Burgerlijke Stand Van onze Adverteerders LOOP DER BEVOLKING. GEMEENTERAAD VAN TER NEUZEN. N'iet al'leen in liet Noorden valien lde resul- taten i/an het mili'taire optreden tegen, ook toy Sjanghai stuit men cp een verzet, aar.zien- lij.k grooter dan waarop men gerekend had. Een week geleden bericlhtte men al, dat de Chineezen Zich terugtrokkcn op een nieuwe verdedigingslinie, Loopende vein Toitsjang over Kiating naar Tatsjanlb of Nansiang. Inder daad geschiedt zulks, maar zoo langizaam en met zoo'n doeltreffend verzet tegen de opruk- kende Japanners, dat deze 'verdedigingslinie nog altijd niet door de Clhineezen is bereikt, die nog steeds imeer naar het Westen de Japanners het opm'kken toelennmeren. Ondanks de overtmacht van iwapenen is men er niet in geslaagd het Chineesche verzet te breken. Er is sinds vorlge expedities tegen China iets veranderd. Er is inderdaad iets van een nationalen geest over de Clhineezen vaardig geworden, een geest, dien de Japan ners zelf door hun voortdurende rvemederin- gen hebben aangewakkerd. Die geest uit zich niet alleen aan, maar ook achter het front; zoomin de blokkade als de luchtaanivallen op Nanking en Kanton hetotoen de moreele uit- werking gehad, welke men er ongetwijfeld van zal ihelbtoen gehoopt. Nu de moreele uitwer- king van: de blokkade oiitlblijlft, (koestert men nog de hoop op een reeele uibwerking, d.w.z. de hoop, dat de be'letting van nieuwen aanvoer van munitie en ander oorlogstuig naar China de Chineezen zal dwingen hun verzet op te geven. Men ontveinst izich echter niet, dat dit oogenlblik nog ver weg is en begint be- ducht te geraken voor hetgeen er in den tusschentijd geheuren kan. Nog altijd is men van Japansdhen kant bang, dat de Sowjet- Unie de Chineezen rechtstreeks zal gaan steu- nen, maar ook ziet men in, dat de kans op amdere verwikkelingen bij een langen duur van het conflict en een waarachtige blokkade steeds grooter wordt. Inderdaad is het onmiskentoaar, dat het op treden van Japan in China, en met name in Zuid-Ohina in den am trek van Hongkong, de Engelschen met igroote bezorgdheid vervult, terwijl men ook in Amerika meer er meer de gevaren van Japans optreden in China begint in te izien. Op het oogenblik, dat wij dit schrij- ven, iweten wij nog niet, of Aimerika aan het werk van de oommisteie vani 23, iwelke den Volkenbond moet voorlichten omtrent den toe- stand in het Verre Oosten, izal deelnemen. Doet het zulks, dan bestaat er voor Japan nieuwe reden tot ongerustheid. Evenals Enge land willen de Ver. Staten een oorlog zoolang mogelijk vermijden, doch gelijlk Engeland reeds een jaar geleden deed, begint nu ook Amerika tot het besef te komen, dat er een tijd denkbaar is, waarop oorlog het minste van twee kwaden zal zijn. Zoomin Van Enge land als van Amerika is een zelfstandig op treden tegen Japan te verwadhten, doch wan- neer Amerika izich naast Engeland schaart met de oprechte bedoeling de anarchie, welke thans in een groot deel van de wereld heersdht, tegen te gaan en haar desnoods met de wapens te bestrijden, toehoort een geza- menlijk pptreden der groote democratische mogendlheden ter beveiliging van hun belan- gen in China niet langer tot de onmogelijk- heden. Toen Japan zijn inval in China begon, was de intemationale constellatie het gunstigst. Daarin begint nu geleidelijk een keer te komen. Hoe langer het conflict duurt, hoe gevaarlijker deze keer voor Japan kan wor- den. Het 'zou geen wonder zijn wanneer men zich te Tokio in diplomatieke kringen wat on- behagelijk ging gevoelen. Het ziet er voorloo- pig echter nog niet naar uit, dat de diploma- ten aldaar de overhand zouden krijgen op het militaire element, dat in de ondervonden tegenslagen slechts een prikkel vindt tot grooter krachtsinspanning. OPENING VAN HET ONTVANGST- EN OLUBGEBOUW „SUNLIGHT". Zaterdag werd het Ontvangst- en Club- gebouw der Sunlightfabrieken te Vlaardingen officieel geopend door den edelachtbaren heer A. van Walsum, burgemeester van Vlaardin gen, in