Grieksch Tankschip voor de werf Wilton-Feijenoord in brand gevlogen Sport De nieuwe Verkeersregels. Laatste Berichten RECHTSZAKEN. mtodelburg. VOETBAL. Redders en brandweerlieden onder de slachtoffers. die naar hij hoopt, steeds meer de zuigkracht van dezen tijd weerstand zal bieden. Een beter bezoek van de catechisatie's is noodzakelijk. Gij hebt aan deze plaats bij den Doop, ouders, plechtig beloofd, met Uw zaad Hem te dienen! O, dat dan op den dag der dagen de ledige plaatsen bier niet tegen U getuigen! Laten wrj ons nederig Hem ten voet vallen en doe Hij ons steeds meer in onze conscientie ge- voelen en leeren kennen de liefelijkheid van zijn Huis. Met deze innnige wenscb en bede beeindigd spreker zijn pleohtige rede die met groote aandacht gevolgd werd. Hierna werd gezongen het 2de vers van Psalm 66. Spreker nam vervolgens de officieele plicht waar zich tot kerkeraad, ouderlingen en diake- nen te wenden en sprak deze van bet gevoel dat ook in bunne barten wel zal leven, dat de Heere groote dingen met ons gedaan beeft. Het is wonderlijk zooals Hij alles tot hiertoe naar wenscb beeft geleid en de harten ge- neigd, zoodat men in Volledige overeenstem- ming tot het voor oogen gestelde doel is *kun- nen komen. Moge de ambtelijke bedieninig ben steeds voor oogen staan, opdat op deze dag van eerstelingen een rijke oogst gezien mag worden. Vervolgens is hem door de kerkeraad ver- zochit de bijzondere erkentelijkheid uit te spre- ken aan bet bestuur van de Christelijke Be- waarscbool, dat zicb t. o. v. de Gereformeerde Gemeente zoo loyaal heeft betoond en, zonder daarvan beter te willen worden, tegemoet ge- komen is aan de tijdelijke behoeften, waarbij dit bestuur tenvolle rekening heeft geftiouden met de draagkracbt van de gemeente. Dit stemt tot groote dankbaarbeid en wordt alge- meen bijzonder gewaardeerd. Burg, en Weth. brengt hij daarop een woord van warme waardeering voor de ondervonden medewerking en tbans ook blijkende belang- stelling. Hij heeft zijn voldoening reeds uit- gesproken dat deze plaatselijke Overbeid zicb voor God buigt, want de Overbeid die zulks niet doet, hoe zal die regeeren, vraagt spreker, waar immers alle macbten van God zijn. Ook ten opzicbte van de bouwplannen beeft men van gemeentewege op de allerloffelijkste wijze medegewerkt. |Spreker venzoekt daarop de gemeente door bet zingen van een psalmvers staande de zegen toe te bidden aan den Ed. Acbtb. beer Burgemeester, waaraan op tref- fende wijze gevolg werd gegeven. Hierna ricbtte bij zidh tot den architect, de beer v. d. Berg, die niet alleen om zijn per- soon, maar ook om bet tot stand gekomen werk, groote waardeering verdient. Vaak was er nachtelijke arbeid en overleg noodig en de serieuze afwerking van alles spreekt voor zichzelf. Ook de aannemers-ambachtslieden van de hoogste af, tot de nederigste werkman toe deelen in de hulde en waardeering en het stemt tot genoegen en voldoening dat geen ongeluk- ken van beteekenis bebben plaats gebad, zoo als spr. dat in zijn gemeente beeft medege- maakt, waar op een dag een 10-tal menscben van een stelling naar beneden vielen waarvan de gevolgen nog dagelijks spreken in zijn om- geving. Mogen zij alien uit bun werk de lee ring putten, opdat met David getuigt kan worden van de liefelijkheid van 's Heeren woninigen. Dat een goede buur beter is dan een verre vriend mag ook getuigd worden van de beer. A. Lenos, die in alle opzichten beeft medege werkt om datgene wat noodzakelijk was te doen gebeuren en dat op een wijze die aan- leiding is Ihier met de meeste waardeering van te getuigen. Aan de firma Dekker brengt bij dank voor het keurig volbrengen van de opdracbt van de levering van het ongel en hij spreekt de hoop uit, dat de tonen van bet instrument de liefelijkheid van's Heeren woning tot in lengte van dagen zullen mogen verkondigen. De broeders-afgevaardigden van de zuster- gemeenten, ofscboon door omstandigbeden ten deele