Ter Neuzensche Courant Maandag 8 Maart 19.i? No. 9577 TWEEDE BLAD GEMEENTERAAD VAN TER NEUZEN. VAN Veigadering van Domderdag 18 Februari 1937, des namiddags 2 uur. Voorzitter de heer Mr. P. H. W. F. Tellegen, burgemeeser. Tegenwoordig do leden: L. J. Geedhoedt, D. Scheele, C. J. Verlinde, N. J. C. Lambrechtsen van itthem, D. E. de Kraker, J. Duurinck, E~L. van 'Hecke, H. J. Colsen, L. J. van Diiel, J. N. 't GiLde, M. de Vos, J. den Hamer, A. de Bruijn en P. van Cadsand. (3. Slot.) IS. Oinvraag. a. De heer DE VOS vraagt, wanneer be- gormen zal kunnen worden met de verstrek- king van e-en toeslag op de ziekenfond-spyemies voor de werkloozen. De VOORZITTER antwoordt, dat van alle instellingen nog geen antwoord is ontvangen, terwijl enkele ziekenfondsen hebben bericht, niet te zullen me-ewerken. De heer DE VOS vraagt, of reeds bericht is ontvangen van hat Fonds van de Maatschappij tot Bevordering van de Geneeskunst. Dit fonds is naar spreker meent, over het algemeen toch wel tot medewerkinig bereid. De VOORZITTER deelt mede, dat van dit fonds nog geen antwoord is ontvangen. b. De heer DE VOS heeft een klacht be- treffende de werkverschaffing. Den laatsten tijd zijn verschillende klachten vemomen, hodfdzakelijk wat betreft' de loonen. die ver diend zijn, waarom spreker het niet ondien- stig acht, een overziebt te geven van de ver schillende loonen die zijn verdiend. In de week van 11 tot en met 16 Januari waren de loonen met inbegrip van de toeslagen, dus rijwieltoeslag enz., f 11,41, 12,04, 12,84. Dit zijn dan de hoogste loonen, die een arbeider over de geheele week verdiende. Verschillen den zijn er ook geweest die geen toeslag ont vangen, zoodat deze minder ontvangen. In sommiige gevallen is minder ontvangen dan de steunbedragen zijn, spreker neemt een loon van 10,94. Over de week van 25 tot en met 30 Januari en 1 tot en met 6 Februari 1.1. zijn de loohen iets hooger geweest, toch bleven zij altijd nog aan den te lagen kant. Het is wel te verklaren, waarom de ver diende loonen te laag waren. In de betreffen- de weken was er een werkweek van 45 uur, ten tweed-e heeft het veel geregend, zoodat de menschen regenverlet hadden, waarvoor wordt afgetrokken het le uur van den dag tot een maximum van 3 uur per week. Ten derde was het nat en modderig, wat natuurlijk ook een reden is tot vermindering van de arbeids- prestatie, en dus tot verlaging van het loon. Het is echter niet weg te redeneeren, dat in vele gevallen de daar verdiende loonen lager zijn dan de steunbedragen, wat eigenlijk niet bestaantoaar is. Het basisuurloon bedraagt 22 ct., waar- boven in accoord 10 extra verdiend mag worden voor de menschen uit Ter Neuzen, zoo dat ze kunnen komen tot 24.2 cent en waar- boven voor Ter Neuzien een toeslag kan wor den verleend waarddor men komen kan tot een icon van 27 ct. per uur, dus kan men met inbegrip van brandstoffentoeslag en rijwiel- toeslag enz. komen tot een totaal van lo,44. Zelfs zonder den procentelijken toeslag van 10 zouden de menschen dan nog moeten kiomen tot 14,10 per week, zoodat spreker tot de comclusiemoet komen, dat niet alle ar- beiders waar toch het loon niet minder be- dragen mag dan de steunbedragen recht wedervaart. Wat is daarvan de oorzaak. Het 'duurt nu reeds zoo lang, dat deze klach ten blijven doordruppelen, spreker vraagt thans, wat er de oorzaak van is, dat zoo wei- niv verdiend wordt, zelfs zoo, dat de cijfers van het gemiddeld uurloon minder zijn dan het uur loon dat is vastgesteld. Spreker heeft loo nen gezien van 21, 19, somas ook wel van 24 ct., doch in het algemeen waren deze gemiddelde cijfers aan derf zeer lagen kant. Spreker, is van oordeel, diat voor het groot- ste aantal de tarieven van dien aard zijn, dat het minimum slechts> ternauwernood kan wor den gehaald, in ieder geval moet hij, gezien deze cijfers tot de conclusie komen, dat zij te laag zijn. Waarom handhaaft het gemeente'hestuur dien toestand, waar het gemeentehelang niet mee gebaat is? Spreker heeft hierover al eens meier gesproken, doch nu meent hij, toch wel te hebben aangetoond, dat het belang van de gemeente hiermede niet gediend is. De werkverschaffing het is reeds meer gezegd heeft ten doel de ontwatering der