De VOORZITTER antwoordt, dat ieder jaar de veredschte aflossing heeft plaats gehad, van£if den tijd, dat de fabriek is opgericht tot nu toe. De heer FANOY heeft het financieel beleid der gasfabriek niet ter sprake gebracht, doch wel de afschrijvingspoliltiiek, die thans gevolgd wordt en naar sprekers meening verkeerd is. Spr kers groote bedoeling is, het gasverbruik te stimuleeren. Door meerderen afzet van gas ontstaat de mogelijkheid, ook meer af te lossen. De aflos sing moet ten slotte uit het bedrijjf komen, Het bedrijf moet zichzelf aflossen en dit ver- krijgt men niet door afschrijven. IDe VOORZITTER merkt op, dat de fabriek ook zichzelf betaalt. De heer FANOY antwoordt, dat de afschrij- vingen te hoog zijn en daardoor de positie der fabriek niet zoo gunstig als die wel kon zijn. Doordat in sprrkers voorstel de afschrijvingen zijn nagezien, komt hij niet alleen tot een ver laging van den gasprijs met 1 cent per M3, doch houdt nog 1200 over. De VOORZITTER stelt voor, gehoord deze besprekingen, de begrooting van het gasbe- drijf aan te houdan. Burgemeester en Wethou- ders zullen dan zoo gauw mogelijk bij den faad met voorstellen komen. De heer P. J. VAiN BENDEGEM moet op deze aangelegenheid terugkomen, hoewel het aanvankelijk niet in zijn bedoeling heeft ge- legen. De cijfers hebben aangetoond, dat het aantal aansluitingen vermeerderd is, terwijl over de eerste 9 maanden van 1937 10.000 M3 meer gas is afgezet. Spreker wil hierdoor doen uitkomen, dat men niet stilzit. Ander zou den indruk kunen gewekt worden, dat men zich van de zaak niets aanltrekt. De VOORZITTER zegt, dat dit niet zoo is, vooral den laatsten tijd niet. Spreker heeft zelf in een vorige vergadering geizegd, dat er meer leven in moest komen. Doch de wethou- der is veel verder gegaan. Het is wel goed, dat dit eens naar voren komt. De heer P. J. VAN BENDEGEM wijst er op dat er leven in gebracht is, al een heele poos De VOORZITTER stelt voor, de begrooting van het gasbedrijf terug te nemen, om het voorstel van den heer Fanoy nader te bezien en de gemeentebegrooting vast te stellen op de cijfers, die aangenomen zijn. De heer FIANOYHet scheelt /500! 286. Subsidie aan werkloozenkassen. 7365. 287. Kosten van de districtsarbeidsbeurs en van de arbeidsbemiddeling. 600. 288. Bijdrage aan andere gemeenten in deze kosten. 60. 289. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beamb ten. 103. 290. Subsidie en andere kosten ter bevor- dering van vreemdelingenverkeer. /100. 291. Bijdrage ten behoeve van borgstellings- fondsen voor den middenstand. f 195. 292. Bureaubehoeften. 75. 293. Kosten van telefoon. f 50. 294. Uitkeering wachtgeld. f 500. Hoofdstuk Xni. 345. 2000. 348. 500. 350. Hoofdstuk VII. Bijdrage aan hoofdstuk III, IV en VI. Teruggave van te veel betaalde grond. Hoofdstuk XV. Overboeking naar den volgenden f 9500. naar dienst van de algemeene reserve. INKOMSTEN slot van den gewonen dienst 1. Batig f 6920,83. ONTVANGSTEN. Hoofdstuk I. slot van den gewonen dienst. 302. 303. 304. ters. Belastingen. Kosten van toezicht. f 25. Teruggave van belasting. 50. Belooning der schatters en herschat- 10. 305. Kosten terzake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beamb- ten. 3. 306. Aandeel van het rijk in hotelvergun- nings- en verlofsrecht. 237,50. 3. Gasbedrijf. 322. Kosten van verzekering, pensionnee- rinig eniz. van ambtenaren en beambten. 2334,74. 323. Rente van geldleeningen. 10.254,22. 324. Aflossing van geldleeningen. 10.125. 325. Uitkeering aan het bedrijf. Memorie. 