STS w M.M. Kerknieuws. Predikbeurten Laatste Benchten ZAAMSLAG. WESTDORPE. Bruggen en Veren in Zeeland RECHTSZAKEN. DE OVERVAL OP DEN HAAGSCHEN ARTS. WEER VER W ACHT IN G. I KLGKKENSPELEN WORDEN AANGESCHAFT. SCHEEPVAARTBEWEGING. iwaren de resten van de door de muiters ver- bramdde Bounty natuurlijk verdwenen. Alle Britten waren tengevolge van hun uit- spattingen gestorven, uitgezonderd Alexander Smith, die zich later John Adams no erod e en de wedervaren der muiters aan zijn landge- nooten verhalen kon. De gemengde bevolking van Pitcairn Islanld bedroeg in 1859 zevantien personen, in 1884 130. Hun ras geldt als taui- tengew-oon sdhoon. In hetizelfde jaar 1808 vond Captain Bligh Eijn einde. Hij was aamv-ankelijk op een ander schip uitgestuurd oim hem gelegenlheid te geven zijn oorspronkelij'ke opdracht naar de wetten der zeetucht te vollbrengen; en hij toracht dit keer broodlboomen van Tahiti naar Jamaica. Gedurende den zee-oorlog tegen Frankrijk sloeig de bemanning onder zijn lei- ding andermaal aan het muiben en bracht zijn schip .zonder kapitein naar een Fransche ha ven. Het gouvememenit hield Bligh echter.d'e hand boven het hoofd en benoemde hem tot GouVerneur van Nieuw Zuid \Vales bij Aus tralia, welke kolonie hij met zulk een ibarhaar- sche wreedheid beheerde, dat de eiviele auto- riteiten hem ten slotte gevangen namen en naar Engeland zonden. En daartmede eindigde het leven van Enge- land's „!bloedhond ter zee". V66r de pauze gaat de film Vrouwen zijn lastig. Men zou zoo zeggen moefcen ze in Amerika daar nu een film, over maken, dat weten wij in het aloude Europa al lang, niets bijizonders. Maar de film is wel lets bij'zonders, men had daarvoor een heel anderen titel moeten uit- denken. want zij zegt niets en een vrouw die lastig is zegt wel iets! Daze film dan gecf- een geschiedenis weer uit d'en tijd van den draniksmokkel, toen Amerika nog z.g. droog was, of 'beter kort daarna. De organisaties, die zich met het smo'kkelen van drank bezig hielden, zagen hun duister maar winstgevend bedrijf inderdaad opdrogen en zochten een andere, niet minder duistere wijze om kapita- len in de wacht te sleepen. Een journalist heeft daarvan de lucht gekregen en hij wil zijn blad aan spannende lectuur helpen. Dat dit niet zoo gemokkelijk gaat spreekt vanzelf, want de bende, die de heele streek texrori- seert, is alledbehalve gesteld op pulbliciteit, dus zien wij de spanning voortdurend stijgen tot ten slotteEnfin, gaat het zien! Gevonden voorwerpen. gemeenteveldwachter alhier verstrekt VOETEN VERSTIJFD DOOR RHEUM ATISCHE PHNEN. Nu vrij van pijn Kan weer gewoon loopen. ,,Mijn voeten en enkels waren verstijfd door ■rheumatische pijnen en ilk moest 8 weken in Ibed blijven, niet in staat mijm voeten op den grond te zetten. Ik dacht niet ooit weer te kunnen loopen. Toen haalde een kennis mij over een flacon Kruschen Salts1 te koopen. Reeds na een week voelde ik mij beter en na 3 flaeons kon ik weer zonder moeite loopen. Dikwijl's he!b ik aan Ibeters-chap geiwanhoopt, maar ik voel me nu gezonder en gelukkiger dan ooit te voren". Mevr. F. A. H. te W. veerdiensten aan de eischen van het tegen- woordige verkeer ten voile te doen beant- woorden (ook doer het scheppen van zooveel mogelijik reisgelegenheden)en de kosten daarvan voor het reizend pulbliek zoo laag mogelijik te houden. De billij'kheid van een en ander heeft aan leiding gegeiven tot tariefsverlaging, zoodat het personentarief voor de lijnen VTissingen Breskens, Ter NeuzenHoedekenskerke en WaLsoord-enIHansweert werd teruggelbracht tot 0,50 en 0,40 resp. voor eerste en tweede klasse (voor Wial-soordenHansiweert ver- hoogd met 10 cent steigerrecht. Voorheen waren de tarieven voor de lijn Ter Neuzen De working van Kruschen Salts berust op j Hoedekenskerke f 0,95 en 0,65, zoodat de het feit, dat de verschillende zou ten, waaruit dit is samengesteld, de afvoerorganen aan- j sporen tot een natuurlijke werking. Alle j schadelijke afvalstoffen als urinezuur, wat in j de meeste gevallen de oorzaak is van rheuma- i tische pijnen, worden regelmatig verwijderd. j Kruschen Salts is verkrijglbaar bij alle apothe- kers en erkende dro-gisten a J 0,40, J 0,75 en f 1,60 per flacon. