kr™°' srtar naar der gemeente op wachtgeld dan wel een tijdelijk in die functie aangesteld ambtenaar, hetzij een v6or het in werking treden dezer verordening in zoodanige functie op arbeids- overeenkomst naar burgerlijk recht werkzaam gesteld persoon; d. omstandigheden aanwezig zijn, welke het wenschelijk maken, ter vervulling van een daarin bestaande vacature een tijdelijke voor- ziening te treffen; e. door benoeming van een niet-capitulant een vacature ontstaat, welke voor vervulling door een capitulant is aangewezen. Artikel 5. Deze verordening wordt aangehaald onder naam van „Capitulanten-verordening voor de gemeente Ter Neuzen 1936". Zij treedt in werking met ingang van den dag na dien, waarop de goedkeuring van Ge- deputeerde Staten daarop is verkregen. II. Het ambtenarenreglement, vastgesteld den 1 October 1931 zooals dit nader is gewijzigd te wijzigen als volgt: Eenig artikel. Aan artikel 6 wordt toegevoegd een 2e en 3e lid luidende: „2. De aanstelling tot ambtenaar van een capitulant als bedoeld in het Capitulanten- reglement 1935, geschiedt steeds in vasten dienst. „3. Aanstelling in vasten dienst kan ge- sdhieden met een proeftijd van een jaar, welke Jroeftijd in uitzonderingsgevallen met ten hoogste een jaar kan worden verlengd, waar- na, indien de aanstelling niet wordt gehand- haafd, de gemeentedienst moet worden be- einddgd." STAAT, bedoeld in artikel 1 der capitulan- tenverordening voor de gemeente Ter Neuzen. Ambten en betrekkingen om door capitu- lanten te worden vervuld met aanwijzing van de candidatenlijsten bedoeld in bijlage A van het capitulantenbesluit 1936, Staatsblad no. 542. 1. bode gemeentehuis no. 21; 2. agent van politie no. 42; 3. ongeschoolde arbeider no. 25. Behoort bij de capitulantenverordening voor de gemeente Ter Neuzen, vastgesteld op 19 November 1936. De heer DUURINCK merkt op, dat in art. 4, lid c der ontwerp-verordening staat: „in aanmerking dient te worden gebracht hetzij een daarvoor geschikt geacht ambtenaar der I gemeente op wachtgeld dan wel een tijdelijk in die functie aangesteld ambtenaar, hetzij een v6or het in werking treden dezer ver ordening in zoodanige functie op arbeidsover- eenkomst naar burgerlijk recht werkzaam ge steld persoon". Hij vraagt of het niet mogelijk is, inplaats van ,,op wachtgeld" te lezen „al of niet op wachtgeld". De VOORZITTER antwoordt, dat dit juist niet mag, de bedoeling is, dat uitsluitend in aanmerking gebracht worden personen die op wachtgeld staan. Voorts is dit artikel nog uit- gebreid met een lid e. Met algemeene stemmen wordt het voor- stel van burgemeester en wethouders aan- vaard. 6. Vaststellen schoolgeldverordening. De VOOBZITTER stelt aan de orde het voorstel van burgemeester en wethouders, tot vaststelling der gewijzigde schoolgeldverorde ning, waaromtrent in de vergadering van 22 October j.l. de stemmen staakten. De heer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM deelt mede, het antwoord van gedeputeerde staten te hebben gezien. Dit is niet bepaald bevredigend. Het heeft er veel van weg, of gedeputeerde staten zeggen, hou je mond maar, wij vinden het verder best. In deze omstandigheden acht spreker het beter, er zich verder maar bij neer te leggen. Met algemeene stemmen wordt de gewijzig de schoolgeldverordening vastgesteld. 