sen oak de kleine deze te krijgen. De vraag
is of het biUijk is, dat sommigen, die uit de
werkloozemkas trekken, meer zouden ontvan-
gen dan menschen die in de steunregeling
loopen.
De heer DEN HAMER is van oordeel dal
raenschen met 1 ikind of zonder kinderen ook
met den zwaarsten last van het leven hebben
te dragen. Indien zij een gelijk bedrag ont
vangen als in de steunregeling, is spreker
tevreden gesteld. Menschen met 9 en 10 kin
deren kunnen hoogstens 11,40 ontvangen,
voor die drukt ook het leven veel zwaarder.
De heer VAN AKBN merkt op, dat bij de
nenschen het idee leeft dat het te Zaamslag
wel gegeven wordt en hier niet.
De VOORZITTER antwoordt, dat dit een
^verkeerde meening is.
De heer VAN DRIED is met deze omstan-
dttgheid wel bekend. Ten opzichte van de
groote gezinnen lijkt het of de kleinere minder
ontvangen. De transportarbeiders kunnen
J 12 krijgen uit de werkloozenkas. De rijks-
negeling is 3 hooger. Nu zijn die uitkeerin-
gen voor de landarbeiders laag, zoodat het
voor de menschen zander kinderen schijnt, dat
zij minder zouden ontvangen. Dit is echter
schijn en geen werkelijkheid.
De heer SCHEELE herhaalt, dat een gezin
zonder kinderen, als de man werkloos is 7,50
steunuitkeering ontvangt. Zoo iemand krijgt
uit de werkloozenkas /8,40, zoodat, waar de
steunuitkeering met kolenbon h 1 8,50
bedraagt, deze recht zou hebben op 0,10.
Indien zoo iemand zijn voile recht zou krij
gen, zou hi} am een dubbeltje naar de arbeids-
beurs moeten kunnen gaan.
322. Ontwikkeling en ontspanning van
werkloozen. 600.
De heer DE VOS heeft hier ontwaard, dat
burgemeester en wethouders als antwoord op
een vraag om het in het leven roepen van
ontwiklkelingscursussen voor werkloozen te
kiennen geven, dat het initiatief daarvoor moet
uitgaan van de vereenigingen. Spreker is van
oordeel, dat het juist andersam behoor.t te
zgn. De gemeente is niet zoo groot. Naar
sprekers oordeel, zou, daar men in de gemeen
te organisaties van 3 verschillende richtingen
heeft, indien deze een ontwikkelingscursus in
het leven zouden roepen, ook 3 onderwijs-
krachten moeten bekostigen. Schiedam
spont in het opzioht van ontwikkelingscur-
sussen wel de kroon. Er zijn er daar geen 50
of 100, die er aan deelnemen, doch dit aantal
is 1000. Bij den aanvang van den winter
wordt onder de werkloozen een circulaire ver-
spreid, en iedereen kan als cursist inschrijven.
Vorig jaar is door de organisaties een po-
gtng gewaagd tot het inri-chten van 3 ver
schillende cursussen. Spreker weet niet, hoe-
ver de andere vereenigingen zijn gevorderd,
doch van de zijde van spreker was er een
onderwijskracht gevondeta. en 120 leerlingeni,
die aan den cursus willen deelnemen. De heer
Huizinga heeft toen gezegd: wacht even, het
komt in orde. Het is echter niet in orde geko-
men. Het is ook daarom, dat burgemeester
en wethouders thans het instellen van een
ontwikkelingscursus in overweging gege
ven is.
De VOORZITTER verzoekt den heer De
Vos, een schema over te leggen, burgemeester
en wethouders kunnen dit dan taehandelen.
De heer DE VOS geeft te kennen, dat onder-
zocht zou kunnen worden of de behoefte be-
staat, en indien die bestaat, daarvoor een post
zou kunnen worden uitgetrokken.
De heer DEN HAMER is het in dezen met
zijn linlkerbuurman niet eens. Zijns inziens
Iigt het niet op den weg der gemeente, deze
cursussen in te richten. Indien een particu-
liere vereeniging daartoe het initiatief zou
nemen, is spreker bereid daaraan steun te
verleenen. Naar sprekers meening moet de
gemeente daaraan niet beginnen. Dit dient
uit te gaan van het particulier initiatief.
De heer DE VOS merkt op, dat juist met
het oog op het voorkomen van versplintering
dit voorstel is uitgegaan. Voor een kleine
gemeente, waar men 3 vereenigingen heeft,
ikan het niet uitblijven, dat ieder der cursus
sen, indien die ingericht zouden worden,
sdeciits door enkelen kunnen worden bezocht.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat deze
aangelegenheid niet door burgemeester en
wethouders is onderzoCht. Hij verzoekt den
heer De Vos of diens organiisatie een schema
te willen overleggen bafcreffende den eersten
opzet.