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Handels Mij., Amsterdam voorkomt. Adv. De inlichtingen haring. omtrent een gevonden kistje De kroesen van den politiemnn. Verleden Zondag speelde zich voor het schietterrein van de gaaischutters te West- dorpe het volgende tooneeltje af: Acteurs m de eerste acte: een kroezer, pulbliek en uit- kijkers, die de omgeving bespiedden. De kroezer rannmelt onoplioudelijk met zijn doblbelsteenem in den kroes>, de spelers vatten den kroes, sclmdden de teerllngen en slaan dan met een kwak het heele geval op net ge- improviseerde tafeltje. De uitkijk loert met Argusoogen den om- trek af of er geen onraad dreigt. Voor het raam van zijn voorkamer staat de rijksveldwachter dat spel van kans en toe- val af te kijken. Hoe gaarne zou hij naar bui- ten vliegen am den heelen boel in beslag te nemen en dien aasgier op den geldizak van die harts to chtelijke spelers, gokkers met kokend Ibloed, zijn proces-werhaal te beteekenen. Maar eer bij de deux achter zich zou heb- ben dichtgetrokken, ware immers al de kans hem op heeterdaad te betrappen, verkeken Een politieman moot vaaik zijn toevlucht nemen tot listen am de lagen van wetsover- treders te kunnen verijdelen. Die list is spoedig in het brein van Herman- dads dienaar gerijpt. Hij trekt zijn uniformjas met de zilveren tressen uit, schi-et een burger- pakkie aan, zet een pet op en langs de ach- terdeur uitgaande, zoekt hij zijn weg door n haag, |zoo ongemerkt tusschen het publiek te- recht komend, dat nieuiwsgierig de kansen der ddbbelaars volgt. Nog steeds doorpeilen de arendsblikken van de schildwachten de omstreken; van „blau- wen" is nergens een spoor te bekennen. Alea jacta est de teerling wordt geworpen! Ga je gang maar, kameraad van het be- rutihte hazardspel, dat vrourwen en kiraderen reeds z'oo bitt-ere tranen heeft doen storten, omldat vader met leege handen thuis kwam en schraalhans de eersvolgende dagen keuken- meester zou spelen. lOngeimerkt is de m»an van de Wet mtus- schen het stelletje genaderd. Daar gaat de kroes weer met een flinken smak op het ta- feltje en als een donderslag aan helderen hem el klinkt het plotseling het tweede tooneel in: Halt, Rijikspolltie. Hevige consternatie in alle gelederen. De kroezer wil nog in aller- ijl alles opbergen, maar de politieman heeft reeds de hand gel'egd op al wat tot de bank behoort. Er wordt proces-verbaal opgemaakt en... de d-erde acte zal wor-den afgespeeld voor de rechttoank te Midldelburg. 'Het zal wel geen „happy end" zijn, waarmede deize comedie in drie acten beeindigd wiordt. Verbindingen die niet in alle behoeften voorzien. Aan dit onderwerp zijn in den loop der iaren door ons van tijd tot tijd vele artikelen gewijd. Het doet ons goed, daarover ook eens de -opinie van een ander te leizen. Wij laten daarom hier volgen hetgeen de Vlissingsche correspondent van het Handelsblad daarover SC De versnelde bruggenbouw in -ons land heeft aan de pro'vin-cie Zeeland h-et wat-erland too geen direote voordeelen den Noord-Bralbantschen wal verbmdt, washer reeds; en van bruggenbouw tusschen het eiland Noord-Beveland -en Zuid-Beveland heeft men na de voorloopige plannen en besprekm- een w-einig vemomen, dat reden geeft om op spoedig besluiten tot den ibouiw eener brug ciamVi^n Kort- diensten, is wel duidelijk; als men nagaat dat de laatste boobverbinding naar Walzoorden om 8 uur vertrekt, blijft speciaal voor het m-eest oostelijke deel van ZeeuwsOh-Vlaande- de reisgeleigenheid via den tunnel voor het autoverkeer