verhinderd, werd de waardeering voor htm belangstelling en warm medeleven be toond. Spreker ricbtte zicb tenslotte tot de orga nist en al degenen die op eenigerlei wijze en met name ook in finantieel opzicbt aan bet welslagen van dit werk badden bijgedragen. De Burgemeester, de beer F. Blok, bracbt daarop den dank van (bet gemeentebestuur van Axel tot uiting, door Ds. Verhagen en in hem de Geref. gemeente geluk te wenschen met het verkregen mooie en ruime kerkgebouw. Van gemeentewege wordt dit op den boogsten prijs gesteld en spreker bewondert de offerzin, die ongetwijfeld noodig was en onmisbaar geacht moet worden bij de tot standkoming van zulk een fraai en voorbeeldig gebouw. Hij boopt, dat dit nieuwe kerkgebouw ten zegen van de Geref. gemeente moge zijn en God zijn onmis baar licht daartoe zal zenden. Hierna eindigde Ds. Verhagen met dank- gebed en stroomde na bet zingen van Psalm 122 3 het gebouw leeg en was de officieele in gebruikneming alzoo een feit geworden. ARRONDISSEMENTS-RECHTBANK TE In de zitting van Vrijdag j.l. werd alsnog be- handelld de zaak tegen W. d. W., oud 43 j., administrateur der afdeeling sociale zaken der gemeente VTissingen, die verdacht werd, dat hij: le. te Vlissingen tusschen 1932—1936 eeni- ge kleedingstukken, die door verduistering door J. P. L. in diens bezit waren gekomen, als gestchemk heeft aangaiomen van J. P. L. 2e. omstreeks Maart 1935 te Vlissingen een nota, waarin een kwitantie betreffende goede- ren, die door de firma Provoost geleverd wa ren ten laste van het Maatsehappelijk Hulp- betoon te Vlissingen heeft doen vervalschen door deze tot 385 te verboogen, zijnde dit een bedrag dat veel hooger was, dan de werkelijke waarde van het geleverde. 3e. omstreeks Maart 1935 als administra teur van Maatschappelijk Hulpbetoon en wo- nende in de woning van het gefbouw van Maat sehappelijk Hulpibetoon een stuk linoleum en een zijden doek, toabeboorende aan de ge meente Vlissingen, heeft verduisterd, of wel deize als gescbenk heeft aangenomen van P. G. L. Eiscb: 6 maanden gevangenisstraf. Mr. P. C. Adriaanse, verdachte's raadsman acbtte geen der telasteleggingen bewezen en vroeg vrijspraak. HOOGEB BEBOEP. Door J. J., oud 32 j., bankwerker te Axel, is hooger beroep aangeteekend tegen het von- nis van de Rechtbank te Middelburg, d,d. 16 October 1.1., waarbij hij wegens oplichtmg is veroordeeld tot 6 weken gevangenisstraf. FAILLISSEMENTEN. Het faillissement van E. J. Strijdonck, bak- ker te Hulst is geeindigd; uitkeering: 49.8856 pet. aan de concurrente schuldeischers. Idem bet faillissement van E. J. Wolfert, koopman te Hulst, tlhans te Uzendijke; prefe- Tente schuldeischers 100 pet.; concurrente schuldeischers 45 pet. NEDERLANDNOOBWEGEN. 33. Zooals geforuikelijk is bij landemwedstrijden, was het Stadion ook tbans weer geheel uit- verkocht en werd deze wedstrijd begunstigd door mooi berfstweder. Nadat de Noren den toss hadden gewonnen, liet de Duitsche scheidsrechter Birlem precies op tijd aanvan- gen en golfde het spel direct op en near met aanvallen van beide ploegen. Nederland is wel het meest in den aanval, doch de voorlinie van Noorwegen is doortastender en daardoor gevaarlijker. Langzaam aan wordt Nederland teruggedrongen en blijkt Noorwegen sterker. Vooral het* aangeven der mididenlinie van de Oranjemannen is bepaald slecbt, waardoor telkens en telkens de balflinie van Noorwegen in het bezit van den bal komt. Het verwondert dan ook niemand, dat het eerste doelpunt komt van de zijde der gasten, al stond een der Noorsche voorwaartsen op dat moment bui- tenspel. Hoewel heftig wend geapelleerd, ken- de de scheidsrechter het doelpunt toe. Alhoe- wel aan beide zijden nog eenige gevaarlijke oogenblikken voor de doelen ontstaan, blijven doelpunten uit en komt de rust met een 01 voorsprong voor de Noren. Nauwelijks was de tweede helft aangebro- ken of Bakbuijs maakt den stand gelijk en eer er 10 minuten verloopen zijn kopt Smit het tweede doelipunt langs den dapperen Noor- schen doelverdediger. 