gronden, doch spreker is van oordeel, dat deze onder Ter Neuizen niet zooveel te wenschen overlaat, doch van meer belang is voor de verderop gelegen gronden, doch dit in de omgeving van Ter Neuizen niet zoozeer noodig is. Spreker heeft het hier meer betoogd, dat hiermede in hoofdzaak zijn gebaat de eige- naren van de gronden die verderop zijn ge- iegen en waarvan in s nmige gevallen bui- tenlanders profiteeren. Waarom wordt, nu spreker aangetoond heeft, dat hierbij feitelijk geen gemeentebe- tang betrokken is, voortgegaan diet steeds hetzelfde aantal menschen er heen te zenden Vanaf Novemlber 1.1. zijn er, naar hem is ge- informeerd, 4 gempenten die geen menschen of 1 man naar de werkverschaffing zenden terwijl Ter Neuizen steeds hetzelfde aantal menschen 'leivert. Spreker heeft bij de be ll arnde ling der begrooting voor 1936 er op ge wezen, dat dit de gemeente pl.m. /4000 per jaar meer kostte, die wend uitgegeven boven hetgeen anders aan steun zou worden be- taald. Aangeno-men dat de werkverschaffing duurt tot Mei a.s. dan hebben gedurende on geveer 2 jaar de belastinglbetalers deze be- dragen, die toch ook niet onbelangrijk zijn, moetien oplbrengen voor iets, waarmede de betrokkenen niet zijn gebaat. Spreker kan altihans niet imzien, dat de menschen er mee gebaat zijn. Hij wil wel medewerken aan werkverschaffing, doch dan tegen een be hoorlijk loon, maar niet voor bedragen die lager zijn dan de steunbedragen. Ten tweede: waarom worden de menschen niet per autobus vervoerd Burgeimeester en Wethouders hebben toe gezegd, hiervan werk te zullen maken, en dat hebben zij ook gedaan. De Minister heeft echter medewerkiwg geweigerd, daar de af te leggen afstand niet precies de reglemen- taire 15 K.M. haalde. Indien de Minister daaraan vasthoudt, waarom dan niet beslo ten: wij sturen geen menschen meer naar de werkverschaffing. iSpreker weei, niet waar om burgeimeester en wethouders deize men schen dan nog geregeld uitsturen. Deze moe ten bij den tegemwoordigen toestand, waar het bijna de geheele week regent, 2 keer 14 K.M. door den regen afleggen en dsn ge- heslen dag doobbrengen in een -onverwarrni schuilkeetje. Dit is geen manier van doen. Spreker zal het daarom ook op prijs stellen, in dien burgemeester en wethouders deze zaak grondig zullen overwegen en in de volgende vergaderinig van antwoord dienen. Intusschen zou hij het tevens op prijs stellen irudien bur gemeester en wethouders in afwachtinig van den ui'tslag van hun onderizoek de veTplich- tinig om naar de werkverschaffing te gaan, tijdelijk stopizetten of anders een andere manier van vervoer voor de menschen vin- den, want zooals thans de situatie is, neen, dat is geen manier van doen. De VOORZITTER zegt toe, deze klachten te zullen onderzoeken. Bepaalde klaohten waren burgemeester en wethouders nog niet ter oore gekomen, wel algemeene klachten. De heer DIE VOS zou dan gaarne zien, dat I in db eerste plaats burgemeester en wethou ders, de verpliohtinig voor de menschen om naar de wcrkverr.Tha'Eng tc gaan, v.a'l-icn cp- heffen. Zij kunnen dan nog nader averwegen, minder menschen uit te zenden, of heelemaal wel eens g-ebeurd, dat men 1 week geen. iDe VOORZITTER meent, dat in de eerste plaats burgemeester en wethouders een en ander onder het oog zullen moeten zien. De heer DE VOS merkt op, dat uit de ge meente nog steeds 40 menschen worden uit- geizonden om te werken op het grondgebied van gemeenten, die heelemaal geen menschen uitizenden. 'De VOORZITTER weet niet wat hiervan de oorzaak is, docih herhaalt, een en ander te zullen onderzoeken De heer CODS EN onderschrijft de woorden van den heer De Vos. De VOORZITTER is van •meening, dat bur gemeester en wethouders zich hieromtrent toch eerst een oordeel zullen moeten vormen. Burgemeester en wethouders dienen deze zaak onder het oog te zien. Het zou spreker spij- ten, als de raad anders zou besluiten. Men moet toch verstandig Mijven en eerst een en ander onder het oog zien, al'vorens een be- slissing te kunnen nemen. De beer DE VOS: Alles igoed en wel, doch daarmede zijn de menschen niet geholpen. Spreker geeft den wenk, de verplichting voor de menschen om in de werkverschaffing te werken, direct stop te zetten, b.v. tot