Buitenland.
De burger-oorlog in Spanje
TER NEUZEN, 19 APRIL 1937.
men dit als geen onverwachte nieuwe sto-
ringen optreden tegemoet zien.
De krachten van het land zijn niet gebro-
ken, de ontzaglijke werelddepressie heeft
voorts ook wel goede gevolgen gehad. In dien
zin dan, dat de veel gesmade aanpassing
menig bedrijf in de positie heeft gelbracht,
dat het thans weer met vertrouwen op de
wereldmarkt kan verschijnen. )Het zal nog
zeer de vraag zijn, of men daar, waar alleen
maar gedevalueerd wend en niet aangepast,
de positie uiteindelijk even goed zal blijken
als bij ons het geval is. Meer dan een land
heeft moeilijkheden ontweken, die wij hier
moedig hebben doorstaan.
Er zullen er onder u m-isschien zijn, die
glimlachend denken, dat ik door deze uitla-
ting een oordeel uitspreek over hat regee-
ringslbeleid der laatste jaren, dat ik tracht
mijzelf een bewijs van goed gedrag uit te
reiken.
Oat is niet zoo.
Als ik daaraan behoefte had, zou het hier,
in een onpolitieke bijeenkomst, de plaats niet
zijn zulks te doen. Maar ik he(b zulk een be
hoefte niet, ik kian haar zelfs niet helbben.
W|ant al he(b ik deze jaren onverflauwd ge-
pleit voor aanpassing aan de gewijzigde om
standigheden, niet ik, niet het ministerie,
heeft die aanpassing in de bedrijfswereld tot
stand gelbracht, maar gij heb dit gedaan. Het
is de onverzettelijke energie van den Neder-
lamdschen industrieel en den Nederlandschen
koopman geweest, die de conclusie heeft aan-
vaard, welke onvermijdelijk was.
Het zijn de Nederlandsche arfbeiders ge
weest, die de noodzakelijkheid er van bij meer
dan een gelegenheid hebben erkend en aan-
vaard.
IDat zijn de voornaamste lichtpunten te mid
den van veel, dat nog donker is. Daarop rust
ook het vertrouwen op een betere toekomst.
De Regeering zal, in hare sfeer, het moge-
lijke hebben te doen voor verruiming van het
handelsverkeer, voor het wegnemen ook van
alle onnoodige belemmeringen, binnenlands,
voorwaarde voor een welvarend Nederland en
een voorspoedig Indie.
Maar daamaast blijft ook waar het oude
adagium, dat de mensch op Gods hulp alleen
hopen mag, indien hij zich zelf tot het uiter-
ste inspant.
Spreker besloot zijn rede met de Kamer het
goede toe te wenschen voor het komende
werkjaar.
OPDRAOHT VOOR BOUW VAN NIEUWEN
TINMOLEN.
Vanwege het Departement van Kolonien is
aan de N.V. Werf Gusto, v/h firma A. F.
Smulders te Schiedam opdracht verstrekt tot
den bouw van een grooten tinbaggermolen ter
vervanging van 's werelds grootsten tinmolen,
de ,,Kantoeng", die eveneens op de werf Gusto
is geibouwd, doch op zijn reis naar Indie is
vergaan.
De werf Gusto moet het schip kant en
klaar in Indie opleveren; in tegenstelling met
de gevolgde werkwijze met de „Kantoeng",
welker enorme bovenbouw te Schiedam op het'
schip is gemonteerd, zijn thans onderhandelin-
gen gaande om de montage van den boven
bouw van dezen nieuwen tinbaggermolen in
Indie te doen plaats hebben.
DE RECASTING OP HET MOTORVERKEER
In de naaste toekomst geen verlichting
te verwachten.
De heer H. J. Peppink, hoofdredacteur van
de „Auto-kampioen", heeft een onderhoud ge
had met den Minister van Waterstaat over
verkeerszaken. Blijkens zijn relaas in genoemd
orgaan zeiide Jlhr. Ir. O. C. A. van Lidth de
Jeude aver de te groote belasting op het
motorverkeer het volgende:
,,Er zijn allerlei teekenen, die inderdaad op
overlbelasting wijzen, doch wij moeten af-
waohten, of de commissie, die zich officieel
heeft beziggehouden met het probleem in
welke verhouiding de belastingen staan tot de
uitgaven, die het motorverkeer noodzakelijk
maakt, tot een s-oortgelijke conclusie komt in
het rapport, dat zeer binnenkort aan den Mi
nister wordt overhandigd."
