Een avondjiirk of een lading steeo Laatste Berichten Ernstig vliegongeluk bij Soerabaja. den zuinigen Ford V-8 60 pk Bestelwagen de Ford V-8 85 pk Truck V-8 85 rem pk voor maximum prestaties V-8 60 rem pk voor extra zuinigheid J.V. NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK - AMSTERDAM WEER VER W ACHTIN G. INGEZONDEN STUKKEN. DE PONTON ALS TOEGANGSWEG NAAR DE PROV. BOOT TE TER NEUZEN. EEN PASSAGIER VAN DE PROV. BOOT. SCHEEPVAARTBEWEGING. Een ongewone tegenstelling, maar toch zijn beide normale vervoersobjecten. De avondjurk weegt nog geen pond en moet door de stoomerij nog dien- zelfden dag thuisbezorgd worden. Een zware bestelauto zou de winst op bet stoomen opslokken, maar dank zij zijn de vervoerskosten zoo laag, dat de wasscherij haar clienten die snelle tervice kan bieden. Voor Het vervoer van steenslag is natuurlijk een krachtige truck noodig met een zeer sterken motor. Hier- voor is de aangewezen vrachtwagen, wantdeze heeft een zeer groot draagvermogen zonder overtollig dood gewicht, en le- vert topprestaties zonder hooge kosten. Twee voorbeelden, die aantoonep, waarom Ford keuze biedt tusschen twee V-8 motoren en groote zuinigheid I en goede prestaties! Met deze twee motoren en een grogtp variatie in truck- en bestelwagenmodgl- ten brengt Ford een volkomen aan» passing aan de eischen van elk be* drijf en bovendien NOG GROOTER ZUINIGHEID! VII OFFICIAL, FORD DEALER: L. D. BOONE TER NETJZEN VELDSLAG MET GOUDERTS ALS WAPEN. In de afgeloopen week is liet naar uit Johannesburg aan „De Telegraaf" wordt ge- meld, tusschen de mijnwerkers van de West Rand Consolidated Mines te Krugersdorp, on- geveer 30 K.M. van Johannesburg tot emstige vechtpartijen gekomen, welke gedeeltelijk Iboven- en voor een ander deel benedengronds geleverd werden. Aanleiding tot deze ongeregeldheden was een doodgewone vechtpartij tusschen een Pon- do en een Basuto. Luide aangemoedigd door hun stamgenooten sloegen de twee vechters- bazen op elkaar los. Dit werkte echter zoo aanstekelijk op de omstanders, dat het niet lang duurde of de geheele mijnwerkerskolonie was in een slag- veld herschapen. Met steenen, stokken, hou- weelen en messen gingen de zwarten elkaar te lijf. Het was alsof de kalender honderd jaar terug was gegaan. Twee duizend inboorlingen, in wier oogen de moordlust te lezen stond, vochten onder het uitstooten van hun oorlogs- kreten, als razenden. De politie, die spoedig ter plaats was, stond machteloos en requireerde dan ook onmiddel- lijk assistentie uit Johannesburg. Na eenige uren verschenen tal van politie-auto's met honderden politiemannen en detectives op het tooneel van den strijd. Ten einde zooveel mogelijk bloedvergieten te voorkomen en toch zoo spoedig mogelijk een einde aan de onlusten te maken besloot men van traangasbommen gebruik te maken. Links en rechts wierpen de politiemannen deze pro- jectielen onder de vechtende en schreeuwende zwarte massa en het duurde niet lang of de zwarten stoven naar alle richtingen uiteen. Den volgenden dag, Dinsdag, gingen de zwarten als gewoonlijk aan het werk. Maar nauwelijks waren zijn een uur onder den grond of het lieve leven begon opnieuw. De wapens waarmede de vechtenden elkaar thans te lijf gingen bestonden uit spaden en houweelen, ter wijl zij, die niet over dergelijke werktuigen foeschikten elkaar met groote stukken goud- erts om de ooren smeten. Onmiddelijk daalde een sterke politiemacht in de mijn af en nadat zij 21 ordeverstoorders gearresteerd had, keerde de rust terug. De politie was er echter niet zonder kleerscheuren afgekomen. Een der detectives werd ernstig aan zijn enkel verwond door een zwaar stuk gouderts, terwijl verscheiden andere politie mannen er met minder ernstige kwetsuren af- ikwamen. ZIJ VROEG WEDERZIJDSCH VERTROUWEN. E)en oude vrouw, slachtoffer van een ver- keersongeval, die zich in het ziekenhuis te Blackpool bevond, bleek er wel een zeer eigen- aardige manier op na te houden om haar geld te bewaren. Zij verzette zich met hand en tand in den meest letterlijken zin van het woord, tegen een ontkleeding door de zusters, en toen dit niet het minste resultaat had gehad, kwamen er van onder haar kleeren voor duizenden guldens aan bankbiljetten te voorschijn. Zij had het geld tot proppen ver- frommeld en in zakken gepakt rond het middel gebonden. Er gingen eenige uren mee heen om alles uit te zoeken en het geld te tellen en toen bleek het fortuin, dat de vrouw op deze vreemde wijze met zich droeg, meer dan 40.000 gulden te bedragen. Toen men haar vroeg een verklaring te onderteekenen, waarbij zij op zich nam voor de behandeling in het ziekenhuis te zullen betalen, antwoordde de vrouw: „Oh lieve ideugd nee, ik onderteeken niets. Ik moet jullie wel vertrouwen met mijn geld en jullie zult mij dus wat het betalen betreft, ook moe- ten vertrouwen". Op de vraag of zij wist, hoeveel geld zij wel bezat, schudde zrj eerst het hoofd, doch later bedacht zij zich en antwoordde: .Natuurlijk weet ik het, tot den laatsten cent". Overigens zijn de autoriteiten er niet achter kunnen komen, hoe zij haar fortuin bijeen heeft gegaard. OIRCUSBLOED. Het circusbloed verloochent zich niet. Dat is dezer dagen, meldt de Telegr., in de Hon- gaarsche hoofdstad op merkwaardige wijze gebleken. Zigeuners hadden kans gezien uit een rondtrekkend circus een paard te ont- vreemden. Het dier werd aan een marskra- jner verkocht, die het, geen kwaad vermoe- idend, voor izijn wagen spande en naar Boeda- pest reed. Men denke zich 's mans verba'zing in, toen zijn beest bij 'het voorbijtrekken van een militaire kapel eensklaps vreemde kuren ging vertoonen. Nauwelijks hald het de eerste klanken van de muzie'k opgevangen, of het paard verhief zich op zijn achterste pooten en begon, keurig op de maat, een dansje te maken. Het dier trok dra de aandacht der Voorbij- gangers. Zij hadden plezier in het vroolijke paard. Ook een politieagent had plezier in het dier, tot eensklaps de Sherlock Holmes in hem ontwaakte. Hij combineerde en deduceerde. Een huis-, tuin- en keukenpaard krijgt gewoon lijk geen dansles, zoo peinsde hij. Dit paard moest derhalve een bijzonlder paard zijn. Een zeer bijzonder paard althans voor een maris- kramer. Hm, zei de agent, en stapte op den eigenaar toe. Van wien hebt u dat paard ge- kocht?, informeerde hij streng. Van Zigeu ners, antwoordde de marskramer. Hm, zei de agent weer en toog naar het bureau, waar hij van zijn zonderling wedervaren vertelde. Het bureau was ge'interesseerd. De rest van het verhaal kan thans in een paar woorden worden samengevat: de zigeu- jners werden opgespoord. De zigeuners wer den ondervraagd. De zigeuners bekenden. Slot- acte: gelu'kkig wederzien tusschen een circus- directeur en een circuspaard, dat een goed circuspaard was. HET AVONTUUR VAN DE TJISONDARI. Het Bat. Nwsbl. schrijft: De Tjisondari van de J.C.J.L., die Dinsdag- morgen 28 Sept. Tandjong-Priok binnenliep, is het eerste daar aangekomen Nederlandsche schip, dat de geneugten heeft ondervonden van de intensieve Japansche blokkade der Chineesche kust. De Tjisondari nam, op veiligen afstand van Sjanghai liggende, 500 refugees aan boord en mat deze menschenlading werd redhtstreeks naar Hongkong 'gekoerst. Menig angstig kwartier werd onderweg meegemaakt. Herhaaldelijk werd de Tjison dari in het nacihtelijk duister door de zoek- hdhten van Japansche kruisers en destroyers „in het zonnetje gezet". Ein men kan zich de spanning aan boord van het J.C.J.L.