Sproeten komen vroeg in
Sprutol. Bij alle Drogisten.
Mijrthardf's Zenuwtabletten
De reis van
Hr. Ms „Hertog-Hendrik".
TER NEUZEN, 23 APRIL 1937.
het voorjaar, koop tijdig een pot
De omroep begint om kwart over tienen,
wanneer de optocht zieh in bsweging stelt en
zijn weg neemt door de Mall. Tegen halfelf
versehijnen de Koning en de Koningin op den
binnenhof van het 'paleis om in de verguide
galakoets te stappen en hun plaats in te ne-
men in den optocht. Dat is een belangrijk
oogenblik voor den radio-omroep. Een micro
focal op 6en der posten van het paleishek, dat
open zal gaan om de koninklijke koets door
te laten, zal het geluid, dat het rijtuig maakt,
opvangen en doorgeven aan de wereld.
IIIk) A It P is weer rustig en
U I Uw zenuwen worden
gekalmeerd en gesterkt door het gebruik van
Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten.
(Ingez. Med.)
Dertig microfoons in de Aibbey zullen am-
per gelegenheid verschaffen al het commen-
taar en geluid door te geven, welke de luiste-
raars in staat zullen stellen zich een zuiver
beeld te vormen van de ceremonie. De hofpre-
diker heeft in de Abbey een eigen microfoon
niet voor de weergave van de kroningspre-
diking, want er komt geen kroningsprediking
maar om aan de radio-luisteraars voorlich-
ting te geven over het karakter en de betee-
kenis van het religieuze deel van de kronings-
plechtigheid.
De terugtooht van den gekroonden Koning
en de gekroonde Koningin van de Abbey naar
het paleis begint ongeveer 1 uur 40 n.m. De
omroep krijgt dan een ander, een levendiger
karakter. Microphoons zullen de muziek weer-
geven, welke wordt gespeeld door de 12 korp-
sen, die zich in den meer dan 3 K.M. langen
stoet zullen bevinden. De ornvang van de tech-
nische installaties, die noodig waren om op
de meest uitgebreide wijze in de mogelijlche-
den van den kroningsomroep te voorzien, kan
blijken uit het felt, dat zij tezamen 12000 K.G.
wegen, 7000 ervan voor accumulatoren. Men
heeft er 750 K.M. draad voor moeten leggen.
FF.F.ST VAN DEN ARBEID IN ITALIE.
Woensdag is in Italie het feest van den ar-
beid gevierd. Alle werkplaatsen en kantoren
zijn gesloten en overal wordt gevlagd. Even-
als ieder jaar heeft Mussolini pensioenlboekjes
aan ouden van dagen en zieken uitgereikt in
het Palazzo Venezzia.
De koning heeft op het kapitool een verga-
dering van de Italiaansche Academie gepresi-
deerd, gedurende welke de prijzen voor kun-
sten en wetenschappen werden uitgereikt.
In zijn toespraak in het Palazzo Venezzia
"zeide Mussolini o.a., dat dit feest van den ar-
beid het feest van den Italiaanschen arbeider
is, die in geheel andere omstandigheden leeft
dan andere volken. Hierom verwerpt hij het
internationalisme en viert men in Italie het
feest van den arbeid op 21 April, den verjaar-
dag van de stichting van Rome.
MAATREGELEN TOT BEVORDERING VAN
DEN BEVOLKINGSAANWAS IN ITALIE.
De ministerraad heeft maatregelen geno-
men, die ten doel hebben den bevolkingsaan-
was gunstig te beinvloeden.
Zoo werd o.a. besloten, dat de staat den fas-
cistischen bond van kinderrijke gezinnen jaar-
lijks met een bedrag van 500.000 lire zal steu-
nen. Aan jotnggehuwden beneden den leeftijd
van 26 jaar zullen huwelijksleeningen van 1000
tot 300.0 lire worden verstrekt. Met de terug-
betaling moet 12 maanden na het huwelijk
een begin worden gemaakt, doch indien in
den tusschentijd een kind wordt geboren,
wordt den ouders 10 procent van het bedrag
kwijtgescholden en achtereenvolgens bij de ge-
boorte van de volgende kinderen nog eens 20,
30 en 40 procent.
Verder worden de belastingen voor de hoof-
den van kinderrijke gezinnen verminderd.
Voor officieren komt de verplichting, bij hun
huwelijk een bruidsschat mede te brengen, te
vervallen.
HET NIEUWE ENfGELSCHE
JACHTVLIEGTUIG GLADIATOR.
Het nieuwe Engelsche jachtvliegtuig Gla
diator wordt thans in groote series bij de Glos-
ter vliegtuigfabriek gebouwd. Verscheidene
escadrilles zijn er reeds mede geformeerd.
