ft zich toen nog steeds op het erf. De betrokken menscben waren dierenvrienden en bebben dien bond aangetrokken, zoodat, indien een van ben op de fiets naar de stad ging, de bond meeliep. Die man wist natuurlijk niet in boe- verre bet stond met de bepalingen betreffende de bondenbelasting. Later werd de bond vast- gelegd. Indien de man geweten bad, boe de zaak stond, zou bij wel zooveel besef gebad bebben, den hond terug te sturen. Waar dit nu is gescbied buiten den wil van den eige- naar, en de bond sinds maanden reeds vast- ligt, voelt spreker er wel voor, de gevraagde ontbeffing te verleenen. De VOGRZITTER acht bet erg moeilijk, te dezen van de gestelde bepalingen af te wijken. Men mag aannemen, dat de eigenaar van den hond wist, dat bij deze niet vrij rond mocbt laten loopen. De beer 't GIDDE antwoordt dat de hond op bet eigen erf van den eigenaar liep. De eigenaar kan het tocb niet helpen, dat een ander dien hond buiten zijn medeweten en wil meeneemt. De VOQRiZITTER merkt op, dat de eigenaar dan den hond moest vastleggen. Hij moet zor- gen, dat deze binnen het erf blijft. Dit is tocb heel gewoon. De eigenaar bad moeten weten, dat de hond niet buiten bet bek mocbt. De beer SCHEELE raadt den beer 't Gilde aan, den eigenaar te doen onderhandelen met bet badbestuur. De beer 't GIDDE vraagt of bet niet mo- gelijk is, den betrokkene ontbeffing te ver leenen. De VOORZITTER deelt mede, dat hiertegen allerlei bezwaren zijn. Het voorstel van burgemeester en wethou- ders wordt met algemeene stemmen aange- nomen. 14. Verordening stemdistricten. Burgemeester en wethouders stellen voor bet navolgende besluit te nemen: De raad der gemeente Ter Neuzen: overwegende: dat door de sterke uitbrei- ding der gemeente een herziening van de ver- deeling in stemdistricten noodzakelijk is ge- worden; dat een meer evenredige verdeeling der kiezers over de verschillende stemdistricten gewenscht is; besluit a. In te trekken de verordening op de ver deeling der gemeente in stemdistricten voor de verkiezlng van de leden van den gemeen- teraad, vastgesteld bij raadsbesluit van 17 Februari 1927; b. vast te stellen de navolgende verorde ning op de verdeeling der gemeente in stem districten voor de verkiezing van leden van den gemeenteraad. De gemeente Ter Neuzen wordt voor de verkiezing van leden van den gemeenteraad verdeeld in acht stemdistricten. Het eerste stemdistrjgt omvat dat deel der gemeente dat is gelegen binnen de lijn getrok- ken vanaf bet postkantoor door de Roeiers- gang tot de Dijkstraat, door de Dijkstraat in Zuid-Oostelijke ricbting tot de Korte Kerk- straat, door de Korte Kerkstraat tot de Lange Kerkstraat, door de Lange Kerkstraat tot de Noordstraat, door de Noordstraat tot de Axelschebrug langs de Heerengracbt, de Blok- ken over den dijk van de gemeentebaven langs de Scheldekade naar bet uitgangspunt. Het tweede sfemdistrict omvat dat deel der gemeente dat is gelegen binnen de lijn vanaf de Axelschebrug door den Oostelijken kanaal- arm en de Vluchthaven tot voor bet verlengde van de Donze-Visserstraat, door de Donze- Visserstraat tot de Dijkstraat, door de Dijk straat in Zuid-Oostelijke ricbting tot de Korte Kerkstraat, door de Korte Kerkstraat tot de Lange Kerkstraat, door de Lange Kerkstraat tot de Noordstraat, door de Noordstraat tot de Axelschebrug. Het derde stemdistrict omvat dat deel der gemeente, dat is gelegen binnen de lijn ge- trokken vanaf bet postkantoor door de Roeiersgang tot de Dijkstraat, door de Dijk straat in Westelijke ricbting tot de Donze- Visserstraat door de Donze-Visserstraat, recht- lijnig getrokken naar de Vluchthaven, in Oos- telijke richting tot den Oostelijken kanaalarm, door dezen kanaalarm naar bet kanaal van Ter Neuzen naar