Schaakrubriek.
Burgerlijke Stand
Jvn
HP Pi A i
LOOP DER BEVOLKING.
De beer VERLINDE komt deze zaak toch
duister voor. Indien er in 1921 een tekort ge-
weest was, dan had men dat over al die jaren
toch moeten ontdekken. Want dan was er
toch ieder jaar een tekort. Thans heeft die
zaak al die jaren geloopen, zonder dat de
ambachtsschool dit geld heeft teruggekregen.
De SECRETARIS wijst er op, dat de am
bachtsschool van het rijk vroeger veel groo-
ter voorschotten kreeg, zoodat men nooit ge-
brek had aan kasgeld.
De laatste jaren is het rijk begonnen, die
voorschotten veel later te verleenen, zoodat
men ook de laatste jaren, toen geconstateerd
werd, dat er geen geld aanwezig was. is be-
ginnen te zoeken naar de oorzaak er van.
iDe heer VERLINDE meent, dat dit deze
zaak riiet oiplost. Indien spreker zijn kas op-
maakt, moet hij even goed kunnen zien, of er
f 5000 dan wel 5 tekort is.
De SECRETARIS antiwoordt, dat dit ook
het geval is, indien op de irikomst is gerekend.
Indien dit bedrag met getaoekt is, klopt de
kas toch even goed.
De VOORZITTER merkt op, dat dit waar-
sohijnlijk zal zijn veroorzaakt, doordat over
1921 voor de eerste maal door de gemeente
moest worden bijigedragen, zoodat het er op
neehkomt, dat men 1 jaar met betaling ten
achter is.
De heer VAN CLADSAND geeft te kennen,
dat de raad helt in groote trekken eens is, dat
deze zaak niet in orde is. Dit pleit niet voor
de ambachtsschool, want de admindstratie van
een dergelijke instelling dient in orde te zijn
en gehouden te worden. Hij vraagt den heer
Geellhoedt, of deze hem pertinent kan zeggen,
dat er niets meer bij zal komen. Waar de
accountant met zijn onderzoek nog niet klaar
is, komt het hem voor, dat het de voorkeur
verdient, deze post aan te houiden en den uit-
slag van het onderzoek af te wachten.
De heer LAMBREOHTSBN VAN RITTHEM
steunt dit voorstel.
De heer VAN AKEN eveneens.
De heer 't GELDE merkt op, aan burge-
meester en wethouders gevraagd te habben,
dezen post terug te nemen, dan is men er
mede klaar.
De VOORZITTER deelt mede, dat burge-
meester en wethouders dezen post teruignemen.
De heer DEN 'HAMEIR verzoekt, den raad,
indien deze zaak weer aan de orde komt, zoo-
veel mogelijk in te ldchten, opdat deze over
alle gegevens kan beschi'klken.
Het voorstel van burgemeester en wethou
ders woTdt, met in achtneming van de intrek-
king der afrekening expleitatie ambachts
school met aligemeene stemmen aangenomen.
10. Ontheffing hondenbelasting dienst 1936.
Naar aanleiding van ingekomen verzoeken
om ontheffing van hondenbelasting dienst
1936, stellen burgemeester en wethouders
voor:
te handhaven den aanslag van wed. C. A.
M. M. van Haelst;
ontheffing te verleenen aan:
D. J. Kramer 2,J. C. Leunis 4,L.
Dalmas f 2,W. Loof 2,wed. O. F. A.
Hamerlinck f 2,E. A. Guilliet 2,M.
E. Stockman f 2,P. C. Mobach 4,C.
M. Weststrate 0,50; A. B. D. Dumoleijn 4,
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
11. Wijziging begrooting Burgerlijk Arm-
bestuur, dienst 1935.
Burgemeester en wethouders stellen voor,
goed te keuren de wijziging der begrooting
voor den dienst 1935 van het Burgerlijk Arm-
bestuur. De inkomsten te verhoogen met
944,61, de uitgaven te verlagen met f 1512,27,
de uitgaven te verhoogen met f 2456,88.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
12. Principieele toetreding tot de stichting
Zeeuwsch-Vlaamsch Borgstellingsfonds.
Burgemeester en wethouders schrijven den
raad:
Op 4 Juli 1936 is opgericht de stichting
Zeeuwsch-Vlaamsch Borgstellingsfonds'
Het doel der stichting is hulpverleening en
woekerbestrijding ten bate van den industriee-
len handeldrijvenden middenstand in den
vorm van:
a. borgstelling voor credietwaardige crediet-
behoevenden, die trots emstige pogingen
niet slaagden in het vinden van voor
credietverleening geeischte borgen of in
het stellen van gevordarde zakelijke zeker-
heid;
b. bemiddeling en voorlichting voor crediet
waardige credietbehoevenden, die bleken,
niet elders deze te kunnen verkrijgen.
