tmt/ m Predikbeurten Gemengde Berichten Laatste Berichten TA 55 WK Prijs...Fl. 135.- TELE FUN KEN MUZ IE KAPPA PATEN voor PA DIO NEOERLANDSCHE SIEMENS MIJ. N.V., HUYGENSPARK 39, DEN HAAG SNEEUWSTORMEN IN HET OOSTEN EN MIDDEN VAN ONS LAND. WEERVERWAGHT1NG. GEMEEN1ERAAD VAN TER NEUZEN. *yr00fevlan^ verschaft U de Telefunken TA55WK. Door de harmonische samenvoeging van chassis, luidspreker en kast klinkt de fijn genuan- ceerde weergave geheel ,,vrij" van het ap- paraat; men waant zich in de concertzaal of de studio. Door den rijkdom aan forman- ten komt het karakteristieke van elk instru ment en elke stem volkomen tot zijn recht. Dank zij de toepassing van de vele nieu- wigheden der radiotechniek wordt hier iets schoons geboden voor weinig geld. Zeer goede selectiviteit - zichtbare afstemming - automatische fadingcompensatie - intelli- gente stationsnamenschaal - eenvoudige bediening - verrassend goede korte-golf ontvangst - timbreschakelaar - pick-up- aansluiting - aanslpiting tweeden luidspre ker - bijzonder smaakvolle kast. Vraagt geheel vrijblijvend demonstratie bij een Telefunken Service Station! TELEFUNKEN laging bij de bootdiensten, de afschaffing van de steigerrechten te Hoedekenskeike. De alge- meene positie van de provincie kan niet on- gunsUig worden genoemd, maar het zal noo- dig blijven cm de toekomstige uitgaven tot het strikt naodJzakeiijke te beperken. Belasting varliaging is niet mogelijk. Ged. Staten zullen voorstellen uitgaven voor sociale voo.rzienin- gen te doen, indien deze noodig blijken. Bij de besprekmg van de plannen tot samen voeging van polders, werd van de zijde van het college geantwoord, dat na afloop der ver- gaderingen in West Zeeuwsch-Vlaanderen, een rapport zal worden uitgebracht en dat Ged. Staten zich diaama nader zullen beraden, de bezwaren zullen daarbij nauwgezet worden nagegaan. Inzake de electriciteitsvoorziening werd toe- gezegd, dat de voorziening bij oorlogstoestand onder de oogen zed worden gezien, en mede- gedeeld, dat de secretiaris van de P.Z.E.M. een nota uitbracht omtrent het ontwerp electrici- teitswet, welke nota Ged. Staten nog moeten behandelen. Het verzoek om gunstiger voor- waarden brj de lesvering v3n electriciteit buiten de kom der gemeenten zal naar het bestuur der P.Z.E.M. worden overgebracht. Inzake het nieuwe kantoorgebouw te Middelburg werd opgemerkt, dat een vergelijking met een zeker kantoorgebouw te Ter Neuzen niet opgaat, wijl het kantoorgebouw der P.Z.E.M. uit eigen middelen wordt betaald en een dergdrjk ge- bouw aan een zekere standing moet voldoen. De plannen zijn nog in voorbereiding. Bij de gasvooirziening is ook uitvoerig de kwestie van den heer Abrahamse besproken en o.a. de vraag gesteld, of de brief van A. aan den heer Hoegen uit vrijen wil geschreven is, of A. geheel los staat van de Imperial en of deze bereid is A. te helpen aan een positie. Ter zake A. verwijzen Ged. Staten in hun of- ficieel antwoord naar de deze week gepubli- ceerde stukken. Ook de processen, die het personeel der ZEJGAM voert tegen de Imperial (hierin zou op 8 December uitspraak worden gedaan door de rechtbank, doch dit is uitgesteld - Red.), werden uitvoeriig besproken, omdat men meen- de, dat die indirect veel geld aan de provincie zullen kosten. Ged. Staten deelen mede, dat toen het proces in een zoodanig stadium ver- keerde, dat wellicht een proef-procedure mogelijk was, die van de zijde van de Imperial is geweigerd, zoodat alle processen voortganig vonden. In de afdeelingen was van de zijde van het college o.a. opgemerkt, dat de proce dure in het geheel niet onder dwamg is ge- schied. Er i§ overleg tusschen