-schip in- denken in die oogenblikken! Zou de Japanner de reusachtdge letters op dek en luiken, die het woord Holland" vormen, wel zien? Het rood- wit-en-blauw geschilderde huidvlak wel kun nen onderscheiden Zou hij het wel gelooven? Zou niet per ongeluk...? We Waren blij, aldus een passagier, als het weer dag was, er geen zoeklichten meer op ons gericht werden. Hiet daglicht gaf tel- kens weer meer vertrouwen. Toch zijn er overdag ook momenten van angst geweest en die angst was niet gering ook. Dat was toen bommenwerpers boven het schip cirkelden, 266 laag vliegend, dat men op de dekken van de Tjisondari de bommen en luchttorpedo's als drudventrossen in de bom- menrekken hangend, met het bloote oog kon waarnemen De rood-Wit-en-blauw banen op de voor- en achiterluiken bleken echter door de vliegers wel te zijn waargenomen, althans zij behiel- den hun doodelijke lading voor een andere pnooi. De Tjisondari kwam voorts menig Japansch troepentransport tegen. Zoo'n transport be- s'tond gewoonlijk uit een negen tot tien koop- vaardijschepen, van welke huid en schoor- steenen gitzwart geverfd Waren, en efen wit hospitaalschip. Elk der zWarte schepen had een kanon voorin. Ze droegen voorts geen naam, maar een nummer en het laagste num- mer dat men lezen kon van de Tjisondari was ver boven de 250... zoodat mien ongeveer een idee kan krijgen van het aantal koopvaardij- schepen dat door de Japansche regeering 'ge- requireerd is. Met het bloote oog was voorts te zien, hoe alle dekken volgepropt waren met soldaten, die letterlijk als haringen op elkaar gegooid waren. Veel ruimte werd ingenomen door vrachtauto's en andere motorwagens. Zoo worden door de Japanners gansche ge- motoriseerde divisies overgezet bij iSjanghai en Zuidelijker, ze-lfs tot bij de Bias-Bay. De transportschepen varen in convooi: zij worden voorafgegaan en van achteren be- schermd door destroyers, terwijl bijbehoo- rende vliegtuigen uit de lucht den omtrek, tot mijlenver, afzoeken naar eventueel naderend gevaar. De formatie van zoo'n vloot troepenschepen is meestal z66, dat het witgeschilderd en kwistig met reusachtige roode kruisen bedekt hospitaalschip dusdanig meevaart, dat het praktisch onmogelijk zou zijn de soldaten en oorlogsmateriaal vehvoerende schepen te be- schieten of te bombardeeren, van het water- oppervlak af, dan wel uit de lucht, zonder de grootste kans te nemen het hospitaalschip" be raken! SCHILDERIJEN TERUGGEVONDEN. In de kerk te Dinant heeft de onlangs be- noemde deken onder stof en spinnewebben een aantal schilderijen ontdekt, waarvan enkele uit de 15e eeuw zijn. Vermoedelijk hebben ze drie kwart eeuw op den zolder gestaan. Bij de schilderijen zijn een Opstanding van Jacobus Stillman uit 1698, werken met mono- grammen gesigneerd en een ,,H. Dominicus ontvangt van de H. Maagd een rozenkrans" uit 1754. Twee schilderijen bevatten aan de achterzijde een koperen plaat met den naam van den schilder: A. J. Wiertz (18061865) en een opdracht aan zijn vader en moeder. FRANSOHEN WILLEN NIET MEER IN HOUTEN WAGENS REIZEN. Het gebrui'k van houten wagons op de Fransche spoorwegen heeft in den laatsten tifd verschillende malen tot incidenten op de stations aanleiding gegeven, wijl het reizende publiek deze wagons als ongeschikt en gevaar- lijk beschouwt. Men kan dezen reizigers geen engelijk geven, want het laatste spoorweg- pngeluk in Frankryk in de nabijheid van An- goulbme eischte andermaal zeven dooden en meer dan Vijftig gewonden, die zich alien in een houten wagon, welke 'door een metalen wagen letterlijk versplinterd werd, bevonden. Geen Wonder dus, dat in de openbaarheid op een spoedig ingrijpen wordt aangedrongen. Anderzijds zijn echter de Fransche spoor- wegmaatschappijen op het oogenbli'k niet in staat, aan de gestelde