Schaakrubriek.
ondervinden in de stadhuiskwestie, dat ze ten
gevolge der devaluatie meer moest uitgeven,
dan daarvoor het geval geweest zou zijn.
Het is dan ook een felt, dat minvermogen-
den, voor de dingen die zij moeten koopen,
meer zullen moeten betalen. Spreker acht
dan ook een verhooging van een halven gul
den in verband met dlen meerprijis niet zoo
hoog.
Spreker meent, deze voorstellen te moeten
doen en spoort aan, niet op een krenterige
wijze de werkloozenverzonging te behandelen.
Hij meent, dat voorkomen moet worden, dat
de gemeente in de beurs moet tasten ter voor-
ziening in de behoeften van andere gemeenten
van haar centen.
Dit zijn in bet algemeen sprekers financieele
beschouwingen. Straks bij de behandeling
der verschillende artikelen zal spreker zijn
oordeel geven omtrent de strekking dier
posten.
De beer DIELEMAN deelt namens de anti-
revolutionaire fractie mede, dat deze van het
houden van algemeene beschouwingen afziet.
Zij kan zich in het plgemeen tevreden achten
met het beleid van Burgemeester en Wethou-
ders. Op enkele ondergeschikte posten zal
spreker bij de artikelsgewijze behandeling de
aandacht vestigen en deze bespreken. Aan
het houden van algemeene beschouwingen zal
men niet meedoen.
IDe heer SEGHERjS is persoonlijk tevreden
met de samenstelling der ibegrooting. 'Hij heeft
evenwel nog een kleine opmerking. Het lijkt
veelal of het voorkomt spreker zal niet
zeggen, dat het gefbeurt doch het lijkt wel,
dat, als er vragen gesteld worden, Burge
meester en Wethouders daar los overheen
gaan. Het schijnt veelal of daaraan niet veel
aandacht wordt besteed.
De VOORZITTER merkt op, dat hij hier,
zelf in het gedrang komt. De vragen, die ge
steld worden, worden gesteld aan den Voor-
zitter. Burgemeester en Wethouders verwer-
ken deze vragen en geven zooveel mogelijk in
de eerstvolgende vergadering daarop ant-
woord. Meestal heeft men toch niet zooveel op
te merken, men heeft het over een putje, een
straatje, een pompje enz.
De heer SEGtHERS spreekt niet op die
kleine dingen, doch het lijkt hern of er in het
algemeen aan de vragen der leden weinig aan
dacht wordt geschonken.
De VOORITTER geeft te kennen, dat dit
misschien in een enkel geval wel eens zou
kunnen voorgekomen zijn. Hij houdt er zich
dan echter voor aanbevolen, in de betreffende
raadsvergadering aan zijn jasje te worden ge-
trokken.
De heer 't GILDE vindt evenmin als vorig
jaar aanleiding tot het houden van algemeene
beschouwingen. Spreker kan zich in het alge
meen met de ibegrooting vereenigen. Hij mag
het thans voor de tweede maal ervaren, dat de
besprekingen zeer zakelijk worden gehouden
en zal ook zijnerzijds zooveel mogelijk zake
lijk blijven.
De heer DE RUIJTER wenschte bij de rond-
vraag een vraag te stellen, doch waar dit een
financieele aangelegenheid betreft, kon hij dit
thans even goed doen. Het betreft de kolen-
bon voor de landarbeiders-kaustrekkers. Deize
zijn in de betreffende ministerieele circulaire
niet genoemd, doch ook het vorig jaar waren
zij daarin niet genoemd en toch hebben naar
spreker meent 78 kastrekkers den kolentoe-
slag ontvangen.
De VOORZITTHR steant toe, dat deze het
vorig jaar ook niet in de ministerieele circu
laire genoemd waren en ook kolentoeslag heb-
ben gekregen. Burgemeester en Wethouders
helbben besloten, dat voor dit jaar dezelfde
regeling zal gelden.
Alsnu stelt de VOORZITTER aan de orde de
artikelsgewijze behandeling der begrooting be-
ginnende bij de
UITGAVEN.
Hoofdstuk I.
Vroegere diensten.
3. Achterstallige uitgaven van vonge
dienstjaren. Memorie.
4. Bijdrage aan hoofdstuk XV van den
kapitaaldienst wegens vorming van een alge
meene reserve. 6000.
Hoofdstuk II.
Algemeen beheer.
10. Jaarwedde van den burgemeester.
f 4315.