Ged. Staten en de personeelsbonden geweest. Daarmede is volledige overeenstemming in voile vrijheid bereiikt. Medegedeeld werd, dat de pojitie van de ZEGAM niet rooskleurig is, het bedrijf zal nimmer florisant worden, tenzij het debiet wordt uitgebreid. Daarom worden onderhan- delingen gevoerd met Middelburg. Inzake de Waterleiding Mij. Midden-Zeeland werd medegedeeld, dat de bouw van de water- leiding regelmatig doorgaat, de watertoren te Vlissingen geeft nog eenige moeilijkheden. Op vragen betreffende den toestand der kustvisschertj wordt erkend, dat die in een be- narde positie verkeert en verwezen naar een inzake de pogingen tot verbetering uitge bracht rapport. Als plannen voor werkver- schaffing in het groot, werden in de afdeelin gen vian de zijde van-Ged. Staten o.a. genoemd ontwateringswerken in samenwerking met polders in de omigeving van Sas van Gent en in de omgeving van Biervliet. Verder worden werkobjecten gezocht voor Zuid-Beveland en Schouwen. Voor Tholen wordt genoemd ver- hooging der zeedijken en groote objecten zijn ook aanw:izig in de omgeving van iStoppeldijk, maar daaraan dienen eerst vele administra- tieve bemoeiingen vooraf te gaan. Inzake de Noord-Bevelandsche brug werd in de afdeelingen medegedeeld, dat de vorige Minister van Wlaterstaat groote bezwaren had tegen tolheffing en dat Ged. Staten zich thans met den nieuwen Minister in verbinding heb- hen gesteld, wiens houding echter nog niet be kend is. Betreffende de ter sprake gebraehte fusie tusschen de Zee uwsch-Vlaamsche Tramweg- Maatschappij en BreskensMaldeghem wer den afzonderlijke mededeelingen toegezegd en Ged. Staten verklaarden zich belangstellend naar een aangekondigde motie betreffende het personeel van eerstgenoemde maatschappij. Voor hulp in het belang van tut ontslagen per soneel deinzen Ged. Staten terug, omdat er meer tramwegen zijn en men dan tot conse- quenties zal kom en. iHet rail vervoer met trams moge zijn verouderd, zoodat vervanging door wegvenvoer op den duur niet kan uitblijven, het tijdstip waarop dit moet geschieden, dient niet te worden bepaald aan de hand van de ijeerprijzen, maar door de eischen van het verkeer. De kwestie van het onderwijs aan zwak- zinnige kinderea zullen Ged. Staten nader on der oogen zien. Naar aanlcidinig van een vraag of men in Zeeland voldoende actief is bij het nemen van voorzorgsmaatregelen betreffende de luchtbe- scherming, antwoorden Ged. Staten, dat de luchtbescherming in e.rsten aanleg, zoo niet geheel, een zaak van het Rijk en vein de ge meenten is: voor zooveel de Provincie daar rechtstreeks bij betrokken is, mogen Ged. Staten voor diligent gehouden worden. Uit antwoorden op vragen bij de artikels- gewijze behandeling, teekenen wij aan, dat ook uitgaven zijn gedaan voor onderzoek naar samenvoeging van polders elders dan in Zeeuwsch-Vlaanderen, o.a. Schouwen. Inzake een mogelijke subsidie aan de Hlan- delsavondschool te Vlissingen, werd opge merkt, dat de school zich eerst tot het Rijk moet wendtn en bij een tweede weigering kunnen dan de motieven zoo noodig door Ged. Staten onder de oogen worden gezien. Met betrekking tot de ook besproken borg- stellingsfondsen deelen Ged. Staten mede, dat zij zich voorstellen in de a.s. Zomenzitting met voorstellen in de a.s. Zomerzitting met voor stellen te komen. Hetzelfde merken zij op in zake de plannen voor de zwaaiplaats te Zierilkzee. FUSIE TUSSCHEN DE TRAMWEG- MAATSGHAPPIJEN IN Z.