De VOORZITTER antwoordt, dat ieder jaar
de veredschte aflossing heeft plaats gehad,
van£if den tijd, dat de fabriek is opgericht tot
nu toe.
De heer FANOY heeft het financieel beleid
der gasfabriek niet ter sprake gebracht, doch
wel de afschrijvingspoliltiiek, die thans gevolgd
wordt en naar sprekers meening verkeerd is.
Spr kers groote bedoeling is, het gasverbruik
te stimuleeren.
Door meerderen afzet van gas ontstaat de
mogelijkheid, ook meer af te lossen. De aflos
sing moet ten slotte uit het bedrijjf komen,
Het bedrijf moet zichzelf aflossen en dit ver-
krijgt men niet door afschrijven.
IDe VOORZITTER merkt op, dat de fabriek
ook zichzelf betaalt.
De heer FANOY antwoordt, dat de afschrij-
vingen te hoog zijn en daardoor de positie der
fabriek niet zoo gunstig als die wel kon zijn.
Doordat in sprrkers voorstel de afschrijvingen
zijn nagezien, komt hij niet alleen tot een ver
laging van den gasprijs met 1 cent per M3,
doch houdt nog 1200 over.
De VOORZITTER stelt voor, gehoord deze
besprekingen, de begrooting van het gasbe-
drijf aan te houdan. Burgemeester en Wethou-
ders zullen dan zoo gauw mogelijk bij den
faad met voorstellen komen.
De heer P. J. VAiN BENDEGEM moet op
deze aangelegenheid terugkomen, hoewel het
aanvankelijk niet in zijn bedoeling heeft ge-
legen. De cijfers hebben aangetoond, dat het
aantal aansluitingen vermeerderd is, terwijl
over de eerste 9 maanden van 1937 10.000 M3
meer gas is afgezet. Spreker wil hierdoor doen
uitkomen, dat men niet stilzit. Ander zou den
indruk kunen gewekt worden, dat men zich
van de zaak niets aanltrekt.
De VOORZITTER zegt, dat dit niet zoo is,
vooral den laatsten tijd niet. Spreker heeft
zelf in een vorige vergadering geizegd, dat er
meer leven in moest komen. Doch de wethou-
der is veel verder gegaan. Het is wel goed, dat
dit eens naar voren komt.
De heer P. J. VAN BENDEGEM wijst er op
dat er leven in gebracht is, al een heele poos
De VOORZITTER stelt voor, de begrooting
van het gasbedrijf terug te nemen, om het
voorstel van den heer Fanoy nader te bezien
en de gemeentebegrooting vast te stellen op
de cijfers, die aangenomen zijn.
De heer FIANOYHet scheelt /500!
286. Subsidie aan werkloozenkassen. 7365.
287. Kosten van de districtsarbeidsbeurs
en van de arbeidsbemiddeling. 600.
288. Bijdrage aan andere gemeenten in deze
kosten. 60.
289. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beamb
ten. 103.
290. Subsidie en andere kosten ter bevor-
dering van vreemdelingenverkeer. /100.
291. Bijdrage ten behoeve van borgstellings-
fondsen voor den middenstand. f 195.
292. Bureaubehoeften. 75.
293. Kosten van telefoon. f 50.
294. Uitkeering wachtgeld. f 500.
Hoofdstuk Xni.
345.
2000.
348.
500.
350.
Hoofdstuk VII.
Bijdrage aan hoofdstuk III, IV en VI.
Teruggave van te veel betaalde grond.
Hoofdstuk XV.
Overboeking naar den
volgenden
f 9500.
naar
dienst van de algemeene reserve.
INKOMSTEN
slot van den gewonen dienst
1. Batig
f 6920,83.
ONTVANGSTEN.
Hoofdstuk I.
slot van den gewonen dienst.
302.
303.
304.
ters.
Belastingen.
Kosten van toezicht. f 25.
Teruggave van belasting. 50.
Belooning der schatters en herschat-
10.
305. Kosten terzake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beamb-
ten. 3.
306. Aandeel van het rijk in hotelvergun-
nings- en verlofsrecht. 237,50.
3. Gasbedrijf.
322. Kosten van verzekering, pensionnee-
rinig eniz. van ambtenaren en beambten.
2334,74.
323. Rente van geldleeningen. 10.254,22.
324. Aflossing van geldleeningen. 10.125.
325. Uitkeering aan het bedrijf. Memorie.
326. Rente wegens door het bedrijf tijdelijk
gestorte gelden. 400.
4. Vleeschkeuringsbedrijf.
328. Kosten van verzekering, pensionnee-
ring enz. van ambtenaren en beambten. f 580.
329. Uitkeering aan het bedrijf. Memorie.
330. Uitkeering aan de kring-gemeenten.
Memorie.
Hoofdstuk XIV.
Kasvoorzieningen.
333. Voorschotten ten behoeve van het rijk.
100.
De VOORZITTER deelt mede, bij dezen post
nog inlichtingen te moeten geven omtrent den
post van f 100. Deze is voor het onderhoud
van broedstoven en het zelf leveren van elec-
tricibeit.
De heer C. VAN BENDEGElM merkt op
het niet noodiig geacht te hebben hiertegen be-
zwaar te maken. Hij heeft ook zelf helpen
adviseeren, de rekening goed te keuren, doch
men begrijpt, dat men als lid van een derge-
ijjke commissie ieits meer weet dan een ander.
Spreker is er van overtuigd, dat de post van
100 voor het laboratorium door het hoofd
van dienst aan zichzelf wordt uitbetaald.
De VOORZITTER voert hier tegen aan,
dat de chef van dienst Burgemeester en Wet-
houders aannemelijk heeft gemaakt, dat deze
post noodig is Voor het opsturen van broed
stoven en het zelf leveren van electriciteit.
De heer C. VAN BENDEGEM gelooft niet,
dat dit noodig is voor het opzenden van broed
stoven. De kosten hiervoor komen voor onder
het hoofd porto.
De VOORZITTER merkt op, dat het niet
mag voorkomen, dat een raadslid een post zou
vinden, die hij zou helpen goedkeuren, en
straks niet juist zou vinden. Deze post wordt
ieder jaar uitgegeven. Men kan Burgemees
ter en Wethouders tegenwerpen, dat hierop
geen controle is, doch het gaat ook bezwaar
lijk aan, de controle door middel van een apar
ten meter te doen plaats vinden. Op de be
grooting komt een vergoeding voor van 100,
die voor de genoemde doeleinden gebruikt
wordt.
Hoofdstuk XV.
334. Voorschotten aan ambtenaren. 1305
Hoofdstuk XVI.
Onvoorziene uitgaven.
335. Onvoorziene uitgaven. 1340,59.
De VOORZITTER merkt op, dat de post
onvoorzien aanvankelijk groot was 1340,59
Door de verschillende wijzigingen is hier 365
bij gekomen.
De heer FANOY heeft wel eenig bezwaar
tegen deze wijziging.
De VOORZITTER antwoordt, dat indien de
begrooting gewijzigd wordt, ook deze post
wijziging ondergaat.
KAPITA AEDIENST
Hoofdstuk I.
Nadeelige sloten. Nihil.
Hoofdstuk IV.
Nadeeligslot, overgebracht van hoofd-
600.
Hoofdstuk VI.
Nadeelig slot, overgebracht van hoofd-
/8051.40.
Buitengewone aflossing van geldlee
f 2000.
Kosten van den aanleg van straten en
Memorie.
337.
338.
stuk I.
340.
stuk I.
341.
ningen.
342.
wegen.
1. Batig
f 6920,83.
De heer HAMELINK merkt op, dat de raad
thans uit de begrooting heeft gehaald een
bedrag van f 1325, door aftrek van enkele
posten inclusief een bedrag van 1000 door
mindere aflossing. Spreker had gedacht, dat
het niet noodig zou zijn, 20 opcenten op de
personeele belasting meer te heffen, waardoor
een mindere ontvangst van 3800 zal ont-
staan. 3800 verminderd met het reeds ge-
vonden bedrag, geeft 2475, die nog gedekt
moeten worden. Spreker stelt voor, deze uit
de reserve te halen, en te plaatsen op post
no. 1.
De VOORZITTER ziet hiervoor liever een
aparte post bestemd, en dan van ongeveer
f 2500.
Het voorstel van d'en heer Hamelink wordt
gesteund door de heeren Van't Hoff en C. van
Bendegem.
Het wordt aangenomen met 11 tegen 2
stemmen.
Voor stemmen de heeren Seghers, C. van
Bendegem, P. J. van Bendegem, Van de Bill,
Dieleman, Esselbrugge, Fanoy, 't Gilde, Ha
melink, Van 't Hoff, en De Jonge; tegen stem-
men de heeren De Ruijter en Oggel.
