a s Pluimvee-Rubriek Q Sf--13 03 a. 2 0.5 CO ju s gs Volgno. 125. De aard van de onder dit volgnummer geraamde uitgaaf is niet duide- lijk toegelicht. Met name wordt een verkla- ring verlangd van de in de toelichting ge geven berekening. Volgno. 144. De kosten van den reinigings- dienst zijn ruim 650 hoogsr geraamd dan het vorig jaar. 'Het verschil moet alsnog behoor- lijk worden toegelicht. Volgno's 148 en 153. De vraag rijst waar- om het verhaal en de bijdragen voor pensioen van R. de Kraker naar een aanmerkelijk hoogeren pensioengrondslag zijn berekend dan zijn jaarwedde blijkens de raining onder volg nummer 132 bedraagt. Volgno. 169. Uit de toelichting blijkt niet of de eigendommen zijn verhuurd bij onder- handsche of publieke verpachting. In het eerste geval moeten de data van vaststelling en goedkeuring van het desbetreffend besluit worden vermeld. Volgno's 174 t/m 182. De ramingen onder deze posten zijn niet toegelicht. Volgno. 220. Verzocht wordt mede te deelen hoe men voornemens is de verbruikte waarborgsommen te herstellen. Volgno. 228. Het bedrag der subsidie moet worden teruggebracht tot f 10 per leerling (zie de hiervoren gemaakte opmerking). Volgno. 243. Ingevolge de wet van 31-5-'34, S 281, tot wijziging en aanvulling van de Pen- sioenwet 1922, St.bl. no. 240, moet het ver haal voor eigen pensioen worden geraamd op 3 van den pensioengrondslag ad f 750, ver- meerderd met 1% van de afgeronde wedde ad 700 33. De post is dus f 0,75 te laag geraamd. Volgno. 252. De raming kan worden onder- gebracht bij volgnummer 251. Volgno. 253. De gewone bijdrage uit het werkloosheidssubsidiefonds, berekend naar een uitgavencijfer van f 17.062 -)- f 1000 33.000 en een draagkrachtcijfer van 109.102,80 kan worden geraamd op 66.2 van 51.062 33.803,04. Geraamd werd 28.899,50. De raming kan dus worden verhoogd. Volgno. 326. In de memorie van toelich ting ontbreekt een specificatie van de raming der opbrengst van verkochte gronden. Volgno's 310 en 311. De ramingen zijn niet in overeenstemming met de op de verzamel- posten vermelde bedragen en met de onder volgnummers 12 en 13 der bedrijfsbegrooting geraamde sommen. Geraamd moest zijn f 540 f 25 565. Slant van schulden. Geldleening f 8000 (restant) a 514 Het geraamde bedrag wegens rente en af- lossing ad 920 kan in verband met buiten- gewone aflossing (raadsbesl. 17-12-'36, goed- gekeurd 5-l-'37, no. 125) vermoedelijk wor den bespaard. Geldleening 10.000 (restant) a 4 Blijkens de aanteekening op den schulden- staat is in 1936 15.000 buitengewoon afge- lost. De raming wegens buitengewone aflossing in de begrooting van 1936 onder volgno. 311 bedraagt echter slechts 10.750,66. Het verschil moet alsnog worden toegelicht. Geldleening 51.650 (restant) a 4)4 a. schuldrestant per l-l-'36 f 53.625; per l-l-'37 f 51.650; aflossing 1936 1975. De schuldenstaat 1936 vermeldt wegens af lossing f 1625. Het verschil ad 350 moef alsnog nader worden toegelicht, waarbij op het verband met den desbetreffenden post in de bedrijfs begrooting voor 1936 moet worden gelet. b. De vraag rijst, waarom thans 1800 wegens gewone aflossing wordt geraamd ter- wijl in de bedrijfsbegrooting evenals het vorig jaar 1625 wordt geraamd. Geldleening 254.000 (restant) a 4)4 a. Schuldrestant per l-l-'36 254.000, per l-l-'37 f 246.350; aflossing 1936 7650. De schuldenstaat 1936 vermeldt wegens aflossing f 9000. 'Het verschil ad f 1350 moet alsnog nader worden toegelicht, waarbij op het verband met den desbetreffenden post in de bedrijfsbegroo ting voor 1936 moet worden gelet. b. De vraag rijst, waarom thans 8325 wegens gewone aflossing wordt geraamd, ter- wijl in de bedrijfsbegrooting evenals het vorig jaar 9000 wordt geraamd. Gasbedrijf. Volgno. 4. Het bedrag van de raming is /90 te laag gesteld, 86200 K.G. 5 1,90 per 100 K.G. is f 1637,80. Volgno. 