Burgerlijke Stand
Van onze Adverteerders
LOOP DER BEVOLKING.
GEMEENTERAAD VAN
TER NEUZEN.
N'iet al'leen in liet Noorden valien lde resul-
taten i/an het mili'taire optreden tegen, ook
toy Sjanghai stuit men cp een verzet, aar.zien-
lij.k grooter dan waarop men gerekend had.
Een week geleden bericlhtte men al, dat de
Chineezen Zich terugtrokkcn op een nieuwe
verdedigingslinie, Loopende vein Toitsjang over
Kiating naar Tatsjanlb of Nansiang. Inder
daad geschiedt zulks, maar zoo langizaam en
met zoo'n doeltreffend verzet tegen de opruk-
kende Japanners, dat deze 'verdedigingslinie
nog altijd niet door de Clhineezen is bereikt,
die nog steeds imeer naar het Westen de
Japanners het opm'kken toelennmeren.
Ondanks de overtmacht van iwapenen is men
er niet in geslaagd het Chineesche verzet te
breken. Er is sinds vorlge expedities tegen
China iets veranderd. Er is inderdaad iets
van een nationalen geest over de Clhineezen
vaardig geworden, een geest, dien de Japan
ners zelf door hun voortdurende rvemederin-
gen hebben aangewakkerd. Die geest uit zich
niet alleen aan, maar ook achter het front;
zoomin de blokkade als de luchtaanivallen op
Nanking en Kanton hetotoen de moreele uit-
werking gehad, welke men er ongetwijfeld van
zal ihelbtoen gehoopt. Nu de moreele uitwer-
king van: de blokkade oiitlblijlft, (koestert men
nog de hoop op een reeele uibwerking, d.w.z.
de hoop, dat de be'letting van nieuwen aanvoer
van munitie en ander oorlogstuig naar China
de Chineezen zal dwingen hun verzet op te
geven. Men ontveinst izich echter niet, dat
dit oogenlblik nog ver weg is en begint be-
ducht te geraken voor hetgeen er in den
tusschentijd geheuren kan. Nog altijd is men
van Japansdhen kant bang, dat de Sowjet-
Unie de Chineezen rechtstreeks zal gaan steu-
nen, maar ook ziet men in, dat de kans op
amdere verwikkelingen bij een langen duur
van het conflict en een waarachtige blokkade
steeds grooter wordt.
Inderdaad is het onmiskentoaar, dat het op
treden van Japan in China, en met name in
Zuid-Ohina in den am trek van Hongkong, de
Engelschen met igroote bezorgdheid vervult,
terwijl men ook in Amerika meer er meer de
gevaren van Japans optreden in China begint
in te izien. Op het oogenblik, dat wij dit schrij-
ven, iweten wij nog niet, of Aimerika aan het
werk van de oommisteie vani 23, iwelke den
Volkenbond moet voorlichten omtrent den toe-
stand in het Verre Oosten, izal deelnemen.
Doet het zulks, dan bestaat er voor Japan
nieuwe reden tot ongerustheid. Evenals Enge
land willen de Ver. Staten een oorlog zoolang
mogelijk vermijden, doch gelijlk Engeland
reeds een jaar geleden deed, begint nu ook
Amerika tot het besef te komen, dat er een
tijd denkbaar is, waarop oorlog het minste
van twee kwaden zal zijn. Zoomin Van Enge
land als van Amerika is een zelfstandig op
treden tegen Japan te verwadhten, doch wan-
neer Amerika izich naast Engeland schaart
met de oprechte bedoeling de anarchie, welke
thans in een groot deel van de wereld
heersdht, tegen te gaan en haar desnoods met
de wapens te bestrijden, toehoort een geza-
menlijk pptreden der groote democratische
mogendlheden ter beveiliging van hun belan-
gen in China niet langer tot de onmogelijk-
heden.
Toen Japan zijn inval in China begon, was
de intemationale constellatie het gunstigst.
Daarin begint nu geleidelijk een keer te
komen. Hoe langer het conflict duurt, hoe
gevaarlijker deze keer voor Japan kan wor-
den. Het 'zou geen wonder zijn wanneer men
zich te Tokio in diplomatieke kringen wat on-
behagelijk ging gevoelen. Het ziet er voorloo-
pig echter nog niet naar uit, dat de diploma-
ten aldaar de overhand zouden krijgen op het
militaire element, dat in de ondervonden
tegenslagen slechts een prikkel vindt tot
grooter krachtsinspanning.
OPENING VAN HET
ONTVANGST- EN OLUBGEBOUW
„SUNLIGHT".