326. Rente wegens door het bedrijf tijdelijk gestorte gelden. 400. 4. Vleeschkeuringsbedrijf. 328. Kosten van verzekering, pensionnee- ring enz. van ambtenaren en beambten. f 580. 329. Uitkeering aan het bedrijf. Memorie. 330. Uitkeering aan de kring-gemeenten. Memorie. Hoofdstuk XIV. Kasvoorzieningen. 333. Voorschotten ten behoeve van het rijk. 100. De VOORZITTER deelt mede, bij dezen post nog inlichtingen te moeten geven omtrent den post van f 100. Deze is voor het onderhoud van broedstoven en het zelf leveren van elec- tricibeit. De heer C. VAN BENDEGElM merkt op het niet noodiig geacht te hebben hiertegen be- zwaar te maken. Hij heeft ook zelf helpen adviseeren, de rekening goed te keuren, doch men begrijpt, dat men als lid van een derge- ijjke commissie ieits meer weet dan een ander. Spreker is er van overtuigd, dat de post van 100 voor het laboratorium door het hoofd van dienst aan zichzelf wordt uitbetaald. De VOORZITTER voert hier tegen aan, dat de chef van dienst Burgemeester en Wet- houders aannemelijk heeft gemaakt, dat deze post noodig is Voor het opsturen van broed stoven en het zelf leveren van electriciteit. De heer C. VAN BENDEGEM gelooft niet, dat dit noodig is voor het opzenden van broed stoven. De kosten hiervoor komen voor onder het hoofd porto. De VOORZITTER merkt op, dat het niet mag voorkomen, dat een raadslid een post zou vinden, die hij zou helpen goedkeuren, en straks niet juist zou vinden. Deze post wordt ieder jaar uitgegeven. Men kan Burgemees ter en Wethouders tegenwerpen, dat hierop geen controle is, doch het gaat ook bezwaar lijk aan, de controle door middel van een apar ten meter te doen plaats vinden. Op de be grooting komt een vergoeding voor van 100, die voor de genoemde doeleinden gebruikt wordt. Hoofdstuk XV. 334. Voorschotten aan ambtenaren. 1305 Hoofdstuk XVI. Onvoorziene uitgaven. 335. Onvoorziene uitgaven. 1340,59. De VOORZITTER merkt op, dat de post onvoorzien aanvankelijk groot was 1340,59 Door de verschillende wijzigingen is hier 365 bij gekomen. De heer FANOY heeft wel eenig bezwaar tegen deze wijziging. De VOORZITTER antwoordt, dat indien de begrooting gewijzigd wordt, ook deze post wijziging ondergaat. KAPITA AEDIENST Hoofdstuk I. Nadeelige sloten. Nihil. Hoofdstuk IV. Nadeeligslot, overgebracht van hoofd- 600. Hoofdstuk VI. Nadeelig slot, overgebracht van hoofd- /8051.40. Buitengewone aflossing van geldlee f 2000. Kosten van den aanleg van straten en Memorie. 337. 338. stuk I. 340. stuk I. 341. ningen. 342. wegen. 1. Batig f 6920,83. De heer HAMELINK merkt op, dat de raad thans uit de begrooting heeft gehaald een bedrag van f 1325, door aftrek van enkele posten inclusief een bedrag van 1000 door mindere aflossing. Spreker had gedacht, dat het niet noodig zou zijn, 20 opcenten op de personeele belasting meer te heffen, waardoor een mindere ontvangst van 3800 zal ont- staan. 3800 verminderd met het reeds ge- vonden bedrag, geeft 2475, die nog gedekt moeten worden. Spreker stelt voor, deze uit de reserve te halen, en te plaatsen op post no. 1. De VOORZITTER ziet hiervoor liever een aparte post bestemd, en dan van ongeveer f 2500. Het voorstel van d'en heer Hamelink wordt gesteund door de heeren Van't Hoff en C. van Bendegem. Het wordt aangenomen met 11 tegen 2 stemmen. Voor stemmen de heeren Seghers, C. van Bendegem, P. J. van Bendegem, Van de Bill, Dieleman, Esselbrugge, Fanoy, 't Gilde, Ha melink, Van 't Hoff, en De Jonge; tegen stem- men de heeren De Ruijter en Oggel. De VOORZITTER vraagt, wat er nog ge- beuren moet. De heer HAMELINK: De opcenten op de Personeeel belasting terugbrengen tot 180. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 2. Achterstallige inkomsten van vorige dienstjaren. Memorie. Hoofdstuk II. Algemeen beheer. 4. Uitkeering uit het Gemeentefonds inge- volge art. 3 onder b der wet vgn 15 Juli 1929. f 3000. 5. Uitkeering uit het Gemeentefonds inge- volge art. 3 onder c der wet van 15 Juli 1929. 24415,91. 6. Secretarie-leges en rechten van den Burgerlijken Stand. 1450. 7. Rechten ingevolge het Vuurwapenregle- ment. Memorie. Rechten ingevolge de Woonwagen en Woorischepen-wet. Memorie. Terugontvangst kosten telefoon, tele- graaf enz. Memorie. 32. Restitutie van te veel betaalde kosten van verzekering tegen ongevallen en invalidi- teit. Memorie. 38. V-erhaal van premien ingevolge de Ziektewet. Memorie. 40. Uitkeering van ziekengelden en ver goeding van rentezegels ingevolge de Ziekte wet. Memorie. 41. Restitutie van te veel berekende kosten wegens ziekteverzekering. Memorie. 45. Terugontvangst van betaalde grond- lasten. 46. Terugontvangst van betaalde dijk- en polderlasten. 51. Verhaal bjjdragen voor eigen- en weduwen- en weezenpensioen, ingevolge art. 36 der pensioen-wet 1922. 1482. 53. Vergoeding van de bedrijven. Memorie. 35. Kosten van verzekering, pensionnee- ring enz. van ambtenaren en beambten. Memorie. 55. Ontvangsten inzake rustdagkaarten, transportarbeiders te land en toonkunstenaars in boscopen en loonboekjes voor huisarbeiders. Memorie. 60. Ingehouden couponbelasting. f 25. Hoofdstuk III. Openbare veiltgheid. Vergoeding voorhulpverleening Memorie. Verhaal van premien ingevolge Ziektewet. Memorie. 70. Uitkeering van ziekengelden ingevolge de Ziektewet en vergoeding van rentezegels. Memorie. 71. Verhaal van pensioensbijdragen. 391. 72. Rechten als bedoeld bij artikel 8 der Bioscoopwet. S 25. 73. Inkomsten ter zake van de huisvesting van personeel der Rijkspolitie. 1500. 74. Restitutie van te veel betaalde kosten van verzekering tegen Ongevallen en Invali- diteit. Memorie. 75. Opbrengst voor gebruik der schietbaan. Memorie. 76. Overige inkomsten ter zake van openbare veiligheid. Hoofdstuk IV. Volksgezondheid. 109. Heffmg van gelden ingevolge art. der Ziektewet. Memorie. 110. Aandeel in het batig slot van den keuringsdienst. Memorie. 111. Rechten ingevolge 350. 112. Verhaal van premien Ziektewet. 1. 113. Verhaal van pensioensbijdragen. f 4. 121. Aflos van een renteloos voorschot. 100. 122. Vergoeding Warenwet. 17,50. 123. Opbrengst bervelen. 12,50. Hoofdstuk V. Volkshuisvesting. 131. Renten en aflossing van voorschotten. 11.100. 132. Bijdrage van het Rijk. f 5100. Hoofdstuk VI. Openbare werken. 135. Heffing voor het gebruik van openbare gronden en wateren. /300. 136. Marktgelden. 100. 137. Heffing voor het gebruik van het gemeente-slachthuis. Memorie. 138. Opbrengst van de vischbank. Memorie. 139. Begrafenisrechten. 130. 140. Terugontvangst van kosten van ver- stratingen. f 1000. 154. Opbrengst van den verkoop van oude materialen, enz. Memorie. 155. Verhaal van premien ingevolge de Ziektewet. 50. 156. Uitkeering van ziekengelden, inge volge de Ziektewet en vergoeding van rente zegels. 50. 157. Verhaal van pensioensbijdragen. f 608 158. Restitutie van te veel betaalde kosten wegens ziekteverzekering. Memorie. 159. Ontvangsten der beerruiming. 850 160. Verhaal van bij'drage voor inkoop pen- sioen. 7,50. Hoofdstuk VH. E^gendommen niet voor den openbaren dienst bestemd. 175. Huur van huizen en gebouwen. 175. 