7. Vaststellen regelen bouwexploitatie gronden doord particulieren. Burgemeester en wethouders sohrijven den raad: Volgens art. 92a der Onteigeningawet wordt bij de bepaling van de waarde van grond als bouwgrond relkening gehouden met de in de gemeente geldende regelen betreffende af- stand van grond voor openlbare verkeers- wegen, alsmede betreffende kosten van het- geen noodig is am grond voor belbauwing naar de plaatselijke voorschriften gereed te maken. De bedoeling is, ook blijkens de mondelinge toelichting, te komen tot een vaststelling van de schadevengoeding in dier voege, dat al wat behoort tot de productiekosten van den bouw- rijpen grond, den eigenaar in minderinig worde gebracht op de waarde van den grond als bouwvgrond, zulks overeenkomstig het begin- sel, dat die kosten voor rekening komen van den eigenaar. Zal de bedoeling van het ar tikel tot haar recht komen, dan is het wen schelijk, dat de regelen worden vastgesteld op een wijze, die een billijke toepassing van dat foeginsel zooveel mogelijk waarlborgt. Ook af- gezien van het belang uit een oogpunt van rechtsizekerheid is het voor een goede uit- oefening van hun bedrijf noodig, dat de ex- plioitanfcen weten, waar zij aan toe zijn,in dier voege, dat zij aan de hand van puiblieke normen altihans bij benadering kunnen na- gaan, hoeveel grond zij eventueel kosteloos moeten afstaan en welke kosten zij zouden moeten betalen om te kunnen komen tot bcuiwen. Gedeputeerde Staten verzoeken, op uitnoo- digiiug van den minister van sociale zaken, zoodanige regelen vast te stellen, waarom wij u voorstellen het navolgende besluit te nemen: (De gemeenteraad van Ter Neuzen, besluit vast te stellen de navolgende regelen voor het in bouwexploitatie hrengen van gronden door particulieren in de gemeente Ter Neuzen. Algemeene bepalingen. Artikel 1. 1. Het als bourwterrein in exploitatie bren- gen van gronden door particulieren kan slechts geschieden met medewerking van de ge meente. 2. Deze medewerking wordt verleend krachtens een door den raad met belang- hebbeniden te treffen avereenkomst, waarbij de in de volgende artikelen vervatte grond- slagen warden in acht genomen. 3. Een dergelijke oivereenkomst is van kracht gedurende een daarlbij te bepalen aan- tal jaren, te rekenen van den dag van hare vaststelling. Artikel 2. dragen in vollen en vrijen eigendom en vrij van opstal den grond, welke ligt binnen de door den raad ingevolge hoofdstuk H der bouwverordening te bepalen of in een uit- breidingsplan, aangeduide grenizen van den weg, waaraan hij zal ibouwen, eventueel het gedeelte van den weg. 2. Deze regel lijtft uitzonderinig voor helf- ten van wegen, waaraan niet gelbouwd mag worden of waaraan reeds vroeger een babou- wing is aangetoracht alsmede voor den grond, benoodlgd voor straten en pleinen als ander- zins voior zoover deze meer dan 15 meter breedte zullen verkrijgen. gemeten tusschen de weggrenzen. De overdracht, bedoeld in lid 1 is ook voor deze meerdere breedte ver- plicht, maar de ibouw-exploitant ontvangt daarvoor eene vergoeding van 0,50 par M-.. te verrekenen invoege als in art. 5 bepaald. Kosten van bestrating c.a. Artikel 4. 1. De aanleg van den weg in zijn vollen omvang, waaronder begrepen is het ophoogen en egaliseeren van het wegbed, geschiedt door de gemeente voor rekening van den exploi- tant. Daaraan zal als regel eene openlbare aanlbestedinig voorafgaan. 2. De exploitant .s verp'icht de geraamde kosten van: a. het ophoogen en egaliseeren van het weg bed; b. het aanleggen van de straat c.q. den weg, waarin begrepen die der bestrating, wag- verharding, rioleering, verlichting, brand- de bijkomende kosten, c. het eenmaal heribestraten voor dat daarmede wordt aangevangen of de gunning na openbare aanbesteding wordt ver leend, in de gemeentekas te stoirten. 