Schaakrubriek. Burgerlijke Stand Jvn HP Pi A i LOOP DER BEVOLKING. De beer VERLINDE komt deze zaak toch duister voor. Indien er in 1921 een tekort ge- weest was, dan had men dat over al die jaren toch moeten ontdekken. Want dan was er toch ieder jaar een tekort. Thans heeft die zaak al die jaren geloopen, zonder dat de ambachtsschool dit geld heeft teruggekregen. De SECRETARIS wijst er op, dat de am bachtsschool van het rijk vroeger veel groo- ter voorschotten kreeg, zoodat men nooit ge- brek had aan kasgeld. De laatste jaren is het rijk begonnen, die voorschotten veel later te verleenen, zoodat men ook de laatste jaren, toen geconstateerd werd, dat er geen geld aanwezig was. is be- ginnen te zoeken naar de oorzaak er van. iDe heer VERLINDE meent, dat dit deze zaak riiet oiplost. Indien spreker zijn kas op- maakt, moet hij even goed kunnen zien, of er f 5000 dan wel 5 tekort is. De SECRETARIS antiwoordt, dat dit ook het geval is, indien op de irikomst is gerekend. Indien dit bedrag met getaoekt is, klopt de kas toch even goed. De VOORZITTER merkt op, dat dit waar- sohijnlijk zal zijn veroorzaakt, doordat over 1921 voor de eerste maal door de gemeente moest worden bijigedragen, zoodat het er op neehkomt, dat men 1 jaar met betaling ten achter is. De heer VAN CLADSAND geeft te kennen, dat de raad helt in groote trekken eens is, dat deze zaak niet in orde is. Dit pleit niet voor de ambachtsschool, want de admindstratie van een dergelijke instelling dient in orde te zijn en gehouden te worden. Hij vraagt den heer Geellhoedt, of deze hem pertinent kan zeggen, dat er niets meer bij zal komen. Waar de accountant met zijn onderzoek nog niet klaar is, komt het hem voor, dat het de voorkeur verdient, deze post aan te houiden en den uit- slag van het onderzoek af te wachten. De heer LAMBREOHTSBN VAN RITTHEM steunt dit voorstel. De heer VAN AKEN eveneens. De heer 't GELDE merkt op, aan burge- meester en wethouders gevraagd te habben, dezen post terug te nemen, dan is men er mede klaar. De VOORZITTER deelt mede, dat burge- meester en wethouders dezen post teruignemen. De heer DEN 'HAMEIR verzoekt, den raad, indien deze zaak weer aan de orde komt, zoo- veel mogelijk in te ldchten, opdat deze over alle gegevens kan beschi'klken. Het voorstel van burgemeester en wethou ders woTdt, met in achtneming van de intrek- king der afrekening expleitatie ambachts school met aligemeene stemmen aangenomen. 10. Ontheffing hondenbelasting dienst 1936. Naar aanleiding van ingekomen verzoeken om ontheffing van hondenbelasting dienst 1936, stellen burgemeester en wethouders voor: te handhaven den aanslag van wed. C. A. M. M. van Haelst; ontheffing te verleenen aan: D. J. Kramer 2,J. C. Leunis 4,L. Dalmas f 2,W. Loof 2,wed. O. F. A. Hamerlinck f 2,E. A. Guilliet 2,M. E. Stockman f 2,P. C. Mobach 4,C. M. Weststrate 0,50; A. B. D. Dumoleijn 4, Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 11. Wijziging begrooting Burgerlijk Arm- bestuur, dienst 1935. Burgemeester en wethouders stellen voor, goed te keuren de wijziging der begrooting voor den dienst 1935 van het Burgerlijk Arm- bestuur. De inkomsten te verhoogen met 944,61, de uitgaven te verlagen met f 1512,27, de uitgaven te verhoogen met f 2456,88. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 12. Principieele toetreding tot de stichting Zeeuwsch-Vlaamsch Borgstellingsfonds. Burgemeester en wethouders schrijven den raad: Op 4 Juli 1936 is opgericht de stichting Zeeuwsch-Vlaamsch Borgstellingsfonds' Het doel der stichting is hulpverleening en woekerbestrijding ten bate van den industriee- len handeldrijvenden middenstand in den vorm van: a. borgstelling voor credietwaardige crediet- behoevenden, die trots emstige pogingen niet slaagden in het vinden van voor credietverleening geeischte borgen of in het stellen van gevordarde zakelijke zeker- heid; b. bemiddeling en voorlichting voor crediet waardige credietbehoevenden, die bleken, niet elders deze te kunnen verkrijgen. Aan de gemeenten zal terzake worden ge- vraagd een bijdrage voor eenmaal in het kapi- taal van de stichting ad 10 tt. per inwoner en een jaarlijksche bijdrage in de exploitatie- kosten ad 3 cent per inwoner. Bij eventueele ontbinding van de stichting wordt het kapitaal teruggegeven aan het lichaam dat dit heeft verstrekt. Het borgstellingsfonds beoogt niet de mid- denstandsbedrijven te helpen, doch wil slechts helpen de afzor.derlijke personen, wier bedrijf levensvatbaarheid heeft en die door bemidde ling van 't fonds, met de credietgevers, voor lichting omtrent het beheer van het bedrijf en zoonoodig het verstrekken van een klein crediet als regel maximum f 500, weer op een gezonde basis kan worden gebracht. Hoewel het aantal gevallen, waarin hulp kan worden verleend zeker niet mag worden overschat. achten wij het in het belang der gemeente, medewerking te verleenen, ten- einde die personen om bovengemelde redenen te helpen. Wij stellen in verband met het bovenstaan- de Uw college voor in principe tot het borg stellingsfonds toe te treden. De heer VAN CADSAND ontving gaarne nadere inlichtingen. Dergelijke instellingen kent spreker niet goed. Deelneming aan deze instelling zal de gemeente aan subsidie kosten pl.m. 300 per jaar en ook nog een deelname in het kapitaal van f 1100. Bestaat er eenige zekerheid, dat deze bedragen te zijner tijd zullen terugkomen, dan wel dat deze als ver- loren moeten beschouwd worden. Indien ze verloren mochten zijn, vindt spreker het zeer gewaagd, om jaarlijks een subsidie van pl.m. 300 te verleenen. Gaarne ontving hij hier- over nadere gegevens. De heer COLSEN merkt op, dat van som- mige zijden iets dergelijks wordt beweerd, in dien de heer Van Cadsand de stukken zou lezen, zou hem dit toch wel anders blijken. De heer VAN CADSAND heeft de stukken niet ingezien. De heer OOLSEN vervolgt, dat daarin de heer Van Cadsand kan zien, wat deze instel lingen zijn. Hij vraagt den voorzitter, waar deze in het bestuur der stichting zitting heeft, de heer Van Cadsand nader in te lichten. Het is spijtig dat de heer Van Cadsand de stuk ken niet heeft ingezien, de notulen van die bijeenkomst zijn zeer uitvoerig. Spreker vindt, dat deze Minister van Handel, Nijver- heid en Scheepvaart althans een begin heeft gemaakt, om den middenstand te redden van den ondergang, die zich zoo zoetjesaan aan het voltrekken is. De borgstellingsfondsen kunnen ook niet van den wind leven, doch dat de grootste kluit kwijt zou zijn, geeft spreker den heer Van Cadsand nog niet toe. De bedoeling is, borg te staan voor credieten, die door de banken zullen verleend worden. Spreker vindt dit zoo jammer: dat de borg stellingsfondsen voor den middenstand nog moeten verdedigd worden, terwijl er zooveel duizend worden gegeven aan steun voor den landbouw, die de bevolking dagelijks uit eigen zak moet betalen. Om het met een plat woord te zeggen, komen deze fondsen neer op een blijmakerij voor den middenstand, deze zal er naar sprekers persoonlijke meening brjna niet door gered worden. Aan het adres van burgemeester en wet houders zegt spreker, het op prijs te stellen, dat deze daarin willen voorgaan. Er zijn in Zeeuwsch-Vlaanderen al gemeenteraden die gezegd hebben, er niet aan mee te doen. Dat zijn dan de gemeenteraden van de gemeenten, die uit overwegend landbouwers bestaan. Spreker kan niet begrijpen, dat