Soort AXEL. ZAAMSLAG. HOEK. SAS VAN GENT. SLUIS. RECTIFICATIE. MIDDELBURG. !l RECHTSZAKEN. WIELRENNEN. Zeeuwsche Polder- en Waterschapsbond. Ongeluk bij het spel. ;Het 6jarig zoonftje van den molenaar C. wend deizer dagen spelenderwijs door een makkertje met een sdhopje in het oog getrof- fen. Naar het ziiekenhuis te Vlissingen over- gehracht, bleek operatief ingrijpen noodzake- lifk. Hij zal vermoedelijk het oog moeten mis- sen. Autorit Ouden van Dagen. Bvenals vorige jaren heeft onze Bungemees- ter het prijzenswaardige initiatief genomen een autotocht voor onize ouden van dagen te onganiseeren, door de luxe-autofhouders op te roepen tot een vergadering op a.s. Maandag- avond ten stadhuize. Concert Harnionie „Concordia". Bij dienend weder zal morgenavcnd de har- monie ..Concordia", directeur de heer A. J. Schieman, op de kiosk op de Markt het vol gende programima ui'tivoeren: 1. Koning Voetlbal, marsch W. Schootemeijer 2. Het Landjuweel, fantaisie L. Ellegiers. 3. Le Boeage aux Bruyeres, fant.-ouverture G. Gadenne. 4. La Dame au Ooeur d'Or, fantaisie G. Gadenne. Pauze. 5. Daar komen ze aan. marsch-potpourri Adr. J. Maaa. 6. La Perle du Lac, valse de concert Alfr. Deilbecq. 7. Frandhe Amite, fantaisie Jacq. Martin. 8. Overste Barendsen, militaire marsch Frits Jakma. Uitbreiding. Uit betrouwibare bran vememen wij, dat de N.V. Oompagnie Neerlandaise de 1'Azote onder onize gemeente op haar ruime nog braak lig- gende terreinen, belangrijke uitbreidingswer- ken zal tor hand namen. Deze zullen bestaan in het bouwen van inriohtingen voor de fabri- cage van ammonicum en kalknitraat, sal- peterzuur, ureum, eniz. en o.a. voor de rege- neratie van kallk. Naar wij vememen is door een honderdtal hooflden van gezinnen bij het gemeentebestuur alhier een adres ingediend, houdende het ver- zoek tot benoeming van een tweeden genees- heer, zulks in verband met het vertrek van den heer Frowein. 2. 3. 5. 6. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. De Gemeenteraad. In de Vrrjdag a.s., des voorm. 9 uur door den gemeenteraad alhier te houden openbare vergadering, komen de volgende punten in be- handeling 1. Notulen. Ingekomen stukiken. Aanbieding gemeente-rekening over 1935. Aanibieding rekening algemeen burger- lijk armbestuur over 1935. Wijziging begrooting voor den dienst 1935. Voorstel tot het 4anvragen van onthef- fing als bedoeld in de laatste alinea van artikel 179 der gameentewet. Gemeenteraad. In de op Donderdag a.s., des nam. 6.30 uur, te houden openfbare vergadering van den ge meenteraad, komen de volgende punten in be- bandeling 1. Beeediging en installatie van het raads- lid M. P. de Groff. Notulen van de vorige vergadering. Mededeeling ingekomen stukken. Aanbieding der gemeente-rekening over 1935. Aanbieding der rekening van het G. E. B. over 1935. Benoeming van een lid burgerlijk arm- bstuur in de vacature C. E. Ranschaert. Verzoekschrift van het bestuur der bijz. R.K. meiisjessehool om heschiktaaarstel- 1 in p- van de benoodigde gelden uit de ge- meentekas voor aansluiting privaten op de waterleiding enz. Vaststelling der rekening van het bur gerlijk armbestuur over 1935. Verzoekschrift van 'H. F. A. Teunissen e.a. om intrekking raadsbesluit tot uit- eluiting ongeorganiseerden van steun in de maanden Januari en Juli. Verzoekschrift van F. F. van de Putte am gemeentegrond in erfpacht aan de Kastanjestraat. Voorstel tot wijziging der gemeente-be- grooting voor 1936. Verplaatst. brigade-commandant der Koninkl. Marechaussee J. de Ruysscher is als zoodanig benoemd te Bergen op Zoom, terwijl in zijn plaats is benoemd de heer J. F. de Maat, op- perwachtmeester te 's Hertogenbosch. Een dagje uit. Het zag er Dinsdagmorgen toen de leerlin- gen der openbare school uittrokken om hun jaarlrjksche schoolreis te ondememen, lang ndet van de poes uit. Zoo'n toeht zou moeten gemaakt wlorden onder gunstige weersom- standigheden. Meer eenmaal vastgesteld op een bepaalden datum en