11. Jaarwedden van de wethouders. 560.
12. Jaarwedde van den secretaris. f 4315.
13. Jaarwedde van den ontvanger. f 1940.
14. Presentiegelden der leden van den
raad. 325.
15. Jaarwedden van de ambtenaren en be-
dienden der gemeente-secretarie, den concier
ge en de boden en van het kantoor van den
gemeente-ontvanger. f 5507.
16. Schrijf- en bureaubehoeften, brief-
porten, vrachtloonen en andere kleine uitga
ven. 600.
17. Druk- en bindwerk. f 460.
18. Onderhouden en schoonhouden van het
gebouw of vertrek, bestemd voor de vergade
ring van den raad en van burgemeester en
wethouders en voor de secretarie der gemeen
te, met inbegrip van het kantoor van den
gemeenteontvanger en conciergewoning. 370.
De heer VAN 't HOFF merkt op, dat de
post van f 300 voor de septictank kan ver-
vallen.
De VOORZITTER stemt toe, dat men thans
niet direct een nieuwe W. C. zal gaan bouwen.
De heer DE RUIJTER is van meening, dat
de heer Van 't Hoff er op heeft willen wijzen,
dat die post verlaagd kan worden tot f 370,
omdat Ibesloten is tot den foouw van een nieuw
geimeentehuis. De raad kan zich echter uit-
spreken, dat indien het geld voor een nieuwe
W. C. niet noodig is, dit ook niet uitgegeven
zal worden.
De VOORZITTER merkt cp, dat dit wel
juist is. Indien het evenwel niet noodig is,
mag men toch Burgemeester en Wethouders
vertrouwen, dat zij dit niet zullen opsnoepen,
temeer nog daar de gemeente in 1939 weer
9C00 moet h ebb en ingeloopen. Is het bedrag
hiervan niet noodig, dan kan men dit nog in
de begrooting stoppen, dat maakt de begroo
ting een foeetje elastisch.
De heer HAMELINK stelt voor, dezen post
te laten staan.
19. Onderhoud en aankoop van meubelen
voor die gebouwen of vertrekken. 50.
20. Verlichting en verwarming. 225.
21. Abonnement op het staatsblad, provin-
ciaal blad en de dag-, week- of maandbladen
en den aankoop van boeken. 120.
22. Archieff 15.
23. Aanplakken en omroepen. f 50.
24. Plaatsen van advertentien. 125.
25. Reis- en verblijfkosten. f 85.
26. Kosten van zegels. 10.
27. Onkosten en eventueele rechten vallen-
de op de postrekeningen. 10.
28. Abonnement op de telefoon en kosten
van telefoonigesprekken en kosten van tele-
graaf en van radio-telefonische en -telegrafi-
sche berichtgeving. 250.
29. Contributie aan de Vereeniging van
Nederlandsche gemeenten en/of aan hare pro-
vinciale afdeelingen. f 100.
31. Kiezerslijsten en het uitoefenen der
kiesverrichtingen. f 250.
32. Verteringen ten ibehoeve van het bureau
van stemopneming. f 125.
33. Kosten van de dubbelen der leggers en
plans van het kadaster. 10.
34. Bezoldiging der ambtenaren van den
burgerlijken stand. 602.
35. Overige kosten van den burgerlijken
stand. 50.
36. Bevolkingsregisters en huisnummering.
125.
37. Verzekering tegen ongevallen en inva-
liditeit. f 1.
39. Premien ingevolge de ziektewet. Me
morie.
42. Udtkeering van ziekenigelden ingevolge
de ziektewet. Memorie.
43. Kosten van verzekering tegen brand-
schade en stormschade. 50.
44. Kosten van verzekering tegen wette-
lijke aansprakelijkheid der gemeente. Memorie.
45. Grondlasten. Memorie.
46. Dijk- en polderlasten. Memorie.
47. Fensioenen, pensioenvervangende gra-
tificaties en bijslag op pensioenen. Memorie.
49. Bijdragen voor eigen en weduwen- en
weezenpensioen ingevolge art. 36 der pen-
sioenwet 1922. 2420.
51. Bijdragen voor inkoop van pensioen,
ingevolge artt. 43 en 63 pensioenwet voor de
gemeenteambtenaren 1913, jo. art. 173, HIc
der pensioenwet 1922. 205,01.
52. Renten van geldleeningen. Memorie.
53. Aflossing van geldleeningen. Memorie.
54. Premie voor verzekering tegen in-
braak, diefstal en fraude. f 30.
56. Couponbelasting. 60.
57. Kosten wegens verificatie van kas en
boeken van den gemeente-ontvanger. f 225.