-VLAANDEREN. Naar aanleidimg van een door den heer Vie- nings gestelde vraag hoe het staat met de fusie van de tramwegmaatschappijen in Zeeuwsch-Vlaanderen, hebben Ged. Staten van de fusie-commissie een uiteenzetting ontvan- gen, die zrj aan de Prov. Staten mededeelen en waaraan wij het volgende onbleenen: De opdracht pogingen in het werk te stellen de N.V. Z.V.T.M., de S.M. BreskensMalde ghem" en de S.M. ,,HulstWalsoorden" tot een gemeenschappelijke exploitatie te brengen, hetzij door fusie, hetzij op andere wijze, is in Maart 1936 door Ged. Staten in handen gelegd van een commissie uit him midden, bestaande uit den Commissaris der Koningin, voorzitter en de heeren Mr. Stieger en Van Bommel van Vioten. Op verzoek van den Minister van Wlaterstaat werd aan deze commissie nog als lid toegevoegd de heer C. H. Conrad, referen- daris bij het departement van dien naam. Deee commissie gaf in Juni 1936 aan het accountantskantoor W. Kreukniet te Bergen op Zoom opdracht een onderzoek in te stellen naar de bedrijfsresultaten van deze maat- schappijen over de voorafgaande jaren en de winstmogelijkheden bij gemeenschappelijke ex ploitatie in toekomende jaren. Het rapport van den accountant J. F. de Wijs komt tot de conclusie, dat het niet onmogelijk moet wor den geacht, dat ook de sterk doorgevoerde be- zuinigingen en na volledige samenvoeging der drie vennootschappen, de exploitatie nog ver- liesgevend zal zijn, teruzij, door de coordinatie van het vervoer, de ongebreidelde concurren- tie opgeheven, of in ruime mate beperkt kan worden. Daarbij zou behalve de kapitaals- reorganisatie bij de Z.V.T.M. er ook een bjj de BreskensMialdeghem moeten plaats heb ben. Terzake had de fusie-commissie reeds overleg gepleegd met de commissarissen vstn de BreskensMaldeghem, welke besprekingen leidden tot de principieele beslissing, dat de saneering zou plaats hebben door afschrijving van 95 op het aandeelenkapitaal en op de rentelooze voor^chotten van rijk, provincie en gemeenten; 40 op de obligatieleening en terugbrenging van den rentevoet van 5 op 2'/2 30 afschrijving op de bankschuld en vermindering van de rente van 4% op 3 en vaststeUing van de hypotheekrente op 3 De financieele resultaten, als een en ander toen reeds ware ingevoerd, zouden in 1935 er f 11.000 aileen aan rentebesparing beter door zijn geweest. Aandeelhouders, obligatiehou- ders en de hypotheekhoudster zijn in beginsel bereid medewtrking te verleenen. Bij de ver- dere besprekingen bleek diat de Z.V.T.M. en de BreskensMaldeghem meer voelden voor een gemeenschappelijke exploitatie, door mid- del van de stichting van een z.g. explodtatie- maatschappu, waarin beide vennootschappen deelgerechtigd zouden zijn, dan voor een samenvoeging der vennootschappen. Toen in dtzen zin nauwkeurig omschreven voorstellen van de Z.V.T.M. waren ingekomen is op 6 November 1936 een vergadering ge houden van de fusie-commissie en de afge- vaardigden van de beide maatschappijen, waarbij ook de leden van de commissie uit de Brov. Staten inzake de kapitaal-reorganisatie van de Z.V.T.M. met uitzondering van den heer Goossens, die zijn oproepingsbrief niet had ontvangen, aanwezig waren. Deze voorstellen behelsden de stichting van een exploitatie- maatschappij met een aandeelenkapitaal van j 10.000, waarin zou worden deelgenomen door de Z.V.T.M. met 6000, door Hulst-Wlalsoor- den wier aandeelen volUdig in handen zijn van de Z.V.T.M. met 1000 en door de BreskensMaldeghem met 3000, met een raad van commissarissen van 9 leden, van wie 5 door de Z.V.T.M., 2 door BreskensMalde ghem, 1 door de Provincie en 1 door het Rijk zouden worden benoemd. De fusie-commissie en de commissie uit de Staten h add en em- stige beizwaren, vooral omdat de Z.V.T.M. te veel macht zou krijgen en het Rijk en de Pro vincie te weinig zeggenschap. De verdere afdoening der aangelegenheid