a
s
Pluimvee-Rubriek
Q Sf--13
03 a. 2
0.5 CO ju
s
gs
Volgno. 125. De aard van de onder dit
volgnummer geraamde uitgaaf is niet duide-
lijk toegelicht. Met name wordt een verkla-
ring verlangd van de in de toelichting ge
geven berekening.
Volgno. 144. De kosten van den reinigings-
dienst zijn ruim 650 hoogsr geraamd dan het
vorig jaar. 'Het verschil moet alsnog behoor-
lijk worden toegelicht.
Volgno's 148 en 153. De vraag rijst waar-
om het verhaal en de bijdragen voor pensioen
van R. de Kraker naar een aanmerkelijk
hoogeren pensioengrondslag zijn berekend dan
zijn jaarwedde blijkens de raining onder volg
nummer 132 bedraagt.
Volgno. 169. Uit de toelichting blijkt niet
of de eigendommen zijn verhuurd bij onder-
handsche of publieke verpachting. In het
eerste geval moeten de data van vaststelling
en goedkeuring van het desbetreffend besluit
worden vermeld.
Volgno's 174 t/m 182. De ramingen onder
deze posten zijn niet toegelicht.
Volgno. 220. Verzocht wordt mede te
deelen hoe men voornemens is de verbruikte
waarborgsommen te herstellen.
Volgno. 228. Het bedrag der subsidie moet
worden teruggebracht tot f 10 per leerling
(zie de hiervoren gemaakte opmerking).
Volgno. 243. Ingevolge de wet van 31-5-'34,
S 281, tot wijziging en aanvulling van de Pen-
sioenwet 1922, St.bl. no. 240, moet het ver
haal voor eigen pensioen worden geraamd op
3 van den pensioengrondslag ad f 750, ver-
meerderd met 1% van de afgeronde wedde
ad 700 33.
De post is dus f 0,75 te laag geraamd.
Volgno. 252. De raming kan worden onder-
gebracht bij volgnummer 251.
Volgno. 253. De gewone bijdrage uit het
werkloosheidssubsidiefonds, berekend naar een
uitgavencijfer van f 17.062 -)- f 1000 33.000
en een draagkrachtcijfer van 109.102,80 kan
worden geraamd op 66.2 van 51.062
33.803,04. Geraamd werd 28.899,50.
De raming kan dus worden verhoogd.
Volgno. 326. In de memorie van toelich
ting ontbreekt een specificatie van de raming
der opbrengst van verkochte gronden.
Volgno's 310 en 311. De ramingen zijn niet
in overeenstemming met de op de verzamel-
posten vermelde bedragen en met de onder
volgnummers 12 en 13 der bedrijfsbegrooting
geraamde sommen.
Geraamd moest zijn f 540 f 25 565.
Slant van schulden.
Geldleening f 8000 (restant) a 514
Het geraamde bedrag wegens rente en af-
lossing ad 920 kan in verband met buiten-
gewone aflossing (raadsbesl. 17-12-'36, goed-
gekeurd 5-l-'37, no. 125) vermoedelijk wor
den bespaard.
Geldleening 10.000 (restant) a 4
Blijkens de aanteekening op den schulden-
staat is in 1936 15.000 buitengewoon afge-
lost.
De raming wegens buitengewone aflossing
in de begrooting van 1936 onder volgno. 311
bedraagt echter slechts 10.750,66.
Het verschil moet alsnog worden toegelicht.
Geldleening 51.650 (restant) a 4)4
a. schuldrestant per l-l-'36 f 53.625; per
l-l-'37 f 51.650; aflossing 1936 1975.
De schuldenstaat 1936 vermeldt wegens af
lossing f 1625.
Het verschil ad 350 moef alsnog nader
worden toegelicht, waarbij op het verband
met den desbetreffenden post in de bedrijfs
begrooting voor 1936 moet worden gelet.
b. De vraag rijst, waarom thans 1800
wegens gewone aflossing wordt geraamd ter-
wijl in de bedrijfsbegrooting evenals het vorig
jaar 1625 wordt geraamd.
Geldleening 254.000 (restant) a 4)4
a. Schuldrestant per l-l-'36 254.000, per
l-l-'37 f 246.350; aflossing 1936 7650.
De schuldenstaat 1936 vermeldt wegens
aflossing f 9000.
'Het verschil ad f 1350 moet alsnog nader
worden toegelicht, waarbij op het verband met
den desbetreffenden post in de bedrijfsbegroo
ting voor 1936 moet worden gelet.
b. De vraag rijst, waarom thans 8325
wegens gewone aflossing wordt geraamd, ter-
wijl in de bedrijfsbegrooting evenals het vorig
jaar 9000 wordt geraamd.