,,De vragen, welke belastingen zouden ver-
laagd moeten worden, hoe dit dient te ge-
schieden enwel-ken invloeid dit alles zal
hebben op de begrooting, zijn veel moeilijker
te beantwoorden", aldus ginig de Minister
voort. ,,Bovendien heeft de Minister van Fi-
nancien hier veel meer te beslissen, aangezien
alleen de motorrijituigen- en de rijwielbelas-
ting en dan nog maar ten deele via het
Verkeersfonds onder „Waterstaat" rassortee-
ren. En tenslotte is het tijidistip om in te grij-
•pen ook al heel weinig gelukkig, nu over hit-
tele weken nieuwe verkiezingen worden ge-
houden!"
ONTBINDING VAN DE BEIDE KAMERS
DER STATEN-GENERAAL.
Zaterdag is versabenen een extranummer
van de Nederlandsche Staatscourant, bevat-
tende een Koniniklijk Beslruit, gedateerd 17
April 1937 betreffende de sluiting van de
tegenwoordige zitting ider Staten-Generaal en
de ontbinding van idle beide Kamers, waarin
wordt bepaald, dat de tegenwoordige zitting
der Staten-Generaal op Zaterdiag 5 Juni a.s.
des namid'dags in een vereenigde vergadering
der beide Kamers zal worden gesloten. De
onttbindinig der beide Kamers zal Maandag 7
Juni plaats vinden. Voor de verkiezing van
de leden der Eerste Kamer zal in iedere pro-
vincie de candidaatstellinig plaats hebben op
Maandag 3 Mei en de verkiezing op Donder-
dag 27 Mei a.s. Voor de verkiezing van leden
van de Tweede Kamer zal in iederen kieskrimg
de candidaatstelling 20 April a.,s. en de stem
ming Woensdag 26 Mei a.s. plaats vinden.
De nieuwe Kamers zullen op Dinsdag 8 Juni
voor het eerst in een vereenigde vergadering
samenkomen.
HET BELGISOHE GEZANTSCHAP
IN DEN HAAG.
De Brusselsohe correspondent der N. R. Ct.
meldt:
Naar aanleiding van het bericht, als zou
van Vlaamsch katholieke zijde de wensch zijn
geuit den huidigen gouverneur van de provin-
cie West-Vlaanderem, Mr. Baels, die een goed
vriend is van Nederland, en indertijd als minis
ter van opentoare werken zekere Belgisoh-
Nederlandsche vraagstukken grondig heeft
bestudeerd, voor den post van Belgisch ge-
zant in Den Haag in aanmerking te doen
komen, schrijft de Standaardi:
Uit onze informatics blij'kt, dat men in
zekere krimgen in Brussel er inderdaad over
dtenkt den heer Baels, oud-minister van bin-
nenlandsche zaken en oud-minister van land-
bouw, thans gouverneur van West-Vlaanderen,
het Belgische gezantschap in Den Haag, waar
in de hiuidige omstandigheden een zeer be-
langrijke taaik is te vervullen, aan te bieden.
Het is ons echter ook bekend, dat aan mr.
Baels nog igeen voorstel of verzoek diaarom-
trent is gedaan en men kan d-us niet zeggen
of er al darn niet (zekerheid bestaat dat hij
den diplomatieken post in Den Haag zal aan-
vaardeu.
Het Laatsite Nieuws w-eet in dit verband te
vermelden, dat reeds verschillende namen wer-
den genoemd. Eqn beslissing is echter nog
niet -genomen. Het blijkt eohter wel de be-
doeling te zijn van de kroon en van de regee
ring een gezant in Den Haag te benoemen,
die de Nederlandsche taal ten voile machtig is.
DE BESPREKINGEN TE BRUSSEL
GEeINDIGD.
De besprekinigen van de deskun-digen der
staten, behoorende tot de Oslo-groep te Brus
sel gevoerd, zijn Zaterdagmiddag geeindigd.
Na afloop is aan de pers het volgende com
munique verstrekt:
,,In den loop van de bijeenkomst van experts
der landen van de Oslo-groep, begin Maart j.l.
in Den Haag gehouden, wenden zekere maat-
regelen tot verruiming van de oeconomische
betrekkingen overwogen in een rapport, be-
stemd om te worden onderworpen aan de
respectieve regeeringen. Na bestudeering van
dit rapport door de bstrokken ministers zijn
deskundigen van Belgie, Denemarken, Fin
land, Luxemburg, Noorwegen, Nederland en
Zweden 12 April be Brussel bije-engekomen
onder voorzitterschap van den heer Hirsch-
feld, directeur-generaial bij het Nederlandsche
departement van handel en nijverheid. Hun
besprekdmgen, die zich in den geest van samen-
werking en wederkeeoge vriendschap ont-
wi'kkelden, liepen heden ten einde.
De deskundigen hebben den tekst gereed ge-
maakt van een voorontwerp van plurilaterale
overeenkomsten tusschen de landen van de
Oslo-groep, strekkende tot verruiming van het
oeconomische verkeer. Dit voorontwerp zal
de eerste stap zijn in de riohting van een ver-
mindering van de belemmeringen van den in-
ternatlonalen handel. De experts zullen dit
voorontwerp samen met een rapport aan de
regeeringen overmaiken. Het programma van
actie zal eventueel binnen korten tijd in den
loop van een bijeenkomst der vertegenwoordi-
gers van de verschillende regeeringen worden
behandeld."