De VOORZITTER vraagt, wat er nog ge-
beuren moet.
De heer HAMELINK: De opcenten op de
Personeeel belasting terugbrengen tot 180.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
2. Achterstallige inkomsten van vorige
dienstjaren. Memorie.
Hoofdstuk II.
Algemeen beheer.
4. Uitkeering uit het Gemeentefonds inge-
volge art. 3 onder b der wet vgn 15 Juli 1929.
f 3000.
5. Uitkeering uit het Gemeentefonds inge-
volge art. 3 onder c der wet van 15 Juli 1929.
24415,91.
6. Secretarie-leges en rechten van den
Burgerlijken Stand. 1450.
7. Rechten ingevolge het Vuurwapenregle-
ment. Memorie.
Rechten ingevolge de Woonwagen en
Woorischepen-wet. Memorie.
Terugontvangst kosten telefoon, tele-
graaf enz. Memorie.
32. Restitutie van te veel betaalde kosten
van verzekering tegen ongevallen en invalidi-
teit. Memorie.
38. V-erhaal van premien ingevolge de
Ziektewet. Memorie.
40. Uitkeering van ziekengelden en ver
goeding van rentezegels ingevolge de Ziekte
wet. Memorie.
41. Restitutie van te veel berekende kosten
wegens ziekteverzekering. Memorie.
45. Terugontvangst van betaalde grond-
lasten.
46. Terugontvangst van betaalde dijk- en
polderlasten.
51. Verhaal bjjdragen voor eigen- en
weduwen- en weezenpensioen, ingevolge art.
36 der pensioen-wet 1922. 1482.
53. Vergoeding van de bedrijven. Memorie.
35. Kosten van verzekering, pensionnee-
ring enz. van ambtenaren en beambten.
Memorie.
55. Ontvangsten inzake rustdagkaarten,
transportarbeiders te land en toonkunstenaars
in boscopen en loonboekjes voor huisarbeiders.
Memorie.
60. Ingehouden couponbelasting. f 25.
Hoofdstuk III.
Openbare veiltgheid.
Vergoeding voorhulpverleening
Memorie.
Verhaal van premien ingevolge
Ziektewet. Memorie.
70. Uitkeering van ziekengelden ingevolge
de Ziektewet en vergoeding van rentezegels.
Memorie.
71. Verhaal van pensioensbijdragen. 391.
72. Rechten als bedoeld bij artikel 8 der
Bioscoopwet. S 25.
73. Inkomsten ter zake van de huisvesting
van personeel der Rijkspolitie. 1500.
74. Restitutie van te veel betaalde kosten
van verzekering tegen Ongevallen en Invali-
diteit. Memorie.
75. Opbrengst voor gebruik der schietbaan.
Memorie.
76. Overige inkomsten ter zake van
openbare veiligheid.
Hoofdstuk IV.
Volksgezondheid.
109. Heffmg van gelden ingevolge art.
der Ziektewet. Memorie.
110. Aandeel in het batig slot van den
keuringsdienst. Memorie.
111. Rechten ingevolge
350.
112. Verhaal van premien
Ziektewet. 1.
113. Verhaal van pensioensbijdragen. f 4.
121. Aflos van een renteloos voorschot.
100.
122. Vergoeding
Warenwet. 17,50.
123. Opbrengst
bervelen. 12,50.
Hoofdstuk V.
Volkshuisvesting.
131. Renten en aflossing van voorschotten.
11.100.
132. Bijdrage van het Rijk. f 5100.
Hoofdstuk VI.
Openbare werken.
135. Heffing voor het gebruik van openbare
gronden en wateren. /300.
136. Marktgelden. 100.
137. Heffing voor het gebruik van het
gemeente-slachthuis. Memorie.
138. Opbrengst van de vischbank. Memorie.
139. Begrafenisrechten. 130.
140. Terugontvangst van kosten van ver-
stratingen. f 1000.
154. Opbrengst van den verkoop van oude
materialen, enz. Memorie.
155. Verhaal van premien ingevolge de
Ziektewet. 50.
156. Uitkeering van ziekengelden, inge
volge de Ziektewet en vergoeding van rente
zegels. 50.
157. Verhaal van pensioensbijdragen. f 608
158. Restitutie van te veel betaalde kosten
wegens ziekteverzekering. Memorie.