Aan de gemeenten zal terzake worden ge-
vraagd een bijdrage voor eenmaal in het kapi-
taal van de stichting ad 10 tt. per inwoner
en een jaarlijksche bijdrage in de exploitatie-
kosten ad 3 cent per inwoner.
Bij eventueele ontbinding van de stichting
wordt het kapitaal teruggegeven aan het
lichaam dat dit heeft verstrekt.
Het borgstellingsfonds beoogt niet de mid-
denstandsbedrijven te helpen, doch wil slechts
helpen de afzor.derlijke personen, wier bedrijf
levensvatbaarheid heeft en die door bemidde
ling van 't fonds, met de credietgevers, voor
lichting omtrent het beheer van het bedrijf
en zoonoodig het verstrekken van een klein
crediet als regel maximum f 500, weer op een
gezonde basis kan worden gebracht.
Hoewel het aantal gevallen, waarin hulp
kan worden verleend zeker niet mag worden
overschat. achten wij het in het belang der
gemeente, medewerking te verleenen, ten-
einde die personen om bovengemelde redenen
te helpen.
Wij stellen in verband met het bovenstaan-
de Uw college voor in principe tot het borg
stellingsfonds toe te treden.
De heer VAN CADSAND ontving gaarne
nadere inlichtingen. Dergelijke instellingen
kent spreker niet goed. Deelneming aan deze
instelling zal de gemeente aan subsidie kosten
pl.m. 300 per jaar en ook nog een deelname
in het kapitaal van f 1100. Bestaat er eenige
zekerheid, dat deze bedragen te zijner tijd
zullen terugkomen, dan wel dat deze als ver-
loren moeten beschouwd worden. Indien ze
verloren mochten zijn, vindt spreker het zeer
gewaagd, om jaarlijks een subsidie van pl.m.
300 te verleenen. Gaarne ontving hij hier-
over nadere gegevens.
De heer COLSEN merkt op, dat van som-
mige zijden iets dergelijks wordt beweerd, in
dien de heer Van Cadsand de stukken zou
lezen, zou hem dit toch wel anders blijken.
De heer VAN CADSAND heeft de stukken
niet ingezien.
De heer OOLSEN vervolgt, dat daarin de
heer Van Cadsand kan zien, wat deze instel
lingen zijn. Hij vraagt den voorzitter, waar
deze in het bestuur der stichting zitting heeft,
de heer Van Cadsand nader in te lichten. Het
is spijtig dat de heer Van Cadsand de stuk
ken niet heeft ingezien, de notulen van die
bijeenkomst zijn zeer uitvoerig. Spreker
vindt, dat deze Minister van Handel, Nijver-
heid en Scheepvaart althans een begin heeft
gemaakt, om den middenstand te redden van
den ondergang, die zich zoo zoetjesaan aan
het voltrekken is. De borgstellingsfondsen
kunnen ook niet van den wind leven, doch
dat de grootste kluit kwijt zou zijn, geeft
spreker den heer Van Cadsand nog niet toe.
De bedoeling is, borg te staan voor credieten,
die door de banken zullen verleend worden.
Spreker vindt dit zoo jammer: dat de borg
stellingsfondsen voor den middenstand nog
moeten verdedigd worden, terwijl er zooveel
duizend worden gegeven aan steun voor den
landbouw, die de bevolking dagelijks uit eigen
zak moet betalen. Om het met een plat woord
te zeggen, komen deze fondsen neer op een
blijmakerij voor den middenstand, deze zal er
naar sprekers persoonlijke meening brjna niet
door gered worden.
Aan het adres van burgemeester en wet
houders zegt spreker, het op prijs te stellen,
dat deze daarin willen voorgaan. Er zijn in
Zeeuwsch-Vlaanderen al gemeenteraden die
gezegd hebben, er niet aan mee te doen. Dat
zijn dan de gemeenteraden van de gemeenten,
die uit overwegend landbouwers bestaan.
Spreker kan niet begrijpen, dat deze moed
hebben, medewerking te weigeren, waar de
betrokkenen zelf duizenden guldens steun
ontvangen. Onlangs nog is er een gemeente
geweest met 3000 inwoners, die gemeend heeft
een afwijzende beslissing te moeten nemen,
spreker hoopt integendeel, dat de raad van
Ter Neuzen het voorstel van burgemeester en
wethouders met algemeene stemmen zal aan-
nemen. Spreker vraagt den voorzitter, of deze
hem kan mededeelen, of de middenstand uit
de gemeenten, die geen steun verleenen, ook
van de hulp van het borgstellingsfonds zul
len kunnen gebruik maken. Het gaat naar
zijn meening niet op, dat Ter Neuzen als
grootste gemeente alleen nog bijna alleen voor
die kleine gemeenten zal moeten opdraaien.
