Sproeten komen vroeg in Sprutol. Bij alle Drogisten. Mijrthardf's Zenuwtabletten De reis van Hr. Ms „Hertog-Hendrik". TER NEUZEN, 23 APRIL 1937. het voorjaar, koop tijdig een pot De omroep begint om kwart over tienen, wanneer de optocht zieh in bsweging stelt en zijn weg neemt door de Mall. Tegen halfelf versehijnen de Koning en de Koningin op den binnenhof van het 'paleis om in de verguide galakoets te stappen en hun plaats in te ne- men in den optocht. Dat is een belangrijk oogenblik voor den radio-omroep. Een micro focal op 6en der posten van het paleishek, dat open zal gaan om de koninklijke koets door te laten, zal het geluid, dat het rijtuig maakt, opvangen en doorgeven aan de wereld. IIIk) A It P is weer rustig en U I Uw zenuwen worden gekalmeerd en gesterkt door het gebruik van Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten. (Ingez. Med.) Dertig microfoons in de Aibbey zullen am- per gelegenheid verschaffen al het commen- taar en geluid door te geven, welke de luiste- raars in staat zullen stellen zich een zuiver beeld te vormen van de ceremonie. De hofpre- diker heeft in de Abbey een eigen microfoon niet voor de weergave van de kroningspre- diking, want er komt geen kroningsprediking maar om aan de radio-luisteraars voorlich- ting te geven over het karakter en de betee- kenis van het religieuze deel van de kronings- plechtigheid. De terugtooht van den gekroonden Koning en de gekroonde Koningin van de Abbey naar het paleis begint ongeveer 1 uur 40 n.m. De omroep krijgt dan een ander, een levendiger karakter. Microphoons zullen de muziek weer- geven, welke wordt gespeeld door de 12 korp- sen, die zich in den meer dan 3 K.M. langen stoet zullen bevinden. De ornvang van de tech- nische installaties, die noodig waren om op de meest uitgebreide wijze in de mogelijlche- den van den kroningsomroep te voorzien, kan blijken uit het felt, dat zij tezamen 12000 K.G. wegen, 7000 ervan voor accumulatoren. Men heeft er 750 K.M. draad voor moeten leggen. FF.F.ST VAN DEN ARBEID IN ITALIE. Woensdag is in Italie het feest van den ar- beid gevierd. Alle werkplaatsen en kantoren zijn gesloten en overal wordt gevlagd. Even- als ieder jaar heeft Mussolini pensioenlboekjes aan ouden van dagen en zieken uitgereikt in het Palazzo Venezzia. De koning heeft op het kapitool een verga- dering van de Italiaansche Academie gepresi- deerd, gedurende welke de prijzen voor kun- sten en wetenschappen werden uitgereikt. In zijn toespraak in het Palazzo Venezzia "zeide Mussolini o.a., dat dit feest van den ar- beid het feest van den Italiaanschen arbeider is, die in geheel andere omstandigheden leeft dan andere volken. Hierom verwerpt hij het internationalisme en viert men in Italie het feest van den arbeid op 21 April, den verjaar- dag van de stichting van Rome. MAATREGELEN TOT BEVORDERING VAN DEN BEVOLKINGSAANWAS IN ITALIE. De ministerraad heeft maatregelen geno- men, die ten doel hebben den bevolkingsaan- was gunstig te beinvloeden. Zoo werd o.a. besloten, dat de staat den fas- cistischen bond van kinderrijke gezinnen jaar- lijks met een bedrag van 500.000 lire zal steu- nen. Aan jotnggehuwden beneden den leeftijd van 26 jaar zullen huwelijksleeningen van 1000 tot 300.0 lire worden verstrekt. Met de terug- betaling moet 12 maanden na het huwelijk een begin worden gemaakt, doch indien in den tusschentijd een kind wordt geboren, wordt den ouders 10 procent van het bedrag kwijtgescholden en achtereenvolgens bij de ge- boorte van de volgende kinderen nog eens 20, 30 en 40 procent. Verder worden de belastingen voor de hoof- den van kinderrijke gezinnen verminderd. Voor officieren komt de verplichting, bij hun huwelijk een bruidsschat mede te brengen, te vervallen. HET NIEUWE ENfGELSCHE JACHTVLIEGTUIG GLADIATOR. Het nieuwe Engelsche jachtvliegtuig Gla diator wordt thans in groote series bij de Glos- ter vliegtuigfabriek gebouwd. Verscheidene escadrilles zijn er reeds mede geformeerd. De Gladiator is een jachtvliegtuig voor dag en nacht. De calbine, welke van transparant penpex is