ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Minister Colijn aan het woord
No. 9684
WOENSDAG 17 NOVEMBER I937
77e Jaargang
TWEEDE KAMER
Binnenland
Een nieuwe Axelsche brug
EERSTE BLAD
D. H. ROODHUYZEN Co. n.v
MAKELAARS
JM
DE EVENREDIGE VRACHTVERDEELLN G.
TER NEUZENSCHE COURANT
RON NEMENTSPRIJ SB inn en Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen
i pei post 1,55 per 3 maanden By vooruitbetaling fr. per post 5,60 per jaar
Voor Belgie en Amerika 2,overige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post
A oocnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetaling.
Uitgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE
GIRO 38150 TELEFOON No. 25.
ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer f 0,20.
KEEINE ADVERTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling.
Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag
verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst Sen dag voor de ultgave.
niT BEAli VERSCHIJNT IEDEREN MAAJNDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND.
HINDERWET.
Burgemeester en Wethouders van TER
NEUZEN brengen ter openbare kennis, dat
ter gemeente-secretarie ter inzage ligt een
verzoek met bijlagen van de N.V. AMERICAN
PETROEEUM COMPANY, gevestigd te
's-Gravenhage, om vergunning tot het uit-
breiden van een ondergrondsche benzine-
bewaarplaats met aftapinrichting op de per-
ceelen kadastraal bekend in sectie E, nos.
1210, 1212 en 1135.
Op Dinsdag 30 November a.s. des namid-
dags om drie uur zal in het gemeentehuis
gelegenheid bestaan om bezwaren tegen de
inwilligimg van dit verzoek in te brengen en
deze mondeling en schriftelijk toe te lichten.
Zoowel de verzoeker, als zij die bezwaren
hebben, kunnen gedurende drie dagen v66r het
bovengemelde tijdstip ter secretarie der ge-
meente kennis nemen van de ter zake in-
gekomen schrifturen.
De aandacht van belanghebbende wordt er
op gevestigd, dat volgens de bestaande juris
prudence niet tot beroep gerechtigd zjjn, zij,
die niet overeenkomstig artikel 7 der Hinder-
wet op de bovenbepaalde dag voor het ge-
meentebestuur zijn verschenen teneinde hun
bezwaren mondeling toe te liohten.
Ter Neuzen, 16 November 1937.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
P. TELLEGEN, Burgemeester.
B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris.
Dinsdag is de Tweede Kamer bijeengekomen
om, onder voorzitterscbap van mr. R. J. H. van
Schatk, de algemeene beschouwingen over de
RijkSbegrooting voort te zetten.
Op de gereserveerde tribunes waren aan-
wezig familieleden van Dr. H. Colijn, de Voor-
zitter van de Eerste Kamer en Mr. D. Fook,
alsmede enkele andere oud-Kamerleden.
Minister Colijn opende, blijkens. bet verslag
der N. R. Crt., zijn antwoord met woorden van
dank aan degenen, die aan de regeering hun
steun bebben toegezegd en aan ,,Her Majesty's
most loyal opposition" die omtrent bun loya-
liteit verklaringen hebben afgelegd.
Spr. zal voorbijgaan hetgeen de sprekers
tegen elkaar hebben opgemerkt en hetgeen in
de memories van antwoord op de verschillende
hoofdstukken is vervat. Zoo zal spr. niet tre-
den in hetgeen de heer De Geer omtrent de
Zondagswet heeft opgemerkt. De Minister
kan alleen zeggen, dat de regeering steeds tot
actief ingrijpen bereid' is, indien zulks noodig
mocht blijken Het onderwerp „fondsenstel-
sel" bij sociale verzekering verwijst spr. -naar
de bebandeling van de begrooting van sociale
zaken. Hetzelfde geschiedt met een opmer-
king van mevr. de Vries-Bruins omtrent den
arbeid der gehuwde vrouw. Evenmin is spr.
