I
- /25o°
SLdwordt met ai§:emeene st<™ "r
<L
pit
IV
r
Sociali st a® Van het DePartement van
Sociale Zaken, die over het verstrekken van
iterk'ru^-3^1 h« t6n aanzietf hiervan
l^t rr? gTepCn' gelooft spreker. dat het
'"te v™
SSeTeooT ",sl"t vml
prfeDinLt dThlj'k iUiSt iS' Hij stelt het OP
I L
ev<
k
■wen
adn
den
we
ied
EE
boJ
scl
vo
on!
ge
eir
Wl
vei
wal
en J
tea
he<'
leu
uw
kri
vol
is. Naar tuj meent, bestaat toch steeds de
gelegenheid, den cijns af te koopen.
De heer OGGEL stemt toe, dat deze gele
genheid bestaat.
De heer VAN DE BILT meent, dat bet goed
zou zijn, daaraan ruchtbaarheid te verleenen.
Men kan dezen cijns afkoopen, de afkoopsom
bedraagt naar bij meent 20 maal het jaarlijks
te betalen bedrag.
De VOORZITTER zegt, dat de gelegenbeid
tot afkoopen steeds bestaat, er bestaat daar-
tegen geen enkel bezwaar. De betrokkenen
kunnen in de krant lezen, dat deze gelegenbeid
bestaat en spreker boopt met den heer Van de
Bilt, dat dit er toe zal leiden, dat meer cijn-
zen zullen wonden afgekocht.
171. Recognition ter zake van vergunnin-
gen. 23.
172. Renten van kapitalen. /571,
173. Opbrengst van den verkoop van oude
materialen enz. Memorie.
183. Ontvangst van vergoeding van schade
tengevolge van verkoop van grond. 50.
184. Verhaal van grondbelasting op koo-
pers van grond (bouwj. /15.
Hoofdstuk VIII.
Onderwijs, kunsten en wetenschappen.
2. Openbaar gewoon lager onderwijs.
185. Schoolgelden. /700.
De VOORZITTER merkt op, dat hierbij
dient te worden vastgesteld de nieuwe school-
geldverordening. Zooals men ziet, is de ra-
ming bdervoor ongeveer gelijk gebleven.
186. Vergoeding van het rijk. 10632.
187. Ontvangst wegens over een vorigen
dienst te weinig genoten vergoeding van het
rijk krachtens artikel 56 der lager-onderwiis-
wet 1920. Memorie.
188. Restitutie door bet rijk wegens over
een vorigen dienst te veel in rekening gebrach-
te pensioensbijdragen der ondeTwijzers Me
morie.
196. Verhaal van pensioensbijdragen. 1063.
197. iHuur of vergoeding voor het gebruik
van sohoollokalen125.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat
hierbij ter sprake komt de kwestie van de
verhuur van de ondenwijzerswoning. Deze
wordt van jaar tot jaar verhuurd voor een
bedrag van 350, welk bedrag werd verdis-
conteerd in het salaris van het hoofd der
school. Nu komt de waterledding. Eenigen
tijd te voren had de heer Buma geklaagd, dat
zijn bak en leiding niet in orde waren. Bur-
gemeester en IVet'houders hadden overwogen
dit niet te doen maken, doch te wachten tot
de waterleilding zou zijn aangelegd. Nu maakt
het hoofd der school bezwaar tegen het water-
geld en zegt, dat de woning destijds aan hem
verhuurd is voor 350, terwijl hij nu daaren-
boven nog f 50 watergeld zou moeten betalen.
Hij zegt dat het niet te duur is voor de wo
ning, doch hij voelt er niet voor, dat hij 400
voor zijn woning betalen moet. Hij heeft
hierover met spreker gesproken en naar aan-
leiding van dit onderhoud een briefje ge-
stuurd, dat hij bereid is, de woning opnieuw
in te huren voor 300 per jaar, onder voor-
waarde, dat door de gemeente wordt aange
legd een W.-C. met waterspoeling, vaste
waschtafels en gelegemihaid voor een bad. Hij
merkt op, dat de huur der woning in absolu-
ten zin niet te hoog is, doch dat hij, mede ook
in venband met het feit, dat zijn gezin eerst-
daags zal verkleinen, goedkooper terecht kan,
door een kleinere en goedkooper ingerichte
woning te huren.
Hierop komt dus de kwestie neer. Burge-
meester en Wethouders stellen voor, de wo
ning opnieuw te verhuren voor /350, terwiji
het watergeld, evenals bij iedere andere wo
ning apart betaald moet worden. Dit voorstel
wordt mede ingediend in verband met het feit,
dat de huur naar spreker meent met 1 Febru-
ari a.s. afloopt. Burgemeester en Wethouders
stellen dus voor, de woning weder te verhuren
voor 350, plus dat het hoofd der school,
evenals ieder ander burger de kosten voor het
gebruik van water betaalt.
