ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBUD VOOR ZEEUWSCH-VLAANOEREN
AKKERTJES CACHETS)
Wat'er
itt xit,
VRIJDAG 19 FEBRUARI 1937
77e Jaargang
Binnenland.
Buitenland.
De burgeroorlog in Spanje
I
No. 9570 TWEEDE BLAD
De reis van
Hr. Ms. „Hertog-Hendrik".
TER NEUZEN, 19 FEBRUARI 1937.
dcuar^&ofnZJiet
cuut,
SLUISKIL.
r.acraegtSgCnEBBgi'TO
j.
L>'
MMUMMMMI
sWr^«i/*<(HflKxrww3r!
HET FRINSELIJK PAAR TE MITTERSILL.
Men meldde Woensdag uit Weenen
Het Prinselijke Paar zal 8 tot 10 dagen in
het Sportclufb Palace, in Mittersill, aan de
Passthurnstrasse, blijven en intensief sport
beoefenen.
Donderdagavond is ter eere van bet Prrn-
seJijk Paar een groot bal gegeven, waaraan
lali-yke interniationale aristrocraten, aismede
voomame Engelschen en Amerikanen deel-
namen.
Hit. MS. HERTOQ HENDRIK VLOT
GEKOMEN.
Blijkens een bij hit departement van defen-
sie inigekomen telegram is Hr. Ms. Hertog
HenidTik in den naoht van 17 op 18 Februari
vlot gekomen.
Na net dag worden heeft men gestoomd
met verschillende snelhedien, teneinde schroe-
ven en roer te probeeren. Het schip bleek
volkomen trillinigsvrij te zijn en de roerfbewe-
ging funotioneerde normaal. De commandant
rapporteerde dan ook, dat het schip gereed is
zijn vaarplan te vervcQgen.
STAATKUNDIG GEREF. PARTIJ.
Het te Utrecht gehouden jaarlijksche con-
gtree van de Staatkundig Geref. Partij heeft
de volgende candidatenlijst voor de Tweede
Kamer vastgesteld: 1. ds. G. H. Kersten, Rot
terdam, 2. ds. P. Zandt, Delft, 3. ir. C. N. van.
E>is, Rotterdam 4. ds. A. Pop, Ned. Herv. pre-
dikant te Monster, 5. J. van Bochove, Zeist, 6.
B. Leeinans, arts, Monster, 7. B. J. van Putten,
Eampen, 8. D. Kodide, Zoutelande, 9. A. J.
Kersten, 10 D. van Leeuwen, 11. C. B. van
Woerden, 12. J. W. van Houilt, 13. W. van
die Vate.
Ds. P. Zandt en ir. C. N. van Dis werden bij
apelamatie tot lid van het hoofdbestuur her-
k»zen.
NATIONAEE VLAG.
Op de te Utrecht gehouden jaarvergadering
van de Hervormd-Gereformeerde Staatspartij
(de Lingbeekianen niet te verwarren met de
Kerstenianen) j^eeft de afd. Groningen dier
partij de kleuren van de nationale vlag ter
sprake gebracht, welk vraagstuk h.i. bijzonder
actueel is geworden sedert de bekendmaking
van het voornemen der regeerinig om het rood-
wit-blauw bij Koninklijik besluit tot onze natio
nale vlag te verklaren. Men zag daarin ter
vergadering niet enkel een poginig tot kleur-
verandering van de vlag, maar ook een po-
ging om de groote daden Gods in onze histo
ric te verdonkeremanen, hetgeen een aan-
stoot moet zijn aan ons Oranjehuis. Het is
een hemieuwde verwerping van Gods Woord.
De zegeningen Gods zijn immers steeds aan
ons volk bewezen onder de kleuren Oranje,
wit en blauw.
Algemeen bleek men van" gevoelen, dat het
onjuist was de oude geuzenvlag af te schaf-
fen. Gevraagd werd, of het dan in de toe-
komst verfboden zou zijn, deze vlag uit te
eteken. Het voorstel werd gedaan, een request
aan de regeering of aan die Koningin te stu-
ren, met het verzoek, dit plan niet uit te
voeren.