159. Ontvangsten der beerruiming. 850
160. Verhaal van bij'drage voor inkoop pen-
sioen. 7,50.
Hoofdstuk VH.
E^gendommen niet voor den openbaren dienst
bestemd.
175. Huur van huizen en gebouwen. 175.
176. Huur of pacht van landerijen. f 300.
De heer VAN 't HOFF is van meening, dat
de huur van den wal meer opbrengt. De Voor-
zitter heeft zoo juist te kennen gegeven, dat
de post voor onvoorzien te laag is.
De heer DIELEMAN merkt in verband met
de huur van de landerijen in de Oudewijk op,
dat het hem is opgevallen, dat laat de stal
ling der paarden goed zijn zij gebrek hebben
aan een weitje. Indien zij daarover de be-
schikking hadden, zouden zij van's Zaterdags-
middags tot 's Zondagsavonds daarop gejaagd
kunnen worden. Dit zou van groot nut zijn.
De VOORZITTER antwoordt, hierover ook
met den opzichter te hebben gesproken. Wat
betreft den Wal, in het lage gedeelte zijn
Burgemeester en Wethouders voornemens,
buizen te leggen, om dit gereed te maken voor
begraafplaats.
Burgemeester en Wethouders zullen deze
zaak nog nader bespreken.
177. Cijnzen en erffpachten. f 158,58.
Recognition vergunningen. 23.
Renten van kapitalen. 571.
Verkoop van oude materialen.
Me-
tengevolge
68.
brand.
69.
bij
de
de
21
de Warenwet.
ingevolge de
inningskosten retributien
aanmaningen en dwang-
178.
179.
180.
morie.
181. Verhaal van grondbelasting op koo
pers van bouwgrond. f 15.
182. Vergoeding van schade
van verkoop van grond. 50.
Hoofdstuk VIII.
2. Openbaar gewoon lager onderwijs.
193. Schoolgelden. 500.
De heer FANOY geeft in overweging de
schoolgelden te wijzigen en op de oude percen
tages terug te brengen. Dit is meer een tech-
nische herziening, noodig geworden door de
overeenkomst tusschen de gemeenten.
De VOORZITTER zegt toe, dit te zullen
bekijken.
De heer FANOY meent, dat waar dit in
deze begrooting niet is verwerkt, zulks nog
nader herzien kan worden.
De heer De RUIJTER vraagt, of de niCuwe
sclioolgeldverordening dan met 1 Mei 1938
in werking kan treden.
De VOORZITTER weet niet, wanneer dit in
werking zou kunnen treden.
De heer DE RUIJTER geeft te kennen, dat
de opzet der begrooting nu van dien aard is.
dat van de zijde van Gedeputeerde Staten op
versohilende posten op- of aanmerkingen ge
maakt kunnen worden. Er zou dan op ge-
wezen kunnen worden, dat door de veranderde
schoolgeldregeling meer geld zal binnen-
komen, hetgeen een versteviging der begroo
ting beteekent. Daarom stelde spreker ook
zijn vraag, of de gemeente met 1 Mei 1938 over
die meerdere inkomsten zou kunnen beschik-
ken.
194. Vergoeding van het rijk krachtens
art. 56 der L. O. wet 1920. 10.807.
195. Ontvangst wegens over een vorigen
dienst te weinig genoten vergoeding van het
rijk, krachtens art. 56 der L. C wet 1920.
Memorie.
196. Restitutie door het rijk. Memorie.
204. Verhalen van de pensionsbijdragen
voor eigen-, weduwen- en weezenpensioen.
S 1080.
205. Huur of vergoeding voor het gebruik
maken van schoollokalen. 125.
206. Opbrengst van aanmaningen en dwang-
bevelen. f 9.
7. Bijzonder gewoon lager onderwijs.
219. Schoolgelden. f 1750.
220. Uuitkeering van gemeenten, ingevolge
art. 86 der L. O. wet 1920. 200.
221. Uitkeering van gemeenten, ingevolge
art. 104 der L. O. wet 1920. 300.
222. Uitkeering van gemeenten in de aan
schoolbesturen te betalen vergoeding bedoeld
in art. 205 der L. O. wet 1920. 100.
223. Opbrengst van aanmaningen en
dwangbeveeln. f 15.
