Tandarts FIJN VAN DRAM KALENDER JAbUBO Snij worst KIPEIEREN BANKETBAKKERIJ DE JONGE Humoristische IAPDD0 Laatste Berichten Advertentien De vertichting der personen-automobielen na 1 Januari 1938. WEER VER WACHTIN G. SCHEEPVAARTBEWEGING. houdt Zaterdag 8 Januari geen spreekuur. Bond van Melkveehouders Ter Neuzen e.o. Voor Uw spijsvertering. Eendeieren Neen S alleen worden steeds in onze Bakkerij gebruikt. Wij verwerken absoluut geen minderwaardige grondstoffen en U kuntdan ook met't volste vertrouwen Uw lekkernijen blijven genieten, indien U bij ONS koopt. Onze naam staat U hiervoor borg. Noordstraat 80 Telefoon 280 2V2 ons voor 19 cent Fa E. A. IJsebaert Uw Slager V Fa P. J. VAN DE SANDE, Hi biimengedragen, waar zij door Dr. Thuis uit Tiruiten verbonden werden. iDe brandweer arriveerde ©erst na een half uur ter plaatse, doch zonder brandspuit. De auto met motorspuit bleek omnogelijk tegen den door ijs en sneeuw spiegelgladden d'ijk te kunnen ©prrjden en bleef halverwege steken. Eenige pogingen werden nog gedaan om het voertuig in beweging te krrjgen, maar telkens gl-eden auto en spuit weer naar beneden. In- middels breidde het vuur zich steeds verder uit en na ongeveer drie kwartier stond het geheele schip in lichte laaie. Machteloos moest men toezien, dat het geheel vernield ward. De schade, die zeer aanzienlijk is, Wordt door verzekering gedekt. EEN ANGSTIGK K1I Dank szij den moed en de tegenwoordig- held van geest van den machinist zijn de in- zitenden van een trein tusschen Temesvar pn Boekarest op het nippertje aan een vreese- lijk ongeluk ontkomen. Toen de trein in voile snefheid voortreedkwam de stoker tijdens het scheppen van kolen in den oven te dicht ftjj het vuur, waardoor zijn kleeren vlam vatten. In' een minimum van tijd werd hij geheel door vlammen omhuld. De machinist trachtte hem te helpen, waarbij ook zijn kleeren in brand geraakten. Terwijl de twee mapnen tegen de vlammen voohten, raasde de trein in steeds sneller vaart voort naar het eerst- volgende station, Grajova, zonder dat de pas sagiers eenig hesef hadden van het gevaar, dat hun boven het hoofd hing. Nog juist op tijd slaagde de machinist erin zijn trein tot Stilstand te brengen, maar een oogenblik later viel hij bewusteloos n-eer. Ernstig ge- wond werd hij naar een ziekenhuis overge- Tbracht. De stoker was reeds aan zijn brand- womden bezweken. JULIUS BAKMAT OVERLEDEN. i Donderdagmorgen te omstreeks tien uur is Julius Barmat in de strafgevangenis St. Gilles te Vorst bij Brussal plotseling over- leden. Naar men weet had Barmat, schrijft het Handelablad, reeds tijdens zijn overbrenging van Amsterdam naar Brussel onmiddellijk na aankomst op Belgisch grondgebied verklaard dat hij ziek was en zioh physiek niet in staat gevoelde de reis naar Brussel voort te zetten. Men had dit echter als een praatje beschouwd en de Antwerpsche politie-dokter die Barmat onderzocht, verklaarde, dat er tegen voort- zetting van de reis niet het minste bezwaar 'bestond. Ook te Brussel bleef de beer Bar- mat er bij, dat hij ziek was. Hij weigerde o.a. de gevangenis te verlaten om zich door den rechter van instructie aan het eerste verhoor te laten onderwerpen. En Dinsdag toen de naadkamer moest beslissen over de verlen- ging van zijn voorloopige hechtenis, verklaar de de beer Barmat eveneens, zich niet naar het paleis van justitie te kunnen begeven, waarop d'e vice-president van de rechtbank zich naar de strafgevangenis begaf. Het schrjnt inderdaad dat Julius Barmat