tmt/
m
Predikbeurten
Gemengde Berichten
Laatste Berichten
TA 55 WK
Prijs...Fl. 135.-
TELE
FUN
KEN
MUZ IE KAPPA PATEN voor PA DIO
NEOERLANDSCHE SIEMENS MIJ. N.V., HUYGENSPARK 39, DEN HAAG
SNEEUWSTORMEN IN HET OOSTEN EN
MIDDEN VAN ONS LAND.
WEERVERWAGHT1NG.
GEMEEN1ERAAD VAN
TER NEUZEN.
*yr00fevlan^
verschaft U de Telefunken TA55WK. Door
de harmonische samenvoeging van chassis,
luidspreker en kast klinkt de fijn genuan-
ceerde weergave geheel ,,vrij" van het ap-
paraat; men waant zich in de concertzaal
of de studio. Door den rijkdom aan forman-
ten komt het karakteristieke van elk instru
ment en elke stem volkomen tot zijn recht.
Dank zij de toepassing van de vele nieu-
wigheden der radiotechniek wordt hier iets
schoons geboden voor weinig geld. Zeer
goede selectiviteit - zichtbare afstemming -
automatische fadingcompensatie - intelli-
gente stationsnamenschaal - eenvoudige
bediening - verrassend goede korte-golf
ontvangst - timbreschakelaar - pick-up-
aansluiting - aanslpiting tweeden luidspre
ker - bijzonder smaakvolle kast.
Vraagt geheel vrijblijvend demonstratie
bij een Telefunken Service Station!
TELEFUNKEN
laging bij de bootdiensten, de afschaffing van
de steigerrechten te Hoedekenskeike. De alge-
meene positie van de provincie kan niet on-
gunsUig worden genoemd, maar het zal noo-
dig blijven cm de toekomstige uitgaven tot
het strikt naodJzakeiijke te beperken. Belasting
varliaging is niet mogelijk. Ged. Staten zullen
voorstellen uitgaven voor sociale voo.rzienin-
gen te doen, indien deze noodig blijken.
Bij de besprekmg van de plannen tot samen
voeging van polders, werd van de zijde van
het college geantwoord, dat na afloop der ver-
gaderingen in West Zeeuwsch-Vlaanderen,
een rapport zal worden uitgebracht en dat
Ged. Staten zich diaama nader zullen beraden,
de bezwaren zullen daarbij nauwgezet worden
nagegaan.
Inzake de electriciteitsvoorziening werd toe-
gezegd, dat de voorziening bij oorlogstoestand
onder de oogen zed worden gezien, en mede-
gedeeld, dat de secretiaris van de P.Z.E.M. een
nota uitbracht omtrent het ontwerp electrici-
teitswet, welke nota Ged. Staten nog moeten
behandelen. Het verzoek om gunstiger voor-
waarden brj de lesvering v3n electriciteit buiten
de kom der gemeenten zal naar het bestuur
der P.Z.E.M. worden overgebracht. Inzake het
nieuwe kantoorgebouw te Middelburg werd
opgemerkt, dat een vergelijking met een zeker
kantoorgebouw te Ter Neuzen niet opgaat,
wijl het kantoorgebouw der P.Z.E.M. uit eigen
middelen wordt betaald en een dergdrjk ge-
bouw aan een zekere standing moet voldoen.
De plannen zijn nog in voorbereiding.
Bij de gasvooirziening is ook uitvoerig de
kwestie van den heer Abrahamse besproken
en o.a. de vraag gesteld, of de brief van A.
aan den heer Hoegen uit vrijen wil geschreven
is, of A. geheel los staat van de Imperial en of
deze bereid is A. te helpen aan een positie.
Ter zake A. verwijzen Ged. Staten in hun of-
ficieel antwoord naar de deze week gepubli-
ceerde stukken.
Ook de processen, die het personeel der
ZEJGAM voert tegen de Imperial (hierin zou
op 8 December uitspraak worden gedaan door
de rechtbank, doch dit is uitgesteld - Red.),
werden uitvoeriig besproken, omdat men meen-
de, dat die indirect veel geld aan de provincie
zullen kosten. Ged. Staten deelen mede, dat
toen het proces in een zoodanig stadium ver-
keerde, dat wellicht een proef-procedure
mogelijk was, die van de zijde van de Imperial
is geweigerd, zoodat alle processen voortganig
vonden. In de afdeelingen was van de zijde
van het college o.a. opgemerkt, dat de proce
dure in het geheel niet onder dwamg is ge-
schied. Er i§ overleg tusschen Ged. Staten en
de personeelsbonden geweest. Daarmede is
volledige overeenstemming in voile vrijheid
bereiikt.