alle regelingen en af- spraken voor een bepaalden dag gemaakt zijnde, zit er niets anlders op, dan zich te on- derwenpen, al maakt het weer nog zoo'n gekke capriolen. In gpannende verwachting had men des avonds van te voren naar het weerbericht ge- ludsterd. Het N. I. R. met zijn weerverwach- ting voor Dinsdag was bij lange niet bemoe- digend. De Bilt gaf oak al niet veel hoop op gunstig weer. Het regende dan ook ,,wreed", toen het talrijke gezelschap kinderen, bege- leiders en vergezellende ouders zich inscheep- te men vatte dit woord niet te letterlijk op om de reds per autobussen naar Cadzand aan te vangen. Tweelhonderd groote en kleine menschen on- dianks de tegenwerking der elementen ,,met harten vol veiblijen", trotseerden regenvla- gen en grauiwe luchten, in de hoop, dat ook ditmaal het oud-HoHandsche spreekwoord: .Morgenregen en klein kindergezang, duren niet lang", in vervulling zou gaan. En warem- pel, het kwam uit, zooals men gehoopt had, want toen men goed en wel aan de eerste pleisterplaats Cadzand was aangekomen, kwam de zon weer te voorschijn en daarmede ook de opgewektheid, die zoo onafscheidelijk met zon en licht verboniden is. Behalive deze foeide factoren is nog een derde element noo- dig om een schoolreis aan de verwachtingen te doen beantwoorden, n.l. het water. Wie Cadzand zegt, zegt zee. Daar lag zij dan voor al die kleinen en grooten, die zich reeds een trjdlang gespitst hadden op het genot eens iustig te kunnen rondspartelen in de zilte haren. En geloof maar gerust, dat men zich niet te kort gedaan heeft. Strand en zee bij een licht hriesje en zonneschijn zijn als mag- neten, die wel aantrekken, maar niet gemak- kelijk loslaten. Het ging dan ook niet gemakkelijk om na een paar uur spelens hler weer te moeten op- breken. Maar het tweede nummer van het programma moest ook nog afgewerkt worden. Op nu naar Knocke. Eerst weer een bezoek aan het vliegveld gebracht. Vliegmachines Hier een die gereed staat voor vertrek, hoog in de lucht een, die boven het veld rondcir- celt, ginder aan den horizon een, eea plaats uitzoekt om zonder gevaar voor de groote kudde sohapen, die het veld kort houdt, te kunnen landen. Het Belgische Schiph jl ,in optima forma! De oudere leerlingen mogen zelfs een vrijen kijk binnen in de cabine ne- mien. Wie weet steekt er misschien onder deze aankomende menschen een die later het lucht* ruim tot zijn arbeidsveld uitkiest. De jeugd moot immers nieuwe wegen zoeken oan in de wereld vooruit te kormen, nu de oude ,afge- treden paden zoo moeilijk meer tot ecu le- vensdoel leiden. Na alles bekeken te hebben wordt ook hier weer opgebroken. Vooruit maar weer en nu naar het strand, waar an- dere attracties wachten. Daar sitaan de dra- vers gezadeld, wachtend op de ruiters, die het ros verkiezen boven den tragen ezel, die van- doag ook het in hem gestoken kapitaalitje rentegevend zal maken. Als de Sassche jeugd uit is, profiteert zij gaarne van de genoegens des levens. Jeugd- en levensvreugde, wie zou deze twee van elikander willen soheiden. Groote rnannen hebben aan hun roem zelfs niet het geluk van de jeugd gesmaakt. „Aoh, da.sz sie immer griine bliebe" zuchtte zelfs eenmaal de onsterfelijke Schiller, toen hij zijn ,.Lied van der Gloche" diehtte. Maar als men eindelijk van het goede niie-t te veel, maar dan toch genoeg gehad heeft, word't ook hier weer afscheid genomen. Nu naar moeder Siska toe. In Knocke wemelt het tegenwoordig van moeders Siska. De oude, ge- renommeerde speeltuin met wafelbakkerij heeft navolgers gevonden. Het komt er dan ook niet op aan of je bij de ecbte. of de nage- maakte Siska terecht komt, want het gaat 'm niet om de Siska, doch om de lekkere wa- fels, waarvan het geheim recept ook al ge- meengoed is geworden. Zoo langzamerhand is het vrij laat gewor den. Een frissche bui heeft de stemming niet kunnen bed erven, want men zit onder het droog. Doch nu de hemel weer opgeklaard is, moet er gedaeht warden aan