vervaardigd, heeft een aero-dynami- sche stroomlijn. Daardoor werd het mogelijk de vliegtuigsnclheid op te drijven tot 404 K.M. per uur op een vlieghoogte van 5200 M. Het vliegtuig is voorzien van een Bristol „Mercu- XIII. Vrijdag 2 April. Half zeven overal. Het is als gewoonlijk mooi weer. We kunnen de Oceaandeining nu weer duidelijk meriken. Om •half acht begint onze wacht. De muziek gaat oefenen in het ikoriporaalsverblijf tot kwart voor negen, waarna om 9 uur vlaggeparade. Nu komen we weer een nieuwtje te weten, n.l. dat de stad Ceuta door de Regeerings- troepen is gebomibardeerd. Het zou juist twee uur na ons vertrek hebben plaats gehad. Waren we nu maar even later uit de Straat vertrokken. Op de ,,Java" zullen ze het wel [gezien hebben. Om 12 uur is onze wacht af- geloopen en gaan we eten. Onder hot rusten wordt het bestek van de reis, dat in ons ver- blijf han.gt, weer bijgeteekend. Om 1 uur pas seeren we kaap St. Vincent. We schieten dus al aardig op. Hoewel er niet erg veel wind is, staat er tamelijk veel zee. Het schip be gint dan obk al aardig te slingeren, met als gevolg, een bezette stortkoker. Toch moet men al eng veel last van zeeziekte hebben, om er nu al de gevolgen van te ondervinden. Om 6 uur hebben de de 2e platvoet, of wel 68. Zoo heeft men oak een le platvoet van 46. Dat zijn de eenigste wachten, die maar 2 uur iduren. Alle andere wachten duren 4 uur, dus: de voormiddagwacht 812, de namiddag- wacht 124 en de le platvoet van 46, de 2e platvoet van 6.8, de eerste wacht van 812, en de hondenwacht van 124, daama de dagwacht 48. Er zijn drie wachtdivisies, zoodat de wacht steeds rouleert. Tijdens onze wacht worden de broekmatten en de krabbers van de sloepen stevig aangehaald. Dat is wel noodig, want de zee is nog woeliger geworden. Als we om 8 uur worden afgelost, gaan we direct naar kooi, we kunnen slapen tot 4 uur. Zaterdag 3 April. De schuit gaat flink te keer. Zoo nu en dan maak je een schuiver, met het noodlottig gevolg, dat je overal tegen- aan botst. Het belooft een zware dag te worden, want van het slingeren van het schip wordt men erg moe. Om 7 uur gaan we eten. Het is goed merkbaar, 'dat er niet zooveel gegeten wordt. Baksgewijs gaan we alien bij de werkzaamheden, om ,,schoonschip" te maken. Om half twaalf is het .vastwerken" en zijn we vrij tot 4 uur, daarna hebben we ry"-motor van 730 a 840 P.K. Het te bereiken plafond bedraagt 10.500 M. De geheel metalen tweedekker bezit rem- kleppen. De landingssnelheid kan tot 80 K.M. per uur worden verminderd, hetgeen bij een vliegtuigsnelheid van 400 K.M. per uur een ongewone prestatie is. iHet voornaamste benzinereservoir, geplaatst in het gedeelte voor de fuselage, kan 346 L. bevatten, ofschoon voor de normale actie- radius bij normale belasting slechts 280 liter noodig is. IHet vliegtuig is voorzien van een radio-tele- grafische installatie, van een inrichting voor nachtelijk vliegen, van zuurstofverzorging en een verwarmingsinstallatie. De bewapening bestaat uit 4 Vickers mi- trailleurs, waarvan 2 gesynchroniseerd om door de schroef te kunnen vuren. IHet toestel klimt in 6 minuten 15 seconden naar 4500 M. Met een totaal gewicht van 2137 K.G. kunnen alle acrobatische toeren ge- makkelijk worden uitgevoerd. DE DUITSCHE KRANTENVERKOOPERS MOETEN ARIER ZIJN. De voorzitter van de Duitsche perskamer heeft voorgeschreven. dat de verkoopers van kranten en tijdachnlten van Arische afstam- ming moeten zijn. Bovendien moeten zij zich onderwerpen aan de voorschrif ten van de rijks- perskamer. Puibliekrechtelijke organisaties, vennootschappen e.d. hebben niet het recht dit beroep uit te oefenen. DE BALANS VAN DE „WINTERHILFE" 1936—1937. Dr. Goebbels heeft zoojuist rekening en ver- antwoording afgelegd over het z.g. winterhulp- werk van het jaar 1936-1937. Hij kon mede- deelen, dat het Duitsche volk dit keer nog meer offervaardigheid had getoond dan een jaar geleden. Thans werd er n.l. 400 millioen mark ontvangen tegenover 370 millioen in 1935-36. De verplichte kortingen op loonen en salarissen brachten dit jaar 162 