Voor Zelfscheerders
Dam- en Schaakruhriek
Gemengde Berichten
Laatste Berichten
Ernstige Luchtvaartramp.
DAMMEN,
SCHAKEN.
W&g 't windeke waarop m'n zielepluis zoo
looht gedragen wierd!
Wfeg ook de geuren van de duuzenden ho-
ningkelkskes van den meibloei.
En ik botste teugen 'nen donkeren schaduw
en'k wierd wakker in 'n toui om te vech-
ten! Daar stonden Trui en den Fielp veur me,
'nen zwarten muur van Zondagsche kleeren!
'n Complete zonsverduistering in vereeniging
Art. XX W. v. S.
En ze stonden nog te lachen ook
En ik moet wel veul kwaad gekeken heb-
ben, als ik daar knipoogde teugen den zonne-
dag; mee m'n knuisten in mijn oogen wreef
en vergat m'nen mond dicht te doen! Ja, ik
mot wel veul kwaad gekeken hetotoen, want
wat hadden ze 'nen plazier. Trui en den Fielp,
die samen van de kerk kwamen. Hij is z'nen
gekleeden jas en mee den hoogen hoed op, zij
in heuren zwartlakenschen mantel, mee den
beblomden poffer op en den goudtoesnejen
kerktooek nog onlder den arm.
En om ook iets onplazierigs te doen waar
ik eigens leut in had, stak ik m"n knuisten in
de locht, rekte m'nen romp udt malkaar en
geeuwde als 'nen leeuw in huillie lachende
koppen.
,,Nounou", zee den Fielp: ,,dieen dut is oe
bekomen, Drd!"
Eerst een weinig Purol inwrijven
en daarna inzeepen; dan scheert
men zich schoon, zacht en pijnloos.
(Ingez. Med
,,Meneer pasitoor nie geprikt?"'
„Tooh nooit op Eiligendag!"
„Had ie veur mijn part vandaag best 'ns
kunnen doen!"
,,Waarom
„Dan waren guillie nog 'n half uurke weg-
gebleven".
„Is 'n nie net 'n klein jong, Fielp?" vroeg
Trui: „lastig as de wakker wordt!"
Trui lee d'ren Zondagschen poffer prontjes
en veunzichtig in de goeie kast, vouwde de lin-
ten sjecuur op en zee toen: ,,'k zal maar 'ns
'n extra Zondagsch bakske gaan zetten, dan
knapt ie weer op. Ga toch zitten, Fielp? En
Dre, zit niet zoo te gapen; presenteer den
Fielp liever 'n sigaar, hij is den bruigom."
Nou was ik kleer-wakker!
Vragend keek ik'den bakker aan; meteen
flitste deur m'nen kop: da's i waar ook... hij
is 'n jaar na ons getrouwd."
Jahaha, amico? De bruiloften vallen hier
altijd in Mei! De jonge, de zilveren, de gou-
wenin Mei, dan leggen de veugeltjes...!
Ge wit!
En als ik d'n Fielp zoo zwijgend aankeek,
oniderwijl die gedachten allegaat deur m'nen
kop krioelden dan zat den Fielp daar teu-
genover me, mee 'nen stijfrechten rug, de
oogen wijd en trotsch open, teugen me te knik-
ken, mee 'n gezicht, waarop duidelijk te leizen
stond: „en oe eto ik datte klaargespuld, Dre!"
,,Nou, Fielp, alvas-t gefeliciteerd, man!" En
diep-seerjeus antwoordde-n-ie„merci Dr6, ja
de kwestie is deuzeik zit hal in de bruids-
dagen, ziede!"
.,IkKee toch ook zoo'n bietje, denk ik
Fielp
,,Ge zijt best huitgeslapen, Drd
,,Hier, stik maar 'ns op, Fielp!"
,Waar is den tijd gebleven, ee?" riep Trui
van uit 't achterhuis. ,,Wij verlejen jaar, gij
van 't jaar de veertigjarige..., 't is...!"
Eaten we nou gin ouwe koeien uit den sloot
lhalen, op deuzen sohoonen mergen", zee ik
want! amico, ik had wezenlijk trek in 'n Zon
dagsche kom koffie mee koek. En als ik Trui
'n bietje tempteer, dan schiet ze altijd veul
vlugger op, mee di'r werk...!
Mee't serviesgerei wierd dan ook dalijk veul
pootiger, levendiiger, omgesprongen, ik begost
den koffie te ruuken en 'k heurde 'm smake-
lijk klukken toen Trui 'm opschonk.
„Noujia, houwe koeien"', zee den Fielp, 'n
ibietje in z'nen wiek geschoten: ,,de kwestie is
deuze: hop zulke hoogenblikken ziet ge 'ns
geren hachterom! Waar hof nie?"