Gent, door dit kanaal tot 1000 M. voorbij de eerste kanaalhaven, van- daar in een recbte lijn naar bet punt waar de sectie F. grenst aan sectie H, langs de grens der secties F, K en A en de gemeente Hoek en vandaar tot de Scheldedijk, langs dezen dijk naar de Middenbuitenlbaven door deze haven naar het uitgangspunt. Het vierde stemdistrict omvat' dat deel der gemeente, dat is gelegen binnen de lijn loo- pende vanaf de trambrug over den Oostelijken kanaalarm door de Tramstbaat tot de Axel- scbestraat, door de Axelschestraat in de ricb ting van de Axelschebrug tot de van Steen- bergenlaan, door de van Steenbergenlaan naar de Oostelijke Rijkswaterleiding, door deze lei- ding in Oostelijke ricbting tot de Otheensche brug vandaar in Noordelijke ricbting tot den Scheldedijk en langs dezen dijk in Westelijke richting naar de Oostbuitenhaven, door de Oostbuitenhaven, de Oostschutkolk en den Oostkanaalarm naar de trambrug over den Oostelijken kanaalarm. Het vijfde stemdistrict omvat dat deel der gemeente, dat is gelegen binnen de lijn loo pende vanaf bet punt waar de van Steenber genlaan aan de Axelschestraat grenst, door de Axelschestraat in Zuidelijke richting tot de Zuidelijke grens van bet perceel sectie E 713, vandaar in een recbte lijn naar de Otheensche brug door de Oostelijke Rijkswaterleiding tot bet punt gelegen tegenover de van Steenber genlaan, door de van Steenbergenlaan naar de Axelschestraat. Het zesde stemdistrict omvat dat deel der gemeente, dat is gelegen binnen de lijn loo- pende vanaf de trambrug over den Oostelijken kanaalarm, door den Oostelijken kanaalarm in Zuid-Westelijke ricbting naar bet kanaal van Ter Neuzen naar Gent, door dit kanaal naar de eerste kanaalhaven bij de Baandijk, langs de Oostzijde van de Baandijk tot den Hoogen dijk, vandaar in een recbte lijn door de Zeven Triniteitspolder tot de Zuid-Westelijke grens van sectie E perceel 713, langs de Zuidelijke grens van het perceel sectie E 713 tot aan de Axelschestraat, door de Axelschestraat tot aan de Tramstraat, door de Tramstraat tot aan de trambrug over den Oostelijke kanaal arm. Het zevende stemdistrict omvat dat deel der gemeente, dat is gelegen binnen de lijn, loo pende vanaf de eerste kanaalhaven aan den Baandijk door het kanaal van Ter Neuzen naar Gent tot aan de Zuidzijde van den Langerek- schen dijk, van dit punt in een rechte lijn naar de Zuidhoek van de Sparkspolder, langs de grens der gemeenten Axel en Zaamslag tot de Otheensche brug, vandaar in een rechte lijn naar het Zuid-Oostpunt van bet perceel E. 713, vandaar langs de Zuidelijke grens van dit perceel tot de Zuid-Westhoek hiervan, ver- der in een rechte lijn door de Zeven Triniteits polder naar den Hoogendijk, vandaar langs de Oostzijde van den Baandijk naar bet punt van uitgang. Het achtste stemdistrict omdat dat deel der gemeente, dat is gelegen binnen de lijn, loo- pende vanaf bet punt in bet kanaal van Ter Neuzen naar Gent 1000 M. ten Zuiden van de eerste kanaalhaven door bet kanaal van Ter Neuzen naar Gent tot aan den Langerekscben dijk, van daar in een recbte lijn naar de Zuid hoek van de Sparkspolder, langs de grens van, de gemeenten Axel, Westdorpe, Sas van Gent, Philippine en Hoek tot de grens tusscben de secties F en H en vandaar in een rechte lijn naar bet uitgangspunt. Het eerste stemdistrict houdt zitting in bet gemeentebuis. Het tweede stemdistrict in een der lokalen van de Hervormde school. Het derde stemdistrict in een der lokalen van .de bijzondere U.L.O. school aan de Grenu- laan. Het vierde stemdistrict in een der lokalen van de openbare school C. Het vijfde stemdistrict in een der lokalen van de Ambachtsschool. Het zesde stemdistrict in bet lokaal „Eben- Haezer", Dekkerstraat. Het zevende stemdistrict in een der lokalen van de bijzondere school te Driewegen. Het achtste stemdistrict in een der lokalen van de openbare school te Sluiskil. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 15. Vaststellen verordening schoolgeld. Burgemeester en wethouders schrijven den raad: In Uw vergadering van 30 Juli 1.1. is vast gesteld de verordening op de heffing en in- vordering van schoolgeld voor bet lager onder- wijs in de gemeente Ter Neuzen. Zooals reeds in bet voorstel is vermeld werd bo de samenstelling van het tarief er van uit- gegaan, dat het tarief voor de groep school- geldplichtigen, die enkel inkomen uit arbeids- prestatie hebben, ongeveer gelijk blijft aan bet thans geldende tarief. Gedeputeerde Staten berichten ons, dat zij tegen bet tarief dezer verordening bezwaren bebben. Geeischt werd dat het minimum schoolgeld bij een lager bedrag aan vermeng- de hoofdsom zou worden geheven, terwijl bet maximum dient te worden verdubbeld. Na mondelinge bespreking, waarbij de finan- cieele toestand der gemeente nader werd uit- eengezet, blijft men wel op verhooging staan, maar in mindere mate dan aanvankelijk werd geeischt. Daar in vergelo'king met andere gemeenten, de schoolgeldtarieven dezer gemeente niet hoog te noemen zijn, acbten wij bet gewenscht aan bet verzoek te voldoen. De tarieven worden hierbij aldus gewijzigd: lioenennota gezegd, big te zijn, dat de rijks- begrooting voor 1937 sluitend is zonder belas- tingverhooging, doch bier heeft men er een belastingverhooging bij gekregen. iSpreker acht het niet juist, dat de ge meente zich maar bij elken eisch van gedepu teerde staten neerlegt. In hun prae-advies schrijven burgemeester en wethouders: „Ge- eischt werd, dat bet minimum schoolgeld bij een lager bedrag aan vermengde hoofdsom zou worden geheven, terwijl bet maximum dient te worden verdubbeld". Spreker acht een dergelijke verhooging bier niet op zijn plaats. De gemeente is niet noodlijdend. Voor een noodlijdende gemeente zou spreker een dergelijk optreden kunmen begrijpen, doch spre ker meent, dat een eisch als tlhans gesteld, tocb ergens op gebaseerd moet zijn en naar zijn oordeel ontbreekt daarvoor thans elken grond. Spreker stelt voor, niet met den eisch van gedeputeerde staten accoord te gaan en dat college te vragen, op welke gronden hun eisch berust. De VOGRZITTER deelt mede, dat gedepu teerde staten dit op financieele gronden meen- den te moeten eischen. De beer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM meent, dat die grond in dezen niet bestaat. De VOORZITTER antwoordt, dat gedepu teerde staten meenen van wel, burgemeester en wethouders acbten den eisch om die reden ook ongegrond. De beer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM wenscht zich hierbij niet neer te leggen. De VOORZITTER deelt mede, dat burge meester en wethouders zieh met band en tand tegen de door gedeputeerde staten geeischte regeling hebben verzet. Zij bebben bereikt, dat de eisch van gedeputeerde staten is terugge- bracbt tot de proporties, zooals thans aan den raad voorgesteld. Verder wenschte dit college niet te gaan. De beer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM is van oordeel, dat door een dergelijke han- delwijze de autonomie der gemeenten gebeel aan banden is gelegd. De raad is tocb mans genoeg, in deze kwestie te beslissen. De ge meenteraad en burgemeester en wethouders hebben toc-h voldoende inzicht om bierin een besluit te nemen. Temeer zou spreker zich tegen den eisch van gedeputeerde staten wil- len verzetten, daar bij hedenmorgen een stukje in de Nieuwe Rotterdaiilsche Courant heeft gelezen, met betrekking tot het sticbten van een nieuw gemeentebuis te Groede, waarin gedeputeerde staten ook een dergelijk stand- punt hadden ingenomen, en toen de zaak bij de Kroon aanhangig is gemaakt, dit besluit van gedeputeerde staten is vernietigd. Een van de reden der verwerping was, ,,-dat, alle Totaal van de hoofdsommen der gemeentefonds- belasting en vermogensbelasting Bedrag van het schoolgeld per leerling en per jaar voor het Bestaande verordening ;Na aan te brengen wijziging g. 1. 