geneigd veel tijd' te besteden aan wonderlijke
opmerkingen, zooals deze, dat na het verwer-
pen van twee grondwetswijizigingen de regee
ring bad moeten aftreden. Een dergelijke
wonderlijike opmerking is ook het verwijt, dat
den formateur van dit kabinet zou moeten
treffen, daar het vorige kabinet sommige uit
gaven ongedekt heeft gelaten. Deze opmer
king kwam van een zijde, die aan het demo-
liberale bewind de groote stijging van de
staatsschuld sinds 1914 verweet. Deze groote
stijging is echter te wijten aan de Verdrie-
voudiging der staatsschuld in de oorlogsjaren
(1914—1922).
Ook zal spr. niet veel zeggen over den aan-
drang van den heer Kersten om de ,,ware
kerk", hoe zal de overheid deze bepalen
daar nog voor eenige jaren de fractie van
dezen afgevaardigde bestond uit leden van drie
verschillende kerken van overheidswege te
steunen.
Na de rede van den heer Oud voelt spr. zicb
thans ook gerechtigd over de kabinetsformatie
meer te zeggen dan in de Memorie van Ant
woord.
Allereerst het program. Men kan de op
merkingen over bet program samenvatten in
vier punten: den grondslag, het financieele be-
leid, bet sociale en oeconomische beleid en het
militaire beleid. De laatste punten bebandelt
spr. bet eerst.
Bij de beoordeeling van het financieele beleid
in zijn algemeene verband merkt spr. op, dat
men den moed moet hebben de werkelijkheid
onder oogen te zien, en zich niet moet over-
geven aan speculaties. De minister van finan
cial heeft In zijn millioenennota zulks gedaan.
De heer Schouten was soberder dan de minis
ter. De heer Teulinigs week in andere richting
van bet standpunt van den minister af. Zelfs
al zou men gaan staan op het standpunt van
een der beide heeren, wat maakt dat dan nog
voor verschil Hun betoogen tasten den grond
slag van de Millioenennota niet aan. In ieder
geval zal de grootste krachtsinspanning van
regeering en Staten-Generaal worden ge-
vraagd om het evenwicht op de basis der Mil
lioenennota te vinden. De keus tusschen het
stamdpumt-Teulings en dat van den heer Schou
ten is nog ver verwijderd.
Twee factoren bepalen den financieelen toe-
stand: de groote schuldienlast en de belang-
rijke uitgaven wegens de werkloosheid. Het
gevolg van den wereldoorlog was voor onze
sctouldpositie belanigrijker dan de laatste jaren.
Alle Ikrachten zullen moeten worden ingespan-
nen, opdat vermeerdering der scbulden althans
achterwege kan blijlven. De gedachtengang
dat men de staatsschuld kan laten stijgen om
haar later eenvoudig te schrappen is niet die
der regeering. Wij behooren ons als fatsoen-
lijke natie te gedragen.
Maar zegt de heer Albarda: ,,Gij verlaat
tooh uw soliede financieele politiek, waar het
de defensie-uitgaven betreft? De regeering
echter, aldus spr., heeft terstond aangekondigd
met dekkingsplannen te zullen komen. Voor
het jaar 1938 heeft de regeering zulks gedaan.
Voor de volgende jaren zal dergelrjks geschie-
den. De regeering is niet van plan de defensie-
plannen met tekorten te financieren.
Naast de defensie heeft de heer Albarda nog
eenige sociale voorzieningen genoemd, welke
ervenzeer geld zouden eischen. Naast een
winsfibelasting op naamlooze vennootschappen,
vroeg bij een verlaging van de indirecte belas-
tinigen. De heer Albarda eischte veel sterker
dan de regeering het doen van uitgaven waar-
voor geen dekking aanwezig is.
De regeering, inzonderheid spr.'s ambtgenoot
van financien, betreurt de noodzakelijkheid
van de uitbreiding der defensie. 7>e interna-
tionaJe toestand dwingt ons er toe; nalatig-
hedd zou niet alleen ons zelf benadeelen, doeh
elke zwakke plek in West-Europa is een ge-
vaar voor den vrede.