21. Geen wonder, dat thans bij de toescbouwers de algemeene ver- wachting bestaat, dat de Noren hun beste spel hebben gespeeld en Nederland sterker is ge worden. Maar h£t komt anders uit eh als voor Een ontzettende ramp, waarbij velen bet leveri hebben gelatjen en een groot aantal personen werd gewond, is Zaterdagmorgen bij de werf Wilton-Feijenoord te Schiedam ge- scbied. Aan boord van bet Griekscbe tank- scbip „Petrarkis Nomikos", dat voor de vier- jaarlijksche survey dicht bjj de werf gemeerd lag, beeft om 10 minuten vd6r 10 door tote nu toe onopgehelderde oorzaak een ontploffing plaats gebad. Aan boord bevonden zicb de bemanning en een ploeg werklieden van de werf. Bij deze ontploffing werden verscthei- dene personen gewond en vermoedelijk ook reeds eenigen gedood. Groot alarm werd ge- maakt en velen spoedden zicb aan boord om de gewonden te belpen, bet opruimingswerk ter hand te nemen en een begin van brand te blusschen. Tien minuten na de eerste ontploffing haxi een tweede plaats, waarvan de gevolgen erger waren. Het scbip werd ontzettend gehavend en stond weldra in vlammen. Velen werden getroffen door bet ijzer, dat weggeslagen werd, of vonden den dood in de vlammen. De brandweer moest zicb terugtrekken en bet scbip werd voorloopig aan zijn lot overgelaten. De geheele werf werd ontruimd. Het aantal dooden was niet met zekerheid bekend, doch werd op zeventien gescbat. Het aantal gewonden is aanzienlijk. Daar niet bekend is, wie zicb op het oogenblik der tweede ontploffing aan boord bevonden, kon men nog geen overzidht krijgen van bet aan tal vermisten. Het s.s. „Petrarkis Nomikos", is bet oude Duitsche, in 1906 te Flensburg gebouwde s.s. „Hagen", betwelk een laadvermogen beeft van ruim 7000 ton. Het schip een z.g. oliestoker beboort aan de reederij P. M. Nomijios Ltd. te Piraeus. 17 October was bet van Le Havre naar Rotterdam gekomen voor de vierjaarlijkscbe survey. Oiuniddellyk na ontploffing schip in vlammen. Onmiddellijk na de ontploffing brak aan boord van bet scbip brand uit. De brandweer van Schiedam en van Rotterdam rukten direct na het eerste alarm met groot materiaal uit. Ook de drijvende stoomspuit van de Rotterdamsche brandweer werd onmiddellijk naar de werf gedirigeerd. Intusschen waren de geneeskundige dien- sten van de gemeenten Schiedam en Rotter dam gealarmeerd en werd veel maeriaal naar de werf gezonden. Van den Rotterdamschen geneeskundigen dienst zijn vier wagens naar Schiedam gegaan. Onmiddellijk is men op de werf begonnen met ihulp te verleenen aan de arbeiders, die op bet brandende stoomschip in gevaar ver- keerden. Tot ver in den omtrek werd de ontploffing geboord en van alle kanten stroomden de in- woners van Schiedam en vooral zij, die bloed- verwanten hebben, die in het bedrijf van Wilton-Feijenoord werkzaam zijn, naar den ingang van de werf. Voor de bekken van de werf stonden spoedig na het bekend worden van de ontploffing duizenden menscben, onder wie velen, die zich angstig afvroegen wat er met vaders, zoons of broeders zou zijn gebeurd. Ook op de werf zelf ontstond direct na de ontploffing een groote consternatie. Onmid dellijk toen bekend werd, wat er gebeurd was, werd bet geheele personeel der werf gerequi- reerd om zooveel mogelijk hulp te verleenen. In Schiedam was de hulp ingeroepen van alle dokters en verplegend personeel, voor zoover beschikbaar, die zich alien naar de werf bebben begeven. Tegen elf uur was reeds een aantal slaciitoffers van boord gebaald. Vermoedelijk een vijftiental, onder wie twee of drie dooden. Het grootste deel der slacht- offers was bewusteloos. Zij werden naar de ziekenhuizen overgebracbt. Twee ontploffingen na elkaar. Voor zoover omstreeks elf uur kon worden nagegaan, bebben aan boord van het Griekscbe tankschip twee ontploffingen vlak na elkaar plaats gebad. De eerste ontploffing gescbiedde in een