16. Het peil der afschrijvingen is doordat de afschrijving op de buiten bedrijf gebleven le oven inibouw achterwege is ge- laten en de afschrijving op gasmeters en munt- gasinstallaties is verlaagd van 8 op 6 met pl.m. 3000 verlaagd. Met het oog op een gezonde ontwikkeling van het bedrijf dient het afschrijvingspeil on- geacht de bedrijfsuitkomsten zooveel moge- iijk te worden gehandhaafd, weshalve wordt verzocht voor 1937 met de afschrijving op de buiten bedrijf gebleven le oven inbouw weder voort te gaan en het percentage van afschrij ving op gasmeters en muntgasinstallaties terug te brengen op 8. Volgno. 32. De vraag rijst waarom deze post 500 hooger is geraamd dan de eorrespondee- rende post onder volgno. 304 van de gemeente- begrooting. Vleeschkeuringsbedrijf. Volgno. 2. Bij herhaling is de opmerking ge- maakt dat deze post geen beteekenis h^ft. Verzocht wordt, voor het verVolg ook een raming pro memorie achterwege te laten. Burgemeester en Wethouders geven te ken- nen, dat de door Gedeputeerde Staten naar voren gebrachte wenschen en verzoeken door hen zijn onderzocht en zij op grond daarvan voorstellen te besluiten: a. aan de vragen tot nadere toelichting ge- volg te geven; b. om de diverse posten in. de begrooting te wijzigen als volgt: I. gemeentebegrooting. onder de inkomsten te verhoogen de posten: 114a. vergoeding voor ontvangen retributien 17,50; 243. Verhaal van pensioen f 0,50; 253. uitkeering uit het werkloozensubsidiefonds 4903,54 320a. geldleening overgebracht van hoofdstuk XVI /7950 333. ged. der geldlee ning ten bate van hoofdstuk XVI 50; onder de inkomsten te verlagen de posten: 1. batig slot van den gewonen dienst f 1700; 6. uitkeering uit 't Gemeentefonds a. 674,88, b. 210.74; 310. uitkeering van het bedrijf f 13. onder de uitgaven te verhoogen de posten: 120a. betaling van gelden ingevolge de Waren- wet 350; 324a. kosten aankoop gronden be- graafplaats 7950, 333a. kosten sluiten geld leening f 50, 318. onvoorziene uitgaven 2780,92; te verlagen de volgende uitgaafposten108. bijdrage kosten keuringsdienst 160, rente van geldleeningen f 210, subsidie aan of ten behoeve van bijzondere bewaarscholen 425, 311. kosten ter zake van verzekering, pensioenen etc. /13. II. begrooting van het gemeentelijk gas bedrijf. onder de baten te verhoogen de volgende posten: 1. opbrengst uit gaslevering /1000; 3. opbrengst van cokes f 3529,75, 4. opbrengst van teer 348,60, 5. opbrengst van andere bij- en afvalproducten f 600, totaal f 5478,35. Kapitaalsinkomsten. 31. afschrijving we gens waardevermindering f 3707,50 wegens rnear afschrijving. onder de lasten te verhoogen de posten: 12. grondstoffen voor de gasfabricage 2926,60, 26. afschrijving wegens waardevermindering 3507,50; te verlagen den post: 28. onvoorziene lasten 955,75. Kapitaalsuitgaven: te verhoogen den post 35. voordeelig saldo, over te brengen naar den volgenden dienst 4007,50; te verlagen den post 32. uitkeering aan de gemeente wegens gewone aflossing 500. De heer DE RUUTER kan zich, evenmin als bij de behandeling der begrooting, niet met het voorstel van Burgemeester en Wet houders, om op dit punt aan het verlangen van Gedeputeerde Staten toe te geven, ver- eenigen. Men kent de geschiedenis van dit onderwerp. Hij zai deze niet in herinnering brengen, maar alien weten op welke toezeg- gingen van den raad men voor het stichten en instandhouden van de bewaarscholen alhier in zee is gegaan. Hij stelt voor, ten opzichte der subsidie voor de bewaarscholen niet in te gaan op den wensch van Gedeputeerde Staten. Er is bij de behandeling der begrooting reeds een jaar afgegaan van den leeftijd waar- voor subsidie wordt verleend en als nu de subsidie op deze wijze verlaagd wordt, wordt het verlies der vereenigingen nog grooter. Spreker begrijpt niet, dat