Gasbedrijf.
Volgno. 4. Het bedrag van de raming is
/90 te laag gesteld, 86200 K.G. 5 1,90 per
100 K.G. is f 1637,80.
Volgno. 16. Het peil der afschrijvingen is
doordat de afschrijving op de buiten bedrijf
gebleven le oven inibouw achterwege is ge-
laten en de afschrijving op gasmeters en munt-
gasinstallaties is verlaagd van 8 op 6 met
pl.m. 3000 verlaagd.
Met het oog op een gezonde ontwikkeling
van het bedrijf dient het afschrijvingspeil on-
geacht de bedrijfsuitkomsten zooveel moge-
iijk te worden gehandhaafd, weshalve wordt
verzocht voor 1937 met de afschrijving op de
buiten bedrijf gebleven le oven inbouw weder
voort te gaan en het percentage van afschrij
ving op gasmeters en muntgasinstallaties
terug te brengen op 8.
Volgno. 32. De vraag rijst waarom deze post
500 hooger is geraamd dan de eorrespondee-
rende post onder volgno. 304 van de gemeente-
begrooting.
Vleeschkeuringsbedrijf.
Volgno. 2. Bij herhaling is de opmerking ge-
maakt dat deze post geen beteekenis h^ft.
Verzocht wordt, voor het verVolg ook een
raming pro memorie achterwege te laten.
Burgemeester en Wethouders geven te ken-
nen, dat de door Gedeputeerde Staten naar
voren gebrachte wenschen en verzoeken door
hen zijn onderzocht en zij op grond daarvan
voorstellen te besluiten:
a. aan de vragen tot nadere toelichting ge-
volg te geven;
b. om de diverse posten in. de begrooting
te wijzigen als volgt:
I. gemeentebegrooting.
onder de inkomsten te verhoogen de posten:
114a. vergoeding voor ontvangen retributien
17,50; 243. Verhaal van pensioen f 0,50; 253.
uitkeering uit het werkloozensubsidiefonds
4903,54 320a. geldleening overgebracht van
hoofdstuk XVI /7950 333. ged. der geldlee
ning ten bate van hoofdstuk XVI 50;
onder de inkomsten te verlagen de posten:
1. batig slot van den gewonen dienst f 1700;
6. uitkeering uit 't Gemeentefonds a. 674,88,
b. 210.74; 310. uitkeering van het bedrijf f 13.
onder de uitgaven te verhoogen de posten:
120a. betaling van gelden ingevolge de Waren-
wet 350; 324a. kosten aankoop gronden be-
graafplaats 7950, 333a. kosten sluiten geld
leening f 50, 318. onvoorziene uitgaven
2780,92;
te verlagen de volgende uitgaafposten108.
bijdrage kosten keuringsdienst 160, rente
van geldleeningen f 210, subsidie aan of
ten behoeve van bijzondere bewaarscholen
425, 311. kosten ter zake van verzekering,
pensioenen etc. /13.
II. begrooting van het gemeentelijk gas
bedrijf.
onder de baten te verhoogen de volgende
posten: 1. opbrengst uit gaslevering /1000; 3.
opbrengst van cokes f 3529,75, 4. opbrengst
van teer 348,60, 5. opbrengst van andere bij-
en afvalproducten f 600, totaal f 5478,35.
Kapitaalsinkomsten. 31. afschrijving we
gens waardevermindering f 3707,50 wegens
rnear afschrijving.
onder de lasten te verhoogen de posten: 12.
grondstoffen voor de gasfabricage 2926,60,
26. afschrijving wegens waardevermindering
3507,50;
te verlagen den post: 28. onvoorziene lasten
955,75.
Kapitaalsuitgaven: te verhoogen den post
35. voordeelig saldo, over te brengen naar den
volgenden dienst 4007,50; te verlagen den
post 32. uitkeering aan de gemeente wegens
gewone aflossing 500.
De heer DE RUUTER kan zich, evenmin
als bij de behandeling der begrooting, niet
met het voorstel van Burgemeester en Wet
houders, om op dit punt aan het verlangen
van Gedeputeerde Staten toe te geven, ver-
eenigen. Men kent de geschiedenis van dit
onderwerp. Hij zai deze niet in herinnering
brengen, maar alien weten op welke toezeg-
gingen van den raad men voor het stichten
en instandhouden van de bewaarscholen alhier
in zee is gegaan.
Hij stelt voor, ten opzichte der subsidie voor
de bewaarscholen niet in te gaan op den
wensch van Gedeputeerde Staten.