Mei. en afhankelijk van het onderzoek van burgemees ter en wethouders, er daarna heelemaal geen meer uit te zenden. De heer DEN HAMER kan er zich niet mee vereenigen, de uitzending van menschen in werkverschaffing stop te zetten. De heer DE VOS: De verplichting om in de werkverschaffing te werken! De heer DEN HAMER vervolgt, dat de heer De Vos nu wel betoogt, dat de poiderbesturen degenen zijn, die bij de werkverschaffing ge baat zijn, dit is j-uist, doch bet is toch ook een algemeen belang. Het is een groot werkobject, en bezien van dien kant meent spreker dat het ook de taak van de gemeente is, dit te bevor- deren. Daarentegen is hij het volkomen met den heer De Vos eens, dat de menschen, al-s zij werken en er eenigiszins voor geschikt zijn een behoorlijk loon moeten verdienen. Als dat niet het geval is, is er iets te zeggen voor de meening van den heer De Vos. Doch dan dienen burgemeester en wethouders bier- naar een grondig onderzoek in te stellen en kunnen niet afgaan op de gegevens, die de heer De Vos overlegt hoewel bij gaarne ge- looft dat -deze gegevens juist zijn daar ze niet officieel zijn. Burgemeester en wethou ders dienen de besohikking te hebben over of- fici-eele gegevens. En biijkt daaruit de juist- heid van het door den heer De Vos medege- deelde, dan zou spreker er ook voor te vinden zijn, de werkverschaffing direct stop te zetten. Spreker kan zich voorloopig tevreden houden, als burgemeester en wethouders de toezegging doen, deze zaak grondig te onderzoeken en als biijkt, dat in werkverschaffing minder wordt verdiend dan de steun bedraagt, dan is er naar zijn meening inderdaad iets te zeggen voor de gevoelens van den heer De Vos. Men moet in de werkverschaffing behoorlijk werken, doch dient dan ook behoorlijk te verdienen. Met evenwel alleen de beschikking over deze ge gevens is spreker er tegen, dat.de verplichting zou worden opgeschort. Burgemeester en wet houders dienen deze zaak grondig te onder zoeken, waaitbij de raad machtiging kan ver- leenen, naar bervin-d van zaken te handelen. De heer SCHEEDE merkt op, dat men nu toch geen inconsequentie moet gaan begaan. De heer De Vos heeft te kennen gegeven, dat de werkverschaffing de gemeente jaarlijks ,f 6000 meer kost De heer DE VOS: Dat was een schatting! De heer SCHEELE vervolgt, dat de ge meente 20 bijdraagt in de kosten van werk verschaffing, zoodat dus 4 maal zooveel, of f 24.000 bijigedragen zou worden door het rijk. Dit maakt te samen onigeveer f 30000, welk geld den boeren ten goede zou komen, en dat boven de steunbedragen zou zijn uitgegeven. Doch dan vergeet de heer De Vos, dat er ook weken zijn, dat er 13 en 14 verdiend is. Naar sprekers meening ziet men de zaak wel wat te -donker in. De VOORZITTER merkt op, dat men thans wel verschillende cijfers zit te bespreken, doch dit heeft naar zijn meening thans geen zin. De heer DE VOS antwoordt den heer Scheele, dat gezegd is, dat de ontwatering der gronden een streekbelang is. Dit is juist. Hij vervolgt, dat de heer Scheele er op gewezen heeft, dat de werklieden meer zouden verdie nen. Ook dit is inderdaad in sommige geval len waar. In de week van 25 tot 30 Januari b.v. zijn de loonen geweest 14,5514,70. Doch to-e-n was het weer juist wat beter. In die week is- het de geheele week droog ge weest. Als het nat weer is, wordt de arbeids- prestatie natuurlijk on-gunstig be'invloed. Doch daar gaat het thans niet over. De heer Scheele heeft te kennen gegeven, dat het rijk 4-maal zooveel moet bijdragen als de gemeente, dit zou dus 24000 zijn, indien de raming voor 1936 juist. is. Spreker vraagt zich af, wanneer en waar dit verdiend is. Er gaan ook menschen naar de werkver schaffing, die een gerimg steunbedrag ontvan gen, omdat zij gezinsinkomsten hebben van 3 of 4 inwonende kind'eren. Deze hebben daarbij echter wel voordeel. Daar staat evenwel ook weer tegenover, dat zij, als zij werkloos wor den een aantal wachtweken moeten door- maken. Spreker is er van overtuigd, dat die 6000 niet zonder meer zijn uitgegeven door de gemeente. Hij kan het zich althans anders niet verklaren, daar de loonen in werkver schaffing verdiend heel laag zijn, in vele ge vallen zelfs spreker heeft dat aangetoond, lager