(Nou, toen was den koffie heelegaar ,jbruin",
amico. Ik hoefde veurloopig niks te zeggen.
Trui dee 't veur me en ik ruurde, lepelde, beet
in den malschen, vetbeboterden koek, zoog
aan m'n sigaar en was veul content mee deu
zen smeuigen Zondag, die lijk gouwen amber
deur den buiten fonkelde?
iNog 'nen „millioennair", m'nen Blek, die
evenmin mee den groentenwagel uit moest,
was 't allegaar puik naar z'n goesting! Hij
voelde z'n eigen vandaag in deuzen millioen-
nairstaat nog meer compagnon van me, dan
475.
Vorvolg oplossingen.
No. 33, van O. Baeke, Antwerpen.
„Le vingtieme si^cle", 8 Fe.br. 1937.
Zwart: 7, 8, 9, 10, 12, 20, 24, 30, 37, 40.
Wit: 21, 23, 29, 33, 36, 38, 46, 47, 48, 49.
Goed en vaak origineel meerslagwerk, ge-
bouwd op bekende slotmotieven, ziedaar het
genre, waarin de Belgisehe profolemisten Baeke
en Bordon uitblinken. Wit speelt 4641 (zw.
37X46)1 36-L31! (46X19); 33—28! (19X17
meersl.); 4944 (24X42); en 44X22 wint.
No. 34, van J. van Geemen, Amsterdam.
(iHet Damspel", April 1933.)
Zwart: 1, 5, 8, 9, 10, 12, 14, 18, 26 en voorts
een dam op 45.
Wit: 16, 17, 24, 27, 28, 33, 34, 35, 36, 37,
38, 40, 41.
Het thema in dit probleem herinnert ons aan
De Bleu en Belinfante, al blijft de afwerking
wat minder artistiek.
Wit wint door 38—32 (zw. 12X21); 37^31
(26X46); 2420 (14X25); 28—23 (meersl.
46X30); 23X14 (45 X 31); 16X27! (31X20) eri
35X4.
No. 35, van O. Baeke, Antwerpen.
Zwart: 4. 5, 8, 9, 11, 12, 13, 16, 19, 23, 25, 29.
Wit: 15, 22, 24, 26, 30, 31, 32, 33, 38, 40,
41, 44.
Zwarts laatste zet was 2025 geweest. De
stand is dus aannemedijk, alleen wat gekun-
steld en dit verklaart misschien ook het „ru-
moerige" van de oplossdng: 4034; 3228
(zw. meersl. 49X47); 2218 (47—20); 15X24
(13X33); 24 X 2 (25X34); 26—21 en 2X25
slaat 7 schijiven, nl. 11, 27, 23, 9, 12, 33 en 34.
Wits zet 15X24 is bepaald lelijk.
No. 36, van O. Baeke, Antwerpen.
,,Le vingtieme siecle", 8 Mei 1936.
Zwart: 7, 8, 14, 15, 17, 19, 20, 2il, 23 40.
Wit: 25, 26, 31, 33, 35, 38, Vl, 42, 44, 48.
(Het meerslagwerk is hier veel beter dan in
no. 35, maar het blijft bekend. Opl. 3530
(izw. 40X49); 3328 (meersl. 49X47); 30
24 (meersl. 47X22); 24X11; 26X10 en 25X
14 wint door oppositie.
deur de weeks en mee 'n knipoog lee ie broe-
derlijk z'nen trouwen kop op m'nen knie. Toen
kreeg ie ook 'n snee koek. Ge bent compag-
nons, of ge bent 't nie, dus ook op Zon- en
feestdagen!
„:Presenteer'm 'n sigaar ook", zee den brui
gom, die zonde van den koek maakte. En 't
nie goed verkroppen kost, da'k van z'n brui-
gomschap nie achterovergeslagen was. Maar
deuizen zet had gin succes, want Trui gunt den
goeien Blek ook geren 'nen zoeten muil.
,,Niemand west 't nog, Dre", begost den
Fielp weer, die als raadslid altij geren de din-
gen 'n tijdje alleen wil weten.
,,Ge hou't tooh nie geheim, Blelp?" vroeg
ik „onnoozel". Waarop bij Trui den koffie of
den koek, of allebei in "t verkeerde keelgat
schoot.
„Ge-eim?? Ge-eim?? Zijde gij niet wijs?"
„Wanneer is1 't precies, Fielp?"
,,'t Valt buitengewoon, pre! (Hij kleurde
heelegaar bij, amico). „Op Maandag! Den
vi er en twintigsten
jH6 Hoelang helbben guilie veertig jaren
gelejen dan onder de gebojen gestaan?"
wBekanst vier weken. Kwam zoo huit mee de
hopening van den winkel. Adden trubbel g'ad
mee den bouw. Zijde dat nou hal vergeten...
vroeg ie mee veul verwondering.