Medegedeeld werd, dat de pojitie van de
ZEGAM niet rooskleurig is, het bedrijf zal
nimmer florisant worden, tenzij het debiet
wordt uitgebreid. Daarom worden onderhan-
delingen gevoerd met Middelburg.
Inzake de Waterleiding Mij. Midden-Zeeland
werd medegedeeld, dat de bouw van de water-
leiding regelmatig doorgaat, de watertoren te
Vlissingen geeft nog eenige moeilijkheden.
Op vragen betreffende den toestand der
kustvisschertj wordt erkend, dat die in een be-
narde positie verkeert en verwezen naar een
inzake de pogingen tot verbetering uitge
bracht rapport. Als plannen voor werkver-
schaffing in het groot, werden in de afdeelin
gen vian de zijde van-Ged. Staten o.a. genoemd
ontwateringswerken in samenwerking met
polders in de omigeving van Sas van Gent en
in de omgeving van Biervliet. Verder worden
werkobjecten gezocht voor Zuid-Beveland en
Schouwen. Voor Tholen wordt genoemd ver-
hooging der zeedijken en groote objecten zijn
ook aanw:izig in de omgeving van iStoppeldijk,
maar daaraan dienen eerst vele administra-
tieve bemoeiingen vooraf te gaan.
Inzake de Noord-Bevelandsche brug werd in
de afdeelingen medegedeeld, dat de vorige
Minister van Wlaterstaat groote bezwaren had
tegen tolheffing en dat Ged. Staten zich thans
met den nieuwen Minister in verbinding heb-
hen gesteld, wiens houding echter nog niet be
kend is.
Betreffende de ter sprake gebraehte fusie
tusschen de Zee uwsch-Vlaamsche Tramweg-
Maatschappij en BreskensMaldeghem wer
den afzonderlijke mededeelingen toegezegd en
Ged. Staten verklaarden zich belangstellend
naar een aangekondigde motie betreffende het
personeel van eerstgenoemde maatschappij.
Voor hulp in het belang van tut ontslagen per
soneel deinzen Ged. Staten terug, omdat er
meer tramwegen zijn en men dan tot conse-
quenties zal kom en. iHet rail vervoer met trams
moge zijn verouderd, zoodat vervanging door
wegvenvoer op den duur niet kan uitblijven,
het tijdstip waarop dit moet geschieden, dient
niet te worden bepaald aan de hand van de
ijeerprijzen, maar door de eischen van het
verkeer.
De kwestie van het onderwijs aan zwak-
zinnige kinderea zullen Ged. Staten nader on
der oogen zien.
Naar aanlcidinig van een vraag of men in
Zeeland voldoende actief is bij het nemen van
voorzorgsmaatregelen betreffende de luchtbe-
scherming, antwoorden Ged. Staten, dat de
luchtbescherming in e.rsten aanleg, zoo niet
geheel, een zaak van het Rijk en vein de ge
meenten is: voor zooveel de Provincie daar
rechtstreeks bij betrokken is, mogen Ged.
Staten voor diligent gehouden worden.
Uit antwoorden op vragen bij de artikels-
gewijze behandeling, teekenen wij aan, dat
ook uitgaven zijn gedaan voor onderzoek naar
samenvoeging van polders elders dan in
Zeeuwsch-Vlaanderen, o.a. Schouwen.
Inzake een mogelijke subsidie aan de Hlan-
delsavondschool te Vlissingen, werd opge
merkt, dat de school zich eerst tot het Rijk
moet wendtn en bij een tweede weigering
kunnen dan de motieven zoo noodig door Ged.
Staten onder de oogen worden gezien.
Met betrekking tot de ook besproken borg-
stellingsfondsen deelen Ged. Staten mede, dat
zij zich voorstellen in de a.s. Zomenzitting met
voorstellen in de a.s. Zomerzitting met voor
stellen te komen. Hetzelfde merken zij op in
zake de plannen voor de zwaaiplaats te
Zierilkzee.
FUSIE TUSSCHEN DE TRAMWEG-
MAATSGHAPPIJEN IN Z.-VLAANDEREN.