ollebunkertank. Tengevolge hiervan is de boven dezen bunker gelegen ketel door bet dek van het scbip geslagen. Tijdens de ontploffing waren ongeveer der- tig personen aan boord, van wie, tegen elf uur vijftien, alien overdekt met ernstige brand- wonden, van het scbip waren afgebracbt. De hulpcolonne van de werf Wilton en de Roode Kruistransportcolonne verleenden de eerste hulp. De brandweer van Sclhiedam en Rotter dam, die korten tijd na de eerste ontploffing ter plaatse verschenen, stonden tegenoyer de vuurzee aan boord vrijwel macbteloos. Omstreeks tien uur volgde een tweede ont ploffing, welke, naar het schijnt, nog ernsti- ger was dan de eerste en tengevolge waarvan voor zoover om elf uur bekend was, verschei- dene personen het leven hebben gelaten. de zooveelste maal een aanval der Oranje- hemden is afgcslagen, volgt een tegenibezoek van de Noren. Caldenhoven mist en Noorwe gen maakt gelijk. 22. Het blijkt dan toch wel voldoenide, dat het Noorsche elftal in staat is om de Oranjeploeg niet alleen in beidwang te houden, doch zelf het speltype aan te geven. Noorwegen zal weder de leiding nemen en hoewel Halle den bal wel weet te stoppen, laat bij deze toch uit zijn handen rollen, het- geen voldocnde ,is om een toesnellenden Noor de gelegenheid te geven het leder achter Halle in het net'te deponeeren. 23. Nog resten er 10 minuten en kan er nog van alles gebeuren, maar het is toch wel duidelijk, dat de Noren geduchte tegenstanders zijn. Men gaat zicb al verzoenen met een nederlaag, al bieldt het spel nog vele kanisen, maar in 3 minuten kan er toch niet zoo heel veel gebeuren. 'Hoog loeit het enthousiasme op als de debutant in de voorlinie, De Bock, den gelijkmaker scoort. 3—3. Hiermede kwam het einde en Nederland kan met een verdeeling der punten meer dan vol- daan zijn, want feitlrjk moet gezegd worden, dat het spel der Oranjemannen als geheel is tegengevallen. Er werden teveel fouten ge- maakt, die in een dergelijke ploeg niet mogen voorkomen. Zoo men al mag aannemen dat Smit niet geheel fit was, d'an bad deze zijn plaats moeten afstaan. Er was dan gelegen heid geweest om ook een ander speler een kans to geven de Oranjetmi aan te trekken en De Bock heeft toch wel bewezen, dat er bebalve de uitverkorenen toch ook nog andere spelers van klasse zijn en behoeven deze niet eens uit een Eerste Klasser te komen. Uit de 4 onfcmoetingen van de vertegenwoor- digende elftallen van Noorwegen en Neder land hebben de Noren er een gewonnen en ein- ddgd'en de .overige alle met een gelijk spel. Van het brandweerpersoneel van Schiedam zijn eenige leden gewond, onder wie een brandmeester van de Schiedamsche brand weer, de heer J. van der Plas. Deze kreeg bij het blusscbingswerk een ernstige wonde aan bet achterboofd. Kans op derde ontploffing. Omstreeks elf uur vreesde men dat aan boord van ihet als een fakkel brandende schip een derde ontploffing zou volgen en in ver- band hiermede kon de brandweer niet aan boord blijven. Dikke zwarte rookwolken ste- gen uit bet schip op en verspreidden boven de werf en omgeving een verstikkenden rook. Men vreesde uitbreiding naar den wal. Te kwart voor elf werd bevel gegeven, de machinefabriek van Wilton-Feijenoord, welke dicht bij bet water staat, te ontruimen. Het was niet bekend, boeveel personen zicb nog precies aan boord van bet brandende stoomschip bevonden. Onmiddellijk na de eerste ontploffing snelde van alle kanten hulp toe en daardoor bevonden zicb aan boord van bet scbip niet alleen nog leden van de beman ning en arbeiders van Wilton-Feijenoord, die bij bet plaats hebben van de ontploffing aan boord waren, doch ook waarschijnlijk nog brandweerlieden en ander personeel van Wil ton, die te Ihulp waren gesneld. Wat bet lot van al deze personen was, kon niet onmiddellijk worden nagegaan Na elf uur werd aan boord van de „Petrar- ki's Nomikes" geen mensch meer toegelaten in verband met het gevaar van verdere ontplof