58. Kosten van offieieele ontvangsten. f 100.
59. Kosten van geneeskundige behandeling,
controle en keuring van ambtenaren en be-
ambten. 10.
60. Kosten van het officieel raadsverslag.
300.
61. Kosten van vergaderingen, ververschin-
gen, verteringen enz. f 75.
62. Kosten van onderhoud van het woon-
wagenkamp. f 75.
Hoofdstuk III.
Openbare veiligheid.
71. Belooning van de inspecteurs, dienaars
en verdere beambten van politie, mitsgaders
van de veldwachters. 3175.
72. Kosten van buitengewone tijdelijke
politiediensten. 50.
73. Kleeding- en rijwieltoelagen. 260.
74. Vergoeding voor woninghuur aan de
veldwachters. 300.
75. Bureaubehoeften. f 25.
76. Kosten van telefoon en telegraaf en
van radio-telefonische en -telegrafische be
richtgeving. f 10.
77. Kosten van dag-, week- en maandbla
den en aankoop van boeken ten dienste van
de politie. 20.
78. Bewaring van gearresteerden. f 10.
79. Kosten van den vreemdelingendienst.
10.
80. Reisgeld voor passanten en overige uit
gaven der politie. f 50.
81. Geneeskundige behandeling en keuring
van politiepersoneel. 50.
83. Belooning en premien aan brandmees-
ters en brandspuitlieden. 445.
De heer DE RUIJTER vraagt of hierin ver-
werkt is het besluit van vorig jaar, waanbij
voor verschillende ambtenaren en den opper-
brandmeester enz. een andere regeling is
vastgesteld. Hij vraagt of de vergoeding voor
het personeel verhoogd is, waar hij meent, dat
hiervoor vorig jaar f 80 was uitgetrokken en
thans f 130.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders dezen post hebben
gespecificeerd. Hij verwijst naar deze specifi-
catie. Het vorig jaar was men hierop wat te-
kort gekomen, zoodat thans die post verhoogd
is. Hij kan hieraan toevoegen, dat naar aan
leiding van opmerkingen in de afdeelingen
naar verschillende vragen een onderzoek
wordt ingesteld, o.a. naar het onderhoud door
den monteur. Daar echter de tijd heel kort is
geweest moeten nog enkele posten nader wor
den betzien, o.a. ook het onderhoud van den
motor. In een volgende vergadering zullen
Burgemeester en Wethouders positieve mede-
deelingen en voorstellen doen.
De heer HAMEIJNK dringt zeer sterk bij
Burgemeester en Wethouders er op aan, er
voor te zorgen zooals ook in de afdeelin
gen is opgemerkt steeds safe te zijn wat
betreft het materiaal. Een oplossing zou naar
zijn meening kunnen gevonden worden door
een eenhoofdige bediening van de automobiel-
spuit. Hij acht het fout, dat er twee men-
schen zijn, die den motor bedienen, n.l. een
monteur en een chauffeur. Dit is z.i. niet al-
leen niet noodig, doch zelfs schadelijk. Hij acht
een eenhoofdige bediening beter, dan wanneer
er twee man over gaat.
De VOORZITTER zegt toe, dat Burgemees
ter en Wethouders zoo gauw mogelijk deze
zaak aan zullen snijden en een oplossing
hiervan zullen zoeken.
84. Contributie Koninklijke Nederlandsche
brandweervereeniging en/of de provinciale af-
deeling of den provincialen brandweerbond.
12.
85. Aanschaffing van brandbluschmidde-
len 150.
86. Onderhoud van brandbluschmiddelen.
f 150.
87. Onderhoud van brandweerkazernen en
brandspuithuizen. f 85.
88. Kosten van brandkranen en brandput-
ten. f 5,70.
De heer VAN 't HO'FF heeft gezien, dat
voor brandkranen wordt geraamd een bedrag
van f 570. 'Hij acht dit een zeer hoog bedrag,
en geeft in overweging, met het bestuur der
brandiweer een bespreking te houden om te
komen tot een .reorganisatie der brandweer.
Tengevolge van het aanbrengen der brand
kranen zal natuurlijk in geval van brand de
spuit minder gebruikt worden en zou het mis
schien in onderling overleg mogelijk zijn, de
kosten te drukken.
In de tweede plaats zou spreker het cp prijs
stellen, indien bij de stukken ook een begroo
ting der brandweer werd overgelegd.
De heer DIELEMAN merkt op, dat het hem
ook is opgevallen, dat het aantal brandkranen
groot is. Het komt hem voor, dat dit in de
buiteruwijken niet albncrmaal hoog is.
