ABDIJSIROOP
Ter Neuzensche Courant
Binnenland
Buitenland.
Verkoudheid,
hoesl, bronchitis
AKKER's versterkte
Vrljdag 12 Maart 1937 No. 9579
DERDE BLAD
DE STEUN AAN DE SUIKERBIETEN-
TEELT.
en de gevaarlijke gevolgen daarvan.
TER NEUZEN, 12 MAART 1937.
ALGEMEEN NEDERLANOSCH
VERBOND.
VAN
TWEEDE KAMKIi.
De prijsstijging van levensmiddelen en
verbruiksartikelen
De heer De Visser heeft aan den minister
van binnenlandsche zaken de volgende vragen
gesteld
1. Over.veegt de regeering reeds, nu levens
middelen en verbruiksartikelen in prijs stijgen
een algemeene herzienihg van looiien en sala-
rissen van rijikswerklieden en ambtenaren aan
de orde te stellen?
2. Zoo niet, is de re gee ring dan niet bereid
te overwegen, een tijdelijken duurtebijslag aan
net ipersoneel in 's rijskdienst te verleenen
Aan den minister van sociale zaken beeft
de heer De Visser de volgendie vragen gesteld:
1. Overweegt de regeering niet, nu de
prrjzen van levensmiddelen en andere ver
bruiksartikelen stijigen, de steunuitkeeringen
aam werkloozen en de loonen in de werkver-
schaffingen te verhoogen?
2. Oordeelt de regeering bet niet nood-
xakeltjk, zoolang geen algebeele verhooging
der steunudtkeerinigen en loonen suib 1 bedoeld,
heesft plaats gebad, een duurtebijslag aan de
daarbij betrokkenen te verleenen?
3. Is de regeering in elk geival bereid, de
geidten, die voor kolenbrjslag aan de werkloo
zen worden verstrekt, in een duurtebijslag om
te zettesn, zoodat die gelden aan de gezinnen
der werldoozen blijven ten goede komen?
4. Heeft de regeering kennis genomen van
de berichten omtrent het ontstellend gebrek
aan kleeding, schoeisel en dekking in vele ge
zinnen van langdurig werkloozen en aebt de
regeering het niet noodig daaromtrent maat
regelen te treffen waardoor emstige misstan-
den worden opgeheven?
HET ZWITSERSCHE GESCHENK
AAN PRINSES JULIANA.
Uit Bern wordt gemeld, dat de Zwitsersche
Bondsroad aan Prinses Juliana ter gelegen-
heid van haar huwelijk een met briljanten
an eafieren bezet platina armbandhorloge
heefit geocbonken.
Het horloge, dat in Zwitserland werd ver-
vaardigd, behoort tot de kleinste van zijn
soort. Het is slecbts 6.5 m.m. breed en 2.7
num. hoag. Het uurwerk weegt 2.13 gram.
De onrust tikt 21.000 maal per uur en weegt
23 milligram. De spiraal, die bet uurwerk
regie!t, beeft een dikte van 8/1000 millimeter
en is dus vier tot vijfmaal dunner dan een ge-
wone haar.
PANTSERDEK.SCHIP ,GELDERLAND".
Bg K .B. van 10 Maart 1937 is bepaald. dat
Hr. Ms. pantserdekschip ,,Gelderland" tbans
in dienst opgelegd te Willemsoord, op den 18
Maart 1937 voor den actieven dienst beschik-
baar is gesteld en is met ingang van genoem-
den datum bet bevel over dien bodem opge-
dragen aan den kapitein-luitenant ter zee P.
B. M. van Straelen.
VEST1GINGSWET VOOR
HET KLEINBEDRIJF AANGENOMEN.
Na eenig debat heeft de Eerste Kamer Don-
derdag zonder stemming goedgekeurd de ves-
tigingswet voor bet kieinbedrrjf. De beer
Kropveld (r.-k.) heeft daarbij uitgesproken
het ontwerp van weinig beteekenis te achten
omdat de te stellen eischen te gemakke-
Hjk 'kan worden voldaan. Hij en de beer De
la Bella (s.-d.) waren van meening, dat het
beboefte-element een voorname factor bad
moeten zijn. Daarbij merkte prof. Diepenhorst
(a.-r.) op, dat in dit wetsontwerp een toe te
juichen, maar geen afdoende poging wordt
aangewend tot ordening in den middenstand.
Tenslotte merkte Mr. Drooglever Fortuyn
(lfib.) op, dat hij zich met dit ontwerp kon
vereenigea, betgeen niet bet geval zou zijn
inriien bet behoefte-element er in ware opge-
nomen.
