Grieksch Tankschip voor de werf
Wilton-Feijenoord in brand gevlogen
Sport
De nieuwe Verkeersregels.
Laatste Berichten
RECHTSZAKEN.
mtodelburg.
VOETBAL.
Redders en brandweerlieden onder de slachtoffers.
die naar hij hoopt, steeds meer de zuigkracht
van dezen tijd weerstand zal bieden. Een beter
bezoek van de catechisatie's is noodzakelijk.
Gij hebt aan deze plaats bij den Doop, ouders,
plechtig beloofd, met Uw zaad Hem te dienen!
O, dat dan op den dag der dagen de ledige
plaatsen bier niet tegen U getuigen! Laten
wrj ons nederig Hem ten voet vallen en doe
Hij ons steeds meer in onze conscientie ge-
voelen en leeren kennen de liefelijkheid van
zijn Huis. Met deze innnige wenscb en bede
beeindigd spreker zijn pleohtige rede die met
groote aandacht gevolgd werd.
Hierna werd gezongen het 2de vers van
Psalm 66.
Spreker nam vervolgens de officieele plicht
waar zich tot kerkeraad, ouderlingen en diake-
nen te wenden en sprak deze van bet gevoel
dat ook in bunne barten wel zal leven, dat de
Heere groote dingen met ons gedaan beeft.
Het is wonderlijk zooals Hij alles tot hiertoe
naar wenscb beeft geleid en de harten ge-
neigd, zoodat men in Volledige overeenstem-
ming tot het voor oogen gestelde doel is *kun-
nen komen. Moge de ambtelijke bedieninig ben
steeds voor oogen staan, opdat op deze dag
van eerstelingen een rijke oogst gezien mag
worden.
Vervolgens is hem door de kerkeraad ver-
zochit de bijzondere erkentelijkheid uit te spre-
ken aan bet bestuur van de Christelijke Be-
waarscbool, dat zicb t. o. v. de Gereformeerde
Gemeente zoo loyaal heeft betoond en, zonder
daarvan beter te willen worden, tegemoet ge-
komen is aan de tijdelijke behoeften, waarbij
dit bestuur tenvolle rekening heeft geftiouden
met de draagkracbt van de gemeente. Dit
stemt tot groote dankbaarbeid en wordt alge-
meen bijzonder gewaardeerd.
Burg, en Weth. brengt hij daarop een woord
van warme waardeering voor de ondervonden
medewerking en tbans ook blijkende belang-
stelling. Hij heeft zijn voldoening reeds uit-
gesproken dat deze plaatselijke Overbeid zicb
voor God buigt, want de Overbeid die zulks
niet doet, hoe zal die regeeren, vraagt spreker,
waar immers alle macbten van God zijn. Ook
ten opzicbte van de bouwplannen beeft men
van gemeentewege op de allerloffelijkste wijze
medegewerkt. |Spreker venzoekt daarop de
gemeente door bet zingen van een psalmvers
staande de zegen toe te bidden aan den Ed.
Acbtb. beer Burgemeester, waaraan op tref-
fende wijze gevolg werd gegeven.
Hierna ricbtte bij zidh tot den architect, de
beer v. d. Berg, die niet alleen om zijn per-
soon, maar ook om bet tot stand gekomen
werk, groote waardeering verdient. Vaak was
er nachtelijke arbeid en overleg noodig en de
serieuze afwerking van alles spreekt voor
zichzelf. Ook de aannemers-ambachtslieden van
de hoogste af, tot de nederigste werkman toe
deelen in de hulde en waardeering en het stemt
tot genoegen en voldoening dat geen ongeluk-
ken van beteekenis bebben plaats gebad, zoo
als spr. dat in zijn gemeente beeft medege-
maakt, waar op een dag een 10-tal menscben
van een stelling naar beneden vielen waarvan
de gevolgen nog dagelijks spreken in zijn om-
geving. Mogen zij alien uit bun werk de lee
ring putten, opdat met David getuigt kan
worden van de liefelijkheid van 's Heeren
woninigen.
Dat een goede buur beter is dan een verre
vriend mag ook getuigd worden van de beer.
A. Lenos, die in alle opzichten beeft medege
werkt om datgene wat noodzakelijk was te
doen gebeuren en dat op een wijze die aan-
leiding is Ihier met de meeste waardeering
van te getuigen.
Aan de firma Dekker brengt bij dank voor
het keurig volbrengen van de opdracbt van
de levering van het ongel en hij spreekt de
hoop uit, dat de tonen van bet instrument de
liefelijkheid van's Heeren woning tot in lengte
van dagen zullen mogen verkondigen.
De broeders-afgevaardigden van de zuster-
gemeenten, ofscboon door omstandigbeden ten
deele verhinderd, werd de waardeering voor
htm belangstelling en warm medeleven be
toond.