goede diensten hewijzen. Uit de vervoercijfers hlijkt, dat de provin- ciale ihootdiensten op de Westerschelde nog alleszins in een behoefte voldoen, terwijl in vele gevallen een niet onbeteek-enende vooruit- gaoig valt waar te nemen. Zoo w-erden in 1936 op de lijn Vlissingen - Breskens v'jv. 314.515 pass-agiers vervoerd. Als men let op het cijfer van 1931 (282.998), be- merikt men in vijf jaar tijds een stijging met meer dan 10 Dat ook de opbrengst van het passagiersvervoer st-eeg, is duidelijk: over 1936 bedroeg deze 157.366 tegen 142.299 in 1931. Tusschen Ter N-euzen en Hoedekenskerke bereikte men in 1936 een vervoer van 73.532 passagiers, tegen 63.194 vijf jaar te voren, de passagiersvxacht steeg met ruim een-en-twin- tighonderd gulden. Via WlalzoordenHansiweert reisden in 1931 ruim 73.000 passagiers (welk aantal in een jaar tijds terugliep met 2000). Vijf jaar later blijkt de achterstand vrijwel ingehaald en nadert men opnieuiw de 73.000. Dat vooral met hetrekkinlg tot d-ezen, voor het meest Oostelijke deel van Zeeuwsch-Vlaanderen he- stemden veerdienst de cijfers van passagiers vervoer geen gunstiger ihe-eld vertoonen en in vergelijking met die over 1931 toch nog altijd eenigen teruggang te zien geven, moet voor een groot deel zijn aanleiding vinden in de gemakkelijlke reisgelegenheiSd via Antwerpen waarop wij hierboven reeds gewezen hebben Dat de nieuwe ferrylbooten in de vaart ge- foracht werden (waardoor de vervoercapacitei- ten, ook voor de auto's, steeg) heeft wel gun- stigen invloed gehad voor deze lijn; een steeds voortgaande dating, die anders te verwachten viel, is nu voorkomen. Rest ten slotte nog efen veerdienst op de Westerschelde: de lijn Ter NeuzenVlissin gen. Tot 1 Januari 1933 heeft de betrokken post op de Rijksbegrooting het mogelijk ge maakt, dat het tekort op deze verbinding voor 80 door het Rijk werd gedragen. Voor 1933 meende de minister deze bijdrage niet meer te moeten venleenen, en sedert dien is zij niet bersteld. Hoeiwel van alien kant de b-eteekenis deze bootverbinding voor de bevolking van dit gewest met klem werd betoogd, is de bijdrage van het Rijk achterwege gebleven, zoodat het behoud van dozen dienst alleen mogelijk was als de provincie de tekorten ge- heel voor haar rekening zou nemen. pravinciale Staten van Zeeland hebben daartoe ibesloten. Een aanzienlijke tariefsver- hooging kon daarfbij n-atuurlijk niet uitblijven, wilde het verlies voor de provincie niet al te hoog warden: enkele r-eis Vlissingen—Ter Neuzen of omgekeerd kast thans 1,20 voor de tweede en f 1,65 voor de eerste klasse, dag- retours kosten resp. 1,70 en 2,30. Toen heeft, ondanks dozen zeer hoogen vrachtprijs (die op het vervoer een zeer nadeeli-gen in vloed moot hebben) deze bootverbinding ook in de afigeloopen ,vijf jaar sedert de Rijks- bijdrage venviel haar bestaansrecht vol- komen bewezen: men verv'oerde in 1936 nag 49.878 passagiers, tegen 45.019 in 1932 en 52.821 in 1931. Het totale exploitatie-verlies op deze lijn -bedraagt over 1936 nog geen Vijf- en-zeventighonlderd gulden. iGezien deze cijfers kan men bezwaarlijk vol- houden, dat herstel van den ouden toestand voor de lijn Ter NeuzenVlissingen van het Rijk 'te groote offers zou vergen. Meer dan voldoende is bewezen, dat het reizend publiek ook bij den heviigen druk die tegen deze verbinding iwordt uitgeoefenid door een te hoog tarief aan dozen bootdienst trouw blijft. Indian de tariefsverlaging, die men op alle andere lijnen met ingang van 1 Juli 1937 heeft ingevoerd, 66k voor de lijn Ter Neuzen -Vlissingen kon woriden toegepast, zou het vervoer ongetwijfeld aanizienlijk toenemen (n-aar Mi-ddelburg, de provinciate hoofdstad T6ist thiBJis, ondain'ks d6n oitiwq^, ov^r Goes voordeeliger dan via den veerdienst op Vlissingen; tariefsverlaging zou hier dus aan- stonds een niet onbeteekenend vervoer voor deze