Er is bij de behandeling der begrooting
reeds een jaar afgegaan van den leeftijd waar-
voor subsidie wordt verleend en als nu de
subsidie op deze wijze verlaagd wordt, wordt
het verlies der vereenigingen nog grooter.
Spreker begrijpt niet, dat Gedeputeerde
Staten dezen eisch stellen en Burgemeester en
Wethouders er op ingaan, wanneer hij nagaat,
dat andere gemeenten in deze provincie een
hoogere subsidie mogen verleenen. In Middel-
burg b.v. wordt een subsidie verleend van 15
per kind en in Goes 10 per kind, doch dan
komt daar boven nog een bedrag ad f 750
voor aflossing en rente van een 4 geldlee
ning. Aangezien die bedragen daar worden toe-
gestaan, vermeent hij, dat Gedeputeerde Sta
ten op de gemeente Axel geen ongelijke maat
mogen toepassen, te meer waar de subsidie
voor de bewaarschool door de gemeente Axel
uit eigen middelen wordt gedekt. Men behoort
toch ook rekening te houden met de belofte,
die oorspronkelijk door den gemeenteraad,
met betrekking tot een uitkeering per kind is
gedaan en waarop dan althans door een der
vereenigingen een bewaarschool is gesticht.
Hij wenscht daarom niet voor den wensch
van Gedeputeerde Staten uit den weg te gaan.
Zooals hij reeds aanstipte is er al een leer-
jaar afgegaan, hetgeen den vroegeren vol-
ledigen schooltijd in aanmerking nemende toch
al een vermindermg van de subsidie per kind
beteekend en als het nu nog tot 10 werd ver-
minderd, zou het ten slotte neerkomen op
slechts f 7,50 per kind, of de helft van de oor-
spronkelijke subsidie.
De exploitatie heeft voor de school in de
Nieuwstraat toch steeds een verlies opgele-
verd, aanvankelijk van 1000, welke bedrag
is gestegen tot f 1200 en f 1300, terwijl er ook
rekening mee behoort te worden gehouden,
dat de particuliere bijdragen ook minder -ge-
makkelijk vloeien. En als er dan ook nog meer
bij moet, wegens verlaging der subsidie, wordt
het heelemaal moeilijk de school in stand te
houden. Dit is nu nog het eenige op onderwijs-
gebied, dat de gemeente vrijwillig doen kan,
maar dat zou dan ook niet meer gaan. Voor
alle andere, buiten de gemeente gelegen onder-
wijsinrichtingen is de gemeente wettelijk
verplicht tot het betalen van aanzienlijke bij
dragen en daarvan wordt nooit iets gezegd,
dan is het geld blijkbaar geen bezwaar, maar
nu het iets is, wat de eigen gemeente betreft,
zou er bezwaar tegen zijn? Spreker blijft het
er niet mee eens, om toe te geven.
De heer 11 A.VU'II.IXIv wilde ook even zeg-
gen, dat hij liever zou zien, dat de raad voet
bij stuk hield, zij het dan ook op grond van
andere overwegingen, dan die welke door den
heer De Ruijter zijn naar voren gebracht. Er
zijn ook andere overwegingen, om ten deze
front te maken tegen Gedeputeerde Staten.
Hij meent, dat hier in geen geval sprake kan
zijn van buitensporigheid van den raad, door
de verleende subsidie. En al heeft de fractie
van spreker bij de behandeling der begrooting
daaromtrent een ander standpunt ingenomen,
zoo meent hij, dat het door den raad gevoteer-
de bedrag aan Gedeputeerde Staten niet het
recht kan geven de gemeente Axel daarvoor
aan den tand te voelen, te meer, waar het
jaar nu reeds zoover is verloopen, en de be-
trokken vereenigingen vermoedelijk zeker de
nadeelige gevolgen zouden ondervinden, wan
neer de door den raad bij de vaststelling der
begrooting toegekende subsidie, thans. nog zou
worden verlaagd. Hij vindt, dat er geen aan-
leiding is, om op het destijds door de meerder-
heid ingenomen standpunt terug te komen.
De heer V1AN DE BLLT kan er zich ook
niet mede vereenigen, dat het weinige dat men
in deze gemeente heeft, op die manier ook
nog zou getorpedeerd worden. Te meer heeft
hij bezwaar om aan hef voorstel van Burge
meester en Wethouders mee te werken, om-
dat dit weer een druk zal leggen op de
kleinere menschen, daar bij verlaging der
subsidie noodwendig het scliooigeld hooger zal
moeten worden gesteld, en ait voor de men
schen, vooral die met groote gezinnen, zeer
bezwarend is. En het is ]uict voor dezulken
gewenscht, dat de kinderen de bewaarschool
kunnen bezoeken. Er is nu van aen leeftijd
waarvoor de kinderen voor subsidie in aan
merking komen, al een jaar af en hij vindt
het treurig, dat er nu van het overschot der
subsidie ook nog een bedrag zou af moeten
en dit onderwijs nu geheel om zeep zou moeten
gaan. Het betreft juist voor het overgroote
deel den minderen man, die voor zijn kinderen
geen hoog schoolgeld kan betalen. Er zijn
verscheidene die niets kunnen betalen. Spre
ker kan ook Burgemeester en Wethouders bij
hun voorstel niet volgen en wenscht het
bedrag op 12,50 per kind te houden.