De heer DE VOS merkt op, dat dit thans
wel wat laat is.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat het
hem niet zoo verschrikkelijik lijkt. Wellieht
was ook aan te geven, welke behoefte er aan
gevoeld wordt.
De heer DE VOS antwoordt, dat van de
arbeidsbeurs een onderzoek zou kunnen uit
gaan hoeveel menschen aan den cursus zouden
willen deelnemen. Bljjkt, dat er geen behoef
te bestaat, dan behoeft er niet verder over
gepraat te worden.
De heer DEN HAMER vindt in dezen de
organisaties erg slap. Hij meent, dat hier
juist voor de organisaties een taak ligt. Het
is een mooie gelegenheid, de zaak in elkaar
te zetten. Er zal op die ontwikkelingscursus-
sen toch ook gewoon ondenwijs worden ge
geven. Spreker acht het verkeerd, dat de
overheid de menschen zou gaan opzoeken, die
■daaraan willen deelnemen. Hij acht het meer
op den weg te liggen, dat de organisatie de
menschen daarvoor opzoeken.
De heer DE VOS is het met den heer Den
Hamer niet eens, dat de organisaties slap
zouden zijn. Het spijt hem, dat de raad een
jaar geleden geen subsidie heeft willen ver
leenen.
De VOORZITTER deelt mode, dat burge
meester en wethouders zich hieromtrent met
de arbeidsbeurs in verbinding zullen stellen.
Hij zegt toe, dat voor deze zaak het college
alle medewerking wil verleenen.
323. Kosten van controle op werkloozen.
2040.
De heer COLSEN was van meening, dat
burgemeester en wethouders voor Jansen tot
2000 zouden gegaan zijn. Hij dacht voorts,
dat na iwat bekend werd omitrent de bezoldi-
ging in enikele gemeenten, ook gen groote, de
salarissen van Duurinck en Simpelaar op 25
per week zouden gesteld zijn. Hij vindt 25
per iweek voor die twee niet teveel, mits na-
tuurljjk het rijk daarin ook zijn bijdrage ver-
leent. Want 25 per week is volgens zijn
^berekening 1300 's jaars. Hij wenscht, dat
de raad in dezen met zijn voorstel mee zal
gaan.
De heer DEN HAMER is het met den heer
Col sen niet eens. Bij hum aanstelling hebben
de betrokkenen 1040 salaris genoten. Er is
niets op tegen, dat zij verhoogd worden, doch
men moet niet steeds maar opnieuw met ver-
hoogingen komen.
De heer DE KRAKER is het volkomen met
den heer Den Hamer eens.
De heer VAN DRIEL is blij, dat burgemees
ter en wethouders in dezen toeschietelijk ge-
weest zijn. Een deel van het adres is inge-
wiliigd, de uitvoering van een ander deel is
gestuit op het feit, dat de toetrokkenen op
airbeidscontract in dienst zijn. Spreker wil
graag naar voren brengen de onmisbaarheid
van de controleurs. Spreker was er dan ook
/an overtuigd, dat het noodig was, er een aan
e schaffen. Een salaris van 1040 kan spre-
er dan ook wat laag vinden. Een soortigelijke
betrekking in het vrije bedrijf zou men meer
moeten betalen. Daarom kan spreker in-
stemmen met het verzoek van den heer Col-
sen, mede met het oog op de aware verant-
woordelijkheid die de betrokkenen hebben te
dragen. Iemand die op een gewoon kantoor
zit, zal niet beleven, wat zij te beleven krijgen.
Men valt hen wel eens minder vriendelijk aian.
Voor zijn plezier moet men geen controleur
zijn. Ze komen obk wel bij minder ontwik-
kelde menschen, die in de overtuiging leven,
dat hun betldeling is, zooveel mogelijk van hun
steun af te halen. Spreker leeft niet in dit
gedaoht, dat is gelukkig niet waar. Hij geeft
in overweging, in deze zaak zoo ver mogelijk
te gaan, en zal dan ook het voorstel van den
heer Colsen ondersteunen. Hij is bereid, voor
diens voorstel te stemmen. Spreker voelt ook
den ernst van de bezwaren van burgemeester
en wethouders, vandaar ook dat zij met him
compromis gekomen zijn. Zij zijn zoover
gegaan, als zij dachten te kunnen gaan. Hij
geeft hen in overweging verder te gaan, dan
zij thans gegaan zijn.
De heer SGHEELE deelt mede, dat burge
meester en wethouders zich hiermede wer-
kelijk beziggehouden hebben. Het gaat er
niet over, dat de menschen het niet hebben
mogen. De arbeidsbeurs is geldelijk voor de
gemeente een groote strop. Hij is evenwel
noodig. Hij is er ook van overtuigd, dat
Duurinck en Simpelaar betrekkelijk niet ge-
mist kunnen worden. Terecht wordt gezegd,
dat een sailaris van f 1040 geen weelde is, doch
het salaris van de betrokikenen klimt thans
tot f 1200, en dat van den ambtenaar der
arbeidsbeurs, die geen bepaalde bevoegdheden
heeft, wordt voorgesteld, vast te stellen van
1600 maximum op f 1800 minimum.
