Een avondjiirk of
een lading steeo
Laatste Berichten
Ernstig vliegongeluk
bij Soerabaja.
den zuinigen Ford V-8
60 pk Bestelwagen
de Ford V-8 85 pk Truck
V-8 85 rem pk
voor maximum prestaties
V-8 60 rem pk
voor extra zuinigheid
J.V. NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK - AMSTERDAM
WEER VER W ACHTIN G.
INGEZONDEN STUKKEN.
DE PONTON ALS TOEGANGSWEG NAAR
DE PROV. BOOT TE TER NEUZEN.
EEN PASSAGIER VAN DE
PROV. BOOT.
SCHEEPVAARTBEWEGING.
Een ongewone tegenstelling, maar toch
zijn beide normale vervoersobjecten.
De avondjurk weegt nog geen pond
en moet door de stoomerij nog dien-
zelfden dag thuisbezorgd worden.
Een zware bestelauto zou de winst op
bet stoomen opslokken, maar dank zij
zijn de vervoerskosten zoo laag, dat
de wasscherij haar clienten die snelle
tervice kan bieden.
Voor Het vervoer van steenslag is
natuurlijk een krachtige truck noodig
met een zeer sterken motor. Hier-
voor is
de aangewezen vrachtwagen, wantdeze
heeft een zeer groot draagvermogen
zonder overtollig dood gewicht, en le-
vert topprestaties zonder hooge kosten.
Twee voorbeelden, die aantoonep,
waarom Ford keuze biedt tusschen
twee V-8 motoren
en groote zuinigheid I
en goede prestaties!
Met deze twee motoren en een grogtp
variatie in truck- en bestelwagenmodgl-
ten brengt Ford een volkomen aan»
passing aan de eischen van elk be*
drijf en bovendien
NOG GROOTER ZUINIGHEID!
VII
OFFICIAL, FORD DEALER: L. D. BOONE TER NETJZEN
VELDSLAG MET GOUDERTS ALS WAPEN.
In de afgeloopen week is liet naar uit
Johannesburg aan „De Telegraaf" wordt ge-
meld, tusschen de mijnwerkers van de West
Rand Consolidated Mines te Krugersdorp, on-
geveer 30 K.M. van Johannesburg tot emstige
vechtpartijen gekomen, welke gedeeltelijk
Iboven- en voor een ander deel benedengronds
geleverd werden.
Aanleiding tot deze ongeregeldheden was
een doodgewone vechtpartij tusschen een Pon-
do en een Basuto. Luide aangemoedigd door
hun stamgenooten sloegen de twee vechters-
bazen op elkaar los.
Dit werkte echter zoo aanstekelijk op de
omstanders, dat het niet lang duurde of de
geheele mijnwerkerskolonie was in een slag-
veld herschapen. Met steenen, stokken, hou-
weelen en messen gingen de zwarten elkaar te
lijf. Het was alsof de kalender honderd jaar
terug was gegaan. Twee duizend inboorlingen,
in wier oogen de moordlust te lezen stond,
vochten onder het uitstooten van hun oorlogs-
kreten, als razenden.
De politie, die spoedig ter plaats was, stond
machteloos en requireerde dan ook onmiddel-
lijk assistentie uit Johannesburg. Na eenige
uren verschenen tal van politie-auto's met
honderden politiemannen en detectives op het
tooneel van den strijd.
Ten einde zooveel mogelijk bloedvergieten te
voorkomen en toch zoo spoedig mogelijk een
einde aan de onlusten te maken besloot men
van traangasbommen gebruik te maken. Links
en rechts wierpen de politiemannen deze pro-
jectielen onder de vechtende en schreeuwende
zwarte massa en het duurde niet lang of de
zwarten stoven naar alle richtingen uiteen.