terugkeeren. Want in 't Sas zal men ongeduldig staan te wach ten op de karavaan. In de beste stemming wordt de reis huiswaarts aanvaard. De tach- tig kilometer, die de reizigers van 't Sas sohei den worden in matige snelheid doirloopen, zoodat omstreeks half elf onze Ausfliigler weer gezond en wel in het home arriveeren, waar reeds geruimen tijd een menigte nieuws- gierigen en belamgstellenden de aankomst van de zes bussen verfbeiden. Allen hebben het „reuize" gevonden, zoodat ook ditmaal weer de organisators van deze schoolreis, de leden der ouderoommissie en het onlderwijzend personeel van school A met vol- doening op hun werk kunnen neerzien. Tijdens een huiszoeking werd bij den Iand- bouwer P. M. te Sluis-tHeille door de ambte- naren van de belastingen alhier een partij suiker in beslag genomen. voor, ..bominen, kogels, togen het krieken v^n den morgen aan boord was van een eigen schip. Zij had den kapitein, den redder, wel wflllen omhelzen. ''Hoe eigenaardig was het na den nachtelij- I kto rit met de ongunstig uitziende Spanjaar- den, hier te zijn bij uitsluitend landgenoaten, hoe typisch klonk het Rotterdamsche accent in den stem der mannen van de Olympiade, d|e ook gevlucht waren. Hoe gaarne nam men het weinig gerief, dat de boot bracht, waar men o.a. maar een paar dekstoelen had, voor lief, temeer, omdat de kapitein en zijn kleine bemanning alles deden om hulp te verleenen. Na ongeveer 15 uur varen kwam men in een klein Fransch kustplaatsje aan en het klonk wel typisch, de douanen, die blijkbaar niet dikwijls zulk een vrij groot gezelschap te con- troleeren hebben, naar passen enz. te hooren vragen, op een wijze, die bewees, dat zij geen idee hadden, hoe weinig dit beteekende tegen- over het groote wereldgebeuren, waarvan de vluchtelingen getuigen zijn geweest. Van de kustplaats ging het af op Parijs en van daaruit kwam jVize stadgenoote met de familie Zatendagavond te Den Haag aan. Het leed was geleden, de kinderen, waaronder een van enlkele maanden, hebben wed vroeg ken- nis gemaakt met de gevolgen van het groote versehil tusschen de menschen op allerlei ge- bied. In het havenstaande gaven wij in grove trekken aan, wat wij bij ons interview met de dame hadden vernomen. Het is o.i. juist voldoende om te doen zien, hoe zij door een oog van een naald is gekro- pen. Zij heeft ons nog meer bijzonderheden ver- teld, die eohter voor een groot deel slaan op zaken, die reeds gepufolicaerd zijn. Daar in het verslag van het afscheid van den heer Kohler als hoofd van school A, een kleine onjuistheid is voorgekomen, werd ons verzocht mededeeling te willen doen dat ae heer Van der Peijl den heer Kohler heeft toe- gespnoken namens het onderwijzend personeel en de heer Eijke een persoonlijk woord van dank bracht voor de allerprettigste samen- werking. Red. Een stadgenoote uit Spanje gevlucht. Onder de vluchtelingen, die Barcelona en omgeving ontvlucht zijn, bevond zich ook een stadgenoote (behoorende tot een oorsprpnke- lijk Ter Neuzensche familie), die gelukkig Zondag gezond en wel in het ouderlijk huis is teruggekeerd en die wij Maandagavond in den kring van haar familie aantroffen, nog vol van alles, wait zij de laatste dagen in Spanje en tijdens de vlucht had medegemaakt. Onze jeugdige stadgenoote verliet verleden jaar Waicheren en trok naar het Zuiden om bij een Nederlandsche familie in Prat de Llobre- gat, een fabricksplaats vlak bij Barcelona, de zorg voor de drie, later voor vier kinde ren, op zich te nemen. Zij was vol bewondering van de schoon- heid van het land, waar zij gearbeid heeft en van waar de revolutiegeesel haar nu verdre- ven heeft. Het was de laatste maanden in de omge ving van Barcelona reeds onrustig en stakin- gen zoowel in de stad als in de omgeving en ook in Prat de Llohregat waren aan de orde van den dag en de vreemdelingen, die veelal aan het hoofd van groote zaken staan, zagen him taak door dit alles niet vergemakkelijkt, maar men voorzag toch niet