De Gladiator is een jachtvliegtuig voor dag
en nacht. De calbine, welke van transparant
penpex is vervaardigd, heeft een aero-dynami-
sche stroomlijn. Daardoor werd het mogelijk
de vliegtuigsnclheid op te drijven tot 404 K.M.
per uur op een vlieghoogte van 5200 M. Het
vliegtuig is voorzien van een Bristol „Mercu-
XIII.
Vrijdag 2 April. Half zeven overal. Het is
als gewoonlijk mooi weer. We kunnen de
Oceaandeining nu weer duidelijk meriken. Om
•half acht begint onze wacht. De muziek gaat
oefenen in het ikoriporaalsverblijf tot kwart
voor negen, waarna om 9 uur vlaggeparade.
Nu komen we weer een nieuwtje te weten,
n.l. dat de stad Ceuta door de Regeerings-
troepen is gebomibardeerd. Het zou juist twee
uur na ons vertrek hebben plaats gehad.
Waren we nu maar even later uit de Straat
vertrokken. Op de ,,Java" zullen ze het wel
[gezien hebben. Om 12 uur is onze wacht af-
geloopen en gaan we eten. Onder hot rusten
wordt het bestek van de reis, dat in ons ver-
blijf han.gt, weer bijgeteekend. Om 1 uur pas
seeren we kaap St. Vincent. We schieten dus
al aardig op. Hoewel er niet erg veel wind
is, staat er tamelijk veel zee. Het schip be
gint dan obk al aardig te slingeren, met als
gevolg, een bezette stortkoker. Toch moet
men al eng veel last van zeeziekte hebben, om
er nu al de gevolgen van te ondervinden. Om
6 uur hebben de de 2e platvoet, of wel 68.
Zoo heeft men oak een le platvoet van 46.
Dat zijn de eenigste wachten, die maar 2 uur
iduren. Alle andere wachten duren 4 uur, dus:
de voormiddagwacht 812, de namiddag-
wacht 124 en de le platvoet van 46, de
2e platvoet van 6.8, de eerste wacht van
812, en de hondenwacht van 124, daama
de dagwacht 48. Er zijn drie wachtdivisies,
zoodat de wacht steeds rouleert. Tijdens onze
wacht worden de broekmatten en de krabbers
van de sloepen stevig aangehaald. Dat is wel
noodig, want de zee is nog woeliger geworden.
Als we om 8 uur worden afgelost, gaan we
direct naar kooi, we kunnen slapen tot 4 uur.
Zaterdag 3 April. De schuit gaat flink te
keer. Zoo nu en dan maak je een schuiver,
met het noodlottig gevolg, dat je overal tegen-
aan botst. Het belooft een zware dag te
worden, want van het slingeren van het schip
wordt men erg moe. Om 7 uur gaan we eten.
Het is goed merkbaar, 'dat er niet zooveel
gegeten wordt. Baksgewijs gaan we alien bij
de werkzaamheden, om ,,schoonschip" te
maken. Om half twaalf is het .vastwerken"
en zijn we vrij tot 4 uur, daarna hebben we
ry"-motor van 730 a 840 P.K. Het te bereiken
plafond bedraagt 10.500 M.
De geheel metalen tweedekker bezit rem-
kleppen. De landingssnelheid kan tot 80 K.M.
per uur worden verminderd, hetgeen bij een
vliegtuigsnelheid van 400 K.M. per uur een
ongewone prestatie is.
iHet voornaamste benzinereservoir, geplaatst
in het gedeelte voor de fuselage, kan 346 L.
bevatten, ofschoon voor de normale actie-
radius bij normale belasting slechts 280 liter
noodig is.
IHet vliegtuig is voorzien van een radio-tele-
grafische installatie, van een inrichting voor
nachtelijk vliegen, van zuurstofverzorging en
een verwarmingsinstallatie.
De bewapening bestaat uit 4 Vickers mi-
trailleurs, waarvan 2 gesynchroniseerd om
door de schroef te kunnen vuren.
IHet toestel klimt in 6 minuten 15 seconden
naar 4500 M. Met een totaal gewicht van
2137 K.G. kunnen alle acrobatische toeren ge-
makkelijk worden uitgevoerd.
DE DUITSCHE KRANTENVERKOOPERS
MOETEN ARIER ZIJN.
De voorzitter van de Duitsche perskamer
heeft voorgeschreven. dat de verkoopers van
kranten en tijdachnlten van Arische afstam-
ming moeten zijn. Bovendien moeten zij zich
onderwerpen aan de voorschrif ten van de rijks-
perskamer. Puibliekrechtelijke organisaties,
vennootschappen e.d. hebben niet het recht dit
beroep uit te oefenen.
DE BALANS VAN DE „WINTERHILFE"
1936—1937.