Ochja, amico, 't is mee den Fielp al sjuust
als mee alle politiekers! 'Hij denkt dat heel de
weareld om hum draait.
,,Dus", ging ie geestdriftig verder: ,,we vie-
ren drie dagen feest, menschen! Ik begin 's
Zaterdagsmiddags en 'k schei er nie haf veur
Dinsdagsmergens bij zonsopgank?"
,Da's tenminste mannentaal", riep ik.
„Waar viert ge, Fielp?" vroeg Trui, die na-
tuurlijk dalijk om de practische dinges denkt.
,,In de bakkerij, Truike! 'k Heb verlejen
jaar gezien oe prontjes guillie den stal ad'
hopgeknapt en versierd 'k heb mee Kee
overfeed, om 't sjuust z6o te doen, in m'n bak
kerij! 'k Zal ze witten, verven, versieren, hille-
meneeren tot <§dn groote feestzaal. 'k Bak hei-
gens de feesttaart, 'nen toren oog en nou Dre
nou de zaken!"
,,De zaken...?"
„Drie schoone biggen neem ik van iuilie
haf!"
Kunnen we nie meer missen veur den
mest", zee Trui pardoes. En als ik efkens na-
docht, neee... ze had gelijk!
„Niks gin bezwaar, Fielp! Gaat naar den
Blaauwe! Die kan 'n leverantieke best gebrui-
ken."
„Oem, Oem", bromde-n-ie. „Ja..., mot dan
maar."
,,Toch niks teugen, Fielp?"
„Oem, neee, tuurlijk nie. Maar 't is maar, ik
eto verlejen jaar bij juilie geleverd... enne...
den Blaauwe... ja... ge wit, Dre. hij mag
komen, orre, wiedes! maare... as ie t zoo
rap te weten komt... hij hee haltij van die
haardigheidjes.en eel den Raad komt, mee
den Burgemeester haan 't oofd.ge verstaat
me wel...!"
Afijn, amico, we hebben weer 'n iets in 't
vet!
Enne.ik hdb er den Blaauwe over gespro-
ken. En hij zal veur 'n „leuk haardigei Ije"
zorgen, hee-t-ie me toeloofd...!
De comiteit veur d'eerepoort komt Zater-
dagavond al bij malkaar: Afijn, ge noort er
meer van maar nou sohei ik eraf.
Veul groeten van m'n Zonsverduistering en
als altij gin horke minder van oewen t.a.v.
DRE.
DE KIEVIT MAAKF 20 K.M. VOOR
ATHENE EEN NOODLANDING.
Bij de K.L.M. is bericht ontvangen, dat de
Kievit, gezagvoerder Moll ongeveer 20 K.M.
vddr Athene, een noodlanding heeft uitge-
voerd, daar het vliegveld van Athene niet
bereikt kon worden tengevolge van zeer slecht
weer.
Bij deze noodlanding heeft het vliegtuig
ernstige averij opgeloopen, doch passagiers en
bemanning bleven ongedeerd.
De K.L.M. zou Donderdagochtend een toe-
stel naar Athene zenden om de passagiers
naar Amsterdam te brengen.
De Kievit, die op 1 Mei van Batavia is ver-
trokken, was Woensdag te Bagdad opgestegen.
De toestuurder van het K.L.M.-vliegtuig
Kievit, de heer J. J .Moll, heeft, aldus Reuter,
na de noodlanding, welke hij met goed gevolg
met dit vliegtuig heeft uitgevoerd, verklaard,
dat de oorzaak van deze landing te wijten is
aan een geweldige wolkbreuk, welke zich
boven het vliegveld van Athene uitstortte.
Het zicht ontbrak dientengevolge volkomen.
No. 37, van R. van Eck, Veendam.
(H. P. van 22 Juni 1935.)
Zwart: 7, 8, 9, 13, 15, 19, 26, 29, 33 en een
dam op 16.
Wit: 20, 27, 32, 37, 38, 40, 42, 43, 44, 45, 49.
