Voor Zelfscheerders Dam- en Schaakruhriek Gemengde Berichten Laatste Berichten Ernstige Luchtvaartramp. DAMMEN, SCHAKEN. W&g 't windeke waarop m'n zielepluis zoo looht gedragen wierd! Wfeg ook de geuren van de duuzenden ho- ningkelkskes van den meibloei. En ik botste teugen 'nen donkeren schaduw en'k wierd wakker in 'n toui om te vech- ten! Daar stonden Trui en den Fielp veur me, 'nen zwarten muur van Zondagsche kleeren! 'n Complete zonsverduistering in vereeniging Art. XX W. v. S. En ze stonden nog te lachen ook En ik moet wel veul kwaad gekeken heb- ben, als ik daar knipoogde teugen den zonne- dag; mee m'n knuisten in mijn oogen wreef en vergat m'nen mond dicht te doen! Ja, ik mot wel veul kwaad gekeken hetotoen, want wat hadden ze 'nen plazier. Trui en den Fielp, die samen van de kerk kwamen. Hij is z'nen gekleeden jas en mee den hoogen hoed op, zij in heuren zwartlakenschen mantel, mee den beblomden poffer op en den goudtoesnejen kerktooek nog onlder den arm. En om ook iets onplazierigs te doen waar ik eigens leut in had, stak ik m"n knuisten in de locht, rekte m'nen romp udt malkaar en geeuwde als 'nen leeuw in huillie lachende koppen. ,,Nounou", zee den Fielp: ,,dieen dut is oe bekomen, Drd!" Eerst een weinig Purol inwrijven en daarna inzeepen; dan scheert men zich schoon, zacht en pijnloos. (Ingez. Med ,,Meneer pasitoor nie geprikt?"' „Tooh nooit op Eiligendag!" „Had ie veur mijn part vandaag best 'ns kunnen doen!" ,,Waarom „Dan waren guillie nog 'n half uurke weg- gebleven". „Is 'n nie net 'n klein jong, Fielp?" vroeg Trui: „lastig as de wakker wordt!" Trui lee d'ren Zondagschen poffer prontjes en veunzichtig in de goeie kast, vouwde de lin- ten sjecuur op en zee toen: ,,'k zal maar 'ns 'n extra Zondagsch bakske gaan zetten, dan knapt ie weer op. Ga toch zitten, Fielp? En Dre, zit niet zoo te gapen; presenteer den Fielp liever 'n sigaar, hij is den bruigom." Nou was ik kleer-wakker! Vragend keek ik'den bakker aan; meteen flitste deur m'nen kop: da's i waar ook... hij is 'n jaar na ons getrouwd." Jahaha, amico? De bruiloften vallen hier altijd in Mei! De jonge, de zilveren, de gou- wenin Mei, dan leggen de veugeltjes...! Ge wit! En als ik d'n Fielp zoo zwijgend aankeek, oniderwijl die gedachten allegaat deur m'nen kop krioelden dan zat den Fielp daar teu- genover me, mee 'nen stijfrechten rug, de oogen wijd en trotsch open, teugen me te knik- ken, mee 'n gezicht, waarop duidelijk te leizen stond: „en oe eto ik datte klaargespuld, Dre!" ,,Nou, Fielp, alvas-t gefeliciteerd, man!" En diep-seerjeus antwoordde-n-ie„merci Dr6, ja de kwestie is deuzeik zit hal in de bruids- dagen, ziede!" .,IkKee toch ook zoo'n bietje, denk ik Fielp ,,Ge zijt best huitgeslapen, Drd ,,Hier, stik maar 'ns op, Fielp!" ,Waar is den tijd gebleven, ee?" riep Trui van uit 't achterhuis. ,,Wij verlejen jaar, gij van 't jaar de veertigjarige..., 't is...!" Eaten we nou gin ouwe koeien uit den sloot lhalen, op deuzen sohoonen mergen", zee ik want! amico, ik had wezenlijk trek in 'n Zon dagsche kom koffie mee koek. En als ik Trui 'n bietje tempteer, dan schiet ze altijd veul vlugger op, mee di'r werk...! Mee't serviesgerei wierd dan ook dalijk veul pootiger, levendiiger, omgesprongen, ik begost den koffie te ruuken en 'k heurde 'm smake- lijk klukken toen Trui 'm opschonk. „Noujia, houwe koeien"', zee den Fielp, 'n ibietje in z'nen wiek geschoten: ,,de kwestie is deuze: hop zulke hoogenblikken ziet ge 'ns geren hachterom! Waar hof nie?" (Nou, toen was den koffie heelegaar ,jbruin", amico. Ik hoefde veurloopig niks te zeggen. Trui dee 't veur me en ik ruurde, lepelde, beet in den malschen, vetbeboterden koek, zoog aan m'n sigaar en was veul content mee deu zen smeuigen Zondag, die lijk gouwen amber deur den buiten fonkelde? iNog 'nen „millioennair", m'nen Blek, die evenmin mee den groentenwagel uit moest, was 't allegaar puik naar z'n goesting! Hij voelde z'n eigen vandaag in deuzen millioen- nairstaat nog meer compagnon van me, dan 475. Vorvolg oplossingen. No. 33, van O. Baeke, Antwerpen. „Le vingtieme si^cle", 8 Fe.br. 1937. Zwart: 7, 8, 9, 10, 12, 20, 24, 30, 37, 40. Wit: 21, 23, 29, 33, 36, 38, 46, 47, 48, 49. Goed en vaak origineel meerslagwerk, ge- bouwd op bekende slotmotieven, ziedaar het genre, waarin de Belgisehe profolemisten Baeke en Bordon uitblinken. Wit speelt 4641 (zw. 37X46)1 36-L31! (46X19); 33—28! (19X17 meersl.); 4944 (24X42); en 44X22 wint. No. 34, van J. van Geemen, Amsterdam. (iHet Damspel", April 1933.) Zwart: 1, 5, 8, 9, 10, 12, 14, 18, 26 en voorts een dam op 45. Wit: 16, 17, 24, 27, 28, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 40, 41. Het thema in dit probleem herinnert ons aan De Bleu en Belinfante, al blijft de afwerking wat minder artistiek. Wit wint door 38—32 (zw. 12X21); 37^31 (26X46); 2420 (14X25); 28—23 (meersl. 46X30); 23X14 (45 X 31); 16X27! (31X20) eri 35X4. No. 35, van O. Baeke, Antwerpen. Zwart: 4. 5, 8, 9, 11, 12, 13, 16, 19, 23, 25, 29. Wit: 15, 22, 24, 26, 30, 31, 32, 33, 38, 40, 41, 44. Zwarts laatste zet was 2025 geweest. De stand is dus aannemedijk, alleen wat gekun- steld en dit verklaart misschien ook het „ru- moerige" van de oplossdng: 4034; 3228 (zw. meersl. 49X47); 2218 (47—20); 15X24 (13X33); 24 X 2 (25X34); 26—21 en 2X25 slaat 7 schijiven, nl. 11, 27, 23, 9, 12, 33 en 34. Wits zet 15X24 is bepaald lelijk. No. 36, van O. Baeke, Antwerpen. ,,Le vingtieme siecle", 8 Mei 1936. Zwart: 7, 8, 14, 15, 17, 19, 20, 2il, 23 40. Wit: 25, 26, 31, 33, 35, 38, Vl, 42, 44, 48. (Het meerslagwerk is hier veel beter dan in no. 35, maar het blijft bekend. Opl. 3530 (izw. 40X49); 3328 (meersl. 49X47); 30 24 (meersl. 47X22); 24X11; 26X10 en 25X 14 wint door oppositie. deur de weeks en mee 'n knipoog lee ie broe- derlijk z'nen trouwen kop op m'nen knie. Toen kreeg ie ook 'n snee koek. Ge bent compag- nons, of ge bent 't nie, dus ook op Zon- en feestdagen! „:Presenteer'm 'n sigaar ook", zee den brui gom, die zonde van den koek maakte. En 't nie goed verkroppen kost, da'k van z'n brui- gomschap nie achterovergeslagen was. Maar deuizen zet had gin succes, want Trui gunt den goeien Blek ook geren 'nen zoeten muil. ,,Niemand west 't nog, Dre", begost den Fielp weer, die als raadslid altij geren de din- gen 'n tijdje alleen wil weten. ,,Ge hou't tooh nie geheim, Blelp?" vroeg ik „onnoozel". Waarop bij Trui den koffie of den koek, of allebei in "t verkeerde keelgat schoot. „Ge-eim?? Ge-eim?? Zijde gij niet wijs?" „Wanneer is1 't precies, Fielp?" ,,'t Valt buitengewoon, pre! (Hij kleurde heelegaar bij, amico). „Op Maandag! Den vi er en twintigsten jH6 Hoelang helbben guilie veertig jaren gelejen dan onder de gebojen gestaan?" wBekanst vier weken. Kwam zoo huit mee de hopening van den winkel. Adden trubbel g'ad mee den bouw. Zijde dat nou hal vergeten... vroeg ie mee veul verwondering. Ochja, amico, 't is mee den Fielp al sjuust als mee alle politiekers! 