Dr. Goebbels heeft zoojuist rekening en ver-
antwoording afgelegd over het z.g. winterhulp-
werk van het jaar 1936-1937. Hij kon mede-
deelen, dat het Duitsche volk dit keer nog
meer offervaardigheid had getoond dan een
jaar geleden. Thans werd er n.l. 400 millioen
mark ontvangen tegenover 370 millioen in
1935-36. De verplichte kortingen op loonen en
salarissen brachten dit jaar 162 millioen mark
op tegenover 138 millioen in het vorige jaar.
Maar ook de vrijwillige bijdragen waren dit
keer aanzienlijik hooger. Daar het aantal be-
hoeftigen, tengevolge van de dalende werk-
loosheid, van 12.8 millioen tot 10.7 millioen is
teruggeloopen, konden de menschen ook roya
ler gesteund worden. Bovendien heeft men
nog aanzienlijke middelen overgehouden, zoo
dat men van de gebruikelijike inzameling in
den zomer dit jaar zal afzien.
BRITSCHE HULP VOOR BILBAO.
Maxton, de leider van de Britsche onafhan-
/kelijke arbeiderspartij heeft twee bondgenoo-
ten, Sir Stafford Cripps, leider der Socialist
league, en G. R. Straus, weten te interessee-
ren voor zijn plan om een schip met voedsel
naar Bilbao te zenden. Beide laatstgenoemden
zullen waarschijnlijk directeur worden van de
maatschappij, die hgt schip zal aankoopen.
GEMEENTERAAD VAN TER NEUZEN.
In de gisteren gehouden vergadering had
plaats de beeediging van het in de plaats van
het afgetreden lid D. van Aken benoemde lid
J. Riemens.
Na vaststelling der notulen werden voor
kennisgeving aangenomen verschillende be-
richten van goedkeuring van besluiten, wer
den verwezen naar Burg, en Weth. een adres
van de N.V. Radiodlstributie en Draadomroep-
bedrijf en de Winkeliersvereeniging ,,Ter Neu-
zen Klimop", houdende bezwaren tegen de
voorgestelde precario-verordening, werd voor
kennisgeving aangenomen een motie van het
bestuur der Winkeliersvereeniging ,,Ter Neu-
zep Klimop", houdende protest tegen de uit-
latingen van den voorzitter en een der wet-
houders betreffende gebrek aan activiteit van
den middenstand, in een vorige vergadering
gedaan, en werd afwijzend beschikt op ver-
zoeken tot vermindering van vergunnings-
recht.
Een verzoek van A. Roelans om te voor-
komen, dat voor zijn woning steeds auto's ge-
parkeerd worden, daar hij zich hierdoor in zijn
nering benadeeld acht, werd ter afdoening ge-
steld in handen van Burg, en Weth.
Door den heer Colsen waren verder vragen
gesteld betreffende het feit, dat aan het De-
partement van Sociale Zaken slechts den krui-
denier te Ter Neuzen bekend staat, die ge-
negen is, goedkoope margarine aan de werk-
loozen te verkoopen, daar de heer Colsen er
van overtuigd is, dat er wat Sluiskil en
Driewegen betreft verschillende winkeliers
weer wacht. Nog steeds slingert ons schip
van den eehen naar den anderen kant. Ge-
lukkiig is het zonnig weer, zoodat we er niet
veel erg in hebben. Toch hebben er weer
enkelen aan Neptunus geofferd. Om 4 uur
gaan we ons wachtje weer loopen. Na het
eten om half zes wordt bekend gemaakt, dat
de muziek om 6 uur met de instruimenten aan
dek moet zijn. Ter eere van de thuisreis
geiven we een uitvoering tot half acht. Vlug
worden de instrumenten opgeborgen en begint
een ,,run" naar den luidspreker om te ver-
nemen welk nieuws er in Holland is. Van het
vertrek van de „Hertog Hendrik" uit de
Straat van Gibraltar of van de ,Java" hooren
we niets, dus zal er wel niets bijzonders 'zijn
voorgevallen. Om 8 uur ga ik direct naar
kooi, want we gaan de hondenwacht tegemoet.
Zondag 4 April. Ons schip gaat nog even
erg tekeer als gisteren. Om half aoht is het
baksgewijs, Bak bij bak treden we aan. Door
het slingeren kunnen we niet gericht blijven
staan, zoo nu en dan schuift een heel gelid
naar voren. De muiziek gaat oefenen tot half
negen en wordt inmiddels het achtertusschen-
dek in orde gemaakt voor den kerkdienst.
Nauiwelijks zijn we in blauw gekleed, of er
wordt bekend igemaakt, dat er geen muziek,
geen inspectie, geen kerkdienst zal zijn. Er
wordt n.l. slecht weer verwacht. Het ziet er
dan ook niet erg rooskleurig uit. Gisteren
scheen de zon, terwijl het nu donker weer is
en begint te regenen. Vanmorgen zijn we
kaap Finisterre gepasseerd, zoodat het er
nog aardig van langs kan gaan in de golf.