De heer EJSSfHDBRUGGE verklaart, het
betoog van den heer De Ruijter te onderschrij-
ven en diens voorstel te steunen.
De heer QGGEIR wil, als minderheid van het
college van Burgemeester en Wethouders ook
zijn verwondering uitspreken over de opmer
king van Gedeputeerde Staten. Dat college
weet toch ook, onder welke voorwaarden de
bewaarscholen alhier zijn opgericht, n.l. dat
er van wege de gemeente 15 per kind zou
worden gesubsidieerd. Nu is er, zooals door
den heer De Ruijter terecht is aangestipt,
reeds een jaar van den leeftijd afgegaan, en
nu zouden zij het bedrag ook nog willen ver-
minderen. Het is wel vreemd, tegen den bouw
van een nieuw stadhuis, dat aan de gemeente
toch ook geld kost, en tegen het aankoopen
van grond voor een woonwagenkamp, is geen
bezwaar gemaakt, doch op het kleinere bedrag
ten behoeve der bewaarscholen, wordt wel
aanmerking gemaakt. Spreker hoopt, dat de
raad aan zijn ingenomen standpunt zou vast-
houden. De houding van Gedeputeerde Staten
is wel in het oogvallend, dat voor andere ge
meenten hoogere bedragen wel worden goed-
gekeurd.
De VOORZITTER betoogt, dat hier een mis-
verstand heerscht. Het idee wordt naar voren
gebracht, als zouden Gedeputeerde Staten er
naar streven, het bewaarschoolonderwijs in
deze gemeente te torpedeeren. Dat is geens-
zins de bedoeling van het Gedeputeerd College.
Het heeft de begrooting nagekeken en is daar-
bij tot de ontdekking gekomen, dat de ge
meenteraad van Axel, wil deze met de huidige
belastingheffing toekomen, zuinig moet zijn,
en dat daarom verschillende punten in acht
moeten worden genomen. Twee of drie jaar
geleden heeft de raad blijk gegeven niet
hooger met de belastingen te willen gaan en
eerder naar verlaging te willen streven, doch
zij hebben er op willen wijzen, dat er onder
deze omstandigheden daarvan geen sprake
kan zijn, zij hebben alleen willen te kennen
geven, dat de raad daarop verdacht moet zijn.
Spreker kent geen gevallen van vergelijking,
of er misschien in andere gemeenten subsi
dies Van 10, ,f 12 of 14 worden goedge-
keurd, doch beschouwt hetgeen Gedeputeerde
Staten ter zake aan den raad meedeelen al-
leen als een waarschuwing*.
De heer OGGEL is van oordeel, dat de ver
leende subsidie voor den stand der gemeente-
fmancien geen bezwaar is. Al zou die sub
sidie worden verlaagd, dan zou dat toch niet
voorkomen, dat in de toekomst de opcenten
op de Personeele belasting tot 200 zullen
moeten worden opgevoerd
De VOORZITTER heeft'zich misschien niet
juist uitgedrukt, doch heeft bedoeld te zeg-
naar ziJ'n opVatting Gedeputeerde
Staten den raad alleen een wenk tot zuinig-
hdd wiUen geven. En indien het noodig zou
worden de opcenten tot 200 op te voeren, dan
zullen Gedeputeerde Staten er wel op letten,
dat alleen uitgaven zullen worden goedge-
s18 Stnkt noodzakeIijk zijn, en daartoe
zullen dan vermoedelijk niet worden geacht
te behooren uitgaven voor bewaarschool
onderwijs, waarover in het geheele land reeds
kwesties zijn Voorgekomen, en dat zelfs in
meerdere groote gemeenten geheel is stop-
g GZGt.
De heer OGGfEIL acht den financieelen toe-
stand van Axel niet z66 treurig, dat de ver
leende subsidie daarvoor een bezwaar zou zijn.
De fmancien van Axel zijn in tegendeel nog
gezond. Hij zou daarom de subsidie niet op
To *nPlr kind willen st€llen' doc*i die op
j 12,50 bGhouden.