aanwezigheid van de plaatselijke autoriteiten der gemeente Vlaardingen en van de Directie der Lever's Zeep Maatschappij. Dit juist voltooide gebouw voorziet in een behoefte van tweeerlei aard. Het aantal bezoekers aan de Sunlightfabrieken is in de laatste jaren geweldig toegenomen, omdat de moderne technische ontwikkeling van dit grootste zeepbedrijf van Nederland natuurlijk van jaar tot jaar meer belangstellenden trekt, waardoor de bestaande ontvangstlocaliteiten niet meer toereikend waren. In de tweede plaats was er behoefte aan meer geschikte clublokalen voor de Personeels- vereeniging „Sunlight"'. Deze vereeniging omvat de afdeelingen zang, tooneel, voetbal, tennis, tumen, dam- en schaakclub, zwemmen, wande'len, knip- en naaicursus, enz. Door de groote toename van het aantal leden in de laatste jaren, hetwelk thans meer dan 500 bedraagt, heeft de Directie van de Lever's Zeep Maatschappij gemeend, aan deze Per- soneelsvereeniging een ruimere en meer moderne behuizing te moeten geven dan zij tot nu toe in gebruik had. Het fraaie gebouw is uitgevoerd in moderne landhuisstijl. Met den bouw werd op 1 Mei van dit jaar begonnen. Zooals het gebouw thans is verrezen. is het met het front gelegen naar het lommerrijke recreatiepark voor het personeel, dat reeds sinds jaren op het terrein der Sunlightfabrieken aanwezig was. Het inwendige van het gebouw bestaat uit een groote zaal, omgeven door gangen en dienstvertrekken; de groote zaal, ruimte bie- dende voor circa 300 personen, is voorzien van een tooneel met een cabine voor filmvoorstel- lingen. Aan de overzijde van de zaal, waarvan de wand, die op het terras uitkomt, geheel uit openslaande glazen deuren bestaat, bevindt zich een bar en hierachter ligt de keuken. De zaal maakt door de warme tinten en het veel- vuldig gebruik van rood koper een gedistin- geerden en intiemen indruk. Deze wordt verhoogd door een zeer ingenieus systeem van indirecte verlichting. De groote zaal kan door opvouwbare schot- ten volgens een geheel nieuw systeem des- gewenscht verdeeld worden in een groote en een kleine zaal of in drie kleine zalen, dit met het oog op het tegelijkertijd ontvangen van meerdere gezelschappen. Naast de keuken is de bestuurskamer van de Personeelsvereeniging .Sunlight" gelegen. Tegenover de zaalzijde der gangen bevin- den zich aan weerszijden garderobes voor de bezoekers, doch die zoodanig zijn ingericht, dat zij ook door de leden der Sportvereeniging Sunlight als kleedkamers kunnen worden gebruikt. Het gebouw is voorzien van alle moderne hulpmiddelen: centrale verwarming, stroo- mend heet en koud water, bioscoop, geluids- installatie en radio-installatie met microfoon en luidsprekers, welke vanuit een centraal punt kan worden bediend. De stichting van dit fraaie gebouw getuigt zeker van gezonden durf en initiatief van de Directie van de Lever's Zeep Maatschappij op het gebied van sociale zorg voor de employe's. Wij twijfelen dan ook niet, of het personeel van de Sunlight Fabrieken zal dit schitterend blijk van belangstelling in hun welzijn ten zeerste op prijs weten te stellen en de recrea- tie, die zij in deze ideale omgeving zal vinden, zal hun zeker animeeren om in de werkuren steeds hun beste krachten aan hun werkzaam- heden te geven. HONTENISSE. iHuwelij'ks-aangiften9 Sept. Constantinus Jac. Boigaert, oud 27 j. en Rozalia van Water- schoot, oud 26>j. Prudent A. Th. Freijiser (van Hulst), oud 29 j. en Angela Haria Heijman, oud 24 j. Aliphonsus W. Pateer, oud 52 j. en Johanna A. van Dorsselaer, oud 43 j. Getooorten. 1 Sept. Johannes Josephus Fran- ciscus, z. van Adriaan van Dorsselaer en van Rosalia M. Boigaert. 2 Sept. Florentina Cat'ha- rina, d. van Leon J. Claessens en van Hedwig Wdndlberger. 3 Sept. Carolina Madelena, d. van Alouisius P. de Kock en van Maria F. de Smet. 10 Sept. Theo Allouis, z. van Alphonsus J. Tieleman en van Pharailda P. Jonkheijm. 11 Sept. Margaretlha Marie, d. van Betrus J. de Waal en van Anna C. Neve. Qverlijden. 