Schaakrubriek. ondervinden in de stadhuiskwestie, dat ze ten gevolge der devaluatie meer moest uitgeven, dan daarvoor het geval geweest zou zijn. Het is dan ook een felt, dat minvermogen- den, voor de dingen die zij moeten koopen, meer zullen moeten betalen. Spreker acht dan ook een verhooging van een halven gul den in verband met dlen meerprijis niet zoo hoog. Spreker meent, deze voorstellen te moeten doen en spoort aan, niet op een krenterige wijze de werkloozenverzonging te behandelen. Hij meent, dat voorkomen moet worden, dat de gemeente in de beurs moet tasten ter voor- ziening in de behoeften van andere gemeenten van haar centen. Dit zijn in bet algemeen sprekers financieele beschouwingen. Straks bij de behandeling der verschillende artikelen zal spreker zijn oordeel geven omtrent de strekking dier posten. De beer DIELEMAN deelt namens de anti- revolutionaire fractie mede, dat deze van het houden van algemeene beschouwingen afziet. Zij kan zich in het plgemeen tevreden achten met het beleid van Burgemeester en Wethou- ders. Op enkele ondergeschikte posten zal spreker bij de artikelsgewijze behandeling de aandacht vestigen en deze bespreken. Aan het houden van algemeene beschouwingen zal men niet meedoen. IDe heer SEGHERjS is persoonlijk tevreden met de samenstelling der ibegrooting. 'Hij heeft evenwel nog een kleine opmerking. Het lijkt veelal of het voorkomt spreker zal niet zeggen, dat het gefbeurt doch het lijkt wel, dat, als er vragen gesteld worden, Burge meester en Wethouders daar los overheen gaan. Het schijnt veelal of daaraan niet veel aandacht wordt besteed. De VOORZITTER merkt op, dat hij hier, zelf in het gedrang komt. De vragen, die ge steld worden, worden gesteld aan den Voor- zitter. Burgemeester en Wethouders verwer- ken deze vragen en geven zooveel mogelijk in de eerstvolgende vergadering daarop ant- woord. Meestal heeft men toch niet zooveel op te merken, men heeft het over een putje, een straatje, een pompje enz. De heer SEGtHERS spreekt niet op die kleine dingen, doch het lijkt hern of er in het algemeen aan de vragen der leden weinig aan dacht wordt geschonken. De VOORITTER geeft te kennen, dat dit misschien in een enkel geval wel eens zou kunnen voorgekomen zijn. Hij houdt er zich dan echter voor aanbevolen, in de betreffende raadsvergadering aan zijn jasje te worden ge- trokken. De heer 't GILDE vindt evenmin als vorig jaar aanleiding tot het houden van algemeene beschouwingen. Spreker kan zich in het alge meen met de ibegrooting vereenigen. Hij mag het thans voor de tweede maal ervaren, dat de besprekingen zeer zakelijk worden gehouden en zal ook zijnerzijds zooveel mogelijk zake lijk blijven. De heer DE RUIJTER wenschte bij de rond- vraag een vraag te stellen, doch waar dit een financieele aangelegenheid betreft, kon hij dit thans even goed doen. Het betreft de kolen- bon voor de landarbeiders-kaustrekkers. Deize zijn in de betreffende ministerieele circulaire niet genoemd, doch ook het vorig jaar waren zij daarin niet genoemd en toch hebben naar spreker meent 78 kastrekkers den kolentoe- slag ontvangen. De VOORZITTHR steant toe, dat deze het vorig jaar ook niet in de ministerieele circu laire genoemd waren en ook kolentoeslag heb- ben gekregen. Burgemeester en Wethouders helbben besloten, dat voor dit jaar dezelfde regeling zal gelden. Alsnu stelt de VOORZITTER aan de orde de artikelsgewijze behandeling der begrooting be- ginnende bij de UITGAVEN. Hoofdstuk I. Vroegere diensten. 3. Achterstallige uitgaven van vonge dienstjaren. Memorie. 4. Bijdrage aan hoofdstuk XV van den kapitaaldienst wegens vorming van een alge meene reserve. 6000. Hoofdstuk II. Algemeen beheer. 