Ter Neuzensche Courant
Binnenland
Buitenland.
Maandag 4 Jan. 1937 No. 9550
TWEEDE BLAD
GEMEENTERAAD VAN
AXEL.
GROOTE WERKEN TE GENT.
EEN CONOENTRATIEKAMP GAAT.
VA.N
HET PLAN VAN SIR HENRI DETERDING.
Een Nieuwjaarsboodschap.
Dr. Deterding, die, zooals gemeld, de Neder
landsche landbouw door een geschenk van on
geveer 10 millioen gulden de helpende hand
biedt en daardoor tevens de arme Duitsche
'bevoIking een 'grooten dienst bewij-st, heeft on-
derstaande Nieuwjaarsboodsohap gepubliceerd.
,,Het plan c«n het overschot van Nederland-
sohe landbouwprodueten te ruilen tegen Duit
sche mijnbouwproducten, is niet alleen ont-
worpen om een einde te maken aan de dege-
nereerende beperkingen van de resultaten van
agrarischen -arbeid, maar ook, dat wij op het
einde van het jaar broken met alle inter-
nationale handelsbelemmeringen en dat wij
een nieuw jaar beginnen met de grootst mo-
gelijke vrijheid van internationalen ruil van
arbeidsproducten.
De wereld is nog steeds op weg, om van
het goud een wereldheerscher te maken, het-
geen en voor de wereld fen voor de goudindu-
strie rampzalige gevolgen iheeft. Goud, dat
aanbeden wordt als het eenige ideaal, is dan
slechts een ideaal, wanneer het binnen het be-
reik van alle regeeringen ligt en daardoor het
grootst mogelijke arbeidsproduct kan schep-
pen.
Men vergete niet, dat er nog talrijike nut-
tige producten zijn, waaraan vele verbruikers
dringend ibehoefte hebben en die zij niet kun-
nen krijgen, omdat de koopkracht, als gevolg
van de heerschende goudpolitiek, veel te be-
perkt is. Door een verstandig beleid zou het
mogelijk zijn om aan het goud en andere
waardevolle metalen de rol toe te bedeelen,
welka zij moeten spelen, doch helaas in de
laatst zes jaren nog niet gespeeld hebben.
Eerst dan zal men in 1937 op den goeden
weg zijn!
Dr. HENRI W. A. DETERDING."
Een interview met Ir. Wigersma.
Wij hadden schr. de H. Crt., een onder-
houd met Ir. Wigersma, de voorzitter van de
stichtimg waaraan Dr. Deterding de uitvoe-
ring heeft opgedragen van zijn plan om het te-
veel aan voedingsmiddelen in Nederland op te
koopen en dit ter beschikking te stellen van
het noodlijdende Duitschland. In dit onder-
houd vertelde Ir. Wigersma enkele interes-
sante bijzonderheden over de maatregelen, die
voor den massa-inkoop reeds genomen zijn.
,,Wij waren reeds eenigen tijd met de uit-
voering van het plan bezig", vertelde Ir.
Wigersma, „voordat in het begin van deze
week de eerste publicaties kwamen en het ge-
heele Nederlandsche volk er ikennis van kon
nemen. Tot dat moment konden wij rustig on-
zen gang gaan, maar sedert eenige dagen
staan onze telefoons niet meer still Men komt
bij ons met de meest wonderliijke voorstellen
en aanibiedingen. Honderden vaten jam, pak-
huizen vol spek, wagonladingen kool wil men
ons verkoopen, soms zelfs schenken, maar hoe
goed ook bedoeld, wij kunnen er niet op in-
gaan. Onze inkoopplannen staan reeds vast
en daarenboven treden wij, om de prijzen niet
los te maken van de marktnoteeringen, slechts
via tusschenpersonen en nooit onder eigen
naam bij onze inkoopers op.
De inkoopen zijn geheim.
Men kan deze wjjze van werken eenigszins
vergelijken met de transacties van het egali-
satiefonds. Ook daarbij treedt men steeds in
het geheim onder anderen naam en op andere
markten op. En dat is logisoh, want onze be-
doeling is }uist niet het opzetten van de prij
zen, maaf het verhinderen van de prijsdalin-
gen, die voor de landbouwproducenten juist
zoo funest zijn.
Dat onze werkwijze de juiste is, is dezer
dagen overduidelijk gebleken, want enkele
handelaars, rwier winststreven blijkibaar be-
langrijk grooter is dan hun inzicht in sociale
verhouddngen, belden ontstemd op met de
mededeeling, dat, wanneer zij geweten hadden,
dat wij het waren, die hun producten koch-
ten, hun prijzen wel hooger hadden gesteld!