De regeering zal geenszins ,,als een blind
paard op dezen weg voorthollen" en aaavaardt
vo'iwinen de thesis van den heer Teulings, dat
het financieele beleid gericbt moet zijn op het
algemeene belang. Zij erkent daarmee, dat er
groote belangen zijn, welke niet zonder schade
voor het volkswelzijn op zijde kunnen worden
gesteld alleen maar omdat het defensiebelang
het eischen zou. De regeering heeft dat erkend
en zoodoende kon de minister van sociale
zaken ruim twee millioen voor de werkloozen
beschikbaar stellen. Ten onrechte heeft men
den minister van sociale zaken beschuldigd
zijn beginselen te hebben verwaarloosd. Hij
hield alleen rekening met het mogelrjke. De
overheidsmaatregelen tot bestrijding der werk
loosheid kunnen slechts beperkte beteekenis
hebben. Zulks is in elk land gebleken.
De normale werkloosheidsbestrijding is het
betvodderen van den Ibloei van het bgdrijfsleven.
Langs den weg van uitvoering van openbare
werken zal de regeering het mogelijke doen,
doch dat ,,mt>gelijke" iis beperkt.
Moeten wij nogmaals in den bre.de op het
,JPlan van den Arbeid" terugkomen? De re
geering heeft gezegd, dat zij den bloei van het
bedrijfsleven zal bevorderen door een doelma-
tige economische politiek. Het Plan van den
Arbeid voldoet niet aan spr's eerste voor-
w&arde dat de staatsschuld niet mag worden
vermeerderd.
De heer Albarda verwces naar Zweden.
Daar heeft men in de crisisjaren voor bijzon-
dere stimuleering van het bedrijfsleven 109
millioen uitgegeven. Zou men meenen, dat de
opleving in Zwe'den aan dit bedrag te dan ken
is geweest?
Wat betreft 't sociale en .economische beleid
is de klacht gehoord, dat de aankondigingen
der regeering zoo vaag zijn geweest. Wat ver-
wacht men van een Troonrede, nog wel vud
een eerste Troonrede van een nieuw kabinet?
Zij kan slechts niet-uitgewerkte plannen aan-
kondigen. Het spreekt van zelf, dat in den
loop van de komende jaren verschillende
oridenwerpen vanlzelf aan de orde zullen
komen. De regeering zal haar sociale roeping
nle't uit het oog verliezen.
De regeering heeft gezegd, dat de crisis-
maatregelen voor zooVer zij niet in het nor
male leven passen, moeten worden opgeheven.
Hoe geringer het aantal artikelen is, dat den
st'fun van de crisismaatregelen be'hoeft, des te
dichter nadert de tijd dat men het prijspeil
Op andere wijize zal kunnen hand/haven. Er is
thans nog niet veel uitzicht pp een vrijmaking
uit de gefboridenheid van handel en industrie.
Eerder is er gevaar voor het tegen'deel. Han-
genie de zeer gewichtige on'derhandelingen
met bet buitenland kan spr. geen nadere
mededeeilingen hieromtrent doen.
De regeering kan geen van haar eco
nomische wapenen uit haar ,,tuighuis"
missen. Veeleer zal zij nieuwe wapenen bezlt-
ten. Het vorige kabinet, waarin boogst ach-
tenswaardige leden van de tegenwoordige
„loyal opposition", heeft de wetsontwerpen be-
treffende vest'iging van industrieele onder-
nemingen en de wiijziging crisisinvoerwet inge-
diend. Deze regeering heeft daar bijgevoegd
een ontiwerp tot wijziging der tariefsmachti-
gingswet.
Op de vraag van den heer Schouten ant-
•woord't spr., dat met de beide laatstgenoemde
ontwerpen niets anders wordt beoogd dan een
gebruik bij onderhandelingen met het buiten
land. (Het is een onmogelijkheid, dat bet kabi
net met voile zeilen den protectionlstischen
weg zou opgaan. Het kabinet zou dan eerst
zijn bomogenitei't moeten prijsgeven; de wijzi
ging van de crisisinvoerwet en tariefsmachti-
gingswet dienen nergens anders voor dan voor
het door de regeering aangegeven doel.