deze moed hebben, medewerking te weigeren, waar de betrokkenen zelf duizenden guldens steun ontvangen. Onlangs nog is er een gemeente geweest met 3000 inwoners, die gemeend heeft een afwijzende beslissing te moeten nemen, spreker hoopt integendeel, dat de raad van Ter Neuzen het voorstel van burgemeester en wethouders met algemeene stemmen zal aan- nemen. Spreker vraagt den voorzitter, of deze hem kan mededeelen, of de middenstand uit de gemeenten, die geen steun verleenen, ook van de hulp van het borgstellingsfonds zul len kunnen gebruik maken. Het gaat naar zijn meening niet op, dat Ter Neuzen als grootste gemeente alleen nog bijna alleen voor die kleine gemeenten zal moeten opdraaien. Het is wel frappant, dat toen de vergadering werd gehouden, waarin door iemand van wege het Departement deze zaak werd uiteengezet, zich iemand ten kantore van de Kamer van Koophandel vervoegde met een verzoek om steun. Dat was iemand uit Hoek, een gemeen te die verklaard heeft, niet mede te willen doen. Nu kan men overigens Hoek gevoege- lijk uitschakelen. Spreker herhaalt zijn vraag, of Ter Neuzen als grootste gemeente moet helpen om die menschen uit de gemeenten, die niet wenschen mede te werken, te steunen. De heer VAN CADSAND merkt op, dat de heer Colsen het doet voorkomen alsof spreker van oordeel is, dat de gelden, die aan het borgstellingsfonds zullen moeten worden ver leend, voor de gemeente als verloren be schouwd moeten worden. Hij heeft dit niet gezegd, doch heeft alleen inlichtingen ge- vraagd, alvorens zijn stem aan dit voorstel te kunnen geven. Hij heeft gevraagd, of de ge meente die 1100 en 300 kwijt zou zijn. De heer DEN HAMER dankt burgemeester en wethouders voor hun voorstel. De heer Colsen heeft terecht opgemerWt, dat er vele duizenden aan landbouwsteun moeten worden verleend, terwijl er een andere categorie is, die door middel van werkloozensteun wordt gesteund. Alleen de middenstand ontvangt op geen enkele wijze steun. Daarom is zoo veel te meer reden om de van regeeringswege opengestelde gelegenheid tot het verleenen van een kleinen steun aan den middenstand met beide handen aan te grijpen. Het is op het oogenblik slechts een droppel in een em- mer, maar naar spreker heeft vemomen is de mogelijkheid niet uitgesloten, dat de hulpver leening later uitgebreid zal kunnen worden. Een vraag wenscht spreker te stellen, en wel deze: Naar hij heetf vernomen, zullen er in de verschillende districten controleurs moeten worden aangesteld en worden gemeentelijke Italiaansche Partij. Wit: W. Steinitz. Eerste partij van de match om het wereld- kampioenschap, Moskou 1896. 1. 2. 3. 4. f; 6. 7. e2e4 Pgl—f3 Rflc4 c2-c3 d2d4 c3Xd4 Pblc3 e7e5 Pb8c6 Rf8— cf> PgS— f6 e5X d4 Rc5b4j commissies in het leven geroepen. Krijgen deze functionarissen ook een vergoeding voor hun werk? Spreker zou dit een verkeerde werkwijze achten. Voorts heeft hij vernomen van iemand, die ter vergadering aanwezig was, dat de personen uit de gemeenten, die het fonds niet steunen, die dus niet er in d-eel- nemen, er ook niet uit zullen kunnen trekken. De heer VAN AKEN brengt burgemeester en wethouders ook dank voor hun voorstel Het spijt hem alleen dat de notulen, dat groote stuk, niet bij de leiden thuis zijn be- zorgd, opdat deze daarvan alien kennis zou- den hebben kunnen nemen. Het komt hem wel gewenscht voor, dit bij de leden te doen circuleeren, dan konden deze zich er een beter oordeel over vormen, waarvoor deze in- stituten dienen. Spreker geeft den raad, de leiding van het borgstellingsfonds op het hart te drukken, de regeling eenigszins soepel toe te passen. Indien men oppervlakkig deze zaak bekijkt, vraagt men zich af, wie is