Ziehier dan het probleem dat zoveel pennen
en tongen in beweging heeft gebracht. Het is,
zoals de heer J. P. Geensen te Ter Neuzen bij
zijn oplossing schreef, een juweeltje! Inder-
daad! Toen we het bijna twee jaar geleden
zelf oplosten, waren we eveneens vol bewonde-
ring. Het constructie-systeem mag dan be
kend zijn door enige fraaie problemen van
Fabre en Winter, de wijze, waarop Van Eok
zijn eigen en nieuwe bewerking heeft uitge
voerd, culminerend in de prachtzet 2722,
toont voor de zoveelste maal de eindeloosheid
der mogelijkheden in het schijnbaar zo
eentvoudige damspel. Intussen heeft no. 37
enige ,,slachtoffers" gemaakt enhet le-
venslicht geschonken" aan een tweetal ano-
nieme brieven. Men verontschuldige deze ge-
zochte beelidspraak, en wij hopen, dat ook de
toriefsichrijver-in-kwestie na zijn vrij duister
pleidooi voor de ',,optoouw van het damspel"
nog een pietsie gevoel voor humor heeft over-
gehouden.
De oplossing van het geniale probleem ver-
loopt als volgt: Wit 4439 (zwart meerslag
33X35); 38—33! (zw. meersl. 29X47); 49—
44 (15X24); 37—31 (26 X 28)! 27—22!! (zw.
meersl. 16X40); 22X33!! (zw. 47X29) en
45X1 wint.
No. 38, van O. Baeke, Antwerpen.
Zwart: 7, 9, 10, 13, 18, 19, 20, 24, 27, 35, 36.
Wit: 16, 28, 29, 33, 38, 40, 41, 44, 45, 48, 49.
Een eenvoudige bewerking van twee oude
slotmotieven in een probleem. Wit 2823 (zw.
19X50); 16—11 (24X42); 11X2 36 X 47);
2X4 35X44) en 4X36! wint. Zwart aan zet
heeft maar 56n zet, n.l. 4741, wit 36X38 of
48X46.
Miniatuur-problemen.
Oplossing miniatuurtjes vorige rubriek.
No. 1. Wit 37—31; 44—39!!! (zw. 46X33
meersl.) en 17X48 wint.
No. 2. Wit 3329; 138!!! (zwart meer
slag 47X23) en 19X37. Een sohitterende ach-
terwaartse Turkse slag!
No. 3. Wit 4742! (zw. gedwongen 37X
48); 24—19 (13X33 meersl.) 28X39!! (48X9
meersl.) en 22X4 wint.
Het was niet mogelijk, ondanks herhaalde
pogingen, het vliegveld te bereiken, daar men
in letterlijken zin geen meter vooruit kon
zien. De bestuurder was daardoor gedwongen
naar een landingsterrein in den omtrek uit
te zien. Het vliegtuig, dat een lange reis
adhter den rug had, had echter slechts weinig
branidstof meer, zoodat na korten tijd de ben
zine verbruikt was. De eenige keuze die
overbleef, was ter stond te landen. De bestuur
der koos daarvgor een smal vlak terrein, dat
echter bij de landing zeer moerassig bleek te
zijn. Bij zijn uitloop wierp de Kievit eenige
boompjes, die het toestel op zijn weg ont-
moette omver, kwam met een der vleugels in
aanraking met een huis en kwam tenslotte
in een tuin tot stilstand. Gelukkig was de
cabine onbeschadigd en bleven de passagiers
12 in getal, en de vier leden der bemanning,
ongedeerd. Een der vleugels van het vlieg
tuig en een der motoren zijn vernield.
ERNSTIGE SCHEEPSBRAND TE
ANTWERPEN.
Aan boord van het Engelsche s.s. City of
Tokio, Woensdag te Antwerpen aaagekomen,
uit Engelsch-Inaie met een lading van 6000
ton balen katoen, is een hevige brand uitge-
broken. Op het oogenblik, dat de brand ult-
brak .bevondeh zich 16 havenarbeiders in het
ruim. Veertien hunner klauterden onmiddei-
lijk naar boven, een andere werd boven ge-
haald, erg verbrand. Men is zonder nieuws
van de 16e, waarvan men vermoedt dat hij
verbrand is in het ruim. De brandweer is te
hulp gekomen met verscheidene motorgpuiten
en ook sleepbooten. Men is nog steeds bezig
het ruim onder water te zetten. De achter-
steven ligt al op den ibodem van het dok.
V TWEE ZUSJES VERDRONKEN.
Een tragisch feit heeft zich voorgedaan te
Wintelre, waar twee kleine zusjes jammerlijk
zijn omgekomen.
Toen rond het middaguur de landbouwer
Vennix op het gehucht Kleiert onder genoem-
de gemeente, thuis kwam van het werk op
het veld, miste hij zijn beide oudste dochter-
tjes, die drie en vier jaar oud zijn.
Toen men het erf afzocht deed men een
ontstellende ontdekking. De beide kindertjes
lagen in een waterkuil achter de boerderij.
Toen de beide meisjes onmiddellijk werden
opgehaald, gaf een harer slechts een zwak
levensteeken. Een dokter en een ver-
pleegster deden nog alle moeite, maar ten
slotte moest helaas den dood geconstateerd
worden. De kinderen zijn vermoedelijk spelen-
derwijs in den kuil geraakt.