Den volgenden dag, Dinsdag, gingen de
zwarten als gewoonlijk aan het werk. Maar
nauwelijks waren zijn een uur onder den grond
of het lieve leven begon opnieuw. De wapens
waarmede de vechtenden elkaar thans te lijf
gingen bestonden uit spaden en houweelen, ter
wijl zij, die niet over dergelijke werktuigen
foeschikten elkaar met groote stukken goud-
erts om de ooren smeten.
Onmiddelijk daalde een sterke politiemacht
in de mijn af en nadat zij 21 ordeverstoorders
gearresteerd had, keerde de rust terug. De
politie was er echter niet zonder kleerscheuren
afgekomen. Een der detectives werd ernstig
aan zijn enkel verwond door een zwaar stuk
gouderts, terwijl verscheiden andere politie
mannen er met minder ernstige kwetsuren af-
ikwamen.
ZIJ VROEG WEDERZIJDSCH
VERTROUWEN.
E)en oude vrouw, slachtoffer van een ver-
keersongeval, die zich in het ziekenhuis te
Blackpool bevond, bleek er wel een zeer eigen-
aardige manier op na te houden om haar geld
te bewaren. Zij verzette zich met hand en
tand in den meest letterlijken zin van het
woord, tegen een ontkleeding door de zusters,
en toen dit niet het minste resultaat had
gehad, kwamen er van onder haar kleeren
voor duizenden guldens aan bankbiljetten te
voorschijn. Zij had het geld tot proppen ver-
frommeld en in zakken gepakt rond het middel
gebonden.
Er gingen eenige uren mee heen om alles
uit te zoeken en het geld te tellen en toen
bleek het fortuin, dat de vrouw op deze
vreemde wijze met zich droeg, meer dan
40.000 gulden te bedragen.
Toen men haar vroeg een verklaring te
onderteekenen, waarbij zij op zich nam voor
de behandeling in het ziekenhuis te zullen
betalen, antwoordde de vrouw: „Oh lieve
ideugd nee, ik onderteeken niets. Ik moet
jullie wel vertrouwen met mijn geld en jullie
zult mij dus wat het betalen betreft, ook moe-
ten vertrouwen".
Op de vraag of zij wist, hoeveel geld zij wel
bezat, schudde zrj eerst het hoofd, doch later
bedacht zij zich en antwoordde: .Natuurlijk
weet ik het, tot den laatsten cent".
Overigens zijn de autoriteiten er niet achter
kunnen komen, hoe zij haar fortuin bijeen
heeft gegaard.
OIRCUSBLOED.
Het circusbloed verloochent zich niet. Dat is
dezer dagen, meldt de Telegr., in de Hon-
gaarsche hoofdstad op merkwaardige wijze
gebleken. Zigeuners hadden kans gezien uit
een rondtrekkend circus een paard te ont-
vreemden. Het dier werd aan een marskra-
jner verkocht, die het, geen kwaad vermoe-
idend, voor izijn wagen spande en naar Boeda-
pest reed. Men denke zich 's mans verba'zing
in, toen zijn beest bij 'het voorbijtrekken van
een militaire kapel eensklaps vreemde kuren
ging vertoonen. Nauwelijks hald het de eerste
klanken van de muzie'k opgevangen, of het
paard verhief zich op zijn achterste pooten en
begon, keurig op de maat, een dansje te
maken.
Het dier trok dra de aandacht der Voorbij-
gangers. Zij hadden plezier in het vroolijke
paard. Ook een politieagent had plezier in het
dier, tot eensklaps de Sherlock Holmes in hem
ontwaakte. Hij combineerde en deduceerde.
Een huis-, tuin- en keukenpaard krijgt gewoon
lijk geen dansles, zoo peinsde hij. Dit paard
moest derhalve een bijzonlder paard zijn. Een
zeer bijzonder paard althans voor een maris-
kramer. Hm, zei de agent, en stapte op den
eigenaar toe. Van wien hebt u dat paard ge-
kocht?, informeerde hij streng. Van Zigeu
ners, antwoordde de marskramer. Hm, zei de
agent weer en toog naar het bureau, waar hij
van zijn zonderling wedervaren vertelde. Het
bureau was ge'interesseerd.