Naar aanleidimg van een door den heer Vie-
nings gestelde vraag hoe het staat met de
fusie van de tramwegmaatschappijen in
Zeeuwsch-Vlaanderen, hebben Ged. Staten van
de fusie-commissie een uiteenzetting ontvan-
gen, die zrj aan de Prov. Staten mededeelen
en waaraan wij het volgende onbleenen:
De opdracht pogingen in het werk te stellen
de N.V. Z.V.T.M., de S.M. BreskensMalde
ghem" en de S.M. ,,HulstWalsoorden" tot
een gemeenschappelijke exploitatie te brengen,
hetzij door fusie, hetzij op andere wijze, is in
Maart 1936 door Ged. Staten in handen gelegd
van een commissie uit him midden, bestaande
uit den Commissaris der Koningin, voorzitter
en de heeren Mr. Stieger en Van Bommel van
Vioten. Op verzoek van den Minister van
Wlaterstaat werd aan deze commissie nog als
lid toegevoegd de heer C. H. Conrad, referen-
daris bij het departement van dien naam.
Deee commissie gaf in Juni 1936 aan het
accountantskantoor W. Kreukniet te Bergen
op Zoom opdracht een onderzoek in te stellen
naar de bedrijfsresultaten van deze maat-
schappijen over de voorafgaande jaren en de
winstmogelijkheden bij gemeenschappelijke ex
ploitatie in toekomende jaren. Het rapport
van den accountant J. F. de Wijs komt tot de
conclusie, dat het niet onmogelijk moet wor
den geacht, dat ook de sterk doorgevoerde be-
zuinigingen en na volledige samenvoeging der
drie vennootschappen, de exploitatie nog ver-
liesgevend zal zijn, teruzij, door de coordinatie
van het vervoer, de ongebreidelde concurren-
tie opgeheven, of in ruime mate beperkt kan
worden. Daarbij zou behalve de kapitaals-
reorganisatie bij de Z.V.T.M. er ook een bjj
de BreskensMialdeghem moeten plaats heb
ben. Terzake had de fusie-commissie reeds
overleg gepleegd met de commissarissen vstn
de BreskensMaldeghem, welke besprekingen
leidden tot de principieele beslissing, dat de
saneering zou plaats hebben door afschrijving
van 95 op het aandeelenkapitaal en op de
rentelooze voor^chotten van rijk, provincie en
gemeenten; 40 op de obligatieleening en
terugbrenging van den rentevoet van 5 op
2'/2 30 afschrijving op de bankschuld
en vermindering van de rente van 4% op
3 en vaststeUing van de hypotheekrente op
3
De financieele resultaten, als een en ander
toen reeds ware ingevoerd, zouden in 1935 er
f 11.000 aileen aan rentebesparing beter door
zijn geweest. Aandeelhouders, obligatiehou-
ders en de hypotheekhoudster zijn in beginsel
bereid medewtrking te verleenen. Bij de ver-
dere besprekingen bleek diat de Z.V.T.M. en
de BreskensMaldeghem meer voelden voor
een gemeenschappelijke exploitatie, door mid-
del van de stichting van een z.g. explodtatie-
maatschappu, waarin beide vennootschappen
deelgerechtigd zouden zijn, dan voor een
samenvoeging der vennootschappen.
Toen in dtzen zin nauwkeurig omschreven
voorstellen van de Z.V.T.M. waren ingekomen
is op 6 November 1936 een vergadering ge
houden van de fusie-commissie en de afge-
vaardigden van de beide maatschappijen,
waarbij ook de leden van de commissie uit de
Brov. Staten inzake de kapitaal-reorganisatie
van de Z.V.T.M. met uitzondering van den heer
Goossens, die zijn oproepingsbrief niet had
ontvangen, aanwezig waren. Deze voorstellen
behelsden de stichting van een exploitatie-
maatschappij met een aandeelenkapitaal van
j 10.000, waarin zou worden deelgenomen door
de Z.V.T.M. met 6000, door Hulst-Wlalsoor-
den wier aandeelen volUdig in handen zijn
van de Z.V.T.M. met 1000 en door de
BreskensMaldeghem met 3000, met een
raad van commissarissen van 9 leden, van wie
5 door de Z.V.T.M., 2 door BreskensMalde
ghem, 1 door de Provincie en 1 door het Rijk
zouden worden benoemd. De fusie-commissie
en de commissie uit de Staten h add en em-
stige beizwaren, vooral omdat de Z.V.T.M. te
veel macht zou krijgen en het Rijk en de Pro
vincie te weinig zeggenschap.