Deze opvatting over het schitterende Deter-
dingplan is natuu-rlijk onjuist. Want enkele
guldens meer te onzer beschikking beteekent
meer hulp aan beide landen! Daarom juist
heeft Dr. Deterding iedereen, die sympathie
voelt voor zijn streven, opgewekt om giften te
storten bij de Amsterdamsohe Kasvereeniging.
En voor de allenkleonste giften zijn wij even
dankbaar als voor groote bedragen.
Eenige uren, nadat de eerste opwekking
was gepubliceerd, stroomden reeds bedragen
binnen en zoo moet het gaan, wil het plan
blijvende beteekenis hebben.
Opheffing restrictiemaatregelen
Want de draagkraCht voor den Nederland-
schen landbouw van deze massa-inkoopen
moet men niet onderschatten. Dezer dagen
werden bereids 30.000 varkens gekocht, mil-
lioenen kilogramimen spek en niet minder dan
15 millioen K.G. aardappelmeel, wat ontlasting
beteekent voor een gebied van duizenden H.A.
Stellig zullen al deze maatregelen een ver-
snellenden invloed uitoefenen op de opheffing
van de talrijke restrictie-maatregelen, die den
landbouw knellen. Inderdaad is een liquidatie
van het duizenden ambtenaren omvattende
landbouw-crisis-apparaat voor de Regeering
zeer moeilijk, maar juist nu wordt de gelegen-
heid daartoe gunstig. En de Nederlandsche
Regeering heeft uiteraard veel belangstelling
voor onze plannen.
Daarenboven gaat de beteekenis van Dr.
Deterding's plannen niet uit van landbouw-
belangen udtsluitend, .iwant ook de Clearing-
positie van Nederland ten opzichte van
Duitschland zal erdoor verbeteren.
De export van de door ons gekochte goede-
ren gaat buiten de clearing om, maar Duitsch- I
land zal, nu het geld, dat het anders voor
agrarische producten besteed zou hebben in
ons land besteden aan andere artikel en bij-
voorbeeld industrieproducten en ook deze tak-
ken van de Nederlandsche nijverfoeid onder-
vinden er dus indirect, de voordeelen van."
HET JACHT VOOR HET PRINSELIJK
PAAR?
Te groot voor de Nederlandsche
binnenwateren en te weinig diep-
gang voor de zeevaart?
Het tijdschrift Watersport wijdt een be-
schouwing aan de gegevens, welke over het
jacht, dat als onderdeel van het nationaal
huwelijksg-escihenk aan Prinses Juliana en
Prihs Bernhard zal worden aangeboden, be-
kend zijn geworden.
Wij ontleenen daaraan het volgende:
Het was met eenigen schrik, dat wij hoor-
den, dat de afmetingen van het prinselijke
jacht nog iets grooter zullen zijn dan die van
ons grootste mo tor jacht Feja, dat Prins
Bernhard vooraf was gaan bezichtigen, en
wij vroegen ons af of in de praktijk gebleken
is, dat met dit sohip op onze wateren werke-
lijk kan worden genoten.
Het is een volkomen verkeerd idee, dat men
van een jacht meer genoegen heeft, naarmate
de afmetingen grooter zijn.
Integendeel: men moet het kleinste jacht
kiezen, dat aan de minimum-eischen voldoet.
En als de minimum eiscthen zoo hoog zijn, dat
er slechts aan voldaan kan worden door een
schip, dat voor de binnenvaart te groot is,
dan moet men van zijn jachtplannen afzien.
Wij nemen aan, dat niet van het denkbeeld
is -uitgegiaan. het prinselijke jacht moet in
grootte alle Nederlandsche jachten overtref-
fen. Temeer hebben wij dan bezwaar, en dat
in de allereerste plaats tegen diepgang van
1,70 M.
Wij waren zelf veel in de gelegenheid te
varen met het m-otorjacht Nymphaea, dat 30
meter lang is en 5 meter breed. Dit praehtig
jacht heeft een diepgang van slechts 1,30 M.
en niemand zal beweren, dat een 40 c.M. klei-
ner diepgang op de bruikbaarheid van een
schip geen grooten invloed heeft.
Hoewel de eigenaar van dit jacht er zfeo
handig mee manoeuvreert, dat weinigen het
hem zullen kunnen verbeteren, ziet hij er
steeds tegenop de binnenwateren van Holland
te bezoeken en bleef hij bij voorkeur op de
Zeeuwsche stroomen.