9. Verleenen medewerking ingevolge art. 72 der L. O. wet 1920. Burgemeester en wethouders stellen voor het voigende besluit te nemen: De raad der gemeente Ter Neuzen, gezien een op 30 October 1936 ingekomen adres van de Vereeniging voor Christelijk Onderwijs te Ter Neuzen, houdende verzoek om ingevolge artikel 72 der lager onderwijs- wet 1920 gelden te willen beschikbaar stellen voor het aanschaffen van nieuwe ltachels voor de school voor Christelijk Onderwijs aan de Jozinastraat aldaar; overwegende, dat voor bovenvermelde doel- einden gelden uit de gemeentekas kunnen worden aangevraagd, dat is voldaan aan het bepaalde bij artikel 77, le lid, der lager onderwijswet 1920, gelet op artikel 72 e.v. van genoemde wet, gehoord een voorstel van burgemeester en wethouders, besluit: zijn medewerking te verleenen. Mat algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. TV* W®rkfaamhed? Vindt de ^t ambtenaren-reglement de aanstelling :rrekenmsr olaats met rlipn verotsnHo Set 6 verrekening plaats met dien verstantfe, dat, wanneer de aanbesteding een hooger bedrag uitwijst dan de raming, bijstorting onmiddel- lijk en voo,rdat met het weik wordt aange vangen of de gunning wordt verleend moet plaats helblben. 3. De in lid 2 genoemde kosten komen al leen voor zoover het den aanleg van den weg Hamer tot eene breedte van in maximum 15 meter f betreft ten laste van den exploitant. Zij wor- den voor het meerdere ver.rekend ingevolge het bepaalde in artikel 5. een ambtenaar door uw college dient te ge schieden, stellen wij U voor, tot gemeente- Iwerkman in vasten dienst als ongeschoold- arbeider, met ingang van 1 Januari 1937 te benoemen Nicolaas Scheele, op een aanvangs- c salaris van f 18,50 per week. De VOORZITTER verzoekt de heeren Den en De Bruijn met hem het stembureau te vormen. Uitgebracht worden 13 stemmen, waarvan op N. Scheele 12, 1 stem is van onwaarde. Is alzoo benoemd N. Scheele. Algemeene kosten. Artikel 5. 11. Vaststelling gemeentebegrooting, dienst 1937. ,1 Wanneer het in exploitatie te hrengen J terrein gelegen is in een uitbreid'ingsplan ter uitvoering waarvan in aanmerking komen: a. kosten van vergoeding voor grondofstand als bedoeld in art. 3 lid 2 en van bestra- tingswertken, die niet uit de bij art. 4 be- doelde vengoedingen worden bestreden; pleinen en soortgelijke open ruimten van opehbaar nut (speelplaatsen enz.); plantsoenen, wegbermen en gazons; of ter uitvoering waarvan centrale rioleering, b. Burgemeester en wethouders stellen voor, s vast te stellen, de begrooting der gemeente voor den dienst 1937. Hierbij komen tevens in behandeling: a. verzoek der vrfjwillige brandweer tot goedkeuring van de begrooting voor den dienst 1937, sluitende in ontvang en uitgaaf met een bedrag van 3848,30, met een post voor onvoorzien, groot f 1123,30; b. het verzoek van de Nat. Christelijke bruggen, kanalen en andere kunstwerken zul- Geheelonthoudersvereeniging, tot beschikbaar- len worden gemaakt, dan zullen de daarvoor 5 stelhng van een subsidie voor 1937. te maken kosten naar evenredigheid van het Burgemeester en wethouders stellen voor, belang, dat elke bouwexploitant bij deize wer- hierop afwijzend te beschikken. ken geacht wordt te hebben ten laste van die j c- idem van de vereeniging „Het Wit-Gele exploitanten worden gebracht. Zij moeten Kruis" tot beschikbaarstelling van een sub- door ieder hunner worden voldaan. wanneer sidie voor 1937, groot 200, ten behoeve van zij terreinen in exploitatie willen brengen en het consultatiebureau voor zuigelingen. Burgemeester en wethouders stellen voor, dit verzoek in te willigen. d. Burgemeester en wethouders deelen me'de, dat, nu bij de onderwijs-bezuinigingswet van 24 Februari 1936 Stbl. 100 het bestaan van commissies van toezicht op het Lager Onderwijs niet meer verplichtend is gesteld, zij voorstellen de voor de kom en voor Sluis- kil-Driewegen ingestelde commissies met in- 1. Indien en voor zoover de bij artikel 5 ji gang van 1 Januari a.s. op te heffen. wel voor of op het tijdstip in art. 4 lid 2 ge noemd. 