10. Jaarwedde van den burgemeester. f 4315. 11. Jaarwedden van de wethouders. 560. 12. Jaarwedde van den secretaris. f 4315. 13. Jaarwedde van den ontvanger. f 1940. 14. Presentiegelden der leden van den raad. 325. 15. Jaarwedden van de ambtenaren en be- dienden der gemeente-secretarie, den concier ge en de boden en van het kantoor van den gemeente-ontvanger. f 5507. 16. Schrijf- en bureaubehoeften, brief- porten, vrachtloonen en andere kleine uitga ven. 600. 17. Druk- en bindwerk. f 460. 18. Onderhouden en schoonhouden van het gebouw of vertrek, bestemd voor de vergade ring van den raad en van burgemeester en wethouders en voor de secretarie der gemeen te, met inbegrip van het kantoor van den gemeenteontvanger en conciergewoning. 370. De heer VAN 't HOFF merkt op, dat de post van f 300 voor de septictank kan ver- vallen. De VOORZITTER stemt toe, dat men thans niet direct een nieuwe W. C. zal gaan bouwen. De heer DE RUIJTER is van meening, dat de heer Van 't Hoff er op heeft willen wijzen, dat die post verlaagd kan worden tot f 370, omdat Ibesloten is tot den foouw van een nieuw geimeentehuis. De raad kan zich echter uit- spreken, dat indien het geld voor een nieuwe W. C. niet noodig is, dit ook niet uitgegeven zal worden. De VOORZITTER merkt cp, dat dit wel juist is. Indien het evenwel niet noodig is, mag men toch Burgemeester en Wethouders vertrouwen, dat zij dit niet zullen opsnoepen, temeer nog daar de gemeente in 1939 weer 9C00 moet h ebb en ingeloopen. Is het bedrag hiervan niet noodig, dan kan men dit nog in de begrooting stoppen, dat maakt de begroo ting een foeetje elastisch. De heer HAMELINK stelt voor, dezen post te laten staan. 19. Onderhoud en aankoop van meubelen voor die gebouwen of vertrekken. 50. 20. Verlichting en verwarming. 225. 21. Abonnement op het staatsblad, provin- ciaal blad en de dag-, week- of maandbladen en den aankoop van boeken. 120. 22. Archieff 15. 23. Aanplakken en omroepen. f 50. 24. Plaatsen van advertentien. 125. 25. Reis- en verblijfkosten. f 85. 26. Kosten van zegels. 10. 27. Onkosten en eventueele rechten vallen- de op de postrekeningen. 10. 28. Abonnement op de telefoon en kosten van telefoonigesprekken en kosten van tele- graaf en van radio-telefonische en -telegrafi- sche berichtgeving. 250. 29. Contributie aan de Vereeniging van Nederlandsche gemeenten en/of aan hare pro- vinciale afdeelingen. f 100. 31. Kiezerslijsten en het uitoefenen der kiesverrichtingen. f 250. 32. Verteringen ten ibehoeve van het bureau van stemopneming. f 125. 33. Kosten van de dubbelen der leggers en plans van het kadaster. 10. 34. Bezoldiging der ambtenaren van den burgerlijken stand. 602. 35. Overige kosten van den burgerlijken stand. 50. 36. Bevolkingsregisters en huisnummering. 125. 37. Verzekering tegen ongevallen en inva- liditeit. f 1. 39. Premien ingevolge de ziektewet. Me morie. 42. Udtkeering van ziekenigelden ingevolge de ziektewet. Memorie. 43. Kosten van verzekering tegen brand- schade en stormschade. 50. 44. Kosten van verzekering tegen wette- lijke aansprakelijkheid der gemeente. Memorie. 45. Grondlasten. Memorie. 46. Dijk- en polderlasten. Memorie. 47. Fensioenen, pensioenvervangende gra- tificaties en bijslag op pensioenen. Memorie. 49. Bijdragen voor eigen en weduwen- en weezenpensioen ingevolge art. 36 der pen- sioenwet 1922. 2420. 51. Bijdragen voor inkoop van pensioen, ingevolge artt. 43 en 63 pensioenwet voor de gemeenteambtenaren 1913, jo. art. 173, HIc der pensioenwet 1922. 205,01. 52. Renten van geldleeningen. Memorie. 53. Aflossing van geldleeningen. Memorie. 54. Premie voor verzekering tegen in- braak, diefstal en fraude. f 30. 56. Couponbelasting. 