kr™°' srtar
naar der gemeente op wachtgeld dan wel een
tijdelijk in die functie aangesteld ambtenaar,
hetzij een v6or het in werking treden dezer
verordening in zoodanige functie op arbeids-
overeenkomst naar burgerlijk recht werkzaam
gesteld persoon;
d. omstandigheden aanwezig zijn, welke het
wenschelijk maken, ter vervulling van een
daarin bestaande vacature een tijdelijke voor-
ziening te treffen;
e. door benoeming van een niet-capitulant
een vacature ontstaat, welke voor vervulling
door een capitulant is aangewezen.
Artikel 5.
Deze verordening wordt aangehaald onder
naam van „Capitulanten-verordening voor de
gemeente Ter Neuzen 1936".
Zij treedt in werking met ingang van den
dag na dien, waarop de goedkeuring van Ge-
deputeerde Staten daarop is verkregen.
II. Het ambtenarenreglement, vastgesteld
den 1 October 1931 zooals dit nader is
gewijzigd te wijzigen als volgt:
Eenig artikel.
Aan artikel 6 wordt toegevoegd een 2e en
3e lid luidende:
„2. De aanstelling tot ambtenaar van een
capitulant als bedoeld in het Capitulanten-
reglement 1935, geschiedt steeds in vasten
dienst.
„3. Aanstelling in vasten dienst kan ge-
sdhieden met een proeftijd van een jaar, welke
Jroeftijd in uitzonderingsgevallen met ten
hoogste een jaar kan worden verlengd, waar-
na, indien de aanstelling niet wordt gehand-
haafd, de gemeentedienst moet worden be-
einddgd."
STAAT, bedoeld in artikel 1 der capitulan-
tenverordening voor de gemeente Ter
Neuzen.
Ambten en betrekkingen om door capitu-
lanten te worden vervuld met aanwijzing van
de candidatenlijsten bedoeld in bijlage A van
het capitulantenbesluit 1936, Staatsblad no.
542. 1. bode gemeentehuis no. 21; 2. agent
van politie no. 42; 3. ongeschoolde arbeider
no. 25.
Behoort bij de capitulantenverordening voor
de gemeente Ter Neuzen, vastgesteld op 19
November 1936.
De heer DUURINCK merkt op, dat in art.
4, lid c der ontwerp-verordening staat: „in
aanmerking dient te worden gebracht hetzij
een daarvoor geschikt geacht ambtenaar der I
gemeente op wachtgeld dan wel een tijdelijk
in die functie aangesteld ambtenaar, hetzij
een v6or het in werking treden dezer ver
ordening in zoodanige functie op arbeidsover-
eenkomst naar burgerlijk recht werkzaam ge
steld persoon".
Hij vraagt of het niet mogelijk is, inplaats
van ,,op wachtgeld" te lezen „al of niet op
wachtgeld".
De VOORZITTER antwoordt, dat dit juist
niet mag, de bedoeling is, dat uitsluitend in
aanmerking gebracht worden personen die op
wachtgeld staan. Voorts is dit artikel nog uit-
gebreid met een lid e.
Met algemeene stemmen wordt het voor-
stel van burgemeester en wethouders aan-
vaard.
6. Vaststellen schoolgeldverordening.
De VOOBZITTER stelt aan de orde het
voorstel van burgemeester en wethouders, tot
vaststelling der gewijzigde schoolgeldverorde
ning, waaromtrent in de vergadering van 22
October j.l. de stemmen staakten.
De heer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM
deelt mede, het antwoord van gedeputeerde
staten te hebben gezien. Dit is niet bepaald
bevredigend. Het heeft er veel van weg, of
gedeputeerde staten zeggen, hou je mond
maar, wij vinden het verder best.
In deze omstandigheden acht spreker het
beter, er zich verder maar bij neer te leggen.
Met algemeene stemmen wordt de gewijzig
de schoolgeldverordening vastgesteld.
7. Vaststellen regelen bouwexploitatie
gronden doord particulieren.
Burgemeester en wethouders sohrijven den
raad:
Volgens art. 92a der Onteigeningawet wordt
bij de bepaling van de waarde van grond als
bouwgrond relkening gehouden met de in de
gemeente geldende regelen betreffende af-
stand van grond voor openlbare verkeers-
wegen, alsmede betreffende kosten van het-
geen noodig is am grond voor belbauwing naar
de plaatselijke voorschriften gereed te maken.