lijn herstellen)Degenen, die in 1931 het bestaansrecht van de lijn Ter Neuzen Vlissin gan aan twijfel ondebhevig achtt-en, zullen moeten toegeiven, dat zij onder zeer benarde omstandigheden haar positle voldoende weet te -handhaven. Sedert 1931 is in meer dan een opizicht het heiwijs geleverd, dat opheffen van deze verbinding geen vooruitigang beteekent, maar alleen resultaat heeft in een losser maken van dien band tussclien Zeeuwsch- Vlaanderen en Nederland-over-de-Wester- schelde. verlaging inderdaad beteeke'nis heeft. Voor het autovervoer werd eveneens ver laging bereikt. Bersonenauto's met niet meer. dan zes zitplaatsen worden op elk der drie lijnen vervoerd voor een gulden, terwijl men vroeger b.v. 0,15 voor elik geiwicht van 100 K.G. betaalde. Vrachtauto's met een ge- wich't van niet meer dan 1500 K.G. worden eveneens voor een gulden vervoerd, met groo- ter gewicht voor 1,50. Voor d-egenen die ge- regeld van de bootdiensten gebruik maken is de tariefsverlaging nog grooter: de prijs van een gulden wordt in dergelijke gevallen terug- gebracht tot zestig cent bij gebruik van „tien- vaarteniboekjes".' Dat men uit geheel Zeeuwsch-Vlaanderen echter geen enkele aanslulting heeft op den eersten sneltrein uit Vlissingen (op werkdagen van Vlissingen 5.39) wordt als een ernstig gerriis gevoeld, vooral ibij dagreizen. Ook op den trein van 22.30 aankomst in Vlissingen bestaat voor Zeeuwsch-Vlaanderen geen en kele verbindinig ran van den trein van 0.16 maar te zwij-gen. Dat men deze -beide ver bindingen moet missen, terwijl bij een reis naar de noordelijike provineies de tijdsruimte bij dagreizen geheel ontoereikend of nauwe- lijks toereikend is, doet ook aan de beteekenis van de goedkoope retours op de spoorwegen v-oor de bevolkinig van Zeeuwsch-Vlaanderen emsti'g afbreuk. Waar men uit dit deel des lands toch reeds noodgedwongen langer on- derweg is, kan een vroege en late bootverbin ding in aansluiting op bedoelde treinen be zwaarlijk gem'ist worden. DS. A. H. v. MINNEN. Zondag herdenkt Ds. H. A. v. Minnen te 's Gravenzande, de nestor in de classis 's Gra- venhage onder de predikanten, den dag waarop hij zich voor 40 jaar aan deze gemeente ver- bond. Arie Hendrik van Minnen werd 1 October 1866 te Tholen geboren, waar zijn vader, wijlen Ds. M. v. Minnen, predikant was. Hij bezocht het stedelijk gymnasium te Utrecht en stu- deerde aan de Theologische school te Kampen In 1892 candidaat geworden, aanvaardde de jubilaris 27 November van dat jaar zijn ambt bij de Geref. Kerk van Zaamslag, die hij vijf jaar heeft mogen dienen. Op 31 October 1897 verbonid Ds. v. Minnen zich aan zijn tegen- '"woordige gemeente, waar hij in den loop van de jaren voor verschillende beroepen bedankte Ds. v. Minnen heeft zich met name voor de zendinig en de geestelijke verzorging der mili- tairen verdienstelijk gemaakt. Hij is deputaat voor de zehding van de classis 's-Gravenhage te Solo en maakt ook deel uit van de Generale Zendingsdeputaten. Van de deputaten der Generale Synode voor de geestelijke verzor ging der militairem was hij vain 1914 tot 1920 scriba en is hij sindsdien voorzitter. Ook voor art. 11 en 13 K.O. is. Ds. Van Minnen depu taat vanwege de Part. Synode van Zuid- Holland Noord. In 1926 maakte hij ook deel uit van de Synode van Assen. Ds. Van Minnen is ook deputaat voor de uit- breiiding van den hundel Eenige Gezangen en schreef een brochure over: Onze eeredienst. Tal van jaren is Ds. van Minnen voorzitter van de Gezondheidscommissie te Naaldwijk en van de afdeeling van het Groene Kruis. Zijn verdiensten vonden erkerming in zijn henoe- ming tot ridder in de orde van Oranje Nassau. Ds. van Minnen is voornemens nu met eme- ritaat te gaan. Op 22 Februari zal hij afscheid nemen van zijn gemeente en zich vestigen te Bergen (N.