'Hij denkt dat heel de weareld om hum draait. ,,Dus", ging ie geestdriftig verder: ,,we vie- ren drie dagen feest, menschen! Ik begin 's Zaterdagsmiddags en 'k schei er nie haf veur Dinsdagsmergens bij zonsopgank?" ,Da's tenminste mannentaal", riep ik. „Waar viert ge, Fielp?" vroeg Trui, die na- tuurlijk dalijk om de practische dinges denkt. ,,In de bakkerij, Truike! 'k Heb verlejen jaar gezien oe prontjes guillie den stal ad' hopgeknapt en versierd 'k heb mee Kee overfeed, om 't sjuust z6o te doen, in m'n bak kerij! 'k Zal ze witten, verven, versieren, hille- meneeren tot <§dn groote feestzaal. 'k Bak hei- gens de feesttaart, 'nen toren oog en nou Dre nou de zaken!" ,,De zaken...?" „Drie schoone biggen neem ik van iuilie haf!" Kunnen we nie meer missen veur den mest", zee Trui pardoes. En als ik efkens na- docht, neee... ze had gelijk! „Niks gin bezwaar, Fielp! Gaat naar den Blaauwe! Die kan 'n leverantieke best gebrui- ken." „Oem, Oem", bromde-n-ie. „Ja..., mot dan maar." ,,Toch niks teugen, Fielp?" „Oem, neee, tuurlijk nie. Maar 't is maar, ik eto verlejen jaar bij juilie geleverd... enne... den Blaauwe... ja... ge wit, Dre. hij mag komen, orre, wiedes! maare... as ie t zoo rap te weten komt... hij hee haltij van die haardigheidjes.en eel den Raad komt, mee den Burgemeester haan 't oofd.ge verstaat me wel...!" Afijn, amico, we hebben weer 'n iets in 't vet! Enne.ik hdb er den Blaauwe over gespro- ken. En hij zal veur 'n „leuk haardigei Ije" zorgen, hee-t-ie me toeloofd...! De comiteit veur d'eerepoort komt Zater- dagavond al bij malkaar: Afijn, ge noort er meer van maar nou sohei ik eraf. Veul groeten van m'n Zonsverduistering en als altij gin horke minder van oewen t.a.v. DRE. DE KIEVIT MAAKF 20 K.M. VOOR ATHENE EEN NOODLANDING. Bij de K.L.M. is bericht ontvangen, dat de Kievit, gezagvoerder Moll ongeveer 20 K.M. vddr Athene, een noodlanding heeft uitge- voerd, daar het vliegveld van Athene niet bereikt kon worden tengevolge van zeer slecht weer. Bij deze noodlanding heeft het vliegtuig ernstige averij opgeloopen, doch passagiers en bemanning bleven ongedeerd. De K.L.M. zou Donderdagochtend een toe- stel naar Athene zenden om de passagiers naar Amsterdam te brengen. De Kievit, die op 1 Mei van Batavia is ver- trokken, was Woensdag te Bagdad opgestegen. De toestuurder van het K.L.M.-vliegtuig Kievit, de heer J. J .Moll, heeft, aldus Reuter, na de noodlanding, welke hij met goed gevolg met dit vliegtuig heeft uitgevoerd, verklaard, dat de oorzaak van deze landing te wijten is aan een geweldige wolkbreuk, welke zich boven het vliegveld van Athene uitstortte. Het zicht ontbrak dientengevolge volkomen. No. 37, van R. van Eck, Veendam. (H. P. van 22 Juni 1935.) Zwart: 7, 8, 9, 13, 15, 19, 26, 29, 33 en een dam op 16. Wit: 20, 27, 32, 37, 38, 40, 42, 43, 44, 45, 49. Ziehier dan het probleem dat zoveel pennen en tongen in beweging heeft gebracht. Het is, zoals de heer J. P. Geensen te Ter Neuzen bij zijn oplossing schreef, een juweeltje! Inder- daad! Toen we het bijna twee jaar geleden zelf oplosten, waren we eveneens vol bewonde- ring. Het constructie-systeem mag dan be kend zijn door enige fraaie problemen van Fabre en Winter, de wijze, waarop Van Eok zijn eigen en nieuwe bewerking heeft uitge voerd, culminerend in de prachtzet 2722, toont voor de zoveelste maal de eindeloosheid der mogelijkheden in het schijnbaar zo eentvoudige damspel. Intussen heeft no. 37 enige ,,slachtoffers" gemaakt enhet le- venslicht geschonken" aan een tweetal ano- nieme brieven. Men verontschuldige deze ge- zochte beelidspraak, en wij hopen, dat ook de toriefsichrijver-in-kwestie na zijn vrij duister pleidooi voor de ',,optoouw van het damspel" nog een pietsie gevoel voor humor heeft over- gehouden. De oplossing van het geniale probleem ver- loopt als volgt: Wit 4439 (zwart meerslag 33X35); 38—33! (zw. meersl. 