2. Doze verplichting vervalt, wannieer de i gemeente gelijktijdig met de uitvoering of de voorlberedding daarvan een baatbelasting in voert of deze ter plaatse reeds bestaat. Rentevergoeding. Artikel 6. bedoelde kosten zijn vergoed voordat de wer- i ken, waarvoor zij gestort zijn, in uitvoering gekomen zijn, zal over het daarop betrekking hebbende gedeelte een rentevergoeding plaats Waar deze commissies indertijd benoemd i zijn, omdat de wet daartoe de verplichting j oplegde en waar in den loop der jaren ge- bleken is, dat de werking der commissies heiblben van zooveel ten honderd als de drie i zeeT beperkt is en aan het bestaan ervan geen en honderd rentejgevende Nationale Schuld behoefte wordt gevoeld, meenen zij nu de 1 g Va" el'k jaar V°°r wetgever beoogt, hieraan tegemoet te komen den verkrijger afwerpt 2. De rente wordt niet vergoed over een langere .periode dan het tijdivak, dat ligt tus schen den dag van storting en den dag waar op bedoelde werken in gebruik genomen zul len zijn. Slotbepalingen. Artikel 7. In de igevallen, waarin deze bepalingen niet voorzien, worden door burgemeester en wet- en dus eenige besparing te brengen tot de opheffing te moeten besluiten. In verband met bovenstaande stellen zij voor, het volgende besluit te nemen: De raad der gemeente Ter Neuzen, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 November 1936, besluit: 1. met ingang van 1 Januari 1937 op te houders, zooveel mogelijk in overeenstemming heffen de bestaande commissies van toezicht met de in deize bepalingen vervatte richtlijnen °P het lager onderwijs voor de kom en voor eventueel nadere voorwaarden gesteld Artikel 8. Deize verordening kan worden aangehaald als ,,Exploitatie-voorschriften bouwterreinen". Artikel 9. Deze verordening treedt in werking met in gang van een door burgemeester en wethou ders te bepalen tijdstip. De heer DE BRUIJN merkt op, dat, indien hij het goed heeft begrepen in den vervolge de straten gelegd worden voor rekening der gemeente. Zoodoende kan het voorkomen, dat een halve straat is aangelegd door de bou- wers en de andere helft voor rekening van de gemeente komt. Spreker wijst in dit verband op de Hondiusstraat. Spreker zag liever, dat burgemeester en wethouders onderhandelden met de eigenaars van den Molendijk. Indien deze opgeruimd was, kon daar een straat aangelegd worden en had men, inplaats van den toestand, dat er wellicht 3 straten aangelegd zullen moeten worden, er slechts 1. Het voorstel van burgemeester en wethou ders wordt met algemeene stemmen aanvaard. 8. Verleenen medewerking ingevolge art. 72 der L. O. wet 1920. Ingeval van twijfel, omtrent hetgeen in deze verordening moet worden verstaan onder weg, straat, weghelft, weggedeelte, plein, bestra ting, brug, bouwterrein of plantsoen, beslis- sen burgemeester en wethouders. Overdracht van grond. Artikel 3. 1. De bouwexploitant is verplicht aan de gemeente aonder eenige vergoeding over te Burgemeester en wethouders stellen voor, het navolgende besluit te nemen. De gemeenteraad van Ter Neuzen, gezien een op 15 October 1936 ingekomen adres van de Vereeniging voor Christelijk Volksonderwijs te Ter Neuzen, houdende ver zoek om ingevolge artikel 72 der lager onder wijswet 1920 gelden te willen beschikbaarstel- len voor aansluiting op de waterleiding en het aanleggen van de noodige binnenleidingen, benevens voor het aanschaffen van vijf nieuwe schoolborden voor de Christelijke School voor bijzonder lager onderwijs aan de school weg aldaar; overwegende, dat voor bovenvermelde doel- einden gelden uit de gemeentekas kunnen worden aangevraagd; dat is voldaan aan het bepaalde bij art. 77, le lid, der lager onderwijswet 1920, gelet op artikel 72 e.v. van genoemde wet, gehoord een voorstel van burgemeester en wethouders, besluit zijn medewerking te verleenen. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. Sluiskil-Driewegen 2. aan de leden der bovengenoemde com missies met ingang van genoemden datum eervol ontslag te verleenen, onder dankbetui- ging voor de door hen bewezen diensten. e. een verzoek van de Katholieke Middel- bare Handelsdagschool te Hulst, tot beschik baarstelling van een subsidie per jaar en per leerling van /150. Burgemeester en wethouders leggen hierbij over een uittreksel uit de notulen der verga dering van 26 Februari 1925, luidende: ,,Naar aanleiding van een verzoek van het ,,bestuur der R. K. Middelbare Schoolvereeni- ,,ging te Hulst om subsidie ad 150 per leer- ,,ling op de R. K. Handelsschool uit deze ge- „meente hebben burgemeester en wethouders I ,,de vorige vergadering voorgesteld een sub sidie te verleenen van f 100 per leerling, ,,waarover de stemmen hebben gestaakt. ,,De heer GEiELHQfSDT merkt op, dat de ,,heer Colsen in de vorige vergadering de ,,onderstelling ujtsprak, dat, indien sprekers „voorstel werd aangenomen en 15 van den „kostenden prijs per leerling werd toegekend, „dit meer dan 100 per leerling zou bedragen. „Uit de tlians bij de stukken overgelegde „gegevens blijkt echter dat dit slechts 68 is. „Het voorstel van burgemeester en wet- „houders wordt verworpen met 7 tegen 4 „stemmen. ,,Voor stemmen de heeren Van Aken, D. Scheele, Colsen en Van Riet; tegen stem- ,,men de heeren Van Cadsand, Geelhoedt, R. „Scheele. Hamelink, Van Driel, Van Dijke en „De Jager. „Het voorstel van den heer Geelhoedt, om „per leerling uit deze gemeente 15 van „den kostenden prijs te betalen, in overeen stemming met de verplichtingen die de Nij- .,verheidswet de gemeenten ten opzichte van „andere onderwijsinrichtingen oplegt, wordt aangenomen met algemeene stemmen". Burgemeester en wethouders stellen voor hierop afwijzend te beschikken. f. verzoek tot goedkeuring der begrooting van de commissie tot wering van schoolver- zuim voor de kom, in ontvang en uitgaaf tot een bedrag van 150 en voor Sluiskil-Drie wegen, in ontvang en uitgaaf tot een bedrag van f 50. g. een verzoek van het E. K. werk en Vrouwelijk Jeugdwerk om een subsidie groot f 50 voor het jaar 1937. Burgemeester en wethouders stellen voor hierop afwijzend te beschikken. h. idem van het burgerlijk armbestuur tot 10. Vaste aanstelling gemeente-workman. Burgemeester en wethouders deelen mede: Reeds meerdere malen zijn uit uw midden stemmen opgegaan den arbeider bij gemeente werken N. Scheele in vasten dienst aan te stellen. In verband met de vaststelling door persoon een vaste aanstelling te geven. Scheele is reeds ruim 6 jaar onafgebroken werkzaam geweest op arbeidscontract en heeft altijd ten zeerste voldaan. Waar ingevolge artikel 7, eerste lid, van goedkeuring van de begrooting voor den wordt overgegaan dienst 1937, luidende in ontvang en uitgaaf tot een bedrag van 40.700 met een post voor onvoorzien van 100. De gemeentelijke sub sidie wordt geraamd op 39.000. i. idem van den Ter Neuzenschen Bestuur- dersbond en de R. K. Werkliedenvereeniging ,,St. Antonius" tot overname der contributie ziekenfondsen en ziekenhuisverpleging. Burgemeester en wethouders stellen voor, hierop afwijzend te beschikken. j. vaststelling begrooting woningbedrijf 1937. Deze wijst aan in totaal een baten en lasten f 9855,90 en kapitaalinkomsten en -uit- gaven f 6300,16. VERSLAG van het verhandelde in de afdeelingen van den raad tot onder- zoek der gemeente-begrooting voor 1937 en verantwoording van burge meester en wethouders naar aanlei ding daarvan. Een lid van de le afueeling verzocht een overzicht te mogeh ontvangen van de kapi- taalschuld op 1 Januari 1927 en 1 Januari 1937. De kapitaalschuld, mede die aan de ge-' meente bedroeg op: 1 Januari 1927 415.155; 1 Januari 1937 460.673,03. Wij merken hierbij nog op, dat voor het bedrag per 1 Jan. 1937 geen rekening is gehouden met de schuld ad 45.000 voor afkoop van de uitkeering art. 205t<5r der L. O. wet 1920. 