den omschreven, welke keien zijn verkocht, daar in de toelidhting wordt vermeld, dat Burgemeester en Wdthoruders een prijs ge vraagd hebben voor de keien, gelegen in de Noordstraat en die in dfe Julianastraat, vanaf de Pieter Paulusstraat tot aan het einde van den Singelweg (hoek Stationsstraat) Hij bedoelt hiermede, dat er later in het be sluit niet dit laatste moet worden ingelascht, daar het voorstel van Burgemeester en Wet houders in dezen vaag is. De VOORZITTER antwoordt, dat de bedoe- ling is, dat pa de vergadering een besluit wordt geformuleerd, waarbij de raad verkoopt die en die keiien, waarin dan de volledige om- schrijving wordt opgenomen. De heer HAMELINK merkt op, dat indien een en ander goed omschreven is, er zeker geen twijfel kan bestaan. De VOORZITTER brengt onder de aan- dacht, dat de bedoeling van Burgemeester en Wethouders is, een raadsbesluit uit te lokken, waarbij de oude keien, in de genoemde stra- ten worden verkocht. De klinkers zullen eerst aangekocht worden als de betrokkene aan zijn verplichting heeft voldaan. De heer OGGEL .stemt toe, dat het goed is, dat een en ander juist zal worden omschreven. De heer HAMELINK kan zich wel voorstel- len, dat het in het te formuleeren besluit juist zal staan, wat er precies verkocht wordt, doch meent, dat ook de formuleering in het voor stel van Burgemeester en Wethouders juist kan zijn. Het komt hem voor, dat het beter zoiu zijn, dat in het voorstel eveneens stonid: „machtiging te verleenen voor den verkoop van de keien, gelegen in de Noordstraat en in de Julianastraat vatnaf de Pieter Paulus straat! tot aan het einde van den Singelweg (hoek Stationsstraat). De heer OGGEL zegt toe, dat dit aldus nader zal worden aangevuld. Met algemeene stemmen wordt besloten overeenkostig het (aangevulde) voorstel van Burgemeester en Wethouders. 8. Instellen commissie van advies betref fende bijslag ziekenfondspremie. Aan de hand van het schema door den heer C. van Bendegem, genoemd in de raadsverga- dering van 9 Februari 1937 is -een onderzoek ingesteld naar het aantal personen, dat onder die regeling zal vallen. Onderzocht is welk percentage van het aantal verzorgden (onder- steunden en tewerkgestelden) in aanmerking komt. De uitkomst daarvan is dat van het aan tal verzorgden er wel en 2/3 er niet onder val len zal. De laatste groep heeft een inkomen dat hooger is dan de genoemde inkomen- normen. Over 1936 waren gemiddeld ongeveer 100 gezinnen in zong. Daarvan vallen 35 gezinnen onder de regeling. Dit aantal moet verdeeld worden in 15 ge zinnen die /5,40, 6 gezinnen die /4,50, 6 ge zinnen die 3,86 en 8 gezinnen die 3,37 bij slag kiunnen krijgen. De kosten hieraan verbonden bedragen: 15 X 5,40 f 81,—; 6 X 4,50 27,—; 6" X 3,86 23,16; 8 X 3,37 26,96; samen 158,12. Naar den maatstaf der verzorgden gerekend zullen van de groep kleine middenstanders en anderen, die een inkomen hebben, dat niet hooger is dan de in het schema genoemde normen, ook niet meer dan van het ge- schatte aantal (500) voor een bijslag in aan merking komen. In gelijke verhouding ver deeld over de verschillende groepen zullen de kosten bedragen naar schatting 75 X 5,40 394.28 X /4,50 =3 /}26,—28 X f 3,86 f 108,—; 41 X 3,37 138; samen S 766,—. Samen dus 766,158,924, Hoeveel personen lid van het ziekenfonds zijn is niet bekend. Dat aantal zal zeker niet meer bedragen dan 50 naar schatting daar nog belangrijk beneden blijven. Aannemende dat 50 is aangesloten zullen de kosten ten hoogste op 450,moeten ge- schat worden. Ook van het voorstel van den heer De Jonge is 'n berekening giemaakt. De heer De Jonge wil een bijdrage geven aan gezinnen van 4 of meer personen, die een inkomen hebben hetwelk niet hooger is dan de normen welke gelden bij de uitvoering van de steunregeling. Volgens zijn berekening zou ongeveer 25 van het aantal verzorgden bestaan uit gezin nen van 4 of 5 en meer personen. Dit percen tage is zeer laag. Een daarnaar ingesteld onderzoek heeft uit- gewdzen dat