De verdere afdoening der aangelegenheid is
emstig vertraagd door diepgaande meenings-
verschillen omtrent de verhouding, waarin de
winst van de exploitatie-maatschappij onder
de beide belanghebbende vennootschappen zou
moeten worden verdeeld.
In September 1937 kwam het tot nieuwe
ontwerp-statuten en wel voor de Verkeers-
maatschappij ,,ZEeland", een exploitatiemaat-
schappij met 20 aandeelen ad 500.
iHiervan zouden worden toagewezen 11 aan
de Z.V.T.M.; 2 aan HulstWalsoorden en 7
aan BreskensMaldeghem, die resp. 3, 1 en 2
commissarissen zoudm aanwijzen, de Provin
cie ook 2 en een negende lid, te kiezen uit een
voordracht van twee personen op te maken
door den raad van commissarissen.
Voor zoover bekend, is omtrent deze kwes
tie door den raad van commissarissen van de
BreskensMaldeghem nog geen definitieve
beslissing genomen, doch uit de mededeelingem
van zijn gemachtigde, den heer G. A. Waller,
mag worden aangenomen, dat deze vennoot-
schap met deze bepalingen vrijwel geheel ac-
coord zal gaan.
Anders staat het met de bepalingen, be
treffende de verhouding waarin de winst van
de exploitatiemaatscbappij tusschen partijen
zal worden verdesld. Het accountantsbureau
R. A. Drjker te Rotterdam stelde ter zake een
onderzoek in op grond van vroegere cijfers der
beide maatschappijen, doch de winsbverdee-
ling mag niet alleen worden gebaseerd op de
cijfers van het verleden. Met velerlei dient
rekening te worden gehouden, zooals met de
vraag of het onderhoud voldoende is geweest,
met de bezuinigingen, die nog op de uitgaven
kunnen worden toegepast, voorts met de toe
komstige exploitatiemogelijkheden, zulks in
het bijzonder met het oog op de omzetting van
het tramvervoer in autovervoer enz. enz. Hier
komt nog bij, dat de BreskensMaldeghem,
in tegenstelling met de Z.V.T.M., vrijwel geen
effectenbezit heeft, zoodat de winst, welke,aan
deze maatschappij zal worden uitgekeerd vol-
doendc moet zijn, om daaruit de rente van
haar schuldenlast te kunnen voldoen.
(Ingez. Med.)
De BreskensMaldeghem antwoordde op
een desbetreffend aanbod, dat zrj betreffende
dit geschilpunt arbitrage door de fusiepommis-
sie accepteert, doch de commissarissen van de
Z.V.T.M. berichtten, dat zij zich niet gemach-
tigd, noch bevoegd achtten, over het uiteinde-
lijk lot van hun vennootschap bij scheidsrech-
terlijke uitspraak te doen befllisscn, maar dat
zij nog hoopten door wijziging hunner voor
stellen met Breskens—Maldeghem tot een
schikktng te komen. In afwachting daarvan
heeft de fusie-commissie toen gemeend zich
voorshands te moeten onthouden van haar be-
moeiing verslag uit te brengen, alhoewel zij,
op grond van de in dien tusschentijd gevoer-
de oorrespondentie en gehouden besprekingen
van de nieuwe pogingen slechts weinig hoop-
volle verwachtingen had. Van de commissie
mag echter niet worden gevergd, dat zij haar
werkzaamheden om de gemeenschappelijke ex
ploitatie tot stand te brengen, zal blijven
voortzetten, ook dan, wanneer de toenadering
tusschen partijen zoo uiterst gering is, dat het
in hooge mate problematisch moet worden ge
acht, of het gestelde doei ooit zal worden be-
reikt.
Naar aanleiding van de allerlaatste bij haar
ingekomen berichten, o.a. een schrijven van de
Breskens-Maldeghem van 22 November j.l.,
inhoudende de verwerping van een door de
Z.V.T.M. gedaan voorstel om terzake van de
vaststelling van de verhouding voor de winst-
verdeeling een commissie van tramwegdeskun-
digen te benoemen, heeft de commissie zich
dan ook afgevraagd of het tijdstip niet is aan-
gebroken, waarop zij haar taak als beeindigd
moet besehouwen, daar uit de berichten blijkt,
dat het zeer onwaarschijniijk is, dat te dezer
zake spoedig een oplossing zal worden ver-
kregen. De overweging evenwel, dat het ge-
wenscht moet worden geacht, dat de commis
sie alvorens zulk ,een v&rstrekkend besluit te
nemen, in nader overleg treedt met de commis
sie uit de Staten inzake de kapitaalsorganisa-
tie v£in de Z.V.T.M., deed haar, in haar ver
gadering van 3 December besluiten met het
uitbrengen van haar eindrapport nog te wach-
ten. Dit zal echter Ged. Staten op een zoo
danig tijdstip worden aangeboden, dat de af
doening van deze aangelegenheid in de a.s.
zomerzitting van de Provinciale Staten haar
beslag kan krijgen.