14. In beide afdeelingen wordt voorgesteld voor alle categorieen der ambtenaren 6 6en- jaarlijksche periodieke verhoogingeh toe te kennen. Wij stellen U voor aan de ambtenaren. die niet vallen onder de categorie werk- beaen, dus ook den directeur van de arbeids'oeurs, het verschil tusschen mini mum en maximum wedde te doen berei- ken door toekenning van 8 eenjaarlijksche periodieke verhoogingen. 51. Leden van de le afdeeling verklaren zich tegen overname door de gemeente van de kosten van de zekerheidstelling door den gemeente-ontvanger. Andere leden verdedi- gen dit voorstel. Naar aanleiding van het in de afdeelin gen besprokene, wordt deze post door ons teruggenomen. 103. Leden van beide afdeelingen verzoe ken de subsidie van het Wit-Gele Kruis in de kom met f 200 te verhoogen ten behoeve van het consultatiebureau voor zuigelingen, daar hiervan door alle gezindten gebruik wordt gemaakt en de belangen van het kind hier- door ten zeerste worden gediend. Daar dit de eenige inrichting op dit gebied is in deze gemeente en de vereeni ging een mooi sociaal werk dient, wordt voorgesteld deze post met f 200 te ver hoogen. 105. Een lid van de 2e afdeeling vraagt zoo mogelijk de huren van de woningbouw- woningen nogmaals te willen herzien, waar- door misschien kan worden bereikt, dat de huren met de kosten van de waterleiding kunnen worden verlaagd. Waar de renteverlaging is verdiscon- teerd in de huurverlaging, kan tot ver- laging der huren alleen worden overge gaan als door de regeering terzake maat- regelen worden genomen. 132. In beide afdeelingen wordt in over- weging gegeven de post onderhoud straten als reserve naar de kapitaaldienst te brengen. Door de aanleg van de waterleiding helpt het herleggen e.a. toch niet. Wordt boven dit bedrag nog 3000 uitgetrokken dan kan zoo doende een fonds gevormd worden waardoor t.z.t. de vernieuwing van de straten kan wor den bekostigd. Behalve de in de memorie genoemde straten hebben verschillende leden nog wenschen voor andere straten o.m. de Doelderstraat, Walravenstraat, Javastraat, Dr. Buijzestraat, Arsenaalweg en Parkeerterrein. Gevraagd wordt trottoirs te willen aanleg gen in de Nieuwe Kerkstraat. Nogmaals wordt de aandacht gevestigd op de Pierssenspolderstraat. Inlichtingen worden gevraagd omtrent de vernieuwing van de Vlooswijkstraat en de Dijkstraat. Door de uitgestrektheid van het wegen- net der gemeente is het uitgetrokken bedrag van onderhoud toch zeker het minimum dat ihiervoor kan worden ge raamd. Werd het onderhoud een of meer jaren stopgezet, dan zou dit zeker nadien hooge kapitaalsuitgaven tengevolge heb ben. Wij staan op het standpunt, dat ver nieuwing van een wegdek in verband met de aanlegging van de waterleiding moet worden uitgesteld, waarom voor de ver nieuwing van de Vlooswijkstraat en de Dijkstraat geen post op de begrooting is uitgetrokken. Het geheele onderhoud stopzetten is zeker niet te verantwoorden. In gewone tijden is reservevorming zeker aan te bevelen. Thans echter kun nen wij geen middelen aanwijzen de ge- vraagde 3000 te reserveeren. De in de memorie genoemde straten zijn slechts als voorbeeld genomen. Ook aan de