De vergadering besloot, deze aangelegen-
taedd in handen te stellen van het hoofd-
fcestuur.
MK. RIES' ANTECEDENTEN.
Minister Ond dieelt in de Memorie van
Antwoord over de begrooting van Financien
min de Eerste Kamer mede, dat aan de regee
ring noch voordat de vroagere thesaurier-
generaal mr. Ries in rijksdienst trad, noch bij
zijn benoeming in het ambt van thesaurier-
generaal, iets bekend was van de feiten,
wtaarvan de minister van Justitie in de Twee
de Kamer voorlezing heeft gedaan.
DE BEGROOTING VAN JUSTITIE.
In de memorie van antwoord aan de Eerste
Kamer over de begrooting van Justitie wordt
om. medegedeeld, dat het wetsontwerp tot
Verziening van het burgerlijk kinderrecht in
het laatste stadium van voorbereiding ver-
toeert en dat ook de indiening van een ontwerp
tot regeling van de stichtingen niet lang op
aich zal behoeven te laten wachten. Voorts,
dat het gereed komen van een wetsontwerp
houdende bepalingen omtrent de verpliohte
verzekering van eigenaars en houders van
motorrg tuigen tegen de gevolgen hunner wet-
telijke aanspraikelijkheid zooveel mogelijik
wordt besipoedigd en dat de uitvoeringsrege-
ling, welke aan de inwerkingtreding van de
wet op de weerkorpsen moet voorafgaan, ver-
moedelijk spoedig tot stand zal komen.
De minister stelt zich voor, ter gelegenheid
van de wijziging van het binnenvaartrecht op
teepaalde punten eenige daarmedie parallel
toopende wijizigingen in het zeerecht aan te
hrengen.
Een wetsontwerp tot herziening van de
clasisificatie van de kantongerechten is voor-
bereid.
Ten aanzien van het voornemen tot een
eenheid van rijkspolitie dselt de minister mee
dat het in de bedoeling ligt te baginnen met
aan de Kon. marechaussee en de rijksveld-
wacht ieder een eigen territoir toe te wijzen,
waama de aard en de samenstelling van de
eenheid nader zullen kunnen worden bepaald.
IV.
27 Jan.: Het is de laatste morgen in Napels.
Het is overal een en al bedrijvigheid. Het
dek is door het kolenladen nog niet op het
normale peil, zioodat het nog eens flink ge-
schrobd wordt. Het lijkt of het mooie weer
gelijk met ons uit Napels gaat vertrekken.
De hemel is tenminste betrokken.
Om 11.45 komt de sleepboot langszij, die ons
dadelijk een eind weg zal slepen. Het groote
Duitsche passagiersschip, dat gisteren binnen-
gekomen is, ligt ook al stoomklaar; hij heeft
de vertrekvlag geheschem. Om 12 uur zijn
alle trossen los en stoomt het schip langzaam
de haven uit. Er staat een flinke bries, ter-
wijl het nu nog begint te regenen ook. Dat»
voorspelt weinig goeds. Spoedig is Napels uit
het gezicht verdwenem. Om 3 uur wordt het
weer beter. Aan stuurboord zien we het
schilderachtige eilandje Capri. De zon is ge
lukkig weer doorgebroken en beschijnt de
rotsen. We stoomen nu "veer voile kraaht zoo-
DIENSTPLICHT VOOR VROUWEN.
Wanneer een algemeene mobiiisatie wordt
bevolen, zullen de Turksche vrouwen, evenals
de mannen, voor militairen dienst worden op-
geroepen. Dit is het effect van een wet, die
de ministerraad zal voorleggen aan de natio
nale vergadering. De bestaande wetgeving
houdt in, dat alle mannen van 20 tot 45 jaar
dienstplichtig zijn. De nieuwe wet zegt, dat
bij oorlogsgevaar alle Turksche burgers, man
nen, vrouwen en kinderen, tussohen de 16 en
de 65 jaar, hun land op een of andere wijze
zullen moeten dienen.
DE OPSTAND TE HONDURAS.
