ft
zich toen nog steeds op het erf. De betrokken
menscben waren dierenvrienden en bebben
dien bond aangetrokken, zoodat, indien een
van ben op de fiets naar de stad ging, de bond
meeliep. Die man wist natuurlijk niet in boe-
verre bet stond met de bepalingen betreffende
de bondenbelasting. Later werd de bond vast-
gelegd. Indien de man geweten bad, boe de
zaak stond, zou bij wel zooveel besef gebad
bebben, den hond terug te sturen. Waar dit
nu is gescbied buiten den wil van den eige-
naar, en de bond sinds maanden reeds vast-
ligt, voelt spreker er wel voor, de gevraagde
ontbeffing te verleenen.
De VOGRZITTER acht bet erg moeilijk, te
dezen van de gestelde bepalingen af te wijken.
Men mag aannemen, dat de eigenaar van den
hond wist, dat bij deze niet vrij rond mocbt
laten loopen.
De beer 't GIDDE antwoordt dat de hond
op bet eigen erf van den eigenaar liep. De
eigenaar kan het tocb niet helpen, dat een
ander dien hond buiten zijn medeweten en wil
meeneemt.
De VOQRiZITTER merkt op, dat de eigenaar
dan den hond moest vastleggen. Hij moet zor-
gen, dat deze binnen het erf blijft. Dit is tocb
heel gewoon. De eigenaar bad moeten weten,
dat de hond niet buiten bet bek mocbt.
De beer SCHEELE raadt den beer 't Gilde
aan, den eigenaar te doen onderhandelen met
bet badbestuur.
De beer 't GIDDE vraagt of bet niet mo-
gelijk is, den betrokkene ontbeffing te ver
leenen.
De VOORZITTER deelt mede, dat hiertegen
allerlei bezwaren zijn.
Het voorstel van burgemeester en wethou-
ders wordt met algemeene stemmen aange-
nomen.
14. Verordening stemdistricten.
Burgemeester en wethouders stellen voor
bet navolgende besluit te nemen:
De raad der gemeente Ter Neuzen:
overwegende: dat door de sterke uitbrei-
ding der gemeente een herziening van de ver-
deeling in stemdistricten noodzakelijk is ge-
worden;
dat een meer evenredige verdeeling der
kiezers over de verschillende stemdistricten
gewenscht is;
besluit
a. In te trekken de verordening op de ver
deeling der gemeente in stemdistricten voor
de verkiezlng van de leden van den gemeen-
teraad, vastgesteld bij raadsbesluit van 17
Februari 1927;
b. vast te stellen de navolgende verorde
ning op de verdeeling der gemeente in stem
districten voor de verkiezing van leden van
den gemeenteraad.
De gemeente Ter Neuzen wordt voor de
verkiezing van leden van den gemeenteraad
verdeeld in acht stemdistricten.
Het eerste stemdistrjgt omvat dat deel der
gemeente dat is gelegen binnen de lijn getrok-
ken vanaf bet postkantoor door de Roeiers-
gang tot de Dijkstraat, door de Dijkstraat in
Zuid-Oostelijke ricbting tot de Korte Kerk-
straat, door de Korte Kerkstraat tot de Lange
Kerkstraat, door de Lange Kerkstraat tot de
Noordstraat, door de Noordstraat tot de
Axelschebrug langs de Heerengracbt, de Blok-
ken over den dijk van de gemeentebaven langs
de Scheldekade naar bet uitgangspunt.
Het tweede sfemdistrict omvat dat deel der
gemeente dat is gelegen binnen de lijn vanaf
de Axelschebrug door den Oostelijken kanaal-
arm en de Vluchthaven tot voor bet verlengde
van de Donze-Visserstraat, door de Donze-
Visserstraat tot de Dijkstraat, door de Dijk
straat in Zuid-Oostelijke ricbting tot de Korte
Kerkstraat, door de Korte Kerkstraat tot de
Lange Kerkstraat, door de Lange Kerkstraat
tot de Noordstraat, door de Noordstraat tot
de Axelschebrug.
Het derde stemdistrict omvat dat deel der
gemeente, dat is gelegen binnen de lijn ge-
trokken vanaf bet postkantoor door de
Roeiersgang tot de Dijkstraat, door de Dijk
straat in Westelijke ricbting tot de Donze-
Visserstraat door de Donze-Visserstraat, recht-
lijnig getrokken naar de Vluchthaven, in Oos-
telijke richting tot den Oostelijken kanaalarm,
door dezen kanaalarm naar bet kanaal van
Ter Neuzen naar Gent, door dit kanaal tot
1000 M. voorbij de eerste kanaalhaven, van-
daar in een recbte lijn naar bet punt waar de
sectie F. grenst aan sectie H, langs de grens
der secties F, K en A en de gemeente Hoek
en vandaar tot de Scheldedijk, langs dezen
dijk naar de Middenbuitenlbaven door deze
haven naar het uitgangspunt.
