Landbouwberichten De heer JAN'SEN vraagt hoeveel dit vroe- ger kostte. De SECRETAIRES antwoordt, dat het sala- ris van den secretaris der commissie 15 be- draagt, benevens verder een gering bedrag voor porti. De heer SCHEELE is van meening, dat de Raad niet op het genomen besluit moet terug komen. Indien evenwel de commissie en bloc zou bedanken, wat dan? De heer HAAK merkt op, dat Burgemeester en Wethouders te alien tijde een commissie bij elkaar 'kunnen krijgen. De heer SCHEELE stelt de vraag, wat er zou gebeuren indien er geen gegadigden ge- vonden mochten worden om dit werk over te nemen. De heer HAAK: Dan doen Burgemeester en Wethouders het. Er is reeds zooveel werk, dat ik gratis doe, dat dat beetje er nog wel bij kan. De heer SCHEELE merkt op. dat voor schoolfeestjes en schoolreisjes geen post is geraamd. Hoe staan Burgemeester en Wet houders hier tegenover? Kunnen er dus geen schoolfeestjes worden gehouden? De heer HAAK antwoordt, dat de heer Scheele zich daarin vergist. De heer SCHEELE vraagt, waarom dan geen post hiervoor uitgetrokken is. De heer HAjAK geeft te kennen, dat Burge meester en Wethouders te alien tijde met een voorstel bij den Raad kunnen komen. De heer SCHEELE meent, dat het dan ook geen bezwaar is een post uit te trekken. Het vooruitzicht bestaat, dat er vlug een feest gevierd zal worden. De heer HAAK meent, dat men op den toestand niet mag vooruitloopen. Het is zeer wel mogelijk, dat er van een feest geen sprake zal zijn. De heer SCIHEELE houdt staande, dat Bur gemeester en Wethouders dan toch een post kunnen ramen. Is het niet noodig, dan wordt die niet uitgegeven. De heer HAAK meent, dat het hetzelfde is, of deze post nu hier geraamd wordt, dan wel of die onder ,,onvoorzien" staat. De heer A. MEERTENS geeft te kennen, dat, indien noodig, toch feest gehouden kan worden. De Raad dient toch te vergaderen om een voorstel van Burgemeester en Wethou ders voor de noodige fondsen te behandelen. 13. Middelbaar onderwijs. 158. Bijdrage in de kosten van rijks hoo- gere burgerscholen als bedoeld in art. 36quater der wet op het middelbaar onderwijs. 300. 15. Nijverheidsonderwijs. 159. Bijdragen aan gemeenten in de kos ten van scholen voor het lager nijverheids- onderwijs. 660. De heer JAN-SEN vraagt waar deze posten voor dienen. De SECRETARIS antwoordt, dat deze zijn voor bijdrage aan de landbouwschool en avond- teekenschool. De heer JANSEN constateert, dat er het vorig jaar niets voor stond. De SECRETARIS antwoordt, dat dit kwam omdat er geen leerling uit de gemeente die inrichtingen bezochten. Thans is dit wel het geval. De heer HAAK deelt mede, dat 1 leerling de H. B. S. te Ter Neuzen bezoekt. Het ge- beurde vroeger wel, dat dit ook niet zoo was. 16. Onderwijs, kunsten en wetenschappen (niet vallende onder de lt/m 15). 160. Subsidien aan schouwburgen of mu- ziekkorpsen. 150. 161. Kosten huur stuk grond waar muziek- tent is geplaatst. 50. Hoofdstuk IX. Ondersteuning aan behoeftigen en werkloozen. 166. Belooning van doctoren, heelmeesters, vroedmeesters, vroedvrouwen, enz. 800. 167. Kosten van overbrenging, plaatsing en verpleging van arme krankzinnigen. f 607,88. 168. Subsidie aan het algemeen burgerlijk armbestuur. 5700. 169. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beambten. f 210,25. 170. Kosten van verzekering tegen brand- en stormschade. 10. 171. Rente van geldleeningen ten laste van hoofdstuk IX 1 komende. 105. 172. Aflossing van geldleeningen ten laste van hoofdstuk IX 1 komende. 375. 173. Kosten van de ambtswoningen of vrije woning van de geneesheeren en vroedvrouwen belast met de armienpractijk. f 200. 174. Contributie aan het centraal archief- en inlichtingenbureau in zake maatschappelijk hulpbetoon voor Nederland. 