fingen. De eerste dooden geborgen. De eerste dooden, die geborgen werden, waren de donkeyman, een vierde machinist van de bemanning en een man van bet per soneel van Wilton-Feijenoord. Een tiental ge wonden waren intusschen reeds naar het zie- kenhuis overgebracbt. Een groot aantal autoriteiten uit Schiedam en Rotterdam had zicb naar de werf Wilton- Feijenoord begeven. Twee schepen van den Rotterdamschen Lloyd, die in de buurt van bet brandende schip lagen, werden verbaald. Intusschen duurde bet vervoer van gewon den met brancards, ziekenauto's en tot zie- kenauto's geimproviseerde vraclhtauto's naar het ziekenhuis voort. Het schip aan zijn lot overgelaten. De toestand op de werf bleef zicb tot de middaguren voortdurend emstiger ontwikke- len. In verband met bet groote gevaar voor nieuwe ontploffingen en ook genoodzaakt door de groote hitte, die het brandende schip uit- straalde, moesten de brandweer en de hulp- colonnes zicb tot op ongeveer 150 meter af- stand van bet brandende scbip terugtrekken. Het scbip werd voorloopig^ aan zijn lot over gelaten. De brand woedde in alle felheid voort. Om half twaalf had bet geheele personeel van Wilton, zoowel de arbeiders als bet kantoorpersoneel, voor zoover zij geen deel uitmaakten van de ihulpcolonnes, bevel ge- kregen, de werf te ontruimen. Voortdurend stroomden nieuwsgierigen in de richting van de werf. In verband hier mede had de politie uitgebreide maatregelen genomen, waarbij assistentie werd verleend door padvinders. Het publiek werd terug gedrongen aan de eene zijde tot den boek van de Burg. Knappertlaan, en aan de andere zijde tot de vijf sluizen. Dit is aan beide zijden tot op ongeveer 200 meter afstand van den ingang van de werf. Het voetgangersverkeer over den Vlaardin- gerdijk tusschen Schiedam en Vlaardingen was voor een groot gedeelte gestremd. Het rijverkeer werd gaande gehouden onder toe- zicht en leiding der politie. Het aantal dooden steeg. Om elf uur waren zes dooden geteld en om half .twaalf reeds 8. Bovendien werden ver- mist de hoofd-agent van politie Hoek en het lid der hulpcolonne de beer Nieuwenhuizen. Zij hadden zicb na de eerste ontploffing aan boord begeven. Waarschijnlijk zijn zij door de tweede ontploffing over boord geslingerd. Om twaalf uur verminderden de zware rookwolken. Men beeft zicb toen aan boord gewaagd. Te twaalf uur 10 ihet schip was reeds weer verlaten verdikte de rook zicb weer en men verwachtte ieder oogenblik een nieu we explosie, die echter acbterwege bleef. De reddingsploeg aan boord. Omstreeks twaalf uur heeft een reddings ploeg bet gewaagd zicb aan boord te begeven. Deze bestond uit twee leden van de Schiedam sche brandweer. Zjj rapporteerde, dat zij aan boord van het schip op het dek bebben zien liggen vier in overalls gekleede personen, die zeer waar schijnlijk reeds dood waren. Behalve deze vier personen heeft men ook gevonden het lijk van den kringcommandant van de Schiedam sche brandweer, den iheer Nieuwenhuizen, die reeds als vermist was opgegeven. Het licbaam vertoonde ernstige verwondingen. Daar de rook op het schip intusschen weer dichterwerd, moesten de twee dappere man- nen, die zich aan boord van het scbip hadden begeven, dit weer verlaten. Zij rapporteerden verder, dat zij aan boord van het schip verder nog hebben waargeno- men, dat de machinekamer geheel in brand staat. De brug is ingestort en men vreesde, dat zich daaronder nog slachtoffers bevinden. Het aantal emstig gewonden bedroeg om half een tien k twaalf en bet totaal aantal gewonden 24. Hieronder waren niet begrepen de vele personen, die op ihet terrein van de werf Wilton-Feijenoord wiaren gebolpen, zon der dat verdere behandeling voor het oogen blik noodzakelijk was. Te half drie stond bet geheele acbterscbip van de „Petrarkis Nomikos" in brand. Een zware rookkolom waarin af en toe de gloed der vlammen zicbtbaar was, steeg er uit om- hoog. Nog steeds moest men werkloos toe- zien, zonder