En toch had dit schip 40 c.M. minder diep
gang, dan wat nu gebouwd zal worden.
Op den Nieuwen Waterweg en op de Zeeuw
sche Stroomen was dit jacht echter in zijn
element en liep zijn 24 K.M.
Naar onze meening heeft de Nymphaea de
uiterste afmetingen, die op de Hollandsche
binnenwateren nog eenigszins bruikbaar zijn.
Vele wateren waren voor haar echter onbruik-
baar, wat te 'betreuren was, omdat wij alien
weten, dat de kleinste wateren ook steeds de
mooiste zijn.
Het prinselijke jacht zal goed kunnen varen
op de Zeeuwsche stroomen, het Merwede-
kanaal het Noordzeekanaal, de Ringvaart van
de Haarlemmenmeer, het Aarkanaal en derge-
lijke watenwegen, waarvan er vele leelijk zijn.
En dan nog alleen met een zeer beperkte
snelheid.
Onze schilderaohtige Vecht, het mooiste
stukje natuur, dat de opvarenden ooit zullen
kunnen genleten, zal niet bevaren kunnen
worden.
De groote rivieren zullen bij droge zomers
zelfs niet geheel bevaarbaar zijn en wat Fries-
land betreft, daar zal men zich aan de ton-
netjes moeten houden in de groote water-
wegen, terwijl de rest een gesloten boek blijft.
Het Kagermeer zal met voorzichtigheid be
varen moeten worden, liefst volgens de vaar-
geul en de meeste bij-meren moet men maar
vermijden. Op den Westeinder Plas zal heel
voorzichtig en langzaam varen mogelijk zijn,
maar de toegangen zullen gevaar opleveren.
Van Amsterdam uit zal men slechts met een
grooten omweg het Braassemermeer kunnen
bereiken, omdat de Drecht onbevaarbaar zal
zijn.
Naast de Zeeuwsche stroomen zal alleen
het IJsehneer goed bevaren kunnen worden
Wanneer men ons zou willen tegenwerpen,
dat het prinselijke jacht ook voor de Oostzee
bestemd is, zooals wij hebben hooren verlui-
den, dan achten wij juist den diepgang weer
veel te gering en de snelheid veel te klein,
daar iedere tramp tegenwoordig reeds harder
dan 11 knoopen loopt.
Wij meenen, dat men, tot onze groote spijt,
bij dit jacht te veel gelet heeft op de eischen
en te weinig op de gebruiksmogelrjkheden.
HOE ZAL HET WEER ZIJN OP
7 JANUARI?
Op 5 Januari a.s,, des avonds te 10 uur, zal
prof. dr. E. van Everdingen, hoofddirecteur
van het Koninklijk Meteorologisch Instituut te
De Bilt, voor de A.V.R.O.-microfoon vertellen,
hoe het weer naar alle waarschijnlijkheid op
den nationalen feestdag zal zijn, meldt de
Radiobode.
In het artikel zet prof, van Everdingen nog
eens uiteen, op welke wijze men in De Bilt
tot het samenstellen van weerverwachtingen
in het algemeen komt.
Vergadering van Dinsdag 24 November 1936,
des namiddags 2 uur.
Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester.
Tegenwoordig de led en: J. M. Oggel, P. J
van Bendegem, A. Th. 't Gilde, C. Th. van de
Bilt, B. Seghers, A. van 't Hoff, A. P. Essel-
brugge, P. de Jonge, C. van Bendegem, C.
Hamelink, J. Fanoy, A. P. de Ruijter en F.
Dieleman, benevens de Secretaris de heer
J. L. J. Maris.
De VOORZITTER opent de vergadering
door het uitspreken van het gebedsformulier.
(5. Slot.)
277. Bijdragen ten behoeve van borgstel-
lingsfondsen voor den middensitand. 195.
278. Bureaubehoeften kantoor Arbeidsbe-
middeling. f 25.
Hoofdstuk XII.
Belastinigen.
286. Kosten van toezicht op en invordering
van plaatselijke belastingen. 25.
287. Teruggave van belasting. 50.
288. Belooning der schatters en herschat-
ters van de huurwaarden der localiteiten,
waarvoor vergunning voor den verkoop van
sterken drank in het klein is verleend. f 10.
289. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beambten.
3.
290. Aandeel van het rijk in het hotel-
vergunnings- en verlofsrecht. 237,50.
Hoofdstuk XIII.
Bedrijven.
3. Gasbedrijf.
305. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beambten
2317,34.
306. Rente van geldleeningen ten laste van
hoofdstuk XIII 3 komende. 12665,01.
