ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBUD VOOR ZEEUWSCH-VLAANOEREN AKKERTJES CACHETS) Wat'er itt xit, VRIJDAG 19 FEBRUARI 1937 77e Jaargang Binnenland. Buitenland. De burgeroorlog in Spanje I No. 9570 TWEEDE BLAD De reis van Hr. Ms. „Hertog-Hendrik". TER NEUZEN, 19 FEBRUARI 1937. dcuar^&ofnZJiet cuut, SLUISKIL. r.acraegtSgCnEBBgi'TO j. L>' MMUMMMMI sWr^«i/*<(HflKxrww3r! HET FRINSELIJK PAAR TE MITTERSILL. Men meldde Woensdag uit Weenen Het Prinselijke Paar zal 8 tot 10 dagen in het Sportclufb Palace, in Mittersill, aan de Passthurnstrasse, blijven en intensief sport beoefenen. Donderdagavond is ter eere van bet Prrn- seJijk Paar een groot bal gegeven, waaraan lali-yke interniationale aristrocraten, aismede voomame Engelschen en Amerikanen deel- namen. Hit. MS. HERTOQ HENDRIK VLOT GEKOMEN. Blijkens een bij hit departement van defen- sie inigekomen telegram is Hr. Ms. Hertog HenidTik in den naoht van 17 op 18 Februari vlot gekomen. Na net dag worden heeft men gestoomd met verschillende snelhedien, teneinde schroe- ven en roer te probeeren. Het schip bleek volkomen trillinigsvrij te zijn en de roerfbewe- ging funotioneerde normaal. De commandant rapporteerde dan ook, dat het schip gereed is zijn vaarplan te vervcQgen. STAATKUNDIG GEREF. PARTIJ. Het te Utrecht gehouden jaarlijksche con- gtree van de Staatkundig Geref. Partij heeft de volgende candidatenlijst voor de Tweede Kamer vastgesteld: 1. ds. G. H. Kersten, Rot terdam, 2. ds. P. Zandt, Delft, 3. ir. C. N. van. E>is, Rotterdam 4. ds. A. Pop, Ned. Herv. pre- dikant te Monster, 5. J. van Bochove, Zeist, 6. B. Leeinans, arts, Monster, 7. B. J. van Putten, Eampen, 8. D. Kodide, Zoutelande, 9. A. J. Kersten, 10 D. van Leeuwen, 11. C. B. van Woerden, 12. J. W. van Houilt, 13. W. van die Vate. Ds. P. Zandt en ir. C. N. van Dis werden bij apelamatie tot lid van het hoofdbestuur her- k»zen. NATIONAEE VLAG. Op de te Utrecht gehouden jaarvergadering van de Hervormd-Gereformeerde Staatspartij (de Lingbeekianen niet te verwarren met de Kerstenianen) j^eeft de afd. Groningen dier partij de kleuren van de nationale vlag ter sprake gebracht, welk vraagstuk h.i. bijzonder actueel is geworden sedert de bekendmaking van het voornemen der regeerinig om het rood- wit-blauw bij Koninklijik besluit tot onze natio nale vlag te verklaren. Men zag daarin ter vergadering niet enkel een poginig tot kleur- verandering van de vlag, maar ook een po- ging om de groote daden Gods in onze histo ric te verdonkeremanen, hetgeen een aan- stoot moet zijn aan ons Oranjehuis. Het is een hemieuwde verwerping van Gods Woord. De zegeningen Gods zijn immers steeds aan ons volk bewezen onder de kleuren Oranje, wit en blauw. Algemeen bleek men van" gevoelen, dat het onjuist was de oude geuzenvlag af te schaf- fen. Gevraagd werd, of het dan in de toe- komst verfboden zou zijn, deze vlag uit te eteken. Het voorstel werd gedaan, een request aan de regeering of aan die Koningin te stu- ren, met het verzoek, dit plan niet uit te voeren. De vergadering besloot, deze aangelegen- taedd in handen te stellen van het hoofd- fcestuur. MK. RIES' ANTECEDENTEN. Minister Ond dieelt in de Memorie van Antwoord over de begrooting van Financien min de Eerste Kamer mede, dat aan de regee ring noch voordat de vroagere thesaurier- generaal mr. Ries in rijksdienst trad, noch bij zijn benoeming in