60. 57. Kosten wegens verificatie van kas en boeken van den gemeente-ontvanger. f 225. 58. Kosten van offieieele ontvangsten. f 100. 59. Kosten van geneeskundige behandeling, controle en keuring van ambtenaren en be- ambten. 10. 60. Kosten van het officieel raadsverslag. 300. 61. Kosten van vergaderingen, ververschin- gen, verteringen enz. f 75. 62. Kosten van onderhoud van het woon- wagenkamp. f 75. Hoofdstuk III. Openbare veiligheid. 71. Belooning van de inspecteurs, dienaars en verdere beambten van politie, mitsgaders van de veldwachters. 3175. 72. Kosten van buitengewone tijdelijke politiediensten. 50. 73. Kleeding- en rijwieltoelagen. 260. 74. Vergoeding voor woninghuur aan de veldwachters. 300. 75. Bureaubehoeften. f 25. 76. Kosten van telefoon en telegraaf en van radio-telefonische en -telegrafische be richtgeving. f 10. 77. Kosten van dag-, week- en maandbla den en aankoop van boeken ten dienste van de politie. 20. 78. Bewaring van gearresteerden. f 10. 79. Kosten van den vreemdelingendienst. 10. 80. Reisgeld voor passanten en overige uit gaven der politie. f 50. 81. Geneeskundige behandeling en keuring van politiepersoneel. 50. 83. Belooning en premien aan brandmees- ters en brandspuitlieden. 445. De heer DE RUIJTER vraagt of hierin ver- werkt is het besluit van vorig jaar, waanbij voor verschillende ambtenaren en den opper- brandmeester enz. een andere regeling is vastgesteld. Hij vraagt of de vergoeding voor het personeel verhoogd is, waar hij meent, dat hiervoor vorig jaar f 80 was uitgetrokken en thans f 130. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders dezen post hebben gespecificeerd. Hij verwijst naar deze specifi- catie. Het vorig jaar was men hierop wat te- kort gekomen, zoodat thans die post verhoogd is. Hij kan hieraan toevoegen, dat naar aan leiding van opmerkingen in de afdeelingen naar verschillende vragen een onderzoek wordt ingesteld, o.a. naar het onderhoud door den monteur. Daar echter de tijd heel kort is geweest moeten nog enkele posten nader wor den betzien, o.a. ook het onderhoud van den motor. In een volgende vergadering zullen Burgemeester en Wethouders positieve mede- deelingen en voorstellen doen. De heer HAMEIJNK dringt zeer sterk bij Burgemeester en Wethouders er op aan, er voor te zorgen zooals ook in de afdeelin gen is opgemerkt steeds safe te zijn wat betreft het materiaal. Een oplossing zou naar zijn meening kunnen gevonden worden door een eenhoofdige bediening van de automobiel- spuit. Hij acht het fout, dat er twee men- schen zijn, die den motor bedienen, n.l. een monteur en een chauffeur. Dit is z.i. niet al- leen niet noodig, doch zelfs schadelijk. Hij acht een eenhoofdige bediening beter, dan wanneer er twee man over gaat. De VOORZITTER zegt toe, dat Burgemees ter en Wethouders zoo gauw mogelijk deze zaak aan zullen snijden en een oplossing hiervan zullen zoeken. 84. Contributie Koninklijke Nederlandsche brandweervereeniging en/of de provinciale af- deeling of den provincialen brandweerbond. 12. 85. Aanschaffing van brandbluschmidde- len 150. 86. Onderhoud van brandbluschmiddelen. f 150. 87. Onderhoud van brandweerkazernen en brandspuithuizen. f 85. 88. Kosten van brandkranen en brandput- ten. f 5,70. De heer VAN 't HO'FF heeft gezien, dat voor brandkranen wordt geraamd een bedrag van f 570. 