KIND ONDER DEN TREIN.
Woensdagavond ongeveer zes uur is op den
onbewaakten overweg bij Beesd (Did.) een
jongetje van twee en een half jaar, zoontje
van den nabij den spoorweg wonenden spoor-
beambte Dokman, onder een trein geraakt.
Het jongetje was op slag dood.
EEN DOLEE KOE.
Uit een weiland aan de Brinklaan te Apel-
doorn is een koe losgebroken, die de eigenaar
's morgens op de veemarkt alhier had aange-
kocht. Het dier, dat dol geworden bleek te
zijn, zette koers naar het centrum der ge
meente, waarbij eenige voetgangers omver
werden geloopen, van wie een zoo ernstig werd
gewond, dat hij zich onder geneeskundige be-
handeling moest stellen. Een talrijk publiek
achtervolgde het dier. Onder toezicht van de
politic heeft tenslotte een burger het dier op
een terrein nabij het station met een karabijn-
schot weten te dooden.
METSELAAR DOOD G EVALLEN
Woensdagochtend is de ongehuwde metselaar
A. Deudlo te Tholen (bij het verrichten van
werk aan een in aanbouw zijnd huis, terwijl
hij op een ladder stond duizelig geworden en
van een hoogte van 6 meter omlaag gevallen.
In zeer zorgwekkenden toestand is hij naar
zijn woning vervoerd, waar hij korten tijd
later is overleden.
TREINBOTSING BIJ 's-HERTOGENBOSCH.
Op het stationsemplacement te 's-Hertogen-
bosch Noord is Woensdagnacht een goederen-
trein door een onveilig signaal gereden en ten
gevolge daarvan in de flank van een anderen
goederentrein gereden. De gevolgen waren
niet heel ernstig. Zeven wagens werden ge-
deeltelijk uit de rails gedrukt en liepen veel
averij op. Persoonlijke ongelukken kwamen
niet voor. Het gpederentreinverkeer onder-
vond eenige stagnatie.
Onder leiding van den stationschef, den
heer Houtman was reeds in den vroegen och-
tend alles opgeruimd, zoodat het personen-
verkeer geen vertraging ondervond.
De officier van justitie Mr. v. d. Burg heeft
een onderizoek ingesteld.
Drie "zeer aparte profbleempjes, die ieder
voor zich de kunstenaarshand demonstreren.
Het volgende miniatuurtje is mooi en moei-
lijk. Met 7 schijven wederzijds is hier een
maximum-inhoud bereikt. De auteur is J.
Boltjes Jr. te Groningen.
ZWART 12 3 4 5
WIT 47 48 49 50
Wit speelt en wint.
Oplossing volgende week.
Correspondencel. m. W. te H. We ont-
vingen van u de oplossingen van alle 50 pro
blem en.
P. J. J. te O. Alles in orde!
L. de K. te iS. No. 43 was goed opge-
schreven.
R. R. te A. No. 43 heeft maar den oplos
sing. Er is immers den sleutelzet, waarna
zwart twee voortzettingen heeft. Uw oplos
sing is natuurlijk goed.
G. de B. te M. Zie antwoord aan L. de K.
te S.
L. M. te Z. De stand van no. 48 is goed
en het einldspel is niet remise, maar wel dege-
lijk gewonnen voor wit. Die stand moet ech
ter niet uitgewerkt worden. De oplossing
van het probleem is voldoende.
W. B. te M. Van aansluiting zal wel niet
veel komen.
F. de K. te S. Nog even geduld.
VECHTPARTU.
De gabroeders B. te Noord-iBergum, die niet
zoo best met elkaar overweg konden, kregen
tijdens: het aardappelschillen ruzie. De twist
liep zoo hoog, dat <fe oudste zijn stieflbroer
met een imes aanviel en een snade over den
pols toetoracht, waanbij een slagader werd
geraakt. Het slaehtoffer is in emstigen toe-
stand naar het ziekenhuis te Leeuwarden ge
bracht.
HAARKAMMEN VAN ZEESLIB.
Twee Brunswijksche geleerden hetolben een
proeddd ontdekt, dat het mogelijk maakt, zee-
slito met andere in Duitschland voorkomende
stoffen te menigen tot een materiaal, waaruit
naar zij beweren, kammen, radio-regelknop-
pen, sigarettenpijpjes en soortgelijke kleine
voo.rwerpen, kunnen worden geperst.
Deze uitvinding houdt verband met het stre-
ven in Duitschland, onafhankelijk te worden
van touitenlandsche grondstoffen.
MEISJE DOOR EEN AUTO OVERREDEN
EN GEDOOD.
