den omschreven, welke keien zijn verkocht,
daar in de toelidhting wordt vermeld, dat
Burgemeester en Wdthoruders een prijs ge
vraagd hebben voor de keien, gelegen in de
Noordstraat en die in dfe Julianastraat, vanaf
de Pieter Paulusstraat tot aan het einde van
den Singelweg (hoek Stationsstraat)
Hij bedoelt hiermede, dat er later in het be
sluit niet dit laatste moet worden ingelascht,
daar het voorstel van Burgemeester en Wet
houders in dezen vaag is.
De VOORZITTER antwoordt, dat de bedoe-
ling is, dat pa de vergadering een besluit
wordt geformuleerd, waarbij de raad verkoopt
die en die keiien, waarin dan de volledige om-
schrijving wordt opgenomen.
De heer HAMELINK merkt op, dat indien
een en ander goed omschreven is, er zeker
geen twijfel kan bestaan.
De VOORZITTER brengt onder de aan-
dacht, dat de bedoeling van Burgemeester en
Wethouders is, een raadsbesluit uit te lokken,
waarbij de oude keien, in de genoemde stra-
ten worden verkocht. De klinkers zullen eerst
aangekocht worden als de betrokkene aan
zijn verplichting heeft voldaan.
De heer OGGEL .stemt toe, dat het goed is,
dat een en ander juist zal worden omschreven.
De heer HAMELINK kan zich wel voorstel-
len, dat het in het te formuleeren besluit juist
zal staan, wat er precies verkocht wordt, doch
meent, dat ook de formuleering in het voor
stel van Burgemeester en Wethouders juist
kan zijn. Het komt hem voor, dat het beter
zoiu zijn, dat in het voorstel eveneens stonid:
„machtiging te verleenen voor den verkoop
van de keien, gelegen in de Noordstraat en
in de Julianastraat vatnaf de Pieter Paulus
straat! tot aan het einde van den Singelweg
(hoek Stationsstraat).
De heer OGGEL zegt toe, dat dit aldus
nader zal worden aangevuld.
Met algemeene stemmen wordt besloten
overeenkostig het (aangevulde) voorstel van
Burgemeester en Wethouders.
8. Instellen commissie van advies betref
fende bijslag ziekenfondspremie.
Aan de hand van het schema door den heer
C. van Bendegem, genoemd in de raadsverga-
dering van 9 Februari 1937 is -een onderzoek
ingesteld naar het aantal personen, dat onder
die regeling zal vallen. Onderzocht is welk
percentage van het aantal verzorgden (onder-
steunden en tewerkgestelden) in aanmerking
komt.
De uitkomst daarvan is dat van het aan
tal verzorgden er wel en 2/3 er niet onder val
len zal. De laatste groep heeft een inkomen
dat hooger is dan de genoemde inkomen-
normen.
Over 1936 waren gemiddeld ongeveer 100
gezinnen in zong. Daarvan vallen 35 gezinnen
onder de regeling.
Dit aantal moet verdeeld worden in 15 ge
zinnen die /5,40, 6 gezinnen die /4,50, 6 ge
zinnen die 3,86 en 8 gezinnen die 3,37 bij
slag kiunnen krijgen.
De kosten hieraan verbonden bedragen:
15 X 5,40 f 81,—; 6 X 4,50 27,—;
6" X 3,86 23,16; 8 X 3,37 26,96;
samen 158,12.
Naar den maatstaf der verzorgden gerekend
zullen van de groep kleine middenstanders en
anderen, die een inkomen hebben, dat niet
hooger is dan de in het schema genoemde
normen, ook niet meer dan van het ge-
schatte aantal (500) voor een bijslag in aan
merking komen. In gelijke verhouding ver
deeld over de verschillende groepen zullen de
kosten bedragen naar schatting 75 X 5,40
394.28 X /4,50 =3 /}26,—28 X
f 3,86 f 108,—; 41 X 3,37 138; samen
S 766,—.
Samen dus 766,158,924,
Hoeveel personen lid van het ziekenfonds
zijn is niet bekend. Dat aantal zal zeker niet
meer bedragen dan 50 naar schatting daar
nog belangrijk beneden blijven.
Aannemende dat 50 is aangesloten zullen
de kosten ten hoogste op 450,moeten ge-
schat worden.
Ook van het voorstel van den heer De Jonge
is 'n berekening giemaakt.
De heer De Jonge wil een bijdrage geven
aan gezinnen van 4 of meer personen, die een
inkomen hebben hetwelk niet hooger is dan
de normen welke gelden bij de uitvoering van
de steunregeling.
Volgens zijn berekening zou ongeveer 25
van het aantal verzorgden bestaan uit gezin
nen van 4 of 5 en meer personen. Dit percen
tage is zeer laag.