De rest van het verhaal kan thans in een
paar woorden worden samengevat: de zigeu-
jners werden opgespoord. De zigeuners wer
den ondervraagd. De zigeuners bekenden. Slot-
acte: gelu'kkig wederzien tusschen een circus-
directeur en een circuspaard, dat een goed
circuspaard was.
HET AVONTUUR VAN DE TJISONDARI.
Het Bat. Nwsbl. schrijft:
De Tjisondari van de J.C.J.L., die Dinsdag-
morgen 28 Sept. Tandjong-Priok binnenliep,
is het eerste daar aangekomen Nederlandsche
schip, dat de geneugten heeft ondervonden
van de intensieve Japansche blokkade der
Chineesche kust.
De Tjisondari nam, op veiligen afstand van
Sjanghai liggende, 500 refugees aan boord en
mat deze menschenlading werd redhtstreeks
naar Hongkong 'gekoerst.
Menig angstig kwartier werd onderweg
meegemaakt. Herhaaldelijk werd de Tjison
dari in het nacihtelijk duister door de zoek-
hdhten van Japansche kruisers en destroyers
„in het zonnetje gezet". Ein men kan zich de
spanning aan boord van het J.C.J.L.-schip in-
denken in die oogenblikken! Zou de Japanner
de reusachtdge letters op dek en luiken, die het
woord Holland" vormen, wel zien? Het rood-
wit-en-blauw geschilderde huidvlak wel kun
nen onderscheiden Zou hij het wel gelooven?
Zou niet per ongeluk...?
We Waren blij, aldus een passagier, als
het weer dag was, er geen zoeklichten meer
op ons gericht werden. Hiet daglicht gaf tel-
kens weer meer vertrouwen.
Toch zijn er overdag ook momenten van
angst geweest en die angst was niet gering
ook.
Dat was toen bommenwerpers boven het
schip cirkelden, 266 laag vliegend, dat men op
de dekken van de Tjisondari de bommen en
luchttorpedo's als drudventrossen in de bom-
menrekken hangend, met het bloote oog kon
waarnemen
De rood-Wit-en-blauw banen op de voor- en
achiterluiken bleken echter door de vliegers
wel te zijn waargenomen, althans zij behiel-
den hun doodelijke lading voor een andere
pnooi.
De Tjisondari kwam voorts menig Japansch
troepentransport tegen. Zoo'n transport be-
s'tond gewoonlijk uit een negen tot tien koop-
vaardijschepen, van welke huid en schoor-
steenen gitzwart geverfd Waren, en efen wit
hospitaalschip. Elk der zWarte schepen had
een kanon voorin. Ze droegen voorts geen
naam, maar een nummer en het laagste num-
mer dat men lezen kon van de Tjisondari was
ver boven de 250... zoodat mien ongeveer een
idee kan krijgen van het aantal koopvaardij-
schepen dat door de Japansche regeering 'ge-
requireerd is. Met het bloote oog was voorts
te zien, hoe alle dekken volgepropt waren met
soldaten, die letterlijk als haringen op elkaar
gegooid waren. Veel ruimte werd ingenomen
door vrachtauto's en andere motorwagens.
Zoo worden door de Japanners gansche ge-
motoriseerde divisies overgezet bij iSjanghai
en Zuidelijker, ze-lfs tot bij de Bias-Bay.
De transportschepen varen in convooi: zij
worden voorafgegaan en van achteren be-
schermd door destroyers, terwijl bijbehoo-
rende vliegtuigen uit de lucht den omtrek, tot
mijlenver, afzoeken naar eventueel naderend
gevaar.
De formatie van zoo'n vloot troepenschepen
is meestal z66, dat het witgeschilderd en
kwistig met reusachtige roode kruisen bedekt
hospitaalschip dusdanig meevaart, dat het
praktisch onmogelijk zou zijn de soldaten en
oorlogsmateriaal vehvoerende schepen te be-
schieten of te bombardeeren, van het water-
oppervlak af, dan wel uit de lucht, zonder de
grootste kans te nemen het hospitaalschip"
be raken!
