I - /25o° SLdwordt met ai§:emeene st<™ "r <L pit IV r Sociali st a® Van het DePartement van Sociale Zaken, die over het verstrekken van iterk'ru^-3^1 h« t6n aanzietf hiervan l^t rr? gTepCn' gelooft spreker. dat het '"te v™ SSeTeooT ",sl"t vml prfeDinLt dThlj'k iUiSt iS' Hij stelt het OP I L ev< k ■wen adn den we ied EE boJ scl vo on! ge eir Wl vei wal en J tea he<' leu uw kri vol is. Naar tuj meent, bestaat toch steeds de gelegenheid, den cijns af te koopen. De heer OGGEL stemt toe, dat deze gele genheid bestaat. De heer VAN DE BILT meent, dat bet goed zou zijn, daaraan ruchtbaarheid te verleenen. Men kan dezen cijns afkoopen, de afkoopsom bedraagt naar bij meent 20 maal het jaarlijks te betalen bedrag. De VOORZITTER zegt, dat de gelegenbeid tot afkoopen steeds bestaat, er bestaat daar- tegen geen enkel bezwaar. De betrokkenen kunnen in de krant lezen, dat deze gelegenbeid bestaat en spreker boopt met den heer Van de Bilt, dat dit er toe zal leiden, dat meer cijn- zen zullen wonden afgekocht. 171. Recognition ter zake van vergunnin- gen. 23. 172. Renten van kapitalen. /571, 173. Opbrengst van den verkoop van oude materialen enz. Memorie. 183. Ontvangst van vergoeding van schade tengevolge van verkoop van grond. 50. 184. Verhaal van grondbelasting op koo- pers van grond (bouwj. /15. Hoofdstuk VIII. Onderwijs, kunsten en wetenschappen. 2. Openbaar gewoon lager onderwijs. 185. Schoolgelden. /700. De VOORZITTER merkt op, dat hierbij dient te worden vastgesteld de nieuwe school- geldverordening. Zooals men ziet, is de ra- ming bdervoor ongeveer gelijk gebleven. 186. Vergoeding van het rijk. 10632. 187. Ontvangst wegens over een vorigen dienst te weinig genoten vergoeding van het rijk krachtens artikel 56 der lager-onderwiis- wet 1920. Memorie. 188. Restitutie door bet rijk wegens over een vorigen dienst te veel in rekening gebrach- te pensioensbijdragen der ondeTwijzers Me morie. 196. Verhaal van pensioensbijdragen. 1063. 197. iHuur of vergoeding voor het gebruik van sohoollokalen125. De VOORZITTER geeft te kennen, dat hierbij ter sprake komt de kwestie van de verhuur van de ondenwijzerswoning. Deze wordt van jaar tot jaar verhuurd voor een bedrag van 350, welk bedrag werd verdis- conteerd in het salaris van het hoofd der school. Nu komt de waterledding. Eenigen tijd te voren had de heer Buma geklaagd, dat zijn bak en leiding niet in orde waren. Bur- gemeester en IVet'houders hadden overwogen dit niet te doen maken, doch te wachten tot de waterleilding zou zijn aangelegd. Nu maakt het hoofd der school bezwaar tegen het water- geld en zegt, dat de woning destijds aan hem verhuurd is voor 350, terwijl hij nu daaren- boven nog f 50 watergeld zou moeten betalen. Hij zegt dat het niet te duur is voor de wo ning, doch hij voelt er niet voor, dat hij 400 voor zijn woning betalen moet. Hij heeft hierover met spreker gesproken en naar aan- leiding van dit onderhoud een briefje ge- stuurd, dat hij bereid is, de woning opnieuw in te huren voor 300 per jaar, onder voor- waarde, dat door de gemeente wordt aange legd een W.-C. met waterspoeling, vaste waschtafels en gelegemihaid voor een bad. Hij merkt op, dat de huur der woning in absolu- ten zin niet te hoog is, doch dat hij, mede ook in venband met het feit, dat zijn gezin eerst- daags zal verkleinen, goedkooper terecht kan, door een kleinere en goedkooper ingerichte woning te huren. Hierop komt dus de kwestie neer. Burge- meester en Wethouders stellen voor, de wo ning opnieuw te verhuren voor /350, terwiji het watergeld, evenals bij iedere andere wo ning apart betaald moet worden. Dit voorstel wordt mede ingediend in verband met het feit, dat de huur naar spreker meent met 1 Febru- ari a.s. afloopt. Burgemeester en Wethouders stellen dus voor, de woning weder te verhuren voor 350, plus dat het hoofd der school, evenals ieder ander burger de kosten voor het gebruik van water betaalt. Dan is de gemeente in orde. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. De heer VAN DE BILT verlaat de verga- ring. 198. Opbrengst van aanmaningen en dwangbevelen. 10. 7. Bijzonder gerwoon lager onderwijs. 211. Schoolgelden. 2300. 212. Uitkeering van gemeenten ingevolge art. 86 der lageronderwijswet 1920. 100. 213. Uitkeering van gemeenten ingevolge art. 104, eerste lid, der lager-onderwijswet 1920. 300. 214. Uitkeering van andere gemeenten in de aan schoolbesturen te ibetalen vergoeding, bedoeld in art. 205 der lager-onderwijswet 1920. 100. 215. Opbrengst van aanmaningen en dwangbevelen. 15. toch ook ten goede aan het rijk. Naar sprekers meening is het stamdpunt van het rijk zeer eenzijdig: wij verhoogen geen salaris. Thans is door de Visser een verizoek inge diend om zijn salaris te verhoogen in verband met de meerdere prestaties die van hem ver- langd worden. Het kwam hem daarom voor, dat het goed zou zijn, aan te dringen op een bijdrage in het totale salaris van 40 De VOORZITTER heeft er geen bezwaar tegen, dit aan het Departement te vragen Hij vermoedt evenwel wel, dat het niet zal ge- beuren. In een ding is spreker te dezen te kort geschoten en wel met betrekking tot het verizoek van De Visser om zijn jaarwedde te verhoogen van 500 tot 1000. In dien tus- schentijd heeft de gemeente het genoegen ge- had, twee inspecteurs op bezoek te krijgen die de administratie met betrekking tot steun- verleening en werkverschaffing grondig heb- ben onderzocht. Er is een brief ingekomen, dat er een con- zou moeten komen. De inspecteurs en hieromtrent een conferentie gehad met Burgemeester en Wethouders. waaiibij men met tot een resultaat heeft kunnen ko men. Den raad staan dus voorstellen te wach ten, de zaak is in behandelling, doch is nog niet rijp om in den raad gefbracht te worden Burgemeester en Wethouders moeten ook nog afwachten, wat de voorstellen van de commis sie voor georganiseerd overleg zullen zijn. Er staat daar op het programma een bespreking betreffende het salaris van den werkman De Kraker en het verizoek van de keuringsveeart- sen tot corapensatie van hun pensioenpremie Men zal deze zaak dus niet in deze vergade- nng kunnen behandelen, doch dient hiermede nog een beetje geduld te oefenen. In verband met het venzoek van De Visser stelt spreker voor, dit te behandelen bij de voorstellen met betrekking tot de reorganisatie van de steun- verleemng en werkverschaffing. De heer DE RUIJTER meent, dat hij dus zijn opmenking wefl achterwege had kunnen laten. De VOORZITTER vindt dit niet. Men kan zulks vragen aan het Departement, in verband met ae aan te brengen wijzi'g*ing"en. 269. Verhaal van pensioensbijdragen. 53,60 270. Terugantvangst wegens te veel 'be taalde suibsidie aan werkloozenkassen Me morie. Hoofdstuk XII. Belastingen. 279. Uitkeering van het rijk wegens hoofd- op de gebouwde som der grondbelasting eigendommen. 4600. 280. Uitkeering van het rijk wegens hoofd- som der grondbelasting op de ongebouwde eigendommen. 5700. 281. 80 opcenten op de hoofdisom der grond belasting op de gebouwde eigendommen. 10.514. 282. 20 opcenten op de hoofdsom der grond belasting op de ongebouwde eigendommen 2280. 283. Uitkeering van het rijk wegens 20 der hoofdsom van de personeele belasting, naar den eersten, tweeden en derden grond- slag. 3600. 284 schuilt in de klachten, en dat dit werkeliik gegronde klachten zijn. Hij wil echter alleen zijn medewerking verleenen, omdat de ge meente het geld noodig heeft, alleen dus ige- zien den toestand van de gemeentefinancien doch met als een maatregel van rancune. ^®Jle<Lr. HAMBLINK merkt op, dat de heer t (_iiiae hier de zaak toch verkeerd stelt. Het is geen rancunemaatregefl van spreker, dat hii ^V<?