ernstig ziek is geweest. Ook te Brussel immers werd hij door de politiedokter onderzocht en deze heeft bezwaar gemaakt tegen het vervoer van den beer Barmat van de strafgevangenis naar het Paleis van Justitie. Van officieele zijde werd Donderdagmorgen gemeld, dat de dood plotseling is ingetreden als gevolg van een algemeene verlamming. In verband met den toestand van den pati&nt was meVrouw Barmat eenige dagen geleden, verontrust door de berichten omtrent het zaekteverloop, uit Amsterdam naar Brus sel gekomen. En de rechterlijke autoriteiten hadden haar toestemming gegeven haar man aan zijn ziekbed te bezoeken. Julius Barmat leed reeds sedert vele jaren aan een hart- kwaal. Men zal zich herinneren, dat hij, inder- tjjd te Berlijn wegens zijn hartlij'den uit de voorloopige hechtenis werd ontslagen, nadat men hem maandenlang in een kliniek door den politiedokter had laten onderzoeken en observeeren. In den loop der jaren is deze kwaal geleidelijk verergerd, waartoe de ge- toeurtenissen van de laatste jaren de ont- hullingen oVer Barmat's relaties met de Natlonale Bank van Belgie, de daarop gevolg- de heftige perscampagne en ten slotte zijn aanhoudinjg te Amsterdam en zijn overbren ging naar Brussel natuurlijk wel het hare zuilen hebben bijgedragen. De politiedokter te Brussel had den patient reeds hij herhaling injecties moeten toedienen om de werkzaam- heid van het hart te stimuleeren, maar de heer Barmat werd steeds z'vakk-er. Zoodat men besloot een hartspecialist te raadplegen. Deze, de bekende Brusselsche professor Ver- vaecke, heeft den patient Donderdagmorgen vroeg nauwgezet onderzocht en kwam tot de eonclusie, dat ,zijn toestand inderdaad ernstig was, doch dat er geen onmiddellijk levens- gevaar bestond. Dit Vverklaard ook het feit, dat men het niet noodig heeft geoordeeld mevrouw Barmat te waarschuwen. Zij toefde niet aan het ziekbed van haar man, toen deze een half uur na het vertrek van den profes sor, plotseling den geest gaf Het spreekt vanzelf, dat dit orfverwaehte Sterfgeval aanleiding heeft gegeven tot tal van geruchten. Men wil weten, ,dat de heer Barmat door het innemen van een sterke ■dosis vergif een einde aan zijn leven zou hebben gemaakt ten einde te ontkomen aan de Jangdurige gevangenisstraf die hem hier naar alle waarschijnlijkheid te wachten stond. In verband met deze geruchten heeft het par- Scet het stoffelijk overschot van den over- iedene 'in. .beslag laten nemen en een lijk- schouwing gelast. Het is wel een merkwaardige co'incidentie, dat de beide hoofdfiguren in de gerucht- makende zaak van de Nationale Bank van Belgie, de heeren Louis Franck en Julius Bar- mat b inn en den tijd van den week door den idood worden weggerukt. De openbare mee ting hier te lande had verwaCht, dat Julius Barmat tijdens het proces, dat eerlang zou zijn begonnen met onthullingen over deze zaak en vooral over zijn relaties met de lei- ■d-ende marinen van de National© Bank voor den dag zou zijn gekomen ten einde zich te verdedigeh tegen de aantijglngen, welke men tot hem heeft gericht en tegen de pogingen om alle schuld op hem te sbhuivem. Van deze onthullingen "zal thans echter niets komen. De morid van den heer Barmat is voor eeuwig gesloten DE KINDERVEKLAMMING IN VICTORIA. De epidemie van kinderverlamming te Mel bourne en in den staat Victoria duurt nog Bteetls voort. Er zijn thans 1450 gevallen geweest, waarvan 80 met doodelijken afloop. De epidemie dringt steeds dieper in het land door. VERJKEERS VLIEGTUIG