176. Huur of pacht van landerijen. f 300. De heer VAN 't HOFF is van meening, dat de huur van den wal meer opbrengt. De Voor- zitter heeft zoo juist te kennen gegeven, dat de post voor onvoorzien te laag is. De heer DIELEMAN merkt in verband met de huur van de landerijen in de Oudewijk op, dat het hem is opgevallen, dat laat de stal ling der paarden goed zijn zij gebrek hebben aan een weitje. Indien zij daarover de be- schikking hadden, zouden zij van's Zaterdags- middags tot 's Zondagsavonds daarop gejaagd kunnen worden. Dit zou van groot nut zijn. De VOORZITTER antwoordt, hierover ook met den opzichter te hebben gesproken. Wat betreft den Wal, in het lage gedeelte zijn Burgemeester en Wethouders voornemens, buizen te leggen, om dit gereed te maken voor begraafplaats. Burgemeester en Wethouders zullen deze zaak nog nader bespreken. 177. Cijnzen en erffpachten. f 158,58. Recognition vergunningen. 23. Renten van kapitalen. 571. Verkoop van oude materialen. Me- tengevolge 68. brand. 69. bij de de 21 de Warenwet. ingevolge de inningskosten retributien aanmaningen en dwang- 178. 179. 180. morie. 181. Verhaal van grondbelasting op koo pers van bouwgrond. f 15. 182. Vergoeding van schade van verkoop van grond. 50. Hoofdstuk VIII. 2. Openbaar gewoon lager onderwijs. 193. Schoolgelden. 500. De heer FANOY geeft in overweging de schoolgelden te wijzigen en op de oude percen tages terug te brengen. Dit is meer een tech- nische herziening, noodig geworden door de overeenkomst tusschen de gemeenten. De VOORZITTER zegt toe, dit te zullen bekijken. De heer FANOY meent, dat waar dit in deze begrooting niet is verwerkt, zulks nog nader herzien kan worden. De heer De RUIJTER vraagt, of de niCuwe sclioolgeldverordening dan met 1 Mei 1938 in werking kan treden. De VOORZITTER weet niet, wanneer dit in werking zou kunnen treden. De heer DE RUIJTER geeft te kennen, dat de opzet der begrooting nu van dien aard is. dat van de zijde van Gedeputeerde Staten op versohilende posten op- of aanmerkingen ge maakt kunnen worden. Er zou dan op ge- wezen kunnen worden, dat door de veranderde schoolgeldregeling meer geld zal binnen- komen, hetgeen een versteviging der begroo ting beteekent. Daarom stelde spreker ook zijn vraag, of de gemeente met 1 Mei 1938 over die meerdere inkomsten zou kunnen beschik- ken. 194. Vergoeding van het rijk krachtens art. 56 der L. O. wet 1920. 10.807. 195. Ontvangst wegens over een vorigen dienst te weinig genoten vergoeding van het rijk, krachtens art. 56 der L. C wet 1920. Memorie. 196. Restitutie door het rijk. Memorie. 204. Verhalen van de pensionsbijdragen voor eigen-, weduwen- en weezenpensioen. S 1080. 205. Huur of vergoeding voor het gebruik maken van schoollokalen. 125. 206. Opbrengst van aanmaningen en dwang- bevelen. f 9. 7. Bijzonder gewoon lager onderwijs. 219. Schoolgelden. f 1750. 220. Uuitkeering van gemeenten, ingevolge art. 86 der L. O. wet 1920. 200. 221. Uitkeering van gemeenten, ingevolge art. 104 der L. O. wet 1920. 300. 222. Uitkeering van gemeenten in de aan schoolbesturen te betalen vergoeding bedoeld in art. 205 der L. O. wet 1920. 100. 223. Opbrengst van aanmaningen en dwangbeveeln. f 15. 12. Lager onderwijs. 236. Tegemoetkoming van andere gemeen ten in de kosten van onderwijs, als bedoeld in art. 13 der L. O. wet 1920. f 25. Hoofdstuk IX. 1. Ondersteuning van behoeftigen en werkloozen. 249. Subsidie van de provincie in de kosten van verpleging van armlastige krankzinnigen. 150. 250. Bijdragen van particulieren kosten van krankzinnigen. Memorie. 