De regeering van Honduras heeft Woensdag
te Tegucigalpa een verklaring gepubliceerd,
waarin zij zegt, dat er geen sprake van is,
dat er een revolutionnaire beweginig in Hon
duras zou kunnen bestaan. De ongeregeld-
heden die zich hebben voorgedaan, kunnen
niet anders genoemd worden „dan een mis-
lukte samenzwering van terroristen".
EISCHEN DER MIJNWERKERS.
De vaktoonden der mijinwerkers in de Ver.
Staten, die 400.000 leden telt, staat voor de
beeindiging van het colleCtieve contract met
de werkgevers. De termijn loopt af op 31
Maart. De arbeiders willen een werkweek
van 30 uur, voorts 50 dollarcent per dag
salarisverhooging, iwee weken vacantie per
jaar met behoud van loon, waarborg van 200
werkdagen per jaar en een nieuw collectief
contract voor den duur van twee jaar.
Van hun kant stellen de werkgevers voor,
dat de werkweek 40 uur zal zijn (op het
oogenfolik toedraagt zij 35 uur)terwijl salaris
verhooging niet kan worden gegeven.
Lewis, die de pas geeindigde staking van
de werkniemers der General Motors heeft ge-
leid, is president van den mijnwerkersvak-
bond.
MISHANDELING DOOR DE POLITIE.
Maandagmorgen is in de zitting van het
Engelsche Hoogerhuis sensatie gewekt door
het felt, dat ter sprake gebracht werd hoe in
sommige districten de politie martelingen had
toege.past am toekentenissen los te krijgen van
personen, die (beschuldigd waren de kieswetten
te hebben overtreden.
De bejaarde politicus Kisjitsji Koboeko on-
dervroeg den minister van binnenlandsche
zaken over imbreuken op rechten van den
menseh, welke in verscheidene prefecturen
voorgekomen waren tjjdens incidenten van het
vorige jaar. De politie had daarbij den be-
klaagden water door de neusgaten gestuwd,
hen aan de voeten opgehangen, op het voor-
hoofd gebrandmerkt en hevig geschopt.
De minister van binnenlandsche zaken ant-
woordde, dat de betrokken regeeringsambte-
naren reeds gestraft waren en dat de regee
ring voomemens was de marteling af te sohaf-
fen.
Een „volkenslag" ten Zuiden van
Madrid.
De speciale verslaggever van United Press
meldt van die Fransch-Spaansche grens, dat
het lot van Madrid, thans afnangt van het
verloop van den verbitterden strijd, die aan
het ten Zuiden - van de ihoofdstad gelegen
Jaramafront wordt gevoerd en welke Woens
dag is hervat met krachtiige aanvallen der
regeeringstroepen.
Generaal Franco laat alle beschikbare ver-
sterkingen aanrukken, om het bruggenhoofd
aan de Jarama dat zijn troepen hebben ver-
overd, tegen het offensief van generaal Miaja
te verdedigen.
Daar wordt een ware volkenslag geleverd.
Zes afdeelingen der intematicxnale brigade,
voomamelijik bestaande uit Franschen, Bel-
gen, Engelschen, Polen, Cechen en Russen,
staan aan het hoofd van Miaja's leger. Aan
nationalistische zijde staan achter de voorste
linies, die voornamelrj'k door de Carlistische
militie worden bezet, de Mooren en het vreem-
delingenlegioen (hoofdzakelrjk Duitschers,
Italianen, Roemenen en Portugeezen) in
reserve.
Daarboven zweven in de lucht vliegers uit
een tiental verschillende landen, Amerikanen,
dat we alles, wat ons nog aan Italie doet
denken, spoedig zien verdwijnen. Onze 2e
etappe is aangevangen. Wat zal die ons
brengen. We treffen het niet, want we heb
ben den eersten nacht de hondenwacht. Ik zal
dus maar vroeg gaan slapen.
28 Jan.: We komen om 12 uur 's nachts
aan dek. Het is helder weer geworden. Om
2 uur komt het eilandje Stromboll in zicht.
Reeds geruimen tijd hadden we een lichte
vlek gezien aan stuurboord vooruit. Nu zien
we midden in de rotsen een opening waaruit
een groote vuurgloed te voorschijn komt. Om
4 uur gaan we nog even tot 6.30 naar kooi.
