STS w M.M.
Kerknieuws.
Predikbeurten
Laatste Benchten
ZAAMSLAG.
WESTDORPE.
Bruggen en Veren in Zeeland
RECHTSZAKEN.
DE OVERVAL OP DEN
HAAGSCHEN ARTS.
WEER VER W ACHT IN G.
I
KLGKKENSPELEN WORDEN
AANGESCHAFT.
SCHEEPVAARTBEWEGING.
iwaren de resten van de door de muiters ver-
bramdde Bounty natuurlijk verdwenen.
Alle Britten waren tengevolge van hun uit-
spattingen gestorven, uitgezonderd Alexander
Smith, die zich later John Adams no erod e en
de wedervaren der muiters aan zijn landge-
nooten verhalen kon. De gemengde bevolking
van Pitcairn Islanld bedroeg in 1859 zevantien
personen, in 1884 130. Hun ras geldt als taui-
tengew-oon sdhoon.
In hetizelfde jaar 1808 vond Captain Bligh
Eijn einde. Hij was aamv-ankelijk op een ander
schip uitgestuurd oim hem gelegenlheid te
geven zijn oorspronkelij'ke opdracht naar de
wetten der zeetucht te vollbrengen; en hij
toracht dit keer broodlboomen van Tahiti naar
Jamaica. Gedurende den zee-oorlog tegen
Frankrijk sloeig de bemanning onder zijn lei-
ding andermaal aan het muiben en bracht zijn
schip .zonder kapitein naar een Fransche ha
ven. Het gouvememenit hield Bligh echter.d'e
hand boven het hoofd en benoemde hem tot
GouVerneur van Nieuw Zuid \Vales bij Aus
tralia, welke kolonie hij met zulk een ibarhaar-
sche wreedheid beheerde, dat de eiviele auto-
riteiten hem ten slotte gevangen namen en
naar Engeland zonden.
En daartmede eindigde het leven van Enge-
land's „!bloedhond ter zee".
V66r de pauze gaat de film
Vrouwen zijn lastig.
Men zou zoo zeggen moefcen ze in Amerika
daar nu een film, over maken, dat weten wij
in het aloude Europa al lang, niets bijizonders.
Maar de film is wel lets bij'zonders, men had
daarvoor een heel anderen titel moeten uit-
denken. want zij zegt niets en een vrouw die
lastig is zegt wel iets! Daze film dan gecf-
een geschiedenis weer uit d'en tijd van den
draniksmokkel, toen Amerika nog z.g. droog
was, of 'beter kort daarna. De organisaties,
die zich met het smo'kkelen van drank bezig
hielden, zagen hun duister maar winstgevend
bedrijf inderdaad opdrogen en zochten een
andere, niet minder duistere wijze om kapita-
len in de wacht te sleepen. Een journalist
heeft daarvan de lucht gekregen en hij wil zijn
blad aan spannende lectuur helpen. Dat dit
niet zoo gemokkelijk gaat spreekt vanzelf,
want de bende, die de heele streek texrori-
seert, is alledbehalve gesteld op pulbliciteit,
dus zien wij de spanning voortdurend stijgen
tot ten slotteEnfin, gaat het zien!
Gevonden voorwerpen.
gemeenteveldwachter alhier verstrekt
VOETEN VERSTIJFD DOOR
RHEUM ATISCHE PHNEN.
Nu vrij van pijn Kan weer gewoon loopen.
,,Mijn voeten en enkels waren verstijfd door
■rheumatische pijnen en ilk moest 8 weken in
Ibed blijven, niet in staat mijm voeten op den
grond te zetten. Ik dacht niet ooit weer te
kunnen loopen. Toen haalde een kennis mij
over een flacon Kruschen Salts1 te koopen.
Reeds na een week voelde ik mij beter en na
3 flaeons kon ik weer zonder moeite loopen.
Dikwijl's he!b ik aan Ibeters-chap geiwanhoopt,
maar ik voel me nu gezonder en gelukkiger
dan ooit te voren". Mevr. F. A. H. te W.
veerdiensten aan de eischen van het tegen-
woordige verkeer ten voile te doen beant-
woorden (ook doer het scheppen van zooveel
mogelijik reisgelegenheden)en de kosten
daarvan voor het reizend pulbliek zoo laag
mogelijik te houden.
De billij'kheid van een en ander heeft aan
leiding gegeiven tot tariefsverlaging, zoodat
het personentarief voor de lijnen VTissingen
Breskens, Ter NeuzenHoedekenskerke en
WaLsoord-enIHansweert werd teruggelbracht
tot 0,50 en 0,40 resp. voor eerste en tweede
klasse (voor Wial-soordenHansiweert ver-
hoogd met 10 cent steigerrecht. Voorheen
waren de tarieven voor de lijn Ter Neuzen
De working van Kruschen Salts berust op j Hoedekenskerke f 0,95 en 0,65, zoodat de
het feit, dat de verschillende zou ten, waaruit
dit is samengesteld, de afvoerorganen aan- j
sporen tot een natuurlijke werking. Alle j
schadelijke afvalstoffen als urinezuur, wat in j
de meeste gevallen de oorzaak is van rheuma- i
tische pijnen, worden regelmatig verwijderd. j
Kruschen Salts is verkrijglbaar bij alle apothe-
kers en erkende dro-gisten a J 0,40, J 0,75 en
f 1,60 per flacon. Let op, dat op het etiket op
de flesch, zoowel als op de buitenverpakking
de naam Rowntree Handels Mij., Amsterdam
voorkomt.