251. Invaliditeitsrente. /267. Verhaal van pensioensbijdragen. 118. Terugontvangst van te veel betaalde Memorie. Omzet in 1937. 2675,90. Ondersteuning aan werkloozen. Uitkeering uit het werloosheidssub- sidiefonds. f 27.189,50. 262. Tegemoetkoming uit het werkloos- heidssubsidiefonds. 250. 263. Bijdrage van het rijk in de kosten van den ontwikkelingscursus voor werkloozen. 250. 264. Bijdrage van -het rijk in de kosten van bijzondere hulp aan werkloozen. 550. 272. Verhaal van premien 1 Ziektewdt. 75. 273. Uitkeering van ziekengelden ingevolge de Ziektewet en vergoeding van rentezegels. 100. 274. Restitutie van te veel betaalde kosten. Memorie. 275. Restitutie van te veel betaalde kosten. Memorie. 276. Storting door werkloozen. 325. 277. Uitkeering uit het werkloosheidssub- sidiefonds. f 222,40. Hoofdstuk XI. Handel en nijverheid. Bijdrage van het rijk. 240. Verhaal van pensioensbijdrage. 45. Terugontvangst wegens te veel be- in de 252. 253. kosten. 254. 2. 261. ingevolge de 282. 283. 284. taalde subsidie aan werkloozenkassen. Mem. Hoofdstuk XH. Belastingen. 295. Uitkeering van het rijk wegens hoofd- som der grondbelasting op de gebouwde eigen- dommen. 4375. 296. Uitkeering van het rijk wegens hoofd- som der grondbelasting op de ongebouwde eigendommen. f 6250. 297. 80 opcenten op de hoofdsom der grondbelasting op de gebouwde eigendommen. 10.000. 298. 20 opcenten op de hoofdsom der grond belasting op de ongebouwde eigendommen. 2500. 299. Uitkeering van het rijk wegens 20 van de hoofdsom der personeele belasting.. f 3600. 300. Uitkeering van het rijk wegens hoofd som der personeele belasting. 1100. De VOORZTTTHR geeft te kennen, dat bij dezen post in behandeling komt het verzoel van de Vereeniging van Cafd, Restaurant- houders en Slijters tot verlaging der Perso neele belasting. Nu deze met is vermin derd, zal de vermindering ongeveer 90C bedragen. Werd een vermindering met 2/:_, verleend, dan was de vermindering f 1350. Burgemeester en Wethouders hebben dit over- wogen en vinden er ook wel iets billijks in, doch meenden op grond van de positie der begrooting daarop afwijzend te moeten be- schikken. De heer HAMELINK meent in verband daarmede een kleine opmerking te moeten maken. Momenteel zou spreker niet verder willen gaan, dan reeds gegaan is, daar hij niet zal medewerken aan verzwaring van de finan- cieele positie der gemeente. Er zijn evenwel wel tijden geweest, waarin het wel kon, en toen wou spreker er wel op ingaan, thans echter is dit niet het geval. Toch moet men aan deze zaak, als het even kan, aandacht schenken. Spreker heeft in de afdeelings- vergadering daarover ook een en ander gezegd en betoogd, dat indien het niet onmo- gelijk is, deze belasting te verlagen, hiertoe allereerst moet worden overgegaan. Spreker is van oordeel, dat men zich op een breeder standpunt dient te plaatsen en wat meer dan tot nu toe hieraan aandacht dient te schen ken. Het groote publiek Wil ten slotte van tijd tot tj[d in een feestelijke stemming ver- keeren en de politie is er ten slotte om exces- sen tegen te gaan. De gemeenteraad moet dit niet te eng zien, en niet alleen als een geleg-en- heid om belasting van te trekken, als een gelegenheid om aan te verdienen. De heer DE RUIJTER kan met het eerste gedeelte van hetgeen de heer Hamelink gezegd heeft, het volkomen eens zijn. Een en ander- maal heeft spreker betoogd, dat als het kan een poging moet worden gewaagd, om tot verlaging over te gaan. Wat het tweede ge deelte van het betoog van den heer Hamelink