De VOORZITTER: U vat het niet goed op.
De heer OGGE1L: Dan moet u het schrii-
ven van Gedeputeerde Staten nog maar eens
lezen.
'De VOORZITTER: We dienen in elk geval
omzichtig te zijn. We heffen al 180 opcenten
op de Personeele belasting en kunnen niet
ooger dan 200 gaan. Het voornaamste is
ook wel, dat het college van Burgemeester
en Wethouders niet wil streven naar verhoo-
png, doch naar verlaging. Er is dus niets
tegen, dat we elkaar eens waarschuwen, om-
dat anders het gevolg is, dat we naar boven
moeten.
De heer OGGEiLMaar het is ons toch be-
kend, dat in verband met den bouw van het
nieuwe stadhuis de opcenten 5 procent zou-
den moeten worden verhoogd.
De heer 't GILDEZullen Gedeputeerde
weigeren de begrooting goed te keuren, als
met aan hun verlangen wordt voldaan?
De VOORZITTER: Dat zeggen ze niet
De heer VAN DE BILT: Dat is anders
tegenwoordig mode!
De heer C. VAN BENDBGEM onderschrijft
ook, hetgeen de heer Van de Bilt opmerkt.
Het is zoo'n beetje mode geworden, dat Gede
puteerde Staten zich met de geheele interne
huishouding der gemeente bemoeien, en wllle-
keumg ingrijpen. De raad heeft bij de behan
deling der begrooting het toegekende bedrag
goed overwogen en al heeft sprekers fractie
zich toen tegen dat bedrag verzet, dat ge-
schiedde om andere motieven zoo heeft hij
er. toch ook bezwaar tegen, dat Gedeputeerde
Staten op deze wijze ingrijpen en wil hij hel-
pen front maken tegen die handeling.
Het voorstel van den heer De Ruijter om
niet te voldoen aan den wensch van Gede
puteerde Staten, voor wat betreft een ver
laging der bij de begrooting toegekende sub
sidie voor de bewaarscholen, wordt aange-
nomen met 10 tegen 3 stemmen.
Voor stemmen de heeren Oggel, De Ruijter,
Seghers, C. van Bendegem, Van de Bilt, Diele-
man, Esselbrugge, Fanoy, Hamelink en Van
't Hoff; tegen stemmen de heeren De Jonge,
P. J. van Bendegem en 't Gilde.
Voor wat de andere punten betreft, wordt
het voorstel van Burgerfleester en Wethouders
aangenomen met algemeene stemmen.
5a. Vaststelling kosten per leerling op de
openbare lagere school over 1935.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
het volgende besluit te nemen:
De raad der gemeente Axel,
Overwegende, dat de kosten, bedoeld bij
artikel 55, onder e tot en met h en o der
Lagere Onderwijswet 1920, alsmede die van
instandhouding voor de openbare school voor
gewoon lager onderwijs in deze gemeente
over het dienstjaar 1935 hebben bedragen:
instandhouding van het school-
gebouw 52,88
aanschaffen en onderhouden van
schoolboeken, leermiddelen en
schoolbehoeften 724 47
vertichting, verwarming en schoon-
houden van het schoolgebouw 809,77
assurantie 49A0
admiinlstratiekosten 93^25
overige kosten ter verzekering van
den goeden gang van het onderwijs
(handwerkonderwijzeres) 300,
zijnde een totaal bedrag van f 2029,77
dat het gemiddelde aantal leerlingen over
het jaar 1935 aan genoemde school bedroeg
186%;
dat derhalve de kosten per leerling over het
jaar 1935 voor genoemde school hebben bedra
gen 2029,77 186% 10,88;
besluit
de kosten per leerling aan de openbare lagere
school in deze gemeente over het dienstjaar
1935 te bepalen op 10,88.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
5b. Vaststelling uitkeering aan school-
besturen op grond van art. 101 der
L.O. wet over 1935.
