sen oak de kleine deze te krijgen. De vraag is of het biUijk is, dat sommigen, die uit de werkloozemkas trekken, meer zouden ontvan- gen dan menschen die in de steunregeling loopen. De heer DEN HAMER is van oordeel dal raenschen met 1 ikind of zonder kinderen ook met den zwaarsten last van het leven hebben te dragen. Indien zij een gelijk bedrag ont vangen als in de steunregeling, is spreker tevreden gesteld. Menschen met 9 en 10 kin deren kunnen hoogstens 11,40 ontvangen, voor die drukt ook het leven veel zwaarder. De heer VAN AKBN merkt op, dat bij de nenschen het idee leeft dat het te Zaamslag wel gegeven wordt en hier niet. De VOORZITTER antwoordt, dat dit een ^verkeerde meening is. De heer VAN DRIED is met deze omstan- dttgheid wel bekend. Ten opzichte van de groote gezinnen lijkt het of de kleinere minder ontvangen. De transportarbeiders kunnen J 12 krijgen uit de werkloozenkas. De rijks- negeling is 3 hooger. Nu zijn die uitkeerin- gen voor de landarbeiders laag, zoodat het voor de menschen zander kinderen schijnt, dat zij minder zouden ontvangen. Dit is echter schijn en geen werkelijkheid. De heer SCHEELE herhaalt, dat een gezin zonder kinderen, als de man werkloos is 7,50 steunuitkeering ontvangt. Zoo iemand krijgt uit de werkloozenkas /8,40, zoodat, waar de steunuitkeering met kolenbon h 1 8,50 bedraagt, deze recht zou hebben op 0,10. Indien zoo iemand zijn voile recht zou krij gen, zou hi} am een dubbeltje naar de arbeids- beurs moeten kunnen gaan. 322. Ontwikkeling en ontspanning van werkloozen. 600. De heer DE VOS heeft hier ontwaard, dat burgemeester en wethouders als antwoord op een vraag om het in het leven roepen van ontwiklkelingscursussen voor werkloozen te kiennen geven, dat het initiatief daarvoor moet uitgaan van de vereenigingen. Spreker is van oordeel, dat het juist andersam behoor.t te zgn. De gemeente is niet zoo groot. Naar sprekers oordeel, zou, daar men in de gemeen te organisaties van 3 verschillende richtingen heeft, indien deze een ontwikkelingscursus in het leven zouden roepen, ook 3 onderwijs- krachten moeten bekostigen. Schiedam spont in het opzioht van ontwikkelingscur- sussen wel de kroon. Er zijn er daar geen 50 of 100, die er aan deelnemen, doch dit aantal is 1000. Bij den aanvang van den winter wordt onder de werkloozen een circulaire ver- spreid, en iedereen kan als cursist inschrijven. Vorig jaar is door de organisaties een po- gtng gewaagd tot het inri-chten van 3 ver schillende cursussen. Spreker weet niet, hoe- ver de andere vereenigingen zijn gevorderd, doch van de zijde van spreker was er een onderwijskracht gevondeta. en 120 leerlingeni, die aan den cursus willen deelnemen. De heer Huizinga heeft toen gezegd: wacht even, het komt in orde. Het is echter niet in orde geko- men. Het is ook daarom, dat burgemeester en wethouders thans het instellen van een ontwikkelingscursus in overweging gege ven is. De VOORZITTER verzoekt den heer De Vos, een schema over te leggen, burgemeester en wethouders kunnen dit dan taehandelen. De heer DE VOS geeft te kennen, dat onder- zocht zou kunnen worden of de behoefte be- staat, en indien die bestaat, daarvoor een post zou kunnen worden uitgetrokken. De heer DEN HAMER is het in dezen met zijn linlkerbuurman niet eens. Zijns inziens Iigt het niet op den weg der gemeente, deze cursussen in te richten. Indien een particu- liere vereeniging daartoe het initiatief zou nemen, is spreker bereid daaraan steun te verleenen. Naar sprekers meening moet de gemeente daaraan niet beginnen. Dit dient uit te gaan van het particulier initiatief. De heer DE VOS merkt op, dat juist met het oog op het voorkomen van versplintering dit voorstel is uitgegaan. Voor een kleine gemeente, waar men 3 vereenigingen heeft, ikan het niet uitblijven, dat ieder der cursus sen, indien die ingericht zouden worden, sdeciits door enkelen kunnen worden bezocht. De VOORZITTER geeft te kennen, dat deze aangelegenheid niet door burgemeester en wethouders is onderzoCht. Hij verzoekt den heer De Vos of diens organiisatie een schema te willen overleggen bafcreffende