In een aan de pers verleenid onderhoud ant-
woordde Dr. Hirschfeld dat de algem-eene ten-
denz der conferentie gunstig is te achten. Er
is voomamelijk gesproken over de contingen-
teeringen .en de tarieven van invoer. Waar-
schijnlijk zal eind Mei in Den Haag een nieuwe
bespreking worden gehouden. De practische
resultaten van de Brusselsche bijeenkomst zijn
te vinden in bovenstaand communique.
MIJNWERKERSSTAKING IN ENGELAND?
Onder de Britsche mijniwerkers wordt een
referendum gehouden om uit te maken of de
arbeiders eventueel bereid zijn, tot een alge-
meene staking over te gaan, teneinde erken-
ning te krijgen van de mijnwerkersfederatie in
Nottinghamishire. Naar het zich blijkens een
bericht uit Louden laat aanzien, zal zich een
groote meerderheid ten gunste v£tn staking
uitspreken. De eerst bekende uitslag, die van
de mijnen BedwarcJ, gaf 1342 voor- en 142
tegemstemmers. Een zelfde verhouding viel
waar te nemen in Zuid-Wales.
De achitergrond van dezen strijd is volgens
het Handelsblad een concurrentiestrijd tus
schen twee vaJkbonden, de federatie en de
Miners' Industrial Union, die na de groote
staking van 1926 werd opgeriCht en met
welke de mijndirecties van Nottinghamshire
pl egen te On d e rhan del en
De klacht van de federatie is nu, dat de
mijnwerkers, die bij de afdeeling van de fede
ratie in Nottinghamshire zijn aangesloten,
geen werk krijgen doch wel die van de Indu
strial Union. Intussehen waren er door be-
middeling van den minister van mijnwezen
Crookshank onderihandelingen gevoerd tus
schen de voorzitters der concurreerende vak-
bonden over een fusie, welke onderhandelingen
reeds tot een overeenkomst hadden geleid,
doch de gedelegeerdenconferentie van de fede
ratie had haar verworpen. Men verwachtte
reeds, dat het referendum zioh ten gunste van
een staking zou uitspreken. Het is echter niet
zeker, dat dit tot een algemeene staking zou
leiden, daar het bestuur van de uitspraak van
het referendum gebruik zal maken om tot een
vreedzame en eervolle regeling van het con
flict te komen.
VREDESPLAN VOOR SPANJE?
Van verschillenide kanten worden geruchten
gepubliceerd, waarin gewag wordt gemaakt
van plannen om verandering te brengen, zoo-
wel in de leiding der nationalistische als in
die der volksfrontregearing in Spanje. Deze
geruchten zijn kennelijk ge'imspireerd door het
feit, dat op het oogenblik in den Spaanschen
burgeroorlog geen einde te zien is; het alge-
meen nagestreefde, loffelijike doel den strijd te
beeinidigen, heeft de berichbgevers echter wel
eens de waarschijnlijkheid uit het oog doen
verliezen.
De diplomatieke correspondent van het
Labour-orgaan Daily Herald", vermeldt een
vredes-plan, welks initiators de nationalisti
sche en de volksfront-regeering zouden willen
doen opgaan in ©en ,,nieutrale" militaire dic-
tatuur, welke het land zou moeten pacificee-
ren. G-eneraal Miaja, de verdediger van Ma
drid, zoo meldt genoemd blad, is de man, dien
men aan het hoofd van de nieuwe regeering
zou willen plaatsen.
Het plan, dat uitgaat van neutrale Spaan-
sche politici en in het buitenland vertoevende
zakenmenschen, behelst het aftreden van
Franco en Caiballero, de vorming. van een niet-
politieke regeering en de terugtrekking van
alle buitemlandsche troepen en adviseurs; aan
beide kanten zouden de militaire leiders er al
over gepolst zijn.
De taak van generaal Miaja zou zijn, te
voorkomen, dat op den verwoestenden oorlog
een even verwoestende roode of witte terreur
volgt en dat er inderdaad een periode van op-
bouw komt. Men heeft aldus de Daily
Herald"generaal Miaja uitgekozen, omdat
hij het vertrouwen geniet van zijn eigen troe
pen en door zijn tegenstander wordt gerespec-
teerd.
Het blad voegt aan het bericht toe, dat de
eerste reaaties niet -gunstig zijn geweest: beide
partijen hopen op de uiteindelijke overwinning
en voelen dus weinig voor aftreden ten gunste
van een z.g. neutrale regeering. Generaal
Miaja zelf moet geantwoord hebben: ,,Ik ben
geen politicus maar soldaat."