Adv.
De
inlichtingen
haring.
omtrent een gevonden kistje
De kroesen van den politiemnn.
Verleden Zondag speelde zich voor het
schietterrein van de gaaischutters te West-
dorpe het volgende tooneeltje af: Acteurs m
de eerste acte: een kroezer, pulbliek en uit-
kijkers, die de omgeving bespiedden.
De kroezer rannmelt onoplioudelijk met zijn
doblbelsteenem in den kroes>, de spelers vatten
den kroes, sclmdden de teerllngen en slaan
dan met een kwak het heele geval op net ge-
improviseerde tafeltje.
De uitkijk loert met Argusoogen den om-
trek af of er geen onraad dreigt.
Voor het raam van zijn voorkamer staat de
rijksveldwachter dat spel van kans en toe-
val af te kijken. Hoe gaarne zou hij naar bui-
ten vliegen am den heelen boel in beslag te
nemen en dien aasgier op den geldizak van die
harts to chtelijke spelers, gokkers met kokend
Ibloed, zijn proces-werhaal te beteekenen.
Maar eer bij de deux achter zich zou heb-
ben dichtgetrokken, ware immers al de kans
hem op heeterdaad te betrappen, verkeken
Een politieman moot vaaik zijn toevlucht
nemen tot listen am de lagen van wetsover-
treders te kunnen verijdelen.
Die list is spoedig in het brein van Herman-
dads dienaar gerijpt. Hij trekt zijn uniformjas
met de zilveren tressen uit, schi-et een burger-
pakkie aan, zet een pet op en langs de ach-
terdeur uitgaande, zoekt hij zijn weg door n
haag, |zoo ongemerkt tusschen het publiek te-
recht komend, dat nieuiwsgierig de kansen der
ddbbelaars volgt.
Nog steeds doorpeilen de arendsblikken van
de schildwachten de omstreken; van „blau-
wen" is nergens een spoor te bekennen.
Alea jacta est de teerling wordt geworpen!
Ga je gang maar, kameraad van het be-
rutihte hazardspel, dat vrourwen en kiraderen
reeds z'oo bitt-ere tranen heeft doen storten,
omldat vader met leege handen thuis kwam en
schraalhans de eersvolgende dagen keuken-
meester zou spelen.
lOngeimerkt is de m»an van de Wet mtus-
schen het stelletje genaderd. Daar gaat de
kroes weer met een flinken smak op het ta-
feltje en als een donderslag aan helderen
hem el klinkt het plotseling het tweede tooneel
in: Halt, Rijikspolltie. Hevige consternatie
in alle gelederen. De kroezer wil nog in aller-
ijl alles opbergen, maar de politieman heeft
reeds de hand gel'egd op al wat tot de bank
behoort.
Er wordt proces-verbaal opgemaakt en... de
d-erde acte zal wor-den afgespeeld voor de
rechttoank te Midldelburg. 'Het zal wel geen
„happy end" zijn, waarmede deize comedie in
drie acten beeindigd wiordt.
Verbindingen die niet in alle
behoeften voorzien.
Aan dit onderwerp zijn in den loop der
iaren door ons van tijd tot tijd vele artikelen
gewijd. Het doet ons goed, daarover ook eens
de -opinie van een ander te leizen. Wij laten
daarom hier volgen hetgeen de Vlissingsche
correspondent van het Handelsblad daarover
SC De versnelde bruggenbouw in -ons land heeft
aan de pro'vin-cie Zeeland h-et wat-erland too
geen direote voordeelen
den Noord-Bralbantschen wal verbmdt, washer
reeds; en van bruggenbouw tusschen het
eiland Noord-Beveland -en Zuid-Beveland heeft
men na de voorloopige plannen en besprekm-
een w-einig vemomen, dat reden geeft om op
spoedig besluiten tot den ibouiw eener brug
ciamVi^n Kort-
diensten, is wel duidelijk; als men nagaat dat
de laatste boobverbinding naar Walzoorden
om 8 uur vertrekt, blijft speciaal voor het
m-eest oostelijke deel van ZeeuwsOh-Vlaande-
de reisgeleigenheid via den tunnel voor
het autoverkeer goede diensten hewijzen.
Uit de vervoercijfers hlijkt, dat de provin-
ciale ihootdiensten op de Westerschelde nog
alleszins in een behoefte voldoen, terwijl in
vele gevallen een niet onbeteek-enende vooruit-
gaoig valt waar te nemen.
