KAMEIt VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN VOOR Z.-VI^AANDEREN TE TER NEUZEN. Vergadering van Zaterdag 13 Maart 1937, dies namiddags 'half drie uur in de raadszaal te Ter Neuzen. Voorzitter: de heer J. A. van Rompu. Vender tegenwoordig de leden der afdeeling Grootbadrijf de heeren P. A. Neeteson, G. F. P. van der Peijl en H. R. A. de Meyer en de leden der afdeeling Kleinbedrijf de heeren: J. M. Oggel, A. van 'it Hoff, A. de Vrieze, A. J. Wijffels en Bug. P. Fassaert. Afwezig de leden der afdeeling Grootbedrijf de heeren I. van Melle, J. F. de Klerk en R. V. H. Verschaffel en de leden der afdeeling Kleinbedrijf de heeren M. C. F. van Goethem en J. Scheele P.Jzn. Be VOORZITTER opende de vergadering met een woord van welkom en gelukwensch aan de leden, en sprak den wensch uit, dat, onder Gods Zegen, de arbeid der Kamer zal strekken tot bevordering der algemeene lands- 'belangen, en in het bijzonder van het lands- deel over hetwelk hare bevoegdheid zich uit- iitrekt. In deze, onze eerste vergadering in dezen jaarkring, ging hij daarop voort zij het mij vergund, oak nog te herinneren aan het huwelijk van H. K. H. Prinses Juliana met Z. K. H. Prins Bernhard. Het volk van Nederland heeft in mime mate tolijk gegeven van zijn medeleven met dat heuglijik feit, dat, naar wij hopen en verwachten zal strekken tot bevestiging van de dynastie der Oranjes. Ik heb gemeend dat ook de Kamer zich zou willen aansluiten bij die gevoelens van verknochtheid aan het Kondnklijk Huis. en heb daarvan namens u telegrafisch aan het Vorstelijk Bruidspaar en aan Hare Majesteit de Koningin doen blijken. Na de herinnering aan deze gebeurtenis, die op staatkundig gebied voor ons land en onze kolonien van zoo groote beteekenis is, wensch ik, als naar gewoonte, weer een terugblik te werpen op het afigeloopen jaar, en daarom- trent samen te vatten hetgeen ons in econo- misch opzicht wedervoer, zoo mogelijk ook een blik te werpen in de toekomst. Be leden die zich in het algemeen reken- schap hebben gegeven van den loop der zaken, zullen wel overtuigd zijn, dat dit ook thans voor den Voorzitter der Kamer nog geen aan- gename taak is, aangezien de geschiedenis van ons gewest ook over het afgeloopen jaar nog vrijwel in mineur moet worden geschreven. Wanneer men kennis nam van verschiillende beschouwingen in dagbladen en tijdischriften, uitingen las van leidende personen die zich daarover uitspraken, Meek, dat hier en daar omtrent de economische verhoudingen van 1936 en de voomitzichten in de toekomst op- timistische geluiden werden gehoord. Udt hetgeen daaruit valt af te leiden, wordt de indruk gevestigd, dat er met name in de Vereenigde Staten en in enkele Europeesche landen sprake is van een opleving. Ik kan niet beoordeelen, of die teekenen van opleving, van herstel, een gevolg zijn van zekere beroe- ringen onder de volkeren beroeringen die betreurd moeten worden en daarom stabili- teit missen, dan' wel of zij op een werkelijk herstel wijzen. Be gevolgen daarvan schijnen ook temgslag op ons land te hebben uitge- oefend, want ook in ons land hoorde ik hier en daar van meerdere welvaart, van gestegen bedrijvigheid, blijkens de statisfciek van uitvoer was de uitvoer van ons land met 10 ge stegen, doch van een algemeene stijging van het welvaartspeil heb ik in ons land1, en aller- minst in ons gewest, nog lets kunnen be- menken. In de maand September kwam eindelijk, on- danks de afwerende houding onzer Regeering, de door velen gewenschte, doch nog een grooter aantal Nederlanders gevreesde deva luatie. Onze Regeering moest, als gevolg van monetaire maatregelen van andere landen, den gouden standaard los laten en de gulden bleef zwevende. Baarmede kwam een eind aan den strijd tusschen voor- en tegenstanders. Boor het krachtdaddg ingrijpen der Regeering, heeft zij ons land voor belangrijke verliezen behoed en we zijn zonder schokken tot de tegenwoor- dige, om het zoo ©ens te noemen goudlooze periode overgegaan. Ook heeft ons volk de overgang kalm opgenomen. Van een paniek, zooals die wel in andere landen voorkwam, heeft men hier niets bemerkt. Be maatrege len der regeering in dit opzicht, hebben