VERONGELUKT. Dinsdagmiddag is het van Milaan komende lijnvllegtuig Charles Haar" van de Luft hansa, kort voor de landing op het vliegveld Rhein-Main, te Frankfort aan den Main, neer- gestort. Drie passagiers en de uit 3 personen bestaande bemanning kwamen hierbij om het leven.. iVermoed wordt, dat het ongeluk moet worden geweten aan plotseling optredende buitengewoon sterke ijsafzetting op belang- rijke deelen van het vliegtuig, ten gevolge van de hevige vorst. De verongelukte passagiers zijn 2 Duit- schers, Casewitz en Levi, en een Oostenrijker, Vogel geheeten. ENGELSCHE DIEVEGGE KKI.JG1 ZEVEN JA.VK. Elsie Florence Carey, oud 27 jaar, leiidster van een bende in'brekers, is te Aylesbury tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld wegens inbraak. Van een vorige mi'sdaad bad zij nog vier j'aar tegoed. Elsie Carey was vroeger winkeljuffrouw in Tufnell Park en zij was, volgens haar chef, een zeer handige geslepen en gevaarlijke' die- vegge, een gevanr voor de samenleving. Met twee mannen was Elsie ervan beschuP digd ingebroken te hebben in een winkel te Slouglh, waar zij oostuums, Overjassen en andere zaken tot een waarde van ruim hon- derd pond hadden gestolen. Elsie ging geregeld inbreken en trad meest- al als leidster op van de bende. Zij was altijd als man gekleed. Met haar werd veroordeeld tot 12 maanden dwangarbeid de 24-jarige slager Albert Ames, die in hetzelf.de buds als Elsie Carey woonde: Hij knapte reeds 21 maanden dwangarbeid op voor een inbraak te Oxford gepleegd. Van rechtsvervolging werd ontslagen de chauffeur Dover. Het was uitgekomen, dat hij Elsie en Ames naar de plaats van het mis- drijf had gereden, maar hij kon aannemelijk maken, dat hij was uitgereden om Elsie les in chauffeeren te geven. Hij moest ergens wachten en haar vervolgens naar huis rijden. Dover wist niet wie hem in dienst had ge- nomen en ook wist hij niet, dat de inbraak gepleegd was in den tijd, dat zijn opdracht- geefster hem liet wachten. DE HELSCHE MACHINE IN HET GARE DE LYON. De correspondent der N. R. Crt. te Parijs telefoneert: Omtrent de helsche machine in de bewaar- plaats voor valiezen aan het station, waar de treinen naar Lyon vertrekken, is nog niets naders bekend. De om'slag van een weekblad met een artikel over de cagoulards en een poftret 'van generaal Duseigneur werd er bij gevonden. Het werktuig doet denken aan die, welke de afgeloopen maanden on'der anidere op een vliegveld gevonden werden of tot ont- ploffing kwamen, maar niets bewijst dat de- zelfde het gemaakt heeft. Men weet nog e/venmin met welke stof het geladen is, waar- voor het diende of wie het valies afigege'ven heeft. Het feit, dat het in de ruimte voor het bewaren van goe deren afgegeven werd, laat het vermoeden opkomen, dat de dader het niet op het stationsgebouw had gemunt, want in die localiteit kon het niet veel kwaad doen. Wel was er brand uitgebroken, zon'der een ontploffing te veroorzaken en het is niet uit- gesloten, dat het vuur een grooten omvang zou hebben aangenomen. De Petit Parisien gelooft, dat de machine bestemli was voor een vliegtuig, dat op .die manier vernield had moeten worden, want zij was van twee toestellen voorzien, die als hoogtemeters worden aanigeduid. Maar in dit geval is het evenmin duidelijk waarom de dader het vliegtuig in de lucht wilde vemie- tigen, want dan moet worden aangenomen, dat de ontploffing zou zijn opgetreden, wan- neer een bepaalde hoogte was bereikt. TWAALF MOORHEN IN VIJF JAAR. Een 57jarige weduwe, Marie