ongeveer 60 der verzorgden een ,gezin heeft van 4 of meer personen en 50 een gezin van 5 of meer personen. Wanneer een bijdrage wordt gegeven aan gezinnen van 4 of meer personen, zoowel ver zorgden als anderen, met inachtneming van de inkomennormen der steunregeling, dan wordt het aantal gezinnen g each at op 360 en wanneer een bijdrage wordt gegeven aan ge zinnen van 5 of meer personen dan zal dat aantal ongeveer 300 bedragen. Die gezinnen zijn echter niet alle aangeslo ten -bij het ziekenfonds. Aannemende dat het aantal aangeslotenen niet meer dan de helft bedraagt van genoem de aantallen, dus: 180 resp. 150 en uitgaande van de gedachte dat het zijn bedoeling is een bijdrage te geven van der premie, (hetgeen evenwel niet door hem gezegd is) dan moeten de kosten worden geschat op 1600,— wan neer gezinnen van 4 of meer personen een bij drage krijgen, en 1350,wanneer gezin nen van 5 of meer personen worden geholpen. Onze indruk van deze voorstellen is, dat beide onbevredigend zijn voor belanghebben- den, die in zorg zijn, oveneenkomstig het voor- stel van den heer Van Bendegem evenzoo treft het voorstel van den heer De Jonge niet het beoogde doel, hetgeen men zich er van voor- gesteld heeft. Daarbrj niet uit het oog ver- liezende dat het voorstel De Jonge het gevo- teerde bedrag overschrijdt. De resultaten van het onderzoek van deze voorstellen heeft ons doen zoeken naar een andere oplossing. Wij meenen hierin te zijn geslaagd, doch het lrjkt ons beter, dat dit voorbereid wordt door een Commissie uit uwen raad. Met de toegezegde 1000 voor toeslag zie kenfonds en de vrij komende gelden van een naar elders vertrekkende gemeentegeneesheer kan iets worden bereikt, waar een grootere categoric van menschen met een bepaald in komen kan profiteeren, wordt voorgesteld een Commissie uit uwen raad, onder voorzitter- schap van een lid van het college, voor dit doel te benoemen, waarin de volgende heeren zitting hebben: C. van Bendegem, C. Th. van de Bilt, A. van.'t Hoff, P. die Jonge en A. P. de Ruijter. De VOQRZITTER deelt mede, dat door de ontslagaanvrage van den heer Van der Swan als gemeentedokter een bedrag van 400 vrij- komt, terwijl binnen 2 jaar de heer Bom wegens het bereiken van den 65-jarigen leef- tijd in het genot van pensioen komt, en ver- der ook van de vroedvrouw een bedrag vrij komt, waardoor de gemeente de beschikking krijgt over een bedrag van alles biji elkaar 2500. Burgemeester en Wethouders hebben de ge dachte .gehad, dit vrijkomende geld te besteden voor een toeslag op de ziekenfondspremie, en achten het nuttig en noodig, dat een commis sie uit den raad deze aangelegenheid zal on- derzoeklsn en Burgemee,ster en Wethouders in dezen van advies dienen. De h-eer C. VAN BENDEGDM heeft het prae-advies gelezen en herlezen. Hij vindt het jammer, dat het geen 3 weken later raads- vergadering is dan thans het geval is, daar men dan den eersten verjaardag van zijn voor stel zou kunnen beleven. Er is sinds de pre miere van zijn voorstel al heel wat over ge- beurd. De vorige keer hadden Burgemeester en Wethouders aan de hand van definitieve cijfers berekend dat deze bijslag f 5400 zou kosten (volgens de berekening van Burge meester en Wethouders waren de kosten 4500 doch spreker kwam tot f 5400). De conclusie van spreker is, dat de meerderheid van Burgemeester en Wethouders hier niet aan wil. Niettegenstaande de raad geen en- kele bedenking tegen sprekers voorstel heeft doen hooren, is in dezen geen besluit genomen, omdiat in de vorige vergadering Burgemeester en Wethouders te kennen gaven, dat dit niet kon. De eene keer kost het teveel, een andere keer weier is het te weinig. Als reactie op de berekening van Burgemeester en Wethouders heeft spreker in de .vorige vergadering een ander voorstel ingediend, hij heeft dit in klad ook thans bij zich en het is volledig opgenomen in de notulen van de vorige vergadering. Thans komen Burgemeester en Wethouders tot de conclusie, dat de kosten van