0. bestaand gew. u. I. 0. bestaand gewijz. 6 en meer doch minder dan 10 4 tot 8 3- 3- 6,- 6,- 10 tot 14 8 12 3,50 3,50 7,- 7,- 14 20 12 16 4- 4,-rr 8,- 8,- 16 20 4,50 9,— 20 28 20 24 5- 5,50 10,- 11,— 24 28 6,50 13,- 28 36 28 34 6- 7,50 12,- 15,- 36 44 34 40 8,- 8,50 16,— 17- 40., 46 9,50 19,- 44 54 46 52 10,— 11,— 20.— 22,- 54 64 52 58 12- 12,50 24,- 25- 58 66 14,— 28,- 64 74 66 74 15,- 15,50 30,— 31, 74 86 74 82 18- 17,50 36,— 35, 82 90 19,50 39, 86 100 90 100 21,— 21,50 - 42,— 43,- 100 116 100 110 24,- 24,- 48,- 48,- 116 136 110 120 27,— 26,50 54,- 53,— 120 130 29,- 58,— 130 142 32,- 64,- 136 156 142 154 30,- 35,- 60,- 70,- 156 176 154 166 38,- 76,- 166 178 41,50 83,- 176 en meer 178 en meer 36,- 45,- 72,- 90,- Uit dit overzicht blijkt dat zooveel mogelijk is getracht de bestaande tarieven te band- haven. Vanaf een totaal van de hoofdsom men van de gemeentefondsbelasting en ver mogensbelasting van 116 zijn de aanslagen evenwel aanmerkelijk gewijzigd. Naar aanleiding van bovenstaande stellen wij U voor, het navolgende besluit te nemen: nemen: De gemeenteraad van Ter Neuzen, besluit Lid I van artikel 5 van de verordening van schoolgeld voor bet gewoon lager onderwijs en voor bet uitgebreid lager onderwijs in de gemeente Ter Neuzen vastgesteld 30 Juli 1936 wordt gelezen als volgt: 1. Het schoolgeld, verscbuldigd overeen- komstig de maatstaf, bedoeld in artikel 4, wordt geheven naar bet volgend tarief. omstandigheden in aanmerking genomen, geen voldoende reden bestaat om door middel van onthouding van goedkeuring de vrijheid van keuze van den gemeenteraad ten deze te be- korten". Indien de Kroon er op een dergelijke wrjze prijs op stelt, de vrijheid van handelen van de gemeenteraad niet te beknotten, meent spre ker, dat ook de gemeente goed zou doen, ten deze tegen de eischen van gedeputeerde staten te protesteeren. De VOORZITTER merkt op, dat het totale verscbil thans wordt begroot op 150. De beer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM is van oordeel, dat men niet moet toelaten, dat de autonomie der gemeente aan banden wordt gelegd, zonder dait er een enkel woord van pro test tegen geuit wordt. De beer SOHEELE merkt ap, dat men in het oog moet bouden, dat de aanvankelijke Klasse Totaal van de hoofdsommen der ge meentefondsbelasting en vermogens belasting. Bedrag van het schoolgeld p. leer- ling en per jaar voor het g 1. 0. u. 1. 0. 1 4,— en meer, doch minder dan 8,- 3,— 6,- 2 n 8,— n tt ft tt 12,— It 3,50 ft 7,- 3 n 12,— ft tt tt tt ft ft 16, ft 4,— It 8,— 4 n 16,- ft rt It tt tt tt 20, It 4,50 It 9,— 5 n 20,- ft tt ft ft ft tt 24,— ft 5,50 ft 11,— 6 n 24,— n n ft ft tt tt 28,- ft 6,50 13,- 7 n 28,- ft n n ft H ft 34,- ft 7,5G— n 15,- 8 n 34,- n n ft tt ft 40,- tt 8,50 17,- 9 n 40,- tt n ft tt ft ft 46,- tt 9,50 tt 19,— 10 n 46,- tt n ft ft It tt 52,- tt 11, ft 22,- 11 n 52,- ft n ft ft ft tt 58,— tt 12,50 it 25,- 12 n 58,- ft n ft tt ft ft 66,— It 14,- it 28,- 13 n 66,- ft n ft tt ft tt 74,- tt 15,50 tt 31,— 14 n 74,- ft rt It ft 82,- ft 17,50 tt 35,— 15 n 82,- ft n tt tt It ft 90,- ft 19,50 tt 39,— 16 n 90,- ft n tt tt tt ft 100,- tt 21,50 tt 43,- 17 n 100,— ft n tt ft ft ft 110,- tt 24,- it 48,- 18 ft 110, ft n tt tt tt tt 120,- tt 26,50 ft 53 19 120, ft n tt tt ft 130,— n 29,- n 58,- 20 tt 130, tt ft tt ft 142, tt 32,- tt 64,- 21 n 142,— tt n rt tt tt ft 154, tt 35,— tt 70,- 22 rt 154,- ft n rt tt tt ft 166, tt 38,- tt 76,- 23 ft 166,— ft n ft If ft 178,- tt 41,50 tt 83.