betreft, spreker zou om principieele redenen dien weg niet in willen slaan. De heer ESSELBRUGGE ondersteunt de meening van den heer Hamelink, als het eenigszins kan, deze belasting te verlagen. De VOORZITTER stelt voor, op het verzoek bovengenoemd afwijzend te beschikken. Met algemeene stemmen wordt aldus besloten. De heer HAMELINK moet opmerken, dat de heer De Ruijter zich vergist, als hij zegt er voor te zjjn, dat de Personeele belasting voor cafd's verlaagd wordt. Spreker heeft voor zich de notulen van 24 November 1936 en daarin heeft de heer De Ruijter tegen gestemd. De heer DE RUIJTER: Ult financieele overwegingen. De heer FANOY merkt op, dat de meerder- heid van den raad deze meening is toegedaan, en dat ook wel gebleken is, dat deze er voor is, als het mogelijk is, te verlagen. De heer DE RUIJTER herhaalt, uit finan cieele overwegingen toen tegen gestemd te hebben. Hij heeft gezegd, dat er inderdaad iets onbillijks in deze belasting was. 301. 200 opcenten op de hoofdsom der per soneeel belasting. f 38.200. De heer OGGEL merkt op, dat deze post wordt f 34.450. 307. Uitkeering van het rijk wegens 48 op centen op de hoofdsom der dividend- en tan- tiemebelasting. Memorie. 308. 38 opcenten op de hoofdsom der ver- mogensbelasting. f 2570. 309. 75 opcenten op de hoofdsom der ge- meentefondsbelastig. f 21667. 310. Uitkeering uit het gemeentefonds per aangeslagene in de gemeentefondsbelasting. 7600. 311. Uitkeering uit het werkloosheidssub- sidiefonds. f 1520. 312. Opbrengst der belasting. Memorie. 313. Gewetensgelden. Memorie. 314. Belasting op de honden. 600. 315. Belasting op tooneelvertooningen en andere vermakelijkheden. 1500. De VOORZITTER deelt mede, dat hierbij in behandeling komt het verzoek van H. P. DielemanKoole om vermindering der verma- kelijkheidsbl'asting. Burgemeester en Wethou ders staan op het standpunt, dat niet tot ver laging kan worden overgegaan, in verband met de posiitie der begrooting. De heer ESSELBRUGGE geeft te kennen, dat indien die positie der begrooting het niet lijden kan, hij er niet verder op zal ingaan. Hij moet echter zeggen, dat een belasting van 20 naar zijn meening zeer hoog is. De heer VAN 't HIOFF zal, gezien de be grooting, niet helpen deze belasting te ver lagen. De heer HAMELINK wijst er op, dat deze belasting niet, evenmin als de personeele be lasting, op helt publiek verhaald kan worden. De belasting wordt geheven van den entree- prij's, en het bezoek wordt daardoor gedrukt. Een dergelijk bedrijf, dat op een degelijke wijze geexploit'eerd wordt, in een goede omgeving, zou toch rendabel te maken moeten zijn. Doch als men ziet, dat deze inrichting alleen 's Za- terdags en 's Maandags voor de vrijkaarten geexplodteerd wordt, dan moet men zeggen, als die inrichting 's Zondags niet open mag zijn, wordt ze maar half geexploiteend. Er zijn groote groepen, die des Zondags de bioscoop zouden bezoeken, waardoor zijn inrichting meer rendabel worden zou. Indien de heer Dieleman 's Zondags na kerktijd zou mogen openen, zou hij nog esn behoorljjke recette kunnne maken, waardoor zijn bedrijf exploi- iabel werd. Nu dit niet gebeurt, kan eigenlijk van een emsltige exploitatie niet gesproken worden. Er zit ook een zedelijk element in. De jongelui van Christelijksn huiae bezoeken des Zondags Christelijke vereenigingen, doch dit is slechts een zeer klein deel, de rest zoekt de straat als plaats van vermaak. Naar sprekers oordeel is het beter, dat zij in de bioscoop naar een toegelaten stuk gaan kijken, dan de straat als