Het is wel frappant, dat toen de vergadering
werd gehouden, waarin door iemand van wege
het Departement deze zaak werd uiteengezet,
zich iemand ten kantore van de Kamer van
Koophandel vervoegde met een verzoek om
steun. Dat was iemand uit Hoek, een gemeen
te die verklaard heeft, niet mede te willen
doen. Nu kan men overigens Hoek gevoege-
lijk uitschakelen. Spreker herhaalt zijn vraag,
of Ter Neuzen als grootste gemeente moet
helpen om die menschen uit de gemeenten, die
niet wenschen mede te werken, te steunen.
De heer VAN CADSAND merkt op, dat de
heer Colsen het doet voorkomen alsof spreker
van oordeel is, dat de gelden, die aan het
borgstellingsfonds zullen moeten worden ver
leend, voor de gemeente als verloren be
schouwd moeten worden. Hij heeft dit niet
gezegd, doch heeft alleen inlichtingen ge-
vraagd, alvorens zijn stem aan dit voorstel te
kunnen geven. Hij heeft gevraagd, of de ge
meente die 1100 en 300 kwijt zou zijn.
De heer DEN HAMER dankt burgemeester
en wethouders voor hun voorstel. De heer
Colsen heeft terecht opgemerWt, dat er vele
duizenden aan landbouwsteun moeten worden
verleend, terwijl er een andere categorie is,
die door middel van werkloozensteun wordt
gesteund. Alleen de middenstand ontvangt
op geen enkele wijze steun. Daarom is zoo
veel te meer reden om de van regeeringswege
opengestelde gelegenheid tot het verleenen
van een kleinen steun aan den middenstand
met beide handen aan te grijpen. Het is op
het oogenblik slechts een droppel in een em-
mer, maar naar spreker heeft vemomen is de
mogelijkheid niet uitgesloten, dat de hulpver
leening later uitgebreid zal kunnen worden.
Een vraag wenscht spreker te stellen, en wel
deze: Naar hij heetf vernomen, zullen er in
de verschillende districten controleurs moeten
worden aangesteld en worden gemeentelijke
Italiaansche Partij.
Wit: W. Steinitz.
Eerste partij van de match om het wereld-
kampioenschap, Moskou 1896.
1.
2.
3.
4.
f;
6.
7.
e2e4
Pgl—f3
Rflc4
c2-c3
d2d4
c3Xd4
Pblc3
e7e5
Pb8c6
Rf8— cf>
PgS— f6
e5X d4
Rc5b4j
commissies in het leven geroepen. Krijgen
deze functionarissen ook een vergoeding voor
hun werk? Spreker zou dit een verkeerde
werkwijze achten. Voorts heeft hij vernomen
van iemand, die ter vergadering aanwezig
was, dat de personen uit de gemeenten, die
het fonds niet steunen, die dus niet er in d-eel-
nemen, er ook niet uit zullen kunnen trekken.
De heer VAN AKEN brengt burgemeester
en wethouders ook dank voor hun voorstel
Het spijt hem alleen dat de notulen, dat
groote stuk, niet bij de leiden thuis zijn be-
zorgd, opdat deze daarvan alien kennis zou-
den hebben kunnen nemen. Het komt hem
wel gewenscht voor, dit bij de leden te doen
circuleeren, dan konden deze zich er een
beter oordeel over vormen, waarvoor deze in-
stituten dienen. Spreker geeft den raad, de
leiding van het borgstellingsfonds op het hart
te drukken, de regeling eenigszins soepel toe
te passen. Indien men oppervlakkig deze
zaak bekijkt, vraagt men zich af, wie is er
die aan de voorwaarden, zooals die te ken
nen zijn gegeven, zal kunnen voldoen? Is het
wel mogelijk, daaraan te voldoen? En dan
krijgt men onwillekeurig den indruk is het
niet maar een idee, een beweging? Zijn het
geen woorden, dat men zal kunnen helpen?