De heer Wendelaar: Waarom dan een mach-
tiging
Mlinister Oolijn: Omdat er bij onderhande
lingen rtiet elke vijf minuten machtigingen
kunnen wofden gevraagd.
:Spr. is verheugd, dat bij de verkiezingen de
extremi'stische richtingen zijn teruggedirongen.
Voor stille gerustheid is echter geen plaats.
De communisten blijVen even actief en hun
offensieve geest is dezelfde, al mogen de me-
thoden veranderen.
Voor de fascilsten werken andere factoren
dan alleen de eigen actie. De stelling, dat de
opkomst van het fascisme te wijten zou zijn
aan de .begeerte naar macht van enkele per-
sonen is niet houdbaar. Al zijn er in elk land
nevenVerschijnselen, overal is de grondoorzaak
van het fascisme geweest: de afkeer van het
volk tegen de slechte werking van de demo-
cratie.
Een onderhoud van spr. met Mussolini, een
tiental jaren geleden, gaf hem die overtuiging.
He't parlemsnt zal er altijd op bedacht moeten
zijn, dat de groei van het fascisme 'door niets
zoo in de hand wordt gewerkt als door een
slecht werkend parlementair systeem. Men
late zich dan ook door den jongsten verkie-
zingsuitslag niet al te zeer geruststellen.
Van verschillende zijden is gezegd: De kie-
zers hebben dit gewiid, de kiezers hebben dat
gewild. Wie zijn d e kiezers Zijn het de kie
zers van de roomsch-katholieke partij (ruim
1 millioen) en de kiezers van de S. D. A. P.
(ruim 900.000) die een kabinet op breede basis
hebben gewiid Wie zijn toch d a kiezers, die
een kabinet op breede basis hebben ge-
wenscht
Is het een deel der a.r. kiezers? Bij zijn 87
spreekbeur'ten voor de verkiezingen heeft spr.
met geen woord over de breede basis gespro-
ken. Wel zijn er enkele duizenden, die thans in
de verwaclhting van een kabinet op breede
basis ,op spr's lij-st hebben gestemd. Spr. heeft
nooit beiweeid en nooit gedacht, dat deze
stefnlnenwmst uit de liberale kringen zou
voortkomen.
Bij dergelijke beschouwingen vergeet men
al te zeer, hoe groot het aantal ongeorgani-
s:erde kiezersmassa, die vroeger voor een
deel op de liberale partij hebben gestemd,
maar met welk recht mag men vragen, dat
deize kiezers voor hun heele leven aan de libe
rale partij gebonden zullen zijn? Waarom aan
de stem van dit vlottende deel (een klein deel)
van de ongeorganiseerde kiezers zulk een ge-
wicht te hechten
De kabinetsformatie.
Spr. heeft dan ook bij het begin der forma-
tie van het kabinet zich niet beziggehouden
met de onnaspeurlijke beweegrddenen van dit
deel der kiezers, doch hjj is alleen te rade ge-
gaan met den verkiezingsuitslag, zooals die
tot uitdrukking is gekomen in de samenstel-
ling der Kamer en met het landsbelang.
Op de volgende drie gronden heeft spr. aan-
vankelijk gestreefd naar de samenstelling van
een kabinet op breede .basisin de eerste plaats
waren de drie rechtsche partijen versterkt uit
den strijd gekomen en hadden deze partijen
gepleit voor een besliste christelijke politiek.
Venvolgens was er ook zonder neuzentellerij
een algemeene stemming voor de breede basis
waar te nemen en ten dei'de achtte spr. een
breede samen'werking een landsbelang, omdat
toespitsing van den partijstrijd koren op den
moleh van de N.S.B. >iou zijn.