De bedoeling is, ook blijkens de mondelinge
toelichting, te komen tot een vaststelling van
de schadevengoeding in dier voege, dat al wat
behoort tot de productiekosten van den bouw-
rijpen grond, den eigenaar in minderinig worde
gebracht op de waarde van den grond als
bouwvgrond, zulks overeenkomstig het begin-
sel, dat die kosten voor rekening komen van
den eigenaar. Zal de bedoeling van het ar
tikel tot haar recht komen, dan is het wen
schelijk, dat de regelen worden vastgesteld op
een wijze, die een billijke toepassing van dat
foeginsel zooveel mogelijk waarlborgt. Ook af-
gezien van het belang uit een oogpunt van
rechtsizekerheid is het voor een goede uit-
oefening van hun bedrijf noodig, dat de ex-
plioitanfcen weten, waar zij aan toe zijn,in
dier voege, dat zij aan de hand van puiblieke
normen altihans bij benadering kunnen na-
gaan, hoeveel grond zij eventueel kosteloos
moeten afstaan en welke kosten zij zouden
moeten betalen om te kunnen komen tot
bcuiwen.
Gedeputeerde Staten verzoeken, op uitnoo-
digiiug van den minister van sociale zaken,
zoodanige regelen vast te stellen, waarom wij
u voorstellen het navolgende besluit te nemen:
(De gemeenteraad van Ter Neuzen,
besluit
vast te stellen de navolgende regelen voor
het in bouwexploitatie hrengen van gronden
door particulieren in de gemeente Ter Neuzen.
Algemeene bepalingen.
Artikel 1.
1. Het als bourwterrein in exploitatie bren-
gen van gronden door particulieren kan slechts
geschieden met medewerking van de ge
meente.
2. Deze medewerking wordt verleend
krachtens een door den raad met belang-
hebbeniden te treffen avereenkomst, waarbij
de in de volgende artikelen vervatte grond-
slagen warden in acht genomen.
3. Een dergelijke oivereenkomst is van
kracht gedurende een daarlbij te bepalen aan-
tal jaren, te rekenen van den dag van hare
vaststelling.
Artikel 2.
dragen in vollen en vrijen eigendom en vrij
van opstal den grond, welke ligt binnen de
door den raad ingevolge hoofdstuk H der
bouwverordening te bepalen of in een uit-
breidingsplan, aangeduide grenizen van den
weg, waaraan hij zal ibouwen, eventueel het
gedeelte van den weg.
2. Deze regel lijtft uitzonderinig voor helf-
ten van wegen, waaraan niet gelbouwd mag
worden of waaraan reeds vroeger een babou-
wing is aangetoracht alsmede voor den grond,
benoodlgd voor straten en pleinen als ander-
zins voior zoover deze meer dan 15 meter
breedte zullen verkrijgen. gemeten tusschen
de weggrenzen. De overdracht, bedoeld in
lid 1 is ook voor deze meerdere breedte ver-
plicht, maar de ibouw-exploitant ontvangt
daarvoor eene vergoeding van 0,50 par M-..
te verrekenen invoege als in art. 5 bepaald.
Kosten van bestrating c.a.
Artikel 4.
1. De aanleg van den weg in zijn vollen
omvang, waaronder begrepen is het ophoogen
en egaliseeren van het wegbed, geschiedt door
de gemeente voor rekening van den exploi-
tant. Daaraan zal als regel eene openlbare
aanlbestedinig voorafgaan.
2. De exploitant .s verp'icht de geraamde
kosten van:
a. het ophoogen en egaliseeren van het weg
bed;
b. het aanleggen van de straat c.q. den weg,
waarin begrepen die der bestrating, wag-
verharding, rioleering, verlichting, brand-
de bijkomende kosten,
c. het eenmaal heribestraten
voor dat daarmede wordt aangevangen of de
gunning na openbare aanbesteding wordt ver
leend, in de gemeentekas te stoirten.
9. Verleenen medewerking ingevolge art.
72 der L. O. wet 1920.