er die aan de voorwaarden, zooals die te ken nen zijn gegeven, zal kunnen voldoen? Is het wel mogelijk, daaraan te voldoen? En dan krijgt men onwillekeurig den indruk is het niet maar een idee, een beweging? Zijn het geen woorden, dat men zal kunnen helpen? Indien aan de voorwaarden, zooals die uiteen zijn gezet, zal moeten worden voldaan, dan zullen velen te voren reeds kunnen weten, dat zij geen cent uit f het borgstellingsfonds zullen kunnen krijgen. Misschien heeft spre ker zich hier wel wat scherp, wel wat sterk uitgedrukt. Hij hoopt, dat de burgemeester als lid van het bestuur ernstig zijn best zal doen, te bereiken, dat naast die eischen ook een grondig onderzoek zal worden ingesteld naar de personen zelf, die een verzoek om hulp indienen. De heer DE VQS gaat in hoofdzaak accoord met hetgeen de heer Den Hamer heeft gezegd, zijn fractie heeft tegen deelneming aan het borgstellingsfonds dan ook geen enkel bezwaar, zij juicht deze zelfs toe. Doch het feit, dat bepaald is, dat de hulp alleen zal gelden voor credietwaardige credietbehoevende midden standers heeft de vraag doen rijzen, of deze bepaling de heele regeling al niet bij voorbaat teniet doet. Naar zijn meening behoeft een credietwaardige middenstander geen crediet te vragen van het borgstellingsfonds, doch kan deze wel op andere wijze verkrijgen. Nog een kleine opmerking wenscht hij te maken aan het adres van den heer Den Hamer, deze heeft gezegd, dat hem is medegedeeld, dat middenstanders uit een gemeente, die niet in het fonds deelneemt, niet geholpen zullen kunnen worden. Dit is niet juist, en is blij- kens de notulen van de bijeenkomst, waar het doel en de werking van de borgstellingsfond sen zijn uiteengezet, ook niet zoo gezegd. Naar hij meent komt in de notulen de passage voor, dat middenstanders uit gemeenten, die niet medewerken, als regel niet geholpen zul len kunnen worden. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM ontving gaarne enkele inlichtingen. Hij wenscht te weten, of de bedragen, die door het fonds worden gevoteerd, zonder meer worden betaald, dan wel of gedurende een jaar een bepaald bedrag kan worden ge vraagd. De VOORZITTER deelt mede, dat deze bedragen zonder meer worden betaald. De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM merkt op, dat het toch gemeentegelden zijn, die betaald worden. De VOORZITTER antwoordt, dat daarom ook vertegenwoordigers der gemeenten zitting hebben in het bestuur van het fonds. De heer SCHEELE geeft te kennen, dat alle leden, niemand uitgesloten gevoelen, dat het nuttig is, dat deze instellingen zooveel mogelijk gesteund worden. Bij de bespreking, die tot nu toe heeft plaats gehad, wordt evenwel steeds den nadruk gelegd op de rol, die de gemeenten hierin spelen. Dit is niet geheel juist, want ook het rijk neemt voor 40 deel in de borgstellingsfondsen. De in druk werd gewekt, alsof het hoofdzakelijk voor de gemeenten zou aankomen, doch dit is niet juist, zoowel de gemeenten als het rijk werken hieraan mede. De bedoeling is, dat de betrokken menschen, die anders bij het Burgerlijk Armbestuur zouden moeten terecht komen, gesteund worden. Indien iemand zich om hulp aanmeldt, moet deze direct toestaan een algeheel onderzoek van zijn boeken en bedrijf en blijkt, dat het betreft een tijdelijke inzinking en bestaat de verwachting, dat dooi de hulp van een bepaald fonds de belang- hebbende die inzinking te boven kan komen, dan is het noodzakelrjk en werken burge meester en wethouders er zeer gaarne aan mede, voor die betrokkenen door bemiddeling van het fonds als barmhartige Samaritaan te fungeeren. En wat is er tegen, dat er dan ook medegewerkt wordt voor belangheb- benden