's Morgens zien we in de verte de Straat van
Messina. Aan beide zijden is nu land te zien.
Langzaam stoomen we nu de straat binnen.
We kunnen heel duidelijk de plaatsjes aan de
kust onderscheiden. Asm stuurboord worden
de rotsen al grilliger en grilliger. We komen
in de omgeving van de Etna. Daar zien we de
top precies boven de wo(ken, die het grootste
gedeelte van de vulkaan omhullen, uitsteken.
De straat wordt nu wijder, en aan stuurboord
verdwijnt de kust uit het. gezicht. We varen
dus om de zuidpunt van Italie heen. Er is
veel meer wind gekomen en zoo gauw we uit
de Straat van Messina zijn begint het schip
Franschen, Russen, Duitschers, Italianen en
Engelschen, in Amerikaansche, Fransche,
Russische, Duitsche, ItaUaansohe en Engelsche
vlicgtr.igen. Den gehqelan dag zijn Woens
dag luchtgevechten geleverd, waarbij elk der
partijen op zijn minst zeven vliegtuigen heeft
verloren.
VERSTREKKING GOEDKOOPE VISCH.
Woensdag werd alhier voor de eerste maal
visch aangevoerd voor verstrekking van goed-
koape visch aan werkloozen. De partij van
350 Kg. wijting vond goeden afzet. Naar wij
vememen zal, voor zoover de aanvoer in
Umuiden dit mogelijik maakt, voorloopig
iedere week voor dit doel visch worden aan
gevoerd.
DUCDALF BESCHADIGD.
Het van Ter Neuzen naar Gent op weg
zijmde Zweedsche s.s. Lovisa, is nabij de Hoek-
sche brug in aanvaring gekomen met een dUc-
dalf, welke flink beschadigd werd. De Lovisa,
die zelf geen schade bekomen had, heeft He
reis naar Gent voortigezet. Er wordt een cau-
tie gevraagd vsm f 5500.
HET VLAAMSCHE VOLKSTOONEEL
BIJ 'T NUT.
Op Donderdag 25 Febr. a.s. zal in het Luxor
Theater optreden voor de afd. Ter Neuzen der
Maatschapprj tot Nut van 't Algemeen ,,Het
Vlaamsch Volkstooneel". Deze tooneelgroep,
aangevoerd door den rasacteur Staf Bruggen,
is hier geen onbekende, en .we zoudem zelfs
wel durven zeggen, het is een graag geziene
gast. We her inner en ons nog de opvoeringen
van1 „Tijl Uilenspiegel" en het stuk waarin
Staf Bruggen optrad als Prins van Oranje.
Wanneer men dengelijtoe stukken zoo voor den
geest kan roepen, is dat een bewijs, dat zrj
een diepen indruk hebben nagelaten.
Naar hetgeen men ons over het op te voe
ren stuk „Het duistere punt" mededeelt, van
de hand van de gerenommeerde blijspelschrij-
vers Kadelburg en Presber, belooft deze avond
een prettige te worden. Zooals een blijspeil dat
vereischt, is het geheele gebeuren vol van
verrassende situatie's. Spannende intriges,
vlot en ksrnachtig dialoog, goed afgewogen
levendige tooneelen, doorloopend luimig met
een tikje ernst, dat alles staat den1 bezoekers
van diisn avond te wachten.
Hot komt nog slechts zeldzaam voor, dat wij
hier ter plaatse de gelegenheid krijgen te ge-
nieten van een goede tooneelopvoeringWij
hopen dan ook, dat velen het streven der afd.
Ter Neuzen van 't Nut zullen steunen door
esn bezoek aan deze voorstelling, waarvan wij
alle goeds verwachten.
OUDERA V OND.
Dond eidagavond werd In de Chr. school te
Drlewegen ouderavond gehouden.
Na een kort openingswoord van den voor-
zitter, hield het hoofd de,r school, de beer M.
J. EeJderink, een inleicfing, getiteld ,,Vaste
hand losse teugel", terwijl de onderwijzeres
m,ej. J. J. de Kcster het onderwerp ,,Kinder-
vragen" behandelde.
Beide onderwerpen werdien met groote aan-
dacht gevolgd.