2 Sept. Antonius Marie de Buck, oud 29 j., z. van (Philippe E. de Buck en van Rozalia Rossier. HONTENISSE. Gedurende de eerste helft van September hebben zich in deze gemeente gevestigd: M. A. de W5ilde te Walsoorden, van Vlis- singen. A. L. J. Goethals te Kloosterzande, van V-ldssingen. M. ,E. Leenlknegt te Rustwat, van Hulst. A. Daalman te Kloosterzande, van Vogel- waarde. C. E. Schelfhout te Groenendijk, van Kerk- nade. Vertrokken iL. B. Bogaert, van Lamswaarde naar Dongen. L. M. de Valek, van Terlhole naar Vogel- waiarde. W. A. M. Adriaansens, van Walsoorden naar Kerkrade. J. J. Buijismgge, van Lamswaarde naar Rotterdam. Ml. P. Herrewegh, van Lamswaarde naar Rotterdam. E. Dumoleijn, van Groendijk, naar Nij- megen. M. P. Tieleman, van Walsoorden naar Schie dam. IL. A. Leijs, van Kloosterzande naar Maas tricht. E. R. Arends, van Lamswaarde naar Hulst. J. E. Vendurmen, van Kloosterzande naar Gemert. ID. de Bakker, van Lamswaarde naar Graauw en Langendam, )J. C. Camfbeen, van Lamswaarde naar Graauw en Langendam. |E. de Bakker, van Lamswaarde naar Graauw en Langendam. A. Broekaert, Van Lamswaarde naar Graauw en Langendam. J. Tieleman, van Walsoorden naar Vlissin- gen. M. P. de Kort, van Groenendijk naar Hulst. Vergadering van Donderdag 6 September 1937, des namiddags 2 uur. Voorzitter de heer Mr. P. H. W. F. Tellegen, burgemeester. Tegenwoordig de leden D. Scheele, C. A. Verlir.de, N. J. C. Lambrechtsen van Ritthem, J. Riemens, D. E. de Kraker, J. Duurinck, E. L. van Hecke, H. J. Colsen, L. J. van Driel, J. N. 't Gilde, M. de Vos, J. den Hamer, A. de Bruijn en P. van Cadsand. Afwezig de heer L. J. Geelhoedt wegens on- gesteldheid. De VOORZITTER opent de vergadering. Hij deelt mede, dat de heer De Brugn de eerste stem heeft. Vervolgens stelt hij aan de orde: 1. Notulen. Voorgesteld wordt, de notulen der vergade ring van 13 Juni en die vap 15 Juli 1937 vast te stellen zooals deze in druk zijn verschenen. De heer DEN HAMER verklaart een op- merking te hebben op de notulen der vergade ring van 13 Juni. Op bladzijde 16 staat te lezen, dat spreker bij de behandeling van art. 21 der Alg. Politieverordening zou gezegd heb ben „dat hij voelde voor den gedachtengang ,,van den heer 't Gilde, men moet zich kunnen uitleven. Indien twee menschen in de Noord- „straat loopen te zingen, is dit niet erg, doch „de politieverordening verbiedt het". Dat is niet logisch. De Voorzitter heeft toen nog een voorbeeld aangehaald van een loudspeaker, waarmede men in den nacht rond zou gaan. Spreker heeft evenwel gezegd: ,,Ik voel wel ;,iets voor den gedachtengang van den heer ,,'t Gilde, dat men zich in dat opzicht moet „kunnen uitleven. Als jongens eens loopen „zingen, is dat niet erg, doch als b.v. nu eens ,,twee menschen liepen te zingen in de Noord- ,,straat, is daarvoor een artikel noodig in de politieverordening, die dat verbiedt." Hij zag dat graag aldus opgenomen. De VOORZITTER heeft daartegen geen be- zwaar, doch het zou regelmatiger geweest zijn, wanneer de heer Den Hamer de door hem gewenschte wijziging v6or het afdrukken der notulen had kenbaar gemaakt. Met deze wijziging worden de notulen der beide vergaderingen met algemeene stemmen vastgesteld. 2. Ingekomen stukken. a. Het raadslbesluit van 15 Juli 1937, tot wijiziging der gemeentebegrooting voor 1937, voorzien van het bewij's der goedkeuring door Gedeputeerde Staten. Aangenomen voor kennisgeving. b. Het besluit van Gedeputeerde Staten van Zeeland, d.d. 9 Juli 1937, tot definitieve vaststelling der gemeenterekening en der rekening van het Woningbedrijf over 1935. Aangenomen voor kennisgeving. c. Het raadsbesluit van 15 Juli 1937 tot wijziging der geldleeninigsovereenkOmsten 27/29 Februari 1932 en 2/3 December 1938 aangegaan met de N.V. Maatschappij voor Gemeente-credifet, voorzien van het bewijs der goedkeuring door Gedeputeerde Staten. Aangenomen voor kennisgeving. d. Een ad'res van de N.V. Radiodistrilbutie- en Draadomroepbedrijf, luidende als volgt: Het besluit door uwen