sprekers voorstel te gering zijn, en ze hieraan hun geld niet kwijt kunnen. Het blijkt dan ook wel, dat spreker een zeer reeel voorstel heeft gedaan. Hij heeft immers gezegd, dat, wat hij voor- stelde, zeer weindg was, doch het was in ieder geval de eerste stap die gezet werd. Er was dan, indien zijn voorstel naar de meening van Burgemeester en Wethouders te geringe kos ten mee zou brengen, alle aanleiding geweest, de normen iets te verhoogen, dan was er iets bereikt, de eerste stap was dan gedaan, en men kon dan verder zien hoe het loopen zou. Doch thans is het uitstellen en nog eens uitstel'len. Thans stellen Burgemeester en Wethouders voor, hiervoor een commissie te benoemen. Hienmede kan spreker accoord gaan. Het spijt hem echter, dat thans geen defini- tiaf besluit kan worden genomen. Spreker had dit liever gezien. Thans zal een commissie benoemd worden, om een andere oplossing te vinden. Wat die oplossing zijn zal, is thans nog in het geheel niet te overzien. De heer DE JONGE kan zich vereenigen met het prae-advies. Het betreft hier een in- gewikkelde kwestie en het zal naar zijn mee ning goed zijn, een en ander grondig te her- zien. Met algemeene stemmen wordt het voorstel van Burgemeester en Wethouders aanvaard. De benoemden verklaren hunne benoeming te aanvaarden. 9. Reclames hondenbelasting 1936. Naar aanleiding van ingekomen verzoeken om ontheffing hondenbelasting dienst 1936, stellen Burgemeester en Wethouders voor: te handhaven de aanslagen van J. Visser Koole en D. de Feijter. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. 10. Buitengewone aflossing geldieeningen. Burgemeester en Wethouders deelen mede, dat de opbrengst van de verkoop van bouw- grond door de gemeente in 1936 belangrijk geweest is dan men kon vermoeden. Dit totaal hooger geweest is dan men kon vermoeden. Dit totaal bedrag bedroeg ruim 9000 en is reeds gedeeltelijk bestemd voor buitengewone aflos. Het restant daarvan met het batig saldo kapitaaldienst 1934 in totaal 6500 geeft hem de gelegenheid voor te stellen om eenige geldieeningen buitengewoon af te lossen, t.w.: een geldleening oorsprohkelijk groot f 6200 per resto f 2200 opgenomen in 1927idem j 2000 per resto 1000 opgenomen in 1932; idem 2500 per resto 1250 opgenomen in 1931; idem 900 per resto 700 opgenomen in 1933; idem J 3750 per resto f 2625 hiervan 1000 buitengew. af te lossen opgenomen in 1931. Be heer HAMELINK wil hierover nog iets zeggen. Niet over het voorstel als zoodanig, hiermede kan spreker zich geheel vereenigen, doch wel omtrent het voorstel als zoodanig. Er bestaat een heel lijstje leendngen en als men dan een paar daagjes voor de vergadering de prae-adviezen thuis gezonden krijgt, kan het niet anders of men moet, om een en ander te kunnen ibeoordeelen, de begrooting er bij nernen. Zou het nu zoo'n groote moeite zijn om bij de voorgestelde aflossingen het hoofd- stuk der begrooting en het nummer van den post te vermelden. Dan zou het opslaan van de begrooting niet zoo tijdroovend zijn als het thans is. Dit kan toch voor de samenstellers van het prae-advies, die daarop toch ook de begrooting moeten naslaan, niet zoo bezwaar- lijk zijn?. De VOORZITTER zegt toe, hiermede in de tcekomst, rekendng te zullen houden. Met algemeene stemmen wordt het voorstel van Burgemeester en Wethouders aange- nomen. 11. Wijziging begrootingen. Burgemeester en Wethouders stellen voor te wijzigen de begrooting voor den dienst 1936 der gemeente als volgt: onder de inkomsten te verhoogen de posten: Gewone dienst: aandeel in het batig slot van den Vleesch- kauringsdienst f 60, terugontvangst van kos ten van verstratingen ten behoeve van bedrij- ven en van derden /2700, bijdrage voor extra hulp aan werkloozen 300, uitkeering van het bedriijf wegens 'batig saldo f 652,13 onder id<? uitgaven te verhoogen de posten: schrijf- en bureauibehoeften eniz. 100, druk- en bindwerk f 140, onderhoud en aankoop van meubelen 10, verlichting en verwarming f 10, a'bonnementen