Burgemeester en wethouders stellen voor
het voigende besluit te nemen:
De raad der gemeente Ter Neuzen,
gezien een op 30 October 1936 ingekomen
adres van de Vereeniging voor Christelijk
Onderwijs te Ter Neuzen, houdende verzoek
om ingevolge artikel 72 der lager onderwijs-
wet 1920 gelden te willen beschikbaar stellen
voor het aanschaffen van nieuwe ltachels voor
de school voor Christelijk Onderwijs aan de
Jozinastraat aldaar;
overwegende, dat voor bovenvermelde doel-
einden gelden uit de gemeentekas kunnen
worden aangevraagd,
dat is voldaan aan het bepaalde bij artikel
77, le lid, der lager onderwijswet 1920,
gelet op artikel 72 e.v. van genoemde wet,
gehoord een voorstel van burgemeester en
wethouders,
besluit:
zijn medewerking te verleenen.
Mat algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
TV* W®rkfaamhed? Vindt de ^t ambtenaren-reglement de aanstelling
:rrekenmsr olaats met rlipn verotsnHo Set 6
verrekening plaats met dien verstantfe, dat,
wanneer de aanbesteding een hooger bedrag
uitwijst dan de raming, bijstorting onmiddel-
lijk en voo,rdat met het weik wordt aange
vangen of de gunning wordt verleend moet
plaats helblben.
3. De in lid 2 genoemde kosten komen al
leen voor zoover het den aanleg van den weg Hamer
tot eene breedte van in maximum 15 meter f
betreft ten laste van den exploitant. Zij wor-
den voor het meerdere ver.rekend ingevolge
het bepaalde in artikel 5.
een ambtenaar door uw college dient te ge
schieden, stellen wij U voor, tot gemeente-
Iwerkman in vasten dienst als ongeschoold-
arbeider, met ingang van 1 Januari 1937 te
benoemen Nicolaas Scheele, op een aanvangs-
c salaris van f 18,50 per week.
De VOORZITTER verzoekt de heeren Den
en De Bruijn met hem het stembureau
te vormen.
Uitgebracht worden 13 stemmen, waarvan
op N. Scheele 12, 1 stem is van onwaarde.
Is alzoo benoemd N. Scheele.
Algemeene kosten.
Artikel 5.
11.
Vaststelling gemeentebegrooting, dienst
1937.
,1 Wanneer het in exploitatie te hrengen J
terrein gelegen is in een uitbreid'ingsplan ter
uitvoering waarvan in aanmerking komen:
a. kosten van vergoeding voor grondofstand
als bedoeld in art. 3 lid 2 en van bestra-
tingswertken, die niet uit de bij art. 4 be-
doelde vengoedingen worden bestreden;
pleinen en soortgelijke open ruimten van
opehbaar nut (speelplaatsen enz.);
plantsoenen, wegbermen en gazons;
of ter uitvoering waarvan centrale rioleering,
b.
Burgemeester en wethouders stellen voor,
s vast te stellen, de begrooting der gemeente
voor den dienst 1937.
Hierbij komen tevens in behandeling:
a. verzoek der vrfjwillige brandweer tot
goedkeuring van de begrooting voor den
dienst 1937, sluitende in ontvang en uitgaaf
met een bedrag van 3848,30, met een post
voor onvoorzien, groot f 1123,30;
b. het verzoek van de Nat. Christelijke
bruggen, kanalen en andere kunstwerken zul- Geheelonthoudersvereeniging, tot beschikbaar-
len worden gemaakt, dan zullen de daarvoor 5 stelhng van een subsidie voor 1937.
te maken kosten naar evenredigheid van het Burgemeester en wethouders stellen voor,
belang, dat elke bouwexploitant bij deize wer- hierop afwijzend te beschikken.
ken geacht wordt te hebben ten laste van die j c- idem van de vereeniging „Het Wit-Gele
exploitanten worden gebracht. Zij moeten Kruis" tot beschikbaarstelling van een sub-
door ieder hunner worden voldaan. wanneer sidie voor 1937, groot 200, ten behoeve van
zij terreinen in exploitatie willen brengen en het consultatiebureau voor zuigelingen.
Burgemeester en wethouders stellen voor,
dit verzoek in te willigen.
d. Burgemeester en wethouders deelen
me'de, dat, nu bij de onderwijs-bezuinigingswet
van 24 Februari 1936 Stbl. 100 het bestaan
van commissies van toezicht op het Lager
Onderwijs niet meer verplichtend is gesteld,
zij voorstellen de voor de kom en voor Sluis-
kil-Driewegen ingestelde commissies met in-
1. Indien en voor zoover de bij artikel 5 ji gang van 1 Januari a.s. op te heffen.
wel voor of op het tijdstip in art. 4 lid 2 ge
noemd.