door verschillende leden genoemde straten zal aandacht worden gewijd. In verband met de financieele toestand der gemeente kunnen wij geen voorstel doen tot het aanleggen van een trottoir in de Nieuwe Kerkstraat. Door ons zal evenwel getracht worden, maatregelen te nemen om de toestand aldaar te ver- beteren. Voor de verbetering van de Pierssens polderstraat is noodig de medewerking van de tifewoners en van het bestuur van de polder. Aan het polderbestuur is in- zake deze verbetering geschreven d.d. 27 Juli 1935. Hierop werd tot heden geener- lei antwoord terugontvangen. Ook van de bewoners van de Pierssenspolderstraat werd nog niet de vereischte medewerking verkregen. 134. Een lid van de le afdeeling zou ook gaarne boomen doen planten aan de Grenu- laan. Een ander lid vraagt de banken op het wandelpad te willen verplaatsen, opdat deze meer in de schaduw komen te staan. Ook wordt gevraagd bijplaatsen van banken op de Oost- en de Westpier. Tenslotte vraagt een lid verbreeding van het fietspad aan de Grenulaan. Wij zullen de punten hierboven ver- meld, nader nagaan en zien wat wij dienaangaande kunnen doen. 136. In beide afdeelingen wordt de vis- schershaven besproken. Sommige leden drin- gen aan op noodzakelijke herstelling, andere leden willen de haven dempen. Wij zullen een kostenberekening laten maken van de herstelling en van de dem- ping en komen t.z.t. bij Uw college met voorstellen. 139. Een lid van de le afdeeling vraagt waarom tot aanschaffing van een zandstrooier Wij hebben deze uitgaaf nader over- wogen en nemen deze post, terug. 274. Een lid van de le afdeeling stelt voor de commissie van toezicht op het 1. o. af te schaffen, nu deze commissie niet meer wette- lijk wordt vereiseht. Waar de wet van 22 Februari 1936 S. 100 in dien zin is gewijzigd, dat de plaatselijke commissies van toezicht op het 1. o niet meer verplichtend zijn ach- ten wij het ook geen bezwaar, deze com missies op te heffen. Terzake wordt dan ook een voorstel gedaan. 277. Een lid van de le afdeeling vraagt of behalve schoolkleeding ook schoolvoeding mag worden verstrekt. Wanneer op een school enkele kinderen melk mochten noodig hebben, is het geen bezwaar, dat de kosten hiervan door de commissie worden bestreden, mits reke ning wordt gehouden met de uitgetrokken post. 294. Een lid van de le afdeeling verzoekt voor de z.g. blauwe bibliotheek de gevraagde 50 beschikbaar te stellen. Een ander lid zegt dat voor dat doel maar eerst in eigen kring gelden moeten worden verzameld. Wij staan op het standpunt, dat in ver band met de financien der gemeente geen nieuwe subsidies mogen worden verstrekt. Bovendien zou zoo'n maatregel weer meerdere aanvragen uitlokken. 295. Door een lid van de 2e afdeeling wordt gevraagd waarom in verband met het a.s. huwelijk van H. K. H. Prinses Juliana geen post op de begrooting is uitgetrokken. Wij onderzoeken op welk bedrag een post geraamd moet worden en zullen dit bij de behandeling van de begrooting mededeelen. 307. Een lid van de le afdeeling vraagt het B. A. erop te willen wijzen, om wanneer ondersteunde personen later in betere finan cieele omstandigtheden komen te verkeeren, het bedrag der ondersteuning op deze per sonen te verhalen. Het is algemeen bekend, dat het B. A. verhaal toepast waar dit redelijk is. Wij zullen alsnog de medegedeelde gevallen ter kennis van dit college brengen. 319. Een lid van de le afdeeling vraagt in de plaats van de werkverschaffing van het Hulster- en Axelerambacht een eigen object in de gemeente aan te vattenl O.m. wordt genoemd het verbeteren van de ijsbaan en het bouwen van een stadhuis. Wanneer van de commissie van de ijs baan gedetailleerde plannen worden voor- gelegd, om via de werkverschaffing te komen tot verbetering van de ijsbaan, dan zullen wij deze overwegen. Wat de bouw van een nieuw stadhuis betreft, hieraan kan thans niet worden gedacht, tenzij het werkfonds een flink bedrag zou beschikbaar stellen, wat door ons zal worden onderzocht. 