Het door de commissie medegedeelde is voor
Ged. Staten aanleiding aan de Provinciale
Staten voor te stellen de besprekingen van
deze aangelegenheid aan te houden tot de
zomerzitting 1938.
DE PROVINCIALE BOOTDIENST.
Aan het algemeen verslag der afdeelingen
der Prov. Staten over de Provincie-begrooting
en het antwoord daarop van Ged. Staten, ont-
leenen wij wat de bootdiensten betreft, het
volgende
Een lid meende, dat op de Westerschelde
zou kunnen worden volstaan met vier diensten,
n.l. VlissingenBreskens, Ter NeuzenElle-
woutsdijk, WalsoordenHansweert en een
veer bij het land van Saeftinge.
Van verschillende zijden werd aangedrongen
op het opheffen van de lijn Ter NeuzenVlis
singen.
Gewezen werd ook op de wenschelijkheid,
dat het Rijk de lijn op de Oosterschelde over-
neemt en een ander lid vroeg opnieuw attentie
voor de particuliere lijn ZierikzeeOolijns-
plaat, die als de Noord-Bevelandsche brug er
mocht komen, voor de bewoners van het
eiland Schouwen en Duiveland een belang van
niet te onderschatten beteekenis zou zijn.
Gevraagd werd of voor de lijn Vlissingen
Ter Neuzen niet eveneens als. voor de andere
lijnen tariefsverlaging mogelijk is.
Naar aanleiding van verschillende vragen
werden verschillende vergelijkende cijfers ge-
geven inzake het personenvervoer in 1936 en
1937, beide gedurende de maanden Januari tot
en met September.
Voor de lijn Ter'NeuzenVlissingen is dat
voor 1936 2767 eerste en 20620 tweede klasse,
voor 1937 resp. 2466 en 19340.
De opbrengst van het passagiersvervoer was
in de jaren van 1983 tot en met 1936 resp.
33.612, 36.636, 32.662 en 30.482. Gezien
dezen regelmatigen teruggang is een raming
van 27.000 voor 1938 aan den hoogen kant.
Het passagiersvervoer op de gesubsidieerde
lijnen was ;als volgt: lijn. VlissingenBreskens
in 1936 68.639 eerste en 184.301 tweede klasse;
96.685 en 196.580 in 1937lijn Ter Neuzen
Hoedekenskerke in 1936 resp. 7074 en 50.764
en in 1937 9387 en 53.081; lijn Hansweert—
Walsoorden in 1936 5200 en 51.036, in 1937
5570 en 52.250.
Het jaar 1937 is voor het seizoenvervoer een
topjaar geweest en het is de vraag of de toe-
neming, die vermoedelijk het gevolg is van de
tariefsverlaging, van blijvenden aard zal zijn.
Dan moet men nog denken aan de plannen tot
afschaffing van het steigerrecht voor de pas-
sagiers van de lijn Hanswe:rtWalsoorden,
waarmede ruim f 7000 gemoeid is en ten slotte
op de overweging om de tarieven voor goede-
ren- en vefrvervoer te wijzigen.
De dienst Vlissingen—Breskens
op Zondag.
lEr was in een der afdeelingen een lid, dat
verontrust is over den Zondagsdienst op de
lijn v i.s-jingenusieskens. Eeist o nu 6, straks
misschien nog meer vaarten. Op grond zijner
ovexcuig.ng wensuht hij tegen de geleidelijke
uitbreiding te protesteeren. Van de zijde van
Ged. Staten werd hierop geantwoord, dat de
vermeerdering van het aantal vaarten op aan-
drang van den Minister is tot stand gekomen.
Ged. Staten hebben het alleen gedaan om in
een noodzakelijke behoefte te voorzien. De
meerdeih id van de leden van Prov. Staten
staat, naar deze spreker van meening is, in
dezen wel achter het college.
De lijn VlissingenTer Neuzen.