SCHILDERIJEN TERUGGEVONDEN.
In de kerk te Dinant heeft de onlangs be-
noemde deken onder stof en spinnewebben een
aantal schilderijen ontdekt, waarvan enkele uit
de 15e eeuw zijn. Vermoedelijk hebben ze drie
kwart eeuw op den zolder gestaan.
Bij de schilderijen zijn een Opstanding van
Jacobus Stillman uit 1698, werken met mono-
grammen gesigneerd en een ,,H. Dominicus
ontvangt van de H. Maagd een rozenkrans"
uit 1754. Twee schilderijen bevatten aan de
achterzijde een koperen plaat met den naam
van den schilder: A. J. Wiertz (18061865)
en een opdracht aan zijn vader en moeder.
FRANSOHEN WILLEN NIET MEER IN
HOUTEN WAGENS REIZEN.
Het gebrui'k van houten wagons op de
Fransche spoorwegen heeft in den laatsten
tifd verschillende malen tot incidenten op de
stations aanleiding gegeven, wijl het reizende
publiek deze wagons als ongeschikt en gevaar-
lijk beschouwt. Men kan dezen reizigers geen
engelijk geven, want het laatste spoorweg-
pngeluk in Frankryk in de nabijheid van An-
goulbme eischte andermaal zeven dooden en
meer dan Vijftig gewonden, die zich alien in
een houten wagon, welke 'door een metalen
wagen letterlijk versplinterd werd, bevonden.
Geen Wonder dus, dat in de openbaarheid op
een spoedig ingrijpen wordt aangedrongen.
Anderzijds zijn echter de Fransche spoor-
wegmaatschappijen op het oogenbli'k niet in
staat, aan de gestelde eischen te voldoen. Om
alle snel- en D-treinen uitsluitend uit metalen
wagons samen te stellen, zouden er ongeVeer
12.000 van dergelijke wagons noodig zijn. Op
het oogenblik bedraaigt het aantal geheel me
talen wagons echter eerst 3500.
Van einde 1935 tot einde 1936 is het aantal
houten Wagons in Frankrijk met iets meer
dan 1000 stuks gedaald, namelijk van 22.918
tot 21.855. Het oorspronkelijke bouwprogram-
ma voor 1937 Voorzag in 281 metalen wagons,
maar de uitvoering daarvan zou volgens een
beslissing van den minister van financien
geheel komen te vervallen. Het spoorweg-
ongeluk bij Villeneuve-Saint Georges had
daarop tengevolge, dat dit bescheiden pro-
gramma 'toch nog uitgevoerd werd. Bovendien
■zal er nog voor het einde Van dit jaar op
dracht worden gegeven tot den bouw van 400
metalen wagons. Daar iedere geheel metalen
wagon ongeveer 800.000 francs kost, be-
teekent deze materiaalvemieuwing voor de
maatschappijen een uitgave van ongeveer 320
millioen francs. Met het oog op de trooste-
loo'ze financieele situatie der spoorwegmaat-
schappijen en het geldgebrek van den staat,
is het niet mogelijk een grooter aantal meta
len wagons te laten bouwen.
HONDERDDUIZENDSTE MHJMETERS IN
DE FORD-GLASFABRIEKEN.
Men schrijft:
Met de nieuwe ,,Profilometer", een voor de
Ford-fabrieken ontworpen meetwerktuig, is
het thans mogelijk materiaal-afwijkingen na
te meten tot op 2%-hpnderdduizendste deel
van een millimeter nauwkeuri'g.
Dit Instrument, dat in zijn genre eenig is,
maakt het Ford mogelijk om zijn precisie-
fabricage door te voeren tot op dergelijke
fracties van een millimeter.