eischen te voldoen. Om alle snel- en D-treinen uitsluitend uit metalen wagons samen te stellen, zouden er ongeVeer 12.000 van dergelijke wagons noodig zijn. Op het oogenblik bedraaigt het aantal geheel me talen wagons echter eerst 3500. Van einde 1935 tot einde 1936 is het aantal houten Wagons in Frankrijk met iets meer dan 1000 stuks gedaald, namelijk van 22.918 tot 21.855. Het oorspronkelijke bouwprogram- ma voor 1937 Voorzag in 281 metalen wagons, maar de uitvoering daarvan zou volgens een beslissing van den minister van financien geheel komen te vervallen. Het spoorweg- ongeluk bij Villeneuve-Saint Georges had daarop tengevolge, dat dit bescheiden pro- gramma 'toch nog uitgevoerd werd. Bovendien ■zal er nog voor het einde Van dit jaar op dracht worden gegeven tot den bouw van 400 metalen wagons. Daar iedere geheel metalen wagon ongeveer 800.000 francs kost, be- teekent deze materiaalvemieuwing voor de maatschappijen een uitgave van ongeveer 320 millioen francs. Met het oog op de trooste- loo'ze financieele situatie der spoorwegmaat- schappijen en het geldgebrek van den staat, is het niet mogelijk een grooter aantal meta len wagons te laten bouwen. HONDERDDUIZENDSTE MHJMETERS IN DE FORD-GLASFABRIEKEN. Men schrijft: Met de nieuwe ,,Profilometer", een voor de Ford-fabrieken ontworpen meetwerktuig, is het thans mogelijk materiaal-afwijkingen na te meten tot op 2%-hpnderdduizendste deel van een millimeter nauwkeuri'g. Dit Instrument, dat in zijn genre eenig is, maakt het Ford mogelijk om zijn precisie- fabricage door te voeren tot op dergelijke fracties van een millimeter. De ongeevenaarde nauwkeurigheid van dit meetwerktuig, dat zoodanig kleine bestand- deelen kan meten, dat er 3000 Van noodig zou den zjjn om de afmeting te vormen van een hioofdhaar, heeft onder de mannen der weten- schap groot opzien gebaard. Nu wordt de profilometer nog uitsluitend gebruikt om de gladheid van het veiligheids- glas te meten, dat in Ford V-8 wagens en trucks wordt gemonteerd, doch ingenieurs der Ford-fabrieken zijn van meening, dat de haast ongelooflijke nauwkeurigheid van dit instru ment ook toegepast kan worden bij andere fabricage-processen. „Nauwkeurigheidsgrenzen van 21/2-bonderd- duizendste millimeter zijn sedert lang geen nieuWtje in de Ford Organisatie", tzeggen de technici, die met de toepassing van het nieuwe instrument belast zijn, „doch deze metingen moesten dan worden verricht onder nauwkeu- rig gecontroleerde omstandigheden". De Profilometer is het eerste werktuig, dat de technici in staat stelt deze nauwkeurige metingen op elke willekeurigc plaats in de fabriek te verrichten. Daarom zijn de toepas- s'ingsmogelijkheden van dit apparaat, zoowel voor de wetenschap als voor de Industrie, van enorm groot belang. De werking van het instrument is in wezen gebaseerd op enkele principes der radio en het ziet er Vrij eenvoudig uit. Het bestaat uit een kleine metalen doos, door middel van een 5-voudigen electrischen kabel verbonden met een versterker. Op de metalen doos be- vindt zich een wijzerplaat, en op den bodem een naald met diamanten punt. Als het instrument over het te meten op- pervlak wordt voortbewogen, volgt de naald de onzichtbare oneffenheden. Dit veroor- zaakt fluctuaties in den electrischen stroom, welke versterkt worden doorgegeven naar de wijzerplaat, die men kan aflezen in millioen- sten van inches. Men kan dit meet'instrument zeer gemakke- lijk bedienen; als men de naald -goed in het oog houdt, kan met het betreffende voorwerp controleeren op gladheid van oppervlakte en kunnen eveneens kleine deuken of putten wor den gelocaliseerd. Oneffenheden in ruiten, die na het schuren en polijsten aan het licht komen, wijzen op de mogelijkheid van min der goede menging