Spreker acht het zeer bezwaarlijk, deze
salarissen thans nog te verhoogen, het zou
wel eens kunnen gebeuren, dat men de goed-
keuring van hoogerhand daardoor precies
misliep.
De heer COLSEN merkt op, dat zijn bedoe-
ling is, dat de helft door het rijk zal worden
gedragen.
De heer SOHEELE heeft dit <wel begrepen.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
vraagt, van wie het verzoek is uitgegaan, van
de belanghebbenden, of van den heer Colsen.
De heer VAN DRIEL deelt mede, dat de
belanghebbenden zelf geadresseerd hebben.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
geeft in overweging, op het voorstel van den
heer Colsen niet in te gaan.
De heer COLSEN stelt voor, de jaarwadden
van de controleurs Duurinck en Simpelaar
vast te stellen op f 25 per week. De men
schen moeten voor hun werk toch ook hun
voile krachten geven.
Dit voorstel wordt gesteund door den heer
Van Driel, en bij stemming verworpen met 9
tegen 4 stemmen en 1 onthouding.
Voor stemmen de heeren Van Hecke, Col
sen, Van Driel en 't Gilde; tegen stemmen de
heeren De Bruijn, Geelhoedt, Scheele, Verlin-
de, Lambrechtsen van Ritithem, Van Aken,
De Kraker, De Vos en Den Hamer.
De heer Duurinck onthoudt zich van stem-
men.
324. Bijdrage voor bij zonder e hulp aan
werkloozen. f 2790.
De heer DE VOS spreekt zijn teleurstelling
er over uit, dat burgemeester en wethouders
aan het verzoek om een gedeelte van de kos
ten voor ziekenfonds en ziekenhuisverpleging
voor de werkloozen en In de werkverschaffing
geplaatsten voor rekening der gemeente te
neanen, niet wenschen te voldoen. Spreker
had er op gerekend, dat dit voorstel niet zou
worden afgewezen op grand dat de kosten
te hoog waren, doch had er op gerekend, dat
een berekening gelijik met de stukken zou
verstrekt zijn, zoodat die leden zich daarvan
te voren op de hoogte hadden kunnen stellen.
Spreker is niet van plan, dit verzoek nog uit-
voerig te verdedigen, hetgeen hij in de ver-
gadering van 30 Juli gezegd heeft, is nog van
kracht. Een omstandigheid evenwel zou naar
zijn oordeel het voor de gemeente nemen van
deze kosten nog meer noodzakedijk maken,
n.l. de devaluatie, die zoo goed als zeker een
verhooging der kosten voor levensonderhoud
van de minst bedeelden ten gevolge zal heb
ben. De werkloozen zullen dus op hooger
kosten komen, waardoor het niet mogelijk zal
zijn, lid dezer instellingen te blijven, wat tot
resuiltaat zal hebben, dat de gemeente dan
ingeval van ziekte de geheele ikosten zal heb
ben te dragen. Indien sprekers inlichtingen
juist zijn, hebben in de laatsite maanden 12
leden bedankt, omdat ze het niet meer kon-
den betalen. Dit komt neer op 15 van het
tataal. Spreker zal hierover niet veel zeggen,
doch wenscht liever een klein stukje uit de
betreffende ministerieele circulaire voor te
lezien, n.l.
„Onderscheiden gemeentebesturen achten
,,het van groot belang, dat bedoelde arbeiders
,,hun lidmaatschap blijven behouden, mede
omdat de kosten van geneeskundige behan-
„dieling enz. anders voortaan geheel ten laste
„van de gemeente zullen komen. Voor de ge-
„meentekas kan dit een niet gering nadeel
,,beteekenen.
„De arbeiders stellen eveneens prijs op be-
,,houd van hun lidmaatschap omdat zij gaarne
„onder behandeling wenschen te blijven van
,,bun fondsarts.
„lk erken bovendien de groote beteekenis
,,van het feit, dat een belangrijik aantal ar-
,,beiders zich voor geneeskundige behandeling
„enz. heeft verzekerd. Bevordering van de
instandhouding van het ziekenfondswezen
,,acht ik een groot sociaal belang.
„Op grond van het bovenstaande heb ik er
,,geen bezwaar tegen goed te keuren, dat ge-
,,meentebesturen, indien zij hiertoe besluiten,
,,de bovenbedoelde werkloozen in de premie-
„betaling tegemoetkomen door b.v. een ge-
,,deelte van de contributie voor hun zieken-
,,fonds voor irekening der gemeente te nemen,
".zoodat derhalve deze tegemoetkoming niet
„in mindering wordit gebracht op den steun
„ingevolge de steunregeling doch ten voile
„boven de uitkeering wordt genoten.