het ambt van thesaurier- generaal, iets bekend was van de feiten, wtaarvan de minister van Justitie in de Twee de Kamer voorlezing heeft gedaan. DE BEGROOTING VAN JUSTITIE. In de memorie van antwoord aan de Eerste Kamer over de begrooting van Justitie wordt om. medegedeeld, dat het wetsontwerp tot Verziening van het burgerlijk kinderrecht in het laatste stadium van voorbereiding ver- toeert en dat ook de indiening van een ontwerp tot regeling van de stichtingen niet lang op aich zal behoeven te laten wachten. Voorts, dat het gereed komen van een wetsontwerp houdende bepalingen omtrent de verpliohte verzekering van eigenaars en houders van motorrg tuigen tegen de gevolgen hunner wet- telijke aanspraikelijkheid zooveel mogelijik wordt besipoedigd en dat de uitvoeringsrege- ling, welke aan de inwerkingtreding van de wet op de weerkorpsen moet voorafgaan, ver- moedelijk spoedig tot stand zal komen. De minister stelt zich voor, ter gelegenheid van de wijziging van het binnenvaartrecht op teepaalde punten eenige daarmedie parallel toopende wijizigingen in het zeerecht aan te hrengen. Een wetsontwerp tot herziening van de clasisificatie van de kantongerechten is voor- bereid. Ten aanzien van het voornemen tot een eenheid van rijkspolitie dselt de minister mee dat het in de bedoeling ligt te baginnen met aan de Kon. marechaussee en de rijksveld- wacht ieder een eigen territoir toe te wijzen, waama de aard en de samenstelling van de eenheid nader zullen kunnen worden bepaald. IV. 27 Jan.: Het is de laatste morgen in Napels. Het is overal een en al bedrijvigheid. Het dek is door het kolenladen nog niet op het normale peil, zioodat het nog eens flink ge- schrobd wordt. Het lijkt of het mooie weer gelijk met ons uit Napels gaat vertrekken. De hemel is tenminste betrokken. Om 11.45 komt de sleepboot langszij, die ons dadelijk een eind weg zal slepen. Het groote Duitsche passagiersschip, dat gisteren binnen- gekomen is, ligt ook al stoomklaar; hij heeft de vertrekvlag geheschem. Om 12 uur zijn alle trossen los en stoomt het schip langzaam de haven uit. Er staat een flinke bries, ter- wijl het nu nog begint te regenen ook. Dat» voorspelt weinig goeds. Spoedig is Napels uit het gezicht verdwenem. Om 3 uur wordt het weer beter. Aan stuurboord zien we het schilderachtige eilandje Capri. De zon is ge lukkig weer doorgebroken en beschijnt de rotsen. We stoomen nu "veer voile kraaht zoo- DIENSTPLICHT VOOR VROUWEN. Wanneer een algemeene mobiiisatie wordt bevolen, zullen de Turksche vrouwen, evenals de mannen, voor militairen dienst worden op- geroepen. Dit is het effect van een wet, die de ministerraad zal voorleggen aan de natio nale vergadering. De bestaande wetgeving houdt in, dat alle mannen van 20 tot 45 jaar dienstplichtig zijn. De nieuwe wet zegt, dat bij oorlogsgevaar alle Turksche burgers, man nen, vrouwen en kinderen, tussohen de 16 en de 65 jaar, hun land op een of andere wijze zullen moeten dienen. DE OPSTAND TE HONDURAS. De regeering van Honduras heeft Woensdag te Tegucigalpa een verklaring gepubliceerd, waarin zij zegt, dat er geen sprake van is, dat er een revolutionnaire beweginig in Hon duras zou kunnen bestaan. De ongeregeld- heden die zich hebben voorgedaan, kunnen niet anders genoemd worden „dan een mis- lukte samenzwering van terroristen". EISCHEN DER MIJNWERKERS. De vaktoonden der mijinwerkers in