'Hij acht dit een zeer hoog bedrag, en geeft in overweging, met het bestuur der brandiweer een bespreking te houden om te komen tot een .reorganisatie der brandweer. Tengevolge van het aanbrengen der brand kranen zal natuurlijk in geval van brand de spuit minder gebruikt worden en zou het mis schien in onderling overleg mogelijk zijn, de kosten te drukken. In de tweede plaats zou spreker het cp prijs stellen, indien bij de stukken ook een begroo ting der brandweer werd overgelegd. De heer DIELEMAN merkt op, dat het hem ook is opgevallen, dat het aantal brandkranen groot is. Het komt hem voor, dat dit in de buiteruwijken niet albncrmaal hoog is. De VOORZITTER antwoordt, dat het aan tal brandkranen normaal is, alle gemeenten die bij de waterleiding zijn aangesloten, zijn op dezelfde wijze gezegend. De heer FANOY is van oordeel, dat het tech- nisch wel in orde zal zijn. Hij verzoekt even wel Burgemeester en Wethouders, den afge- vaardigde der gemeente bij de Waterleiding Maatschappij opdracht te geven, te onderzoe- ken, of de de mogelijkheid bestaat, dit bedrag naar onder te krijgen, b.v. op 4 per brand- kraan. De VOORZITTER zal dit den vertegenwoor- diger der gemeente mededeelen. 89. Overige uitgaven brandweer. 85. 90. Onderhoud der lantaarns en verdere kosten der verlichting. 3700. De heer DIELEMAN merkt op, dat gezegd wordt, dat Schapenibout niet wordt vergeten. Thans evenwel moet hij constateeren, dat dit wel het geval is, daar in de specificatie voor onderhoud van lantaarns Schapenbout in het geheel niet genoemd wordt. De VOORZITTER antwoordt, dat de heer Dieleman wel begrepen zal hebben, dat Scha penibout hieronder zeer zeker begrepen is. Hij zal deze buurtschap er nog op laten zetten. 91. Kosten van plaatsing en onderhoud van waarschuwingsborden en wegwijzers. f 100. 92. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beambten. 740. 93. Kosten van verzekering tegen brand- schade en stormschade. f 25. 94. Kosten van verzekering tegen wette- lij.ke aansprakelijkheid der gemeente. 200. 95. Grondlasten. f 30. 96. Rente van geldleeningen ten laste van hoofdstuk IH komende. f 769,25. 97. Aflossing van geldleeningen ten laste van hoofdstuk III komende. 900. 98. Kosten van .de burgerwacht en van den bijzonderen vrijwilligen landstorm. f 150. De heer C. VAN BENDEGEM wenscht aan- teekening, tegen dezen post te helbben ge- stemd. De heer HAMELINK eveneens. De heeren SEGHERS en 't GI1L1DE verzoe- ken hiervan eveneens aanteekening. De heer C. VAN BENDEGEMDe stroom vergroot meer en meer! 99. Aandeel van het rij'k in de ontvangen rechten, als bedoeld bij art. 8 der bioscoopwet. f 8,33. 100. Kosten van de schietbaan. f 125. 101. Toeslag op pensioenen. 210. 102. Onderhoud der marechausseekazerne. f 125. 103. Kosten van de luchtbeschermings- dienst. 75. Hoofdstuk IV. Volksgezondheid. 107. Kosten van maatregelen, genomen krachtens de besmettelijke-ziektenwet. f 105. 108. Bijdrage in de kosten van den keu- ringsdienst ingevolge de warenwet. 700. 109. Kosten ter zake van verzekering, pen- sionneering enz. van ambtenaren en beambten. f 14,50. 110. Kosten van verzekering tegen brand- schade en stormschade. f 5. 111. Rente van geldleeningen ten laste van hoofdstuk IV komende. 194,16. 112. Aflossing van geldleeningen ten laste van hoofdstuk IV komende. f 325. 115. Subsidie aan de algemeene vereeni ging ,,Het Groene Kruis" of haar provinciale afdeelingen. 5. 116. Subsidie aan plaatselijke afdeelingen van de vereeniging „Het Groene Kruis". 1000. 117. Subsidie aan de vereeniging ,,Het Wit- Gele Kruis" en haar afdeelingen. 