is emstig vertraagd door diepgaande meenings- verschillen omtrent de verhouding, waarin de winst van de exploitatie-maatschappij onder de beide belanghebbende vennootschappen zou moeten worden verdeeld. In September 1937 kwam het tot nieuwe ontwerp-statuten en wel voor de Verkeers- maatschappij ,,ZEeland", een exploitatiemaat- schappij met 20 aandeelen ad 500. iHiervan zouden worden toagewezen 11 aan de Z.V.T.M.; 2 aan HulstWalsoorden en 7 aan BreskensMaldeghem, die resp. 3, 1 en 2 commissarissen zoudm aanwijzen, de Provin cie ook 2 en een negende lid, te kiezen uit een voordracht van twee personen op te maken door den raad van commissarissen. Voor zoover bekend, is omtrent deze kwes tie door den raad van commissarissen van de BreskensMaldeghem nog geen definitieve beslissing genomen, doch uit de mededeelingem van zijn gemachtigde, den heer G. A. Waller, mag worden aangenomen, dat deze vennoot- schap met deze bepalingen vrijwel geheel ac- coord zal gaan. Anders staat het met de bepalingen, be treffende de verhouding waarin de winst van de exploitatiemaatscbappij tusschen partijen zal worden verdesld. Het accountantsbureau R. A. Drjker te Rotterdam stelde ter zake een onderzoek in op grond van vroegere cijfers der beide maatschappijen, doch de winsbverdee- ling mag niet alleen worden gebaseerd op de cijfers van het verleden. Met velerlei dient rekening te worden gehouden, zooals met de vraag of het onderhoud voldoende is geweest, met de bezuinigingen, die nog op de uitgaven kunnen worden toegepast, voorts met de toe komstige exploitatiemogelijkheden, zulks in het bijzonder met het oog op de omzetting van het tramvervoer in autovervoer enz. enz. Hier komt nog bij, dat de BreskensMaldeghem, in tegenstelling met de Z.V.T.M., vrijwel geen effectenbezit heeft, zoodat de winst, welke,aan deze maatschappij zal worden uitgekeerd vol- doendc moet zijn, om daaruit de rente van haar schuldenlast te kunnen voldoen. (Ingez. Med.) De BreskensMaldeghem antwoordde op een desbetreffend aanbod, dat zrj betreffende dit geschilpunt arbitrage door de fusiepommis- sie accepteert, doch de commissarissen van de Z.V.T.M. berichtten, dat zij zich niet gemach- tigd, noch bevoegd achtten, over het uiteinde- lijk lot van hun vennootschap bij scheidsrech- terlijke uitspraak te doen befllisscn, maar dat zij nog hoopten door wijziging hunner voor stellen met Breskens—Maldeghem tot een schikktng te komen. In afwachting daarvan heeft de fusie-commissie toen gemeend zich voorshands te moeten onthouden van haar be- moeiing verslag uit te brengen, alhoewel zij, op grond van de in dien tusschentijd gevoer- de oorrespondentie en gehouden besprekingen van de nieuwe pogingen slechts weinig hoop- volle verwachtingen had. Van de commissie mag echter niet worden gevergd, dat zij haar werkzaamheden om de gemeenschappelijke ex ploitatie tot stand te brengen, zal blijven voortzetten, ook dan, wanneer de toenadering tusschen partijen zoo uiterst gering is, dat het in hooge mate problematisch moet worden ge acht, of het gestelde doei ooit zal worden be- reikt. Naar aanleiding van de allerlaatste bij haar ingekomen berichten, o.a. een schrijven van de Breskens-Maldeghem van 22 November j.l., inhoudende de verwerping van een door de Z.V.T.M. gedaan voorstel om terzake van de vaststelling van de verhouding voor de winst- verdeeling een commissie van tramwegdeskun- digen te benoemen, heeft de commissie zich dan ook afgevraagd of het tijdstip niet is aan- gebroken, waarop zij haar taak als beeindigd moet besehouwen, daar uit de berichten blijkt, dat het zeer onwaarschijniijk is, dat te dezer zake spoedig een