de Ver. Staten, die 400.000 leden telt, staat voor de beeindiging van het colleCtieve contract met de werkgevers. De termijn loopt af op 31 Maart. De arbeiders willen een werkweek van 30 uur, voorts 50 dollarcent per dag salarisverhooging, iwee weken vacantie per jaar met behoud van loon, waarborg van 200 werkdagen per jaar en een nieuw collectief contract voor den duur van twee jaar. Van hun kant stellen de werkgevers voor, dat de werkweek 40 uur zal zijn (op het oogenfolik toedraagt zij 35 uur)terwijl salaris verhooging niet kan worden gegeven. Lewis, die de pas geeindigde staking van de werkniemers der General Motors heeft ge- leid, is president van den mijnwerkersvak- bond. MISHANDELING DOOR DE POLITIE. Maandagmorgen is in de zitting van het Engelsche Hoogerhuis sensatie gewekt door het felt, dat ter sprake gebracht werd hoe in sommige districten de politie martelingen had toege.past am toekentenissen los te krijgen van personen, die (beschuldigd waren de kieswetten te hebben overtreden. De bejaarde politicus Kisjitsji Koboeko on- dervroeg den minister van binnenlandsche zaken over imbreuken op rechten van den menseh, welke in verscheidene prefecturen voorgekomen waren tjjdens incidenten van het vorige jaar. De politie had daarbij den be- klaagden water door de neusgaten gestuwd, hen aan de voeten opgehangen, op het voor- hoofd gebrandmerkt en hevig geschopt. De minister van binnenlandsche zaken ant- woordde, dat de betrokken regeeringsambte- naren reeds gestraft waren en dat de regee ring voomemens was de marteling af te sohaf- fen. Een „volkenslag" ten Zuiden van Madrid. De speciale verslaggever van United Press meldt van die Fransch-Spaansche grens, dat het lot van Madrid, thans afnangt van het verloop van den verbitterden strijd, die aan het ten Zuiden - van de ihoofdstad gelegen Jaramafront wordt gevoerd en welke Woens dag is hervat met krachtiige aanvallen der regeeringstroepen. Generaal Franco laat alle beschikbare ver- sterkingen aanrukken, om het bruggenhoofd aan de Jarama dat zijn troepen hebben ver- overd, tegen het offensief van generaal Miaja te verdedigen. Daar wordt een ware volkenslag geleverd. Zes afdeelingen der intematicxnale brigade, voomamelijik bestaande uit Franschen, Bel- gen, Engelschen, Polen, Cechen en Russen, staan aan het hoofd van Miaja's leger. Aan nationalistische zijde staan achter de voorste linies, die voornamelrj'k door de Carlistische militie worden bezet, de Mooren en het vreem- delingenlegioen (hoofdzakelrjk Duitschers, Italianen, Roemenen en Portugeezen) in reserve. Daarboven zweven in de lucht vliegers uit een tiental verschillende landen, Amerikanen, dat we alles, wat ons nog aan Italie doet denken, spoedig zien verdwijnen. Onze 2e etappe is aangevangen. Wat zal die ons brengen. We treffen het niet, want we heb ben den eersten nacht de hondenwacht. Ik zal dus maar vroeg gaan slapen. 28 Jan.: We komen om 12 uur 's nachts aan dek. Het is helder weer geworden. Om 2 uur komt het eilandje Stromboll in zicht. Reeds geruimen tijd hadden we een lichte vlek gezien aan stuurboord vooruit. Nu zien we midden in de rotsen een opening waaruit een groote vuurgloed te voorschijn komt. Om 4 uur gaan we nog even tot 6.30 naar kooi. 