Spreker ricbtte zicb tenslotte tot de orga
nist en al degenen die op eenigerlei wijze en
met name ook in finantieel opzicbt aan bet
welslagen van dit werk badden bijgedragen.
De Burgemeester, de beer F. Blok, bracbt
daarop den dank van (bet gemeentebestuur van
Axel tot uiting, door Ds. Verhagen en in hem
de Geref. gemeente geluk te wenschen met het
verkregen mooie en ruime kerkgebouw. Van
gemeentewege wordt dit op den boogsten prijs
gesteld en spreker bewondert de offerzin, die
ongetwijfeld noodig was en onmisbaar geacht
moet worden bij de tot standkoming van zulk
een fraai en voorbeeldig gebouw. Hij boopt,
dat dit nieuwe kerkgebouw ten zegen van de
Geref. gemeente moge zijn en God zijn onmis
baar licht daartoe zal zenden.
Hierna eindigde Ds. Verhagen met dank-
gebed en stroomde na bet zingen van Psalm
122 3 het gebouw leeg en was de officieele
in gebruikneming alzoo een feit geworden.
ARRONDISSEMENTS-RECHTBANK TE
In de zitting van Vrijdag j.l. werd alsnog be-
handelld de zaak tegen W. d. W., oud 43 j.,
administrateur der afdeeling sociale zaken der
gemeente VTissingen, die verdacht werd, dat
hij:
le. te Vlissingen tusschen 1932—1936 eeni-
ge kleedingstukken, die door verduistering
door J. P. L. in diens bezit waren gekomen,
als gestchemk heeft aangaiomen van J. P. L.
2e. omstreeks Maart 1935 te Vlissingen een
nota, waarin een kwitantie betreffende goede-
ren, die door de firma Provoost geleverd wa
ren ten laste van het Maatsehappelijk Hulp-
betoon te Vlissingen heeft doen vervalschen
door deze tot 385 te verboogen, zijnde dit een
bedrag dat veel hooger was, dan de werkelijke
waarde van het geleverde.
3e. omstreeks Maart 1935 als administra
teur van Maatschappelijk Hulpbetoon en wo-
nende in de woning van het gefbouw van Maat
sehappelijk Hulpibetoon een stuk linoleum en
een zijden doek, toabeboorende aan de ge
meente Vlissingen, heeft verduisterd, of wel
deize als gescbenk heeft aangenomen van P.
G. L.
Eiscb: 6 maanden gevangenisstraf.
Mr. P. C. Adriaanse, verdachte's raadsman
acbtte geen der telasteleggingen bewezen en
vroeg vrijspraak.
HOOGEB BEBOEP.
Door J. J., oud 32 j., bankwerker te Axel,
is hooger beroep aangeteekend tegen het von-
nis van de Rechtbank te Middelburg, d,d. 16
October 1.1., waarbij hij wegens oplichtmg is
veroordeeld tot 6 weken gevangenisstraf.
FAILLISSEMENTEN.
Het faillissement van E. J. Strijdonck, bak-
ker te Hulst is geeindigd; uitkeering: 49.8856
pet. aan de concurrente schuldeischers.
Idem bet faillissement van E. J. Wolfert,
koopman te Hulst, tlhans te Uzendijke; prefe-
Tente schuldeischers 100 pet.; concurrente
schuldeischers 45 pet.
NEDERLANDNOOBWEGEN. 33.
Zooals geforuikelijk is bij landemwedstrijden,
was het Stadion ook tbans weer geheel uit-
verkocht en werd deze wedstrijd begunstigd
door mooi berfstweder. Nadat de Noren den
toss hadden gewonnen, liet de Duitsche
scheidsrechter Birlem precies op tijd aanvan-
gen en golfde het spel direct op en near met
aanvallen van beide ploegen. Nederland is wel
het meest in den aanval, doch de voorlinie
van Noorwegen is doortastender en daardoor
gevaarlijker. Langzaam aan wordt Nederland
teruggedrongen en blijkt Noorwegen sterker.
Vooral het* aangeven der mididenlinie van de
Oranjemannen is bepaald slecbt, waardoor
telkens en telkens de balflinie van Noorwegen
in het bezit van den bal komt. Het verwondert
dan ook niemand, dat het eerste doelpunt komt
van de zijde der gasten, al stond een der
Noorsche voorwaartsen op dat moment bui-
tenspel. Hoewel heftig wend geapelleerd, ken-
de de scheidsrechter het doelpunt toe. Alhoe-
wel aan beide zijden nog eenige gevaarlijke
oogenblikken voor de doelen ontstaan, blijven
doelpunten uit en komt de rust met een 01
voorsprong voor de Noren.