Zoo w-erden in 1936 op de lijn Vlissingen -
Breskens v'jv. 314.515 pass-agiers vervoerd. Als
men let op het cijfer van 1931 (282.998), be-
merikt men in vijf jaar tijds een stijging met
meer dan 10 Dat ook de opbrengst van
het passagiersvervoer st-eeg, is duidelijk: over
1936 bedroeg deze 157.366 tegen 142.299 in
1931.
Tusschen Ter N-euzen en Hoedekenskerke
bereikte men in 1936 een vervoer van 73.532
passagiers, tegen 63.194 vijf jaar te voren, de
passagiersvxacht steeg met ruim een-en-twin-
tighonderd gulden.
Via WlalzoordenHansiweert reisden in 1931
ruim 73.000 passagiers (welk aantal in een
jaar tijds terugliep met 2000). Vijf jaar later
blijkt de achterstand vrijwel ingehaald en
nadert men opnieuiw de 73.000. Dat vooral
met hetrekkinlg tot d-ezen, voor het meest
Oostelijke deel van Zeeuwsch-Vlaanderen he-
stemden veerdienst de cijfers van passagiers
vervoer geen gunstiger ihe-eld vertoonen en in
vergelijking met die over 1931 toch nog altijd
eenigen teruggang te zien geven, moet voor
een groot deel zijn aanleiding vinden in de
gemakkelijlke reisgelegenheiSd via Antwerpen
waarop wij hierboven reeds gewezen hebben
Dat de nieuwe ferrylbooten in de vaart ge-
foracht werden (waardoor de vervoercapacitei-
ten, ook voor de auto's, steeg) heeft wel gun-
stigen invloed gehad voor deze lijn; een steeds
voortgaande dating, die anders te verwachten
viel, is nu voorkomen.
Rest ten slotte nog efen veerdienst op de
Westerschelde: de lijn Ter NeuzenVlissin
gen. Tot 1 Januari 1933 heeft de betrokken
post op de Rijksbegrooting het mogelijk ge
maakt, dat het tekort op deze verbinding voor
80 door het Rijk werd gedragen. Voor 1933
meende de minister deze bijdrage niet meer
te moeten venleenen, en sedert dien is zij niet
bersteld. Hoeiwel van alien kant de b-eteekenis
deze bootverbinding voor de bevolking
van dit gewest met klem werd betoogd, is de
bijdrage van het Rijk achterwege gebleven,
zoodat het behoud van dozen dienst alleen
mogelijk was als de provincie de tekorten ge-
heel voor haar rekening zou nemen.
pravinciale Staten van Zeeland hebben
daartoe ibesloten. Een aanzienlijke tariefsver-
hooging kon daarfbij n-atuurlijk niet uitblijven,
wilde het verlies voor de provincie niet al te
hoog warden: enkele r-eis Vlissingen—Ter
Neuzen of omgekeerd kast thans 1,20 voor
de tweede en f 1,65 voor de eerste klasse, dag-
retours kosten resp. 1,70 en 2,30. Toen
heeft, ondanks dozen zeer hoogen vrachtprijs
(die op het vervoer een zeer nadeeli-gen in
vloed moot hebben) deze bootverbinding
ook in de afigeloopen ,vijf jaar sedert de Rijks-
bijdrage venviel haar bestaansrecht vol-
komen bewezen: men verv'oerde in 1936 nag
49.878 passagiers, tegen 45.019 in 1932 en
52.821 in 1931. Het totale exploitatie-verlies
op deze lijn -bedraagt over 1936 nog geen Vijf-
en-zeventighonlderd gulden.
iGezien deze cijfers kan men bezwaarlijk vol-
houden, dat herstel van den ouden toestand
voor de lijn Ter NeuzenVlissingen van het
Rijk 'te groote offers zou vergen. Meer dan
voldoende is bewezen, dat het reizend publiek
ook bij den heviigen druk die tegen deze
verbinding iwordt uitgeoefenid door een te
hoog tarief aan dozen bootdienst trouw
blijft. Indian de tariefsverlaging, die men op
alle andere lijnen met ingang van 1 Juli 1937
heeft ingevoerd, 66k voor de lijn Ter Neuzen
-Vlissingen kon woriden toegepast, zou het
vervoer ongetwijfeld aanizienlijk toenemen
(n-aar Mi-ddelburg, de provinciate hoofdstad
T6ist thiBJis, ondain'ks d6n oitiwq^, ov^r
Goes voordeeliger dan via den veerdienst op
Vlissingen; tariefsverlaging zou hier dus aan-
stonds een niet onbeteekenend vervoer voor
deze lijn herstellen)Degenen, die in 1931 het
bestaansrecht van de lijn Ter Neuzen Vlissin
gan aan twijfel ondebhevig achtt-en, zullen
moeten toegeiven, dat zij onder zeer benarde
omstandigheden haar positle voldoende weet
te -handhaven. Sedert 1931 is in meer dan een
opizicht het heiwijs geleverd, dat opheffen van
deze verbinding geen vooruitigang beteekent,
maar alleen resultaat heeft in een losser
maken van dien band tussclien Zeeuwsch-
Vlaanderen en Nederland-over-de-Wester-
schelde.
verlaging inderdaad beteeke'nis heeft.