10. 175. Uitgaven in verband met de beschik- baarstelling van goedkoope levensmiddelen. 600. 2. Ondersteuning aan werkloozen. 179. Jaarwedden van ambtenaren en be ambten. 390. 180. Kosten van werkverschaffing, door of vanwege het rijk ondemomen. 8000. De heer JANSEN vraagt hoe het komt, dat deze post zoo machtig veel verhoogd is. De heer HAAK antwoordt, dat deze ge raamd is naar den post, die het vorig jaar is uitgegeven. Begin vorig jaar was er niets voor geraamd en toen zijn de gemeenten ver- plicht geworden menschen te zenden. In ver band daarmede moest deze post op 8000 worden gebracht. De heer JANSEN constateert, dat, blijkens de laatst vastgestelde rekening, 2269 hier voor uitgegeven is. De SECRETARIS merkt op, dat de gemeen te toen, in verband met de financien, niet meer menschen kon uitzenden. De heer SCHEELE herhaalt zijn vraag aan- gaande steun aan de kleine boeren. De vorige maal is spreker een nader antwoord toegezegd. De heer HAAK deelt mede, dat 7 aanvragen zijn ingekomen. Deze zijn behandeld door de commissie van advies, bestaande uit den Secre taris, en de heeren Dieleman, Hasselbergs en Dusebout. De commissie heeft deze aanvragen behandeld en ter nader onderzoek doorgezon- den aan de Landbouw Crisis-organisatie te Goes. Er zijn 3 klassen, n.l. klasse a. menschen die in de steunregeling vallen, klasse b. hier- onder vallen de meqste menschen, dit zijn de kleine boeren, die een steunuitkeering ont- vangen door middel van bons, en klasse c. zelfstandige kleine boeren, die een eigen be- dr$f hebben. Vermoedelijk zullen er nog wel meer aan vragen binnenkomen. De heer A. MEERTENS meent, dat er wei- nig zullen zijn, die er van zullen kunnen trek ken, want de menschen moeten aantoonen, dat zij het geheele jaar door geen f 9 inkomen hebben gehad. De heer SCHEELE vraagt hoS dit berekend wordt. De heer HAAK antwoordt, dat wordt vast gesteld het netto inkomen van het bedrijf plus gezinsinkomsten. Een derde hiervan wordt afgetrokken voor eigen inkomen en als men dan geen 9 per week inkomen behaalt, kan een kleine toelage worden verstrekt. De heer SCHEELE meent, dat het dan eigenlijk veel beloven, doch weinig geven is. De heer DEN HAMER: Dat is nooit anders S De heer HAAK deelt mede, dat de menschen in klasse b. zich ook kunnen opgeven voor de steunregeling. 181. Steun aan werkloozen. 9000. De heer JANSEN constateert, dat de uit- keeringen, ingevolge de steunregeling, elk jaar hooger worden. Krijgen de menschen meer, of is het aantal gesteunden hooger? De heer HAAK antwoordt, dat het bedrag, dat vorig jaar geraamd werd, hetzelfde was als dat bij deze begrooting wordt aangevraagd. Het is best mogelijk, dat het volgende jaar 17.000 noodig zal zijn, doch spreker hoopt, dat er op over zal blijven. In het algemeen is hij er tegenstander van, dat posten worden overschreden. De SECRETARIS deelt mede, dat dit jaar pl.m. 15.000 noodig zal zijn. Er komen jaar- lijks menschen bij, die in de steunregeling vallen, doordat zij trouwen. De heer JANSEN veronderstelt dus, dat het aantal ondersteunden niet vermindert. De SECRETARIS antwoordt dat het aantal wel vermindert. In 1937 is er minder werk- loosheid geweest dan het jaar tevoren. Er is minder werkloosheid dan het vorig jaar. De heer A. MEERTENS deelt mede, dat dit komt omdat de menschen in de fabrieken werken. De heer JANSEN wijst er op, dat er hier een tegenstrijdigheid zit, daar de Secretaris eerst gezegd heeft, dat er bij komen. De SECRETARIS zegt, dat dit ook zoo is, doch de menschen zijn minder weken werk- loos. 182. Kosten van controle op werkloozen. 300. 183. Kosten voor bijdrage bijzondere hulp aan werkloozen. f 763,20. 184. Kosten terzake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beambten. 