ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Minister Colijn aan het woord No. 9684 WOENSDAG 17 NOVEMBER I937 77e Jaargang TWEEDE KAMER Binnenland Een nieuwe Axelsche brug EERSTE BLAD D. H. ROODHUYZEN Co. n.v MAKELAARS JM DE EVENREDIGE VRACHTVERDEELLN G. TER NEUZENSCHE COURANT RON NEMENTSPRIJ SB inn en Ter Neuzen 1,25 per 3 maanden Buiten Ter Neuzen i pei post 1,55 per 3 maanden By vooruitbetaling fr. per post 5,60 per jaar Voor Belgie en Amerika 2,overige landen 2,35 per 3 maanden fr. per post A oocnementen voor het buitenland alleen bij vooruitbetaling. Uitgeefster: Firma P. J. VAN DE SANDE GIRO 38150 TELEFOON No. 25. ADVERTENTIeNVan 1 tot 4 regels 0,80 Voor elken regel meer f 0,20. KEEINE ADVERTENTIeN: per 5 regels 50 cent bij vooruitbetaling. Grootere letters en cliches worden naar plaatsruimte berekend. Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief, hetwelk op aanvraag verkrijgbaar is. Inzending van advertentien liefst Sen dag voor de ultgave. niT BEAli VERSCHIJNT IEDEREN MAAJNDAG- WOENSDAG- EN VRIJDAGAVOND. HINDERWET. Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN brengen ter openbare kennis, dat ter gemeente-secretarie ter inzage ligt een verzoek met bijlagen van de N.V. AMERICAN PETROEEUM COMPANY, gevestigd te 's-Gravenhage, om vergunning tot het uit- breiden van een ondergrondsche benzine- bewaarplaats met aftapinrichting op de per- ceelen kadastraal bekend in sectie E, nos. 1210, 1212 en 1135. Op Dinsdag 30 November a.s. des namid- dags om drie uur zal in het gemeentehuis gelegenheid bestaan om bezwaren tegen de inwilligimg van dit verzoek in te brengen en deze mondeling en schriftelijk toe te lichten. Zoowel de verzoeker, als zij die bezwaren hebben, kunnen gedurende drie dagen v66r het bovengemelde tijdstip ter secretarie der ge- meente kennis nemen van de ter zake in- gekomen schrifturen. De aandacht van belanghebbende wordt er op gevestigd, dat volgens de bestaande juris prudence niet tot beroep gerechtigd zjjn, zij, die niet overeenkomstig artikel 7 der Hinder- wet op de bovenbepaalde dag voor het ge- meentebestuur zijn verschenen teneinde hun bezwaren mondeling toe te liohten. Ter Neuzen, 16 November 1937. Burgemeester en Wethouders voornoemd, P. TELLEGEN, Burgemeester. B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. Dinsdag is de Tweede Kamer bijeengekomen om, onder voorzitterscbap van mr. R. J. H. van Schatk, de algemeene beschouwingen over de RijkSbegrooting voort te zetten. Op de gereserveerde tribunes waren aan- wezig familieleden van Dr. H. Colijn, de Voor- zitter van de Eerste Kamer en Mr. D. Fook, alsmede enkele andere oud-Kamerleden. Minister Colijn opende, blijkens. bet verslag der N. R. Crt., zijn antwoord met woorden van dank aan degenen, die aan de regeering hun steun bebben toegezegd en aan ,,Her Majesty's most loyal opposition" die omtrent bun loya- liteit verklaringen hebben afgelegd. Spr. zal voorbijgaan hetgeen de sprekers tegen elkaar hebben opgemerkt en hetgeen in de memories van antwoord op de verschillende hoofdstukken is vervat. Zoo zal spr. niet tre- den in hetgeen de heer De Geer omtrent de Zondagswet heeft opgemerkt. De Minister kan alleen zeggen, dat de regeering steeds tot actief ingrijpen bereid' is, indien zulks noodig mocht blijken Het onderwerp „fondsenstel- sel" bij sociale verzekering verwijst spr. -naar de bebandeling van de begrooting van sociale zaken. Hetzelfde geschiedt met een opmer- king van mevr. de Vries-Bruins omtrent den arbeid der gehuwde vrouw. Evenmin is spr. geneigd veel tijd' te besteden aan wonderlijke opmerkingen, zooals deze, dat na het verwer- pen van twee grondwetswijizigingen de regee ring bad moeten aftreden. Een dergelijke wonderlijike opmerking is ook het verwijt, dat den formateur van dit kabinet zou moeten treffen, daar het vorige kabinet sommige uit gaven ongedekt