den eersten opzet. De heer DE VOS merkt op, dat dit thans wel wat laat is. De VOORZITTER geeft te kennen, dat het hem niet zoo verschrikkelijik lijkt. Wellieht was ook aan te geven, welke behoefte er aan gevoeld wordt. De heer DE VOS antwoordt, dat van de arbeidsbeurs een onderzoek zou kunnen uit gaan hoeveel menschen aan den cursus zouden willen deelnemen. Bljjkt, dat er geen behoef te bestaat, dan behoeft er niet verder over gepraat te worden. De heer DEN HAMER vindt in dezen de organisaties erg slap. Hij meent, dat hier juist voor de organisaties een taak ligt. Het is een mooie gelegenheid, de zaak in elkaar te zetten. Er zal op die ontwikkelingscursus- sen toch ook gewoon ondenwijs worden ge geven. Spreker acht het verkeerd, dat de overheid de menschen zou gaan opzoeken, die ■daaraan willen deelnemen. Hij acht het meer op den weg te liggen, dat de organisatie de menschen daarvoor opzoeken. De heer DE VOS is het met den heer Den Hamer niet eens, dat de organisaties slap zouden zijn. Het spijt hem, dat de raad een jaar geleden geen subsidie heeft willen ver leenen. De VOORZITTER deelt mode, dat burge meester en wethouders zich hieromtrent met de arbeidsbeurs in verbinding zullen stellen. Hij zegt toe, dat voor deze zaak het college alle medewerking wil verleenen. 323. Kosten van controle op werkloozen. 2040. De heer COLSEN was van meening, dat burgemeester en wethouders voor Jansen tot 2000 zouden gegaan zijn. Hij dacht voorts, dat na iwat bekend werd omitrent de bezoldi- ging in enikele gemeenten, ook gen groote, de salarissen van Duurinck en Simpelaar op 25 per week zouden gesteld zijn. Hij vindt 25 per iweek voor die twee niet teveel, mits na- tuurljjk het rijk daarin ook zijn bijdrage ver- leent. Want 25 per week is volgens zijn ^berekening 1300 's jaars. Hij wenscht, dat de raad in dezen met zijn voorstel mee zal gaan. De heer DEN HAMER is het met den heer Col sen niet eens. Bij hum aanstelling hebben de betrokkenen 1040 salaris genoten. Er is niets op tegen, dat zij verhoogd worden, doch men moet niet steeds maar opnieuw met ver- hoogingen komen. De heer DE KRAKER is het volkomen met den heer Den Hamer eens. De heer VAN DRIEL is blij, dat burgemees ter en wethouders in dezen toeschietelijk ge- weest zijn. Een deel van het adres is inge- wiliigd, de uitvoering van een ander deel is gestuit op het feit, dat de toetrokkenen op airbeidscontract in dienst zijn. Spreker wil graag naar voren brengen de onmisbaarheid van de controleurs. Spreker was er dan ook /an overtuigd, dat het noodig was, er een aan e schaffen. Een salaris van 1040 kan spre- er dan ook wat laag vinden. Een soortigelijke betrekking in het vrije bedrijf zou men meer moeten betalen. Daarom kan spreker in- stemmen met het verzoek van den heer Col- sen, mede met het oog op de aware verant- woordelijkheid die de betrokkenen hebben te dragen. Iemand die op een gewoon kantoor zit, zal niet beleven, wat zij te beleven krijgen. Men valt hen wel eens minder vriendelijk aian. Voor zijn plezier moet men geen controleur zijn. Ze komen obk wel bij minder ontwik- kelde menschen, die in de overtuiging leven, dat hun betldeling is, zooveel mogelijk van hun steun af te halen. Spreker leeft niet in dit gedaoht, dat is gelukkig niet waar. Hij geeft in overweging, in deze zaak zoo ver mogelijk te gaan, en zal dan ook het voorstel van den heer Colsen ondersteunen. Hij is bereid, voor diens voorstel te stemmen. Spreker voelt ook den ernst van de bezwaren van burgemeester en wethouders, vandaar ook dat zij met him compromis gekomen zijn. Zij zijn zoover gegaan, als zij dachten te kunnen gaan. Hij geeft hen in overweging verder te gaan, dan zij thans gegaan zijn. De heer SGHEELE deelt mede, dat burge meester en wethouders zich hiermede wer- kelijk beziggehouden hebben. Het gaat er niet over, dat de menschen het niet hebben mogen. De arbeidsbeurs is geldelijk voor de gemeente een groote strop. Hij is evenwel noodig. Hij is er ook van overtuigd, dat Duurinck en Simpelaar betrekkelijk niet ge- mist kunnen worden. Terecht wordt gezegd, dat een sailaris van f 1040 geen weelde is, doch het salaris van de betrokikenen klimt thans tot f 1200, en dat van den ambtenaar der arbeidsbeurs, die geen bepaalde bevoegdheden heeft, wordt voorgesteld, vast te stellen van 1600 maximum op f 1800 minimum. Spreker acht het zeer bezwaarlijk, deze salarissen thans nog te verhoogen, het zou wel eens kunnen gebeuren, dat men de goed- keuring van hoogerhand daardoor precies misliep. De heer COLSEN merkt op, dat zijn bedoe- ling is, dat de helft door het rijk zal worden gedragen. De heer SOHEELE heeft dit <wel begrepen. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM vraagt, van wie het verzoek is uitgegaan, van de belanghebbenden, of van den heer Colsen. De heer VAN DRIEL deelt mede, dat de belanghebbenden zelf geadresseerd hebben. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM geeft in overweging, op het voorstel van den heer Colsen niet in te gaan. De heer COLSEN stelt voor, de jaarwadden van de controleurs Duurinck en Simpelaar vast te stellen op f 25 per week. De men schen moeten voor hun werk toch ook hun voile krachten geven. Dit voorstel wordt gesteund door den heer Van Driel, en bij stemming verworpen met 9 tegen 4 stemmen en 1 onthouding. Voor stemmen de heeren Van Hecke, Col sen, Van Driel en 't Gilde; tegen stemmen de heeren De Bruijn, Geelhoedt, Scheele, Verlin- de, Lambrechtsen van Ritithem, Van Aken, De Kraker, De Vos en Den Hamer. De heer Duurinck onthoudt zich van stem- men. 324. Bijdrage voor bij zonder e hulp aan werkloozen. f 2790. De heer DE VOS spreekt zijn teleurstelling er over uit, dat burgemeester en wethouders aan het verzoek om een gedeelte van de kos ten voor ziekenfonds en ziekenhuisverpleging voor de werkloozen en In de werkverschaffing geplaatsten voor rekening der gemeente te neanen, niet wenschen te voldoen. Spreker had er op gerekend, dat dit voorstel niet zou worden afgewezen op grand dat de kosten te hoog waren, doch had er op gerekend, dat een berekening gelijik met de stukken zou verstrekt zijn, zoodat die leden zich daarvan te voren op de hoogte hadden kunnen stellen. Spreker is niet van plan, dit verzoek nog uit- voerig te verdedigen, hetgeen hij in de ver- gadering van 30 Juli gezegd heeft, is nog van kracht. Een omstandigheid evenwel zou naar zijn oordeel het voor de gemeente nemen van deze kosten nog meer noodzakedijk maken, n.l. de devaluatie, die zoo goed als zeker een verhooging der kosten voor levensonderhoud van de minst bedeelden ten gevolge zal heb ben. De werkloozen zullen dus op hooger kosten komen, waardoor het niet mogelijk zal zijn, lid dezer instellingen te blijven, wat tot resuiltaat zal hebben, dat de gemeente dan ingeval van ziekte de geheele ikosten zal heb ben te dragen. Indien sprekers inlichtingen juist zijn, hebben in de laatsite maanden 12 leden bedankt, omdat ze het niet meer kon- den betalen. Dit komt neer op 15 van het tataal. Spreker zal hierover niet veel zeggen, doch wenscht liever een klein stukje uit de betreffende ministerieele circulaire voor te lezien, n.l. „Onderscheiden gemeentebesturen achten ,,het van groot belang, dat bedoelde arbeiders ,,hun lidmaatschap blijven behouden, mede omdat de kosten van geneeskundige behan- „dieling enz. anders voortaan geheel ten laste „van de gemeente zullen komen. Voor de ge- „meentekas kan dit een niet gering nadeel ,,beteekenen. „De arbeiders stellen eveneens prijs op be- ,,houd van hun lidmaatschap omdat zij gaarne „onder behandeling wenschen te blijven van ,,bun fondsarts. „lk erken bovendien de groote beteekenis ,,van het feit, dat een belangrijik aantal ar- ,,beiders zich voor geneeskundige behandeling „enz. heeft verzekerd. Bevordering van de instandhouding van het ziekenfondswezen ,,acht ik een groot sociaal belang. „Op grond van het bovenstaande heb ik er ,,geen bezwaar tegen goed te keuren, dat ge- ,,meentebesturen, indien zij hiertoe besluiten, ,,de bovenbedoelde werkloozen in de premie- „betaling tegemoetkomen door b.v. een ge- ,,deelte van de contributie voor hun zieken- ,,fonds voor irekening der gemeente te nemen, ".zoodat derhalve