De ongeevenaarde nauwkeurigheid van dit
meetwerktuig, dat zoodanig kleine bestand-
deelen kan meten, dat er 3000 Van noodig zou
den zjjn om de afmeting te vormen van een
hioofdhaar, heeft onder de mannen der weten-
schap groot opzien gebaard.
Nu wordt de profilometer nog uitsluitend
gebruikt om de gladheid van het veiligheids-
glas te meten, dat in Ford V-8 wagens en
trucks wordt gemonteerd, doch ingenieurs der
Ford-fabrieken zijn van meening, dat de haast
ongelooflijke nauwkeurigheid van dit instru
ment ook toegepast kan worden bij andere
fabricage-processen.
„Nauwkeurigheidsgrenzen van 21/2-bonderd-
duizendste millimeter zijn sedert lang geen
nieuWtje in de Ford Organisatie", tzeggen de
technici, die met de toepassing van het nieuwe
instrument belast zijn, „doch deze metingen
moesten dan worden verricht onder nauwkeu-
rig gecontroleerde omstandigheden".
De Profilometer is het eerste werktuig, dat
de technici in staat stelt deze nauwkeurige
metingen op elke willekeurigc plaats in de
fabriek te verrichten. Daarom zijn de toepas-
s'ingsmogelijkheden van dit apparaat, zoowel
voor de wetenschap als voor de Industrie, van
enorm groot belang.
De werking van het instrument is in wezen
gebaseerd op enkele principes der radio en
het ziet er Vrij eenvoudig uit. Het bestaat
uit een kleine metalen doos, door middel van
een 5-voudigen electrischen kabel verbonden
met een versterker. Op de metalen doos be-
vindt zich een wijzerplaat, en op den bodem
een naald met diamanten punt.
Als het instrument over het te meten op-
pervlak wordt voortbewogen, volgt de naald
de onzichtbare oneffenheden. Dit veroor-
zaakt fluctuaties in den electrischen stroom,
welke versterkt worden doorgegeven naar de
wijzerplaat, die men kan aflezen in millioen-
sten van inches.
Men kan dit meet'instrument zeer gemakke-
lijk bedienen; als men de naald -goed in het
oog houdt, kan met het betreffende voorwerp
controleeren op gladheid van oppervlakte en
kunnen eveneens kleine deuken of putten wor
den gelocaliseerd. Oneffenheden in ruiten,
die na het schuren en polijsten aan het licht
komen, wijzen op de mogelijkheid van min
der goede menging der materialen of op het
gebruik van een verkeerde zandsoort.
De Profilometer, die tijdens het pnoductie-
proces regelmatig gebruikt wordt, stelt ech
ter de technici in staat dit euvel direct te
constateeren en dus te voorkomen, dat deze
microscopische oneffenheden de maximum
toelaat'bare grens zouden overschrijden.
Op deze wijze Wordt mislukking voorkomen,
terwijl een zeer hoo-ge graad van nauwkeurig
heid en uniformiteit voor -het afgewerkte pro
duct wordt bereikt.
De Profilometer beteekent tevens een
groote schrede voorwaarts op den langen weg
naar volmaaktheid in de fabricage van vei-
ligheidsglas, daar men thans, inplaats van op
,,gis- of tastwerk" te moeten vertrouwen, zich
bij de veiligheidsglas-vervaardiging kan laten
leiden dopr een technisch en wetenschappelijk
zuiVer meetinstrument.
Zwakke tot matige in het Noorden later
wellicht toenemende wind uit Westelijke rich-
ting. Zwaar bewolkt tot betrokken, toene
mende regenkans, weinig verandering van
temperatuur.
BATAVIA. Gisteravond is de T 16 of de
T 13, waarschijnlijk 'n bommenwerper, tijdens
een nachtvlucht van Soerabaja naar Batavia
verongelukt. Er zouden 8 dooden te betreu-
ren zijn. Bijzonderheden zijn nog niet bekend.