Minister Gelissen verdedigde het ontwerp,
daarbij o.m. opmerkende, dat niemand in staat
is gebleken, het behoefte-element juist te for-
muJeeren.
Naar men van bervoeg.de zijde mededeelt,
zal in de binnenkort afkomende besebikking
betreffende den steun aan de suikerbietenteelt
een bepaling worden opgenomen krachtens
welke de telers, die bezwaren hebben tegen de
hun voorloopig toegewezen hoeveelheid ga-
rantibbieten, binnen 14 dagen na ontvangst
van de voorloopige toewijzing bun bezwaren
bij de betreffende provinciale landbouw-
crisis-organisatie moeten hebben ingediend.
Later inkomende bezwaarschriften worden
niet meer in behandeling genomen.
SCHADE AAN DE MOSSEXiPERCEELEN
IN ZEELAND.
Doordat er de laatste weken varr de groote
nvieren zeer veel water via de Zeeuwsche
stroomen naar zee is afgevoerd, is het zout-
geihaite van het water aldaar in aanizienlijke
mate venninderd. Hierdoor ontstaat, schrijft
men uit Bruinisse aan het ,,Handelsblad"
emstig gervaar voor de in het zeewater levende
dieren als'mosselen, oesters e.d. De zeester-
ren hebben bet reeds moeten ontgslden. en
de vrees bestaat, dat ook voor mosselen en
oesters de nadeelige gervolgen niet zullen uit-
blgven. Vooral in de Grevelingen is de mos-
selcultuur door het van de rivieren naar zee
kotmende water zeer bedreigd.
Door den hoogen waterstand is de stroom
bg eb veel sterker geworden. Bij de „Oude
plaat" in de Grevelingen is hierdoor een
oeverrafschuwing opgetreden, die voor de daar
liggende mosselperceelen zeer nadeelige ge-
volgen heeft gebad. Een groote hoeveelheid
daar aanwezige consumptiemosselen is door
den stroom meegevoerd. De sehade, die hier-
doord voor de kweekers ontstaan is, is zeer
groot.
DISTRIBUTIE VAN VAPjftENSGEHAKT IN
RI.1R.
(De minister van sociale zaken heeft ter
kennis van de-gsmeentebesturen gbbracht, dat
van verschillende zijden bij hem is aangedron-
gen op de beschikbaarstelling van gebakt in
blik, ook voor de zgn. stille anmen, die op
geenerlei wijze steun van Rijks of gemeente-
wege ontvangen en die evenmin zijn aan te
merken als ondersteunden volgens de Arm en-
wet. De minister heeft daartegen geen be-
(Bwaar. Derhalve kan dit product aan be-
doelde personen tegen den geldenden prijs
worden verstrekt en wel op denzelfden voet
als het geval is ten aanzien van de ondersteun-
de of tewerkgestelde werkloozen en armlas-
tigen. De distribute behoort ook voor deze
categorie van personen van het gemeentebe-
stuur uit te gaan.
DE SPA(AN SCHE HAVENS VERBODEN
VOOR NEDERLANDSGHE SCHEPEN
MET WAPENTUIG.
In toet Koninklijke Besluit van 4 Maart,
dat reeds in werking is getreden en dat strekt
tot het tegengaan van bet vervoer met Neder-
landscbe schepen van wapentuig en vrijwilli-
gers, bestemd voor Spanje, is het verfood neer-
gelegd voor den eigenaar, den reeder (en den
boekhouder) en den kapitein van een Neder-
landsch schip om opdracht te geven, te be-
vorderen of te gedoogen, dat het schip een
Spaansche haven aandoet, als tot de lading
wapentuig behoort.
Het is verder den kapitein verboden in
Spanje een haven aan te doen, als hij perso
nen vervoert, van wie hij weet of redelijker-
wijs kan vermoeden, dat zij naar Spanje gaan
met het doel bij de strijdkrachten aldaar
dienst te nemen. Elveneens als zij onderweg
zijn naar Spanje zonder geldig of speciaal ge-
viseerd paspoort.
De bepalingen van het Koninklijk Besluit
zijn niet toepasselijk op wapentuig dat v66r
10 Maart reeds was ingeladen of personen, die
zich v66r 10 Maart reeds badden ingescheept.
De kapitein, die een haven in Spanje aan
doet of beeft aangedaan, is verplicbt in zijn
scheepsdagboek van iedere inlading van in die
haven te ontschepen goederen en van iedere
inlading van wapentuig, ongeacht de bestem-
ming, aanteekening te houden. (Hij moet den
bevoegden ambtenaren de goederen toonen.