Zaterdag werd het Ontvangst- en Club-
gebouw der Sunlightfabrieken te Vlaardingen
officieel geopend door den edelachtbaren heer
A. van Walsum, burgemeester van Vlaardin
gen, in aanwezigheid van de plaatselijke
autoriteiten der gemeente Vlaardingen en
van de Directie der Lever's Zeep Maatschappij.
Dit juist voltooide gebouw voorziet in een
behoefte van tweeerlei aard. Het aantal
bezoekers aan de Sunlightfabrieken is in de
laatste jaren geweldig toegenomen, omdat de
moderne technische ontwikkeling van dit
grootste zeepbedrijf van Nederland natuurlijk
van jaar tot jaar meer belangstellenden trekt,
waardoor de bestaande ontvangstlocaliteiten
niet meer toereikend waren.
In de tweede plaats was er behoefte aan
meer geschikte clublokalen voor de Personeels-
vereeniging „Sunlight"'. Deze vereeniging
omvat de afdeelingen zang, tooneel, voetbal,
tennis, tumen, dam- en schaakclub, zwemmen,
wande'len, knip- en naaicursus, enz. Door de
groote toename van het aantal leden in de
laatste jaren, hetwelk thans meer dan 500
bedraagt, heeft de Directie van de Lever's
Zeep Maatschappij gemeend, aan deze Per-
soneelsvereeniging een ruimere en meer
moderne behuizing te moeten geven dan zij
tot nu toe in gebruik had.
Het fraaie gebouw is uitgevoerd in moderne
landhuisstijl. Met den bouw werd op 1 Mei
van dit jaar begonnen. Zooals het gebouw
thans is verrezen. is het met het front gelegen
naar het lommerrijke recreatiepark voor het
personeel, dat reeds sinds jaren op het terrein
der Sunlightfabrieken aanwezig was.
Het inwendige van het gebouw bestaat uit
een groote zaal, omgeven door gangen en
dienstvertrekken; de groote zaal, ruimte bie-
dende voor circa 300 personen, is voorzien van
een tooneel met een cabine voor filmvoorstel-
lingen. Aan de overzijde van de zaal, waarvan
de wand, die op het terras uitkomt, geheel uit
openslaande glazen deuren bestaat, bevindt
zich een bar en hierachter ligt de keuken. De
zaal maakt door de warme tinten en het veel-
vuldig gebruik van rood koper een gedistin-
geerden en intiemen indruk. Deze wordt
verhoogd door een zeer ingenieus systeem van
indirecte verlichting.
De groote zaal kan door opvouwbare schot-
ten volgens een geheel nieuw systeem des-
gewenscht verdeeld worden in een groote en
een kleine zaal of in drie kleine zalen, dit met
het oog op het tegelijkertijd ontvangen van
meerdere gezelschappen.
Naast de keuken is de bestuurskamer van
de Personeelsvereeniging .Sunlight" gelegen.
Tegenover de zaalzijde der gangen bevin-
den zich aan weerszijden garderobes voor de
bezoekers, doch die zoodanig zijn ingericht,
dat zij ook door de leden der Sportvereeniging
Sunlight als kleedkamers kunnen worden
gebruikt.
Het gebouw is voorzien van alle moderne
hulpmiddelen: centrale verwarming, stroo-
mend heet en koud water, bioscoop, geluids-
installatie en radio-installatie met microfoon
en luidsprekers, welke vanuit een centraal
punt kan worden bediend.
De stichting van dit fraaie gebouw getuigt
zeker van gezonden durf en initiatief van de
Directie van de Lever's Zeep Maatschappij op
het gebied van sociale zorg voor de employe's.
Wij twijfelen dan ook niet, of het personeel
van de Sunlight Fabrieken zal dit schitterend
blijk van belangstelling in hun welzijn ten
zeerste op prijs weten te stellen en de recrea-
tie, die zij in deze ideale omgeving zal vinden,
zal hun zeker animeeren om in de werkuren
steeds hun beste krachten aan hun werkzaam-
heden te geven.
HONTENISSE.
iHuwelij'ks-aangiften9 Sept. Constantinus
Jac. Boigaert, oud 27 j. en Rozalia van Water-
schoot, oud 26>j. Prudent A. Th. Freijiser (van
Hulst), oud 29 j. en Angela Haria Heijman,
oud 24 j. Aliphonsus W. Pateer, oud 52 j. en
Johanna A. van Dorsselaer, oud 43 j.
Getooorten. 1 Sept. Johannes Josephus Fran-
ciscus, z. van Adriaan van Dorsselaer en van
Rosalia M. Boigaert. 2 Sept. Florentina Cat'ha-
rina, d. van Leon J. Claessens en van Hedwig
Wdndlberger. 3 Sept. Carolina Madelena, d.
van Alouisius P. de Kock en van Maria F. de
Smet. 10 Sept. Theo Allouis, z. van Alphonsus
J. Tieleman en van Pharailda P. Jonkheijm.
11 Sept. Margaretlha Marie, d. van Betrus J.
de Waal en van Anna C. Neve.