Dan is de gemeente in orde.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
De heer VAN DE BILT verlaat de verga-
ring.
198. Opbrengst van aanmaningen en
dwangbevelen. 10.
7. Bijzonder gerwoon lager onderwijs.
211. Schoolgelden. 2300.
212. Uitkeering van gemeenten ingevolge
art. 86 der lageronderwijswet 1920. 100.
213. Uitkeering van gemeenten ingevolge
art. 104, eerste lid, der lager-onderwijswet
1920. 300.
214. Uitkeering van andere gemeenten in
de aan schoolbesturen te ibetalen vergoeding,
bedoeld in art. 205 der lager-onderwijswet
1920. 100.
215. Opbrengst van aanmaningen en
dwangbevelen. 15.
toch ook ten goede aan het rijk. Naar sprekers
meening is het stamdpunt van het rijk zeer
eenzijdig: wij verhoogen geen salaris.
Thans is door de Visser een verizoek inge
diend om zijn salaris te verhoogen in verband
met de meerdere prestaties die van hem ver-
langd worden. Het kwam hem daarom voor,
dat het goed zou zijn, aan te dringen op een
bijdrage in het totale salaris van 40
De VOORZITTER heeft er geen bezwaar
tegen, dit aan het Departement te vragen
Hij vermoedt evenwel wel, dat het niet zal ge-
beuren. In een ding is spreker te dezen te
kort geschoten en wel met betrekking tot het
verizoek van De Visser om zijn jaarwedde te
verhoogen van 500 tot 1000. In dien tus-
schentijd heeft de gemeente het genoegen ge-
had, twee inspecteurs op bezoek te krijgen
die de administratie met betrekking tot steun-
verleening en werkverschaffing grondig heb-
ben onderzocht.
Er is een brief ingekomen, dat er een con-
zou moeten komen. De inspecteurs
en hieromtrent een conferentie gehad
met Burgemeester en Wethouders. waaiibij
men met tot een resultaat heeft kunnen ko
men. Den raad staan dus voorstellen te wach
ten, de zaak is in behandelling, doch is nog
niet rijp om in den raad gefbracht te worden
Burgemeester en Wethouders moeten ook nog
afwachten, wat de voorstellen van de commis
sie voor georganiseerd overleg zullen zijn. Er
staat daar op het programma een bespreking
betreffende het salaris van den werkman De
Kraker en het verizoek van de keuringsveeart-
sen tot corapensatie van hun pensioenpremie
Men zal deze zaak dus niet in deze vergade-
nng kunnen behandelen, doch dient hiermede
nog een beetje geduld te oefenen. In verband
met het venzoek van De Visser stelt spreker
voor, dit te behandelen bij de voorstellen met
betrekking tot de reorganisatie van de steun-
verleemng en werkverschaffing.
De heer DE RUIJTER meent, dat hij dus
zijn opmenking wefl achterwege had kunnen
laten.
De VOORZITTER vindt dit niet. Men kan
zulks vragen aan het Departement, in verband
met ae aan te brengen wijzi'g*ing"en.
269. Verhaal van pensioensbijdragen. 53,60
270. Terugantvangst wegens te veel 'be
taalde suibsidie aan werkloozenkassen Me
morie.
Hoofdstuk XII.
Belastingen.
279. Uitkeering van het rijk wegens hoofd-
op de gebouwde
som der grondbelasting
eigendommen. 4600.
280. Uitkeering van het rijk wegens hoofd-
som der grondbelasting op de ongebouwde
eigendommen. 5700.
281. 80 opcenten op de hoofdisom der grond
belasting op de gebouwde eigendommen.
10.514.
282. 20 opcenten op de hoofdsom der grond
belasting op de ongebouwde eigendommen
2280.
283. Uitkeering van het rijk wegens 20
der hoofdsom van de personeele belasting,
naar den eersten, tweeden en derden grond-
slag. 3600.
284
schuilt in de klachten, en dat dit werkeliik
gegronde klachten zijn. Hij wil echter alleen
zijn medewerking verleenen, omdat de ge
meente het geld noodig heeft, alleen dus ige-
zien den toestand van de gemeentefinancien
doch met als een maatregel van rancune.