Raad genomen bij de va'ststelling der precarioverordening noopt k ons, onzen dank uit te spreken voor het feit, dat uwen Rcfed een open oog heeft gehad voor do moeilijMieden, welke wij in onze cor- respondentie ter uwer kennis hebben ge- bracht. Wij namen met voldoening kennis van uw besluit, het maximum van onze beta- lingen aan de gemeente vast te stellen op 200. Waar de datum van invoering der precario verordening is vastgesteld op 1 Januari 1938, terwijl dit in het oorspronkelijik ontwerp 1 Januari 1937 was, blijft voor ons nog een moeilijkheid toe'staan. Ware de invoering der Precarioverordening vastgesteld op 1 Januari 1937, dan was vol- daan aan het rondschrijven van Z. Exc. den Minister van Binnenlandsche Zaken. Immers zou dan op 1 Mei 1937 onze Rijksmachtiging kunnen zijn verlengd, omdat dan geen beta- lingsplicht op andere gronden dan volgens de precarioverordening meer in de gemeentelijke vergunning zou zijn voorgekomen. De bedoe ling van het schrijven van Z. Exc. aan de gemeentefbesturen was, dat op 1 Mei j.l. de ons verleende gemeentelijke vergunning in dien zin zoude zijn gewijizigd, dat wij slechts betaling zouden zijn verschuldigd krachtens de Precarioverordening. Bovendien zijn de door ons opgesomde financieele lasten ook onverminderd geldig voor het jaar 1987, terwijl wij nu nog volgens onze oude betalingsplicht aan het eind van dit jaar zouden moeten betalen aan de gemeente, doordat de gemeentelijke vergunning nog niet is gewijzigd en de Precarioverordening nog niet van toepassing is. Mitsdien verzoeken wij u beleefd, het daar- heen te willen leiden, dat: 1. De Precarioverordening voor ons be- drijf van kracht wordt verklaard van 1 Ja nuari 1937 af, en 2. De tekst der gemeentelijke vergunning zoodanig wordt gewijzigd, dat artikel 5 ge heel vervalt en daarvoor in de plaats wordt gesteld een artikel waarin overeenkomstig het bovenaangehaalde schrijven van Zijne Excellentie den Minister van Binnenlandsche Zaken wordt bepaald, dat de vergunning- houdster aan de gemeente verschuldigd is een vergoeding overeenkomstig de toepalingen der Precarioverordening. Vertrouwende, dat uwen Raad zal willen medewerken om bovengenoemde moeilijkheden zoo spoedig mogelijk op te lessen, opdat ons bddrijf zoo spoedig mogelijk weer in het bezit kome van de normale Rijksmachtiging. Burgemeester en Wethouders merken op, dat het niet mogelijk is, aan een dergelijke verordening terugwerkende kracht te verlee- nen en stellen voor, het adres aan te nemen voor kennisgeving. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. e. Een adres van de Koninklijke Nederland- sche Automobiel Club, waarin deze er aan herinnert, in een schrijven d.d. 16 October 1936 zich te hebben veroorloofd aan het col lege van Burgemeester en Wethouders dezer gemeente een verzoek te richten, om, waar mogelijk, over te willen gaan tot verlaging van de personeele belasting naar den grond- slag motorrijtuigen. Zulks op grond van het feit, dat in den loop van de laatste jaren in tal van gemeenten in Nederland de grondslag motorrijtuigen soms op onevenredlge wijze was opgevoerd, eenerzijds om de gemeentelijke inkomsten te verhoogen, anderzijds ook veelal om andere categorien van belastingplichtigen te ontlasten. Adressante betoogt voorts in den breede, dat die hooge belasting belemmerend werkt voor vestiging van personen die automobielen gebruiken en voorts, aangezien die personeele belasting geheven wordt naar de waarde ook op de aanschaffing van nieuwe automobielen. Mede uit hoofde de omstandigheid, dat ook uit anderen hoofde het gebruik van automo bielen door zware lasten wordt gedrukt, ver- zoekt zij verlaging der Personeele Belasting naar den grondslag motorrijwielen in deze gemeente te willen bevorderen. Burgemeester en Wethouders deelen mede, dat de grondslag motorrijtuigen in deze gemeente niet is verhoogd en dus berust op den wettelijken basis. Zij stellen voor, het adres aan te nemen voor kennisgeving. Met algemeene stemmen wordt