heeft gelaten. Deze opmer king kwam van een zijde, die aan het demo- liberale bewind de groote stijging van de staatsschuld sinds 1914 verweet. Deze groote stijging is echter te wijten aan de Verdrie- voudiging der staatsschuld in de oorlogsjaren (1914—1922). Ook zal spr. niet veel zeggen over den aan- drang van den heer Kersten om de ,,ware kerk", hoe zal de overheid deze bepalen daar nog voor eenige jaren de fractie van dezen afgevaardigde bestond uit leden van drie verschillende kerken van overheidswege te steunen. Na de rede van den heer Oud voelt spr. zicb thans ook gerechtigd over de kabinetsformatie meer te zeggen dan in de Memorie van Ant woord. Allereerst het program. Men kan de op merkingen over bet program samenvatten in vier punten: den grondslag, het financieele be- leid, bet sociale en oeconomische beleid en het militaire beleid. De laatste punten bebandelt spr. bet eerst. Bij de beoordeeling van het financieele beleid in zijn algemeene verband merkt spr. op, dat men den moed moet hebben de werkelijkheid onder oogen te zien, en zich niet moet over- geven aan speculaties. De minister van finan cial heeft In zijn millioenennota zulks gedaan. De heer Schouten was soberder dan de minis ter. De heer Teulinigs week in andere richting van bet standpunt van den minister af. Zelfs al zou men gaan staan op het standpunt van een der beide heeren, wat maakt dat dan nog voor verschil Hun betoogen tasten den grond slag van de Millioenennota niet aan. In ieder geval zal de grootste krachtsinspanning van regeering en Staten-Generaal worden ge- vraagd om het evenwicht op de basis der Mil lioenennota te vinden. De keus tusschen het stamdpumt-Teulings en dat van den heer Schou ten is nog ver verwijderd. Twee factoren bepalen den financieelen toe- stand: de groote schuldienlast en de belang- rijke uitgaven wegens de werkloosheid. Het gevolg van den wereldoorlog was voor onze sctouldpositie belanigrijker dan de laatste jaren. Alle Ikrachten zullen moeten worden ingespan- nen, opdat vermeerdering der scbulden althans achterwege kan blijlven. De gedachtengang dat men de staatsschuld kan laten stijgen om haar later eenvoudig te schrappen is niet die der regeering. Wij behooren ons als fatsoen- lijke natie te gedragen. Maar zegt de heer Albarda: ,,Gij verlaat tooh uw soliede financieele politiek, waar het de defensie-uitgaven betreft? De regeering echter, aldus spr., heeft terstond aangekondigd met dekkingsplannen te zullen komen. Voor het jaar 1938 heeft de regeering zulks gedaan. Voor de volgende jaren zal dergelrjks geschie- den. De regeering is niet van plan de defensie- plannen met tekorten te financieren. Naast de defensie heeft de heer Albarda nog eenige sociale voorzieningen genoemd, welke ervenzeer geld zouden eischen. Naast een winsfibelasting op naamlooze vennootschappen, vroeg bij een verlaging van de indirecte belas- tinigen. De heer Albarda eischte veel sterker dan de regeering het doen van uitgaven waar- voor geen dekking aanwezig is. De regeering, inzonderheid spr.'s ambtgenoot van financien, betreurt de noodzakelijkheid van de uitbreiding der defensie. 7>e interna- tionaJe toestand dwingt ons er toe; nalatig- hedd zou niet alleen ons zelf benadeelen, doeh elke zwakke plek in West-Europa is een ge- vaar voor den vrede. De regeering zal geenszins ,,als een blind paard op dezen weg voorthollen" en aaavaardt vo'iwinen de thesis van den heer Teulings, dat het financieele beleid gericbt moet zijn op het algemeene belang. Zij erkent daarmee, dat er groote belangen zijn, welke niet zonder schade voor het volkswelzijn op zijde kunnen worden gesteld alleen maar omdat het defensiebelang het eischen zou. De regeering heeft dat erkend en zoodoende kon de minister van sociale zaken ruim twee millioen voor de werkloozen beschikbaar stellen. Ten onrechte heeft men den minister van