's Morgens zien we in de verte de Straat van Messina. Aan beide zijden is nu land te zien. Langzaam stoomen we nu de straat binnen. We kunnen heel duidelijk de plaatsjes aan de kust onderscheiden. Asm stuurboord worden de rotsen al grilliger en grilliger. We komen in de omgeving van de Etna. Daar zien we de top precies boven de wo(ken, die het grootste gedeelte van de vulkaan omhullen, uitsteken. De straat wordt nu wijder, en aan stuurboord verdwijnt de kust uit het. gezicht. We varen dus om de zuidpunt van Italie heen. Er is veel meer wind gekomen en zoo gauw we uit de Straat van Messina zijn begint het schip Franschen, Russen, Duitschers, Italianen en Engelschen, in Amerikaansche, Fransche, Russische, Duitsche, ItaUaansohe en Engelsche vlicgtr.igen. Den gehqelan dag zijn Woens dag luchtgevechten geleverd, waarbij elk der partijen op zijn minst zeven vliegtuigen heeft verloren. VERSTREKKING GOEDKOOPE VISCH. Woensdag werd alhier voor de eerste maal visch aangevoerd voor verstrekking van goed- koape visch aan werkloozen. De partij van 350 Kg. wijting vond goeden afzet. Naar wij vememen zal, voor zoover de aanvoer in Umuiden dit mogelijik maakt, voorloopig iedere week voor dit doel visch worden aan gevoerd. DUCDALF BESCHADIGD. Het van Ter Neuzen naar Gent op weg zijmde Zweedsche s.s. Lovisa, is nabij de Hoek- sche brug in aanvaring gekomen met een dUc- dalf, welke flink beschadigd werd. De Lovisa, die zelf geen schade bekomen had, heeft He reis naar Gent voortigezet. Er wordt een cau- tie gevraagd vsm f 5500. HET VLAAMSCHE VOLKSTOONEEL BIJ 'T NUT. Op Donderdag 25 Febr. a.s. zal in het Luxor Theater optreden voor de afd. Ter Neuzen der Maatschapprj tot Nut van 't Algemeen ,,Het Vlaamsch Volkstooneel". Deze tooneelgroep, aangevoerd door den rasacteur Staf Bruggen, is hier geen onbekende, en .we zoudem zelfs wel durven zeggen, het is een graag geziene gast. We her inner en ons nog de opvoeringen van1 „Tijl Uilenspiegel" en het stuk waarin Staf Bruggen optrad als Prins van Oranje. Wanneer men dengelijtoe stukken zoo voor den geest kan roepen, is dat een bewijs, dat zrj een diepen indruk hebben nagelaten. Naar hetgeen men ons over het op te voe ren stuk „Het duistere punt" mededeelt, van de hand van de gerenommeerde blijspelschrij- vers Kadelburg en Presber, belooft deze avond een prettige te worden. Zooals een blijspeil dat vereischt, is het geheele gebeuren vol van verrassende situatie's. Spannende intriges, vlot en ksrnachtig dialoog, goed afgewogen levendige tooneelen, doorloopend luimig met een tikje ernst, dat alles staat den1 bezoekers van diisn avond te wachten. Hot komt nog slechts zeldzaam voor, dat wij hier ter plaatse de gelegenheid krijgen te ge- nieten van een goede tooneelopvoeringWij hopen dan ook, dat velen het streven der afd. Ter Neuzen van 't Nut zullen steunen door esn bezoek aan deze voorstelling, waarvan wij alle goeds verwachten. OUDERA V OND. Dond eidagavond werd In de Chr. school te Drlewegen ouderavond gehouden. Na een kort openingswoord van den voor- zitter, hield het hoofd de,r school, de beer M. J. EeJderink, een inleicfing, getiteld ,,Vaste hand losse teugel", terwijl de onderwijzeres m,ej. J. J. de Kcster het onderwerp ,,Kinder- vragen" behandelde. Beide onderwerpen werdien met groote aan- dacht gevolgd. In de pauze was er voor de ouders gelegen heid het schriftelijk werk en het handwerken te hezichtigen, waarvan een dankbaar ge- bruik werd gemaakt. Ter afwisseling las de onderwijzer, de heer De Bruijn, een