zulk een toe- stand als nu is ontstaan. Toen het spook van den burgeroorlog al meer en meer naderde, vertoefde onze stad genoote met de familie te San Pol de Mar, een badplaats op ongeveer 1 uur autqrijden van .Barcelona. Men merkte daar niet direct wat er op dien betrekkelijk korten afstand plaats vond, al- leen zag men langs de groote verkeerswegen wel telkens met gewapende mannen bezette vrachtauto's passeeren en kwamen er geruCh- ten over moeilijkheden in de stad, maar post kwam niet door en onze stadgenoote had in vrij langen tijd niets van thuis gehoord, ter wijl ook omgekeerd haar brieven niet te Mid- delburg arrivieerden. Het was Donderdagavond toen onverwacht een met eenige ruw uitziende aan de huidige regeering getrouw.e mannen, alle met geladen geweren, bezette vrachtauto verscheen en de familie, bestaande uit mevrouw, de vier kin deren en onze zegsvrouwe, den raad kreeg mede te gaan. De heer des huizes was na de laatste weekend naar de fabriek terugge keerd. Er werd haast geen tijd gegeven wat bagage bijeen te brengen en voort ging het langs den bergweg af en toe langs het diep liggende meer, en met het groote gevaar te- genstanders te ontmoeten, die het verder trekken zouden verhinideren. Ten teeken dat men zich bij de mannen van het Volksfront veilig voelde en aan hun zijde stond diende de gehalde vuist. En zoo ging het en- kele uren door de duisternis was ingeval- len en men bereikte Barcelona. Maar hoe droevig zag die tweede stad van Spanje er uit. Alom ruines, alom barricades, op vele plaatsen lijken. Maar stil op straat, want nie- mand durfde zich buiten te begeven, voor het gevaar neergeschoten te worden. Het doel was het Nederlandsche consulaat te bereiken, maar het lukte den bestuurder niet een weg door de ruines en barricades daarheen te vin- den en besloot door te rijden naar Prat de Llohregat. Hier vertoefde men maar kort, doch onze stadgenoote had gelegenheid wat kleeren, speciaal van de kinderen, bijeen te halen. Een andere chauffeur zou den weg naar het consulaat wel vinden en terug ging het naar den millioenenstad, waar thans zoo veel verwoesting en ellende is aangericht. Thans gelukte het langs een omweg het consulaat te vinden en hier had o.a. ook da heer des hui zes zich in veiligheid kunnen stellen. Het weer- zien zou echter maar kort zijn, want vrouwen en kinderen dienden weg te vluchten uit-idezen poel van woesthreid, doodsgevaar en dreigen- de honger, nu ook alle transport gestaakt en aanvoer van levensmiddelen afgesloten was. Men moest naar de kust, want daar lag een Nederlandsche vracbtiboot te wachten op de vluchtelingen en het ging dus op de haven af. Hler moesten de mannen, die begrepen op hun post te moeten blijven, afscheid nemen van vrouw en kinderen en dit viel verre van makkelijk. Onze stadgenoote was echter zeer verheuigd dat zij na al de doorstane angst ARRONDISSEMLENTS-RECHTBANK TE MIDDELBURG. In de heden gehouden zitting werd uitspraak gedaan in de zaak tegen A. L. van R., oud 51 j., hoofdonderwijzer te Sas van Gent, gedeti- neerd ter zake van ontuOht, en beklaagde ver- oordeeld tot 1 jaar gevangenisstraf met aftrek van het voorarrest en ontzetting uit zijn he- roep als onderwijzer voor den tijd van 3 iaren. POLITIERECHTER TE MIDDELBURG. Zitting van 28 Juli 1936. De volgende personen waren gedagvaard: C. V., oud 41 j., arbeider, wonende te Axel, thans gedetineerd, wegens landlooperij in Z.- Vlaanderen in Juni 1.1. Eisch: 3 dagen hechtenis en 1 jaar R.W.I. Uitspraak: 1 week hechtenis. S. R., oud 66 j., werkman, wonende te Koe- waciht, wegens mishandeling van Anna de Letter en Julma de Letter te Koewacht op 10 Juni 1.1. door haar te slaan en te stompen. Eischf 15 boete of 10 dagen hechtenis. Uitspraakidem. P. J. M., oud 38 j., stoker, wonende te Ter Neuzen, wegens beleediging van J. P. F. Dop- pegieter te Ter Neuzen op 29 Mei 1.1. 