2. Doze verplichting vervalt, wannieer de i
gemeente gelijktijdig met de uitvoering of de
voorlberedding daarvan een baatbelasting in
voert of deze ter plaatse reeds bestaat.
Rentevergoeding.
Artikel 6.
bedoelde kosten zijn vergoed voordat de wer- i
ken, waarvoor zij gestort zijn, in uitvoering
gekomen zijn, zal over het daarop betrekking
hebbende gedeelte een rentevergoeding plaats
Waar deze commissies indertijd benoemd
i zijn, omdat de wet daartoe de verplichting
j oplegde en waar in den loop der jaren ge-
bleken is, dat de werking der commissies
heiblben van zooveel ten honderd als de drie i zeeT beperkt is en aan het bestaan ervan geen
en honderd rentejgevende Nationale Schuld behoefte wordt gevoeld, meenen zij nu de
1 g Va" el'k jaar V°°r wetgever beoogt, hieraan tegemoet te komen
den verkrijger afwerpt
2. De rente wordt niet vergoed over een
langere .periode dan het tijdivak, dat ligt tus
schen den dag van storting en den dag waar
op bedoelde werken in gebruik genomen zul
len zijn.
Slotbepalingen.
Artikel 7.
In de igevallen, waarin deze bepalingen niet
voorzien, worden door burgemeester en wet-
en dus eenige besparing te brengen tot de
opheffing te moeten besluiten.
In verband met bovenstaande stellen zij
voor, het volgende besluit te nemen:
De raad der gemeente Ter Neuzen,
gelezen het voorstel van burgemeester en
wethouders van 10 November 1936,
besluit:
1. met ingang van 1 Januari 1937 op te
houders, zooveel mogelijk in overeenstemming heffen de bestaande commissies van toezicht
met de in deize bepalingen vervatte richtlijnen °P het lager onderwijs voor de kom en voor
eventueel nadere voorwaarden gesteld
Artikel 8.
Deize verordening kan worden aangehaald
als ,,Exploitatie-voorschriften bouwterreinen".
Artikel 9.
Deze verordening treedt in werking met in
gang van een door burgemeester en wethou
ders te bepalen tijdstip.
De heer DE BRUIJN merkt op, dat, indien
hij het goed heeft begrepen in den vervolge
de straten gelegd worden voor rekening der
gemeente. Zoodoende kan het voorkomen, dat
een halve straat is aangelegd door de bou-
wers en de andere helft voor rekening van de
gemeente komt. Spreker wijst in dit verband
op de Hondiusstraat.
Spreker zag liever, dat burgemeester en
wethouders onderhandelden met de eigenaars
van den Molendijk. Indien deze opgeruimd
was, kon daar een straat aangelegd worden
en had men, inplaats van den toestand, dat
er wellicht 3 straten aangelegd zullen moeten
worden, er slechts 1.
Het voorstel van burgemeester en wethou
ders wordt met algemeene stemmen aanvaard.
8.
Verleenen medewerking ingevolge art.
72 der L. O. wet 1920.
Ingeval van twijfel, omtrent hetgeen in deze
verordening moet worden verstaan onder weg,
straat, weghelft, weggedeelte, plein, bestra
ting, brug, bouwterrein of plantsoen, beslis-
sen burgemeester en wethouders.
Overdracht van grond.
Artikel 3.
1. De bouwexploitant is verplicht aan de
gemeente aonder eenige vergoeding over te
Burgemeester en wethouders stellen voor,
het navolgende besluit te nemen.
De gemeenteraad van Ter Neuzen,
gezien een op 15 October 1936 ingekomen
adres van de Vereeniging voor Christelijk
Volksonderwijs te Ter Neuzen, houdende ver
zoek om ingevolge artikel 72 der lager onder
wijswet 1920 gelden te willen beschikbaarstel-
len voor aansluiting op de waterleiding en het
aanleggen van de noodige binnenleidingen,
benevens voor het aanschaffen van vijf nieuwe
schoolborden voor de Christelijke School voor
bijzonder lager onderwijs aan de school weg
aldaar;
overwegende, dat voor bovenvermelde doel-
einden gelden uit de gemeentekas kunnen
worden aangevraagd;
dat is voldaan aan het bepaalde bij art. 77,
le lid, der lager onderwijswet 1920,
gelet op artikel 72 e.v. van genoemde wet,
gehoord een voorstel van burgemeester en
wethouders,
besluit
zijn medewerking te verleenen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
Sluiskil-Driewegen
2. aan de leden der bovengenoemde com
missies met ingang van genoemden datum
eervol ontslag te verleenen, onder dankbetui-
ging voor de door hen bewezen diensten.
e. een verzoek van de Katholieke Middel-
bare Handelsdagschool te Hulst, tot beschik
baarstelling van een subsidie per jaar en per
leerling van /150.