Het vierde stemdistrict omvat' dat deel der
gemeente, dat is gelegen binnen de lijn loo-
pende vanaf de trambrug over den Oostelijken
kanaalarm door de Tramstbaat tot de Axel-
scbestraat, door de Axelschestraat in de ricb
ting van de Axelschebrug tot de van Steen-
bergenlaan, door de van Steenbergenlaan naar
de Oostelijke Rijkswaterleiding, door deze lei-
ding in Oostelijke ricbting tot de Otheensche
brug vandaar in Noordelijke ricbting tot den
Scheldedijk en langs dezen dijk in Westelijke
richting naar de Oostbuitenhaven, door de
Oostbuitenhaven, de Oostschutkolk en den
Oostkanaalarm naar de trambrug over den
Oostelijken kanaalarm.
Het vijfde stemdistrict omvat dat deel der
gemeente, dat is gelegen binnen de lijn loo
pende vanaf bet punt waar de van Steenber
genlaan aan de Axelschestraat grenst, door de
Axelschestraat in Zuidelijke richting tot de
Zuidelijke grens van bet perceel sectie E 713,
vandaar in een recbte lijn naar de Otheensche
brug door de Oostelijke Rijkswaterleiding tot
bet punt gelegen tegenover de van Steenber
genlaan, door de van Steenbergenlaan naar de
Axelschestraat.
Het zesde stemdistrict omvat dat deel der
gemeente, dat is gelegen binnen de lijn loo-
pende vanaf de trambrug over den Oostelijken
kanaalarm, door den Oostelijken kanaalarm in
Zuid-Westelijke ricbting naar bet kanaal van
Ter Neuzen naar Gent, door dit kanaal naar
de eerste kanaalhaven bij de Baandijk, langs
de Oostzijde van de Baandijk tot den Hoogen
dijk, vandaar in een recbte lijn door de Zeven
Triniteitspolder tot de Zuid-Westelijke grens
van sectie E perceel 713, langs de Zuidelijke
grens van het perceel sectie E 713 tot aan de
Axelschestraat, door de Axelschestraat tot
aan de Tramstraat, door de Tramstraat tot
aan de trambrug over den Oostelijke kanaal
arm.
Het zevende stemdistrict omvat dat deel der
gemeente, dat is gelegen binnen de lijn, loo
pende vanaf de eerste kanaalhaven aan den
Baandijk door het kanaal van Ter Neuzen naar
Gent tot aan de Zuidzijde van den Langerek-
schen dijk, van dit punt in een rechte lijn naar
de Zuidhoek van de Sparkspolder, langs de
grens der gemeenten Axel en Zaamslag tot
de Otheensche brug, vandaar in een rechte
lijn naar het Zuid-Oostpunt van bet perceel
E. 713, vandaar langs de Zuidelijke grens van
dit perceel tot de Zuid-Westhoek hiervan, ver-
der in een rechte lijn door de Zeven Triniteits
polder naar den Hoogendijk, vandaar langs de
Oostzijde van den Baandijk naar bet punt van
uitgang.
Het achtste stemdistrict omdat dat deel der
gemeente, dat is gelegen binnen de lijn, loo-
pende vanaf bet punt in bet kanaal van Ter
Neuzen naar Gent 1000 M. ten Zuiden van de
eerste kanaalhaven door bet kanaal van Ter
Neuzen naar Gent tot aan den Langerekscben
dijk, van daar in een recbte lijn naar de Zuid
hoek van de Sparkspolder, langs de grens van,
de gemeenten Axel, Westdorpe, Sas van Gent,
Philippine en Hoek tot de grens tusscben de
secties F en H en vandaar in een rechte lijn
naar bet uitgangspunt.
Het eerste stemdistrict houdt zitting in bet
gemeentebuis.
Het tweede stemdistrict in een der lokalen
van de Hervormde school.
Het derde stemdistrict in een der lokalen
van .de bijzondere U.L.O. school aan de Grenu-
laan.
Het vierde stemdistrict in een der lokalen
van de openbare school C.
Het vijfde stemdistrict in een der lokalen
van de Ambachtsschool.
Het zesde stemdistrict in bet lokaal „Eben-
Haezer", Dekkerstraat.