millioen mark op tegenover 138 millioen in het vorige jaar. Maar ook de vrijwillige bijdragen waren dit keer aanzienlijik hooger. Daar het aantal be- hoeftigen, tengevolge van de dalende werk- loosheid, van 12.8 millioen tot 10.7 millioen is teruggeloopen, konden de menschen ook roya ler gesteund worden. Bovendien heeft men nog aanzienlijke middelen overgehouden, zoo dat men van de gebruikelijike inzameling in den zomer dit jaar zal afzien. BRITSCHE HULP VOOR BILBAO. Maxton, de leider van de Britsche onafhan- /kelijke arbeiderspartij heeft twee bondgenoo- ten, Sir Stafford Cripps, leider der Socialist league, en G. R. Straus, weten te interessee- ren voor zijn plan om een schip met voedsel naar Bilbao te zenden. Beide laatstgenoemden zullen waarschijnlijk directeur worden van de maatschappij, die hgt schip zal aankoopen. GEMEENTERAAD VAN TER NEUZEN. In de gisteren gehouden vergadering had plaats de beeediging van het in de plaats van het afgetreden lid D. van Aken benoemde lid J. Riemens. Na vaststelling der notulen werden voor kennisgeving aangenomen verschillende be- richten van goedkeuring van besluiten, wer den verwezen naar Burg, en Weth. een adres van de N.V. Radiodlstributie en Draadomroep- bedrijf en de Winkeliersvereeniging ,,Ter Neu- zen Klimop", houdende bezwaren tegen de voorgestelde precario-verordening, werd voor kennisgeving aangenomen een motie van het bestuur der Winkeliersvereeniging ,,Ter Neu- zep Klimop", houdende protest tegen de uit- latingen van den voorzitter en een der wet- houders betreffende gebrek aan activiteit van den middenstand, in een vorige vergadering gedaan, en werd afwijzend beschikt op ver- zoeken tot vermindering van vergunnings- recht. Een verzoek van A. Roelans om te voor- komen, dat voor zijn woning steeds auto's ge- parkeerd worden, daar hij zich hierdoor in zijn nering benadeeld acht, werd ter afdoening ge- steld in handen van Burg, en Weth. Door den heer Colsen waren verder vragen gesteld betreffende het feit, dat aan het De- partement van Sociale Zaken slechts den krui- denier te Ter Neuzen bekend staat, die ge- negen is, goedkoope margarine aan de werk- loozen te verkoopen, daar de heer Colsen er van overtuigd is, dat er wat Sluiskil en Driewegen betreft verschillende winkeliers weer wacht. Nog steeds slingert ons schip van den eehen naar den anderen kant. Ge- lukkiig is het zonnig weer, zoodat we er niet veel erg in hebben. Toch hebben er weer enkelen aan Neptunus geofferd. Om 4 uur gaan we ons wachtje weer loopen. Na het eten om half zes wordt bekend gemaakt, dat de muziek om 6 uur met de instruimenten aan dek moet zijn. Ter eere van de thuisreis geiven we een uitvoering tot half acht. Vlug worden de instrumenten opgeborgen en begint een ,,run" naar den luidspreker om te ver- nemen welk nieuws er in Holland is. Van het vertrek van de „Hertog Hendrik" uit de Straat van Gibraltar of van de ,Java" hooren we niets, dus zal er wel niets bijzonders 'zijn voorgevallen. Om 8 uur ga ik direct naar kooi, want we gaan de hondenwacht tegemoet. Zondag 4 April. Ons schip gaat nog even erg tekeer als gisteren. Om half aoht is het baksgewijs, Bak bij bak treden we aan. Door het slingeren kunnen we niet gericht blijven staan, zoo nu en dan schuift een heel gelid naar voren. De muiziek gaat oefenen tot half negen en wordt inmiddels het achtertusschen- dek in orde gemaakt voor den kerkdienst. Nauiwelijks zijn we in blauw gekleed, of er wordt bekend igemaakt, dat er geen muziek, geen inspectie, geen kerkdienst zal zijn. Er wordt n.l. slecht weer verwacht. Het ziet er dan ook niet erg rooskleurig uit. Gisteren scheen de zon, terwijl het nu donker weer is en begint te regenen. Vanmorgen zijn we kaap Finisterre gepasseerd, zoodat het er nog aardig van langs kan gaan in de golf. We zullen er echter het beste maar van hopen. Het zou jammer zijn, dat we nu zoo dieht ibij huis nog slecht weer moesten krijgen. Zonder stoornis kunnen we gaan middageten. Jammer, dat we nu de middagwacht hebben, want nu kunnen we de HollandBelgie-wed- strijd niet