De laatste twee gronden doden spr. streven
naar ecu samenwerking op breede basis, onder
de ,,mits", dat de eerste grond geen gewedd
werd aangedaan. Spr. heeft geheel zelfstandig
een program opgesteld zonder ruggespraak
met derden. Dit reeds gepubliceerde program
leest spr. voor. Een dergdijk zoeken naar
breede samenwerking was in overeenstem-
ming met .de opinie van ldden in rechtschen en
in anderen kring.
Tot op dit oogenfolik meent spr. dat het pro
gram niets bevatte wat voor de aangezoch-
ten onaanvaardlbaar was. Het bevatte slechts
punten waarmee het vrijzinnige Christendom
het eens moet zijn.
Het twistpunt werd: het positief-christendom
dat men vers bond als een tegenstelling tot het
vrij'zinnige Christendom. Aanvankelijk was dit
meeningsverschil wellicht nog bij te leggen ge
weest, doch er lekte iets uit en de pers
scherpte de kwesties meer toe dan nuttig en
noodig was.
Toen kwam de rede van den heer Oud te
Leeu'warden. Deze rede heeft de formatie
meer geislocpt dan hij zelf wellicht vermoed
heeft. ,,Wij widen geen slaaf zijn van de coa-
litie", rie,p de heer Oud pit. *Had de heer Oud
gedacht, dat spr., met wien hij toch vier jaar
lang had samengewerkt, zooiets van hem
eischte Noodig was de rede van den heer
Oud niet, want spr. kende de bezwaren, die
bij den heer Ou'd bestonden. Toen deze zoo fel
zich had uitgesproken is er ook bij spr. twijfel
over de mogelijkheid der breede samenwer
king ontstaan.
Bovendien is bij spr. toen het vermoeden
gerezen, dat ook op andere zakelijke punten
verschil van meening zou zijn ontstaan, een
vermoeden dat door de rede van den heer Oud
in de Kamer is versterkt.
Deze punten kunnen echter blijven rusten,
daar het punt, dat oorzaak van uiteengaan
was de formuleering van een programpunt
was, dat spreker naar zijn geweten niet kon
prijsgever). Met den positief-christelijken
grondslag ging de hear Oud niet accoord en
ook de heer Van Lidth de Jeude heeft dien
grondslag niet aanvaard.
Intusschen doet het spreker leed na vier
jaren goede samenwerking te moeten scheiden
van vroegere collega's. Men staat niet vier
jaren tezamen op de brug om bij het afscheid
geen weemoed te voelen.
Het verwijt dat spr. met den verkiezingsuit-
slag geen rekening zou hebben gehouden, be-
rust op speculatieve berekeningen. De forma
teur kon slechts rekening houden met de
samenstelling van de Kamer. Kon de heer Oud
niet begrijpen. dat zijn stijf verzet tegen den
term „positief-christelijk" bij den formateur
twijfel moest oproepen over de mogelijkheid
van breede samenwerking?
Men zegt: de formateur had zijn opdracht
moeten neerleggen. Zou -een ander een kabinet
op breede basis hebben kunnen samertstellen
Zag men mogelijkheden in andere richting?
De mooiste suggestie hier gehoord, was wel,
dat het zittende kabinet zou aanblijven, na het
mislukken van de poging van anderen. Hoe
zou dan de positie tegenover de Kamer wor
den, bovendien: bij aanblijven zouden er, door
wisselingen en samenvoegingen van departe-
menten drie vacatures ontstaan.
Nogmaals, de kern .van het geschil was, dat
de positief-christelijkB grondslag door spreker
niet kon worden prijsgegeven, en door de aan-
gezochte vrrjzinnigen niet werd aanvaard.
De heer Wendelaar: Door alle drie niet?
Minister Colijn: Neen.
De heer Wendelaar: Maar I
De heer Oolijn: Formuleer uw beziwaren,
dan kan ik u antwoorden.
De heer Colijn vervolgt zijni rede. Spreker
meent, dat hij gelijk had door naar een breede
basis te zoeken, doch dat hij te vroeg gelijk
heeft gehad.