12. Lager onderwijs.
236. Tegemoetkoming van andere gemeen
ten in de kosten van onderwijs, als bedoeld in
art. 13 der L. O. wet 1920. f 25.
Hoofdstuk IX.
1. Ondersteuning van behoeftigen
en werkloozen.
249. Subsidie van de provincie in de kosten
van verpleging van armlastige krankzinnigen.
150.
250. Bijdragen van particulieren
kosten van krankzinnigen. Memorie.
251. Invaliditeitsrente. /267.
Verhaal van pensioensbijdragen. 118.
Terugontvangst van te veel betaalde
Memorie.
Omzet in 1937. 2675,90.
Ondersteuning aan werkloozen.
Uitkeering uit het werloosheidssub-
sidiefonds. f 27.189,50.
262. Tegemoetkoming uit het werkloos-
heidssubsidiefonds. 250.
263. Bijdrage van het rijk in de kosten van
den ontwikkelingscursus voor werkloozen.
250.
264. Bijdrage van -het rijk in de kosten van
bijzondere hulp aan werkloozen. 550.
272. Verhaal van premien 1
Ziektewdt. 75.
273. Uitkeering van ziekengelden ingevolge
de Ziektewet en vergoeding van rentezegels.
100.
274. Restitutie van te veel betaalde kosten.
Memorie.
275. Restitutie van te veel betaalde kosten.
Memorie.
276. Storting door werkloozen. 325.
277. Uitkeering uit het werkloosheidssub-
sidiefonds. f 222,40.
Hoofdstuk XI.
Handel en nijverheid.
Bijdrage van het rijk. 240.
Verhaal van pensioensbijdrage. 45.
Terugontvangst wegens te veel be-
in de
252.
253.
kosten.
254.
2.
261.
ingevolge de
282.
283.
284.
taalde subsidie aan werkloozenkassen. Mem.
Hoofdstuk XH.
Belastingen.
295. Uitkeering van het rijk wegens hoofd-
som der grondbelasting op de gebouwde eigen-
dommen. 4375.
296. Uitkeering van het rijk wegens hoofd-
som der grondbelasting op de ongebouwde
eigendommen. f 6250.
297. 80 opcenten op de hoofdsom der
grondbelasting op de gebouwde eigendommen.
10.000.
298. 20 opcenten op de hoofdsom der grond
belasting op de ongebouwde eigendommen.
2500.
299. Uitkeering van het rijk wegens 20
van de hoofdsom der personeele belasting..
f 3600.
300. Uitkeering van het rijk wegens hoofd
som der personeele belasting. 1100.
De VOORZTTTHR geeft te kennen, dat bij
dezen post in behandeling komt het verzoel
van de Vereeniging van Cafd, Restaurant-
houders en Slijters tot verlaging der Perso
neele belasting. Nu deze met is vermin
derd, zal de vermindering ongeveer 90C
bedragen. Werd een vermindering met 2/:_,
verleend, dan was de vermindering f 1350.
Burgemeester en Wethouders hebben dit over-
wogen en vinden er ook wel iets billijks in,
doch meenden op grond van de positie der
begrooting daarop afwijzend te moeten be-
schikken.
De heer HAMELINK meent in verband
daarmede een kleine opmerking te moeten
maken. Momenteel zou spreker niet verder
willen gaan, dan reeds gegaan is, daar hij niet
zal medewerken aan verzwaring van de finan-
cieele positie der gemeente. Er zijn evenwel
wel tijden geweest, waarin het wel kon, en
toen wou spreker er wel op ingaan, thans
echter is dit niet het geval. Toch moet men
aan deze zaak, als het even kan, aandacht
schenken. Spreker heeft in de afdeelings-
vergadering daarover ook een en ander
gezegd en betoogd, dat indien het niet onmo-
gelijk is, deze belasting te verlagen, hiertoe
allereerst moet worden overgegaan. Spreker
is van oordeel, dat men zich op een breeder
standpunt dient te plaatsen en wat meer dan
tot nu toe hieraan aandacht dient te schen
ken. Het groote publiek Wil ten slotte van
tijd tot tj[d in een feestelijke stemming ver-
keeren en de politie is er ten slotte om exces-
sen tegen te gaan. De gemeenteraad moet dit
niet te eng zien, en niet alleen als een geleg-en-
heid om belasting van te trekken, als een
gelegenheid om aan te verdienen.