Het ligt voilgens dit zelfde lid van Ged. Sta
ten niet op den weg van het college om weer
voor te stellen de lijn VlissingenTer Neuzen
op te heffen. Zoodra echter nieuw materiaal
moet worden aangeschaft, bijv. bij onbruik-
baarheid van de „Schouwen", zal zulks nader
onder het oog moeten worden gezien. Bij even-
tueele ophefiing van het pestvervoer, dat ook
is aangestipt, zal nader overleg dienen te.wor
den gepleegd. Men moet daar echter niet op
vooruit Ioopen.
Naar aanleiding van een wensch van een der
leden om de vergoeding van 0,60 per dag,
welke het personeel ontvangt ingeval van d&-.
tacheering, te verhootgen, deelen Ged. Staten
mede, dat zij reeds eenigen tijd geleden be-
sloten het detacheergeld van 0,65 resp. /0,50
te brengen op 1 resp. 0,75 per dag, doch
uitsluitend voor gevallen, dat niet de geheele
equipage wordt gedetacheerd, doch slechts een
man. Het is Ged. Staten evenwel bekend, dat
deze zaak wederom in een dezer dagen gehou
den vergadering van de commissie voor ge-
organiseerd overleg ter sprake is geweest.
Naar aanleiding van opmerkingen terzake
antwoorden Ged. Staten, dat na het invoeren
van de tariefsverlaging er opmerkelijk meer
passagiers in de eerste klasse reizen. Bij ver-
grooting van de ruimte voor de tweede klasse
op de booten van de lijn VlissingenBreskens
zal daarmede terdege rekening moeten worden
gehouden. Wat betreft bescherming van de
trappen op de motorveerbooten werd opge
merkt, dat dit niet wel mogelijk is. De be-
stuurbaarheid van de schepen schijnt daardoor
te verminderen.
Verder is vanwege Ged. Staten opgemerkt,
dat de overlast door opdringerige agenten van
verschillende vervoersondememingen tijdens de
overvaart, zoomede die, ontstaan door het ma
ken van muziek, niet groot is te achten. De
directeur kan het moeilijk verbieden, daar deze
menschen even goed als de andere passagiers
betalen. Het vervoer van de A.T.O. geschiedt
per eigen boot, hetgeen groote schade voor de
bootdiensten geeft. Ged. Staten kunnen het
evenwel niet verhinderen.
De veer diensten Kortgene
Wolphaartsdijk.
In verband met opmerkingen gemaakt over
de resultaten van het veer KortgeneWol
phaartsdijk antwoorden Ged. Staten, dat er
geen sprake van is, dat dit veer ,,de provincie
een zoet winstje verschaft". Gelijk overigens
als bekend mag worden verondersteld, worden
de baten uit den dienst gereserveerd in ver
band met den voorgenomen bouw van een
brug, zoodat uiteindelijk het zoet van deze
winqf. niet aan de provincie, doch zeer bepaald
aan de bewoners van Noord-Beveland ten
goede zal komen. In de tweede plaats is ten
onrechte de gedachte gewekt, dat indien de
brug er niet komt, de tarieven zeker zullen
worden herzien. Alsdan toch zullen belang-
rijke voorzieningen aan de steigers en aanleg-
plaatsen moeten geschieden en zal bovendien
zeer waarschijnlijk tot den bouw van een of
twee nieuwe booten dienen te worden over-
gegaan en tot de daardoor noodzakelijke uit
breiding van personeel, zoodat tariefsverlaging
op grond van de gunstige bedrijfsuitkomsten
uitgesloten moet worden geacht.
ZONDAG 12 DECEMBER 1937.
Ned. Hervomide Kerk.
TER NEUZEN. 9.30 u., Ds. J. W. van Swig-
chum, van N. Pekela; 2 u., de heer F. H.
J. Bik; 6 u., D,s. J. W. van Swigchum,
Jeugddienst, medew. kerkkoor.
SLUISKIL. 9.30 u., de heer F. H. J. Bik; 2 u.,
de heer K. P. van der Graaf.
HGEK. 9 u. en 2 u., Ds. E. Raams.
AXEL. 9 u. en 2 u., Ds. Van Oeveren.
ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. G. W. Kore-
vaar.
KLOOSTERZANDE. 9.30 u., Ds. A. Dronkers.
SAS VAN GENT. 9.30 u., Ds. Akersloot van
Houten Roos.
PHILIPPINE. 2.15 u., Ds. Akersloot van Hou
ten Rooo.
Gereformeerde Kerk.