Gedeputeerde Staten dezen eisch stellen en Burgemeester en Wethouders er op ingaan, wanneer hij nagaat, dat andere gemeenten in deze provincie een hoogere subsidie mogen verleenen. In Middel- burg b.v. wordt een subsidie verleend van 15 per kind en in Goes 10 per kind, doch dan komt daar boven nog een bedrag ad f 750 voor aflossing en rente van een 4 geldlee ning. Aangezien die bedragen daar worden toe- gestaan, vermeent hij, dat Gedeputeerde Sta ten op de gemeente Axel geen ongelijke maat mogen toepassen, te meer waar de subsidie voor de bewaarschool door de gemeente Axel uit eigen middelen wordt gedekt. Men behoort toch ook rekening te houden met de belofte, die oorspronkelijk door den gemeenteraad, met betrekking tot een uitkeering per kind is gedaan en waarop dan althans door een der vereenigingen een bewaarschool is gesticht. Hij wenscht daarom niet voor den wensch van Gedeputeerde Staten uit den weg te gaan. Zooals hij reeds aanstipte is er al een leer- jaar afgegaan, hetgeen den vroegeren vol- ledigen schooltijd in aanmerking nemende toch al een vermindermg van de subsidie per kind beteekend en als het nu nog tot 10 werd ver- minderd, zou het ten slotte neerkomen op slechts f 7,50 per kind, of de helft van de oor- spronkelijke subsidie. De exploitatie heeft voor de school in de Nieuwstraat toch steeds een verlies opgele- verd, aanvankelijk van 1000, welke bedrag is gestegen tot f 1200 en f 1300, terwijl er ook rekening mee behoort te worden gehouden, dat de particuliere bijdragen ook minder -ge- makkelijk vloeien. En als er dan ook nog meer bij moet, wegens verlaging der subsidie, wordt het heelemaal moeilijk de school in stand te houden. Dit is nu nog het eenige op onderwijs- gebied, dat de gemeente vrijwillig doen kan, maar dat zou dan ook niet meer gaan. Voor alle andere, buiten de gemeente gelegen onder- wijsinrichtingen is de gemeente wettelijk verplicht tot het betalen van aanzienlijke bij dragen en daarvan wordt nooit iets gezegd, dan is het geld blijkbaar geen bezwaar, maar nu het iets is, wat de eigen gemeente betreft, zou er bezwaar tegen zijn? Spreker blijft het er niet mee eens, om toe te geven. De heer 11 A.VU'II.IXIv wilde ook even zeg- gen, dat hij liever zou zien, dat de raad voet bij stuk hield, zij het dan ook op grond van andere overwegingen, dan die welke door den heer De Ruijter zijn naar voren gebracht. Er zijn ook andere overwegingen, om ten deze front te maken tegen Gedeputeerde Staten. Hij meent, dat hier in geen geval sprake kan zijn van buitensporigheid van den raad, door de verleende subsidie. En al heeft de fractie van spreker bij de behandeling der begrooting daaromtrent een ander standpunt ingenomen, zoo meent hij, dat het door den raad gevoteer- de bedrag aan Gedeputeerde Staten niet het recht kan geven de gemeente Axel daarvoor aan den tand te voelen, te meer, waar het jaar nu reeds zoover is verloopen, en de be- trokken vereenigingen vermoedelijk zeker de nadeelige gevolgen zouden ondervinden, wan neer de door den raad bij de vaststelling der begrooting toegekende subsidie, thans. nog zou worden verlaagd. Hij vindt, dat er geen aan- leiding is, om op het destijds door de meerder- heid ingenomen standpunt terug te komen. De heer V1AN DE BLLT kan er zich ook niet mede vereenigen, dat het weinige dat men in deze gemeente heeft, op die manier ook nog zou getorpedeerd worden. Te meer heeft hij bezwaar om aan hef voorstel van Burge meester en Wethouders mee te werken, om- dat dit weer een druk zal leggen op de kleinere menschen, daar bij verlaging der subsidie noodwendig het scliooigeld hooger zal moeten worden gesteld, en ait voor de men schen, vooral die met groote gezinnen, zeer bezwarend is. En het is ]uict voor dezulken gewenscht, dat de kinderen de bewaarschool kunnen bezoeken. Er is nu