Woensdagochtend om half twaalf is te
Susteren op den rijksweg Zuid, een ongeluk
getoeurd, dat aan het zevenjarig dochtertje
van den heer Bekkers het leven heeft gekost.
Toen het meisje met nog twee kinderen uit
school kwam en op weg naar huis was, stak
zij plotseling den weg over en werd zij door
een voorbijrijdenden auto uit Amsterdam, die
uit de richting Sittard kwam, gegrepen. Het
kind was op slag dood.
ON FPLOFFING IN EEN TREIN.
Woensdagdchtend omstreeks acht uur is in
een wagon van den sneltrein BordeauxMar
seille een ontploffing voorgevallen, waardoor
twee wagons in brand vlogen. Drie reizigers
werden licht gewond.
De beide beschadigde wagens werden te
Saint Martin de Crau op dood spoor geplaatst,
waarna de trein zijn weg vervolgde. De poli-
tie stelt een ondenzoek in.
DE NOODLANDING VAN DE „KIEVIT".
DEN HAAG. Het toestel der K. L. M. Kie
vit", dat ernstig werd beschadigd biji een nood
landing te Athene, zal naar wij vememen
ter plaatse worden gedemonteerd en met
een der booten van de K.N.S.M. naar ons land
worden vervoerd.
ONTPLOFFING AAN BOORD VAN
EEN STOOMSCHSP.
ROTTERDAM. Vanmorgen heeft aan boord
van het Leblandsche stoomschip „E. Vero-
nika", toen de ontgassingsploeg, bestaande
uit drie man, het schip na ontgassing wilde
verfaten, een ontploffing in het achterschip
plaats gehad. De oorzaak is tot nog toe on-
bekend. Twee mannen van de ploeg, beide uit
Rotterdam afkomstig, werden min of meer
ernstig gewond, de opziehter bekwam ernstige
brandwoniden, en een lid der ploeg werd tegen
het dek geslingerd, en bekwam een schedel-
fractuur. Beiden werden naar het ziekenhuis
vervoerd.
De „Hinderburg" ontploft en
brandend neergestort.
NEJW-YORK. Donderdagavond te 7.20 uur
(New-Yorksche tijd) is het luchtschip „Hin-
denlburg" op het vliegveld te Lakehurst aan-
gekomen. Toen de voorbereidingen werden
getroffen om het aan den landingsmast vast
te maken is het met een hevigen knal ont
ploft en brandend neergestort.
Deskundigen zijn van meening, dat de voor-
naamste oorzaak der ramp is gelegen in het
feit, dat het luchtschip gevuld was met water-
stofgas.
Volgens de laatste berichten zouden bij deze
ramp gered zijn 20 van de 39 passagiers en
44 van de 60 leden der bemanning. De lan-
dingsmanschappen waren 43 man sterk. Van
hen is als door een wonder niemand gedeerd.
BERLIJN. De ramp van de .^Jindenburg"
heeft in officieele en luchtvaartkringen een
schok teweeggelbracht. Op het Ministerie van
Luchtvaart is men zeer gereserveerd, en ver
klaart, dat eerst het resultaat van het on-
denzoek naar de oorzaken van de ramp moet
worden afgewacht.
Kapitein Pruss, die het luchtschip voor de
eerste maal ibestuurde, en bijgestaan werd
door kapitein Lehimann, is met idezen laatste
in het ziekenhuis opgenomen. Hun toestand
is zeer zorgwekkend.
Kiezeritzky-gambiet.
Wit:
K. A. Wallbrodt.
Zwart: C. Schlechter.
Berlijn
1896.
1.
e2e4
e7e5
2.
f2f4
e5Xf4
3.
Pgl—f3
g7g5
4.
h2h4
g5g4
5.
Pf8e5
g5g4
Deze zet geeft een ander karakter aan de
opening, dan de Allgaier-zet Pg5. Deze laatste
geeft een heftigen, terwijl Pe5 een meer aan-
houdenden aanval verschaft.
Terwijl het Allgaier-gambiet uit Weensch
kan ontstaan (1. e4 e5. 2. Pc3 Pc6. 3. f4 ef4:
4. Pf3 g5. 5. h4 g4. 6. Pg5 h6. 7. Pf7:), wat
men het Hampe-Allgaier-gambiet noemt, is
een verbinding van Weensch met Kieseritzky
uitgesloten, daar na 2Pc6 de zet Pe5 on-
mogelijk is geworden.
6Pg8f6
6. d2—d4
Sterker is Rc4 d5! ed5: Rg7. Zwart kan
weliswaar niet terstond op e4 lostrekken
wpgens verlies van g4, maar spoedig weet hij
g4 te dekken, en kan dan e4 veroveren.