322. Bij de post ontwikkeling en ontspan- ning van werkloozen wordt voorgesteld een ontwikkelingscursus in het leven te roepen, uitgaande van B. en W. en toegankelijk voor alle personen. Het geven van ontwikkelingscursussen moet uitgaan van de vereenigingen zelve. Door ons college kan daarvoor geen ini- tiatief worden genomen. 323. Bij deze post wordt voorgesteld de ambtenaar Jansen bij de arbeidsbeurs in sala ris gelijk te stellen met de adjunct-commies ter secretarie, terwijl ook wordt voorgesteld voor de 2 personen op de arbeidsbeurs, die op arbeidscontract werkzaam zijn ook een sala- risregeling vast te stellen. Een ander lid stelt voor, dan ook het salaris van den gemeentebode en den ambtenaar bij gemeentewerken te verhoogen, terwijl ten slotte nog wordt voorgesteld door een lid van de 2e afdeeling den vclontair bij gemeente werken een vergoeding te geven. Nu de salarissen van de ambtenaren hpt vorige jaar zijn geregeld, achten wij geen termen aanwezig voor den gemeen tebode en den ambtenaar bij gemeente werken een hooger salaris te geven. Wij' achten het ook niet op onzen weg te lig- gen den volontair bij gemeentewerken een vergoeding te geven. Wat betreft het salaris van den ambtenaar bij de arbeids beurs Jansen kunnen wij toegeven, dat er een te groot verschil bestaat tusschen zijn salaris en dat van den directeur. Ons inziens gaat het ook niet aan dezen amb tenaar gelijk te stellen met de adjunct- commies ter secretarie. Wij zouden daarom willen voorstellen het salaris van dien ambtenaar te stellen op 14001800 verminderd met 2% met 8 eenjaarlijksche verhoogingen. Wat betreft de menschen die op ar beidscontract werkzaam zijn, zijn wij wel bereid het loon van beiden te bepalen op 100 per maand. Een voorstel om aan hen ook een salaris te geven met perio dieke verhoogingen is van ons niet te ver- wachten; dit toch regelt men alleen voor ambtenaren. Wij teekenen hierbij nog aan, dat wat deze drie menschen be treft het voorbehoud moet worden ge maakt, dat ook het I^ijk zich bereid ver- klaart daarvoor een ,£gelmatige vergoe ding te geven. 324a. Voorgesteld wor^j. een nieuwe post in te voegen voor kostq,n zi€ltenfondsen en fonds ziekenhuisverpleging. Hoe sympathiek ook tegenover .en toch om deze kwestie staan, financieele redenen deze aanvraag ont- raden. 321. Een lid van de le afdeeling vraagt inlichtingen omtrent verstr.kking van kolen- bons aan landarbeiders. De uitkeering uit de werkloozenkas voor de landarbeiders bedraagt /1,40 per dag en 8,40 per week. De werkloozensteun voor de uitgetrok ken landarbeiders is thans met /0,50 verhoogd en op 7,50 bepaald, met nog een kindertoeslag. De steun wordt dan voor een gezin met 3 kinderen 9, met kolenbon dus f 10. Als kastrekker ontvangt hij f 8,40 toeslag kasuitkeering 0,60 voile kolenbon 10. Een gezin met 1 kind ontvangt als werkloozensteun f 7,50 0,50 kinder toeslag kolenbon 9. Als kastrekker f 8,40 f 0,60 kolenbon 9. Daar de kolentoeslag op de uitkeering uit de werkloozenkas geheel ten laste der gemeente blijft moeten wij ontraden aan de kastrekkers steeds een voile kolenbon te verschaffen. Wij teekenen hierbij nog aan, dat niet enkel de landarbeiders in de winterperiode hun kasuitkeering ontvangen, doch b.v. voor de transportarbeiders de helft van de trekkingsperiode ook in Januari valt. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1936 | | pagina 8