Aan den anderen kant maakt een Reuber-
telegram uit Bordeaux melding van geruch
ten, welke uit Berlijn en Rome afkomstig zou
den zijn, en -die aan generaal Franco het voor-
nemen toeschrijven de militaire leiding aan
een ander aver te -dragen en -zelf alleen aan
het hoofd van de regeering te Burgos te blij-
ven. Met name de Italiaansche en Duitsche
officieren in hot nationalistische hoofdkwar-
tier te Salamanca zouden aldus het Reuter-
telegram hierop hebben aangedrongen, wijl
zij meen-en, dat onder Franco's leiding een
overwinning niet te -behalen is.
Generaal Franco moet van zijn -kant igroo-
teren buitenlandschen invloed op zijn leiding
hebben afgewezen, omdat hij Spanje niet in de
eerste plaats door geweld voor zijn nationalis
tische idealen wil winnen. Hij wil zijn eigsn
aanhangers sparen, slechts in uiterste nood-
zaak tot vemielingen overgaan; tegen het
delegeeren van -een deel zijne-r autoriteit heeft
hij bezwaar, omdat hij niet weet of hij het
e-enmaal af-gestane wel ooit zal terugkrijgen.
DE LIBERALEN VERZETTEN ZICH
TEGEN DE AMNESTIE VOOR DE
VLAAMSCHE ACTIVISTEN.
Verschillende liberale kiesvereenigingen uit
Brussel heibben m-oties gezonden aan de regee
ring, waarbij zij eischen, dat de regeering het
voorstel tot verleenen van amnestie aan de
Vlaamsche activisten zal intrekken of alt-hans
grondig zal herzien. De liberalen stellen als
conditio sine qua non, dat de Vlaamsche acti
visten, die voor amnestie in aanmerking
komen, in elk geval nimmer als Kamerlid of
Senator in het parlemen-t zitting mogen
nemen.
Van katholieke Vlaamsche zijde en natuur-
ljjk ook van Vlaamsdh-nationalistische zijde
wordt echter geantwoordt, diat het amnestie-
voorstel in zijn huidige redactie een minimum
is, waarvan niets kan worden afgedaan. In de
omgeving van -den minister-president maakt
men zich nogal bezorgd omtrent deze politieke
moeil-ijkhei-d en blij-kt men z-elfs al te vreezen,
dat ten-gevolge van -de houding van de libe
rale organisaties een of meer liberale minis
ters neiging zouden* kunnen vertoonen hun
portefeuille in -de weegschaal te werpen.
DE POGINGEN OM DE BLOKKADE TE
BREKEN.
Het Britsche stoomschip Marie Llewellyn"
(1464 ton) uit Cardiff, -dat Donderdag ui-t
St. Jean de Luz vertrok met het -doel de
,,blokkade" van Bilbao te hrek-en, is Zater-
dagmorgen te St. Jean teruggekeerd. De kapi-
tein had daarna een langldurig onderhoud
met den Spaanschen consul, -die daarna aan
de persvertegenwoordigers verklaarde, dat
het Britsche schip tot op 15 mijlen van Bil
bao geen moeilijkheden had ondervonden. -Het
schip w-erd toen -gepraaid door een Britschen
torpedojager, die vroeg waar het naar toe
gi-ng. De kapitein antwoordde, dat hij op weg
was naar Gyon (ten Westen van Bilbao). De
torpedojager sein-de -daarop: ,,Ik raad u ten
sterkste aan naar St. Juan de Luz terug te
keeren". De kapitein van die Marie Llewel
lyn" verklaarde opnieuw te zullen trachten
Bilbao of Santander te bereiken. Hij zoakt
naar een Britsch schip met een draadlooze
installatie om hem te vergeaellen, daar hij
zelf geen radio-zender aan boord heeft.
„Aardappel-Jones" aldus genaam-d om
hem te ondersoheiden van ,,ham-en-eieren"|en
„mais"-Jones, is blijkbaar toch niet lang-er
tegen zijn zin in St. Jean de Luz willen blijven.
Zaterdagmiddag is hij naar aan De Telegraaf
gemel-d wordt, plotseling in Noordwestelijke
richting uitgevaren, -zon-der op te geven, waar-
heen hij met zijn schip koers zet.
Sommigen zijn van meening, dat hij deze
richting heeft gekozen om -den schijnt te ver-
wetkken, dat hij- den Steven naar huis wendt
en naar Wales terugkeert, am dan plotse
ling van koers te veranderen en toch een
poging te wagen, de blokkade van Bilbao te
verbreken.