humoristiisch stukje voor, dat bijzonder in den smaak viel. Aan het eind van da geslaagde avond, gang het hoofd der school voor in dankzegging. DE ZEEUWSCH-VLAAMSCHE TRA>IWEG»L4ATSCHAPPJ IN DE EERSTE KAMER. In de WoensdagavOnd gehouden vergadering der Eerste Kamer kwam in behandeling het wetsontwerp betreffende vermindering vorde- ring op de Zeeuwsdh-Vlaamsche Tramweg- maatschappij^ gevestigd te Ter Neuzen, we- gens rentelooze voorschotten voor den aanleg en bet in exploitatie brengen van tramwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen. De beer De Marchant et d'Ansembourg (n.s.) zegt dat de betrokken maatschappij noodlijdend is. Erg is dat niet: onze geheele maatschappij is niet veel ibeter. Spr. vraagt zich af, hoe het gestaan heeft met het foeheer van de betrokken tramweg-maatschappij. Spr. wrjst op hooge salarissen van den directeur en hooge vergoedingen voor die commissaris- sen. Zoo iets kent meir in Limiburg ook, b.v. bij de stroomverkoop-mij, waar minister Gelis- sen later zal terugkeeren. In den raad van toezicht zitten drie Belgen, waarom weet spr. niet. Spr. heeft verschillende andere grieven over hedoeld beheer. Het geld der belasting- betalers is naar de maan. Aan de maatschap pij wordt nu 2.3 millioen geschonken, maar de functionarissen blijven. Het verleenen van weer te slingeren. Spoedig voelen enkelen behoefte boven de stortkoker aan Neptunes te offeren. De dag gaat verder zonder bij- zonderheden voorbij. 29 Jan.: 's Morgens is er nog geen land in het zicht. Het wordt mooi weer. 's Mor gens hebben we de wacht van 812 uur. Na het eten komt eerst aan stuurboord en daama aan bakboord eindeltjk land in het zicht. Het zijn de eilandjes voor de Grieksche kust. Aan stuurboord komt nu het eiland Zante in zicht. We zijn.dus vlak bij de golf van Patros. Om 7 uur komen we w,:er aan dek na de avondles- sen. Daar zien we de liehten van een groote stad. Het is de stad Patros. Je kunt mooi zien dat de stad tegen de heuvels op ligt, evenals Napels. We zullen vannacht wel voor anker gaan, daar men 's nachts nooit door het kanaal gaat. We moeten om 4 uur uit kooi dusmaf ze. 30 Jan.: We hebben vannacht zoo wat stil gelegen, ofschoon we niet vocir anker zijn ge- weest. Nu stoomt het schip naar het Kanaal van Korinthe op. Om 9 uur moeten we er vlak bij zijn. Maar het is een raadsel waar we ergens door been moeten. (Het is overal rentelooze voorschotten is een formaliteit. Aan hun stem verbinden de N.S.B.-leden dezer Kamer de voorwaarde o.m., dat de directeur, de twee leden van Ged. Staten van Zeeliand in den raad van toezicht en de buiten- landsche leden daarin ontslagen worden. De heer MOLTMAKER (s.d.) betreurt, dat hier een politieke kwestie van wordt ge maakt. Spr. heeft vroeger reeds raad gegeven over concentratie van tramwegen, doch die raad is voortdurend in den wind geslagen. Spr. wijst op het goede beleid, gevoerd t.a.v. de Gelder- sche tramwegen. Al wil men de concentratie van de Nederlandische tramwegen in een noorder-, zuider- en middennet niet, waarom wil de minister in IZeeuwsch-Vlaanderen niet den tramweg-onderneming Heeft de Zeeuwsch-Vlaamsche tramweg haar nieuwen opzet eenmaal binnen, dan staat het Rijk vrij- wel maohteloos jegens een onbekwaam of on- willig beheer. De comcurrentiestrijd maakt de concurrenten stuk. T.a.v. onderling overleg staat spr. sceptisch. Het