TER NEUZEN. 9.30 u., Ds. G. W. van Houte,
2 u., Ds. G. W. van Houte, voorb. H. A.
HOEK. 9.30 u. en 2 u., Ds. Vink
AXEL. 9 u. en 2 u., Ds. Post.
ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Kok.
Gereformeerde Gemeente.
TER NEUZEN. 9 u., 2 u. en 5.30 u., leesdienst.
AXEL. 9 u. en 2 u., leesdienst.
Chr. Gereformeerde Gemeente.
ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Tolsma.
Nederduitsch Gereformeerde Gemeente.
TER NEUZEN. 9 u., 2 u. en 5.30 u., leesdienst.
Roomsch-Katholieke Kerk.
TER NEUZEN. 7 m. 8.30 u. en 10 u., H.H.
'Oienstcn; 2.30 u., Lof.
We kregen gisteravond ook in onze om
geving eenigen sneeuwval en vele daken en
plaatsen die niet betreden worden zijn nog
met een sneeuwlaag bedekt, dat aan alles een
echt wintersch uiterlijk geeft.
In andere deelen van ons land, in het cen
trum en verder naar het Oosten, hebben ech
ter sneeuwstormen gewoed, die een aanmer-
kelijke belemmering in het verkeer hebben
veroorzaakt.
Als geval van de gladheid van den weg
kwam gisteren nabrj Apeldoorn een auto-
ongeval voor. De heer S. uit Utrecht was met
vrouw en 4 kinderen op weg naar het bis-
schoppelijk klein seminarie aan den Arnhem-
schen weg, om daar zijn zoon ter gelegenheid
van diens jaaTdag te bezoeken. Hij verloor
het beheer over zijn stuur, de auto botste
tegen boomen en bij den derfien werd een 8-
jarig zoontje uit de auto geslingerd en z66
zwaar geyvond, dat hij korten tijd nadat hij in
een woning was gebracht overleed.
Verder kwamen tal van kleinere ongevallen
en botsingen voor.
Gisterenmiddag begon de sneeuw opnieuw
te vallen. Hoewel met de autobusdiensten ten
gerieve van het publiek het uiterste werd be-
proefd. kon toch van een geregeld verkeer
geen sprake meer zijn.
Ook het spoorwegverkeer ondervond in het
Oosten des iands belemmering, wegens drei-
gende storing in het functfonneeren der wis-
sels en signalen. De treinenloop uit het Noor-
den liep ten slotte geheel in de war, als ge
volg van de zich op de rails verzameld hebben-
de sneeuwmassa's en omdat het rjjden met het
oog op de wissels en signalen met omizichtig-
heid moest plaats hebben.
Het scheepvaartverkeer op de Waal moest
wegens den sneeuwstorm gisteravond ook
worden stop gezet.
Te Eindhoven is tijdens den sneeuwjacht een
bejaarde juffrouw, die den weg wilde over-
steken en te laat de achter haar komende auto
opmerkte, toen zij nog trachtte weg te komen
gevallen. Door de gladheid ging de geremde
auto over haar heen. Zij is kort daarna in het
R.K. ziekenhuis overleden.
Bij Beilen waren in een bocht van den rer-
kersweg BeilenAssen ten slotte zes auto's
in een sloot terechtgekomen. Hier kwamen
geen emstige persoonlijke ongelukken voor.
Aanvankelijk zwakke tot matige Westelgke
tot Zuidelijke wind, later toenemende, uit
Zuidelijke richtingen, half tot izwaar be-
wolkt, later betrokken, met tqdeljjk regen of
sneeuw. Lichte vorst met temperatuur ntrn
het vriespunt des nachts, overdag dooi.
WAARSCHUWENG VAN DE BILDT:
Gladde wegen, tengevolge van sneeuw in het
geheele land, behoudens in het Westen.
OOMPETITIE-W'EDSTRIJDEN AEGELAOT.
DEN HAAG. Alle voor Zondag a.s. rast-
gestelde competitiewedstrijden zijn door het
KN.V.B. bestuur afgelast, in verband met de
slechte terrein- en weersomstandigheden.
KORFBALWEDSTRUDEN AFGELAST.
Ook de Nederlandsche Korfbalbond heeft
alle wedstrijden voor a.s. Zondag in verband
met slechte weers- en terreinom atitiwiigheflein
afgelast.
ONGELUKKEN DOOR ZWAREN
SNEEUWVAL.