„Uiteraard zal van rijkswege geen subsidie
„in deze gemeentelijke bijdrage kunnen wor-
,,den verleend, angczien het hier een maat-
„regel betreft tengevolge waarvan eventueel
,,meerdere uitgaven der gemeente voor kos-
j/ten van gemeentelijke geneeskundige verzor-
,,ging kunnen worden voorkomen.
„Ik neem hierbij aan, dat tevens ter zake
„een regeling met de fondsen wordt getroffen,
^'zoodat die lasten van de verzekering worden
I'verdeeld over de gemeente, de verzekerden
,,en de fondsen".
Deze circulaire spreekt voor ziohzelf, deze
is een aansporing aan de gemeenten, om
dozen maatregel toe te passen. Spreker wil
er verder op wijzen, diat in de vergadering
van 30 Juli door den heer De Kraker namens
ien Christelijken Besturenbond instemming
net het verzoek is hetuigd, en dat de Katho-
lieke bond zelf een adres aan den raad heeft
gericht, waaruit dus biijkt, dat de geheele
plaatseiyke vakbeweging het noodzakelijk
achit. Indien spreker juist ingelicht is, heeft
de maatschappij tot bevordering van de ge-
neeskunst reeds twee jaar geleden aan alle
gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen mede-
gedeeld, bereid te zijn, een gedeelte op de zie-
kenfondskosten te laten vallen, terwijl ook de
vereeniging voor ziekenhuisverpleging bereid
is, !/3 te laten vallen, indien de gemeente
1I3 betalen zou. De fondscontributie bedraagt
van 60 tot 85 cent, er is er zelfs 6en, die 1,20
per week betalen moet. Men moet hierbij
tevens in aanmerking nemen waarom die men
schen lid van een fonds zijn. Ten eerste om
dat zij beseffen dat zij tegenover hun gezin
een verantwoordelijkheid hebben, en om niet
direct naar het burgerlijk armbestuur te
moeten loopen. Deze uiting dient gewaar-
deerd te worden. De kosten zullen 1000 per
jaar bedragen, waarbij er rekening mee ge-
houden moet worden, diat deze nog zullen
verhoogen, doch hiermede heeft men direct
niet te maken. Hij doet een ernstig beroep
op den raad, dat waar reeds in zooveel ge
meenten deze regeling is getroffen! de ver-
zoekers hebben hiervan een lij-st overgelegd,
waaraan inmiddels odk weer verschillende
gemeenten zijn toegevoegd ook hier een
gedeelte van de ziekenforudspremies en die
voor ziekenhuisverpleging voor de gesteunden
en degenen die in de werkverschaffing ge-
plaatst zijn, voor rekening der gemeente zal
worden genomen.
De heer COLSEN onderschrijft bijna alle
woorden van den heer De Vos. Op een om
standigheid heeft de heer De Vos echter geen
nadruk gelegd, en wel dat sommige menschen,
die niet bij de vereeniging voor ziekenhuis
verpleging georganiseerd zijn, ten laste van
bet burgerlijk armbestuur komen. In de
laatste vergadering waarbij de rekening van
het armbestuur nageizien is, is gebleken, dat
dit een beduidend bedrag is. En daarvan zou
dan toch het burgerlijk armbestuur vrij zijn.
Daar zijn rekeningen bij van 400 en 500.
Natuurlijik zou daarover een zekere termijn
been moeten gaan. Het armbestuur zou daar
door dan toch verlicht worden. Dit zal mis-
scihien dit jaar nog niet direct het geval zijn;
doch in de toekomst kan daar toch op ge
rekend worden. Het is niet sprekers bedoe-
ling, de gemeentelijke subsidie aan het burger
lijk armbestuur te verminderen.
De heer DE VOS merkt op, dit toch ook te
hebben gezegd.
De heer COLSEN antwoordt, dat de heer
De Vos de circulaire van den Minister heeft
voorgelezen. Verder heeft hij er niets van
gezegd.
De heer DE KRAKER geeft te kennen, dat,
indien hij zich niet vergist, geraamd wordt,
dat de kosten 1500 zouden bedragen, in het
begin zou dit f 1000 zijn. Indien spreker ziet,
dat 1I3 voor rekening van het doktersfonds,
1/.. voor de gemeente zou komen, is hij van
oordeel, dat het ziekenhuis hiervan ook voor-
deel zou hebben. Het zou er dus op neer
komen, diat de kosten werden overgeheveld,
en ten goede kwamen in verpleegdagen aan
het ziekenhuis. Wat het ziekenhuis dus meer
zou ontvangen, zou dit aan de gemeente die-
nen af te staan.