'Eisch,f 10 boete of 6 dagen hechtenis. Uitspraak.f 10 hoete of 5 dagen hechtenis. H. K., ould 26 j., arbeider, wonende te Axel, wegens mishandeling van P. D. den DOelder te Axel op 1 Jurni 1.1. door hem te slaan. Eischf 25 boete of 10 dagen hechtenis. Uitspraakf 15 boete of 10 dagen hechtenis. E. M. M., echtg. van»J. F. R., oud 54 jaar, zonder beroep, wonende te Aardenburg, we gens beleediging van Maria Vrielinck te Aar denburg op 5 Juni 1.1. Eisoh15 boete of 10 dagen hechtenis. Uitspraak: idem. H. W. F., oud 47 j., arts te Zaamslag, we gens beleediging van A. J. van Rumste te Zaamslag, op 21 Juni 1936. Eisch10 boete of 6 dagen hechtenis. Uitspraak: 10 boete of 5 dagen hechtenis. P. S. d. B., oud 62 j., zonder beroep, wonen de te Aardenburg, wegens beschadiging van een erfafscheiding, toebehoorende aan Jacobus de Haan, te Eede op 5 Juni 1.1. Eisch: f 1 boete of 1 dag hechtenis. Uitspraak: idem. P. J. B. v. V., oud 19 j., loodg-ieter, wonen de te Vlissingen, wegens mishandeling van Adelaide van Opdorp te Breskens op 11 Juni 1.1. door haar te schoppen. Eisch: 15 hoete of 10 dagen hechtenis. Uitspraakf 10 boete of 5 dagen hechtenis. L. M., oud 27 j., veqdrijver, wonende te Selzaete, wegens mishandeling van Joseph van Puijvelde te Westdorpe, op 23 Juni 1.1., door hem" te slaan. Eisch: 25 boete of 10 dagen hechtenis. Uitspraak: idem. G. M. C., oud 35 j„ venter, wonende te Sluis wegens vemdeling van een glasruit, toebehoo rende aan E. P. J. Gijzels te Sluis op 22 Mei 1.1. Eisch: 40 boete of 20 dagen hechtenis. Uitspraakf 25 boete of 10 dagen hechtenis. H. A., oud 23 j., kermis-eJiploitarrt, zonder vaste woonplaats, wegens mishandeling van Arthur de Looze te Hulst op 26 Mei 1.1. I Eischf 10 hoete of 6 dagen hechtenis. Uitspraak: 10 boete of 5 dagen hechtenis. op zijn wagen, maar hij is zeif de Zeeuwsche Leeuw, die steeds pal staat voor de belangen van Zeelapd(ipok In deze moeilijke tijden. Spr. hoo.pt, dat God den Commissaris de kracht sChenke om op die wijze voort te werken. Vervolgens heette spr. welkom de leden van Ged. Staten, de heeren A. D. F. van der Wart en C. P. Vogelaar, den griffier der Staten, de hoofdingenieurs van den rijks- en den prov. waterstaat en andere auboriteiten. Spr. hoopte, dat men in Tholen, de poort van Zeeland, veel wijsheid zou opdoen, en aan de Eendracht veel eendracht ook voor de toekomst. Jaarverslag. De secretaris, jhr. mr A. F. C. de Casem- broot, bracht vervolgens het jaarverslag over 1935 uit, waarin hij mededeelde, dat het be stuur in een vergadering zeer uitvoerig het nieuwe reglement van politie voor de polders en waterschappen in Zeeland heeft besproken. Daar het echter zeer laat aan de polders om advies was gezonden. kon het bestuur er helaas geen advies meer over uitbrengen. Dit werd zeer betreurd, daar een reglement van politie iets is, wat voor de polders in hooge mate belangrijk is. Over verschillende punten in het ontwerp zijn dan ook hier in het bestuur uitvoerige besprekingen gehouden en gaarne had men hier en daar in het ontwerp enkele wijzigingen aangebracht. Ook met de kwestie om tot een betere en billijkere schatting van calamiteuze polders te komen heeft het bestuur zich bezig gehou den. Eenige beslissingen in deze zaak zijn echter voorloopig niet genomen. Kort voor de algemeene vergadering nam de heer P. W. Maarleveld zijn ontslag als bestuurslid, omdat hij zich wegens zijn leef- tijd uit de polderzaken terugtrok. Het speet het bestuur zeer deze tijding te vernemen. De heer Maarleveld was een bestuurslid, die steeds in hooge mate met den Polderbond mee- leefde. Aan het einde van 1935 telde de bond 90 leden-polders en 111 persoonlijke leden. Het jaarverslag werd goedgekeurd en ook de rekening. aanwijzende in ontvangsten f 1624,39 en uitgaven f 1552,95, alzoo een goed slot van 71,44. Bij acclamatie werden herkozen tot be- stuursleden de heeren W. Kakebeeke te Goes en L. J. Simonse te Biggekerke en gekozen de heer J. Becu te Breskens inplaats van den heer P. W. Maarleveld te Biervliet, die bedankt heeft. Tertiaire