De VOORZITTER antwoordt, dat het aan
tal brandkranen normaal is, alle gemeenten
die bij de waterleiding zijn aangesloten, zijn
op dezelfde wijze gezegend.
De heer FANOY is van oordeel, dat het tech-
nisch wel in orde zal zijn. Hij verzoekt even
wel Burgemeester en Wethouders, den afge-
vaardigde der gemeente bij de Waterleiding
Maatschappij opdracht te geven, te onderzoe-
ken, of de de mogelijkheid bestaat, dit bedrag
naar onder te krijgen, b.v. op 4 per brand-
kraan.
De VOORZITTER zal dit den vertegenwoor-
diger der gemeente mededeelen.
89. Overige uitgaven brandweer. 85.
90. Onderhoud der lantaarns en verdere
kosten der verlichting. 3700.
De heer DIELEMAN merkt op, dat gezegd
wordt, dat Schapenibout niet wordt vergeten.
Thans evenwel moet hij constateeren, dat dit
wel het geval is, daar in de specificatie voor
onderhoud van lantaarns Schapenbout in het
geheel niet genoemd wordt.
De VOORZITTER antwoordt, dat de heer
Dieleman wel begrepen zal hebben, dat Scha
penibout hieronder zeer zeker begrepen is. Hij
zal deze buurtschap er nog op laten zetten.
91. Kosten van plaatsing en onderhoud van
waarschuwingsborden en wegwijzers. f 100.
92. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beambten.
740.
93. Kosten van verzekering tegen brand-
schade en stormschade. f 25.
94. Kosten van verzekering tegen wette-
lij.ke aansprakelijkheid der gemeente. 200.
95. Grondlasten. f 30.
96. Rente van geldleeningen ten laste van
hoofdstuk IH komende. f 769,25.
97. Aflossing van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk III komende. 900.
98. Kosten van .de burgerwacht en van den
bijzonderen vrijwilligen landstorm. f 150.
De heer C. VAN BENDEGEM wenscht aan-
teekening, tegen dezen post te helbben ge-
stemd.
De heer HAMELINK eveneens.
De heeren SEGHERS en 't GI1L1DE verzoe-
ken hiervan eveneens aanteekening.
De heer C. VAN BENDEGEMDe stroom
vergroot meer en meer!
99. Aandeel van het rij'k in de ontvangen
rechten, als bedoeld bij art. 8 der bioscoopwet.
f 8,33.
100. Kosten van de schietbaan. f 125.
101. Toeslag op pensioenen. 210.
102. Onderhoud der marechausseekazerne.
f 125.
103. Kosten van de luchtbeschermings-
dienst. 75.
Hoofdstuk IV.
Volksgezondheid.
107. Kosten van maatregelen, genomen
krachtens de besmettelijke-ziektenwet. f 105.
108. Bijdrage in de kosten van den keu-
ringsdienst ingevolge de warenwet. 700.
109. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beambten.
f 14,50.
110. Kosten van verzekering tegen brand-
schade en stormschade. f 5.
111. Rente van geldleeningen ten laste van
hoofdstuk IV komende. 194,16.
112. Aflossing van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk IV komende. f 325.
115. Subsidie aan de algemeene vereeni
ging ,,Het Groene Kruis" of haar provinciale
afdeelingen. 5.
116. Subsidie aan plaatselijke afdeelingen
van de vereeniging „Het Groene Kruis". 1000.
117. Subsidie aan de vereeniging ,,Het Wit-
Gele Kruis" en haar afdeelingen. 250.
De heer C. VAN BENDEGEM wenscht in
verband met hetgeen de heer Hamelink in zijn
algemeene financieele beschouwing heeft ge
zegd, terug te komen op het verzoek, een ge-
deelte der premie voor rekening van de ge
meente te nemen. In de vergadering van 25
Augustus 1.1. is dit verzoek behandeld en is
afgesproken, dat Burgemeester en Wethou
ders zoo vlug mogelijk een onderzoek zouden
instellen en ter zake voorstellen zouden doen.
Ook zou de anti-revolutionaire raadsfractie
deze zaak bestudeeren. Spreker heeft zoo'n
idee, dat de heeren hiermede klaar zijn, het
lijkt hem niet zoo'n gemakkelijk onderwerp.