deze tegemoetkoming niet „in mindering wordit gebracht op den steun „ingevolge de steunregeling doch ten voile „boven de uitkeering wordt genoten. „Uiteraard zal van rijkswege geen subsidie „in deze gemeentelijke bijdrage kunnen wor- ,,den verleend, angczien het hier een maat- „regel betreft tengevolge waarvan eventueel ,,meerdere uitgaven der gemeente voor kos- j/ten van gemeentelijke geneeskundige verzor- ,,ging kunnen worden voorkomen. „Ik neem hierbij aan, dat tevens ter zake „een regeling met de fondsen wordt getroffen, ^'zoodat die lasten van de verzekering worden I'verdeeld over de gemeente, de verzekerden ,,en de fondsen". Deze circulaire spreekt voor ziohzelf, deze is een aansporing aan de gemeenten, om dozen maatregel toe te passen. Spreker wil er verder op wijzen, diat in de vergadering van 30 Juli door den heer De Kraker namens ien Christelijken Besturenbond instemming net het verzoek is hetuigd, en dat de Katho- lieke bond zelf een adres aan den raad heeft gericht, waaruit dus biijkt, dat de geheele plaatseiyke vakbeweging het noodzakelijk achit. Indien spreker juist ingelicht is, heeft de maatschappij tot bevordering van de ge- neeskunst reeds twee jaar geleden aan alle gemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen mede- gedeeld, bereid te zijn, een gedeelte op de zie- kenfondskosten te laten vallen, terwijl ook de vereeniging voor ziekenhuisverpleging bereid is, !/3 te laten vallen, indien de gemeente 1I3 betalen zou. De fondscontributie bedraagt van 60 tot 85 cent, er is er zelfs 6en, die 1,20 per week betalen moet. Men moet hierbij tevens in aanmerking nemen waarom die men schen lid van een fonds zijn. Ten eerste om dat zij beseffen dat zij tegenover hun gezin een verantwoordelijkheid hebben, en om niet direct naar het burgerlijk armbestuur te moeten loopen. Deze uiting dient gewaar- deerd te worden. De kosten zullen 1000 per jaar bedragen, waarbij er rekening mee ge- houden moet worden, diat deze nog zullen verhoogen, doch hiermede heeft men direct niet te maken. Hij doet een ernstig beroep op den raad, dat waar reeds in zooveel ge meenten deze regeling is getroffen! de ver- zoekers hebben hiervan een lij-st overgelegd, waaraan inmiddels odk weer verschillende gemeenten zijn toegevoegd ook hier een gedeelte van de ziekenforudspremies en die voor ziekenhuisverpleging voor de gesteunden en degenen die in de werkverschaffing ge- plaatst zijn, voor rekening der gemeente zal worden genomen. De heer COLSEN onderschrijft bijna alle woorden van den heer De Vos. Op een om standigheid heeft de heer De Vos echter geen nadruk gelegd, en wel dat sommige menschen, die niet bij de vereeniging voor ziekenhuis verpleging georganiseerd zijn, ten laste van bet burgerlijk armbestuur komen. In de laatste vergadering waarbij de rekening van het armbestuur nageizien is, is gebleken, dat dit een beduidend bedrag is. En daarvan zou dan toch het burgerlijk armbestuur vrij zijn. Daar zijn rekeningen bij van 400 en 500. Natuurlijik zou daarover een zekere termijn been moeten gaan. Het armbestuur zou daar door dan toch verlicht worden. Dit zal mis- scihien dit jaar nog niet direct het geval zijn; doch in de toekomst kan daar toch op ge rekend worden. Het is niet sprekers bedoe- ling, de gemeentelijke subsidie aan het burger lijk armbestuur te verminderen. De heer DE VOS merkt op, dit toch ook te hebben gezegd. De heer COLSEN antwoordt, dat de heer De Vos de circulaire van den Minister heeft voorgelezen. Verder heeft hij er niets van gezegd. De heer DE KRAKER geeft te kennen, dat, indien hij zich niet vergist, geraamd wordt, dat de kosten 1500 zouden bedragen, in het begin zou dit f 1000 zijn. Indien spreker ziet, dat 1I3 voor rekening van het doktersfonds, 1/.. voor de gemeente zou komen, is hij van oordeel, dat het ziekenhuis hiervan ook voor- deel zou hebben. Het zou er dus op neer komen, diat de kosten werden overgeheveld, en ten goede kwamen in verpleegdagen aan het ziekenhuis. Wat het ziekenhuis dus meer zou ontvangen, zou dit aan de gemeente die- nen af te staan. De heer VAN AKBN had andere