Verder moet hij bij uitlossing van wapentuig
een verklaring van den Nederl. consulairen
amlbtenaar of van de douane bij zijn journaal
voegen, op welke verklaring aantal, soort en
merken der colli zijn venmeld.
Het besluit Is verder van toepassing, be-
halve op Nederland, op Nederlandsch-Indie,
Suriname en Curagao.
Onder Spanje wordt eveneens verstaan het
Spaansche gebied buiten Europa en het
Spaansche protectoraat in Marokko.
Onder wapentuig worden, behalve geweren
kanonnen, vechtiwagens, revolvers, vlammen-
werpers, strijdgassen, ontplofbare stoffen enz.
yegrepen gemonteerde of gedemonteerde
vliegtuigen en onderdeelen.
Met het opsporen van overtredingen zijn
mede belast de consulaire ambtenaren en de
ambtenaren der scbeepvaartinspectie.
DE INBESLAGNEMING VAN HET
STOOMSOHIP TRITON.
De regeering heeft aan den Nederlandschen
gezant, den heer F. Gerth van Wijk, te Tan-
ger, onder wien Marokko ressorteert, opdracht
gegeven, bij de autoriteiten te Ceuta te pro-
testeeren tegen de inbeslagneming van het
s.s. Triton van de K.N.S.M. en dezen autori
teiten mede te deelen, dat voor eventueele
daaruit voortvloeiende schade zij de verant-
woordelijkheid dragen.
WEDEROM EEN JVEDERLANDSCH SCHIP
IN DE SPAANSCHE WATEREN
AANGEHOUDEN.
Het Nederlandsche vrachtschip Serooskerk,
van de Vereenigde Nederlandsche Scheep-
vaartmaatschappij te 's Gravenhage, is
Woensdagmiddag in de Spaansche wateren
aangehouden door een schip van de vloot van
Franco en heeft daarvan order gekregen naar
Ceuta. te volgen.
De Serooskerk is een schip van bruto
6611 ton.
Omtrent deze aanhouding vemamen wij,
schrijft de N. R. Crt. dat de directie van de
Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaat-
schappij Woensdagmiddag omstreeks half 6
een draadloos telegram van den kapitein
heeft ontvangen, waarin deze meedeel.de, dat
esn Spaansch schip hem Woensdagmiddag
order had gegeven te volgen naar Ceuta. Dit
telegram was afgezonden om 2.10 namiddag.
Na dien tijd heeft de directie van de mij.
niets meer gehoord van den kapitein. Wel zijn
ommiddellijk de departementen van buiten-
landsche zaken en van defensie van het ge-
beurde in kennis gesteld.
De Serooskefk was 6 Maart uit Rotterdam
vertrokken naar Japan. Het schip was thans
op weg naar Genua.
De Serooskerk was geladen met stukgoede-
ren en naar men ons meedeelde was er, wat
betreft de lading, geen enkele reden om tot
aanhouding over te gaan.
Bij de betreffende reederrj is nader bericht
ingekomen, dat de Serooskerk Woensdagmid
dag weer is vrijgelaten.
Het schip heeft de reis naar Genua voort-
gezet.
BETERE VERDEELING VAN DEN
BESCHIKBAREN ARBEID.
Ontleend is aan bet voorloopig verslag over
het wetsontwerp: tijdelijke bepalingen, strek-
kende tot het bereiken van een betere ver-
deeling van den beschikbaren anbeid.
Bij het afdeelingsonderzoek van dit wets
ontwerp gaven verscheidene leden uiting aan
bedenkingen van meer of minder emstigen
aard.
Het ontwerp zoo betoogden eenigen hunner,
gaat uit van een onjuist ibeginsel, door aan te
nemen, dat er een zekere hoeveelheid arbeid
beschikbaar is, die men vrijwel naar willekeur
over bepaalde groepen van arfbeiders (oudere
en jongere, mannen en vrouwen) kan ver-
deelen. De hoeveelheid arbeid die verdeeld
kan worden, is evenwel voortdurend aan
schommelingen onderhevig. Reeds daarom
aehtten deze leden het niet mogelijk, rege-
lingen omtrent getalsverhoudingen aan den
zich steeds wijzigenden feitelijken toestand
te doen aanpassen. Treft men zulke rege-
lingen toe, dan moeten zij verstarrend wer-
ken. Doch bovendien zal de hoeveelheid ar
beid juist ten gevolge van het treffen van
zulke regelingen geringer worden. De voor-
gestelde maatregelen toch komen in wezen
neer op een ingrijpen in het loonpeil, wel niet
in* dat van den individueelen arbeider, doch
wel in het loon per eenheid'van het product.