62,40. 188. Uitkeering van ziekengelden inge volge de ziektewet. Memorie. 189. Betaling aan het rijk ten onrechte be- taalde steungelden. Memorie. 190. Premien ingevolge de ziektewet. f 13,11. Hoofdstuk X. Landbouw. 191. Subsidien ten behoeve van land- en tuinbouw. f 25. 192. Subsidie aan de geitenfokvereeniging „De Eendracht. 40. Hoofdstuk XI. Handel en Nijverheid. 195. Kosten ter zake van den ijk en herjjk der maten en gewichten. Memorie. 196. Subsidien voor openbare middelen van vervoer. f 120. 197. Subsidie aan werkloozenkassen. 4912. 198. Kosten van de districtsarbeidsbeurs en van de arbeidsbemiddeling. f 250. 199. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beambten. f 35. 200. Bijdrage ten behoeve van borgstel- lingsfondsen voor den middenstand. f 80,58. De heer SCHEELE vraagt of er reeds eenige hulp is geboden en of zich menschen voor hulp door bemiddeling van het borgstellings- fonds hebben aangemeld. De VOORZITTER antwoordt bevestigend. De heer SCHEELE merkt op, dat verzuimd is bij den betreffenden post het verzoek van den Kanaalpolder te behandelen. Hij vraagt hoe Burgemeester en Wethou ders zich dit voorstellen. De VOORZITTBR antwoordt, dat de be- doeling is, het rijwielpad in werkverschaffing te doen verbeteren. De heer SCHEELE vraagt of dit verzoek ook eenigen steun ondervindt. De VOORZITTBR meent, dat Burgemeester en Wethouders bereid zijn medewerking te verleenen. De heer A. MEERTENS: Als Philippine het ook doet. De heer SCHEELE meent, dat de toestand door verbetering van het rijwielpad inderdaad zou verbeteren. De heer A. MEERTENS merkt op, dat Bur gemeester en Wethouders eerst moeten weten wat Philippine doet. Als deze gemeente niets doet, blijven ook Burgemeester en Wethouders er buiten. De heer DEN HAMER vraagt wat de pol der van zin is. Be heer A. MEERTENS antwoordt, dat ook niet te weten. De SECRETARIS merkt op, dat de Raad in principe zou kunnen besluiten mede te wer ken, al weet men nog niet wat er gedaan wordt. De heer HAAK: Onder conditie, dat ook de gemeente Philippine medewerkt. De polder zal uiteraard het leeuwendeel moeten doen. De heer JANSEN vindt het gevaarlijk den polder een bijdrage te verleenen. Dan kunnen ook andere polders met evenveel recht komen. De VOORZITTBR: Neen, zoo niet. Er zijn een massa polders waarvan de verbetering der wegen op grond van het algemeen belang niet zoo urgent is. In dit geval zou alleen een bijdrage verleend worden, omdat alle ge- meentenaren belang hebben bij verbetering van den weg van Hoek naar Philippine. De heer A. MiEERTBNS deelt mede, dat Burgemeester en Wethouders er over gespro- ken hebben om aan den rechterkant van den weg een fatsoenlijk fietspad aan te leggen. De heer DEN HAMER zou het prachtig vinden als het lukken mocht een fatsoenlijk pad van 1,75 tot 2 Meter aan te leggen. De heer SCHEELE vraagt of, indien dat het geval zou zijn, het niet mogelijk is den weg af te bakenen, omdat anders de auto's het fiets pad vlug kapot gereden hebben en dat zou jammer zijn. De heer DEN HAMER merkt op, dat de weg breed genoeg is. Men zou dan aan den kant van den weg palen kunnen plaatsen. De heer HAAK herhaalt, dat de bedoeling zou zijn aan den rechterkant van den weg een fietspad aan te leggen. De VOORZITTER is van meening, dat op den du'ur ook wel verbetering van den weg zal komen, want de tertiaire wegen zullen in de toekomst op het wegenplan worden ge plaatst. De heer HAAK merkt op, dat dit toekomst- muziek is. Het komt hem het beste voor, dat deze aangelegenheid wordt aangehouden tot de volgende vergadering. Hoofdstuk XII. 208. Kosten van toezicht op en invorde- ring van plaatselijke belasting. f 20. 209. Teruggarve van belasting. 50. 