van aen leeftijd waarvoor de kinderen voor subsidie in aan merking komen, al een jaar af en hij vindt het treurig, dat er nu van het overschot der subsidie ook nog een bedrag zou af moeten en dit onderwijs nu geheel om zeep zou moeten gaan. Het betreft juist voor het overgroote deel den minderen man, die voor zijn kinderen geen hoog schoolgeld kan betalen. Er zijn verscheidene die niets kunnen betalen. Spre ker kan ook Burgemeester en Wethouders bij hun voorstel niet volgen en wenscht het bedrag op 12,50 per kind te houden. De heer EJSSfHDBRUGGE verklaart, het betoog van den heer De Ruijter te onderschrij- ven en diens voorstel te steunen. De heer QGGEIR wil, als minderheid van het college van Burgemeester en Wethouders ook zijn verwondering uitspreken over de opmer king van Gedeputeerde Staten. Dat college weet toch ook, onder welke voorwaarden de bewaarscholen alhier zijn opgericht, n.l. dat er van wege de gemeente 15 per kind zou worden gesubsidieerd. Nu is er, zooals door den heer De Ruijter terecht is aangestipt, reeds een jaar van den leeftijd afgegaan, en nu zouden zij het bedrag ook nog willen ver- minderen. Het is wel vreemd, tegen den bouw van een nieuw stadhuis, dat aan de gemeente toch ook geld kost, en tegen het aankoopen van grond voor een woonwagenkamp, is geen bezwaar gemaakt, doch op het kleinere bedrag ten behoeve der bewaarscholen, wordt wel aanmerking gemaakt. Spreker hoopt, dat de raad aan zijn ingenomen standpunt zou vast- houden. De houding van Gedeputeerde Staten is wel in het oogvallend, dat voor andere ge meenten hoogere bedragen wel worden goed- gekeurd. De VOORZITTER betoogt, dat hier een mis- verstand heerscht. Het idee wordt naar voren gebracht, als zouden Gedeputeerde Staten er naar streven, het bewaarschoolonderwijs in deze gemeente te torpedeeren. Dat is geens- zins de bedoeling van het Gedeputeerd College. Het heeft de begrooting nagekeken en is daar- bij tot de ontdekking gekomen, dat de ge meenteraad van Axel, wil deze met de huidige belastingheffing toekomen, zuinig moet zijn, en dat daarom verschillende punten in acht moeten worden genomen. Twee of drie jaar geleden heeft de raad blijk gegeven niet hooger met de belastingen te willen gaan en eerder naar verlaging te willen streven, doch zij hebben er op willen wijzen, dat er onder deze omstandigheden daarvan geen sprake kan zijn, zij hebben alleen willen te kennen geven, dat de raad daarop verdacht moet zijn. Spreker kent geen gevallen van vergelijking, of er misschien in andere gemeenten subsi dies Van 10, ,f 12 of 14 worden goedge- keurd, doch beschouwt hetgeen Gedeputeerde Staten ter zake aan den raad meedeelen al- leen als een waarschuwing*. De heer OGGEL is van oordeel, dat de ver leende subsidie voor den stand der gemeente- fmancien geen bezwaar is. Al zou die sub sidie worden verlaagd, dan zou dat toch niet voorkomen, dat in de toekomst de opcenten op de Personeele belasting tot 200 zullen moeten worden opgevoerd De VOORZITTER heeft'zich misschien niet juist uitgedrukt, doch heeft bedoeld te zeg- naar ziJ'n opVatting Gedeputeerde Staten den raad alleen een wenk tot zuinig- hdd wiUen geven. En indien het noodig zou worden de opcenten tot 200 op te voeren, dan zullen Gedeputeerde Staten er wel op letten, dat alleen uitgaven zullen worden goedge- s18 Stnkt noodzakeIijk zijn, en daartoe zullen dan vermoedelijk niet worden geacht te behooren uitgaven voor bewaarschool onderwijs, waarover in het geheele land reeds kwesties zijn Voorgekomen, en dat zelfs in meerdere groote gemeenten geheel is stop- g GZGt. De heer OGGfEIL acht den financieelen toe- stand van Axel niet z66 treurig, dat de ver leende subsidie daarvoor een bezwaar zou zijn. De fmancien van Axel zijn in tegendeel nog gezond. Hij zou daarom de subsidie niet op To *nPlr kind willen st€llen' doc*i die op j 12,50 bGhouden. De VOORZITTER: U vat het niet goed op. De heer OGGE1L: Dan moet u het schrii- ven van Gedeputeerde Staten nog maar eens lezen. 