dan de steunbedragen. De gemeente heeft haar medewerking aan deze werkver schaffing verleend, doch het was beter ge weest, als deze er nooit gekomen was. Indien men het wil niagaan, wat er verdiend wordt in de verschi-llen-d'e -gemeenten, hiervan maakt men op de arbeidsbeurs wekelijks een staatje op, en" dan is het wel -eens gebeurd, -dat men ongeveer aan het gemiddeld loon kwam, doch ook, dat men zonder den procentelijken toe slag dikwrjls beneden het minimumloon bleef. Het is kwam aan 26 cent, spreker heeft o.m. ook ge zien, dat men te Hcntenisse kwam aan 19 cent, doch in het algemeen zijn de loonen te laag. De heer SCHEELE wijst er op, dat men het gevaar moet inzien van het nemen van een dengelijk besluit als de heer De Vos voorstaat. Het besluit, jnede te werken aan deze werk verschaffing is genomen, in de overtuiging, daarmede het algemeen belang te dienen. Eln nu zal men het er alien over eens zijn, dat het is tegengeloopen en in het algemeen tegenge- vallen is, doch dit besluit is toch genomen, om iets ten goede voor de gemeente uit te» richten. En dat de zaak is gegaan in een richting, die noch door den raad noch door burgemeester en wethouders is bedoeld, mag nu toch maar direct geen aanleiding zijn om te zeggen: wij stoppen er mede. In het algemeen belang is deze zaak aanvaard en men dient -die ook tot ■een einde t? bran-gen. De heer DE VOS: Doch niet ten koste van de .rxenivchen! De heer SCHEELE vervolgt, dat men de s-uak niet op ae pit3 motciiijven. Hij heeft ■in aeze vergaderinig reeds meer gezegd, -dat tegenover -de loonen de steunbedragen een goede verhouding habben. Door al dergelijke clin<ren als thans weef worden aangebracht, loopt men het risico dat van hoo-g-eihand ge zegd zal worden: wij zullen de landarbeiders en an-dere een k-lasje verlagen, -dan komt men meer in de sfeer van de verdiende loonen. Hij raadt aan, in dezen zeer voorzichtig te zijn. De heer VERLINDE is van oordeel, dat de kwestie is, dat de loonen niet voldoende zijn voor de menschen die- 14 K.M. buiten de ge meente moeten werken. Deze moeten iederen dag 28 K.M. fietsen. Men kan naar zijn mee ning de verplichting om aan de werkverschaf fing deel te nemen onmogelijk uitscbakelen hangende het in te stellen onderzoek. De heer SCHEELE: Die mag men niet stopzetten. De VOORZITTER deelt mede, dat hij om- trent het doen rijden van een bus toen de Minister eenigen tij-d geleden hier was, met Z. Exc. persoonlijk over deze zaak heeft ge sproken en er op gewezen heeft, dat hier in het algemeen andere toestanden bestaan dan boven d-s Sehelde. Men woont hier op een smalle strook gron-d en bevin-dt zich zoo in Belgie. Doch dat weet men in het algemeen in Den Haag niet. Spreker zegt toe, zoo spoe- di,g mogelijk een onderzoek te zullen instellen. De heer DE VOS merkt op, dat de heer Scheele heeft doen uitkomen, dat de steun aan de werkloozen te hoog zou zijn. De heer SCHEELE: Neen, dat heb ik niet gezegd, doch wel dat de verhouding tusschen de loonen en de steunbedragen goed is te noemen. De heer DE VOS geeft te kennen, dat men hem toch wel zal moeten toestemmen, dat deze eigenlijk niet voldoende zijn. Het steun bedrag voor een transportarbeider is hier f 9,50 met 0,50 toeslag per kind. Voor een ge- zin met 4 kinderen kan men dus trekken f 11,50, waar nog f 1 afgaat als men dubbel uitg'etrokken is, zoodat dan f 10,50 -ontvangen wordt. Thans echter verdient een fabrieks- anbeider of een vakman toch nog altijd 18 per week, zoodat er nog voldoende marge tusschen de loonen en de steunlbedragen aan- wezig geacht kan worden. Verder zegt de voorzitter, dat een emstig onderzoek inge- steld zal worden, hiermede kan spreker zich niet tetvreden stel'len, want intusschen gaat de tijd steeds door. De VOORZITTER zegt toe, dat spoedig een onderzoek zal worden ingesteld. De heer DiE VOS wijst.er op, dat het bijna elken dag regent en terwijl dan het onder zoek wordt ingesteld, zitten de menschen er intusschen weer mee. Als dan nog eens een raadsvergadering belegd moet worden, is het misSchien weer bijna zomer. Als men, zooals de laatste weken het geval geweest is, in den regen iederen dag 28 K.M. moet afleggen, is het werkelijk niet te doen voor de menschen. Men