307. Aflossing van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk XIII 3 komende. f 10125.
308. Uitkeering aan het bedrijf. Memorie.
309. Rente wegens door het bedrijf tijdelijk
gestorte gelden. f 400.
4. Vleeschkeuringsbedrijf.
311. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beambten.
578.
312. Uitkeering aan het bedrijf. Memorie.
313. Uitkeering aan de Kringgemeenten
wegens aandeel in de winst. Memorie.
Hoofdstuk XIV.
Kasvoorziendngen.
316. Voorsohotten ten behoeve van het rijk.
/100.
317. Voorsohotten aan ambtenaren der ge-
meente, ten einde daaruit voorloopig kleine
betalingen ten behoeve der gemeente te doen.
f 1305.
Hoofdstuk XVI.
Onvoorziene uitgaven.
318. Onvoorziene uitgaven. 2628,29.
INKOMSTEN.
Hoofdstuk I.
Vroegere diensten.
1. Batig slot van den gewonen dienst vol
gens
De commissie voor de uitlbreiding van de
Gentsche agglomeratie, welke thans ongeveer
250.000 inwoners telt, heeft eenstemmig haar
goedkeuring gehecht aan het trace van een
ring-lboulevard, ontworpen door den hoofd-
ingenieur van den dienst der bruggen en
wegen (waterstaat) en aangenomen door het
departement van openbare werken.
Deze groote ringbaan is bestemd om het
autoverkeer tusschen Noord-Frankrijk, Ant-
werpen en Brussel, zooveel mogeilijk buiten de
stad te houden en bovendien de verschillende
voorsteden, die zich fel hebben ontiwikkeld,
met elikaar te verlbiniden. De nieuwe weg zal
20 a 25 meter breed zijn en over het grond-
gebied loopen van de gemeenten Sint-Amands-
berg, Destelbergen (waar een groote vaste
brug over de Schelde is voorzien), Gentibrugge,
Merelbeke, Zwijnaarde, Sint-Denijs-Westrem
en Drongen.
WAuAROM MEN IN DUITSOHLAND NAAR
Begin Octolber liet een Duitscher, Franz
Reyersbach uit Oldenburg, aan een vrienid een
uitknipsea van de ..Times'* lezen, betreffende
de Duitsche interventie in Spanje.
Reyersbach maakte daarbij eenige opmer-
kingen. Dit werd aan de autoriteiten overge-
bracht, met het gevolg, dat Reyersbach werd
gearresteend en naar het concentratiekamp
Sachsenheim gebracht.
Eenige dagen geleden werd de familie mee-
gedeeld, dat hij zelfmoord had gepleegd.
De begrafenis werd aan de familie overge-
laten.
Verschrikkelijk systeem!
ERNSTHiE GEVOLGEN DER
AMERIKAANSOHE ZEELIEDENSTAKING.
De Amerikaansche zeeliedenstaking, die nu
reeds twee maanden voortduurt, vertoont al-
tijd nog geen teekenen, die zouden kunnen
wijizen op een naderend einde. De ernstige
gevolgen, die uit deze staking voorbvloeien,
blijken uit het bedluit van de grootste scheep-
vaartvereeniging der Vereenigde Staten, de
Dollar-linie, die tot nadere aankondiging het
geheele scheepvaartverkeer heeft gestaakt
Het s.s. 'President Harrison", dat Woens-
dag van de reis terugkeerde, voegde zich bij
18 andere opgelegde groote stoomschepen,
Geen der paketbooten van de maatschappij
zijn uitgevaren.
Voor den eersten keer sedert 13 jaar wordt
geen verbinding onderhouden met het Verre
Oosten, terwijl ook de wereldreizen der maat
schappij zijn gestaakt.
de laatst-vastgestelde rekening, voor
zoover daaraan niet reeds eene bestemming
is gegeven. f 20862,91.
2. Achterstallige inkomsten van vorige
dienstjaren. Memorie.
Hoofdstuk n.
Algemeen beheer.
5. Uitkeering uit het gemeentefonds inge
volge artikel 3 onder b der wet van 15 Juli
1929 (Staatsblad no. 388), zooals deze wet
laatstelijk is gewijzigd bij de wet van 4 Maart
1935 (Staatsblad no. 74). f 3000.
6. Uitkeering uit het gemeentefonds inge-
volge artikel 3 onder c der wet van 15 Juli
1929 (Staatsblad no. 388), zooals deze wet
laatstelijk is gewijzigd bij de wet van 4 Maart
1935 (Staatsblad no. 74). 25855,20.