Indien aan de voorwaarden, zooals die uiteen
zijn gezet, zal moeten worden voldaan, dan
zullen velen te voren reeds kunnen weten,
dat zij geen cent uit f het borgstellingsfonds
zullen kunnen krijgen. Misschien heeft spre
ker zich hier wel wat scherp, wel wat sterk
uitgedrukt. Hij hoopt, dat de burgemeester
als lid van het bestuur ernstig zijn best zal
doen, te bereiken, dat naast die eischen ook
een grondig onderzoek zal worden ingesteld
naar de personen zelf, die een verzoek om hulp
indienen.
De heer DE VQS gaat in hoofdzaak accoord
met hetgeen de heer Den Hamer heeft gezegd,
zijn fractie heeft tegen deelneming aan het
borgstellingsfonds dan ook geen enkel bezwaar,
zij juicht deze zelfs toe. Doch het feit, dat
bepaald is, dat de hulp alleen zal gelden voor
credietwaardige credietbehoevende midden
standers heeft de vraag doen rijzen, of deze
bepaling de heele regeling al niet bij voorbaat
teniet doet. Naar zijn meening behoeft een
credietwaardige middenstander geen crediet
te vragen van het borgstellingsfonds, doch
kan deze wel op andere wijze verkrijgen. Nog
een kleine opmerking wenscht hij te maken
aan het adres van den heer Den Hamer, deze
heeft gezegd, dat hem is medegedeeld, dat
middenstanders uit een gemeente, die niet in
het fonds deelneemt, niet geholpen zullen
kunnen worden. Dit is niet juist, en is blij-
kens de notulen van de bijeenkomst, waar het
doel en de werking van de borgstellingsfond
sen zijn uiteengezet, ook niet zoo gezegd.
Naar hij meent komt in de notulen de passage
voor, dat middenstanders uit gemeenten, die
niet medewerken, als regel niet geholpen zul
len kunnen worden.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
ontving gaarne enkele inlichtingen. Hij
wenscht te weten, of de bedragen, die door
het fonds worden gevoteerd, zonder meer
worden betaald, dan wel of gedurende een
jaar een bepaald bedrag kan worden ge
vraagd.
De VOORZITTER deelt mede, dat deze
bedragen zonder meer worden betaald.
De heer LAMBRECHTSEN VAN RITTHEM
merkt op, dat het toch gemeentegelden zijn,
die betaald worden.
De VOORZITTER antwoordt, dat daarom
ook vertegenwoordigers der gemeenten zitting
hebben in het bestuur van het fonds.
De heer SCHEELE geeft te kennen, dat
alle leden, niemand uitgesloten gevoelen, dat
het nuttig is, dat deze instellingen zooveel
mogelijk gesteund worden. Bij de bespreking,
die tot nu toe heeft plaats gehad, wordt
evenwel steeds den nadruk gelegd op de rol,
die de gemeenten hierin spelen. Dit is niet
geheel juist, want ook het rijk neemt voor
40 deel in de borgstellingsfondsen. De in
druk werd gewekt, alsof het hoofdzakelijk
voor de gemeenten zou aankomen, doch dit is
niet juist, zoowel de gemeenten als het rijk
werken hieraan mede. De bedoeling is, dat
de betrokken menschen, die anders bij het
Burgerlijk Armbestuur zouden moeten terecht
komen, gesteund worden. Indien iemand zich
om hulp aanmeldt, moet deze direct toestaan
een algeheel onderzoek van zijn boeken en
bedrijf en blijkt, dat het betreft een tijdelijke
inzinking en bestaat de verwachting, dat dooi
de hulp van een bepaald fonds de belang-
hebbende die inzinking te boven kan komen,
dan is het noodzakelrjk en werken burge
meester en wethouders er zeer gaarne aan
mede, voor die betrokkenen door bemiddeling
van het fonds als barmhartige Samaritaan
te fungeeren. En wat is er tegen, dat er
dan ook medegewerkt wordt voor belangheb-
benden in andere gemeenten. De gemeente
Overslag zal b.v. aan den maatstaf die thans
is aangenomen, een bijdrage van 15 moeten
betalen. Dan is het toch duidelijk, dat, indien
alleen het door de gemeente gestorte geld voor
uitkeering in aanmerking zou komen er dan
in Overslag wel niemand zou zijn, die indien
hij het noodig had, geen 300 crediet zou
kunnen verkrijgen.
De gelden die voor het onderhoud van he.
borgstellingsfonds dienen, worden door de
gemeenten gezamenlijk gestort en spreker za;
het de commissie, die hierover te oordeelen
Zwart: Dr. E. Lasker.