°IS doet' HiJ doet dit voorstel meer omdat de redan om het niet te doen, is verval- Toen de fabriek gesticht werd, rede- neerde men, dat er voor de Axelaars daar veel te doen zou zijn, doch thans blijkt. dat ande- ren boven de gemeentenaren worden voorge- trokken. Het is, omdat gehoopt werd dat er voor de menschen uit de gemeente veel te doen zou zijn, dat hieraan is tegemoet gekomen Het is geen rancune, dat, nu men is terugge- komen tot den ouden toestand, dit voorstel wordt ingediend. Men heeft er op gerekend, dat met de wenschen van Axel rekening zou 7, leh°uden en dit is niet gebeurd. Dan behoeft het nog steeds geen racune te zijn, daJddl voorstel gedaan wordt, zooals de heer l™1 voorstelt. De gemeente heeft een wettedljk irecht om een Zakelijke Bedrijfstoelas- ting in te voeren, met nog 100 meer heffing dan spreker thans voorstelt. Destijds stelde de Voorzitter voor, uit tactische overwegin- gen dit voorstel niet te doen. in de overtui- ging dat er voor de gemeente netto-winst in zou zitten, terwijl, ingeval tot invoering werd overgegaan, de gemeente misschien de verlie- zer zou zijn. e De VOORZITTER antwoordt, dat de heer Hamelink deze zaak aan de orde heeft ge- m ,de sectievei"gadering heeft hij hierover gesproken, en meer gezegd dan thans het geval is. Er heerschen hier inderdaad groote misstanden. Indien aan spreker hier- van meldmg gemaakt wordt, en hem juiste in- lichtmgen worden verstrekt, wil spreker hier- omtrent gaarne een bespreking hebben met de vergunnmgen voor buitendandsche arbeids- krachten gaat. Het is te betreuren, dat Ita- ™forden aangenomen, waarvoor de Nederlanders het veld moeten ruimen. Indien derge ijke dingen naar voren gefbracht wor den, doch dan zwart op wit, dat spreker weet dat ze juist zijn, wil hij deze heel graag be- spreken met den referendaris van het depar tement, vertegenwoordigers der fabriek, der bonden en den raad. Spreker heeft deze zaken ook besproken met den directeur. Ook deze wi die misstanden gaarne onderzoeken, doch kan deze moeilijk constateeren. Indien spre- ker zijn gegevens op schrift krijgt, goede in- Men rrfnBt a11 0 Zijn houdiin& motiveeren. Men moet dan evenwel geen gezegden opge- ven, doch dingen waarvan men ten voile wnem 1S' 26 gebeurd KiJn- Spreker ver- wacht van een dergelijke conferentie veel In dien een belasting op het bedrijf in het leven worden a n gemeente en de fabriek zou worden doorgesneden. Allerwegen in Oost- Zeeuwsch-Viaanderen worden fabrieken ge- fondsbelasting zal zijn. De opbrengst bedroep- in 1935 /25000, terwijl voor dat jafr gerS was 19000 en voor 1937 is geraamd 23000. De VOORZITTER deelt mede, dat nog niet zal zijn h°6 dC opbren§'st over 1936 De heer FANOY vindt het vreemd, dat dit is geraamd, daar uit de verslagen en landibouwbegrootingen blijkt, dat het laatste oogstjaar slecht geweest is. De VOORZITTER antwoordt, dat de op- rengst in de eerste kolom buitengewoon hoog wfv. DeDramU1'g was toen f 18000. Voor 1936 hebben Burgemeester en Wethouders er een bij gedaan en 19000 geraamd, in het 326. Opbrengst van den verkoop van ge- meente-eigendommen. 2000. 328. Verrekening van verkochte gronden na kadastrale opmeting. 500. 329. Uitkeering van een gedeelte der vor- dering uit het faillissement Van Heel Oo Memorie. 331. dienst Hoofdstuk XV. Overige inkomsten en uitgaven. Bijdrage van hoofdstuk I gewone wegens vorming van een algemeene reserve. 