der materialen of op het gebruik van een verkeerde zandsoort. De Profilometer, die tijdens het pnoductie- proces regelmatig gebruikt wordt, stelt ech ter de technici in staat dit euvel direct te constateeren en dus te voorkomen, dat deze microscopische oneffenheden de maximum toelaat'bare grens zouden overschrijden. Op deze wijze Wordt mislukking voorkomen, terwijl een zeer hoo-ge graad van nauwkeurig heid en uniformiteit voor -het afgewerkte pro duct wordt bereikt. De Profilometer beteekent tevens een groote schrede voorwaarts op den langen weg naar volmaaktheid in de fabricage van vei- ligheidsglas, daar men thans, inplaats van op ,,gis- of tastwerk" te moeten vertrouwen, zich bij de veiligheidsglas-vervaardiging kan laten leiden dopr een technisch en wetenschappelijk zuiVer meetinstrument. Zwakke tot matige in het Noorden later wellicht toenemende wind uit Westelijke rich- ting. Zwaar bewolkt tot betrokken, toene mende regenkans, weinig verandering van temperatuur. BATAVIA. Gisteravond is de T 16 of de T 13, waarschijnlijk 'n bommenwerper, tijdens een nachtvlucht van Soerabaja naar Batavia verongelukt. Er zouden 8 dooden te betreu- ren zijn. Bijzonderheden zijn nog niet bekend. De plaats van het ongeluk is het visschers- dorp Brondong, waar vroeger het ongeluk met het stoomschip Van der Wijck heeft plaats- gegrepen. BATAVIA. Gisteravond te half 10 uur maakten de T 16 en de T 13, twee marine- vliegtuigen, die een tocht hadden gemaakt van Priok naar Soerabaja een noodlanding bij Tandjong Awarawar aan de Noordkust van Java. Aangezien het onmogelijk was ten gevolge van slecht zicht, het Westgat van Soerabaja binnen te' loopen. De T 13 welke zich in de nabijheid van de T 16 bevond, is door onbe- kende oorzaak loodrecht neergestort. Het moet als zeker worden aangenomen, dat alle inzittenden zijn gedood. Het toestel is nog drijvende. De cabine is verbogen. Een binnen- boord onderzoek onder water is nog niet mo gelijk geweest. Visschersprauwen die in de nabijheid waren, verleenden assistentie. 6 vliegtuigen zoeken de omgeving af naar dren- kelingen. Een lichter en het gouvernements- vaartuig Pollux" zijn op weg naar de plaats van de ramp. De inzittenden van de T 13 waren: kapt.- luit. ter zee H. G. de Bruijne, H. Uurbanus, officier van de marinestoomvaartdienst, M. Vethake, le officier-vlieger, P. Spronk, ser- geant-vlieger, F. H. Plevier, korp. telegrafist, P. J. S. de Groot en G. J. Zuijderhoudt, mili taire matrozen beide in opleiding voor zee- verkenners, en de korp.-vliegtuigmaker G. J. Rutte en A. A. Goedhart. 's-GRAVENHAGE. Het marine-vliegtuig, genummerd T. 13, dat gisteravond om half 10, nabij Soerabaja door onbekende oorzaak is neergestort, met gevolg, dat de 9 inzittenden om het leven kwamen, was een Fokker-type T. 4, een drijvend toestel, dat als bommen werper dienst deed. Het Departement van Defensie heeft 24 vliegtuigen van het type T. 4 bij Fokker be- steld ter versterking van de marine lucht- macht in Ned.-Indie. Het toestel behoorde tot de modernste en snelste toestellen. De be richten over deze toestellen waren zeer gunstig. Omtrent het ongeluk vemeemt Aneta nader: Bij het met kracht aangevangen bergings- werk is het wrak van het verongelukte marinevliegtuig T .13 langszij van de ,,Rigel" gebracht. Het wrak is nog ten deele onder water, doch de positie was van' dien aard, dat verscheidene slachtoffers geborgen kon- den worden, o.a. de pfficier van de marine- stoomvaart Uurbanus, de sergeant-vlieger Stronk, de korperaal Plevier en een der overige leden der bemanning, wiens naam nog niet bekend ds. 