Burgemeester en wethouders leggen hierbij
over een uittreksel uit de notulen der verga
dering van 26 Februari 1925, luidende:
,,Naar aanleiding van een verzoek van het
,,bestuur der R. K. Middelbare Schoolvereeni-
,,ging te Hulst om subsidie ad 150 per leer-
,,ling op de R. K. Handelsschool uit deze ge-
„meente hebben burgemeester en wethouders I
,,de vorige vergadering voorgesteld een sub
sidie te verleenen van f 100 per leerling,
,,waarover de stemmen hebben gestaakt.
,,De heer GEiELHQfSDT merkt op, dat de
,,heer Colsen in de vorige vergadering de
,,onderstelling ujtsprak, dat, indien sprekers
„voorstel werd aangenomen en 15 van den
„kostenden prijs per leerling werd toegekend,
„dit meer dan 100 per leerling zou bedragen.
„Uit de tlians bij de stukken overgelegde
„gegevens blijkt echter dat dit slechts 68 is.
„Het voorstel van burgemeester en wet-
„houders wordt verworpen met 7 tegen 4
„stemmen.
,,Voor stemmen de heeren Van Aken, D.
Scheele, Colsen en Van Riet; tegen stem-
,,men de heeren Van Cadsand, Geelhoedt, R.
„Scheele. Hamelink, Van Driel, Van Dijke en
„De Jager.
„Het voorstel van den heer Geelhoedt, om
„per leerling uit deze gemeente 15 van
„den kostenden prijs te betalen, in overeen
stemming met de verplichtingen die de Nij-
.,verheidswet de gemeenten ten opzichte van
„andere onderwijsinrichtingen oplegt, wordt
aangenomen met algemeene stemmen".
Burgemeester en wethouders stellen voor
hierop afwijzend te beschikken.
f. verzoek tot goedkeuring der begrooting
van de commissie tot wering van schoolver-
zuim voor de kom, in ontvang en uitgaaf tot
een bedrag van 150 en voor Sluiskil-Drie
wegen, in ontvang en uitgaaf tot een bedrag
van f 50.
g. een verzoek van het E. K. werk en
Vrouwelijk Jeugdwerk om een subsidie groot
f 50 voor het jaar 1937.
Burgemeester en wethouders stellen voor
hierop afwijzend te beschikken.
h. idem van het burgerlijk armbestuur tot
10. Vaste aanstelling gemeente-workman.
Burgemeester en wethouders deelen mede:
Reeds meerdere malen zijn uit uw midden
stemmen opgegaan den arbeider bij gemeente
werken N. Scheele in vasten dienst aan te
stellen. In verband met de vaststelling door
persoon een vaste aanstelling te geven.
Scheele is reeds ruim 6 jaar onafgebroken
werkzaam geweest op arbeidscontract en
heeft altijd ten zeerste voldaan.
Waar ingevolge artikel 7, eerste lid, van
goedkeuring van de begrooting voor den wordt overgegaan
dienst 1937, luidende in ontvang en uitgaaf
tot een bedrag van 40.700 met een post voor
onvoorzien van 100. De gemeentelijke sub
sidie wordt geraamd op 39.000.
i. idem van den Ter Neuzenschen Bestuur-
dersbond en de R. K. Werkliedenvereeniging
,,St. Antonius" tot overname der contributie
ziekenfondsen en ziekenhuisverpleging.
Burgemeester en wethouders stellen voor,
hierop afwijzend te beschikken.
j. vaststelling begrooting woningbedrijf
1937. Deze wijst aan in totaal een baten en
lasten f 9855,90 en kapitaalinkomsten en -uit-
gaven f 6300,16.
VERSLAG van het verhandelde in de
afdeelingen van den raad tot onder-
zoek der gemeente-begrooting voor
1937 en verantwoording van burge
meester en wethouders naar aanlei
ding daarvan.