In de pauze was er voor de ouders gelegen
heid het schriftelijk werk en het handwerken
te hezichtigen, waarvan een dankbaar ge-
bruik werd gemaakt.
Ter afwisseling las de onderwijzer, de
heer De Bruijn, een humoristiisch stukje voor,
dat bijzonder in den smaak viel.
Aan het eind van da geslaagde avond, gang
het hoofd der school voor in dankzegging.
DE ZEEUWSCH-VLAAMSCHE
TRA>IWEG»L4ATSCHAPPJ IN DE
EERSTE KAMER.
In de WoensdagavOnd gehouden vergadering
der Eerste Kamer kwam in behandeling het
wetsontwerp betreffende vermindering vorde-
ring op de Zeeuwsdh-Vlaamsche Tramweg-
maatschappij^ gevestigd te Ter Neuzen, we-
gens rentelooze voorschotten voor den aanleg
en bet in exploitatie brengen van tramwegen
in Zeeuwsch-Vlaanderen.
De beer De Marchant et d'Ansembourg
(n.s.) zegt dat de betrokken maatschappij
noodlijdend is. Erg is dat niet: onze geheele
maatschappij is niet veel ibeter. Spr. vraagt
zich af, hoe het gestaan heeft met het foeheer
van de betrokken tramweg-maatschappij. Spr.
wrjst op hooge salarissen van den directeur
en hooge vergoedingen voor die commissaris-
sen. Zoo iets kent meir in Limiburg ook, b.v.
bij de stroomverkoop-mij, waar minister Gelis-
sen later zal terugkeeren. In den raad van
toezicht zitten drie Belgen, waarom weet spr.
niet. Spr. heeft verschillende andere grieven
over hedoeld beheer. Het geld der belasting-
betalers is naar de maan. Aan de maatschap
pij wordt nu 2.3 millioen geschonken, maar de
functionarissen blijven. Het verleenen van
weer te slingeren. Spoedig voelen enkelen
behoefte boven de stortkoker aan Neptunes
te offeren. De dag gaat verder zonder bij-
zonderheden voorbij.
29 Jan.: 's Morgens is er nog geen land
in het zicht. Het wordt mooi weer. 's Mor
gens hebben we de wacht van 812 uur. Na
het eten komt eerst aan stuurboord en daama
aan bakboord eindeltjk land in het zicht. Het
zijn de eilandjes voor de Grieksche kust. Aan
stuurboord komt nu het eiland Zante in zicht.
We zijn.dus vlak bij de golf van Patros. Om
7 uur komen we w,:er aan dek na de avondles-
sen. Daar zien we de liehten van een groote
stad. Het is de stad Patros. Je kunt mooi
zien dat de stad tegen de heuvels op ligt,
evenals Napels. We zullen vannacht wel voor
anker gaan, daar men 's nachts nooit door het
kanaal gaat. We moeten om 4 uur uit kooi
dusmaf ze.
30 Jan.: We hebben vannacht zoo wat stil
gelegen, ofschoon we niet vocir anker zijn ge-
weest. Nu stoomt het schip naar het Kanaal
van Korinthe op. Om 9 uur moeten we er
vlak bij zijn. Maar het is een raadsel waar
we ergens door been moeten. (Het is overal
rentelooze voorschotten is een formaliteit.
Aan hun stem verbinden de N.S.B.-leden
dezer Kamer de voorwaarde o.m., dat de
directeur, de twee leden van Ged. Staten van
Zeeliand in den raad van toezicht en de buiten-
landsche leden daarin ontslagen worden.
De heer MOLTMAKER (s.d.) betreurt, dat
hier een politieke kwestie van wordt ge
maakt.
Spr. heeft vroeger reeds raad gegeven over
concentratie van tramwegen, doch die raad is
voortdurend in den wind geslagen. Spr. wijst
op het goede beleid, gevoerd t.a.v. de Gelder-
sche tramwegen. Al wil men de concentratie
van de Nederlandische tramwegen in een
noorder-, zuider- en middennet niet, waarom
wil de minister in IZeeuwsch-Vlaanderen
niet den tramweg-onderneming Heeft de
Zeeuwsch-Vlaamsche tramweg haar nieuwen
opzet eenmaal binnen, dan staat het Rijk vrij-
wel maohteloos jegens een onbekwaam of on-
willig beheer. De comcurrentiestrijd maakt de
concurrenten stuk. T.a.v. onderling overleg
staat spr. sceptisch. Het wetsontwerp moet
gebruikt worden om druk tot saneering uit te
oefenen. De minister kan voorschriften geven
voor de ditoefening van het bedrijf, maar die
baten alleen als er* fusie wordt verkregen.