Nauwelijks was de tweede helft aangebro-
ken of Bakbuijs maakt den stand gelijk en eer
er 10 minuten verloopen zijn kopt Smit het
tweede doelipunt langs den dapperen Noor-
schen doelverdediger. 21. Geen wonder, dat
thans bij de toescbouwers de algemeene ver-
wachting bestaat, dat de Noren hun beste spel
hebben gespeeld en Nederland sterker is ge
worden. Maar h£t komt anders uit eh als voor
Een ontzettende ramp, waarbij velen bet
leveri hebben gelatjen en een groot aantal
personen werd gewond, is Zaterdagmorgen bij
de werf Wilton-Feijenoord te Schiedam ge-
scbied. Aan boord van bet Griekscbe tank-
scbip „Petrarkis Nomikos", dat voor de vier-
jaarlijksche survey dicht bjj de werf gemeerd
lag, beeft om 10 minuten vd6r 10 door tote nu
toe onopgehelderde oorzaak een ontploffing
plaats gebad. Aan boord bevonden zicb de
bemanning en een ploeg werklieden van de
werf. Bij deze ontploffing werden verscthei-
dene personen gewond en vermoedelijk ook
reeds eenigen gedood. Groot alarm werd ge-
maakt en velen spoedden zicb aan boord om
de gewonden te belpen, bet opruimingswerk
ter hand te nemen en een begin van brand te
blusschen.
Tien minuten na de eerste ontploffing haxi
een tweede plaats, waarvan de gevolgen erger
waren. Het scbip werd ontzettend gehavend
en stond weldra in vlammen. Velen werden
getroffen door bet ijzer, dat weggeslagen
werd, of vonden den dood in de vlammen. De
brandweer moest zicb terugtrekken en bet
scbip werd voorloopig aan zijn lot overgelaten.
De geheele werf werd ontruimd.
Het aantal dooden was niet met zekerheid
bekend, doch werd op zeventien gescbat. Het
aantal gewonden is aanzienlijk. Daar niet
bekend is, wie zicb op het oogenblik der
tweede ontploffing aan boord bevonden, kon
men nog geen overzidht krijgen van bet aan
tal vermisten.
Het s.s. „Petrarkis Nomikos", is bet oude
Duitsche, in 1906 te Flensburg gebouwde s.s.
„Hagen", betwelk een laadvermogen beeft
van ruim 7000 ton. Het schip een z.g.
oliestoker beboort aan de reederij P. M.
Nomijios Ltd. te Piraeus.
17 October was bet van Le Havre naar
Rotterdam gekomen voor de vierjaarlijkscbe
survey.
Oiuniddellyk na ontploffing schip in
vlammen.
Onmiddellijk na de ontploffing brak aan
boord van bet scbip brand uit. De brandweer
van Schiedam en van Rotterdam rukten
direct na het eerste alarm met groot materiaal
uit. Ook de drijvende stoomspuit van de
Rotterdamsche brandweer werd onmiddellijk
naar de werf gedirigeerd.
Intusschen waren de geneeskundige dien-
sten van de gemeenten Schiedam en Rotter
dam gealarmeerd en werd veel maeriaal naar
de werf gezonden. Van den Rotterdamschen
geneeskundigen dienst zijn vier wagens naar
Schiedam gegaan.
Onmiddellijk is men op de werf begonnen
met ihulp te verleenen aan de arbeiders, die
op bet brandende stoomschip in gevaar ver-
keerden.
Tot ver in den omtrek werd de ontploffing
geboord en van alle kanten stroomden de in-
woners van Schiedam en vooral zij, die bloed-
verwanten hebben, die in het bedrijf van
Wilton-Feijenoord werkzaam zijn, naar den
ingang van de werf. Voor de bekken van de
werf stonden spoedig na het bekend worden
van de ontploffing duizenden menscben,
onder wie velen, die zich angstig afvroegen
wat er met vaders, zoons of broeders zou zijn
gebeurd.
Ook op de werf zelf ontstond direct na de
ontploffing een groote consternatie. Onmid
dellijk toen bekend werd, wat er gebeurd was,
werd bet geheele personeel der werf gerequi-
reerd om zooveel mogelijk hulp te verleenen.
In Schiedam was de hulp ingeroepen van
alle dokters en verplegend personeel, voor
zoover beschikbaar, die zich alien naar de
werf bebben begeven. Tegen elf uur was reeds
een aantal slaciitoffers van boord gebaald.
Vermoedelijk een vijftiental, onder wie twee
of drie dooden. Het grootste deel der slacht-
offers was bewusteloos. Zij werden naar de
ziekenhuizen overgebracbt.
Twee ontploffingen na elkaar.