cijfers in het hoofd dan f 1000. Spreker kan zich niet voorstallen, dat hetgeen aan de eene zijde meer zou worden uitgegeven, langs een anderen kant terug zou komen, hij ziet althans niet in, dat er bij het burgerlijk armbestuur door dezen maatregel minder aanvragen zou den binnenkomen. Als deze voorziening op f 1000 komt, zou men dit naar sprekers oordeel wel kunnen geven. Sprekers eerste inidruk was, dat dit wel een f 5000 zou kunnen kosten, de nu ge- noemde cijfers veranderen dien indruk wel een beetje. De heer VERLINDE vraagt, of de heer De Kraker de subsidie aan het ziekenhuis dan zou willen verminderen. De heer DE KRAKER antwoordt bevesti- gend. De heer VERLINDE wijst er op, dat het ziekenhuis aan die menschen, die in de laag- ste klasse verpleegd worden, het minste heeft. Men moet niet denken, dat dit posten zijn, waar winst aan zit. En zeker niet aan die menschen die in de laagste klassen verpleegd worden. De heer 'it GILDE acht het idee van den heer De Kraker absurd. Spreker zou in- plaats van 4000, liever 10.000 subsidie aan het ziekenhuis willen geven. En dan zeker indien men de interne zaken van het zieken huis kent. Weet men wel, dat de zustertjes daar voor f 10 in de maand moeten zwoegen Dit is een bewijs, dat indien kon, er meer af zou moeten. Het is alleen noodgedwongen, dat ze hiervoor moeten werken, omdat men ze niet meer kan geven. Indien hiertoe niet wordt overigegaan, dan rest de kans, dat iets anders gedaan zal moeten worden, dat meer kost. Vooral thans, nu de kosten van levens- ondeihoud hooger zullen worden door de deva luatie, zal dit nog erger spreken. Spreker is dan ook van meening, dat het bedrag, door het burgerlijk armbestuur uit te keeren, veel hooger worden zal. In verband hiermede acht spreker het werkelijk verstandig, het verzoek te aanvaarden. De heer DEN HAMER zal de gedachte van den heer De Vos steunen. Dit onderwerp lijkt hem op de juiste wijee naar voren ge bracht. Diit verzoek gaat ook geheel in de lijn van de opvatting van de circulaire van den Minister van iSoclale Zaken. De heer De Vos heeft ook aangestipt dat door de devaluatie het niet anders zal kunnen gaan, dan dat het levenspeil der laagsten opnieuw verlaagd zal worden. Het zal dan ook niet anders kunnen gaan, dan dat die menschen voor fonds en ziekenhuisverpleging zullen gaan bedanken. Spreker legt er den nadruk op, dat ook voor de ziekeinhuisverplegdng en de artsen, deze maatregel wordt gevraagd. Deze houden in het algemeen geen rekening met de crisis en dan is het juist van deze zijde, dat hieraan leiding zal moeten warden igegeven, temeer nog, daar naar sprekers overtuiging de ge- meenitekas er geen schade door zal lijden. En is er schade, dan is een reeel werk verricht, dat ten bate komt van de minstbedeelden in de maatschappij. De heer SOHEELE merkt op, dat het wel te beredeneeren is, dat door dit te geven, het burgerlijk armbestuur ontlast zal worden. Indien spreker echter ziet, dat dit 1000 a f 2000 zal kosten, met de kans dat dit in de toekomst nog zal toenemen, is het toch spre kers recht, dat hij zich hiermede bezighoudt. De heer Van Aken heeft gezegd, dat hij aan- vankelijk dadht, dat de kosten /5a 6000 zouden bedragen, die overtuiging heeft spre ker niet. Doch het komt er voor de gemeente op 1000 a 2000 op aan. Men moet de eindjes bij elkaar kunnen houden. De gemeente Ter Neuzen is geen groote, rijke gemeente, en er kunnen dan al goede dingen zijn, men moet ook deze soma ook kunnen opofferen om fi- uancieel in leven te kunnen blijven. En dan wil spreker het nog hebben over een andere kwestie. Er wordt steeds maar ge zegd, dat de werkloozen er niet goed aan toe zijn, er wordt maar geroepen am meer uit keering, doch men dient tevens toch wel in het oog te houden, dat de uitkeeringen thans bijna raken de loonen^die in het vrije bedrijf gelden. Een boerenarbeider met 4 kinderen ontvangt 9,50 plus een kolenbon, is 10,50. Dan is er nog een toeslag van goedkoope mar garine, goedkoop vet en mogelijk nog een toe- slag hier of daar, zoo'n man krijgt van steun- comite A of B, terwijl de ander die