Spr. maakt voorts aanmerking op de bedrijfs-
leiding van de betrokken maatschappij. Spr.
wil een algemeen onderzoek, dat zich niet tot
een bepaald jaar bepaalt. Reeds lang geniet
het bedrijf een subsidie van het rijk; een
sober beheer ware een vereischte geweest.
Spr. vraagt een uitkeering voor het bij de
reorganisatie ontslagen personeel.
Spr. dringt erop aan, verschillende misstan-
den bij dit bedrijf nader te onderzoeken. Spr.
constateert dat de directeur een inkomen had
van f 20.000 per jaar, terwijl er slechts enkele
tonnen aan vracht werden ontvanigen. Er wa
ren verschillende hooge amhtenaren bij deze
kleine door de overheid gesubsidieerde onder-
neming. Er had eerder moeten zijn inge-
grepen.
Nu wordt er voorgesteld 1,5 millioen af
te schrijven op de 1,7 millioen die de Staat
in dit bedrijf heeft gestoken. Er worde door
de regeering nu alles gedlaan wat kan, voor
de 31 man die het bedrijf moeten verlaten.
Zal de minster nu de fusie van de drie
trammaatschappijen in Zeeuwsch-Vlaanderen
eischen
De Minister van Waterstaat, de heer Van
Lidth de Jeude, merkt op, dat de meeste vra-
gen, door den >eersten spreker gesteld, reeds
in de memorie van antwoord zijn beantwoord.
Bovendien zijn er nu heel andere toestanden
dan in 1929, waarover deze spreker het had.
Nu gelden er heel andere regels.
De Staat Scheldt het grootste deel van het
rentelooze voorschot kwijt. Doch de naam is
misleidend. D>eze trammaatschappij maakt
geen uitzondering op den regel dat zulke
voorschotten geheel moeten worden afgesohre-
ven. Bovendien brengen hier ook de aandeel-
houders een offer. Toen deze directeur tot
zijn taak werd igeroepen, waus de financieele
toestand der maatschappij treurig. Hij heeft
haar weer opgebouwd tot bloei, doch daama
kwamen de crisis-omstandigheden als voor
alle tramwegen. Spr. heeft geen reden, te
treden in den eisch van ontslag van den direc
teur.
Het is aan de aandeelhouders, uit te ma-
ken, wie comimissarissen zijn; het is wel heel
moeilijk voor de regeering, beizwaar te maken.
In de memorie van antwoord staat reeds
dat de minister voorschriften kan geven over
de uitoefening van het bedrijf. Men vergete
niet, dat de regeering wordt gemachtigd, de
vordering grootendeels kwijt te sohelden. Ze
behoeft er echter geen gebruik van te maken.
Tegen het vormen van een noorder-, mid-
den- °en zuidernet bestaan zeer vele bezwaren.
Wat de drie Zeeuwsch-Vlaamsche maat-
schuppijen betreft, HulstiWalsoorden is
eigenlijk al een met de Zeeuwsch-Vlaamsche.
Er is een commissie bezig te onderhandelen
over samengaani ook met de tram Breskens-
Maldeghem. Spr. hoopt dat de fusie zal tot
stand komen.
Wat het personeel betreft is dezelfde ge-
dragslijn gevolgd als bij vorige, soortgelijke
tramwegmaatschappijen. Op initiati-ef van
den minister wordt een regeling bevorderd
voor het ontslagen personeel. Ged. Staten
zijn voorts tot een offer bereid, als de fusie
tot stand komt. Met of zonder fusie acht spr.
een regeling voor het personeel noodig.
Het wetsvoorstel wordt z.h.s. aangenomen.
Tegen de N.S.B.