Een daarnaar ingesteld onderzoek heeft uit-
gewdzen dat ongeveer 60 der verzorgden
een ,gezin heeft van 4 of meer personen en
50 een gezin van 5 of meer personen.
Wanneer een bijdrage wordt gegeven aan
gezinnen van 4 of meer personen, zoowel ver
zorgden als anderen, met inachtneming van
de inkomennormen der steunregeling, dan
wordt het aantal gezinnen g each at op 360 en
wanneer een bijdrage wordt gegeven aan ge
zinnen van 5 of meer personen dan zal dat
aantal ongeveer 300 bedragen.
Die gezinnen zijn echter niet alle aangeslo
ten -bij het ziekenfonds.
Aannemende dat het aantal aangeslotenen
niet meer dan de helft bedraagt van genoem
de aantallen, dus: 180 resp. 150 en uitgaande
van de gedachte dat het zijn bedoeling is een
bijdrage te geven van der premie, (hetgeen
evenwel niet door hem gezegd is) dan moeten
de kosten worden geschat op 1600,— wan
neer gezinnen van 4 of meer personen een bij
drage krijgen, en 1350,wanneer gezin
nen van 5 of meer personen worden geholpen.
Onze indruk van deze voorstellen is, dat
beide onbevredigend zijn voor belanghebben-
den, die in zorg zijn, oveneenkomstig het voor-
stel van den heer Van Bendegem evenzoo treft
het voorstel van den heer De Jonge niet het
beoogde doel, hetgeen men zich er van voor-
gesteld heeft. Daarbrj niet uit het oog ver-
liezende dat het voorstel De Jonge het gevo-
teerde bedrag overschrijdt.
De resultaten van het onderzoek van deze
voorstellen heeft ons doen zoeken naar een
andere oplossing.
Wij meenen hierin te zijn geslaagd, doch het
lrjkt ons beter, dat dit voorbereid wordt door
een Commissie uit uwen raad.
Met de toegezegde 1000 voor toeslag zie
kenfonds en de vrij komende gelden van een
naar elders vertrekkende gemeentegeneesheer
kan iets worden bereikt, waar een grootere
categoric van menschen met een bepaald in
komen kan profiteeren, wordt voorgesteld een
Commissie uit uwen raad, onder voorzitter-
schap van een lid van het college, voor dit
doel te benoemen, waarin de volgende heeren
zitting hebben: C. van Bendegem, C. Th. van
de Bilt, A. van.'t Hoff, P. die Jonge en A. P.
de Ruijter.
De VOQRZITTER deelt mede, dat door de
ontslagaanvrage van den heer Van der Swan
als gemeentedokter een bedrag van 400 vrij-
komt, terwijl binnen 2 jaar de heer Bom
wegens het bereiken van den 65-jarigen leef-
tijd in het genot van pensioen komt, en ver-
der ook van de vroedvrouw een bedrag vrij
komt, waardoor de gemeente de beschikking
krijgt over een bedrag van alles biji elkaar
2500.
Burgemeester en Wethouders hebben de ge
dachte .gehad, dit vrijkomende geld te besteden
voor een toeslag op de ziekenfondspremie, en
achten het nuttig en noodig, dat een commis
sie uit den raad deze aangelegenheid zal on-
derzoeklsn en Burgemee,ster en Wethouders
in dezen van advies dienen.
De h-eer C. VAN BENDEGDM heeft het
prae-advies gelezen en herlezen. Hij vindt het
jammer, dat het geen 3 weken later raads-
vergadering is dan thans het geval is, daar
men dan den eersten verjaardag van zijn voor
stel zou kunnen beleven. Er is sinds de pre
miere van zijn voorstel al heel wat over ge-
beurd. De vorige keer hadden Burgemeester
en Wethouders aan de hand van definitieve
cijfers berekend dat deze bijslag f 5400 zou
kosten (volgens de berekening van Burge
meester en Wethouders waren de kosten
4500 doch spreker kwam tot f 5400). De
conclusie van spreker is, dat de meerderheid
van Burgemeester en Wethouders hier niet
aan wil. Niettegenstaande de raad geen en-
kele bedenking tegen sprekers voorstel heeft
doen hooren, is in dezen geen besluit genomen,
omdiat in de vorige vergadering Burgemeester
en Wethouders te kennen gaven, dat dit niet
kon. De eene keer kost het teveel, een andere
keer weier is het te weinig. Als reactie op de
berekening van Burgemeester en Wethouders
heeft spreker in de .vorige vergadering een
ander voorstel ingediend, hij heeft dit in klad
ook thans bij zich en het is volledig opgenomen
in de notulen van de vorige vergadering.