op het Staatsiblad en den aankoop van boeken 40, abonnement op de telefoon en kosten van telefoongesprekken f 40, bezoldiging van den ambtenaar van den Burgerlijken Stand 2, kosten van vengade- ringen 10, aanschaffing van branidblusch- middelen f 275, onderhoud idem f 10, kosten van brandkranen f 145, onderhoud lantaams en verdere kosten der verlichting f 350, kos ten van plaatsing en onderhoud van waar- schuwingsborden f 12,50, kosten van de schiet- baan 60, onderhoud van de marechaussee- kazeme f 50, kosten ter zake van verzekering, pesionneering enz. van ambtenaren of beamb- ten 0,50, uitgaven inzake drinkwatervoor- ziening f 75, onderhoud van het gemeentelijk slachtlokaal f 10, kosten van invordering van gelden ingevolge art. 13 der Warenwet f 0,25, jaarwedden van het personeel ten dienste van openbare werken 10, onderhoud van huizen, torens enz. f 13, kosten van de gemeenterei- niging 955, verstratingen enz., ten behoeve van de bedrijven en van derden 1700, kosten van pensioenen enz. f 37, kosten van instand- houding van schoolgeibouwen f 100, drinkwater voor schoolgebouwen f 10, uitkeering aan ge- meenten ingevolge art. 86 der L. O. wet 1920 /200, uitkeering aan gemeenten in de aan schoolibesturen te betalen vergoeding bedoeld in art. 205 der D. O. wet 1920 25, subsidie aan of ten behoeve van bijzondere bewaar- scholen 60, onderhoud muziektent ienz. f 10, subsidie aan 't Burgerlij'k Armbestuur 1850, werkverschaffing aan werkloozen door of van wege de gemeente ondemomen 13.000, bij drage aan het plaatselijk crisis-comite 300, premien en andere kosten van markten f 5, subsidien van openbare middelen van vervoer 240, bureauibehoeften 25, rente wegens door het badrijf tijdelijk gestorte gelden f 60, uitkeering aan het bedrijf wegens andere grondslagen f 330,13, uitkeering aan de tot den kring behoorende gemeenten wegens winst 322, onder de uitgaven te verlagen de posten: presentiagelden der led'en van den raad f 115, onderhoud en schoonhouden van het vertrek of gebouw, bestemd voor de vergade- ringen van den raad en van Burgemeester en Wethouders f 75, kosten van officieele ont- vangsten /40, kosten van verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid 95, kosten van maatregelen genomen krachtens de besmet- telijke-ziektenwet 45, bijdrage aan de cen trals gemeente kosten keuringsdiemst inge volge de warenwet 60, onderhoud van pom- pen en riolen 125, onderhoud en ibediening van klokken 25, kosten van de beerruiming 100, huur en kosten van instandhouding on- derwijzerswoning 70, verlichting, verwar- ming en schoonhouden van het schoolgebouw 70, uitkeering aan de gemeenten ingevolge art. 104 der L. Or wet 1920 126, subsidie aan „Ambachtsbelang" 175, bijdrage aan de ge meenten in de kosten van het nijverheidson- derwijs f 300, kosten van overbrenging, plaat sing en verpleging van armlastige krankzin- nigen 1400, kosten van werkverschaffing, door derden ondemomen f 1500, steun aan werkloozen f 13.000, subsidie aan werkloozen- kassen 600. Kapitaaldienst onder de inkomsten te verhoogen de posten: bijdrage van hoofdstuk VII van den kapi taaldienst 7703, opbrengst van den verkoop van gemeente-eigendommen 1705. uitkeering van het bedrijf uit* reserve 432,78, storting van het bedrijf 250, onder de uitgaven te verhoogen de posten: buitengewone aflossing van. geldieeningen 8665, bijdrage aan hoofdstuk VH van den kapitaaldienst 7705, uitkeering van de ge meente ter afschrijving van het verlies van het bedrijf 432,78, uitkeering van het bedrijf ter toevoeging aan de reserve 250 en te ver lagen den post kosten van ,het sluiten van geldieeningen f 960; b. de begrooting van het gasbedrijf voor den dienst 1936 te wijzigen als volgt: onder de inkomsten te verhoogen de posten straatverlichting f 308,93, opbrengst van teer f 103,68, idem afvalproducten f 1,74, winst op magazijngoederen 99,17, rente rekening- courant gemeente-ontvanger f 57,99, op brengst graphiet /30, uitkeering van de ge