vriji- wel overal waardeering ondervonden, getuige ook wel de medewerking van den handel, in bet bijzonder van den middenstand, om aan- vankelijk prijsverhooging van de eerste levens- behoeften tegen te houden. Bat, ofschoon Nederland ook in emstige mate de gevolgen van de wereldcrisis onder- vond, de economische positie nog sterk was, valt af te leiden uit het verloop van den wis- selkoers na de devaluatie, terwijl ook het staatscrediet ten voile gehandhaafd bleef. Ongetwijfeld is er voor verschillende bran ches van bedrijven in ons land sinds de maand September van het vorig jaar verbetering, stijging van bedrijvigheid imgetreden. Ik zal echter in hat midden laten of dit alleen is toe te schrijven aan de devaluatie, dan wel of ook in ons land de weeromstuit van de gestegen conjunctuur in het buitenland heeft medege- werkt. Het feit blijft, dat er in verschillende takken van nijverheid die voor export werken en ook in die scheepvaart een verbetering in- trad. Voor zoover eigen waameming mij zulks leerde en hetgeen ik ook bevestigd vond in de ontvangen jaarrapporten uit ons gewest, is hier individueele gevallen uitgezonderd geen sprake van opleving of herstel. Ik zou zelfs de vraag moeten stellen: of we wel reeds op het diepste peil zijn aangeland. Het cijfer der werkloozen over het afgeloopen jaar is weinig bemoedigend en de verschillende toe- standen die onzen handel, de industrie en het havenverkeer belemmeren, toestanden die juist bijzonder drukken voor dit grensgebied, dat voor zijn economlsch verkeer door de .geogra- fische ligging voor een voornaam deel op het buitenland! is aangaw^spen, handhaven zich nog anverminderd, memen zelfs nog eerder toe. Men mbet niet vergeten, dat, bij blijvende werkloosheid en de van lieverlede ingetreden stijging der prijzen van verschillende eerste levensbehoeften, de koopkracht der massa daalt en de middenstand daarvan ook de na- deelige gevolgen ondervindt, terwijl door die prijsstijging de concurrentie van beneden de Zuidgrens naar ik uit enkele mededeelingen meen te mogen afleiden weer wordt aange- wakkerd. Het strevem der verschillende lan den naar autarkic, niet in het minst dat van onzen Zuiderbuur, is voor ons grensgebied drukkend. Zelfs intemationale overeenkom- sten, gebaseerd op wederkeerigheid, worden meermalen eenzijidig voor dezen kant der grens nadeelig toegepast. En hoewel onze Regeering in dat opzicht paraat blijikt, om de toepassingen in een goed spoor te leiden, blijkt zij ook in meerdere gevallen niet bij machte den toestand meester te worden, hetgeen we nog dezer dagen hebben kunnen vernemen uit de stukken voor de Eerste Kamer, met betrek- king tot het bevrachten van Nederlandsche schepen naar Belgie. En in dit verhand was voor Zeeuwsch- Vlaanderen ook wel eeniger mate wrang de inhoud van een dezer dagen verschenen re- geeringsstuk, ter begeleiding van het wets- verbod. Be vestiging der bedoelde industrieen in ons land, waar de vestiging van de textiel- industrieen in dit gewest worden genoemd als motief voor de invoering van dat vestigings- verbod. Be vestiging der bedoelde industreen is door de betrokken gemeenten en de om- gewing met welgevallen aanvaard. Zeeuwsch- Vlaanderen is voor het vestigen van industrie steeds in het algemeen op buitenlanders aan- gewezen geweest. In de streek zelf vindt men, op enkele uitzonderingen na, geen indu- strieelen. Van boven de Schelde komen deze niet tot ons. Waren geen buitenlanders ge- komen, dan was de bevolking nog meer dan thans alleen op den landbouw aangewezen, die alien niet zou kunnen voeden. En wanneer ik in de toekomst een bedreiging verwacht voor het vestigen van nieuwe industrieen in ons gewest, kan ik ook niet nalaten te herinneren aan de industrie voor wier behoud de Kamer een paar jaren geleden zoo krachtig heeft ge- ijverd, doch die, aangeizien de betrokken be- wimdslieden der Kroon meenden geen maat regelen voor behoud daarvan te kunnen nemen, voor wat haar voomaamste werk be- treft, stil viel. En hier betrof dit toch een fabriek die eenig in ons land was! Ik meen daarom de hoop te moeten uitdrukken, dat, met betrekking tot 'de industrie, de