29X47); 49— 44 (15X24); 37—31 (26 X 28)! 27—22!! (zw. meersl. 16X40); 22X33!! (zw. 47X29) en 45X1 wint. No. 38, van O. Baeke, Antwerpen. Zwart: 7, 9, 10, 13, 18, 19, 20, 24, 27, 35, 36. Wit: 16, 28, 29, 33, 38, 40, 41, 44, 45, 48, 49. Een eenvoudige bewerking van twee oude slotmotieven in een probleem. Wit 2823 (zw. 19X50); 16—11 (24X42); 11X2 36 X 47); 2X4 35X44) en 4X36! wint. Zwart aan zet heeft maar 56n zet, n.l. 4741, wit 36X38 of 48X46. Miniatuur-problemen. Oplossing miniatuurtjes vorige rubriek. No. 1. Wit 37—31; 44—39!!! (zw. 46X33 meersl.) en 17X48 wint. No. 2. Wit 3329; 138!!! (zwart meer slag 47X23) en 19X37. Een sohitterende ach- terwaartse Turkse slag! No. 3. Wit 4742! (zw. gedwongen 37X 48); 24—19 (13X33 meersl.) 28X39!! (48X9 meersl.) en 22X4 wint. Het was niet mogelijk, ondanks herhaalde pogingen, het vliegveld te bereiken, daar men in letterlijken zin geen meter vooruit kon zien. De bestuurder was daardoor gedwongen naar een landingsterrein in den omtrek uit te zien. Het vliegtuig, dat een lange reis adhter den rug had, had echter slechts weinig branidstof meer, zoodat na korten tijd de ben zine verbruikt was. De eenige keuze die overbleef, was ter stond te landen. De bestuur der koos daarvgor een smal vlak terrein, dat echter bij de landing zeer moerassig bleek te zijn. Bij zijn uitloop wierp de Kievit eenige boompjes, die het toestel op zijn weg ont- moette omver, kwam met een der vleugels in aanraking met een huis en kwam tenslotte in een tuin tot stilstand. Gelukkig was de cabine onbeschadigd en bleven de passagiers 12 in getal, en de vier leden der bemanning, ongedeerd. Een der vleugels van het vlieg tuig en een der motoren zijn vernield. ERNSTIGE SCHEEPSBRAND TE ANTWERPEN. Aan boord van het Engelsche s.s. City of Tokio, Woensdag te Antwerpen aaagekomen, uit Engelsch-Inaie met een lading van 6000 ton balen katoen, is een hevige brand uitge- broken. Op het oogenblik, dat de brand ult- brak .bevondeh zich 16 havenarbeiders in het ruim. Veertien hunner klauterden onmiddei- lijk naar boven, een andere werd boven ge- haald, erg verbrand. Men is zonder nieuws van de 16e, waarvan men vermoedt dat hij verbrand is in het ruim. De brandweer is te hulp gekomen met verscheidene motorgpuiten en ook sleepbooten. Men is nog steeds bezig het ruim onder water te zetten. De achter- steven ligt al op den ibodem van het dok. V TWEE ZUSJES VERDRONKEN. Een tragisch feit heeft zich voorgedaan te Wintelre, waar twee kleine zusjes jammerlijk zijn omgekomen. Toen rond het middaguur de landbouwer Vennix op het gehucht Kleiert onder genoem- de gemeente, thuis kwam van het werk op het veld, miste hij zijn beide oudste dochter- tjes, die drie en vier jaar oud zijn. Toen men het erf afzocht deed men een ontstellende ontdekking. De beide kindertjes lagen in een waterkuil achter de boerderij. Toen de beide meisjes onmiddellijk werden opgehaald, gaf een harer slechts een zwak levensteeken. Een dokter en een ver- pleegster deden nog alle moeite, maar ten slotte moest helaas den dood geconstateerd worden. De kinderen zijn vermoedelijk spelen- derwijs in den kuil geraakt. KIND ONDER DEN TREIN. Woensdagavond ongeveer zes uur is op den onbewaakten overweg bij Beesd (Did.) een jongetje van twee en een half jaar, zoontje van den nabij den spoorweg wonenden spoor- beambte