De plaats van het ongeluk is het visschers-
dorp Brondong, waar vroeger het ongeluk met
het stoomschip Van der Wijck heeft plaats-
gegrepen.
BATAVIA. Gisteravond te half 10 uur
maakten de T 16 en de T 13, twee marine-
vliegtuigen, die een tocht hadden gemaakt
van Priok naar Soerabaja een noodlanding bij
Tandjong Awarawar aan de Noordkust van
Java.
Aangezien het onmogelijk was ten gevolge
van slecht zicht, het Westgat van Soerabaja
binnen te' loopen. De T 13 welke zich in de
nabijheid van de T 16 bevond, is door onbe-
kende oorzaak loodrecht neergestort. Het
moet als zeker worden aangenomen, dat alle
inzittenden zijn gedood. Het toestel is nog
drijvende. De cabine is verbogen. Een binnen-
boord onderzoek onder water is nog niet mo
gelijk geweest. Visschersprauwen die in de
nabijheid waren, verleenden assistentie. 6
vliegtuigen zoeken de omgeving af naar dren-
kelingen. Een lichter en het gouvernements-
vaartuig Pollux" zijn op weg naar de plaats
van de ramp.
De inzittenden van de T 13 waren: kapt.-
luit. ter zee H. G. de Bruijne, H. Uurbanus,
officier van de marinestoomvaartdienst, M.
Vethake, le officier-vlieger, P. Spronk, ser-
geant-vlieger, F. H. Plevier, korp. telegrafist,
P. J. S. de Groot en G. J. Zuijderhoudt, mili
taire matrozen beide in opleiding voor zee-
verkenners, en de korp.-vliegtuigmaker G. J.
Rutte en A. A. Goedhart.
's-GRAVENHAGE. Het marine-vliegtuig,
genummerd T. 13, dat gisteravond om half 10,
nabij Soerabaja door onbekende oorzaak is
neergestort, met gevolg, dat de 9 inzittenden
om het leven kwamen, was een Fokker-type
T. 4, een drijvend toestel, dat als bommen
werper dienst deed.
Het Departement van Defensie heeft 24
vliegtuigen van het type T. 4 bij Fokker be-
steld ter versterking van de marine lucht-
macht in Ned.-Indie. Het toestel behoorde tot
de modernste en snelste toestellen. De be
richten over deze toestellen waren zeer
gunstig.
Omtrent het ongeluk vemeemt Aneta
nader:
Bij het met kracht aangevangen bergings-
werk is het wrak van het verongelukte
marinevliegtuig T .13 langszij van de ,,Rigel"
gebracht. Het wrak is nog ten deele onder
water, doch de positie was van' dien aard,
dat verscheidene slachtoffers geborgen kon-
den worden, o.a. de pfficier van de marine-
stoomvaart Uurbanus, de sergeant-vlieger
Stronk, de korperaal Plevier en een der
overige leden der bemanning, wiens naam nog
niet bekend ds.
'Via Brondong worden de lijken per ambu
lance overgebracht toaar de centrale militaire
ziekeninrichting te Soerabaja.
De pogingen tot Iberging worden voortgezet.
De begrafenis van de slachtoffers zal op een
nader te bepalen tijdstip plaats vinden, doch
in ieder geval niet v66r Vrijdag a.s.
De T 16 heeft het verongelukte vliegtuig
niet te hulp kunnen komen, daar het bij een
noodlanding aan den grond was geraakt. Een
commissie tot onderzoek Zal spoedig worden
ingesteld.
DE ONSCHENDBAARHEID VAN BELGIE
OOK DOOR DUITSOHLAND
GEWAARBORGD.
BERT J.TN. Hedenmiddag zijn op het Minis-
terie van Buitenlandsche zaken nota's gewis-
seld tusschen den Minister van Buitenlandsche
zaken Von Neurath en den gezant van Belgie.