210. Belooning der schatters en herschat- ters van de huurwaarden der localiteiten, waar voor vergunning voor den verkoop van sterken dranik in het klein is verleend. 10. Hoofdstuk XIV. Kaovoorzieningen. 224. Voorschotten ten behoeve van het rijk. f 15. 225. Rente en provisie van tijdelij'k ter voorziening in de be'hoefte aan kasgeld opge- nomen 'gelden. f 100. 226. Uit te betalen loonen voor werkver schaffing in het waterschap Hulster- en Axeler-ambacht. f 8000. Hoofdstuk XV. 229. Rente van geldleeningen ten laste van hoofdst. XV komende. 441,70. 230. Aflossing van geldleeningen ten laste van ihoofdst. XV komende. 1262. 231. Overboeking naar den dienst 1939 van het verschii tusschen de v66r 1 Jan. 1939 ont- vangen onbrengst van de opcenten op de ge- meentefondsbelasting over het belastingjaar 1938)39 en het ter zake op hoofdst. XII ver- antiwoorde bedrag. Memorie. Hoofdstuk XVI. 232. Onvoonziene uitgaven. 760,36. INKOMSTEN: Hoofdstuk I. Vroagere diensten. 1. Batig slot van den gewonen dienst vol- gens de laatst vastgestelde rekening, voor zoover daaraan niet reeds een bestemming is gegeven. 5510,59. 2. Achterstalliige inkomsten van vorige dienstjaren. Memorie. 'Hoofdstuk II. Algemeen Beheer. 5. Uitkeering uit het gemeentefonds inge volge art. 3 ontier b der wet van 15 Juli 1929 (stbl. no. 388), zooals deze wet laatstelijk is gewijzigd bij de wet van 4 Maart 1935 (Stbl. no. 74) (vodr die wijziging uitkeering inge volge art. 3 onder a der wet). 3000. 6. Uitkeering uit het gemeentefonds inge volge art. 3 onder c der wet van 15 Juli 1929 (Stbl. no. 388), zooals deze wet laatstelijk is gewijzigd bij de wet van 4 Maart 1935 (Stbl. no. 74) (v66r die wijziging uitkeering inge volge art. 3 onder b der wet. f 13.739,97. 7. Secretarie-leges en rechten van den bur- gerlijken stand. /600. 8. Rechten ingevolge het vuurwapenregle- ment. 80. 41. Verhaal van bijdragen voor eigen- en weduwen- en weezenpensioen ingevolge art. 36 der pensioenwet 1922. f 846,62. Hoofdstuk HI. Openbare Veiligheid. 51. Verhaal van pensioensbijdragen betref- ferrde het personeel der gemeentepolitie. 152,40 HoofdstuK TV. Volksgezondheid. 76. Heffing van -gelden ingevolge art. 21 der besmettelijke ziektenwet. Memorie. 77. Keur- en slachtloonen. f 310. 78. Rechten ingevolge de warenwet. 130. 79. Verhaal van pensioensbijdragen. 49,22. 80. Restitutie van te veel betaalde bijdra gen in de kosten van den keuringsdienst in gevolge de warenwet. Memorie. Hoofdstuk VI. Openbare werken. 88. Begrafenisrechten. f 28. 98. Opbrenigst van den verkoop van oude materialen. Memorie. 99. Verhaal van premien ingevolge de ziektewet. f 1. 100. Uitkeering van ziekengelden inge volge Ziektewet en vergoeding van renteeegels. Memorie. 101. Verhaal van pensioensbijdragen. 195. 102. Bijdragen van derden in de kosten van onderhoud van wegen en voetpaden. 200. 103. Precariorechten. f 200. Hoofdstuk VH. Eigendommen, niet voor den open'baren dienst bestemd. 111. Huur van huizen en andere gebouwen. 320. 112. Renten van kapitalen. Memorie. Hoofdstuk VIII. Onderwijs, kunsten en wetenschappen. 2. Openbaar gewoon lager onderwijs. 121. Schoolgelden. f 587,30. 122. Vergoeding van het rijk. 8573. 123. Ontvanigst wegens over een vborigen dienst te weinig genoten vergoekiing van het rijk krachtens art. 56 der L. O. wet 1920. Memorie. 124. Restitutie door het rijk wegens over een vorigen dienst te veel in rekening ge- brachte pensioensbijdragen der onderwijzers. Memorie. 130. Verhaal v. pensioensbijdragen. f 857,30. 131. Hiuur of vergoeding voor het gebruik van schoollokalen. Memorie. 7. Rijzonder gewoon lager onderwijs. 144. Schoolgelden. f 402,40. 145. Uitkeering van gemeenten ingevolge art. 104, eerste lid, der L. iO. wet 1920. 100. 