Beckers, zucht, volgens de News Chronicle, in de gevangenis te Luik, onder de bezwar-en/de beschulaiging, dat zij in een trjdsverloop van vijtf jaar, twaalf moorden en drie mislukte pogingen tot moord zou hebben bedreven. Inderdaad lijikt het bij een dergelijke frequentie tijd, dat de justitie ingrijpt. Te meer, daar ,zij na den dood van haar man en een pensionnaire door de politie in verhoor is genomen. (Deze moorden zouden n.l. de eerste in de respectabele serie geweest zijn). Daar de zaak echter niet vervolgd is heeft zij, aangemoedigd door dit suoces, een sanatorium voor hejaarde menschen opgezet, welks patienten, die haar geld geleend of bij testament bescbikt baa'den, alien sitieitfen. A1 de twaalf lijken zijn opgegraven en ver- toonden bij onderzoek sporen van digitalis, een vergif, dat voorkomt in het vingerhoeds- kruid uit onze tuinen en dat toepassing vindt bij de therapie van hartkwalen. En het was dan ook uit deze laatste omstaadighei'd, dat zij de aanwezigheid van tien flesohjes van dit vergif in haar flat verklaarde. Zij vond een dokter bereid bet tegen zes andere, die verklaarden, dat de qnderzochte lichamen door digitalis vergiftigd waren, op te nemen. Ook werden juweelen der vermoorden in haar flat gevonden. Volgens haar verklaring echter waren dit „bewijzen van dankibaar- heid", die de patienten haar voor haar zorg- zame verpleging hadden geschonken. De rechter zoekt het motief in de omstan- digheid, dat de weduwe een jongen minnaar had, die erg veel geld aankon. EEN BUITENKANSJE VOOR VISSCKERS. Een merkwaardig verschrjnsel heeft zich voorgedaan in de wateren ter reede van Istan- boel en den Gouden Hoorn, die plotseling overstroomd werden met ontzaglijke hoeveel- beden visch van alle afmeting, afkomstig uit den Bosporus. Duizenden inwoners van de streek hadden hierdoor een buitenkansje, daar de visch op gemakkelijke wijze kon worden bemachtigd, en met emmera, manden en alles wat ervoor in aanmerking kwam werden tien- tallen kilo's visch huitgemaakt. Het zonderlinge verschijnsel is, naar men gelooft, een gevolg van de groote koude in de Zwarte .Zee, die de dolfijnen naar de warmere wateren der Middellandsche zee drijft. Andere groote visschen, die zich door de dolfijnen achtervolgd wanen, jagen op haar beurt de kleinere visschen op, die in grooten get ale naar den Gouden Hoorn trekken. EEN MENSCHENLEVEN. Twee meisjes van 20 en ,17 jaar zijn Dinsdag te Newark tegenover New York aangehouden wegens moord en .berooving van een bus- chauffeur, veertien dagen geleden gepleegd. Volgens de politie hebben de meisjes bekend, datzij dien avonfd laat in een gestolen auto den chauffeur hebben ingehaald en aangehou den en door bedreiging met een oud geweer, model '22, zijn wisselgeld ten bedrage van 2y2 dollar bebben gestolen. Toen de man zich te weer wilde stellen tschot-en zij hem dood. Er was niet de geringste achterdocht jegens de meisjes ontstaan tot de .jongste, die voor- waardelijk in vrijheid was gesteld van een veroordeeling we>gens landlooperij, Dinsdag tot den conlToieerenden inspecteur zeide: ,,Als mijn vooruitzichten niet verbeteren zou ik wel eens een openbare aanraniding kunnen pro- beer en". Mr. Z. schrijft in het Zeeuwsch Landbouwblaa. Sinds 1 Januari 1938 geld en de volgende Bepalin- gen Voor personen-automobielen, en onze leden wordt aanbevolen zioh te overtuigen, dat hun auto's aan deze voorschriften voldoen, daar zij anders de kans loopen een proces-verbaal te krijgen. Deze bepalingen zijn