Met klem ontkent spr. ooit den eisch gesteld
te hebben, dat de vrijzinnige ministers vak-
ministers zouden zijn. Hij heeft hen aange-
zocht op gelijken voet als de anderen, gelijk
hij ook op voet van gelijkheid met hen in het
vorige kabinet heeft samengewerkt.
Over program en samenstelling van het
kabinet heeft spreker met niemand overleg
gepleegd. Men heeft fractieleiders bij spr. aan
huis opgemerkt. Deze fractieleiders hadden
adviezen aan de Kroon uitgebracht en het was
om toelichting van deze adviezen, dat spr. de
fractieleiders heeft geraadpleegd.
De heer Albarda (s.-d.): En het bezoek van
den heer Schouten van 18 Junl?
De heer Colijn protesteert tegen de inter-
ruptie. Hij heeft geen reden gegeven tot wan-
trouwen in zijn woorden.
De besprekingen zijn steeds persoonlijk ge
weest. Er zijn in die gesprekken wel wenschen
geuit van de zijde van de thans zittende, en
ook van de zijde der thans niet zittende minis
ters, doch er is voor spr. geen reden, deze
pereoonlijke besprekingen te openbaren.
Het kabinet noemt zich parlementair. De
heer Deckers meende, dat het dit niet is, om
dat er geen voorafgaande afspraak is geweest.
Wel heeft ook spr. vroeger een dergelijk stand
punt ingenomen, doch dit standpunt heeft spr.
verlaten. Bij de meest uitgewerkte overeen-
komst zijn na een paar maanden conflicten
niet uitgesloten. Een kabinet in den zin des
heeren Deckers is parlementair, maar het zit
tende is het evengoed.
Aangezien de naam „reehts kabinet" aan de
oude coalitie te veel herinnert, vindt spreker
dezen naam ongewenscht. De kwestie acht hij
niet zoo heel belangrijk. What is in a name?
Waar mogelijk zal de overheid den christelij-
ken grondslag der samenleving bevorderen. Al
is de macht van de overheid op dit terrein be
perkt. Het kabinet roept daarmee geen anti-
these in het leven, het kent eigen gebrek en
onvermogen maar al te goed.
Een toespitsen van tegenstellingen zal wor
den vermeden. Natuurlijk zullen er tegenstel
lingen zijn. Wanneer zijn zij er niet geweest?
Spreker vreest tegenstellingen niet. Integen-
deel, de wisselwerking tusschen regeering en
loyale oppositle* kan het landsbelang slechts
ten goede komen.
Spr. hoopt alleen, dat men niet naar tegen
stellingen zal gaan zoeken. Tenslotte vraagt
soreker Gods zegen en bidt hij om wijsheid bij
het bestuur van den staat.
GIFT VAN DE KONINGIN.
In verband met de Zendingsweek heeft de
Koningin aan de besturen van de Samenwer-
kende Zendings-corporaties een bijdrage van
f 1500 doen toekomen.
LID VAN DE TWEEDE KAMER.
Als opvolger van prof. mr. P. J. M. Aalberse
is tot lid van de Tweede Kamer benoemd ver-
ikliaard de heer E. G. M. Roolvink te Almelo.
PROF. MR. AALBERSE ALS LID VAN DEN
RAAD VAN STATE GEINSTALLEERD.
In de vergadering van den Raad van State
van Dinsdagmiddag heeft de vice-president,
Jhr. Mr. F. Beelaerts van Blokland, het nieuw
benoemde lid Prof. Mr. P. J. Aalberse ge-
installeerd.
Prins Bemhard heeft deze vergadering bij-
gewoond.
HANBELSBESPREKINGEN MET ITALlE.