Dokman, onder een trein geraakt. Het jongetje was op slag dood. EEN DOLEE KOE. Uit een weiland aan de Brinklaan te Apel- doorn is een koe losgebroken, die de eigenaar 's morgens op de veemarkt alhier had aange- kocht. Het dier, dat dol geworden bleek te zijn, zette koers naar het centrum der ge meente, waarbij eenige voetgangers omver werden geloopen, van wie een zoo ernstig werd gewond, dat hij zich onder geneeskundige be- handeling moest stellen. Een talrijk publiek achtervolgde het dier. Onder toezicht van de politic heeft tenslotte een burger het dier op een terrein nabij het station met een karabijn- schot weten te dooden. METSELAAR DOOD G EVALLEN Woensdagochtend is de ongehuwde metselaar A. Deudlo te Tholen (bij het verrichten van werk aan een in aanbouw zijnd huis, terwijl hij op een ladder stond duizelig geworden en van een hoogte van 6 meter omlaag gevallen. In zeer zorgwekkenden toestand is hij naar zijn woning vervoerd, waar hij korten tijd later is overleden. TREINBOTSING BIJ 's-HERTOGENBOSCH. Op het stationsemplacement te 's-Hertogen- bosch Noord is Woensdagnacht een goederen- trein door een onveilig signaal gereden en ten gevolge daarvan in de flank van een anderen goederentrein gereden. De gevolgen waren niet heel ernstig. Zeven wagens werden ge- deeltelijk uit de rails gedrukt en liepen veel averij op. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Het gpederentreinverkeer onder- vond eenige stagnatie. Onder leiding van den stationschef, den heer Houtman was reeds in den vroegen och- tend alles opgeruimd, zoodat het personen- verkeer geen vertraging ondervond. De officier van justitie Mr. v. d. Burg heeft een onderizoek ingesteld. Drie "zeer aparte profbleempjes, die ieder voor zich de kunstenaarshand demonstreren. Het volgende miniatuurtje is mooi en moei- lijk. Met 7 schijven wederzijds is hier een maximum-inhoud bereikt. De auteur is J. Boltjes Jr. te Groningen. ZWART 12 3 4 5 WIT 47 48 49 50 Wit speelt en wint. Oplossing volgende week. Correspondencel. m. W. te H. We ont- vingen van u de oplossingen van alle 50 pro blem en. P. J. J. te O. Alles in orde! L. de K. te iS. No. 43 was goed opge- schreven. R. R. te A. No. 43 heeft maar den oplos sing. Er is immers den sleutelzet, waarna zwart twee voortzettingen heeft. Uw oplos sing is natuurlijk goed. G. de B. te M. Zie antwoord aan L. de K. te S. L. M. te Z. De stand van no. 48 is goed en het einldspel is niet remise, maar wel dege- lijk gewonnen voor wit. Die stand moet ech ter niet uitgewerkt worden. De oplossing van het probleem is voldoende. W. B. te M. Van aansluiting zal wel niet veel komen. F. de K. te S. Nog even geduld. VECHTPARTU. De gabroeders B. te Noord-iBergum, die niet zoo best met elkaar overweg konden, kregen tijdens: het aardappelschillen ruzie. De twist liep zoo hoog, dat <fe oudste zijn stieflbroer met een imes aanviel en een snade over den pols toetoracht, waanbij een slagader werd geraakt. Het slaehtoffer is in emstigen toe- stand naar het ziekenhuis te Leeuwarden ge bracht. HAARKAMMEN VAN ZEESLIB. Twee Brunswijksche geleerden hetolben een proeddd ontdekt, dat het mogelijk maakt, zee- slito met andere in Duitschland voorkomende stoffen te menigen tot een materiaal, waaruit naar zij beweren, kammen, radio-regelknop- pen, sigarettenpijpjes en soortgelijke kleine voo.rwerpen, kunnen worden geperst. Deze uitvinding houdt verband met het stre- ven in Duitschland, onafhankelijk te worden van touitenlandsche grondstoffen. MEISJE DOOR EEN AUTO OVERREDEN EN