146. Uitkeering van gemeenten ingevolge art. 104, le lid, der L. O. wet 1920. 100. 147. Uitkeering van andere gemeenten in verband met de aan schoolbesturen betaalde uitkeering ingevolge art. 205ter der L. O. wet 1920. 163,50. 148. Rente van waarborgsommen, gestort door besturen van bijzondere scholen f 1,61. 149. Terugontvangst bij de verrekening over 1934 van het te veel wegens vergoeding, ingevolge art. 101 der L. O. wet 1920 uitbe- taalde. Memorie. Hoofdstuk IX. 1. Ondersteuning aan behoeftigen. 162. Bijdragen van particulieren in de kos ten van verpleging van arme krankzinnigen. 200. 163. Verhaal van pensioensbijdragen. f 135. 164. Terugontvangst van het burgerlijk armbestuur van de pensioensbijdragen, ver- schuldigd voor ambtenaren en beambten dier instelling. 14,50. 165. Inkomsten in verband met de beschik- baarstelling van goedkoope levensmiddelen. 600. if 2. Ondersteuning aan werkloozen. 176. Uitkeering uit het werkloosheidssub- sidiefonds wegens gewone bijdrage in de kos ten van steunverleening en werkverschaffing aan werkloozen (met uitzondering van de tegemoetkoming in de kosten van controle op werkloozen). 11.900. 177. Tegemoetkoming uit het werkloos- heidssuibsidiefonds in de kosten van controle op werkloozen. 165,60. 178. Bijdrage voor bijzondere hulp aan werkloozen. 475,20. 185. Verhaal van premien ingevolge de ziektewet. 6,90. 186. Uitkeering van ziekengelden ingevolge de ziektewet en vergoeding van rentezegels. Memorie. 187. Terugontvangen gelden wegens on- rechtmatige steunuitkeering. Memorie. Hoofdstuk XI. Handel en Nijverheid, 193. Vergoeding van het rijk van een deel der jaarwedde van hem, die belast is met de dagelijksche leiding van het gemeentelijk orgaan der arbeidsbemiddeling. 40. 193a. Verhaal van premien ingevolge de ziektewet. f 2. 194. Terugontvangst wegens te veel be taalde subsidie aan werkloozenkassen. Memorie. Hoofdstuk XII Belastingen. 201. Uitkeering van het rjjk wegens hoofd- som der grondbelasting op de gebouwde eigen dommen. 820. De heer SCHEELE vraagt of het niet moge lijk is tot belastingverlagiug over te gaan. Be heer HAAK antvyoordt, dat zulks dit jaar nog niet mogelijk is. Welllcht kan bij de volgende begrooting een belastingverlaging worden voorgesteld. De gemeente heeft thans een flinken reservepost en spreker hoopt, dat bij de volgende begrooting belastingverlaging toegepast zal kunnen wofden. 202. (Uitkeering van het rijk wegens hoofd- som der grondbelasting op de ongebouwde eigendommen. /3000. 203. 80 opcenten op de hoofdsom der grondbelasting. 1874,30. 204. 20 opcenten op de hoofdsom der grondbelasting op de ongebouwde eigen dommen. f 1200. 205. Uitkeering van het rijk wegens 20 der hoofdsom van de personeele belasting, naar den eersten, tweeden en derden grond- slag. 940. 206. Uitkeering van het rijk wegens hoofd som der personeele belasting naar den vierden, vijfden, zesden en zevenden grondslag. 340. 207. 200 opcenten op de hoofdsom der per soneele belasting. 10.400. 211. Uitkeering van het rijk wegens 48 op centen op de hoofdsom der dividend- en tan- tiemebelasting. Memorie. 212. 38 opcenten op de hoofdsom der ver- mogensbelasting. f 1400. 1213. 75 opcenten op de hoofdsom der ge- meentefondsbelasting. 6400. 214. Uitkeering uit het gemeentefonds be rekend per aangeslagene in de gemeentefonds- belasting (3e klasse). ,f3800. 215. Uitkeering uit het werkloosheidssub- sidiefonds, berekend per aanigeslagene in de gemeentefonds belasting. 760. 216. Zuivere opbrengst der belasting naar het inkomen over vorige belastingjaren. Memorie. 217. Gewetensgelden. Memorie. 218. Belasting op honden. 407,50. 219. lOninibaar geleden belasting, welke als- nog is gelnd. Memorie. 220. Opbrengst van het vergunningisrecht voor den verkoop van sterken drank in het klein. f 180. 