voligen. Nu en dan wippen we even naar beneden en vememen, dat de ruststand 1—1 is. Dat ziet er niet mooi uit voor onze jongens, vooral niet daar er met een niet vol- ledig elftal verder gespeeld moet iworden. Het einde komt met 21 voor Belgie. Het is jammer, maar er is niets aan te doen. De voorspelde storm blijft nog steeds uit. Het schip ligt wel niet stil, maar van storm kun nen we niet spreken. Om kwart voor acht hooren we de sportuitsiagen uit Holland. Om 8 uur gaan we op post. De windt wordt nog steeds niet sterker, zoodat we om 12 uur ge- rust naar kooi kunnen gaan. zijn, die zich daarmede willen belasten. Deze vragen werden na eenlg heen en weer ge- praat ten slotte op ook zelfs voor den heer Colsen bevredigiende wijze opgelost. Na eenige discussie werd besioten tot con- versie van verschillende geldleeningen. Een wijziging der verordening betreffende de gemeemtepolitie, er toe strekkende, dat de benoeming van capitulanten in deze functie slechts zal piaats hebben tegen de minimum- wedde, werd met algemeene stemmen vastge- steld. Een wijziging der politieverordening had ook mag al wat voeten in de aarde. Er kwaan o.m. in voor, dat het door de gemeente leiden of drijven van melkvee afhankelijk zou wor den gesteld van een door Burg, en Weth. te verleenen vergunning. De heer Van Cadsand toomde zich hiervan een tegenstander op de reeds vroeger door hem verdedigde gronden en ried Burg, en Weth. aan, overleg met de betrokken melkveehouders te piegen en te trachten op die wijze overeenstemming te krijgen. De heer Lambrechtsen van Ritthem, bij wien dit voorstel zijn oorsprong had ge- vonden, handhaafde eveneens zijn standpunt en wees daarbij op de- z.i. ergeriijke veront- reiniging der straten, niet alleen, doch ook op de schade die personen tengevolge van de verontreiniging der straten hebben moeten ondervinden. Het slot was, dat besloten werd dit onderdeel aan te ''houden. De rest van de voorgestelde wijziging werd vastgesteld. Ook het voorstel van Burg, en Weth. om de capitulantenverordening te wijzigen in den zin, dat ook capitulanten in aanmerking zul len komen voor de betrekking van klerk bij de arbeidsbeurs, werd na heftigen tegenstand van de zijde van den heer Van Driel tenslotte verworipen. Een wijziging in de verordening op de be- smettelijke ziektegelden werd met algemeene stemmen vastgesteld. In de vorige vergade ring was aangehouden een voorstel van Burg, en Weth. betreffende den verhuur van het bovengedeelte der arbeidsbeurs, daar hiervoor naar de meening van den raad andere voor- waarden dienden te worden gesteld. Dit was ook aan Burgemeester en Wethouders gelukt en werd het besluit genomen, bedoeld boven gedeelte opnieuw te verhuren. Het salaris van den secretaris-pemning- meester van het Burgerlijik Armestuur werd verhoogd met f 100 "s jaars tot f 700," gezien de uitbreiding die de werkzaamheden van dezen functionaris hebben ondergaan. Een voorstel tot vemieuwing van de Arse- naalstraat bracht de tongen in hevige beroe- ring. Verschillende leden herinnerden Burge meester en Wethouders aan de door hen ge- dane toezegging, dat bij verbetering en/of vernieuwing van straten, eerst de Vlooswijk- straat en de Dijkstraat aan de beurt zouden zijn. De heer Van Hecke verviel in een zwaar teohnisch betoog, hetgeen hierop neerkwam, dat hij vernieuwing dezer straat met klinkers niet noodig achtte, doch van meening was, dat indien de bestaande bestrating werd uit- gebroken en in waaiervorm herlegd, men een stukje straat zou krijgen, dat niet alleen zeer sterk doch ook een lust voor het oog zou zijn. Hij verwees hierbij naar den Dam te Amster dam, waar naast de asphaltbestrating op het plein een bestrating van klein-plaveisel is ge- legd. Bovendien zouden de kosten voor de door hem aan de hand gedane oplossing vol- gens zijn meening dan niet hoog behoeven te zijn. Burg, en Weth. gaven hier tegenover te kennen, dat zij de uitkomende steenen noodig hadden voor vernieuwing van een ge deelte straat aan den Molendijik, en uitbrei ding van de bestrating tot aan de