Thans komen Burgemeester en Wethouders
tot de conclusie, dat de kosten van sprekers
voorstel te gering zijn, en ze hieraan hun geld
niet kwijt kunnen. Het blijkt dan ook wel, dat
spreker een zeer reeel voorstel heeft gedaan.
Hij heeft immers gezegd, dat, wat hij voor-
stelde, zeer weindg was, doch het was in ieder
geval de eerste stap die gezet werd. Er was
dan, indien zijn voorstel naar de meening van
Burgemeester en Wethouders te geringe kos
ten mee zou brengen, alle aanleiding geweest,
de normen iets te verhoogen, dan was er iets
bereikt, de eerste stap was dan gedaan, en
men kon dan verder zien hoe het loopen zou.
Doch thans is het uitstellen en nog eens
uitstel'len. Thans stellen Burgemeester en
Wethouders voor, hiervoor een commissie te
benoemen. Hienmede kan spreker accoord
gaan.
Het spijt hem echter, dat thans geen defini-
tiaf besluit kan worden genomen. Spreker
had dit liever gezien. Thans zal een commissie
benoemd worden, om een andere oplossing te
vinden. Wat die oplossing zijn zal, is thans
nog in het geheel niet te overzien.
De heer DE JONGE kan zich vereenigen
met het prae-advies. Het betreft hier een in-
gewikkelde kwestie en het zal naar zijn mee
ning goed zijn, een en ander grondig te her-
zien.
Met algemeene stemmen wordt het voorstel
van Burgemeester en Wethouders aanvaard.
De benoemden verklaren hunne benoeming
te aanvaarden.
9. Reclames hondenbelasting 1936.
Naar aanleiding van ingekomen verzoeken
om ontheffing hondenbelasting dienst 1936,
stellen Burgemeester en Wethouders voor:
te handhaven de aanslagen van J. Visser
Koole en D. de Feijter.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
10. Buitengewone aflossing geldieeningen.
Burgemeester en Wethouders deelen mede,
dat de opbrengst van de verkoop van bouw-
grond door de gemeente in 1936 belangrijk
geweest is dan men kon vermoeden. Dit totaal
hooger geweest is dan men kon vermoeden.
Dit totaal bedrag bedroeg ruim 9000 en is
reeds gedeeltelijk bestemd voor buitengewone
aflos.
Het restant daarvan met het batig saldo
kapitaaldienst 1934 in totaal 6500 geeft
hem de gelegenheid voor te stellen om eenige
geldieeningen buitengewoon af te lossen, t.w.:
een geldleening oorsprohkelijk groot f 6200
per resto f 2200 opgenomen in 1927idem
j 2000 per resto 1000 opgenomen in 1932;
idem 2500 per resto 1250 opgenomen in
1931; idem 900 per resto 700 opgenomen
in 1933; idem J 3750 per resto f 2625 hiervan
1000 buitengew. af te lossen opgenomen in
1931.
Be heer HAMELINK wil hierover nog iets
zeggen. Niet over het voorstel als zoodanig,
hiermede kan spreker zich geheel vereenigen,
doch wel omtrent het voorstel als zoodanig.
Er bestaat een heel lijstje leendngen en als
men dan een paar daagjes voor de vergadering
de prae-adviezen thuis gezonden krijgt, kan
het niet anders of men moet, om een en ander
te kunnen ibeoordeelen, de begrooting er bij
nernen. Zou het nu zoo'n groote moeite zijn
om bij de voorgestelde aflossingen het hoofd-
stuk der begrooting en het nummer van den
post te vermelden. Dan zou het opslaan van
de begrooting niet zoo tijdroovend zijn als het
thans is. Dit kan toch voor de samenstellers
van het prae-advies, die daarop toch ook de
begrooting moeten naslaan, niet zoo bezwaar-
lijk zijn?.
De VOORZITTER zegt toe, hiermede in de
tcekomst, rekendng te zullen houden.
Met algemeene stemmen wordt het voorstel
van Burgemeester en Wethouders aange-
nomen.