— 24 n 178, en meer it 45,- n 90,- 2. Bij wijziging van bet totaal van de hoofdsommen der gemeentefondsbelasting en vermogensbelasting, berekend overeenkomstig artikel 4, en hetwelk ingevolge het bepaalde in dat artikel tot grondslag heeft gestrekt bij de klasse-indeeling volgens het voorgaande lid wordt het schoolgeld nader vastgesteld naar bet gewijzigd totaal-bedrag. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM wenscht naar aanleiding van dit punt een woord van protest te doen booren. Niet aan het adres van burgemeester en wethouders, doch aan het adres van gedeputeerde staten. Het is spreker bekend, dat burgemeester en wethouders alle moeite hebben gedaan, om de geeischte verhooging van schoolgeld te ont- gaan. De Minister van Financien heeft in de Mil- eiscb van gedeputeerde staten 100 hooger was. Na bard werken en praten heeft men deze tot 25 weten terug te brengen. Het is gevaarlijk, bier tegenin te gaan. Gedepu teerde staten stonden op het standpunt, dat in zeer veel gemeenten het schoolgeld niet in overeenstemming is met de kosten van bet L. O. en U. L. O. Indien men deze regeling thans niet aanvaardt, loopt men het gevaar straks meer te moeten slikken. Spreker zou het jammer vinden, indien men thans met deze regeling niet accoord zou gaan. De heer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM wijst er op, dat door de bezuiniging bij het L.O. het onderwijs op een minder goed niveau is gekomen. Dus is de situatie op het oogen blik zoo, dat het onderwijs verslechtert en men voor dit slechtere onderwijs hooger schoolgeld moet betalen. Dit is een toestand, die averedh-ts verkeerd is. De heer DEN HAMER kan zich voor een groot gedeelte aansluiten bij den heer Lam- brechtsen van Ritthem. De vraag of in deze gemeente in evenredigheid naar andere ge meenten te laag schoolgeld zou worden ge heven, doet hier feitelijk niet ter zake. Spre ker zou op de vraag of de gemeentelijke schoolgelden al of niet hooger zijn, niet willen ingaan. Spreker acht het onbillijk, dat de schoolgelden worden opgevoerd, waar hier de belastingen ook alle tot het maximum zijn op gevoerd en voor velen reeds ondragelijk zijn. Naar zijn meening zou men eerder moeten verlagen dan verhoogen. De VOORZITTER begrijpt, dat het moeilijk is, een vergelijking te trekken met de school gelden in Goes, Vlissingen en Middelburg. DoCh het standpunt van gedeputeerde staten was, dat in deze gemeente veel lager schoolgelden werden geheven. In het algemeen kan spre ker het ook eens zijn met de bezwaren die bestaan tegen het beknotten van de gemeente lijke autonomie, doch in hoofdzaak hebben tegen de aanvankelijk vastgestelde schoolgeld- regeling finantieele bezwaren gegolden. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM zou zich met een verhooging van de school gelden nog kunnen vereenigen, indien er rede- nen voor aanwezig waren, doch deze ontbreken. De VOORZITTER merkt op, dat het motief van gedeputeerde staten was, dat de andere gemeenten veel hooger schoolgelden hieven. De heer GEELHOEDT deelt mede, dat het ook spreker tegen de borst stuitte, met dit voorstel te komen, doch indien men wist, welke moeite burgemeester en wethouders hebben gedaan om den eisch van gedeputeerde staten ongedaan te maken, zou men het met hem eens zijn, dat het gevaarlijk is, aan het standpunt, dat hier is ontwikkeld vast te houden. Spre ker vreest dan de mogelijkheid, dat gedepu teerde staten inplaats van 25, spoedig 40 verhooging zouden eischen. De heer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM stelt voor, zfch niet neer te leggen bij den eisch van gedeputeerde