Van de woede vah kapitein Jones bij zijn
gedwongen terugkeer na de eerste ontsnap-
pingspoging -doen steeds weer nieuwe verhalen
in St. Jean de Luz de ron-de. Volgens een
daairvan moet hij in zijn nijd -gezegd hebben:
,,Sinds -d-e tijden van de Armada heb ik nog
nooit iets gehoord van -de Spaansche vloot. Ik
wordt er naar van als ik -denk dat de Spaan
sche dons over het -dek van hun miserabele
oorlogsschepen loopen, d-at zij -de Britsche
sdhepen intimideeren en de soheepvaart hin-
deren. Als er orde op de scheepvaart gesteld
dient te worden, moet dit door de Britsche
schepen geschieden".
Intussehen zal wellicht binnenkort een
and-er Britsch schip een poging wagen, om
Bilbao van voedsel te voorzien. Naar Havas
vemeemt hebben James Maxton en Fenner
Brockway, reap, voorzitter en secretaris van
de Britsche Onafhankelijbe Laibourpartij, be-
slag weten te leggen op een schip, dat zij
kunnen koopen voor 40.000 pond sterling. Zij
willen daarmede de bevolking van Bilbao aan
levensmiddelen helpen -en trachtten thans het
bedrag -door geldinzamelingen bij een te krij
gen. Reeds hebben zij een oproep gerioht
,,-tot, alien, die met den toestan-d van Bilbao
begaan zijn". Maxton getoof-t er niets van,
dat er eenig gevaar in schuilt zi-dh over zee
naar Bilbao te begeven, ,,Wij hebben van de
Baskiische regeering", zoo verklaarde hij, „de
verzekering gekregen, -dat er in de haven geen
mijnen liggen en dat -zij bereid is den schepen
binnen de territoriale -grens van drie mijl -be-
scherming te verleenen". Maxton is nogal
optimistisch gestem-d en hoopt dat het bedrag
reeds a.s. Dinsd-ag bij-een -zal zijn.
Protest tegen terugzenden van de
Mary Llewellyn".
De liberale afgevaardigde Sir Percy Harris
heeft in een te Newport gehouden rede gepro-
tesfceerd tegen het feit, dat een Britsche tor-
pedobootj-ager -den.kapitein van de ,,Mary
Llewellyn" heeft genoapt naar Jean de Luz
terug te keeren. Zooals bekend traohtte de
kapitein, die den ibijnaam van ,,aardappel-
Jones" heeft, de blokkade voor Bilbao te
breken.
Sir Percy Harris herinnerde aan de belofte
der regeering -de Britsche schepen in voile zee
onder alle omstandigheden te beschermen -en
verklaarde: ,,De regeering heeft beloofd Brit
sche schepen in voile zee te beschermen tot
aan de grens der territoriale Spaansche wate-
ren. Hoewel Eden dien Britschen schepen heeft
a-angeraden niet naar Bilbao te gaan wegen-s
het m-ijnengevaar, heeft hij gezegd, dat hij
niets zou -doen om dit te belemmeren. De libe
rale partij wenscht, dat deze belofte uiterst
gestreng gehouden wordt".
Voorts heeft Sir Stafford Cripps, die te
Manchester het woord heeft gevoerd, de
Engelsche regeering er van beschuldigd met
Franco samen te werken bij d-e blokkade van
Bilbao.
Gingen Duitsche vliegtuigen naar
Spanje?
Het departement van luchtvaart en marine
te Valencia deelt mede, diat de laatste dagen
van Hannover 36 vliegtuigen naar de witten
zijn verzonden. Deze toestellen zijn van de
Duitsche vliegtuigenfaibriek r-achtstreeks naar
Burgos overgevlogen -door verkeersvllegers
van die Lufthansa.
De vliegtuigen vliegen des nachts op een
hoogte van 3000 tot 4000 meters over Fransch
grondgebi-ed met gedoofde boordlichten.
GEMEENTERAAD.
In de op Dondei-dag 22 April 1937, -des na-
midd'ags 2 uur te hou-de-n apenbare vergade
ring -van den gemeenteraad alhier, komen de
vol-genide pun ten in -beh-andeling:
1. Beeediging benoemd -raadslid.
2. Notulen.
3. Inge-kom-en stukken.
4. Voorstel van Burg, en Weth. tot con-
versie geldleeningen.
5. Idem tot wijzijjing der verordening,
regelen-de de rangen enz. der gemeente-
poiitie.
6. Idem tot wijziging van de Algemeene
Politieverordening.
7. Idem tot wijziging -der capitulanten-
verordening.
8. Idem tot wijziging verordening rechten
besinettelijike zie-kten.
9. Idem verhuur -gedleelte gem-eente-
woning.
10. Idem tot verhooging jaarwed-de secre-
taris-penningmeester van het Burger-
lij-k Armb-estuur.
11. Idem tot -het vernieuwen van -de Arse-
naalstraat.
12. Idem op het verzoek van L. J. Vercou-
teren tot afkoop erfpachtsrecht.
