignalen
geven en gaan dus de stadslichten uit als met
gedimd licht geredenwordt, dan voldoet die ver
liehting niet aan de voorschriften.
De bepalingen over de verliehting, hierboven
behandeld, zjjn niet van toepassing:
le. voor stilstaande motorrijtuigen in dp bebouw
de kom van de gemeente bevinden binnen een
afstand van 30 meter van de plaats van den weg,
waarboven een ontstoken lichtpunt, behoorend tot
de openbare verliehting, aanwezig is;
hier doet zich de vraag voor of een lantaam van
b.v. een cafd, die voor het cafg boven de openbare
weg hangt, behoort tot de openbare verliehting.
Immers er staat niet, dat het licht afkomstig moet
zijn van een publiekrechtelijk lichaam b.v. een
gemeentelijke gasfabriek of een provinciale electrici-
teitsmaatscbappij. Zoo lijkt het mij ook, dat onder
openbare verliehting niet te brengen is verliehting
uit een winkeletalage.
2e. voor motorrijtuigen op erkende en als zoo
danig aangeduide parkeerplaatsen.
3e. op stilstaande motorrijtuigen, die zich zoo-
veel mogelijk rechts van den weg bevinden en die
aan de linkerzijde zijn voorzien van een lantaam
(parkeerlicht), welke lantaarn duidelijk zichtbaar
voor het tegemoetkomend verkeer aan de voorzrjde
een geel of wit licht uitstraalt en naar de achter
zijde een rood licht uitstraalt.
Hier hebben we dus de zij-parkeerlichten.
Nu komt hierbij echter dit, dat stilstaande motor
rijtuigen, die zich aan de linkerzijde van den weg
bevinden vanaf 1 Januari 1938 moeten voorzien zijn
van een lantaarn (parkeerlicht), welke lantaarn
duidelijk zichtbaar voor het tegemoetkomend ver
keer, dus naar de voorzijde, een rood licbt moet
uitstralen en naar de achterzijde een wit licht.
Deze parkeerlichten mogen niet hooger geplaatst
zijn dan 1.25 meter boven het wegdek.
Wat dit parkeerlicht, als men links stilsfcaat,
betreft, is impenatief voorgescbreven, dat een der-
gelijk motorrijtuig geen andere verliehting mag
voeren; m.a.w. wie geen parkeerlicht aan de rech
terzijde heeft, dat naar voren een rood licht en naar
achteren een wit licht uitstraalt en dat bevestigd
is aan de rechterzijde van de auto mag zijn auto
niet links van den weg stil laten staan.
Dit parkeerlicht moet dus iedere auto aan de
rechterzijde hebben, wil hy straffeloos van den weg
stdlstaan.
Staat een auto rechts van den weg stil, dan kan
deze auto de gewone verliehting gebruiken b.v.
de beide stadslichten voor en den of twee roode
achterlichten;
heeft hij een parkeerlicht links aan de auto dari
mag hij dit licht ook gebruiken, maar dan moeten
de andere lichten uit.
De leden-autorijders moeten nu maar eens nauw
keurig nagaan of hunne verliehting aan de wette-
lijke voorschriften voldoet; zij kunnen zich daar-
door een hoop moeilijkheden besparen. Mr. Z.
Meest matige tot krachtige Zuidwesten tot
Westen wind, tijdelijke opklaring, later kans
op regen. Weinig verar.dering in tempe-
ratuur.
ROODV ONK-EBIDEMIE GEWEKEN.
MONSTER. De roodvonk-epidemie, welke
alhier heeft gewoed, is tot stand gekomen.
De seholen, welke gesloten waren, zuilen a.s.
Maandag worden geopend De besmettelijke
ziekte roodvonk is echter overgeslagen naar
andere gemeenten in het Westland, n.l. naar
Naaldwijk en De Lier, waar reeds meerdere
gevallen zijn geconstateerd.
WOONHUIS AFGEBRAND.
DEVENTER. Een felle brand heeft van
morgen het woonhuis van de familie Meyerink
aan den Wielebweg alhier geheel in de asch
gelegd. Het vuur is veroorizaakt door vonken
uit den kachel, welke in het benedenwoonhuis
stond. Bij het uitbreken van den brand be-
vonden de bewoners zich nog te bed. Zij heb
ben zich in nachtgewaad in veiligheid moeten
stellen en zijn bij de buren ondergebracht.
De vrouw is, vermoedelijk door den schrik,
zoodra zij burton de brandende woning k'wam,
bewusteloos neergestort. De vlammen grepen
snel om zich been, en deelden zich ook weldra
mee aan de hovenverdieping. De brandweer
kon niet voorkomen, dat het woonhuis tot den
grond toe afbrandde. Een hond is in de vlam
men omgekomen. Huis en inboedel zijn ver-
zekerd.
DE STRIJD IN SPANJE.
BARCELONA. De Minister van Lands*
verdediging deelt mede, dat de gevechten om
Teruel met onverminderde hevigheid voort-
duren. In de stad zelf hebben de regeerings-
troepen den laatsten vleugel van het semi-
narie in bezit genomen. De verdedigers heb
ben zich in de kelders teruggetrokken.
AMEREKAANSOH MARINE VLIEGTUIG
VERMIST.
SAN DIEGO. Sedert Woensdag j.l. is niets
meer gehoord van een bommenwerper der
Amerikaansche marine, welke 7 personen aan
boord heeft. Op het oogenblik zoeken 24
schepen en 60 vliegtuigea naar het verdwe-
nen vliegtuig.