te vinden in het Motor- en Rijwiel-reglement en de Motor- en Rijwielbeschik- king. Het is te hopen, dat dezie Voorschriften nu eens eindelrjk zuilen hlijken voldoende te zijn en de auto- mobilisten over een jaar weer niet op kosten gejaagd worden door het voorschrijven van een andere verliehting. Art. 16 van voornoemd reglement bepaalt, dat een motorrijtuig op meer dan twee wielen, dat zich bij nacht op een weg bevindt, moet voorzien zijn van: I. ten minste twee lantaarns (koplichten) van gelijke grootte en gelijke of nagenoeg gelijke ver- lic,htingssterkte, die Voorwaarts een helder, geel of belder wit licht uitstralen. Vanaf 1 Januari 1938 moeten die lantaarns a. waarvan de licbtbron geen grooter gebruik heeft dan 6% watt en waarbij het lichtpunt zich niet in het brandpunt van een optisch stelsel bevindt, aangebracht zijn op gelijke hoogte en zoo- danig, dat zij zich niet meer dan 40 cm binnen waarts van den uitersten linker- en rechterzijkant van het motorrijtuig bevinden; b. waarvan de lichtbron een grooter verbruik heeft dan 6Y2 watt of waarbij het lichtpunt zich wel in het brandpunt van een optisch stelsel bevindt, aangebracht zijn op gelijke hoogte, ten minste 60 cm en ten hoogste 1.20 m boven het wegdek, en zoodanig, dat de afstand tusschen beide lantaarns niet minder bedraagt dan de helft van den afstand tusschen de middens der beide Voorbanden. Verder bepaalt art. 16, dat een motorrijtuig op meer dan twee wielen, dat zich bij nacht op een weg bevindt vanaf 1 Janqari 1938, behalve de voomoem- de koplichten, bdvendien Voorzien moet zijn van twee lantaarns (stadslichten) van gqlijke grootte en gelijke of nagenoeg gelijke lichtsterkte, die voor waarts een helder wit licht uitstralen en zijn aan gebracht op gelijke hoogte en niet verder binnen- waarts van de uiterste linker- en rechterzijde van het motorrijtuig geplaatst mogen zijn dan op een afstand, door den Minister te bepalen en welke afstand bepaald is op 40 cm, Deze laatste bepaling geldt niet, voor zoover de onder a. bedoelde lantaarns zijn aangebracht niet meer da.n 40 cm binnenwaarts van de uiterste zrjk'ant van het motorrijtuig. In gelwone woorden komt dit alles liierop neer. Zijn de koplichten van een auto zoodanig geplaatst, dat zij niet meer dan 40 cm binnenwaarts staan, gerekend van de uiterste kant van het spat- bord, en bovendien meer dan 60 cm boven en ten hoogste 1.20 m boven het wegdek, terwijl tusschen die beide lantaarns een afstand is, niet kleiner dan de helft van den afstrand tusschen de voorwielen, gemeten van het midden van het loopvlak van de voorbanden, dan mogen in deze lampen, zoowel het groote licht als het stadslicht geplaatst zijn. Staan eepter de koplampen meer dan 40 cm binnenwaairts van de uiterste punt van het motor rijtuig, dan moeten stadslichten aangebracht wor den, die niet meer dan 40 cm binnenwaarts mogen staan. De koplampen moeten echter altijd aan het voor- schrift voldoen, dat zij niet minder van elkaar staan dan de helft van den afstand tusschen de beide voorwielen. De bedoelirtg van deze voorschriften is duidelijk en wel deze: de andere weggebruikers moeten de breeate van de automobiel 's avonds en 's nachts kunnen ,zien. Gevolg is dus, dat de automobiel, die zijn stads lichten niet in zijn koplampen mag hebben en jlus afzonderlijke stadslichten heeft moeten aanbrenfen, deze stadslichten tegelijk met zijn groote lichten moet laten branden, als hij hij donker rijdt. Hieraan mogen chauffeurs, ook van vrachtauto's, wel