vermaaksterrein te zoe'ken, zooals nu het geval is. Dan is er nog een achterland, dat over de Zondagsviiering anders denkt, dan hier in het algemeen gedaan wordt, en dat zeker van de gelegenheid in ruime mate gebruik zou maken. De he;r 't GILDE is het voor een groot ge deelte melt den heer Hamelink eens. Deze be lasting wordt niet verhaald op het publiek, omdat de heer Dieleman concurrentie moet voeren tegen een inrichting uit een naburige gemeente, en de prijzen moeten overeenstem- men, in elk geval niet hooger zijn dan in die gemeente. Noodgedwongen moet de exploi- tant dus wel zelf de kosten van die belasting dragen. Indien de zaak anders stond, bestond wellicht de mogelijkheid op de prijzen van de plaatsen van den eersten rang 20 en de andere rangen minder, te verlagen. Spreker stelt voor, de vermakeljjkheids- belasting met 10 te verlagen. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders de mogelijkheid van vermindering niet zien, de -wenschelijkheid wel. Spreker moet dan ook het voorstel van den heer 't Gilde, om 10 te verlagen, ont- raden. De heer DIELEMAN wil hierover ook nog iets in 't kort zeggen. Spreker is het met de vorige sprekers lang niet eens, vooral niet met wat de heer Hamelink heeft gezegd omtrent de opening op Zondag. Het is algemeen be- kend, dat de anti-revolutionairen, namens wie spreker hier spreekt, een andere meening hebben. Spreker zou het beter achten indien de Zondag, meer dan tot nu toe, werd ge- heihgd. De heer HAMELINK: In de Langestraat! De heer DIELEMAN zal geen betoog hou den van een el lang. Het is voldoende bekend, dat sprekers medestanders het bioscoopgevaar zooveel mogelijk willen bestrijden. Sprekers medestanders hebben deze inrichting hier niet gehaald en zullen ook niet medewerken, detze belasting te verlagen. De heer P. J. VAN BENDEGEM kan zich geheel aansluiten bij de woorden van den heer Dieleman, namens de cristelijk-historische raadsfractie. Het is een v-ermakelijkheid en wie zich wil vermaken, behoort daarvoor ook geld over te hebben. De heerDE JONGE onderschrijft ten voile de woorden van den heer Dieleman. De heer SEGHERS zal in tegenstelling met den heer Dieleman om financieele redenen niet meewerken aan het voorstel tot vermindering van de vermakelijkheidsbelasting. Men moet voor den belanghebbende ook de gelegenheid laten bestaan iets te verdienen. Om finan- cieeele redenen zal hij niet medewerken, anders zou hij het voorstel van den h-eer 't Gilde steunen. Zonder hoofdelijke stemming wordt op dit verzoek afwijzend beschikt. De VOORZITTER stelt nog aan de orde een verzoek van de K.N.A.C. om verlaging van den vijfden grondslag der Personeele be lasting. Hiervoor voelen Burgemeester en Wethouders ook, doch om de financieele positie der gemeente moeten zij voorstellen, hierop niet in te gaan. Met algemeene stemmen wordt op dit ver zoek afwijzend beschikt. 316. Oninbaar geleden belasting. Memorie. Oprbengst van het vergunningsrecht. 317. f 1020. 318. 319. Opbrengst verlofsrecht. j 475. Opbrengst van aanmaningen en dwangbevelen. 10. 320. Verhaal van pensioensbijdragen. /1.60. Hoofdstuk XIH. 3. Gasbedrijf. 321. Uitkeering van het bedrijf. 22.713,36. 4. Vleeschkeuringsbedrijf. 327. Uitkeering van het bedrijf. f 580. Hoofdstuk XIV. Kasvoorzieningen. 331 Teruggave van het rijk. 100. 332. Teruggave van voorschotten. 1305. KAPTTAALDIENST. Hoofdstuk I. 336. Batige sloten. Nihil. Hoofdstuk VI. 339. Bijdrage van hoofdstuk IV, VI en VII. 2000. Hoofdstuk VII. 343. Batig slot overgebracht van hood- stuk 1. 7552,03. 