'Via Brondong worden de lijken per ambu lance overgebracht toaar de centrale militaire ziekeninrichting te Soerabaja. De pogingen tot Iberging worden voortgezet. De begrafenis van de slachtoffers zal op een nader te bepalen tijdstip plaats vinden, doch in ieder geval niet v66r Vrijdag a.s. De T 16 heeft het verongelukte vliegtuig niet te hulp kunnen komen, daar het bij een noodlanding aan den grond was geraakt. Een commissie tot onderzoek Zal spoedig worden ingesteld. DE ONSCHENDBAARHEID VAN BELGIE OOK DOOR DUITSOHLAND GEWAARBORGD. BERT J.TN. Hedenmiddag zijn op het Minis- terie van Buitenlandsche zaken nota's gewis- seld tusschen den Minister van Buitenlandsche zaken Von Neurath en den gezant van Belgie. Freiherr Von Neurath heeft aan laatstgenoem- de een nota overhandigd, waarin de Duitsche regeering in navolging van Frankrijk en Enge- land, en op grond der verklaring van de Bel- gische regeering dat zij voornemens is onder alle omstandigheden haar grondgebied tegen aanvallen van vreemde mogendheden te ver- dedigen en zich ook zal verzetten wanneer vreemde mogendheden haar gebied voor door- tocht zouden willen gebruiken, verklaart, dat het behoud van een zelfstandig Belgie in het algemeen belang is der staten van West Europa, en dat ook van de zijde der Duitsche regeering die zelfstandigheid zal worden ge- eerbiedigd en onder geen omstandigheid ge- schonden en zoo noodig tegen een invaller hulp 1 zal worden verleend. (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.) Het volgende wilt u wel opnemen, mijnheer de redacteur, en daarom bereids dank. Jaren aaneen hing er een bordje aan de leuning van den ponton,.waarop stond: Alleen toegankelijk voor reizigers. Er werd echter door niemand op den duur de hand aan ge- houdeh. Het bordje werd door weer en wind onleesbaar en bleef zoo hangen. Daarna is er een tijd lang geen bordje hieromtrent aan- wezig geweest. Totdat onlangs op eens er weer zoo'n bordje prijkte. Het publiek was hier onwetende van. Waren er nu twee flinke borden aangebracht, aan elke zijde van den ponton een, dan zou het duidelijk en opvallend geweest zijn. Doch een klein bordje werd op- gehangen, en dan juist aan de linkerzijde, dat is aan de havenkant, aan de rechterzijde is niets en dit is toch meer de stadszijde. Gevolg onaangenaamheden met de aldaar dienst- doende rijks-politie. Deze verbiedt het weg- brengen of afhalen van passagiers op den ponton. Dit is dus een strenge maatregel geworden. En omdat er nog zeer vele menschen zijn, die van goede wille zijn, doch in dat eene kleine bordje geen erg hebben, bovendien is het nog bevestigd op het hoogste punt van de ponton- leuning, is misschien deze mededeeling in uw blad van belang voor het publiek. Wie weet of we hier in de naaste toekomst nog ponton- kaartjes kunnen koopen, hetzij ten kantore van den agent of door middel van een auto- maat, zooals bij de Ned. iSpoorwegen perron- kSartjes te krijgen zijn. iNieuwe tijden nieuwe maatregelen. Van Ter Neuoen11 Oct. Eng. s.s. THE VICEROY, 405, ledig, Rotterdam. Van Riemen: 12 Oct. Eng. s.s. RIO AZUL, 2513, ledig, Moermansk. Voor Gent: 11 Oct. Eng. s.s. BRIGHT- SIDE, 189, pekkolen, Goole. 12 Oct. Finsch s.s. CHATERHAGUE, 1248, ledig, Garston; Noorsch s.s. THEMIS, 386, steen, Fredrikstad; Eng. s.s. RUDMORE, 573, slakken, Immingham; Eng. s.s. THE MARCHIONESS, 356, pekkolen, Workington; Eng. s.s. DENIS ROSE, 946, ledig, Rouaan. Van Gent: 11 Oct. Eng. s.s. WHITETOFT, 442, ledig, Goole; Russ. s.s. IRTISH, 1259, stukg., Hamburg. 12 Oct. Eng. s.s. JIM, 393, ledig, Goole; Eng. s.s. DONA FLORA, 290, ijzer, Londen; Eng. s.s. QUICKSTEP, 1642, ledig, Tyne; Ned. s.s. ZEEMEEUW, 58, kolen, A'dam; Eng. s.s. OTTERHOUND, 409, ledig, Londen; Noorsch s.s. CARRIER, 1664, ijzer, Newport; Noorsch s.s. BOKN, 393, ledig, Rouaan; Noorsch s.s. SKARF, 472, ijzer, Boness.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 3