meente wegens verlies 432,78, onder de inkomsten te verlagen de posten opbrengst uit gasleivering 2751,99, op brengst van cokes 437,40, meterhuur 146, diverse baten f 51,50, verhaal van pensioens- bijdragen 144,30; onder de uitgaven te verhoogen de posten: grondstoffen voor de gasfabricage f 1922,17 omzetbelasting f 144,79; onder ue uitgaven te verlagen de posten: arbeidsloonen 1362,64, onderhoud 73,76, machinekamerbeihoeften f 60,05. belastingen recognities en verzekeringen f 177,32, kantoor- behoeften f 67,91, drukwerk 26,96, diverse onkosten 89,90, uitkeering aan de gemeente, bijdragen pensioenen 368,49, id. wegens rente kapitaal J" 195,41, afsohrijvingen f 2039,36, onvoorziene lasten J 202,06. Kapitaaldienst onder de ontvangsten te verhoogen de post voordeelig saldo 1/1 '36 8992,15; onder de ontvangsten te verlagen de posten: nadeelig saldo /©555,23y2, reserve 1/1 '36 4018,09%, afschrijvingen waardevermii ring 2039,36; onder de uitgaven te verhoogen de posten: uitkeering aan de gemeente uit reserve 432,78, voordeelig saldo naar den volgenden dienst 2878,72; onder de uitgaven te verlagen de posten: nadeelig saldo vorig dienstjaar 1729,43%, uitkeering aan de gemeente wegens gewone aflossing 500, kosten wegens uitbreidingen f 251,73, reserve 31/12 '36, naar den volgenden dienst 4450,87%. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. c. de begrooting voor den dienst 1936 van het Vleeschkeuringsbedrijf te wijzigen als volgt: de baten te verhoogen met: opbrengst keurloonen 633, verhaal van pensioensbijdragen 14,10, rente van opge- legde gelden /246; de lasten te verhoogen: jaarwedden f 141, aanschaffing drukwerken en kantoorbehoeften 8,79, aanschaffing in- strumenten laboratorium f 26,05, uitkeering aan de gemeente wegens winst f 652,13; te verlagen de posten: uitgaven den vorigen dienst betreffende f 20, porti en kleine uitgaven 9,73, aanschaf fing oorringen f 27, kosten van controle f 10, uitkeering aan de gemeente wegens pensioens bijdragen 47,67, kosten van verzekering en herverzekering 9,36, onvoorziene lasten f 54,65. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sldten. d. de begrooting voor den dienst 1936 van het Burgerlijk Armbestuur te wijzigen als volgt: onder de inkomsten te -verhoogen de posten: gewone subsidie van de gemeente f 1850, aandeel geldien bedoeld in art. 1 der Armen- wet f 5, onvoorziene ontvangsten f 40; onder de uitgaven te verhoogen de posten: bedeeling in eetwaren f 155, idem in brand- stoffen f 25, idem in geld f 875, huishuur f 52, kosten verpleging in Godshuizen f 625, kosten verpleging in ziekenhuizen 476, geneeskun- dige bijstand f 253, schrijfbehoeften en druk werk 10, briefport enz. 14 onder de uitgaven te verlagen de posten: bedeeling .in kleedingstukken f 95, beste- dingskosten f 328, begrafeniskosten f 67.bode en telefoon 25, onvoorziene uitgaven 75. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. Antwoorden op gestelde vragen. De VOORZITTER deelt mede, dat in de vorige vergadering een vraag werd gesteld omtrent 'een put aan den iZaamislagschen weg, welke niet verzorgd zou zijn. Spreker heeft hiemaar geinfonmeerd en bleek, dat dit geen gemeenteput is, doch een piut, die in onder houd is bij den betreffenden polder. Het verzoek omtrenlt de verplaatsing van een lantaarn aan den Ouden weg is1 inge- willigd. De heer Dieleman heeft nog een lichtpunt verzocht aan de Sassing. Waar de zomer voor de deur staat, hebben Burgemeester en Wet houders besloten, hiermede nog een poosje te wachten, en zullen zij in het najaar hierover een beslissing nemen. Op de vraag van den heer Hamelink met I betrekking tdt het bouwen van huizen met platte dafcen zullen Bungemeeser en Wethou ders 'SChriftelijk antwoorden. 