6000. tikje vertrouwen. dat dit nogTets' zou meevallen Dit jaar zou de opbrengst volgens de gegevens v:mgdTUoneSPeCteUr Di^te SS5S n kunnen geraamd worden op 23000 Spreitw ig hlij, dat de heer Fanoy Ihierover mhchtingen vraagt. Uit deze posten wjkt eer da.t er met zooveel speling in de ho grootmg is als in die voor 1935 en 1936 Men 30000 worden. kan §'een De heer FANOY moet opmerken dat hlH kens de statistiek de opbrengst' Zeeuwsch-Vlaanderen van 34 30 oer H A geda^tot /24,20> De VOORZITTER stemt toe, dat dit in de beiastangopbrengst heel wat verschVkS 333. stuk I. Batig 62. Hoofdstuk XVI. Geldleening. slot overgebracht van hoofd- 323. maken. inlelr ™OYwdst er op, dat dit 1/3 minder is^ Blij.kens dien maatstaf, zou de be lastingopbrengst onder dit hoofd geraamd kunnen worden op 18000. Hij vindt daarom deze raming betrekkelijk hoog m UITGAVEN. Hoofdstuk VT. Openbare werken. Ruitengewone aflossing van °-eldlee- 324. Kosten van aanleg enz. van straten wegen, waterlossingen enz. 2000. Hoofdstuk VII. Eigendommen, niet voor den openbaren dienst ibestemd. 327. Bijdrage aan hoofdstuk VI van den kapitaaldienst. /4350. ^1°: Terugbetaling van te veel betaalde grond nk kadastrale opmeting. 500. Hoofdstuk XV. Overige inkomsten en uitgaven. 332 Overbooking naar den voltrenden De VOORZITTER is van oordeel, dat deze Lbrenm^fl'^Z^y dit ter tafel heeft Hoofdstuk IX. Ondersteuning aan behoeftigen en werkloozen. 1. Ondersteuning aan behoeftigen. 240. Subsidie van de provincie in de kos ten van verpleging van arme krankzinnigen 150. 241. Bijdragen van particulieren in de kos ten van verpleging van arme krankzinnigen. 242. Invaliditeitsrente van voor rekening der gemeente verpleegde krankzinnige. 120. 243. Verhaal van pensioensbijdragen. 111. 244. Terugontvangst van te veel betaalde kosten van verpleging en behandeling van arme krankzinnigen. Memorie. 245. Inkomsten in verband met de beschik- baarstellinig van goedkoope levensmiddelen. 8810. 2. Ondersteuning aan werkloozen. 253. Uitkeering uit het werkloosheidssuib- sidiefonds wegens gewone bijdrage in de kos ten van steunverleening en werkverschaffing aan werkloozen (met uitzondering van de tegemoetkoming in de kosten van controle op werkloozen)28.899,50. 254. Bijdrage van het rijk in de kosten van ontwikkelimg en ontspanning van werkloozen 250. 255. Bijdrage voor bijzonidere hulp aan werkloozen. 459,80. 262. Verhaal van premien ingevolge de ziektewet. 75. 263. Uitkeering ziekengelden ingevolge de ziektewet en vergoeding van rentezegls. 100. 264. Restitutie van te veel btaalde kosten wegens ziekteverzekering. Memorie. Hoofdstuk XI. Handel en nijverheid. 268. Vergoeding van het rijk van een deel der jaarwedde van ihem die belast is met de dagelijksche leiding van het gemeentelijk or- gaan der arbeidsbemiddeling. 100. De heer DE RUIJTER merkt op, dat inder- tijd het tractement van De Visser verhoogd is tot 500. Dit is gebeurd in de overtuiging, dat het rijk hierin voor 40 zou bijdragen. Op het verzoek daartoe is een briefje ontvan- gen, dat het nu geen tijd was om salarissen te verhoogen. Spreker zou gaarne zien, dat de gemeente er op aandrong, dat in het salaris van den betrokkene 40 door het rijk werd betaald. De anbeid, die verricht wordt, komt Uitkeering van het rijk wegens hoofd som der personeele belasting naar den vier- den, vijfden, zesden en zevenden grondslae 1100. s' 285. 180 opcenten op de hoofdsom der per soneele belasting. 34380. De heer HAMELINK merkt op, dat hij een voorstel heeft gedaan om de personeele belas ting voor de caferuimten te verminderen met een derde. Indertijd is berekend dat dit zou komen op 900, in zijn financieel voorstel heeft hij aangekondigd, dat hij de mindere in- komst hiervan heeft begroot op 1000. Hij stelt voor, hiertoe over te gaan Zijn voorstel wordt ondersteund door de heeren C. van Bendegem en Seghers. Het wordt vemvorpen met 3 tegen 9 stem- men. Voor stemmen de heeren Hamelink, Seghers en C. van Bendegem; teen stemmen de hee ren Dielaman, Essellbrugge, Fanoy, 't Gilde, Van 't Hoff, De Jonge, Oggel, De Ruijter en P. J. van Bendegem. De heer 't \jILDE merkt op, principieel steeds voor dit voorstel te zijn geweest. Met het oog op de financieele omstandigheden der gemeente