Voor zoover omstreeks elf uur kon worden
nagegaan, bebben aan boord van het Griekscbe
tankschip twee ontploffingen vlak na elkaar
plaats gebad.
De eerste ontploffing gescbiedde in een
ollebunkertank. Tengevolge hiervan is de
boven dezen bunker gelegen ketel door bet
dek van het scbip geslagen.
Tijdens de ontploffing waren ongeveer der-
tig personen aan boord, van wie, tegen elf uur
vijftien, alien overdekt met ernstige brand-
wonden, van het scbip waren afgebracbt.
De hulpcolonne van de werf Wilton en de
Roode Kruistransportcolonne verleenden de
eerste hulp.
De brandweer van Sclhiedam en Rotter
dam, die korten tijd na de eerste ontploffing
ter plaatse verschenen, stonden tegenoyer de
vuurzee aan boord vrijwel macbteloos.
Omstreeks tien uur volgde een tweede ont
ploffing, welke, naar het schijnt, nog ernsti-
ger was dan de eerste en tengevolge waarvan
voor zoover om elf uur bekend was, verschei-
dene personen het leven hebben gelaten.
de zooveelste maal een aanval der Oranje-
hemden is afgcslagen, volgt een tegenibezoek
van de Noren. Caldenhoven mist en Noorwe
gen maakt gelijk. 22. Het blijkt dan toch
wel voldoenide, dat het Noorsche elftal in staat
is om de Oranjeploeg niet alleen in beidwang
te houden, doch zelf het speltype aan te geven.
Noorwegen zal weder de leiding nemen en
hoewel Halle den bal wel weet te stoppen,
laat bij deze toch uit zijn handen rollen, het-
geen voldocnde ,is om een toesnellenden Noor
de gelegenheid te geven het leder achter Halle
in het net'te deponeeren. 23. Nog resten er
10 minuten en kan er nog van alles gebeuren,
maar het is toch wel duidelijk, dat de Noren
geduchte tegenstanders zijn. Men gaat zicb
al verzoenen met een nederlaag, al bieldt het
spel nog vele kanisen, maar in 3 minuten kan
er toch niet zoo heel veel gebeuren. 'Hoog
loeit het enthousiasme op als de debutant in
de voorlinie, De Bock, den gelijkmaker scoort.
3—3.
Hiermede kwam het einde en Nederland kan
met een verdeeling der punten meer dan vol-
daan zijn, want feitlrjk moet gezegd worden,
dat het spel der Oranjemannen als geheel is
tegengevallen. Er werden teveel fouten ge-
maakt, die in een dergelijke ploeg niet mogen
voorkomen. Zoo men al mag aannemen dat
Smit niet geheel fit was, d'an bad deze zijn
plaats moeten afstaan. Er was dan gelegen
heid geweest om ook een ander speler een kans
to geven de Oranjetmi aan te trekken en De
Bock heeft toch wel bewezen, dat er bebalve
de uitverkorenen toch ook nog andere spelers
van klasse zijn en behoeven deze niet eens uit
een Eerste Klasser te komen.
Uit de 4 onfcmoetingen van de vertegenwoor-
digende elftallen van Noorwegen en Neder
land hebben de Noren er een gewonnen en ein-
ddgd'en de .overige alle met een gelijk spel.
Van het brandweerpersoneel van Schiedam
zijn eenige leden gewond, onder wie een
brandmeester van de Schiedamsche brand
weer, de heer J. van der Plas. Deze kreeg
bij het blusscbingswerk een ernstige wonde
aan bet achterboofd.
Kans op derde ontploffing.
Omstreeks elf uur vreesde men dat aan
boord van ihet als een fakkel brandende schip
een derde ontploffing zou volgen en in ver-
band hiermede kon de brandweer niet aan
boord blijven. Dikke zwarte rookwolken ste-
gen uit bet schip op en verspreidden boven
de werf en omgeving een verstikkenden rook.
Men vreesde uitbreiding naar den wal.
Te kwart voor elf werd bevel gegeven, de
machinefabriek van Wilton-Feijenoord, welke
dicht bij bet water staat, te ontruimen.
Het was niet bekend, boeveel personen zicb
nog precies aan boord van bet brandende
stoomschip bevonden. Onmiddellijk na de
eerste ontploffing snelde van alle kanten hulp
toe en daardoor bevonden zicb aan boord van
bet scbip niet alleen nog leden van de beman
ning en arbeiders van Wilton-Feijenoord, die
bij bet plaats hebben van de ontploffing aan
boord waren, doch ook waarschijnlijk nog
brandweerlieden en ander personeel van Wil
ton, die te Ihulp waren gesneld.