Het zevende stemdistrict in een der lokalen
van de bijzondere school te Driewegen.
Het achtste stemdistrict in een der lokalen
van de openbare school te Sluiskil.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
15. Vaststellen verordening schoolgeld.
Burgemeester en wethouders schrijven den
raad:
In Uw vergadering van 30 Juli 1.1. is vast
gesteld de verordening op de heffing en in-
vordering van schoolgeld voor bet lager onder-
wijs in de gemeente Ter Neuzen.
Zooals reeds in bet voorstel is vermeld werd
bo de samenstelling van het tarief er van uit-
gegaan, dat het tarief voor de groep school-
geldplichtigen, die enkel inkomen uit arbeids-
prestatie hebben, ongeveer gelijk blijft aan bet
thans geldende tarief.
Gedeputeerde Staten berichten ons, dat zij
tegen bet tarief dezer verordening bezwaren
bebben. Geeischt werd dat het minimum
schoolgeld bij een lager bedrag aan vermeng-
de hoofdsom zou worden geheven, terwijl bet
maximum dient te worden verdubbeld.
Na mondelinge bespreking, waarbij de finan-
cieele toestand der gemeente nader werd uit-
eengezet, blijft men wel op verhooging staan,
maar in mindere mate dan aanvankelijk werd
geeischt.
Daar in vergelo'king met andere gemeenten,
de schoolgeldtarieven dezer gemeente niet
hoog te noemen zijn, acbten wij bet gewenscht
aan bet verzoek te voldoen.
De tarieven worden hierbij aldus gewijzigd:
lioenennota gezegd, big te zijn, dat de rijks-
begrooting voor 1937 sluitend is zonder belas-
tingverhooging, doch bier heeft men er een
belastingverhooging bij gekregen.
iSpreker acht het niet juist, dat de ge
meente zich maar bij elken eisch van gedepu
teerde staten neerlegt. In hun prae-advies
schrijven burgemeester en wethouders: „Ge-
eischt werd, dat bet minimum schoolgeld bij
een lager bedrag aan vermengde hoofdsom
zou worden geheven, terwijl bet maximum
dient te worden verdubbeld". Spreker acht
een dergelijke verhooging bier niet op zijn
plaats. De gemeente is niet noodlijdend. Voor
een noodlijdende gemeente zou spreker een
dergelijk optreden kunmen begrijpen, doch spre
ker meent, dat een eisch als tlhans gesteld,
tocb ergens op gebaseerd moet zijn en naar
zijn oordeel ontbreekt daarvoor thans elken
grond. Spreker stelt voor, niet met den eisch
van gedeputeerde staten accoord te gaan en
dat college te vragen, op welke gronden hun
eisch berust.
De VOGRZITTER deelt mede, dat gedepu
teerde staten dit op financieele gronden meen-
den te moeten eischen.
De beer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM
meent, dat die grond in dezen niet bestaat.
De VOORZITTER antwoordt, dat gedepu
teerde staten meenen van wel, burgemeester
en wethouders acbten den eisch om die reden
ook ongegrond.
De beer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
wenscht zich hierbij niet neer te leggen.
De VOORZITTER deelt mede, dat burge
meester en wethouders zieh met band en tand
tegen de door gedeputeerde staten geeischte
regeling hebben verzet. Zij bebben bereikt, dat
de eisch van gedeputeerde staten is terugge-
bracbt tot de proporties, zooals thans aan den
raad voorgesteld. Verder wenschte dit college
niet te gaan.
De beer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM
is van oordeel, dat door een dergelijke han-
delwijze de autonomie der gemeenten gebeel
aan banden is gelegd. De raad is tocb mans
genoeg, in deze kwestie te beslissen. De ge
meenteraad en burgemeester en wethouders
hebben toc-h voldoende inzicht om bierin een
besluit te nemen. Temeer zou spreker zich
tegen den eisch van gedeputeerde staten wil-
len verzetten, daar bij hedenmorgen een stukje
in de Nieuwe Rotterdaiilsche Courant heeft
gelezen, met betrekking tot het sticbten van
een nieuw gemeentebuis te Groede, waarin
gedeputeerde staten ook een dergelijk stand-
punt hadden ingenomen, en toen de zaak bij
de Kroon aanhangig is gemaakt, dit besluit
van gedeputeerde staten is vernietigd. Een
van de reden der verwerping was, ,,-dat, alle
Totaal van de hoofdsommen der gemeentefonds-
belasting en vermogensbelasting
Bedrag van het schoolgeld per leerling
en per jaar voor het
Bestaande
verordening
;Na aan te brengen
wijziging
g. 1. 0.
bestaand gew.
u. I. 0.
bestaand gewijz.