De heer VAN AKBN had andere cijfers in
het hoofd dan f 1000. Spreker kan zich niet
voorstallen, dat hetgeen aan de eene zijde
meer zou worden uitgegeven, langs een
anderen kant terug zou komen, hij ziet althans
niet in, dat er bij het burgerlijk armbestuur
door dezen maatregel minder aanvragen zou
den binnenkomen.
Als deze voorziening op f 1000 komt, zou
men dit naar sprekers oordeel wel kunnen
geven. Sprekers eerste inidruk was, dat dit
wel een f 5000 zou kunnen kosten, de nu ge-
noemde cijfers veranderen dien indruk wel
een beetje.
De heer VERLINDE vraagt, of de heer De
Kraker de subsidie aan het ziekenhuis dan zou
willen verminderen.
De heer DE KRAKER antwoordt bevesti-
gend.
De heer VERLINDE wijst er op, dat het
ziekenhuis aan die menschen, die in de laag-
ste klasse verpleegd worden, het minste heeft.
Men moet niet denken, dat dit posten zijn,
waar winst aan zit. En zeker niet aan die
menschen die in de laagste klassen verpleegd
worden.
De heer 'it GILDE acht het idee van den
heer De Kraker absurd. Spreker zou in-
plaats van 4000, liever 10.000 subsidie aan
het ziekenhuis willen geven. En dan zeker
indien men de interne zaken van het zieken
huis kent. Weet men wel, dat de zustertjes
daar voor f 10 in de maand moeten zwoegen
Dit is een bewijs, dat indien kon, er meer af
zou moeten. Het is alleen noodgedwongen,
dat ze hiervoor moeten werken, omdat men
ze niet meer kan geven. Indien hiertoe niet
wordt overigegaan, dan rest de kans, dat iets
anders gedaan zal moeten worden, dat meer
kost. Vooral thans, nu de kosten van levens-
ondeihoud hooger zullen worden door de deva
luatie, zal dit nog erger spreken. Spreker is
dan ook van meening, dat het bedrag, door
het burgerlijk armbestuur uit te keeren, veel
hooger worden zal. In verband hiermede acht
spreker het werkelijk verstandig, het verzoek
te aanvaarden.
De heer DEN HAMER zal de gedachte van
den heer De Vos steunen. Dit onderwerp
lijkt hem op de juiste wijee naar voren ge
bracht. Diit verzoek gaat ook geheel in de lijn
van de opvatting van de circulaire van den
Minister van iSoclale Zaken. De heer De Vos
heeft ook aangestipt dat door de devaluatie
het niet anders zal kunnen gaan, dan dat het
levenspeil der laagsten opnieuw verlaagd zal
worden. Het zal dan ook niet anders kunnen
gaan, dan dat die menschen voor fonds en
ziekenhuisverpleging zullen gaan bedanken.
Spreker legt er den nadruk op, dat ook voor
de ziekeinhuisverplegdng en de artsen, deze
maatregel wordt gevraagd. Deze houden in
het algemeen geen rekening met de crisis en
dan is het juist van deze zijde, dat hieraan
leiding zal moeten warden igegeven, temeer
nog, daar naar sprekers overtuiging de ge-
meenitekas er geen schade door zal lijden. En
is er schade, dan is een reeel werk verricht,
dat ten bate komt van de minstbedeelden in
de maatschappij.
De heer SOHEELE merkt op, dat het wel te
beredeneeren is, dat door dit te geven, het
burgerlijk armbestuur ontlast zal worden.
Indien spreker echter ziet, dat dit 1000 a
f 2000 zal kosten, met de kans dat dit in de
toekomst nog zal toenemen, is het toch spre
kers recht, dat hij zich hiermede bezighoudt.
De heer Van Aken heeft gezegd, dat hij aan-
vankelijk dadht, dat de kosten /5a 6000
zouden bedragen, die overtuiging heeft spre
ker niet.
Doch het komt er voor de gemeente op
1000 a 2000 op aan. Men moet de eindjes
bij elkaar kunnen houden. De gemeente Ter
Neuzen is geen groote, rijke gemeente, en er
kunnen dan al goede dingen zijn, men moet
ook deze soma ook kunnen opofferen om fi-
uancieel in leven te kunnen blijven.
En dan wil spreker het nog hebben over een
andere kwestie. Er wordt steeds maar ge
zegd, dat de werkloozen er niet goed aan toe
zijn, er wordt maar geroepen am meer uit
keering, doch men dient tevens toch wel in
het oog te houden, dat de uitkeeringen thans
bijna raken de loonen^die in het vrije bedrijf
gelden. Een boerenarbeider met 4 kinderen
ontvangt 9,50 plus een kolenbon, is 10,50.