13. Idem tot over name straten.
14. Idem tat benoeming en herbenoeming
leden commiss-ie van toezicht op -het
M. O.
15. Idem tot wijziging -begrootinig, -dienst
1936.
16. Idem tot het verleen-en van ontheffing
schoolgeld dienst 1936.
17. Idem tot het verleenen van ontheffing
hond'enbelastin-g, dienst 1936.
EEN GESTELDE VRAAG.
D-e heer H. J. Oolsen, lid van den gemeen
teraad, -deelt ons mede, aan burgemeester en
w-ethouders de volgende vraag te hebben ge
steld:
Op het Ministerie van Sociale Zaken is de
volgende brief -binnengekomen, dat er maar
6en, zegge (1) kruidenier in de gemeente Ter
Neuzen goedkoope margarine aan de werk-
loozen, en die daarvoor in aammerking, wil
verkoopen.
Gaame zou ik van u vernemen, of, alvorens
die brief is ges-chreven, of daar een onderzoe-k
naar is ingesteld.
Wat Sluiskil en Driewegen betreft, daar zijn
verschillende winkeliers die zich daarmede
willen ibelasten.
EXAMEN E. H. B. O. NEDERLANDSCH
ROODE KRUIS.
Bij het gehouden examen behaalden het
„bewij,s van geoefendheid"
te Sluiskil op 12 April j.l.: de dames L. J.
Nij-ssen, P. Oostdij-k, -L. A. L. de Wolf, J. A.
L. v. d. Bos, L. J. Fermont, E. M. de Krijger
en M. M. van Hecke en d-en heer J. Vermeulen.
Afgewezen 2.
te Ter Neuzen op 16 April: de dames T. A.
Witte, N. Nekker, L. v. d. Meide, E. Brugge-
man en D. v. d. Have, en de heeren J. A. van
Cleemputte, F. -den Tenter, A. H. G. de Bruijn
en S. A. de Kraker. Afgewezen 4.
PROPAGANDA-AVOND VOOR DE
LUCHTVAART.
Bij deze vestigen wij nog de aandaoht onzer
lezers op de advertentie in het vorig numm-er,
betreffende een propaganda-avond, te geven
van wege de afdeeling Oost Zeeuwsch-Vlaan-
deren, in het Luxor-Theater alhier, op Dins-
-dagavond, te 8 uur.
Door den heer Van Gdnkel, propagandist der
K. L. M., zal een voordracht worden gehou
den over de ontwikkeling -der luchtvaart in
het algemeen en van de K. L. M. in het bijzon-
der en het belang van een vliegveld voor
Zeeuiwsch-Vlaanderen, wel-ke causerie zal wor
den toagelicht met lantaamplaatjes. Voorts
zal worden vertoon-d de K. L. M.-film.
Ook zullen dien avomd worden tentoon-ge-
-steld modellen van zweefvliegtuigen, van wege
de Ter Neuzensche Zweefvliegtuigcluh.
DISTRICTSARBEIDSBEURS VOOR
ZEE-UWSCH-VIA ANDEREN.
Aantal ingeschrevenen bij de organen der
arbeidsbemiddellng in Zeeuwsch-Vlaanderen
over de maamd Maart 1937.
Aardenburg 9, Axel 210, Bienvliet 105, Bres-
kens 35, Cadzand 4, Clinge 72, Eede 2, Graauw
c.a. 141, Groede 15, Hoek 146, Hontenisse
194, Hoofdplaat 79, Hulst 109, Koewacht 41,
Nieuwvliet 4, Oostburg 65, Overslag 6, Philip
pine 39, Retranchement 17, Sas van Gent 53,
Schoondijke 25, St. Jansteen 116, St. Kruis 4,
Sluis 70, Vogelwaarde 194, Waterlandkerkje
5, Westdorpe 85, Uzendijke 26, Zaamslag 127,
Zui-ddorpe 24, Zuidzande 8, Ter Neuzen 623;
totaal 2653, w.o. 1465 landarbeiders.
GEVONDEN VOORWERPEN.
De inspecteur van politie alhier maakt be
kend, dat omtrent onderstaande gevonden
voorwerpen inlichtingen te bekomen zijn aan
d-e daarachter vermelde adressen:
Auto-ped, F. Harte, Dijkstraat 66.
Portemonnaie met inhoud, M. de Back, Tho-
lensstraat 33.
Idem, J. van Es, Donze-Visserstraat 28.
Auto-deken, E. J. de Wael, Lange Kerk-
straat 9-2.
Wollen das, P. Meert, Nieuwe Kerkstraat
22, Sluiskil.
Een paar heeren-handschoenen, J. de Groen,
Vlooswijkstraat 45.
Gummi-bal, P. v. d. Bruele, Noordstraat 45.