Een lid van de le afueeling verzocht een
overzicht te mogeh ontvangen van de kapi-
taalschuld op 1 Januari 1927 en 1 Januari
1937.
De kapitaalschuld, mede die aan de ge-'
meente bedroeg op: 1 Januari 1927
415.155; 1 Januari 1937 460.673,03.
Wij merken hierbij nog op, dat voor het
bedrag per 1 Jan. 1937 geen rekening is
gehouden met de schuld ad 45.000 voor
afkoop van de uitkeering art. 205t<5r der
L. O. wet 1920.
14. In beide afdeelingen wordt voorgesteld
voor alle categorieen der ambtenaren 6 6en-
jaarlijksche periodieke verhoogingeh toe te
kennen.
Wij stellen U voor aan de ambtenaren.
die niet vallen onder de categorie werk-
beaen, dus ook den directeur van de
arbeids'oeurs, het verschil tusschen mini
mum en maximum wedde te doen berei-
ken door toekenning van 8 eenjaarlijksche
periodieke verhoogingen.
51. Leden van de le afdeeling verklaren
zich tegen overname door de gemeente van
de kosten van de zekerheidstelling door den
gemeente-ontvanger. Andere leden verdedi-
gen dit voorstel.
Naar aanleiding van het in de afdeelin
gen besprokene, wordt deze post door ons
teruggenomen.
103. Leden van beide afdeelingen verzoe
ken de subsidie van het Wit-Gele Kruis in de
kom met f 200 te verhoogen ten behoeve van
het consultatiebureau voor zuigelingen, daar
hiervan door alle gezindten gebruik wordt
gemaakt en de belangen van het kind hier-
door ten zeerste worden gediend.
Daar dit de eenige inrichting op dit
gebied is in deze gemeente en de vereeni
ging een mooi sociaal werk dient, wordt
voorgesteld deze post met f 200 te ver
hoogen.
105. Een lid van de 2e afdeeling vraagt
zoo mogelijk de huren van de woningbouw-
woningen nogmaals te willen herzien, waar-
door misschien kan worden bereikt, dat de
huren met de kosten van de waterleiding
kunnen worden verlaagd.
Waar de renteverlaging is verdiscon-
teerd in de huurverlaging, kan tot ver-
laging der huren alleen worden overge
gaan als door de regeering terzake maat-
regelen worden genomen.
132. In beide afdeelingen wordt in over-
weging gegeven de post onderhoud straten
als reserve naar de kapitaaldienst te brengen.
Door de aanleg van de waterleiding helpt het
herleggen e.a. toch niet. Wordt boven dit
bedrag nog 3000 uitgetrokken dan kan zoo
doende een fonds gevormd worden waardoor
t.z.t. de vernieuwing van de straten kan wor
den bekostigd.
Behalve de in de memorie genoemde straten
hebben verschillende leden nog wenschen
voor andere straten o.m. de Doelderstraat,
Walravenstraat, Javastraat, Dr. Buijzestraat,
Arsenaalweg en Parkeerterrein.
Gevraagd wordt trottoirs te willen aanleg
gen in de Nieuwe Kerkstraat.
Nogmaals wordt de aandacht gevestigd op
de Pierssenspolderstraat.
Inlichtingen worden gevraagd omtrent de
vernieuwing van de Vlooswijkstraat en de
Dijkstraat.
Door de uitgestrektheid van het wegen-
net der gemeente is het uitgetrokken
bedrag van onderhoud toch zeker het
minimum dat ihiervoor kan worden ge
raamd. Werd het onderhoud een of meer
jaren stopgezet, dan zou dit zeker nadien
hooge kapitaalsuitgaven tengevolge heb
ben.
Wij staan op het standpunt, dat ver
nieuwing van een wegdek in verband met
de aanlegging van de waterleiding moet
worden uitgesteld, waarom voor de ver
nieuwing van de Vlooswijkstraat en de
Dijkstraat geen post op de begrooting is
uitgetrokken. Het geheele onderhoud
stopzetten is zeker niet te verantwoorden.
In gewone tijden is reservevorming
zeker aan te bevelen. Thans echter kun
nen wij geen middelen aanwijzen de ge-
vraagde 3000 te reserveeren.