zal het er alien over eens zijn, dat ver der de loonen niet te hoog zijn, dat deze inte- gendeel tot het uiterste minimum zijn beperkt, terwijl men hem ook zal moeten tosstemmen dat ietmand die in de werkverschaffing werkt, meer onkosten zal hebben dan iemand die steun trekt, daar aan den man die werkt meer ten koste moet worden gelegd. Eln als die onkosten dan af moeten van de bedragen, die dikwijls lager zijn dan de steunbedragen, is de conclusie van spreker dat vrouiw en kinde ren van den betrokkene er dan ernstig onder moeten lijden. Spreker vraagt, of dan niet de mogelijkheid bestaat, de verplichting om naar de werkver schaffing te gaan, hij slecht weer op te heffen. De heer SOHE3ELE merkt op, dat men thans reeds het laatst van Februari is, zoodat het voorjaar voor de deur staat, hij raadt daarom aan, dit te laten zakken. iDe VOORZITTE3R geeft te kennen, dat voor het nemen van een beslissing geen raads vergadering noodig is. Burgemeester en wet houders kunnen hun onderzoek instellen, en dan direct beslissen. De heer DE VOS stemt toe, dat deize zaak niet tot de competence van den raad behoort. De VOORZITTER herhaalt, dat burgemees ter en wethouders, gezien den uitslag van hun onderzoek, direct een bes-lissinig kunnen nemen. De heer SOHEEE1LE vestigt er de aandacht op, dat men over de werkprestaties van de menschen uit Ter Neuzen tevreden is. Deze zijn op geen stuk na de minste. De heer DE VOS: Het is goed, dat dit hier eens gezegd wordt. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM is er zich van bewust, dat er gevaar bestaat, dat de uitslag zal zijn, zooals de heer Scheele voorspelt. Verder wordt het niet raadzaam geacht, de verplichting om in de werkver schaffing te werken, op te heffen. Doch is het nu niet mogelijk, dat de aribeiders tbch naar de werkverschaffing toegaan -an de kans krijgen een behoorlijk loon te verdienen, wat toch hun recht is. Bestaat dan niet de moge lijkheid, dat hangende het onderzoek voor degenen die beneden het steunbedrag blijven, het mindere dat zij ontvangen wordt bijge- pa-st. De heer DE VOS w-ijst er op, dat dit juist niet mag. Hij verwijst naar de moeilijkheden, die bij het begin van de werkverschaffing zijn gerezen. De heer DEN HAMiER zou het bovendien ook een verkeerde verhouding achten, indien men in de zaak van de werkverschaffing op de betaalde loonen nog ging bijpassen. Dit acht spreker niet de juiste verhouding. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM vraagt zich af, wat er dan te doen zal zijn. Het loon bedraagt 22 cent per uur, doch blij- kens hetgeen spreker hier hoort, halen de menschen dat niet De VOORZITTER herhaalte dat burgemees ter en wethouders spoedig een onderzoek zul len instellen. Zij kunnen dan een beslissing nemen, of het noodig en gemotiveerd is, de verplichting cm in de werkverschaffing te werken, ever tu eel voor een tijid op te schorten. De heer DE VOiS con-stateert, dat hij voor zijn denkbeeld geen meerderheid zal kunnen krijgen. Men zal het er echter toch met hem wel over eens zijn, dat het geen werk is, dat de menschen eliken dag 28 K.M. door den regen moeten fietsen. De menschen schieten thans met een onderzoek niets op, zij moeten i elken dag hun afstand fietsen. Eln dan ge- I beurt het vaak, dat zij 's mongens doomat aankomen en den heelen dag in een onver- t warmid hokje moeten staan. Het is om zdek te worden, het is zoo geen werk. j Hij zou daarom de verplichting voor de men schen om er heen te gaan, willen stopzetten. Eln dan is er natuurlijk nog de kwestie van de loonen. Als de menschen, zooals toegezegd I een f 15 zouden kunnen verdienen, zou 'spre- ker hierover niet beginnen, doch zooals thans de situatie is, zegt hij: neem de verplichting om er heen te gaan weg. De heer DEN HAMER merkt op, dat het thans naar zijn meening niet gewenscht is, als men de menschen zelf de gelegenheid geven zou om te kiezen of zij er al of niet heen willen gaan. De heer D-UURINCK vraagt zich af, of1 de mogflijkheid niet bestaat een vroeger genomen besluit ender het cog te zien. Be VCCRZIITER rncrkt op, At te hebben toegezegd. De.heer DE VOS vraagt, waarom er boven dien meer menschen naar de werkverschaffing gezonden worden dan de