belangen der bevolkiing van Zeeuwsch-Vlaanderen niet uit het oog zullen worden verloren. Be uitvoering van de wet tot regeling van uitverkoopen en opruimingen gaf in het ge bied der Kamer geen aanleiding tot bijzondere moeilijkheden. In de eerste weken dat de wet in werking trad, werden enkelen die uit on- wetendheid dreigden in overtreddng te komen daarvoor gewaarschuwd en kon een strafver- volginig worden voorkomen. In het laatste van het verslagjaar werden maatregelen getroffen voor het uitvoeren der wet op het afibetalingsbedrijf. Zooalsi aan uw college bekend is, werd in den loop van het jaar overgegaan tot het stichten van het Zeeuwsch-Vlaamsch Borg- stelllngsfonds, waaraan de Kamer behalve moreelen en daadwerkelijken steun ook finan- cieelen steun verleende en voorts een beroep gedaan werdi op den steun van gemeenten, provincie en middenstandsvereenigingen. Zoo als u uit het verslag der installing zelf kan gehleken zijn, heeft 'de stichting niet alier- wege den steun verkregen, waarop zij meende te mogen rekenen. Aangezien de aangesloten gemeenten ongeveer de helft der bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen omvatten, heeft het Bestuur gemeend het op zich genomen werk te moeten voortzetten, en de in dit opzicht geboden regeerimgshulp ook voor dit landsdeel te moeten aanvaarden. Zeker, men is over tuigd, dat teleurstellingen niet ziullen uitblij- ven, maar men verwacht ook bevredigende resultaten, welke dan toch de eerste doen ver geten en op die wijze het algemeen belang te dienen. Werkloosheid. Be werkloosheid bleef in Zeeuwsch-Vlaan deren met een schommeling over de verschil lende maanden gemiddeld vrijwel gehjk aan die over het jaar 1935. Ultimo Becember stonden ingeschreven 3925 werkloozen. Het jaar te voren was dat cijfer 4133. Bat niettegenstaande minder gebruik van buitenlandsche werkkrachiten in de landbouw- bedrijven het werkloozencijfer niet daalde, duidt op een vermindering der werkgelegen- held. Be toestand <iie voor het geheele gewest geldt is voor Ter Neuzen In het bijzonder niet beter. Baar stonden eind Becember ingeschre ven 808 werkloozen en het jaar te voren 739. Het gemiddeld cijfer was 726, in plaats van 700 in het jaar te voren. Be voortdurende be- lemmeringen voor de ontplooiing van het zee- havenbedrijf zijn daarop van zeer grooten in- vloed. Bit bleek overtuigend, toen een staking in de haven van Antwerpen gedurende enkele weken aanleiding was tot groote bedrijvigheid. Reivolking. Be bevolking van Zeeuwsch-Vlaanderen ging nog ©enigermate in stijgende lijn, als gevolg van geboorte-overschot. Zij steeg van 84.014 per 31 Becember 1935 tot 84.217 op 31 Becem ber 1936. Tegenover 3766 personen die zich in de verschillende gemeenten vestigden, ston den1 4306 vertrokkenen. Be overlijdens belie- pen 729, waar tegenover stonden 1479 geboor- ten. Be wijziging in de bevolkingscijfers der gemeenten geven geen aanleiding tot bijzon dere opmerkingen, dan alleen dat die daling van de gemeenten met het kleinste bevolkings- crjfer zich blijkt voort te ^fetten. Overslag h.v. dat het vorig jaar nog 309 inwoners telde, zag dat aantal thans nog met 22 verminderen tot 287, waartegenover echter Philippine kan geplaatst worden, dat zijn bevolking van 1132 met 42 zag stijigen tot 1174. Op de bevolking van St. Janistaen was blijkbaar de vestiging van industrieen van invloed, aangezien deze met 61 toeniam tot 3625. De spoorwegen. Met betrekking tot den toestand der ex- ploitatie van den spoorweg M©chelenTer Neuzen, die ook te lijden heeft onder den on- gunst ider tijden, bleek, dat die toestand de voile aandacht onzer Regeering heeft met het oog op de daarbij betrokken belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen en die der haven van Ter Neuzen. Er wordt gestreefd naar ©en met die belangen overeenkomende oplossing. Havenuitbreiding te Ter Neuzen. Van wege 's Rijikswaterstaat werd voortge- gaan met de werkzaamheden voor uitbreiding der haven te Ter Neuzen. Met het oog op de voltooiing dier werken, werd met belanigheb- bende colleges het vraagstuk der outillage van dit nieuwe dok onder de oogen gezien. Een oplossing werd1 daaromtrent