344. Opbrengst van den verkoop van gemeente-eigehdommen. 500. 346. Verrekening van verkochte gronden na kadastrale opmeting. f 500. 347. Uitkeering van een gedeelte der vor- dering uit het faillissement van Van Heel Co. Memorie. Hoofdstuk XV. 349. Overboeking van den vorigen dienst van de algemeene reserve, f 9500. Hoofdstuk XVI. 343. Batig slot overgebracht van hoofd stuk I. f 913,75. De heer VAN 't HOFF wensoht alleen nog Burgemeester en Wethouders te verzoeken hun, voile medewerking te verleenen aan de besluiten, die de raad heden genomen heeft, bij hoogerhand om de posten der begrooting sluitend te maken, De VOORZITTER spreekt uit, niet namens Burgemeester en Wethouders, doch als zijn persoonlijke meening, dat hij niet kan meegaan met de meenderheid van den raad, inzake het besluit beltreffende vermindering der Perso neele belasting. Spreker acht dit een ver- keerdte politick. Spreker kan dan ook niet vol- doen aan de uitnioodiging van den heer Van 't Hoff om dit door te voeren. Hij respecteert ieders meening, ieder is ten slotte volkomen vrij, te werken in de richlting die hij noodig acht. Qm'dat de heer Van't Hoff dit zoo vrien- delijk vraagt, wil hij hierop volkomen open- hartig antwoonden. De heer FANOY merkt op, dat de raad toch verwachten mag, dat de voorzitter zal mee- helpen, de besluiten van den raad ult te voeren. De VOORZITTER zegt toe, deze heel eerlijk uit te zullen voeren. Zijn medewerking aan de uitvoering der raadsbesluiten zegt hij ten voile toe. De begrooting der gemeente voor den dienst 1938 wordt met algemeene stemmen vastge- stelld. De vaststelling d-er begrooting houdt tevens in, dat met algemeene stemmen het bedrag dat per leerling der O. L. school voor 1938 in gevolge art. 55 bis der L. O. wet 1920 beschik- baar geslteld wordt, wordt vastgesteld op 9,06; dat zijn afgewezen: a. Ihet verzoek van het Beveiligingscomite van den weg langs het kanaal van Ter Neu- zen naar Sas van Gent, om eene subsidie; b. het verzoek van de Gewestelijke Land- storm Commissie „Zeeland", on -een bijdrage uit de gemeentekas; c. het verzoek van de Ned. Ver. voor Luchtbescherming, afd. Axel, om een bijdrage van 200 uit de gemeentekas; at is ingewilligd: d. helt verzoek van de Vereeniging ,,Am- bachtsbelang"' om een subsidie uit de ge meentekas dat zijn afgewezen: e. het verzoek van de Kath. Middelbare Schoolvereeniging te TTulst om een extra- bijdrage over 1938; f. het verzoek van de afdeeling Ter Neuzen en Omstreken van den Ned. Bond van Koffie- huis-Restauranthouders en Slijters, om ver mindering der Personeele belasting voor cafid's; g. het verzoek van den K. N. A. C. om verlaging der personeele belasting naar den grondslag van motorrijtuigen; h. het verzoek van H. P. Dieleman—Koole tot verlaging der Vermakelijkheidsbelasting; dat de begrooting van het burgerlijk arm- bestuur voor den den 'dienst 1938 wordt vast gesteld op een bedrag van 12000, met een gemeentelijke subsidie van f 12975; dat de begrooting van het Vleeschkeurings bedrijf, dienst 1938, wordt vastgesteld op een bedrag van: afdeeling I ,f 5042,77, afdeeling H f 1177,26. Omvraag. a. De heer SEGOERS deelt mede, dat er nog isteSds klachten zijn over de bestrating. De VOORZITTERNu nog? De heer SEGIHEiRS deelt mede, dat z$n klacht thans betreft de bestrating op het Plaatje. Hij verzoekt, de grootste putben te lick ten. De VOORZITTER zegt toe, dit te zullen na- kijken. Hij sluit de vergadering door het uitspreken van het dankgebed.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 8