sociale zaken beschuldigd zijn beginselen te hebben verwaarloosd. Hij hield alleen rekening met het mogelrjke. De overheidsmaatregelen tot bestrijding der werk loosheid kunnen slechts beperkte beteekenis hebben. Zulks is in elk land gebleken. De normale werkloosheidsbestrijding is het betvodderen van den Ibloei van het bgdrijfsleven. Langs den weg van uitvoering van openbare werken zal de regeering het mogelijke doen, doch dat ,,mt>gelijke" iis beperkt. Moeten wij nogmaals in den bre.de op het ,JPlan van den Arbeid" terugkomen? De re geering heeft gezegd, dat zij den bloei van het bedrijfsleven zal bevorderen door een doelma- tige economische politiek. Het Plan van den Arbeid voldoet niet aan spr's eerste voor- w&arde dat de staatsschuld niet mag worden vermeerderd. De heer Albarda verwces naar Zweden. Daar heeft men in de crisisjaren voor bijzon- dere stimuleering van het bedrijfsleven 109 millioen uitgegeven. Zou men meenen, dat de opleving in Zwe'den aan dit bedrag te dan ken is geweest? Wat betreft 't sociale en .economische beleid is de klacht gehoord, dat de aankondigingen der regeering zoo vaag zijn geweest. Wat ver- wacht men van een Troonrede, nog wel vud een eerste Troonrede van een nieuw kabinet? Zij kan slechts niet-uitgewerkte plannen aan- kondigen. Het spreekt van zelf, dat in den loop van de komende jaren verschillende oridenwerpen vanlzelf aan de orde zullen komen. De regeering zal haar sociale roeping nle't uit het oog verliezen. De regeering heeft gezegd, dat de crisis- maatregelen voor zooVer zij niet in het nor male leven passen, moeten worden opgeheven. Hoe geringer het aantal artikelen is, dat den st'fun van de crisismaatregelen be'hoeft, des te dichter nadert de tijd dat men het prijspeil Op andere wijize zal kunnen hand/haven. Er is thans nog niet veel uitzicht pp een vrijmaking uit de gefboridenheid van handel en industrie. Eerder is er gevaar voor het tegen'deel. Han- genie de zeer gewichtige on'derhandelingen met bet buitenland kan spr. geen nadere mededeeilingen hieromtrent doen. De regeering kan geen van haar eco nomische wapenen uit haar ,,tuighuis" missen. Veeleer zal zij nieuwe wapenen bezlt- ten. Het vorige kabinet, waarin boogst ach- tenswaardige leden van de tegenwoordige „loyal opposition", heeft de wetsontwerpen be- treffende vest'iging van industrieele onder- nemingen en de wiijziging crisisinvoerwet inge- diend. Deze regeering heeft daar bijgevoegd een ontiwerp tot wijziging der tariefsmachti- gingswet. Op de vraag van den heer Schouten ant- •woord't spr., dat met de beide laatstgenoemde ontwerpen niets anders wordt beoogd dan een gebruik bij onderhandelingen met het buiten land. (Het is een onmogelijkheid, dat bet kabi net met voile zeilen den protectionlstischen weg zou opgaan. Het kabinet zou dan eerst zijn bomogenitei't moeten prijsgeven; de wijzi ging van de crisisinvoerwet en tariefsmachti- gingswet dienen nergens anders voor dan voor het door de regeering aangegeven doel. De heer Wendelaar: Waarom dan een mach- tiging Mlinister Oolijn: Omdat er bij onderhande lingen rtiet elke vijf minuten machtigingen kunnen wofden gevraagd. :Spr. is verheugd, dat bij de verkiezingen de extremi'stische richtingen zijn teruggedirongen. Voor stille gerustheid is echter geen plaats. De communisten blijVen even actief en hun offensieve geest is dezelfde, al mogen de me- thoden veranderen. Voor de fascilsten werken andere factoren dan alleen de eigen actie. De stelling, dat de opkomst van het fascisme te wijten zou zijn aan de .begeerte naar macht van enkele per- sonen is niet houdbaar. Al zijn er in elk land nevenVerschijnselen, overal is de grondoorzaak van het fascisme geweest: de afkeer van het volk tegen de slechte werking van de demo- cratie. Een onderhoud van spr. met Mussolini, een tiental jaren geleden, gaf hem die overtuiging. He't parlemsnt