Qverlijden. 2 Sept. Antonius Marie de Buck,
oud 29 j., z. van (Philippe E. de Buck en van
Rozalia Rossier.
HONTENISSE.
Gedurende de eerste helft van September
hebben zich in deze gemeente gevestigd:
M. A. de W5ilde te Walsoorden, van Vlis-
singen.
A. L. J. Goethals te Kloosterzande, van
V-ldssingen.
M. ,E. Leenlknegt te Rustwat, van Hulst.
A. Daalman te Kloosterzande, van Vogel-
waarde.
C. E. Schelfhout te Groenendijk, van Kerk-
nade.
Vertrokken
iL. B. Bogaert, van Lamswaarde naar
Dongen.
L. M. de Valek, van Terlhole naar Vogel-
waiarde.
W. A. M. Adriaansens, van Walsoorden naar
Kerkrade.
J. J. Buijismgge, van Lamswaarde naar
Rotterdam.
Ml. P. Herrewegh, van Lamswaarde naar
Rotterdam.
E. Dumoleijn, van Groendijk, naar Nij-
megen.
M. P. Tieleman, van Walsoorden naar Schie
dam.
IL. A. Leijs, van Kloosterzande naar Maas
tricht.
E. R. Arends, van Lamswaarde naar Hulst.
J. E. Vendurmen, van Kloosterzande naar
Gemert.
ID. de Bakker, van Lamswaarde naar
Graauw en Langendam,
)J. C. Camfbeen, van Lamswaarde naar
Graauw en Langendam.
|E. de Bakker, van Lamswaarde naar
Graauw en Langendam.
A. Broekaert, Van Lamswaarde naar
Graauw en Langendam.
J. Tieleman, van Walsoorden naar Vlissin-
gen.
M. P. de Kort, van Groenendijk naar Hulst.
Vergadering van Donderdag 6 September 1937,
des namiddags 2 uur.
Voorzitter de heer Mr. P. H. W. F. Tellegen,
burgemeester.
Tegenwoordig de leden D. Scheele, C. A.
Verlir.de, N. J. C. Lambrechtsen van Ritthem,
J. Riemens, D. E. de Kraker, J. Duurinck, E.
L. van Hecke, H. J. Colsen, L. J. van Driel,
J. N. 't Gilde, M. de Vos, J. den Hamer, A. de
Bruijn en P. van Cadsand.
Afwezig de heer L. J. Geelhoedt wegens on-
gesteldheid.
De VOORZITTER opent de vergadering.
Hij deelt mede, dat de heer De Brugn de eerste
stem heeft.
Vervolgens stelt hij aan de orde:
1. Notulen.
Voorgesteld wordt, de notulen der vergade
ring van 13 Juni en die vap 15 Juli 1937 vast
te stellen zooals deze in druk zijn verschenen.
De heer DEN HAMER verklaart een op-
merking te hebben op de notulen der vergade
ring van 13 Juni. Op bladzijde 16 staat te
lezen, dat spreker bij de behandeling van art.
21 der Alg. Politieverordening zou gezegd heb
ben „dat hij voelde voor den gedachtengang
,,van den heer 't Gilde, men moet zich kunnen
uitleven. Indien twee menschen in de Noord-
„straat loopen te zingen, is dit niet erg, doch
„de politieverordening verbiedt het". Dat is
niet logisch. De Voorzitter heeft toen nog
een voorbeeld aangehaald van een loudspeaker,
waarmede men in den nacht rond zou gaan.
Spreker heeft evenwel gezegd: ,,Ik voel wel
;,iets voor den gedachtengang van den heer
,,'t Gilde, dat men zich in dat opzicht moet
„kunnen uitleven. Als jongens eens loopen
„zingen, is dat niet erg, doch als b.v. nu eens
,,twee menschen liepen te zingen in de Noord-
,,straat, is daarvoor een artikel noodig in de
politieverordening, die dat verbiedt."
Hij zag dat graag aldus opgenomen.
De VOORZITTER heeft daartegen geen be-
zwaar, doch het zou regelmatiger geweest zijn,
wanneer de heer Den Hamer de door hem
gewenschte wijziging v6or het afdrukken der
notulen had kenbaar gemaakt.
Met deze wijziging worden de notulen der
beide vergaderingen met algemeene stemmen
vastgesteld.
2. Ingekomen stukken.
a. Het raadslbesluit van 15 Juli 1937, tot
wijiziging der gemeentebegrooting voor 1937,
voorzien van het bewij's der goedkeuring door
Gedeputeerde Staten.