11. Wijziging begrootingen.
Burgemeester en Wethouders stellen voor
te wijzigen de begrooting voor den dienst 1936
der gemeente als volgt:
onder de inkomsten te verhoogen de posten:
Gewone dienst:
aandeel in het batig slot van den Vleesch-
kauringsdienst f 60, terugontvangst van kos
ten van verstratingen ten behoeve van bedrij-
ven en van derden /2700, bijdrage voor extra
hulp aan werkloozen 300, uitkeering van het
bedriijf wegens 'batig saldo f 652,13
onder id<? uitgaven te verhoogen de posten:
schrijf- en bureauibehoeften eniz. 100, druk-
en bindwerk f 140, onderhoud en aankoop van
meubelen 10, verlichting en verwarming
f 10, a'bonnementen op het Staatsiblad en den
aankoop van boeken 40, abonnement op de
telefoon en kosten van telefoongesprekken
f 40, bezoldiging van den ambtenaar van den
Burgerlijken Stand 2, kosten van vengade-
ringen 10, aanschaffing van branidblusch-
middelen f 275, onderhoud idem f 10, kosten
van brandkranen f 145, onderhoud lantaams
en verdere kosten der verlichting f 350, kos
ten van plaatsing en onderhoud van waar-
schuwingsborden f 12,50, kosten van de schiet-
baan 60, onderhoud van de marechaussee-
kazeme f 50, kosten ter zake van verzekering,
pesionneering enz. van ambtenaren of beamb-
ten 0,50, uitgaven inzake drinkwatervoor-
ziening f 75, onderhoud van het gemeentelijk
slachtlokaal f 10, kosten van invordering van
gelden ingevolge art. 13 der Warenwet f 0,25,
jaarwedden van het personeel ten dienste van
openbare werken 10, onderhoud van huizen,
torens enz. f 13, kosten van de gemeenterei-
niging 955, verstratingen enz., ten behoeve
van de bedrijven en van derden 1700, kosten
van pensioenen enz. f 37, kosten van instand-
houding van schoolgeibouwen f 100, drinkwater
voor schoolgebouwen f 10, uitkeering aan ge-
meenten ingevolge art. 86 der L. O. wet 1920
/200, uitkeering aan gemeenten in de aan
schoolibesturen te betalen vergoeding bedoeld
in art. 205 der D. O. wet 1920 25, subsidie
aan of ten behoeve van bijzondere bewaar-
scholen 60, onderhoud muziektent ienz. f 10,
subsidie aan 't Burgerlij'k Armbestuur 1850,
werkverschaffing aan werkloozen door of van
wege de gemeente ondemomen 13.000, bij
drage aan het plaatselijk crisis-comite 300,
premien en andere kosten van markten f 5,
subsidien van openbare middelen van vervoer
240, bureauibehoeften 25, rente wegens
door het badrijf tijdelijk gestorte gelden f 60,
uitkeering aan het bedrijf wegens andere
grondslagen f 330,13, uitkeering aan de tot
den kring behoorende gemeenten wegens
winst 322,
onder de uitgaven te verlagen de posten:
presentiagelden der led'en van den raad
f 115, onderhoud en schoonhouden van het
vertrek of gebouw, bestemd voor de vergade-
ringen van den raad en van Burgemeester en
Wethouders f 75, kosten van officieele ont-
vangsten /40, kosten van verzekering tegen
wettelijke aansprakelijkheid 95, kosten van
maatregelen genomen krachtens de besmet-
telijke-ziektenwet 45, bijdrage aan de cen
trals gemeente kosten keuringsdiemst inge
volge de warenwet 60, onderhoud van pom-
pen en riolen 125, onderhoud en ibediening
van klokken 25, kosten van de beerruiming
100, huur en kosten van instandhouding on-
derwijzerswoning 70, verlichting, verwar-
ming en schoonhouden van het schoolgebouw
70, uitkeering aan de gemeenten ingevolge
art. 104 der L. Or wet 1920 126, subsidie aan
„Ambachtsbelang" 175, bijdrage aan de ge
meenten in de kosten van het nijverheidson-
derwijs f 300, kosten van overbrenging, plaat
sing en verpleging van armlastige krankzin-
nigen 1400, kosten van werkverschaffing,
door derden ondemomen f 1500, steun aan
werkloozen f 13.000, subsidie aan werkloozen-
kassen 600.
Kapitaaldienst
onder de inkomsten te verhoogen de posten:
bijdrage van hoofdstuk VII van den kapi
taaldienst 7703, opbrengst van den verkoop
van gemeente-eigendommen 1705. uitkeering
van het bedrijf uit* reserve 432,78, storting
van het bedrijf 250,
onder de uitgaven te verhoogen de posten:
buitengewone aflossing van. geldieeningen
8665, bijdrage aan hoofdstuk VH van den
kapitaaldienst 7705, uitkeering van de ge
meente ter afschrijving van het verlies van
het bedrijf 432,78, uitkeering van het bedrijf
ter toevoeging aan de reserve 250 en te ver
lagen den post kosten van ,het sluiten van
geldieeningen f 960;
b. de begrooting van het gasbedrijf voor
den dienst 1936 te wijzigen als volgt:
onder de inkomsten te verhoogen de posten
straatverlichting f 308,93, opbrengst van
teer f 103,68, idem afvalproducten f 1,74, winst
op magazijngoederen 99,17, rente rekening-
courant gemeente-ontvanger f 57,99, op
brengst graphiet /30, uitkeering van de ge
meente wegens verlies 432,78,
onder de inkomsten te verlagen de posten
opbrengst uit gasleivering 2751,99, op
brengst van cokes 437,40, meterhuur 146,
diverse baten f 51,50, verhaal van pensioens-
bijdragen 144,30;
onder de uitgaven te verhoogen de posten:
grondstoffen voor de gasfabricage f 1922,17
omzetbelasting f 144,79;
onder ue uitgaven te verlagen de posten:
arbeidsloonen 1362,64, onderhoud 73,76,
machinekamerbeihoeften f 60,05. belastingen
recognities en verzekeringen f 177,32, kantoor-
behoeften f 67,91, drukwerk 26,96, diverse
onkosten 89,90, uitkeering aan de gemeente,
bijdragen pensioenen 368,49, id. wegens rente
kapitaal J" 195,41, afsohrijvingen f 2039,36,
onvoorziene lasten J 202,06.
