Ter Neuzensche Courant Binnenland Buitenland. Maandag 4 Jan. 1937 No. 9550 TWEEDE BLAD GEMEENTERAAD VAN AXEL. GROOTE WERKEN TE GENT. EEN CONOENTRATIEKAMP GAAT. VA.N HET PLAN VAN SIR HENRI DETERDING. Een Nieuwjaarsboodschap. Dr. Deterding, die, zooals gemeld, de Neder landsche landbouw door een geschenk van on geveer 10 millioen gulden de helpende hand biedt en daardoor tevens de arme Duitsche 'bevoIking een 'grooten dienst bewij-st, heeft on- derstaande Nieuwjaarsboodsohap gepubliceerd. ,,Het plan c«n het overschot van Nederland- sohe landbouwprodueten te ruilen tegen Duit sche mijnbouwproducten, is niet alleen ont- worpen om een einde te maken aan de dege- nereerende beperkingen van de resultaten van agrarischen -arbeid, maar ook, dat wij op het einde van het jaar broken met alle inter- nationale handelsbelemmeringen en dat wij een nieuw jaar beginnen met de grootst mo- gelijke vrijheid van internationalen ruil van arbeidsproducten. De wereld is nog steeds op weg, om van het goud een wereldheerscher te maken, het- geen en voor de wereld fen voor de goudindu- strie rampzalige gevolgen iheeft. Goud, dat aanbeden wordt als het eenige ideaal, is dan slechts een ideaal, wanneer het binnen het be- reik van alle regeeringen ligt en daardoor het grootst mogelijke arbeidsproduct kan schep- pen. Men vergete niet, dat er nog talrijike nut- tige producten zijn, waaraan vele verbruikers dringend ibehoefte hebben en die zij niet kun- nen krijgen, omdat de koopkracht, als gevolg van de heerschende goudpolitiek, veel te be- perkt is. Door een verstandig beleid zou het mogelijk zijn om aan het goud en andere waardevolle metalen de rol toe te bedeelen, welka zij moeten spelen, doch helaas in de laatst zes jaren nog niet gespeeld hebben. Eerst dan zal men in 1937 op den goeden weg zijn! Dr. HENRI W. A. DETERDING." Een interview met Ir. Wigersma. Wij hadden schr. de H. Crt., een onder- houd met Ir. Wigersma, de voorzitter van de stichtimg waaraan Dr. Deterding de uitvoe- ring heeft opgedragen van zijn plan om het te- veel aan voedingsmiddelen in Nederland op te koopen en dit ter beschikking te stellen van het noodlijdende Duitschland. In dit onder- houd vertelde Ir. Wigersma enkele interes- sante bijzonderheden over de maatregelen, die voor den massa-inkoop reeds genomen zijn. ,,Wij waren reeds eenigen tijd met de uit- voering van het plan bezig", vertelde Ir. Wigersma, „voordat in het begin van deze week de eerste publicaties kwamen en het ge- heele Nederlandsche volk er ikennis van kon nemen. Tot dat moment konden wij rustig on- zen gang gaan, maar sedert eenige dagen staan onze telefoons niet meer still Men komt bij ons met de meest wonderliijke voorstellen en aanibiedingen. Honderden vaten jam, pak- huizen vol spek, wagonladingen kool wil men ons verkoopen, soms zelfs schenken, maar hoe goed ook bedoeld, wij kunnen er niet op in- gaan. Onze inkoopplannen staan reeds vast en daarenboven treden wij, om de prijzen niet los te maken van de marktnoteeringen, slechts via tusschenpersonen en nooit onder eigen naam bij onze inkoopers op. De inkoopen zijn geheim. Men kan deze wjjze van werken eenigszins vergelijken met de transacties van het egali- satiefonds. Ook daarbij treedt men steeds in het geheim onder anderen naam en op andere markten op. En dat is logisoh, want onze be- doeling is }uist niet het opzetten van de prij zen, maaf het verhinderen van de prijsdalin- gen, die voor de landbouwproducenten juist zoo funest zijn. Dat onze werkwijze de juiste is, is dezer dagen overduidelijk gebleken, want enkele handelaars, rwier winststreven blijkibaar be- langrijk grooter is dan hun inzicht in sociale verhouddngen, belden ontstemd op met de mededeeling, dat, wanneer zij geweten