gemeente er leveren moet. Spreker meent, dat de gemeente er 40 moet geven. De VOORZITTE1R meent, dat dit aantal 50 is. De heer DE VOS herinnert zich, dat dit aantal tusschen de 40 en 50 ligt, terwijl de gemeente steeds het maximum aantal levert. De heer COLSEN is er voor, tot Mei geen verplichting om te gaan, in te stellen. De VOORZITTER moet dit ten sterkste ont- raden. De heer DE KRAKER vraagt, of de moige- lijkheid bestaat, direct een autobus te doen rijden, hangende het door burgemeester eni wethouders in te stellen onderzoek. De VOORZITTERDat kost igeld! De heer DE KRAKER wijst er op, dat de menschen voor hun fietsen toch een vergoe- ding ontvangen, die dan ingehouden zou kun nen worden. De heer DUURINCK wijst op de mogelijk heid, de rijwielvergoeding, die nu wordt ge geven, in te houden en deze voor het laten loopen van een autobus aan te wenden. De heer SCHEELE wil gaarne onderzoeken of het mogelijk is, de 0,50 rijwielvergoeding die thans gegeven wordt, te laten vallen, en aan te wenden voor het instellen van een auto bus. Missehien dat dan met een kleinigheid van de gemeente een oplossing daarvoor ge- vonden was. De VOORZITTER merkt op, dat men het beter aan burgemeester en wethouders kan overlaten een oplossing te zoeken. De heer DE KRAKE3R geeft te kennen, dat burgemeester en wethouders althans thans weten, wat er in den raad leeft. De heer DE VOS zou dan wenschen diat be- paald werd, dat de verplichting om per fiets naar de werkverschaffing te gaan, zou worden stopgezet, zoodra er een autobus komt. Als er dan gezorgd is voor een bus, dient nog na- gegaan te worden, of de gemeente niet beter doet, zich geheel en al terug te trekken. De heer GEELHOEDT geeft te kennen, dat de raad zich met de toezegging dat burge meester en wethouders zich zullen inspannen, dit onderzoek tot een goed einde te brengen, tevreden zal moeten stellen. Tijdens den op- zet van de plannen hebben burgemeester en wethouders een bespreking gehad met den in- specteur der werkverschaffing en heeft ied-ere gemeente zich verbonden een bepaald percen tage menschen te leveren. De heer DE VOS vraagt zich af, waarom er dan gemeenten zijn, die dit niet doen. De VOORZITTER deelt mede, deze vraag ook op het Departement te hebben gesteld. De heer GEELHOEDT staat op het stand- punt, dat de gemeente te dezen een moreele verplichting heeft en deze ook moet nakomen. De heer 't GILDE kan missehien een oplos sing aan de hand doen, waar door het mogelijk is, thans een einde aan de debatten te maken. Indien de raad burgemeester en wethouders machtiging verleent een autobus in te lasschen op kosten van de gemeente, zouden de men schen, zoolang het noodig is, in verband met de weensomstandigheden, per autobus kunnen gaan. Dan vervalt natuurlijk voor de betrok kenen de 0,50 die zij als rijwielvergoeding ontvangen. Burgemeester en wethouders kun nen dan voorts toezeggen, vlug een onderzoek in te stellen naar de andere door den heer De Vos genoemde omstandigh-eid. De VOORZITTEJR vraagt of de heer De Vos daarmede accoord gaat. De heer DE VOS antwoordt, dat, indien in verband met zijn voorstel om de verplichting, per fiets naar de wierkverschaffing te gaan stop te zetten in verband met de weersom- standigheden, een autobus wordt ingelascht hij zich hiermede tevreden kan stellen. Hij zegt hiermede natuurlijk niet, dat de loonen dan beter zijn. Het onderzoek hie'rnaar zal nog wel degelijk sipo?dig ingesteld behooren te worden. Doch komt er geen bus, stuur dan ook geen menschen naar de werkverschaffing. Andere gemeenten doen het ook niet, dat moeten zij natuurlijk weten en nu zegt de heer Geelhoedt wel, dat het een moreele verplich ting van de gemeente is. Dit is alles goed en wel, doch dit mag toch niet tot gevolg heb ben dat het gaat ten koste van de menschen. steken kan- Als dus de oude pannen er weer op worden gelegd, zal men er voor komen te c. De heer VAN HECKE wil even vragen, hoe het op het oogenblik staat met en of de kosten al bekend zijn voor het leggen van een nieuw dak op de school op Java. Kunnen burgemeester en wethouders al zeggen, hoe dit nu gemaakt zal worden. Indertijd is de prijs gevraagd voor h-et heele dak, en zal nu het geheele dak ook worden