250. De heer C. VAN BENDEGEM wenscht in verband met hetgeen de heer Hamelink in zijn algemeene financieele beschouwing heeft ge zegd, terug te komen op het verzoek, een ge- deelte der premie voor rekening van de ge meente te nemen. In de vergadering van 25 Augustus 1.1. is dit verzoek behandeld en is afgesproken, dat Burgemeester en Wethou ders zoo vlug mogelijk een onderzoek zouden instellen en ter zake voorstellen zouden doen. Ook zou de anti-revolutionaire raadsfractie deze zaak bestudeeren. Spreker heeft zoo'n idee, dat de heeren hiermede klaar zijn, het lijkt hem niet zoo'n gemakkelijk onderwerp. Los van dit onderzoek (spreker had er eigen- lijk op gerekend, dat bij de begrooting een voorstel hiertoe aanwezig zou zijn, doch dit is niet het geval) stelt hij voor, een post van 1000 op de begrooting te brengen voor het betalen van een gede^te van de premie voor ziekenfonds en de contributie voor ziekenhuis- verpleging. Ten eerste doet hij dit voorstel om te voorkomen, dat bij een volgende vergade ring Burgemeester en Wethouders erop zou den wijzen, dat er op de begrooting geen vol- doende geld voor aanwezig is en dan ligt men er weer naast. Spreker stelt voor een post van 1000 op de begrooting te brengen, dan kan men toch be- ginnefi. Het was dan wellicht mogelijk, dat er naast de menschen die in de werkverschaf- fing en steunregeling loopen, ook de menschen met een gering inkomen, in de regeling kon- den worden begrepen. En indien dan een regeling met de fondsbesturen en de doktoren werd getroffen, zou de mogelijkheid niet uit- gesloten zijn, dat de zaak spoedig administra- tief in elkaar zou zitten en met ingang van 1 Januari a.s. zou kunnen beginnen. De heeren van Axel gaan er nu wel prat op, dat zij in vele dingen no. 1 zijn, doch dit is niet in alle gevallen waar. Spreker wijst er op dat Donderdag j.l. de raad van Ter Neuzen besloten heeft ,een dergelijke regeling te tref- fen, waarbij door de gemeente Ter Neuzen wordt verleend van de kosten voor pfremie ziekenfonds en contributie der vereeniging voor ziekenhuisverpleging. Spreker meent, dat hierover reeds voldoende is gesproken en stelt voor in het belang der volksgezondheid dezen post uit te trekken. De VOORZITTER merkt op, dat de heer Van Bendegem de zaak niet zuiver gesteld Philidor-opening. Wit; Stepfaany. Zwart: Fritz. Gespeeld in 1880. 1. e2e4 e7e5 2. Pgl—f3 d7d6 Deze zet geldt voor zwakker dan Pc6, maar hoort tot de correcte openingen. Zwart moet niet denken, dat deze opening in het geheel geen theoriekennis vereischt, maar de varian- ten wijken totaal af van die na 2.... Pc6. Wit kan met d4 tot den aanval overgaan, of met Rc4 Zwart voor moeilijke problemen stellen (bijv. 3. Rc4 Pf6? 4. Pg5 d5. 5. ed5: Pd5: 6. Df3! en wint een pion). 3. ;d2d4 e5Xd4 De eenvoudigste voortzetting. Eigenaardiger zijn echter 3.... f5, wat thans voor incorrect geldt, en 3.... Pd7. Deze laatste variant wordt gewoonlijk toegepast door spelers die de Philidor-opening kiezen. Zeer zwak is 3 Rg4. 4. de5: Rf3: (gedwongen wegens pion- verlies; er zijn spelers die er in slagen tien keer er in te loopen). 5. Df3: (of ook gf3: de5: 6. Dd8:t Kd8; en Wit staat een tikje beter). 5.... de5: 6. Rc4 Dd7! (niet Pf6 wegens Db3 met aanval op f7 en b7)7. Db3 c6 en Zwart staat zeer gedrukt. Opmerking verdient, dat Zwart nog 3.... Pf6. 4. Pc3 kan inschuiven, om daarna pas tot ed4: of Fbd7 over te gaap. Wit kan dan afwijken door 3. d4 Pf6. 4. de5; Pe4: 5. Rc4 c6. 6. ed6: Rd6: 7. 00 0-0 met gelijk spel. 4. Pf 3 X d4 Men acht 4. Dd4: sterker. Na Pc6 5. Rb5 Rd7 (of Pge7, Re6 en a6). 6. Rc6: Rc6: staat Wit zeer goed. Ook is mogelijk 4. Rc4, waar- mee Wit gambiet speelt. 