^®Jle<Lr. HAMBLINK merkt op, dat de heer
t (_iiiae hier de zaak toch verkeerd stelt. Het
is geen rancunemaatregefl van spreker, dat hii
^V<?°IS doet' HiJ doet dit voorstel meer
omdat de redan om het niet te doen, is verval-
Toen de fabriek gesticht werd, rede-
neerde men, dat er voor de Axelaars daar veel
te doen zou zijn, doch thans blijkt. dat ande-
ren boven de gemeentenaren worden voorge-
trokken. Het is, omdat gehoopt werd dat er
voor de menschen uit de gemeente veel te doen
zou zijn, dat hieraan is tegemoet gekomen
Het is geen rancune, dat, nu men is terugge-
komen tot den ouden toestand, dit voorstel
wordt ingediend. Men heeft er op gerekend,
dat met de wenschen van Axel rekening zou
7, leh°uden en dit is niet gebeurd. Dan
behoeft het nog steeds geen racune te zijn,
daJddl voorstel gedaan wordt, zooals de heer
l™1 voorstelt. De gemeente heeft een
wettedljk irecht om een Zakelijke Bedrijfstoelas-
ting in te voeren, met nog 100 meer heffing
dan spreker thans voorstelt. Destijds stelde
de Voorzitter voor, uit tactische overwegin-
gen dit voorstel niet te doen. in de overtui-
ging dat er voor de gemeente netto-winst in
zou zitten, terwijl, ingeval tot invoering werd
overgegaan, de gemeente misschien de verlie-
zer zou zijn. e
De VOORZITTER antwoordt, dat de heer
Hamelink deze zaak aan de orde heeft ge-
m ,de sectievei"gadering heeft hij
hierover gesproken, en meer gezegd dan thans
het geval is. Er heerschen hier inderdaad
groote misstanden. Indien aan spreker hier-
van meldmg gemaakt wordt, en hem juiste in-
lichtmgen worden verstrekt, wil spreker hier-
omtrent gaarne een bespreking hebben met
de vergunnmgen voor buitendandsche arbeids-
krachten gaat. Het is te betreuren, dat Ita-
™forden aangenomen, waarvoor de
Nederlanders het veld moeten ruimen. Indien
derge ijke dingen naar voren gefbracht wor
den, doch dan zwart op wit, dat spreker weet
dat ze juist zijn, wil hij deze heel graag be-
spreken met den referendaris van het depar
tement, vertegenwoordigers der fabriek, der
bonden en den raad. Spreker heeft deze zaken
ook besproken met den directeur. Ook deze
wi die misstanden gaarne onderzoeken, doch
kan deze moeilijk constateeren. Indien spre-
ker zijn gegevens op schrift krijgt, goede in-
Men rrfnBt a11 0 Zijn houdiin& motiveeren.
Men moet dan evenwel geen gezegden opge-
ven, doch dingen waarvan men ten voile
wnem 1S' 26 gebeurd KiJn- Spreker ver-
wacht van een dergelijke conferentie veel In
dien een belasting op het bedrijf in het leven
worden a n gemeente en de fabriek zou
worden doorgesneden. Allerwegen in Oost-
Zeeuwsch-Viaanderen worden fabrieken ge-
fondsbelasting zal zijn. De opbrengst bedroep-
in 1935 /25000, terwijl voor dat jafr gerS
was 19000 en voor 1937 is geraamd 23000.
De VOORZITTER deelt mede, dat nog niet
zal zijn h°6 dC opbren§'st over 1936
De heer FANOY vindt het vreemd, dat dit
is geraamd, daar uit de verslagen en
landibouwbegrootingen blijkt, dat het laatste
oogstjaar slecht geweest is.
De VOORZITTER antwoordt, dat de op-
rengst in de eerste kolom buitengewoon hoog
wfv. DeDramU1'g was toen f 18000. Voor 1936
hebben Burgemeester en Wethouders er een
bij gedaan en 19000 geraamd, in het
326. Opbrengst van den verkoop van ge-
meente-eigendommen. 2000.
328. Verrekening van verkochte gronden
na kadastrale opmeting. 500.
329. Uitkeering van een gedeelte der vor-
dering uit het faillissement Van Heel Oo
Memorie.
331.
dienst
Hoofdstuk XV.
Overige inkomsten en uitgaven.
Bijdrage van hoofdstuk I
gewone
wegens vorming van een algemeene
reserve. 6000.
tikje
vertrouwen. dat dit nogTets' zou meevallen
Dit jaar zou de opbrengst volgens de gegevens
v:mgdTUoneSPeCteUr Di^te SS5S
n kunnen geraamd worden op 23000
Spreitw ig hlij, dat de heer Fanoy Ihierover
mhchtingen vraagt. Uit deze posten wjkt
eer da.t er met zooveel speling in de ho
grootmg is als in die voor 1935 en 1936 Men
30000 worden. kan §'een
De heer FANOY moet opmerken dat hlH
kens de statistiek de opbrengst'
Zeeuwsch-Vlaanderen van 34 30 oer H A
geda^tot /24,20>
De VOORZITTER stemt toe, dat dit in de
beiastangopbrengst heel wat verschVkS
333.
stuk I.