7. Secretarie-leges en rechten van den
burgerlijken stand. 1450.
De heer VAN DE BILT heeft met betrek-
king tot dit onderwerp en de vaststelling der
hierbij betrokken verordening een voorstel te
doen.
De VOORZITTER vraagt, wat de heer Van
de Bilt wenscht te wijzigen
De heer VAN DE BILT wenscht de te hef
fen leges voor de afgifte van bewijzen van Ne-
derlanderschap te handhaven, zooals die voor-
heen was en niet te verhoogen tot 1,50. Zoo
als het vroeger was, toen f 0,40 leges hierop
geheven werden, was het eigenlijk reeds ge-
noeg. Daarom zou hij ook liever zien, dat er
niet overgegaan werd', dat het legesrecht hier
voor werd verhoogd. Men woont hier nu een-
maal aan de grens eh een ieder komt in Bel
gie. Voor een groot gezin, waarvan men mee-
rendeels per fiets naar Belgie gaat waarbij
dan voor de fiets tooh ook belasting "betaald
moet worden wordt dit een heele belasting.
Hij vindt 1 legesrecht, zooals die thans ge
heven wordt, feitelijk al aan den hoogen kant
in het bijizonder voor een groot gezin.
De VOORZITTER antwoordt, dat Burge
meester en Wethouders eenerzijds rekening
hebben te houden met de uitgaven, terwijl zij
andenzijds tegenover deize uitgaven ook inkom
sten moeten stellen. Men kan de zaak ook zoo
bezien, dat de verhooging 0,50 bedraagt, de
bewijzen van Nederlanderschap zijn 5 jaar gel-
dig, wat dus neerkomt op een verhooging van
/0,10 per man per jaar.
De heer VAN DE BILT wijst er op, dat men
practisch allemaal in Belgie komt.
De VOORZITTER kan dit t-oestemmen.
De heer VAN DE BILT vraagt zich af, hoe-
veel kinderen van 12 a 13 jaar niet in Belgie
geweest zijn. Men moet dan ook niet vergeten,
dat in een groot gezin de inkomsten niet al-
tijd gelijken tred houden met de uitgaven die
men zich moet getroosten.
De VOORZITTER stemt toe, dat dit inder
daad bet geval is. De inkomsten, die hisrvan
door de gemeente worden verkregen, kunnen
evenwel niet een overwegend bezwaar zijn,
daar men er dan wel langer mee zal kunnen
doen dan thans het geval is, daar er op de
bewijzen van Nederlanderschap beter gepast
zal worden, als ze de betrokkenen wat duurder
komen. Spreker heeft er in den loop der tijd
massa's toegezonden gekregen, die in Belgie
verttoren geraakt waren. Wat dat betreft zou
spreker dus zeggen, dat de uitgaven voor de
betrokkenen geen overwegend bezwaar kan
zijn. Er zijn gemeenten, die lager leges heffen,
er zijn er ook van hooger, terwijl er buiten
Zeeuwsch-Vlaanderen gemeenten zijn die 2,50
heffen.
Spreker brengt het voorstel van Burge
meester en Wethouders, met betrekking tot
de heffing van legesrecht voor verstrekking
van bewijzen van Nederlanderschap in stem
ming.
Dit wordt verworpen met 6 tegen 7 stem-
men.
Voor stemmen de heeren Dieleman, Hame
link, De 'Jonge, Oggel, C. van Bendegem en
P. J. van Bendegem; tegen stemmen de hee
ren Van de Bilt, Es3elbrugge, Fanoy, 't Gilde,
Van 't Hoff, De" Ruijter en Seghers.
De heer VAN 't HOFF uit zijn spijt, dat hij
met betrekking tot deze voorstellen de voor
stellen van Burgemeester en Wethouders moet
afvallen, voornamelijk is dit het geval met
betrekking tot de heffing voor de vergunning
voor het bouwen. -Spreker kan er zich niet
mede vereenigen, dat er voorstellen zijn ge-
daan om deze te verhoogen, daar het bouwen
ten gevolge van de devaluatie van den gulden
reeds duurder geworden is en thans ook het
uitbreidingsplan is vastgestel-d. Temeer kan
spreker er zich niet mede vereenigen, daar
het een eenzijdige belasting is, die slechts
gedeeltelijk op -de bevolking drukt, en een-
rnaal aangenomen, weer moeilijk weg te krij
gen zal zijn, want, i-ndien eenmaal een vermin-
dering van inkomsten uit dergelijke belastin
gen wordt aangenomen door den raad, wordt
deze in den regel men zie de vermakelijk-
heidsbel-asting niet goedgekeurd door Ge-
deputeerde Staten.