nog niet ver kregen. Kanaliseering. In het het afgeloopen jaar werd het plan van doortrekking van het zijkanaal van de Axelscbe Sassing naar Hulst nogmaals in de Tweede Kamer onder de aandacht gebracht. Uit het daaromtrent van wege de Regeering gegeven antwoord bleek wel, dat daarop geen uitzicht ibestaat. Bie plannen kunnen wel als van de baan worden ibescihouwd. De landwegen. Met verbetering van de wegen in Zeeuwsch- Vlaanderen werd in het afgeloopen jaar voortgegaan. De verbetering van den weg HulstiKijkuit, die voor de provincie Zeeland voor rekening van den Staat werd uitgevoerd, werd voltooid. Dit is een mooie verbetering en vormde een laatste stuk voor een goeden weg van Walsoorden via Hulst naar het uiterste Westen van dit gewest. Ook de tra verse door Axel kwam tot stand, welke een groote verbetering voor het passeeren door Axel beteekent, en ook een punt van gevaar wegnam, aangezien het nu mogelijk werd een 66nrichtingsverkeer daarvoor in te stellen. Voor een verbetering van den weg van Axel naar Roode sluis, waardoor een mooie ver betering van den weg naar de grens zal wor den verkregen, zijn bereids straatkeien aan- gekocht, zoodat de uitvoering van dat werk als aanstaande mag worden beschouwd. Ook werd in het afgeloopen jaar nog een gedeelte van den weg KoewachtSt. Jan- steen verbeterd. Vermoedelijk zal in het jaar 1937 de ver betering van de traverse te Zaamslag van den weg St. Anne naar Zaamslag Veer tot stand komen. Ook de plannen voor verbete ring van het overig deel van dien weg, waar- voor men de medewerking van polderbesturen noodig heeft, schijnen in een goede richting te gaan, zoodat gehoopt kan worden dat eer- lang een mooie weg van Ter Neuzen naar den provincialen weg Hulst—Walsoorden bij Kui- taart zal tot stand komen. Voorts werden keien aangekocht voor het laatste nog te verbeteren gedeelte van den provincialen weg van Ter Neuzen naar Axel ongeveer vanaf de buurt Driewegen tot Spui, dat in den loop van 1937 daarvoor aan de beurt komt. Verbetering der afwatering. Aansluitende op de verbetering der landwe gen, meen ik ook te moeten aanstippen de werkizaamheden die van wege het waterschap Hulster- en Axelerambacht in het afgeloopen jaar werden voortgeizet tot verbetering der af watering van een zeer groot deel van Ooste- lijtk ZeeuWiSch-Vlaanderen. Zij bleken voor de snellere afvoer van water reeds van groote beteekenis. In den loop van 1937 zullen de werken vermoedelijik worden voltooid. Veerdiensten over d,e Schelde. Met betrekking tot de veerdiensten over de Wester-Schelde is te constateeren, dat nog niet is aangevangen met het maken der nieu we havens ten behoeive van den veerdienst WalsoordenHansweert, welke thans zijn geprojecteerd aan den Perkpolder en de uit- wateringssluis te Kruiningen. De ibazwaren die door naast belanghabbenden tegen de ver- plaatsing der aanlegpunten aan de beide oevers der Schelde zijn ingeibracht, hebben de meening van den betrokken Minister omtrent de wenschelijkheid der door zijn Departement gekozen punten niet kunnen wijzigen. Blijkens mededeelingen van den Minister van Water- staat in de Tweede Kamer zijn er intusschen van wege het Nederlandsche en het Belgische loodswazen in verband met de scheepvaart van en naar Antwerpen bezwaren gemaakt tegen den nieuwen koers, dien de veerbooten na het tot stand komen der nieuwe aanloop- haiven zullen moeten volgen. Het sehijnt dat naar aanleiding daarvan, een departementale commissie is belast met een nader onderzoek van die bezwaren. Het is wel jammer, dat een overleg daaromtrent met het loodswazen niet vroeger heeft plaats gehad, aangezien zulks thans tot vertraging in de uitvoering van het werk aanleiding geeft en de door de Kamer in deze meermalen bepleitte verbetering vooral aan deze zijde der Schelde wegens den voor het verkeer onvoldoenden toestand van het aanlegsteiger te Walsoorden, dringend noodig is. Een lichtpunt is wellicht, dat, naar vemo- men wordt, toch aan de vooibereiding van het werk voor een aanloophaven aan den Perkpolder wordt doorgewerkt. Omtrent de tarieven van den veerdienst over de Wester-Schelde kan worden herinnerd aan de mededeelingen van