hadden, dat wij het waren, die hun producten koch- ten, hun prijzen wel hooger hadden gesteld! Deze opvatting over het schitterende Deter- dingplan is natuu-rlijk onjuist. Want enkele guldens meer te onzer beschikking beteekent meer hulp aan beide landen! Daarom juist heeft Dr. Deterding iedereen, die sympathie voelt voor zijn streven, opgewekt om giften te storten bij de Amsterdamsohe Kasvereeniging. En voor de allenkleonste giften zijn wij even dankbaar als voor groote bedragen. Eenige uren, nadat de eerste opwekking was gepubliceerd, stroomden reeds bedragen binnen en zoo moet het gaan, wil het plan blijvende beteekenis hebben. Opheffing restrictiemaatregelen Want de draagkraCht voor den Nederland- schen landbouw van deze massa-inkoopen moet men niet onderschatten. Dezer dagen werden bereids 30.000 varkens gekocht, mil- lioenen kilogramimen spek en niet minder dan 15 millioen K.G. aardappelmeel, wat ontlasting beteekent voor een gebied van duizenden H.A. Stellig zullen al deze maatregelen een ver- snellenden invloed uitoefenen op de opheffing van de talrijke restrictie-maatregelen, die den landbouw knellen. Inderdaad is een liquidatie van het duizenden ambtenaren omvattende landbouw-crisis-apparaat voor de Regeering zeer moeilijk, maar juist nu wordt de gelegen- heid daartoe gunstig. En de Nederlandsche Regeering heeft uiteraard veel belangstelling voor onze plannen. Daarenboven gaat de beteekenis van Dr. Deterding's plannen niet uit van landbouw- belangen udtsluitend, .iwant ook de Clearing- positie van Nederland ten opzichte van Duitschland zal erdoor verbeteren. De export van de door ons gekochte goede- ren gaat buiten de clearing om, maar Duitsch- I land zal, nu het geld, dat het anders voor agrarische producten besteed zou hebben in ons land besteden aan andere artikel en bij- voorbeeld industrieproducten en ook deze tak- ken van de Nederlandsche nijverfoeid onder- vinden er dus indirect, de voordeelen van." HET JACHT VOOR HET PRINSELIJK PAAR? Te groot voor de Nederlandsche binnenwateren en te weinig diep- gang voor de zeevaart? Het tijdschrift Watersport wijdt een be- schouwing aan de gegevens, welke over het jacht, dat als onderdeel van het nationaal huwelijksg-escihenk aan Prinses Juliana en Prihs Bernhard zal worden aangeboden, be- kend zijn geworden. Wij ontleenen daaraan het volgende: Het was met eenigen schrik, dat wij hoor- den, dat de afmetingen van het prinselijke jacht nog iets grooter zullen zijn dan die van ons grootste mo tor jacht Feja, dat Prins Bernhard vooraf was gaan bezichtigen, en wij vroegen ons af of in de praktijk gebleken is, dat met dit sohip op onze wateren werke- lijk kan worden genoten. Het is een volkomen verkeerd idee, dat men van een jacht meer genoegen heeft, naarmate de afmetingen grooter zijn. Integendeel: men moet het kleinste jacht kiezen, dat aan de minimum-eischen voldoet. En als de minimum eiscthen zoo hoog zijn, dat er slechts aan voldaan kan worden door een schip, dat voor de binnenvaart te groot is, dan moet men van zijn jachtplannen afzien. Wij nemen aan, dat niet van het denkbeeld is -uitgegiaan. het prinselijke jacht moet in grootte alle Nederlandsche jachten overtref- fen. Temeer hebben wij dan bezwaar, en dat in de allereerste plaats tegen diepgang van 1,70 M. Wij waren zelf veel in de gelegenheid te varen met het m-otorjacht Nymphaea, dat 30 meter lang is en 5 meter breed. Dit praehtig jacht heeft een diepgang van slechts 1,30 M. en niemand zal beweren, dat een 40 c.M. klei- ner diepgang op de bruikbaarheid van een schip geen grooten invloed heeft. Hoewel de eigenaar van dit jacht er zfeo handig mee manoeuvreert, dat weinigen het hem zullen kunnen verbeteren, ziet hij er steeds tegenop de