te kunnen ingrijpen, aangezien het explosiegevaar nog aldoor aanwezig was. Toen tot ontruiming van de werf werd beslo- ten, werden de naast het Griekscbe scbip ge- meerde vracbtschepen van den Rotterdam schen Lloyd, de „Kerosowo" en „Modjokarto" verbaald en naar de Lloydkade gesleept. Ook bet tankschip „Rotterdam" van de A.P.C., dat in reparatie aan den overkant van de haven lag, is verbaald. Alle bemarmingen van de nog in de buurt liggende schepen en dokken enz., zijn van boord gegaan. VerhaaJ van een der vrijwilligers. De Schiedamsche brandweerman, de beer Bronsgeest, een der vrijwilligers, die zicb op 't brandende schip had gewaagd, vertelde dat bij ternauwernood den dood was ontsprongen. Hij stond bij de verschansing, toen de tweede ontploffing plaats bad. Een scherp ijzer vloog door de lucbt, sloeg zijn helm af, trof vervol gens bet boofd van den brandmeester Nieu wenhuizen, die als bet ware ontboofd werd. Bronsgeest vertelde, dat de vreeselijkste too- neelen zicb afspeelden. Tusschen de ravage van binten, platen en spanten hingen twee mannen met bun beenen dooreengestrengeld, zwaar gewond. Hevig bloedend lagen iets verderop twee zwaar ver- minkte gewonden, die zicb badden vastge- grepen aan de brandslangen. Van een hunner waren beide beenen afgerukt, terwijl de ander slechts een arm had. Geestelijke bijstand. Direct na de eerste ontploffing, was ook kapelaan Haselaar, aan boord gegaan om geestelijken bijstand te verleenen, waarbrj bij later door meerdere geestelijken werd ge- assisteerd. In weerwil van bet dreigende gevaar bleef kapelaan Haselaar aan boord, tot de tweede ontploffing ook hem dwong zijn taak op te geven. Dooden en gewonden. Van de brandweer werd de onder-comman- dant van der Plas zwaar aan bet boofd ge wond, terwijl de brandwacht van Baarle zijn been brak. Geen der geestelijken werd ge wond. Naar het R.K. ziekenhuis werden P. Mohn, die is omgekomen, en vijf zwaar ge wonden overgebracbt. De kranige vrijwilligers, die bet gewaagd badden bet brandende schip te betreden, kon- den bet daar slechts 10 minuten uithouden. Het dek was zoo verbit. dat men er niet meer op kon loopen. Men meende hulpgeroep te bebben geboord uit de machinekamer. Toen men deze (bad bereikt zag men er niets anders dan fel op- laaiende vlammen. Een vuurzee. De op het dek liggende dooden waren onherkenbaar ver- brand. Brandspuiten in gevaar. Aan blusschen viel niet te denken. Welis- waar bleven de motorspuiten met voile capa- citeit stroomen water op den loeiende massa werpen, maar op een gegeven moment werd gevreesd, dat de motorspuit, die bij de brug stond, welke verbinding gaf met bet schip, ook in vlammen zou opgaan. Men heeft toen een groote hoeveelheid water op de spuit ge- smeten, teneinde deze te beveiligen. Een ooggetuige vertelt. Een bikker, die op bet oogenblik, dat de eerste ontploffing plaats vond met acht ande- ren in de machinekamer werkzaam was, vertelde, dat men in de buurt van den der bunkertanks, welke met deksels afgesloten zijn en die nog gasolie bevatte, bezig was eenige berstellingen te verrichten met een lasch-apparaat, Vermoedelijk is toen door de bitte, die dit apparaat ontwikkelde, de bunkertank geexplodeerd. De bikker zag hoe alles uit elkaar sloeg, terwijl bij en zijn makkers tegen den grond werden geworpen. Een der mannen vormde een levende fakkel, doch aan hulp bieden viel niet te denken, daar iedereen, gezien het gevaar, dat er dreigde, probeerde zicb in veiligheid te brengen. Daarbij kwam nog, dat de trap naar boven bij de explosie was weggeslagen. Op het oogenblik, dat deze eerste ontploffing plaats vond, bevonden zicb 45 man In de machine kamer. De bikker liep de aanwezige Grieken, die deel uitmaakten van de bemanning ach- terna, die, den weg op hun scbip kennend, tusschen de pijpen door, het dek trachten te bereiken. Naderhand is gebleken, dat deze eerste ontploffing twee of drie menscben bet leven beeft gekost. In