Voor het autovervoer werd eveneens ver
laging bereikt. Bersonenauto's met niet meer.
dan zes zitplaatsen worden op elk der drie
lijnen vervoerd voor een gulden, terwijl men
vroeger b.v. 0,15 voor elik geiwicht van
100 K.G. betaalde. Vrachtauto's met een ge-
wich't van niet meer dan 1500 K.G. worden
eveneens voor een gulden vervoerd, met groo-
ter gewicht voor 1,50. Voor d-egenen die ge-
regeld van de bootdiensten gebruik maken is
de tariefsverlaging nog grooter: de prijs van
een gulden wordt in dergelijke gevallen terug-
gebracht tot zestig cent bij gebruik van „tien-
vaarteniboekjes".'
Dat men uit geheel Zeeuwsch-Vlaanderen
echter geen enkele aanslulting heeft op den
eersten sneltrein uit Vlissingen (op werkdagen
van Vlissingen 5.39) wordt als een ernstig
gerriis gevoeld, vooral ibij dagreizen. Ook op
den trein van 22.30 aankomst in Vlissingen
bestaat voor Zeeuwsch-Vlaanderen geen en
kele verbindinig ran van den trein van 0.16
maar te zwij-gen. Dat men deze -beide ver
bindingen moet missen, terwijl bij een reis
naar de noordelijike provineies de tijdsruimte
bij dagreizen geheel ontoereikend of nauwe-
lijks toereikend is, doet ook aan de beteekenis
van de goedkoope retours op de spoorwegen
v-oor de bevolkinig van Zeeuwsch-Vlaanderen
emsti'g afbreuk. Waar men uit dit deel des
lands toch reeds noodgedwongen langer on-
derweg is, kan een vroege en late bootverbin
ding in aansluiting op bedoelde treinen be
zwaarlijk gem'ist worden.
DS. A. H. v. MINNEN.
Zondag herdenkt Ds. H. A. v. Minnen te
's Gravenzande, de nestor in de classis 's Gra-
venhage onder de predikanten, den dag waarop
hij zich voor 40 jaar aan deze gemeente ver-
bond.
Arie Hendrik van Minnen werd 1 October
1866 te Tholen geboren, waar zijn vader, wijlen
Ds. M. v. Minnen, predikant was. Hij bezocht
het stedelijk gymnasium te Utrecht en stu-
deerde aan de Theologische school te Kampen
In 1892 candidaat geworden, aanvaardde de
jubilaris 27 November van dat jaar zijn ambt
bij de Geref. Kerk van Zaamslag, die hij vijf
jaar heeft mogen dienen. Op 31 October 1897
verbonid Ds. v. Minnen zich aan zijn tegen-
'"woordige gemeente, waar hij in den loop van
de jaren voor verschillende beroepen bedankte
Ds. v. Minnen heeft zich met name voor de
zendinig en de geestelijke verzorging der mili-
tairen verdienstelijk gemaakt. Hij is deputaat
voor de zehding van de classis 's-Gravenhage
te Solo en maakt ook deel uit van de Generale
Zendingsdeputaten. Van de deputaten der
Generale Synode voor de geestelijke verzor
ging der militairem was hij vain 1914 tot 1920
scriba en is hij sindsdien voorzitter. Ook voor
art. 11 en 13 K.O. is. Ds. Van Minnen depu
taat vanwege de Part. Synode van Zuid-
Holland Noord. In 1926 maakte hij ook deel
uit van de Synode van Assen.
Ds. Van Minnen is ook deputaat voor de uit-
breiiding van den hundel Eenige Gezangen en
schreef een brochure over: Onze eeredienst.
Tal van jaren is Ds. van Minnen voorzitter
van de Gezondheidscommissie te Naaldwijk en
van de afdeeling van het Groene Kruis. Zijn
verdiensten vonden erkerming in zijn henoe-
ming tot ridder in de orde van Oranje Nassau.
Ds. van Minnen is voornemens nu met eme-
ritaat te gaan. Op 22 Februari zal hij afscheid
nemen van zijn gemeente en zich vestigen te
Bergen (N.-Holl.) om aan de kleine Geref.
Kerk daar hulpdiensten te verleenen.
GEREF. GEMEENTE.
Op Woensdag 24 November hoopt Ds. B.
van Neerbos, predikant bij de Geref. Gemeente
te Rilland-Bath zijn 25-jarige ambtsbediening
te herdenken. Z. Eerw. diende de gemeenten
te Rijssen, Meiiskerke, Bruinisse, Ter Neuzen,
Vlaardingen en sinds enkele weken te Rilland-
Bath.
AFSCHEID J. VERHAGE.