Aangenomen voor kennisgeving.
b. Het besluit van Gedeputeerde Staten
van Zeeland, d.d. 9 Juli 1937, tot definitieve
vaststelling der gemeenterekening en der
rekening van het Woningbedrijf over 1935.
Aangenomen voor kennisgeving.
c. Het raadsbesluit van 15 Juli 1937 tot
wijziging der geldleeninigsovereenkOmsten
27/29 Februari 1932 en 2/3 December 1938
aangegaan met de N.V. Maatschappij voor
Gemeente-credifet, voorzien van het bewijs der
goedkeuring door Gedeputeerde Staten.
Aangenomen voor kennisgeving.
d. Een ad'res van de N.V. Radiodistrilbutie-
en Draadomroepbedrijf, luidende als volgt:
Het besluit door uwen Raad genomen bij de
va'ststelling der precarioverordening noopt
k ons, onzen dank uit te spreken voor het feit,
dat uwen Rcfed een open oog heeft gehad
voor do moeilijMieden, welke wij in onze cor-
respondentie ter uwer kennis hebben ge-
bracht. Wij namen met voldoening kennis
van uw besluit, het maximum van onze beta-
lingen aan de gemeente vast te stellen op
200.
Waar de datum van invoering der precario
verordening is vastgesteld op 1 Januari 1938,
terwijl dit in het oorspronkelijik ontwerp 1
Januari 1937 was, blijft voor ons nog een
moeilijkheid toe'staan.
Ware de invoering der Precarioverordening
vastgesteld op 1 Januari 1937, dan was vol-
daan aan het rondschrijven van Z. Exc. den
Minister van Binnenlandsche Zaken. Immers
zou dan op 1 Mei 1937 onze Rijksmachtiging
kunnen zijn verlengd, omdat dan geen beta-
lingsplicht op andere gronden dan volgens de
precarioverordening meer in de gemeentelijke
vergunning zou zijn voorgekomen. De bedoe
ling van het schrijven van Z. Exc. aan de
gemeentefbesturen was, dat op 1 Mei j.l. de
ons verleende gemeentelijke vergunning in
dien zin zoude zijn gewijizigd, dat wij slechts
betaling zouden zijn verschuldigd krachtens
de Precarioverordening.
Bovendien zijn de door ons opgesomde
financieele lasten ook onverminderd geldig
voor het jaar 1987, terwijl wij nu nog volgens
onze oude betalingsplicht aan het eind van dit
jaar zouden moeten betalen aan de gemeente,
doordat de gemeentelijke vergunning nog niet
is gewijzigd en de Precarioverordening nog
niet van toepassing is.
Mitsdien verzoeken wij u beleefd, het daar-
heen te willen leiden, dat:
1. De Precarioverordening voor ons be-
drijf van kracht wordt verklaard van 1 Ja
nuari 1937 af, en
2. De tekst der gemeentelijke vergunning
zoodanig wordt gewijzigd, dat artikel 5 ge
heel vervalt en daarvoor in de plaats wordt
gesteld een artikel waarin overeenkomstig
het bovenaangehaalde schrijven van Zijne
Excellentie den Minister van Binnenlandsche
Zaken wordt bepaald, dat de vergunning-
houdster aan de gemeente verschuldigd is een
vergoeding overeenkomstig de toepalingen der
Precarioverordening.
Vertrouwende, dat uwen Raad zal willen
medewerken om bovengenoemde moeilijkheden
zoo spoedig mogelijk op te lessen, opdat ons
bddrijf zoo spoedig mogelijk weer in het bezit
kome van de normale Rijksmachtiging.
Burgemeester en Wethouders merken op,
dat het niet mogelijk is, aan een dergelijke
verordening terugwerkende kracht te verlee-
nen en stellen voor, het adres aan te nemen
voor kennisgeving.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
e. Een adres van de Koninklijke Nederland-
sche Automobiel Club, waarin deze er aan
herinnert, in een schrijven d.d. 16 October
1936 zich te hebben veroorloofd aan het col
lege van Burgemeester en Wethouders dezer
gemeente een verzoek te richten, om, waar
mogelijk, over te willen gaan tot verlaging
van de personeele belasting naar den grond-
slag motorrijtuigen. Zulks op grond van het
feit, dat in den loop van de laatste jaren in
tal van gemeenten in Nederland de grondslag
motorrijtuigen soms op onevenredlge wijze
was opgevoerd, eenerzijds om de gemeentelijke
inkomsten te verhoogen, anderzijds ook veelal
om andere categorien van belastingplichtigen
te ontlasten.