binnenwateren van Holland te bezoeken en bleef hij bij voorkeur op de Zeeuwsche stroomen. En toch had dit schip 40 c.M. minder diep gang, dan wat nu gebouwd zal worden. Op den Nieuwen Waterweg en op de Zeeuw sche Stroomen was dit jacht echter in zijn element en liep zijn 24 K.M. Naar onze meening heeft de Nymphaea de uiterste afmetingen, die op de Hollandsche binnenwateren nog eenigszins bruikbaar zijn. Vele wateren waren voor haar echter onbruik- baar, wat te 'betreuren was, omdat wij alien weten, dat de kleinste wateren ook steeds de mooiste zijn. Het prinselijke jacht zal goed kunnen varen op de Zeeuwsche stroomen, het Merwede- kanaal het Noordzeekanaal, de Ringvaart van de Haarlemmenmeer, het Aarkanaal en derge- lijke watenwegen, waarvan er vele leelijk zijn. En dan nog alleen met een zeer beperkte snelheid. Onze schilderaohtige Vecht, het mooiste stukje natuur, dat de opvarenden ooit zullen kunnen genleten, zal niet bevaren kunnen worden. De groote rivieren zullen bij droge zomers zelfs niet geheel bevaarbaar zijn en wat Fries- land betreft, daar zal men zich aan de ton- netjes moeten houden in de groote water- wegen, terwijl de rest een gesloten boek blijft. Het Kagermeer zal met voorzichtigheid be varen moeten worden, liefst volgens de vaar- geul en de meeste bij-meren moet men maar vermijden. Op den Westeinder Plas zal heel voorzichtig en langzaam varen mogelijk zijn, maar de toegangen zullen gevaar opleveren. Van Amsterdam uit zal men slechts met een grooten omweg het Braassemermeer kunnen bereiken, omdat de Drecht onbevaarbaar zal zijn. Naast de Zeeuwsche stroomen zal alleen het IJsehneer goed bevaren kunnen worden Wanneer men ons zou willen tegenwerpen, dat het prinselijke jacht ook voor de Oostzee bestemd is, zooals wij hebben hooren verlui- den, dan achten wij juist den diepgang weer veel te gering en de snelheid veel te klein, daar iedere tramp tegenwoordig reeds harder dan 11 knoopen loopt. Wij meenen, dat men, tot onze groote spijt, bij dit jacht te veel gelet heeft op de eischen en te weinig op de gebruiksmogelrjkheden. HOE ZAL HET WEER ZIJN OP 7 JANUARI? Op 5 Januari a.s,, des avonds te 10 uur, zal prof. dr. E. van Everdingen, hoofddirecteur van het Koninklijk Meteorologisch Instituut te De Bilt, voor de A.V.R.O.-microfoon vertellen, hoe het weer naar alle waarschijnlijkheid op den nationalen feestdag zal zijn, meldt de Radiobode. In het artikel zet prof, van Everdingen nog eens uiteen, op welke wijze men in De Bilt tot het samenstellen van weerverwachtingen in het algemeen komt. Vergadering van Dinsdag 24 November 1936, des namiddags 2 uur. Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester. Tegenwoordig de led en: J. M. Oggel, P. J van Bendegem, A. Th. 't Gilde, C. Th. van de Bilt, B. Seghers, A. van 't Hoff, A. P. Essel- brugge, P. de Jonge, C. van Bendegem, C. Hamelink, J. Fanoy, A. P. de Ruijter en F. Dieleman, benevens de Secretaris de heer J. L. J. Maris. De VOORZITTER opent de vergadering door het uitspreken van het gebedsformulier. (5. Slot.) 277. Bijdragen ten behoeve van borgstel- lingsfondsen voor den middensitand. 195. 278. Bureaubehoeften kantoor Arbeidsbe- middeling. f 25. Hoofdstuk XII. Belastinigen. 286. Kosten van toezicht op en invordering van plaatselijke belastingen. 25. 287. Teruggave van belasting. 50. 288. Belooning der schatters en herschat- ters van de huurwaarden der localiteiten, waarvoor vergunning voor den verkoop van sterken drank in het klein is verleend. f 10. 289. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beambten. 3. 290. Aandeel van het rijk in het hotel- vergunnings- en verlofsrecht. 237,50. Hoofdstuk XIII. Bedrijven. 3. Gasbedrijf. 305. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beambten 2317,34. 