Burgemeester en Wethouders stellen voor,
het volgende besluit te nemen;
De raad der gemeente Axel,
Gezien zijn besluit van heden, waarbij inge
volge artikel 15 van het Koninklijk besluit
van 4 September 1932, (Stbl. no. 432), het ge-
middeld bedrag per leerling ter zake van de
kosten, bedoeld bij artikel 55 der Lager On
derwijswet 1920, onder e tot en met h en o,
alsmede die van instandhouding, voor de
openbare school voor gewoon lager onderwijs
in deze gemeente voor het jaar 1935 is be-
paald op 10,88;
overwegende, dat het aantal leerlingen vol-
gens den maatstaf van artikel 28, 6e lid dier
wet over het jaar 1935, voor de navolgende
scholen bedroeg:
1. Voor de school voor gewoon lager on
derwijs der Vereeniging voor Ohristelijk Natio-
naal Schoolonderwijs aan de Nieuwstraat 421;
2. voor de school voor gewoon lager onder
wijs der Hulpvereeniging voor Gereformeerd
Schoolonderwijs te Spui 118%;
3. voor de school voor gewoon lager on
derwijs van het R.iK. Kerkbestuur aan de Wal-
straat 169;
1 besluit:
a. het bedrag der vergoeding, bedoeld bij
artikel 101 der Lager Onderwijswet 1920 over
het jaar 1935 voor de navolgende scholen vast
te stellen op:
1. Voor de school voor gewoon lager on
derwijs der Vereeniging voor Christelijk Natio-
naal Schoolonderwijs aan de Nieuwstraat
421 X f 10,88 4580,48;
2. voor de school voor gewoon lager onder
wijs der Hulpvereeniging voor Gereformeerd
Schoolonderwijs te Spui 118% X 10,88
1292;
3. voor de school voor gewoon lager onder
wijs van het R.K. Kerkbestuur aan de Wal-
straat 169 X 10,88 1838,72;
b. het verschil met hetgeen over het jaar
1935 als voorschot op die vergoeding is uit-
gekeerd aan de betrokken schoolbesturen uit
te betalen, zooals dit op den bij dit besluit
behoorenden staat is aangegeven.
STAiAT betreffende verrekening der ver
goeding ingevolge artikel 101 der Lager
Onderwijswet 1920 met het krachtens artikel
103, 3e lid verleende voorschot op de vergoe
ding, over het jaar 1935 aan de navolgende
vereenigingen en instellingen voor bijzonder
gewoon lager onderwijs verstrekt.
B - C
5 0
O E O en OJ
CS
lO
co
o>
o
e
<v
GJ
buo
b/)
o.
o
i2-a
O -CO
tuo-c <v
2
•g s 0
a
fcuo
tUD V.
c <u
QJ ~0
bfl o
c
'3
T3
C
CS
lO
co"
CO
CN
CD
in
1
00
10
\n
rf
CO
S
S
co
CM
in
00
CD
in
CO
m
CM
05
CM
O
o
o
CO
cU CD
-a
C 3
O O)
<u
-a
-r o
0 2
o
co
n a
Z.
o
o
jr
o
u
c W)
CJ cz
(U
3
3 D.
C/3
o o
o
»- sz
O CJ
O CD
qj biD
n
c
ci
n
"o
o
QJ
biD
ccj
5
2
QJ +-
JO CD
OJ
QJ
d
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
6. Omvraag.
a. (De heer VAN DE BILT heeft zich afge-
vraagd, of er geen mogelijkhedd bestaat, de
gasfabriek meer economisch te laten werken,
opdat de gasprijs naar beneden kan. Hij ver-
wacht dat, als de gasprijs verlaagd wordt, er
meer gebruik van zal gemaakt worden. Het
gebruik van een kachel is thans veel goed-
kooper. Hij heeft er geen verstand van, maar
de gasprijs is z.i. te duur. Zou door het per-
soneel der fabriek niet eens goed onder de
oogen kunnen worden gezien, of het mogelijk
is de fabriek meer economisch te drijven en
daardoor den prijs te verlagen. Het verbruik
zal daardoor naar boven gaan.
De VOORZITTER kan op die vraag thans
natuurlijk geen antwoord geven, doch zal deze
gaame bij Burgemeester en Wethouders be-
spreken om die naar de Gascommissie te ver-
wijzen.
b. De heer DE JONGE vraagt, of de
waterputten aan de Steenovens, die naar hij
veroeemt, dezer dagen enkele dagen per week
leeg staan, van gemeentewege niet eens zou
den kunnen worden schoongemaakt.
De VOORZITTER zal opdracht geven, dat
die waterputten eens worden uitgegraven.
De heer HAMIET INK vraagt, of het niet
beter was, daar met een pijpleiding van de
waterleiding heen te gaan.
De VOORZITTER deelt mede, dat er inder-
daad sprake van is, de pijpleiding vanaf de
Kijkuit in die richting uit te breiden.
c. De heer't GI'LDE uit zijn verwondering,
dat hij bij de stukken niettegenstaande de
toezegging van den Voorzitter nog steeds
geen antwoord heeft gezien omtrent zijn
klacht omtrent de loonen in de Rijkswerkver-
schaffing en de onibillijke behandeling der
Axelsche, in het Hulster en Axeler-Ambacht,
te werk gestelde kostwinners. Niettemin ont-
ving hij heden nog emstige klachten van de
bestaande willekeurige achterstelling van de
Axelaars.