Er wordt nu steeds gepraat, dat de huren
nog aan den hoogen kant zijn, terwijl thans
ook weer de bouwkosten verhoogd zijn, en de
gemeenten ook weer buitengewone lasten op
het bouwen zal gaan. leggen, hoe zal men dan
kunnen komen tot de noodzakelijke verlaging
van huren?
Spreker kan hier nog aan toevoegen, dat hij
van oordeel is, dat de gemeente alles zal
moeten doen, om het mogelijk te maken, dat
het bouwen zooveel mogelijk wordt bevorderd.
Spreker weet wel, dat een bedrag als thans
voor een vergunnig wordt gevraagd f 1,50 te
laag is. Spreker zou liever zien, dat op de
leges voor bouwvergunning, zooals die thans
door Burgemeester en Wethouders zijn voor-
gesteld, een vermindering werd toegepast.
De heer OGGEL is van meening, dat de
heer Van't Hoff dit nogal ver doortrekt. Een
bedrag van 2,50 voor een bauwvergunning
zal niet drukken op de huur van een woning,
terwijl het maximum de verordening kent
leges tot 30 wordt geheven voor een zoo-
danige woning, dat deze leges hierop niet van
invloed zijn.
De VOORZITTER merkt op, dat de leges
voor de nonmale huizen, zooals die hier ge
bouwd worden, zullen bedragen 5. Dit zal
de huur der woningen met geen dubbeltje
bezwaren.
-De heer VAN 't HOFF wijst er op, dat het
van belang is, dat de bouwkosten zoo min
mogelijk worden verhoogd. Gezien het feit,
dat het noodzakeiijk is, dat in de gemeente
woningen gebouwd worden, die zoo goedkoop
mogelijk zijn en niet hoog in de Personeele
Belasting aangeslagen worden, heeft hij zich
tegen dit voorstel verklaard.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders in verband hiermede
gezien hebben, wat andere gemeenten in reke
ning brengen voor een bouwvergunning en
gezien deze cijfers is het voorstel van Burge
meester en Wethouders nog aan den lagen
kant.
De heer VAN 't HOFF is een tegenstander
van het voorstel van Burgemeester en Wet
houders; dit drukt naar zijn meening een-
De VOORZITTER wijst er op, dat deze be
lasting toch gelijikelijk drukt op een ieder die
bouwt.
De heer OGGEL is van meening, dat deze
belasting tooh over de geheele linie drukt.
De heer VAN 't HOFF geeft toe, dat deze
belasting drukt op een ieder die bouwt. Men
zal hem dan toch moeten toegeven, dat ze niet
geldt voor degenen die niet bouwen.
De VOORZITTER geeft den heer Van
't Hoff emstig in overweging, het voorstel
van Burgemeester en Wethouders te accep
teeren.
De heer ESSELBRUGGE wijst er op,
dat voor een woning van /4000 waarvoor
vroeger 1,50 betaald moest worden, thans bij
uitreiking van een bouwvergunning 30 ge-
vorderd wordt.
De VOORZITTER vestigt er de aandacht
op, dat dit ook aan den zeer lagen kant was.
Burgemeester en Wethouders hebben hierin
dan ook een anbeidsveld braak zien liggen.
De heer ESSELBRUGGE vindt het toch
nogal kras.
De heer VAN 't HOFF vindt dit ook. Hij
wijst er op, dat de nieuwe verordeningen bij
de behan'deling der begrooting in de afdeelin-
gen niet aanwezig waren. Nadat de afdeelings-
vergaderingen gehouden zijn, zijn deze voor
stellen aan de leden bekend geworden en dan
verandert de zaak wel eenigszins.
De VOORZITTER is van oordeel, dat men
hem toe zal moeten geven, dat hier toch al
leen nonmale voorstellen -zijn ingediend. In
een naburige gemeente zijn deze kosten aan-
merkelijk hooger.
De heer VAN 't HOFF stelt voor, de schaal
in deze verordening genoemd, te wijzigen als
volgt
100 tot 500 1,50, 500 tot f 1000 te wij
zigen in f 500 tot f 2000 f 2,50, f 2000 tot
3000 5, 3000 tot 4000 10 en 4000 en
hooger 20.
Dan komt men ongeveer op de helft van de
oplbrengst zooals die door Burgemeester en
Wethouders is geraamd en kan het nooit zoo'n
groot verschil uitmaken. Dit zal komen op
/150 tot 200.
De VOORZITTER is van oordeel, dat indien
het maar een kleintje verschilt, men dit toch
ook moet kunnen toegeven.