306. Rente van geldleeningen ten laste van hoofdstuk XIII 3 komende. 12665,01. 307. Aflossing van geldleeningen ten laste van hoofdstuk XIII 3 komende. f 10125. 308. Uitkeering aan het bedrijf. Memorie. 309. Rente wegens door het bedrijf tijdelijk gestorte gelden. f 400. 4. Vleeschkeuringsbedrijf. 311. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beambten. 578. 312. Uitkeering aan het bedrijf. Memorie. 313. Uitkeering aan de Kringgemeenten wegens aandeel in de winst. Memorie. Hoofdstuk XIV. Kasvoorziendngen. 316. Voorsohotten ten behoeve van het rijk. /100. 317. Voorsohotten aan ambtenaren der ge- meente, ten einde daaruit voorloopig kleine betalingen ten behoeve der gemeente te doen. f 1305. Hoofdstuk XVI. Onvoorziene uitgaven. 318. Onvoorziene uitgaven. 2628,29. INKOMSTEN. Hoofdstuk I. Vroegere diensten. 1. Batig slot van den gewonen dienst vol gens De commissie voor de uitlbreiding van de Gentsche agglomeratie, welke thans ongeveer 250.000 inwoners telt, heeft eenstemmig haar goedkeuring gehecht aan het trace van een ring-lboulevard, ontworpen door den hoofd- ingenieur van den dienst der bruggen en wegen (waterstaat) en aangenomen door het departement van openbare werken. Deze groote ringbaan is bestemd om het autoverkeer tusschen Noord-Frankrijk, Ant- werpen en Brussel, zooveel mogeilijk buiten de stad te houden en bovendien de verschillende voorsteden, die zich fel hebben ontiwikkeld, met elikaar te verlbiniden. De nieuwe weg zal 20 a 25 meter breed zijn en over het grond- gebied loopen van de gemeenten Sint-Amands- berg, Destelbergen (waar een groote vaste brug over de Schelde is voorzien), Gentibrugge, Merelbeke, Zwijnaarde, Sint-Denijs-Westrem en Drongen. WAuAROM MEN IN DUITSOHLAND NAAR Begin Octolber liet een Duitscher, Franz Reyersbach uit Oldenburg, aan een vrienid een uitknipsea van de ..Times'* lezen, betreffende de Duitsche interventie in Spanje. Reyersbach maakte daarbij eenige opmer- kingen. Dit werd aan de autoriteiten overge- bracht, met het gevolg, dat Reyersbach werd gearresteend en naar het concentratiekamp Sachsenheim gebracht. Eenige dagen geleden werd de familie mee- gedeeld, dat hij zelfmoord had gepleegd. De begrafenis werd aan de familie overge- laten. Verschrikkelijk systeem! ERNSTHiE GEVOLGEN DER AMERIKAANSOHE ZEELIEDENSTAKING. De Amerikaansche zeeliedenstaking, die nu reeds twee maanden voortduurt, vertoont al- tijd nog geen teekenen, die zouden kunnen wijizen op een naderend einde. De ernstige gevolgen, die uit deze staking voorbvloeien, blijken uit het bedluit van de grootste scheep- vaartvereeniging der Vereenigde Staten, de Dollar-linie, die tot nadere aankondiging het geheele scheepvaartverkeer heeft gestaakt Het s.s. 'President Harrison", dat Woens- dag van de reis terugkeerde, voegde zich bij 18 andere opgelegde groote stoomschepen, Geen der paketbooten van de maatschappij zijn uitgevaren. Voor den eersten keer sedert 13 jaar wordt geen verbinding onderhouden met het Verre Oosten, terwijl ook de wereldreizen der maat schappij zijn gestaakt. de laatst-vastgestelde rekening, voor zoover daaraan niet reeds eene bestemming is gegeven. f 20862,91. 2. Achterstallige inkomsten van vorige dienstjaren. Memorie. Hoofdstuk n. Algemeen beheer. 5. Uitkeering uit het gemeentefonds inge volge artikel 3 onder b der wet van 15 Juli 1929 (Staatsblad no. 388), zooals deze wet laatstelijk is gewijzigd bij de wet van 4 Maart 1935 (Staatsblad no. 74). f 3000. 6. Uitkeering uit het gemeentefonds inge- volge artikel 3 onder c der wet van 15 Juli 1929 (Staatsblad no. 388), zooals deze wet laatstelijk is gewijzigd bij de wet van 4 Maart 1935 (Staatsblad no. 74). 25855,20. 7. Secretarie-leges en rechten van den burgerlijken stand. 