Heden zal een delegatie onder leiding van
Mr. A. van Kief fens naar Rome vertrekken
tot het houden van bandelsbesprekingen. Van
deze delegatie zullen voorts o.a. deel uitmaken
de heeren Ir. R. P. Bonthuis, inspecteur van
den landbouw, hoofd van den buitenlandschen
laridbouwvoorlichtingsdienst, Dr. F. L. Rutgers
Wzn., van het depart em ent Van kolonien, Mr.
Arn. J. D'ailly, secretaris van de Vereeniging
voor den effectenhandel en A. Rom Colthoff,
namens het Centraal Instituut voor de bevor-
dering van het normale handelsverkeer.
NEDERLAND EN DE TOESTAND TE
SJANGHAI.
Aneta meldt uit Buitenzorg:
Blijkens een telegrafisch bericht, door de
regeering te Buitenzorg ontvangen van den
consul-generaal der Nederlianden te Sjanghai,
bestaat in verband met de militaire ontwikke-
ling uit een oogpunt van veiligheid geen be-
zwaar meer tegen den terugkeer van de per-
sonen, die destijds geevacueerd zijn.
SINT NICOLAAS EN DE
WINKELSLUITING OP ZONDAG.
Naar de N. R. Crt. van bevoegde zijde ver-
neemt hebben den minister van oeconomische
zaken verzoeken bereikt om bij algemeene
beschikking, bedoeld in art. 9a der Winkel-
sluitingswet B. en W. van alle gemeenten te
machtigen op Zondag 5 December ontheffing
van verschillende verbodsbepalingen, in die wet
opgenomen, te verleenen.
De minister heeft op deze verzoeken afwij-
zend beschikt, aangezien zich ten deze niet de
bijzondere omstandigheden voordoen, bedoeld
in artikel 9a der Winkelsluitingswet, die een
verdere inperking van de Zondagsrust op dien
dag motiveeren. Het behoeft geen groote be
zwaren mede te brengen het Sint-Nicolaas-
feest in plaats van op Zondagavond, op Zater-
dagavond of Maandagavond te vieren.
KATTENDIJKE WORDT NIET
OPGEHEVEN.
Burgemeester en wethouders dier gemeente
ontvingen een schrijven van Ged. Staten van
Zeeland van den volgenden inhoud:
„In antwoord op den door Uw College tot
den Minister van Binnenlandsche Zaken ge-
SUIKER - RUBBER - KOFFIE - CACAO
per contract Amsterdamsche Liquidatiekas N.V.
SUIKER. RUBBER, KOFFIE, CACAO. KATOEN. ALLE GRANEN ENZ TER BEURZE
VAN LONDEN. LIVERPOOL. NEW YORK. CHICAGO. WINNIPEG. ENZ.
DAM 2a Telefoon No. 30012-31012 AMSTERDAM-C.
Baun Nis 2. TaW. 30012 - Telegramadres: CARLOS-AMSTERDAM
Agent
L. Sandee
Nieuwdorp. Tel. 24
richten brief van 29 October 1937 no. 233,
deelen wij U, namens Zijn Excellentie mede,
dat, anders dan in het oorspronkelijike project
was voorzien, geen voorstel tot opheffing van
Uwe gemeente bij de Staten-Generaal zal
worden aanhangig gemaakt.
Slechts zullen door de Regeering te zrjner
tijd voofstellen worden gedaan tot wijziging
van de bestaande grenzen tusschen Uw ge
meente eenerzijds en de gemeenten Goes,
Kapelle en Wemeldinge anderzijds".
B. en W. van Kattendijke hebben aan de
ingezetenen verzocht als blijk van dankbaar-
heid met dit voorloopig succes op Donderdag;
18 November 1937 algemeen te vlaggen en
later, wanneer blijkt dat de grens der ge
meente in billijkheid gewijzigd wordt een feest-
dag te houden.
RIJKSSTEUN AAN BURGERWACHTEN.