vuilnisbelt. Het slot was, dat het voorstel van Burg, en Weth. werd aanvaard. Aan L. J. Vercouteren werd 'in eigendom afgestaan een stukje grond, in erfpacht door de gemeente uitgegeven. Een voorstel tot overname van straten door de gemeente had ook de belangstelling van verschillende leden. De heer Van Hecke sprak de vrees uit, dat nog verschillende werkzaam heden aan deze straten zouden behooren te geschieden en wenschte daarom liever te wachten. De heer Den Hamer was van oor- deel, dat waar bij de door de gemeente te dragen lasten niet was vermeld het .bedrag dat jaarlijks aan de Zeven Triniteitspolder betaald moet worden voor den afvoer van water, de gemeente ook deze kosten niet voor baar rekening moest nemen. Wethouder Scheele gaf te kehnen, dat waar de gemeente had toegezegd, dat indien de straten behoor- lijk opgeleverd werden, deze door de gemeente Zouden worden overgenomen, de overname niet meer dan billijk was, en verder dat waar ■- 41' i W—PgH Maandag 5 April. Het schip slingert van- daag niet meer dan gisteren, we kunnen dus wel zeggen, dat we cjen storm ontloopen zijn. Div. B gaat 's morgens .plunje wasschen en div. A en C 's middags. Het is nu voor het laatst, dat we plunje wasschen op zee. De volgende keer, dat we weer zouden moeten wasschen, zou a.s. Dpnderdag zijn, doch dat zal wel uitgesteld worden, aangezien we op dien datum in Den Holder aankomen. Het weer wordt beter. Was het gisteren ■en vanmorgen betrokken, nu breekt zoo nu en dan het zonnetje even door. Een heel enkele rnaal klinken 5 fluitstooten vanaf de brug, salueeren met de vlag. De meeste schepen passeeren ons aan stuurboord. Om 4 uur is het vastwerken. We loopen blijkbaar een aardig vaartje, want we hebben zoo juist weer twee vracht- schepen ingehaald. De deining, die het schip nog al deed slingeren, is verdwenen. Om half vijf wordt de sluitrpl gerepeteerd. Na het eten blijven we nog een poos beneden zitten, om daarna om 6 uur op post te gaan. Onze wacht is er vlug voorbij. 's Avonds gaan we met ons vieren een afscheidsbezoek brengen bij den dominee zoodat het Wen uur wordt eer we gaan salpen. Good nigth. Dinsdag 6 April. We kunnen erg goed mer- ken, dat we weer in de buurt van Holland komen. Het is koud en vochtig. Onze div. gaat louden op den bak, wat met dat kopde water niet meevalt. Aan dek wordt alles in gereedheid gebracht voor de aankomst in Ndeuwediep. Alles wor(jt nog eens extra in de verf gezet. Om half twaalf is het vastwerken. We hebben de le platvoet, dus kunnen we na het eten rusten tot 2 uur. De meesten nemen deze 'gelegenheid te baat om een uiltje te knippen. Om 2 uur is het weer taaksgewrjs. Met man en macht trekken we er op uit met kwast en verfpot. Voordat 't 5 u. is, ziet alles er dan ook werkelijkweer netjes uit. Een moeilijkheid doet zich hienbrj voor, n.l. om niet orider de' verf te 'komen. Er loopt geregeld een man met een kwast romd om hier en daar eeii streekje te geven. Vooral als er een stoker tegenaan loopt, kan men het duidelijk zien. Om 6 uur krijgen we avondlessen. jsTog steeds wordt er examen afgenomen vopr 3e klas. Het is ongeveer 7 uur, als plOtseling de stoomfluit begint te gieren. Mist. We zijn nu ook in een van de gevaarlijkste wateren, men kan beter storm dan mist 'krij gen. Om de twee minuten loeit de stoom- de gemeente van de bewoners dezer straten (de Dahliastraat, Leliestraat, Dokweg en Chrysantstraat rioolbelasting heft, de gemeen te ook den plicht heeft, de kosten van de waterloozing te dragen. Met algemeene stemmen werden benoemd, resp. herbenoemd tot leden der commissie van toezicht op het middelbaar onderwijs de hee- ren Van der Veen, Fijn van Draat, Cohen Stuart, Struij.k en Tellegen. Een wijziging der begrooting ging er behoudens een opmerking van den heer Colsen betreffende de kosten van verandering van de burgemeesterskajuer, waar tegen de heer Van Driel in oppositle kwam, glad door. Nadat nog waren behandeld verzoeken om ontheffing van schoolgeld en hondenbelasting kwam de omvraag aan de orde. Deze vormde werkelijk het hoogtepunt van