221. Opbrengst van aanmaningen en dwangbevelen. 20. Hoofdstuk XIV. KasvooTZieningen. 222. Teruggave van het rijk wegens bij voorschot versfrrekte gelden inzake dienst- plicht. 15. 223. Ontvangisten van het waterschap Hul ster- en Axeler ambacht voor uit te betalen loonen aan werkmenschen, die in de werkver schaffing zijn te werk gestelid. f 8000. Hoofdstuk XV. OVerige inkomsten en uitgaven. 227. Verantowoording van het verschii tus schen de vddr 1 Jan. 1939 ontvangen opbrengst van de opcenten op de gemeentefondsbelasting over het belastingjaar 1938/39 en het terzake op hoofdst. Xn verantw. -bedrag. Memorie. 228. Inkomsten van verschillenden aard. Memorie. De begrooting voor den dienst 1938 wordt met algemeene stemmen vastgesteld. Voor zoover met anders vermeld, worden de betreffenlde posten geacht met algemeene stemmen te zijn vastgesteld. De vaststelling der begrooting houdt tevens in, dat a. is afgewezen het verzoek van de com missie tot wering van schoolVerzuim tot het we der instellen van presentiegelden; b. is toegestaan het verzoek van de geiten fokvereeniging ,,De Eendracht", om een sub sidie van 40; c. dat het gemiddeld bedrag per leerling der openbare lagere school, ingevolge artikel 55bis, le lid der L. O. wet 1920, is vastgesteld op f 9,65 per leerling; d. dat is aangehouden het verzoek van den Kanaalpolder om een subsidie tot verbetering van het rijwielpad in dien polder. 9. Vaststelling begrooting algAieen bur- gerlijk armbestuur 1938. Burgemeester en Wethouders stellen voor, de begrooting van het algemeen burgerlijk armbestuur voor den dienst 1938 vast te stel len op een bedrag van 5904,89 met een ge- meentelijke subsidie van 5700. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. De VOORZITTER schorst hierop de open- bare vergadering, welke overgaat in een zit- ting met gesloten deuren. Na heropening stelt de VOORZITTER aan de orde: 10. Behandeling reclames. Naar aanleiding van ingekomen verzoeken om ontheffing of vermindering, stellen Bur gemeester en Wethouders voor: a. Hondenbelasting. Ontheffing te verlee nen aan J. C. F. Dieleman en M. K. Dieleman; oninbaar te verklaren den aanslag van J. Vol- kaert. t b. Schoolgeld. Te handhaven den aanslag van Jan Buijze, L. M. Witte, J. Pladdet en J. M. Scheele; 16,55 ontheffing te verleenen aan J. J. Dieleman. c. Precariorechten. Oninbaar te verklaren de aanslagen van Wed. H. van Doeselaar, J. J. van Drongelen, Ch. F. van Acker, Wed. J. Robijn en P. Jansen Wzn. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 11. Omvraag. a. De heer DEN HAMER vraagt nu de winter weer voor de deur staat en de men schen, die in de werkverschaffing zijn ge plaatst, zoo ver moeten fietsen, of het niet mogelijk is een autobus te laten rijden. De menschen werken al op de Bontekoe en vor ige week moesten zij al verder rijden dan 15 K.M. Nu de Minister de winter-regeling weer heeft ingesteld, moet toch de mogelijkbeid bestaan, dat zij per autobus vervoerd worden Spreker geeft Burgemeester en Wethouders den wenk te probeeren een autobus te krjjgen. In den winter, bij slecht weer, is het voor de menschen niet te doen dit traject per fiets te rijden. De heer HAAK zegt toe, dat Burgemeester en Wethouders zullen trachten een autobus te verkrijgen. De heer A. MEERTENS merkt op, dat Bur gemeester en Wethouders in het voorjaar ook hun best hebben gedaan, dit te krijgen. Men weet tevoren, dat, indien de menschen in den winter meer dan 15 K.M. rijden en 20 K.M. in den zomer, zij een autobus kunnen krijgen. De heer HAAK vraagt hoeveel menschen er in de werkverschaffing geplaatst zijn. De SECRETARIS antwoordt, dat er onge- veer 7 zijn. De heer DEN HAMER meent, dat, indien Burgemeester en