De heer VAN 't HOFF wijst er op, reeds
de helft te hebben toegegeven.
De VOORZITTER meent, dat, al-vorens ver
der te gaan over de voorstellen van Burge
meester en Wethouders, hij daarover toch iets
zeggen moet.
De heer OGGEL stelt in het licht, dat de
heer Van 't Hoff van meening is, dat deze
belasting eenizij-dig drukt. Dit is niet het geval
de heer Van 't Hoff beziet dat verkeerd. Voor
ieder, die voomemens is te bouwen, drukt deze
verordening alzijdig. De meeste -woningen die
hier gebouwd worden, vallen in de categorie
waarvoor de bouwers 2,50, 5 tot 10 moe
ten betalen, naar gelang van de grootte van
het huis, dat gebouwd zal worden. Men zal
hem toch moeten toestemmen, dat dit be
drag niemand zal beletten om een huis te bou
wen, indien hij daartoe voomemens heeft. Ook
zal niemand er op aandringen, om een huis
te bouwen, indien de kosten hiervan te be-
zwarend zijn.
De heer FANOY is van meening, dat dit
toch niet zoo'n verschil zal maken in den
bouwprijs van een huis.
De heer VAN 't HOFF is van oordeel, dat
de begrooting deze vermindering kan lijden.
De heer DE RUIJTER voelt ook wel iets
voor verlaging deizer kosten, doch waar de
verlaging der bewijzen van Nederlanderschap
zijn beslag heeft gekregen, kan spreker aan
verder-e verlaging deizer inkomsten niet mede-
werken. In verband met den bouw van het
nieuwe stadhuis is het ook noodig, dat de ge
meente over hoogere inkomsten te beschikken
zal krijgen. Daarvoor moeten -de gelden er ook
komen.
De heer VAN 't HOFF is het daarmede
eens. Dit zal hem evenwel toch niet beletten,
zich uit te spreken, dat hij deize leges te hoog
acht. Hij wijst er nogmaals op, dat deze ver
ordening niet in de afdeelingen is behandeld,
anders had men wellicht over de kwestie der
secretarieleges een ander geluid gehoord.
De heer P. J. VAN BENDEGEM wijst er op,
dat men niet inconsequent moet worden. Men
heeft thans reeds verschillende uitgaven ge-
voteerd, en dient daartegenover ook de inkom
sten die noodig zijn te aocepteeren.
Het voorstel van Burgemeester en Wethou
ders wordt aangenomen met 11 tegen 2 stem-
men.
Voor stemmen de heeren Van de Bilt, Diele
man, Fanoy, 't Gilde, Hamelink, De Jonge.
Oggel, De Ruijter, -Seghers, C. van Bendegem
en P. J. van Bendegem; tegen stemmen de
heeren Bsselbrugge en Van 't Hoff.
Rechten ingevol-ge het vuurwapenregle-
ment. Memorie.
9. Rechten imgevolge de woonwagen- en
woonschepenwet. Memorie.
30. Restitutie van te veel betaalde kosten
van verzekering tegen ongevallen en invali-di-
teit. Memorae.
38. Verhaal van premien ingevolge de
ziektewet. Memorie.
40. Uitkeering van ziekengelden ingevolge
de ziektewet en vergoeding van rentezegels.
Memorie.
41. Restitutie van te veel betaalde kosten
wegens ziekteverzekering. Memorie.
48. Verhaal van bijdragen voor eigen en
weduwen- en weezenpensioen ingevolge art.
36 der pensioenwet 1922 (Staatsblad no. 240).
1522.
50. Vergoeding van de bedrijven in de kos
ten van verzekering, pensionneering enz. van
ambtenaren en beambten. Memorie.
55. Ingehouden couponbelasting. 60.
Hoofdstuk III.
Openbare veiligheid.
63. Vergoading van kosten voor hulpver-
leeninig bij brand. Memorie.
64. Verhaal van premien ingevolge de
ziektewet. ,f 10.
65. Uitkeering van ziekengelden ingevolge
de ziektewet en vergoeding van rentezegels.
Memorie.
66. Verhaal van pensioensbijdragen. 376.
67. Rechten, als bedoeld bij art. 8 der bios-
coopwet. 25.
68. Inkomsten ter zake van de huisvesting
van personeel der rijkspolltie. f 1500.
69. Restitutie van te veel betaalde kosten
van verzekering tegen ongevallen en invalidi-
teit. Memorie.
70. Resititutie van te veel betaalde kosten
wegens ziekteverzekering. Memorie.