We zullen er echter het beste maar van
hopen. Het zou jammer zijn, dat we nu zoo
dieht ibij huis nog slecht weer moesten krijgen.
Zonder stoornis kunnen we gaan middageten.
Jammer, dat we nu de middagwacht hebben,
want nu kunnen we de HollandBelgie-wed-
strijd niet voligen. Nu en dan wippen we even
naar beneden en vememen, dat de ruststand
1—1 is. Dat ziet er niet mooi uit voor onze
jongens, vooral niet daar er met een niet vol-
ledig elftal verder gespeeld moet iworden. Het
einde komt met 21 voor Belgie. Het is
jammer, maar er is niets aan te doen. De
voorspelde storm blijft nog steeds uit. Het
schip ligt wel niet stil, maar van storm kun
nen we niet spreken. Om kwart voor acht
hooren we de sportuitsiagen uit Holland. Om
8 uur gaan we op post. De windt wordt nog
steeds niet sterker, zoodat we om 12 uur ge-
rust naar kooi kunnen gaan.
zijn, die zich daarmede willen belasten. Deze
vragen werden na eenlg heen en weer ge-
praat ten slotte op ook zelfs voor den heer
Colsen bevredigiende wijze opgelost.
Na eenige discussie werd besioten tot con-
versie van verschillende geldleeningen.
Een wijziging der verordening betreffende
de gemeemtepolitie, er toe strekkende, dat de
benoeming van capitulanten in deze functie
slechts zal piaats hebben tegen de minimum-
wedde, werd met algemeene stemmen vastge-
steld.
Een wijziging der politieverordening had
ook mag al wat voeten in de aarde. Er kwaan
o.m. in voor, dat het door de gemeente leiden
of drijven van melkvee afhankelijk zou wor
den gesteld van een door Burg, en Weth. te
verleenen vergunning. De heer Van Cadsand
toomde zich hiervan een tegenstander op de
reeds vroeger door hem verdedigde gronden
en ried Burg, en Weth. aan, overleg met de
betrokken melkveehouders te piegen en te
trachten op die wijze overeenstemming te
krijgen. De heer Lambrechtsen van Ritthem,
bij wien dit voorstel zijn oorsprong had ge-
vonden, handhaafde eveneens zijn standpunt
en wees daarbij op de- z.i. ergeriijke veront-
reiniging der straten, niet alleen, doch ook op
de schade die personen tengevolge van de
verontreiniging der straten hebben moeten
ondervinden. Het slot was, dat besloten werd
dit onderdeel aan te ''houden. De rest van de
voorgestelde wijziging werd vastgesteld.
Ook het voorstel van Burg, en Weth. om
de capitulantenverordening te wijzigen in den
zin, dat ook capitulanten in aanmerking zul
len komen voor de betrekking van klerk bij
de arbeidsbeurs, werd na heftigen tegenstand
van de zijde van den heer Van Driel tenslotte
verworipen.
Een wijziging in de verordening op de be-
smettelijke ziektegelden werd met algemeene
stemmen vastgesteld. In de vorige vergade
ring was aangehouden een voorstel van Burg,
en Weth. betreffende den verhuur van het
bovengedeelte der arbeidsbeurs, daar hiervoor
naar de meening van den raad andere voor-
waarden dienden te worden gesteld. Dit was
ook aan Burgemeester en Wethouders gelukt
en werd het besluit genomen, bedoeld boven
gedeelte opnieuw te verhuren.
Het salaris van den secretaris-pemning-
meester van het Burgerlijik Armestuur werd
verhoogd met f 100 "s jaars tot f 700," gezien
de uitbreiding die de werkzaamheden van
dezen functionaris hebben ondergaan.
Een voorstel tot vemieuwing van de Arse-
naalstraat bracht de tongen in hevige beroe-
ring. Verschillende leden herinnerden Burge
meester en Wethouders aan de door hen ge-
dane toezegging, dat bij verbetering en/of
vernieuwing van straten, eerst de Vlooswijk-
straat en de Dijkstraat aan de beurt zouden
zijn. De heer Van Hecke verviel in een zwaar
teohnisch betoog, hetgeen hierop neerkwam,
dat hij vernieuwing dezer straat met klinkers
niet noodig achtte, doch van meening was,
dat indien de bestaande bestrating werd uit-
gebroken en in waaiervorm herlegd, men een
stukje straat zou krijgen, dat niet alleen zeer
sterk doch ook een lust voor het oog zou zijn.
Hij verwees hierbij naar den Dam te Amster
dam, waar naast de asphaltbestrating op het
plein een bestrating van klein-plaveisel is ge-
legd. Bovendien zouden de kosten voor de
door hem aan de hand gedane oplossing vol-
gens zijn meening dan niet hoog behoeven te
zijn. Burg, en Weth. gaven hier tegenover
te kennen, dat zij de uitkomende steenen
noodig hadden voor vernieuwing van een ge
deelte straat aan den Molendijik, en uitbrei
ding van de bestrating tot aan de vuilnisbelt.