In de Wosnsdaig gehouden opentoare terecht-
zitting der Arrondissemtentsrechtbank te Mid-
d-elburig is de beer J. Verh-age, bureelchef-
titulair ter Griffie d'ier Rechtbank, in v-er-
banid met zijn aanstaand vertxek, door den
president Mr. Jolles in zeer waard-eerende
Ibewoordlngen toegespnaken, onder meaedee-
ling dat hem door H. M. de Koningin is ver-
leend de eere-medaille ,in goud, verbonden aan
de orde van Oranj-e-Nasisau.
Mien herinnext zich nog de overval op den
arts, den -heer De Rid'der te 's-Gravenhage, in
den avond van 10 Aug. 1.1. gepleegd door 2
jongelieden, in zijn woninig aan het Oranje-
pleiin.
Ontder een vcorwendsel zijn zij dien avond
het huis van den dokter hinnengedrongen,
waarna zij hem te lijf zijn g-egaan. Er volgde
een hevige vechtpartij, die pas- eindigde, toen
doikter de Ridder den ibeiden aamvallers zijn
portemjonn-aie, inhoudende een hedrag van on-
gev-eer /43 ter hand had gesteld.
Het gelukte de politie aanvjankelijk ni-et de
daders van dezen hrutalen ov-erVal op het
spoor te komen, doch na een inibraak in een
wijnhandel in de Anna PauLownastraat te Den
Haag -op 27 Augustus werd er nieuw licht op
deze zaak geworpen Verdacht van deze in-
braak zijn toen gearresteerd de 23-jarige kan-
toorbediende J. C. V., de 19-jaxige kapper
L. J. O. en de 23-jarige los-werkman J. J. H. Z.
De heer de Ridder werd met de drie jonge-
li-eden geconfrontee-rd en herkende inderdaad
twee vam- hen, n.l. J. C. V. en J. J. H. Z., als
d-egenen, die hem hebben overvallen. D-e jon-
gelieden belkenden. Samen hadden ze een af-
spraak gemaakt om den overval te plegen.
Verdachte V. had de portemonn-aie uit de ach-
terzak van den dokter gehaald.
ODe officier van justitie noemde beide fei-
ten, maar vooral het eerste zeer ernstig.
Tevoren hebben ize het plan gemaakt om te
stelen en te berooven. Op beesbachtige wijze
heblben ze den dokter mishandeld. Hoe de
j-omgens tot deze daden zijn gekomen, is -een
raadsel. Zij- staan niet on-gunstig bekend.
Spr. vorderd-e wegens d'iefstal met geweld en
diefs-tal met braak tegen beiden een gevan-ge-
nisstraf van vier jaar.
HIJ WILDE HEX PRINSELIJK JACHT
„PIET HEIN" ZIEN
De 20-jarige sergeant J. v. d. K., dienst-
plichtig bij de specialistem compagnie van het
zevende regiment infant-erie te Harderwijk,
heeft op 5 Sept. 1.1. terwijl hij als wacht-
comimiandanit, in de Oranje-Nassaukazeme
dienst deed, die post eigendunkelijk verlaten.
De sergeant had het commando overgegevem
aan een soldaat en was per rijwiel naar de
haven gegaan, om daar het prinselijk jacht
„Pi-et Hein" te kunnen zien en Prins Bern-
hard, die zich op het jacht hevon-d.
De au'diteur-militair eischte tegen hem een
voorwaardelijke gevangenisstraf van v-eertien
dagen, met een proeftijd van drie jaar.
Door den krijgsraad wend de sergeant ver-
oordeeld tot veertien dagen gevangenisstraf
voonwa-ardelijk met drie jaar proeftijd en met
verlaging tot den rang van gewoon soldaat.
Matige tot zwakke Oostelijke tot Zuidelijke
wind. Toenemende bewolking. Aanvankelijk
weinig of geen regen, later toenemende regen-
kans. Aanvankelijk weinig verandering in
temperatuur, later koeler.
VERKLARINGEN VAN KABINETS-
FORMATEUR DE MAN.
Co kabinetsformateur Hendrik -de Man
!ft-eft aan vertegenweor igers van de pers ver-
klaard, dat de omstandigheid, dat zijn bespre-
kingen worden voortgezet bewijst, dat hij tot
dusVerre niet gestuit is op onoverkomen-lijke
hinderpalen.
Zijn indruk is over het algemeen goed.
Er is geen sprake van de tegen-meerderheid
uit te breiden.
LOONSVERHOOGINGEN IN DE
CONFECTIE-INDUSTRIE TE GRONINGEN.
In de gisitermiddag gehouden conferentie
bleken de werkgevers in de confectie-in-dustrie
te Groningen bereid op grond van de duurte-
clausule in de collectieve arbeidsovereenkomst
op de loonen van alle leden van het personeel
een bijslag te geven van 5 ingaande op den
eersten betaaldag.
De vergadering van personeelsleden besloot
gisteravond dezen bijslag te aanvaarden.
DRIEHONDERD JAAR KLINISCH
ONDERWIJS.
LEIDEN. Vanmiddag is in een plechtige
bijeenkomst in de aula van het nieuwe Aca-
demisch Ziekenhuis in het Boerhaave-complex
te Leiden herdacht, dat voor 300 jaar voor het
eerst klinisch onderwijs als on-derdeel van het
academisch onderwijs werd gegeven.