De verdedigingen in het Kieseritzky-gam-
biet gaan dikwijls in elkaar over. Men on-
derscheidt met name de lange zweep (5
h5; waaraan deze naam zijn ontstaan te dan-
ken heeft, weten wij niet), de B-erlijner-ver-
dediging (5Pf6. 6d5 en 7Rd6)
en de Paulsen-verdediging (met Rg7).
Een merkwaardige geschiedenis heeft de
volgende Variant. Een Amerikaansche mil-
lionair wilde voor zijn onsterfelijkheid zorgen,
en vond het Rice-gambiet uit, naar hem ge-
noemd. Het is wel niet correct, maar toch
zoo slecht niet. Het ontstaat uit het Kiese-
ritzky-gambiet na de zetten: 5Pf6. 6.
Rc4 d5. 7. ed5: Rd6 en nu niet het gewone
8. d4, maar het offer 8. 00, waarop kan vol-
gen 8Re5: 9. Tel De7! 10. c3 (niet d4
Rd4:f) Ph5. 11. d4 Pd7 en blijft een pion voor.
Dit is nog niet merkwaardig. Maar de heer
Rice bracht nog meer offers, en stelde
speciale toernooifen in, waar zijn gambiet ver-
plicht werd gesteld, terwijl de uitgenoodigde
spelers hooge prijzen kregen niet alleen voor
gewonnen, maar (natuurlijk minder hooge)
ook voor verloren partijen.
6Rf8g7
7. Rcl X f4 d7—d6!
Hiermee raakt Zwart in het voordeel. Wit
Volgens de laatste berichten zijn 33 perso-
nen om het leven gekomen, n.l. 16 passagiers
en 17 leden der bemanning.
Volgens de laatste berichten zijn voorts tal-
rijke opvarenden gewond, en in het ziekenhuis
opgenomen.
Voor de oorzaak van de ramp, die nog niet
vaststaat, bestaan twee veronderstellingen, n.l.
ten eerste terugslag van een der motoren,
waarldoor eventueel ontsnappend gas werd
aangestoken; ten tweede: de onweersachtige
weeromstandigheden waardoor een vonk sta-
tische electriciteit kan zijn opgewekt toen de
landingsmanoeuvres werden ingezet. Juist
vddr de ontploffing werd een vonk geizien aan
de achterizijde van het luchtschip.
BERLIJN. Nog heden zal zich een com-
missie naar New-York toegeven om een onder-
zoek in te stel'len naar de oorzaak van de
ramp. De Duitsche ochtendlbladen, die zich
op het oogentolik met het ongeluk bezig hou-
den, wijzen er alien op, dat het luchtschip
reeds langen tijd ontellbare malen zonder on
gelukken de reis naar Amerika heen en terug
heeft gemaakt. De ramp heeft het Duitsche
vo'lk izwaar getroffen, doch niet ontmoedigd.
Reeds nadert in de constructiehal te Frie-
drichshaven een ander luchtschip zijn vol-
tooiing, dat binnen afzienbaren tijd de plaats
van de ,,Hindentourg" zal innemen.
LAKEHURST. Het luchtschip zou te mid-
dernacht weer naar Europa terugkeeren met
verscheidene passagiers, die de kroningsfees-
ten te Londen zouden gaan brjwonen. Toen
zij op het vliegveld kwamen, "Waren zij zeer
verfbaasd, slechts het wrak aan te treffen van
het trotsohe luchtschip, dat hen naar Europa
zou brengen.
LAKBHfURST. De directeur van het vlieg
veld te Lake Hurst, de heer Oilson, heeft ver
klaard, dat er iets vreemd is, in deze ontplof
fing van gaskamer 2 aan de achterzijde van
het luchtschip. Dit stond op het punt te lan
den, toen vlammen uit den achtersteven op-
sloegen.
Het personeel van de motorgondels werd
gered.
De directeur verklaarde 21 jaar ervaring te
helbben. Hij heeft versehillende gasontploffin-
gen waargenomen en vliegtuigen brandend
naar omlaag zien storten, maar zooiets al
thans bij het luchtschip ,,Hinden(burg" voor-
kwam, heeft hij nog nooit gezien.
Volgens om 9 uur verspreide mededeeling
bedraagt het aantal dooden bij deze ramp 34
personen en 66 personen zijn aan den dood
ontsnapt, waaronder 24 passagiers en 42
leden der bemanning.
Bij het wrak werd nog gevonden het stof-
felijk overschot van iemand die als toeschou-
wer bij de landing tegenwoordig was en zich
bij de landingmanschappen had aangesloten,
op het oogentolik dat de ontploffing plaats
greep.