Los van dit onderzoek (spreker had er eigen-
lijk op gerekend, dat bij de begrooting een
voorstel hiertoe aanwezig zou zijn, doch dit is
niet het geval) stelt hij voor, een post van
1000 op de begrooting te brengen voor het
betalen van een gede^te van de premie voor
ziekenfonds en de contributie voor ziekenhuis-
verpleging. Ten eerste doet hij dit voorstel om
te voorkomen, dat bij een volgende vergade
ring Burgemeester en Wethouders erop zou
den wijzen, dat er op de begrooting geen vol-
doende geld voor aanwezig is en dan ligt men
er weer naast.
Spreker stelt voor een post van 1000 op de
begrooting te brengen, dan kan men toch be-
ginnefi. Het was dan wellicht mogelijk, dat
er naast de menschen die in de werkverschaf-
fing en steunregeling loopen, ook de menschen
met een gering inkomen, in de regeling kon-
den worden begrepen. En indien dan een
regeling met de fondsbesturen en de doktoren
werd getroffen, zou de mogelijkheid niet uit-
gesloten zijn, dat de zaak spoedig administra-
tief in elkaar zou zitten en met ingang van 1
Januari a.s. zou kunnen beginnen.
De heeren van Axel gaan er nu wel prat
op, dat zij in vele dingen no. 1 zijn, doch dit is
niet in alle gevallen waar. Spreker wijst er
op dat Donderdag j.l. de raad van Ter Neuzen
besloten heeft ,een dergelijke regeling te tref-
fen, waarbij door de gemeente Ter Neuzen
wordt verleend van de kosten voor pfremie
ziekenfonds en contributie der vereeniging
voor ziekenhuisverpleging. Spreker meent,
dat hierover reeds voldoende is gesproken en
stelt voor in het belang der volksgezondheid
dezen post uit te trekken.
De VOORZITTER merkt op, dat de heer
Van Bendegem de zaak niet zuiver gesteld
Philidor-opening.
Wit; Stepfaany. Zwart: Fritz.
Gespeeld in 1880.
1. e2e4 e7e5
2. Pgl—f3 d7d6
Deze zet geldt voor zwakker dan Pc6, maar
hoort tot de correcte openingen. Zwart moet
niet denken, dat deze opening in het geheel
geen theoriekennis vereischt, maar de varian-
ten wijken totaal af van die na 2.... Pc6.
Wit kan met d4 tot den aanval overgaan,
of met Rc4 Zwart voor moeilijke problemen
stellen (bijv. 3. Rc4 Pf6? 4. Pg5 d5. 5. ed5:
Pd5: 6. Df3! en wint een pion).
3. ;d2d4 e5Xd4
De eenvoudigste voortzetting. Eigenaardiger
zijn echter 3.... f5, wat thans voor incorrect
geldt, en 3.... Pd7. Deze laatste variant wordt
gewoonlijk toegepast door spelers die de
Philidor-opening kiezen. Zeer zwak is 3
Rg4. 4. de5: Rf3: (gedwongen wegens pion-
verlies; er zijn spelers die er in slagen tien
keer er in te loopen). 5. Df3: (of ook gf3: de5:
6. Dd8:t Kd8; en Wit staat een tikje beter).
5.... de5: 6. Rc4 Dd7! (niet Pf6 wegens Db3
met aanval op f7 en b7)7. Db3 c6 en Zwart
staat zeer gedrukt. Opmerking verdient, dat
Zwart nog 3.... Pf6. 4. Pc3 kan inschuiven,
om daarna pas tot ed4: of Fbd7 over te gaap.
Wit kan dan afwijken door 3. d4 Pf6. 4. de5;
Pe4: 5. Rc4 c6. 6. ed6: Rd6: 7. 00 0-0 met
gelijk spel.
4. Pf 3 X d4
Men acht 4. Dd4: sterker. Na Pc6 5. Rb5
Rd7 (of Pge7, Re6 en a6). 6. Rc6: Rc6: staat
Wit zeer goed. Ook is mogelijk 4. Rc4, waar-
mee Wit gambiet speelt.
4Pg8f6
5. Rfl—c4
Een interessant offer. Eenvoudig en goed
is natuurlijk 5. Po3. Daarentegen is 5. Rg5
niet zoo goed, daar in het algemeen deze pen-
heeft. Tijdens de bespreking in de vergade
ring van 25 Augustus 1.1. heeft spreker opge
merkt, dat deze zaak niet voldoende bestu-
deerd had kunnen worden, waarop de heer
Fanoy heeft gezegd, deze zaak graag te willen
terugnemen ter nadere bestudeering.