wegen. WIELERBAAN TER NEUZEN. Nadat de Wielerhaan Ter Neuzen sinds en kele weken niets van zich heeft laten hooren komt zij op 23 Augustus a.s. weer met een extra programma voor den dag. Voor dien datum zijn reeds aangeworven de renners Pij nenburg, Slaats, Braspenninx, Veger, Hurt- gen, Christensen, de Bruijcker, terwijl nog met enkele renners wordt onderhandeld. Ge- zden de uitslagen gedurende dit seizoen, mogen wie den Pijn in grootschen vorm aan de start verwachten. De Zeeuwsche Polder- en Waterschapsbond hield Zaterdagmorgen haar algemeene verga dering te Tholen in hotel „Zeeland". De voorzitter, Mr. P. Dieleman, kon talrijke aanwezigen welkom heeten en wel in de eerste plaats den Commissaris der Koningin. Toen spr. diens auto zag aankomen, dacht hij direct: daar komt de Zeeuwsche Leeuw, want niet alleen draagt hij het Zeeuwsche Wapen Ir. Walland sprak daarna over „Hoe ont- wikkelt zich het vraagstuk van de verbetering der tertiaire wegen". Spr. wees er op, dat het zich na den we- reldoorlog steeds uitbreidende motorver- keer steeds meer breede rijbanen eischte, zoo mogelijk ook scheiding van de verschillende soorten van verkeer en een sterkere wegver- harding. Terecht werd de noodzakelijkheid ingezien een aan de eischen des tijds voldoend net van hoofdwegen in het leven te roepen, om de vfuchten te plukken van een behoorlijk motorverkeer. Dit leidde tot het in het leven roepen van ,,de wegenbelastingwet" en van het „wegenfonds", uit welk fonds de uitgaven voor aanleg, verbetering en onderhoud van de wegen, die voorkomen op het rijkswegenplan en op de provinciale wegenplans worden be- trokken. Voor de primaire en secundaire wegen waren dus, wat de verbetering en het onderhoud aangaat, voorzieningen getroffen, doch de beheerders van de tertiaire wegen bleven van elke hulp verstoken. Deze handel- wijze heeft tot critiek aanleiding gegeven, doch men bedenke, dat de taak, die de regee ring zich stelde, ten doel had een behoorlijk net van hoofdwegen voor het motorverkeer in het leven te roepen. De regeering zegde direct toe, dat zij zich voorstelde haar aan- dacht aan de tertiaire wegen te schenken, nadat de primaire en de secundaire in be- hoorlijken toestand waren gebracht. Steeds is weer aangedrongen op 't verleenen van finan- cieele tegemoetkomingen aan de beheerders van de tertiaire wegen, omdat door het motor verkeer evenzeer van die wegen gebruik wordt gemaakt. De achtereenvolgende ministers van waterstaat bleven echter op het stand- punt staan, dat het wegenfonds geheel voor de primaire en secundaire wegen bestemd moest blijven. Het voortschrijden der verbetering van het net van hoofdverkeerswegen moet er toe heb ben medegewerkt, dat de toestand van hoofd verkeerswegen voortdurend slechter werd en het is dan ook zeer begrijpelijk, dat de stem- men, die zich verhieven om het vraagstuk der tertiaire wegen tot oplossing te brengen, steeds luider werden. In 1933 besloot de ver- eeniging ,,Het Nederlandsch Wegencongres" de zaak in studie te nemen en ook de Centrale Landbouworganisaties trokken zich in 1934 deze zaak aan. Het rapport van de commissie, ingesteld door de vereeniging ,,Het Nederlandsch Wegencongres" wgst er op, dat van de 18000 K.M. weg, die in Nederland buiten de bebouwde kommen bestaan, en waarvan onderscheidenlijk ruim 3000 K.M. en ruim 4000 K.M. tot de primaire en secundaire wor den gerekend, slechts een deel in eenigszins belangrijke mate door het motorverkeer wordt gebruikt. Onder tertiaire moeten vol- gens de commissie worden verstaan die we gen, gelegen buiten de bebouwde kommen vallende buiten de rijks- en provinciale wegen- plannen, welke voor het interlocale verkeer van beteekenis moeten worden geacht en hetzij direct, hetzij indirect moeten aansluiten op de wegen van de rijks- en provinciale wegen- plannen en de mazen van het hierdoor ge- vormde primaire en secundaire wegennet op logische wijze verkleinen. De commissie stelde na