GRAZ. Dr. Hugo Eckener, die hier giste-
ren is aangekomen, heeft aan een vertegen-
woordiger van Reuter verklaard, dat de ramp
vermoedelijk te wijten is aan sabotage. „Ik
heb herhaalde malen dreigbrieven ontvangen,
waarin ik werid gewaarschuwdde ,,Hinden-
tourg" vooral niet op Lakehurst te doen lan
den. Het is onmogelijk", zoo verklaarde hij,
„dat de ramp door den bliksem zou zijn ver-
oorzaakt, daar het luchtschip van de modem-
ste preventi-apparaten was voorzien".
LAKEHURST. Tot nu toe zijn 26 dooden
uit het wrak getoorgen en men vermoedt, dat
nog 6 slachtoffers in het wrak liggen. On
der de dooden bevindt zich een journalist uit
Stockholm, de heer B. Brink. De meeste
slachtoffers zijn Duitschers.
Het Duitsche luchtschip ,,Hindentourg" is in
1933 te Friedrichshaven getoouwd. In Maart
van het vorig jaar was het luchtschip vol-
tooid. Het luchtschip kon 60.000 K.G. stook-
olie meevoeren, en had een actieradius van
14.000 K.M. Bovendien was er nog ruimte
voor 19.000 K.G. nuttige lading aan vracht en
passagiers.
Bijna een jaar geleden, op 9 Mei 1936, ves-
tigde het luchtschip, dat 21 reizen achter den
rug had, en dit seizoen zijn eerste reis onder-
nam, een record, door de reis naar Lakehurst
aan de ovenzijde van den Ooeaan in 63 uur te
voltorengen.
De geheele reis was ditmaal bijzonder moei-
lijk ten gevolge van de ongunstige atmosferi-
sche toestanden.
De ,,Hindeniburg" was om 11 uur plaatselijke
tijd met 12 uur vertraging boven Boston aan
gekomen. Om 3 uur was het luchtschip
boven New-York, voor het zich naar zijn
basis begaf. In het gezicht van Lakehurst
werd het overvallen door een hevig onweer,
moet Pd3 antwoorden en er volgt zonder
eenig risico voor Zwart Pe4:
Maar Wit doet anders: hij brengt een kans-
rijk, zij het niet correct offer. Daarvoor is
het nu eenmaal een koningsgambiet.
8. Pe5Xf7 Ke8Xf7
9. Rflc4t d6d5!
10. e4Xd5
Na Re5 wordt door Pd5: de gevaarlijke
raadsheer geruild. De pion op d5 belemmert
den witten aanval, daartegenover staat, dat
Wit al twee pionnen voor zijn stuk heeft ge-
kregen, zoodat het risico niet zeer groot
meer is.
10Th8—e8f
11. Rf4e5 Pf6Xd5?
Te begeerig. Eenvoudig Pbd7 had den aan
val op Zwart doen overgaan; dan is het voor
Wit zeer moeilijk, niet op e5 een pion te ver-
liezen. Het openen van de toch al niet zoo
goed gesloten f-lijn brengt, in verband met
de pinning van het paard, aan Wit vrij spoe
dig de overwinning.
12. 0—Of Kf7g8
Na 12Kg6 verliest Zwart een raads
heer, n.l. door 13. Rd3f Kh6. 14. Dd2f en Rg7
13. Pblc3 c7c6
14. Pc3e4 Rc8e6
Misschien bood h6 hier meer weerstand.
15. Pe4—g5 Pb8d7
16. Ddld3 Pd7f8
17. Tf 1X f8f Kg8Xf8
Na Tf8: volgt Dh7: mat.
18. Tal—flf Kf8e7
19. Pg5Xe6
Zwart geeft op, want na Ke6: volgt Df5f
en Df7 mat, terwijl anders ook nog Rg7 ver
loren gaat.
Wij geven een kleinen stamboom van het
paardgambiet.
1. e4 e5. 2. f4 ef4: 3. Pf3g5.
A. 4. h4 g4. 5. Pg5 Allgaier-gambiet.
(met eerst 2. Pc3 Pc6 Hampe-Allgaier
gambiet)
5. Pe5 Kieseritzky-gambiet.
B. 4. Rc4 Rc7, Hanstein-gambiet; indien
later h4 wordt gespeeld, Philidor-gambiet.
4g4. 5. Pe5 Salvio-gambiet.
4g4. 5. 00 of Pc3 of d4 Muzio-gam-
biet.
C. 4. d4 of Pc3 g4. 5. Pe5 Rosentreter-
gambiet.
D 1. e4 e5„ 2. Pc3 Pc6. 3. f4 ef4: 4. Pf3
g5. 5. d4 Pierce-gambiet.
E. e4 e5. 2. f4 ef4: 3. Pf3 Re7 Cunning-
ham-gambiet.