-Holl.) om aan de kleine Geref. Kerk daar hulpdiensten te verleenen. GEREF. GEMEENTE. Op Woensdag 24 November hoopt Ds. B. van Neerbos, predikant bij de Geref. Gemeente te Rilland-Bath zijn 25-jarige ambtsbediening te herdenken. Z. Eerw. diende de gemeenten te Rijssen, Meiiskerke, Bruinisse, Ter Neuzen, Vlaardingen en sinds enkele weken te Rilland- Bath. AFSCHEID J. VERHAGE. In de Wosnsdaig gehouden opentoare terecht- zitting der Arrondissemtentsrechtbank te Mid- d-elburig is de beer J. Verh-age, bureelchef- titulair ter Griffie d'ier Rechtbank, in v-er- banid met zijn aanstaand vertxek, door den president Mr. Jolles in zeer waard-eerende Ibewoordlngen toegespnaken, onder meaedee- ling dat hem door H. M. de Koningin is ver- leend de eere-medaille ,in goud, verbonden aan de orde van Oranj-e-Nasisau. Mien herinnext zich nog de overval op den arts, den -heer De Rid'der te 's-Gravenhage, in den avond van 10 Aug. 1.1. gepleegd door 2 jongelieden, in zijn woninig aan het Oranje- pleiin. Ontder een vcorwendsel zijn zij dien avond het huis van den dokter hinnengedrongen, waarna zij hem te lijf zijn g-egaan. Er volgde een hevige vechtpartij, die pas- eindigde, toen doikter de Ridder den ibeiden aamvallers zijn portemjonn-aie, inhoudende een hedrag van on- gev-eer /43 ter hand had gesteld. Het gelukte de politie aanvjankelijk ni-et de daders van dezen hrutalen ov-erVal op het spoor te komen, doch na een inibraak in een wijnhandel in de Anna PauLownastraat te Den Haag -op 27 Augustus werd er nieuw licht op deze zaak geworpen Verdacht van deze in- braak zijn toen gearresteerd de 23-jarige kan- toorbediende J. C. V., de 19-jaxige kapper L. J. O. en de 23-jarige los-werkman J. J. H. Z. De heer de Ridder werd met de drie jonge- li-eden geconfrontee-rd en herkende inderdaad twee vam- hen, n.l. J. C. V. en J. J. H. Z., als d-egenen, die hem hebben overvallen. D-e jon- gelieden belkenden. Samen hadden ze een af- spraak gemaakt om den overval te plegen. Verdachte V. had de portemonn-aie uit de ach- terzak van den dokter gehaald. ODe officier van justitie noemde beide fei- ten, maar vooral het eerste zeer ernstig. Tevoren hebben ize het plan gemaakt om te stelen en te berooven. Op beesbachtige wijze heblben ze den dokter mishandeld. Hoe de j-omgens tot deze daden zijn gekomen, is -een raadsel. Zij- staan niet on-gunstig bekend. Spr. vorderd-e wegens d'iefstal met geweld en diefs-tal met braak tegen beiden een gevan-ge- nisstraf van vier jaar. HIJ WILDE HEX PRINSELIJK JACHT „PIET HEIN" ZIEN De 20-jarige sergeant J. v. d. K., dienst- plichtig bij de specialistem compagnie van het zevende regiment infant-erie te Harderwijk, heeft op 5 Sept. 1.1. terwijl hij als wacht- comimiandanit, in de Oranje-Nassaukazeme dienst deed, die post eigendunkelijk verlaten. De sergeant had het commando overgegevem aan een soldaat en was per rijwiel naar de haven gegaan, om daar het prinselijk jacht „Pi-et Hein" te kunnen zien en Prins Bern- hard, die zich op het jacht hevon-d. De au'diteur-militair eischte tegen hem een voorwaardelijke gevangenisstraf van v-eertien dagen, met een proeftijd van drie jaar. Door den krijgsraad wend de sergeant ver- oordeeld tot veertien dagen gevangenisstraf voonwa-ardelijk met drie jaar proeftijd en met verlaging tot den rang van gewoon soldaat. Matige tot zwakke Oostelijke tot Zuidelijke wind. Toenemende bewolking. Aanvankelijk weinig of geen regen, later toenemende regen- kans. Aanvankelijk weinig verandering in temperatuur, later koeler. VERKLARINGEN VAN KABINETS- FORMATEUR DE MAN. Co kabinetsformateur Hendrik -de Man !ft-eft aan vertegenweor igers van de pers ver- klaard, dat de omstandigheid, dat zijn bespre- kingen worden voortgezet bewijst, dat hij tot dusVerre niet gestuit is op onoverkomen-lijke hinderpalen. Zijn indruk is over het algemeen goed. Er is geen sprake van de tegen-meerderheid uit te breiden. LOONSVERHOOGINGEN IN DE CONFECTIE-INDUSTRIE