Het slot was, dat het voorstel van Burg, en
Weth. werd aanvaard.
Aan L. J. Vercouteren werd 'in eigendom
afgestaan een stukje grond, in erfpacht door
de gemeente uitgegeven.
Een voorstel tot overname van straten door
de gemeente had ook de belangstelling van
verschillende leden. De heer Van Hecke sprak
de vrees uit, dat nog verschillende werkzaam
heden aan deze straten zouden behooren te
geschieden en wenschte daarom liever te
wachten. De heer Den Hamer was van oor-
deel, dat waar bij de door de gemeente te
dragen lasten niet was vermeld het .bedrag
dat jaarlijks aan de Zeven Triniteitspolder
betaald moet worden voor den afvoer van
water, de gemeente ook deze kosten niet voor
baar rekening moest nemen. Wethouder
Scheele gaf te kehnen, dat waar de gemeente
had toegezegd, dat indien de straten behoor-
lijk opgeleverd werden, deze door de gemeente
Zouden worden overgenomen, de overname
niet meer dan billijk was, en verder dat waar
■- 41' i W—PgH
Maandag 5 April. Het schip slingert van-
daag niet meer dan gisteren, we kunnen dus
wel zeggen, dat we cjen storm ontloopen zijn.
Div. B gaat 's morgens .plunje wasschen en
div. A en C 's middags. Het is nu voor het
laatst, dat we plunje wasschen op zee. De
volgende keer, dat we weer zouden moeten
wasschen, zou a.s. Dpnderdag zijn, doch dat
zal wel uitgesteld worden, aangezien we op
dien datum in Den Holder aankomen.
Het weer wordt beter. Was het gisteren
■en vanmorgen betrokken, nu breekt zoo nu en
dan het zonnetje even door.
Een heel enkele rnaal klinken 5 fluitstooten
vanaf de brug, salueeren met de vlag. De
meeste schepen passeeren ons aan stuurboord.
Om 4 uur is het vastwerken.
We loopen blijkbaar een aardig vaartje,
want we hebben zoo juist weer twee vracht-
schepen ingehaald. De deining, die het schip
nog al deed slingeren, is verdwenen. Om half
vijf wordt de sluitrpl gerepeteerd. Na het
eten blijven we nog een poos beneden zitten,
om daarna om 6 uur op post te gaan. Onze
wacht is er vlug voorbij. 's Avonds gaan we
met ons vieren een afscheidsbezoek brengen
bij den dominee zoodat het Wen uur wordt eer
we gaan salpen. Good nigth.
Dinsdag 6 April. We kunnen erg goed mer-
ken, dat we weer in de buurt van Holland
komen. Het is koud en vochtig. Onze div.
gaat louden op den bak, wat met dat kopde
water niet meevalt. Aan dek wordt alles in
gereedheid gebracht voor de aankomst in
Ndeuwediep.
Alles wor(jt nog eens extra in de verf gezet.
Om half twaalf is het vastwerken.
We hebben de le platvoet, dus kunnen we
na het eten rusten tot 2 uur. De meesten
nemen deze 'gelegenheid te baat om een uiltje
te knippen. Om 2 uur is het weer taaksgewrjs.
Met man en macht trekken we er op uit met
kwast en verfpot. Voordat 't 5 u. is, ziet alles
er dan ook werkelijkweer netjes uit. Een
moeilijkheid doet zich hienbrj voor, n.l. om niet
orider de' verf te 'komen. Er loopt geregeld
een man met een kwast romd om hier en daar
eeii streekje te geven. Vooral als er een stoker
tegenaan loopt, kan men het duidelijk zien.
Om 6 uur krijgen we avondlessen.
jsTog steeds wordt er examen afgenomen
vopr 3e klas. Het is ongeveer 7 uur, als
plOtseling de stoomfluit begint te gieren. Mist.
We zijn nu ook in een van de gevaarlijkste
wateren, men kan beter storm dan mist 'krij
gen. Om de twee minuten loeit de stoom-
de gemeente van de bewoners dezer straten
(de Dahliastraat, Leliestraat, Dokweg en
Chrysantstraat rioolbelasting heft, de gemeen
te ook den plicht heeft, de kosten van de
waterloozing te dragen.
Met algemeene stemmen werden benoemd,
resp. herbenoemd tot leden der commissie van
toezicht op het middelbaar onderwijs de hee-
ren Van der Veen, Fijn van Draat, Cohen
Stuart, Struij.k en Tellegen.
Een wijziging der begrooting ging er
behoudens een opmerking van den heer Colsen
betreffende de kosten van verandering van de
burgemeesterskajuer, waar tegen de heer Van
Driel in oppositle kwam, glad door.