Het voorschrijven van bepaalde getalsver
houdingen kan het voortbestaan van onder-
nemingen in gevaar brengen. Reeds om deze
reden heihooren hun inziens maatregelen als
de thans voorgestelde achterwege te blijven.
Er is trouwens allerminst gebleken, dat de
volwassen falbrieksbevolking op groote schaal
door jeugdigen wordt vervangen.
Heeft de tegenwoordige minister, zoo werd
gevraagd, de zienswijze van de arbeidsinspec-
tie ingewonnen omtrent de uitvoerbaarheid
van het thans ingediende wetsontwerp?
Voorts meenden de hier aan het woord
ztjnde leden de practische uibvoedbaarheid van
de voorgestelde maatregelen ernstig in twij-
fel te moeten trekken, omdat niemand van te
voren kan vaststellen tot welke nieuwe werk-
methoden de steeds voortschrijdende techniek
zal voeren.
Ook het aantal andere leden hadden tegen
het ontwerp bedenkingen, al wilden zij zich
hun eindoardeel voorbehouden. Naast het
principieele beawaar, dat ontwerp inbreuk
maakt op de vrijheid om zelf een beroep te
kiezen, voerden zij in het bijzonder daartegen
aan, dat van het bestaan van werkelijke mis-
standen niets gebleken is.
Deze leden wezen er verder cup, dat een
groot deel van de vrouwen, werkzaam in
faJbrieken en werkplaatsen, arbeid verrichten,
waarvoor zij geschikter zijn dan mannen. Het
zou van een zeer onjuist inzicht getuigen,
indien men deze arbeid voortaan door mannen
wilde laten verrichten.
Een aantal leden, die eveneens bezwaren
tegen het ontwerp hadden, al erkennen zij,
dat daaraan ook voordeelen verbonden kunnen
zijn, zouden zich in ieder geval moeten ver-
zetten tegen de zeer ver gaande machtiging,
welke de regeering vraagt. Zij zouden de
gevallen waarin de wet toepassing kan vinden,
in elk geval in de wet zelf opgenomen willen
zien.
Tegenover de groepen van leden, die tot nu
toe aan het woord waren en die in meerdere
ot mindere mate bezwaar hadden tegen de
strekkmg van het ontwerp, stonden vele leden
die zich met die strekking geheel konden
vereenigen.
Verscheidene leden, voorstanders van het
ontwerp vestigden er de aandacht op, dat dit
siechts van toepassing zal zijn op arbeid in
fabrieken en werkplaatsen. Zij aehtten dezs
omschrijving niet ruim genoeg.
Konden dus vele leden zich hetzij geheel
hetzij in hoofdzaak vereenigen met den mate-
rieelen inhoud van het wetsontwerp, tegen
den vorm der te nemen maatregelen hadden
verscheidenen hunner ernstig bezwaar. Het
ontwerp wil bedrijfsverhoudingen regelen en
doet dat volgens het oude recept van dele-
gatie van bevoegdheden aan den minister en
aen de districtshoofden der arbeidsinspectie.
Met andere woorden: er wordt hier wederom
een typisch centralistische, zuiver ambtelijke
staatslbamoei'ing voorgesteld. De hier aan het
woord zijnde leden waren door dezen gang
\an zaken ernstig teleurgesteld. Huns inziens
behoort het nemen van maatregelen in zake
verdeeling van beschikbaren arbeid zooveei
mogelijk te geschieden door de bedrijfsgenoo-
ten zelf.
PERSONENAUTO OF VRACHTAUTO
Bij herhaling ontvangt de K.N.A.C. berich
ten van handelsreizigers en andere zakenlie-
den, dat zij bekeurd worden op grond van het
feit, dat zij niet voldoende motorrijtuigen-
belaeting zouden hebben betaald voor hun per-
sonenauto's, waaruit ten behoeve van de
plaatsing van monsterkoffers en goederen-
voorraden de aehterzitting en rugleuning zijn
verwijderd.
De belastingadministratie stelt zich ten deze
op het standpunt, dat een personen-automobiel
waaruit de achterzitting en rugleuning zijn
weggenomen met het oogmerik als boven om-
schreven, niet kan worden beschouwd als te
zijn ingericht voor personerwervoer, zoodat
het verhoogde tarief als vermeld in Art. 3
eerste lid sub d, der motorrijtuigenbelasting
ten aanzien van dergelijke automobielen moet
worden geheven.