6 en meer doch minder
dan 10
4 tot 8
3-
3-
6,-
6,-
10 tot 14
8 12
3,50
3,50
7,-
7,-
14 20
12 16
4-
4,-rr
8,-
8,-
16 20
4,50
9,—
20 28
20 24
5-
5,50
10,-
11,—
24 28
6,50
13,-
28 36
28 34
6-
7,50
12,-
15,-
36 44
34 40
8,-
8,50
16,—
17-
40., 46
9,50
19,-
44 54
46 52
10,—
11,—
20.—
22,-
54 64
52 58
12-
12,50
24,-
25-
58 66
14,—
28,-
64 74
66 74
15,-
15,50
30,—
31,
74 86
74 82
18-
17,50
36,—
35,
82 90
19,50
39,
86 100
90 100
21,—
21,50
- 42,—
43,-
100 116
100 110
24,-
24,-
48,-
48,-
116 136
110 120
27,—
26,50
54,-
53,—
120 130
29,-
58,—
130 142
32,-
64,-
136 156
142 154
30,-
35,-
60,-
70,-
156 176
154 166
38,-
76,-
166 178
41,50
83,-
176 en meer
178 en meer
36,-
45,-
72,-
90,-
Uit dit overzicht blijkt dat zooveel mogelijk
is getracht de bestaande tarieven te band-
haven. Vanaf een totaal van de hoofdsom
men van de gemeentefondsbelasting en ver
mogensbelasting van 116 zijn de aanslagen
evenwel aanmerkelijk gewijzigd.
Naar aanleiding van bovenstaande stellen
wij U voor, het navolgende besluit te nemen:
nemen:
De gemeenteraad van Ter Neuzen,
besluit
Lid I van artikel 5 van de verordening van
schoolgeld voor bet gewoon lager onderwijs
en voor bet uitgebreid lager onderwijs in de
gemeente Ter Neuzen vastgesteld 30 Juli 1936
wordt gelezen als volgt:
1. Het schoolgeld, verscbuldigd overeen-
komstig de maatstaf, bedoeld in artikel 4,
wordt geheven naar bet volgend tarief.
omstandigheden in aanmerking genomen, geen
voldoende reden bestaat om door middel van
onthouding van goedkeuring de vrijheid van
keuze van den gemeenteraad ten deze te be-
korten".
Indien de Kroon er op een dergelijke wrjze
prijs op stelt, de vrijheid van handelen van de
gemeenteraad niet te beknotten, meent spre
ker, dat ook de gemeente goed zou doen, ten
deze tegen de eischen van gedeputeerde staten
te protesteeren.
De VOORZITTER merkt op, dat het totale
verscbil thans wordt begroot op 150.
De beer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM
is van oordeel, dat men niet moet toelaten, dat
de autonomie der gemeente aan banden wordt
gelegd, zonder dait er een enkel woord van pro
test tegen geuit wordt.
De beer SOHEELE merkt ap, dat men in
het oog moet bouden, dat de aanvankelijke
Klasse
Totaal van de hoofdsommen der ge
meentefondsbelasting en vermogens
belasting.
Bedrag van het
schoolgeld p. leer-
ling en per jaar
voor het
g
1. 0.
u. 1. 0.