De heer DE RUIJTER kan met het eerste
gedeelte van hetgeen de heer Hamelink gezegd
heeft, het volkomen eens zijn. Een en ander-
maal heeft spreker betoogd, dat als het kan
een poging moet worden gewaagd, om tot
verlaging over te gaan. Wat het tweede ge
deelte van het betoog van den heer Hamelink
betreft, spreker zou om principieele redenen
dien weg niet in willen slaan.
De heer ESSELBRUGGE ondersteunt de
meening van den heer Hamelink, als het
eenigszins kan, deze belasting te verlagen.
De VOORZITTER stelt voor, op het verzoek
bovengenoemd afwijzend te beschikken.
Met algemeene stemmen wordt aldus
besloten.
De heer HAMELINK moet opmerken, dat de
heer De Ruijter zich vergist, als hij zegt er
voor te zjjn, dat de Personeele belasting voor
cafd's verlaagd wordt. Spreker heeft voor
zich de notulen van 24 November 1936 en
daarin heeft de heer De Ruijter tegen gestemd.
De heer DE RUIJTER: Ult financieele
overwegingen.
De heer FANOY merkt op, dat de meerder-
heid van den raad deze meening is toegedaan,
en dat ook wel gebleken is, dat deze er voor
is, als het mogelijk is, te verlagen.
De heer DE RUIJTER herhaalt, uit finan
cieele overwegingen toen tegen gestemd te
hebben. Hij heeft gezegd, dat er inderdaad
iets onbillijks in deze belasting was.
301. 200 opcenten op de hoofdsom der per
soneeel belasting. f 38.200.
De heer OGGEL merkt op, dat deze post
wordt f 34.450.
307. Uitkeering van het rijk wegens 48 op
centen op de hoofdsom der dividend- en tan-
tiemebelasting. Memorie.
308. 38 opcenten op de hoofdsom der ver-
mogensbelasting. f 2570.
309. 75 opcenten op de hoofdsom der ge-
meentefondsbelastig. f 21667.
310. Uitkeering uit het gemeentefonds per
aangeslagene in de gemeentefondsbelasting.
7600.
311. Uitkeering uit het werkloosheidssub-
sidiefonds. f 1520.
312. Opbrengst der belasting. Memorie.
313. Gewetensgelden. Memorie.
314. Belasting op de honden. 600.
315. Belasting op tooneelvertooningen en
andere vermakelijkheden. 1500.
De VOORZITTER deelt mede, dat hierbij in
behandeling komt het verzoek van H. P.
DielemanKoole om vermindering der verma-
kelijkheidsbl'asting. Burgemeester en Wethou
ders staan op het standpunt, dat niet tot ver
laging kan worden overgegaan, in verband
met de posiitie der begrooting.
De heer ESSELBRUGGE geeft te kennen,
dat indien die positie der begrooting het niet
lijden kan, hij er niet verder op zal ingaan. Hij
moet echter zeggen, dat een belasting van
20 naar zijn meening zeer hoog is.
De heer VAN 't HIOFF zal, gezien de be
grooting, niet helpen deze belasting te ver
lagen.
De heer HAMELINK wijst er op, dat deze
belasting niet, evenmin als de personeele be
lasting, op helt publiek verhaald kan worden.
De belasting wordt geheven van den entree-
prij's, en het bezoek wordt daardoor gedrukt.
Een dergelijk bedrijf, dat op een degelijke wijze
geexploit'eerd wordt, in een goede omgeving,
zou toch rendabel te maken moeten zijn. Doch
als men ziet, dat deze inrichting alleen 's Za-
terdags en 's Maandags voor de vrijkaarten
geexplodteerd wordt, dan moet men zeggen, als
die inrichting 's Zondags niet open mag zijn,
wordt ze maar half geexploiteend. Er zijn
groote groepen, die des Zondags de bioscoop
zouden bezoeken, waardoor zijn inrichting
meer rendabel worden zou. Indien de heer
Dieleman 's Zondags na kerktijd zou mogen
openen, zou hij nog esn behoorljjke recette
kunnne maken, waardoor zijn bedrijf exploi-
iabel werd. Nu dit niet gebeurt, kan eigenlijk
van een emsltige exploitatie niet gesproken
worden. Er zit ook een zedelijk element in. De
jongelui van Christelijksn huiae bezoeken des
Zondags Christelijke vereenigingen, doch dit is
slechts een zeer klein deel, de rest zoekt de
straat als plaats van vermaak. Naar sprekers
oordeel is het beter, dat zij in de bioscoop naar
een toegelaten stuk gaan kijken, dan de straat
als vermaaksterrein te zoe'ken, zooals nu het
geval is.