zal er altijd op bedacht moeten zijn, dat de groei van het fascisme 'door niets zoo in de hand wordt gewerkt als door een slecht werkend parlementair systeem. Men late zich dan ook door den jongsten verkie- zingsuitslag niet al te zeer geruststellen. Van verschillende zijden is gezegd: De kie- zers hebben dit gewiid, de kiezers hebben dat gewild. Wie zijn d e kiezers Zijn het de kie zers van de roomsch-katholieke partij (ruim 1 millioen) en de kiezers van de S. D. A. P. (ruim 900.000) die een kabinet op breede basis hebben gewiid Wie zijn toch d a kiezers, die een kabinet op breede basis hebben ge- wenscht Is het een deel der a.r. kiezers? Bij zijn 87 spreekbeur'ten voor de verkiezingen heeft spr. met geen woord over de breede basis gespro- ken. Wel zijn er enkele duizenden, die thans in de verwaclhting van een kabinet op breede basis ,op spr's lij-st hebben gestemd. Spr. heeft nooit beiweeid en nooit gedacht, dat deze stefnlnenwmst uit de liberale kringen zou voortkomen. Bij dergelijke beschouwingen vergeet men al te zeer, hoe groot het aantal ongeorgani- s:erde kiezersmassa, die vroeger voor een deel op de liberale partij hebben gestemd, maar met welk recht mag men vragen, dat deize kiezers voor hun heele leven aan de libe rale partij gebonden zullen zijn? Waarom aan de stem van dit vlottende deel (een klein deel) van de ongeorganiseerde kiezers zulk een ge- wicht te hechten De kabinetsformatie. Spr. heeft dan ook bij het begin der forma- tie van het kabinet zich niet beziggehouden met de onnaspeurlijke beweegrddenen van dit deel der kiezers, doch hjj is alleen te rade ge- gaan met den verkiezingsuitslag, zooals die tot uitdrukking is gekomen in de samenstel- ling der Kamer en met het landsbelang. Op de volgende drie gronden heeft spr. aan- vankelijk gestreefd naar de samenstelling van een kabinet op breede .basisin de eerste plaats waren de drie rechtsche partijen versterkt uit den strijd gekomen en hadden deze partijen gepleit voor een besliste christelijke politiek. Venvolgens was er ook zonder neuzentellerij een algemeene stemming voor de breede basis waar te nemen en ten dei'de achtte spr. een breede samen'werking een landsbelang, omdat toespitsing van den partijstrijd koren op den moleh van de N.S.B. >iou zijn. De laatste twee gronden doden spr. streven naar ecu samenwerking op breede basis, onder de ,,mits", dat de eerste grond geen gewedd werd aangedaan. Spr. heeft geheel zelfstandig een program opgesteld zonder ruggespraak met derden. Dit reeds gepubliceerde program leest spr. voor. Een dergdijk zoeken naar breede samenwerking was in overeenstem- ming met .de opinie van ldden in rechtschen en in anderen kring. Tot op dit oogenfolik meent spr. dat het pro gram niets bevatte wat voor de aangezoch- ten onaanvaardlbaar was. Het bevatte slechts punten waarmee het vrijzinnige Christendom het eens moet zijn. Het twistpunt werd: het positief-christendom dat men vers bond als een tegenstelling tot het vrij'zinnige Christendom. Aanvankelijk was dit meeningsverschil wellicht nog bij te leggen ge weest, doch er lekte iets uit en de pers scherpte de kwesties meer toe dan nuttig en noodig was. Toen kwam de rede van den heer Oud te Leeu'warden. Deze rede heeft de formatie meer geislocpt dan hij zelf wellicht vermoed heeft. ,,Wij widen geen slaaf zijn van de coa- litie", rie,p de heer Oud pit. *Had de heer Oud gedacht, dat spr., met wien hij toch vier jaar lang had samengewerkt, zooiets van hem eischte Noodig was de rede van den heer Oud niet, want spr. kende de bezwaren, die bij den heer Ou'd bestonden. Toen deze zoo fel zich had uitgesproken is er ook bij spr. twijfel over de mogelijkheid der breede samenwer king ontstaan. Bovendien is bij spr. toen het vermoeden gerezen, dat ook op andere zakelijke punten verschil van meening zou zijn ontstaan, een vermoeden dat door de