belegd, dus niet alleen de voorkant, maar de achterkant ook? De VOORZITTER antwoordt, dat burge meester en wethouders op het oogenblik bezig zijn, een proef te nemen. Zij hebben op een gied'eelte van de school ni-euwe pannen doen ■leggen -en wachten nu af, wat de uitslag hier van zal zijn. Indien dit gedeelte goed voldoet, is de bedoeling het geheel klaar te maken! De heer VAN 'HiEOKE vindt het vreemd, dat hiermede een proef genomen wordt. Van de pannen, die er o,p gelegd zijn, weet men dat zij goed zijn. Er behoeft daarom van een proef geen sprake te zijn. Met wat de kosten zullen zijn, wordt blijkbaar geen rekening ge- houd'en. Er is blijkbaar ook geen rekening ge- houden met de wenschen, die spreker heeft geuit met betrekking tot het gebouw zelf. In de vorige vergadering heeft hij in overweging gegeven, het dak te doen beleggen met lsien. Men kan deize krijgen in de kleuren rood of blauw. Het is te hopen, dat het niet uit zal komen, zooals spreker vreest, nl. dat achteraf zal blijken, dat aan een kant, ds voorkant, de zaak met pannen belegd zal worden en dat men de afgekomen pannen een beetje zal sor- teeren en er aan den achterkant van het ge- houiw op leggen. Spreker heeft getracht aan te tocnen, dat de o-ude pannen zeer slecht zijn. Een eemvoudige proef is hiervoor noodig, als men precies de proef neemt, dien de bouw- meester heeft gen-omen en een mes neemt, zal men zien, dat men geheel door de^iannen heen staan, dat het aan den anderen kant, den achterkant, evenveel zal blijven doorlekken. Spreker is van meening, dat er aan de centen ook weinig aandacht wordt besteed, hoewel burgemeester en wethouders steedte uit zijn op het voordeel. In de vorige vergadering heeftr spreker een voorstel gedaan, waaraan blijk baar geen aandacht is besteed. Weten burge meester en wethouders hoeveel het gebouw zwaarder zal worden als de nieuwe pannen er op gelegd zijn? Hehlben zij er rekening mee gehouden of het gebouw dit geheele gewicht zou kunnen dragen? De door spreker aange- geven oplossing zou het gebouw per M2 veel lichter hebben gehouden en zou geen ontsie- ring geweest zijn, daar het gebouw geheel op- zij van den weg staat en dus met sieraad geen rekening moet worden gehouden. Het is en bl-ijft naar sprekers meening half werk, als het gabouiw niet heelemaal van nieuwe dak- bedekking wordt vo-orzien. De heer SCHEELE geeft te kennen, dat de financieele kwestie hier thans niet aan de orde is. De heer Van Hecke kan wel veel oreeren, doch weet thans niet, wat burge meester en wethouders van zin zijn. Daarom is hetgeen hij gesproken heeft ook wel wat vooribarig. Het is, zooals de voorzitter heeft gezegd. Burgemeester en wethouders hebben als proef een gedeelte met pannen doen be leggen. Zij hebben zich afgevraagd, wat de be site weg zou zijn, het gebouw doen beschie- ten en er een goed, degelijk dak op te leggen. De heer Van Hecke komt wel met voorstel- len en .adviezen in den raad, d'och weet hij wel, dat zijn oplossing ongeveer een derde duurder is dan thans het geval zal zijn voor beschot en dak samen?" Burgemeester en wethouders be- toonen hiermede naar sprekers meening hun goeden wil. Zij hebben thans le klas beste sluitpannen doen leggen en waar het thans een regentijd is, willen zij afwachten, hoe dit verder afloopt en of het mogelijk is, de pan nen te leggen zonder dakibsschot. Het plan is, het dak te doen beleiggen met dezelfde flinke pannen, doch niet alleen van voren, maar oyer het geheele gefoouw. De bedoeling is, dat het geheele dak er af gaat en dan is een goede oplossing bereikt. De VOORZITTER: En goedkoop! De heer VAN 'HECKE merkt op, dat hem hierdoor wel te kennen gegeven wordt, dat een leien dak niet gemakkelijk dicht te krijgen zou zijn, doch het bedrag dat spreker genoemd heeft, nil. geleverd en gelegd voor f 1000, heeft spreker ook vemomen van een vakmensch, van den heer Kooman te Sluiskil. Deze wil het voor dien prijs leveren en leggen. Op de Katholieke school ligt ook een leien dak. Bur gemeester en wethouders kunnen zich er van overtuigen, dat dit dak niet doorragent. Spreker is het er verder niet over eens, dat burgemeester en wethouders alle middelen aangrijpen om zoo goedkoop mogelijk te le