Deze zet is afkomstig van den Italiaanschen
theoreticus Greco, die hem in 1619 in een
boekje afdrukte. Deze zet gold langen tijd
voor slecht, totdat Steinitz hem weer in eere
bracht. Maar ook dit hield geen stand;
evenwel vond de Deen Moller een versterking,
waardoor het spel voor Zwart onhoudbaar is
geworden. Toch blijven er nog mogelijkheden
te omderzoeken, en wij gelooven, dat Zwart,
goed spelende (en de varianten der theorie
vermijdende!betere kansen heeft dan bij de
gewone voortzetting 7. Rd2.
7Pf6Xe4
Dezen zet, met de ernstige dreiging Pc3:
be Rc3:t, wordt door Greco aangegeven.
Maar onvoldoende onderzocht is de wel zeer
eenvoudige voortzetting Rc3: en Pe4: Wij
kennen slechts een partij met deze variant,
n.l. een correspondentiepartij Kopenhagen
Riga (1898). Na 7Rc3:t 8. bc3: Pe4:
9. d5 Pa5. 10. Rd3 Pf6 kreeg Wit het betere
spel, maar Pc3: komt in aanmerking bijv
heeft, niet ten kwade duiden, indien deze na
onderzoek zou besluiten voor iemand uit een
andere glemeente, 'diet een kleine bijdrage
geeft een hooger bedrag dan die bijdrage toe
te staan. Hij vertrouwt, dat het bestuur van
het Zeeuwsch-Vlaamsch Borgstellingsfonds
zijn uiterste best zal doen, de zaak in goede
banen te leiden. Spreker staat voorts op het
standpunt, dat men hier alleen te teeslissen
heeft over de vraag, of de gemeente al - dan
niet in principe zal toetreden. De goede of
minder goede gang van zaken bij het fonds
ligt in de toekomst, men kan hierover thans
nog geen oordeel vellen, doch alleen hopen,
dat het goed zal functioneeren.
De heer VAN CADSAND heeft inlichtingen
gevraagd en ontvangen. Hij verklaart zich
hierdoor voldaan.
De heer COLSEN wil de sprekers beant-
woorden, en beginnen bij het allerlaatste wat
de heer Scheele heeft gezegd. Deze heeft
opgemerkt, dat Overslag met zijn 300 inwo
ners slechts een bijdrage van f 15 zhl hebben
te betalen. Het is ook niet zijn bedoeling
geweest, er op te wijzen, dat niet meer dan
het bedrag dat van de gemeenten afzonderlijk
inkomt, door middel van borgstelling zal
worden uitgegeven. Hij heeft alleen deze
vraag gesteld: Indien er gemeenten zijn, die
niet meedoen, kunnen dan uit die gemeenten
ook belanghebbenden worden geholpen. Spre
ker heeft het relaas van de raadsvergade- I
ring van Hoek gelezen en ook hij moet toch I
den naam van die gemeente wel noemen
dat van dan raad van IJzendijke. Er is nota-
bene uit die gemeente iemand in het bestuur
van het fonds. Spreker zou er ook niet op
tegen zijn, dat voor een gemeente als Over
slag aan een betrokkene, die dit noodig bleek
te hebben, een borgstelling werd verleend tot
een bedrag dat de bijdrage van die gemeente
ver te boven ging. Spreker heeft het verslag
van den raad van Hoek gelezen en de ge-
dachte die hij daarvan had is bevestigd, men
is op Hoek altijd nogal achterlijk geweest.
Hij kan het evenwel toch niet begrijpen, dat
men er daar tegen is, waar er in den raad
leden zitting hebben die jaarlijks een 10 a
11.000 gulden landbouwsteun ontvangen en
dan toch niet willen medehelpen om midden
standers die dit noodig hebben te steunen met
bedragen van 100, /200 en 300. En dan
krijgen de menschen die bedragen nog Siet,
er wordt geen steun verleend, want van de
gelden die men van de bank op crediet ont
vangt moet wel degelijk 5 interest worden
betaald. Spreker persoonlijk heeft van de uit-
werking van dien maatregel niet zulke hooge
verwachtingen. Hij wenscht er nog op te
wijzen, dat de middenstand ook geen steun
verlangt, een van de maatregelen die den
middenstand het beste zouden kunnen helpen,
opwaarts te gaan, zou zijn, dat de regeering
bepaalde, dat de groote lichamen hun handen
van de middenstandsbedrijven zouden afhou-
den. De crisis die onder den middenstand
woedt, heeft veel dieper gronden 'dan de
economische crisis. De middenstand wordt
zoo gedupeerd, om dat de middenstand .door
het groote kapitaal beconeurreerd wordt.