Batig
62.
Hoofdstuk XVI.
Geldleening.
slot overgebracht van hoofd-
323.
maken.
inlelr ™OYwdst er op, dat
dit 1/3
minder is^ Blij.kens dien maatstaf, zou de be
lastingopbrengst onder dit hoofd geraamd
kunnen worden op 18000. Hij vindt daarom
deze raming betrekkelijk hoog m
UITGAVEN.
Hoofdstuk VT.
Openbare werken.
Ruitengewone aflossing van °-eldlee-
324. Kosten van aanleg enz. van straten
wegen, waterlossingen enz. 2000.
Hoofdstuk VII.
Eigendommen, niet voor den openbaren
dienst ibestemd.
327. Bijdrage aan hoofdstuk VI van den
kapitaaldienst. /4350.
^1°: Terugbetaling van te veel betaalde
grond nk kadastrale opmeting. 500.
Hoofdstuk XV.
Overige inkomsten en uitgaven.
332 Overbooking naar den voltrenden
De VOORZITTER is van oordeel, dat deze
Lbrenm^fl'^Z^y dit ter tafel heeft
Hoofdstuk IX.
Ondersteuning aan behoeftigen en werkloozen.
1. Ondersteuning aan behoeftigen.
240. Subsidie van de provincie in de kos
ten van verpleging van arme krankzinnigen
150.
241. Bijdragen van particulieren in de kos
ten van verpleging van arme krankzinnigen.
242. Invaliditeitsrente van voor rekening
der gemeente verpleegde krankzinnige. 120.
243. Verhaal van pensioensbijdragen. 111.
244. Terugontvangst van te veel betaalde
kosten van verpleging en behandeling van
arme krankzinnigen. Memorie.
245. Inkomsten in verband met de beschik-
baarstellinig van goedkoope levensmiddelen.
8810.
2. Ondersteuning aan werkloozen.
253. Uitkeering uit het werkloosheidssuib-
sidiefonds wegens gewone bijdrage in de kos
ten van steunverleening en werkverschaffing
aan werkloozen (met uitzondering van de
tegemoetkoming in de kosten van controle op
werkloozen)28.899,50.
254. Bijdrage van het rijk in de kosten van
ontwikkelimg en ontspanning van werkloozen
250.
255. Bijdrage voor bijzonidere hulp aan
werkloozen. 459,80.
262. Verhaal van premien ingevolge de
ziektewet. 75.
263. Uitkeering ziekengelden ingevolge de
ziektewet en vergoeding van rentezegls. 100.
264. Restitutie van te veel btaalde kosten
wegens ziekteverzekering. Memorie.
Hoofdstuk XI.
Handel en nijverheid.
268. Vergoeding van het rijk van een deel
der jaarwedde van ihem die belast is met de
dagelijksche leiding van het gemeentelijk or-
gaan der arbeidsbemiddeling. 100.
De heer DE RUIJTER merkt op, dat inder-
tijd het tractement van De Visser verhoogd is
tot 500. Dit is gebeurd in de overtuiging,
dat het rijk hierin voor 40 zou bijdragen.
Op het verzoek daartoe is een briefje ontvan-
gen, dat het nu geen tijd was om salarissen te
verhoogen. Spreker zou gaarne zien, dat de
gemeente er op aandrong, dat in het salaris
van den betrokkene 40 door het rijk werd
betaald. De anbeid, die verricht wordt, komt
Uitkeering van het rijk wegens hoofd
som der personeele belasting naar den vier-
den, vijfden, zesden en zevenden grondslae
1100. s'
285. 180 opcenten op de hoofdsom der per
soneele belasting. 34380.
De heer HAMELINK merkt op, dat hij een
voorstel heeft gedaan om de personeele belas
ting voor de caferuimten te verminderen met
een derde. Indertijd is berekend dat dit zou
komen op 900, in zijn financieel voorstel
heeft hij aangekondigd, dat hij de mindere in-
komst hiervan heeft begroot op 1000. Hij
stelt voor, hiertoe over te gaan
Zijn voorstel wordt ondersteund door de
heeren C. van Bendegem en Seghers.
Het wordt vemvorpen met 3 tegen 9 stem-
men.