Nadat nog waren behandeld verzoeken om
ontheffing van schoolgeld en hondenbelasting
kwam de omvraag aan de orde.
Deze vormde werkelijk het hoogtepunt van
het festijn.
De heer De B'ruijn opende deze laatste romde
met een verzoek om verplaatsing van enkele
lantaarnpalen, die het verkeer in den weg
stonden. De voorzitter achtte verplaatsing
een bezwaar in verband met de kosten.
De heer Van Cadsand verzocht Burg, en
Weth meer aandacht te wijden aan de bepa*
lingen betreffende maximumsnelheid van
auto's in de kommen der gemeente.
De heer De Vos kwam terug op de door
hem gestelde vragen in ver.band met de loo
nen in werkverschaffing en het vervoer van
de menschen die in werkverschaffing werken.
Door Burg, en Weth. wertl medegedeeld, dat
zij haddien getracht, voor rekening der ge
meente met inhouding van de rijwielver-
goeding een autobus te doen rijiden, hetgeen
evenwel door de hoogere instanties niet was
goedgekeurd. Verder werd medegedeeld, dat
in bepaalde omstandigheden de loonen inder-
daad zeer laag waren, dit ligt in sommige ge-
vallen blijkens mededeeling van den voor
zitter aan de menschen zelf terwijl de heer
Scheele hierbij wees op bijzondere moeilijk-
heden die de menschen kunnen ondervinden,
waardoor zij, harder werkende dan gewoon,
minder kunnen presteeren dan normaal. De
heer Colsen nam zijn petje af voor de men
schen die in de werkverschaffing werkende,
des morgens half acht in dezen tijd drijfnat
op het werk aankomen en de kans -hebben,
daar een heelen dag te moeten staan in hun
druipende plunje. De voorzitter ried den heer
Colsen aan te dezen niet te sentimenteel te
worden, daar in het vrije toedrijf ook de tijd,
die niet gewerkt wordt, niet wordt betaald,
wat bij de werkverschaffing wel het geval is,
al stemde spreker toe, dat de loonen inderdaad
wel laag zijn.
De heer Van Hecke was blijkbaar moeilijk
tevreden te stellen, want daar in de vorige
vergadering door hem was verzocht, het leg
gen van een trottoir in de Kerkstraat aan te
doen besteden, wat ook was geschied viel
hij thans Burg, en Weth. er over aan, dat,
waar de berekening van gemeentewerken
lager was, dit door gemeentewerken was uit
gevoerd. Hij ging zelfs zoo ver, f 200 en een
gratis autobus voor de raadsleden te presen-
teeren om een en ander te onderzoeken. Een
lange discussie had hierover plaats, waarbij
de heer Lambrechtsen van Ritthem de heeren
Colsen en Van Hecke verweet, dat zij hier in
den raad steeds met „knaleffect" werken,
hetgeen tenslotte tot gevolg hebben moet, dat
de atmostfeer in den raad wordt vergiftigd.
De heer Den Hamer sloot zich hierbij aan en
betoogd'e, dat waar het de plicht van den
raad en de leden indlvidueel is dat indien hen
minder oirbare dingen ter oore zouden komen
dit ter kenns brengen men daarom toch
zakelijk dient te blijven, wat genoemde heeren
helaas te dikwijls uit het oog verliezen.
Hierna beklaagde de heer Van Hecke zich
er over, dat hij door den voorzitter op minder
faire wijze zou bejegend zijn. De voorzitter
gaf hierbij geen antwoord. Tenslotte achtte
de heer Verlinde zich genoodzaakt nogmaals
vragen te stellen 'betreffende het aan de pro-
vdncie afgestane stuk grond aan de Schelde-
kade. Hij verzocht, gezien den toestand al-
daar, dit toch zeker aan de achterzijde te doen
afsluiten, opdat men in de aangrenzende
brandgangen van rommel en vuil verschoond
zou blgven.
DE WET OP HET AFBETALINGSBEDRIJF.
Mededeeling van de K. v. K.
'Gelijk bekend is onlangs in werking getre-
den de wet op het afbetalingsbedrijf van 23
April 1936 (S. 605), krachtens welke een ver
gunning noodig is voor het colporteeren met
zaken op afbetaling en voor het uitoefenen
van den kleinverkoop op afbetaling van za-
fluit. De mist wordt nog dikker, de stoom
fluit doet haar werk en hebben we moeite om
in slaap te komen. Vannacht hebiben we de
honden wacht. Als er dan geen moist meer is,
kunnen we de licbten van het eiland Wight en
van de Engelsche kust te zien krij'gen. Laten
we het hopen!
Woensd,ag 7 April. Om twaalf uur worden
iwe gepord onder (het loelen van de stoom
fluit. Onnoodig te vragen welk weer het is.
Aan dek is alles vochtig en nat, er hangt een
dikke mist. Om de 2 minuten wordt een stoot
gegeven. Bij alle waterdichte schotten en
deuren staan uitkijken, om te zorgen, dat de
deuren en patrijspoorten gesloten blijven.