staten. De VOORZITTER zegt, dat burgemeester en wethouders dit ook niet gedaan hebben. Zij hebben van den oorspronkelijken eisch van gedeputeerde staten 75 af gekregen. De heer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM deelt mede, zich in dezen niet te richten tegen burgemeester en wethouders. Het is hem be kend, dat dit college in deze zaak zeer veel heeft gedaan. Hij wenscht evenwel de meening van den raad te vernemen over de vraag of men zich weer moet neerleggen bij deze aan- tasting van de gemeentelijke autonomie. Hij wenscht hiervan meer een principieele kwestie te maken. De VOORZITTER wijst er op, dat men een practische politiek moet voeren. Hij raadt aan, deze zaak niet a tort et travers door te zet- ten, en den raad zich hieromtrent te doen uit- spreken. De heer DEN HAMER steunt het voorstel van den heer Lambrechtsen van Ritthem. Spreker moet opmerken, dat het niet aangaat een vergelijking te trekken tusschen de hef- fingen te Middelburg, Vlissingen en Goes. Ter Neuzen is wel de derde gemeente in Zeeland, doch Middelburg en Vlissingen zijn grooter, terwijl Goes steeds op grooten voet heeft ge- leefd. De SECRETARJS deelt mede, te Middel burg deze kwestie te hebben besproken. De algemeene eiscih was, dat de schoolgelden on geveer gelijk zouden zijn. Spreker heeft toen gezegd, dat men deze gemeente niet moest vergelijken met gemeenten die op het randje van den afgrond stonden. Hierop werd hem er op gewezen, dat de belastingen alle tot het maximum worden geheven, terwijl de gemeen ten in de toekomst meer uitgaven zouden heb ben. Daartegen behoorden maatregelen te worden genomen. Men moest te dezen vooruit- zien en trachten, meer geld te verkrijgen om de meerdere uitgaven, die zouden ontstaan, te bestrfjden. Na lang redeneeren is het hem ten slotte gelukt, deze regeling te verkrijgen. Volgens de wet moeten bij een beroep op de Kroon gedeputeerde staten het beroepschrift, voorzien van verslag, aan de Kroon doorzen- den. Dit weten gedeputeerde staten ook, en daarom zal het verslag van gedeputeerde sta ten in Den Haag zeker den doorslag geven. Spreker adviseert, zich bij het voorstel van burgemeester en wethouders neer te leggen. Dit lijkt hem veel verstandiger. Het motief van gedeputeerde staten is te dezen geweest, dat de belastingen in de gemeente alle tot het maximum zijn opgevoerd en er derhalve niet zooveel bronnen meer waren, die aangeboord konden worden. De VOORZITTER herhaalt, dat men een practische politiek moet voeren. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM begrijpt, dat er gemeenten kunnen zijn, waar het financieel noodig is, deze heffing zoo hoog op te voeren. Hij zou zich na de uiteenzetting door den secretaris gegeven, op practische gronden bij het voorstel van burgemeester en wethouders neer kunnen leggen, doch wenscht alsnog te vragen, waarom juist nu met deze verhooging wordt gekomen. De prjncipieele vraag is hiennede evenwel nog gebleven. De SECRETARIS deelt mede, dat zulks is geschiedt, omdat thans een nieuwe verorde ning moest vastgesteld worden en gedeputeer de staten dus de gelegenheid hadden, dit thans te regelen. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM betreunt ihet, dat ook deze heffing tot het maximum moet worden opgevoerd. Het be- treft hier een groot aantal kleine posten. Er zullen verschillende menschen zijn, voor wie de verhooging ondragelijk wordt. En indien men beter onderwijs kreeg, kon spreker er zich desnoods noch mee vereenigen, doch inplaats daarvan wordt het onderwijs nog slechter. De VOORZITTER merkt op, dat zulks geen verband houdt met de verhooging der school gelden. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM geeft te kennen, dat hij dit ook wel weet, doch door de bezuiniging op het onderwijs verbetert het onderwijs niet. Hij stelt voor, het voorstel van burgemeester en wethouders aan te hou den en gedeputeerde staten te verzoeken, hun eisch nog nader uiteen te zetten. Men moet niet op alles ja en amen zeggen. De heer DEN HAMER merkt op, dat er nog een argument is, dat tegen gedeputeerde sta' ten kan gebruikt worden. Indien dit college kon zeggen, al jullie bronnen zijn ten einde, je moeten nu de reserve gaan aanboren, dan was voor een verhooging der schoolgelden nog iets te zeggen. Indien evenwel het geld er is, wordt het gebruikt, ook de meerdere op- brengst, die uit de verhooging der schoolgel den ontstaat. Dit lijkt hem geen zuivere toe stand. Men dient enkele posten te houden, die indien het moet, verhoogd kunnen worden. In dien men echter over het meerdere geld de beschikking heeft, wordt het gebruikt. De VOORZITTER heeft er geen bezwaar tegen, dit voorstel nog eens aan te houden en de° bezwaren tegen de aanranding van {jet ge- meentelijk beleid in het algemeen alsnog bij gedeputeerde staten in het licht te stellen. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 16. 'Overeenkomst straatverlichting. Burgemeester en wethouders sehijven den raad: Door ons college zijn met de N.V. P.Z.E.M. te Middelburg onderhandelingen gevoerd, tot verbetering van de straatverlichting, waarbij de kosten tooh niet hooger zouden worden. Bij de onderhandelingen hadden wij in het oog te houden, dat het huidige contract eerst eindigt per 31 December 1941, zoodat de P.Z.E.M. tot geenerlei wijziging verplicht was. De P.Z.E.M. is nu bereid gevonden, even- als voor de buitenwijken, behoudens enkele kleine afwijkingen, ook voor de kom het nor- maal tarief in te voeren. Terwijl thans lampen van 40 Watt in ge- bruik zijn, zullen bij de nieuwe overeenkomst lampen van 60 Watt in gebruik genomen worden. De totale kosten van de straatverlichting, met inbegrip van de uitfbreiding konden voor 1937, berekend naar den nieuwen toestand, worden geraamd op 8750 (zie hiervoor volgno. 80 van de u reeds toegezonden ont- werp-begrooting 1937); de werkelijke uitgaaf voor 1935 bedroeg f 9074,03. Bij de gewijzigde overeenkomst verkrijgt de gemeente dus aanmerkelijk meer licht, voor nog iets minder geld. Naar aanleiding van bovenstaande stellen wij u voor -het navolgende raadsbesluit te nemen: De gemeenteraad van Ter Neuzen, besluit met de Naamlooze Vennootschap ,,Provineiale Zeeuiwsche Electrisohe Maatschappij" te Mid delburg wordt de navolgende overeenkomst betreffende de exploitatie van de straatver lichting gesloten: Artikel 1. 1. De P.ZE.M. verbindt zich, tegen be- taling van de hiema te ve-rmelden vergoedin- gen, en op de in deze overeenkomst vervatte voorwaarden, de straatverlichting in de hoofd- kom, zooals bapaald in artikel 6 der overeen komst van 19/24 Maart 1930 krachtens raads besluit van 19 December 1929, no. 9, op aan- wijzing der gemeente in te richten en de ge- heele zo-rg voor de exploitatie van deze straat verlichting der gemeente op zich te nemen. 2. De kosten van veranderingen en uitbrei- dingen van het straatverlichtingsnet alsook van de vervanging van nog bruikbare lampen tengevolge van de verandering van licht- sterkte, komen ten laste van de gemeente; zij worden door de P.Z.E.M. uitigevoend. Hier- onder vailt tevens de vervanging van de op den datum der onderteekening aanwezige lampen van 40 Watt in lampen van 60 Watt. 3. Het straatverlichtiiigsnet is het eigen- dom van de P.Z.E.M. Onder straatverlich tingsnet worden in deze overeenkomst begre- pen de tot de straatverlichting behoorende lan- taampalen, armen, armaturen met lampen, geleidingen, beveiligings-, ontstekings- en meettoestellen. 