4Pg8f6 5. Rfl—c4 Een interessant offer. Eenvoudig en goed is natuurlijk 5. Po3. Daarentegen is 5. Rg5 niet zoo goed, daar in het algemeen deze pen- heeft. Tijdens de bespreking in de vergade ring van 25 Augustus 1.1. heeft spreker opge merkt, dat deze zaak niet voldoende bestu- deerd had kunnen worden, waarop de heer Fanoy heeft gezegd, deze zaak graag te willen terugnemen ter nadere bestudeering. De heer FANOY uit zijn spijt er over, dat in de laatste vergadering zijner fractie door bijzondere omstandigheden een lid afwezig was, die van dit onderwerp een bijzondere studie had gemaakt. Door de maatschappij tot bevordering van de geneeskunst is toegezegd, dat indien de gemeente van de premies zou betalen, zij dit ook zou doen. De vraag voor spreker in de vergadering van 25 Augustus 1.1. was, of deze steun moest worden uitge- keerd alleen aan de menschen die onder de steunregeling vielen, of wel dat de tegemoet- koming der gemeente in de ziekenverzorging verder zou kunnen gaan en rich zou kunnen uitstrekken tot ieder huisgezin, dat in de rijksinkomstenbelasting beneden een zeker bedrag aangeslagen was. De overweging hierbij was, dat dit tot ge- volg zou kunnen ihebben, dat de gemeente- artsen vrijwel heelemaal zouden kunnen ver- vallen en alleen nog dienst zouden moeten doen bij doodschouw e.d. Spreker wil thans Burgemeester en Wet houders uitnoodigen, in studie te nemen, hoe- ver de gemeente zou kunnen gaan en wat de kosten zouden zijn. Dit is per slot voor spre kers fractie niet mogelijk, daar niet na te gaan valt, hoevelen er onder zouden kunnen vallen. Spreker heeft er geen bezwaar tegen, dat er thans een post op de begrooting wordt geplaatst, die als het ware deze kosten onder- vangt. Hij weet wel, dat dit ook het volgend jaar nog kan, doch dan moet een suppletoire begrooting worden ingediend en daar houdt spreker niet van. Burgemeester en Wethou ders zouden thans kunnen nagaan, hoever ze hierin gaan kunnen, terwijl thans een principieele beslissing genomen zou kunnen worden en een definitieve beslissing zou kun nen worden uitgesteld tot de juiste gegevens bekend zijn. Zooals hij reeds heeft mede- gedeeld, beschikt zijn fractie niet over de ge gevens om te kunnen nagaan hoeveel men schen eventueel onder deze regeling zouden vallen. De tijd voor een grondige bestudeering van dit onderwerp was, naast het ontbreken van die gegevens, te kort. Burgemeester en Wet houders zullen zeker kunnen nagaan, hoeveel menschen voor de hulp via deze regeling in aanmerking zouden kunnen komen. Dit is naar spreker gelooft, de gedachtengang, die ook bij zijn medeleden voorzat. De heer OGGEL constateert, dat dus wordt voorgesteld een post op de begrooting te plaatsen en thans een principieele beslissing te nemen. De heer DE RUIJTER deelt mede, dat, af- gedacht van het ontbreken van den tijd om met een rijp voorstel te komen, hij er mede accoord kan gaan, dat thans een principieele beslissing genomen wordt. Persoonlijk is spreker er voor, dat een bepaalde categorie van inwoners een tegemoetkoming hierin ont- vangt. De gemeente zou b.v. 1/3 voor haar rekening kunnen nemen. Hij wijst er verder op, dat hetgeen men in Ter Neuzen gedaan heeft, toch niet steeds van invloed kan zijn op een beslissing, die hier genomen moet wor den. Spreker kan verklaren in prineipe een voorstander te zijn van de voorgestelde rege ling en kan zicih dan ook aansluiten bij de woorden die de heer Fanoy namens zijn fractie gesproken heeft. Men zou kunnen beginnen met een post van f 1000 op de begrooting te plaatsen. Indien men dan niet met 1 Januari zou kunnen beginnen, dan zou dit per 1 April wellicht wel mogelijk zijn. Spreker verwacht hiervan voordeelen voor het burgerlijk arm- bestuur, daar, hoe beter de verzekering van de minder draagkrachtigien js, hoe minder kosten het burgerlijk armbestuur hiervan zal hebben. Het is moeilijk een beslissing te nemen met betrekking tot het bedrag dat dit kosten zal. Wellicht hebben Burgemeester en Wethou ders te dezen een voorstel te doen, en zou dan in de volgende vergadering een definitief besluit genomen kunnen worden. Indien Bur gemeester en