ingewonnen infor matics een tertiair wegennet vast en kwam daarbij tot de lengte van 6000 K.M. De com missie meent, dat een venhardingsbreedte van 3,50 M. tot 5 M. voldoende zal zijn. De kos- ten voor verbetering worden gemiddeld ge- steld op 12.000 per K.M., dus in totaal op f 72.000.000. Qe commissie becijferde dat na 1 Januari 1933 aan de verbetering van de primaire en de secundaire wegen nog onderscheidenlijk 359 millioen en 205 millioen gulden zal moeten worden besteed en dat voor onderhoud en al gemeen beheer resp. 2.965.000 en 2.262.000 per jaar moet worden gerekend. Voor de wegen van het door haar opgemaakte tertiaire wegenplan raamde de commissie 1,2 millioen per jaar boven hetgeen een normaal onder houd thans reeds vraagt. De kosten van de verbetering van de primaire, de secundaire en de tertiaire wegen na 1 Januari 1933 raamde de commissie dus in totaal op 636.000.000 en de jaarlijksche kosten van onderhoud op 6 827.000. Het jaarlijksche accres van de wegenbelasting meende de commissie op 800.000 te kunnen stellen, en is dus een 26-jarige periode vereischt voor het opbren- gen van de benoodigde gelden. De commis sie meende, dat de opbrengst van de motor- en rijwielbelastmg als volgt zal moeten worden besteed: 53,6 voor de primaire, 33,7 voor de secundaire en 12,7 voor de tertiaire wegen. i l' Volgene de wegenbelastingwet kwam tot 1936 van de opbrengst van de bovengenoemde belastingen 65 ten bate van het rijk en 35 ten bate van de provincie, terwijl die percentages van 1937 af op 60 en 40 waren gesteld. De financiering van de verbetering op deze wijze zou leiden tot een onvoldoende mate van uitvoering in de beginjaren. Om aan dat bezwaar tegemoet te komen heeft de com missie zich voorgesteld in de eerste jaren leeningen te sluiten, waarvan de rente en af- lossing zou moeten worden geput uit het wegenfonds. De omstandigheid, dat de ter tiaire wegen bij vele verschillende lichamen in beheer zijn, zal naar het oordeel der com- .missie niet leiden tot een doelmatige besteding der gelden. Zij acht het daarom noodig, dat de tertiaire wegen, hetzij voor, hetzij na de verbetering, in beheer bij de verschillende provincies komen. In het kort komt dus het voorstel van de commissie hierop neer, om de verbetering en het meerdere onderhoud van de als zoodanig aan te wijzen tertiaire wegen te doen geschieden uit het wegenfonds door een gewijzigde verdeeling van de daarin vloeiende inkomsten en om die wegen in be heer te brengen hij de provincies. De drie Centrale Landbouworganisaties stelden zich voor, dat het wegdek der ter- tiarie wegen ter breedte van 3 M. en 0,20 M. betonband voor rond /4000 per K.M. zal kunnen worden verbeterd, dat de op deze wijze verbeterde wegdekken een levensduur van 11 tot 12 jaar zullen hebben, zoodat de kosten voor de verbetering op 2.000.000 per jaar moeten worden gesteld. Hiervoor zou een verhooging der wegenbelasting met 10 voldoende zijn. Hiertegen zouden de automo- bielgebruikers, die de tertiaire wegen geregeld berijden, geen bezwaar hebben, daar het on derhoud van hun automobiel er door zal ver- minderen. Anderzijds hebben de organisaties het werkfonds 1934 als bron gezien, waaruit voor de verbetering van de tertiaire wegen zou kunnen worden geput; daarvoor zou, zoo is haar oordeel, tevens een goede werkverschaf- fing kunnen worden verkregen. In een nader schrijven aan den minister kwamen de orga nisaties ecbter met het verzoek om 10 van ^de opbrengst van het wegenfonds voor de verbetering van de tertiaire wegen be- schikbaar te stellen, waaraan zij boven ver hooging van de wegenbelasting en boven het putten van het benoodigde bedrag uit het werkfonds 1934 de voorkeur geven. Intusschen kwam het verkeersfonds in de plaats van het wegenfonds en bij de behan- deling van de begrooting voor dat fonds in 1935 deed de minister de mededeeling, dat een algemeene regeling inzake de verbetering van de tertiaire wegen in bewerking was en dat het rapport