Dan is er nog een toeslag van goedkoope mar
garine, goedkoop vet en mogelijk nog een toe-
slag hier of daar, zoo'n man krijgt van steun-
comite A of B, terwijl de ander die werkt, on-
geveer evenveel heeft en geen toeslagen
krijgt.
En dan moeten deze menschen nog een
ziektepremie krijgen, omdat verschillende ge
zinnen er niet op kunnen. Men moet toch
rekening houden met zijn wekelijksch budget.
En dan zal misschien de heer Den Hamer een
werklooze arbeider kunnen opnoemen die het
moeilijk heeft en een ander lid weer een ander,
doch naar sprekers meening is de financieele
positie van een boerenarbeider, die werkloos
is tegenover zijn collega die werkt, niet zoo
slecht.
Evengoed heeft men hetzelfde bij de trans
portarbeiders. Deze krijgen ongeveer 13
met alle toeslagen. Men voelt hier de moei-
lijikheid. Zelfs de transportarbeider, die werk
loos is, krijgt met alle toeslagen 2 meer dan
een boerenarbeider, die een heele week ploe-
tert en zonder eenige toeslag is. Spreker zou
gelukkig zijn, indien er voor alien werk was,
doch dit is iets, waaraan burgemeester en
wethouders niets kunnen doen, het aanbod
overtreft nu eenmaal de vraag. Als dan een
transportarbeider in de steunregeling loopt,
komt hij boven wat een boerenarbeider met
een heele week werken verdient. l£en be-
grijpt toch ook wel, dat als men een heele
week moet werken voor 11 en buurman
werkt niet en krijgt meer, bovendien nog
toeslag op visch en andefce toeslagen, waar
om zou men dan gaan werken?
Dit is ook een overweging van spreker in
dezen. Hij acht de positie van den werkloozen
arbeidersstand tegenover de werkenden goed.
De heer DE VOS merkt op, dat de heer
Scheele in de eerste plants financieele zorgen
heeft. Hij spreekt van een bedrag van 1000
tot 2000. Dit zal het naar sprekers meening
niet worden, daar de ervaring leert, dat het
aantal leden met ongeveer 50 toeneemt.
Naar sprekers oordeel moet voor die men
schen, die verantwoordelijkheidsbesef toonen
te bezittem, gezorgd worden. En indien het
dan niet anders zou kunnen, 'zou spreker dit
bedrag willen nemen uit de 10.000 die ge
raamd is aan de reserve toe te voegen. De
heer Lambrechtsen van Ritthem wilde deze
niet opsoupeeren, de heer Colsen wiilde ze lie
ver doen verwerken, spreker kan ook ver-
staan, dat het't beste is, deze niet aan te fas
ten, doch zou dit, indien het niet anders zou
kunnen, in het belang van deze zaak dan toch
willen doen. Hij is er echter van overtuigd,
dat, indien hiertoe overgegaan wordt,-de kos
ten van het burgerlijik armbestuur zullen ver
minderen.
De VOORZITTER vraagt den heer De Vos,
hoe hij dilt berekent.
De heer DE VOS antwoordt, dit niet in cij
fers te kunnen uitdrukken.
De VOORZITTER is van meening, dat voor
de gevallen, als door den heer De Vos bedoeld,
er toch een armendokter van de gemeente is.
De heer DE VOS antwoordt, dat dit niet
voor alle gevallen is. Er zijn hem gevallen be
kend, van menschen die niet door het burger
lijk armbestuur geholpen konden worden en
evenanin in staat waren, om hun dokters-
rekening te betalen.
De VOORZITTER merkt op, dat dit toch
alleen betrekking heeft op het ziekenfonds.
De heer DE VOS geeft te kennen, dat dit
oak betreft gevallen van ziekenhuisverpleging.
De SECRETARIS deelt mede, dat het over-
nemen van een gedeelte der contributie voor
ziekenhuisverpleging zou komen op 500.
De heer DE VOS merkt naar aanleiding
van het door den heer Scheele gesprokene op,
dat deze het heeft gehad over het wegnemen
van den arbeidsprikkel. Het is algemeen be
kend, dat de Minister van Socigle zaken op
dat gebied nogal actief iis. Alle circulaires en
de heele steunregeling staat er vol van. Ver
der moet men in aanmerking nemen, dat de
meesten 'die thans hun premie betalen, daar-
op sleohts een toeslag zullen ontvangen. Om
als voorbeeld te nemen het fondslid dat 1,20
moest betalen, deze zal indien 1I3 door de ge
meente en y3 door het fonds wordt overge-
nomen 0,80 vergoed krijgen en dus nog altijd
0,40 moeten ibetalen, zoodat, indien hij, als
lid bedankt had, hij altijd de geheele 1,20 in
zijn zak gestoken zou hebben. Langs dien
kant is er dus ook een prikkel om in de fond
sen georganiseerd te zijn.