Wethouders van oordeel zijn, dat de post met 1000 te hoog is geraamd, kan spreker zich ook met een minder bedrag tevre den stellen. De VOORZITTER geeft te kennen, dat Bur gemeester en Wethouders in prineipe geen bezwaar hebben, hiervoor een post op de be grooting te plaatsen. Maar dan moet men consequent zijn en de regeling niet doen gelden alleen voor de menschen die in de steunregeling loopen en die bij het Axeler- en Hulster Ambacht te werk zijn gesteld, doch voor alle ingezetenen die beneden een zeker inkomen blijven. Burgemeester en Wethou ders kunnen dan deze zaak nog verder be- kijken en bezien welk bedrag vereischt zal zijn. Men kan er thans wel een bedrag voor op de begrooting plaatsen, doch kan niet zeg gen wat er noodig zal zijn. Dat is volkomen een slag in de lucht. ning als aanvalszet wel sterk is, (met drei- gend Pc3d5)maar als verdedigingszet niet. Zwart speelt dan 5.... h6! 6; Rf6: (Rh4'? g5 en Wint pion e4) Df6: met vrij spel. 5Pf6Xe4 Eenvoudig en goed is Re7 en 00. Maar het annemen van het offer is niet verkeerd. 6. Rc4 X f71 Ke8Xf7 7. Ddlh5t Kf7e7 Hiermee poogt Zwart zijn stuk te behou- den, maar dat is niet mogelijk. Beter is 7.... g6. 8. Dd5t Kg7. 9. De4: De7. 10. De7:t Re7: met gelijk spel. 8. 0—0 Wit kon hier zijn stuk dadelijk terugkrijgen door De2 en eventueel f3. Zwart speelt dan echter 8. De2 De8. 9. De4:t Kf7 met gelijk spel. Er dreigt nu Tel d5? Rg5t- 8g7—g6 9. Dh5h4t Met De2, dreigend Rg5f won Wit zijn stuk terug. Meer was er niet te bereiken. De aan val die nu volgt, is zeer sterk, maar niet correct. 9Pe4f6 10. Rclg5 Ke7f7 11. Pblc3 Rf8e7 Naar blijkt, is dit niet goed. Beter ware Rg7. 12. Pd5 Pc6 en Zwart kan zich ontwik- kelen. 12. Tal—el Dit dreigt Te7: en Pd5, wat dwingt tot krachtimaatregelen die echter de ontwikke- ling nog meer verwaarloozen. 12Pf6d5? Een eigenaardig maneuver, dat vaker kan toegepast worden; na Pd5: wint Zwart zijn stuk terug met Rg5: en na Re7: wordt het paard gered door Pe7Het blijkt hier echter niet goed te zijn. In aanmerking kwam, op Wits plan in te gaan en te spelen 12.... Pc6. 13. Te7: (P06: bc6: en Zwart raakt uit de moeilijkheden) Ce7: 14. Pd5 Fd5:! 15. Re7: Pce7: en Zwart is materieel iets in het voor- deel. De heer C. VAN BENDEGEM is niet onge- voelig voor den steun, die hij van de anti- revolutionnaire fractie ondervindt. De mee- ningen ten opzichte van deze zaak versohillen niet zooveel. Indien Burgemeester en Wet houders met hun onderzoek niet op 1 Januari a.s. klaar zijn, dan is er ten minste voor 1937 een post van 1000 op de begrooting voor het volgend jaar en zou overwogen kunnen worden op een later tijidstip te beginnen. En indien dan moest blijken, dat men niet met V3 toe kon komen, dan is de mogelijkheid niet uibgesloten, dat voor rekening van de gemeente zou kunnen worden genomen. Hierover valt dan later te praten. De begrooting is nog niet weg en ook nog niet uit Middelburg terug. Spreker stelt voor, een bedrag van 1000 op te brengen en om trent het te vergoeden percentage nog nader te praten. De VOORZITTER herhaalt, dat Burge meester en Wethouders bereid zijn, 1000 uit te trekken voor dit doel, mits de raad zich hieromtrent in prineipe ultspreekt. Den post voor het armiwezen willen Burgemeester en Wethouders laten staan, zooals deze staat en dan later een beslissing nemen omtrent het door de gemeente bij te dragen percentage. De heer OGGEL stemt toe, dat dan na ver- werking door Burgemeester en Wethouders bepaald kan worden welk percentage door de gemeente bijgedragen worden kan. De VOORZITTER spoort aan, voorzichtig te zijn. De financieele positie is thans met f 1000 verzwakt. Burgemeester en Wethou ders willen helpen