in andere gemeenten. De gemeente Overslag zal b.v. aan den maatstaf die thans is aangenomen, een bijdrage van 15 moeten betalen. Dan is het toch duidelijk, dat, indien alleen het door de gemeente gestorte geld voor uitkeering in aanmerking zou komen er dan in Overslag wel niemand zou zijn, die indien hij het noodig had, geen 300 crediet zou kunnen verkrijgen. De gelden die voor het onderhoud van he. borgstellingsfonds dienen, worden door de gemeenten gezamenlijk gestort en spreker za; het de commissie, die hierover te oordeelen Zwart: Dr. E. Lasker. Deze zet is afkomstig van den Italiaanschen theoreticus Greco, die hem in 1619 in een boekje afdrukte. Deze zet gold langen tijd voor slecht, totdat Steinitz hem weer in eere bracht. Maar ook dit hield geen stand; evenwel vond de Deen Moller een versterking, waardoor het spel voor Zwart onhoudbaar is geworden. Toch blijven er nog mogelijkheden te omderzoeken, en wij gelooven, dat Zwart, goed spelende (en de varianten der theorie vermijdende!betere kansen heeft dan bij de gewone voortzetting 7. Rd2. 7Pf6Xe4 Dezen zet, met de ernstige dreiging Pc3: be Rc3:t, wordt door Greco aangegeven. Maar onvoldoende onderzocht is de wel zeer eenvoudige voortzetting Rc3: en Pe4: Wij kennen slechts een partij met deze variant, n.l. een correspondentiepartij Kopenhagen Riga (1898). Na 7Rc3:t 8. bc3: Pe4: 9. d5 Pa5. 10. Rd3 Pf6 kreeg Wit het betere spel, maar Pc3: komt in aanmerking bijv heeft, niet ten kwade duiden, indien deze na onderzoek zou besluiten voor iemand uit een andere glemeente, 'diet een kleine bijdrage geeft een hooger bedrag dan die bijdrage toe te staan. Hij vertrouwt, dat het bestuur van het Zeeuwsch-Vlaamsch Borgstellingsfonds zijn uiterste best zal doen, de zaak in goede banen te leiden. Spreker staat voorts op het standpunt, dat men hier alleen te teeslissen heeft over de vraag, of de gemeente al - dan niet in principe zal toetreden. De goede of minder goede gang van zaken bij het fonds ligt in de toekomst, men kan hierover thans nog geen oordeel vellen, doch alleen hopen, dat het goed zal functioneeren. De heer VAN CADSAND heeft inlichtingen gevraagd en ontvangen. Hij verklaart zich hierdoor voldaan. De heer COLSEN wil de sprekers beant- woorden, en beginnen bij het allerlaatste wat de heer Scheele heeft gezegd. Deze heeft opgemerkt, dat Overslag met zijn 300 inwo ners slechts een bijdrage van f 15 zhl hebben te betalen. Het is ook niet zijn bedoeling geweest, er op te wijzen, dat niet meer dan het bedrag dat van de gemeenten afzonderlijk inkomt, door middel van borgstelling zal worden uitgegeven. Hij heeft alleen deze vraag gesteld: Indien er gemeenten zijn, die niet meedoen, kunnen dan uit die gemeenten ook belanghebbenden worden geholpen. Spre ker heeft het relaas van de raadsvergade- I ring van Hoek gelezen en ook hij moet toch I den naam van die gemeente wel noemen dat van dan raad van IJzendijke. Er is nota- bene uit die gemeente iemand in het bestuur van het fonds. Spreker zou er ook niet op tegen zijn, dat voor een gemeente als Over slag aan een betrokkene, die dit noodig bleek te hebben, een borgstelling werd verleend tot een bedrag dat de bijdrage van die gemeente ver te boven ging. Spreker heeft het verslag van den raad van Hoek gelezen en de ge- dachte die hij daarvan had is bevestigd, men is op Hoek altijd nogal achterlijk geweest. Hij kan het evenwel toch niet begrijpen, dat men er daar tegen is, waar er in den raad leden zitting hebben die jaarlijks een 10 a 11.000 gulden landbouwsteun ontvangen en dan toch niet willen medehelpen om midden standers die dit noodig hebben te steunen met bedragen van 100, /200 en 300. En dan krijgen