ZUTPHEN. Door den zwaren sneeuwval
zijn ook alhier en in de Graafschappen groote
verkeersstagnaties ontstaan. Verschillende
auto's bleven in de sneeuw steken en konden
slechts met zeer veel moeite de reis voort
zetten. Het kostte ook bijzonder veel moeite
om de autobusdiensten in stand te houden.
Te Voorst is een ernstig ongeval gebeurd,
door de gladheid van den weg en slecht zicht
wegens den sneeuwjacht. De heer Prins uit
Apeldoorn, die met zijn auto derwaarta reed,
moest een met een paard bespannen wagen
passeeren, van den heer Bruil, uit Eefde.
Door dei} sneeuwjacht zag de automobilist
den wagen te laat en remde. Door de glad
heid van den weg slipte de auto en passeerde
den vrachtwagen langs de linkerzijde, waar de
zoon van den vrachtrijder liep, die wend aan-
gereden en tegen den grond geslingerd. Hi) is
naar het ziekenhuis te Zutphen overgebracht,
waar hij vannacht is overleden.
AANVAL OP NANKING BEGONNEN.
TOKIO. Aangezien de commandant van
het Chineesche garnizoen van Nanking geen
antwoord heeft gegeven op het ultimatum van
den Japanschen generaal Matsoel, zouden de
Japansche troepen te half 1 overgaan tot den
aanval op de stad.
TOKIO. De Japansche troepen hebben
Tangtoe, tusschen Nanking en Woehoe inge-
nomen.
NANKING VEROVERD?
SJANGHAI. De Japanners beweren Nan
king te zijn binnengerukt.
SJANGHAI. Volgens de Nietsje Nietsje
Somboli hebben Japansche troepen uit Palping
de meest Noordoostelijke poort van Nanking
bezet.
JAPANSCHE TROEPEN BINNEN
NANKING.
TOKIO. De Japansche troepen hebben
omstreeks 5 uur in den namiddag de Kwahoea-
poort geforceerd, terwijl zij de straten van
Nanking binnentrokken. Op het oogenbUk
woeden straatgevechten. De Japansche troe
pen rukken langzaam op.
Vergadering van pmsdag 9 November 1937,
des voormiddags 10 uur.
Voorzitter de heer Mr. P. H. W. F. Tellegen
Burgemeester.
Tegenwoordig de leden L. J. Geelhoedt, D.
Scheele, C. A. Verlinde, N. J. C. Lambreahtsen
van Ritthem, J. Riemens, J. Duurinck, E. L.
van Hecke, H. J. Colsen, L. J. van Driel, J. N.
't Gilde, M. de Vos, J. den Hamer, A. de
Bruijn en P. van Cadsand.
Afwezig de heer D. E. de Kraker.
(5. Venvolg.)
135. Schrijf- en bureaubehoeften. f 200.
136. Waterpasinstrumenten 180.
137. Onderhoud van straten en plelnen.
3900.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat deze
post verhoogd wordt met 50.
De heer DUURINOK deelt mede, dat het
hem verheugt, dat Burgemeester en Wethou-
ders het standpunt van spreker in zooverre
deelen, dat zij genegen zijn, het salaris van
den leerling-straatmaker te verhoogen en te
brengen op 16. Dit neemt niet weg, dat hij
meent zijn standpunt te moeten handhaven,
dat hij in de eerste afdeelingsvergadering vol
doende heeft toegelicht. Het komt hem voor,
dat De Kok, die nu reeds eenigen tijd in dienst
is als hulp van den straatmaker, over een paar
jaar zelfstandig zal kunnen werken. Men kan
dezen persoon eigenlijk besehouwen als half-
vakman. De betrokkene is ongeveer 21 jaar;
indien gemeentewerken een arbeider noodig
heeft voor tijdelijk werk, krijgt deze 18 per
week. Waar De Kok regelmatig in dienst der
gemeente werk is blijven verrichten, dat ge
daan moest worden, en spreker meent, dat de
bekwaamheden, die hi) nu heeft, hem toch
mogen stellen boven een los arbeider of sjou-
werman, is spreker van oordeel, dat hij toch
minstens betaald mag worden als een los
werkman, die tijdelijk In dienst genomen wordt
om werk te verrichten. Dat is no. 1. No. 2,
waarover spreker het wilde hebben, is het
rijwielpad aan de Axelschestraat. Alle leden
weten, dat een oplossing hier noodig is. Spre
ker is er van middag geweest en toei^eek het
wel of hij midden in den polder zat. Hrj meende
heel matlg geweest te zijn in zijn vragen, door