Voor de herd-enking bestond zoowel in bin-
nen- als buitenlan-d groote belangstelling.
Redevoeringen werden uitgesproken. o.a.
door ,den Rector Magnificus Prof. Dr. J. A. J.
Barge, door Minister Slotemaker de Brume en
den president-curator der Leid'sche Universi-
teit Mr. A. van de Sande Bakhuyzen.
MIJNONGEVAL.
RIJSSEJL. Gisteravond is een ontploffing
ontstaan in de schacht Renard van de Anzin-
mijnen te Denain. Men schrijft de oorzaak van
het ongeluk toe aan een ontploffing van stof.
Op het oogenblik van het ongeluk waren een
10-tal arbeiders in den mijgang aan het werk.
2 hunner werden gedood en 5 ernstig gewond.
Men vreest, dat 1 slachtoffer, dat nog onider
de puin begraven is, het leven heeft verloren.
DE STRI.ID IN HET VERRE OOSTTEN.
SJANGHAI. De woordvoerder van de
Japansche vloot heeft verklaard, dat de lucht-
strij'dkrachten der marine gisteren concentra-
ties van Ohineesche troepen en materiaal-
opslagplaatsen hebben gebombardeerd. De
woordvoerder van. het leger heeft van zijn kant
verklaard, dat op bet oogenblik geen enkel
gevecht van belang wordt gevoerd. De Japan
sche troepen bereiden zich voor de Soestsjau
over te steken en Nantsiang aan te vallen. De
woordvoerder voegde hieraan toe, dat de Ohi
neesche troepen nog steeds het dorp Kiang-
Kiau aan den linker over van de rivier bezet
houden.
(SJANGHAI. De Chineesche bladen melden,
dat de Japanners troepen hebben ontscheept
op het eiland Lyoe en aldus rechtstreeks Amoy
bedreigen, waar de autoriteiten actief den
weerstand organiseeren.
SJANGHAI. Bij het aanbreken van den
derden dag na den val van Tsjapei, had zich
geen enkele wijiziging voorgedaan aan het
front van Sjanghai. De tegensbanders hebben
in den loop van den nacht hun stellinigen ver-
sterkt langs de rivier Soestjau.
Dat do veerdienst tusschen Kort-
gene op Noord-Beveland en Wolfaartsdl^_05
een
te hopen.
luid-Bevelan'd ('die bij den bouw eener brug
oveilbodig zou worden) over 1936 een batig
slot gaf van ruim een-en-dertig duizend gu
den, is aU-exminst een (beiwijs dat het xeizend
publieik van deze reisgelegenheid met zooveel
vreugde gebruik maakt; de voorkeur voor
-een brugveilbinding is er nog steeds, want nu
men na half negen 's avonds tot half zeven
's morgens van de normale verbinding ver-
sitoken is, welt men zich in vel-e opzichten
eilandlbewoners".
Zoo blijft dan voor de door het water van
Ooster- en Wiesterschelde van elkaar geschei-
den dedlen van dit gewest het eenige vedbm-
dingsmiddel: de bootdiensten; tenzij men
wat Zeeuwsch-Vlaanderen ibetTeft via den
tunnel van Antwerpen reist en de v-eerdien-
sten- op de Wiesterschelde links laat Uggen.
Dat het verkeer langs deze zijde al meer ver-
wer (mtneemt aan de provinciate s-toomtooot-
De bruggenibouw, die aan Zeeland dan wel
geen directe winst heeft gefbracht, was voor
deze provincie toch niet zonder beteekenis.
Die beteekenis ziet mem ook h'i'erin, dat hij
de aanleiding vormde tot tariefsverlaging op
drie van de vier lijnien van den provincialen
stoomlbootdienst op de Westerschelde waar-
wor het Rijk een bijdrage in de tekorten ver-
1-eent. Toen de financiering van den bouw
der tolvrije bruggen en een verhoogde ben-
zinetoelasting offers van belastingbetaler en
automdbilist vroegen, kwam als vanzelf de
vraag om verlaging van tarieven voor de veer-
diems-ten die -toch met evenveel recht als de
bruggen, die men elders ging houwen als
verlengstukken van de rij'ksrw-egen mag he-
sc-houwen. Waarom zoo werd in Zeeland
gevraagd elders in den lande door den
bouw van tolvrije bruggen de gelegenheid ge-
boden om zon-d-er extra kosten de rivieren te
passeeren, terwij-l men Zeeland waar brug
genibouw bijvoorlbeeld over de Westerschelde
vooralsnog onlbereiklbaar is noodgedwon
gen zooveel kariiger bedeelt, maar desondanks
van d-e bevolking bovendien nog zoo hooge
bedragen voor den overtocht dezer rivieren
bliif't vorderen? Hier geen tolvrije bruggen
voorloopig; maar dan is er toch reden om de
ZONDAG 31 OCTOBER 1937.
Ned. Hervormde Kerk.