Wethouders. zachtjesaan hieraan gaan werken, dit in 14 dagen toch wel voor elkaar zal zjjn. De VOORZITTER zegt toe, dat Burgemees ter en Wethouders zich hiermede zullen be- moeien. De heer HAAK vraagt den heer Den Hamer of de afstand, die afgelegd moet worden, abso- luut verder is dan 15 K.M. De heer D®N HAMER antwoordt, dat zij vorige week reeds verder waren dan 15 K.M., en nu zijn zij weder verder achteruit gegaan. Hij meent, dat men dit met den Kilometer- teller toch kan afrijden om vast te stellen hoe groot de afstand is. De VOORZITTER zegt toe dit te zullen onderzoeken. Hij sluit de vergadering. KORT VERSLAG van de iaatstgehouden vergadering van het Dag. Bestuur van de Zeeuwsche Landbouw- Maatschappij in het Landbouwhuis te Goes. O.m. kwamen de navolgende onderwerpen in be- spreking Tarwcrichtprijs 1938. Reeds herhaaldelijk heeft het Dagelijksch Bestuur der Z. L. M. er op gewezen, dat een richtprijs van f 9,25 per 100 kg onvoldoende is voor een loonende tarweteelt. De inkrimping van de met tarwe be- bouwde oppervlakte is hiervoor reeds een duidelijke aanwijzing. De tarwe-oogst van 1937 blijkt zeer matig van opbrengst te zijn, waardoor de onvol doende richtprijs der tarwe tot uiting komt. Het Dagelijksch Bestuur is van meening, dat ten- gevolge van een wijziging in de tot dusver gevolgde onkostenberekening de richtprijs voor 1938 onder overigens gelijk blijvende omstandigheden niet voor alle gewesten is verhoogd. Er zijn zelfs gewestea, waarvoor de richtprijs 1938 vergeleken bij die voor 1937 een verlaging beteekent. Aan de wenschen der 3 Centrale Landbouw-orga- nisaties is derhalve niet tegemoetgekomen, zoo dat de noodzakelijkheid tot verhooging van den tarwe- richtprijs nog onverminderd blijft bestaan. Een desbetreffend schrijven is aan het Landbouw- Comitd gezonden, waarin het standpunt van het Dagelijksch Bestuur uitvoerig is gedocumenteerd en toegelicht en waarbij verzocht wordt nogmaais pogingen in het werk te stellen een verhooging van den tarweriohtprijs te verkrijgen. Steunregeling kleine boeren. Uitvoerig werd van gedachten gewisseld over de steunregeling voor de kleine boeren, welke volgens de meening van het Dagelijksch Bestuur niet geheel beantwoordt aan de verwachtingen, welke men er zich van had voorgesteld. De bestaande regeling is thans zoodanig, dat de personen, die tot de C-groep behooren ten laste van het Rijk komen en niet de personen, die in- gedeeld zijn bij de B-groep. Een gevolg hiervan is dat de gemeenten, die bij het Werkloosheidssubsidiefonds zijn aangesloter.. aan de regeling medewerken, terwijl de gemeenten die hierbij niet zijn aangesloten zich afzijdig houden. waardoor het al of niet opnemen van de B-groep in die regeling afhankelijk wordt gesteld van de inzichten van het gemeentebestuur. Het Dagelijksch Bestuur acht zulks niet juist en besloot er op aan te dringen een zoodanige wijziging in de regeling aan te brengen, dat ook personen uit de B-groep ten laste van het Rijk worden gebracht. Mocht zulks* in verband met den financieelen toe stand van het Rijk niet mogelijk zijn, dan dient er in elk geval een einde aan te komen, dat de per sonen uit de B-groep in den winter niet in de werk verschaffing kunnen worden opgenomen. Postbestelling ten plattelande. Het Dagelijksch Bestuur heeft zich opnieuw uit- gesproken voor de wederinstelling van de tweede postbestelling op het geheele platteland. Thans is deze beperkt tot de kommen der dorpen, doch deze dient zoo veel mogelijk te worden uitgebreid. Tevens werd gewezen op het trage verloop van het locale postverkeer, waardoor een poststuk, dat over enkele uren gaans vervoerd moet worden, veelal anderhalve dag en soms langer onderweg is. Getracht zal worden hierin verbetering te ver