Dan is er nog een achterland, dat over de
Zondagsviiering anders denkt, dan hier in het
algemeen gedaan wordt, en dat zeker van de
gelegenheid in ruime mate gebruik zou maken.
De he;r 't GILDE is het voor een groot ge
deelte melt den heer Hamelink eens. Deze be
lasting wordt niet verhaald op het publiek,
omdat de heer Dieleman concurrentie moet
voeren tegen een inrichting uit een naburige
gemeente, en de prijzen moeten overeenstem-
men, in elk geval niet hooger zijn dan in die
gemeente. Noodgedwongen moet de exploi-
tant dus wel zelf de kosten van die belasting
dragen. Indien de zaak anders stond, bestond
wellicht de mogelijkheid op de prijzen van de
plaatsen van den eersten rang 20 en de
andere rangen minder, te verlagen.
Spreker stelt voor, de vermakeljjkheids-
belasting met 10 te verlagen.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders de mogelijkheid van
vermindering niet zien, de -wenschelijkheid
wel. Spreker moet dan ook het voorstel van
den heer 't Gilde, om 10 te verlagen, ont-
raden.
De heer DIELEMAN wil hierover ook nog
iets in 't kort zeggen. Spreker is het met de
vorige sprekers lang niet eens, vooral niet met
wat de heer Hamelink heeft gezegd omtrent
de opening op Zondag. Het is algemeen be-
kend, dat de anti-revolutionairen, namens wie
spreker hier spreekt, een andere meening
hebben. Spreker zou het beter achten indien
de Zondag, meer dan tot nu toe, werd ge-
heihgd.
De heer HAMELINK: In de Langestraat!
De heer DIELEMAN zal geen betoog hou
den van een el lang. Het is voldoende bekend,
dat sprekers medestanders het bioscoopgevaar
zooveel mogelijk willen bestrijden. Sprekers
medestanders hebben deze inrichting hier niet
gehaald en zullen ook niet medewerken, detze
belasting te verlagen.
De heer P. J. VAN BENDEGEM kan zich
geheel aansluiten bij de woorden van den heer
Dieleman, namens de cristelijk-historische
raadsfractie. Het is een v-ermakelijkheid en
wie zich wil vermaken, behoort daarvoor ook
geld over te hebben.
De heerDE JONGE onderschrijft ten voile
de woorden van den heer Dieleman.
De heer SEGHERS zal in tegenstelling met
den heer Dieleman om financieele redenen niet
meewerken aan het voorstel tot vermindering
van de vermakelijkheidsbelasting. Men moet
voor den belanghebbende ook de gelegenheid
laten bestaan iets te verdienen. Om finan-
cieeele redenen zal hij niet medewerken,
anders zou hij het voorstel van den h-eer
't Gilde steunen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt op dit
verzoek afwijzend beschikt.
De VOORZITTER stelt nog aan de orde
een verzoek van de K.N.A.C. om verlaging
van den vijfden grondslag der Personeele be
lasting. Hiervoor voelen Burgemeester en
Wethouders ook, doch om de financieele positie
der gemeente moeten zij voorstellen, hierop
niet in te gaan.
Met algemeene stemmen wordt op dit ver
zoek afwijzend beschikt.
316. Oninbaar geleden belasting. Memorie.
Oprbengst van het vergunningsrecht.
317.
f 1020.
318.
319.
Opbrengst verlofsrecht. j 475.
Opbrengst van aanmaningen en
dwangbevelen. 10.
320. Verhaal van pensioensbijdragen. /1.60.
Hoofdstuk XIH.
3. Gasbedrijf.
321. Uitkeering van het bedrijf. 22.713,36.
4. Vleeschkeuringsbedrijf.
327. Uitkeering van het bedrijf. f 580.
Hoofdstuk XIV.
Kasvoorzieningen.
331 Teruggave van het rijk. 100.
332. Teruggave van voorschotten. 1305.
KAPTTAALDIENST.
Hoofdstuk I.
336. Batige sloten. Nihil.
Hoofdstuk VI.
339. Bijdrage van hoofdstuk IV, VI en VII.
2000.
Hoofdstuk VII.