veren. Thans is er een prijsaanvraag voor 25000 straabklinkers, en de voorwaarden die voor de levering daarvan gesteld worden, zijn zwaarder dan die welke rijk en provincie stel len. Burgemeester en Wethouders stellen den eisch van een valhoogte van 5060 c.M. en dan een rattierproef, mijnheer. Dit zijn proc- ven, die den leverancier een f 50 kosten, die ten slotte de gemeente toch betalen moet. Naar sprekers meening zou men zich tevre den kunnen stellen met een certificaat van een soliede fabriek, doch een meerdere onkos ten van 50 op de hulk van de steen -is veel en veeil te hoog. Als men in 't vervolig eischt, dat 10 steenen alsi monster worden geleverd en aan alle fabrieken prijs vraagt, heeft de gemeente er op den duur geen te koopen. Burgemeester en wethouders moeten dus niet beweren, dat zij er steeds op uit zrjn. zoo goedkoop mogelijk te koopen. Deze steen is be- stemd voor reparatie. Men kan dan nog wel den eisch stellen, dat de steen voor de leve ring door een deskundige ter plaatse gekeuri moet worden, doch als men steen kent, kan men toch wel zien, aan welke normen de te leveren steen voldoet. Men zal hem bovend:.en toch wel toestemmen, dat indien een reis naar de fabriek zou gemaakt moeten worden om de steen op den stapel te keuren en alle kos ten daarvan ook in den prijs begrepen zou den zijn, er toch niet gesproken kan worden van goedkoope exploitatie. Missehien heeft de commissie yan bijstand ook de voorwaarden niet gezien en is de prijsaanvraag zoo de wereld in gezonden. Spreker wil in verband hiermede burge meester en w-ethouders verzoeken om voor zoo'n klein bedrag toch niet al die kosten te laten maken, dat kan men toch niet doen. Als die steen geleverd wordt met een bewijs van herkomst van een solide fabriek kan men zich hiermede tevreden stellen. Door het systeem van aanbesteden dat thans gevolgd wordt, is men er op den duur bang voor om in te schrijven, als men op zoo'n klein partijtje nog -een 50 a 60 voor prceven moet gaan opzett-en. De VOORZITTER antwoordt, dat burge meester en wethouders te dezen afgaan op het oordeel van hun technisch adviseur. Zij zullen dit in de toekomst ook doen. De heer VAN HECKE vraagt zich af, waar het heen zou moeten als ieder mensch zoo'zou moeten handelen. Gestel, dat iemand, die een gewoon arbeidershuisje bouwen wil, deze proeven zou eischen, wat zou daarvan. moeten komen? Doch de gang van zaken is zoo, dat diat bouwkundige de steen keurt. Het is niet noodig, daar zooveel kosten voor te laten maken. Als technisch mensch kan men de kwaliteit van de steen toch wel beoordeelen? Spreker is van oordeel, dat men hierin te royaal is. Als het een levering yan een mil- lioen steen betreft, is het nog eens aanneme- lijik, doch voor een dengelijk klein partijtje van 25.090 steen is die eisch veel en veel te zwaar. Hij moet hiertegen ten sterkste protesteeren. d. De heer DEN HAMER is burgemeester en wethouders dankbaar voor de verfraai'ing der istraten en voor hetgeen zij doen met be trekking tot het aanpianten van boomen, doch -spreker heeft geconstateerd, dat zij nu op den Dokweg boomen hebben geplaatst. Dit wordt in de toekomst een igroote verkeersweg, en deze is door het plant-en van de boomen met 3 Meter versmala. Ook aan de Emmalaan heeft spreker gezien, dat boomen geplaatst zijn. Deze zijn aangebracht cp het trottoir. Er kan nu natuurlijk verschil bestaan in in- zicht en gevoelen, doch spreker is van oordeel, dat dez-e er niet lang zullen staan, doch na enkele jaren v-erwijderd zpllen worden. Spre ker geeft in overweging, met zijn wenk reke ning te houden. Hij laat hierbij natuurlijk in het mid-den de straten waar plaats is voor boomen, doch hij meent, dat deze in de door hem genoemde straten niet op hun plaats zijn. De VOORZITTER zegt toe met den wensch van d-en heer Den Hamer rekening te zul'.en houden. e. De h-eer D'E KRAKER vestigt de aan dacht op de afwezigh-eid van veriichting in de Julians,straat. Hij vraagt, voor wiens reke ning d,e veriichting is. De VOORZITTER antwoordt, dat deze, zoo lang de straat nog niet door de gemeente is overgenomen, voor rekening der bouwers is. De heer DE KR AKER vraagt, of de men-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 5