krijgen. Arbeidsbemiddeling. Medegedeeld werd, dat de Minister van Sociale Zaken bij beschikking van 15 November j.I. heeft besloten om met ingang van 1 Januari 1938 het eiland Schouwen ien Duiveland, wat betreft de arbeidsbemiddeling in te deelen bij het district Middelburg. Regeling consumptie-aardappelen. Besproken werd een rapport, uitgebracht door een commissie, ingesteld door de 3 centrale landbouw- organisaties ter bestudeering van het vraagstuk der consumptie-aardappelen. Het Dagelijksch Bestuur sprak zich unaniem uit voor het behoud eener aardappelteeltregeling en heeft zich ver- eenigd met de grondslagen, welke in bedoeld rap port voor een aardappelteeltregeling voor oogst 1938 zijn uitgestippeld. Overwegende bezwaren werden ingebracht tegen een eventueel verhoogde teeltheffing. Algem. Vergadering Nederl. Alg. Keuringsdienst. Besloten werd naar de algemeene vergadering van den N.A.K., welke 22 December a.s. te Utrecht wordt gehouden af te vaardigen de heer L. Kranen- burg te Wilhelhunadorp. Oprichting Nederlandsche Ajuinfederatie. Besloten werd medewerking te verleenen aan de oprichting van een Nederlandsche ajuinfederatie, welke ten doel heeft de rentabiliteit van de uien- teelt te bevorderen. Als zoodanig worden beschouwd het verkrijgen van de beste rassen of selecties, het verkrijgen van uitstekend gewonnen zaad daarvan, het verrichten van onderzoekingen met betrekking tot de cultuur, de sorteering, de bewaring en den afzet van uien, alsmede het propageeren van ver- beteringen van cultuur en afzet van uien. Het Dagelijksch Bestuur besloot hiervoor een bedrag van f 100 beschikbaar te stellen. Afdeeling Veere. Medegedeeld werd, dat de afdeeling Veere in zijn Iaatstgehouden vergadering tot voorzitter der af deeling heeft benoemd de heer J. Lampert te Gapinge. Uitvoering Pachtwet. Het Dagelijksch Bestuur sprak zijn bezorgdheia uit over het voortdurend oploopen der pachtprijzen. wat in geenen deele wordt gemotiveerd door de huidige prijzen der producten, doch vooral een gevolg is van het in uitzicht gestelde in werking treden der nieuwe Pachtwet. Het Dagelijksch Bestuur is van oordeel, dat, nu de nieuwe Pachtwet is aangenomen, deze zoo spoedig mogelijk in werking dient te worden gesteld om aan den bestaanden onzekeren toestand een eind te maken. In verschillende gevallen wordt thans een veel te hooge pachtprijs geboden met de bedoeling om na het in werking treden der nieuwe wet een verlaging te bedingen. Aan dezen ongewenschten toestand kan, naar het oordeel van het Dagelijksch Bestuur, slechts een einde worden gemaakt door een spoedige inwerking- treding van de nieuiwe wettelijke voorschriften. Bodehvkundig onderzoek. Besloten werd een kleine c«mmissie in te stellen. welke in samenwerking met de Rijkslandbouwcon- sulenten in de provincie een rapport zal opstellen betreffende de beteekenis en de wijze waarop het grondonderzoek in Zeeland het beste kan worden geregeld en gepropageerd. Het grondonderzoek is lang niet voor alle gronden van dezelfde beteekenis. De taak der in te stellen commissie zal dan ook bestaan in het vaststellen der gebieden, welke in Zeeland profijt kunnen trekken van het grond onderzoek. T.b.c.-bestrijding rundvee. Medegedeeld werd, dat de opgave voor deelname aan de bestrijding van de tuberculose onder het rundvee zeer groot is en de verwachtingen verre overtreft. De vereeniging, welke eenigen tijd geleden voor dit doel in Zeeland is ingesteld, zal zijn werkzaam- heden binnenkort aanvangen. Biggenmerken. Gevraagd werd naar de mogelijkheid tot over- dracht van overtollige biggenmerken van de eene provincie naar de andere. Medegedeeld werd, dat dit niet wordt toegestaan.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 8