denken. Deze voorschriften moeten nauwkeurig opgevolgd worden, want het is ten strengste verboden eenige verwarring sticbtende .verliehting te voeren. n. Thans de achterlichten. Een automobiel moet aan de achterzijde een of twee achterlichten hebben, van geljjke grootte en lichtsterkte, achterwaarts een rood licht uitstralend duidelijk zichtbaar, en vanaf 1 Januari 1938 mag dit achterlicht. niet hooger zijn dan 1.25 m boven het wegdek en moet zoodanig geplaatst zijn, dat het zich niet meer dan 40 cm binnenwaarts van de niler.ste linkerzijde van het voertuig. Zijn er twee roode achterlichten, dan moeten deze op gelijke hoogte aangebracht zijn en niet hooger dan 1.25 meter boven wegdek en mogen niet meer dan 40 centimeter binnenwaarts geplaatst worden vanaf de linker- en rech'terbuitenkant van de auto mobiel. Gevolg van al deze bepalingen* is, dat de stads- lichten afzonderlijk moeten kunnen branden, want op sommigo wegen geldt het voorschrift, dat niet met groot licht, zelfs niet gedimd gereden mag worden, doch alleen met stadslicht; dit wordt dan aangegeven door een bord, waarop staat „stads- licht". Dit zijn wegen met neon- of andere verliehting, zooals b.v. de weg AmsterdamHaarlem. In bebouwde kommen mag geen verblindende verliehting gevoerd worden, dus daar moet men of met stadslicht of met gedimd groot licht rijden. De automobielrijders mogen dus wel opletten, dat hunne lantaarns goed staan, want dimmen zij, en is de verliehting nog verblindend, dan zijn zij strafbaar. Dit was vroeger ©ok reeds het geval, doch er werd blijkbaar niet op gelet, ofschoon het zeer ^vaarlijk is. De automobilisten mogen, indien hunne groote lichten den weg voor hen niet over een afstand van minstens 100 meter goed verlichten, niet harder rijden dan 40 km. Ook hieraan mogen automobilis ten wel denken bij mist en overigens, sleebt zicht. Werd dit algemeen gedaan, dan zou een automo- bilist ook niet tegen onverlichte voorwerpen op den weg rijden. In verband met bovenstaande bepalingen omtrent verliehting moet ik er dus nog eens op wijzen, dat die motorrijtuigen, die afzonderlijke stadslichten moeten hebben, verplicht zijn deze ook steeds bij rijden brandend te. hebben; zij zuilen dus zoo gemonteerd moeten zijn, dat zij bn alleen £n tegelijk met de groote lichten kunnen branden; immers 's avonds na 10 uur mag men alleen lichtsignalen geven en gaan dus de stadslichten uit als met gedimd licht geredenwordt, dan voldoet die ver liehting niet aan de voorschriften. De bepalingen over de verliehting, hierboven behandeld, zjjn niet van toepassing: le. voor stilstaande motorrijtuigen in dp bebouw de kom van de gemeente bevinden binnen een afstand van 30 meter van de plaats van den weg, waarboven een ontstoken lichtpunt, behoorend tot de openbare verliehting, aanwezig is; hier doet zich de vraag voor of een lantaam van b.v. een cafd, die voor het cafg boven de openbare weg hangt, behoort tot de openbare verliehting. Immers er staat niet, dat het licht afkomstig moet zijn van een publiekrechtelijk lichaam b.v. een gemeentelijke gasfabriek of een provinciale electrici- teitsmaatscbappij. Zoo lijkt het mij ook, dat onder openbare verliehting niet te brengen is verliehting uit een winkeletalage. 2e. voor motorrijtuigen op erkende en als zoo danig aangeduide parkeerplaatsen. 