TOEPASSING VAN HET ASF ALT IN. DE
WEGENBOUWKUNDE EN DE
WATERBOUWTECHNIEK.
Donderdagmiddag hield de Zeeuwsche Pol
der- en Waterschapsbond in de bovenzaal van
de Vergenoeging te Middelburg eene buiten-
gewone vergadering, waarin de voorzitter, mr.
P. Dieleman, o.a. kon verwelkomen den Com-
missaris der Koningin in Zeeland, den griffier
der Staten, de leden van Ged. Staten, de hee-
ren v. d. Want en Vogelaar, den burgemees-
rots. In de verte zien we besneeuwde toppen
van de bergen op het schiereiland. Daar
komt de loods aan boord, om ons veilig door
het kanaal te brengen. Daar zien we plotse-
ling een opening in de rotsen, het Kanaal van
Korinthe. Ik begrijpt niet hoe onze Hendrik
daar doorheen kan. Maar hoe dichter we ko
men, hoe -wijder het wordt. Door een soort
haventje komen we in het kanaal. Het is on-
beschrijfelijk mooi. We mogen alien aan dek
kijken. Langzaam stoomen we door het
nauwe water. Het is zoo nauw, dat er gesn
2 schepen elkaar kunnen passeeren. De tocht
door het kanaal duurt zoowat uur. Om
10.30 wordt het weer breeder en komen we in
de Golf van Athene. Deze is bezaaid met
kleine eilandjes. 's Middags zitten we met
een koffergrammofoon v66r op de bak. Het
is Zomerseh warm. Het zijn benijdenswaardi-
ge wezens die een fototoestel hebben. Het
plan is om 4 uur voor ankar te gaan. We
varen nog steeds door een soort Archipel.
Om 4.30 varen we een baai binnen, om een
uur later het anker te laten vallen. We liggen
vlak bij enkele kleine plaatsjes. 's Avonds
speelt van 6 tot 7 uur de muziek en om 8 uur
krijgen we wear een filmvoorstelling op het
halfdek. Het is een fijne afwisseling. Nu is
het al weer 10 uur, dus we moeten naar kooi.
want dat moet het doen,
als Ge vannacht last
krijgt van hoofd pijn,
kiespijn, kou of koorts.
Dan hebt Ge niets aan waardelooze na-
maak, zorg er daarom voor steeds
"AKKERTJES" in huis te hebben, met
het nevenstaande handels-merk, welke
het bijzondere poeder bevatten volgens
recept van Apotheker Dumont, die zoo
verrassend snel helpen, nooit maagpijnen
veroorzaken en geheel onschadelijk zijn.
Dit merk is Uw waarborg van echtheid!
Nederlandsch Product Recent van Aootheker Dumont
Koker met 12 stuks 52 ct. Zakdoosje, 3 stuks 20 ct.
(Ingez. Med.)
ter van Middelburg, de hoofding.enieurs van
den Rijks- en van den Prov. Waterstaat, en
kele andere ingenieurs en vele vertegenwoor-
digers van aangesloten polders uit verschil
lende deelen van Zeeland.
Maar vooral heette spr. welkom Dr. Ir. M.
J. W. Roegholt uit Utrecht, die zich bereid
had verklaard een inleiding te houden over
„Toepasising van het asfalt in de wegenbouw-
kunde en de waterbouwtechniek".
Spr. begon met er aan te herinmeren, dat
in ons land het eerst de asfalteering van we-
gen is toegepast in de Kalverstraat te Am
sterdam, deze eerste proef hield stand van
1873 tot 1903.
Spr. zette de samenstelling en het gebruik
van enkele soorten asfalt uiteen en dit spe-
ciaal van die, welke als Nederlandsche pro-
ducten kunnen worden aanigemerkt, omdat
zeer vele Nederlandsche arbeiders bij de be-
reiding ervan werkzaam zijn.
;Spr. wees er vervolgens op, dat een oude
klinker-, straat- of andere wegbedekking de
beste gelegenheid biedt om er een asphalt dek-
laag op aan te brengen.