zijn vludbt ontdekte de bikker, een kameraad, die kermend van de pijn zidh traehtte op te richten, doch van hulp bieden was geen sprake, bet werd voor de mannen een sauce qui peut", daar men verdere explosies vreesde. Tot zoover de bikker, die nog zeer onder den indruk was en nauwelijks in staat bleek het gebeurde te beschrijven. De reddingsbrigade. Kort na deze explosie kwam de reddings brigade aan boord, die in de machinekamer afdaalde om de slachtoffers te bergen. De wakkere mannen slaagden er in verschillen- de gewonden naar boven te brengen wat niet zoo'n gemakkelijke taak was daar een der mannen met zijn boofd in een krukkenput stond en er uit moest worden getrokken. Terwijl men nog beneden was volgde een tweede explosie, die een belangrijk aantal slachtoffers eischte, daar op dat oogenblik bet aantal menscben, dat zicb onder in ihet scbip bevond, zoo veel grooter was. Zaterdagavond om elf uur rukte de laatste spuit van de Schiedamsche brandweer juist in. De „Petrarkis Nomikos" ligt stil en verlaten in het bleeke maanlicht. Het vuur is uitge- woed. Er is zelfs geen rook meer te bespeu- ren. De scheepsboot aan bakboordzijde bangt ongeschonden in de ^davits. Aan bakboordzijde is zelfs bet blauwe kruis op den witten schoor- steenband volkomen ongeschonden gebleven. Het is niet eens geblakerd. De chef van den algemeenen dienst, de beer Van der Jagt, vertelde, dat er nog vijf men scben hetzij onder in het scbip, of in bet water naast het scbip moeten liggen. Er is nu met dreggen begonnen. Het zal nog wel eenige dagen duren voor het Met ingang van gisteren zijn ingetreden de nieuwe verkeersregels. Het komt ons dien- stig voor, op een en ander nader de aandacht te vestigen. Eechtshouden. Alie bestuurders van motorrijtuigen, rijwiel of een ander rij- of voertuig, dan wel een be- stuurder of geleider van een rij- of trekdier of vee, is verplicht met betgeen door hem wordt bestuurd of geleid steeds rechts te houden. Zij mogen zicb niet verder van den kiant van den weg verwijderen, dan de omstandigbeden rechtvaardigen De bermscbuwe geleiders vian voertuigen vooral, die slecbts noode en met niet al te veel medewerking het midden van een rijweg verlaten als iemand ben passeeren moet, ge- lieven wel bieraan te denken. Stilstaan. Stilsitaan is vertboden: 1. indien vrijbeid noodeloos belemmerd of veiligheid in gevaar wordt gebracht; 2. indien niet zoo dicht mogelijk langs den kant; 3. op een brug; 4. allben voor motorrijtuigen, eniz. andters dan tot onmiddellijk uit- of inladen van per sonen; a. voor een uitrit; b. binnen 8 meter van halteplaats autobus. Bovendien anders dan voor bet laden en lessen van goederen; bin nen 8 meter van boek; naast een verkeers- heuvel of binnen 8 meter van een verkeers- heuvel; in bocbt binnen bebouwde kom en in bocbt buiten bebourwde kom, waar uitzicht niet vrij is. Ook op deze bepaling wordt de bijzondere aandacht gevestigd. In bet verleden trok het menigmaal de aandacht, dat motorrijtuigen zonder (bhjkbaar nadenken of rekening te hou den met bet verkeer neergezet werden op hoeken van of bij uitritten van dwarsistraten, waardoor bet passeeren door andere ver- keersmiddelen ernstig belemmeid werd. Tegen verblindende lichten. De klacbt tegen verblindende .lichten van automobielen, die voor hun tegenliggers ge vaar opleveren bestond reeds lang. Het zijn echter niet alleen de autamobiellampen ge- blerven, die gevaar deden ontstaan, sinds de kaars- en carbidlampen der wielnjders over bet algemeen ook zijn vervangen door elec- trische lantaams. De sterkte van deze lichtbronnen even- aardde weldra die van de autolantaarns, bet geen geen bezwaar zou zijn, als de stralen van de fietslamp scbuin naar beneden waren gericht. Helaas zondigen (zondigden moeten we nu zeggen) vele fietsers tegen dezen regel. Soms uit onwetendheid, soms met opzet wierpen de schijuwerpers hun stralen horizon- taal en zelfs in de richting van de