De heer DEN HAMER stemt toe, dat het
mogelijk is, dat hij zich vergist heeft in het
geen hij zeide, dat de personen uit de gemeen
ten, die niet medewerken, ook geen hulp van
wege het borgstellingsfonds zullen kunnen
ontvangen. Onwillekeurig worden dergelijke
mededeelingen verkeerd overgebracht. Indien
spreker het goed begrijpt, worden uit die
f 1100 kapitaalsbijdrage en 300 inkomsten-
bijdrage de bedragen die voor de hulp noodig
zijn, gefourneerd.
De heer DE VQS wijst er op, dat straks
door den heer Scheele een wenk is gegeven,
dat het niet alleen de gemeenten zijn, die aan
een borgstellingsfonds medewerken. Ook
wordt medegewerkt door vereenigingen van
middenstanders.
De VOORZITTER licht toe, dat de hulp
van wege de borgstellingsfondsen in de eerste
plaats wordt verleend aan de ingezetenen
van gemeenten, die aan de fondsen deel-
nemen, ingezetenen van gemeenten die niet
deelnemen, zullen als regel niet voor hulp in
aanmerking komen. Practijk met de borg
stellingsfondsen bestaat nog niet. Er bleek
behoefte te bestaan aan instellingen, waar
middenstanders, die kleine bedragen noodig
hadden geholpen konden worden. Men wist
met die menschen geen weg. Voor grootere
credieten bestaat het crediet dat door de be
middeling van de Nederlandsche Middenstands-
bank kan worden verleend. Doch ook is een
groote taak van de fondsen den menschen
den weg te wijzen. Blijkens de mededeelingen
van den ambtenaar van het ministerie, die
hier is geweest om deze zaak uiteen te zet-
ten, is een der groote taken van het fonds,
den betrokkenen den weg te wijzen, door
middel van de inrichting van een behoorlijke
boekhouding, waardoor de menschen een be-
hoorlijk overzicht over hun zaken kunnen
krijgen. Het is voorgekomen, dat deze hulp
in vele gevallen al voldoende. was, zonder dat
er geld bij te pas moest komen. De hoofdzaak
van de hulp door de borgstellingsfondsen
moet worden gezien in het verleenen van
borgstelling in kleine bedragen, en deskun-
dige hulp.
De heer DE BRUIJN heeft de stukken niet
gelezen, doch heeft thans vernomen dat b.v.
een winkelier die nog' voor 40 goed is en
bij de bank niet terecht kan door middel
10. Pc3: 11. Dd2 De7f 12. Kfl Db4. 13. Rb2
Pd5: 14. Dg5 Db2: 15. Telt Kf8. 16. Dd5: Pc6
en hoewel Zwart ongelukkig staat, gelooven
wij dat hij den aanval die Wit drie pionnen
gekost heeft, door zorgvuldig spel kan af-
slaan.
8. 00 Rb4 Xc3
9. b2Xc3
Deze zet is niet goed, want Zwart blijft
in het voordeel. Speelbaar is voor Wit alleen
9. d5!
9d7d5
Niet Pc3: wegens Delt-
10. Rcla3
De zet, waardoor Steinitz den zet 7. Pc3
weer speelbaar trachtte te maken. Het
stukoffer is echter niet correct.
10d5Xc4
11. tflel f7—f5
In een latere partij speelde Lasker 11. Re6.
12. Te4: Dd5. 13. De2 000 en bleef zonder
moeite een pion voor.
12. Pf3d2 Ke8f7
Er dreigde f3.
13. Pd2 X e4 f5X«4
14. Tel X e4 Dd8f6
15. Ddle2
In aanmerking kwam d5 Pe5 De2 Pg6 Tc4:
-Rc8f5
16. De2 X c4t Kf7—g6
17. Te4e3 Ta8e8
Dit moet wel gebeuren, want als er Tael
gevolgd is, beheerscht Wit de e-linie geheel;
bijv. 17. h5. 18. Tael dreigt Te6.
18. Tad—el?
In ieder geval had Wit Tg3t moeten beproe-
ven. Na Kh5! kan nog Db3 dreigend Ddlt
volgen, hoewel ook dan verdediging door g5
voldoende is.
van het borgstellingsfonds geholpen kan
worden.
De VOORZITTER wijst er op, dat de borg
stelling wordt verleend voor credieten tot
500.
De heer DE BRUIJN vervolgt, dat dus een
echt winkelier, die voor 60 die hem ont-
breekt, niet bij de bank terecht kan, doch
overigens safe is, door het fonds geholpen zal
kunnen worden.
De VOORZITTER deelt verder mede, dat
de werkwijze van de fondsen is als volgt: een
aanvrage om hulp wordt onderzocht door de
in te stellen plaatselijke commissies^ die
waarschijnlijk uit winkeliers zelf zullen be
staan, voorgezeten door den burgemeester.