wetsontwerp moet gebruikt worden om druk tot saneering uit te oefenen. De minister kan voorschriften geven voor de ditoefening van het bedrijf, maar die baten alleen als er* fusie wordt verkregen. Spr. maakt voorts aanmerking op de bedrijfs- leiding van de betrokken maatschappij. Spr. wil een algemeen onderzoek, dat zich niet tot een bepaald jaar bepaalt. Reeds lang geniet het bedrijf een subsidie van het rijk; een sober beheer ware een vereischte geweest. Spr. vraagt een uitkeering voor het bij de reorganisatie ontslagen personeel. Spr. dringt erop aan, verschillende misstan- den bij dit bedrijf nader te onderzoeken. Spr. constateert dat de directeur een inkomen had van f 20.000 per jaar, terwijl er slechts enkele tonnen aan vracht werden ontvanigen. Er wa ren verschillende hooge amhtenaren bij deze kleine door de overheid gesubsidieerde onder- neming. Er had eerder moeten zijn inge- grepen. Nu wordt er voorgesteld 1,5 millioen af te schrijven op de 1,7 millioen die de Staat in dit bedrijf heeft gestoken. Er worde door de regeering nu alles gedlaan wat kan, voor de 31 man die het bedrijf moeten verlaten. Zal de minster nu de fusie van de drie trammaatschappijen in Zeeuwsch-Vlaanderen eischen De Minister van Waterstaat, de heer Van Lidth de Jeude, merkt op, dat de meeste vra- gen, door den >eersten spreker gesteld, reeds in de memorie van antwoord zijn beantwoord. Bovendien zijn er nu heel andere toestanden dan in 1929, waarover deze spreker het had. Nu gelden er heel andere regels. De Staat Scheldt het grootste deel van het rentelooze voorschot kwijt. Doch de naam is misleidend. D>eze trammaatschappij maakt geen uitzondering op den regel dat zulke voorschotten geheel moeten worden afgesohre- ven. Bovendien brengen hier ook de aandeel- houders een offer. Toen deze directeur tot zijn taak werd igeroepen, waus de financieele toestand der maatschappij treurig. Hij heeft haar weer opgebouwd tot bloei, doch daama kwamen de crisis-omstandigheden als voor alle tramwegen. Spr. heeft geen reden, te treden in den eisch van ontslag van den direc teur. Het is aan de aandeelhouders, uit te ma- ken, wie comimissarissen zijn; het is wel heel moeilijk voor de regeering, beizwaar te maken. In de memorie van antwoord staat reeds dat de minister voorschriften kan geven over de uitoefening van het bedrijf. Men vergete niet, dat de regeering wordt gemachtigd, de vordering grootendeels kwijt te sohelden. Ze behoeft er echter geen gebruik van te maken. Tegen het vormen van een noorder-, mid- den- °en zuidernet bestaan zeer vele bezwaren. Wat de drie Zeeuwsch-Vlaamsche maat- schuppijen betreft, HulstiWalsoorden is eigenlijk al een met de Zeeuwsch-Vlaamsche. Er is een commissie bezig te onderhandelen over samengaani ook met de tram Breskens- Maldeghem. Spr. hoopt dat de fusie zal tot stand komen. Wat het personeel betreft is dezelfde ge- dragslijn gevolgd als bij vorige, soortgelijke tramwegmaatschappijen. Op initiati-ef van den minister wordt een regeling bevorderd voor het ontslagen personeel. Ged. Staten zijn voorts tot een offer bereid, als de fusie tot stand komt. Met of zonder fusie acht spr. een regeling voor het personeel noodig. Het wetsvoorstel wordt z.h.s. aangenomen. Tegen de N.S.B. TOEPASSING VAN HET ASF ALT IN. DE WEGENBOUWKUNDE EN DE WATERBOUWTECHNIEK. Donderdagmiddag hield de Zeeuwsche Pol der- en Waterschapsbond