rede van den heer Oud in de Kamer is versterkt. Deze punten kunnen echter blijven rusten, daar het punt, dat oorzaak van uiteengaan was de formuleering van een programpunt was, dat spreker naar zijn geweten niet kon prijsgever). Met den positief-christelijken grondslag ging de hear Oud niet accoord en ook de heer Van Lidth de Jeude heeft dien grondslag niet aanvaard. Intusschen doet het spreker leed na vier jaren goede samenwerking te moeten scheiden van vroegere collega's. Men staat niet vier jaren tezamen op de brug om bij het afscheid geen weemoed te voelen. Het verwijt dat spr. met den verkiezingsuit- slag geen rekening zou hebben gehouden, be- rust op speculatieve berekeningen. De forma teur kon slechts rekening houden met de samenstelling van de Kamer. Kon de heer Oud niet begrijpen. dat zijn stijf verzet tegen den term „positief-christelijk" bij den formateur twijfel moest oproepen over de mogelijkheid van breede samenwerking? Men zegt: de formateur had zijn opdracht moeten neerleggen. Zou -een ander een kabinet op breede basis hebben kunnen samertstellen Zag men mogelijkheden in andere richting? De mooiste suggestie hier gehoord, was wel, dat het zittende kabinet zou aanblijven, na het mislukken van de poging van anderen. Hoe zou dan de positie tegenover de Kamer wor den, bovendien: bij aanblijven zouden er, door wisselingen en samenvoegingen van departe- menten drie vacatures ontstaan. Nogmaals, de kern .van het geschil was, dat de positief-christelijkB grondslag door spreker niet kon worden prijsgegeven, en door de aan- gezochte vrrjzinnigen niet werd aanvaard. De heer Wendelaar: Door alle drie niet? Minister Colijn: Neen. De heer Wendelaar: Maar I De heer Oolijn: Formuleer uw beziwaren, dan kan ik u antwoorden. De heer Colijn vervolgt zijni rede. Spreker meent, dat hij gelijk had door naar een breede basis te zoeken, doch dat hij te vroeg gelijk heeft gehad. Met klem ontkent spr. ooit den eisch gesteld te hebben, dat de vrijzinnige ministers vak- ministers zouden zijn. Hij heeft hen aange- zocht op gelijken voet als de anderen, gelijk hij ook op voet van gelijkheid met hen in het vorige kabinet heeft samengewerkt. Over program en samenstelling van het kabinet heeft spreker met niemand overleg gepleegd. Men heeft fractieleiders bij spr. aan huis opgemerkt. Deze fractieleiders hadden adviezen aan de Kroon uitgebracht en het was om toelichting van deze adviezen, dat spr. de fractieleiders heeft geraadpleegd. De heer Albarda (s.-d.): En het bezoek van den heer Schouten van 18 Junl? De heer Colijn protesteert tegen de inter- ruptie. Hij heeft geen reden gegeven tot wan- trouwen in zijn woorden. De besprekingen zijn steeds persoonlijk ge weest. Er zijn in die gesprekken wel wenschen geuit van de zijde van de thans zittende, en ook van de zijde der thans niet zittende minis ters, doch er is voor spr. geen reden, deze pereoonlijke besprekingen te openbaren. Het kabinet noemt zich parlementair. De heer Deckers meende, dat het dit niet is, om dat er geen voorafgaande afspraak is geweest. Wel heeft ook spr. vroeger een dergelijk stand punt ingenomen, doch dit standpunt heeft spr. verlaten. Bij de meest uitgewerkte overeen- komst zijn na een paar maanden conflicten niet uitgesloten. Een kabinet in den zin des heeren Deckers is parlementair, maar het zit tende is het evengoed. Aangezien de naam „reehts kabinet" aan de oude coalitie te veel herinnert, vindt spreker dezen naam ongewenscht. De kwestie acht hij niet zoo heel belangrijk. What is in a name? Waar mogelijk zal de overheid den christelij- ken grondslag der samenleving bevorderen. Al is de macht van de overheid op dit terrein be perkt. Het kabinet roept daarmee geen anti- these in het leven, het kent eigen gebrek en onvermogen maar al te goed. Een toespitsen van tegenstellingen zal wor den vermeden. Natuurlijk zullen