het festijn. De heer De B'ruijn opende deze laatste romde met een verzoek om verplaatsing van enkele lantaarnpalen, die het verkeer in den weg stonden. De voorzitter achtte verplaatsing een bezwaar in verband met de kosten. De heer Van Cadsand verzocht Burg, en Weth meer aandacht te wijden aan de bepa* lingen betreffende maximumsnelheid van auto's in de kommen der gemeente. De heer De Vos kwam terug op de door hem gestelde vragen in ver.band met de loo nen in werkverschaffing en het vervoer van de menschen die in werkverschaffing werken. Door Burg, en Weth. wertl medegedeeld, dat zij haddien getracht, voor rekening der ge meente met inhouding van de rijwielver- goeding een autobus te doen rijiden, hetgeen evenwel door de hoogere instanties niet was goedgekeurd. Verder werd medegedeeld, dat in bepaalde omstandigheden de loonen inder- daad zeer laag waren, dit ligt in sommige ge- vallen blijkens mededeeling van den voor zitter aan de menschen zelf terwijl de heer Scheele hierbij wees op bijzondere moeilijk- heden die de menschen kunnen ondervinden, waardoor zij, harder werkende dan gewoon, minder kunnen presteeren dan normaal. De heer Colsen nam zijn petje af voor de men schen die in de werkverschaffing werkende, des morgens half acht in dezen tijd drijfnat op het werk aankomen en de kans -hebben, daar een heelen dag te moeten staan in hun druipende plunje. De voorzitter ried den heer Colsen aan te dezen niet te sentimenteel te worden, daar in het vrije toedrijf ook de tijd, die niet gewerkt wordt, niet wordt betaald, wat bij de werkverschaffing wel het geval is, al stemde spreker toe, dat de loonen inderdaad wel laag zijn. De heer Van Hecke was blijkbaar moeilijk tevreden te stellen, want daar in de vorige vergadering door hem was verzocht, het leg gen van een trottoir in de Kerkstraat aan te doen besteden, wat ook was geschied viel hij thans Burg, en Weth. er over aan, dat, waar de berekening van gemeentewerken lager was, dit door gemeentewerken was uit gevoerd. Hij ging zelfs zoo ver, f 200 en een gratis autobus voor de raadsleden te presen- teeren om een en ander te onderzoeken. Een lange discussie had hierover plaats, waarbij de heer Lambrechtsen van Ritthem de heeren Colsen en Van Hecke verweet, dat zij hier in den raad steeds met „knaleffect" werken, hetgeen tenslotte tot gevolg hebben moet, dat de atmostfeer in den raad wordt vergiftigd. De heer Den Hamer sloot zich hierbij aan en betoogd'e, dat waar het de plicht van den raad en de leden indlvidueel is dat indien hen minder oirbare dingen ter oore zouden komen dit ter kenns brengen men daarom toch zakelijk dient te blijven, wat genoemde heeren helaas te dikwijls uit het oog verliezen. Hierna beklaagde de heer Van Hecke zich er over, dat hij door den voorzitter op minder faire wijze zou bejegend zijn. De voorzitter gaf hierbij geen antwoord. Tenslotte achtte de heer Verlinde zich genoodzaakt nogmaals vragen te stellen 'betreffende het aan de pro- vdncie afgestane stuk grond aan de Schelde- kade. Hij verzocht, gezien den toestand al- daar, dit toch zeker aan de achterzijde te doen afsluiten, opdat men in de aangrenzende brandgangen van rommel en vuil verschoond zou blgven. DE WET OP HET AFBETALINGSBEDRIJF. Mededeeling van de K. v. K. 'Gelijk bekend is onlangs in werking getre- den de wet op het afbetalingsbedrijf van 23 April 1936 (S. 605), krachtens welke een ver gunning noodig is voor het colporteeren met zaken op afbetaling en voor het uitoefenen van den kleinverkoop op afbetaling van za- fluit. De mist wordt nog dikker, de stoom fluit doet haar werk en hebben we moeite om in slaap te komen. Vannacht hebiben we de honden wacht. Als er dan geen moist meer is, kunnen we de licbten van het eiland Wight en van de Engelsche kust te zien krij'gen. Laten we het hopen! Woensd,ag 7 April. Om twaalf uur worden iwe gepord onder (het loelen van de stoom fluit. Onnoodig te vragen welk weer het is. Aan dek is alles vochtig en nat, er hangt een dikke mist. Om de 2 minuten wordt een stoot gegeven. Bij alle waterdichte schotten