in de bovenzaal van de Vergenoeging te Middelburg eene buiten- gewone vergadering, waarin de voorzitter, mr. P. Dieleman, o.a. kon verwelkomen den Com- missaris der Koningin in Zeeland, den griffier der Staten, de leden van Ged. Staten, de hee- ren v. d. Want en Vogelaar, den burgemees- rots. In de verte zien we besneeuwde toppen van de bergen op het schiereiland. Daar komt de loods aan boord, om ons veilig door het kanaal te brengen. Daar zien we plotse- ling een opening in de rotsen, het Kanaal van Korinthe. Ik begrijpt niet hoe onze Hendrik daar doorheen kan. Maar hoe dichter we ko men, hoe -wijder het wordt. Door een soort haventje komen we in het kanaal. Het is on- beschrijfelijk mooi. We mogen alien aan dek kijken. Langzaam stoomen we door het nauwe water. Het is zoo nauw, dat er gesn 2 schepen elkaar kunnen passeeren. De tocht door het kanaal duurt zoowat uur. Om 10.30 wordt het weer breeder en komen we in de Golf van Athene. Deze is bezaaid met kleine eilandjes. 's Middags zitten we met een koffergrammofoon v66r op de bak. Het is Zomerseh warm. Het zijn benijdenswaardi- ge wezens die een fototoestel hebben. Het plan is om 4 uur voor ankar te gaan. We varen nog steeds door een soort Archipel. Om 4.30 varen we een baai binnen, om een uur later het anker te laten vallen. We liggen vlak bij enkele kleine plaatsjes. 's Avonds speelt van 6 tot 7 uur de muziek en om 8 uur krijgen we wear een filmvoorstelling op het halfdek. Het is een fijne afwisseling. Nu is het al weer 10 uur, dus we moeten naar kooi. want dat moet het doen, als Ge vannacht last krijgt van hoofd pijn, kiespijn, kou of koorts. Dan hebt Ge niets aan waardelooze na- maak, zorg er daarom voor steeds "AKKERTJES" in huis te hebben, met het nevenstaande handels-merk, welke het bijzondere poeder bevatten volgens recept van Apotheker Dumont, die zoo verrassend snel helpen, nooit maagpijnen veroorzaken en geheel onschadelijk zijn. Dit merk is Uw waarborg van echtheid! Nederlandsch Product Recent van Aootheker Dumont Koker met 12 stuks 52 ct. Zakdoosje, 3 stuks 20 ct. (Ingez. Med.) ter van Middelburg, de hoofding.enieurs van den Rijks- en van den Prov. Waterstaat, en kele andere ingenieurs en vele vertegenwoor- digers van aangesloten polders uit verschil lende deelen van Zeeland. Maar vooral heette spr. welkom Dr. Ir. M. J. W. Roegholt uit Utrecht, die zich bereid had verklaard een inleiding te houden over „Toepasising van het asfalt in de wegenbouw- kunde en de waterbouwtechniek". Spr. begon met er aan te herinmeren, dat in ons land het eerst de asfalteering van we- gen is toegepast in de Kalverstraat te Am sterdam, deze eerste proef hield stand van 1873 tot 1903. Spr. zette de samenstelling en het gebruik van enkele soorten asfalt uiteen en dit spe- ciaal van die, welke als Nederlandsche pro- ducten kunnen worden aanigemerkt, omdat zeer vele Nederlandsche arbeiders bij de be- reiding ervan werkzaam zijn. ;Spr. wees er vervolgens op, dat een oude klinker-, straat- of andere wegbedekking de beste gelegenheid biedt om er een asphalt dek- laag op aan te brengen. ■Dit kan door een drietal geschoolde werk- krachten geschieden, die dan terzijde worden gestaan door werklooze arbeiders uit de om geving van den wegaanleg. Deze wijze van werken is in Nederland, in groote steden en op de belangrijkste verkeerswegen uitgebreid toe gepast. Maar