er tegenstel lingen zijn. Wanneer zijn zij er niet geweest? Spreker vreest tegenstellingen niet. Integen- deel, de wisselwerking tusschen regeering en loyale oppositle* kan het landsbelang slechts ten goede komen. Spr. hoopt alleen, dat men niet naar tegen stellingen zal gaan zoeken. Tenslotte vraagt soreker Gods zegen en bidt hij om wijsheid bij het bestuur van den staat. GIFT VAN DE KONINGIN. In verband met de Zendingsweek heeft de Koningin aan de besturen van de Samenwer- kende Zendings-corporaties een bijdrage van f 1500 doen toekomen. LID VAN DE TWEEDE KAMER. Als opvolger van prof. mr. P. J. M. Aalberse is tot lid van de Tweede Kamer benoemd ver- ikliaard de heer E. G. M. Roolvink te Almelo. PROF. MR. AALBERSE ALS LID VAN DEN RAAD VAN STATE GEINSTALLEERD. In de vergadering van den Raad van State van Dinsdagmiddag heeft de vice-president, Jhr. Mr. F. Beelaerts van Blokland, het nieuw benoemde lid Prof. Mr. P. J. Aalberse ge- installeerd. Prins Bemhard heeft deze vergadering bij- gewoond. HANBELSBESPREKINGEN MET ITALlE. Heden zal een delegatie onder leiding van Mr. A. van Kief fens naar Rome vertrekken tot het houden van bandelsbesprekingen. Van deze delegatie zullen voorts o.a. deel uitmaken de heeren Ir. R. P. Bonthuis, inspecteur van den landbouw, hoofd van den buitenlandschen laridbouwvoorlichtingsdienst, Dr. F. L. Rutgers Wzn., van het depart em ent Van kolonien, Mr. Arn. J. D'ailly, secretaris van de Vereeniging voor den effectenhandel en A. Rom Colthoff, namens het Centraal Instituut voor de bevor- dering van het normale handelsverkeer. NEDERLAND EN DE TOESTAND TE SJANGHAI. Aneta meldt uit Buitenzorg: Blijkens een telegrafisch bericht, door de regeering te Buitenzorg ontvangen van den consul-generaal der Nederlianden te Sjanghai, bestaat in verband met de militaire ontwikke- ling uit een oogpunt van veiligheid geen be- zwaar meer tegen den terugkeer van de per- sonen, die destijds geevacueerd zijn. SINT NICOLAAS EN DE WINKELSLUITING OP ZONDAG. Naar de N. R. Crt. van bevoegde zijde ver- neemt hebben den minister van oeconomische zaken verzoeken bereikt om bij algemeene beschikking, bedoeld in art. 9a der Winkel- sluitingswet B. en W. van alle gemeenten te machtigen op Zondag 5 December ontheffing van verschillende verbodsbepalingen, in die wet opgenomen, te verleenen. De minister heeft op deze verzoeken afwij- zend beschikt, aangezien zich ten deze niet de bijzondere omstandigheden voordoen, bedoeld in artikel 9a der Winkelsluitingswet, die een verdere inperking van de Zondagsrust op dien dag motiveeren. Het behoeft geen groote be zwaren mede te brengen het Sint-Nicolaas- feest in plaats van op Zondagavond, op Zater- dagavond of Maandagavond te vieren. KATTENDIJKE WORDT NIET OPGEHEVEN. Burgemeester en wethouders dier gemeente ontvingen een schrijven van Ged. Staten van Zeeland van den volgenden inhoud: „In antwoord op den door Uw College tot den Minister van Binnenlandsche Zaken ge- SUIKER - RUBBER - KOFFIE - CACAO per contract Amsterdamsche Liquidatiekas N.V. SUIKER. RUBBER, KOFFIE, CACAO. KATOEN. ALLE GRANEN ENZ TER BEURZE VAN LONDEN. LIVERPOOL. NEW YORK. CHICAGO. WINNIPEG. ENZ. DAM 2a Telefoon No. 30012-31012 AMSTERDAM-C. Baun Nis 2. TaW. 30012 - Telegramadres: CARLOS-AMSTERDAM Agent L. Sandee Nieuwdorp. Tel. 24 richten brief van 29 October 1937 no. 233, deelen wij U, namens Zijn Excellentie mede, dat, anders dan in het oorspronkelijike project was voorzien, geen voorstel tot opheffing van Uwe gemeente bij de Staten-Generaal zal worden aanhangig gemaakt. Slechts zullen door de Regeering te zrjner tijd voofstellen worden gedaan tot wijziging van de bestaande grenzen tusschen Uw ge meente eenerzijds en de gemeenten Goes, Kapelle en Wemeldinge anderzijds". B. en W. van Kattendijke hebben aan de ingezetenen verzocht als blijk van dankbaar- heid met dit voorloopig