TER NiElUZEN. 9.30 u., Dr. L. J. Cazemier,
herdenking Herwrming, medew. van het
kerkkoor; 2 u., Dr. L. J. Cazemier.
SLU1SKIL. 9.30 u., de heer F. H. J. Bik, her
denking Herwrming, medew. van. het
kerkkoor2 u., de heer K. P. van der
Graaf.
HOEK. 9 u. en 2 u., Ds. E. Raams.
AXEL. 9 u. en 2 u., Ds. Van Oeveren.
ZAAMSLAG. 9 u. em 2 u., Ds. G. W. Kore-
vaar.
KLOOSTERZAND-E. ©.30 u., Ds. A. Dronkers.
Herdenking Kerkhervoroning.
SAS VAN GENT. 9.30 u., Ds. Akersloot van
Houten Roos. s
PHILIPPINE. 2.15 u., Ds. Akersloot van Hou
ten Roos.
Gerefomieerde Kerk.
TER NEUZEN. 9.30 u. en 2 u., Ds. G. W. van
Houte.
HOEK. 9.30 u. en 2 u., Ds. Vink
AXEL. 9 u. en 2 u., Ds. Post.
ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Kok.
Gereformeerde Gomeente.
TER NEUZEN. 9 u., )2 u. en 5.30 u., leeSdienst.
AXEL. 9 u. en 2 u., leesddenst.
Chr. Gereformeerde Gemeente.
ZAAMSLAG. 9 u. en 2 u., Ds. Tolsma.
Nederduitsch Gereformeerde Gemeente.
TER NEUZEN. 9 u., 2 u. en ,5.30 u., leesdienst.
Lokaal „Eben-Haezer".
Dekkerstraat Ter Neuzen.
de heer F. H. J. Bik, van Sluiskil.
6 u.,
Evangelisatiegebouw Othene.
6 u., Ds. Post, van Axel.
Roomsch-Katholieke Kerk.
TER NEUZEN. 7 u., 8.30 u. en 10 u.
Diensten; 2.30 U., Lof.
H.H.
RIETMATTENFABRIEK UITGEBRAND.
Door onbekende oorzaak is vanmorgen uit-
gebrand de Rietmattenfabriek van den heer
H. Boers te Gouderak. Toen het personeel,
naar schatting 12 man, vanmorgen het werk
wilde aanvangen, ontdekten zij den brand. 3
loodsen, waarin het bedrijf wordt uitgeoefend,
evenals de voorraad rietmatten verbrandden.
De schade wordt 'geschat op 25.000.
-De eigenaar was slechts laag tegen brand,
en niet tegen be'drijfsschade verzekerd.
De plaatsen Bergen op Zoom, Leiden en
Hoom zullen binnenkort klokkenspelen krijgen,
die zullen worden geplaatst in verschillende
torens daar ter stede.
HERDENKING 100STE GEBOORTEDAG
DR. A. KUYPER.
AMSTERDAM. Vanmorgen had in het Con-
certgebouw te Amsterdam een samenkomst
plaats ter herdenking van het feit, dat op 29
October 1837 Dr. Abraham Kuyper te Maas-
sluis werd geboren.
De bijeenkomst stond onder leiding van den
Minister-President Dr. H. Colijn. Aanwezig
waren o.a. het volledige huldigings-comite,
voorts familieleden van Dr. Kuyper, de
Ministers Goseling, De Wilde, Patijn, Slote
maker de Bruine, Van Buuren en Welter.
Dr. H. Colijn heeft een groote rede uitge
sproken, waarin hij het onderwerp „Dr. Kuy
per als nationale fiiguur" behandelde.
In deze herdenkingssamenskomst wil hij
juist den nadruk er op leggen, dat het levens-
werk van Dr. A. Kuyper voor ons nationale
leven van zeer bijzondere waarde is geweest,
en hij daarom een nationale figuur van be
teekenis was.
De herleving van den Calvinistischen volks-
geest is in zeer bijzondere mate vrucht van den
arbeid van Dr. Kuyper, en deze arbeid heeft
grooten invloed gehad voor zijn beteekenis als
nationale figuur.
De weg naar het tot gelding prengen van
de hernieuwde levenskracht van het nationaal
Calvinisme ten bate van het vaderland leidt
niet via de versnipperende nesterij die aan een
politieken rommelwimkel is ontleen-d, maar
langs het op ernstige wijze dienen van het
vaderland in zijn grootste, hoogste en diepste
nationale belang.
Z66 heeft Kuyper het ook altijd gezien.
Spreker wijst er op, hoe h-et tekort aan bur-
gerlijke vrijheid van ons volk in den loop der
jaren mede door de actie van Kuyper is op-
geheven.
Kuyper, partijman zeker, maar daarv66r
krachtig werker voor het volkswelzijn.
Z66 eeren wij Dr. Kuyper bij de herdenking
van zijn lOOsten geboortedag.
Te ruim 13 uur werd de vergadering onder-
broken tot des mamiddags 2 uur.
Daarna voerde het woord Prof. Dr. J. Rid-
derbos, die tot onderwerp heeft gekozen ,,Dr.