82. Opbrengst gebrudk schietbaan. Memorie.
Hoofdstuk IV.
Volksgezondheid.
104. Heffing van gelden ingevolge artikel
21 der besmettelijke ziektenwet. Memorie.
105. Aandeel in het batig slot van den keu-
ringsdienst ingevolge de vleeschkeuringswet
der gemeente Axel. Memorie.
106. Verhaal van pensioensbijdragen. /3,75.
113. Aflos van een voorschot verstre-kt aan
de Bad- en Zwemvereeni-ging. 100.
114. Ontvangen retributien Warenwet.
350.
Hoofdstuk V.
Volkshuisvesting.
121. Renten en aflossing van voorsohotten,
verleend in het belang van de verbetering der
volkshuisvesting. 11100.
122. Bijdragen van het rijk, krachtens art.
56, derde lid, der woningwet. 5100.
Hoofdstuk VI.
Openbare werken.
126. Heffing voor het gebruik van open-
bare gronden en wateren. 300.
127. Marktgelden, wik-, weeg- en meet-
gelden. f 100.
128. Heffing voor het gebruik van het ge-
meentelijk slacbthuis. Memorie.
129. Opbrengst vpn tollen op wegen, vaar-
ten, sluizen, veren en andere werken of in-
richtimgen. Memorie.
130. Begrafendsrechten. 30.
131. Terugontvangst van kosten van ver-
stratingen enz. ten behoeve van de bedrijven
en van derden. 1500.
145. Opbrengst van den verkoop van oude
materialen enz. Memorie.
146. Verhaal van premien ingevolge de
ziektewet. 30.
147. Uitkeering van ziekengelden inge
volge de ziektewet en vergoeding van rente
zegels. 75.
148. Verhaal van pensioensbijdragen. f 600.
149. Uitkeering van de provincie wegens
aandeel ingevolge de wegenbelastingwet.
Memorie.
150. Restitutie van te veel betaalde kosten
van ziekteverzekering. Memorie.
151. Ontvangsten der beerruiming. 675.
152. Verhaal van bijdrage van inkoop van
pensioen van D. van den Berg, namens het
Departement van Waterstaat 7,50.
Hoofdstuk VII.
Eigendommen, niet voor den openbaren
dienst bestemd.
168. Huur van huizen en andere gebouwen.
175.
169. Huur of pacht van landerijen. 130.
De heer VAN't HOFF stelt voor, dezen post
van 130 te brengen op 200. Gezien, dat de
teruggave voor pacht geraamd is op 100, zou
hiervoor slechts slechts 30 overschieten,
waarom hij voorstelt, dezen post 100 hooger
te ram en.
De VOORZITTER deelt mede, dat men dezen
post ook moet zien in verband met post 183.
De teruggave van pacht komt nogal veel voor.
Men moet dezen post zien in verband met post
182 en 183. Hij begrijpt het idee van den heer
Van 't Hoff wel.
De heer HAMELINK wijst er op, dat op
post 183 in 1935 is uitgegeven een bedrag van
ruim 101. De heer Van 't Hoff kan nu van
meening zijn, dat het niet gebeurt, dat aan
de betrokkenen de pacht wordt terugbetaald
doch dit gebeurt wel degelijk.
De heer VAN 't HOFF moet rechtzetten,
dat op dezen post is geraamd 130. Er is
van huur van deze gronden in 1935 terugbe
taald 100, zoodat slechts 30 overgehouden
zou worden. Die schiet dan toch maar over?
Naar zijn meening, zal er meer op over
schieten.
De heer HAMELINK wijst er op, dat deze
post in 1935 heeft opgebracht 139,78.
De heer OGGEL vestigt er de aandacht op,
dat tegenover de uitgaaf van 100 aan terug-
betaling van pacht staat een inkomst van 50
van den post 183, Ontvangsten van vergoeding
van schaden tengevolge van verkoop van
grond. Van hetgeen de gemeente moet terug-
betalen aan de pachters der gronden wordt
door de koopers van deze gronden een ge-
deelte aan de gemeente terugbetaald.
De heer DE RUIJTER deelt -mede, dat er
nog bijkomt, dat tengevolge van den verkoop
van bouwgrond de inkomsten van dezen post
aanzienlijik zullen verminderen.
170. C-ijnzen en erfpachten. 158,58.
De heer VAN DE BILT vraagt of er geen
mogelijikheid is, dit te wijzigen. Er prijken
hier steeds een groot aantal kleine postjes op
de begrooting. Dit ikost naar zijn meening
aan papier en werk, meer dan de zaak waard