GEDOOD. Woensdagochtend om half twaalf is te Susteren op den rijksweg Zuid, een ongeluk getoeurd, dat aan het zevenjarig dochtertje van den heer Bekkers het leven heeft gekost. Toen het meisje met nog twee kinderen uit school kwam en op weg naar huis was, stak zij plotseling den weg over en werd zij door een voorbijrijdenden auto uit Amsterdam, die uit de richting Sittard kwam, gegrepen. Het kind was op slag dood. ON FPLOFFING IN EEN TREIN. Woensdagdchtend omstreeks acht uur is in een wagon van den sneltrein BordeauxMar seille een ontploffing voorgevallen, waardoor twee wagons in brand vlogen. Drie reizigers werden licht gewond. De beide beschadigde wagens werden te Saint Martin de Crau op dood spoor geplaatst, waarna de trein zijn weg vervolgde. De poli- tie stelt een ondenzoek in. DE NOODLANDING VAN DE „KIEVIT". DEN HAAG. Het toestel der K. L. M. Kie vit", dat ernstig werd beschadigd biji een nood landing te Athene, zal naar wij vememen ter plaatse worden gedemonteerd en met een der booten van de K.N.S.M. naar ons land worden vervoerd. ONTPLOFFING AAN BOORD VAN EEN STOOMSCHSP. ROTTERDAM. Vanmorgen heeft aan boord van het Leblandsche stoomschip „E. Vero- nika", toen de ontgassingsploeg, bestaande uit drie man, het schip na ontgassing wilde verfaten, een ontploffing in het achterschip plaats gehad. De oorzaak is tot nog toe on- bekend. Twee mannen van de ploeg, beide uit Rotterdam afkomstig, werden min of meer ernstig gewond, de opziehter bekwam ernstige brandwoniden, en een lid der ploeg werd tegen het dek geslingerd, en bekwam een schedel- fractuur. Beiden werden naar het ziekenhuis vervoerd. De „Hinderburg" ontploft en brandend neergestort. NEJW-YORK. Donderdagavond te 7.20 uur (New-Yorksche tijd) is het luchtschip „Hin- denlburg" op het vliegveld te Lakehurst aan- gekomen. Toen de voorbereidingen werden getroffen om het aan den landingsmast vast te maken is het met een hevigen knal ont ploft en brandend neergestort. Deskundigen zijn van meening, dat de voor- naamste oorzaak der ramp is gelegen in het feit, dat het luchtschip gevuld was met water- stofgas. Volgens de laatste berichten zouden bij deze ramp gered zijn 20 van de 39 passagiers en 44 van de 60 leden der bemanning. De lan- dingsmanschappen waren 43 man sterk. Van hen is als door een wonder niemand gedeerd. BERLIJN. De ramp van de .^Jindenburg" heeft in officieele en luchtvaartkringen een schok teweeggelbracht. Op het Ministerie van Luchtvaart is men zeer gereserveerd, en ver klaart, dat eerst het resultaat van het on- denzoek naar de oorzaken van de ramp moet worden afgewacht. Kapitein Pruss, die het luchtschip voor de eerste maal ibestuurde, en bijgestaan werd door kapitein Lehimann, is met idezen laatste in het ziekenhuis opgenomen. Hun toestand is zeer zorgwekkend. Kiezeritzky-gambiet. Wit: K. A. Wallbrodt. Zwart: C. Schlechter. Berlijn 1896. 1. e2e4 e7e5 2. f2f4 e5Xf4 3. Pgl—f3 g7g5 4. h2h4 g5g4 5. Pf8e5 g5g4 Deze zet geeft een ander karakter aan de opening, dan de Allgaier-zet Pg5. Deze laatste geeft een heftigen, terwijl Pe5 een meer aan- houdenden aanval verschaft. Terwijl het Allgaier-gambiet uit Weensch kan ontstaan (1. e4 e5. 2. Pc3 Pc6. 3. f4 ef4: 4. Pf3 g5. 5. h4 g4. 6. Pg5 h6. 7. Pf7:), wat men het Hampe-Allgaier-gambiet noemt, is een verbinding van Weensch met Kieseritzky uitgesloten, daar na 2Pc6 de zet Pe5 on- mogelijk is geworden. 