Wat bet lot van al deze personen was, kon
niet onmiddellijk worden nagegaan
Na elf uur werd aan boord van de „Petrar-
ki's Nomikes" geen mensch meer toegelaten in
verband met het gevaar van verdere ontplof
fingen.
De eerste dooden geborgen.
De eerste dooden, die geborgen werden,
waren de donkeyman, een vierde machinist
van de bemanning en een man van bet per
soneel van Wilton-Feijenoord. Een tiental ge
wonden waren intusschen reeds naar het zie-
kenhuis overgebracbt.
Een groot aantal autoriteiten uit Schiedam
en Rotterdam had zicb naar de werf Wilton-
Feijenoord begeven.
Twee schepen van den Rotterdamschen
Lloyd, die in de buurt van bet brandende
schip lagen, werden verbaald.
Intusschen duurde bet vervoer van gewon
den met brancards, ziekenauto's en tot zie-
kenauto's geimproviseerde vraclhtauto's naar
het ziekenhuis voort.
Het schip aan zijn lot overgelaten.
De toestand op de werf bleef zicb tot de
middaguren voortdurend emstiger ontwikke-
len. In verband met bet groote gevaar voor
nieuwe ontploffingen en ook genoodzaakt door
de groote hitte, die het brandende schip uit-
straalde, moesten de brandweer en de hulp-
colonnes zicb tot op ongeveer 150 meter af-
stand van bet brandende scbip terugtrekken.
Het scbip werd voorloopig^ aan zijn lot over
gelaten.
De brand woedde in alle felheid voort.
Om half twaalf had bet geheele personeel
van Wilton, zoowel de arbeiders als bet
kantoorpersoneel, voor zoover zij geen deel
uitmaakten van de ihulpcolonnes, bevel ge-
kregen, de werf te ontruimen.
Voortdurend stroomden nieuwsgierigen in
de richting van de werf. In verband hier
mede had de politie uitgebreide maatregelen
genomen, waarbij assistentie werd verleend
door padvinders. Het publiek werd terug
gedrongen aan de eene zijde tot den boek van
de Burg. Knappertlaan, en aan de andere zijde
tot de vijf sluizen. Dit is aan beide zijden
tot op ongeveer 200 meter afstand van den
ingang van de werf.
Het voetgangersverkeer over den Vlaardin-
gerdijk tusschen Schiedam en Vlaardingen
was voor een groot gedeelte gestremd. Het
rijverkeer werd gaande gehouden onder toe-
zicht en leiding der politie.
Het aantal dooden steeg.
Om elf uur waren zes dooden geteld en om
half .twaalf reeds 8. Bovendien werden ver-
mist de hoofd-agent van politie Hoek en het
lid der hulpcolonne de beer Nieuwenhuizen.
Zij hadden zicb na de eerste ontploffing aan
boord begeven. Waarschijnlijk zijn zij door
de tweede ontploffing over boord geslingerd.
Om twaalf uur verminderden de zware
rookwolken. Men beeft zicb toen aan boord
gewaagd.
Te twaalf uur 10 ihet schip was reeds
weer verlaten verdikte de rook zicb weer
en men verwachtte ieder oogenblik een nieu
we explosie, die echter acbterwege bleef.
De reddingsploeg aan boord.
Omstreeks twaalf uur heeft een reddings
ploeg bet gewaagd zicb aan boord te begeven.
Deze bestond uit twee leden van de Schiedam
sche brandweer.
Zjj rapporteerde, dat zij aan boord van het
schip op het dek bebben zien liggen vier in
overalls gekleede personen, die zeer waar
schijnlijk reeds dood waren. Behalve deze
vier personen heeft men ook gevonden het lijk
van den kringcommandant van de Schiedam
sche brandweer, den iheer Nieuwenhuizen, die
reeds als vermist was opgegeven. Het licbaam
vertoonde ernstige verwondingen.
Daar de rook op het schip intusschen weer
dichterwerd, moesten de twee dappere man-
nen, die zich aan boord van het scbip hadden
begeven, dit weer verlaten.
Zij rapporteerden verder, dat zij aan boord
van het schip verder nog hebben waargeno-
men, dat de machinekamer geheel in brand
staat. De brug is ingestort en men vreesde,
dat zich daaronder nog slachtoffers bevinden.
Het aantal emstig gewonden bedroeg om
half een tien k twaalf en bet totaal aantal
gewonden 24. Hieronder waren niet begrepen
de vele personen, die op ihet terrein van de
werf Wilton-Feijenoord wiaren gebolpen, zon
der dat verdere behandeling voor het oogen
blik noodzakelijk was.
Te half drie stond bet geheele acbterscbip
van de „Petrarkis Nomikos" in brand. Een
zware rookkolom waarin af en toe de gloed
der vlammen zicbtbaar was, steeg er uit om-
hoog. Nog steeds moest men werkloos toe-
zien, zonder te kunnen ingrijpen, aangezien
het explosiegevaar nog aldoor aanwezig was.