Uit de hem verstrekte gegevens blijkt dat
de Vlissingers verdienen van f 16 tot 17, de
Souburgers van ,f 15 tot 16, Sassenaars en
Ter Neuzenaars omstreeks 14, terwijl de
Axelaars met inbegrip van vergoeding voor
gereedschappen omtrent de 9 komen en deze
laatste 's Zaterdags niet mogen werken. Er
bestaat emstige reden tot ontevredenheid, die
aan verbdttering grenst.
De officieele staat van j.l. Zaterdag wijst
aan dat in accoordloon (8) aan 9 Axelsche
arbeiders werd betaald: 10,64, 10,31, 10,21,
10,14, 9,81, 9,81, f 10,31, 5,70, 5,80;
voor diverse werken in accoordloon aan 11
Axelaars respectievelijk: 9,12, /3,29, /8,62,
f 8,95, 8,95, 8,95, /8,95, 8,95, 9,45,
9,45, 8,95 en /8,75;
aan 6en timmerman f 9;
aan 6en pomp-machinist /9,08;
totaal aan 23 Axelsche werkloozen een be
drag van 186,48.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat op
de vragen nog geen antwoord kon worden
gegeven, omdat Burgemeester en Wethouders
bezig zijn daarover inlichtingen te verzamelen.
Er zijn daaromtrent verschillende brieven uit-
gegaan en de zaak is nog ndet rijp voor be
handeling. Ondertusschen kan spreker wel
meedeelen dat Burgemeester en Wethouders
ter zake voor het belang der Axelsche men
schen doen wat maar immer mogelijk is.
d. De heer DIELEMAN wijst er op, dat,
blijkens de berichten in de bladen, door Gede
puteerde Staten van Zeeland een zekere rege-
ling getroffen is voor het te werk stellen van
menschen van boven de Schelde in Oostelijk
en Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Hij moet
verklaren, dat dit hem raadselachtig voor-
komt, aangezien men in Axel en omgeving
nog een aardig aantal werkloozen heeft. En
toch schrijven Gedeputeerde Staten dat er hier
nog veel werk is, want de regeling is weer
verlengd. Gezien de omstandigheden komt
het hem vreemd voor, dat van den overkant
menschen naar hier gezonden worden om te
werken.
De VGORZITTBR moet antwoorden, dat
i Burgemeester en Wethouders daar ook niets
van begrijpen. Zij hefbben er ook herhaalde-
lijk over gesproken. Hij gelooft, dat dit niet
goed geofganiseerd is, door dengene die zulks
gedaan heeft. Overigens gelooft hij, dat er
voor gewoon werk geen menschen naar hier
komen, en dat dit voor landarbeid meer het
geval zal zijn in het westelijk deel. Daar zijn
van deze zijde ook wel eens menschen te werk
gesteld, maar Burgemeester en Wethouders
van Axel hebben er derwaarts geen kunnen
zenden, omdat zij er geen genoeg hadden voor
een voile bus en bovendien zou het dan ook
moeten uitkomen, dat de menschen zoo wat in
elkaars nabijheid kunnen werken om ze te
brengen en op te halen. Overigens is die
regel ook aan Burgemeester en Wethouders
een raadsel, omdat men hier nog met hoopen
werkloozen zit en in andere gemeenten in de
omgeving ook.
De heer OGGEL merkt op, dat er geregeld
van den overkant komen werken bij het
Axeler en Hulster Ambacht.
De heer SEGHIERS begrijpt ook heelemaal
de noodzaak niet, menschen van elders te
sturen. En nu is toch de termijn nog
verlengd.
De heer DIELEMAN vermeent, dat het wel
nuttig zou zijn, als Gedeputeerde Staten eens
aan het verstand gebracht werd, hoe het hier
met de werkloosheid staat.
De VOORZITTER: We zouden het nog eens
kunnen probeeren.
(De heer OGGEL: Dat er aan het Axeler-
en Hulster^Ambacht komen werken, spruit
voort uit de omstandigheid, dat de gemeenten
van hier er niet genoeg sturen.
De heer DIELEMANIk geloof niet, dat de
onderhavige gevallen slaan op het werken aan
die afwatering, doch dat men daarmede werk
in den landbouw op het oog heeft.
De VOORZITTER sluit de vergadering,
door het uitspreken van het dankgebed.
Vragen, deze rubriek betreffende,
kunnen door onze abonnd's worden
gezonden aan Dr. Te Hennepe,
Heemraadsingel 84 te Rotterdam.
Postzegel voor antwoord insluiten
en blad vermelden.
DE STAND DER PLUIMVEEHOUDERIJ
IN NEDERLAND.