Adressante betoogt voorts in den breede,
dat die hooge belasting belemmerend werkt
voor vestiging van personen die automobielen
gebruiken en voorts, aangezien die personeele
belasting geheven wordt naar de waarde ook
op de aanschaffing van nieuwe automobielen.
Mede uit hoofde de omstandigheid, dat ook
uit anderen hoofde het gebruik van automo
bielen door zware lasten wordt gedrukt, ver-
zoekt zij verlaging der Personeele Belasting
naar den grondslag motorrijwielen in deze
gemeente te willen bevorderen.
Burgemeester en Wethouders deelen mede,
dat de grondslag motorrijtuigen in deze
gemeente niet is verhoogd en dus berust op
den wettelijken basis. Zij stellen voor, het
adres aan te nemen voor kennisgeving.
Met algemeene stemmen wordt aldus
besloten.
f. Een verzoek van U. GijselBos, die
daarin te kennen geeft het bedrijf van cafe-
houdster in het perceel Rosegracht 1 met 1
September 1937 te hebben beeindigd, en daar-
om verzoekt haar restitutie te willen ver-
leenen voor de helft van het door haar over
1937/38 betaalde vergunningsreeht.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
het verzoek in te willigen.
Met algemeene stemmen wordt aldus
besloten.
g. Een verzoek van E. A. Guilder, om
hem, in verband met zijn afstandsverklaring
van het ten zijnen name staande verlof A
voor den verkoop van zwak-alcoholische dran-
ken in het klein, voor het perceel Stationsweg
41, over 3 kwartalen teruggave te verleenen
van het door hem betaalde verlofsrecht, zijnde
18,75.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
dit verzoek in te willigen.
Met algemeene stemmen wordt aldus
besloten.
h. Een adres van F. A. van den Acker,
die daarin te kennen geeft, dat haar bij besluit
van Burgemeester en Wethouders van 5 Juni
1929 een verlof A is verleend;
dat haar bij besluit van 7 Sept. 1937 in de
localiteiten waar dat verlof is verleend een
tapvergunning is verleend, zoodat Burge
meester en Wethouders dat verolf dienden in
te trekken;
dat dit verlof d.d. 7 September is ingetrok-
ken, doch dat adressante gaarne in de gele-
genheid zou zijn gesteld om schriftelijk
afstand van dat verlof te doen, hetgeen zij ook
zou gedaan hebben (dit tot terugbekoming
van twee vierde maal f 25 verlofsrecht);
dat zij thans schriftelijk afstand doet van
hare bevoegdheid tot het instellen van beroep
tegen het door Burgemeester en Wethouders
genomen besluit, welke verklaring zij gaarne
zag aangemerkt als te zijn ,,het schriftelijk
afstand doen van een verlof A";
redenen waarom zjj verzoekt haar over 2
kwartalen het betaalde verlofsrecht te willen
terugbetalen.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
dit verzoek in te willigen.
Met algemeene stemmen wordt aldus
besloten.
'3. Aambieding gemeentebegrooting en be-
grooting woningbedrijf, dienst 1938.
Door Burgemeester en Wethouders worden
aangelboden de gemeentebegrooting en de be-
grooting voor het Wtftiingtoedrijf, dienst 1938.
4. Wijziging Algemeene Politieverordening.
Burgemeester en Wethouders deelen aan
den raad mede, dat de in de vergadering van
3 Juni 1.1. vastgestelde Algemeene Politiever
ordening het college van Gedeputeerde Staten
tot eenige opmerkingen heeft aanleiding ge-
geven, waarmede zij zich wel kunnen vereeni-
gen.
In veriband ihiermede stellen zij voor, de
verordening opnieuw vast te stellen, waarbij
dan rekening wordt gehouden met de hier-
onder vermelde wijizigingen.
Artikel 5. Voor artikel 1 sub h en i" dient
gelezen te worden artikel 1 sub g en h".
Artikel 44. In het laatste lid moet achter
,,'Een geizonken vaartuig moet door" gelezen
worden „of vanwege".
Artt. 70 t/m 76. vervallen in verband met
het inwerking treden van het Reglement
Autovervoer Personen.
Arti'kel 78 kan vervallen, daar dit verwijst
naar art. 72 (oud).
Artiikels '84 en 85 vervallen in verband met
art. 44 van de Drankwet.
Artikel 86 vervalt in verband met art. 250-
bis Wetboek van Strafvordering.
Artikel 87. Het eerste lid van dit artikel te
lezen als volgt: ,,De houder van een in arti
kel 79 genoemde inrichting is verplicht te
zorgen, dat een door den secretaris der ge
meente gewaarmerkte afdruk van de artt. 77
t/m 86 der algemeene politie-verordening in
elke voor het publiek toegankelijke localiteit
van zijn inrichting voortdurend is opgehan-
gen, izoodanig, dat deze voorschriften voor de
bezoekers duidelijk leesbaar zijn."