1450. De heer VAN DE BILT heeft met betrek- king tot dit onderwerp en de vaststelling der hierbij betrokken verordening een voorstel te doen. De VOORZITTER vraagt, wat de heer Van de Bilt wenscht te wijzigen De heer VAN DE BILT wenscht de te hef fen leges voor de afgifte van bewijzen van Ne- derlanderschap te handhaven, zooals die voor- heen was en niet te verhoogen tot 1,50. Zoo als het vroeger was, toen f 0,40 leges hierop geheven werden, was het eigenlijk reeds ge- noeg. Daarom zou hij ook liever zien, dat er niet overgegaan werd', dat het legesrecht hier voor werd verhoogd. Men woont hier nu een- maal aan de grens eh een ieder komt in Bel gie. Voor een groot gezin, waarvan men mee- rendeels per fiets naar Belgie gaat waarbij dan voor de fiets tooh ook belasting "betaald moet worden wordt dit een heele belasting. Hij vindt 1 legesrecht, zooals die thans ge heven wordt, feitelijk al aan den hoogen kant in het bijizonder voor een groot gezin. De VOORZITTER antwoordt, dat Burge meester en Wethouders eenerzijds rekening hebben te houden met de uitgaven, terwijl zij andenzijds tegenover deize uitgaven ook inkom sten moeten stellen. Men kan de zaak ook zoo bezien, dat de verhooging 0,50 bedraagt, de bewijzen van Nederlanderschap zijn 5 jaar gel- dig, wat dus neerkomt op een verhooging van /0,10 per man per jaar. De heer VAN DE BILT wijst er op, dat men practisch allemaal in Belgie komt. De VOORZITTER kan dit t-oestemmen. De heer VAN DE BILT vraagt zich af, hoe- veel kinderen van 12 a 13 jaar niet in Belgie geweest zijn. Men moet dan ook niet vergeten, dat in een groot gezin de inkomsten niet al- tijd gelijken tred houden met de uitgaven die men zich moet getroosten. De VOORZITTER stemt toe, dat dit inder daad bet geval is. De inkomsten, die hisrvan door de gemeente worden verkregen, kunnen evenwel niet een overwegend bezwaar zijn, daar men er dan wel langer mee zal kunnen doen dan thans het geval is, daar er op de bewijzen van Nederlanderschap beter gepast zal worden, als ze de betrokkenen wat duurder komen. Spreker heeft er in den loop der tijd massa's toegezonden gekregen, die in Belgie verttoren geraakt waren. Wat dat betreft zou spreker dus zeggen, dat de uitgaven voor de betrokkenen geen overwegend bezwaar kan zijn. Er zijn gemeenten, die lager leges heffen, er zijn er ook van hooger, terwijl er buiten Zeeuwsch-Vlaanderen gemeenten zijn die 2,50 heffen. Spreker brengt het voorstel van Burge meester en Wethouders, met betrekking tot de heffing van legesrecht voor verstrekking van bewijzen van Nederlanderschap in stem ming. Dit wordt verworpen met 6 tegen 7 stem- men. Voor stemmen de heeren Dieleman, Hame link, De 'Jonge, Oggel, C. van Bendegem en P. J. van Bendegem; tegen stemmen de hee ren Van de Bilt, Es3elbrugge, Fanoy, 't Gilde, Van 't Hoff, De" Ruijter en Seghers. De heer VAN 't HOFF uit zijn spijt, dat hij met betrekking tot deze voorstellen de voor stellen van Burgemeester en Wethouders moet afvallen, voornamelijk is dit het geval met betrekking tot de heffing voor de vergunning voor het bouwen. -Spreker kan er zich niet mede vereenigen, dat er voorstellen zijn ge- daan om deze te verhoogen, daar het bouwen ten gevolge van de devaluatie van den gulden reeds duurder geworden is en thans ook het uitbreidingsplan is vastgestel-d. Temeer kan spreker er zich niet mede vereenigen, daar het een eenzijdige belasting is, die slechts gedeeltelijk op -de bevolking drukt, en een- rnaal aangenomen, weer moeilijk weg te krij gen zal zijn, want, i-ndien eenmaal een vermin- dering van inkomsten uit dergelijke belastin gen wordt aangenomen door den raad, wordt deze in den regel men zie de vermakelijk- heidsbel-asting niet goedgekeurd door Ge- deputeerde