1
4,—
en
meer,
doch
minder
dan
8,-
3,—
6,-
2
n
8,—
n
tt
ft
tt
12,—
It
3,50
ft
7,-
3
n
12,—
ft
tt
tt
tt
ft
ft
16,
ft
4,—
It
8,—
4
n
16,-
ft
rt
It
tt
tt
tt
20,
It
4,50
It
9,—
5
n
20,-
ft
tt
ft
ft
ft
tt
24,—
ft
5,50
ft
11,—
6
n
24,—
n
n
ft
ft
tt
tt
28,-
ft
6,50
13,-
7
n
28,-
ft
n
n
ft
H
ft
34,-
ft
7,5G—
n
15,-
8
n
34,-
n
n
ft
tt
ft
40,-
tt
8,50
17,-
9
n
40,-
tt
n
ft
tt
ft
ft
46,-
tt
9,50
tt
19,—
10
n
46,-
tt
n
ft
ft
It
tt
52,-
tt
11,
ft
22,-
11
n
52,-
ft
n
ft
ft
ft
tt
58,—
tt
12,50
it
25,-
12
n
58,-
ft
n
ft
tt
ft
ft
66,—
It
14,-
it
28,-
13
n
66,-
ft
n
ft
tt
ft
tt
74,-
tt
15,50
tt
31,—
14
n
74,-
ft
rt
It
ft
82,-
ft
17,50
tt
35,—
15
n
82,-
ft
n
tt
tt
It
ft
90,-
ft
19,50
tt
39,—
16
n
90,-
ft
n
tt
tt
tt
ft
100,-
tt
21,50
tt
43,-
17
n
100,—
ft
n
tt
ft
ft
ft
110,-
tt
24,-
it
48,-
18
ft
110,
ft
n
tt
tt
tt
tt
120,-
tt
26,50
ft
53
19
120,
ft
n
tt
tt
ft
130,—
n
29,-
n
58,-
20
tt
130,
tt
ft
tt
ft
142,
tt
32,-
tt
64,-
21
n
142,—
tt
n
rt
tt
tt
ft
154,
tt
35,—
tt
70,-
22
rt
154,-
ft
n
rt
tt
tt
ft
166,
tt
38,-
tt
76,-
23
ft
166,—
ft
n
ft
If
ft
178,-
tt
41,50
tt
83.—
24
n
178,
en
meer
it
45,-
n
90,-
2. Bij wijziging van bet totaal van de
hoofdsommen der gemeentefondsbelasting en
vermogensbelasting, berekend overeenkomstig
artikel 4, en hetwelk ingevolge het bepaalde
in dat artikel tot grondslag heeft gestrekt bij
de klasse-indeeling volgens het voorgaande lid
wordt het schoolgeld nader vastgesteld naar
bet gewijzigd totaal-bedrag.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
wenscht naar aanleiding van dit punt een
woord van protest te doen booren. Niet aan
het adres van burgemeester en wethouders,
doch aan het adres van gedeputeerde staten.
Het is spreker bekend, dat burgemeester en
wethouders alle moeite hebben gedaan, om de
geeischte verhooging van schoolgeld te ont-
gaan.
De Minister van Financien heeft in de Mil-
eiscb van gedeputeerde staten 100 hooger
was. Na bard werken en praten heeft men
deze tot 25 weten terug te brengen. Het
is gevaarlijk, bier tegenin te gaan. Gedepu
teerde staten stonden op het standpunt, dat
in zeer veel gemeenten het schoolgeld niet in
overeenstemming is met de kosten van bet
L. O. en U. L. O. Indien men deze regeling
thans niet aanvaardt, loopt men het gevaar
straks meer te moeten slikken. Spreker zou
het jammer vinden, indien men thans met
deze regeling niet accoord zou gaan.
De heer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM
wijst er op, dat door de bezuiniging bij het
L.O. het onderwijs op een minder goed niveau
is gekomen. Dus is de situatie op het oogen
blik zoo, dat het onderwijs verslechtert en men
voor dit slechtere onderwijs hooger schoolgeld
moet betalen. Dit is een toestand, die
averedh-ts verkeerd is.
De heer DEN HAMER kan zich voor een
groot gedeelte aansluiten bij den heer Lam-
brechtsen van Ritthem. De vraag of in deze
gemeente in evenredigheid naar andere ge
meenten te laag schoolgeld zou worden ge
heven, doet hier feitelijk niet ter zake. Spre
ker zou op de vraag of de gemeentelijke
schoolgelden al of niet hooger zijn, niet willen
ingaan. Spreker acht het onbillijk, dat de
schoolgelden worden opgevoerd, waar hier de
belastingen ook alle tot het maximum zijn op
gevoerd en voor velen reeds ondragelijk zijn.
Naar zijn meening zou men eerder moeten
verlagen dan verhoogen.
De VOORZITTER begrijpt, dat het moeilijk
is, een vergelijking te trekken met de school
gelden in Goes, Vlissingen en Middelburg. DoCh
het standpunt van gedeputeerde staten was,
dat in deze gemeente veel lager schoolgelden
werden geheven. In het algemeen kan spre
ker het ook eens zijn met de bezwaren die
bestaan tegen het beknotten van de gemeente
lijke autonomie, doch in hoofdzaak hebben
tegen de aanvankelijk vastgestelde schoolgeld-
regeling finantieele bezwaren gegolden.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
zou zich met een verhooging van de school
gelden nog kunnen vereenigen, indien er rede-
nen voor aanwezig waren, doch deze ontbreken.
De VOORZITTER merkt op, dat het motief
van gedeputeerde staten was, dat de andere
gemeenten veel hooger schoolgelden hieven.