Deze commissies brengeil rapport uit aan het
dagelijksch bestuur der stichting, welke op
de aanvrage beslist. Hen bezwaar bij de uit-
werking lijkt het spreker, dat, waar de
middenstander bij voorkeur zeer individueel
werkt, deze liever geen inzage van zijn boeken
en bescheiden aan vreemden zal verleenen.
Dit is evenwel een zaak voor de practische
uitwerking.
De heer VAN AKEN merkt op, dat in de
bedoelde plaatselijke commissie ook concur-
renten van de aanvragers zitting zullen
kunnen hebben.
De heer COLSEN deelt mede, dat hij de
vergadering van het Borgstellingsfonds heeft
meegemaakt, waarin de gemeenten en de
middenstandsvereenigingen zijn aangespoord,
mede te werken aan het fonds. Zoo een be
trokkene geen inzage van zijn boeken en be
scheiden wil geven, is het naar zijn meening
logisch, dat hem ook geen hulp zal worden
verleend. Voorts is er op gewezen, dat men
om voor hulp in aanmerking te komen, ten
minste - 5 jaren een zaak moet drijven. Het
borgstellingsfonds is ingesteld voor alle ge
meenten in het gehied van een Kamer van
Koophandel en nu bestaat bij hem de vrees,
dat indien de kleine gemeenten niet mee zou
den doen de groote het moeten opzeilen voor
allemaal. Hoek b.v. ligt toch ook in het
rayon van de Kamer van Koophandel hier
en het komt hem voor, dat niet is gezegd, dat
b.v. hulp aan een ingezetene van Hoek niet zal
kunnen worden verleend.
De VOORZITTER: Eerst in de tweede
plaats.
De heer DEN HAMER wijst er op, dat dat
dan toch zou moeten zijn, mits deze lid zijn
van een vereeniging of organisatie die het
borgstellingsfonds steunt. Het komt hem
voor, dat cje gemeenten er toch belang bij
hebben, dat hun ingezetenen van de hulp van
een borgstellingsfonds kunnen profiteeren.
De VOORZITTER: Dat ligt zeer voor de
hand.
Met algemeene stemmen wordt in beginsel
besloteri tot toetreding tot het Zeeuwsch-
Vlaamschen Borgstellingsfonds.
(Wordt vervolgd.
18Te8Xe3
19. TelXe3 1171x5
Verschaft den koning een vluchtveld.
20. h2h3 'h4
Verhinidert Tg3f
21. d4d5 Pc6—e5
22. Dc4 X c7 Pe5d*3
23. Dc7 X b7 Hf5c8
Zwart heeft een paard tegen drie pionnen,
wat ongeveer gelijk materiaal beteekent.
Maar de pionnen a2, c3 en d5 zijn zwak. Door
den zet Rc8 wordt de witte dame gedwongen
tot spelen, en bovendien moet Df2:t worden
verhinderd. Wit heeft derhalve geen keus.
27. c3c4 Kg0f6
28. Te7a7 Pf4d3
29. Ra3e7t Kf6e6
30. Ta7c7 Pd3—e5
31. Re7b4 Th8—g8
32. Rb4e7 g7—g5
Met pionnen moet men in een eindspel
voorzichtig zijn. Wel moet men, als men in
het voordeel is, de figuren ruilen, maar met
de pionnen dient dat niet zoo automatisch te
geschieden. De witte c-pionnen zijn zwak,
dus moet Zwart ze niet tegen eigen pionnen
ruilen, maar ze pdgen te veroveren met be-
houd van de eigene.
33. c4c5 Pe5f7
34. f2f3 Tg8e8
35. Kglf2 Te8Xe7
Tc7 X c8 Ke6d5
Tc8a8 Pf7—e5
Kf2e3
Het fataie oogenblik, waarop iets verloren
gaat. Op het voor de hand liggende Ta6:
volgt Pd3| Kgl (anders mat) Pc5: benevens
Tc7. De voortzetting in de partij is echter
niet beter.
36.
37.
38.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
Pe5Xc6t
a6a5
Te7e5
g5Xf4
Te5h5
Pc6e5
24.
25.
26.
a b c d e f g
Stelling na 23. Rc8
Db7c6 Df6 X c6
d5Xc6
Te3e7
Pd3f4
a7a6
Ke3d2
Ta8f8
f3f4
Tf8Xf4
Kf2e3
Tf4a4
Dit leidt tot spoedig verlies, maar ook na
andere zetten is winst voor Zwart slechts een
kwestie van tijd.