oplossing zal worden ver- kregen. De overweging evenwel, dat het ge- wenscht moet worden geacht, dat de commis sie alvorens zulk ,een v&rstrekkend besluit te nemen, in nader overleg treedt met de commis sie uit de Staten inzake de kapitaalsorganisa- tie v£in de Z.V.T.M., deed haar, in haar ver gadering van 3 December besluiten met het uitbrengen van haar eindrapport nog te wach- ten. Dit zal echter Ged. Staten op een zoo danig tijdstip worden aangeboden, dat de af doening van deze aangelegenheid in de a.s. zomerzitting van de Provinciale Staten haar beslag kan krijgen. Het door de commissie medegedeelde is voor Ged. Staten aanleiding aan de Provinciale Staten voor te stellen de besprekingen van deze aangelegenheid aan te houden tot de zomerzitting 1938. DE PROVINCIALE BOOTDIENST. Aan het algemeen verslag der afdeelingen der Prov. Staten over de Provincie-begrooting en het antwoord daarop van Ged. Staten, ont- leenen wij wat de bootdiensten betreft, het volgende Een lid meende, dat op de Westerschelde zou kunnen worden volstaan met vier diensten, n.l. VlissingenBreskens, Ter NeuzenElle- woutsdijk, WalsoordenHansweert en een veer bij het land van Saeftinge. Van verschillende zijden werd aangedrongen op het opheffen van de lijn Ter NeuzenVlis singen. Gewezen werd ook op de wenschelijkheid, dat het Rijk de lijn op de Oosterschelde over- neemt en een ander lid vroeg opnieuw attentie voor de particuliere lijn ZierikzeeOolijns- plaat, die als de Noord-Bevelandsche brug er mocht komen, voor de bewoners van het eiland Schouwen en Duiveland een belang van niet te onderschatten beteekenis zou zijn. Gevraagd werd of voor de lijn Vlissingen Ter Neuzen niet eveneens als. voor de andere lijnen tariefsverlaging mogelijk is. Naar aanleiding van verschillende vragen werden verschillende vergelijkende cijfers ge- geven inzake het personenvervoer in 1936 en 1937, beide gedurende de maanden Januari tot en met September. Voor de lijn Ter'NeuzenVlissingen is dat voor 1936 2767 eerste en 20620 tweede klasse, voor 1937 resp. 2466 en 19340. De opbrengst van het passagiersvervoer was in de jaren van 1983 tot en met 1936 resp. 33.612, 36.636, 32.662 en 30.482. Gezien dezen regelmatigen teruggang is een raming van 27.000 voor 1938 aan den hoogen kant. Het passagiersvervoer op de gesubsidieerde lijnen was ;als volgt: lijn. VlissingenBreskens in 1936 68.639 eerste en 184.301 tweede klasse; 96.685 en 196.580 in 1937lijn Ter Neuzen Hoedekenskerke in 1936 resp. 7074 en 50.764 en in 1937 9387 en 53.081; lijn Hansweert— Walsoorden in 1936 5200 en 51.036, in 1937 5570 en 52.250. Het jaar 1937 is voor het seizoenvervoer een topjaar geweest en het is de vraag of de toe- neming, die vermoedelijk het gevolg is van de tariefsverlaging, van blijvenden aard zal zijn. Dan moet men nog denken aan de plannen tot afschaffing van het steigerrecht voor de pas- sagiers van de lijn Hanswe:rtWalsoorden, waarmede ruim f 7000 gemoeid is en ten slotte op de overweging om de tarieven voor goede- ren- en vefrvervoer te wijzigen. De dienst Vlissingen—Breskens op Zondag. lEr was in een der afdeelingen een lid, dat verontrust is over den Zondagsdienst op de lijn v i.s-jingenusieskens. Eeist o nu 6, straks misschien nog meer vaarten. Op grond zijner ovexcuig.ng wensuht hij tegen de geleidelijke uitbreiding te protesteeren. Van de zijde van Ged. Staten werd hierop geantwoord, dat de vermeerdering van het aantal vaarten op aan- drang van den Minister is tot stand gekomen. Ged. Staten hebben het alleen gedaan om in een noodzakelijke behoefte te voorzien. De meerdeih id van de leden van Prov. Staten staat, naar deze spreker