Toen tot ontruiming van de werf werd beslo-
ten, werden de naast het Griekscbe scbip ge-
meerde vracbtschepen van den Rotterdam
schen Lloyd, de „Kerosowo" en „Modjokarto"
verbaald en naar de Lloydkade gesleept. Ook
bet tankschip „Rotterdam" van de A.P.C., dat
in reparatie aan den overkant van de haven
lag, is verbaald.
Alle bemarmingen van de nog in de buurt
liggende schepen en dokken enz., zijn van
boord gegaan.
VerhaaJ van een der vrijwilligers.
De Schiedamsche brandweerman, de beer
Bronsgeest, een der vrijwilligers, die zicb op
't brandende schip had gewaagd, vertelde dat
bij ternauwernood den dood was ontsprongen.
Hij stond bij de verschansing, toen de tweede
ontploffing plaats bad. Een scherp ijzer vloog
door de lucbt, sloeg zijn helm af, trof vervol
gens bet boofd van den brandmeester Nieu
wenhuizen, die als bet ware ontboofd werd.
Bronsgeest vertelde, dat de vreeselijkste too-
neelen zicb afspeelden.
Tusschen de ravage van binten, platen en
spanten hingen twee mannen met bun beenen
dooreengestrengeld, zwaar gewond. Hevig
bloedend lagen iets verderop twee zwaar ver-
minkte gewonden, die zicb badden vastge-
grepen aan de brandslangen. Van een hunner
waren beide beenen afgerukt, terwijl de ander
slechts een arm had.
Geestelijke bijstand.
Direct na de eerste ontploffing, was ook
kapelaan Haselaar, aan boord gegaan om
geestelijken bijstand te verleenen, waarbrj
bij later door meerdere geestelijken werd ge-
assisteerd.
In weerwil van bet dreigende gevaar bleef
kapelaan Haselaar aan boord, tot de tweede
ontploffing ook hem dwong zijn taak op te
geven.
Dooden en gewonden.
Van de brandweer werd de onder-comman-
dant van der Plas zwaar aan bet boofd ge
wond, terwijl de brandwacht van Baarle zijn
been brak. Geen der geestelijken werd ge
wond. Naar het R.K. ziekenhuis werden P.
Mohn, die is omgekomen, en vijf zwaar ge
wonden overgebracbt.
De kranige vrijwilligers, die bet gewaagd
badden bet brandende schip te betreden, kon-
den bet daar slechts 10 minuten uithouden.
Het dek was zoo verbit. dat men er niet meer
op kon loopen.
Men meende hulpgeroep te bebben geboord
uit de machinekamer. Toen men deze (bad
bereikt zag men er niets anders dan fel op-
laaiende vlammen. Een vuurzee. De op het
dek liggende dooden waren onherkenbaar ver-
brand.
Brandspuiten in gevaar.
Aan blusschen viel niet te denken. Welis-
waar bleven de motorspuiten met voile capa-
citeit stroomen water op den loeiende massa
werpen, maar op een gegeven moment werd
gevreesd, dat de motorspuit, die bij de brug
stond, welke verbinding gaf met bet schip,
ook in vlammen zou opgaan. Men heeft toen
een groote hoeveelheid water op de spuit ge-
smeten, teneinde deze te beveiligen.
Een ooggetuige vertelt.
Een bikker, die op bet oogenblik, dat de
eerste ontploffing plaats vond met acht ande-
ren in de machinekamer werkzaam was,
vertelde, dat men in de buurt van den der
bunkertanks, welke met deksels afgesloten
zijn en die nog gasolie bevatte, bezig was
eenige berstellingen te verrichten met een
lasch-apparaat, Vermoedelijk is toen door
de bitte, die dit apparaat ontwikkelde, de
bunkertank geexplodeerd. De bikker zag hoe
alles uit elkaar sloeg, terwijl bij en zijn
makkers tegen den grond werden geworpen.
Een der mannen vormde een levende fakkel,
doch aan hulp bieden viel niet te denken, daar
iedereen, gezien het gevaar, dat er dreigde,
probeerde zicb in veiligheid te brengen.
Daarbij kwam nog, dat de trap naar boven
bij de explosie was weggeslagen. Op het
oogenblik, dat deze eerste ontploffing plaats
vond, bevonden zicb 45 man In de machine
kamer. De bikker liep de aanwezige Grieken,
die deel uitmaakten van de bemanning ach-
terna, die, den weg op hun scbip kennend,
tusschen de pijpen door, het dek trachten te
bereiken. Naderhand is gebleken, dat deze
eerste ontploffing twee of drie menscben bet
leven beeft gekost. In zijn vludbt ontdekte
de bikker, een kameraad, die kermend van de
pijn zidh traehtte op te richten, doch van
hulp bieden was geen sprake, bet werd voor
de mannen een sauce qui peut", daar men
verdere explosies vreesde.