Zooals we in een vorig artikel gezien heb
ben, werden er buiten het eigenlijke broed-
seizoen ongeveer 1.500.000 eieren van Noord-
Hollandsche Blauwen uitgebroed, dus van
een speciaal vleeschras. Van de eigenlijke leg-
rassen werden er gedurende het broedseizoen
ingelegd 22.209.198, welke over de volgende
rassen als volgt percentsgewijze verdeeld
waren:
Wit Leghorns go.l
Rhode Island Reds 12.1
Barnevelders 2,4
Noord-Hollandsche Blauwen 1.9
Andere rassen 3.5
We behoeven dus niet meer te vragen wat
de bedrijfslegrassen in ons land zijn, de Wit
Leghorns en Rhode Islands staan wel ver
bovenaan, de Barnevelders met hun mooie
bruine eieren beteekenen jammer genoeg al
heel weinig meer.
Onder de eenden zien we de Khaki-Camp
bells met 97.7 bovenaan staan. Dit ras is
ook wel enorm snel toegenomen. Toen ik in
1921 mijn proeven omtrent de eendenhouderij
begon, kende feitelijk nog niemand in ons land
deze eieren. De eerste broedeieren die ik uit
Engeland liet komen kostten m(j toen f 2,50
per stuk. Toen ik de eenden bestudeerd had
en er propaganda voor ging maken, ontstond
er felle oppositie van allerlei kanten, zelfs
fokkers die op de Veluwe toen zworen bij
witte loopeenden, moesten er niets van hebben.
Het heette dat de eieren slecht uit te broeden
waren enz. Allemaal vooroordeelen, de prak-
tijk heeft nu na deze jaren gesproken en bijna
98 der ingelegde eieren zijn thans van
Campbells afkomstig.
Ter verbetering van den pluimveestapel
werken mede:
1. Vaststelling vein een bepaald broedsei
zoen.
2. Bepaling van een minimum gewicht voor
broedeieren.
3. Bevordering van het gebruik van eieren
van goede stammen als broedei.
Het sub 3 genoemde geschiedt door in de
hand te werken, dat de kuikenbroeders be-
trekken van vermeerderingsbedrijven. De
teeltregeling maakt onderseheid tusschen fok-
bedrijVen, vermeerderingsbedrijven en kuiken
broeders. Op de fokbedrijven zijn de maatrege-
len gericht op verkrijging van betere stam
men. Het pluimveemateriaal dat op de fok
bedrijven overtallig is, gaat naar de vermeer
deringsbedrijven. Deze bedrijven staan evenals
de fokbedrijven onder voortdurend toezicht
van de centrale.
In 1936 kwamen er 17 aanvragen binnen
voor toelating als fokker. Nieuwe fokkers van
Wit Leghorns en Rhode Island werden echter
niet toegelaten. Het totaal aantal fokkers be
droeg aan het einde van 1936 325. De pluim
veestapel op hun bedrijven bestond uit onge
veer 180.000 hennen, waarvan ongeveer 150
duizend Wit Leghorns, ongeveer 20 duizend
Rhode Islands alsmede 28 duizend eenden.
Het aantal aanvragen, dat in 1936 binnen-
kwam om te worden toegelaten tot de groep
„houders van vermeerderingsbedrijven" be
droeg 769. Hiervan werden er 656 ingewilligd.
Einde 1936 waren er in totaal 1878 houders
van vermeerderingsbedrijven als zoodanig bij
de centrale aangesloten. Dezen bezaten onge
veer 540.000 hennen, waarvan 450.000 Wit
Leghorns, 70.000 Rhode Island Reds en 3500
eenden.
Het aantal kippen dat donkerbruine eieren
legt is door verschillende oorzaken sinds ver
scheidene jaren geregeld teruggeloopen.
Vooral met het oog op den afzet van eieren
naar Engeland zou het te betreuren zijn als
het donkerbruine ei een specifiek Neder-
landsch product geheel zou verdwijnen. (Ik
heb in dit artikel over de mededeeling der
PluhnVeecentrale geen opmerkingen mijner-
zijds gegeven, hier wil ik even een uitzonde-
ring maken. In Frankrijk is n.l. een soort kip
pen, echte, geharde boerenkippen, de Marans,
die minstens even mooie, groote koffiebruine
eieren leggen als de Barnevelders en Wel-
summers.)
IHet aantal Barnevelders op de vermeerde
ringsbedrijven bedraagt nu ca 15.000 stuks en
dat bij de fokkers 3500 stuks. Het aantal Wel-
summers op de fok- en vermeerderingsbedrij
ven is onbekend.
Dr. B. J. C. TE HENNEIPE.
i (Nadruk verboden.)