heeft spreker echter moeten be- sluiten geen vrijmoedigheid te kunnen vinden, aan dit voorstel zijn stem te verbinden. De heer HAMELINK heeft voorts aange kondigd, een voorstel te zullen indienen om over te gaan tot invoering eener Zakelijke Be- drijfs'belasting. Men is thans genaderd aan het betreffende 'Hoofdstuk, en hij meent, dan ook een definitief voorstel te moeten doen tot invoering van een Zakelijke Bedrijfsbelas- ting. Hij wenscht hieronder echter niet alle bedrijvsn in de gemeente te betrekken, doch deze alleen in te voeren voor bedrijven die minstens 50 arbeiders in hun dienst hebben, en dan tot een bedrag van 50 van het maximum, dus 6 per arbeider. Het is den Voorzitter en een deel van den raad wel be- kend, dat de gemeentefinancien er niet roos- kleurig voorstaan, waarom bij spreker de ge- dachte is opgekomen, om die bron voor een klein gedeelte aan te boren. Spreker heeft indertijd zijn voorstel teruggenomen, toen hem werd medegedeeld, dat de directie van een der grootste fabrieken een grooter cou- lance zou betrachten ten opzichte van de Axelsche arbeiders. Men stelde de zaak toen zoo, dat de lust om deize bron aan te boren bedwongen moest worden om tactische rede- nen. Toen werd voorgesteld, hiertoe over te gaan. omdat bedoelde faibriek den raad teleur- stelide met betrekking tot de tewerkstelling van Axelsche arbeiders. Door den Voorzitter is toentertijd geizegd, dat dat niet meer zou voorkomen, en dat het op de arbeidsbeurs merkbaar was, dat meer menschen uit de ge meente betrokken werden. Men had die om standigheden daar niet geweten, althans niet bij de hoofddirectie, deze waren te wij ten aan een stel bazen, die un parochiegenooten of gemeentegenooten zochten te bevoordeelen. Dit zou nu echter klaar zijn. Die toestand is blijven bestaan en integendeel nog verergerd, men trekt zelfs de buitenlanders voor, boven de menschen die vlakfoij wonen. Deze hebben ,niets ,te doen, en worden bij tij en ontij opge- roepen om eens een dag of een paar dagen te gaan werken. Waarom izou de gemeente, nu de zaak ,zoo is, deize bron maar niet aanboren? De ge meente kan het gelid goed gefbruiken. Indien men dit object niet aanvat zal men na ver- loop van tijd andere objecten moeten gaan belasten. En hier is een groot belastingob- ject, dat den voomaamsten er bij betrokkene niet zal schaden. Inidien men althans de ge gevens van Montecatini bestudeert. kan men wel tot de conclusie komen, dat een belasting zooals die voorgesteld is, voor dit concern niets beteekent. Spreker zegt: laat die fabriek dan ook meebetalen aan de huishoudelijke uitga ven der gemeente. De heer 't GILDE is op het oogenlblik wel te vinden (voor de invoering eener Zakelijke Bedrijfsbelasting, mits deze niet vender gaat dan de heer Hamelink heeft voorgesteld. Op de rnanier zooals de heer Hamelink die voor- staat, wil hij die echter niet. Hij wenscht die niet in te voeren als rancumemaatregel. Spre ker neemt aan dat er voor 100 waarheid lef nf',6n-indien de heeren in deze zaal thans een beslissing zouden nemem, dat een derge- I'ilt werd ingevoerd, zou men bin- nenkort kunen envaren, dat ieder, die een in- dustne wenschte te stichten in Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen, er juist van weerhouden zou wor- den zich hier te vestigen. Men dient hiertoe met over te gaan, dan nadat het uiterste TemI 1,'°°k Bet aMeruiterste is beproefd. in gemeenschappelijk overleg om de belangen van de gemeente, die in zt..