het vorig jaar. In verband met het wetsontwerp tot versnelden bruggenbouw en de financiering van het bou- wen der tolvrije bruggen, door een verhoogde benizinebelasting, is door de Kamer aange- drongen op verlaging der tarieven op deze veren, die, evenzeer als een brug, als verleng- stukken van den rijksweg behooren te worden beschouwd. De betrokken Minister heeft hij de behandeling van dat wetsontwerp te kennen gegeven, bereid te zijn tot verlaging der tarie ven voor bezitters voor auto's in Zeeuwsch- Vlaanderen. In het midden latend de juistheid van de bij die toezegging meegedeelde beper- king der categorie van Zeeuwsch-Vlamingen voor wie die verlaging alleen zou gelden, doch moet met teleurstelling mededeelen, dat nog geen enkele verlaging der tarieven is ver kregen. De hooge veerkosten blijven een handicap voor onze industrieelen die daardoor voor him export een onkostenrekening moeten maken, waarvan hunne concurrenten boven de Schelde door hun vrije passage over wegen en brug gen vrij blijven. De aandacht der Kamer zal hierop bij voortduring nog gevestigd moeten blijven. De zeevaart op het kanaal van Ter Neuzen. Het verkeer op de haven van Ter Neuzen was drukker dan het jaar te voren, en onge twijfeld iis het hooger cijfer een gevolg van de tij'delijke bedrijvigh'eid tijidens de hiervoren reeds vermelde staking te Antwerpen. Overi- gens bleef het verkeer vrijwel gelijk aan dat van 't vorig jaar. Grooter was de aanvoer van stukgoederen, steensoorten en pijpaarde, die van hout, kunst- mest en ijzer stationair, terwijl die van steen- kolen en pyriet lager was, Voor uitvoer was hooger die van stukgoederen en steensoorten, terwijl die van phospbaat, cokes en kunstmest lager was. Met inbegrip van die, bestemd voor Sluis- kil, kwam binnen 329 zeeschepen, met een inhoud van 389.958 reg, tonnen, terwijl 375 zeeschepen met een inhoud van 398.285 reg. tonnen van Ter Neuzen uitvoeren. Blijkens de gegevens van het Centraal Bu reau voor de Statistiek was het totaal van havenverkeer (in- en uitvoer)te Ter Neuzen (waaronder Sluiskil en Axel) ter zee 729.977, langs de rivieren 691.532, totaal 1.421.509 ton nen, welike crjfers over het jaar 1935 waren resp. 631.526, 555.285, samen 1.186.811; er was dus eenige vooruitgamg. In die Nederlandsche havens wordt dit ver- keerscijfer slechts overtroffen door dat van Amsterdam, Rotterdam en Vlaardingen, ter wijl Vlissingen dat cijfer met 1.332.007 ton benadert. Met bestemming voor Gent werden opge- schut 2075 zeeschepen, met een inhoud van 1.780.507 reg. tonnen, tegen 1759 met 1.600.001 reg. tonnen in het jaar te voren. Bestemd voor Sas van Gent kwamen binnen 22 zeesobepen, met een inhoud van 20.540 reg. tonnen; het jaar te voren 32 schepen met 28.369 reg. tonnen. Om te lossen kwamen te Ter Neuzen binnen 2243 binnenschepen, met een inhoud van 470.510 ischeepstonnien (het jaar tevoren 1909) met 377.263 scheepstonnen)terwijl met la ding vertrokken 2101 binnenschepen, metende 460.491 scheepstonnen (het jaar te voren 1566, metende 309.319 scheepstonnen). Zoo- wel het aantal binnemgakomen als njet lading vertrokken binnenschepen, was dus aanmer- kelijk hooger dan het jaar te voren. Aan de Axelsche Sassing kwamen binnen 662 schepen, metende 861.933 scheepstonnen en vertrokken 660 binnenschepen, metende 861.773 scheepstonnen (het jaar te voren waren die cijfers resp. 634 schepen metende 84.631 scheepstonnen aangekomen en 636 sche pen, metende 84.443 scheepstonnen, vertrok ken). Het scheepvaartbedrijf. Zoowel voor de zee- als voor de binnenvaart was de toestand over de eerste 3 kwartalen van het jaar niet giunstig. In de tweede helft van het jaar kwam er opleving, die zich in het laatste kwartaal steviger deed gevoelen. De vrachtprijzen werden toen ook hooger, welke verbetering zich ook nog in den aanvang van 1937 voortzette. Ondiertusschen is nog geen eind gekomen aan de klachten die in de laatste jaren hij de verschillende oategorien der schippers zijn ontstaan. De beurtschiippers klagen over het invoeren van regeeringsmaatregelen, die voor een deel him bedrijf dupeerde (graanvervoer), terwijl .beurtschippers met eigen handiel, klaagdien