12. Omvraag. a. De heer BE RUilJTER vraagt, hoever Burgemeester en Wethouders staan met het opruimen van het woonwagenkamp. Spreker is den toestand daar ter plaatse nog eens wezen opnemen en is hem geibleken, dat deze onhoud'baar wordt. In een vorige vergadering hebben Burgemeester en Wtethouders gezegd, dat voor het verkrijgen van een andere plaats gesproken werd met den rentmeester van het Kroondomein. Hij wil thans Burgemeester en Wethouders vragen, hoever ze daarmede staan, want de toestand, zooals die thans is, mag niet bestendigd worden. De VOORZITTER is van meening, dat dit eigenlijk 3 vragen zijn. Ten eerste heeft spre ker precies, zooals de heer De Ruijter opmerkt, in een vorige vergadering gezegd, dat Burge meester en Wethouders zich met den rent meester van het Kroondomein in verbinding hebben gesteld. Dit is Ook gebeurd. De rent meester heeft hem thans toegezegd, dat hij binnen enkele dagen naar Axel komt en dat dan verdere besprekingen omtrent de beschik- baarstelling van een stukje grond plaats zul len hefoben. Dit komt wel in orde. Spreker gaat er volkomen mee accoord, dat het thans geen toestand is. Burgemeester en Wethou ders willen ook alles doen om dat woonwagen kamp daar weg te hebben. Naar verschillen de lapjes grond, die er voor geschikt zijn, heb ben Burgemeester en Wethouders reeds uitge- keken. In de vorige vergadering heeft spreker den leden reeds gevraagd, of een van hun wel- licht een geschikt stukje grond wist aan te wijzen. Men mag van Burgemeester en Wet houders het onmogelijke niet vergen, zij wil len ook graag genoeg een andere standplaats zoeken. Er moet een woonwagenkamp zijn, want als deze menschen komen vragen om een standplaats, moet er een aangewezen kun nen worden. Dit kon eerst niet, wat aanleiding gaf tot een massa klachten. Toen hebben Burgemeester en Wethouders een woonwagen kamp in orde gemaakt, misschien te goed, want het gevolg is geweest, dat deze gasten in grooten getale kwamen. Het woonwagen kamp moet daar weg, daarin is spreker het met den heer De Ruijter eens, het is daar een toestand, die niet mag en kan bestendigd blijven. De heer DE RUIJTER vraagt, of het niet mogelijk is, meerdere drang uit te oefenen op den rentmeester van het Kroondomein, opdat van die zijde al het mogelijke zal worden ge daan, om de gemeente in dezen tegemoet te komen. De VOORZITTER antwoordt, dat de rent meester van het Kroondomein heeft toegezegd, dat dit voor elkaar komt. b„ De heer DE RUIJTER vraagt, of Bur gemeester en Wethouders niet voornemens zijn, bij het begin van de Oudewijk, tusschen de 4 hoomen een plantsoentje aan te leggen. Men heeft er reeds enkele in de gemeente en het blijkt, dat deze behoorlijk met rust worden gelaten. De VOORZITTER: Keulen en Aken zijn niet in e6n dag gebouwd. Hij vervolgt dat Burge meester en Wethouders hierover ook reeds bezig zijn geweest, de bouwmeester heeft bo- vendien handen vol werk. De heer De Ruijter mag er op rekenen, dat dit in de pen is. De heer DE RUIJTER: Als het er dan maar niet te lang in blijft: c. De heer HAMELINK stelt Burgemees ter en Wethouders de volgende vragen: „Op grond waarvan is door Burgemeester en Wiethouders afgeweken van het am'btena- renreglement bij de laatste benoeming van een le ambtenaar ter secretarie?" Achten Burgemeester en Wethouders den aldus ingetreden toestand, n.l., dat een vader wethouder en zijn zoon le commies ter secre tarie is, bevorderlijk voor den goeden gang van zaken in het gemeentebestuur De VQQR1ZITTHR zegt toe, deze vragen in Burgemeester en \yethouders te zullen bespre- ken. d. De heer DIELEMAN merkt op, dat het den voorzitter als burgemeester en als voor- zitter der steuncommissie wel bekend zal zijn dat in de werkverschaffing voor het Hulster- en Axeler Ambacht verschilllende maatstaven gelden voor de betaling der loonen De land- arbeiders ontvangen 4 ct. per uur minder dan de fabrieksarbeiders. Zooals gewoonlijk krijgen ook hier de menschen en die het minst verdie- nen, een minder loon, terwijl zij in vele ge- vallen beter in den grond zullen kunnen wer ken dan de fabrieksarbeiders. Spreker vraagt wat Burgemeester en Wet houders voornemens zijn, bij den betrokken Minister hier tegen te doen. Als