Kapitaaldienst
onder de ontvangsten te verhoogen de post
voordeelig saldo 1/1 '36 8992,15;
onder de ontvangsten te verlagen de posten:
nadeelig saldo /©555,23y2, reserve 1/1 '36
4018,09%, afschrijvingen waardevermii
ring 2039,36;
onder de uitgaven te verhoogen de posten:
uitkeering aan de gemeente uit reserve
432,78, voordeelig saldo naar den volgenden
dienst 2878,72;
onder de uitgaven te verlagen de posten:
nadeelig saldo vorig dienstjaar 1729,43%,
uitkeering aan de gemeente wegens gewone
aflossing 500, kosten wegens uitbreidingen
f 251,73, reserve 31/12 '36, naar den volgenden
dienst 4450,87%.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
c. de begrooting voor den dienst 1936 van
het Vleeschkeuringsbedrijf te wijzigen als
volgt:
de baten te verhoogen met:
opbrengst keurloonen 633, verhaal van
pensioensbijdragen 14,10, rente van opge-
legde gelden /246;
de lasten te verhoogen:
jaarwedden f 141, aanschaffing drukwerken
en kantoorbehoeften 8,79, aanschaffing in-
strumenten laboratorium f 26,05, uitkeering
aan de gemeente wegens winst f 652,13;
te verlagen de posten:
uitgaven den vorigen dienst betreffende
f 20, porti en kleine uitgaven 9,73, aanschaf
fing oorringen f 27, kosten van controle f 10,
uitkeering aan de gemeente wegens pensioens
bijdragen 47,67, kosten van verzekering en
herverzekering 9,36, onvoorziene lasten
f 54,65.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sldten.
d. de begrooting voor den dienst 1936 van
het Burgerlijk Armbestuur te wijzigen als
volgt:
onder de inkomsten te -verhoogen de posten:
gewone subsidie van de gemeente f 1850,
aandeel geldien bedoeld in art. 1 der Armen-
wet f 5, onvoorziene ontvangsten f 40;
onder de uitgaven te verhoogen de posten:
bedeeling in eetwaren f 155, idem in brand-
stoffen f 25, idem in geld f 875, huishuur f 52,
kosten verpleging in Godshuizen f 625, kosten
verpleging in ziekenhuizen 476, geneeskun-
dige bijstand f 253, schrijfbehoeften en druk
werk 10, briefport enz. 14
onder de uitgaven te verlagen de posten:
bedeeling .in kleedingstukken f 95, beste-
dingskosten f 328, begrafeniskosten f 67.bode
en telefoon 25, onvoorziene uitgaven 75.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
Antwoorden op gestelde vragen.
De VOORZITTER deelt mede, dat in de
vorige vergadering een vraag werd gesteld
omtrent 'een put aan den iZaamislagschen weg,
welke niet verzorgd zou zijn. Spreker heeft
hiemaar geinfonmeerd en bleek, dat dit geen
gemeenteput is, doch een piut, die in onder
houd is bij den betreffenden polder.
Het verzoek omtrenlt de verplaatsing van
een lantaarn aan den Ouden weg is1 inge-
willigd.
De heer Dieleman heeft nog een lichtpunt
verzocht aan de Sassing. Waar de zomer voor
de deur staat, hebben Burgemeester en Wet
houders besloten, hiermede nog een poosje te
wachten, en zullen zij in het najaar hierover
een beslissing nemen.
Op de vraag van den heer Hamelink met I
betrekking tdt het bouwen van huizen met
platte dafcen zullen Bungemeeser en Wethou
ders 'SChriftelijk antwoorden.