sterren. Wederkeerig werd er gemopperd: schelle autolantaarns maakten bet fietsen bij avond -onaangenaam, scherpe lichtbundels van fiet sers dwongen de autobestuurders unit lijfsbe- boud bun „groote licht" aan te houden. Aan dezen wantoestand tracht de Minister nu een eind te maken, door voor te schrijven, dat men elkaar in geen enkel opzicbt door zijn licht mag hinderen. Voor fietsers is voorgeschreven, dat de ge- richte stralenbundel 10 M. voor de lantaam niet hooger reikt dan de helft van de hoogte, waarop de lamp zich boven de weg bevindt. Dat wil dus zegg&n, dat de kern van den lichtbuindel zicb 20 M. voor de fiets op den weg moet atfteekenen. Deze afstand is meer dan voldoende te achtem. De wetgever spreekt van den gerichten stralenbundel. Vooral client men er op te letten, dat bet lampje goed in de lantaam is gemonteerd, n.l. zod, dat men een bundei licht voor zicb ziet. Wanneer bet lampje niet op zijn goede plaats in. den reflector staat, vormt het licht concentrische cirkels, waarvan de buifenste voor den tegenldgger zeer hinderlijk zijn. Een kleine verschuiving van de lamp- fitting doet in dit geval wonderen. Eerst na 31 December 1937 moet de fietser een rood achterlicht voeren, een toe te jui- chen maatregel. Nagenoeg alle fietsers heb ben een eleotrische verlichting, zoodat het aanibrengen van een achterlicht slechts een geringe uitgaaf vergt. Bovendien zijn er speciale achterlampjes in den handel, die het licht van de groote lamp niet merkbaar ver- minderen. schip geheel doorzocht is en voor op alle pun- ten zekerheid bestaat. Oorzaak der ontploffing nog niet bekend. De directie van de werf Wilton-Feijenoord te Schiedam heeft Zaterdagmiddag te half twee een redacteur van het A.N.P. de vol- gende officieele verklaring gegeven: De directie van Wilton-Feijenoord heeft op het oogenblik nog steeds geen volledig over- zicht van de situatie, aangezien bet nog niet mogelijk is, aan boord te komen. Vast staat, dat brand is uitgebroken in het ketelruim, waardoor een explosie in dit ketelruim ont stond. Tijdens de reddingspoging die door personeel van Wilton-Feijenoord, gezamenlijk met brand weer en politie werd ondernomen, ontstond een tweede explosie, waardoor het grootste aantal slachtoffers is gevallen. Exacte cijfers kunnen nog niet opgegeven worden. Doch bet aantal dooden schijnt ongeveer 17 te be- dragen, terwijl waarschijnlijk ruim 15 per sonen gewond zijn, hoewel bet aantal naar de ziekenhuizen vervoerde personen aanzienlijk grooter was. Voor zoover te overzien valt, kan de oor zaak van den brand niet gelegen zijn in het feit, dat door Wilton-Feijenoord-personeel ge- werkt is op plaatsen of met materiaal, waar door de exploisie verklaarbaar wordt. De ladingtanksi waren niet gevuld, het scbip bad dan ook het certificaat, dat het gasvrij was. Alleen de brandstoftanks waren niet leeg. Volgens een verklaring van den eersten ma chinist van bet Griekscbe schip, zou daar on geveer 8 ton brandstof hebben ingezeten. ONTPLOFF1NGSRAMP TE SCHIEDAM. SQHIEDAM. Blijkens hedenocbtemd door den burgemeester dezer gemeente verstrekte inlichtingen, bedraagt bet aantal dooden bij de ontploffingsramp op jJ. Zaterdag 13, ter wijl bovendien nog 1 persoon wordt vermist, 5 slachtoffers bevinden zicb in het gemeente- lijk ziekenhuis en eveneens 5 in bet R.K. zie kenhuis, terwijl de lijken van 3 slachtoffers naar bet lijkenhuis op de begraafplaats zijn overgebracbt. Van de nog verpleegde gewon den zijn 8 emstig gewond, 4 minder ernstig, terwijl 5 personen bet ziekenhuis reeds bebben mogen verlaten. ONGEBUSTHEII) OMTBENT SOHEVENINGSOHE LOGGERS GEWEKEN. DEN HAAG. Naar ons wordt medegedeeld, zijn tbans alle Scbeveningscbe loggers, welke zicb op zee bevonden, en voor den storm van de vorige week waren uitgevaren, verkend. De verdere ongerustbeid omtrent de nog niet binnengekomen schepen is tbans geweken.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1936 | | pagina 3