TE GRONINGEN. In de gisitermiddag gehouden conferentie bleken de werkgevers in de confectie-in-dustrie te Groningen bereid op grond van de duurte- clausule in de collectieve arbeidsovereenkomst op de loonen van alle leden van het personeel een bijslag te geven van 5 ingaande op den eersten betaaldag. De vergadering van personeelsleden besloot gisteravond dezen bijslag te aanvaarden. DRIEHONDERD JAAR KLINISCH ONDERWIJS. LEIDEN. Vanmiddag is in een plechtige bijeenkomst in de aula van het nieuwe Aca- demisch Ziekenhuis in het Boerhaave-complex te Leiden herdacht, dat voor 300 jaar voor het eerst klinisch onderwijs als on-derdeel van het academisch onderwijs werd gegeven. Voor de herd-enking bestond zoowel in bin- nen- als buitenlan-d groote belangstelling. Redevoeringen werden uitgesproken. o.a. door ,den Rector Magnificus Prof. Dr. J. A. J. Barge, door Minister Slotemaker de Brume en den president-curator der Leid'sche Universi- teit Mr. A. van de Sande Bakhuyzen. MIJNONGEVAL. RIJSSEJL. Gisteravond is een ontploffing ontstaan in de schacht Renard van de Anzin- mijnen te Denain. Men schrijft de oorzaak van het ongeluk toe aan een ontploffing van stof. Op het oogenblik van het ongeluk waren een 10-tal arbeiders in den mijgang aan het werk. 2 hunner werden gedood en 5 ernstig gewond. Men vreest, dat 1 slachtoffer, dat nog onider de puin begraven is, het leven heeft verloren. DE STRI.ID IN HET VERRE OOSTTEN. SJANGHAI. De woordvoerder van de Japansche vloot heeft verklaard, dat de lucht- strij'dkrachten der marine gisteren concentra- ties van Ohineesche troepen en materiaal- opslagplaatsen hebben gebombardeerd. De woordvoerder van. het leger heeft van zijn kant verklaard, dat op bet oogenblik geen enkel gevecht van belang wordt gevoerd. De Japan sche troepen bereiden zich voor de Soestsjau over te steken en Nantsiang aan te vallen. De woordvoerder voegde hieraan toe, dat de Ohi neesche troepen nog steeds het dorp Kiang- Kiau aan den linker over van de rivier bezet houden. (SJANGHAI. De Chineesche bladen melden, dat de Japanners troepen hebben ontscheept op het eiland Lyoe en aldus rechtstreeks Amoy bedreigen, waar de autoriteiten actief den weerstand organiseeren. SJANGHAI. Bij het aanbreken van den derden dag na den val van Tsjapei, had zich geen enkele wijiziging voorgedaan aan het front van Sjanghai. De tegensbanders hebben in den loop van den nacht hun stellinigen ver- sterkt langs de rivier Soestjau. Dat do veerdienst tusschen Kort- gene op Noord-Beveland en Wolfaartsdl^_05 een te hopen. luid-Bevelan'd ('die bij den bouw eener brug oveilbodig zou worden) over 1936 een batig slot gaf van ruim een-en-dertig duizend gu den, is aU-exminst een (beiwijs dat het xeizend publieik van deze reisgelegenheid met zooveel vreugde gebruik maakt; de voorkeur voor -een brugveilbinding is er nog steeds, want nu men na half negen 's avonds tot half zeven 's morgens van de normale verbinding ver- sitoken is, welt men zich in vel-e opzichten eilandlbewoners". Zoo blijft dan voor de door het water van Ooster- en Wiesterschelde van elkaar geschei- den dedlen van dit gewest het eenige vedbm- dingsmiddel: de bootdiensten; tenzij men wat Zeeuwsch-Vlaanderen ibetTeft via den tunnel van Antwerpen reist en de v-eerdien- sten- op de Wiesterschelde links laat Uggen. Dat het verkeer langs deze zijde al meer ver- wer (mtneemt aan de provinciate s-toomtooot- De bruggenibouw, die aan Zeeland dan wel geen directe winst heeft gefbracht, was voor deze provincie toch niet zonder beteekenis. Die beteekenis ziet mem ook h'i'erin, dat hij de aanleiding vormde tot tariefsverlaging op drie van de vier lijnien van den provincialen stoomlbootdienst op de Westerschelde waar- wor het Rijk een bijdrage in de tekorten ver- 1-eent. Toen de financiering van den bouw der tolvrije bruggen en een verhoogde ben- zinetoelasting