Freiherr Von Neurath heeft aan laatstgenoem-
de een nota overhandigd, waarin de Duitsche
regeering in navolging van Frankrijk en Enge-
land, en op grond der verklaring van de Bel-
gische regeering dat zij voornemens is onder
alle omstandigheden haar grondgebied tegen
aanvallen van vreemde mogendheden te ver-
dedigen en zich ook zal verzetten wanneer
vreemde mogendheden haar gebied voor door-
tocht zouden willen gebruiken, verklaart, dat
het behoud van een zelfstandig Belgie in het
algemeen belang is der staten van West
Europa, en dat ook van de zijde der Duitsche
regeering die zelfstandigheid zal worden ge-
eerbiedigd en onder geen omstandigheid ge-
schonden en zoo noodig tegen een invaller hulp
1 zal worden verleend.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.)
Het volgende wilt u wel opnemen, mijnheer
de redacteur, en daarom bereids dank.
Jaren aaneen hing er een bordje aan de
leuning van den ponton,.waarop stond: Alleen
toegankelijk voor reizigers. Er werd echter
door niemand op den duur de hand aan ge-
houdeh. Het bordje werd door weer en wind
onleesbaar en bleef zoo hangen. Daarna is er
een tijd lang geen bordje hieromtrent aan-
wezig geweest. Totdat onlangs op eens er
weer zoo'n bordje prijkte. Het publiek was
hier onwetende van. Waren er nu twee flinke
borden aangebracht, aan elke zijde van den
ponton een, dan zou het duidelijk en opvallend
geweest zijn. Doch een klein bordje werd op-
gehangen, en dan juist aan de linkerzijde, dat
is aan de havenkant, aan de rechterzijde is
niets en dit is toch meer de stadszijde. Gevolg
onaangenaamheden met de aldaar dienst-
doende rijks-politie. Deze verbiedt het weg-
brengen of afhalen van passagiers op den
ponton.
Dit is dus een strenge maatregel geworden.
En omdat er nog zeer vele menschen zijn, die
van goede wille zijn, doch in dat eene kleine
bordje geen erg hebben, bovendien is het nog
bevestigd op het hoogste punt van de ponton-
leuning, is misschien deze mededeeling in uw
blad van belang voor het publiek. Wie weet of
we hier in de naaste toekomst nog ponton-
kaartjes kunnen koopen, hetzij ten kantore
van den agent of door middel van een auto-
maat, zooals bij de Ned. iSpoorwegen perron-
kSartjes te krijgen zijn.
iNieuwe tijden nieuwe maatregelen.
Van Ter Neuoen11 Oct. Eng. s.s. THE
VICEROY, 405, ledig, Rotterdam.
Van Riemen: 12 Oct. Eng. s.s. RIO AZUL,
2513, ledig, Moermansk.
Voor Gent: 11 Oct. Eng. s.s. BRIGHT-
SIDE, 189, pekkolen, Goole.
12 Oct. Finsch s.s. CHATERHAGUE, 1248,
ledig, Garston; Noorsch s.s. THEMIS, 386,
steen, Fredrikstad; Eng. s.s. RUDMORE, 573,
slakken, Immingham; Eng. s.s. THE
MARCHIONESS, 356, pekkolen, Workington;
Eng. s.s. DENIS ROSE, 946, ledig, Rouaan.
Van Gent: 11 Oct. Eng. s.s. WHITETOFT,
442, ledig, Goole; Russ. s.s. IRTISH, 1259,
stukg., Hamburg.
12 Oct. Eng. s.s. JIM, 393, ledig, Goole;
Eng. s.s. DONA FLORA, 290, ijzer, Londen;
Eng. s.s. QUICKSTEP, 1642, ledig, Tyne; Ned.
s.s. ZEEMEEUW, 58, kolen, A'dam; Eng. s.s.
OTTERHOUND, 409, ledig, Londen; Noorsch
s.s. CARRIER, 1664, ijzer, Newport; Noorsch
s.s. BOKN, 393, ledig, Rouaan; Noorsch s.s.
SKARF, 472, ijzer, Boness.