44 Pe5c4f
45 Ke3f3 Kd5Xc5
Wit geeft op, daar Kb5 met torenwinst met
te verhinderen is.
SAS VAN GENT.
iHuwelijks-aangiften3 Aug. Merceillus Isd-
dorus de Paepe (van Zwijnaarde), oud 28 j.,
en Honorina Caroline Hamerlinck, oud 37 j.
Jerome van Voren, oud 28 j. en Anna van
Hecke, oud 19 j. 4 Aug. George Achilles van
den Hamel, oud 25 j. en Charlott'a Maria Flo-
rentina van der Veken, oud 24 j.
AXEL.
Gedurende de maand Juili hebben zich in
deze gemeente gevestojgd
Comelis L. de Masier en echtgenoote, por-
tier, Koestraat D 108, van Zaamsiag.
Martinus J. Wieland en gezin, koopman,
Nieuwenidijk I 86, van Ter Neuzen.
Alida Seghers geb. de Smedt en kinderen,
zonlder, Kanaalkade A 106, van 's-lHeer Arends-
kerke.
Willemdna C. Hamelink, dienstibode, Coe-
gorspolder P 43, van Ter Neuzen.
Carolina J. Wissink, zonlder, Stationsstraat
36, van Goes.
Jacobus P. van Bortel, watenb. opzichter,
Kerlkdreef E 91, van Schoondijke.
Jan van Tatenhiove en gezin, fabrieks-
arlbeider, Sluidkil P 105, van Ter Neuzen.
Celina Michielsen, zonder, 2e Verkorting
K 29, van Hulst.
Wilhelmina Sprengers, winkeljiuffrouw, Pr.
Hendrikstraat EE62, van Schagen.
Girolano •Allegro en echfag., direct, de
l'Aizote, Sluiskil P 61, van Merano (It.).
Anna Elena Lindhout, dienstibode, Ouden-
we(g I 4, van Ter Neuzen.
Lourens P. J. Ortelee, kapper, Noordstraat
41 inw., van Enschede.
Jannis van de Vijiver en echbg., falbrieksar-
beider, Sluiskil P 321b, van Ter Neuzen.
VertrOkken
Richard H. Giith en gezin, bankwerker,
Sluiskil P 32b, naar Witten (D.).
lAJdriaan Goossen en echfcg., transrportarbei-
der, Magrette N 45, naar Zaamsiag.
Marsel van Ooesant, bankiwerker, Sluiskil
P 80, naar Ter Neuzen.
iPetr. J. de Vijilder en gezin, winkelier, Ka
naalkade A 99i, naar Seizaete.
Celina M. de Witte, zonder beroep, Sluiskil
P 36a, naar Ter Neuzen.
Neeltje Kristalijn, wtinkeljuffr., Julianastr.
E 113, naar Middeibung.
Wilhelmina de Feijter, zonder beroep, Scha-
penlbout O 28, naar Oolijnsplaat.
Christiaan J. A. Bax, ingenieur,
E 8 inw., naar Amhem.
Metje van de Wege, dienstibode, Schapenibout
O 49, naar Hoek.
Jerina Carolina Wissink, zonder beroep,
Stationstraat G 38, naar Ter Neuzen.
Bertha P. Seghers, zonder beroep, Ouden
weg I 36a, naar Assenede.
Adriaan P. Masole, leerl. kapper, Noordstr.
B 55, naar Aandenlburg.
Anna M. Elias, dienstibode, Sluiskil P 39,
iniw., naar Sas van Gent.
Marinus Jansen van Rosendaal, fabneks-
arlbeider, Sluiskil P 38, naar Ter Neuzen.
SAS VAN GENT.
■Gedurende het tijldvak 30 Juli tot en met 5
Augustus hebben zich in deze gemeente ge-
vestigd:
P. C. de Kock, zonder beroep, van Halsteren.
S. Louiwerse, marechaussee, van Eindhoven.
A. M. Perdaen, zonder beroep, van Basse-
velde.
J. F. de Maat en gezin, brig.-comm. der
Ron. Mar* van 's Hertogenlbosch.
Vertroklken
L. M. J. Nabfbe en gezin, zonder beroep,
naar Aalist.
D. G. Hiernaux en geziin, zonder beroep,
naar Gent.
A. S. Hennaut, zonder beroep, naar Gent
J. de Ruijsscher en gezin, brig.-comm. der
Kon Mar., naar Bergen op Zoom.
r. Hamelink, falbrieksaribeider, naar Ter
Neuzen. a
C. Joos en gezin, zonder beroep, naar sei
zaete.
Kerkdreef