Voor stemmen de heeren Hamelink, Seghers
en C. van Bendegem; teen stemmen de hee
ren Dielaman, Essellbrugge, Fanoy, 't Gilde,
Van 't Hoff, De Jonge, Oggel, De Ruijter en
P. J. van Bendegem.
De heer 't \jILDE merkt op, principieel
steeds voor dit voorstel te zijn geweest. Met
het oog op de financieele omstandigheden der
gemeente heeft spreker echter moeten be-
sluiten geen vrijmoedigheid te kunnen vinden,
aan dit voorstel zijn stem te verbinden.
De heer HAMELINK heeft voorts aange
kondigd, een voorstel te zullen indienen om
over te gaan tot invoering eener Zakelijke Be-
drijfs'belasting. Men is thans genaderd aan
het betreffende 'Hoofdstuk, en hij meent, dan
ook een definitief voorstel te moeten doen tot
invoering van een Zakelijke Bedrijfsbelas-
ting. Hij wenscht hieronder echter niet alle
bedrijvsn in de gemeente te betrekken, doch
deze alleen in te voeren voor bedrijven die
minstens 50 arbeiders in hun dienst hebben,
en dan tot een bedrag van 50 van het
maximum, dus 6 per arbeider. Het is den
Voorzitter en een deel van den raad wel be-
kend, dat de gemeentefinancien er niet roos-
kleurig voorstaan, waarom bij spreker de ge-
dachte is opgekomen, om die bron voor een
klein gedeelte aan te boren. Spreker heeft
indertijd zijn voorstel teruggenomen, toen
hem werd medegedeeld, dat de directie van
een der grootste fabrieken een grooter cou-
lance zou betrachten ten opzichte van de
Axelsche arbeiders. Men stelde de zaak toen
zoo, dat de lust om deize bron aan te boren
bedwongen moest worden om tactische rede-
nen. Toen werd voorgesteld, hiertoe over te
gaan. omdat bedoelde faibriek den raad teleur-
stelide met betrekking tot de tewerkstelling
van Axelsche arbeiders. Door den Voorzitter
is toentertijd geizegd, dat dat niet meer zou
voorkomen, en dat het op de arbeidsbeurs
merkbaar was, dat meer menschen uit de ge
meente betrokken werden. Men had die om
standigheden daar niet geweten, althans niet
bij de hoofddirectie, deze waren te wij ten aan
een stel bazen, die un parochiegenooten of
gemeentegenooten zochten te bevoordeelen.
Dit zou nu echter klaar zijn. Die toestand is
blijven bestaan en integendeel nog verergerd,
men trekt zelfs de buitenlanders voor, boven
de menschen die vlakfoij wonen. Deze hebben
,niets ,te doen, en worden bij tij en ontij opge-
roepen om eens een dag of een paar dagen te
gaan werken.
Waarom izou de gemeente, nu de zaak ,zoo
is, deize bron maar niet aanboren? De ge
meente kan het gelid goed gefbruiken. Indien
men dit object niet aanvat zal men na ver-
loop van tijd andere objecten moeten gaan
belasten. En hier is een groot belastingob-
ject, dat den voomaamsten er bij betrokkene
niet zal schaden. Inidien men althans de ge
gevens van Montecatini bestudeert. kan men
wel tot de conclusie komen, dat een belasting
zooals die voorgesteld is, voor dit concern niets
beteekent. Spreker zegt: laat die fabriek dan
ook meebetalen aan de huishoudelijke uitga
ven der gemeente.
De heer 't GILDE is op het oogenlblik wel
te vinden (voor de invoering eener Zakelijke
Bedrijfsbelasting, mits deze niet vender gaat
dan de heer Hamelink heeft voorgesteld. Op
de rnanier zooals de heer Hamelink die voor-
staat, wil hij die echter niet. Hij wenscht die
niet in te voeren als rancumemaatregel. Spre
ker neemt aan dat er voor 100 waarheid
lef nf',6n-indien de heeren in deze zaal thans
een beslissing zouden nemem, dat een derge-
I'ilt werd ingevoerd, zou men bin-
nenkort kunen envaren, dat ieder, die een in-
dustne wenschte te stichten in Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen, er juist van weerhouden zou wor-
den zich hier te vestigen. Men dient hiertoe
met over te gaan, dan nadat het uiterste
TemI 1,'°°k Bet aMeruiterste is beproefd. in
gemeenschappelijk overleg om de belangen
van de gemeente, die in zt..„r opzicht parallel
loopen met die van de fabriek, te behartigen
Zooals gezegd wil spreker heel graag on-
er zijn leidang een conferentie omtrent deze
zaak houden. Men moet dit niet direct af-
smjden doch kan hierover beter nog eens pra-
ten. Alleen dan is spreker er van overtuigd
ft T .,Wat te bereiken is. Hij verzoekt en-
kdle leden, de feiten die hen bekend zijn, op
schrift te stellen, dan heeft hij positief juiste
gegevens welke hij naar voren kan brengen
De medewerking van de directie der fabriek
doc^' w te dezen niet b« directfe
doch bij het lager personeel. De heer Hame-
ink zegt nu wel, dat zijn -voorstel niet als
een rancunemaatregel bedoeld is, doch geheel
en al er van te scheiden is het niet. Spreker
meent, dat men hiertoe niet moet oivergaan
lets anders zou het zijn, als de begrooting op
andere wijize niet kloppend te krijgen was
h6fft yerwachtingen van een con-
erentie, zooals hij zich voorstelt met de voor-
noemde betrokkenen te houden. Spreker meent
dat voor een dergelijke conferentie met den
heer Van Lier veel te zeggen zou zijn.