343. Batig slot overgebracht van hood-
stuk 1. 7552,03.
344. Opbrengst van den verkoop van
gemeente-eigehdommen. 500.
346. Verrekening van verkochte gronden
na kadastrale opmeting. f 500.
347. Uitkeering van een gedeelte der vor-
dering uit het faillissement van Van Heel
Co. Memorie.
Hoofdstuk XV.
349. Overboeking van den vorigen dienst
van de algemeene reserve, f 9500.
Hoofdstuk XVI.
343. Batig slot overgebracht van hoofd
stuk I. f 913,75.
De heer VAN 't HOFF wensoht alleen nog
Burgemeester en Wethouders te verzoeken
hun, voile medewerking te verleenen aan de
besluiten, die de raad heden genomen heeft,
bij hoogerhand om de posten der begrooting
sluitend te maken,
De VOORZITTER spreekt uit, niet namens
Burgemeester en Wethouders, doch als zijn
persoonlijke meening, dat hij niet kan meegaan
met de meenderheid van den raad, inzake het
besluit beltreffende vermindering der Perso
neele belasting. Spreker acht dit een ver-
keerdte politick. Spreker kan dan ook niet vol-
doen aan de uitnioodiging van den heer Van
't Hoff om dit door te voeren. Hij respecteert
ieders meening, ieder is ten slotte volkomen
vrij, te werken in de richlting die hij noodig
acht. Qm'dat de heer Van't Hoff dit zoo vrien-
delijk vraagt, wil hij hierop volkomen open-
hartig antwoonden.
De heer FANOY merkt op, dat de raad toch
verwachten mag, dat de voorzitter zal mee-
helpen, de besluiten van den raad ult te
voeren.
De VOORZITTER zegt toe, deze heel eerlijk
uit te zullen voeren. Zijn medewerking aan de
uitvoering der raadsbesluiten zegt hij ten voile
toe.
De begrooting der gemeente voor den dienst
1938 wordt met algemeene stemmen vastge-
stelld.
De vaststelling d-er begrooting houdt tevens
in, dat met algemeene stemmen het bedrag
dat per leerling der O. L. school voor 1938 in
gevolge art. 55 bis der L. O. wet 1920 beschik-
baar geslteld wordt, wordt vastgesteld op
9,06;
dat zijn afgewezen:
a. Ihet verzoek van het Beveiligingscomite
van den weg langs het kanaal van Ter Neu-
zen naar Sas van Gent, om eene subsidie;
b. het verzoek van de Gewestelijke Land-
storm Commissie „Zeeland", on -een bijdrage
uit de gemeentekas;
c. het verzoek van de Ned. Ver. voor
Luchtbescherming, afd. Axel, om een bijdrage
van 200 uit de gemeentekas;
at is ingewilligd:
d. helt verzoek van de Vereeniging ,,Am-
bachtsbelang"' om een subsidie uit de ge
meentekas
dat zijn afgewezen:
e. het verzoek van de Kath. Middelbare
Schoolvereeniging te TTulst om een extra-
bijdrage over 1938;
f. het verzoek van de afdeeling Ter Neuzen
en Omstreken van den Ned. Bond van Koffie-
huis-Restauranthouders en Slijters, om ver
mindering der Personeele belasting voor
cafid's;
g. het verzoek van den K. N. A. C. om
verlaging der personeele belasting naar den
grondslag van motorrijtuigen;
h. het verzoek van H. P. Dieleman—Koole
tot verlaging der Vermakelijkheidsbelasting;
dat de begrooting van het burgerlijk arm-
bestuur voor den den 'dienst 1938 wordt vast
gesteld op een bedrag van 12000, met een
gemeentelijke subsidie van f 12975;
dat de begrooting van het Vleeschkeurings
bedrijf, dienst 1938, wordt vastgesteld op een
bedrag van: afdeeling I ,f 5042,77, afdeeling H
f 1177,26.
Omvraag.
a. De heer SEGOERS deelt mede, dat er
nog isteSds klachten zijn over de bestrating.
De VOORZITTERNu nog?
De heer SEGIHEiRS deelt mede, dat z$n
klacht thans betreft de bestrating op het
Plaatje. Hij verzoekt, de grootste putben te
lick ten.
De VOORZITTER zegt toe, dit te zullen na-
kijken.
Hij sluit de vergadering door het uitspreken
van het dankgebed.