Staten. Er wordt nu steeds gepraat, dat de huren nog aan den hoogen kant zijn, terwijl thans ook weer de bouwkosten verhoogd zijn, en de gemeenten ook weer buitengewone lasten op het bouwen zal gaan. leggen, hoe zal men dan kunnen komen tot de noodzakelijke verlaging van huren? Spreker kan hier nog aan toevoegen, dat hij van oordeel is, dat de gemeente alles zal moeten doen, om het mogelijk te maken, dat het bouwen zooveel mogelijk wordt bevorderd. Spreker weet wel, dat een bedrag als thans voor een vergunnig wordt gevraagd f 1,50 te laag is. Spreker zou liever zien, dat op de leges voor bouwvergunning, zooals die thans door Burgemeester en Wethouders zijn voor- gesteld, een vermindering werd toegepast. De heer OGGEL is van meening, dat de heer Van't Hoff dit nogal ver doortrekt. Een bedrag van 2,50 voor een bauwvergunning zal niet drukken op de huur van een woning, terwijl het maximum de verordening kent leges tot 30 wordt geheven voor een zoo- danige woning, dat deze leges hierop niet van invloed zijn. De VOORZITTER merkt op, dat de leges voor de nonmale huizen, zooals die hier ge bouwd worden, zullen bedragen 5. Dit zal de huur der woningen met geen dubbeltje bezwaren. -De heer VAN 't HOFF wijst er op, dat het van belang is, dat de bouwkosten zoo min mogelijk worden verhoogd. Gezien het feit, dat het noodzakeiijk is, dat in de gemeente woningen gebouwd worden, die zoo goedkoop mogelijk zijn en niet hoog in de Personeele Belasting aangeslagen worden, heeft hij zich tegen dit voorstel verklaard. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders in verband hiermede gezien hebben, wat andere gemeenten in reke ning brengen voor een bouwvergunning en gezien deze cijfers is het voorstel van Burge meester en Wethouders nog aan den lagen kant. De heer VAN 't HOFF is een tegenstander van het voorstel van Burgemeester en Wet houders; dit drukt naar zijn meening een- De VOORZITTER wijst er op, dat deze be lasting toch gelijikelijk drukt op een ieder die bouwt. De heer OGGEL is van meening, dat deze belasting tooh over de geheele linie drukt. De heer VAN 't HOFF geeft toe, dat deze belasting drukt op een ieder die bouwt. Men zal hem dan toch moeten toegeven, dat ze niet geldt voor degenen die niet bouwen. De VOORZITTER geeft den heer Van 't Hoff emstig in overweging, het voorstel van Burgemeester en Wethouders te accep teeren. De heer ESSELBRUGGE wijst er op, dat voor een woning van /4000 waarvoor vroeger 1,50 betaald moest worden, thans bij uitreiking van een bouwvergunning 30 ge- vorderd wordt. De VOORZITTER vestigt er de aandacht op, dat dit ook aan den zeer lagen kant was. Burgemeester en Wethouders hebben hierin dan ook een anbeidsveld braak zien liggen. De heer ESSELBRUGGE vindt het toch nogal kras. De heer VAN 't HOFF vindt dit ook. Hij wijst er op, dat de nieuwe verordeningen bij de behan'deling der begrooting in de afdeelin- gen niet aanwezig waren. Nadat de afdeelings- vergaderingen gehouden zijn, zijn deze voor stellen aan de leden bekend geworden en dan verandert de zaak wel eenigszins. De VOORZITTER is van oordeel, dat men hem toe zal moeten geven, dat hier toch al leen nonmale voorstellen -zijn ingediend. In een naburige gemeente zijn deze kosten aan- merkelijk hooger. De heer VAN 't HOFF stelt voor, de schaal in deze verordening genoemd, te wijzigen als volgt 100 tot 500 1,50, 500 tot f 1000 te wij zigen in f 500 tot f 2000 f 2,50, f 2000 tot 3000 5, 3000 tot 4000 10 en 4000 en hooger 20. Dan komt men ongeveer op de helft van de oplbrengst zooals die door Burgemeester en Wethouders is geraamd en kan het nooit zoo'n groot verschil uitmaken. Dit zal komen op /150 tot 200. De VOORZITTER is van oordeel, dat indien het maar een kleintje