Zwarte j-ongensregenjas, C. de Smidt, Nieu
we Dokk-en (keet).
Bril met bruin gamituur, P. van Grember-
gen, Dijkstraat 46.
Kanarie, L. de Putter, Oesterput O 5.
Een toer koralen, P. F. de Bakker, Nieuwe-
diepstraat 106.
Wollen das, C. Geensen, Steenkamplaan 49.
Sleutel (model Lips), P. de Feijter, Tholens-
straat 53.
Mantelband, C. van Wijck, Zandstraat 16.
Sleutels met plankje, J. Louw, Midden-
sluis E 8.
Rijwielbelastingmerk, M. J. Riemens, School-
laan 11.
Bruine sportriem, J. van Wijck, Steenkamp
laan 34.
MARINE.
Bij besohikking van den minister van defen-
sie a.i., is de kapitein der mariniers M. R. de
Bruijne, onder eervolle ontheffing der functie
van le offi-cier bij het Kon. Insti-tuut voor de
Marine te Willemsoord, den 30 April a.s. ter
besohikking gesteld.
I
PROPAGANDA-AVOND VAN DE
VRIJWILLIGE REDDINGSBRIGADE.
De j.l. Vrijdagavond in het .Hotel du Com
merce" alhier door de Ter Neuzensche Red-
dingsbrigade belagde openlbare vergadering,
waarvoor zeer groote belangstelling was, werd
met een woord van welkom geopend door den
voorzitter, Dr. Ramselaar, die als spreker in-
leidde den heer A. J. Meijerink te Haarlem,
hoofdconsul der centrale propagandacommis-
sie van den Nederlandschen Bond tot redding
van drenkelingen, door wie 20 jaar geleden de
bond werd opgericht, en die thans al zijn tijd
geeft aan den actieven strijd tegen den ver-
drinkingsdood, in den laatsten tijd in het bij-
zonder bij auto-ongevallen.
De heer Meijerink begon direct met te wij
zen op de noodzakelijkheid om in ons water-
rijk land te leeren zwemmen en bovendien
om ook te leeren zwemm-end te redden. Had
men meer aldus gehandeld, dan zouden zeer
veel gevallen van dood door verdrinking niet
zijn voorgekomen. En die gevallen zijn tal-
rijk. Van het jaar 1903 tot 1910 verloren (in
7 jaren dus) niet minder dan 6578 personen
(1576 vrouwen en 5002 m-annen) door ver
drinking het leven. Dat is 939 per jaar. Als
gevolg van de propaganda voor het zwemmen,
het bevorderen van zwemmend redden, waar
voor werkzaam zijn de reddingsbrigades, zoo
als die ook te Ter Neuzen bestaat, het plaat
sen van reddingsmiddelen enz. en-z. is dat aan
tal gelukkig verminderd. Over de jaren 1920
tot en met 1936 toedraagt het gemiddeld 648,
dat is al 291 minder, maar vormt toch nog
een hoog cijfer. Laat men dus al het moge-
lijke doen om het zwemmen te bevorderen.
Het is noodzakelijk dat de ouders hun kinde-
ren daart-oe aansporen. -Het zwemmen be-
teekent ook nog andere voordeelen. Het is
een prettige sport, men gevoelt zich als men
zwemmen kan, in het water, met de zon boven
zich, zeer behaaglijk. Het bevordert de rein-
heid -en is dus hygienisch, men blijft zich
steeds fit gevoelen. Er zijn er die zich spoe-
dig te oud gevoelen voor het zwemmen. Hier-
tegenover wijst hij op een 88-jarige heer, die
nog zwemt en voorts op de bekende hoog-
bejaarde actrice Esther de Boer-van Rijk die
op 82-jarige leeftij-d nog dagelijks zwom, en
zich daarbij best bevond.
Na deze inleiding volgde een serie lantaam
plaatjes ter aanbeveling van de zwemsport en
beelden van zwemmend redden. Een der laat
ste plaatjes was dat van twee Amsterdamsche
meisjes, die met gevaar voor eigen leven een
jongen uit een der grach-ten hadden gered,
met den geredden jongen. Spr. prees die dap-
pere meisjes, doch liet er op volgen... die heeft
u in Ter Neuzen ook en toen volgde met al
gemeen applaus ontvangen het portret van
mej. Jo de Haas.
Met een woord van hulde en gelukwensch
voor haar menschlievende daad overhandigde
spreker daarop aan mej. De Haas het diploma
der Nederlandsche Maatschapprj tot redding
van drenkelingen.
Na de pauze behandelde spreker in het bij-
zonder het redden voor den verdrinkingsdood
van menschen die met een auto te water zijn
gereden, welke gevallen in de laatste jaren
nog toenemen, doch waarbij ook kan gecon-
stateerd worden, dat ook het aantal geredden
toeneemt. In 1934 reden 85 auto's te water,
verdronken 43 en werden gered 200 personen,
in 1935 was dit resp. 108, 36 en 226, in 1936
resp. 143, 35 en 304 personen.