De heer Scheele acht het op zijn weg te lig
gen te waarschuwen, er niet toe over te gaan,
om den hoogen prijs. Naar sprekers meendng
zal de gemeente er echter nog beter van wor
den, daar er meer zal inkomen dat bespaard
wordt op de uitgaven van het burgerlijk arm
bestuur.
Dan heeft de heer (Scheele gesproken over
de lage loonen van de landarbeiders. De heer
Scheele zegt, dat het te weinig is, doch dat
verwijt treft niet spreker, als het althans als
een verwijt bedoeld is.
De VOORZITTER meent, dat het meer een
opmerking was.
De heer DE VOS geeft te kennen, dat zijn
fractie de heele crisis door tegen de lage loo
nen heeft geageerd.
De heer DUURINCK kan zich aansluiten bij
de woorden van den heer De Vos.
De heer DEN HAMER merkt op, dat de
heer Scheele hem er een verwijt van maakt,
dat spreker voor dit verzoek is. Hij heeft dit
ernstig overiwogen. In de eerste plaats ziet
spreker als het aankomt op werkloozenver-
zorging of andere dingen, liever werkloozen-
verzorging dan een trottoir in de Kerkstraat
te Sluiskiil.
De heer Scheele heeft verder opgemerkt,
dat de mogelijkheid niet uitgesloten is, dat
een gesteunde ikomt boven het gemiddeld loon
van een werkenden arbeider. Indien spreker
echter ziet, wat er verdiend wordt hoewel
hij, zich op dit terrain liever niet beweegt
en wat er af moet, 2,50 huishuur, 2,50 Wee
ding en schoeisel en wat is dat voor een gezin,
dan blijft er 5,50 over voor voeding enz.
Spreker kan begrijpen, dat er dan niet zooveel
voor noodig is, om zoo'n gezin tot armoede te
doen vervallen. En daarom wil hij zooveel
mogelijk trachten, hierin tegemoet te komen.
Om lid van die instellingen te kunnen zijn, is
het bedrag van hun inkomen te laag. Indien
het verdeeld wordt in drieen, de menschen
wat, de gemeente wat en de fondsen ook wat,
is er de mogelijkheid, dat het betaald kan
worden.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
wenscht enkele inlichtingen. Naar aanleiding
van de besprekimgen omtrent den steun wil
hij den heer De Vos vragen, of ook door de
bonden wordt medegewerkt in de voorziening
in de beboeften der menschen, door de con
tributie zooveel mogelijk te verlagen.
Be heer DE VOS antwoordt, dat verschil
lende bonden hun contributies verlaagd heb
ben, ook de modeme bond. De heer Van
Driel kan hierover echter meer inlichtingen
verstrekken.
De heer VAN DRIEL deelt mede, dat de
transportarbeidersbond zijn contributie, die
oorspronkelijk op 1 was gesteld, verlaagd
heeft op 0,80 en dat deze thans 0,67 be
draagt.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
heeft veznomen, dat in sommige gevallen
2,63 aan de bonden moet worden betaald
voor allerlei contributies.
De heer 't GILDE deelt mede, dat dit niet
bestaat. In de contributie voor den bond is
tevens begrepen de contributie voor de werk
loozenkas. De werkelijk contributies zijn veel
lager dan de heer Lambrechtsen van Ritthem
noem.de.
De heer VAN DRIEL deelt mede, dat men
geen lid kan zijn van den transportarbeiders
bond, als men ook geen lid is van de werk
loozenkas. De bond telt 9000 geheel werk
loozen, die steun trekiken, terwijl er 36000 be-
talende leden zijn. Voor ieder werkloos lid, dat
1 treat wordt dus 4 kiwartjes geofferd. De
bond kon net uitkomen, de Ohristelijke bond
kon er niet komen, terwijl de Katholieke bond
zoo net tusschen wikken en wegen hipg. Zoo-
doende is de reserve geheel gebruikt moeten
worden. In den strengen winter van 1929 is
een groot gedeelte van de reserve gebruikt en
is door den Minister de uitkeering met een
maand verlengd en de rijksbijdrage hiervoor
h fonds perdu verleend.
Het volgend jaar is de rijksbijdrage, die oor
spronkelijk was bepaald op 200 gedaald
tot 150 Toen heeft men gewoon van den
hand in den tand geleefd en getracht de crisis
door te komen. Het reservefonds is geheel op-
geleefd.
Het aantal deelnemers bedroeg oorspronke
lijk 22000, later werd dit 40000, thans is dit
36000. Oorspronkelijk was beloofd, dat men
90 dagen zou kunnen itrekken, waarin dan nog
12 Zondagen vallen, zoodat er 78 dagen waren
gedurende welke men uit de bondskas trek
ken kon. Dit is later gebracht op 60. Thans
is diit 42 dagen, die men in twee keer trek
ken kan, nl. de helft in den winter en de an
dere helft in de maand Juli.