12. Omvraag.
a. De heer BE RUilJTER vraagt, hoever
Burgemeester en Wethouders staan met het
opruimen van het woonwagenkamp. Spreker
is den toestand daar ter plaatse nog eens
wezen opnemen en is hem geibleken, dat deze
onhoud'baar wordt. In een vorige vergadering
hebben Burgemeester en Wtethouders gezegd,
dat voor het verkrijgen van een andere plaats
gesproken werd met den rentmeester van het
Kroondomein. Hij wil thans Burgemeester en
Wethouders vragen, hoever ze daarmede staan,
want de toestand, zooals die thans is, mag
niet bestendigd worden.
De VOORZITTER is van meening, dat dit
eigenlijk 3 vragen zijn. Ten eerste heeft spre
ker precies, zooals de heer De Ruijter opmerkt,
in een vorige vergadering gezegd, dat Burge
meester en Wethouders zich met den rent
meester van het Kroondomein in verbinding
hebben gesteld. Dit is Ook gebeurd. De rent
meester heeft hem thans toegezegd, dat hij
binnen enkele dagen naar Axel komt en dat
dan verdere besprekingen omtrent de beschik-
baarstelling van een stukje grond plaats zul
len hefoben. Dit komt wel in orde. Spreker
gaat er volkomen mee accoord, dat het thans
geen toestand is. Burgemeester en Wethou
ders willen ook alles doen om dat woonwagen
kamp daar weg te hebben. Naar verschillen
de lapjes grond, die er voor geschikt zijn, heb
ben Burgemeester en Wethouders reeds uitge-
keken. In de vorige vergadering heeft spreker
den leden reeds gevraagd, of een van hun wel-
licht een geschikt stukje grond wist aan te
wijzen. Men mag van Burgemeester en Wet
houders het onmogelijke niet vergen, zij wil
len ook graag genoeg een andere standplaats
zoeken. Er moet een woonwagenkamp zijn,
want als deze menschen komen vragen om
een standplaats, moet er een aangewezen kun
nen worden. Dit kon eerst niet, wat aanleiding
gaf tot een massa klachten. Toen hebben
Burgemeester en Wethouders een woonwagen
kamp in orde gemaakt, misschien te goed,
want het gevolg is geweest, dat deze gasten
in grooten getale kwamen. Het woonwagen
kamp moet daar weg, daarin is spreker het
met den heer De Ruijter eens, het is daar een
toestand, die niet mag en kan bestendigd
blijven.
De heer DE RUIJTER vraagt, of het niet
mogelijk is, meerdere drang uit te oefenen op
den rentmeester van het Kroondomein, opdat
van die zijde al het mogelijke zal worden ge
daan, om de gemeente in dezen tegemoet te
komen.
De VOORZITTER antwoordt, dat de rent
meester van het Kroondomein heeft toegezegd,
dat dit voor elkaar komt.
b„ De heer DE RUIJTER vraagt, of Bur
gemeester en Wethouders niet voornemens
zijn, bij het begin van de Oudewijk, tusschen
de 4 hoomen een plantsoentje aan te leggen.
Men heeft er reeds enkele in de gemeente en
het blijkt, dat deze behoorlijk met rust worden
gelaten.
De VOORZITTER: Keulen en Aken zijn niet
in e6n dag gebouwd. Hij vervolgt dat Burge
meester en Wethouders hierover ook reeds
bezig zijn geweest, de bouwmeester heeft bo-
vendien handen vol werk. De heer De Ruijter
mag er op rekenen, dat dit in de pen is.
De heer DE RUIJTER: Als het er dan maar
niet te lang in blijft:
c. De heer HAMELINK stelt Burgemees
ter en Wethouders de volgende vragen:
„Op grond waarvan is door Burgemeester
en Wiethouders afgeweken van het am'btena-
renreglement bij de laatste benoeming van
een le ambtenaar ter secretarie?"
Achten Burgemeester en Wethouders den
aldus ingetreden toestand, n.l., dat een vader
wethouder en zijn zoon le commies ter secre
tarie is, bevorderlijk voor den goeden gang
van zaken in het gemeentebestuur
De VQQR1ZITTHR zegt toe, deze vragen in
Burgemeester en \yethouders te zullen bespre-
ken.
d. De heer DIELEMAN merkt op, dat het
den voorzitter als burgemeester en als voor-
zitter der steuncommissie wel bekend zal zijn
dat in de werkverschaffing voor het Hulster-
en Axeler Ambacht verschilllende maatstaven
gelden voor de betaling der loonen De land-
arbeiders ontvangen 4 ct. per uur minder dan
de fabrieksarbeiders. Zooals gewoonlijk krijgen
ook hier de menschen en die het minst verdie-
nen, een minder loon, terwijl zij in vele ge-
vallen beter in den grond zullen kunnen wer
ken dan de fabrieksarbeiders.