Artilkel 96, laatste lid kan vervallen.
Artikel 97 kan vervallen in verband met
het Koninklijk besluit van 30 December 1924
StJbl. 620.
Artikel 103, in het eerste lid moet voor ,,de
artikelen 17 en 19 van het reglement van
politie voor de .polders in Zeeland" worden ge
lezen ,,de artikelen 24, 25 en 26 van het
Reglement van politie voor de polders of
waterschappen in Zeeland"';
in het derde lid achter .polders" in te las-
schen ,,of waterschappen".
Artikel 105 in het eerste lid, voor „artikel
106" te lezen artikel 103.
Artikel 110 achter ,/Het is verboden" in te
lasschen „een"\
Artikel 129. Dit artikel te lezen als volgt:
„Met inachtneming voor zooveel woningen be-
treft, van de voorschriften der wet van 31
Aug. 1853 (iStlbl. no. 83) hebben de amtotena-
ren der politie en zij, die met de uitvoering
van deize verordening belast zijn of daartoe
moeten medewerken, de bevoegdheid om wo
ningen, vaartuigen, loikalen en al don niet af-
gesdoten ruimten, ondanks de bewoners, eige-
naars of gebruikers, binnen te treden, tot
onderzoek omtrent de naleving van de artike
len 90 t/m 94, 98, 101, 107, 108 en 110, tus-
schen zonsop- en -ondergang en van de artt.
28, 37, 38, 77 t/m 86, 88, 89, 95 en 96 van deze
verordening te alien tijde".
Tevens willen Burgemeester en Wethouders
van deze gelegenheid gebruik maken in de
politieverordening een parkeervertood op te
nemen, als bedoeld in art. llbis van de Motor-
en Rijwielbeschikking, en deze bepaling op te
nemen na art. 67.
Artikel 68. ,,Het is verboden motorrijtuigen,
rijwielen op meer dan twee wielen of rjj- of
voertuigen, geen motorrijtuigen of rijwielen
zijnde, te parkeeren in straten, daartoe door
Burgemeester en Wethouders aan te wijzen en
aangeduid door borden volgens het model
vastgesteld bij de Motor- en Rijwielbeschik
king van 30 April 1927 Stbl. 143, zooals die
beschilklking sedert is gewijzigd1."
,,iOnder parkeeren wordt verstaan het in
stil stand hebben van vervoermiddelen anders
dan tot het onmiddellijk uit- of inlaten of uit-
of instappen van personen of het onmiddellijk
laden of lossen van goederen.""
Na dit artikel achten zij het gewenscht een
bepaling op te nemen om zooveel mogelijk
tegen te gaan een veel voorkomende gewoonte
n.l. het vullen van de reservoirs van auto's als
de motor in werking is. Deze manier van vul-
ling is niet zonder gevaar en het verwekken
op deze wijze van een explosie is zeker niet
denkbeeldig. Gpneming in de politieverorde
ning van het hierna volgende artikel achten
zij wel gewenscht.
Artikel 69. ,,Het is verboden de reservoirs
van motorrijtuigen te vullen of te doen vullen,
wanneer de motor in werking is."
De Kon. Nederl. Automobiel Clulb vestigt
de aandacht van Burgemeester en Wethouders
op een verkeersprobleem, dat ook voor onze
gemeente zeker aandacht verdient.
Het komt ml. voor, dat op punten waar het
ver.keer tot stoppen gedwongen wordt, zooals
open bruggen eniz., emstige verkeersopstop-
pingen ontstaan, door de gewoonte van wiel-
rijders om zich bij dergelijke stopplaatsen
langs en tusschen het reeds wachtende ver-
keer naar voren te dringen, zoodoende de
verkeersveiligheid in gevaar brengend en een
vlotte afwikkeling van het verkeer na den
stoptijd belemfnerend.
IHieraan meenen zij tegemoet te kunnen
komen door opname van het volgend artikel.
Artikel 70. ,,De bestuurders van rijwielen
zijn verplicht am daar, waar het verkeer moet
halt houden onder vrijlating van de linker
weghelft zich zoover mogelijk rechts aan den
kant van den rijweg in volgorde van aan-
komst op te stellen, met dien verstande, dat
het opstellen links naast en het links voorbij-
rijden van een reeds wachtend motorrijtuig
of een rij- of voertuig, geen motorrijtuig of
rijwiel zijnde,, niet is toegelaten. Ten aanzien
van de wegen, waarop afizonderlijke rijbanen
zijn aangegeven voor rechtdoorgaand en af-
slaand verkeer, geldt het bepaalde in het vorig
lid voor elke afzonderlijke rijbaan."