Tot zoover de bikker, die nog zeer onder
den indruk was en nauwelijks in staat bleek
het gebeurde te beschrijven.
De reddingsbrigade.
Kort na deze explosie kwam de reddings
brigade aan boord, die in de machinekamer
afdaalde om de slachtoffers te bergen. De
wakkere mannen slaagden er in verschillen-
de gewonden naar boven te brengen wat niet
zoo'n gemakkelijke taak was daar een der
mannen met zijn boofd in een krukkenput
stond en er uit moest worden getrokken.
Terwijl men nog beneden was volgde een
tweede explosie, die een belangrijk aantal
slachtoffers eischte, daar op dat oogenblik bet
aantal menscben, dat zicb onder in ihet scbip
bevond, zoo veel grooter was.
Zaterdagavond om elf uur rukte de laatste
spuit van de Schiedamsche brandweer juist in.
De „Petrarkis Nomikos" ligt stil en verlaten
in het bleeke maanlicht. Het vuur is uitge-
woed. Er is zelfs geen rook meer te bespeu-
ren. De scheepsboot aan bakboordzijde bangt
ongeschonden in de ^davits. Aan bakboordzijde
is zelfs bet blauwe kruis op den witten schoor-
steenband volkomen ongeschonden gebleven.
Het is niet eens geblakerd.
De chef van den algemeenen dienst, de beer
Van der Jagt, vertelde, dat er nog vijf men
scben hetzij onder in het scbip, of in bet water
naast het scbip moeten liggen.
Er is nu met dreggen begonnen.
Het zal nog wel eenige dagen duren voor het
Met ingang van gisteren zijn ingetreden de
nieuwe verkeersregels. Het komt ons dien-
stig voor, op een en ander nader de aandacht
te vestigen.
Eechtshouden.
Alie bestuurders van motorrijtuigen, rijwiel
of een ander rij- of voertuig, dan wel een be-
stuurder of geleider van een rij- of trekdier
of vee, is verplicht met betgeen door
hem wordt bestuurd of geleid steeds
rechts te houden. Zij mogen zicb niet
verder van den kiant van den weg verwijderen,
dan de omstandigbeden rechtvaardigen
De bermscbuwe geleiders vian voertuigen
vooral, die slecbts noode en met niet al te
veel medewerking het midden van een rijweg
verlaten als iemand ben passeeren moet, ge-
lieven wel bieraan te denken.
Stilstaan.
Stilsitaan is vertboden:
1. indien vrijbeid noodeloos belemmerd of
veiligheid in gevaar wordt gebracht;
2. indien niet zoo dicht mogelijk langs den
kant;
3. op een brug;
4. allben voor motorrijtuigen, eniz. andters
dan tot onmiddellijk uit- of inladen van per
sonen;
a. voor een uitrit; b. binnen 8 meter van
halteplaats autobus. Bovendien anders dan
voor bet laden en lessen van goederen; bin
nen 8 meter van boek; naast een verkeers-
heuvel of binnen 8 meter van een verkeers-
heuvel; in bocbt binnen bebouwde kom en in
bocbt buiten bebourwde kom, waar uitzicht
niet vrij is.
Ook op deze bepaling wordt de bijzondere
aandacht gevestigd. In bet verleden trok het
menigmaal de aandacht, dat motorrijtuigen
zonder (bhjkbaar nadenken of rekening te hou
den met bet verkeer neergezet werden op
hoeken van of bij uitritten van dwarsistraten,
waardoor bet passeeren door andere ver-
keersmiddelen ernstig belemmeid werd.
Tegen verblindende lichten.
De klacbt tegen verblindende .lichten van
automobielen, die voor hun tegenliggers ge
vaar opleveren bestond reeds lang. Het zijn
echter niet alleen de autamobiellampen ge-
blerven, die gevaar deden ontstaan, sinds de
kaars- en carbidlampen der wielnjders over
bet algemeen ook zijn vervangen door elec-
trische lantaams.
De sterkte van deze lichtbronnen even-
aardde weldra die van de autolantaarns, bet
geen geen bezwaar zou zijn, als de stralen
van de fietslamp scbuin naar beneden waren
gericht. Helaas zondigen (zondigden moeten
we nu zeggen) vele fietsers tegen dezen regel.
Soms uit onwetendheid, soms met opzet
wierpen de schijuwerpers hun stralen horizon-
taal en zelfs in de richting van de sterren.