De in de memorie genoemde straten zijn
slechts als voorbeeld genomen. Ook aan
de door verschillende leden genoemde
straten zal aandacht worden gewijd.
In verband met de financieele toestand
der gemeente kunnen wij geen voorstel
doen tot het aanleggen van een trottoir
in de Nieuwe Kerkstraat. Door ons zal
evenwel getracht worden, maatregelen te
nemen om de toestand aldaar te ver-
beteren.
Voor de verbetering van de Pierssens
polderstraat is noodig de medewerking
van de tifewoners en van het bestuur van
de polder. Aan het polderbestuur is in-
zake deze verbetering geschreven d.d. 27
Juli 1935. Hierop werd tot heden geener-
lei antwoord terugontvangen. Ook van
de bewoners van de Pierssenspolderstraat
werd nog niet de vereischte medewerking
verkregen.
134. Een lid van de le afdeeling zou ook
gaarne boomen doen planten aan de Grenu-
laan. Een ander lid vraagt de banken op het
wandelpad te willen verplaatsen, opdat deze
meer in de schaduw komen te staan. Ook
wordt gevraagd bijplaatsen van banken op de
Oost- en de Westpier. Tenslotte vraagt een
lid verbreeding van het fietspad aan de
Grenulaan.
Wij zullen de punten hierboven ver-
meld, nader nagaan en zien wat wij
dienaangaande kunnen doen.
136. In beide afdeelingen wordt de vis-
schershaven besproken. Sommige leden drin-
gen aan op noodzakelijke herstelling, andere
leden willen de haven dempen.
Wij zullen een kostenberekening laten
maken van de herstelling en van de dem-
ping en komen t.z.t. bij Uw college met
voorstellen.
139. Een lid van de le afdeeling vraagt
waarom tot aanschaffing van een zandstrooier
Wij hebben deze uitgaaf nader over-
wogen en nemen deze post, terug.
274. Een lid van de le afdeeling stelt voor
de commissie van toezicht op het 1. o. af te
schaffen, nu deze commissie niet meer wette-
lijk wordt vereiseht.
Waar de wet van 22 Februari 1936
S. 100 in dien zin is gewijzigd, dat de
plaatselijke commissies van toezicht op
het 1. o niet meer verplichtend zijn ach-
ten wij het ook geen bezwaar, deze com
missies op te heffen. Terzake wordt dan
ook een voorstel gedaan.
277. Een lid van de le afdeeling vraagt of
behalve schoolkleeding ook schoolvoeding mag
worden verstrekt.
Wanneer op een school enkele kinderen
melk mochten noodig hebben, is het geen
bezwaar, dat de kosten hiervan door de
commissie worden bestreden, mits reke
ning wordt gehouden met de uitgetrokken
post.
294. Een lid van de le afdeeling verzoekt
voor de z.g. blauwe bibliotheek de gevraagde
50 beschikbaar te stellen. Een ander lid zegt
dat voor dat doel maar eerst in eigen kring
gelden moeten worden verzameld.
Wij staan op het standpunt, dat in ver
band met de financien der gemeente geen
nieuwe subsidies mogen worden verstrekt.
Bovendien zou zoo'n maatregel weer
meerdere aanvragen uitlokken.
295. Door een lid van de 2e afdeeling
wordt gevraagd waarom in verband met het
a.s. huwelijk van H. K. H. Prinses Juliana
geen post op de begrooting is uitgetrokken.
Wij onderzoeken op welk bedrag een
post geraamd moet worden en zullen dit
bij de behandeling van de begrooting
mededeelen.
307. Een lid van de le afdeeling vraagt
het B. A. erop te willen wijzen, om wanneer
ondersteunde personen later in betere finan
cieele omstandigtheden komen te verkeeren,
het bedrag der ondersteuning op deze per
sonen te verhalen.
Het is algemeen bekend, dat het B. A.
verhaal toepast waar dit redelijk is. Wij
zullen alsnog de medegedeelde gevallen
ter kennis van dit college brengen.
319. Een lid van de le afdeeling vraagt
in de plaats van de werkverschaffing van het
Hulster- en Axelerambacht een eigen object
in de gemeente aan te vattenl O.m. wordt
genoemd het verbeteren van de ijsbaan en het
bouwen van een stadhuis.
Wanneer van de commissie van de ijs
baan gedetailleerde plannen worden voor-
gelegd, om via de werkverschaffing te
komen tot verbetering van de ijsbaan, dan
zullen wij deze overwegen.