Van Ter Neuzen: 5 Jan. Eng. s.s. THE
EMPEROR, 405, ledig, Duinkerken.
Voor Slujskil: 6 Jan. Zweedsch s.s. KISA,
689, ledig, Londen.
Van Sluiskil5 Jan. Finsch s.s. CHARTER-
HAGUE, 1348, ookes, iGefle.
6 Jan. Amerik. s.s. SUNDANCE, 3114,
stukgoed, Antwerpen.
Voor Gent: 5 Jan. Eng. s.s. RUNNEL-
STONE, 426, ledig, ft'damLetl. s.s. AUSE-
KLIS, 720, hout, Riga.
5 Jan. Eng. s.s. BRITISH ENDEAVOUR,
2641, benzine, Abadan.
6 Jan. Zweedsch s.s. LIGUR, 642, hout,
Trangsund; Letl. s.s. REGENT, 1826, hout,
Wiborg; Eng. s.s. CRICHTOUN, 506, stukg.,
Antwerpen.
7 Jan. Eng. s.s. ABBOTSFORD, 839, ledig.
Londen; Eng. s.s. SEGULDA, 785, stukg.,
Antwerpen; Eng. s.s. TE1ESWOOD, 446, jjzer-
slakken, Immingham; Duitsch s.s. MAIN,
539. stukg., Antwerpen; Eng. s.s. VANEL-
LUS, 915, stukg., Antwerpen; Eng. s.s. THE
PRESIDENT, 481, pekkolen, Goole; Noorsch
s-s. KARMA, 661, pyiuet, Oscarsham; Duitsch
s.s. OSTPREUSEN, 1790, kolen, Gdynia; Eng.
s.s. LAVEROCK, 438, ledig, Londen; Eng. s.s.
PEREGRINE, 470, stukg., Londen.
Van Gent: 5 Jan. Zweedsch s.s. FRAM-
NAS, 361, ledig, Brakke; Russ. s.s. MIROYCK,
1261, hout, Antwerpen; Eng. s.s. ORTOLAN,
202. stukg,, Londen; Zweedsch s.s. SATUR-
NU1S, 337, ledig, Blyth.
6 Jan. Eng. s.s. MOORTOFT, 483, ijzer,
Londen; Eng. s.s. MICKLETON, 364, ledig,
Antwerpen; Duitsch s.s. FRIELINGHAUS,
2356, ledig, Oxelosund; Finsch s.s. ARGO,
1563, cokes, Norkopping; Eng. s.s. SARDIS,
435, ijzer, Londen; Russ. s.s. ,BOUG, 1407,
led, Moermansk; Eng. s.s. RUNNEL STONE,
426, ijzer, Briton Ferry.
7 Jan. Eng. s.s. ARY LENSEN, 1935, ledig,
Mexio via Vlissingen; Zweedsch s.s. ODDE-
VOLD, 643, fosfaat, Granville.
In plaats van kaarten.
Ondertrouwd
KAREL M. KAIJSER
EN
MARIE VAN NOORD.
Ter Neuzen, 7 Januari 1937.
Axelschestraat 94.
Dokweg 3.
Huwelijks-voltrekkingWoensdag 19
Januari a.s.
Toekomstig adres: Julianastraat 11.
J. F. HESS
EN
T. DE LEEUW
zeggen hartelijk dank voor de vele
blijken van beiangstellipg voor en bij
hun huwelijk ondervonden.
Ter Neuzen, 6 januari 1938.
Nieuwstraat 43.
Ds en Mevrouw CAZEMIER-Boersema
betuigen vriendelik dank voor de ge-
lukwensen bij de jaarwisselingontvangen
en wensen wederkerig alien 'n gezegend
1938 toe.
1
Baron en Baronesse
COLLOT d'ESCURY—Vogelvanger,
betuigen hun hartelijken dank voor de
vele blijken van belangstelling op 1
Januari ondervonden en wehschen alien
wederkeerig veel goeds toe.
Kloosterzande, Januari 1938.
J
De Heer en Mevrouw ELENBAAS—
Schippers zeggen, met wederkeerigen
gelukwensch, hartelijk dank voor de
ontvangen felicitaties.
Zaamslag, 6 Jan. '38.
De heer en Mevr. FIJN VAN DRAAT-
Bronswijk zeggen hartelijk dank voor
de gelukwenschen bij de jaarwisseling
ontvangen en bieden wederkeerig hun
beste wenschen aan.
J. KOLSTERS, Arts, betuigt zijn
hartelijken dank voor de bij de jaar
wisseling ontvangen gelukwenschen, en
biedt wederkeerig de zijne aan.
Zaamslag, Januari 1938.
De Heer en Mevrouw LEENHOUTS^
HOVENKAMP zeggen hartelijk dank voor
alle ontvangen gelukwenschen en bieden
wederkeerig hun beste wenschen aan.
Hoek, 6 Januari 1938.
Bij den Cursus WORST-
MAKERIJ kunnen nogeenige
nette leerlingen worden ge
plaatst. Inlichtingen te bekomen bij
Z. C. ECKHARDT, Axelschestraat 38a
Ter Neuzen, Telefoon 172.
Alle melkveehouders en melkslijters
van Ter Neuzen en Omstreken worden
uitgenoodigd ter vergadering op Donder-
dag 13 Januari a.s., nam. 1,30 uur bij
den heer Zeegers, hotel „Den Arend"
te Ter Neuzen, ter bespreking van de
nieuwe Consumptiemelkregeling.
HET BESTUUR.
HR 28