Spreker vraagt wat Burgemeester en Wet
houders voornemens zijn, bij den betrokken
Minister hier tegen te doen. Als men als
landarbeider voor hetzelfde werk, dat men
verricht, 4 ct. per uur minder krijgt dan den
man waar men naast staat, is dit grievend.
Spreker vraagt zich af, hoe men lust in wer
ken zal hebben als men naast een kameraad
staat, die 4 ct. per uur meer heeft voor het
zelfde werk.
De VQORJTTER antwoordt, dat het de
vraag is, wat Burgemeester en Wethouders in
dezen kunnen doen. Spreker wil wel mededee-
len, wat Burgemeester en Wethouders reeds
gedaan hebben. Toen de Inspecteur der Werk
verschaffing over de vermindering van deze
loonen heeft gesproken, hebben Burgemeester
en Wethouders zich er tegen verklaard. Daar
op heeft hij schriftelijk aan Burgemeester en
Wethouders bericht, hoe de toestand zou woifr
den. Burgemeester en Wethouders hebben
medegedeeld, dat zij daar tegen waren en voor
een vermindering niet te vinden waren. Bin
nen een paar weken is daarop bericht geko-
men, dat de Minister beslist heeft, dat met
ingang van een bepaalden datum de loonen
26 ct. voor de fabrieksarbeiders en 22 ct. voor
de landarbeiders zouden zijn. Spreker vraagt
zich af, wat Burgemeester en Wtethouders te
dezen nog kunnen doen.
De heer DIELEMAN dankt Burgemeester
en Wethouders voor het in deze zaak ver-
richtte. Als de actie van Burgemeester en
Wethouders alleen niet helpt, is het wellicht
mogelijk, door de plattelandsgemeenten hier
gezamenlijk te doen ageeren.
De VOORZITTER zal dit idee in Burge
meester en Wethouders bespreken.
De heer SEGHDRS constateert, dat het
hem opvalt, telkens als hij door Axel gaat, dat
de straten er in het algemeen zoo ellendig bij
liggen.
Hij vraagt zich af, of hieraan wel voldoende
gewerkt wordt. Hij! stelt hierbij voorop, dat
een der oorzaken hiervan de aanleg van de
waterleiding is.
De VOORZITER antwoordt, dat aan de
straten niet zooveel is gedaan als de heer
Seghers wellicht dienkt. Men moet niet over
het hoofd zien, dat men den laatsten tijd zeer
te kampen heeft gehad met slecht weer. Dan
heeft men veel werk gehad aan het Bylocque-
plein en den brandput. De bedoeling is, zoo-
dra het goede weer te verwachten is, de stra
ten iaan te pa.kken.
De heer SEGHERS vraagt dan in het bij-
zonder de aandacht voor den Buitenweg. Men
zou bij wijze van spreken liever een uur om-
loopen, dan door den Buitenweg te gaan, zoo
slecht ligt deze er bij.
De VOORZITTER stemt toe, dat deze bui
tengewoon slecht ligt. Deze straat is hoofd-
zakelijik met oud materiaal gelegd en door de
vergravingen hierin is dit niet verbeterd.
De heer SEGHERS komt terug op zijn op-
merking betreffende den verkoop van de oude
keien. Hij had op dezen weg bet oog, bij zijn
opmerking of Burgemeester en Wethouders
zich niet zouden ontrieven, door deze keien te
verkoopen.
De VOORZITTER antwoordt, dat het voor-
nemen is, de straten dit jaar in orde te maken.
Daarom is ook het groote bedrag voor onder
houd op de begrooting uitgetrokken. Burge
meester en Wethouders meenden echter, beter
te doen door deze verbetering ite doen plaats
hebben in een tijd, dat men over het alge
meen op beter weer rekenen kan.
f. De beer SEGHERS merkt op, dat in den
raad reeds uit den treure is gesproken over
de waterplaatsen. Vroeger had men er 2 of
3, en thans is dit aantal weer met 1 vermin-
derd. Nu staat er een achter de garage in de
Oranjestraat, en spreker verzoekt, de aanwij-
zing, dat deze-inrichting daar is, op een betere
wijze te doen geschied'en. Van de plaats uit
is dit heelemaal niet zidhtbaar. Hij verzoekt
de aanwijzing op een zoodanige wijze te doen
plaats hebben, dat deze voor ieder zichtbaar
is, hetgeen, bij de schaarste aan deze inrich-
tingen, wel gewenscht is.