Gemelde administratie ontleent hare opvat-
ting aan een instruotie door den Minister van
Financien op 30 April 1935 gegeven, waarin
eenerzijds 't standpunt wordt ingenomen, dat
de enkele omstandigheid, dat met het motor-
rijtuig goederen worden vervoerd niet vol
doende is om het verhoogde tarief der motor-
rijtuigenbelastingwet van toepassing te ach
ten, terwijl anderzijee wordt voongeschreven
dit tarief toe te passen indien, onder meer,
de zdtplaatsen uit den auto zijn verwijderd.
Bij venzoekschrift van 1 October 1936
heeft de K.N.A.C. er bij den Minister van Fi
nancien nogmaals op aangedrongen om voor
het geval dat alleen de achterzitting met
bovenomschreven doel uit een auto is wegge-
nomen, 't gewone tarief voor personenauto's
te doen toepassen; waarop bij ministerieele
missive van 5 December 1936 werd medege-
deeld, dat het voormelde standpunt der belas
tingadministratie, juist moet worden geacht.
Nu deze aangelegenheid in verschillende
deelen des lands ter beoordeeling van den des-
betreffende politierechter is gebracht met het
resultaat dat o.a. te Roermond, Assen en Gro-
ningen die verdachten, die terzake als boven-
vermeld strafrechtelijk waren vervolgd van
van hun te laste gelegde zijn vrijgesproken
waarbij onder andere door den politierechter
te Groningen is overwogen dat van het des-
betreffende motorrijtuig niet kon worden ge-
zegd, dat 't niet was ingericht voor personen-
vervoer omdat, al waren de achterleuning, de
achterbank en de achterkussens daaruit ook
tijdelijk verwijderd de bedoelde auto daardoor
toch niet het krakter had gekregen van een
bestelauto of motorrijtuig waarvoor aangifte
had behooren te geschieden ex art. 3, letter
d, der Motorrijtuigenbelastinigwet en de rech-
terlijke macht daarmede een standpunt blijkt
in te nemen tegengesteld aan dat van de be-
lastingadminjlsitratie, (heeft, de K.N.A.C. ge-
meend met verwijzing naar het verzoeikschrift
van 1 October 1936 den Minister te moeten
verzoeken dit speciaie punt nogmaals onder
de oogen te zien en een Instructie te dezer
zake te geven, welke in overeenstemming is
met de thans gevormde jurisprudence.
Mt SSERT TOT EEN DEBAT
UITGEDAAGIJ.
Het partijbestuur van de rev. soc. arbeiders-
partij (Sneevliet) heeft naar aanledding van
het persbericht, dat de heer Mussert besloten
heeft als Mjstaanvoerder voor de N S.B. bij de
komende Kamerverkiezingen op te treden en
eventueel in de Kamer zitting te nemen, den
heer Mussert uitgedaagd tot een openbare
debatvergaderSng |met geiijike spreelitijdver
deeling met de lijstaanvoerder van de R.S.A.P.
en wel onder het onderwerp: ',,Fascisme of
Socialisme".
Een soortgelijk verzoek werd gericht tot
den heer Arnold Meijer te Oisterwijk, den
leider van ,,Zwart Front".
EEN TEKORT IN DE GEMEENTEKAS
ONTDEKT.
In de jongste raadsvergadering van Wehl
werd de gemeenterekening over 1935 aange-
boden. De voorzitter decide mede, dat het
verificatiebureau niet kon wijs worden uit de
gemeenterekening door den thans ontslagen
gemeente-ontvanger opgemaakt. Er is een
kasteikort ontdekt van circa f 5000. De ge
meente-ontvanger is aangeschreven. Hij zal
het tekort binnen drie weken moeten aan-
ziuiveren.
Een oommissie, bestaande uit vier raads-
leden werd benoemd om de gemeenterekening
na te zien.
Besloten werd het oude gemeentehuis te
verkoopen, nu een nieuw zal worden gebouwd.
De raad beeft besloten de benoeming van
den heer B. Th. Helmink te Hummelo en
Keppel tot gemeente-ontvanger in te trekken,
op grond dat in strnd met de wet niet vooraf
de te stellen zekerheid was vastgesteld.
BLOKKADE DOOR FRANCO'S SCHEPEN.
Ceuta het steunpunt.
Een bijzonderen correspondent, schrijft uit
Gibraltar aan De Telegraaf:
Het ongecontroleerde verkeer door de
Straat van Gibraltar met de havensteden aan
de Oostkust van Spanje, die in handen van
de regeering zijn, is feitelijk onmogelijk ge
worden. Het voornaamste steunpunt der aan-
hangers van Franco, wat het maritieme ver
keer betreft, is Ceuta. Daar bevinden zich
twee kruisers, een tiental gewapende trawlers
en eenige watervliegtuigen, die de Straat van
Gibraltar blokkeeren. Geen schip kan meer
door de Straat gaan, zonder door de vaartui-
gen der Franco-partij te worden opgemerk.