zorgen voor de betrokken menschen en zijn ook bereid, dit bedrag te voteeren, doch anderzijds moet men beden- ken, dat de begrooting nu niet zoo elastisch is, dat men er nog verschillende posten bij kan voteeren. De heer OGGEL wijst er op, dat Burge meester en Wethouders de menschen te hulp willen komen, die getoond hebben, te willen traahten voor ziabzelf te zorgen. Hij is ove- rigens van meening, dat de klanten van het burgerlijk armbestuur niet'zooveel zullen ver- minderen. De heer DE RUIJTER deelt mede, opge merkt te hebben, dat hij den post voor het burgerlijk armbestuur niet wil verminderen. In ieder geval is de bijdrage door de gemeente een stimiulans voor de betrokkenen om toe te treden. En indien dit gebeurt, wordt het bur gerlijk armbestuur toch ontlast. Daarom mag men daaraan niet tornen. De heer OGGEL stelt vast, dat dus op de begrooting een bedrag van f 1000 zal worden opgebracht, terwijl dan later de kwestie der generale hulp onder het oog kan worden ge zien. De heer C. VAN BENDEGEM is van oor deel, dat dit allemaal een kwestie is, die nog moet groeien. Hij heeft zijn voorstel gedaan om f 1000 te voteeren, teneinde te voorkomen, dat hem een volgenden keer den pas zou worden afgesneden. De VOORZITTER concludeert, dat besloten is, in prineipe een bedrag hiervoor uit te trek ken. In een volgende vergadering zullen Bur gemeester en Wethouders dan deze zaak defi nitief regelen. De heer DE JONGE vraagt zich af, of het uit een oogpunt van billtfkheid geen aanbe- veling zou verdienen, den derden geneesheer als gemeente-geneesheer aan te stellen. De VOORZITTER zegt toe, dat hij dit in Burgemeester en Wethouders ter sprake zal brengen en te zijner tijd mededeelen. Hij deelt voorts mede, dat Burgemeester en Wethouders van deze zaak een degelijke studie zullen maken. 118. Belooning van den ambtenaar, belast met het toezicht op de noodslachtingen. f 16. 119. Jaarwedde van den afslager van visch. 21,50. 120. Onderhoud van het Gem. Slacht- lokaal. 50. Hoofdstuk V. Volkshuisvesting. 123. Annuiteiten aan het rijk verschuldigd ter zake van ontvangen voorschotten in het belang van de verbetering der volkshuisves ting. f 11100. 124. Bijdragen ter tegemoetkoming in de betaling van rente en aflossing van een door de gemeente verleend voorschot in het belang van de verbetering der volkshuisvesting. 6800. 125. Verdere kosten van maatregelen in het belang van de verbetering der volkshuis vesting. 695. De heer DE RUIJTER heeft gezien, dat geraamd wordt dat alle 48 woningen ver- huurd zullen worden. Is de verwachting, dat de verlaging van de huur het verhuren van alle woningen ten gevolge zal hebben, eenigs- zins gegrond op practische overwegingen. De heer VAN 't HOFF is van meening. dat hier wel een addertje onder het gras zit. De heer OGGEL geeft te kennen, dat het nogal goed gaat. Er zijn meer woningen ver- huurd dan voorheen. De iheer VAN 't HOFF: Eenigszins wel! (Wordt vervolgd.) Nu komt Zwart niet meer op adem, doordat Wit van het hangen van de stukken e7 en d5 gebruik maakt. 13. f2f4! Nu kan eenvoudig Pc3: bo3: niet gebeuren, omdat daarna e7 niet meer te dekken is, en 14.... Rg5: 15. fg5:t ziet er ook heel slecht uit. 13Re7f6! Een aardige ressource. 14. Pc3Xd5 Rf6Xd4t 15. Kglhi Dd8f8 16. f4f5 Rc8Xf5 Rd4 is niet te redden, en Zwart offert hem derthalve. De dreiging fg6: is al te sterk. Maar Wit neemt niet op d4, want er is een veel sterkere voortzetting. abedefgh Stelldng na 16.... Rf5: Wit kondigt mat aan in vijf zetten. 17. Tf 1X f 5t g6Xf5 18. Dh4h5t Kf7g8 19. Pdi5e7t Kg8g7 Of De7: Te7: en Df7 mat. 20. Rg5h6t Kg7f6 21. Dh5Xf5 mat.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1936 | | pagina 6