en deuren staan uitkijken, om te zorgen, dat de deuren en patrijspoorten gesloten blijven. Gedurende de geheele wacht hangt er een ddcbte mist. Om 4 uur worden we afgelost door div. B. We hopen, dat het* om half zeven maar beter weer is, daar anders de sohiet- oefeningen, die op het iwerkbriefje vermeld 'staan, niet doorgaan. Half zeven overal. Nog steeds mist en nog eens mist. Onheilspellend klinken de sirenes van de verschillende schepen door den mist. We loopen natuurlijk halve kracht. Aan gezien hier een druk scheepvaartverkeer plaats heeft, zou het onverantwoordelijk zijn, voile kracht te stoomen. Eindelijk begint het om half elf lichter te worden. Dangzaam trekt de mist op. Om elf uur passeeren we aan stuurboord het Fransohe lichtschip „Sandettie". Om 12 uur zou onze divisie op post moeten, maar de helft gaat om 11 uur al v6or-schaften. De scbietoefeninigen zullen na het eten wel plaats vinden. Na twaalf uur gaan we jas- sen. Om 2 uur is het baksgewijs, waarna we alien aan het werk gaan. In de verte komt weer een lichtschip in zicht, de „Noord-Hinder" terwijl aan den horizon een passagierschip van de Mij Zee- land" vaart. Eindelijk wordt om half vijf het signaal voor de 'batterij-exercitie geblazen. Er zal niet alleen met de 15 c.M. kanonnen, maar ook met de 24 c.M. gesohoten worden. Daar wordt een 15 c.M. afgeschoten. In de verte zien we een groote waterzuil opspuiten. Nu wordt de 24 c.M. in gieree'dheid gebracht. We staan alien aan dek met oordopjes of watjes in de ooren. Daar gaat het schot af. Een geweldige vlam, een rookgordijn en een vreeselijke slag. De 24 c.M. is afgevuurd. Het is maar goed, dat de ruiten op de brug tegen den schok beschermd 'zijn, daar er anders niet veel van overgebleven zou zijn. ken, waarvan de geheele koopprijs een bedrag van 50 niet te boven gaat. Dergelijke vergunningen zullen worden afge- geiven door de Kamer van Koophandel en Fa- brieken van de woonplaats, c. q. plaats van vestiging van den aanvrager. De betrokken Kamer van Koophandel weigert de vergunning slechts, indien op grond van de persoonlijke eigenschappen of gedragingep van den aan vrager misbruiken ten nadeele van de koopers zijn te vreezen. Een eenmaal verleende ver gunning kan door de Kamer van Koophandel worden ingetrokken, indien omstandigheden zich voordoen of feiten bekend* worden, op grond waarvan, zoo zij zich v66r de aanvrage hadden voorgedaan of bekend waren geweest, de vergunning zou zijn geweigerd. Van de zijde der Kamers van Koophandel wordt er op gewezen, dat derhalve uit het be zit van een vergunning als bovenbedoeld slechts hlijkt, dat der Kamer ten tijde van het verleenen van de vergunning geen feiten be kend waren, welke het noodzakelijk deden voorkomen de vergunning te weigeren. De Kamers van Koophandel zijn dan ook in geen enkel opzicht veran'twoordelijk voor de daden van de afbetalingscolporteurs of de kleinverkoopers op afbetaling, noch voor de hoedanigheid van de goederen, met welke zij colporteeren of welke zij verkoopen. (Ingez. Med.) LUXOR-THEATER. Maddalena. Eten prachtige, sterke film, met breede wel- sprekendheid voorgedragen. iDat is een indruk, dien men van het begin tot het einde behoudt, met nauwelijks een en- kel vermoeden van een verzwakking, dat ter- stond nader wordt goedgemaakt. iBen ongewone film is het in velerlei opzicht. Een Italiaansche film? Een Engelsche? Het draaiboek schreef Walter Reisch, de Weener, de regie voerde Carmine Gallone, de Italiaan, de bezetting komt overal vandaan, Martha Eggerth, maar een nieuwe Martha Eggerth, los van de Duitsche operettesfeer, Philips Hol mes tegenover haar, een keur van Engelschen om hen heen. Dan, een muziekfilm, met Paganini, Bellini, Rossini, viool- en pianomuziek, orkestmuziek, zang, een operascene. En de liefdesgeschiede- nis van een musicus. Maar niets van de mu- ziekfilms, zooals we ze gewend zijn, waarin het verhaal slechts een voorwendsel i» voor het kweelen en spelen van bekende muziek. Misschien is zij alleen met de Schubertfilm van Willi Forst te vergelijken. Vie roman- cee