De heer FANOY uit zijn spijt er over, dat
in de laatste vergadering zijner fractie door
bijzondere omstandigheden een lid afwezig
was, die van dit onderwerp een bijzondere
studie had gemaakt. Door de maatschappij tot
bevordering van de geneeskunst is toegezegd,
dat indien de gemeente van de premies zou
betalen, zij dit ook zou doen. De vraag voor
spreker in de vergadering van 25 Augustus
1.1. was, of deze steun moest worden uitge-
keerd alleen aan de menschen die onder de
steunregeling vielen, of wel dat de tegemoet-
koming der gemeente in de ziekenverzorging
verder zou kunnen gaan en rich zou kunnen
uitstrekken tot ieder huisgezin, dat in de
rijksinkomstenbelasting beneden een zeker
bedrag aangeslagen was.
De overweging hierbij was, dat dit tot ge-
volg zou kunnen ihebben, dat de gemeente-
artsen vrijwel heelemaal zouden kunnen ver-
vallen en alleen nog dienst zouden moeten
doen bij doodschouw e.d.
Spreker wil thans Burgemeester en Wet
houders uitnoodigen, in studie te nemen, hoe-
ver de gemeente zou kunnen gaan en wat de
kosten zouden zijn. Dit is per slot voor spre
kers fractie niet mogelijk, daar niet na te
gaan valt, hoevelen er onder zouden kunnen
vallen. Spreker heeft er geen bezwaar tegen,
dat er thans een post op de begrooting wordt
geplaatst, die als het ware deze kosten onder-
vangt. Hij weet wel, dat dit ook het volgend
jaar nog kan, doch dan moet een suppletoire
begrooting worden ingediend en daar houdt
spreker niet van. Burgemeester en Wethou
ders zouden thans kunnen nagaan, hoever
ze hierin gaan kunnen, terwijl thans een
principieele beslissing genomen zou kunnen
worden en een definitieve beslissing zou kun
nen worden uitgesteld tot de juiste gegevens
bekend zijn. Zooals hij reeds heeft mede-
gedeeld, beschikt zijn fractie niet over de ge
gevens om te kunnen nagaan hoeveel men
schen eventueel onder deze regeling zouden
vallen.
De tijd voor een grondige bestudeering van
dit onderwerp was, naast het ontbreken van
die gegevens, te kort. Burgemeester en Wet
houders zullen zeker kunnen nagaan, hoeveel
menschen voor de hulp via deze regeling in
aanmerking zouden kunnen komen. Dit is
naar spreker gelooft, de gedachtengang, die
ook bij zijn medeleden voorzat.
De heer OGGEL constateert, dat dus wordt
voorgesteld een post op de begrooting te
plaatsen en thans een principieele beslissing
te nemen.
De heer DE RUIJTER deelt mede, dat, af-
gedacht van het ontbreken van den tijd om
met een rijp voorstel te komen, hij er mede
accoord kan gaan, dat thans een principieele
beslissing genomen wordt. Persoonlijk is
spreker er voor, dat een bepaalde categorie
van inwoners een tegemoetkoming hierin ont-
vangt. De gemeente zou b.v. 1/3 voor haar
rekening kunnen nemen. Hij wijst er verder
op, dat hetgeen men in Ter Neuzen gedaan
heeft, toch niet steeds van invloed kan zijn
op een beslissing, die hier genomen moet wor
den. Spreker kan verklaren in prineipe een
voorstander te zijn van de voorgestelde rege
ling en kan zicih dan ook aansluiten bij de
woorden die de heer Fanoy namens zijn fractie
gesproken heeft. Men zou kunnen beginnen
met een post van f 1000 op de begrooting te
plaatsen. Indien men dan niet met 1 Januari
zou kunnen beginnen, dan zou dit per 1 April
wellicht wel mogelijk zijn. Spreker verwacht
hiervan voordeelen voor het burgerlijk arm-
bestuur, daar, hoe beter de verzekering van
de minder draagkrachtigien js, hoe minder
kosten het burgerlijk armbestuur hiervan zal
hebben.
Het is moeilijk een beslissing te nemen met
betrekking tot het bedrag dat dit kosten zal.