In de practijk komt de blokkade, die Franco
hier uitoefent, neer op een aanhouding van de
meeste schepen. Engelsche booten laat men
over het algemeen ongemoeid, waarbij de om
standigheid, dat te Gibraltar een aanzienlijke
Engelsche zeemacht aanwezig is, die onmid-
dellijk gereed is Britsehe schepen te assistee-
ren, vcnnoedelijk een rol speelt.
De nationalisten brengen gedurende de laat
ste dagen bijna alle schepen op, die met een
lading sinaasappelen uit Valencia komen. Of
deze schepen hun lading moeten lossen, hangt
af van de vraag, of er voldoende Duitsche
schepen aanwezig zijn om de sinaasappels
over te nemen en naar Hamburg te vervoeren.
Van een kapitein, wiens -schip naar Ceuta
was opgebracht en daar gelost, vemamen wij,
dat de aanhouding, wanneer geen verzet ge-
pleegd wordt, tamelijik rustig verloopt. Na een
waarsohuwingsschot te hebben gelost, gaf een
kruiser van de nationalisten order, dat ge-
stopt moest worden. Het oorlogsschip zette
'n sloep met mariniers uit, die langsizij der
koopvaardijboot kwam. De mariniers gingen
aan boord, betrokken de wacht en dwongen
het koopvaardijschip naar Ceuta koers te
zetten.
Daar werd aan de kade gemeerd. Na eenige
besprekingen, die geen resultaat opleverden,
verscheen een ploeg, die het schip loste. In-
tusschen was de zender van de koopvaardij
boot verzegeld en de antenne neergebaald.
Nadat de geheele lading was gelost, ging de
gewapende maoht van boord en kon de koop-
vaarder zijn reis voortzetten. Meestal be-
geven de schepen, die naar dit recept zijn be-
handeld, zich naar Gibraltar, om daar wat
van den schrlk te bekomen.
DE SLECHTE TIJD IN OOSTENRIJK.
De tram te Weenen heeft in 1936 3,6 mil-
lioen minder passagiers vervoerd dan in 1935,
de bus 200.000 passagiers minder. Beide on-
dememingen zijn in handen van de gemeente
en het tekort op de diensten baart zorg. De
veranming van de bevolking en het steeds
stijgende gebruik van rijwielen, zoomede het
slechte weer op bijna alle Zon- en feestdagen
van den laatsten tijd, de geringe frequentie
van de meeste lijnen en andere geibreken
worden bij elkaar als oorzaken van den ach-
teruitgang beschouwd.
HET RECHT OM TE DOODEN.
Voor de rechtbank van Weimar is door een
advocaat, die een verdachte, bescbuldigd van
moord op zrjn zoon, verdedigde, bet recht be-
pleit van, een vader om in zekere gevallen zijn
kind te dooden.
De vader had zijn zoon gedurende diens
slaap doodgeschoten, omdat deze een gevaar-.
lijke imbeciel was, die bet leven van. zijn mede-
menschen in gevaar bracht. Daar hij geen geld
had om hem in een inrichting te laten opne-
men, had hij hem van het leven beroofd.
Het O. M. eischte de doodstraf tegen ver-
dachte, maar de verdediger zette uiteen, dat
het geheel in overeenstemming met de nat.-
soe. opvatting van „bloed en bodem" was, dat
verdachte zijn medemenschen tegen zijn ge-
vaarlij-ke zoon wilde besehermen.
Juist is", pleitte de advocaat, ,,wat ten
goede van de igemeenschap komt, verkeerd
wat deze schaadt. En de vader schaadde de ge-
m-eenschap niet, door zijn zoon te dooden".
De rechtbank beeft onder den indruk van
dit betoog verdachte tot drie jaar gevangenis-
straf veroordeeld.
DUITSCHLANDS BEHOEFTE AAN
IJZERERTS.
De Times meldt uit Stockholm:
De vraag naar ijzererts uit Duitscliland is
zoo groot, dat de export uit Zweden gedurende
den winter doorgaat. Door de koude bevriest
het erts in- die opslagplaat&en en moet dan met
dynaniet tot vervoenbare stukken worden ge
stagen, wat den prijs zeer verhoogt. Toch heeft
Duitsehland verleden week twee scheepsladin-
gen betaald en over eenigen tijd 'komen drie
groote vrachtscbepen weer nieuwe lading
halen.