'De VOORZITTER: We dienen in elk geval omzichtig te zijn. We heffen al 180 opcenten op de Personeele belasting en kunnen niet ooger dan 200 gaan. Het voornaamste is ook wel, dat het college van Burgemeester en Wethouders niet wil streven naar verhoo- png, doch naar verlaging. Er is dus niets tegen, dat we elkaar eens waarschuwen, om- dat anders het gevolg is, dat we naar boven moeten. De heer OGGEiLMaar het is ons toch be- kend, dat in verband met den bouw van het nieuwe stadhuis de opcenten 5 procent zou- den moeten worden verhoogd. De heer 't GILDEZullen Gedeputeerde weigeren de begrooting goed te keuren, als met aan hun verlangen wordt voldaan? De VOORZITTER: Dat zeggen ze niet De heer VAN DE BILT: Dat is anders tegenwoordig mode! De heer C. VAN BENDBGEM onderschrijft ook, hetgeen de heer Van de Bilt opmerkt. Het is zoo'n beetje mode geworden, dat Gede puteerde Staten zich met de geheele interne huishouding der gemeente bemoeien, en wllle- keumg ingrijpen. De raad heeft bij de behan deling der begrooting het toegekende bedrag goed overwogen en al heeft sprekers fractie zich toen tegen dat bedrag verzet, dat ge- schiedde om andere motieven zoo heeft hij er. toch ook bezwaar tegen, dat Gedeputeerde Staten op deze wijze ingrijpen en wil hij hel- pen front maken tegen die handeling. Het voorstel van den heer De Ruijter om niet te voldoen aan den wensch van Gede puteerde Staten, voor wat betreft een ver laging der bij de begrooting toegekende sub sidie voor de bewaarscholen, wordt aange- nomen met 10 tegen 3 stemmen. Voor stemmen de heeren Oggel, De Ruijter, Seghers, C. van Bendegem, Van de Bilt, Diele- man, Esselbrugge, Fanoy, Hamelink en Van 't Hoff; tegen stemmen de heeren De Jonge, P. J. van Bendegem en 't Gilde. Voor wat de andere punten betreft, wordt het voorstel van Burgerfleester en Wethouders aangenomen met algemeene stemmen. 5a. Vaststelling kosten per leerling op de openbare lagere school over 1935. Burgemeester en Wethouders stellen voor, het volgende besluit te nemen: De raad der gemeente Axel, Overwegende, dat de kosten, bedoeld bij artikel 55, onder e tot en met h en o der Lagere Onderwijswet 1920, alsmede die van instandhouding voor de openbare school voor gewoon lager onderwijs in deze gemeente over het dienstjaar 1935 hebben bedragen: instandhouding van het school- gebouw 52,88 aanschaffen en onderhouden van schoolboeken, leermiddelen en schoolbehoeften 724 47 vertichting, verwarming en schoon- houden van het schoolgebouw 809,77 assurantie 49A0 admiinlstratiekosten 93^25 overige kosten ter verzekering van den goeden gang van het onderwijs (handwerkonderwijzeres) 300, zijnde een totaal bedrag van f 2029,77 dat het gemiddelde aantal leerlingen over het jaar 1935 aan genoemde school bedroeg 186%; dat derhalve de kosten per leerling over het jaar 1935 voor genoemde school hebben bedra gen 2029,77 186% 10,88; besluit de kosten per leerling aan de openbare lagere school in deze gemeente over het dienstjaar 1935 te bepalen op 10,88. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 5b. Vaststelling uitkeering aan school- besturen op grond van art. 101 der L.O. wet over 1935. Burgemeester en Wethouders stellen voor, het volgende besluit te nemen; De raad der gemeente Axel, Gezien zijn besluit van heden, waarbij inge volge artikel 15 van het Koninklijk besluit van 4 September 1932, (Stbl. no. 432), het ge- middeld bedrag per leerling ter zake van de kosten, bedoeld bij artikel 55 der Lager On derwijswet 1920, onder e tot en met h en o, alsmede die van instandhouding, voor de openbare school voor gewoon lager onderwijs in deze gemeente voor het jaar 1935 