werkt, on- geveer evenveel heeft en geen toeslagen krijgt. En dan moeten deze menschen nog een ziektepremie krijgen, omdat verschillende ge zinnen er niet op kunnen. Men moet toch rekening houden met zijn wekelijksch budget. En dan zal misschien de heer Den Hamer een werklooze arbeider kunnen opnoemen die het moeilijk heeft en een ander lid weer een ander, doch naar sprekers meening is de financieele positie van een boerenarbeider, die werkloos is tegenover zijn collega die werkt, niet zoo slecht. Evengoed heeft men hetzelfde bij de trans portarbeiders. Deze krijgen ongeveer 13 met alle toeslagen. Men voelt hier de moei- lijikheid. Zelfs de transportarbeider, die werk loos is, krijgt met alle toeslagen 2 meer dan een boerenarbeider, die een heele week ploe- tert en zonder eenige toeslag is. Spreker zou gelukkig zijn, indien er voor alien werk was, doch dit is iets, waaraan burgemeester en wethouders niets kunnen doen, het aanbod overtreft nu eenmaal de vraag. Als dan een transportarbeider in de steunregeling loopt, komt hij boven wat een boerenarbeider met een heele week werken verdient. l£en be- grijpt toch ook wel, dat als men een heele week moet werken voor 11 en buurman werkt niet en krijgt meer, bovendien nog toeslag op visch en andefce toeslagen, waar om zou men dan gaan werken? Dit is ook een overweging van spreker in dezen. Hij acht de positie van den werkloozen arbeidersstand tegenover de werkenden goed. De heer DE VOS merkt op, dat de heer Scheele in de eerste plants financieele zorgen heeft. Hij spreekt van een bedrag van 1000 tot 2000. Dit zal het naar sprekers meening niet worden, daar de ervaring leert, dat het aantal leden met ongeveer 50 toeneemt. Naar sprekers oordeel moet voor die men schen, die verantwoordelijkheidsbesef toonen te bezittem, gezorgd worden. En indien het dan niet anders zou kunnen, 'zou spreker dit bedrag willen nemen uit de 10.000 die ge raamd is aan de reserve toe te voegen. De heer Lambrechtsen van Ritthem wilde deze niet opsoupeeren, de heer Colsen wiilde ze lie ver doen verwerken, spreker kan ook ver- staan, dat het't beste is, deze niet aan te fas ten, doch zou dit, indien het niet anders zou kunnen, in het belang van deze zaak dan toch willen doen. Hij is er echter van overtuigd, dat, indien hiertoe overgegaan wordt,-de kos ten van het burgerlijik armbestuur zullen ver minderen. De VOORZITTER vraagt den heer De Vos, hoe hij dilt berekent. De heer DE VOS antwoordt, dit niet in cij fers te kunnen uitdrukken. De VOORZITTER is van meening, dat voor de gevallen, als door den heer De Vos bedoeld, er toch een armendokter van de gemeente is. De heer DE VOS antwoordt, dat dit niet voor alle gevallen is. Er zijn hem gevallen be kend, van menschen die niet door het burger lijk armbestuur geholpen konden worden en evenanin in staat waren, om hun dokters- rekening te betalen. De VOORZITTER merkt op, dat dit toch alleen betrekking heeft op het ziekenfonds. De heer DE VOS geeft te kennen, dat dit oak betreft gevallen van ziekenhuisverpleging. De SECRETARIS deelt mede, dat het over- nemen van een gedeelte der contributie voor ziekenhuisverpleging zou komen op 500. De heer DE VOS merkt naar aanleiding van het door den heer Scheele gesprokene op, dat deze het heeft gehad over het wegnemen van den arbeidsprikkel. Het is algemeen be kend, dat de Minister van Socigle zaken op dat gebied nogal actief iis. Alle circulaires en de heele steunregeling staat er vol van. Ver der moet men in aanmerking nemen, dat de meesten 'die thans hun premie betalen, daar- op sleohts een toeslag zullen ontvangen. Om als voorbeeld te nemen het fondslid dat 1,20 moest betalen, deze zal indien 1I3 door de ge meente en y3 door het fonds wordt overge- nomen 0,80 vergoed krijgen en dus nog altijd 0,40 moeten ibetalen, zoodat, indien hij, als lid bedankt had, hij altijd de geheele 1,20 in zijn zak gestoken zou hebben. Langs dien kant is er dus ook een prikkel om in de fond sen georganiseerd te zijn. De heer Scheele acht het op zijn weg te lig gen te waarschuwen, er niet toe over te gaan, om den hoogen