men als landarbeider voor hetzelfde werk, dat men verricht, 4 ct. per uur minder krijgt dan den man waar men naast staat, is dit grievend. Spreker vraagt zich af, hoe men lust in wer ken zal hebben als men naast een kameraad staat, die 4 ct. per uur meer heeft voor het zelfde werk. De VQORJTTER antwoordt, dat het de vraag is, wat Burgemeester en Wethouders in dezen kunnen doen. Spreker wil wel mededee- len, wat Burgemeester en Wethouders reeds gedaan hebben. Toen de Inspecteur der Werk verschaffing over de vermindering van deze loonen heeft gesproken, hebben Burgemeester en Wethouders zich er tegen verklaard. Daar op heeft hij schriftelijk aan Burgemeester en Wethouders bericht, hoe de toestand zou woifr den. Burgemeester en Wethouders hebben medegedeeld, dat zij daar tegen waren en voor een vermindering niet te vinden waren. Bin nen een paar weken is daarop bericht geko- men, dat de Minister beslist heeft, dat met ingang van een bepaalden datum de loonen 26 ct. voor de fabrieksarbeiders en 22 ct. voor de landarbeiders zouden zijn. Spreker vraagt zich af, wat Burgemeester en Wtethouders te dezen nog kunnen doen. De heer DIELEMAN dankt Burgemeester en Wethouders voor het in deze zaak ver- richtte. Als de actie van Burgemeester en Wethouders alleen niet helpt, is het wellicht mogelijk, door de plattelandsgemeenten hier gezamenlijk te doen ageeren. De VOORZITTER zal dit idee in Burge meester en Wethouders bespreken. De heer SEGHDRS constateert, dat het hem opvalt, telkens als hij door Axel gaat, dat de straten er in het algemeen zoo ellendig bij liggen. Hij vraagt zich af, of hieraan wel voldoende gewerkt wordt. Hij! stelt hierbij voorop, dat een der oorzaken hiervan de aanleg van de waterleiding is. De VOORZITER antwoordt, dat aan de straten niet zooveel is gedaan als de heer Seghers wellicht dienkt. Men moet niet over het hoofd zien, dat men den laatsten tijd zeer te kampen heeft gehad met slecht weer. Dan heeft men veel werk gehad aan het Bylocque- plein en den brandput. De bedoeling is, zoo- dra het goede weer te verwachten is, de stra ten iaan te pa.kken. De heer SEGHERS vraagt dan in het bij- zonder de aandacht voor den Buitenweg. Men zou bij wijze van spreken liever een uur om- loopen, dan door den Buitenweg te gaan, zoo slecht ligt deze er bij. De VOORZITTER stemt toe, dat deze bui tengewoon slecht ligt. Deze straat is hoofd- zakelijik met oud materiaal gelegd en door de vergravingen hierin is dit niet verbeterd. De heer SEGHERS komt terug op zijn op- merking betreffende den verkoop van de oude keien. Hij had op dezen weg bet oog, bij zijn opmerking of Burgemeester en Wethouders zich niet zouden ontrieven, door deze keien te verkoopen. De VOORZITTER antwoordt, dat het voor- nemen is, de straten dit jaar in orde te maken. Daarom is ook het groote bedrag voor onder houd op de begrooting uitgetrokken. Burge meester en Wethouders meenden echter, beter te doen door deze verbetering ite doen plaats hebben in een tijd, dat men over het alge meen op beter weer rekenen kan. f. De beer SEGHERS merkt op, dat in den raad reeds uit den treure is gesproken over de waterplaatsen. Vroeger had men er 2 of 3, en thans is dit aantal weer met 1 vermin- derd. Nu staat er een achter de garage in de Oranjestraat, en spreker verzoekt, de aanwij- zing, dat deze-inrichting daar is, op een betere wijze te doen geschied'en. Van de plaats uit is dit heelemaal niet zidhtbaar. Hij verzoekt de aanwijzing op een zoodanige wijze te doen plaats hebben, dat deze voor ieder zichtbaar is, hetgeen, bij de schaarste aan deze inrich- tingen, wel gewenscht is. De VOORZITTER deelt mede, dat ook in Burgemeester en Wethouders hierover ge sproken is. Spreker heeft dit persoonlijk op genomen, en het lijkt hem, dat de aanwijzing goed is. Zooals men ziet, kan hierover dus verschil van meening bestaan, Als het voor het publiek lastig te vinden is, zal spreker nagaan op welke wijze dit beter aangeduid kan worden. g. De heer C. VAN