aldus besloten. f. Een verzoek van U. GijselBos, die daarin te kennen geeft het bedrijf van cafe- houdster in het perceel Rosegracht 1 met 1 September 1937 te hebben beeindigd, en daar- om verzoekt haar restitutie te willen ver- leenen voor de helft van het door haar over 1937/38 betaalde vergunningsreeht. Burgemeester en Wethouders stellen voor, het verzoek in te willigen. Met algemeene stemmen wordt aldus besloten. g. Een verzoek van E. A. Guilder, om hem, in verband met zijn afstandsverklaring van het ten zijnen name staande verlof A voor den verkoop van zwak-alcoholische dran- ken in het klein, voor het perceel Stationsweg 41, over 3 kwartalen teruggave te verleenen van het door hem betaalde verlofsrecht, zijnde 18,75. Burgemeester en Wethouders stellen voor, dit verzoek in te willigen. Met algemeene stemmen wordt aldus besloten. h. Een adres van F. A. van den Acker, die daarin te kennen geeft, dat haar bij besluit van Burgemeester en Wethouders van 5 Juni 1929 een verlof A is verleend; dat haar bij besluit van 7 Sept. 1937 in de localiteiten waar dat verlof is verleend een tapvergunning is verleend, zoodat Burge meester en Wethouders dat verolf dienden in te trekken; dat dit verlof d.d. 7 September is ingetrok- ken, doch dat adressante gaarne in de gele- genheid zou zijn gesteld om schriftelijk afstand van dat verlof te doen, hetgeen zij ook zou gedaan hebben (dit tot terugbekoming van twee vierde maal f 25 verlofsrecht); dat zij thans schriftelijk afstand doet van hare bevoegdheid tot het instellen van beroep tegen het door Burgemeester en Wethouders genomen besluit, welke verklaring zij gaarne zag aangemerkt als te zijn ,,het schriftelijk afstand doen van een verlof A"; redenen waarom zjj verzoekt haar over 2 kwartalen het betaalde verlofsrecht te willen terugbetalen. Burgemeester en Wethouders stellen voor, dit verzoek in te willigen. Met algemeene stemmen wordt aldus besloten. '3. Aambieding gemeentebegrooting en be- grooting woningbedrijf, dienst 1938. Door Burgemeester en Wethouders worden aangelboden de gemeentebegrooting en de be- grooting voor het Wtftiingtoedrijf, dienst 1938. 4. Wijziging Algemeene Politieverordening. Burgemeester en Wethouders deelen aan den raad mede, dat de in de vergadering van 3 Juni 1.1. vastgestelde Algemeene Politiever ordening het college van Gedeputeerde Staten tot eenige opmerkingen heeft aanleiding ge- geven, waarmede zij zich wel kunnen vereeni- gen. In veriband ihiermede stellen zij voor, de verordening opnieuw vast te stellen, waarbij dan rekening wordt gehouden met de hier- onder vermelde wijizigingen. Artikel 5. Voor artikel 1 sub h en i" dient gelezen te worden artikel 1 sub g en h". Artikel 44. In het laatste lid moet achter ,,'Een geizonken vaartuig moet door" gelezen worden „of vanwege". Artt. 70 t/m 76. vervallen in verband met het inwerking treden van het Reglement Autovervoer Personen. Arti'kel 78 kan vervallen, daar dit verwijst naar art. 72 (oud). Artiikels '84 en 85 vervallen in verband met art. 44 van de Drankwet. Artikel 86 vervalt in verband met art. 250- bis Wetboek van Strafvordering. Artikel 87. Het eerste lid van dit artikel te lezen als volgt: ,,De houder van een in arti kel 79 genoemde inrichting is verplicht te zorgen, dat een door den secretaris der ge meente gewaarmerkte afdruk van de artt. 77 t/m 86 der algemeene politie-verordening in elke voor het publiek toegankelijke localiteit van zijn inrichting voortdurend is opgehan- gen, izoodanig, dat deze voorschriften voor de bezoekers duidelijk leesbaar zijn." Artilkel 96, laatste lid kan vervallen. Artikel 97 kan vervallen in verband met het Koninklijk besluit van 30 December 1924 StJbl. 