prijs. Naar sprekers meendng zal de gemeente er echter nog beter van wor den, daar er meer zal inkomen dat bespaard wordt op de uitgaven van het burgerlijk arm bestuur. Dan heeft de heer (Scheele gesproken over de lage loonen van de landarbeiders. De heer Scheele zegt, dat het te weinig is, doch dat verwijt treft niet spreker, als het althans als een verwijt bedoeld is. De VOORZITTER meent, dat het meer een opmerking was. De heer DE VOS geeft te kennen, dat zijn fractie de heele crisis door tegen de lage loo nen heeft geageerd. De heer DUURINCK kan zich aansluiten bij de woorden van den heer De Vos. De heer DEN HAMER merkt op, dat de heer Scheele hem er een verwijt van maakt, dat spreker voor dit verzoek is. Hij heeft dit ernstig overiwogen. In de eerste plaats ziet spreker als het aankomt op werkloozenver- zorging of andere dingen, liever werkloozen- verzorging dan een trottoir in de Kerkstraat te Sluiskiil. De heer Scheele heeft verder opgemerkt, dat de mogelijkheid niet uitgesloten is, dat een gesteunde ikomt boven het gemiddeld loon van een werkenden arbeider. Indien spreker echter ziet, wat er verdiend wordt hoewel hij, zich op dit terrain liever niet beweegt en wat er af moet, 2,50 huishuur, 2,50 Wee ding en schoeisel en wat is dat voor een gezin, dan blijft er 5,50 over voor voeding enz. Spreker kan begrijpen, dat er dan niet zooveel voor noodig is, om zoo'n gezin tot armoede te doen vervallen. En daarom wil hij zooveel mogelijk trachten, hierin tegemoet te komen. Om lid van die instellingen te kunnen zijn, is het bedrag van hun inkomen te laag. Indien het verdeeld wordt in drieen, de menschen wat, de gemeente wat en de fondsen ook wat, is er de mogelijkheid, dat het betaald kan worden. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM wenscht enkele inlichtingen. Naar aanleiding van de besprekimgen omtrent den steun wil hij den heer De Vos vragen, of ook door de bonden wordt medegewerkt in de voorziening in de beboeften der menschen, door de con tributie zooveel mogelijk te verlagen. Be heer DE VOS antwoordt, dat verschil lende bonden hun contributies verlaagd heb ben, ook de modeme bond. De heer Van Driel kan hierover echter meer inlichtingen verstrekken. De heer VAN DRIEL deelt mede, dat de transportarbeidersbond zijn contributie, die oorspronkelijk op 1 was gesteld, verlaagd heeft op 0,80 en dat deze thans 0,67 be draagt. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM heeft veznomen, dat in sommige gevallen 2,63 aan de bonden moet worden betaald voor allerlei contributies. De heer 't GILDE deelt mede, dat dit niet bestaat. In de contributie voor den bond is tevens begrepen de contributie voor de werk loozenkas. De werkelijk contributies zijn veel lager dan de heer Lambrechtsen van Ritthem noem.de. De heer VAN DRIEL deelt mede, dat men geen lid kan zijn van den transportarbeiders bond, als men ook geen lid is van de werk loozenkas. De bond telt 9000 geheel werk loozen, die steun trekiken, terwijl er 36000 be- talende leden zijn. Voor ieder werkloos lid, dat 1 treat wordt dus 4 kiwartjes geofferd. De bond kon net uitkomen, de Ohristelijke bond kon er niet komen, terwijl de Katholieke bond zoo net tusschen wikken en wegen hipg. Zoo- doende is de reserve geheel gebruikt moeten worden. In den strengen winter van 1929 is een groot gedeelte van de reserve gebruikt en is door den Minister de uitkeering met een maand verlengd en de rijksbijdrage hiervoor h fonds perdu verleend. Het volgend jaar is de rijksbijdrage, die oor spronkelijk was bepaald op 200 gedaald tot 150 Toen heeft men gewoon van den hand in den tand geleefd en getracht de crisis door te komen. Het reservefonds is geheel op- geleefd. Het aantal deelnemers bedroeg oorspronke lijk 22000, later werd dit 40000, thans is dit 36000. Oorspronkelijk was beloofd, dat men 90 dagen zou kunnen itrekken, waarin dan nog 12 Zondagen vallen, zoodat er 78 dagen waren gedurende welke men uit de bondskas trek ken kon. Dit is later gebracht op 60. Thans is diit 42 dagen, die men in twee keer trek ken kan, nl. de helft in den winter en de an