De grootste moeilijkheid was, dat men by
het te water rijden van auto's niet wist wat
er gebeurde. Proeven aan de Pordfaforiek te
Amsterdam met behulp van de( marine-
autoriteiten en te Amsterdam met medewer-
king der brandweer gehouden, hebben aan-
getoonde dat zelfs bij een diepen val de por-
tieren der auto's onder water kunnen ge
opend worden en dat voorts de auto's nimmer
op de achterzijde neerkomen. Wanneer een
auto te water rijdt moeten de ramen, indien
open, worden gesloten en de lichten, ook over
dag, aangestoken. Dan kunnen door dit laat
ste eventueele redders den stand van de auto
onder water zien. Nu dringt er onder water
langs de kieren water in de auto, doeh dat
water perst de lucht, die niet ontsnappen kan,
in de hoogte samen, tot er op den duur een
evenwichtstoes-tand ontstaat, het water tot
een bepaalde hoogte is gestegen, en dan door
de saamgeperste lucht niet meerstijgen kan.
Dan is voor de inzittenden, die moeten zor-
gen hun kalmte en tegenwoordigheid van
geest te bewaren pas het oogenblik van han-
delen aangeforoken. Zij komen met hun hoofd
in de lucht, kunnen dus ademen en met elkaar
spreken. Zij kunnen het daarin wel een mi-
nuut of 7 uithouden. Dan kunnen zij de por-
tieren zonder bezwaar openen en trachten
boven water te komen, hetgeen aan zwem-
mers zeker altijd zal gelukken. Spreker, die
dit onderwerp uitvoerig behandelde en met
lantaamplaatjes verduidelijkte, haalde ver
schillende voorbeelden van den laatsten tijd
aan, dat personen die in een auto te water
waren gereden -zich op die manier hadden
weten te redden, o.m. ook van het onlangs
gepubliceerde ongeval aan 6 damesstudenten
te Haarlem, in de naJbijheid van sprekers'
woning overkomen. Deze hadden ook den
ev-enwichtstoestand afgewacht, daarna de por-
tieren geopend en- waren toen naar den kant
gezwommen. Slechts van 6en geval deelde
hij mede, dat de portieren niet hadden kun
nen geopend word-en, en dat was bij het onge
val te Zoelen, waar men met een vijftig gul
dens auto door het breken der stuurinrichting
door de brugleuning gereden was en de auto
met de wielen naar boven in het water lag..
Daardoor was de bovenkant van de auto in
den modder gezakt en was ook de lucht langs
de gaten van stuurstang en pedalen uit de
auto ontsnapt.
Hij wees er op, dat een auto of bus met een
afschuifbare kap bij redding niets beteekent,
wanneer het voertuig geheel onder water ver-
dwijnt, zooals dat hier in het kanaal met 9
meters diepgang het geval kan zijn, een ope
ning langs boven helpt alleen om te ontsnap
pen als de kap boven water blijft. Met het
oog daarop zou men ook moeten verbieden
het meevoeren van rijwielen of andere bagage
op de kap van autobussen die hun weg nemen
langs vaarten.
Spreker drong er bij de chauffeurs ook
sterk op aan, dat zij bij weerstoestanden die
het rijden niet zonder gevaar maken, b.v. mist,
ijzel e.d. hij het rijden langs het water steeds
de ramen gesloten te houden. Moet' men de
rui-ten openzetten om frissche lucht toe te la-
ten, laat men dan voor enkele minuten dat dit
noodig is, stil blijven staan en eerst weer
voortrijden als de ramen gesloten kunnen wor
den.
De spreker, die met voile aandacht was aan-
gehioord, werd onder bijval der opgekomenen
door den voorzitter der reddingsbrigade har-
telijk dank gezegd voor zijn duidelijke uiteen-
zetting, die, naar hij hoopte, ook practische
resultaten zal opleveren.
Wij kunnen hi-eraan toevoegen, dat tijdens
de pauze een aantal aanwezigen zich lieten
fnschrijven als lid der reddingsbrigade.
0 Huldebetuigingen.
Na de pauze was de voordracht ook onder-
broken om het woord te geven aan den heer
Mr. P. Tellegen, burgemeester van Ter Neu
zen, die zoo juist van een dienstreis ui-t de
residentie was teruggekeerd en die zich op
verzoek der Reddingsbrigade welwillend had
-bereid verklaard, op deizen avon-d aan enkelen,
dife zich in verband met het reddingswerk ver-
dienstelijk hadden gemaakt, de toegekende
eere-teekenen te overhandigen.
[Hij richtte zich daartoe in de eerste plaats
tot den heer Dr. E. van Bockstaele, den stich-