„r opzicht parallel loopen met die van de fabriek, te behartigen Zooals gezegd wil spreker heel graag on- er zijn leidang een conferentie omtrent deze zaak houden. Men moet dit niet direct af- smjden doch kan hierover beter nog eens pra- ten. Alleen dan is spreker er van overtuigd ft T .,Wat te bereiken is. Hij verzoekt en- kdle leden, de feiten die hen bekend zijn, op schrift te stellen, dan heeft hij positief juiste gegevens welke hij naar voren kan brengen De medewerking van de directie der fabriek doc^' w te dezen niet b« directfe doch bij het lager personeel. De heer Hame- ink zegt nu wel, dat zijn -voorstel niet als een rancunemaatregel bedoeld is, doch geheel en al er van te scheiden is het niet. Spreker meent, dat men hiertoe niet moet oivergaan lets anders zou het zijn, als de begrooting op andere wijize niet kloppend te krijgen was h6fft yerwachtingen van een con- erentie, zooals hij zich voorstelt met de voor- noemde betrokkenen te houden. Spreker meent dat voor een dergelijke conferentie met den heer Van Lier veel te zeggen zou zijn. De heer HAMELP wijst er op, dat in dien men het thans niet zou doen, dus geen gebruik maken van zijn wettelijke bevoegd- 1 ,en ,na de te louden bespreking met een voorstel komen zou, dat men dan eigenliik een rancunemaatregel zou toepassen. Destijds heeft men de invoering dezer belasting nage- om tactische argumenten. Indien straks een actie zal worden imgezet, en deze zooals de Voorzitter zoo goed mogelijk opgezet wordt, is spreker er voor te vinden, voorloopig z9n voorstel te laten rusten. Hij is er ook voor, een poging te wagen om betere toestan- den te verkrijgen. Hij verwaoht hiervan ook wel wat, indien deze opgezet wordt op de wijze zooals de Voorzitter zich dit voorstelt. Hij zal dan ook om tactische overwegingen zijn voorstel laten varen en wil gaarne aan de te houden bespreking medewerken. Het is niet de bedoeling, het geld uit, doch wel om het in Axel te krijgen. Uit tactische over wegingen zal spreker medegaan met de sug- gestie van den Voorzitter en zal dan ook gaarne medewerken aan de te houden be spreking. De VOORZITTER verzoekt de vergadering gegronde klachten te verzamelen. Spreker zal dan verder gaan en die aan den referen daris van het Departement, den heer Van Lier, voorleggen en hem verzoeken een be spreking met den raad, een vertegenwoordiger der fabriek en der organisaties te houden. De heer DE RUIJTER vraagt naar aanlei- iding dezer kwestie of is onderzocht hoeveel arbeiders uit de gemeente op bedoelde fabriek werken. gebracht, d„r h„rdoor ,k. De verordening op de heffing van opcenten op de gemeentefondsbelasting wordt met al gremeene stemmen vastgesteld. rekend lffkeering: uit het gemeentefonds be- rekend per aangeslagene in de g-emeente- fondsbelasting (3e klasse). /7466 sidlefn ,UitkeerinS- uit het werkloosheidssub- sidiefonds berekend per aangeslagene in do Se^66Ilt7f0ndSbelaStinff (3e klasse)- 1493 296. Zuivere opbrengst der belasting naar morie n °V6r V°rige ^iasUngjaren. Me- oq I' 2ewetensgelden- Memorie. Belasting op de honden. f400 De heer FANOY merkt, in verband met de bij dezen post vast te stellen nieuwe verorde nmg op de belasting op de honden op dA naar het hem voorkomt, de grootte der horn en geen motief is om ze zwaarder te belas- dofi d Weinere honden- Het kan integen- bomi^ ff"/611 1UXe Zijn' dat men 6611 k'eine hond heeft dan wanneer men een groote heeft Hij stelt dan ook voor, iedere hond, die in de termen valt, met een gelijk bedrag te belas- dan of deze groot of klein is De VOORZITTER merkt op, dat dit er nu maar aan ligt, hoe men de zfak beziet. Zoo ang er in Axel een hondenbelasting geheven ordt, is er meermalen over gesproken. In dien de heer Fanoy de kleine honden ook even zwaar zou belasten, zou dit Burgemeester en Wethouders ontslaam de honden te doen meten rhi6er FANOY vindt dat er belasting- rechtelijk geen motief is, om een kleine hond lager te belasten dan een groote. De VOORZITTER wijst er op, dat een hon denbelasting geboren is uit het feit dat men overlast van de honden, die op straat rond- liepen, ondervond. En dan zal de heer Fanoy het met hem eens zijn, dat men van een kleine