De heer HAMELP wijst er op, dat in
dien men het thans niet zou doen, dus geen
gebruik maken van zijn wettelijke bevoegd-
1 ,en ,na de te louden bespreking met een
voorstel komen zou, dat men dan eigenliik een
rancunemaatregel zou toepassen. Destijds
heeft men de invoering dezer belasting nage-
om tactische argumenten. Indien straks
een actie zal worden imgezet, en deze zooals
de Voorzitter zoo goed mogelijk opgezet
wordt, is spreker er voor te vinden, voorloopig
z9n voorstel te laten rusten. Hij is er ook
voor, een poging te wagen om betere toestan-
den te verkrijgen. Hij verwaoht hiervan ook
wel wat, indien deze opgezet wordt op de
wijze zooals de Voorzitter zich dit voorstelt.
Hij zal dan ook om tactische overwegingen
zijn voorstel laten varen en wil gaarne aan
de te houden bespreking medewerken. Het is
niet de bedoeling, het geld uit, doch wel om
het in Axel te krijgen. Uit tactische over
wegingen zal spreker medegaan met de sug-
gestie van den Voorzitter en zal dan ook
gaarne medewerken aan de te houden be
spreking.
De VOORZITTER verzoekt de vergadering
gegronde klachten te verzamelen. Spreker
zal dan verder gaan en die aan den referen
daris van het Departement, den heer Van
Lier, voorleggen en hem verzoeken een be
spreking met den raad, een vertegenwoordiger
der fabriek en der organisaties te houden.
De heer DE RUIJTER vraagt naar aanlei-
iding dezer kwestie of is onderzocht hoeveel
arbeiders uit de gemeente op bedoelde fabriek
werken.
gebracht, d„r h„rdoor ,k.
De verordening op de heffing van opcenten
op de gemeentefondsbelasting wordt met al
gremeene stemmen vastgesteld.
rekend lffkeering: uit het gemeentefonds be-
rekend per aangeslagene in de g-emeente-
fondsbelasting (3e klasse). /7466
sidlefn ,UitkeerinS- uit het werkloosheidssub-
sidiefonds berekend per aangeslagene in do
Se^66Ilt7f0ndSbelaStinff (3e klasse)- 1493
296. Zuivere opbrengst der belasting naar
morie n °V6r V°rige ^iasUngjaren. Me-
oq I' 2ewetensgelden- Memorie.
Belasting op de honden. f400
De heer FANOY merkt, in verband met de
bij dezen post vast te stellen nieuwe verorde
nmg op de belasting op de honden op dA
naar het hem voorkomt, de grootte der horn
en geen motief is om ze zwaarder te belas-
dofi d Weinere honden- Het kan integen-
bomi^ ff"/611 1UXe Zijn' dat men 6611 k'eine
hond heeft dan wanneer men een groote heeft
Hij stelt dan ook voor, iedere hond, die in de
termen valt, met een gelijk bedrag te belas-
dan of deze groot of klein is
De VOORZITTER merkt op, dat dit er nu
maar aan ligt, hoe men de zfak beziet. Zoo
ang er in Axel een hondenbelasting geheven
ordt, is er meermalen over gesproken. In
dien de heer Fanoy de kleine honden ook even
zwaar zou belasten, zou dit Burgemeester en
Wethouders ontslaam de honden te doen meten
rhi6er FANOY vindt dat er belasting-
rechtelijk geen motief is, om een kleine hond
lager te belasten dan een groote.
De VOORZITTER wijst er op, dat een hon
denbelasting geboren is uit het feit dat men
overlast van de honden, die op straat rond-
liepen, ondervond. En dan zal de heer Fanoy
het met hem eens zijn, dat men van een kleine
hond minder last ondervindt dan van een
groote.