■Dit kan door een drietal geschoolde werk-
krachten geschieden, die dan terzijde worden
gestaan door werklooze arbeiders uit de om
geving van den wegaanleg. Deze wijze van
werken is in Nederland, in groote steden en op
de belangrijkste verkeerswegen uitgebreid toe
gepast.
Maar ook op secundaire en tertiaire wegen
i is het veel toegepast, wat ook een groote be-
sparing in onderhoudskosten ten gevolge
heeft. Meer dan 10 millioen vierk. M. weg is
in ons land zoo bewerkt. Spr. stelde zijn ge-
hoor daarop voor nog vlugger als een Lind-
berg e.a. een sprong over den Oceaan te doen
om hem gelegenheid te geven mededeelingen
te doen over zijn ervanngen op een reis door
een deel van Amerika, waar hij o.a. kennis
kon maken met het werken van reusachtige
machines, die bijna alle werkzaamheden, die
voor het asfalteeren van wegen noodig zijn,
achter elkaar en dit over groote breedite te
gelijk kunnen uitvoeren.
Terwijl men in ons land alleen bij het Ju-
lianakanaal en aan de Zuiderzeewerken as
falt voor waterwerken gebruikt, past mem
dieze grondiStof in de Nieuwe Wereld, op ruime
schaal toe en zoo.kon spr. mededeelingen doen
over de grootsche werken op dit gebied bij de
oevervendediging der Mississippi. Rijshouten
zinkstukken noch betonplaten waren voldoen-
de om het zand tegen te houden, dioch het
aanbrengen van asfalsplaten bewees, dat deze
twee tot driemaal zooveel weerstand bieden
tegen het water dan cement-beton.
De machines, die voor de bereidiing gebruikt
worden zijn als het ware rijdende fabrJsken.
De gebruikte platen zijn lang 200 M., breed
70 M. en 5 c.M. dik. Ook over het gebruik
van asfalt bij het bouwen van havenpieren te
Galveston, stomd spr. stil en deed hij uitkqmen
dat men ook daarbij zeer groot succes heeft
bereikt, in zake den weerstamd tegen wind en
water.
Na een korte pauze heeft een groote serie
lichtbeelden, zoowel van de werken in Nede-r-
land als in Amerika nader getoond wat met
asfalt is te bereiken en hoe men werkt. Waar
noodig gaf de inleider nog toelichting.
Hartelijk applaus der aanwezigen en woor-
den van den voorzitter waren den dank aan
Dr Ir Roegholt voor de genomen moeite om
deze materde op zulk een bevattelijke wijze te
bshandelen.
Met nieuwe ziekcnhuis.
Snel nadert de datum, vastgesteld voor de
ingebruiknemlng van het nieuwe gedeelte van
de R.K. Verpleging aan de .Kerkstraat, Reeds
is de aannemerskeet verdwenen van het ter-
rein, dat nu geegaliseerd wordt en waarop
31 Jan.: Zondag in Grieksche wateren.
Wde had dat gedacht. Het is weer een bijzon
dere dag vandaag. De voetbalwedstrijd
DuitschlandHolland, 's Morgens hebben we
weer kerkdienst, waarna we het eiland mo
gen bezichtigen. Aangezien we niet zoo als
in Napels aan de wal gemeerd liggen, gaat
het met de barkas getrokken door de motor-
sloep. Het is hier eenig mooi. Alles is
vreemd voor ons. Probeer je een baai voor te
stellen bijna aan alle kanten ingesloten door
de hooge rotsen. iHet water is helder, z6o
helder, dat men er zich in kan spiegelen.
Daarbij is het heerlijk zonnig weer. Uit de
nieuwsberichten hebben we gehoord, dat het
jn Holland flink wintert. We kunnen het on-
mogelijk voorstellen. Om half vier Grieksche
tijd begint de wedstrijd. Nu ondervinden we
pas hoe mooie uitvinding de radio is. We
voelen ons weer 6en met Nederland, wanneer
het Wilhelmus klinkt en de beikende stem van
Han Hollander ons weer met geestdrift ver-
vult; rust 11.
De spanning stijgt wanneer het vlak voor
het einde nog steeds 21 voor Duitschland
is. Maar daar breekt een geweldig hoera los,
want 3 minuten voor het einde maakt Hol
land gelijk spel, dus 22.