6Pg8f6 6. d2—d4 Sterker is Rc4 d5! ed5: Rg7. Zwart kan weliswaar niet terstond op e4 lostrekken wpgens verlies van g4, maar spoedig weet hij g4 te dekken, en kan dan e4 veroveren. De verdedigingen in het Kieseritzky-gam- biet gaan dikwijls in elkaar over. Men on- derscheidt met name de lange zweep (5 h5; waaraan deze naam zijn ontstaan te dan- ken heeft, weten wij niet), de B-erlijner-ver- dediging (5Pf6. 6d5 en 7Rd6) en de Paulsen-verdediging (met Rg7). Een merkwaardige geschiedenis heeft de volgende Variant. Een Amerikaansche mil- lionair wilde voor zijn onsterfelijkheid zorgen, en vond het Rice-gambiet uit, naar hem ge- noemd. Het is wel niet correct, maar toch zoo slecht niet. Het ontstaat uit het Kiese- ritzky-gambiet na de zetten: 5Pf6. 6. Rc4 d5. 7. ed5: Rd6 en nu niet het gewone 8. d4, maar het offer 8. 00, waarop kan vol- gen 8Re5: 9. Tel De7! 10. c3 (niet d4 Rd4:f) Ph5. 11. d4 Pd7 en blijft een pion voor. Dit is nog niet merkwaardig. Maar de heer Rice bracht nog meer offers, en stelde speciale toernooifen in, waar zijn gambiet ver- plicht werd gesteld, terwijl de uitgenoodigde spelers hooge prijzen kregen niet alleen voor gewonnen, maar (natuurlijk minder hooge) ook voor verloren partijen. 6Rf8g7 7. Rcl X f4 d7—d6! Hiermee raakt Zwart in het voordeel. Wit Volgens de laatste berichten zijn 33 perso- nen om het leven gekomen, n.l. 16 passagiers en 17 leden der bemanning. Volgens de laatste berichten zijn voorts tal- rijke opvarenden gewond, en in het ziekenhuis opgenomen. Voor de oorzaak van de ramp, die nog niet vaststaat, bestaan twee veronderstellingen, n.l. ten eerste terugslag van een der motoren, waarldoor eventueel ontsnappend gas werd aangestoken; ten tweede: de onweersachtige weeromstandigheden waardoor een vonk sta- tische electriciteit kan zijn opgewekt toen de landingsmanoeuvres werden ingezet. Juist vddr de ontploffing werd een vonk geizien aan de achterizijde van het luchtschip. BERLIJN. Nog heden zal zich een com- missie naar New-York toegeven om een onder- zoek in te stel'len naar de oorzaak van de ramp. De Duitsche ochtendlbladen, die zich op het oogentolik met het ongeluk bezig hou- den, wijzen er alien op, dat het luchtschip reeds langen tijd ontellbare malen zonder on gelukken de reis naar Amerika heen en terug heeft gemaakt. De ramp heeft het Duitsche vo'lk izwaar getroffen, doch niet ontmoedigd. Reeds nadert in de constructiehal te Frie- drichshaven een ander luchtschip zijn vol- tooiing, dat binnen afzienbaren tijd de plaats van de ,,Hindentourg" zal innemen. LAKEHURST. Het luchtschip zou te mid- dernacht weer naar Europa terugkeeren met verscheidene passagiers, die de kroningsfees- ten te Londen zouden gaan brjwonen. Toen zij op het vliegveld kwamen, "Waren zij zeer verfbaasd, slechts het wrak aan te treffen van het trotsohe luchtschip, dat hen naar Europa zou brengen. LAKBHfURST. De directeur van het vlieg veld te Lake Hurst, de heer Oilson, heeft ver klaard, dat er iets vreemd is, in deze ontplof fing van gaskamer 2 aan de achterzijde van het luchtschip. Dit stond op het punt te lan den, toen vlammen uit den achtersteven op- sloegen. Het personeel van de motorgondels werd gered. De directeur verklaarde 21 jaar ervaring te helbben. Hij heeft versehillende gasontploffin- gen waargenomen en vliegtuigen brandend naar omlaag zien storten, maar zooiets al thans bij het luchtschip ,,Hinden(burg" voor- kwam, heeft hij nog nooit gezien. Volgens om 9 uur verspreide mededeeling bedraagt het aantal dooden bij deze ramp 34 personen en 66 personen zijn aan den dood ontsnapt, waaronder 24 passagiers en 42 leden der bemanning. Bij het wrak werd nog gevonden het stof- felijk