•De heer OGGEL merkt op, dat de beer
an°y nu wel zegt, dat een kleine hond in
zekere omstandigheden teeken van een gnoo-
teien welstand zou zijn dan een groote, doch
men moet ook niet vergeten, dat een groote
hond meer kost aan voedsel en onderhoud.
De heer FANOY meent, dat men dan ook
juist de zaak zoo kan stellen, dat een groote
hond meer eet, en men die dus zou moeten be-
schermen en lager belasten.
De heer VAN 't HOFF merkt op, dat een
groote hond ook veel schadelijker is voor het
schilderwerk.
De heer DE RUIJTER voelt wel iets voor
het idee van den heer Fanoy, ieder die een
hond houdt, groot of klein, die in de termen
voor de hondenbelasting valt, gelijkelijk te
belasten.
'Hij ondersteunt het denkbeeld van den heer
Fanoy.
Het voorstel van den heer Fanoy wordt niet
voldoende ondersteund en kan mitsdien geen
onderwerp van beraadslaging uitmaken.
299. Belasting op tooneelvertooningen en
andere vermakelijkheden. /1700.
300. Oninbaar geleden belasting, welke als-
nog is geind. Memorie.
301. Opbrengst van het vergunningsrecht
voor den verkoop van sterken drank in het
klein. 1020.
302. Opbrengst van het verlofsrecht voor
den verkoop van zwakalcoholischen drank in
het klein. 475.
303. Opbrengst van aanmaningen en dwang
bevelen. Memorie.
334.
Hoofdstuk XVI.
'Geldleening.
De VOORZITTER heeft hierover geen ge
gevens.
De heer C. VAN BENDEGEM zegt, dat dit
een klein percentage is.
De heer SEGHERS deelt eveneens mede,
dat dit er niet veel zijn.
De 'heer C. VAN BENDEGEM deelt mede,
dat het percentage buitenlanders hooger is.'
Er zijn meer menschen ontslagen van deze
zijde der grens dan van den anderen kant.
De heer DE RUIJTER vraagt of in andere
gemeenten in Zeeuwsdh-Vlaanderen een der
gelijke belasting geheven wordt.
De heer FANOYDaar zijn ze zoo stom
niet.
291. Uitkeering van het rjjk wegens 48
opcenten op de hoofdsom der dividend- en
tantiemebelasting. Memorie.
292. 38 opcenten op de hoofdsom der ver-
mogensbelasting. 2400.
293. 75 opcenten op de hoofdsom der ge-
meentefondsbelasting. 23000.
De heer FANOY informeert, wat dit jaar
de opbrengst der opcenten op de gemeente-
304.
310.
314.
315.
Hoofdstuk XIII.
Bedrijven.
3. Gasbedrijf.
Uitkeering van het bedrijf. 25107,35.
4. Vleeschkeuringsbedrijf.
Uitkeering van het bedrijf. 578.
Hoofdstuk XIV.
Kasvoorzieningen
Teruggave van het rijk. 100.
Teruggave van voorschotten, aan
ambtenaren verstrekt voor het doen van uit
gaven ten behoeve van de gemeente. 1305.
KAPITAALDIENST.
INKOMSTEN.
Hoofdstuk I.
Vroegere diensten.
319. Batige sloten van den kapitaaldienst
der laatst-vastgestelde rekening, voor zoo-
verre daaraan niet reeds eene bestemming is
gegeven. Nihil.
Hoofdstuk VI.
Openbare werken.
320. Batig slot overgebracht van hoofd
stuk I. 824,55.
321. Bijdrage van hoofdstuk VII van den
kapitaaldienst. 4350.
322. Idem aan hoofdstuk XVI van den
kapitaaldienst. 62.
Hoofdstuk VII.
Eigendommen, niet voor den openbaren
dienst ibestemd.
325. Batig slot overgebracht van hoofd
stuk I. 2350.
*apitaalEtge/62an 'h°°fdstuk VI van den
De begrooting der gemeente voor den dienst
Indmn achter de betreffende posten niet
anders vermeld is, worden deze geacht met
algemeene stemmen te zijn aangenomen
aststelling begrooting vleeschkeu
nngsbedrijf, dienst 1937
De VOORZITTER deelt mede, dat omtrent
de compensatie van het pensioenverhaal der
keunngsveeartsen nog een nader voorstel door
ajWe-ter e„ Wethota.r, 'iTSLT
De begrooting wordt met algemeene stem
men vastgesteld op een eindcijfer van 578.