hond minder last ondervindt dan van een groote. •De heer OGGEL merkt op, dat de beer an°y nu wel zegt, dat een kleine hond in zekere omstandigheden teeken van een gnoo- teien welstand zou zijn dan een groote, doch men moet ook niet vergeten, dat een groote hond meer kost aan voedsel en onderhoud. De heer FANOY meent, dat men dan ook juist de zaak zoo kan stellen, dat een groote hond meer eet, en men die dus zou moeten be- schermen en lager belasten. De heer VAN 't HOFF merkt op, dat een groote hond ook veel schadelijker is voor het schilderwerk. De heer DE RUIJTER voelt wel iets voor het idee van den heer Fanoy, ieder die een hond houdt, groot of klein, die in de termen voor de hondenbelasting valt, gelijkelijk te belasten. 'Hij ondersteunt het denkbeeld van den heer Fanoy. Het voorstel van den heer Fanoy wordt niet voldoende ondersteund en kan mitsdien geen onderwerp van beraadslaging uitmaken. 299. Belasting op tooneelvertooningen en andere vermakelijkheden. /1700. 300. Oninbaar geleden belasting, welke als- nog is geind. Memorie. 301. Opbrengst van het vergunningsrecht voor den verkoop van sterken drank in het klein. 1020. 302. Opbrengst van het verlofsrecht voor den verkoop van zwakalcoholischen drank in het klein. 475. 303. Opbrengst van aanmaningen en dwang bevelen. Memorie. 334. Hoofdstuk XVI. 'Geldleening. De VOORZITTER heeft hierover geen ge gevens. De heer C. VAN BENDEGEM zegt, dat dit een klein percentage is. De heer SEGHERS deelt eveneens mede, dat dit er niet veel zijn. De 'heer C. VAN BENDEGEM deelt mede, dat het percentage buitenlanders hooger is.' Er zijn meer menschen ontslagen van deze zijde der grens dan van den anderen kant. De heer DE RUIJTER vraagt of in andere gemeenten in Zeeuwsdh-Vlaanderen een der gelijke belasting geheven wordt. De heer FANOYDaar zijn ze zoo stom niet. 291. Uitkeering van het rjjk wegens 48 opcenten op de hoofdsom der dividend- en tantiemebelasting. Memorie. 292. 38 opcenten op de hoofdsom der ver- mogensbelasting. 2400. 293. 75 opcenten op de hoofdsom der ge- meentefondsbelasting. 23000. De heer FANOY informeert, wat dit jaar de opbrengst der opcenten op de gemeente- 304. 310. 314. 315. Hoofdstuk XIII. Bedrijven. 3. Gasbedrijf. Uitkeering van het bedrijf. 25107,35. 4. Vleeschkeuringsbedrijf. Uitkeering van het bedrijf. 578. Hoofdstuk XIV. Kasvoorzieningen Teruggave van het rijk. 100. Teruggave van voorschotten, aan ambtenaren verstrekt voor het doen van uit gaven ten behoeve van de gemeente. 1305. KAPITAALDIENST. INKOMSTEN. Hoofdstuk I. Vroegere diensten. 319. Batige sloten van den kapitaaldienst der laatst-vastgestelde rekening, voor zoo- verre daaraan niet reeds eene bestemming is gegeven. Nihil. Hoofdstuk VI. Openbare werken. 320. Batig slot overgebracht van hoofd stuk I. 824,55. 321. Bijdrage van hoofdstuk VII van den kapitaaldienst. 4350. 322. Idem aan hoofdstuk XVI van den kapitaaldienst. 62. Hoofdstuk VII. Eigendommen, niet voor den openbaren dienst ibestemd. 325. Batig slot overgebracht van hoofd stuk I. 2350. *apitaalEtge/62an 'h°°fdstuk VI van den De begrooting der gemeente voor den dienst Indmn achter de betreffende posten niet anders vermeld is, worden deze geacht met algemeene stemmen te zijn aangenomen aststelling begrooting vleeschkeu nngsbedrijf, dienst 1937 De VOORZITTER deelt mede, dat omtrent de compensatie van het pensioenverhaal der keunngsveeartsen nog een nader voorstel door ajWe-ter e„ Wethota.r, 'iTSLT De begrooting wordt met algemeene stem men vastgesteld op een eindcijfer van 578. 