offers van belastingbetaler en automdbilist vroegen, kwam als vanzelf de vraag om verlaging van tarieven voor de veer- diems-ten die -toch met evenveel recht als de bruggen, die men elders ging houwen als verlengstukken van de rij'ksrw-egen mag he- sc-houwen. Waarom zoo werd in Zeeland gevraagd elders in den lande door den bouw van tolvrije bruggen de gelegenheid ge- boden om zon-d-er extra kosten de rivieren te passeeren, terwij-l men Zeeland waar brug genibouw bijvoorlbeeld over de Westerschelde vooralsnog onlbereiklbaar is noodgedwon gen zooveel kariiger bedeelt, maar desondanks van d-e bevolking bovendien nog zoo hooge bedragen voor den overtocht dezer rivieren bliif't vorderen? Hier geen tolvrije bruggen voorloopig; maar dan is er toch reden om de ZONDAG 31 OCTOBER 1937. Ned. Hervormde Kerk. TER NiElUZEN. 9.30 u., Dr. L. J. Cazemier, herdenking Herwrming, medew. van het kerkkoor; 2 u., Dr. L. J. Cazemier. SLU1SKIL. 9.30 u., de heer F. H. J. Bik, her denking Herwrming, medew. van. het kerkkoor2 u., de heer K. P. van der Graaf. HOEK. 9 u. en 2 u., Ds. E. Raams. AXEL. 9 u. en 2 u., Ds. Van Oeveren. ZAAMSLAG. 9 u. em 2 u., Ds. G. W. Kore- vaar. KLOOSTERZAND-E. ©.30 u., Ds. A. Dronkers. Herdenking Kerkhervoroning. SAS VAN GENT. 9.30 u., Ds. Akersloot van Houten Roos. s PHILIPPINE. 2.15 u., Ds. Akersloot van Hou ten Roos. Gerefomieerde Kerk. TER NEUZEN. 9.30 u. en 2 u., Ds. G. W. van Houte. HOEK. 9.30 u. en 2 u., Ds. Vink AXEL. 9 u. en 2 u., Ds. Post. ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Kok. Gereformeerde Gomeente. TER NEUZEN. 9 u., )2 u. en 5.30 u., leeSdienst. AXEL. 9 u. en 2 u., leesddenst. Chr. Gereformeerde Gemeente. ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Tolsma. Nederduitsch Gereformeerde Gemeente. TER NEUZEN. 9 u., 2 u. en ,5.30 u., leesdienst. Lokaal „Eben-Haezer". Dekkerstraat Ter Neuzen. de heer F. H. J. Bik, van Sluiskil. 6 u., Evangelisatiegebouw Othene. 6 u., Ds. Post, van Axel. Roomsch-Katholieke Kerk. TER NEUZEN. 7 u., 8.30 u. en 10 u. Diensten; 2.30 U., Lof. H.H. RIETMATTENFABRIEK UITGEBRAND. Door onbekende oorzaak is vanmorgen uit- gebrand de Rietmattenfabriek van den heer H. Boers te Gouderak. Toen het personeel, naar schatting 12 man, vanmorgen het werk wilde aanvangen, ontdekten zij den brand. 3 loodsen, waarin het bedrijf wordt uitgeoefend, evenals de voorraad rietmatten verbrandden. De schade wordt 'geschat op 25.000. -De eigenaar was slechts laag tegen brand, en niet tegen be'drijfsschade verzekerd. De plaatsen Bergen op Zoom, Leiden en Hoom zullen binnenkort klokkenspelen krijgen, die zullen worden geplaatst in verschillende torens daar ter stede. HERDENKING 100STE GEBOORTEDAG DR. A. KUYPER. AMSTERDAM. Vanmorgen had in het Con- certgebouw te Amsterdam een samenkomst plaats ter herdenking van het feit, dat op 29 October 1837 Dr. Abraham Kuyper te Maas- sluis werd geboren. De bijeenkomst stond onder leiding van den Minister-President Dr. H. Colijn. Aanwezig waren o.a. het volledige huldigings-comite, voorts familieleden van Dr. Kuyper, de Ministers Goseling, De Wilde, Patijn, Slote maker de Bruine, Van Buuren en Welter. Dr. H. Colijn heeft een groote rede uitge sproken, waarin hij het onderwerp „Dr. Kuy per als nationale fiiguur" behandelde. In deze herdenkingssamenskomst wil hij juist den nadruk er op leggen, dat het levens- werk van Dr. A. Kuyper voor ons nationale leven van zeer bijzondere waarde is geweest, en hij daarom een nationale figuur van be teekenis was. De herleving van den Calvinistischen volks- geest is in zeer bijzondere mate vrucht van den arbeid van Dr. Kuyper, en deze arbeid heeft grooten invloed gehad voor zijn beteekenis als nationale figuur. De weg naar het tot gelding prengen van de hernieuwde levenskracht van het nationaal Calvinisme ten bate van het vaderland leidt niet via de versnipperende nesterij