succes op Donderdag; 18 November 1937 algemeen te vlaggen en later, wanneer blijkt dat de grens der ge meente in billijkheid gewijzigd wordt een feest- dag te houden. RIJKSSTEUN AAN BURGERWACHTEN. De regeering zou ernstig in haar taak zijn tekort geschoten, zegt Minister De Wilde in zijn Memorie van Antwoord, indien zij jaarlijks een niet onaanzienlijk bedrag voor de burger- wachten bleef voteeren, terwijl de noodzake lijkheid zou moeten worden erkend van een ernstig onderzoek naar de nuttigheid van de daarvoor bestede gelden. Er is geen reden, aan de paraatheid der burgerwachten te twijfelen, ook al mag een enkele dier organi- saties zich niet op hoogtepunten van activiteit bevinden. Het had de ihstemming van zeer vele leden der Tweede Kamer, dat de uitvoering van de desbetreffeixie wet thans in handen is gesteld van het departement van waterstaat. Men achtte dit vooral van belang voor de aangekon- digde eoordinatle van het goederenvervoer. Verscheidene leden waren van oordeel, dat nu een niet onbeteekenende opleving in de binnenscheepvaart valt waar te nemen, deze crisismaatregel kan worden gemist, wat ech ter door andere leden werd tegengesproken. De Axelsche brug heeft reeds vele jaren aanlelding gegeven tot klachten. Die klach- ten zijn bij de toeneming van Shet snelverkeer ook steeds toegenomen. Ons gemeentebestuur, en ook anderen, hebben sinds tal van jaren aangedrongen op verbetering, maar steeds zonder gevolg. Toch liet men niet los en werd er gestadig gewerkt om het beoogde doel te bereiken. Thans schijnen nog onverwacht de omtrent de brug over den oostelijken kajiaal- arm gekoesterde iwenschen te zullen worden vervuld. Zooals uit onderstaand bericht blijkt, is de Minister van Waterstaat thans bereid een brug van voldoende afmetingen te bouWen, mits een bjjdrage zal worden verleend van 20.000. Gedeputeerde Staten stellen aan de Provineiale Staten voor van wege de provin- eie, die in verband met het dporgaand verkeer op de provineiale wegen daarbij ook belang heeft, de helft dier bijdrage te voteeren, en, gezien wat ons uit de houdlng van den gemeen te raad in het verleden bekend is en fie alge meen gevoelde behoefte, meenen wy met grond te mogen veronderstellen dat ook de gemeenteraad van Ter Neuzen tegen het toe- staan van de resteerende f 10.000 geen be- zwaar zal maken. Indien alles goed verloopt, zou, naar we vemamen, in 1939 met het bouwen der hrug worden aangevangen. Zij zal electrisch bewo- gen worden, doeh over het type draaibrug of klapbrug schijnt nog niet te zijn beslist. Ged. Staten wijizen er de Prov. Staten op, dat de Axelsche brug over den oostelijken kanaalarm in de bebouwde kom der gemeente Ter Neuzen en aan het begin van den Piwin- cialen weg Ter NeuzenAxel in veihand met haar huidige afmetingen reeds langen tijld niet meer aan de eischen, welke aan een dergelijke belar.grijke verkeerssc'hakel tegenwoordig ge steld mogen worden, voldoet. Niet alleen wordt, in verban'd met de steeds voortschrij- dende uitbreiding van de belbouwing over den oostelijken kanaalarm in zuidelijke richting van bedoelde brug bij voortViuring meer ge bruik gemaakt, maar ook is het deze brug. waaroVer alle verkeer, dat zich van Ter Neu zen Uit beweegt in de richting van Axel en omgeving en naar het geheele verder gddeelte van O. Z. Vlaanderen, beooslten het kanaal Ter NeuzenGent, passeeren moet. Reedls meermalen heeft het gemeente bestuur, gesteund door Ged. Staten, op ver betering aangedrongen. Thans berichtte de Minister van Waterstaat d.d. 8 de-zer, dat zich thans de geJegenheid voofdoet om een brug te verkrijgen, welke aan de huidige verkeers- eischen ten voile zal be antwoorden. De brug zal van rijkswege worden vemieuwd en de Minister is bereid om, indien door de Provin- cie en de gemeente Ter Neuzen in het circa

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 1