Tenslotte vragen Burgemeester en Wethou
ders machtiging de noodige wijzigingen in de
nummering der artikelen van de op 3 Juni
1937 vastgestelde verordening aan te brengen.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
veronderstelt, dat dit nieuwe artikel 70 wordt
voorgesteld, in verband met de verkeersstag-
natie die zich voortdurend bij de Axelsche
brug voordoet.
De VOORZITTER: Dat niet precies, maar
dahr is er de meeste behoefte aan.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
stelt de vraag, omdat men daar het verkeer
van 2 kanten. krijgt en vraagt: wat is daar
rechts en wat is links?
De VOORZITTER: Rechts blijft rechts van
de richting waarin men zich beweegt.
Hoe het zich precies zal regelen, kan ik op
het oogenblik ook niet zeggen. In dat opzicht
zal een en ander aan de praktijk moeten wor
den overgelaten. Er komt daar stilstand uit
2 richtingen, n.l. van af de Grenulaan en van
af de Heerengracht. Ik stel mij voor, dat dan
eerst het verkeer van uit de Grenulaan wordt
doorgelaten en vervolgens dat van de Heeren
gracht aan de beurt komt.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM:
Worden er ook borden geplaatst om dat aan
te geven?
De VOORZITTER: Het lijkt mij voorshands
voldoende, dat de regeling geschiedt op aan-
wijzing van de politie. Deze zorgt daar thans
ook voor, doch in dit artikel vindt zij dan
steun om eventueel op te treden tegen onwil-
ligen.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
stelt die vraag, omdat hij onlangs van den
opperwachtmeester der marechaussde hoorde,
dat dergelijke bepalingen geen rechtskracht
hadden, wanneer een en ander niet was aan
gegeven door daarvoor bij de wet voorge-
schreven borden.
Zal dit artikel dus rechtskracht hebben.
voor het opmaken van proces-verbaal met
straf gevolgen
De VOORZITTER: Dat kan ik niet zeggen.
Ik heb echter wel vertrouwen, dat we met
deze bepaling het doel bereiken. De Auto-
mobielclub heeft onze aandacht op deze kwes-
tie gevestigd en heeft ons ook de bepaling
aan de hand gedaan, die ontleend is aan de
politieverordening van Groningen. Wanneer
deze bepaling daar voldoet, aangezien daar
toch nog wel andere verkeerseischen zullen
bestaan dan hier, vermeen ik, dat dit artikel
wel in de bestaande behoefte zal voorzien.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
Er zullen dan toch ook borden worden ge
plaatst?
De VOORZITTER- Ja, voor zoover die
regeling met borden is aan te geven doch dat
zal vopr de geheele regeling niet mogelijk zijn.
De heer SCHEELE geeft te kennen, dat het
de bedoeling is, dat men vooruit dringt en
tracht elkaar te passeeren.
De VOORZITTER merkt op, dat dit iets is,
waarover veel geklaagd wordt, doch hij heeft
nog nimmer gehoord, dat daartegen met bor
den werd gewaarschuwd.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
Wijst er op, dat de borden aan bepaalde nor-
men zijn gebonden en dat, als men die borden
gebruikt, een verordening geen rechtskracht
heeft.
De VOORZITTER acht de kwestie nogal
niet zoo ingewi-kkeld en verwacht het meeste
van de praktische uitwerking. Mocht het
noodzakelijk blijken, dan kan de bepaling weer
gewijzigd worden.
De heer COLSEN wijst op het bezwaar, dat,
wanneer er geen borden staan, vreemdelingen
dan de verkeerseischen niet kunnen kennen.
Hij wijst op den weg van Driekwart naar
Philippine, waar bij het rijwielpad ook geen
bord staat en waar men er nu niets tegen kan
doen als men met motoren op dat rijwielpad
komt.
De VOORZITTER: Als er geen bord staat
is het ook geen rijwielpad. We zullen in elk
geval nader onderzoeken hoe deze bepaling,
eenmaal in de verordening vastgelegd, zal
behooren te worden uitgevoerd.
De heer VERLIN-DE: Er zou ook moeten
worden aangegeven wie voorrang heeft, om
te voorkomen, dat van beide zijden een voer
tuig op de brug komt en het dan soms gerui-
men tijd duurt, eer er een hunner achteruit
gaat, omdat ze elkaar niet kunnen passeeren.
Dat komt voortdurend voor.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
wijst er op, dat aan de Zuidzijde der Axelsche
brug wel een bordje staat, dat het verkeer
uit de stad voorgaat, doch dat is geen officieel
bord.
De VOORZITTER: Het ligt in de bedoeling
daarin te voorzien. Op de begrooting is een
post uitgetrokken voor het plaatsen van
borden.