Kuyper en de wetenschap".
Voorts werd nog het woord gevoerd door
Prof. Mr. A. Anemia, over ,,Dr. Kuyper en het
staatkundig leven", door Prof. Mr. V. H. Rut
gers, over ,,Dr. Kuyper en het onderwijs"', door
den heer C. Smeenk over het onderwerp ,,Dr.
f Kuyper en het sociale leven" en tenslotte door
Prof. Dr. K. Dijk, die besloot met het on-der-
1 werp ,,Dr. Kuyper en de jeugd".
TOKIO. De zegsiman van het Ministerie
van Buitenlandsche Zaken heeft verklaard, dat
op de verdrijving der Chineesche troepen uit
het gebied van Sjanghai wellicht de neutrali-
satie van deze streek zal volgen, terwijl, in-
dien China directe voorstellen tot vredesonder-
handelingen doet, de Japansche regeering niet
zal aarzelen besprekinigen aan te gaan om de
vijandelijkheden te doen beeindigem.
MEVR. TSJIANG-KAI-SJEK HEEFT
RIB GEBROKEN.
SJiANGHAI. Bij een auto-ongeval heeft
mevr. Tsjiang-Kai-Sjek een rib gebroken. Ze
is terstond naar Sjanghai vervoerd, waar zij
thans wordt verpleegd. Het ongeval ontstond
ten gevolge van het springen van een hand.
Voor Ter Neuzen: 28 Oct. Noorsch s.s.
LEDAAL, 1886, hout, Archangel.
Voor Sluiskil: 27 Oct. Duitsch s.s. KRETA,
1354, pyriet, Huelva.
28 Oct. Belg. s.s. PORTUGAL, 2508, ledig,
Antwerpen.
Van Sluiskil27 Oct. Eng. s.s. NEW
DAMBTON, 1541, ledig, Tyne.
28 Oct. Duitsch s.s. KRETA, 1364, ledig,
Hamburg.
Voor Riemen: 28 Oct. Duitsch s.s. APOLLO.
1311, ledig, R'dam; Fransch s.s. PALLAS,
3055, benzine, Constan-za.
Voor Gent: 27 Oct. Duitsch s.s. MAIN, 539,
stukg Antwerpen; Eng. s.s. YIM, 393, kolen,
Goole; Noorsch s.s. RIM AC, 460, led., Rouaan;
Noorsch s.s, SKARV, 472, ijzerslakken, Im-
mingham; Duitsch s.s. MARIANE, 435, ledig,
Londen; Noorsch s.s. BOMMA, 461, keien,
Fredrikstad; Eng. s.s. BLACKTOFT, 654,
ijzerslakken, Immingham; Eng. s.s. GWENT-
HILL, 456, ledig, Antwerpen; Zweedsch s.s.
F^UDOLF, 542, hout, Raa; Riuss. s.s. SMOL-
NY, 1465, stukg., Antwerpen.
28 Oct. Zweedsch s.s. LYDIA, 666, ledig,
Grimsby; Duitsch s.s. ELBE, 641, stukg.,
Danzig; Noorsch s.s. GEHA, 430,papierpap,
Enge' Deensch s.s. MAIN, 719, hout, Trang-
sund- Eng. s.s. DONA ISABEL, 290, ijzer,
Immingham; Eng. s.s. CRICHTOUN, 506,
stukg., Antwerpen-; Eng. s.s. VANELLUS, 915,
stukg., Antwerpen.
Van Gent: 27 Oct. Belg. s.s. QUENAST,
304, ledig, Burght; Belg. s.s. CHARLES, 334,
stukg Goole; Duitsch s.s. POMMEREN, 1269,
ledig R'dam; Eng. s.s. LAVEROCK, 564, ijzer,
Londen; Eng. s.s. RUDMORE, 574, ijzer, Lon
den- Nederl. m.s. RAKET, 236, ledig, Antwer
pen'- Eng s.s. ORIOLE, 217, stukg.. Londen;
Zweedsch s.s. GUNLOG, 918, ijzer, Stockholm;
Zweedsch s.s. ETHEL, 1110, ledig, West-
Hartlepool.
28 Oct Eng. s.s. GRANGETOFT, 495, ijzer,
Boness; Ned. m.s. GEES, 119, cement, Shore-
ham; Noorsch s.s. LISTO, 1158, ijzer, Cardiff,
Eng' s.s. KEILOE, 1695, ledig, New-Castle;
Duitsch s.s. LOTTE, 968, ledig, Blyth; Nederl.
m.s. EMMANUEL, 105, ledig, R'dam; Noorsch
s.s. GUNDiINE, 3575, ledig, St. Kitts; Eng. s.s.
YIM 393, ledig, Antwerpen; Zweedsch s.s.
OERANIA, 1310, cokes, Stockholm; Noorsch
s.s. RIMAC, 460, ledig, MiddelsbroughDuitsch
s.s. MAIN, 539, stukg., Stettin; Eng. s.s. YEW-
TREE, 419, ijzer, Port Talbot.