is be- paald op 10,88; overwegende, dat het aantal leerlingen vol- gens den maatstaf van artikel 28, 6e lid dier wet over het jaar 1935, voor de navolgende scholen bedroeg: 1. Voor de school voor gewoon lager on derwijs der Vereeniging voor Ohristelijk Natio- naal Schoolonderwijs aan de Nieuwstraat 421; 2. voor de school voor gewoon lager onder wijs der Hulpvereeniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs te Spui 118%; 3. voor de school voor gewoon lager on derwijs van het R.iK. Kerkbestuur aan de Wal- straat 169; 1 besluit: a. het bedrag der vergoeding, bedoeld bij artikel 101 der Lager Onderwijswet 1920 over het jaar 1935 voor de navolgende scholen vast te stellen op: 1. Voor de school voor gewoon lager on derwijs der Vereeniging voor Christelijk Natio- naal Schoolonderwijs aan de Nieuwstraat 421 X f 10,88 4580,48; 2. voor de school voor gewoon lager onder wijs der Hulpvereeniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs te Spui 118% X 10,88 1292; 3. voor de school voor gewoon lager onder wijs van het R.K. Kerkbestuur aan de Wal- straat 169 X 10,88 1838,72; b. het verschil met hetgeen over het jaar 1935 als voorschot op die vergoeding is uit- gekeerd aan de betrokken schoolbesturen uit te betalen, zooals dit op den bij dit besluit behoorenden staat is aangegeven. STAiAT betreffende verrekening der ver goeding ingevolge artikel 101 der Lager Onderwijswet 1920 met het krachtens artikel 103, 3e lid verleende voorschot op de vergoe ding, over het jaar 1935 aan de navolgende vereenigingen en instellingen voor bijzonder gewoon lager onderwijs verstrekt. B - C 5 0 O E O en OJ CS lO co o> o e <v GJ buo b/) o. o i2-a O -CO tuo-c <v 2 •g s 0 a fcuo tUD V. c <u QJ ~0 bfl o c '3 T3 C CS lO co" CO CN CD in 1 00 10 \n rf CO S S co CM in 00 CD in CO m CM 05 CM O o o CO cU CD -a C 3 O O) <u -a -r o 0 2 o co n a Z. o o jr o u c W) CJ cz (U 3 3 D. C/3 o o o »- sz O CJ O CD qj biD n c ci n "o o QJ biD ccj 5 2 QJ +- JO CD OJ QJ d Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 6. Omvraag. a. (De heer VAN DE BILT heeft zich afge- vraagd, of er geen mogelijkhedd bestaat, de gasfabriek meer economisch te laten werken, opdat de gasprijs naar beneden kan. Hij ver- wacht dat, als de gasprijs verlaagd wordt, er meer gebruik van zal gemaakt worden. Het gebruik van een kachel is thans veel goed- kooper. Hij heeft er geen verstand van, maar de gasprijs is z.i. te duur. Zou door het per- soneel der fabriek niet eens goed onder de oogen kunnen worden gezien, of het mogelijk is de fabriek meer economisch te drijven en daardoor den prijs te verlagen. Het verbruik zal daardoor naar boven gaan. De VOORZITTER kan op die vraag thans natuurlijk geen antwoord geven, doch zal deze gaame bij Burgemeester en Wethouders be- spreken om die naar de Gascommissie te ver- wijzen. b. De heer DE JONGE vraagt, of de waterputten aan de Steenovens, die naar hij veroeemt, dezer dagen enkele dagen per week leeg staan, van gemeentewege niet eens zou den kunnen worden schoongemaakt. De VOORZITTER zal opdracht geven, dat die waterputten eens worden uitgegraven. De heer HAMIET INK vraagt, of het niet beter was, daar met een pijpleiding van de waterleiding heen te gaan. De VOORZITTER deelt mede, dat er inder- daad sprake van is, de pijpleiding vanaf de Kijkuit in die richting uit te breiden. c. De heer't GI'LDE uit zijn verwondering, dat hij bij de stukken niettegenstaande de toezegging van den Voorzitter nog steeds geen antwoord heeft gezien omtrent zijn klacht omtrent de loonen in de Rijkswerkver- schaffing en de onibillijke behandeling der Axelsche, in het Hulster en Axeler-Ambacht, te werk gestelde kostwinners. Niettemin ont- ving hij heden nog emstige klachten van de bestaande willekeurige achterstelling van de Axelaars. Uit de hem verstrekte gegevens