overschot van iemand die als toeschou- wer bij de landing tegenwoordig was en zich bij de landingmanschappen had aangesloten, op het oogentolik dat de ontploffing plaats greep. GRAZ. Dr. Hugo Eckener, die hier giste- ren is aangekomen, heeft aan een vertegen- woordiger van Reuter verklaard, dat de ramp vermoedelijk te wijten is aan sabotage. „Ik heb herhaalde malen dreigbrieven ontvangen, waarin ik werid gewaarschuwdde ,,Hinden- tourg" vooral niet op Lakehurst te doen lan den. Het is onmogelijk", zoo verklaarde hij, „dat de ramp door den bliksem zou zijn ver- oorzaakt, daar het luchtschip van de modem- ste preventi-apparaten was voorzien". LAKEHURST. Tot nu toe zijn 26 dooden uit het wrak getoorgen en men vermoedt, dat nog 6 slachtoffers in het wrak liggen. On der de dooden bevindt zich een journalist uit Stockholm, de heer B. Brink. De meeste slachtoffers zijn Duitschers. Het Duitsche luchtschip ,,Hindentourg" is in 1933 te Friedrichshaven getoouwd. In Maart van het vorig jaar was het luchtschip vol- tooid. Het luchtschip kon 60.000 K.G. stook- olie meevoeren, en had een actieradius van 14.000 K.M. Bovendien was er nog ruimte voor 19.000 K.G. nuttige lading aan vracht en passagiers. Bijna een jaar geleden, op 9 Mei 1936, ves- tigde het luchtschip, dat 21 reizen achter den rug had, en dit seizoen zijn eerste reis onder- nam, een record, door de reis naar Lakehurst aan de ovenzijde van den Ooeaan in 63 uur te voltorengen. De geheele reis was ditmaal bijzonder moei- lijk ten gevolge van de ongunstige atmosferi- sche toestanden. De ,,Hindeniburg" was om 11 uur plaatselijke tijd met 12 uur vertraging boven Boston aan gekomen. Om 3 uur was het luchtschip boven New-York, voor het zich naar zijn basis begaf. In het gezicht van Lakehurst werd het overvallen door een hevig onweer, moet Pd3 antwoorden en er volgt zonder eenig risico voor Zwart Pe4: Maar Wit doet anders: hij brengt een kans- rijk, zij het niet correct offer. Daarvoor is het nu eenmaal een koningsgambiet. 8. Pe5Xf7 Ke8Xf7 9. Rflc4t d6d5! 10. e4Xd5 Na Re5 wordt door Pd5: de gevaarlijke raadsheer geruild. De pion op d5 belemmert den witten aanval, daartegenover staat, dat Wit al twee pionnen voor zijn stuk heeft ge- kregen, zoodat het risico niet zeer groot meer is. 10Th8—e8f 11. Rf4e5 Pf6Xd5? Te begeerig. Eenvoudig Pbd7 had den aan val op Zwart doen overgaan; dan is het voor Wit zeer moeilijk, niet op e5 een pion te ver- liezen. Het openen van de toch al niet zoo goed gesloten f-lijn brengt, in verband met de pinning van het paard, aan Wit vrij spoe dig de overwinning. 12. 0—Of Kf7g8 Na 12Kg6 verliest Zwart een raads heer, n.l. door 13. Rd3f Kh6. 14. Dd2f en Rg7 13. Pblc3 c7c6 14. Pc3e4 Rc8e6 Misschien bood h6 hier meer weerstand. 15. Pe4—g5 Pb8d7 16. Ddld3 Pd7f8 17. Tf 1X f8f Kg8Xf8 Na Tf8: volgt Dh7: mat. 18. Tal—flf Kf8e7 19. Pg5Xe6 Zwart geeft op, want na Ke6: volgt Df5f en Df7 mat, terwijl anders ook nog Rg7 ver loren gaat. Wij geven een kleinen stamboom van het paardgambiet. 1. e4 e5. 2. f4 ef4: 3. Pf3g5. A. 4. h4 g4. 5. Pg5 Allgaier-gambiet. (met eerst 2. Pc3 Pc6 Hampe-Allgaier gambiet) 5. Pe5 Kieseritzky-gambiet. B. 4. Rc4 Rc7, Hanstein-gambiet; indien later h4 wordt gespeeld, Philidor-gambiet. 4g4. 5. Pe5 Salvio-gambiet. 4g4. 5. 00 of Pc3 of d4 Muzio-gam- biet. C. 4. d4 of Pc3 g4. 5. Pe5 Rosentreter- gambiet. D 1. e4 e5„ 2. Pc3 Pc6. 3. f4 ef4: 4. Pf3 g5. 5. d4 Pierce-gambiet. E. e4 e5. 2. f4 ef4: 3. Pf3 Re7 Cunning- ham-gambiet.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 2