De VOORZITTER deelt mede, dat ook in
Burgemeester en Wethouders hierover ge
sproken is. Spreker heeft dit persoonlijk op
genomen, en het lijkt hem, dat de aanwijzing
goed is. Zooals men ziet, kan hierover dus
verschil van meening bestaan, Als het voor
het publiek lastig te vinden is, zal spreker
nagaan op welke wijze dit beter aangeduid
kan worden.
g. De heer C. VAN BENDEGEM heeft
ook enkele vragen te stellen. Ten eerste had
hij de vraag willen stellen, die dte heer Diele
man gedaan heeft, deze is hem evenwel voor
geweest. Dan wenscht hij te vragen, of het
Burgemeester en Wethouders bekend is, dat
de menschen die in de werkverschaffing voor
het Hulster- en Axeler Ambacht werken, den
laatsten kolenbon niet hebben ontvangen.
Eenigen tijd geledten is de kolenbon inge-
trokken, doch nu is het zoo, dat de menschen
die in de werkverschaffing werken, hun loon
pas een week later ontvangen. Nu hebben,
naar spreker meent, de menschen die in de
week van 22 tot en met 27 Maart hebben ge
werkt en hun loon op 2 April uitgekeerd
kregen, geen kolenbon ontvangen, terwijl toch
hun loon en ook de kolenbon verstrekt
werd over de vorige week.
De VOORZITTER zegt toe, dit te zullen
onderzoeken.
h. De heer C. VAN BENDEGEM vraagt
verder, of Burgemeester en Wethouders hun
invloed niet kunnen aanwenden bij den Rijks-
waterstaat waar deze weg in onderhoud
ig om t© wijzen op den zeer slechten toe
stand van den Buthdijk. Als het regent
en dit gebeurt nog al eens -kan men er per
fiets niet door. Spreker heeft het hier voor-
namelijk over het trajeclt vanaf den duiker
tot de voormalige marechaussteekazeme.
Dan vestigt hij er de aandacht op, dat er
naast den bestaanden duiker een nieiuwe is
gebouwd. De verbind'ing tusschen de twee
duikers is evenwel niet afgezet, hetgeen hem
zeer gevaarlijk voorkomt. Dit werk is thans
ongeveer een maand of 9 klaar. Spreker
verzoekt Bungemeeslter en Wethouders, hun
invloed aan te wenden bij de betrokken in-
stanties, opdat hierin verbetering zal komen.
De VOORZITTER zegt een onderzoek toe.
Zoo noodig zal hij zich met den betrokken
autoriteit in verbinding stellen.
i. De heer't GILDE vestigt er dte aandacht
op, dalt de gemeente zich op het oogenblik
verheugt in het lang verbeide bezit van een
parkeerterrein. Daarvan (wordt echter nog
geen gebruik gemaakt. Spreker verzoekt
Burgemeester en Wethouders te bevorderen,
dat er vooral op Zaterdag zooveel moge
lijk een eind gemaakt zal worden aan het
willekeurig plaatsen van auto's.
De VOORZITTER deelt mede, dat het hem
genoegen doet, dat uit den boezem van den
raad hierop de aandacht gevestigd wordt. Hij
kan mededeelen, dat in een der laatste ver-
gaderingen de betreffende verordening ge-
wijzigd is. De goedkeuring hierop is echter
nog niet verkregen. Door Burgemeester en
Wethouders is al enkele malen gevraagd,
wanneer deze tegemoet gezien kan worden,
doch kreeg men ten antwoord, dat de verorde
ning in handen is van den Rijikswaterstaat.
Zoolang de verordening niet is goedgekeurd,
kan spreker op naleving der vastgestelde voor-
schriften niet aandringen. De heer 't Gilde
kan er op rekenen, dat zoodra de verordening
goedgekeurd ontvangen wordt en afgekondigd
is, aan deze voorschriften de hand gehouden
zal worden. In den aanvang zal men deze niet
zoo streng toepassen, dat iedere auto uit de
gemeente wordt geweerd. Spreker is het er
echter over eens, dat, waar men de beschik
king heeft over een parkeerterrein, hiervan
ook gebruik moet worden gemaakt. Dit wacht
evenwel op de goedkeuring d'er verordening.
j. De heer 't GILDE merkt op, dat van
andere zijide reeds is gewezen op den toestar.d
der bestrating. Deze laat zeer veel te wen-
schen over. Spreker wil in hoofdzaak de aan
dacht vestigen op het achterste gedteelte van
den Oudenweg. Er ligt daar in de omge-
ving van den heer Seghers een paadje, dat
betiteld wordt met den weidschen naam van
trobtoir, doch dat dezen naam niet verdient.
Dit paadje ligt zeer slecht, spreker verzocht
Burgemeester en Wethouders hieraan hun
aandacht te wijden.
De VOORZITTER antwoordt, dat dit paadje
ten behoeve van den aanleg van de water
leiding is ontgraven. Dit is reeds enkele
malen herlegd, doch verzakt telkens weer.
Hij zegt toe, dat dit verbeterd zal worden.
Hij sluit de vergadering door het uitspreken
van het dankgeibed.