over het optreden van landbouw- codperaties, die hen beconcurreeren. Dat aan de beurtschippers1 als equivalent voor bi4fc verloren graanvervoer het vervoer van een deel der z.g. regeeringstanwe wordt opgedra- gen, gaf weer meermalen aanleiding tot klach ten van de schippers in de vrije vaart, die zich ook wel in ander opzicht beklagen, dat de beurtschippers op him terrain komen, ter wijl voorts de vrije schippers klagen over te iange wachttijiden die zij moeten doormaken, wegens een te groote vrijigevigheid der Be- vrachtingscommissies voor vaste relaties of eigen vervoer, terwijl de Kamer nog onlangs uit een verzoek van een vereeniging van motorschippers heeft kunnen lezen, dat deze zich door de Wet op de Evenredige Vracht- verdeeling benadeeld gevoelen, omdat zij door de beurtbevrachting met hun duurdere en beter voor vervoer toegeruste scbepen in dat opzicht gelijkgeschakeld worden met zeil- of sleepschepen. In de schipperswereld heerscht dus geen tevredenheid, maar 'evenmin bij den handel en de industrie, die zich in zijn vrijheid van bedrijf belemmerd acht, terwijl er ook wrijving bestaat tusschen verschillende havens die al of niet in het vrije Rijnvaartgebied vallen. Er heeft op vervoersgebied een omwente- Mng plaats. De vrachtauto schept voor tal van vervoeren mogelijikheden die de scheep vaart, gebonden als ziji is aa,n de vaarten, en die slechts speciaal langs het water gebouwde faJbrieken en magazijnen kan ibereiken, niet kan volgen. De versnelde bruggenbouw, voor het overbruggen van onze rivieren met tolvrije bruggen, werkt dat vervoer per auto in de hand, en zal het aanbod van vracht voor de schippers voortdurend doen verminderen, ter wijl ook de zoo gedrukte spoorwegen een em stige concurrent zijn. Spoor- en tramwegen. Het personenvervoer op het Nederlandsch gedeelte van de door de spoorwegmaatschap- pij MechelenTer Neuzen geexploiteerde trajecten liep over de geheele linie iets aohter- uit, terwijl het goederenvervoer in het alge meen toenam; de uitvoer van het station Axel was zelfs ongeveer 275.000 ton hooger, dan het jaar te voren. Ook voor de tramwegen liep het personen vervoer iets achteruit, terwijl het goederen vervoer en dat van suikerbieten stationair bleef. Veerdiensten. De crjfers van de veerdiensten geven nog een stijging aan voor den dienst Vlissingen Breskens, doch een bijzonder sterke stijging voor den dienst Ter NeuzenVlissingen, n.l. 70 in vergelijkdng met het jaar 1935. Voor den dienst Ter NeiuzenHoedekens- kerke en die van WalsoordenHansweert was het verkeer stationair. Bedrijven. Voor de scheepsbouwbedrijven in het gebied der Kamer werd de toestand iets beter. Voor de ijzerbouw was dit voomamelijk het geval na die gewijzigde monetaire toestanden, waar door de concurrentie tegen het buitenland weer mogelijk iwas. Tocb bepaalden de werk zaamheden zich nog slechts tot reparaties. Terwijl er in den mieuwbouw van zeeschepen een groote opleving valt waar te nemen, is dit in ons land voor de binnenschepen nog van geen beteekenis. De met 100 gestegen ijzerprijzen zullen daarop ook wel van invloed zijn. De reparaties overtroffen die van het jaar te voren. Uit de bouwbedrijven zijn de rapporten weer uiteenloopend. Zij houden verband met de plaats van vestiging. In het Oosten van ons gewest heerschte blijkbaar de meeste bedrij vigheid, in verband met fabrieksbouw, waarin nu stilstand is ingetreden. Ook sehijnt de „vlucht uit den gulden" aanleiding te zijn geweest voor het bouwen van woonhuizen, waarvan thans kan gezegd worden, dat die in het gebied der Kamer vrijwel in voldoen- den getale ook voor de verschillende behoef- ten, voorhanden zijn, zoodat in dat opzicht de bedrijvigheid naar te verwachten is, wel zal afnemen. Ondertusschen valt over de resul taten van die werkzaamheden niet te roemen, wegens te sterke concurrentie. De gang van zaken op de Cokesfabriek te Sluiskil werd, ofschoon zich een zekere activi- teit voordeed, nog meer beinvloed door de beperkingen op economisch gebied, die een gevolg zijn van de Internationale economische toestanden, die de intemationale handeis- betreikkingen beperken, o.a. door invoerbeper- king van cokes