van meening is, in dezen wel achter het college. De lijn VlissingenTer Neuzen. Het ligt voilgens dit zelfde lid van Ged. Sta ten niet op den weg van het college om weer voor te stellen de lijn VlissingenTer Neuzen op te heffen. Zoodra echter nieuw materiaal moet worden aangeschaft, bijv. bij onbruik- baarheid van de „Schouwen", zal zulks nader onder het oog moeten worden gezien. Bij even- tueele ophefiing van het pestvervoer, dat ook is aangestipt, zal nader overleg dienen te.wor den gepleegd. Men moet daar echter niet op vooruit Ioopen. Naar aanleiding van een wensch van een der leden om de vergoeding van 0,60 per dag, welke het personeel ontvangt ingeval van d&-. tacheering, te verhootgen, deelen Ged. Staten mede, dat zij reeds eenigen tijd geleden be- sloten het detacheergeld van 0,65 resp. /0,50 te brengen op 1 resp. 0,75 per dag, doch uitsluitend voor gevallen, dat niet de geheele equipage wordt gedetacheerd, doch slechts een man. Het is Ged. Staten evenwel bekend, dat deze zaak wederom in een dezer dagen gehou den vergadering van de commissie voor ge- organiseerd overleg ter sprake is geweest. Naar aanleiding van opmerkingen terzake antwoorden Ged. Staten, dat na het invoeren van de tariefsverlaging er opmerkelijk meer passagiers in de eerste klasse reizen. Bij ver- grooting van de ruimte voor de tweede klasse op de booten van de lijn VlissingenBreskens zal daarmede terdege rekening moeten worden gehouden. Wat betreft bescherming van de trappen op de motorveerbooten werd opge merkt, dat dit niet wel mogelijk is. De be- stuurbaarheid van de schepen schijnt daardoor te verminderen. Verder is vanwege Ged. Staten opgemerkt, dat de overlast door opdringerige agenten van verschillende vervoersondememingen tijdens de overvaart, zoomede die, ontstaan door het ma ken van muziek, niet groot is te achten. De directeur kan het moeilijk verbieden, daar deze menschen even goed als de andere passagiers betalen. Het vervoer van de A.T.O. geschiedt per eigen boot, hetgeen groote schade voor de bootdiensten geeft. Ged. Staten kunnen het evenwel niet verhinderen. De veer diensten Kortgene Wolphaartsdijk. In verband met opmerkingen gemaakt over de resultaten van het veer KortgeneWol phaartsdijk antwoorden Ged. Staten, dat er geen sprake van is, dat dit veer ,,de provincie een zoet winstje verschaft". Gelijk overigens als bekend mag worden verondersteld, worden de baten uit den dienst gereserveerd in ver band met den voorgenomen bouw van een brug, zoodat uiteindelijk het zoet van deze winqf. niet aan de provincie, doch zeer bepaald aan de bewoners van Noord-Beveland ten goede zal komen. In de tweede plaats is ten onrechte de gedachte gewekt, dat indien de brug er niet komt, de tarieven zeker zullen worden herzien. Alsdan toch zullen belang- rijke voorzieningen aan de steigers en aanleg- plaatsen moeten geschieden en zal bovendien zeer waarschijnlijk tot den bouw van een of twee nieuwe booten dienen te worden over- gegaan en tot de daardoor noodzakelijke uit breiding van personeel, zoodat tariefsverlaging op grond van de gunstige bedrijfsuitkomsten uitgesloten moet worden geacht. ZONDAG 12 DECEMBER 1937. Ned. Hervomide Kerk. TER NEUZEN. 9.30 u., Ds. J. W. van Swig- chum, van N. Pekela; 2 u., de heer F. H. J. Bik; 6 u., D,s. J. W. van Swigchum, Jeugddienst, medew. kerkkoor. SLUISKIL. 9.30 u., de heer F. H. J. Bik; 2 u., de heer K. P. van der Graaf. HGEK. 9 u. en 2 u., Ds. E. Raams. AXEL. 9 u. en 2 u., Ds. Van Oeveren. ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. G. W. Kore- vaar. KLOOSTERZANDE. 9.30 u., Ds. A. Dronkers. SAS VAN GENT. 9.30 u., Ds. Akersloot van Houten Roos. PHILIPPINE. 