3e. op stilstaande motorrijtuigen, die zich zoo- veel mogelijk rechts van den weg bevinden en die aan de linkerzijde zijn voorzien van een lantaam (parkeerlicht), welke lantaarn duidelijk zichtbaar voor het tegemoetkomend verkeer aan de voorzrjde een geel of wit licht uitstraalt en naar de achter zijde een rood licht uitstraalt. Hier hebben we dus de zij-parkeerlichten. Nu komt hierbij echter dit, dat stilstaande motor rijtuigen, die zich aan de linkerzijde van den weg bevinden vanaf 1 Januari 1938 moeten voorzien zijn van een lantaarn (parkeerlicht), welke lantaarn duidelijk zichtbaar voor het tegemoetkomend ver keer, dus naar de voorzijde, een rood licbt moet uitstralen en naar de achterzijde een wit licht. Deze parkeerlichten mogen niet hooger geplaatst zijn dan 1.25 meter boven het wegdek. Wat dit parkeerlicht, als men links stilsfcaat, betreft, is impenatief voorgescbreven, dat een der- gelijk motorrijtuig geen andere verliehting mag voeren; m.a.w. wie geen parkeerlicht aan de rech terzijde heeft, dat naar voren een rood licht en naar achteren een wit licht uitstraalt en dat bevestigd is aan de rechterzijde van de auto mag zijn auto niet links van den weg stil laten staan. Dit parkeerlicht moet dus iedere auto aan de rechterzijde hebben, wil hy straffeloos van den weg stdlstaan. Staat een auto rechts van den weg stil, dan kan deze auto de gewone verliehting gebruiken b.v. de beide stadslichten voor en den of twee roode achterlichten; heeft hij een parkeerlicht links aan de auto dari mag hij dit licht ook gebruiken, maar dan moeten de andere lichten uit. De leden-autorijders moeten nu maar eens nauw keurig nagaan of hunne verliehting aan de wette- lijke voorschriften voldoet; zij kunnen zich daar- door een hoop moeilijkheden besparen. Mr. Z. Meest matige tot krachtige Zuidwesten tot Westen wind, tijdelijke opklaring, later kans op regen. Weinig verar.dering in tempe- ratuur. ROODV ONK-EBIDEMIE GEWEKEN. MONSTER. De roodvonk-epidemie, welke alhier heeft gewoed, is tot stand gekomen. De seholen, welke gesloten waren, zuilen a.s. Maandag worden geopend De besmettelijke ziekte roodvonk is echter overgeslagen naar andere gemeenten in het Westland, n.l. naar Naaldwijk en De Lier, waar reeds meerdere gevallen zijn geconstateerd. WOONHUIS AFGEBRAND. DEVENTER. Een felle brand heeft van morgen het woonhuis van de familie Meyerink aan den Wielebweg alhier geheel in de asch gelegd. Het vuur is veroorizaakt door vonken uit den kachel, welke in het benedenwoonhuis stond. Bij het uitbreken van den brand be- vonden de bewoners zich nog te bed. Zij heb ben zich in nachtgewaad in veiligheid moeten stellen en zijn bij de buren ondergebracht. De vrouw is, vermoedelijk door den schrik, zoodra zij burton de brandende woning k'wam, bewusteloos neergestort. De vlammen grepen snel om zich been, en deelden zich ook weldra mee aan de hovenverdieping. De brandweer kon niet voorkomen, dat het woonhuis tot den grond toe afbrandde. Een hond is in de vlam men omgekomen. Huis en inboedel zijn ver- zekerd. DE STRIJD IN SPANJE. BARCELONA. De Minister van Lands* verdediging deelt mede, dat de gevechten om Teruel met onverminderde hevigheid voort- duren. In de stad zelf hebben de regeerings- troepen den laatsten vleugel van het semi- narie in bezit genomen. De verdedigers heb ben zich in de kelders teruggetrokken. AMEREKAANSOH MARINE VLIEGTUIG VERMIST. SAN DIEGO. Sedert Woensdag j.l. is niets meer gehoord van een bommenwerper der Amerikaansche marine, welke 7 personen aan boord heeft. Op het oogenblik zoeken 24 schepen en 60 vliegtuigea naar het verdwe- nen vliegtuig. Van Ter Neuzen: 5 Jan. Eng. s.s. THE EMPEROR, 405, ledig, Duinkerken. Voor Slujskil: 6 Jan. Zweedsch s.s. KISA, 689, ledig, Londen. Van Sluiskil5 Jan. Finsch s.s. CHARTER- HAGUE, 1348, ookes, iGefle. 