en nevenproducten, alsmede van de beperkehde maatregelen op monetair gebied door verschillende landen ingevoerd. De toestand bleef daardoor voor wat de toe komst betreft, ook onzeker. Met betrekking tot de Spiegelglasfabriek te Sas van Gent, waarvan zooals bekend is, de ovens zijn gedoofd, doch thans het ruwe product wordt afgewerkt, is de toestand in het algemeen iets verbeterd, hoewel de gang van zaken nog zeer bevredigend is. In enkele landen is het gebruik van spiegelglas iets toegenomen, evenwel nog niet in Nederland. Wel was er tijdelijke toevloed van orders in het laatste kwartaal, in verhand met de munt- degreciatie. Voor export zijn de zaken onbe- duidend. In de afdeeling Chemische Producten dier onderoeming bleef 'de zwavelzuurfabriek (loodenkamer-systeem) het geheele jaar bui- ten bedrijf, voor het doen van herstellingen en gedeeltelijke vemieuwingen. Be fabriek van igeconcentreerd zwavelzuur (contact- systeem) werd op 12 Januari 1936 weer in bedrijf gebracht en wenkte op vol produetie- vermogen. Evenals het vorig jaar bedroeg de productie van superphosphaat ongeveer de helft van de capaciteit der fabriek. De ex port van dit artikel werd door allerlei belem- meringen, als daar zijn contingenteerings-, en deviezenmaatregelen, hoogere invoerrech- ten enz. bemoeilijkt, terwijl het gebruik in het binnienland belangrijk lager was dan het vorig jaar. Over het algemeen genomen waren de be- drijfsuitkomsten minder ongunstig dan in de voorafgegane jaren. De Beetwortelsuikerfabrieken te Sas van Gent hadden voor wat de verwerking betreft, weer een voorspoedige campagne. De aan voer van d'e bieten had regelmatig plaats, waardoor ook de verwerking geen stagnatie ondervond. De beperking van de bietencul- tuur, die verband houd't met den regeerings- steun, heeft echter tengevolge, dat de eam- pagnes veel te kort zijn en de fabrieken hunne capaciteit alzoo niet ten voile kunnen uit- ■buiten. Mode in verband met id!e depreciatie van den gulden steeg de suikerprijs wel eenigs- zins, doch dit beteekent slechts, dat hij aan het ©inde van het jaar zich op de wereld- markt rond 4,60 per 100 K.G. bewoog. Deze prijs is ver beneden de productiekosten, zoodat regeeringssteun aan de bietenteelt nog altijd niet kan worden gemist. De door de Regeering toegepaste wijze van berekenen van dezen steun wordt hoe langer hoe meer van dien aard, dat voor de industrie het grootste beleid noodig is, om te voldoen aan den voorgeschreven richtprijs van de bieten. 'Het is in het voorjaar gelukt de dreiging, dat o.m. ook voor Zeeland het bietenareaal zou worden verminderd, ten behoeve van de veenkolonien en den Wieringermeer, af te wenden. Wel werd aan de fabrieken de ver- plichting opgelegd, dat van een deel hunner bieten geen suiker zou mogen worden gepro- duceerd, doch deze tot veevoeder zou moeten worden verwerkt. Ondertusschen is het gevolg geweest, dat de werkgelegenheid, die de teelt van die hoeveelheid bieten schept, voor ons gewest is behouden. Be exploitatie der Stijfsel- en Glucosefabriek te Sas van Gent had weer met goede resulta ten plaats. Een der te Sas van Gent gevestigde textiel- ondememingen, welke in de laatste jaren aan- merkelijk is uitgebreid, is voortgegaan met vollediging van haar installaties, door zich ook in te richten op de vervaardiging van haar product wollen stoffen. Daar heerschte voortdurend groote bedrijvigheid. Uit de tapijtindustrie kwamen gunstige rapporten binnen. Een deel daarvan onder vond den gunstigen invloed van de wijziging van den monetairen toestand. Het tegendeel daarvan was het geval met verschillende Tricotagefabrieken, die als ge volg daarvan den prijsvan hun grondstoffen die reeds aan een natuurlijke stijging waren onderworpen, nog verder omhoog zagen gaan. Bovendien schiep een en ander in het najaar een onzekerheid, welke de grossiers terughield van het plaatsen van groote bestellingen. Andere rapporten gewagen er van, dat het geen moeite kost om orders te krijgen, doch alleen tegen de lage prijzen, in verlband met nog voelibare concurrentie uit het buitenland. Dalende koopkracht is ook de oorzaak, dat steeds meer en meer goedkoopere artikelen