MUSSOLINI EN ZIJN LEEFREGEL.
Mussolini is bijna 55 jaar. Hij heeft het
natuurlijk zeer druk, maar zijn gezondheid
is best. In meer dan veertien jaar beeft hij
nog geen enkelen dag door ziekte niet kunnen
werken. Hij werkt van 12 tot 14 uur per dag.
Hoe hij het aanlegt om gezond en frisch te
blijven, heeft hij aan een interviewer uitgelegd,
terwijl hij gezeten was aan zijn schrijftafel in
zijn werkkamer op het Palazzo Venezia te
Rome, met een groote mand fruit voor zich.
,,Ik ben bgna volkomen vegetarier', zei hij.
„Alcohol acht ik schadelijk, zoowel voor de
menschen zelfs als voor de gemeenschap. Ik
drink nooit sterken drank. Aan officieele
diners neem ik soms wat wijn. Ik ben niet
tegen een gematigd gebruik van tabak, maar
sinds den wereldoorlog beb ik niet meer ge-
rookt. Ik eet enkel eenvoudige spijzen, zooals
boerenstand ze gaam-e eet, en veel fruit.
Ik gebruik thee noch koffie, maar soms drink
ik lindebladthee. Voor degenen, die lichanae-
lijken arbeid verrichten, is het goed matig
wijn te drinken. Zoodra ik sporen van onge-
steldheid voel, vast ik tenmanste voile 24 uur.
Iederen dag besteed ik 30 a 40 minuten aan
lichaamsoefeningen. Bovenal zwem ik gaarne
'is zomers en ski ik gaarne 's winters. Iederen
dag maak ik een rit te paard. Met alle me-
chanische sporten ben ik vertrouwd, fiets
rijden, motorfiets rjjiden, autorijden en vliegen.
Ook houd ik van iwandeleh. Ofscboon mijn tijd
van duelleeren voorbij is, ben ik nog steeds
van overtuiging, dat schermoefenimgen uitste-
kend zijn om het lichaam in orde te houden.
Ik slaap zeven tot acht uur per dag, n.l. van
11 uur's avonds tot 7 uur's ochtends. Ik val
altijd dadelijk in slaap, onverschillig, wat ik
overdag heb gedaan of wat er mij is weder-
varen. Ik doe niets om in slaap te vallen en
overdag doe ik geen middagdutje. Een mid-
dagdutje is het gevolg van te veel -eten aan de
lunch. In mijn weinige uren van ontspanning
lees iik oude of modeme boeken, vooral boeken
van politieken of geschiedkundigen aard. Maar
ik sluit romans niet buiten, wanneer zij de
aandacht hefcben getrokken. Ik houd ervan op
de hoogte te zijn, van wat er nieuw uitkomt.
ik lees 's zomers meer dan 's winters an ik
i
Sommige menschen, die wat vatbaar zijn op
borst en keel denken, dat het nu eenmaal
hun lot is 's winters te moeten hoesten,
kuchen, hijgen en benauwd op de borst te zijn.
Indien Gij tot diegenen behoort, probeert dan
eens de nieuwe versterkte Akker's Abdijsiroop
die honderdduizenden hun levens-blijheid heeft
teruggegeven. Reeds naenkele lepels bemerkt Ge
dat dit middel U werkelijk zal kunnen helpen.
De slijm. die op de borst drukte, en U benauwd
maakte, komt gemakkelijk los, de hoestbuien wor
den zeldzamer, lichter en verdwijnen, Uw adem-
haling wordt weer diep en geruischloos en de
slijmvliezen van Uw borst en keel worden versterkt.
De planten-extracten en de codeine, de grootste
hoest-bedwinger, maken de nieuwe versterkte
Abdijsiroop tot ,,'s Werelds beste Hoest-siroop".
Verlaagde prijzen: f 0.75, f 1.25, f 2.-, f 3.50 p. flacon
(Ingez. Med.)
geloof, dat ik zoowat 70 boeken per jaar lees.
Ik heb heel weinig tijd om naar den schouw-
burg te gaan. Het meest houd ik van vroolijke
lyrische muziek; de oorlogszuohtige en harts-
tochtelijke lyriek van Verdi en Wagner en
van den humor van Rossini. Ik heb geen hekel
aan jazz. Als dansmuziek vind ik jazz amu-
sant.
Mijn werk is volkomen geregeld en metho-
disch. Het maakt mij trotsch, dat ik mezelf
als een eerste klas ambtenaar kan beschou-
wen. Wanordelijke menschen, verwarde men
schen en verknoeiers van tijd ontsla ik".