die aan een politieken rommelwimkel is ontleen-d, maar langs het op ernstige wijze dienen van het vaderland in zijn grootste, hoogste en diepste nationale belang. Z66 heeft Kuyper het ook altijd gezien. Spreker wijst er op, hoe h-et tekort aan bur- gerlijke vrijheid van ons volk in den loop der jaren mede door de actie van Kuyper is op- geheven. Kuyper, partijman zeker, maar daarv66r krachtig werker voor het volkswelzijn. Z66 eeren wij Dr. Kuyper bij de herdenking van zijn lOOsten geboortedag. Te ruim 13 uur werd de vergadering onder- broken tot des mamiddags 2 uur. Daarna voerde het woord Prof. Dr. J. Rid- derbos, die tot onderwerp heeft gekozen ,,Dr. Kuyper en de wetenschap". Voorts werd nog het woord gevoerd door Prof. Mr. A. Anemia, over ,,Dr. Kuyper en het staatkundig leven", door Prof. Mr. V. H. Rut gers, over ,,Dr. Kuyper en het onderwijs"', door den heer C. Smeenk over het onderwerp ,,Dr. f Kuyper en het sociale leven" en tenslotte door Prof. Dr. K. Dijk, die besloot met het on-der- 1 werp ,,Dr. Kuyper en de jeugd". TOKIO. De zegsiman van het Ministerie van Buitenlandsche Zaken heeft verklaard, dat op de verdrijving der Chineesche troepen uit het gebied van Sjanghai wellicht de neutrali- satie van deze streek zal volgen, terwijl, in- dien China directe voorstellen tot vredesonder- handelingen doet, de Japansche regeering niet zal aarzelen besprekinigen aan te gaan om de vijandelijkheden te doen beeindigem. MEVR. TSJIANG-KAI-SJEK HEEFT RIB GEBROKEN. SJiANGHAI. Bij een auto-ongeval heeft mevr. Tsjiang-Kai-Sjek een rib gebroken. Ze is terstond naar Sjanghai vervoerd, waar zij thans wordt verpleegd. Het ongeval ontstond ten gevolge van het springen van een hand. Voor Ter Neuzen: 28 Oct. Noorsch s.s. LEDAAL, 1886, hout, Archangel. Voor Sluiskil: 27 Oct. Duitsch s.s. KRETA, 1354, pyriet, Huelva. 28 Oct. Belg. s.s. PORTUGAL, 2508, ledig, Antwerpen. Van Sluiskil27 Oct. Eng. s.s. NEW DAMBTON, 1541, ledig, Tyne. 28 Oct. Duitsch s.s. KRETA, 1364, ledig, Hamburg. Voor Riemen: 28 Oct. Duitsch s.s. APOLLO. 1311, ledig, R'dam; Fransch s.s. PALLAS, 3055, benzine, Constan-za. Voor Gent: 27 Oct. Duitsch s.s. MAIN, 539, stukg Antwerpen; Eng. s.s. YIM, 393, kolen, Goole; Noorsch s.s. RIM AC, 460, led., Rouaan; Noorsch s.s, SKARV, 472, ijzerslakken, Im- mingham; Duitsch s.s. MARIANE, 435, ledig, Londen; Noorsch s.s. BOMMA, 461, keien, Fredrikstad; Eng. s.s. BLACKTOFT, 654, ijzerslakken, Immingham; Eng. s.s. GWENT- HILL, 456, ledig, Antwerpen; Zweedsch s.s. F^UDOLF, 542, hout, Raa; Riuss. s.s. SMOL- NY, 1465, stukg., Antwerpen. 28 Oct. Zweedsch s.s. LYDIA, 666, ledig, Grimsby; Duitsch s.s. ELBE, 641, stukg., Danzig; Noorsch s.s. GEHA, 430,papierpap, Enge' Deensch s.s. MAIN, 719, hout, Trang- sund- Eng. s.s. DONA ISABEL, 290, ijzer, Immingham; Eng. s.s. CRICHTOUN, 506, stukg., Antwerpen-; Eng. s.s. VANELLUS, 915, stukg., Antwerpen. Van Gent: 27 Oct. Belg. s.s. QUENAST, 304, ledig, Burght; Belg. s.s. CHARLES, 334, stukg Goole; Duitsch s.s. POMMEREN, 1269, ledig R'dam; Eng. s.s. LAVEROCK, 564, ijzer, Londen; Eng. s.s. RUDMORE, 574, ijzer, Lon den- Nederl. m.s. RAKET, 236, ledig, Antwer pen'- Eng s.s. ORIOLE, 217, stukg.. Londen; Zweedsch s.s. GUNLOG, 918, ijzer, Stockholm; Zweedsch s.s. ETHEL, 1110, ledig, West- Hartlepool. 28 Oct Eng. s.s. GRANGETOFT, 495, ijzer, Boness; Ned. m.s. GEES, 119, cement, Shore- ham; Noorsch s.s. LISTO, 1158, ijzer, Cardiff, Eng' s.s. KEILOE, 1695, ledig, New-Castle; Duitsch s.s. LOTTE, 968, ledig, Blyth; Nederl. m.s. EMMANUEL, 105, ledig, R'dam; Noorsch s.s. GUNDiINE, 3575, ledig, St. Kitts; Eng. s.s. YIM 393, ledig, Antwerpen; Zweedsch s.s. OERANIA, 1310, cokes, Stockholm; Noorsch s.s. RIMAC, 460, ledig, MiddelsbroughDuitsch s.s. MAIN, 539, stukg., Stettin; Eng. s.s. YEW- TREE, 419, ijzer, Port Talbot.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 6