worden gevraagd, waarop de winstmarges te laag zijn. Dit alles veroorzaakt een onlbevre- digende toestand. Daarbij komt en in dat opzicht stemmen alle rapporten overeen een gebrek aan ge- schoold personeel, hetgeen ook een voor de be drijven ongewenscht verloop veroorzaakt, waartoe ook de ongeregeldheid der werkgele genheid in sommige bedrijven aanleiding geeft. Om aan de behoeften van geschoold perso neel in dit soort van bedrijven te voorzien, werd door het gemeentebestuur van St. Jan- steen een textieleursus mgericht. Deze werd in den loop der maand Augustus door den Commissaris der Koningin, Jhr. Mr. J. A. Quarles van Ufford, in tegenwoordigheid van verschillende autoriteiten geopend. Deze cur- sus wordt door 24 jongens uit 5 verschillende gemeenten, geregeld bezocht, waarvan 18 reeds in deze bedrijven een plaats hebben ge- vonden. Voor de industrieen, die Suikerwerken en Bisquits fabriceeren gaat het nog allesibehal- ve rooskleurig. Reeds v6<5r 1936 hebben 2 van de grootere Bisquitsfabrieken de poorten moe ten sluiten en verkeeren diverse kleinere fa- brikanten in moeilijkheden, terwijl de grootere zeer pessimistische luanken laten hooren. De oorzaak daarvan is gelegen in sterk gedaalde koopkracht en ingeschromipelde exportmoge- lijkheden, de steeds toenemende regeeringsbe- moeiingen en crisisheffingen, terwijl de laat ste verhooging van de heffing op spijsvetten de deur dicht deed, omdat verhooging der prij zen van de producten nu eenmaal niet moge- Iijk is. Door de devaluatie zijn de moeilijkheden nog toegenomen. De kosten van verpakking, autotransport en brandstoffen zijn gestegen. Of als indirect gevolg de mogelijkheid bestaat van een grooteren omzet in het binnenland en meer export naar het buitenland is nog niet te voorzien, doch hooggespannen zijn de ver- wachtingen daaromtrent niet. De bedrijven te Breskens konden door groote krachtsinspanning den omzet nog vergrooten, waardoor de gedaalde winstcapacitei't nog eeniigszins werd goedgemaakt. Er moest ech ter op elk terrein met de gro6tste zuinigheid worden gewerkt. Mosselen. Er was hi 1936 weinig zaadval op de Zeeuw- sche stroomen. Wel was er zaadval op'de Z.- Hollandsche stroomen, doch dit is weggevan- gen voor het zijn wasdom bereikt had en is dan ook grootendeel op de perceelen gestor- ven. Op de Nederlandsche en Belgische kust was de zaadval normaal. Voor wat de ontwikkeling op de banken be treft, was de vischlcwaliteit bijzonder mooi, in vele jaren was zij niet zoo geweest. Op vele banken was de groei echter niet goed, of schoon dit ongeveer eind September beter is geworden. Op enkele perceelen hadden de mosselen te lijden van zeesterren en van de slipper limped" (watermuiltje). Er was goede vraag naar mosselen voor Belgie en Frankrijk. Alleen heeft Belgie een beperking ingevoerd voor de z.g. schippers- leurders, dat nagenoeg gelijk staat met een verbod. De prijzen waren in het algemeen loonend, doch op het eind van 1936 en het begin van het loopend jaar, brokkelden deze wat af. De hoeveelheid mosselen door Fhilippiensche mosselkweekers aan het Centraalkantoor van mosselen te Bergen op Zoom geleverd, was van 1 Januari 1936 tot 2 Januari 1937 58.254 ton mosselen h 100 K.G., terwijl van Philip pine over het jaar 1936 werden uitgevoerd pl.m. 115.000 balen mosselen k 85 K.G. naar Belgie en Frankrijk. De rapporteur stipt verder aan, dat uit deze cijfers voldoemde blijkt, dat de Philippienscihe mosselkweekers door de regeling van het Departement van Landbouw en Visscherij ten zeeriste worden benadeeld. Door het Centraal kantoor van mosselen te Bergen op Zoom kon over het geheele eeizoen 1936 geen f 2 per ton worden uitbetaald, ofschoon de ton 4/2 zou mogen worden berekend, en zou dit een be- drag uitmaken van 116.508, terwijl v6<5r de totstandkoming dezer maatregelen de Philip- pienscbe visschers in het slechtste jaar der prijsopbrengst nog meer gemaakt hebben dtan 1,10 per baal van 85 4 87 K.G. en was de geheele opbrengst 127.600,. terwijl de toe stand van de werknemers in ddt bedrijf is ver- slecht en er meer werkloosheid is dan vroeger. ('Wordit vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 10