Wellicht hebben Burgemeester en Wethou
ders te dezen een voorstel te doen, en zou
dan in de volgende vergadering een definitief
besluit genomen kunnen worden. Indien Bur
gemeester en Wethouders van oordeel zijn, dat
de post met 1000 te hoog is geraamd, kan
spreker zich ook met een minder bedrag tevre
den stellen.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat Bur
gemeester en Wethouders in prineipe geen
bezwaar hebben, hiervoor een post op de be
grooting te plaatsen. Maar dan moet men
consequent zijn en de regeling niet doen
gelden alleen voor de menschen die in de
steunregeling loopen en die bij het Axeler- en
Hulster Ambacht te werk zijn gesteld, doch
voor alle ingezetenen die beneden een zeker
inkomen blijven. Burgemeester en Wethou
ders kunnen dan deze zaak nog verder be-
kijken en bezien welk bedrag vereischt zal
zijn. Men kan er thans wel een bedrag voor
op de begrooting plaatsen, doch kan niet zeg
gen wat er noodig zal zijn. Dat is volkomen
een slag in de lucht.
ning als aanvalszet wel sterk is, (met drei-
gend Pc3d5)maar als verdedigingszet niet.
Zwart speelt dan 5.... h6! 6; Rf6: (Rh4'? g5
en Wint pion e4) Df6: met vrij spel.
5Pf6Xe4
Eenvoudig en goed is Re7 en 00. Maar
het annemen van het offer is niet verkeerd.
6. Rc4 X f71 Ke8Xf7
7. Ddlh5t Kf7e7
Hiermee poogt Zwart zijn stuk te behou-
den, maar dat is niet mogelijk. Beter is 7....
g6. 8. Dd5t Kg7. 9. De4: De7. 10. De7:t Re7:
met gelijk spel.
8. 0—0
Wit kon hier zijn stuk dadelijk terugkrijgen
door De2 en eventueel f3. Zwart speelt dan
echter 8. De2 De8. 9. De4:t Kf7 met gelijk
spel.
Er dreigt nu Tel d5? Rg5t-
8g7—g6
9. Dh5h4t
Met De2, dreigend Rg5f won Wit zijn stuk
terug. Meer was er niet te bereiken. De aan
val die nu volgt, is zeer sterk, maar niet
correct.
9Pe4f6
10. Rclg5 Ke7f7
11. Pblc3 Rf8e7
Naar blijkt, is dit niet goed. Beter ware
Rg7. 12. Pd5 Pc6 en Zwart kan zich ontwik-
kelen.
12. Tal—el
Dit dreigt Te7: en Pd5, wat dwingt tot
krachtimaatregelen die echter de ontwikke-
ling nog meer verwaarloozen.
12Pf6d5?
Een eigenaardig maneuver, dat vaker kan
toegepast worden; na Pd5: wint Zwart zijn
stuk terug met Rg5: en na Re7: wordt het
paard gered door Pe7Het blijkt hier echter
niet goed te zijn. In aanmerking kwam, op
Wits plan in te gaan en te spelen 12.... Pc6.
13. Te7: (P06: bc6: en Zwart raakt uit de
moeilijkheden) Ce7: 14. Pd5 Fd5:! 15. Re7:
Pce7: en Zwart is materieel iets in het voor-
deel.
De heer C. VAN BENDEGEM is niet onge-
voelig voor den steun, die hij van de anti-
revolutionnaire fractie ondervindt. De mee-
ningen ten opzichte van deze zaak versohillen
niet zooveel. Indien Burgemeester en Wet
houders met hun onderzoek niet op 1 Januari
a.s. klaar zijn, dan is er ten minste voor 1937
een post van 1000 op de begrooting voor
het volgend jaar en zou overwogen kunnen
worden op een later tijidstip te beginnen.
En indien dan moest blijken, dat men niet
met V3 toe kon komen, dan is de mogelijkheid
niet uibgesloten, dat voor rekening van de
gemeente zou kunnen worden genomen.
Hierover valt dan later te praten.
De begrooting is nog niet weg en ook nog
niet uit Middelburg terug. Spreker stelt voor,
een bedrag van 1000 op te brengen en om
trent het te vergoeden percentage nog nader
te praten.
De VOORZITTER herhaalt, dat Burge
meester en Wethouders bereid zijn, 1000 uit
te trekken voor dit doel, mits de raad zich
hieromtrent in prineipe ultspreekt. Den post
voor het armiwezen willen Burgemeester en
Wethouders laten staan, zooals deze staat en
dan later een beslissing nemen omtrent het
door de gemeente bij te dragen percentage.
De heer OGGEL stemt toe, dat dan na ver-
werking door Burgemeester en Wethouders
bepaald kan worden welk percentage door de
gemeente bijgedragen worden kan.
De VOORZITTER spoort aan, voorzichtig
te zijn. De financieele positie is thans met
f 1000 verzwakt. Burgemeester en Wethou
ders willen helpen zorgen voor de betrokken
menschen en zijn ook bereid, dit bedrag te
voteeren, doch anderzijds moet men beden-
ken, dat de begrooting nu niet zoo elastisch
is, dat men er nog verschillende posten bij kan
voteeren.