De heer 't GILDE wijst er op, dat hierbij
ook nog op een andere kwestie behoort te
worden gelet, n.l. dat er, als de Axelsche brug
open staat, ook nog doorgaand verkeer is naar
de kleine bruggetjes over de sluis. DaArvoor
dient dus een, deel van den weg te worden
vrijgehouden. Men krijgt dan toch nog
kruising.
De VOORZITTER: De bepaling geldt alleen
voor het stilstaand verkeer.
De heer 't GILDE: Jawel, maar als daar
iemand per rijwiel komt en hij ziet de brug
open, dan rijdt hij door naar de bruggetjes.
De VOORZITTER: Het doorgaande verkeer
blijft vrjj.
De heer DEN HAMER merkt op, dat, als de
brug gesloten wordt en de afsluiting wegge-
nomen de brug geheel volstroomd met voer
tuigen en menschen en er dan geen rechts of
links is.
De heer VERLINDE: De voorgestelde
bepaling betreft niet het verkeer over de brug,
maar de opstelling van voertuigen en rijwielen
tijdens de stremming van het verkeer v66r
de brug.
De heer DEN HAMER zou toch ook een
regeling noodig achten als het verkeer over de
brug weer hersteld wordt.
De heer DE VOS heeft het opgevat, dat
deze bepaling zou gelden voor alle plaatsen
waar het verkeer stil moet houden, en dan
geldt dat toch niet alleen bij de geopende
Axelsche brug, doch op alle andere plaatsen,
ook al is het daar een rijksweg?
De VOORZITTER: Dat is er inderdaad
mee bedoeld.
De heer DE VOS: Is gebleken dat deze
regeling noodig is?
De VOORZITTER: Er wordt over geklaagd,
dat het thans, door het ontbreken van een
dwingend voorschrift, niet altijd goed gaat.
De heer VAN HEOKE zou de uitvoering
van deze regeling geheel willen overlaten aan
onzen technischen dienst. Hij veronderstelt,
dat het wachtende verkeer van voertuigen
zich ter zijde van de wegen zal opstellen en
het verkeer dat wenscht door te gaan naar
de brugjes over de sluis op het midden van
den weg zal kunnen passeeren. De technische
dienst zal een en ander wel met roode vak-
ken op de bestrating weten aan te geven. Hij
zou er op willen vertrouwen, dat dit wel in
orde komt.
De heer DE VOS merkt op, dat, gezien het
voorstel van Burgemeester en Wethouders in
vergelijking met de notulen der vergadering
waarin de verordening is vastgesteld, dat er
toch wel een vemummering der artikels moet
hebben plaats gehad, want, gezien de om-
schrijving, klopt de inhoud van verschillende
artikeis niet met den inhoud van de artikels
zooals die bij de leden volgens die notulen
bekend is.
De SECRETARIS veronderstelt, dat dit
verschil een gevolg is van vernummering door
tijdens de behandeling ingelaschte of vervallen
artikels.
De heer DE VOS komt dan tot de conclusie,
dat de notulen foutief zijn.
De VOORZITTER stemt dit toe, althans,
dan is er een commissie.
(De verslaggever merkt op, dat de notulen
bevatten het concept der verordening, zooals
die door Burgemeester en Wethouders bij de
raad is ingediend, alzoo ook de nummering
van dat concept, en dat overeenkomstig
bestaand gebruik uit den aard der zaak de
nummering na de behandeling aansluitend
en in volgorde geschiedt, al is dit vroeger
nimmer met zooveel woorden vastgelegd en
al hebben Burgemeester en Wethouders tot
hiertoe daarvoor geen machtiging aan den
raad gevraagd, zooals aan het slot van het
aanhangige voorstel thans wordt gedaan.)
De heer DUURINCK zou het gewenscht
achten, dat er ook een bepaling werd gemaakt,
dat men op de brug niet mag trachten voer
tuigen te passeeren. Thans gebeurt het, dat
wielrijders trachten tusschen het verkeer door,
andere voertuigen voorbij te komen, waardoor
gevaar ontstaat voor andere wielrijders, die
van tegenovergestelde zijde komen.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
merkt op, dat dit volgens de Motor- en
Rijwielwet reeds is verboden.
De heer DEN HAMER, er op wijzende, dat
de regeling is, dat het verkeer uit de stad
v66rgaat, meent, dat het 't beste zou zijn, dat
het verkeer van de andere zijde eerst begint,
als het andere er geheel over is.
De heer COLSEN meent, dat het in de prak
tijk wel zoo gaat. Als aan de stadszijde de
ijzers eerst worden geopend, zijn die van de
stadszijde al aan het andere eind van de brug,
eer het verkeer van de zijde der Axelsche
straat kan beginnen.