6 Jan. Amerik. s.s. SUNDANCE, 3114, stukgoed, Antwerpen. Voor Gent: 5 Jan. Eng. s.s. RUNNEL- STONE, 426, ledig, ft'damLetl. s.s. AUSE- KLIS, 720, hout, Riga. 5 Jan. Eng. s.s. BRITISH ENDEAVOUR, 2641, benzine, Abadan. 6 Jan. Zweedsch s.s. LIGUR, 642, hout, Trangsund; Letl. s.s. REGENT, 1826, hout, Wiborg; Eng. s.s. CRICHTOUN, 506, stukg., Antwerpen. 7 Jan. Eng. s.s. ABBOTSFORD, 839, ledig. Londen; Eng. s.s. SEGULDA, 785, stukg., Antwerpen; Eng. s.s. TE1ESWOOD, 446, jjzer- slakken, Immingham; Duitsch s.s. MAIN, 539. stukg., Antwerpen; Eng. s.s. VANEL- LUS, 915, stukg., Antwerpen; Eng. s.s. THE PRESIDENT, 481, pekkolen, Goole; Noorsch s-s. KARMA, 661, pyiuet, Oscarsham; Duitsch s.s. OSTPREUSEN, 1790, kolen, Gdynia; Eng. s.s. LAVEROCK, 438, ledig, Londen; Eng. s.s. PEREGRINE, 470, stukg., Londen. Van Gent: 5 Jan. Zweedsch s.s. FRAM- NAS, 361, ledig, Brakke; Russ. s.s. MIROYCK, 1261, hout, Antwerpen; Eng. s.s. ORTOLAN, 202. stukg,, Londen; Zweedsch s.s. SATUR- NU1S, 337, ledig, Blyth. 6 Jan. Eng. s.s. MOORTOFT, 483, ijzer, Londen; Eng. s.s. MICKLETON, 364, ledig, Antwerpen; Duitsch s.s. FRIELINGHAUS, 2356, ledig, Oxelosund; Finsch s.s. ARGO, 1563, cokes, Norkopping; Eng. s.s. SARDIS, 435, ijzer, Londen; Russ. s.s. ,BOUG, 1407, led, Moermansk; Eng. s.s. RUNNEL STONE, 426, ijzer, Briton Ferry. 7 Jan. Eng. s.s. ARY LENSEN, 1935, ledig, Mexio via Vlissingen; Zweedsch s.s. ODDE- VOLD, 643, fosfaat, Granville. In plaats van kaarten. Ondertrouwd KAREL M. KAIJSER EN MARIE VAN NOORD. Ter Neuzen, 7 Januari 1937. Axelschestraat 94. Dokweg 3. Huwelijks-voltrekkingWoensdag 19 Januari a.s. Toekomstig adres: Julianastraat 11. J. F. HESS EN T. DE LEEUW zeggen hartelijk dank voor de vele blijken van beiangstellipg voor en bij hun huwelijk ondervonden. Ter Neuzen, 6 januari 1938. Nieuwstraat 43. Ds en Mevrouw CAZEMIER-Boersema betuigen vriendelik dank voor de ge- lukwensen bij de jaarwisselingontvangen en wensen wederkerig alien 'n gezegend 1938 toe. 1 Baron en Baronesse COLLOT d'ESCURY—Vogelvanger, betuigen hun hartelijken dank voor de vele blijken van belangstelling op 1 Januari ondervonden en wehschen alien wederkeerig veel goeds toe. Kloosterzande, Januari 1938. J De Heer en Mevrouw ELENBAAS— Schippers zeggen, met wederkeerigen gelukwensch, hartelijk dank voor de ontvangen felicitaties. Zaamslag, 6 Jan. '38. De heer en Mevr. FIJN VAN DRAAT- Bronswijk zeggen hartelijk dank voor de gelukwenschen bij de jaarwisseling ontvangen en bieden wederkeerig hun beste wenschen aan. J. KOLSTERS, Arts, betuigt zijn hartelijken dank voor de bij de jaar wisseling ontvangen gelukwenschen, en biedt wederkeerig de zijne aan. Zaamslag, Januari 1938. De Heer en Mevrouw LEENHOUTS^ HOVENKAMP zeggen hartelijk dank voor alle ontvangen gelukwenschen en bieden wederkeerig hun beste wenschen aan. Hoek, 6 Januari 1938. Bij den Cursus WORST- MAKERIJ kunnen nogeenige nette leerlingen worden ge plaatst. Inlichtingen te bekomen bij Z. C. ECKHARDT, Axelschestraat 38a Ter Neuzen, Telefoon 172. Alle melkveehouders en melkslijters van Ter Neuzen en Omstreken worden uitgenoodigd ter vergadering op Donder- dag 13 Januari a.s., nam. 1,30 uur bij den heer Zeegers, hotel „Den Arend" te Ter Neuzen, ter bespreking van de nieuwe Consumptiemelkregeling. HET BESTUUR. HR 28

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1938 | | pagina 7