8" 1937.StelIinff betrr0°ting gasbedrijf. dienst
De heer FANOY heeft de begrooting voor
het gasbedrijf heel secuur bekeken, doch vindt
den toestand der gasfabriek weinig roos^eu-
n0. Deze zaak ter terdege bekeken moeten
worden en zal nagegaan moeten worden op
vwjze er economischer te werk kan ge-
gaan worden. Dit is alleen een opmerking fn
het algemeen, om deze zaak onder de aan-
wfL 5 g^yunnissie en Burgemeester en
Wethouders te brengen.
De VOORZITTER deelt mede, dat deze om-
standiigheid met aan de aandacht van de °-as-
commisisie en Burgemeester en Wethouders
ontsnapt is. Er is te dezen ook met Middel-
burg overleg gepleegd met den chef van een
bepaalde afdeeling en ook die was van oor
deel dat het uiterste gedaan moest worden
om het debiet te vergrooten. Er rust op de fa
briek een groote sohuld. De weg is gebaand
om er in overleg met de gascammissie toe te
komen, meer leven in de zaak te krijgen. Er
moet meer gas worden afgezet. In eerste in
stance zal de voorzitter der gascommissie
zoo spoedig mogelijk een vergadering beleg-
gen met de gascommissie en met Burgemees
ter en Wethouders, terwijl verder overleg zal
worden gepleegd met een deskundig raads-
man, om de zaak nieuw leven in te blazen
Burgemeester en Wethouders besteden hieraan
alle aandacht en zijn er van overtuigd, dat er
meer gas verkocht moet worden en zoo vlug
mogelijk.
De heer C. VAN BENDEGEM geeft aan
Burgemeester en Wethouders in overweging,
den vertegenwoordiger van Burgemeester eri
Wethouders in de gascommissie onder het oog
te doen zien, of het niet loonender zou zijn een
man in vasten dienst te nemen.
Er is een losse man zoo goed als voortdu-
rend in dienst als plaatsvervanger.
De VOORZITTER zegt toe, dat deze zaken
alle ernstig bekeken zullen "worden. Burge
meester en Wethouders helbben besloten den
post, uitgetrokken voor een cokeshreker, terug
te nemen, op advies van den directeur die
een kleiner uitgaaf voor het bedrijf wel ver-
antwoord achtte.
De begrooting van het gasbedrijf voor den
dienst 1937 wordt met algemeene stemmen
vastgesteld op een eindcijfer van 2507,35, met
een geraamd nadeelig slot van 400.
9. Omvraag.
a. De heer DIELEMAN merkt op, dat het
Burgerlijk Armlbestuur bij gelegenheid van de
verloving van H. K. H. Prinses Juliana niets
heeft gedaan. Hij vraagt of het de bedoeling
is, dat bij het huwelijk het denize If den weg op
zal gaan, of dat degenen, die onder de armen-
zorg vallen, dan ibeter bedacht zullen worden.
iDe VOORZITTER kan hierop heel kort ant-
woorden. Spreker heeft hierover een gesprek
gehad met den 2en voorzitter van het Burger
lijk Armlbestuur en hem gezegdzorg klaar
te zijn voor den 7en Januari. Wat het Bur-
gerlijk Armlbestuur van plan is, op dien dag
te doen, weet spreker niet, doch hij kan toe-
zeggen, dat er in de ricbting als door den heer
Dieleman bedoeld, iets zal gebeuren.
De heer DIELEMAN uit zijn dank voor deze
mededeeling.
b. De heer 't GILDE vraagt ,of na de ar-
beid der stadhuiscommissie deze thans defini
tief ontlbonden word't, djm wel of deize intact
blijft.
'De VOORZITTER antwoordt, de commissie
voorloopig dank te helbben geibracht voor haar
werk. De commissie blijft intact. Er moeten
thans plannen voor een nieuw stadhuis worden
ontworpen en het is de bedoeling dat deze
plannen aan het oordeel der commissie wor
den onderworpen.
De heer FANOY merkt op, dat dit ook
blijkt uit punt c van het betreffende agenda-
punt.
c. De heer SEGHERS ontving laatst een
klacht aver den Singelweg. Ongeveer op het
eind, waar de laatste woningen staan wordt er
geklaagd over slechten waterafvoer. Hij ver
zoekt Burgemeester en Wethouders hiemaar
eens om te zien, wellicht ligt er een zinkput
te weinig, of zijn er te weinig hoogtepunten.
De VOORZITTER deelt mede, dat deze weg
niet in onderhoud is bij de gemeente, doch een
polderweg is. Inidien de waterafvoer niet in
orde is, zal hij dit eens bespreken met het
polderlbestuur. Wat door de gemeente gelegd
is, wordt ook door de gemeente onderhouden.
Hij sluit de vergadering door het uitspreken
van het dankgebed.