Dit is geleidel'ijik aan allemaal verslechterd.
Als men thans als gesjochte jongens' wacht-
weken moet doormaken, ikomt het voor, dat
men pas 17 dagen, nadat men werkloos ge-
worden is, kan gaan trekken.
En dan is het te 'begrijpen, dat het vaak
voorkomt, dat er menschen naar het burger
lijk armbestuur, of naar den burgemeester
moeten komen om een crediet te vragen. Door
het aanhouden ven de crisis heeft men inge-
zien, dat de contributie verlaagd moest wor
den. Het bondsizegel, dat vroegar 60 cent was,
kost thans 33 at., waarbij dan nog komt de
contributie voor sociale verzekering.
De heer DE VOS deelt mede, dat het bij den
fabrieksarbeidersbond. zoo is, dat ieder con
tributie betaalt naar gelang van zijn inkomen.
Daalt dit, dan heeft ook auitomatisch verla-
ging van contributie plaats. De bijdrage voor
de werkloozenkas blijft echter hetzelfde, zoo
dat een steuntrekker,- die geen bondscontribu-
tie moet betalen, alleen 15 a 20 ct. betalen
moet voor bijdrage aan de werkloozenkas. Het
door den heer Lambrechtsen van Ritthem
genoemde bedrag is een sprookje, dat iemand
2,60 zou moeten betalen is een praatje, de
man die dat gezegd heeft, was wel een beetje
van Lotje igetikt.
De VOORZITTER wijst er op, naar aanlei
ding van het betoog van den heer De Vos, dat
de gemeente de beschikking heeft over een
dokter voor de armenzorg, zoodat in feite al
leen de ziekenhuisverpleging voor een deel
voor rekening der gemeente zou moeten wor
den genomen.
De heer COLSEN merkt op, dat men, om
door het burgerlijk armbestuur geholpen te
worden, eerst een brief je voor den dokter heb
ben moet. Spreker weet dokters, die patien-
ten hebben, die hun rekening eigenlijk niet
kunnen betalen.
De heer DE VOS is van meening, dat in
geval een gedeelte der premies voor rekening
der gemeente genomen wordt, op ieder der
armenidokters een zekere salarisverlaging zou
toegepast kunnen worden. Spreker kent een
bepaald geneesheer, die op verschillende men
schen een vordering heeft, die deze niet kun
nen betalen.
De VOORZITTER is van oordeel, dat bij
aanneming van het voorstel van den heer De
Vos hiervoor ongeveer 1500 noodig zal zijn.
De heer DE VOS meent, dat dit nog niet
eens het geval is. Voor het ziekenfonds zullen
de kosten 700 bedragen, indien spreker wel
is ingelicht, zoodat men op het oogenblik met
inbegrip van de ziekenhuisverpleging zal
komen aan een post van ongeveer 1000.
De VOORZITTER meent, rekening te moe
ten houden met hetgeen in de toekoanst ver-
wadht kan worden.
Het voorstel wordt aangenomen met 11
tegen 3 stemmen.
Voor stemmen de heeren De Bruijn, Lam
brechtsen van Ritthem, Van Aken, De Kra
ker, Duurinck, Van Hecke, Colsen, Van Driel,
't Gilde, De Vos en Den Hamer; tegen stem-
men de heeren Geelhoedt, Scheele en Verlinde.
325. Rente van geldleeningen ten laste van
ihoofdstuk IX 2 komende. 1430.
326. Aflossing van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk IX 2 komende. 1540.
327. Toelage aan de commissie voor werk-
verruiming in Zeeuwsch-Vlaanderen. 5.
328. Bijdrage ziekenfondsen en fonds zie
kenhuisverpleging voor werkloozen. 1500.
Hoofdstuk X.
Landbouw.
Inkomsten
328a. Restitutie door het rijk van kosten
van maatregelen tegen veeziekten. Memorie.
Uitgaven;
329. Subsidien ten behoeve van de veeteelt.
50.
Hoofdstuk XI.
Handel en Nijverheid.
Inkomsten
330. Vergoeding van het rijk van een deel
der jaarwedde van hem die belast is met de
dagelijksche leiding van het gemeentelijk or-
gaan der arbeidsbemiddeling. 2725.
331. Bijdrage van het rijk en van andere
gemeenten in de kosten van de districts-
arbeidsbeurs en de arbeidsbemiddeling. 620.
332. Verhaal van pensioensbijdragen. 415.
Uitgaven
333. Kosten ter zake van den ijk en herijk
der maten en gewichiteir. 10.
334. Subsidien voor openbare middelen van
vervoer. 1610.
335. iSubsidie aan werkloozenkassen. 11000.
336. Kosten van die districtsarbeidsbeurs
en van de arbeidsbemiddeling. 7080.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
geeft te kennen, dat hierbij de kwestie van