verschilt, men dit toch ook moet kunnen toegeven. De heer VAN 't HOFF wijst er op, reeds de helft te hebben toegegeven. De VOORZITTER meent, dat, al-vorens ver der te gaan over de voorstellen van Burge meester en Wethouders, hij daarover toch iets zeggen moet. De heer OGGEL stelt in het licht, dat de heer Van 't Hoff van meening is, dat deze belasting eenizij-dig drukt. Dit is niet het geval de heer Van 't Hoff beziet dat verkeerd. Voor ieder, die voomemens is te bouwen, drukt deze verordening alzijdig. De meeste -woningen die hier gebouwd worden, vallen in de categorie waarvoor de bouwers 2,50, 5 tot 10 moe ten betalen, naar gelang van de grootte van het huis, dat gebouwd zal worden. Men zal hem toch moeten toestemmen, dat dit be drag niemand zal beletten om een huis te bou wen, indien hij daartoe voomemens heeft. Ook zal niemand er op aandringen, om een huis te bouwen, indien de kosten hiervan te be- zwarend zijn. De heer FANOY is van meening, dat dit toch niet zoo'n verschil zal maken in den bouwprijs van een huis. De heer VAN 't HOFF is van oordeel, dat de begrooting deze vermindering kan lijden. De heer DE RUIJTER voelt ook wel iets voor verlaging deizer kosten, doch waar de verlaging der bewijzen van Nederlanderschap zijn beslag heeft gekregen, kan spreker aan verder-e verlaging deizer inkomsten niet mede- werken. In verband met den bouw van het nieuwe stadhuis is het ook noodig, dat de ge meente over hoogere inkomsten te beschikken zal krijgen. Daarvoor moeten -de gelden er ook komen. De heer VAN 't HOFF is het daarmede eens. Dit zal hem evenwel toch niet beletten, zich uit te spreken, dat hij deize leges te hoog acht. Hij wijst er nogmaals op, dat deze ver ordening niet in de afdeelingen is behandeld, anders had men wellicht over de kwestie der secretarieleges een ander geluid gehoord. De heer P. J. VAN BENDEGEM wijst er op, dat men niet inconsequent moet worden. Men heeft thans reeds verschillende uitgaven ge- voteerd, en dient daartegenover ook de inkom sten die noodig zijn te aocepteeren. Het voorstel van Burgemeester en Wethou ders wordt aangenomen met 11 tegen 2 stem- men. Voor stemmen de heeren Van de Bilt, Diele man, Fanoy, 't Gilde, Hamelink, De Jonge. Oggel, De Ruijter, -Seghers, C. van Bendegem en P. J. van Bendegem; tegen stemmen de heeren Bsselbrugge en Van 't Hoff. Rechten ingevol-ge het vuurwapenregle- ment. Memorie. 9. Rechten imgevolge de woonwagen- en woonschepenwet. Memorie. 30. Restitutie van te veel betaalde kosten van verzekering tegen ongevallen en invali-di- teit. Memorae. 38. Verhaal van premien ingevolge de ziektewet. Memorie. 40. Uitkeering van ziekengelden ingevolge de ziektewet en vergoeding van rentezegels. Memorie. 41. Restitutie van te veel betaalde kosten wegens ziekteverzekering. Memorie. 48. Verhaal van bijdragen voor eigen en weduwen- en weezenpensioen ingevolge art. 36 der pensioenwet 1922 (Staatsblad no. 240). 1522. 50. Vergoeding van de bedrijven in de kos ten van verzekering, pensionneering enz. van ambtenaren en beambten. Memorie. 55. Ingehouden couponbelasting. 60. Hoofdstuk III. Openbare veiligheid. 63. Vergoading van kosten voor hulpver- leeninig bij brand. Memorie. 64. Verhaal van premien ingevolge de ziektewet. ,f 10. 65. Uitkeering van ziekengelden ingevolge de ziektewet en vergoeding van rentezegels. Memorie. 66. Verhaal van pensioensbijdragen. 376. 67. Rechten, als bedoeld bij art. 8 der bios- coopwet. 25. 68. Inkomsten ter zake van de huisvesting van personeel der rijkspolltie. f 1500. 69. Restitutie van te veel betaalde kosten van verzekering tegen ongevallen en invalidi- teit. Memorie. 70. Resititutie van te veel betaalde kosten wegens ziekteverzekering. Memorie. 