de menschen die bedragen nog Siet, er wordt geen steun verleend, want van de gelden die men van de bank op crediet ont vangt moet wel degelijk 5 interest worden betaald. Spreker persoonlijk heeft van de uit- werking van dien maatregel niet zulke hooge verwachtingen. Hij wenscht er nog op te wijzen, dat de middenstand ook geen steun verlangt, een van de maatregelen die den middenstand het beste zouden kunnen helpen, opwaarts te gaan, zou zijn, dat de regeering bepaalde, dat de groote lichamen hun handen van de middenstandsbedrijven zouden afhou- den. De crisis die onder den middenstand woedt, heeft veel dieper gronden 'dan de economische crisis. De middenstand wordt zoo gedupeerd, om dat de middenstand .door het groote kapitaal beconeurreerd wordt. De heer DEN HAMER stemt toe, dat het mogelijk is, dat hij zich vergist heeft in het geen hij zeide, dat de personen uit de gemeen ten, die niet medewerken, ook geen hulp van wege het borgstellingsfonds zullen kunnen ontvangen. Onwillekeurig worden dergelijke mededeelingen verkeerd overgebracht. Indien spreker het goed begrijpt, worden uit die f 1100 kapitaalsbijdrage en 300 inkomsten- bijdrage de bedragen die voor de hulp noodig zijn, gefourneerd. De heer DE VQS wijst er op, dat straks door den heer Scheele een wenk is gegeven, dat het niet alleen de gemeenten zijn, die aan een borgstellingsfonds medewerken. Ook wordt medegewerkt door vereenigingen van middenstanders. De VOORZITTER licht toe, dat de hulp van wege de borgstellingsfondsen in de eerste plaats wordt verleend aan de ingezetenen van gemeenten, die aan de fondsen deel- nemen, ingezetenen van gemeenten die niet deelnemen, zullen als regel niet voor hulp in aanmerking komen. Practijk met de borg stellingsfondsen bestaat nog niet. Er bleek behoefte te bestaan aan instellingen, waar middenstanders, die kleine bedragen noodig hadden geholpen konden worden. Men wist met die menschen geen weg. Voor grootere credieten bestaat het crediet dat door de be middeling van de Nederlandsche Middenstands- bank kan worden verleend. Doch ook is een groote taak van de fondsen den menschen den weg te wijzen. Blijkens de mededeelingen van den ambtenaar van het ministerie, die hier is geweest om deze zaak uiteen te zet- ten, is een der groote taken van het fonds, den betrokkenen den weg te wijzen, door middel van de inrichting van een behoorlijke boekhouding, waardoor de menschen een be- hoorlijk overzicht over hun zaken kunnen krijgen. Het is voorgekomen, dat deze hulp in vele gevallen al voldoende. was, zonder dat er geld bij te pas moest komen. De hoofdzaak van de hulp door de borgstellingsfondsen moet worden gezien in het verleenen van borgstelling in kleine bedragen, en deskun- dige hulp. De heer DE BRUIJN heeft de stukken niet gelezen, doch heeft thans vernomen dat b.v. een winkelier die nog' voor 40 goed is en bij de bank niet terecht kan door middel 10. Pc3: 11. Dd2 De7f 12. Kfl Db4. 13. Rb2 Pd5: 14. Dg5 Db2: 15. Telt Kf8. 16. Dd5: Pc6 en hoewel Zwart ongelukkig staat, gelooven wij dat hij den aanval die Wit drie pionnen gekost heeft, door zorgvuldig spel kan af- slaan. 8. 00 Rb4 Xc3 9. b2Xc3 Deze zet is niet goed, want Zwart blijft in het voordeel. Speelbaar is voor Wit alleen 9. d5! 9d7d5 Niet Pc3: wegens Delt- 10. Rcla3 De zet, waardoor Steinitz den zet 7. Pc3 weer speelbaar trachtte te maken. Het stukoffer is echter niet correct. 10d5Xc4 11. tflel f7—f5 In een latere partij speelde Lasker 11. Re6. 12. Te4: Dd5. 13. De2 000 en bleef zonder moeite een pion voor. 12. Pf3d2 Ke8f7 Er dreigde f3. 