De heer GEELHOEDT deelt mede, dat het
ook spreker tegen de borst stuitte, met dit
voorstel te komen, doch indien men wist, welke
moeite burgemeester en wethouders hebben
gedaan om den eisch van gedeputeerde staten
ongedaan te maken, zou men het met hem eens
zijn, dat het gevaarlijk is, aan het standpunt,
dat hier is ontwikkeld vast te houden. Spre
ker vreest dan de mogelijkheid, dat gedepu
teerde staten inplaats van 25, spoedig 40
verhooging zouden eischen.
De heer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM
stelt voor, zfch niet neer te leggen bij den
eisch van gedeputeerde staten.
De VOORZITTER zegt, dat burgemeester
en wethouders dit ook niet gedaan hebben. Zij
hebben van den oorspronkelijken eisch van
gedeputeerde staten 75 af gekregen.
De heer LAMBREOHTSEN VAN RITTHEM
deelt mede, zich in dezen niet te richten tegen
burgemeester en wethouders. Het is hem be
kend, dat dit college in deze zaak zeer veel
heeft gedaan. Hij wenscht evenwel de meening
van den raad te vernemen over de vraag of
men zich weer moet neerleggen bij deze aan-
tasting van de gemeentelijke autonomie. Hij
wenscht hiervan meer een principieele kwestie
te maken.
De VOORZITTER wijst er op, dat men een
practische politiek moet voeren. Hij raadt aan,
deze zaak niet a tort et travers door te zet-
ten, en den raad zich hieromtrent te doen uit-
spreken.
De heer DEN HAMER steunt het voorstel
van den heer Lambrechtsen van Ritthem.
Spreker moet opmerken, dat het niet aangaat
een vergelijking te trekken tusschen de hef-
fingen te Middelburg, Vlissingen en Goes. Ter
Neuzen is wel de derde gemeente in Zeeland,
doch Middelburg en Vlissingen zijn grooter,
terwijl Goes steeds op grooten voet heeft ge-
leefd.
De SECRETARJS deelt mede, te Middel
burg deze kwestie te hebben besproken. De
algemeene eiscih was, dat de schoolgelden on
geveer gelijk zouden zijn. Spreker heeft toen
gezegd, dat men deze gemeente niet moest
vergelijken met gemeenten die op het randje
van den afgrond stonden. Hierop werd hem
er op gewezen, dat de belastingen alle tot het
maximum worden geheven, terwijl de gemeen
ten in de toekomst meer uitgaven zouden heb
ben. Daartegen behoorden maatregelen te
worden genomen. Men moest te dezen vooruit-
zien en trachten, meer geld te verkrijgen om
de meerdere uitgaven, die zouden ontstaan, te
bestrfjden. Na lang redeneeren is het hem ten
slotte gelukt, deze regeling te verkrijgen.
Volgens de wet moeten bij een beroep op de
Kroon gedeputeerde staten het beroepschrift,
voorzien van verslag, aan de Kroon doorzen-
den. Dit weten gedeputeerde staten ook, en
daarom zal het verslag van gedeputeerde sta
ten in Den Haag zeker den doorslag geven.
Spreker adviseert, zich bij het voorstel van
burgemeester en wethouders neer te leggen.
Dit lijkt hem veel verstandiger. Het motief
van gedeputeerde staten is te dezen geweest,
dat de belastingen in de gemeente alle tot het
maximum zijn opgevoerd en er derhalve niet
zooveel bronnen meer waren, die aangeboord
konden worden.
De VOORZITTER herhaalt, dat men een
practische politiek moet voeren.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
begrijpt, dat er gemeenten kunnen zijn, waar
het financieel noodig is, deze heffing zoo hoog
op te voeren. Hij zou zich na de uiteenzetting
door den secretaris gegeven, op practische
gronden bij het voorstel van burgemeester en
wethouders neer kunnen leggen, doch wenscht
alsnog te vragen, waarom juist nu met deze
verhooging wordt gekomen. De prjncipieele
vraag is hiennede evenwel nog gebleven.
De SECRETARIS deelt mede, dat zulks is
geschiedt, omdat thans een nieuwe verorde
ning moest vastgesteld worden en gedeputeer
de staten dus de gelegenheid hadden, dit thans
te regelen.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
betreunt ihet, dat ook deze heffing tot het
maximum moet worden opgevoerd. Het be-
treft hier een groot aantal kleine posten. Er
zullen verschillende menschen zijn, voor wie
de verhooging ondragelijk wordt. En indien
men beter onderwijs kreeg, kon spreker er zich
desnoods noch mee vereenigen, doch inplaats
daarvan wordt het onderwijs nog slechter.