2.15 u., Ds. Akersloot van Hou ten Rooo. Gereformeerde Kerk. TER NEUZEN. 9.30 u., Ds. G. W. van Houte, 2 u., Ds. G. W. van Houte, voorb. H. A. HOEK. 9.30 u. en 2 u., Ds. Vink AXEL. 9 u. en 2 u., Ds. Post. ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Kok. Gereformeerde Gemeente. TER NEUZEN. 9 u., 2 u. en 5.30 u., leesdienst. AXEL. 9 u. en 2 u., leesdienst. Chr. Gereformeerde Gemeente. ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Tolsma. Nederduitsch Gereformeerde Gemeente. TER NEUZEN. 9 u., 2 u. en 5.30 u., leesdienst. Roomsch-Katholieke Kerk. TER NEUZEN. 7 m. 8.30 u. en 10 u., H.H. 'Oienstcn; 2.30 u., Lof. We kregen gisteravond ook in onze om geving eenigen sneeuwval en vele daken en plaatsen die niet betreden worden zijn nog met een sneeuwlaag bedekt, dat aan alles een echt wintersch uiterlijk geeft. In andere deelen van ons land, in het cen trum en verder naar het Oosten, hebben ech ter sneeuwstormen gewoed, die een aanmer- kelijke belemmering in het verkeer hebben veroorzaakt. Als geval van de gladheid van den weg kwam gisteren nabrj Apeldoorn een auto- ongeval voor. De heer S. uit Utrecht was met vrouw en 4 kinderen op weg naar het bis- schoppelijk klein seminarie aan den Arnhem- schen weg, om daar zijn zoon ter gelegenheid van diens jaaTdag te bezoeken. Hij verloor het beheer over zijn stuur, de auto botste tegen boomen en bij den derfien werd een 8- jarig zoontje uit de auto geslingerd en z66 zwaar geyvond, dat hij korten tijd nadat hij in een woning was gebracht overleed. Verder kwamen tal van kleinere ongevallen en botsingen voor. Gisterenmiddag begon de sneeuw opnieuw te vallen. Hoewel met de autobusdiensten ten gerieve van het publiek het uiterste werd be- proefd. kon toch van een geregeld verkeer geen sprake meer zijn. Ook het spoorwegverkeer ondervond in het Oosten des iands belemmering, wegens drei- gende storing in het functfonneeren der wis- sels en signalen. De treinenloop uit het Noor- den liep ten slotte geheel in de war, als ge volg van de zich op de rails verzameld hebben- de sneeuwmassa's en omdat het rjjden met het oog op de wissels en signalen met omizichtig- heid moest plaats hebben. Het scheepvaartverkeer op de Waal moest wegens den sneeuwstorm gisteravond ook worden stop gezet. Te Eindhoven is tijdens den sneeuwjacht een bejaarde juffrouw, die den weg wilde over- steken en te laat de achter haar komende auto opmerkte, toen zij nog trachtte weg te komen gevallen. Door de gladheid ging de geremde auto over haar heen. Zij is kort daarna in het R.K. ziekenhuis overleden. Bij Beilen waren in een bocht van den rer- kersweg BeilenAssen ten slotte zes auto's in een sloot terechtgekomen. Hier kwamen geen emstige persoonlijke ongelukken voor. Aanvankelijk zwakke tot matige Westelgke tot Zuidelijke wind, later toenemende, uit Zuidelijke richtingen, half tot izwaar be- wolkt, later betrokken, met tqdeljjk regen of sneeuw. Lichte vorst met temperatuur ntrn het vriespunt des nachts, overdag dooi. WAARSCHUWENG VAN DE BILDT: Gladde wegen, tengevolge van sneeuw in het geheele land, behoudens in het Westen. OOMPETITIE-W'EDSTRIJDEN AEGELAOT. DEN HAAG. Alle voor Zondag a.s. rast- gestelde competitiewedstrijden zijn door het KN.V.B. bestuur afgelast, in verband met de slechte terrein- en weersomstandigheden. KORFBALWEDSTRUDEN AFGELAST. Ook de Nederlandsche Korfbalbond heeft alle wedstrijden voor a.s. Zondag in verband met slechte weers- en terreinom atitiwiigheflein afgelast. ONGELUKKEN DOOR ZWAREN SNEEUWVAL. ZUTPHEN. Door den zwaren sneeuwval zijn ook alhier en in de Graafschappen groote verkeersstagnaties ontstaan. Verschillende