4. De gemeente verbindt zich voor de straatverlichting alleen gebruik te maken van electriciteit. Artikel 2. 1. De in het le lid van artikel 1 bedoelde vergoedmg bestaat uit een vast bedrag per jaar, benevens een bedrag van 7 cent per door de in art. 4 bedoelde meters geregistreerde K.W.U. 2. Het in het> eerste lid van dit artikel be doelde vaste bedrag is: voor een lamp van 60 Wlatt 17, voor een lamp van 75 Watt f 21, voor eei\ lamp van 100 Watt 26,50. De lampen zullen een minimum sterkte heb ben van 60 Watt. In afwijking van het vorenstaande tarief zal voor de vijf lampen, ieder van 60 Watt, aangesloten op de Wlaterstaatsverlichting aan de Middensluis, een jaarlijksche vergoeding van f 40 per lamp en jaar betaald worden. 3. De in het eerste lid van dit artikel ge- noemde prijs per K.W.U. zal voor elke vijf gulden, die de steehkolen van 7200 caJ. boven 20 per 1000 kg vrij van de centrale te West dorpe, kosten, met een cent per K.W.U. wor den verhoogd. 4. De P.Z.E.M. zal het recht hebben, in dien door het -rijk, de provincie of de gemeente een belasting zal geheven worden op de elec- triciteitslevering, deze naar verhouding van de geleverde hoeveelheid electriciteit op de gemeente te verhalen. Ingeval de algemeene toestand zich wfjlzigt, kan wedenzijds op tus- sehentijdsche herziening van het tarief wor den aangedrongen. 5. De gemeente verbindt zich voor de straatverlichting jaarlijks tot een bedrag van minstens 6000 aan stroom af te nemen. 6. De gemeente zal per lantaam en per jaar 1,60 voor onderhoud vergoeden. Artikel 3. 1. De ontsteking en blussching der ver- lichting zal door een of meer schakelklokken plaats vinden. 2. De gemeente regedt de brandtijd der straatverlichting in de hoofdkom naar hare verkiezing, met dien verstand-e, dat in en uit- schakelen van lampen tuschen 12 uur 's avonds en zonsopgang siechts bij hocge uit- zondering verlangd zal kunnen worden. Zoo de gemeente in de vastgestelde verdeeling van avond- en nachtlampen verandering wil brengen, zal zij de daaraan verbonden kosten aan de P.Z.E.M. vergoeden. Artikel 4. De straatverlichting zal zooveel mogelijk vanuit de stations der P.Z.E.M. ontstoken en gebluscht worden, waar dan tevens de meting van het verbruik door een kllowatturenmeter zal plaats vinden. Indien het niet mogelijk is een gedeelte der straatverlichting vanuit een station te bedienen en het verbruik daar- in te meten, zal de gemeente, ten genoegen van de P.Z.E.M. een ruimte voor de opstel- ling van meter en schakelklok gratis beschik- baa-r stellen. Artikel 5. De P.Z.E.M. verbindt zich voor het uibvoe- ren van graafwerk, indden dit voor rekening van de gemeente moet plaats hebben, gebruik te maken van gemeentewerklieden, die de ge meente op het door de P.Z.E.M verlangde tijdst-ip gratis beschikbaar stellen zal. De ge meente zal het straatwerk in haar gebied gratis voor de P.Z.E.M. u-itvoeren, indien zulks verband houdt met de electrificatie. Deze bepaling zal niet gelden, indien te eeniger tijd het bovengrondsche net door een kabelnet wordt vervangen. Alsdan zal met de gemeente een speciale regeling getroffen worden. Hiermede vervalt het hieromtrent bepaalde in artikel 1 sub. 4 en artikel 5 sub. 2 van de overeenkomst 19/24 Maart 1930 krachtens raadsbesluit van 19 December 1929 no. 9. Artikel 6. De P.Z.E.M. zal driemaandelijks ter zake van de exploitatie der straatverlichting bij de gemeente een rekening indienen, die de gemeente binnen een maand zal betalen. Op deze rekening zal de in artikel 1 bedoelde ver- go-eding voor een vierde deel in rekening worden gebracht. De in artikel 2 lid 3 be doelde kolentoeslag wordt na afloop van elk kalenderjaar in rekening gebracht.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1936 | | pagina 7