BENDEGEM heeft ook enkele vragen te stellen. Ten eerste had hij de vraag willen stellen, die dte heer Diele man gedaan heeft, deze is hem evenwel voor geweest. Dan wenscht hij te vragen, of het Burgemeester en Wethouders bekend is, dat de menschen die in de werkverschaffing voor het Hulster- en Axeler Ambacht werken, den laatsten kolenbon niet hebben ontvangen. Eenigen tijd geledten is de kolenbon inge- trokken, doch nu is het zoo, dat de menschen die in de werkverschaffing werken, hun loon pas een week later ontvangen. Nu hebben, naar spreker meent, de menschen die in de week van 22 tot en met 27 Maart hebben ge werkt en hun loon op 2 April uitgekeerd kregen, geen kolenbon ontvangen, terwijl toch hun loon en ook de kolenbon verstrekt werd over de vorige week. De VOORZITTER zegt toe, dit te zullen onderzoeken. h. De heer C. VAN BENDEGEM vraagt verder, of Burgemeester en Wethouders hun invloed niet kunnen aanwenden bij den Rijks- waterstaat waar deze weg in onderhoud ig om t© wijzen op den zeer slechten toe stand van den Buthdijk. Als het regent en dit gebeurt nog al eens -kan men er per fiets niet door. Spreker heeft het hier voor- namelijk over het trajeclt vanaf den duiker tot de voormalige marechaussteekazeme. Dan vestigt hij er de aandacht op, dat er naast den bestaanden duiker een nieiuwe is gebouwd. De verbind'ing tusschen de twee duikers is evenwel niet afgezet, hetgeen hem zeer gevaarlijk voorkomt. Dit werk is thans ongeveer een maand of 9 klaar. Spreker verzoekt Bungemeeslter en Wethouders, hun invloed aan te wenden bij de betrokken in- stanties, opdat hierin verbetering zal komen. De VOORZITTER zegt een onderzoek toe. Zoo noodig zal hij zich met den betrokken autoriteit in verbinding stellen. i. De heer't GILDE vestigt er dte aandacht op, dalt de gemeente zich op het oogenblik verheugt in het lang verbeide bezit van een parkeerterrein. Daarvan (wordt echter nog geen gebruik gemaakt. Spreker verzoekt Burgemeester en Wethouders te bevorderen, dat er vooral op Zaterdag zooveel moge lijk een eind gemaakt zal worden aan het willekeurig plaatsen van auto's. De VOORZITTER deelt mede, dat het hem genoegen doet, dat uit den boezem van den raad hierop de aandacht gevestigd wordt. Hij kan mededeelen, dat in een der laatste ver- gaderingen de betreffende verordening ge- wijzigd is. De goedkeuring hierop is echter nog niet verkregen. Door Burgemeester en Wethouders is al enkele malen gevraagd, wanneer deze tegemoet gezien kan worden, doch kreeg men ten antwoord, dat de verorde ning in handen is van den Rijikswaterstaat. Zoolang de verordening niet is goedgekeurd, kan spreker op naleving der vastgestelde voor- schriften niet aandringen. De heer 't Gilde kan er op rekenen, dat zoodra de verordening goedgekeurd ontvangen wordt en afgekondigd is, aan deze voorschriften de hand gehouden zal worden. In den aanvang zal men deze niet zoo streng toepassen, dat iedere auto uit de gemeente wordt geweerd. Spreker is het er echter over eens, dat, waar men de beschik king heeft over een parkeerterrein, hiervan ook gebruik moet worden gemaakt. Dit wacht evenwel op de goedkeuring d'er verordening. j. De heer 't GILDE merkt op, dat van andere zijide reeds is gewezen op den toestar.d der bestrating. Deze laat zeer veel te wen- schen over. Spreker wil in hoofdzaak de aan dacht vestigen op het achterste gedteelte van den Oudenweg. Er ligt daar in de omge- ving van den heer Seghers een paadje, dat betiteld wordt met den weidschen naam van trobtoir, doch dat dezen naam niet verdient. Dit paadje ligt zeer slecht, spreker verzocht Burgemeester en Wethouders hieraan hun aandacht te wijden. De VOORZITTER antwoordt, dat dit paadje ten behoeve van den aanleg van de water leiding is ontgraven. Dit is reeds enkele malen herlegd, doch verzakt telkens weer. Hij zegt toe, dat dit verbeterd zal worden. Hij sluit de vergadering door het uitspreken van het dankgeibed.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 8