van de vereeniging ,,Het Neder landsche Wegencongres" vermoedelijk een goeden grondslag zou bieden. Hij zeide, dat de jaarlijks beschikbare middelen de grens van werkuitvoering zouden bepalen en dat op dat oogenbik niet kon worden uitgemaakt hoever telken jare die grens zal reiken. Hij gaf tevens als zijn meening te kenn/en, dat de verbetering sober zou moeten worden op- gezet, opdat zooveel mogelijk rendement ver- zekerd zou zijn. Het verhoogen van wegen belasting met 10 scheen den minister toen niet geraden. Wel achtte hij de mogelijkheid open de wegverbetering te bespoedigen met door het Werkfonds te verstrekken middelen, mits de beheerder rente, aflossing en onder houd zou betalen. Thans is blijkens de mededeeling in de memorie van antwoord op de verkeersfonds- begrooting 1936 een ontwerp voor een rege ling tot het verleenen van steun uit het fonds voor de tertiaire wegen reeds aan de provinciale besturen gezonden, om daarover hun meening kenbaar te maken. Verwacht zal dus kunnen worden, dat een regeling in een vSrgevorderd stadium van voorbereiding verkeert en dat binnen niet te langen tijd voorstellen door de regeering aan de Staten- Generaal zullen worden gedaan. De Voorzitter wees er ook op, dat het nog wel eenigen tijd zal duren; de 12% pet. uit het verkeersfonds is niet voldoende, hoe komt men dan aan de rest; het Provinciaal wegen fonds is er niet voldoende voor; op de ge- meenten wordt te nauw toegezien en de pol ders kan men niet makkelijk mede belasten, al moet het gebouwd daarin natuurlijk ook medebetalen. Spr. vraagt of er geen andere wegen gevonden moeten worden. Men kan natuurlijk aandringen op vlugge indiening van het wetsontwerp. De heer Gast wil Zeeland een voorkeur doen geven, omdat men hier toch mede moet betalen aan de verhooging der benzinebelas- ting, die voor overig Nederland voordeelen brengt. De Voorzitter zeide dat Ged. Staten reeds wezen op het weinig belang van Zeeland bij die belastingverhooging. Zeeland staat z.i. inzake de tertiaire wegen niet achter bij andere provincies. Spr. heeft gedaeht aan het instellen van wegenschappen, door waterschappen en gemeenten. Een tweede denkbeeld is of niet tijdelijk uit het z.g.n. Werkfonds wat meer voor dit doel op acceptabele voorwaarden kan worden ver- strekt. Spr. stelt zich voor deze zaken nog eens in het bestuur te bespneken en dan met voorstellen komen. De heer Ir. Ilcken meende te moeten op- merken, dat men zeif hulp moet toepassen en niet te veel vertrouwen op hulp van boven af. Dit dient men de polders en anderen duidelijk te maken. De Voorzitter beaamde dit, de rijks- en provinciale kassen laten niet volledige hulp toe. De heer Krugers van den N.B. Waterschaps Bond vreesde voor nieuwe wegschappen en wilde dan liever een waterschap een tweede beheer opdragen. Spr. meende, dat de provincie bepaalde tertiaire wegen voor het zware verkeer zou moeten 3luiten, wat reeds de onderhouds- kosten voor de waterschappen de uitgaven zou verminderen. De heer Ir. Walland zeide in de komende wet toch wel degelijk voordeelen te zien; en hij meende, dat er proedde's zijn, die de ter tiaire kunnen verharden waardoor de onder- houdskosten dalen. De heer Ilcken vreest, dat men met sluiten der wegen de auto's weer verband, die het platteland juist uit zijn isolement heeft ge bracht. De heer Kakebeeke meende, dat men wel lang op afdoende verbetering zal moeten wachten, maar hij gaf wel enkele wenken hoe men met bepaalde teerproducten reeds veel kan verbeteren en slijtage beperken. Spr. noemde een bepaalden weg en daarover zal nader in het Bondsorgaan worden geschreven. De heer Van Oost wees er op, dat vooral verbreeding van wegen zeer moeilijk is voor de polders en waterschappen. De heer Kakebeeke zeide, dat men op be paalde plaatsen in de wegen een verbreeding hebben of kunnen krijgen. Men kan toch in ieder geval beginnen met te teeren.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1936 | | pagina 3