Wederkeerig werd er gemopperd: schelle
autolantaarns maakten bet fietsen bij avond
-onaangenaam, scherpe lichtbundels van fiet
sers dwongen de autobestuurders unit lijfsbe-
boud bun „groote licht" aan te houden.
Aan dezen wantoestand tracht de Minister
nu een eind te maken, door voor te schrijven,
dat men elkaar in geen enkel opzicbt door
zijn licht mag hinderen.
Voor fietsers is voorgeschreven, dat de ge-
richte stralenbundel 10 M. voor de lantaam
niet hooger reikt dan de helft van de hoogte,
waarop de lamp zich boven de weg bevindt.
Dat wil dus zegg&n, dat de kern van den
lichtbuindel zicb 20 M. voor de fiets op den
weg moet atfteekenen. Deze afstand is meer
dan voldoende te achtem.
De wetgever spreekt van den gerichten
stralenbundel. Vooral client men er op te
letten, dat bet lampje goed in de lantaam is
gemonteerd, n.l. zod, dat men een bundei licht
voor zicb ziet. Wanneer bet lampje niet op
zijn goede plaats in. den reflector staat, vormt
het licht concentrische cirkels, waarvan de
buifenste voor den tegenldgger zeer hinderlijk
zijn. Een kleine verschuiving van de lamp-
fitting doet in dit geval wonderen.
Eerst na 31 December 1937 moet de fietser
een rood achterlicht voeren, een toe te jui-
chen maatregel. Nagenoeg alle fietsers heb
ben een eleotrische verlichting, zoodat het
aanibrengen van een achterlicht slechts een
geringe uitgaaf vergt. Bovendien zijn er
speciale achterlampjes in den handel, die het
licht van de groote lamp niet merkbaar ver-
minderen.
schip geheel doorzocht is en voor op alle pun-
ten zekerheid bestaat.
Oorzaak der ontploffing nog niet bekend.
De directie van de werf Wilton-Feijenoord
te Schiedam heeft Zaterdagmiddag te half
twee een redacteur van het A.N.P. de vol-
gende officieele verklaring gegeven:
De directie van Wilton-Feijenoord heeft op
het oogenblik nog steeds geen volledig over-
zicht van de situatie, aangezien bet nog niet
mogelijk is, aan boord te komen. Vast staat,
dat brand is uitgebroken in het ketelruim,
waardoor een explosie in dit ketelruim ont
stond.
Tijdens de reddingspoging die door personeel
van Wilton-Feijenoord, gezamenlijk met brand
weer en politie werd ondernomen, ontstond
een tweede explosie, waardoor het grootste
aantal slachtoffers is gevallen. Exacte cijfers
kunnen nog niet opgegeven worden. Doch
bet aantal dooden schijnt ongeveer 17 te be-
dragen, terwijl waarschijnlijk ruim 15 per
sonen gewond zijn, hoewel bet aantal naar de
ziekenhuizen vervoerde personen aanzienlijk
grooter was.
Voor zoover te overzien valt, kan de oor
zaak van den brand niet gelegen zijn in het
feit, dat door Wilton-Feijenoord-personeel ge-
werkt is op plaatsen of met materiaal, waar
door de exploisie verklaarbaar wordt. De
ladingtanksi waren niet gevuld, het scbip bad
dan ook het certificaat, dat het gasvrij was.
Alleen de brandstoftanks waren niet leeg.
Volgens een verklaring van den eersten ma
chinist van bet Griekscbe schip, zou daar on
geveer 8 ton brandstof hebben ingezeten.
ONTPLOFF1NGSRAMP TE SCHIEDAM.
SQHIEDAM. Blijkens hedenocbtemd door
den burgemeester dezer gemeente verstrekte
inlichtingen, bedraagt bet aantal dooden bij
de ontploffingsramp op jJ. Zaterdag 13, ter
wijl bovendien nog 1 persoon wordt vermist,
5 slachtoffers bevinden zicb in het gemeente-
lijk ziekenhuis en eveneens 5 in bet R.K. zie
kenhuis, terwijl de lijken van 3 slachtoffers
naar bet lijkenhuis op de begraafplaats zijn
overgebracbt. Van de nog verpleegde gewon
den zijn 8 emstig gewond, 4 minder ernstig,
terwijl 5 personen bet ziekenhuis reeds bebben
mogen verlaten.
ONGEBUSTHEII) OMTBENT
SOHEVENINGSOHE LOGGERS GEWEKEN.
DEN HAAG. Naar ons wordt medegedeeld,
zijn tbans alle Scbeveningscbe loggers, welke
zicb op zee bevonden, en voor den storm van
de vorige week waren uitgevaren, verkend.
De verdere ongerustbeid omtrent de nog niet
binnengekomen schepen is tbans geweken.