Gedurende de geheele wacht hangt er een
ddcbte mist. Om 4 uur worden we afgelost
door div. B. We hopen, dat het* om half zeven
maar beter weer is, daar anders de sohiet-
oefeningen, die op het iwerkbriefje vermeld
'staan, niet doorgaan. Half zeven overal. Nog
steeds mist en nog eens mist.
Onheilspellend klinken de sirenes van de
verschillende schepen door den mist.
We loopen natuurlijk halve kracht. Aan
gezien hier een druk scheepvaartverkeer
plaats heeft, zou het onverantwoordelijk zijn,
voile kracht te stoomen. Eindelijk begint het
om half elf lichter te worden. Dangzaam
trekt de mist op.
Om elf uur passeeren we aan stuurboord
het Fransohe lichtschip „Sandettie".
Om 12 uur zou onze divisie op post moeten,
maar de helft gaat om 11 uur al v6or-schaften.
De scbietoefeninigen zullen na het eten wel
plaats vinden. Na twaalf uur gaan we jas-
sen. Om 2 uur is het baksgewijs, waarna we
alien aan het werk gaan.
In de verte komt weer een lichtschip in
zicht, de „Noord-Hinder" terwijl aan den
horizon een passagierschip van de Mij Zee-
land" vaart.
Eindelijk wordt om half vijf het signaal
voor de 'batterij-exercitie geblazen. Er zal
niet alleen met de 15 c.M. kanonnen, maar
ook met de 24 c.M. gesohoten worden.
Daar wordt een 15 c.M. afgeschoten. In de
verte zien we een groote waterzuil opspuiten.
Nu wordt de 24 c.M. in gieree'dheid gebracht.
We staan alien aan dek met oordopjes of
watjes in de ooren. Daar gaat het schot af.
Een geweldige vlam, een rookgordijn en een
vreeselijke slag. De 24 c.M. is afgevuurd.
Het is maar goed, dat de ruiten op de brug
tegen den schok beschermd 'zijn, daar er
anders niet veel van overgebleven zou zijn.
ken, waarvan de geheele koopprijs een bedrag
van 50 niet te boven gaat.
Dergelijke vergunningen zullen worden afge-
geiven door de Kamer van Koophandel en Fa-
brieken van de woonplaats, c. q. plaats van
vestiging van den aanvrager. De betrokken
Kamer van Koophandel weigert de vergunning
slechts, indien op grond van de persoonlijke
eigenschappen of gedragingep van den aan
vrager misbruiken ten nadeele van de koopers
zijn te vreezen. Een eenmaal verleende ver
gunning kan door de Kamer van Koophandel
worden ingetrokken, indien omstandigheden
zich voordoen of feiten bekend* worden, op
grond waarvan, zoo zij zich v66r de aanvrage
hadden voorgedaan of bekend waren geweest,
de vergunning zou zijn geweigerd.
Van de zijde der Kamers van Koophandel
wordt er op gewezen, dat derhalve uit het be
zit van een vergunning als bovenbedoeld
slechts hlijkt, dat der Kamer ten tijde van het
verleenen van de vergunning geen feiten be
kend waren, welke het noodzakelijk deden
voorkomen de vergunning te weigeren.
De Kamers van Koophandel zijn dan ook in
geen enkel opzicht veran'twoordelijk voor de
daden van de afbetalingscolporteurs of de
kleinverkoopers op afbetaling, noch voor de
hoedanigheid van de goederen, met welke zij
colporteeren of welke zij verkoopen.
(Ingez. Med.)
LUXOR-THEATER.
Maddalena.
Eten prachtige, sterke film, met breede wel-
sprekendheid voorgedragen.
iDat is een indruk, dien men van het begin
tot het einde behoudt, met nauwelijks een en-
kel vermoeden van een verzwakking, dat ter-
stond nader wordt goedgemaakt.
iBen ongewone film is het in velerlei opzicht.
Een Italiaansche film? Een Engelsche? Het
draaiboek schreef Walter Reisch, de Weener,
de regie voerde Carmine Gallone, de Italiaan,
de bezetting komt overal vandaan, Martha
Eggerth, maar een nieuwe Martha Eggerth,
los van de Duitsche operettesfeer, Philips Hol
mes tegenover haar, een keur van Engelschen
om hen heen.
Dan, een muziekfilm, met Paganini, Bellini,
Rossini, viool- en pianomuziek, orkestmuziek,
zang, een operascene. En de liefdesgeschiede-
nis van een musicus. Maar niets van de mu-
ziekfilms, zooals we ze gewend zijn, waarin
het verhaal slechts een voorwendsel i» voor
het kweelen en spelen van bekende muziek.