Wat de bouw van een nieuw stadhuis
betreft, hieraan kan thans niet worden
gedacht, tenzij het werkfonds een flink
bedrag zou beschikbaar stellen, wat door
ons zal worden onderzocht.
322. Bij de post ontwikkeling en ontspan-
ning van werkloozen wordt voorgesteld een
ontwikkelingscursus in het leven te roepen,
uitgaande van B. en W. en toegankelijk voor
alle personen.
Het geven van ontwikkelingscursussen
moet uitgaan van de vereenigingen zelve.
Door ons college kan daarvoor geen ini-
tiatief worden genomen.
323. Bij deze post wordt voorgesteld de
ambtenaar Jansen bij de arbeidsbeurs in sala
ris gelijk te stellen met de adjunct-commies
ter secretarie, terwijl ook wordt voorgesteld
voor de 2 personen op de arbeidsbeurs, die op
arbeidscontract werkzaam zijn ook een sala-
risregeling vast te stellen.
Een ander lid stelt voor, dan ook het salaris
van den gemeentebode en den ambtenaar bij
gemeentewerken te verhoogen, terwijl ten
slotte nog wordt voorgesteld door een lid van
de 2e afdeeling den vclontair bij gemeente
werken een vergoeding te geven.
Nu de salarissen van de ambtenaren
hpt vorige jaar zijn geregeld, achten wij
geen termen aanwezig voor den gemeen
tebode en den ambtenaar bij gemeente
werken een hooger salaris te geven. Wij'
achten het ook niet op onzen weg te lig-
gen den volontair bij gemeentewerken een
vergoeding te geven. Wat betreft het
salaris van den ambtenaar bij de arbeids
beurs Jansen kunnen wij toegeven, dat er
een te groot verschil bestaat tusschen
zijn salaris en dat van den directeur. Ons
inziens gaat het ook niet aan dezen amb
tenaar gelijk te stellen met de adjunct-
commies ter secretarie.
Wij zouden daarom willen voorstellen
het salaris van dien ambtenaar te stellen
op 14001800 verminderd met 2%
met 8 eenjaarlijksche verhoogingen.
Wat betreft de menschen die op ar
beidscontract werkzaam zijn, zijn wij wel
bereid het loon van beiden te bepalen op
100 per maand. Een voorstel om aan
hen ook een salaris te geven met perio
dieke verhoogingen is van ons niet te ver-
wachten; dit toch regelt men alleen
voor ambtenaren. Wij teekenen hierbij
nog aan, dat wat deze drie menschen be
treft het voorbehoud moet worden ge
maakt, dat ook het I^ijk zich bereid ver-
klaart daarvoor een ,£gelmatige vergoe
ding te geven.
324a. Voorgesteld wor^j. een nieuwe post
in te voegen voor kostq,n zi€ltenfondsen en
fonds ziekenhuisverpleging.
Hoe sympathiek
ook tegenover
.en toch om
deze kwestie staan,
financieele redenen deze aanvraag ont-
raden.
321. Een lid van de le afdeeling vraagt
inlichtingen omtrent verstr.kking van kolen-
bons aan landarbeiders.
De uitkeering uit de werkloozenkas
voor de landarbeiders bedraagt /1,40 per
dag en 8,40 per week.
De werkloozensteun voor de uitgetrok
ken landarbeiders is thans met /0,50
verhoogd en op 7,50 bepaald, met nog
een kindertoeslag. De steun wordt dan
voor een gezin met 3 kinderen 9, met
kolenbon dus f 10.
Als kastrekker ontvangt hij f 8,40
toeslag kasuitkeering 0,60 voile
kolenbon 10.
Een gezin met 1 kind ontvangt als
werkloozensteun f 7,50 0,50 kinder
toeslag kolenbon 9.
Als kastrekker f 8,40 f 0,60 kolenbon
9.
Daar de kolentoeslag op de uitkeering
uit de werkloozenkas geheel ten laste der
gemeente blijft moeten wij ontraden aan
de kastrekkers steeds een voile kolenbon
te verschaffen.
Wij teekenen hierbij nog aan, dat niet
enkel de landarbeiders in de winterperiode
hun kasuitkeering ontvangen, doch b.v.
voor de transportarbeiders de helft van
de trekkingsperiode ook in Januari valt.
(Wordt vervolgd.)