13. Pd2 X e4 f5X«4 14. Tel X e4 Dd8f6 15. Ddle2 In aanmerking kwam d5 Pe5 De2 Pg6 Tc4: -Rc8f5 16. De2 X c4t Kf7—g6 17. Te4e3 Ta8e8 Dit moet wel gebeuren, want als er Tael gevolgd is, beheerscht Wit de e-linie geheel; bijv. 17. h5. 18. Tael dreigt Te6. 18. Tad—el? In ieder geval had Wit Tg3t moeten beproe- ven. Na Kh5! kan nog Db3 dreigend Ddlt volgen, hoewel ook dan verdediging door g5 voldoende is. van het borgstellingsfonds geholpen kan worden. De VOORZITTER wijst er op, dat de borg stelling wordt verleend voor credieten tot 500. De heer DE BRUIJN vervolgt, dat dus een echt winkelier, die voor 60 die hem ont- breekt, niet bij de bank terecht kan, doch overigens safe is, door het fonds geholpen zal kunnen worden. De VOORZITTER deelt verder mede, dat de werkwijze van de fondsen is als volgt: een aanvrage om hulp wordt onderzocht door de in te stellen plaatselijke commissies^ die waarschijnlijk uit winkeliers zelf zullen be staan, voorgezeten door den burgemeester. Deze commissies brengeil rapport uit aan het dagelijksch bestuur der stichting, welke op de aanvrage beslist. Hen bezwaar bij de uit- werking lijkt het spreker, dat, waar de middenstander bij voorkeur zeer individueel werkt, deze liever geen inzage van zijn boeken en bescheiden aan vreemden zal verleenen. Dit is evenwel een zaak voor de practische uitwerking. De heer VAN AKEN merkt op, dat in de bedoelde plaatselijke commissie ook concur- renten van de aanvragers zitting zullen kunnen hebben. De heer COLSEN deelt mede, dat hij de vergadering van het Borgstellingsfonds heeft meegemaakt, waarin de gemeenten en de middenstandsvereenigingen zijn aangespoord, mede te werken aan het fonds. Zoo een be trokkene geen inzage van zijn boeken en be scheiden wil geven, is het naar zijn meening logisch, dat hem ook geen hulp zal worden verleend. Voorts is er op gewezen, dat men om voor hulp in aanmerking te komen, ten minste - 5 jaren een zaak moet drijven. Het borgstellingsfonds is ingesteld voor alle ge meenten in het gehied van een Kamer van Koophandel en nu bestaat bij hem de vrees, dat indien de kleine gemeenten niet mee zou den doen de groote het moeten opzeilen voor allemaal. Hoek b.v. ligt toch ook in het rayon van de Kamer van Koophandel hier en het komt hem voor, dat niet is gezegd, dat b.v. hulp aan een ingezetene van Hoek niet zal kunnen worden verleend. De VOORZITTER: Eerst in de tweede plaats. De heer DEN HAMER wijst er op, dat dat dan toch zou moeten zijn, mits deze lid zijn van een vereeniging of organisatie die het borgstellingsfonds steunt. Het komt hem voor, dat cje gemeenten er toch belang bij hebben, dat hun ingezetenen van de hulp van een borgstellingsfonds kunnen profiteeren. De VOORZITTER: Dat ligt zeer voor de hand. Met algemeene stemmen wordt in beginsel besloteri tot toetreding tot het Zeeuwsch- Vlaamschen Borgstellingsfonds. (Wordt vervolgd. 18Te8Xe3 19. TelXe3 1171x5 Verschaft den koning een vluchtveld. 20. h2h3 'h4 Verhinidert Tg3f 21. d4d5 Pc6—e5 22. Dc4 X c7 Pe5d*3 23. Dc7 X b7 Hf5c8 Zwart heeft een paard tegen drie pionnen, wat ongeveer gelijk materiaal beteekent. Maar de pionnen a2, c3 en d5 zijn zwak. Door den zet Rc8 wordt de witte dame gedwongen tot spelen, en bovendien moet Df2:t worden verhinderd. Wit heeft derhalve geen keus. 27. c3c4 Kg0f6 28. Te7a7 Pf4d3 29. Ra3e7t Kf6e6 30. Ta7c7 Pd3—e5 31. Re7b4 Th8—g8 32. Rb4e7 g7—g5 Met pionnen moet men in een eindspel voorzichtig zijn. Wel moet men, als men in het voordeel is, de figuren ruilen, maar met de pionnen dient dat niet zoo automatisch te geschieden. De witte c-pionnen zijn zwak, dus moet Zwart ze niet tegen eigen pionnen ruilen, maar ze pdgen te veroveren met be- houd van de eigene. 