De regeering zou ernstig in haar taak zijn
tekort geschoten, zegt Minister De Wilde in
zijn Memorie van Antwoord, indien zij jaarlijks
een niet onaanzienlijk bedrag voor de burger-
wachten bleef voteeren, terwijl de noodzake
lijkheid zou moeten worden erkend van een
ernstig onderzoek naar de nuttigheid van de
daarvoor bestede gelden. Er is geen reden,
aan de paraatheid der burgerwachten te
twijfelen, ook al mag een enkele dier organi-
saties zich niet op hoogtepunten van activiteit
bevinden.
Het had de ihstemming van zeer vele leden
der Tweede Kamer, dat de uitvoering van de
desbetreffeixie wet thans in handen is gesteld
van het departement van waterstaat. Men
achtte dit vooral van belang voor de aangekon-
digde eoordinatle van het goederenvervoer.
Verscheidene leden waren van oordeel, dat
nu een niet onbeteekenende opleving in de
binnenscheepvaart valt waar te nemen, deze
crisismaatregel kan worden gemist, wat ech
ter door andere leden werd tegengesproken.
De Axelsche brug heeft reeds vele jaren
aanlelding gegeven tot klachten. Die klach-
ten zijn bij de toeneming van Shet snelverkeer
ook steeds toegenomen. Ons gemeentebestuur,
en ook anderen, hebben sinds tal van jaren
aangedrongen op verbetering, maar steeds
zonder gevolg. Toch liet men niet los en werd
er gestadig gewerkt om het beoogde doel te
bereiken.
Thans schijnen nog onverwacht de
omtrent de brug over den oostelijken kajiaal-
arm gekoesterde iwenschen te zullen worden
vervuld.
Zooals uit onderstaand bericht blijkt, is de
Minister van Waterstaat thans bereid een
brug van voldoende afmetingen te bouWen,
mits een bjjdrage zal worden verleend van
20.000. Gedeputeerde Staten stellen aan de
Provineiale Staten voor van wege de provin-
eie, die in verband met het dporgaand verkeer
op de provineiale wegen daarbij ook belang
heeft, de helft dier bijdrage te voteeren, en,
gezien wat ons uit de houdlng van den gemeen
te raad in het verleden bekend is en fie alge
meen gevoelde behoefte, meenen wy met
grond te mogen veronderstellen dat ook de
gemeenteraad van Ter Neuzen tegen het toe-
staan van de resteerende f 10.000 geen be-
zwaar zal maken.
Indien alles goed verloopt, zou, naar we
vemamen, in 1939 met het bouwen der hrug
worden aangevangen. Zij zal electrisch bewo-
gen worden, doeh over het type draaibrug of
klapbrug schijnt nog niet te zijn beslist.
Ged. Staten wijizen er de Prov. Staten op,
dat de Axelsche brug over den oostelijken
kanaalarm in de bebouwde kom der gemeente
Ter Neuzen en aan het begin van den Piwin-
cialen weg Ter NeuzenAxel in veihand met
haar huidige afmetingen reeds langen tijld niet
meer aan de eischen, welke aan een dergelijke
belar.grijke verkeerssc'hakel tegenwoordig ge
steld mogen worden, voldoet. Niet alleen
wordt, in verban'd met de steeds voortschrij-
dende uitbreiding van de belbouwing over den
oostelijken kanaalarm in zuidelijke richting
van bedoelde brug bij voortViuring meer ge
bruik gemaakt, maar ook is het deze brug.
waaroVer alle verkeer, dat zich van Ter Neu
zen Uit beweegt in de richting van Axel en
omgeving en naar het geheele verder gddeelte
van O. Z. Vlaanderen, beooslten het kanaal
Ter NeuzenGent, passeeren moet.
Reedls meermalen heeft het gemeente
bestuur, gesteund door Ged. Staten, op ver
betering aangedrongen. Thans berichtte de
Minister van Waterstaat d.d. 8 de-zer, dat zich
thans de geJegenheid voofdoet om een brug te
verkrijgen, welke aan de huidige verkeers-
eischen ten voile zal be antwoorden. De brug
zal van rijkswege worden vemieuwd en de
Minister is bereid om, indien door de Provin-
cie en de gemeente Ter Neuzen in het circa