82. Opbrengst gebrudk schietbaan. Memorie. Hoofdstuk IV. Volksgezondheid. 104. Heffing van gelden ingevolge artikel 21 der besmettelijke ziektenwet. Memorie. 105. Aandeel in het batig slot van den keu- ringsdienst ingevolge de vleeschkeuringswet der gemeente Axel. Memorie. 106. Verhaal van pensioensbijdragen. /3,75. 113. Aflos van een voorschot verstre-kt aan de Bad- en Zwemvereeni-ging. 100. 114. Ontvangen retributien Warenwet. 350. Hoofdstuk V. Volkshuisvesting. 121. Renten en aflossing van voorsohotten, verleend in het belang van de verbetering der volkshuisvesting. 11100. 122. Bijdragen van het rijk, krachtens art. 56, derde lid, der woningwet. 5100. Hoofdstuk VI. Openbare werken. 126. Heffing voor het gebruik van open- bare gronden en wateren. 300. 127. Marktgelden, wik-, weeg- en meet- gelden. f 100. 128. Heffing voor het gebruik van het ge- meentelijk slacbthuis. Memorie. 129. Opbrengst vpn tollen op wegen, vaar- ten, sluizen, veren en andere werken of in- richtimgen. Memorie. 130. Begrafendsrechten. 30. 131. Terugontvangst van kosten van ver- stratingen enz. ten behoeve van de bedrijven en van derden. 1500. 145. Opbrengst van den verkoop van oude materialen enz. Memorie. 146. Verhaal van premien ingevolge de ziektewet. 30. 147. Uitkeering van ziekengelden inge volge de ziektewet en vergoeding van rente zegels. 75. 148. Verhaal van pensioensbijdragen. f 600. 149. Uitkeering van de provincie wegens aandeel ingevolge de wegenbelastingwet. Memorie. 150. Restitutie van te veel betaalde kosten van ziekteverzekering. Memorie. 151. Ontvangsten der beerruiming. 675. 152. Verhaal van bijdrage van inkoop van pensioen van D. van den Berg, namens het Departement van Waterstaat 7,50. Hoofdstuk VII. Eigendommen, niet voor den openbaren dienst bestemd. 168. Huur van huizen en andere gebouwen. 175. 169. Huur of pacht van landerijen. 130. De heer VAN't HOFF stelt voor, dezen post van 130 te brengen op 200. Gezien, dat de teruggave voor pacht geraamd is op 100, zou hiervoor slechts slechts 30 overschieten, waarom hij voorstelt, dezen post 100 hooger te ram en. De VOORZITTER deelt mede, dat men dezen post ook moet zien in verband met post 183. De teruggave van pacht komt nogal veel voor. Men moet dezen post zien in verband met post 182 en 183. Hij begrijpt het idee van den heer Van 't Hoff wel. De heer HAMELINK wijst er op, dat op post 183 in 1935 is uitgegeven een bedrag van ruim 101. De heer Van 't Hoff kan nu van meening zijn, dat het niet gebeurt, dat aan de betrokkenen de pacht wordt terugbetaald doch dit gebeurt wel degelijk. De heer VAN 't HOFF moet rechtzetten, dat op dezen post is geraamd 130. Er is van huur van deze gronden in 1935 terugbe taald 100, zoodat slechts 30 overgehouden zou worden. Die schiet dan toch maar over? Naar zijn meening, zal er meer op over schieten. De heer HAMELINK wijst er op, dat deze post in 1935 heeft opgebracht 139,78. De heer OGGEL vestigt er de aandacht op, dat tegenover de uitgaaf van 100 aan terug- betaling van pacht staat een inkomst van 50 van den post 183, Ontvangsten van vergoeding van schaden tengevolge van verkoop van grond. Van hetgeen de gemeente moet terug- betalen aan de pachters der gronden wordt door de koopers van deze gronden een ge- deelte aan de gemeente terugbetaald. De heer DE RUIJTER deelt -mede, dat er nog bijkomt, dat tengevolge van den verkoop van bouwgrond de inkomsten van dezen post aanzienlijik zullen verminderen. 170. C-ijnzen en erfpachten. 158,58. De heer VAN DE BILT vraagt of er geen mogelijikheid is, dit te wijzigen. Er prijken hier steeds een groot aantal kleine postjes op de begrooting. Dit ikost naar zijn meening aan papier en werk, meer dan de zaak waard

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1937 | | pagina 5