33. c4c5 Pe5f7 34. f2f3 Tg8e8 35. Kglf2 Te8Xe7 Tc7 X c8 Ke6d5 Tc8a8 Pf7—e5 Kf2e3 Het fataie oogenblik, waarop iets verloren gaat. Op het voor de hand liggende Ta6: volgt Pd3| Kgl (anders mat) Pc5: benevens Tc7. De voortzetting in de partij is echter niet beter. 36. 37. 38. 38. 39. 40. 41. 42. 43. 44. Pe5Xc6t a6a5 Te7e5 g5Xf4 Te5h5 Pc6e5 24. 25. 26. a b c d e f g Stelling na 23. Rc8 Db7c6 Df6 X c6 d5Xc6 Te3e7 Pd3f4 a7a6 Ke3d2 Ta8f8 f3f4 Tf8Xf4 Kf2e3 Tf4a4 Dit leidt tot spoedig verlies, maar ook na andere zetten is winst voor Zwart slechts een kwestie van tijd. 44 Pe5c4f 45 Ke3f3 Kd5Xc5 Wit geeft op, daar Kb5 met torenwinst met te verhinderen is. SAS VAN GENT. iHuwelijks-aangiften3 Aug. Merceillus Isd- dorus de Paepe (van Zwijnaarde), oud 28 j., en Honorina Caroline Hamerlinck, oud 37 j. Jerome van Voren, oud 28 j. en Anna van Hecke, oud 19 j. 4 Aug. George Achilles van den Hamel, oud 25 j. en Charlott'a Maria Flo- rentina van der Veken, oud 24 j. AXEL. Gedurende de maand Juili hebben zich in deze gemeente gevestojgd Comelis L. de Masier en echtgenoote, por- tier, Koestraat D 108, van Zaamsiag. Martinus J. Wieland en gezin, koopman, Nieuwenidijk I 86, van Ter Neuzen. Alida Seghers geb. de Smedt en kinderen, zonlder, Kanaalkade A 106, van 's-lHeer Arends- kerke. Willemdna C. Hamelink, dienstibode, Coe- gorspolder P 43, van Ter Neuzen. Carolina J. Wissink, zonlder, Stationsstraat 36, van Goes. Jacobus P. van Bortel, watenb. opzichter, Kerlkdreef E 91, van Schoondijke. Jan van Tatenhiove en gezin, fabrieks- arlbeider, Sluidkil P 105, van Ter Neuzen. Celina Michielsen, zonder, 2e Verkorting K 29, van Hulst. Wilhelmina Sprengers, winkeljiuffrouw, Pr. Hendrikstraat EE62, van Schagen. Girolano •Allegro en echfag., direct, de l'Aizote, Sluiskil P 61, van Merano (It.). Anna Elena Lindhout, dienstibode, Ouden- we(g I 4, van Ter Neuzen. Lourens P. J. Ortelee, kapper, Noordstraat 41 inw., van Enschede. Jannis van de Vijiver en echbg., falbrieksar- beider, Sluiskil P 321b, van Ter Neuzen. VertrOkken Richard H. Giith en gezin, bankwerker, Sluiskil P 32b, naar Witten (D.). lAJdriaan Goossen en echfcg., transrportarbei- der, Magrette N 45, naar Zaamsiag. Marsel van Ooesant, bankiwerker, Sluiskil P 80, naar Ter Neuzen. iPetr. J. de Vijilder en gezin, winkelier, Ka naalkade A 99i, naar Seizaete. Celina M. de Witte, zonder beroep, Sluiskil P 36a, naar Ter Neuzen. Neeltje Kristalijn, wtinkeljuffr., Julianastr. E 113, naar Middeibung. Wilhelmina de Feijter, zonder beroep, Scha- penlbout O 28, naar Oolijnsplaat. Christiaan J. A. Bax, ingenieur, E 8 inw., naar Amhem. Metje van de Wege, dienstibode, Schapenibout O 49, naar Hoek. Jerina Carolina Wissink, zonder beroep, Stationstraat G 38, naar Ter Neuzen. Bertha P. Seghers, zonder beroep, Ouden weg I 36a, naar Assenede. Adriaan P. Masole, leerl. kapper, Noordstr. B 55, naar Aandenlburg. Anna M. Elias, dienstibode, Sluiskil P 39, iniw., naar Sas van Gent. Marinus Jansen van Rosendaal, fabneks- arlbeider, Sluiskil P 38, naar Ter Neuzen. SAS VAN GENT. ■Gedurende het tijldvak 30 Juli tot en met 5 Augustus hebben zich in deze gemeente ge- vestigd: P. C. de Kock, zonder beroep, van Halsteren. S. Louiwerse, marechaussee, van Eindhoven. A. M. Perdaen, zonder beroep, van Basse- velde. J. F. de Maat en gezin, brig.-comm. der Ron. Mar* van 's Hertogenlbosch. Vertroklken L. M. J. Nabfbe en gezin, zonder beroep, naar Aalist. D. G. Hiernaux en geziin, zonder beroep, naar Gent. A. S. Hennaut, zonder beroep, naar Gent J. de Ruijsscher en gezin, brig.-comm. der Kon Mar., naar Bergen op Zoom. r. Hamelink, falbrieksaribeider, naar Ter Neuzen. a C. Joos en gezin, zonder beroep, naar sei zaete. Kerkdreef

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1936 | | pagina 8