De VOORZITTER merkt op, dat zulks geen
verband houdt met de verhooging der school
gelden.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
geeft te kennen, dat hij dit ook wel weet, doch
door de bezuiniging op het onderwijs verbetert
het onderwijs niet. Hij stelt voor, het voorstel
van burgemeester en wethouders aan te hou
den en gedeputeerde staten te verzoeken, hun
eisch nog nader uiteen te zetten. Men moet
niet op alles ja en amen zeggen.
De heer DEN HAMER merkt op, dat er nog
een argument is, dat tegen gedeputeerde sta'
ten kan gebruikt worden. Indien dit college
kon zeggen, al jullie bronnen zijn ten einde, je
moeten nu de reserve gaan aanboren, dan was
voor een verhooging der schoolgelden nog iets
te zeggen. Indien evenwel het geld er is,
wordt het gebruikt, ook de meerdere op-
brengst, die uit de verhooging der schoolgel
den ontstaat. Dit lijkt hem geen zuivere toe
stand. Men dient enkele posten te houden, die
indien het moet, verhoogd kunnen worden. In
dien men echter over het meerdere geld de
beschikking heeft, wordt het gebruikt.
De VOORZITTER heeft er geen bezwaar
tegen, dit voorstel nog eens aan te houden en
de° bezwaren tegen de aanranding van {jet ge-
meentelijk beleid in het algemeen alsnog bij
gedeputeerde staten in het licht te stellen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
16. 'Overeenkomst straatverlichting.
Burgemeester en wethouders sehijven den
raad:
Door ons college zijn met de N.V. P.Z.E.M.
te Middelburg onderhandelingen gevoerd, tot
verbetering van de straatverlichting, waarbij
de kosten tooh niet hooger zouden worden.
Bij de onderhandelingen hadden wij in het
oog te houden, dat het huidige contract eerst
eindigt per 31 December 1941, zoodat de
P.Z.E.M. tot geenerlei wijziging verplicht
was.
De P.Z.E.M. is nu bereid gevonden, even-
als voor de buitenwijken, behoudens enkele
kleine afwijkingen, ook voor de kom het nor-
maal tarief in te voeren.
Terwijl thans lampen van 40 Watt in ge-
bruik zijn, zullen bij de nieuwe overeenkomst
lampen van 60 Watt in gebruik genomen
worden.
De totale kosten van de straatverlichting,
met inbegrip van de uitfbreiding konden voor
1937, berekend naar den nieuwen toestand,
worden geraamd op 8750 (zie hiervoor
volgno. 80 van de u reeds toegezonden ont-
werp-begrooting 1937); de werkelijke uitgaaf
voor 1935 bedroeg f 9074,03.
Bij de gewijzigde overeenkomst verkrijgt de
gemeente dus aanmerkelijk meer licht, voor
nog iets minder geld.
Naar aanleiding van bovenstaande stellen
wij u voor -het navolgende raadsbesluit te
nemen:
De gemeenteraad van Ter Neuzen,
besluit
met de Naamlooze Vennootschap ,,Provineiale
Zeeuiwsche Electrisohe Maatschappij" te Mid
delburg wordt de navolgende overeenkomst
betreffende de exploitatie van de straatver
lichting gesloten:
Artikel 1.
1. De P.ZE.M. verbindt zich, tegen be-
taling van de hiema te ve-rmelden vergoedin-
gen, en op de in deze overeenkomst vervatte
voorwaarden, de straatverlichting in de hoofd-
kom, zooals bapaald in artikel 6 der overeen
komst van 19/24 Maart 1930 krachtens raads
besluit van 19 December 1929, no. 9, op aan-
wijzing der gemeente in te richten en de ge-
heele zo-rg voor de exploitatie van deze straat
verlichting der gemeente op zich te nemen.
2. De kosten van veranderingen en uitbrei-
dingen van het straatverlichtingsnet alsook
van de vervanging van nog bruikbare lampen
tengevolge van de verandering van licht-
sterkte, komen ten laste van de gemeente; zij
worden door de P.Z.E.M. uitigevoend. Hier-
onder vailt tevens de vervanging van de op den
datum der onderteekening aanwezige lampen
van 40 Watt in lampen van 60 Watt.
3. Het straatverlichtiiigsnet is het eigen-
dom van de P.Z.E.M. Onder straatverlich
tingsnet worden in deze overeenkomst begre-
pen de tot de straatverlichting behoorende lan-
taampalen, armen, armaturen met lampen,
geleidingen, beveiligings-, ontstekings- en
meettoestellen.