Waarschijnlijk wel. Misschien zelfs meer roman dan leven. Wat doet het er toe? De zwakheid van een scenario zou desnoods met historiciteit te verontschuldigen zijn. De verdichting is nimmer een verwijt aan een goed, een sterk scenario, zooals dit. Bellini's jeugd, zijn leerlingjaren. Zuiver en zonder eerzucht. Den glimlach, die Paga nini griefde, lachte hij om zichzelf, om zijn eigen muziek, zoo gering schijnend, op het oogenblik, dat die van Rossini opwoei van de snaren van den grooten virtuoos. Uit de verte ontmoet hij Maddalena: de oogen van een par- tret, een roos, een blik door neergelaten jaloe- zieen. Voor haar schreef hij het lied, dat de latere opera Norma beroemd maakte. Maar zij was verloofd en toen zij hem volgen kon, wilde zij niet, om de toekomst van den toon- dichter niet te knotten tot het kleine bestaan van een kleinen muziekleeraar in een kleine stad. De roem van Bellini, wiens muziek vloeit uit de wond van deze vergeefsche lief- de, stijgt, stijgt snel. Totdat Norma, zonder de aria van Maddalena, uitgefloten wordt. Dan trekt zij per reiswagen van Napels naar Milaan, om het lied, haar lied, aan te bieden als de goddelijke vonk, die nog aan de muziek ontbrak, de vonk van de liefde, die Bellini had willen ontkennen. En terwijl deze den nieu- wen triomf viert, ligt zij weer thuis, ziek, en sterft, met de bekentenis van haar offervaar digheid op haar lippen en als hij, die op het punt staat naar haar toe te Snellen, dit hoort, kan hij slechts wenschen, dat het lied, dat hij eens voor haar schreef, haar naam zal ver- eenigen. Breed en eenvoudig is dit scenario opge- steld, zonder het teveel aan sentimentaliteit, dat er licht in zou hebben kunnen komen. Nu is alles zonder ongelukken afgeloopen. De stukken worden weer ingedraaid en schoon- geimaakt. Tegen den avond begint het weer. Om 8 uur komen we op post. Het is onze laatste wacht die we zullen loopen. Om 10 uur 'komt er weer een mistbank opzetten. De sirtene loeit weer. Als we om 12 uur door div. B afgelost worden, is de mist nog steeds niet opgetroikken. Donderdag 8 April. De laatste dag van onze reis. Bij „overal" zijn we vlak bij Den Helder's Lange Jaap", de bekende vuurtoren. Om 9 uur gaan we op de reede voor aniker, we kunnen n.l. niet voor 4 uur naar binnen, zoo dat we tijd hebben oan alles in orde te maken. V66r twaalf uur ziet alles er dan ook keu- rig uit. De domintee is reeds van boord. 's Middags om half drie gaan de muzikan- ten zich in blauiw kleeden. Om 3 uur wordt het anker gehesdhen en stoomen we langzaam op naar de haven. Het is echter nog te vroeg, zoodat we nog eens rechtsomkeert maken. We kunnen duidelijk zien, dat het op de kade erg druk is. Eindelijk wordt het sein geheschen en stoomen we de haven binnen. Het is zwart .van de menschen. Bij het pas seeren van het waohtschip zet de muziek het „Wilhelmus" in. We gaan direct de werf op en 'diuurt het nog wel een poosje, voordat we goed en wel gemeerd liggen. Zoo spoedig mogelijk komen ouders, familieleden of bloed- verwanten aan boord. Hiermede is de reis van Hr. Ms. „Hertog Hendrik" ten einde. We hebben veel moois en interessants gezien, maar al was het in den vreem.de nog zoo mooi, er gaat toch niets boven ons eigen kleine ,,!andje aan de zee". Hiermede iben ik gekomen aan het einde van mijn reisbeschrijving. Ik spreek de hoop uit, dat deze beschrijving met genoegen door velen is gelezen. Het is niet altrjd even ge- makkelijk geweest om de noodige gegevens te verzamelen, vooral niet bij stormweer en ook bij gebrek aan tijd was het mij onmogelijk om uitvoeriger te zijn, dan ik nu geweest ben. Aan velen heeft deze reis vreugde verschaft, vooral aan hen, die als Nederlanders in den vreemde venkeeren en in de gelegenheid waren ons aan boord te bezoeken. Zij vooral hebben den band gevoeld, die hen aan het Vaderland bindt. Alles bij elkander genomen hoop ik, dat deze beschrijving U in nauwer contact heeft gebracht met onze Koninklijke Marine; als dit het geval is, ben ik tevreden.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 2