620. Artikel 103, in het eerste lid moet voor ,,de artikelen 17 en 19 van het reglement van politie voor de .polders in Zeeland" worden ge lezen ,,de artikelen 24, 25 en 26 van het Reglement van politie voor de polders of waterschappen in Zeeland"'; in het derde lid achter .polders" in te las- schen ,,of waterschappen". Artikel 105 in het eerste lid, voor „artikel 106" te lezen artikel 103. Artikel 110 achter ,/Het is verboden" in te lasschen „een"\ Artikel 129. Dit artikel te lezen als volgt: „Met inachtneming voor zooveel woningen be- treft, van de voorschriften der wet van 31 Aug. 1853 (iStlbl. no. 83) hebben de amtotena- ren der politie en zij, die met de uitvoering van deize verordening belast zijn of daartoe moeten medewerken, de bevoegdheid om wo ningen, vaartuigen, loikalen en al don niet af- gesdoten ruimten, ondanks de bewoners, eige- naars of gebruikers, binnen te treden, tot onderzoek omtrent de naleving van de artike len 90 t/m 94, 98, 101, 107, 108 en 110, tus- schen zonsop- en -ondergang en van de artt. 28, 37, 38, 77 t/m 86, 88, 89, 95 en 96 van deze verordening te alien tijde". Tevens willen Burgemeester en Wethouders van deze gelegenheid gebruik maken in de politieverordening een parkeervertood op te nemen, als bedoeld in art. llbis van de Motor- en Rijwielbeschikking, en deze bepaling op te nemen na art. 67. Artikel 68. ,,Het is verboden motorrijtuigen, rijwielen op meer dan twee wielen of rjj- of voertuigen, geen motorrijtuigen of rijwielen zijnde, te parkeeren in straten, daartoe door Burgemeester en Wethouders aan te wijzen en aangeduid door borden volgens het model vastgesteld bij de Motor- en Rijwielbeschik king van 30 April 1927 Stbl. 143, zooals die beschilklking sedert is gewijzigd1." ,,iOnder parkeeren wordt verstaan het in stil stand hebben van vervoermiddelen anders dan tot het onmiddellijk uit- of inlaten of uit- of instappen van personen of het onmiddellijk laden of lossen van goederen."" Na dit artikel achten zij het gewenscht een bepaling op te nemen om zooveel mogelijk tegen te gaan een veel voorkomende gewoonte n.l. het vullen van de reservoirs van auto's als de motor in werking is. Deze manier van vul- ling is niet zonder gevaar en het verwekken op deze wijze van een explosie is zeker niet denkbeeldig. Gpneming in de politieverorde ning van het hierna volgende artikel achten zij wel gewenscht. Artikel 69. ,,Het is verboden de reservoirs van motorrijtuigen te vullen of te doen vullen, wanneer de motor in werking is." De Kon. Nederl. Automobiel Clulb vestigt de aandacht van Burgemeester en Wethouders op een verkeersprobleem, dat ook voor onze gemeente zeker aandacht verdient. Het komt ml. voor, dat op punten waar het ver.keer tot stoppen gedwongen wordt, zooals open bruggen eniz., emstige verkeersopstop- pingen ontstaan, door de gewoonte van wiel- rijders om zich bij dergelijke stopplaatsen langs en tusschen het reeds wachtende ver- keer naar voren te dringen, zoodoende de verkeersveiligheid in gevaar brengend en een vlotte afwikkeling van het verkeer na den stoptijd belemfnerend. IHieraan meenen zij tegemoet te kunnen komen door opname van het volgend artikel. Artikel 70. ,,De bestuurders van rijwielen zijn verplicht am daar, waar het verkeer moet halt houden onder vrijlating van de linker weghelft zich zoover mogelijk rechts aan den kant van den rijweg in volgorde van aan- komst op te stellen, met dien verstande, dat het opstellen links naast en het links voorbij- rijden van een reeds wachtend motorrijtuig of een rij- of voertuig, geen motorrijtuig of rijwiel zijnde,, niet is toegelaten. Ten aanzien van de wegen, waarop afizonderlijke rijbanen zijn aangegeven voor rechtdoorgaand en af- slaand verkeer, geldt het bepaalde in het vorig lid voor elke afzonderlijke rijbaan." Tenslotte vragen Burgemeester en Wethou ders machtiging de noodige wijzigingen in de nummering der artikelen van de op 3 Juni 1937 vastgestelde verordening aan te brengen. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM veronderstelt, dat dit nieuwe artikel 70 wordt voorgesteld, in verband met de verkeersstag- natie die zich voortdurend bij de Axelsche brug voordoet. De VOORZITTER: Dat niet precies, maar dahr is er de meeste behoefte aan. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM stelt de vraag, omdat men daar het verkeer van 2 kanten. krijgt en vraagt: wat is daar rechts en wat is links? De VOORZITTER: Rechts blijft rechts van de richting waarin men zich beweegt. Hoe het zich precies zal regelen, kan ik op het oogenblik ook niet zeggen. In dat opzicht zal een en ander aan de praktijk moeten wor den overgelaten. Er komt daar stilstand uit 2 richtingen, n.l. van af de Grenulaan en van af de Heerengracht. Ik stel mij voor, dat dan eerst het verkeer van uit de Grenulaan wordt doorgelaten en vervolgens dat van de Heeren gracht aan de beurt komt. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM: Worden er ook borden geplaatst om dat aan te geven? De VOORZITTER: Het lijkt mij voorshands voldoende, dat de regeling geschiedt op aan- wijzing van de politie. Deze zorgt daar thans ook voor, doch in dit artikel vindt zij dan steun om eventueel op te treden tegen onwil- ligen. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM stelt die vraag, omdat hij onlangs van den opperwachtmeester der marechaussde hoorde, dat dergelijke bepalingen geen rechtskracht hadden, wanneer een en ander niet was aan gegeven door daarvoor bij de wet voorge- schreven borden. Zal dit artikel dus rechtskracht hebben. voor het opmaken van proces-verbaal met straf gevolgen De VOORZITTER: Dat kan ik niet zeggen. Ik heb echter wel vertrouwen, dat we met deze bepaling het doel bereiken. De Auto- mobielclub heeft onze aandacht op deze kwes- tie gevestigd en heeft ons ook de bepaling aan de hand gedaan, die ontleend is aan de politieverordening van Groningen. Wanneer deze bepaling daar voldoet, aangezien daar toch nog wel andere verkeerseischen zullen bestaan dan hier, vermeen ik, dat dit artikel wel in de bestaande behoefte zal voorzien. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM Er zullen dan toch ook borden worden ge plaatst? De VOORZITTER- Ja, voor zoover die regeling met borden is aan te geven doch dat zal vopr de geheele regeling niet mogelijk zijn. De heer SCHEELE geeft te kennen, dat het de bedoeling is, dat men vooruit dringt en tracht elkaar te passeeren. De VOORZITTER merkt op, dat dit iets is, waarover veel geklaagd wordt, doch hij heeft nog nimmer gehoord, dat daartegen met bor den werd gewaarschuwd. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM Wijst er op, dat de borden aan bepaalde nor- men zijn gebonden en dat, als men die borden gebruikt, een verordening geen rechtskracht heeft. De VOORZITTER acht de kwestie nogal niet zoo ingewi-kkeld en verwacht het meeste van de praktische uitwerking. Mocht het noodzakelijk blijken, dan kan de bepaling weer gewijzigd worden. De heer COLSEN wijst op het bezwaar, dat, wanneer er geen borden staan, vreemdelingen dan de verkeerseischen niet kunnen kennen. Hij wijst op den weg van Driekwart naar Philippine, waar bij het rijwielpad ook geen bord staat en waar men er nu niets tegen kan doen als men met motoren op dat rijwielpad komt. De VOORZITTER: Als er geen bord staat is het ook geen rijwielpad. We zullen in elk geval nader onderzoeken hoe deze bepaling, eenmaal in de verordening vastgelegd, zal behooren te worden uitgevoerd. De heer VERLIN-DE: Er zou ook moeten worden aangegeven wie voorrang heeft, om te voorkomen, dat van beide zijden een voer tuig op de brug komt en het dan soms gerui- men tijd duurt, eer er een hunner achteruit gaat, omdat ze elkaar niet kunnen passeeren. Dat komt voortdurend voor. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM wijst er op, dat aan de Zuidzijde der Axelsche brug wel een bordje staat, dat het verkeer uit de stad voorgaat, doch dat is geen officieel bord. De VOORZITTER: Het ligt in de bedoeling daarin te voorzien. Op de begrooting is een post uitgetrokken voor het plaatsen van borden. De heer 't GILDE wijst er op, dat hierbij ook nog op een andere kwestie behoort te worden gelet, n.l. dat er, als de Axelsche brug open staat, ook nog doorgaand verkeer is naar de kleine bruggetjes over de sluis. DaArvoor dient dus een, deel van den weg te worden vrijgehouden. Men krijgt dan toch nog kruising. De VOORZITTER: De bepaling geldt alleen voor het stilstaand verkeer. De heer 't GILDE: Jawel, maar als daar iemand per rijwiel komt en hij ziet de brug open, dan rijdt hij door naar de bruggetjes. De VOORZITTER: Het doorgaande verkeer blijft vrjj. De heer DEN HAMER merkt op, dat, als de brug gesloten wordt en de afsluiting wegge- nomen de brug geheel volstroomd met voer tuigen en menschen en er dan geen rechts of links is. De heer VERLINDE: De voorgestelde bepaling betreft niet het verkeer over de brug, maar de opstelling van voertuigen en rijwielen tijdens de stremming van het verkeer v66r de brug. De heer DEN HAMER zou toch ook een regeling noodig achten als het verkeer over de brug weer hersteld wordt. De heer DE VOS heeft het opgevat, dat deze bepaling zou gelden voor alle plaatsen waar het verkeer stil moet houden, en dan geldt dat toch niet alleen bij de geopende Axelsche brug, doch op alle andere plaatsen, ook al is het daar een rijksweg? De VOORZITTER: Dat is er inderdaad mee bedoeld. De heer DE VOS: Is gebleken dat deze regeling noodig is? De VOORZITTER: Er wordt over geklaagd, dat het thans, door het ontbreken van een dwingend voorschrift, niet altijd goed gaat. De heer VAN HEOKE zou de uitvoering van deze regeling geheel willen overlaten aan onzen technischen dienst. Hij veronderstelt, dat het wachtende verkeer van voertuigen zich ter zijde van de wegen zal opstellen en het verkeer dat wenscht door te gaan naar de brugjes over de sluis op het midden van den weg zal kunnen passeeren. De technische dienst zal een en ander wel met roode vak- ken op de bestrating weten aan te geven. Hij zou er op willen vertrouwen, dat dit wel in orde komt. De heer DE VOS merkt op, dat, gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders in vergelijking met de notulen der vergadering waarin de verordening is vastgesteld, dat er toch wel een vemummering der artikels moet hebben plaats gehad, want, gezien de om- schrijving, klopt de inhoud van verschillende artikeis niet met den inhoud van de artikels zooals die bij de leden volgens die notulen bekend is. De SECRETARIS veronderstelt, dat dit verschil een gevolg is van vernummering door tijdens de behandeling ingelaschte of vervallen artikels. De heer DE VOS komt dan tot de conclusie, dat de notulen foutief zijn. De VOORZITTER stemt dit toe, althans, dan is er een commissie. (De verslaggever merkt op, dat de notulen bevatten het concept der verordening, zooals die door Burgemeester en Wethouders bij de raad is ingediend, alzoo ook de nummering van dat concept, en dat overeenkomstig bestaand gebruik uit den aard der zaak de nummering na de behandeling aansluitend en in volgorde geschiedt, al is dit vroeger nimmer met zooveel woorden vastgelegd en al hebben Burgemeester en Wethouders tot hiertoe daarvoor geen machtiging aan den raad gevraagd, zooals aan het slot van het aanhangige voorstel thans wordt gedaan.) De heer DUURINCK zou het gewenscht achten, dat er ook een bepaling werd gemaakt, dat men op de brug niet mag trachten voer tuigen te passeeren. Thans gebeurt het, dat wielrijders trachten tusschen het verkeer door, andere voertuigen voorbij te komen, waardoor gevaar ontstaat voor andere wielrijders, die van tegenovergestelde zijde komen. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM merkt op, dat dit volgens de Motor- en Rijwielwet reeds is verboden. De heer DEN HAMER, er op wijzende, dat de regeling is, dat het verkeer uit de stad v66rgaat, meent, dat het 't beste zou zijn, dat het verkeer van de andere zijde eerst begint, als het andere er geheel over is. De heer COLSEN meent, dat het in de prak tijk wel zoo gaat. Als aan de stadszijde de ijzers eerst worden geopend, zijn die van de stadszijde al aan het andere eind van de brug, eer het verkeer van de zijde der Axelsche straat kan beginnen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 6