De heer OGGEL wijst er op, dat Burge
meester en Wethouders de menschen te hulp
willen komen, die getoond hebben, te willen
traahten voor ziabzelf te zorgen. Hij is ove-
rigens van meening, dat de klanten van het
burgerlijk armbestuur niet'zooveel zullen ver-
minderen.
De heer DE RUIJTER deelt mede, opge
merkt te hebben, dat hij den post voor het
burgerlijk armbestuur niet wil verminderen.
In ieder geval is de bijdrage door de gemeente
een stimiulans voor de betrokkenen om toe te
treden. En indien dit gebeurt, wordt het bur
gerlijk armbestuur toch ontlast. Daarom mag
men daaraan niet tornen.
De heer OGGEL stelt vast, dat dus op de
begrooting een bedrag van f 1000 zal worden
opgebracht, terwijl dan later de kwestie der
generale hulp onder het oog kan worden ge
zien.
De heer C. VAN BENDEGEM is van oor
deel, dat dit allemaal een kwestie is, die nog
moet groeien. Hij heeft zijn voorstel gedaan
om f 1000 te voteeren, teneinde te voorkomen,
dat hem een volgenden keer den pas zou
worden afgesneden.
De VOORZITTER concludeert, dat besloten
is, in prineipe een bedrag hiervoor uit te trek
ken. In een volgende vergadering zullen Bur
gemeester en Wethouders dan deze zaak defi
nitief regelen.
De heer DE JONGE vraagt zich af, of het
uit een oogpunt van billtfkheid geen aanbe-
veling zou verdienen, den derden geneesheer
als gemeente-geneesheer aan te stellen.
De VOORZITTER zegt toe, dat hij dit in
Burgemeester en Wethouders ter sprake zal
brengen en te zijner tijd mededeelen. Hij deelt
voorts mede, dat Burgemeester en Wethouders
van deze zaak een degelijke studie zullen
maken.
118. Belooning van den ambtenaar, belast
met het toezicht op de noodslachtingen. f 16.
119. Jaarwedde van den afslager van visch.
21,50.
120. Onderhoud van het Gem. Slacht-
lokaal. 50.
Hoofdstuk V.
Volkshuisvesting.
123. Annuiteiten aan het rijk verschuldigd
ter zake van ontvangen voorschotten in het
belang van de verbetering der volkshuisves
ting. f 11100.
124. Bijdragen ter tegemoetkoming in de
betaling van rente en aflossing van een door
de gemeente verleend voorschot in het belang
van de verbetering der volkshuisvesting.
6800.
125. Verdere kosten van maatregelen in
het belang van de verbetering der volkshuis
vesting. 695.
De heer DE RUIJTER heeft gezien, dat
geraamd wordt dat alle 48 woningen ver-
huurd zullen worden. Is de verwachting, dat
de verlaging van de huur het verhuren van
alle woningen ten gevolge zal hebben, eenigs-
zins gegrond op practische overwegingen.
De heer VAN 't HOFF is van meening. dat
hier wel een addertje onder het gras zit.
De heer OGGEL geeft te kennen, dat het
nogal goed gaat. Er zijn meer woningen ver-
huurd dan voorheen.
De iheer VAN 't HOFF: Eenigszins wel!
(Wordt vervolgd.)
Nu komt Zwart niet meer op adem, doordat
Wit van het hangen van de stukken e7 en d5
gebruik maakt.
13. f2f4!
Nu kan eenvoudig Pc3: bo3: niet gebeuren,
omdat daarna e7 niet meer te dekken is, en
14.... Rg5: 15. fg5:t ziet er ook heel slecht uit.
13Re7f6!
Een aardige ressource.
14. Pc3Xd5 Rf6Xd4t
15. Kglhi Dd8f8
16. f4f5 Rc8Xf5
Rd4 is niet te redden, en Zwart offert hem
derthalve. De dreiging fg6: is al te sterk.
Maar Wit neemt niet op d4, want er is een
veel sterkere voortzetting.
abedefgh
Stelldng na 16.... Rf5:
Wit kondigt mat aan in vijf zetten.
17. Tf 1X f 5t g6Xf5
18. Dh4h5t Kf7g8
19. Pdi5e7t Kg8g7
Of De7: Te7: en Df7 mat.
20. Rg5h6t Kg7f6
21. Dh5Xf5 mat.