8" 1937.StelIinff betrr0°ting gasbedrijf. dienst De heer FANOY heeft de begrooting voor het gasbedrijf heel secuur bekeken, doch vindt den toestand der gasfabriek weinig roos^eu- n0. Deze zaak ter terdege bekeken moeten worden en zal nagegaan moeten worden op vwjze er economischer te werk kan ge- gaan worden. Dit is alleen een opmerking fn het algemeen, om deze zaak onder de aan- wfL 5 g^yunnissie en Burgemeester en Wethouders te brengen. De VOORZITTER deelt mede, dat deze om- standiigheid met aan de aandacht van de °-as- commisisie en Burgemeester en Wethouders ontsnapt is. Er is te dezen ook met Middel- burg overleg gepleegd met den chef van een bepaalde afdeeling en ook die was van oor deel dat het uiterste gedaan moest worden om het debiet te vergrooten. Er rust op de fa briek een groote sohuld. De weg is gebaand om er in overleg met de gascammissie toe te komen, meer leven in de zaak te krijgen. Er moet meer gas worden afgezet. In eerste in stance zal de voorzitter der gascommissie zoo spoedig mogelijk een vergadering beleg- gen met de gascommissie en met Burgemees ter en Wethouders, terwijl verder overleg zal worden gepleegd met een deskundig raads- man, om de zaak nieuw leven in te blazen Burgemeester en Wethouders besteden hieraan alle aandacht en zijn er van overtuigd, dat er meer gas verkocht moet worden en zoo vlug mogelijk. De heer C. VAN BENDEGEM geeft aan Burgemeester en Wethouders in overweging, den vertegenwoordiger van Burgemeester eri Wethouders in de gascommissie onder het oog te doen zien, of het niet loonender zou zijn een man in vasten dienst te nemen. Er is een losse man zoo goed als voortdu- rend in dienst als plaatsvervanger. De VOORZITTER zegt toe, dat deze zaken alle ernstig bekeken zullen "worden. Burge meester en Wethouders helbben besloten den post, uitgetrokken voor een cokeshreker, terug te nemen, op advies van den directeur die een kleiner uitgaaf voor het bedrijf wel ver- antwoord achtte. De begrooting van het gasbedrijf voor den dienst 1937 wordt met algemeene stemmen vastgesteld op een eindcijfer van 2507,35, met een geraamd nadeelig slot van 400. 9. Omvraag. a. De heer DIELEMAN merkt op, dat het Burgerlijk Armlbestuur bij gelegenheid van de verloving van H. K. H. Prinses Juliana niets heeft gedaan. Hij vraagt of het de bedoeling is, dat bij het huwelijk het denize If den weg op zal gaan, of dat degenen, die onder de armen- zorg vallen, dan ibeter bedacht zullen worden. iDe VOORZITTER kan hierop heel kort ant- woorden. Spreker heeft hierover een gesprek gehad met den 2en voorzitter van het Burger lijk Armlbestuur en hem gezegdzorg klaar te zijn voor den 7en Januari. Wat het Bur- gerlijk Armlbestuur van plan is, op dien dag te doen, weet spreker niet, doch hij kan toe- zeggen, dat er in de ricbting als door den heer Dieleman bedoeld, iets zal gebeuren. De heer DIELEMAN uit zijn dank voor deze mededeeling. b. De heer 't GILDE vraagt ,of na de ar- beid der stadhuiscommissie deze thans defini tief ontlbonden word't, djm wel of deize intact blijft. 'De VOORZITTER antwoordt, de commissie voorloopig dank te helbben geibracht voor haar werk. De commissie blijft intact. Er moeten thans plannen voor een nieuw stadhuis worden ontworpen en het is de bedoeling dat deze plannen aan het oordeel der commissie wor den onderworpen. De heer FANOY merkt op, dat dit ook blijkt uit punt c van het betreffende agenda- punt. c. De heer SEGHERS ontving laatst een klacht aver den Singelweg. Ongeveer op het eind, waar de laatste woningen staan wordt er geklaagd over slechten waterafvoer. Hij ver zoekt Burgemeester en Wethouders hiemaar eens om te zien, wellicht ligt er een zinkput te weinig, of zijn er te weinig hoogtepunten. De VOORZITTER deelt mede, dat deze weg niet in onderhoud is bij de gemeente, doch een polderweg is. Inidien de waterafvoer niet in orde is, zal hij dit eens bespreken met het polderlbestuur. Wat door de gemeente gelegd is, wordt ook door de gemeente onderhouden. Hij sluit de vergadering door het uitspreken van het dankgebed.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 6