blijkt dat de Vlissingers verdienen van f 16 tot 17, de Souburgers van ,f 15 tot 16, Sassenaars en Ter Neuzenaars omstreeks 14, terwijl de Axelaars met inbegrip van vergoeding voor gereedschappen omtrent de 9 komen en deze laatste 's Zaterdags niet mogen werken. Er bestaat emstige reden tot ontevredenheid, die aan verbdttering grenst. De officieele staat van j.l. Zaterdag wijst aan dat in accoordloon (8) aan 9 Axelsche arbeiders werd betaald: 10,64, 10,31, 10,21, 10,14, 9,81, 9,81, f 10,31, 5,70, 5,80; voor diverse werken in accoordloon aan 11 Axelaars respectievelijk: 9,12, /3,29, /8,62, f 8,95, 8,95, 8,95, /8,95, 8,95, 9,45, 9,45, 8,95 en /8,75; aan 6en timmerman f 9; aan 6en pomp-machinist /9,08; totaal aan 23 Axelsche werkloozen een be drag van 186,48. De VOORZITTER geeft te kennen, dat op de vragen nog geen antwoord kon worden gegeven, omdat Burgemeester en Wethouders bezig zijn daarover inlichtingen te verzamelen. Er zijn daaromtrent verschillende brieven uit- gegaan en de zaak is nog ndet rijp voor be handeling. Ondertusschen kan spreker wel meedeelen dat Burgemeester en Wethouders ter zake voor het belang der Axelsche men schen doen wat maar immer mogelijk is. d. De heer DIELEMAN wijst er op, dat, blijkens de berichten in de bladen, door Gede puteerde Staten van Zeeland een zekere rege- ling getroffen is voor het te werk stellen van menschen van boven de Schelde in Oostelijk en Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Hij moet verklaren, dat dit hem raadselachtig voor- komt, aangezien men in Axel en omgeving nog een aardig aantal werkloozen heeft. En toch schrijven Gedeputeerde Staten dat er hier nog veel werk is, want de regeling is weer verlengd. Gezien de omstandigheden komt het hem vreemd voor, dat van den overkant menschen naar hier gezonden worden om te werken. De VGORZITTBR moet antwoorden, dat i Burgemeester en Wethouders daar ook niets van begrijpen. Zij hefbben er ook herhaalde- lijk over gesproken. Hij gelooft, dat dit niet goed geofganiseerd is, door dengene die zulks gedaan heeft. Overigens gelooft hij, dat er voor gewoon werk geen menschen naar hier komen, en dat dit voor landarbeid meer het geval zal zijn in het westelijk deel. Daar zijn van deze zijde ook wel eens menschen te werk gesteld, maar Burgemeester en Wethouders van Axel hebben er derwaarts geen kunnen zenden, omdat zij er geen genoeg hadden voor een voile bus en bovendien zou het dan ook moeten uitkomen, dat de menschen zoo wat in elkaars nabijheid kunnen werken om ze te brengen en op te halen. Overigens is die regel ook aan Burgemeester en Wethouders een raadsel, omdat men hier nog met hoopen werkloozen zit en in andere gemeenten in de omgeving ook. De heer OGGEL merkt op, dat er geregeld van den overkant komen werken bij het Axeler en Hulster Ambacht. De heer SEGHIERS begrijpt ook heelemaal de noodzaak niet, menschen van elders te sturen. En nu is toch de termijn nog verlengd. De heer DIELEMAN vermeent, dat het wel nuttig zou zijn, als Gedeputeerde Staten eens aan het verstand gebracht werd, hoe het hier met de werkloosheid staat. De VOORZITTER: We zouden het nog eens kunnen probeeren. (De heer OGGEL: Dat er aan het Axeler- en Hulster^Ambacht komen werken, spruit voort uit de omstandigheid, dat de gemeenten van hier er niet genoeg sturen. De heer DIELEMANIk geloof niet, dat de onderhavige gevallen slaan op het werken aan die afwatering, doch dat men daarmede werk in den landbouw op het oog heeft. De VOORZITTER sluit de vergadering, door het uitspreken van het dankgebed. Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen door onze abonnd's worden gezonden aan Dr. Te Hennepe, Heemraadsingel 84 te Rotterdam. Postzegel voor antwoord insluiten en blad vermelden. DE STAND DER PLUIMVEEHOUDERIJ IN NEDERLAND. Zooals we in een vorig artikel gezien heb ben, werden er buiten het eigenlijke broed- seizoen ongeveer 1.500.000 eieren van Noord- Hollandsche Blauwen uitgebroed, dus van een speciaal vleeschras. Van de eigenlijke leg- rassen werden er gedurende het broedseizoen ingelegd 22.209.198, welke over de volgende rassen als volgt percentsgewijze verdeeld waren: Wit Leghorns go.l Rhode Island Reds 12.1 Barnevelders 2,4 Noord-Hollandsche Blauwen 1.9 Andere rassen 3.5 We behoeven dus niet meer te vragen wat de bedrijfslegrassen in ons land zijn, de Wit Leghorns en Rhode Islands staan wel ver bovenaan, de Barnevelders met hun mooie bruine eieren beteekenen jammer genoeg al heel weinig meer. Onder de eenden zien we de Khaki-Camp bells met 97.7 bovenaan staan. Dit ras is ook wel enorm snel toegenomen. Toen ik in 1921 mijn proeven omtrent de eendenhouderij begon, kende feitelijk nog niemand in ons land deze eieren. De eerste broedeieren die ik uit Engeland liet komen kostten m(j toen f 2,50 per stuk. Toen ik de eenden bestudeerd had en er propaganda voor ging maken, ontstond er felle oppositie van allerlei kanten, zelfs fokkers die op de Veluwe toen zworen bij witte loopeenden, moesten er niets van hebben. Het heette dat de eieren slecht uit te broeden waren enz. Allemaal vooroordeelen, de prak- tijk heeft nu na deze jaren gesproken en bijna 98 der ingelegde eieren zijn thans van Campbells afkomstig. Ter verbetering van den pluimveestapel werken mede: 1. Vaststelling vein een bepaald broedsei zoen. 2. Bepaling van een minimum gewicht voor broedeieren. 3. Bevordering van het gebruik van eieren van goede stammen als broedei. Het sub 3 genoemde geschiedt door in de hand te werken, dat de kuikenbroeders be- trekken van vermeerderingsbedrijven. De teeltregeling maakt onderseheid tusschen fok- bedrijVen, vermeerderingsbedrijven en kuiken broeders. Op de fokbedrijven zijn de maatrege- len gericht op verkrijging van betere stam men. Het pluimveemateriaal dat op de fok bedrijven overtallig is, gaat naar de vermeer deringsbedrijven. Deze bedrijven staan evenals de fokbedrijven onder voortdurend toezicht van de centrale. In 1936 kwamen er 17 aanvragen binnen voor toelating als fokker. Nieuwe fokkers van Wit Leghorns en Rhode Island werden echter niet toegelaten. Het totaal aantal fokkers be droeg aan het einde van 1936 325. De pluim veestapel op hun bedrijven bestond uit onge veer 180.000 hennen, waarvan ongeveer 150 duizend Wit Leghorns, ongeveer 20 duizend Rhode Islands alsmede 28 duizend eenden. Het aantal aanvragen, dat in 1936 binnen- kwam om te worden toegelaten tot de groep „houders van vermeerderingsbedrijven" be droeg 769. Hiervan werden er 656 ingewilligd. Einde 1936 waren er in totaal 1878 houders van vermeerderingsbedrijven als zoodanig bij de centrale aangesloten. Dezen bezaten onge veer 540.000 hennen, waarvan 450.000 Wit Leghorns, 70.000 Rhode Island Reds en 3500 eenden. Het aantal kippen dat donkerbruine eieren legt is door verschillende oorzaken sinds ver scheidene jaren geregeld teruggeloopen. Vooral met het oog op den afzet van eieren naar Engeland zou het te betreuren zijn als het donkerbruine ei een specifiek Neder- landsch product geheel zou verdwijnen. (Ik heb in dit artikel over de mededeeling der PluhnVeecentrale geen opmerkingen mijner- zijds gegeven, hier wil ik even een uitzonde- ring maken. In Frankrijk is n.l. een soort kip pen, echte, geharde boerenkippen, de Marans, die minstens even mooie, groote koffiebruine eieren leggen als de Barnevelders en Wel- summers.) IHet aantal Barnevelders op de vermeerde ringsbedrijven bedraagt nu ca 15.000 stuks en dat bij de fokkers 3500 stuks. Het aantal Wel- summers op de fok- en vermeerderingsbedrij ven is onbekend. Dr. B. J. C. TE HENNEIPE. i (Nadruk verboden.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 8