ook op secundaire en tertiaire wegen i is het veel toegepast, wat ook een groote be- sparing in onderhoudskosten ten gevolge heeft. Meer dan 10 millioen vierk. M. weg is in ons land zoo bewerkt. Spr. stelde zijn ge- hoor daarop voor nog vlugger als een Lind- berg e.a. een sprong over den Oceaan te doen om hem gelegenheid te geven mededeelingen te doen over zijn ervanngen op een reis door een deel van Amerika, waar hij o.a. kennis kon maken met het werken van reusachtige machines, die bijna alle werkzaamheden, die voor het asfalteeren van wegen noodig zijn, achter elkaar en dit over groote breedite te gelijk kunnen uitvoeren. Terwijl men in ons land alleen bij het Ju- lianakanaal en aan de Zuiderzeewerken as falt voor waterwerken gebruikt, past mem dieze grondiStof in de Nieuwe Wereld, op ruime schaal toe en zoo.kon spr. mededeelingen doen over de grootsche werken op dit gebied bij de oevervendediging der Mississippi. Rijshouten zinkstukken noch betonplaten waren voldoen- de om het zand tegen te houden, dioch het aanbrengen van asfalsplaten bewees, dat deze twee tot driemaal zooveel weerstand bieden tegen het water dan cement-beton. De machines, die voor de bereidiing gebruikt worden zijn als het ware rijdende fabrJsken. De gebruikte platen zijn lang 200 M., breed 70 M. en 5 c.M. dik. Ook over het gebruik van asfalt bij het bouwen van havenpieren te Galveston, stomd spr. stil en deed hij uitkqmen dat men ook daarbij zeer groot succes heeft bereikt, in zake den weerstamd tegen wind en water. Na een korte pauze heeft een groote serie lichtbeelden, zoowel van de werken in Nede-r- land als in Amerika nader getoond wat met asfalt is te bereiken en hoe men werkt. Waar noodig gaf de inleider nog toelichting. Hartelijk applaus der aanwezigen en woor- den van den voorzitter waren den dank aan Dr Ir Roegholt voor de genomen moeite om deze materde op zulk een bevattelijke wijze te bshandelen. Met nieuwe ziekcnhuis. Snel nadert de datum, vastgesteld voor de ingebruiknemlng van het nieuwe gedeelte van de R.K. Verpleging aan de .Kerkstraat, Reeds is de aannemerskeet verdwenen van het ter- rein, dat nu geegaliseerd wordt en waarop 31 Jan.: Zondag in Grieksche wateren. Wde had dat gedacht. Het is weer een bijzon dere dag vandaag. De voetbalwedstrijd DuitschlandHolland, 's Morgens hebben we weer kerkdienst, waarna we het eiland mo gen bezichtigen. Aangezien we niet zoo als in Napels aan de wal gemeerd liggen, gaat het met de barkas getrokken door de motor- sloep. Het is hier eenig mooi. Alles is vreemd voor ons. Probeer je een baai voor te stellen bijna aan alle kanten ingesloten door de hooge rotsen. iHet water is helder, z6o helder, dat men er zich in kan spiegelen. Daarbij is het heerlijk zonnig weer. Uit de nieuwsberichten hebben we gehoord, dat het jn Holland flink wintert. We kunnen het on- mogelijk voorstellen. Om half vier Grieksche tijd begint de wedstrijd. Nu ondervinden we pas hoe mooie uitvinding de radio is. We voelen ons weer 6en met Nederland, wanneer het Wilhelmus klinkt en de beikende stem van Han Hollander ons weer met geestdrift ver- vult; rust 11. De spanning stijgt wanneer het vlak voor het einde nog steeds 21 voor Duitschland is. Maar daar breekt een geweldig hoera los, want 3 minuten voor het einde maakt Hol land gelijk spel, dus 22.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 5