dere helft in de maand Juli. Dit is geleidel'ijik aan allemaal verslechterd. Als men thans als gesjochte jongens' wacht- weken moet doormaken, ikomt het voor, dat men pas 17 dagen, nadat men werkloos ge- worden is, kan gaan trekken. En dan is het te 'begrijpen, dat het vaak voorkomt, dat er menschen naar het burger lijk armbestuur, of naar den burgemeester moeten komen om een crediet te vragen. Door het aanhouden ven de crisis heeft men inge- zien, dat de contributie verlaagd moest wor den. Het bondsizegel, dat vroegar 60 cent was, kost thans 33 at., waarbij dan nog komt de contributie voor sociale verzekering. De heer DE VOS deelt mede, dat het bij den fabrieksarbeidersbond. zoo is, dat ieder con tributie betaalt naar gelang van zijn inkomen. Daalt dit, dan heeft ook auitomatisch verla- ging van contributie plaats. De bijdrage voor de werkloozenkas blijft echter hetzelfde, zoo dat een steuntrekker,- die geen bondscontribu- tie moet betalen, alleen 15 a 20 ct. betalen moet voor bijdrage aan de werkloozenkas. Het door den heer Lambrechtsen van Ritthem genoemde bedrag is een sprookje, dat iemand 2,60 zou moeten betalen is een praatje, de man die dat gezegd heeft, was wel een beetje van Lotje igetikt. De VOORZITTER wijst er op, naar aanlei ding van het betoog van den heer De Vos, dat de gemeente de beschikking heeft over een dokter voor de armenzorg, zoodat in feite al leen de ziekenhuisverpleging voor een deel voor rekening der gemeente zou moeten wor den genomen. De heer COLSEN merkt op, dat men, om door het burgerlijk armbestuur geholpen te worden, eerst een brief je voor den dokter heb ben moet. Spreker weet dokters, die patien- ten hebben, die hun rekening eigenlijk niet kunnen betalen. De heer DE VOS is van meening, dat in geval een gedeelte der premies voor rekening der gemeente genomen wordt, op ieder der armenidokters een zekere salarisverlaging zou toegepast kunnen worden. Spreker kent een bepaald geneesheer, die op verschillende men schen een vordering heeft, die deze niet kun nen betalen. De VOORZITTER is van oordeel, dat bij aanneming van het voorstel van den heer De Vos hiervoor ongeveer 1500 noodig zal zijn. De heer DE VOS meent, dat dit nog niet eens het geval is. Voor het ziekenfonds zullen de kosten 700 bedragen, indien spreker wel is ingelicht, zoodat men op het oogenblik met inbegrip van de ziekenhuisverpleging zal komen aan een post van ongeveer 1000. De VOORZITTER meent, rekening te moe ten houden met hetgeen in de toekoanst ver- wadht kan worden. Het voorstel wordt aangenomen met 11 tegen 3 stemmen. Voor stemmen de heeren De Bruijn, Lam brechtsen van Ritthem, Van Aken, De Kra ker, Duurinck, Van Hecke, Colsen, Van Driel, 't Gilde, De Vos en Den Hamer; tegen stem- men de heeren Geelhoedt, Scheele en Verlinde. 325. Rente van geldleeningen ten laste van ihoofdstuk IX 2 komende. 1430. 326. Aflossing van geldleeningen ten laste van hoofdstuk IX 2 komende. 1540. 327. Toelage aan de commissie voor werk- verruiming in Zeeuwsch-Vlaanderen. 5. 328. Bijdrage ziekenfondsen en fonds zie kenhuisverpleging voor werkloozen. 1500. Hoofdstuk X. Landbouw. Inkomsten 328a. Restitutie door het rijk van kosten van maatregelen tegen veeziekten. Memorie. Uitgaven; 329. Subsidien ten behoeve van de veeteelt. 50. Hoofdstuk XI. Handel en Nijverheid. Inkomsten 330. Vergoeding van het rijk van een deel der jaarwedde van hem die belast is met de dagelijksche leiding van het gemeentelijk or- gaan der arbeidsbemiddeling. 2725. 331. Bijdrage van het rijk en van andere gemeenten in de kosten van de districts- arbeidsbeurs en de arbeidsbemiddeling. 620. 332. Verhaal van pensioensbijdragen. 415. Uitgaven 333. Kosten ter zake van den ijk en herijk der maten en gewichiteir. 10. 334. Subsidien voor openbare middelen van vervoer. 1610. 335. iSubsidie aan werkloozenkassen. 11000. 336. Kosten van die districtsarbeidsbeurs en van de arbeidsbemiddeling. 7080. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM geeft te kennen, dat hierbij de kwestie van

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1936 | | pagina 7