VOORKOMING VAN OVEKIJLDE
HUWELIJKEN.
Het Huis van Afgevaardigden van den staat
New-York wil voor de toekomst voorkomen,
dat lieden met elkaar trouwen, terwijl zij of
een van hen an staat van dronkenschap ver-
keeren en dan op grond daarvan later echt-
scheiding vragen. Men wil daar nu op vinden,
dat een termijn van 78 uur moet verloopen
tusschen de indiening van de trouwvergun-
ning en de voltrekking van het huweljjk.
,J)RIE GEBROEDERS".
Het klipperschip ,,Drie Gebroeders", schip-
per De Zeeuw, gedomicilieerd alhier, op
weg met een lading lijnkoeken van Wormer-
veer naar Akkrum, is Woensdagavond ten
Westen van de haven van Lemmer aan den
grond geloopen. De schipper had de haven-
lichten met andere lichten verward. Besloten
is een deel van de lading te lossen en daama
het schip vlot te sleepen.
BIJZONDERE VKTJWILLIGF, LANDSTOHM.
Woensdagavond had er in het Concertge-
bouw alhier een propaganda-avond van den
B. V- L. plaats.
Burgemeester Tellegen opende deze bijeen-
komst en heette de aanwezigen welkom, in-
zonderheid de beeren Overste Bierman, Over-
ste Bruins en Luitenant Eckhardt.
Overste Bierman daama het woord verkrij-
gend schetste het groote preventdeve nut van
den Landstorm. Juist in een tijd als deze is
de Landstorm uiterst noodzakelijk en vormt
hij een waarborg van de vrijheden des volks
en ons Oranjehuis.
Overste Bniins sprak diaarna over bet ont
staan van den Landstorm en over de sponta-
niteit waarmede de eerste Landstormers zich
achter de Regeering plaatsten.
Het wicht van het jaar 1918 is thans uit-
gegroeid tot een macht van 88.000 man, die als
't moet huis en haard verlaten om het wettig
gezag te steunen.
Luit. Eckhardt begon met op te merken,
dat hij zich bier in Zeeuwsch-Vlaanderen
bovenal Nederlander voelt. Hij wees op den
grooten strijd der Oranjes, die gevochten is
voor onze vrijheid, ook voor die vrijheid van
Zeeuwsch-Vlaanderen. Zich aansluiten bij den
B. V. L. iwil voor den Zeeuwsch-Vlaming zeg-
gen, verdediging van zijn vrijheid maar ook:
zich Nederlander voelen.
In de pauze gaven zich 19 nieuwe vrijwilli-
gers op.
Daarna werd vertoond de film ,,De Land-,
storm rond Oranje", en de HuwelijksfiLm.
Beide films werden met aandacht gevolgd.
Om 11 uur sloot burgemeester Tellegen
deze mooie en vruchtbare bijeenkomst.
Laatstleden Woensdag hleld de afdeeling
•Oost. Zeeuwsch-Vlaanderen haar jaarvergade-
ring.
Na de behandeling van een aantal huishou-
delijke punten werd het woord gevoerd door
een der leden over: „Het kanaal GentTer
Neuzen, de zeesluizen en de spoorwegtarie-
ven".
De spreker gaf een uitstekend overzicht
van. de met dit onderwerp samenhangende
vraagstukken, die in het verleden reeds heel
wat stotf deden opwaaien en aktueel bleven
door de stijgende behoefte van de Gentsche
scheepvaartbelangen aan den bouw eener
nieuwe ruimera zeesiuis.
Spreker bracht de vele pogingen in herin-
nering, die in den loop der tijden hebben
plaats gehad om voor Gent een behoorlijike
verbinding te scheppen met de zee, en vergat
daarbij nietj ook eenige aandacht te wijden
aan het in den jongsten tijd o.pgedoken plan
tot aanleg van een kanaal GentHeist, dat
het Nederlandsche grondgebied geheel zou
mijden.
Anderzijds stelde spr. in het licht de zeer
gunstige ligging der Ter Neuzensche haven,
waardoor deze ondaniks alle van BeLgisehe
zijde in den weg gelegde belemmeringen (met
name de spoorwegtarieven), tot voor kort
onder de Nederlandsche zeehavens de vierde
plaats innam.
Hij behandelde voorts de voor Nederland
weinig bevredigende onderhandelingen, die in
den loop der laatste halve eeuw met Belgie
hebben plaats gehad, waardoor voor Ter
Neuzen nooit het recht op de gelijke spoor
wegtarieven met Gent en Antwerpen is