auto's bleven in de sneeuw steken en konden slechts met zeer veel moeite de reis voort zetten. Het kostte ook bijzonder veel moeite om de autobusdiensten in stand te houden. Te Voorst is een ernstig ongeval gebeurd, door de gladheid van den weg en slecht zicht wegens den sneeuwjacht. De heer Prins uit Apeldoorn, die met zijn auto derwaarta reed, moest een met een paard bespannen wagen passeeren, van den heer Bruil, uit Eefde. Door dei} sneeuwjacht zag de automobilist den wagen te laat en remde. Door de glad heid van den weg slipte de auto en passeerde den vrachtwagen langs de linkerzijde, waar de zoon van den vrachtrijder liep, die wend aan- gereden en tegen den grond geslingerd. Hi) is naar het ziekenhuis te Zutphen overgebracht, waar hij vannacht is overleden. AANVAL OP NANKING BEGONNEN. TOKIO. Aangezien de commandant van het Chineesche garnizoen van Nanking geen antwoord heeft gegeven op het ultimatum van den Japanschen generaal Matsoel, zouden de Japansche troepen te half 1 overgaan tot den aanval op de stad. TOKIO. De Japansche troepen hebben Tangtoe, tusschen Nanking en Woehoe inge- nomen. NANKING VEROVERD? SJANGHAI. De Japanners beweren Nan king te zijn binnengerukt. SJANGHAI. Volgens de Nietsje Nietsje Somboli hebben Japansche troepen uit Palping de meest Noordoostelijke poort van Nanking bezet. JAPANSCHE TROEPEN BINNEN NANKING. TOKIO. De Japansche troepen hebben omstreeks 5 uur in den namiddag de Kwahoea- poort geforceerd, terwijl zij de straten van Nanking binnentrokken. Op het oogenbUk woeden straatgevechten. De Japansche troe pen rukken langzaam op. Vergadering van pmsdag 9 November 1937, des voormiddags 10 uur. Voorzitter de heer Mr. P. H. W. F. Tellegen Burgemeester. Tegenwoordig de leden L. J. Geelhoedt, D. Scheele, C. A. Verlinde, N. J. C. Lambreahtsen van Ritthem, J. Riemens, J. Duurinck, E. L. van Hecke, H. J. Colsen, L. J. van Driel, J. N. 't Gilde, M. de Vos, J. den Hamer, A. de Bruijn en P. van Cadsand. Afwezig de heer D. E. de Kraker. (5. Venvolg.) 135. Schrijf- en bureaubehoeften. f 200. 136. Waterpasinstrumenten 180. 137. Onderhoud van straten en plelnen. 3900. De VOORZITTER geeft te kennen, dat deze post verhoogd wordt met 50. De heer DUURINOK deelt mede, dat het hem verheugt, dat Burgemeester en Wethou- ders het standpunt van spreker in zooverre deelen, dat zij genegen zijn, het salaris van den leerling-straatmaker te verhoogen en te brengen op 16. Dit neemt niet weg, dat hij meent zijn standpunt te moeten handhaven, dat hij in de eerste afdeelingsvergadering vol doende heeft toegelicht. Het komt hem voor, dat De Kok, die nu reeds eenigen tijd in dienst is als hulp van den straatmaker, over een paar jaar zelfstandig zal kunnen werken. Men kan dezen persoon eigenlijk besehouwen als half- vakman. De betrokkene is ongeveer 21 jaar; indien gemeentewerken een arbeider noodig heeft voor tijdelijk werk, krijgt deze 18 per week. Waar De Kok regelmatig in dienst der gemeente werk is blijven verrichten, dat ge daan moest worden, en spreker meent, dat de bekwaamheden, die hi) nu heeft, hem toch mogen stellen boven een los arbeider of sjou- werman, is spreker van oordeel, dat hij toch minstens betaald mag worden als een los werkman, die tijdelijk In dienst genomen wordt om werk te verrichten. Dat is no. 1. No. 2, waarover spreker het wilde hebben, is het rijwielpad aan de Axelschestraat. Alle leden weten, dat een oplossing hier noodig is. Spre ker is er van middag geweest en toei^eek het wel of hij midden in den polder zat. Hrj meende heel matlg geweest te zijn in zijn vragen, door

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 6