4. De gemeente verbindt zich voor de
straatverlichting alleen gebruik te maken van
electriciteit.
Artikel 2.
1. De in het le lid van artikel 1 bedoelde
vergoedmg bestaat uit een vast bedrag per
jaar, benevens een bedrag van 7 cent per door
de in art. 4 bedoelde meters geregistreerde
K.W.U.
2. Het in het> eerste lid van dit artikel be
doelde vaste bedrag is:
voor een lamp van 60 Wlatt 17,
voor een lamp van 75 Watt f 21,
voor eei\ lamp van 100 Watt 26,50.
De lampen zullen een minimum sterkte heb
ben van 60 Watt.
In afwijking van het vorenstaande tarief
zal voor de vijf lampen, ieder van 60 Watt,
aangesloten op de Wlaterstaatsverlichting aan
de Middensluis, een jaarlijksche vergoeding
van f 40 per lamp en jaar betaald worden.
3. De in het eerste lid van dit artikel ge-
noemde prijs per K.W.U. zal voor elke vijf
gulden, die de steehkolen van 7200 caJ. boven
20 per 1000 kg vrij van de centrale te West
dorpe, kosten, met een cent per K.W.U. wor
den verhoogd.
4. De P.Z.E.M. zal het recht hebben, in
dien door het -rijk, de provincie of de gemeente
een belasting zal geheven worden op de elec-
triciteitslevering, deze naar verhouding van
de geleverde hoeveelheid electriciteit op de
gemeente te verhalen. Ingeval de algemeene
toestand zich wfjlzigt, kan wedenzijds op tus-
sehentijdsche herziening van het tarief wor
den aangedrongen.
5. De gemeente verbindt zich voor de
straatverlichting jaarlijks tot een bedrag van
minstens 6000 aan stroom af te nemen.
6. De gemeente zal per lantaam en per
jaar 1,60 voor onderhoud vergoeden.
Artikel 3.
1. De ontsteking en blussching der ver-
lichting zal door een of meer schakelklokken
plaats vinden.
2. De gemeente regedt de brandtijd der
straatverlichting in de hoofdkom naar hare
verkiezing, met dien verstand-e, dat in en uit-
schakelen van lampen tuschen 12 uur 's
avonds en zonsopgang siechts bij hocge uit-
zondering verlangd zal kunnen worden. Zoo
de gemeente in de vastgestelde verdeeling
van avond- en nachtlampen verandering wil
brengen, zal zij de daaraan verbonden kosten
aan de P.Z.E.M. vergoeden.
Artikel 4.
De straatverlichting zal zooveel mogelijk
vanuit de stations der P.Z.E.M. ontstoken en
gebluscht worden, waar dan tevens de meting
van het verbruik door een kllowatturenmeter
zal plaats vinden. Indien het niet mogelijk
is een gedeelte der straatverlichting vanuit
een station te bedienen en het verbruik daar-
in te meten, zal de gemeente, ten genoegen
van de P.Z.E.M. een ruimte voor de opstel-
ling van meter en schakelklok gratis beschik-
baa-r stellen.
Artikel 5.
De P.Z.E.M. verbindt zich voor het uibvoe-
ren van graafwerk, indden dit voor rekening
van de gemeente moet plaats hebben, gebruik
te maken van gemeentewerklieden, die de ge
meente op het door de P.Z.E.M verlangde
tijdst-ip gratis beschikbaar stellen zal. De ge
meente zal het straatwerk in haar gebied
gratis voor de P.Z.E.M. u-itvoeren, indien zulks
verband houdt met de electrificatie.
Deze bepaling zal niet gelden, indien te
eeniger tijd het bovengrondsche net door een
kabelnet wordt vervangen. Alsdan zal met
de gemeente een speciale regeling getroffen
worden. Hiermede vervalt het hieromtrent
bepaalde in artikel 1 sub. 4 en artikel 5 sub.
2 van de overeenkomst 19/24 Maart 1930
krachtens raadsbesluit van 19 December 1929
no. 9.
Artikel 6.
De P.Z.E.M. zal driemaandelijks ter zake
van de exploitatie der straatverlichting bij
de gemeente een rekening indienen, die de
gemeente binnen een maand zal betalen. Op
deze rekening zal de in artikel 1 bedoelde ver-
go-eding voor een vierde deel in rekening
worden gebracht. De in artikel 2 lid 3 be
doelde kolentoeslag wordt na afloop van elk
kalenderjaar in rekening gebracht.