Misschien is zij alleen met de Schubertfilm
van Willi Forst te vergelijken. Vie roman-
cee Waarschijnlijk wel. Misschien zelfs
meer roman dan leven. Wat doet het er toe?
De zwakheid van een scenario zou desnoods
met historiciteit te verontschuldigen zijn. De
verdichting is nimmer een verwijt aan een
goed, een sterk scenario, zooals dit.
Bellini's jeugd, zijn leerlingjaren. Zuiver
en zonder eerzucht. Den glimlach, die Paga
nini griefde, lachte hij om zichzelf, om zijn
eigen muziek, zoo gering schijnend, op het
oogenblik, dat die van Rossini opwoei van de
snaren van den grooten virtuoos. Uit de verte
ontmoet hij Maddalena: de oogen van een par-
tret, een roos, een blik door neergelaten jaloe-
zieen. Voor haar schreef hij het lied, dat de
latere opera Norma beroemd maakte. Maar
zij was verloofd en toen zij hem volgen kon,
wilde zij niet, om de toekomst van den toon-
dichter niet te knotten tot het kleine bestaan
van een kleinen muziekleeraar in een kleine
stad. De roem van Bellini, wiens muziek
vloeit uit de wond van deze vergeefsche lief-
de, stijgt, stijgt snel. Totdat Norma, zonder
de aria van Maddalena, uitgefloten wordt.
Dan trekt zij per reiswagen van Napels naar
Milaan, om het lied, haar lied, aan te bieden
als de goddelijke vonk, die nog aan de muziek
ontbrak, de vonk van de liefde, die Bellini had
willen ontkennen. En terwijl deze den nieu-
wen triomf viert, ligt zij weer thuis, ziek, en
sterft, met de bekentenis van haar offervaar
digheid op haar lippen en als hij, die op het
punt staat naar haar toe te Snellen, dit hoort,
kan hij slechts wenschen, dat het lied, dat hij
eens voor haar schreef, haar naam zal ver-
eenigen.
Breed en eenvoudig is dit scenario opge-
steld, zonder het teveel aan sentimentaliteit,
dat er licht in zou hebben kunnen komen.
Nu is alles zonder ongelukken afgeloopen.
De stukken worden weer ingedraaid en schoon-
geimaakt. Tegen den avond begint het weer.
Om 8 uur komen we op post. Het is onze
laatste wacht die we zullen loopen. Om
10 uur 'komt er weer een mistbank opzetten.
De sirtene loeit weer. Als we om 12 uur door
div. B afgelost worden, is de mist nog steeds
niet opgetroikken.
Donderdag 8 April. De laatste dag van onze
reis. Bij „overal" zijn we vlak bij Den
Helder's Lange Jaap", de bekende vuurtoren.
Om 9 uur gaan we op de reede voor aniker, we
kunnen n.l. niet voor 4 uur naar binnen, zoo
dat we tijd hebben oan alles in orde te maken.
V66r twaalf uur ziet alles er dan ook keu-
rig uit. De domintee is reeds van boord.
's Middags om half drie gaan de muzikan-
ten zich in blauiw kleeden. Om 3 uur wordt
het anker gehesdhen en stoomen we langzaam
op naar de haven. Het is echter nog te
vroeg, zoodat we nog eens rechtsomkeert
maken. We kunnen duidelijk zien, dat het op
de kade erg druk is. Eindelijk wordt het sein
geheschen en stoomen we de haven binnen.
Het is zwart .van de menschen. Bij het pas
seeren van het waohtschip zet de muziek het
„Wilhelmus" in. We gaan direct de werf op
en 'diuurt het nog wel een poosje, voordat we
goed en wel gemeerd liggen. Zoo spoedig
mogelijk komen ouders, familieleden of bloed-
verwanten aan boord. Hiermede is de reis
van Hr. Ms. „Hertog Hendrik" ten einde. We
hebben veel moois en interessants gezien,
maar al was het in den vreem.de nog zoo mooi,
er gaat toch niets boven ons eigen kleine
,,!andje aan de zee".
Hiermede iben ik gekomen aan het einde
van mijn reisbeschrijving. Ik spreek de hoop
uit, dat deze beschrijving met genoegen door
velen is gelezen. Het is niet altrjd even ge-
makkelijk geweest om de noodige gegevens te
verzamelen, vooral niet bij stormweer en ook
bij gebrek aan tijd was het mij onmogelijk om
uitvoeriger te zijn, dan ik nu geweest ben.
Aan velen heeft deze reis vreugde verschaft,
vooral aan hen, die als Nederlanders in den
vreemde venkeeren en in de gelegenheid waren
ons aan boord te bezoeken. Zij vooral hebben
den band gevoeld, die hen aan het Vaderland
bindt.
Alles bij elkander genomen hoop ik, dat
deze beschrijving U in nauwer contact heeft
gebracht met onze Koninklijke Marine; als
dit het geval is, ben ik tevreden.